BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Lars Smelter op 05 February 2008, 21:01:46
-
Ik kijk wel eens op teletekst of prorail.nl of er nog calamiteiten op het spoor zijn. Dan weet ik ook of ik hier rekening mee moet houden als ik weer op de trein mag. Daarbij kijk ik automatisch ook altijd naar de vertragingen van internationale treinen. Het valt mij vaak op dat de ICE uit Duitsland op tijd in Arnhem aankomt, maar vervolgens richting Utrecht en Amsterdam een vertraging oploopt van regelmatig 30 minuten.
Ik vroeg mij af hoe dit nou mogelijk is. Heeft iemand een idee of feitelijke onderbouwing?
-
Mijn ervaringen, nu aantal keer met ICE geweest en steeds vertraging... vaak treinen die er voor zitten, stoptreinen :S.
Het is om gek van te worden... nu 7x met de ICE geweest naar Duitsland en 7x vertraagd!
-
Ik dacht dat internationale treinen en ICE's altijd voorrang kregen op nationale treinen. Klopt dat? En zo ja, waarom gaat dat dan vaak niet op in Nederland?
-
Er is maar 1 reden waarom de ICE's tot de grens op tijd rijden, en daarna stevig in de + raken: Prorail.
-
Prorail want?
Ik ben 7 keer met de ICE geweest als het al niet meer is en van die 7x was het 6 van de 7x een stoptrein of andere vertraagde trein...
Dus vanwaar Prorail?
Zeg dan dat het traject niet geschikt is voor de ICE ;)
-
Omdat prorail een stel prutsers zijn ;).
Met hetzelfde gemak gooien ze namelijk een vertraagde stopper voor een hoogwaardige internationale trein.
-
Als reiziger ben je altijd de pieneut als een trein vertraging heeft dus het maakt toch niet uit of je in de ICE zit of in een stoptrein dus waarom de ICE voorrang geven.
Grtz Rob
-
Omdat je als je de ice voor laat gaan deze door kan rijden en dan wel op tijd, of meer op tijd aan komt dan dat de ice achter een stoptrein aansukkeld. Hetzelfde geldt voor intercity's en stoptreinen en een voorbeeld wat ik vaak heb: mijn intercity die iets aan de late kant is moet wachten op een ledig materieeltrein die de route moet kruisen van mijn intercity.
Sander
-
Als reiziger ben je altijd de pieneut als een trein vertraging heeft dus het maakt toch niet uit of je in de ICE zit of in een stoptrein dus waarom de ICE voorrang geven.
Omdat a) je daar voor betaalt en b) het zo vastgelegd is. Met je stoppertje sta je gelukkig niet bovenaan op het prioriteitenlijstje.
-
De laatste keer (en dat is alweer jaren terug) werden we i.v.m. het ontbreken van een ICE met een Apekop (plan T of V dat weet ik niet meer) vanaf Amsterdam naar Arnhem gebracht. Vanaf daar reden we de eerste tijd bijna stapvoets (op Duitse bodem) i.v.m problemen met de spoorweg overgangen.
Ik heb van de 3x dat ik met de ICE meereed 2x de aansluiting in duitsland gemist....
-
Als reiziger ben je altijd de pieneut als een trein vertraging heeft dus het maakt toch niet uit of je in de ICE zit of in een stoptrein dus waarom de ICE voorrang geven.
Inderdaad, waarom zou je een trein die überpünktlich in Ah aankomt niet wegsturen met +25...
-
Een paar jaar geleden gingen we per ICE naar Frankfurt en verder.
In Zevenaar moesten we wachten, terwijl we daar op tijd waren. Net toen we op een van de stationssporen tot stilstand waren gekomen, ging een naast ons stilstaande goederentrein rijden. Wij mochten ca 20 minuten wachten.
De machinist van onze trein was daar zo boos over, dat hij omriep dat door een fout van de verkeersleiding dit gebeurde. Zelfs in het Engels riep hij dit om.
Natuurlijk wisten we dat onze aansluitende trein in Fr. er niet meer zou staan. :(
Een ander geval was dat we in Driebergen vanuit Utrecht over spoor 3 richting Arnhem geleid werden,waarschijnlijk vanwege een defecte trein op spoor 1.
-Peter
-
Als de ICE op tijd rijdt, dan zou die alleen opgehouden kunnen worden door een vertraagde stopper lijkt mij... Anders zou het planmatig al niet kloppen...
Het zou dus ook nog kunnen zijn dat die een half uur te laat uit Ah vertrekt. Dan vraag ik mij dus af: Waarom?
-
Wat vertragingen betreft was het afgelopen zaterdag weer goed raak.
Ten eerste kwam onze ICE (Br. 403) van Mannheim naar Frankfurt Fernbahnhof door een technische defect in de buurt van Frankfurt tot stilstand. Na een kwartier was het defect gelukkig verholpen.
In Frankfurt Fernbhf ben ik overgestapt op de ICE 124 (Br. 406 010) naar Amsterdam.
In Oberhausen kregen we te horen dat we een tussenstop in Emmerich zouden hebben.
Om reizigers van de voorgaande ICE op te pikken. Deze stond al ca. 2 uur defect.
In Emmerich aangekomen zag ik de ICE-afsleeplocs al staan Br 218 833-2 en 218 838-1.
Na een kwartier vertrokken we weer maar na een enkele kilometer kwamen we exact naast de defecte ICE (Br 406 053) tot stilstand. Een uur hebben we gestaan om de de reizigers van de gestrande trein in te laden.
Het gevolg was dat onze trein over...overvol zat :(
In Arnhem moest ik eruit, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Klimmen over koffers, mensen aan de kant duwen enz.
Toen we in Arnhem kwamen was onze trein 1 uur en 25 minuten vertraagd.
Al met al zeer slecht geregeld.
Ten eerste vraag ik met af waarom de speciale afsleeplocs (die er immers al stonden) de trein niet een paar kilometer terug naar Emmerich gesleept hebben, of beter nog naar Arnhem.
Of een ledige extra trein gestuurd hebben bijv. vanuit nederland, of de verschillende Regionale treinen die stonden opgesteld in Arnhem.
(In Duitsland zijn er immers proeven gedaan met het evacueren van reizigers uit een gestrande ICE door een regionale dubbeldekstrein)
Ik vind het bovendien geen stijl dat al die mensen 3 uur! In een trein hebben laten zitten zonder airco (uitgevallen) ze hadden het zo te horen erg warm gehad. De Duitser die naast me kwam zitten zei "Sehr Heiss, Airco Kaputt"
En dan bovendien al die mensen in een toch al goed bezette trein proppen.
Ik snap echt niet waarom dit zo geregeld is.
Kan trouwens een ICE3 en andere defecte ICE3 afslepen?
Bovendien kan iedere lok toch wel een ICE enkele kilometer terug naar het station slepen?
Dan was het in Zwitserland beter geregeld: afgelopen dinsdag raakte de lok (een Re 460) in Statiom Lausanne defect. We stonden nog geen vijf minuten stil en ze kwamen al met een vervangende loc (Re 44 II) aan die eenvoudig voor de defecte loc werd gezet.
Met ongeveer een kwartier vertraging vertrokken we weer richting Brig, nou en die Re 4/4 II had er niets geen moeite meer om 13 sneltreinrijtuigen en een defecte loc op snelheid te krijgen.
-
Heb je al je klacht neergelegd waar die hoort :P
Bij NS Hispeed daar kunnen ze je vast wel antwoord geven.
Of dacht je "het is een forum over treinen dus klagen maar"
het adres..........
postbus 2552,
3500 GN Utrecht. Vergeet niet uw originele tickets mee te sturen.
-
Wat vertragingen betreft was het afgelopen zaterdag weer goed raak.
Ten eerste kwam onze ICE (Br. 403) van Mannheim naar Frankfurt Fernbahnhof door een technische defect in de buurt van Frankfurt tot stilstand. Na een kwartier was het defect gelukkig verholpen.
In Frankfurt Fernbhf ben ik overgestapt op de ICE 124 (Br. 406 010) naar Amsterdam.
In Oberhausen kregen we te horen dat we een tussenstop in Emmerich zouden hebben.
Om reizigers van de voorgaande ICE op te pikken. Deze stond al ca. 2 uur defect.
In Emmerich aangekomen zag ik de ICE-afsleeplocs al staan Br 218 833-2 en 218 838-1.
Na een kwartier vertrokken we weer maar na een enkele kilometer kwamen we exact naast de defecte ICE (Br 406 053) tot stilstand. Een uur hebben we gestaan om de de reizigers van de gestrande trein in te laden.
Het gevolg was dat onze trein over...overvol zat :(
In Arnhem moest ik eruit, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Klimmen over koffers, mensen aan de kant duwen enz.
Toen we in Arnhem kwamen was onze trein 1 uur en 25 minuten vertraagd.
Al met al zeer slecht geregeld.
Ten eerste vraag ik met af waarom de speciale afsleeplocs (die er immers al stonden) de trein niet een paar kilometer terug naar Emmerich gesleept hebben, of beter nog naar Arnhem.
Of een ledige extra trein gestuurd hebben bijv. vanuit nederland, of de verschillende Regionale treinen die stonden opgesteld in Arnhem.
(In Duitsland zijn er immers proeven gedaan met het evacueren van reizigers uit een gestrande ICE door een regionale dubbeldekstrein)
Ik vind het bovendien geen stijl dat al die mensen 3 uur! In een trein hebben laten zitten zonder airco (uitgevallen) ze hadden het zo te horen erg warm gehad. De Duitser die naast me kwam zitten zei "Sehr Heiss, Airco Kaputt"
En dan bovendien al die mensen in een toch al goed bezette trein proppen.
Ik snap echt niet waarom dit zo geregeld is.
Kan trouwens een ICE3 en andere defecte ICE3 afslepen?
Bovendien kan iedere lok toch wel een ICE enkele kilometer terug naar het station slepen?
Dan was het in Zwitserland beter geregeld: afgelopen dinsdag raakte de lok (een Re 460) in Statiom Lausanne defect. We stonden nog geen vijf minuten stil en ze kwamen al met een vervangende loc (Re 44 II) aan die eenvoudig voor de defecte loc werd gezet.
Met ongeveer een kwartier vertraging vertrokken we weer richting Brig, nou en die Re 4/4 II had er niets geen moeite meer om 13 sneltreinrijtuigen en een defecte loc op snelheid te krijgen.
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum ::).
Maargoed ik zal een aantal van je wijsheden gelijk maar eens af schieten:
1; Afsleep locs staan niet op iederen hoek van de straat, voor die er zijn duurt wel even.
2; een ICE3, 3M enz hebben een automatische koppeling daar hang je niet simpel even iedere willekeurige andere trein voor( ja het kan met een koppelboom en koppelplaat maar dan onberemd max. 30km/u en zeker zonder reizigers). Anders hadden er ook geen speciale afsleep locs omgebouwd hoeven te worden.
3; een stel kan naast een kapotte airco de nodige defecten of storingen hebben waardoor deze a; niet afgesleept kan worden en/of b; het niet veilig is om nog maar een meter verder te rijden met reizigers er in.
4; hoe het precies met de regelgeving rond het afslepen van ICE's zit weet ik niet, ik werk tenslotte niet bij Hispeed of Die Bahn, maar het zou heel goed kunnen dat het uit veiligheids overwegingen niet toegestaan is een stel met reizigers er in af te slepen.
5; ander materieel inzetten is niet zo simpel als jij doet voorkomen, welk regionaal materieel je had willen gebruiken weet ik niet maar in Ahbo( Arnhem Berg Opstel) staat op regionaal gebied bijna alleen maar materieel van Syntus overdag en dat is een andere vervoerder. Reserve materieel voor ICE's zul je in Nederland toch in Amsterdam ergens moeten regelen. Dat materieel moet dan ook nog eens toegelaten zijn op Zevenaar-Emmerich en je moet daar dan ook nog personeel met bekendheid op het betreffende materieel en baanvak hebben. Voordat je dat geregeld hebt en het spul daar hebt was jou trein met het extra volk alweer op weg.
6; je kan er vanuit gaan dat als het anders/beter had gekund het echt wel anders opgelost was.
Ik hoop dat dit niet je enige bericht op het forum gaat zijn maar ook nog eens voor nuttige bijdragen zorgt, verder sluit ik me aan bij de post van Rene W. hierboven.
-
Maarten,
Ik heb de trein in Elten (Emmerich) zien staan ben er om ongeveer 16.00 uur twee maal langs gekomen.
Ik heb nog voor je getoeterd maar geen reactie terug.
Wat er kapot was weet ik niet maar wat ik wel heb opgemerkt dat er een drietal personen met gele hesjes bijna aan de voorkant onder de trein aan het kijken waren, seinen stonden zoals het hoort op rood. de trein was enkele meters voor bij het sein.
Gr Piet
-
Ik had een Interailkaart dus met een klacht hoef ik dus niet bij NS Hispeed te komen. :-
De grootste overlast had ik niet maar degenen die in de 4653 zaten.\ :P
Ik heb toch liever getrokken treinen, bij een defect is een andere loc zo geregeld en mocht de airco in het ene rijtuig het niet doen dan verhuis je gewoon naar het volgende rijtuig.
-
2; een ICE3, 3M enz hebben een automatische koppeling daar hang je niet simpel even iedere willekeurige andere trein voor( ja het kan met een koppelboom en koppelplaat maar dan onberemd max. 30km/u en zeker zonder reizigers). Anders hadden er ook geen speciale afsleep locs omgebouwd hoeven te worden.
Ze hebben een scharfenberg als AK. Laat hier nou ook sleepkoppelingen, die je op een koppelhaak plaatst, van bestaan. Je kan er weldegelijk een willekeurige andere trein voor hangen, omdat praktisch al het materieel is uitgerust met scharfenberg. ;) Praktisch is anders, maar toch. Een oplossing is er. :)
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum ::).
Helaas schijnt dat hier steeds meer de gewoonte te worden, mensen met verstand van zaken (personeel dus) en/of vervoerders/producten de grond in trappen...
-
En daar krijg ik nou een ontzettende sik van: dat technische geleuter over koppelingen en afstelloks die niet beschikbaar zijn. Je moet verstand van techniek hebben om mee te kunnen praten. ONZIN !!
Je koopt als simpele reiziger een kaartje en in de prijs is o.a. snelheid verdisconteerd. Je mag van een ICE verwachten dat bij problemen je snel wordt geholpen, anders had je met het boemeltje kunnen reizen. Dat geleuter over storingen ,daar zit je niet op te wachten. 2,5 uur wachten op zo'n klein stukje is regelrechte flauwekul.
gr,
jos
-
Ze hebben een scharfenberg als AK. Laat hier nou ook sleepkoppelingen, die je op een koppelhaak plaatst, van bestaan. Je kan er weldegelijk een willekeurige andere trein voor hangen, omdat praktisch al het materieel is uitgerust met scharfenberg. ;) Praktisch is anders, maar toch. Een oplossing is er. :)
Toch is er een klein probleem met het koppelen van een ICE als je m wil afslepen.
En dat heeft niks met de koppeling te maken maar met de remmen.
De ICE3m beschikt namelijk over wervelstroomremmen, en daar kun je niet elke willekeurige loc op loslaten.
De Afsleeplocs voor de ICE's zijn speciaal aangepast om met wervelstroomremmen te kunnen omgaan.
En daarom moet je echt op zo een loc wachten als iets met en ICE gebeurt, of koppelen met een andere ICE3m.
Dan lukt het wel.
Een normaal treinstel met een gewone Luchtrem kun je inderdaad met deze koppelhaak koppelen, en gewoon de remleiding doorkoppelen op de loc.
Over de wervelstroomrem:
Daar zijn 2 varianten van.
1e variant:
De wervelstroomrem zijn de magneetremmen wat onder de trein hangen en een electromagnetisch contact maken met de rails tijdens het remmen.
Alleen mag dit systeem niet in nederland toegepast worden omdat het storingen veroorzaakt met de ATB.
Dit remsysteem zit ook op de ICE3m
2e variant
Werkt volgens het zelfde principe maar maakt geen contact met de rails maar met de remschijven van de trein.
Deze variant mag wel in nederland gebruikt worden.
En hangt bij mijn weten alleen maar onder de ICE3m
Jos.
Edit: Uitleg over rem geplaatst
-
dit geleuter word straks nog veel erger, namelijk de SLT heeft eenzelfde remsysteem, mankeert het wat staat het kreng gelijk vast en niet meer weg te slepen.
Maar buiten dit alles vind ik het ook schandelijk hoe met de reizigers word omgegaan, en dan moet dit zogenaamd hoogwaardig vervoer zijn, zet een traxx met ICRm in en ik denk dat je veel beter reist naar keulen.
-
Nog nooit in ICE gezeten, dat is wel duidelijk! Droom lekker verder met je Traxx met ICR. 160 gaat al één grote rammel en herriebak worden op de HSL. Dan had men beter de SBB EC rijtuigen op deze verbinding kunnen laten rijden. Daarmee kan je comfortabel en 200! :) ;)
-
Hoi Laurent vind je de ICR nu echt zo een rammelbakken??
Ik kan er nogtans lekker inzitten. ;)
Hebben jaren lang tussen Maastricht en Haarlem gependeld, en ook vaak genoeg ingezeten.
Veel betere als de VIRM wat nu rijdt.
Jos.
-
Tot 140 km/h gaat het wel redelijk. Echter, bij 160 km/h kan je gehoorbeschermers meenemen. De stoelen hebben ze trouwens wel erg *** geplaatst bij revise, maarja. Doe mij dan maar VIRM - 4, zachte stoelen, licht interieur, ruime trappen, goed geplaatste stoelen. :)
Ik heb trouwens het hele weekend met DD AR naar Amsterdam gemoeten (en 3 van de 4 reisjes hetzelfde stammetje) en was maar wat blij toen vanochtend de trein van kwart voor 6 naar Amsterdam met SGM reed. Geen koppiestoterij meer. Nu is DD AR een prima trein, maar A.U.B. niet in de 4800/5700. Alhoewel de grote deuren erg fijn zijn, als er mensen met fietsen in de trein zitten.
Overigens, als je een hele dag in de oude metrostelletjes (die inoxdingen met rode en blauwe deuren) van Amsterdam hebt gezeten kan je zelfs de stoelen van SGM waarderen. ;) ;D
-
Toch is er een klein probleem met het koppelen van een ICE als je m wil afslepen.
En dat heeft niks met de koppeling te maken maar met de remmen.
De ICE3m beschikt namelijk over wervelstroomremmen, en daar kun je niet elke willekeurige loc op loslaten.
[
De wervelstroomremmen van ICE-3 worden in Nederland niet gebruikt. Daar is de infrastructuur niet geschikt voor. De bouwers hebben daar rekening mee gehouden, dus kunnen deze remmen worden uitgeschakeld. Dan blijven in normaal bedrijf nog de ED remmen (op de motor) en de schijfremmen over. De motorremmen werken bij afslepen uiteraard ook niet, de schijfremmen gelukkig wel.
Afslepen van een ICE-3 met een huis-tuin-en-keuken lok gaat dus prima. (wel de hulpkoppeling meenemen natuurlijk!)
Groeten
Edgar
-
De schijfremmen van de ICE hebben ook het wervelstroomprincipe.
En dat mag wel in Nederland gebruikt worden.
Het syteem met die magneet blokken boven de spoorstaaf mag niet in Nederland gebruikt worden (uitgezonderd als parkeerrem)
Jos.
-
Een schijfrem is overigens iets totaal anders dan een wervelstroomrem: zie magneetrem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetrem) en schijfrem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem)
Reden dat wervelstroomremmen in Nederland niet gebruikt mogen worden is dat ze het ATB-signaal dat op de sporen staat kunnen storen.
-
Tot 140 km/h gaat het wel redelijk. Echter, bij 160 km/h kan je gehoorbeschermers meenemen. De stoelen hebben ze trouwens wel erg *** geplaatst bij revise, maarja. Doe mij dan maar VIRM - 4, zachte stoelen, licht interieur, ruime trappen, goed geplaatste stoelen. :)
Ik heb trouwens het hele weekend met DD AR naar Amsterdam gemoeten (en 3 van de 4 reisjes hetzelfde stammetje) en was maar wat blij toen vanochtend de trein van kwart voor 6 naar Amsterdam met SGM reed. Geen koppiestoterij meer. Nu is DD AR een prima trein, maar A.U.B. niet in de 4800/5700. Alhoewel de grote deuren erg fijn zijn, als er mensen met fietsen in de trein zitten.
Overigens, als je een hele dag in de oude metrostelletjes (die inoxdingen met rode en blauwe deuren) van Amsterdam hebt gezeten kan je zelfs de stoelen van SGM waarderen. ;) ;D
sorry maar jij hebt zeker nog nooit boven de 140 met ICRm gereden, ik helaas met proefritten wel, en dan rijden ze echt rustig, vergeet niet er zitten draaistellen onder als de corails in frankrijk ook goed voor 200, maar tot keulen rijd je toch niet harder en het is maar om het even wat voor rijtuigen ik denk dat mensen liever iets minder comfort en op tijd zijn dan dit gedoe met de ICE.
-
Een schijfrem is overigens iets totaal anders dan een wervelstroomrem: zie magneetrem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetrem) en schijfrem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem)
Reden dat wervelstroomremmen in Nederland niet gebruikt mogen worden is dat ze het ATB-signaal dat op de sporen staat kunnen storen.
Moet ik effe tussen de papieren zoeken, kom ik later op terug.
Ik heb namelijk nogal wat info van de ICE3 hier liggen.
De draaistellen zijn namelijk in zijn geheel appart voor de ICE3 ontworpen.
Inclusief het hele remsysteem.
De Wervelstroomremmen waar jij het over hebt die mogen inderdaad niet in Nederland gebruikt worden.
Maar de Gebruikte schijfremmen onder de ICE3 zijn speciaal voor de ICE3 ontworpen.
Want met 330 KM/h heb je niks aan je schijfremblokje, die zijn dan zo weg.
Daarom hebben ze die Wervelstroomschijfremmen ook ontworpen dat je met zo een hoge snelheid toch fatsoenlijk kunt remmen
Ik zal straks effe zoeken waar het instaat, en dan plaats ik ze.
Jos.
-
Een goede morgen allemaal,
Mijn posting van gisteren leverde een aantal interessante reacties op. ;)
Ik wil wel voorop stellen dat het niet de bedoeling is spoorvervoerders de grond in te boren.
Het ging trouwens maar om 1 vervoerder: ICE Internationaal.
De spoorwegmedewerkers hebben echt wel hun best gedaan, maar deze worden ook weer aangestuurd, regelmatig door managers zonder affiniteit met spoorvervoer.
Ik denk wel dat ze het onderschat hebben, er werd gezegd dat we door het innemen van de reizigers van de gestrande ICE een vertraging van 30 min zouden hebben, het werd 85 min.
Tijdens het (45 min.) Innemen, werden er geen mededelingen meer gedaan, dit zorgde toch wel voor onbegrip. Ja op het laatst riepen ze wel om dat er meer ruimte moest worden gemaakt omdat nog niet iedereen erin kon, nou en dat ging in ons rijtuig echt niet meer. :-[
Mijn medereizigers waren nu behoorlijk negatief over de ICE, en dat is jammer want dan wordt meteen het hele spoorvervoer erbij betrokken. Daarom hoe sneller afgesleept hoe beter.
Je kunt wel je geld declareren, maar ja dat maakt natuurlijk voor veel reizigers lang niet alles goed, zeker voor buitenlandse touristen ???.
Ik was benieuwd of er iemand is, die weet waarom de defecte ICE niet meer verder kon.
Nog 2 vraagjes:
Kan een andere ICE3 en defecte ICE wegslepen en met wat voor een snelheid, of zijn ze daarvoor niet geschikt?
Je hoort regelmatig over problemen met de ICE (ICE3, ICE-T), de vraag rijst dan bij me op: is de TGV / Thalys betrouwbaarder?
Bij de onverwachte tussenstop in Emmerich heb ik nog wel 2 foto’s gemaakt die ik nu meteen maar plaats. Mijn ICE (406 010) en de afsleeploks br 218.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1717.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1718.jpg)
Ik wil afsluiten met nog iets positiefs over de ICE: de Interrailkaart is geldig in alle ICE’s (y) dat in tegenstelling tot de TGV/ Thalys. In deze treinen moet een toeslag kopen, en dan gaat het niet over een paar euro maar over tientjes.
-
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum ::).
Ik hoop dat dit niet je enige bericht op het forum gaat zijn maar ook nog eens voor nuttige bijdragen zorgt, verder sluit ik me aan bij de post van Rene W. hierboven.
Michiel, waarom reageer je hierop als door een wesp gestoken?
In een reeds aanwezig en relevant draadje plaatst Maarten een relaas van zijn laatste ervaring als reiziger met de ICE dat ik met belangstelling heb gelezen. Het lijkt wel of jij je persoonlijk aangevallen voelt, soms is het ook gewoon een zootje op de rails...
-
De wervelstroomremmen van ICE-3 worden in Nederland niet gebruikt. Daar is de infrastructuur niet geschikt voor. De bouwers hebben daar rekening mee gehouden, dus kunnen deze remmen worden uitgeschakeld. Dan blijven in normaal bedrijf nog de ED remmen (op de motor) en de schijfremmen over. De motorremmen werken bij afslepen uiteraard ook niet, de schijfremmen gelukkig wel.
Afslepen van een ICE-3 met een huis-tuin-en-keuken lok gaat dus prima. (wel de hulpkoppeling meenemen natuurlijk!)
Groeten
Edgar
Men heeft een defecte ICE-3M (F?) al eens afgesleept met een Thalys ;) Puur op lucht door de scharfenberg dus ;)
-
Men heeft een defecte ICE-3M (F?) al eens afgesleept met een Thalys ;) Puur op lucht door de scharfenberg dus ;)
Voor zover ik weet is het nog nooit gedaan, maar het kan wel. De koppelingen zijn mechanisch en luchttechnisch gelijk. Er staat mij bij dat het een toelatingseis is om op franse LGVs te mogen rijden. Wellicht is het voor (Frankfurt-) Straatsburg - Parijs ook getest.
Edgar
-
Weldegelijk hoor ;)
Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/machinistoppad.htm) Even een stukje scrollen ;)
-
Kan een andere ICE3 en defecte ICE wegslepen en met wat voor een snelheid, of zijn ze daarvoor niet geschikt?
Maarten, als een ICE3M bijvoorbeeld geen Nederlandse pantograven meer heeft( en ja dat heb ik een keer gezien), dan is zo'n stel mechanisch te koppelen en door div. soorten ander materieel af te slepen. In dit geval is was het een VIRM VI die de ICE van Arnhem naar Leidschendam mocht slepen.
Daar wil ik wel bij opmerken dat in Arnhem volgensmij al het Nederlandse materieel toegelaten is en dat geld niet voor een grensbaanvak als Zevenaar-Emmerich.
Er kunnen ook defecten/storingen zijn waarbij afslepen niet zomaar kan( ik denk dan aan problemen met remmen, assen en evt. ook elektronica) of met veel beperkingen over korte afstand. Personeel met bekendheid op dat materieel zal je meer kunnen vertellen over welke storingen of defecten er zoal voor kunnen komen en hoe ze daar mee om gaan.
Ps; ik vind het prettig te lezen dat je deze post op een heel andere toon schrijft als die van gister, daarom is mijn reactie nu dus ook anders ;)
Groetjes Michiel
-
En daar krijg ik nou een ontzettende sik van: dat technische geleuter over koppelingen en afstelloks die niet beschikbaar zijn. Je moet verstand van techniek hebben om mee te kunnen praten. ONZIN !!
Je koopt als simpele reiziger een kaartje en in de prijs is o.a. snelheid verdisconteerd. Je mag van een ICE verwachten dat bij problemen je snel wordt geholpen, anders had je met het boemeltje kunnen reizen. Dat geleuter over storingen ,daar zit je niet op te wachten. 2,5 uur wachten op zo'n klein stukje is regelrechte flauwekul.
gr,
jos
Dit zijn verwachtingen die je best kunt hebben maar die niet terecht zijn. Daar komt bij dat een trein een trein is, bij defecten of storingen maakt het bij de afhandeling niet uit in, kan met ieder soort materieel net zo lang duren. Dat je als reiziger niet op defecten zit te wachten is logisch, maar dat geld nog veel meer voor het personeel want die zitten met een trein vol reizigers die graag verder willen.
Je zult er begrip voor moeten hebben dat defecten of storingen er soms voor zorgen dat je niet of pas met hulp van buiten af na een tijd verder kunt. Dat is vervelend maar dat komt nu eenmaal voor, dat hoort bij het leven en als je dat niet acceptabel vind is er maar één optie met eigen vervoer gaan.
Ik weet het het is simpel gedacht maar het is gewoon zo, in de huidige maatschappij moet alles snel snel snel en er mag niks stuk gaan want dan is de wereld te klein.
Ik kan zelf niet anders als met het OV reizen en ja gaat er iets kapot, valt er wat uit of is er een stremming, tja dan is dat zo en dan komt er wel weer een volgende bus of trein of ga je via een andere route. Ik baal er dan wel van meestal wel van maar kan er echt niet mee zitten, dat kan nu eenmaal gebeuren, het hoort erbij en als ik reis houd ik er zoveel mogelijk rekening mee.
Groetjes Michiel
-
5; ander materieel inzetten is niet zo simpel als jij doet voorkomen, welk regionaal materieel je had willen gebruiken weet ik niet maar in Ahbo( Arnhem Berg Opstel) staat op regionaal gebied bijna alleen maar materieel van Syntus overdag en dat is een andere vervoerder. Reserve materieel voor ICE's zul je in Nederland toch in Amsterdam ergens moeten regelen. Dat materieel moet dan ook nog eens toegelaten zijn op Zevenaar-Emmerich en je moet daar dan ook nog personeel met bekendheid op het betreffende materieel en baanvak hebben. Voordat je dat geregeld hebt en het spul daar hebt was jou trein met het extra volk alweer op weg.
Eigenlijk zeg je hiermee dat er geen makkelijk aanspreekbare reserve in Nederland beschikbaar is – en dat is in mijn ogen ook een belangrijke zwakke schakel van de internationale verbinding via Emmerich. De ICE-stellen hebben de naam nogal onbetrouwbaar te zijn, maar daarin speelt natuurlijk voor een belangrijk deel mee dat de gevolgen bij problemen vaak meteen zo groot zijn. Dat komt naar mijn idee door een optelsom van factoren: in Nederland staat geen reserve klaar, er rijdt geen andere (buurland)trein via deze route en er is evenmin een fatsoenlijke busverbinding Arnhem-Emmerich.
Mensen zijn dus volledig aangewezen op de ICE-verbinding, zodat problemen al snel tot grote vertragingen voor de reizigers leiden, tenzij er in allerijl nog iets geregeld kan worden. Soms rijdt er dan een vervangende trein naar Emmerich, al dan niet met aansluitend Duits materieel, maar ook is er in het verleden nog wel eens teruggegrepen op een bus(!) Arnhem-Emmerich of Arnhem-Oberhausen. De mensen achter zulke spoedacties verdienen natuurlijk alle lof voor de snelheid waarmee nog iets geregeld kan worden, maar ideaal is met name die laatste oplossing natuurlijk niet. De inzet enige tijd terug van een loc 189 met wat rijtuigen vanuit Duitsland was dat dan weer wel – maar daar moet je natuurlijk wel weer de spullen voor hebben en daarmee zijn we weer terug aangeland bij het gebrek aan reserve.
Een reserve zou in mijn ogen een stuk van de kwetsbaarheid wegnemen, maar is ongetwijfeld nogal kostbaar. Kennelijk vindt men de voordelen niet opwegen tegen de meerkosten van zo'n reserve of is er een ander bezwaar tegen dat ik over het hoofd zie. :-) Ik heb toch liever getrokken treinen, bij een defect is een andere loc zo geregeld en mocht de airco in het ene rijtuig het niet doen dan verhuis je gewoon naar het volgende rijtuig.
Qua betrouwbaarheid denk ik inderdaad dat een getrokken trein minder problematisch is. Hiermee kom je weer op een heel ander aspect van de hele situatie, namelijk de vraag wat de hele verandering van EC- naar ICE-verbinding eigenlijk toevoegt. In mijn ogen niet zo veel en is het eerder een achteruitgang, ook los van de betrouwbaarheid, maar dat is enige tijd terug al eens voorbij gekomen in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2940.msg41263.html#msg41263) draadje. In 2009 is het ICE-aanbod niet veel anders dan het daar genoemde in 2007, alleen rijdt de eerste trein nu 8.08 ipv 7.37, tot Frankfurt en niet meer op zondag. De komst van extra nachttreinen is minder relevant in dezen, omdat die voor de kortere afstand niet interessant zijn.Je zult er begrip voor moeten hebben dat defecten of storingen er soms voor zorgen dat je niet of pas met hulp van buiten af na een tijd verder kunt. Dat is vervelend maar dat komt nu eenmaal voor, dat hoort bij het leven en als je dat niet acceptabel vind is er maar één optie met eigen vervoer gaan.
Als die laatste opmerking je uitgangspunt is bij zo'n verbinding, ben je erg goed bezig en kun je er volgens mij net zo goed meteen mee stoppen. Defecten en storingen kunnen altijd voorkomen, dat is helemaal waar, maar mij lijkt toch dat betrouwbaarheid van een verbinding en afhandeling van problemen een speerpunt moet zijn.
Als reiziger zou ik de eerder genoemde 2,5 uur ook belachelijk lang vinden, maar zonder de details van de situatie te kennen valt m.i. geen genuanceerd oordeel te vellen over of dat anders/sneller/beter had gekund.
Julius
-
Kijk het is heel simpel, althans in zoverre... Ik ben met de ICE een aantal keer op reis geweest waaronder naar Ulm en Offenburg (Schwarzw.) en voor zo'n reis ben je tussen de 150 tot 225 euro kwijt en dan verwacht ik simpelweg ook een serviceniveau wat stukken hoger ligt dan dat ik bijv. per Stoptrein/Intercity/IRE of RB reis en moet zeggen dat ik binnen Duitsland weinig tot geen problemen heb gehad op die reisafstand. Misschien een beetje vertraging, maar ach mag het op een afstand van 753 km?, vind ik van wel! Maar nu een ander verhaal: het valt namelijk op dat altijd als de trein vanuit Amsterdam vertrekt dat ie gemiddeld 10 minuten vertraging heeft, vervolgens rij je tussen utrecht en de Veenendaal-aansluiting met de gemiddelde snelheid die gelijk ligt aan die van een naaktslak in winterslaap, dan gaat het gas er even op totdat... je tussen Ede-Wageningen en Arhem rijd want dan ga je weer precies naar die snelheid van die naaktslak terug... En als je dan mazzel hebt en er zit geen goederentrein voor kun je met 140 richting Oberhausen, vanaf Oberhausen tot aan Frankfurt a.m. gaat het fantastisch, zeker de schnellfahrstrecke is geweldig! En de rest van de reis loopt vaak ook voorspoedig, je komt iniedergeval nooit onder de 140 km op de stukken tussen de andere haltes in, natuurlijk laat de infrastructuur dit niet overal toe ivm de bochten en wissels bij tussen stations die gepasseerd worden en zo kom ik vaak met nooit meer dan 30+ op m'n eindbestemmng aan. De terugreis is precies het zelfde verhaal en gaat vaak goed tot aan Emmerich en dan begint het verhaaltje weer achterstevoren, het probleem zit hem niet bij Hispeed of het personeel dat op de trein aanwezig is want die zijn vaak zeer welwillend, al vind ik het serviceniveau in een Duitse trein ligt toch wat hoger als dat in de treinen in Nederland. Maar het probleem ligt toch echt bij Prorail denk ik want zij zien iedere trein als een trein en maken denk ik geen onderscheid tussen ICE/IC/Stoptrein of Sprinter en daar gaat het fout!, nl. de prioriteiten worden hier verkeerd gelegd en wat dat betrefd zouden ze nog eens wat kunnen leren van de oosterburen want daar gaat het toch stukken makkelijk valt mij op.
Totzover mijn relaas over de ICE
MVG. Frank
-
In Nederland is het, over het algemeen, dat een trein, goederen of personen, die op tijd rijdt blijft rijden. Heb je eenmaal vertraging, dan ben je de klos. Bovendien, een goederentrein aan de kant zetten voor jouw ICE levert een hele hoop extra treinen vertraging op, inclusief je eigen trein. Enne, de goederentrein rijdt in het goederengat, waar hij toch echt voorrang heeft op de personentreinen :)
Verder heeft de treindienstleider toch echt de meeste invloed op de rijwegen :)
Nou eenmaal niet alles op het Nederlandse spoor draait om de ICE. ;)
-
Men heeft een defecte ICE-3M (F?) al eens afgesleept met een Thalys ;) Puur op lucht door de scharfenberg dus ;)
Laurent, ik denk dat ik je moet teleurstellen.
De ICE3 kan alleen mechanisch aan de Thalys gekoppeld worden, dat geld ook voor ander materieel met het zelfde type scharffenberg koppeling.
Alleen werken de remmen bij de af te slepen ICE niet om dat het 2 totaal verschillende remsystemen zijn.
Als zo een din gwordt afgesleept door een ander treinstel zoals de Thalys en de VIRM, dan is alleen het trekkende treinstel beremd.
Dus dan kun je echt niet te hard met dat ding gaan rijden als je maar op je halve treinlengte remen hebt.
Daarbij zijn ook de BR218 loc's, die zijn omgebouwd om ICE's af te slepen voorzien zijn van diverse software om storingen in de ICE3 tijdelijk op te lossen door ze te omzeilen.
De BR218 beschikt ook over voldoende middelen om de Wervelstroomschijfremmen te bedienen.
Maar hiervan wordt alleen gebruik gemaakt als je de ICE echt niet van zijn plaats krijgt.
Anders gewoon aan een aan ander (liefst gelijkwaardig treinstel) koppelen en afslepen die hap.
Is er geen gelijkwaardig treinstel voorhanden, dan kan het dus wel met de VIRM of een Thalys, maar dan hangt je ICE maar als een vaatdoek er achter.
JOS.
-
Kom ook regelmatig met vertraging de grens over hoor :-\
varieerend van enkele minutjes tot een half uur.
een hoop dingen hangen idd van Prorail af.
Net als zevenaar ook, daar zit je tegen de rode achterlichtjes te kijken van de Lint van Syntus.
Naar duitsland toe net zo.
als je met de 121 rijdt soggens, dan vertrek ej om 08:08 uit arnhem en die stoptrein om 08:02.
maargoed voor duiven zit je al op de bumper en dan mag je er in Zevenaar voorbij.
wat de storingen betreft, de ICE blijft erg storingsgevoelig.
vooral met warme dagen laat die et nog wel eens afweten.
Het is 1 en al computer, dus nog een heel gepruts ook.
nadeel is dat je geen enkel raampje open kan doen, en zodra je hem stroomloos maakt het dus gelijk loeiheet wordt.
maargoed al met al: het rijdt geweldig ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/300zone.jpg)
ps:
hier even een cabinefoto, van de ICE die ook in belgie en frankrijk mag rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ice3.jpg)
-
Die verrekte Lints ook he. ;D ;D ;D
Jos.
-
Laurent, ik denk dat ik je moet teleurstellen.
De ICE3 kan alleen mechanisch aan de Thalys gekoppeld worden, dat geld ook voor ander materieel met het zelfde type scharffenberg koppeling.
Alleen werken de remmen bij de af te slepen ICE niet om dat het 2 totaal verschillende remsystemen zijn.
Als zo een din gwordt afgesleept door een ander treinstel zoals de Thalys en de VIRM, dan is alleen het trekkende treinstel beremd.
Dus dan kun je echt niet te hard met dat ding gaan rijden als je maar op je halve treinlengte remen hebt.
Daarbij zijn ook de BR218 loc's, die zijn omgebouwd om ICE's af te slepen voorzien zijn van diverse software om storingen in de ICE3 tijdelijk op te lossen door ze te omzeilen.
De BR218 beschikt ook over voldoende middelen om de Wervelstroomschijfremmen te bedienen.
Maar hiervan wordt alleen gebruik gemaakt als je de ICE echt niet van zijn plaats krijgt.
Anders gewoon aan een aan ander (liefst gelijkwaardig treinstel) koppelen en afslepen die hap.
Is er geen gelijkwaardig treinstel voorhanden, dan kan het dus wel met de VIRM of een Thalys, maar dan hangt je ICE maar als een vaatdoek er achter.
JOS.
Klinkklare onzin wat je nu weer verteld, élk treinstel is luchttechnisch gewoon beremd af te slepen zolang het geen defecten in het remsysteem vertoont.
Sterker nog, met een stoomlok met hulpkoppeling sleep jij zonder moeite beremd een ICE en Thalys tegelijk af als je wilt.
Het basis princiepe van een treinrem is nog altijd gelijk, daar is eigenlijk nog nooit wat aan veranderd.
Het enige wat niet zal werken zijn zaken als een toegevoegde rem zoals een ElectroDynamische rem [ED rem] of een Electro Pneumatische rem [EP rem]
Als jij zegt dat een ICE en Thalys twee verschillende remsystemen hebben mag je me dat nu uit gaan leggen maar ik vermoed dat je dat niet kunt....
Darnaast merk je op dat "je niet zomaar te hard zou moeten rijden als je trein maar half beremt is" maar zo werkt dat niet, daar zijn gewoon formules voor die je rempercentage berekenen en dus je max toegelaten snelheid...
-
:o staat daar nu een flitskast ::)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/300zone.jpg
@Thom "je bent mij voor. Je kan gewoon met een Virm bv elk willekeurig treinstel wegslepen met een zelfde type koppeling, je moet wel even de electrische koppeldoos afsluiten.
maakt bij verschillende soorten treinen niet zoveel uit echter want die hebben meestal die electrische dingen op een andere plek zitten."
Moet je wel een gelijksoortig treinstel wegslepen zet dan wel de electrische koppeldoos dicht zodat de storing niet over kan springen in je goede treinstel. !!!!
Verder gewoon pneumatisch remmen met die hele handel.
Gaat weer lekker he Jos. ;D