BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 22 November 2019, 14:52:43
		
			
			- 
				Vanaf 2023 rijden er snellere treinen tussen het noorden van Nederland en de Randstad. Dat heeft de NS besloten. De treinen die binnenkort met een snelheid van 200 kilometer per uur vanuit het zuiden over de hogesnelheidslijn richting Amsterdam rijden, moeten dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.
Al jaren pleiten de noordelijke provincies voor een snellere treinverbinding met de Randstad. Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur. De provincies willen dat die in 2030 een half uur korter duurt. Begin dit jaar werd er al getest met zo'n snellere verbinding. Door het besluit van de NS zijn de treinen daar straks klaar voor.
voor de rest, zie: https://nos.nl/artikel/2311476-ns-vanaf-2023-met-snellere-trein-naar-noord-nederland-ondanks-ongeschikt-spoor.html
			 
			
			- 
				Hhhmmm, Amsterdam heeft al jaar en dag elke poging gedwarsboomd om de verbindingstijd met Leeuwarden en Groningen te bekorten tot een uur of minder. Bang dat ze (goed betaalde) inwoners zou verliezen aan de 2 Noordelijke provincies met een hoop ruimte en ook business. Tenslotte zou je dan maar een dik uur van Schiphol af zitten. Friesland en Groningen hebben zich daar al die jaren sterk voor gemaakt.
Zou Amsterdam tot inkeer zijn gekomen of ziet de NS eindelijk serieus de potentie van dit vervoer (+/- een eeuw te laat).
			 
			
			- 
				Denk je nou echt dat Amsterdam hierin zo bepalend is geweest?  ???
Tot nu toe gingen de discussies altijd over compleet nieuwe lijnen, liefst hsl, waarbij telkens de investering ineens niet viel te verantwoorden.
NS kiest nu de weg der geleidelijkheid. Komt het ook goed.
			 
			
			- 
				De nachtmerrie van Henk komt uit ;D https://www.lc.nl/friesland/Rijk-start-onderzoek-naar-haalbaarheid-Lelylijn-25057290.html
			 
			
			- 
				
Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur. 
Sjonge, een rit van Vlissingen naar Amsterdam duurt ook ruim twee uur. Krijgen we naar Zeeland dan ook van die snelle treinen? Overigens is de reistijd in 50 jaar geen minuut korter geworden.
			 
			
			- 
				Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.
Wolter
			 
			
			- 
				
De nachtmerrie van Henk komt uit ;D https://www.lc.nl/friesland/Rijk-start-onderzoek-naar-haalbaarheid-Lelylijn-25057290.html
Onderzoek is altijd goed. Ik kijk alweer uit naar de doorrekeningen.  ;D
			 
			
			- 
				Een beetje maf in de berichtgeving vind ik die twee wissels in de Schipholtunnel, dat die een nieuwe lijn naar Groningen mogelijk maken  :P
Maar in het licht van het recente beleid van Prorail, om elke wissel die ook maar enigszins overbodig is voor de dagelijkse dienstregeling te verwijderen, is het wel weer te begrijpen.
Nu is iedere nieuwe wissel iets heel bijzonders, met een heel belangrijke functie anders komt ie er niet  ;D
			 
			
			- 
				Op Somda wordt dat beter uitgelegd dan bij de NOS. In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.
Groene stroom.
			 
			
			- 
				
In de nieuwe opzet rijden de Sprinters door Schiphol over de binnensporen en gaan de IC's over de buitensporen, de wissels komen te liggen tussen Zuid en Riekerpolder aansluiting.
Nou ja, dat dus. Je bent zo spaarzaam met wissels dat als je een bestaand 4-sporig traject anders wil gaan gebruiken, eerst nieuwe wissels moet aanleggen.
			 
			
			- 
				Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
			
 
			
			- 
				Maar liefst drie minuten. Nou nou nou. Drie minuten langer zitten wachten in zo'n dump op dat vliegveld. Of drie minuten extra om een kroket te scoren voordat de trein naar huis gaat De vorige is immers toch al weg. (kleine bekentenis: op Schiphol heb ik natuurlijk al een halve worst gehad, om de thuiskomst te vieren) 
			
 
			
			- 
				Gewoon aanleggen die Lely lijn. Bij elke plaats een 4 sprong station zodat de stoppertjes
niet de sneltreinen in de weg rijden en die gewoon 200 laten rijden. Dat is een mooie snelheid.
			 
			
			- 
				
Het zou mij trouwens niet verbazen als ook de maximumsnelheid van treinen op termijn naar beneden moet. Gewoon als bijdrage aan de vermindering van uitstoot. Want extra hard rijden kost extra veel energie. En elektriciteit wordt ook ergens opgewekt.
Wolter
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)
			 
			
			- 
				
Het aanleggen van wissels die er nooit gelegen hebben is iets anders dan het terugleggen van eerder verwijderde wissels, waar je het eerst over had.  ;)
Als de afhandeling, zoals besproken op Somda, het gaat worden, dan heb je helemaal geen wissels extra nodig. Bottleneck blijft Duivendrecht. Daar is verder geen ruimte meer om nog maar iets te verbeteren. 
Verder zou de treindienstleider de ic's standaard over de 2 moeten laten gaan. Kan er met 110 km/h door gereden worden! Scheelt weer remmen naar en doorwisselen met 80 km/h  (y)
Alles valt en staat overigens met hoe Amsterdam - Zuid er na de verbouwing uit komt zien. Tussen Zuid en Duivendrecht blijft het ook 4 sporig. 
			 
			
			- 
				
Groene stroom, Wolter! En co2 neutraal..  (y)
Groene stroom bestaat niet. https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden (https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden)
Groene stroom is op dit moment vooral een boekhoudkundig grapje. Natuurlijk zijn er zonnepanelen en windmolens maar die dekken slechts een paar % van de energiebehoefte. Er zijn vele malen meer groene stroom afnemers dan er aan groene stroom wordt opgewekt. Dus je denkt dat je met je energieleverancier hebt afgesproken dat je groene stroom krijgt maar het kan evengoed gewoon uit een Duitse bruinkoolcentrale komen. Maar de intentie is goed hoor, daar niet van. Tot die tijd: stekker in het stopcontact en gaan met die banaan. Groen of niet. 
Albert
			 
			
			- 
				Anders kantoor personeel van NS e.d. incl de regering op van die training fietsen zetten zoals in een sportschool en die ombouwen om tijdens het trappen stroom op te wekken,dat scheelt weer kolen en levert dus extra "groene stroom" op  ;) ;D
Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
			 
			
			- 
				
Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/The_Netherlands_compared_to_sealevel.png)
			 
			
			- 
				
Niet aan beginnen, het loont niet. Over 20 jaar staat de boel onder water daar........ ;)
dat heet nou echt positief denken..... ;D
			 
			
			- 
				Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D
			
 
			
			- 
				
Even zonder dollen ,zou(als hsl treinen echt overal een vast spoor krijgen) het kunnen helpen om die sporen dan hsl geschikt te maken,ander spoorstaven,verkanting enz enz,om tot hogere snelheden te komen ?
Aan verkanting is een grens, je kan die niet onbeperkt opvoeren. Voor een echte HSL waarop treinen 300km/h rijden geldt een minimum boogstraal van 5 kilometer. Daar is niet overal plaats voor.
			 
			
			- 
				En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk. Net als dat de vele dalingen en stijgingen tussen Keulen en Frankfurt ook goed voelbaar zijn en het bedienend personeel zich af en toe goed vast moet houden.
			
 
			
			- 
				
En zo'n boog voel je bij bij 250+ behoorlijk. 
Na een noodremming heb ik een keer in de Thalys, in Frankrijk, in een boog stilgestaan: dan merk je pas hoeveel verkanting een bocht in een HSL heeft.
			 
			
			- 
				
Lelystad > Emmeloord (v.v.) is al een uitdaging op zich. Of er moet een dure tunnel komen, of een immenshoge brug komen, of een iets minder hoge brug met een beweegbaar deel. En als deze de zelfde frequentie gaat krijgen als de Ketelbrug, krijgt NS (of wie dan ook) veel klachten over vertragingen.  ;D
Hoezo uitdaging? De huidige Hanzelijn heeft een tunnel onder het Drontenmeer. In de visie die ten grondslag ligt aan de huidige Lelylijn is bij het Ketelmeer ook een tunnel voorzien. Het meest complexe deel is het inpassen van de Lelylijn aan de noordzijde van Heerenveen op het bestaande spoor richting Heerenveen. Daar zijn een aantal opties voor. Tevens dient het huidige station van Heerenveen een kilometer verplaatst te worden omwille van het benodigde ruimtebeslag. De aftakking op het bestaande spoor richting Emmeloord is geen issue.
De visie die ten grondslag aan de Lelylijn ligt gaat uit van een onderbouw die geschikt is voor snelheden van 200+. Op dit momenten zijn er contacten met de regio Hamburg en het Zweedse Parlement om de Holland Scandinavië Lijn op de Europese agenda te krijgen, waardoor co-financiering vanuit Europa mogelijk wordt. Het voorziene tracé houdt rekening met ruimtelijk ontwikkelingen die kansrijk zijn. 
En bedenk ook het volgende. De Lelylijn komt voor insiders niet uit de lucht vallen. Dit speelde al een poosje onder de oppervlakte. De proef met de snelheidsverhoging over het bestaande spoor was de trigger om met de plannen voor het voetlicht te treden omwille van een tegengeluid. Daartoe heeft op 5 februari 2019 een stuk in de Telegraaf gestaan. Insiders die de onderliggende visie van de Lelylijn kennen zijn destijds in de Telegraaf aan het woord gelaten.
De kosten van het verkorten van de reistijd ligt minimaal op hetzelfde niveau als het aanleggen van de Lelylijn. De aanleg van de Lelylijn heeft tot gevolg dat afgezien kan worden van additionele investeringen in de A7 ten bedrage van een klein miljard euro. Per saldo is de aanleg van de Lelylijn voordeliger voor de samenleving dan het gecombineerd verbreden van de A7 en het verkorten/verhogen van de reistijd/snelheid via het bestaande spoor.
Op dit moment is er een robuuste groep ontstaan, bestaande uit de Rijks Universiteit, publieke sector, bedrijfsleven verenigd in het VNO-NCW en burgers, die de krachten hebben gebundeld. Op 5 december is er in Drachten een symposium over de Lelylijn. Doelstelling was om de noodzaak voor het uitvoeren van de studie op de agenda te krijgen van het Kabinet, maar de besluitvorming voor het uitvoeren van de studie heeft inmiddels plaatsgevonden.
			 
			
			- 
				Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was. 
Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni (https://www.dvhn.nl/groningen/Gehele-coalitie-ziet-Lelylijn-niet-als-serieuze-optie-bij-ingediende-motie-Deze-domheid-snap-ik-écht-niet-24586491.html) 22 november (https://www.ovmagazine.nl/2019/11/mirt-kansen-lelylijn-en-uitbreiding-schiphol-1415/) 
Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten. 
			 
			
			- 
				En daarna ging dan altijd het CPB aan het werk en dat liet weinig heel van de berekeningen. Ik heb het voorstel voor de Lelylijn gelezen en het meest opvallend vind ik de snel wisselende en soms tegenstrijdige argumenten die worden gebruikt. Daar hebben we het al eerder over gehad. 
Er is een best een kans dat het deze keer lukt. Niet zozeer om het economisch nut, maar om de boel in Nederland een beetje bij elkaar te houden. We hebben al tegenstellingen genoeg. Dat zou ik overigens ook een geldig politiek argument vinden.
			 
			
			- 
				
Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.
Wat mij betreft wordt belastinggeld liever gebruikt voor beter OV dan weer wat extra asfalt.
			 
			
			- 
				En toch, hoe leuk of vervelend het ook is, beide is nodig. Beter OV, in welke hoedanigheid dan ook, is niet afhankelijk van het almaar sneller maken van treinritjes e.d. Beter OV begint al bij goede voor en na transport. Verbindingen van bus/tram/metro die goed aansluiten op de treinen. En daar schort het nog wel eens aan. 
			
 
			
			- 
				 Ja ,helemaal mee eens . 
Snellere treinen is goed voor de lange afstanden ,maar het OV is in de kleinere steden zoals Leiden beneden de maat ,met 30 min diensten overdag op stadslijnen;de winst  die behaald is met een goed doorrijdende trein wordt verknoeid  door lange wachttijden op de bus  bij een NS stationals je naar huis wil.
 Nu weer on- topic.
 Peter
			 
			
			- 
				
Nu weer on- topic.
Het heeft min of meer met elkaar te maken, Peter. Het is hartstikke on-topic  ;D (y) 
			 
			
			- 
				 OK Joop !   :D 
We zijn het helemaal eens met elkaar. 
 Peter
			 
			
			- 
				Toen met de aanleg van de Afsluitdijk bijna honderd jaar geleden werd begonnen, werd ook meteen gestart met het grondwerk voor een tweede spoorverbinding naar Het Noorden.
Op de Kleine Afsluitdijk en op Wieringen is dit nog goed zichtbaar.
Het wordt nu echt tijd om met de aanleg van een tweede spoorlijn naar Het Noorden te beginnen! 
			 
			
			- 
				
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was. 
Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni (https://www.dvhn.nl/groningen/Gehele-coalitie-ziet-Lelylijn-niet-als-serieuze-optie-bij-ingediende-motie-Deze-domheid-snap-ik-écht-niet-24586491.html) 22 november (https://www.ovmagazine.nl/2019/11/mirt-kansen-lelylijn-en-uitbreiding-schiphol-1415/) 
Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.
De RUG heeft een kosten baten analyse uitgevoerd en zij kwam destijds uit op een rendement van + 0% tot 4%.
https://www.oogtv.nl/2019/09/hoogleraren-rug-hsl-van-lelystad-groningen-is-geen-wild-plan/
Met de huidige negatieve rente op staatsleningen praat je over gratis geld. Bovendien is bij het uitvoeren van de KBA rekening gehouden met een gematigde reizigersgroei. De praktijk laat een hogere reizigersgroei zien. En bedenk hierbij het volgende. De bestaande intercity's vanuit Leeuwarden/Groningen over de oude lijn komen te vervallen. Deze maken gebruik van de Lelylijn. De bestaande spoorlijnen gaan fungeren als feeders. Tevens worden er nieuwe gebieden per spoor ontsloten. Concreet wordt de afstand tussen Leeuwarden en Amsterdam per spoor 60 km korter. Voor Groningen geldt dat dit 35 km is.
De frequentie van de uit te voeren dienstregeling bepaald het succes van een dergelijke lijn. De modellen die het effect van de frequentie op het aantal reiziger  kunnen bepalen zijn beschikbaar net zoals de modellen die het effect kunnen berekenen op de CO2 uitstoot en reductie van de stikstof emissie. Het betreft hier gevalideerde methoden die elders in het land zijn gehanteerd. 
Op basis van de beschikbare informatie hoeft de belastingbetaler zich geen zorgen te maken dat er middelen worden verspild. Dit tegenstelling tot de optie die het Kabinet tot voor kort hanteerde. De kosten baten analyse in relatie tot het te behalen resultaat pakt voor die optie negatief uit. Dat verklaard ook de draai van het Kabinet en gedeputeerde staten van Groningen. Het gesloten bestuurlijke akkoord tussen het Noorden van Nederland en het Kabinet om de reistijd te verkorten bleek op basis van de te behalen resultaten niet levensvatbaar en pure verspilling van middelen.
De insteek is om de beoogde verbinding partieel te laten financieren uit Brussel, waardoor het feitelijke rendement op de investering positiever uitpakt. Daarbij is het wel van belang om de focus scherp te houden en niet eventuele actiegroepen af te kopen met non maatregelen. 
			 
			
			- 
				Het zou nogal stom zijn om de bestaande IC Groningen-Assen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht te schrappen... hoe wil je daar anders komen vanuit zo ongeveer de hele provincie Groningen-Drenthe ::)
Maar we gaan kijken of er deze keer een beetje realiteitszin is voor een gewone 200 km/h ofzo spoorlijn. Daar is de Zuiderzeelijn helaas totaal op ontspoord, anders was 'ie ongeveer al klaar geweest in plaats van het geld aan onzinprojecten uit te geven...
			 
			
			- 
				De aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen de stations Lelystad en Groningen is waarschijnlijk goedkoper dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle. Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.
Dat blijkt uit een nieuw haalbaarheidsonderzoek naar een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.............   het hele artikel vind je op: https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller.html 
			 
			
			- 
				Zou wel mooi zijn. Eindelijk met de trein naar Groningen vanuit Heerenveen. Daarbij ben ik van mening dat Drachten ook wel een treinstation 'verdiend', daar wordt dan geloof ik ook al decennia over gesteggeld. Ben benieuwd...
Met vriendelijke groet,
Klaas Johannes
			 
			
			- 
				Dit draadje is samengevoegd met het al bestaande draadje over de spoorverbinding naar het noorden.
Gr, Bert
Team moderatoren
			 
			
			- 
				Volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeelijn) begon men in 1989 met het geweldige idee om de Zuiderzeelijn aan te gaan leggen. Voor mijn gevoel was dat minstens vijf jaar eerder, maar goed, maakt niet uit, laten we maar van '89 uitgaan. Toen was ik 31 en ik was enthousiast over het idee.
We zijn nu precies 31 jaar verder en de voor de Zuiderzeelijn bestemde gelden zijn opgegaan aan onderzoeken en interessante commissies en bij wijze van compensatie zijn er wat wegen verdubbeld en is er ergens een rotonde weggesaneerd.
Vind je het gek dat ik denk: "bekijk het maar met je gel*l"?
			 
			
			- 
				Toch wel goede kans hoor.
Het kabinet zoekt naar mogelijkheden om een miljardje of 50 aan investeringen naar voren te halen teneinde de economie te stimuleren. En na alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren moet het Noorden echt wel een deel krijgen. En 1 en 1 is 2.
			 
			
			- 
				Ja vast.
Laat ze eerst maar eens een ander lijstje waar al jaren over gepraat maar niks aan gedaan wordt af gaan werken.
			 
			
			- 
				Ja, misschien ook wel een betere besteding van dat geld.
			
 
			
			- 
				 (https://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/h054.gif)