BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2019 => Topic gestart door: Eelco Storm op 30 January 2019, 10:09:44
-
Niks mat '46.
Even klikken: hier is de folder (https://gallery.mailchimp.com/84d130108ff3fe9c792e5c57a/files/f2a5db59-334e-4038-a26f-68401aacb70f/Artitec_Neuheiten_2019_Civilian_download.10.pdf?utm_source=Artitec+nieuwsbrief+Consument&utm_campaign=fa0bc3c2e9-EMAIL_CAMPAIGN_2019_01_29_09_02&utm_medium=email&utm_term=0_c284616594-fa0bc3c2e9-165510369&mc_cid=fa0bc3c2e9&mc_eid=c7504a3968).
Dan nu weer rustig ademhalen, omlaag met de bloeddruk en volgend jaar weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.
-
Heeft iemand Laurel & Hardy in 1/87? die gaan we nodig hebben....
-
Groen, geel met banen of met dat blauwe vlak op de neus?
groen https://www.facebook.com/modelspoor/photos/a.337634639659589/2097414883681547/?type=3&theater
-
Oh gelukkig, die hoef ik niet. ;D
Gaat vast ruimte maken in de opbergkast voor een IC-stel.
-
Misschien goed om van de laatste berichten het Artitec 2019 draadje te maken.
Grandioos dat de Mat'54 IC er ook in de jaren '70 uitvoering komt, dus nog met de grijze deuren! Ik is heeeeeeeeel blij! (y) (y) (y)
Jeroen
-
Hmmmm, kan iemand al wat zeggen over inzetbaarheid van welk model in welk tijdperk?
Edit: Jeroen zegt al dat de grijze deuren in de jaren 70 horen....
-
Goed idee Jeroen, ik heb het draadje afgesplitst. (En het raaddraadje even op slot gezet, anders komen de besprekingen van de nieuwe modellen in beide draadjes :) )
Reinout-als-moderator
-
@MDK193: aangezien het een vier cijferig treinstelnummer is, zal de inzet zijn tot 1991
-
En even wat plaatjes ...
Pijp-Lines was vanochtend het snelst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50906899_2262601503760488_6372437977733267456_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50906899_2262601503760488_6372437977733267456_o.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50916959_2262601500427155_2698885538168963072_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50916959_2262601500427155_2698885538168963072_o.jpg)
Bron: https://www.facebook.com/Pijplines/
En Chris had al voor de foto's gezorgd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50813638_2097368297019539_5912610133254340608_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50813638_2097368297019539_5912610133254340608_o.jpg)
Nog veel meer plaatjes op Het Groterdam Project: https://www.hetgroterdamproject.nl/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/51638136_2097411213681914_8319669209348964352_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/51638136_2097411213681914_8319669209348964352_o.jpg)
Want het museumstel 766 is een special voor Bentink Modelspoor: https://www.bentinkmodelspoor.nl/
-
Hmmmm, kan iemand al wat zeggen over inzetbaarheid van welk model in welk tijdperk?
Edit: Jeroen zegt al dat de grijze deuren in de jaren 70 horen....
De eerste Mat'54 stellen in IC kleurstelling verschenen inderdaad begin jaren '70. Deze stellen hadden allen blauwe banen rond de ramen, de deuren waren nog grijs. In 1977 werd een tweede serie stellen omgebouwd, deze kregen een geheel doorgetrokken blauwe band. De stellen uit de eerste serie zijn daarop aangepast. Inzet van de Artitec NS 787 en 790 zal dus ergens tussen 1971 en 1977 liggen (kan mogelijk een paar jaar schelen).
Omnummering naar serie 1700 vomd gelijk plaats bij de revisie tot IC stel, de stellen die al eerder IC stel waren geworden (met deg rijze deuren) werden ook omgenummerd tot 1700. Met de komst van de e-locs serie 1700, werden de IC Hondekoppen weer teruggenummerd in serie 700. Inzet van de Artitec 1988 en 1791 zal dus ergens tussen 1977 en 1991 liggen (kan mogelijk een paar jaar schelen)
Jeroen
-
Hmmmm, kan iemand al wat zeggen over inzetbaarheid van welk model in welk tijdperk?
766 : 2016 - heden
786 : 1968 - 1972 edit: kan ook vanaf 1969 pas zijn
790 : 1972 - 1975 of 1976
787 : 1972 - 1976
1791: 1976 - 1992
1788: 1976 - 1991
-
Hoppa, Niels, jij bent een echte Hondekoppen die-hard, Thanx!!! (y)
Jeroen
-
Heeft iemand Laurel & Hardy in 1/87? die gaan we nodig hebben....
Gewoon afwachten. Die gaan vanzelf ergens opduiken in 1:87. Misschien liggen ze wel bij Preiser onder een laken ;D
Rob
-
Met wat vernummeringen is de inzetbaarheid uit te breiden:
790 in 1790: 1975/76 - 1980 (in 1980 geschilderd met blauw/gele deuren)
1791 in 779: 1992 - 1995
1788 in 775: 1991 - 1996 (sinds 1993 met A 776)
Voor de 787 gaat dit niet, want die kreeg in 1977 de Bk van de 380 en daarvan is de raamindeling iets anders.
-
Die Dilziaanse stellingkasten zijn ook lollig.
(en trouwens, ik heb al een hondekop)
groeten
Hendrik Jan
-
Ik zie nu dat ik ook een foutje heb gemaakt met de jaartallen.
766 : 2016 - heden
786 : 1968/1969 - 1972 (weet niet wanneer de logo's en reclamebanen zijn aangebracht, kan 1968 of 1969 zijn geweest)
790 : 1972 - 1975 of 1976
787 : 1972 - 1976
1791: 1980 - 1992 (in 1980 herschilderd met blauw/gele deuren)
1788: 1979 - 1991 (in 1979 herschilderd met blauw/gele deuren)
Over Daan's vraag over de (1)791:
De 779 werd in 1972 verbouwd tot IC stel (met grijze deuren) en vernummerd in 791.
In 1976 vernummerd in 1791.
In 1980 herschilderd met blauwgele deuren
In 1992 terugvernummerd in 779.
-
Ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwe levertermijn van de hondekopstellen
-
volgens Groterdam binnenkort beschikbaar
-
Misschien net als vorig jaar, ergens tussen de 4 en 8 weken?
MvG Peter,
-
Dat lijkt me wel heel erg snel, gezien de getoonde modellen nog geen productiemodellen zijn.
Jeroen
-
Veel belangrijker: die pakjespers. Eindelijk een jaren zestig-model! (https://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a020.gif)
-
Op de site staat ook de folder van de militaire nieuwtjes vermeld, maar als je die aanklikt krijg je de folder civiel.
Leuk dat de "GREIF" van Rommel eraan komt, en de M88!
-
Van de hondekop IC helaas niet de gemoderniseerde versie met de grote ramen in de (voormalige) bagage-afdeling.
Maar die proto-IC met grijze deuren is ook mooi.
Verder had ik toch wel een NS2600 Beel verwacht...
CKLX
-
Aha, dus de hoge 1700 nrs waren de 70s modellen.
Welke hondekop reed tot midden 90s van de IC versie?
-
Van de hondekop IC helaas niet de gemoderniseerde versie met de grote ramen in de (voormalige) bagage-afdeling.
Maar die proto-IC met grijze deuren is ook mooi.
Verder had ik toch wel een NS2600 Beel verwacht...
CKLX
Die met een verbouwde bagage afdeling waren de asbeststellen...
-
Aha, dus de hoge 1700 nrs waren de 70s modellen.
Welke hondekop reed tot midden 90s van de IC versie?
Dat kan je vinden in dit boek (https://www.bol.com/nl/p/hondekoppen/9200000091371753/). Dat gaat over de laatste periode van de hondekoppen.
Steyn
-
En even wat plaatjes ...
Pijp-Lines was vanochtend het snelst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50906899_2262601503760488_6372437977733267456_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50906899_2262601503760488_6372437977733267456_o.jpg)
Bron: https://www.facebook.com/Pijplines/
Schitterend Artitec (y)
p.s zou het kunnen zijn dat de onderstellen van de 2 kopbakken verwisseld zijn bij deze modellen?
het lijkt erop dat de treden in de onderbak niet uitkomen met de deuren in de bovenbak.
-
Die met een verbouwde bagage afdeling waren de glaswolstellen...
Zowel glaswolstellen als asbeststellen ;)
1970: verbouwing 776 tot 1970, eerst nog geel met reclamebanen, later herschilderd in IC-uitvoering
1972-73: verbouwing 773, 775, 777-786 in 780-791 met behoud van grote bagageruimte en IC-uitvoering met grijze deuren
1975-1981: verbouwing 711, 721, 729, 731, 735, 737, 741, 743-745, 746, 748, 749, 750, 755, 757, 761-768 met verkleinde bagageruimte (extra afdeling) en IC-uitvoering met blauw/gele deuren, en vernummerd in 17xx (met behoud van volgnummr)
1975-1976: vernummering van 780-791 in 1780-1791
1980: herschildering 1780-1791 met blauw/gele deuren
1991-1992: terugvernummering in oude nummers (i.v.m. komst elocs 1700), de 1787-1791 kregen hun aloude nummers 773, 775, 777-779 terug.
-
Erg blij met de VGL sleperswagen met van die kleine wielen, typisch Nederlands. De Fordjes TT gaan een glorieuze toekomst tegemoet; in werkelijkheid werd bijna elke aangepast aan de wenschen van den afneemer. Van alternatieve opbouwen via verlengde versies;
(https://deautovanmnopa.nl/sites/default/files/styles/popup/public/story/node-[node;nid]/inline/Ford_Philips_Conam.jpg?itok=WzI1C5PW)
een vaste lange bak met extra sturende achteras, tot de verbouwingen van Jumbo Helmond.
Of...
(http://theoldmotor.com/wp-content/uploads/2012/12/ModT.jpg)
The challenge is on!
En de Dyane, eindelijk...
-
Nee, ook de glaswolstellen. Sommige hebben nog "Sprinterramen" gekregen. Maar die zal ATT wel niet doen...
CKLX
-
De 1711, 1721, 1729, 1731, 1735, 1737, 1741, 1743-1745, 1746, 1748, 1749, 1750, 1755, 1757, 1761-1768 hebben allemaal sprinterramen gekregen in de nieuwe afdeling in de verkleinde bagageruimte.
De 770, 774 en 1781 hebben volledig sprinterramen gekregen.
-
Verder had ik toch wel een NS2600 Beel verwacht...
Ik niet, kijk maar naar wat Artitec de afgelopen jaren aan spoorwegspul heeft uitgebracht. Allemaal materieel dat gedurende meedere decennia aanwezig is geweest op het spoor en daardoor in een enorme variëteit aan uitvoeringen gebracht kan/kon worden.
Een 2600 heeft op dat vlak niks te bieden en is daarmee niet interessant.
-
Toch een klein beetje jammer dat Artitec er nog niet even gelijk een latere jaren '90-versie van de IC-Hondekop bij maakt, dan hadden ze het IC-hoofdstuk kunnen afsluiten. Nu moeten we daar nog weer op wachten (misschien totdat ik een ons weeg?! :P :angel:).
Verder (helaas) niet zo veel spectaculair treinen-nieuws, ik kan mijn kalmerende pilletjes weer rustig opbergen. ;) ::) :-\
-
Levertermijn hk 4 niet over 2 a 3 weken.
Binnenkort = voor de zomer.
Dat vind ik persoonlijk best binnenkort.
-
@Bartje81
... materieel dat gedurende meedere decennia aanwezig is geweest op het spoor en daardoor in een enorme variëteit aan uitvoeringen gebracht kan/kon worden.
Wait&see...
Geen belofte maar een verwachting...
-
Op de site staat ook de folder van de militaire nieuwtjes vermeld, maar als je die aanklikt krijg je de folder civiel.
Dat is inmiddels aangepast. Zie hier (http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/folder-noviteiten-2019-militair).
-
Dus inderdaad toch een Fokker D.VII :)
(iemand anders kwam ermee hoor, niet ik ;) )
Wat me overigens wel opvalt is dat Artitec steeds meer militair- en automodellen gaat maken, daar waar ze eerst voornamelijk treinen ontwikkelden. Is die markt zoveel groter? Of zitten er gewoon een paar liefhebbers bij Artitec?
-
Ze ontwikkelden eerst vooral kits van gebouwen. Daarna kwamen de treinen en die zijn er nog steeds. En tegenwoordig maken ze daarnaast ook automodellen en militair spul. Het een gaat niet ten koste van het ander; het is vooral meer geworden.
Steyn
-
Ontwikkelkosten voor dat spul is verl lager dan voor treinen, dus daar verdienen ze veel meer op.
-
Ik denk inderdaad dat er best een grote afzetmarkt is voor militaire modellen. Daarnaast zullen de ontwikkelkosten ook een stuk lager liggen dan treinen, dus minder risico?
Bovenstaande is maar een gok, geen idee of het echt zo is. Maar ik vind het wel logisch klinken ;D
Groet,
Chris
-
…..Verder had ik toch wel een NS2600 Beel verwacht...
CKLX
Cock,
Ik denk dat de markt inmiddels voorzien is door de bouwset van Kleinspoor. Het is alleen jammer dat de Athearn draaistellen die Edwin gebruikte niet meer leverbaar zijn, anders had die kit nog wel bestaan... Ik heb hier ook nog een stammetje blauwe Schürzenrijtuigen liggen als Rheingold-Express, die moeten dan maar wat langer wachten op een passende trekkracht. :'(
Rob
BTT
-
Levertermijn hk 4 niet over 2 a 3 weken.
Binnenkort = voor de zomer.
Dat vind ik persoonlijk best binnenkort.
Is de levertijd van de volgende model al bekend "Hondekop 4 nr 772, Reclamebanen, A-sein, telerail, ATB, IV-V"?
-
Zelfde batch
-
Verder had ik toch wel een NS2600 Beel verwacht...
ik niet.
-
Ik vind het sowieso wel bijzonder dat men allerlei wilde dingen verwacht, terwijl Artitec pas net begonnen is aan het grote project Hondekop. Volgens mij vergissen we ons dan een beetje in schaalgrootte en marktgrootte. Of zijn we gewoon hebberig ;D
-
Ik vind het sowieso wel bijzonder dat men allerlei wilde dingen verwacht, terwijl Artitec pas net begonnen is aan het grote project Hondekop. Volgens mij vergissen we ons dan een beetje in schaalgrootte en marktgrootte. Of zijn we gewoon hebberig ;D
Ik denk het laatste ;D
-
I Of zijn we gewoon hebberig ;D
Ook wel.
Maar het voldoenings nivo is tegenwoordig denk ik ook wel kort en dus wil het volk elk jaar iets totaal nieuws. Een kleur variant past daar misschien niet zo goed in.
Voor de rest wel weer leuke dingetjes van Artitec.
Arjan
-
Yay! IC Hondekop (y) Die museum 766 wil ik eigenlijk ook wel maar ik kan mijn geld maar één keer uitgeven.
Beel had ik ook niet echt verwacht van Artitec. Net als de 2800 en 2900, perfect voor kleinserie fabrikanten. Het zijn niet echt super bekende locs dus geen grote afzetmarkt denk ik. Wie een Athearn donor lok koopt kan nog steeds een Beel kit (laten) bouwen. Kleinspoor levert de kap en onderdelen nog, maar wellicht tot de voorraad strekt.
Ik had wel gehoopt dat ze een gereviseerde 1300 gingen aankondigen maar dat is nu weer een wens voor volgend jaar dan. Niet alles hoeft tegelijk te komen :P
Mvg,
Robert.
-
Maar het voldoenings nivo is tegenwoordig denk ik ook wel kort en dus wil het volk elk jaar iets totaal nieuws. Een kleur variant past daar misschien niet zo goed in.
Dan bouw je het toch zelf? ;D
Of je laat zelf een Koreaan of Chinees het voor je bouwen ;D :laugh: 8)
-
Yay! IC Hondekop (y) Die museum 766 wil ik eigenlijk ook wel maar ik kan mijn geld maar één keer uitgeven.
Dan koop je ze toch in één keer... ;D
-
Leuk nieuws van de Hondekop in IC-kleuren!
Waren er eigenlijk veel Hondekop-4'en die rondreden met eenbeens-panto's? Waarom kregen zij deze panto's eigenlijk?
grt
Marc
-
Waren er eigenlijk veel Hondekop-4'en die rondreden met eenbeens-panto's? Waarom kregen zij deze panto's eigenlijk?
De nieuwste treinstellen uit 1961/1962 (Plan P, 761-786) zijn zo geleverd. Eenbeenspanto's waren toen waarschijnlijk modern.
Ze hadden ook andere "moderniseringen": grotere ramen met schuiframen (als Plan U), andere dakconstructie met ribbels en zonder "schuitjes".
CKLX
-
Ik ben blij met wat er allemaal uitkomt bij Artitec.
Er zit niets bij wat ik graag zou willen aanschaffen, dus ik hou geld over ;D ;D (y)
Behalve de SRV daf en de hongaren dan ;)
-
Dit jaar geen nieuwe treinmodellen, hopelijk brengen ze wel de CHD en de Hongaar dit jaar uit ,die waren voor 2013 en 2014 aangekondigd.
Of was de 1300 ook aangekondigd voor 2019?
Stephan.
-
De nieuwste treinstellen uit 1961/1962 (Plan P, 761-786) zijn zo geleverd. Eenbeenspanto's waren toen waarschijnlijk modern.
Ze hadden ook andere "moderniseringen": grotere ramen met schuiframen (als Plan U), andere dakconstructie met ribbels en zonder "schuitjes".
CKLX
Eh... Plan P is gewoon geleverd met schaarpanto's, de eerste ombouw coach (1780-1791 en 1970, ex 780-786, 773, 775, 777-779 en 776) zijn voorzien van eenbeenstra's
-
Dan zit Railwiki er naast:
De treinstellen 776 - 786 zijn afgeleverd met eenbeenstroomafnemers van Faiveley, type AM30. De ElD4 766 en ElD4 767 rijden enige tijd op proef met deze stroomafnemer.
Weet je ook waarom dat is gedaan Sicco?
-
Plan P4 en P5 (776 - 786) zijn bij de bouw geleverd met eenbeenstroomafnemers van Faiveley, type AM30.
-
Eh... Plan P is gewoon geleverd met schaarpanto's, de eerste ombouw coach (1780-1791 en 1970, ex 780-786, 773, 775, 777-779 en 776) zijn voorzien van eenbeenstra's
Nog betere info. :-)
Overigens zoekt een bekende uitgeverij nog een auteur voor een Hondekop-boek. Iets voor jou?
CKLX
-
Nee ik zit er ook naast :-X, het klopt wel dat de eerste coach stellen de eenbeen hadden, maar ook al bij aflevering inderdaad. Dus niet heel Plan P, maar vanaf de 776. De 773 (1787) en 775 (1788) haden ook in coach uitvoering schaarpanto's - zie ook het aangekondigde model. Railwiki is correct.
Eenbeenstra's zijn lichter, wat betrouwbaarder en wat goedkoper in onderhoud
edit: wat Niels zegt
-
Nog betere info. :-)
Overigens zoekt een bekende uitgeverij nog een auteur voor een Hondekop-boek. Iets voor jou?
Nee dus ;D
-
Op Railwiki lees ik "De ElD4 766 en ElD4 767 rijden enige tijd op proef met deze stroomafnemer."
Dit is voor mij ook nieuw. Ik weet ook niet alles, dus ik bestrijd dit niet.
Daarnaast hebben de 336 en 337 als proef ook een tijdje met een eenbeners gehad, en ook de 757 tijdens de snelheidsproeven als drietje.
-
Heeft er iemand enig idee waar de Hongaren (aankondiging 2014) zijn gebleven? Ik zie ze niet meer in de lijst staan en ik wil een kippenwagen.
Stephan
-
Misschien zijn dat geen nieuwtjes, maar gaat het meer om de uitleverdatum. Net zo als ik heb begrepen dat de CHD's in grote getale in aankomst zijn. Maar die staan er ook niet in.
mvg,
Ivo
-
Nog een paar plaatjes, geen verrassingen maar toch leuk op: https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ab_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ab_1.jpg)
Edit: Chris zit zijn best te doen op zijn hotelkamer ;D ( https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/ )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ba.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb_1.jpg)
-
ik mis het: "Exclusiv Beneluxspoor" bordje.....
Deze is ook fraai:
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/photos/pcb.1960873130674669/1960873020674680/?type=3&theater
en een leuke Citroen Diane:
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/photos/pcb.1960873777341271/1960873677341281/?type=3&theater
-
Misschien zijn dat geen nieuwtjes, maar gaat het meer om de uitleverdatum. Net zo als ik heb begrepen dat de CHD's in grote getale in aankomst zijn. Maar die staan er ook niet in.
Ik bedoel in de prijs en beschikbaarheidsoverzicht op de Artitec site, de CHD's staan daar voor 2019 maar de Hongaren zijn spoorloos.
Stephan.
-
Je ken d'r natuurlijk een meeltje aan waaguh...
-
En we hebben (bewegend) beeld:
https://youtu.be/sl13-zRzkGI
Bron: https://www.modellbahnshop-lippe.com/
-
Plan P4 en P5 (776 - 786) zijn bij de bouw geleverd met eenbeenstroomafnemers van Faiveley, type AM30.
Dus van de uiteindelijke serie van 36 IC treinstellen waren er 11 met eenbeenspantografen en 25 met schaarpanto's?
-
Op Railwiki lees ik "De ElD4 766 en ElD4 767 rijden enige tijd op proef met deze stroomafnemer."
Dit is voor mij ook nieuw. Ik weet ook niet alles, dus ik bestrijd dit niet.
Daarnaast hebben de 336 en 337 als proef ook een tijdje met een eenbeners gehad, en ook de 757 tijdens de snelheidsproeven als drietje.
Als een van de schrijvers van de Railwiki zal ik vermelden waar dit gevonden is. Dit staat geschreven onder het kopje levensloop 766 op de website van de stichting Hondekop. Zie ook dee pagina: https://www.stichtinghondekop.nl/nl/de766 Dit is afkomstig uit de reeks levenslopen van materieel van de NS, zoals dat destijds in HOV is vermeld.
-
En we hebben (bewegend) beeld:
https://youtu.be/sl13-zRzkGI
Bron: https://www.modellbahnshop-lippe.com/
He, waar hebben ze Frank Buttig gelaten???
-
Frank Buttig zit nu bij Messe TV.
Steyn
-
He, waar hebben ze Frank Buttig gelaten???
https://www.xtrain24.de
-
ik heb al van hem zitten genieten ;D
hoort toch bij Neurenberg, dit gekeuvel :-)
-
Niet in dit draadje....
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Vervelend nou weer dat m'n favoriete IC hondekop vanaf 1977 in te zetten is voor als ik 1973 wil naspelen, de vroege IC uitvoering bevalt me wat minder en heb liever de latere versie. Ik kan dan kiezen: smokkelen qua inzettijd of 2 IC stellen kopen (=overwerk verrichten). Fijn die dilemma's.
-
Gelukkig is dat maar een luxeprobleem.
De IC met grijze deuren is natuurlijk wel een prachtig detail wat de eerste helft van de 70'er jaren kenmerkt.
Jeroen
-
Deze is ook fraai:
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/photos/pcb.1960873130674669/1960873020674680/?type=3&theater
Welk artikel nummer heeft deze?
Ik vind hem niet bij de nieuwigheden! of erover heen gekeken!
Dave
-
487.051.0 .... verder kan ik het bordje net niet lezen :-\
NL DAF YA 4440
-
Is dat niet de in 2017 aangekondigde legertruck 487.051.04?
Kan ik eindelijk mijn militaire trein afronden :)
-
Als een van de schrijvers van de Railwiki zal ik vermelden waar dit gevonden is. Dit staat geschreven onder het kopje levensloop 766 op de website van de stichting Hondekop. Zie ook dee pagina: https://www.stichtinghondekop.nl/nl/de766 Dit is afkomstig uit de reeks levenslopen van materieel van de NS, zoals dat destijds in HOV is vermeld.
Ik heb een tijd terug ook tekeningen gevonden van de extra dakspanten die er in het dak zijn gelast voor de test met de enkele stroomafnemers. Daar toe zaten ook extra draadeinden op het dak. Dit was overigens alleen bij de stroomafnemer achterop de kopbakken. Bij de revisie twee jaar geleden kwamen we die draadeinden en onderbreking in de dakribben nog tegen. Wij hebben ze echter afgeslepen omdat het nogal kniebrekers waren. Er zijn in het NVBS archief ook een aantal foto's van te vinden. Dat het de 766 én 767 betreft weten we zeker, omdat de 766 vanaf 1992 namelijk de BDk van de 767 heeft en beide kopbakken de wijzigingen op het dak hebben.
Groeten Edwin.
-
De 766 :P :P (y) (y)
Het lange wachten is begonnen :)
-
Je ken d'r natuurlijk een meeltje aan waaguh...
Leek mij handig er een belletje aan te wagen maar iedereen scheen op een of andere beurs te zitten behalve de boekhouder en die wist het niet. 8) ;D.
-
Weet iemand of de hondekoppen in Intercity uitmonstering ook bijpassend interieur met coach stoelen krijgen?
-
Ja, dat krijgen ze.
Jeroen
-
Omdat het zo'n mooi plaatje is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch2.jpg)
Bron:
https://www.modeltreincenter.nl/
https://www.facebook.com/modeltreincenter/
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch wel ernstige hebbe-hebbe-hebbe-gevoelens begin te krijgen ;D
-
Ja ik ken dat gevoel :)
-
TO-TAAL geen last van. ;D
-
Hij blijft gaaf
-
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch wel ernstige hebbe-hebbe-hebbe-gevoelens begin te krijgen ;D
gewoon weer even naar de prijs kijken helpt goed ;D ;D
#$#$#@ ik wil er gewoon een paar hebben ;D ;D
-
En dat gevoel had ik ook. Is nu bevredigd ;D ;D
Jan-Peter
-
Bij dat gevoel sluit ik me aan, alleen vind ik het spuitwerk niet erg strak, zie een aardige sinaasappelhuid op de neus...
-
Zal wel een voorbeeldspuitwerkje zijn, lijkt wel of er een glimmende fluim op de neus ligt.
-
Is ook (gedeeltelijk) het gevolg van de TL-buizen waar je de reflectie van ziet.
-
toch altijd weer fijn, genuanceerde oordelen over t werk van een medehobbyist die meer doet dan de meesten hier. (en nee ik heb dat ding niet gespoten.)
-
Dan doet de foto blijkbaar geen recht aan het werkelijke proefmodel, jammer.
-
toch altijd weer fijn, genuanceerde oordelen over t werk van een medehobbyist die meer doet dan de meesten hier. (en nee ik heb dat ding niet gespoten.)
Ach Floris, je weet toch hoe het gaat? Gewoon schouders ophalen.
-
Nog een klusje erbij en laat se maar komen.
Weer een super model van Artitec.
Cor
-
Vliegtuigen in HO! Supergaaf!
Leuk om te weten van de oude Fokkerfabrieken 8)
Vriendelijke groet,
Tis
-
toch altijd weer fijn, genuanceerde oordelen over t werk van een medehobbyist die meer doet dan de meesten hier. (en nee ik heb dat ding niet gespoten.)
Als dit een project is van een mede hobbyist, dan hulde en respect voor het lef om dit model aan te pakken. Ik zou er niet aan denken om dit dure treinstel te verbouwen, daarvoor ben ik niet handig genoeg. Maar neemt niet weg dat het toch een sinaasappelhuid is van wat ik meen de originele kleur.
-
Hoi,
Ik heb een vraag:
- waar is die vierkante doos aan de zijkant van de kabine voor, ik heb deze vraag al vanaf mijn vroege jeugd.
Groet
Arkadas
-
Mag ik er even aan toevoegen dat die hondenkoppen veel en veel beter reden dan die waggelende VIRM's....
Heb ik het wel over 1:1 natuurlijk.
-
Die dozen aan de neus zijn de aanzuiging van de koeling der tractiemotoren.
Erik.
-
Krijg er ook een hebbe hebbe gevoel van .. de 1788 en 1791 (y)
Ik hoop dat op het productie model de raamlijsten wel blauw worden en niet grijs
-
toch altijd weer fijn, genuanceerde oordelen over t werk van een medehobbyist die meer doet dan de meesten hier. (en nee ik heb dat ding niet gespoten.)
't is gewoon *** en jij moet gewoon niet zo piepen 
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Top, ik dank u voor het verhelderen!
-
Ik bedoel in de prijs en beschikbaarheidsoverzicht op de Artitec site, de CHD's staan daar voor 2019 maar de Hongaren zijn spoorloos.
Stephan.
Nou, die Hongaren blijven helaas spoorloos, ook in het overzicht van maart: http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid
-
Nope, ik heb daarover van een forumgenoot bericht gehad dat Artitec meldde dat ze uitgesteld zijn tot onbekende datum.
Stephan.
-
En de CHD's?
-
Jammer dat het weer niet doorgaat met die hongaar . Daar wachtte ik op en ook modelspoorders in het buitenland .
-
Heel jammer. Ik heb beide varianten in bestelling staan. Misschien zaterdag in Houten eens vragen waarom? Of Exacttrain moet er nu mee komen, succes verzekerd.
-
Wat een prachtig motief om hard core een Hongaar te gaan modelbouwen van Evergreenplaat en zo.
En dan maken we er een wedstrijd van en vragen Artitec om te jureren >:(
-
Graag weer even terug on-topic: Artitec nieuwsdraadje.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
En de CHD's?
Die staan wel in het overzicht, zowel de CHD 4M als de 5M. Status = 2019.
-
Ik heb gehoord (bron: ATT), dat de CHD's op niet al te lange termijn te verwachten zijn.
Rob
-
Reed de versie met doorgetrokken blauwe band eind jaren 80 met name met schaarpanto of eenbeenpanto?
Ik kan het zelf eigenlijk niet meer herinneren.
Groet
Luc
-
De stellen die geleverd zijn met schaarpanto's met schaarpanto's, en de stellen die met eenbeenpanto's geleverd zijn met enebeenpanto's ;)
-
Grapjas ;)
Ik heb het al in een eerder draadje gevonden, met nog een heleboel aanvullingen ;) Dus als ik het goed begrepen heb, 13 stellen. Quote Sicco “1780-1791 en 1970, ex 780-786, 773, 775, 777-779 en 776” zijn voorzien van eenbeenstra's
En in het boek "spoor en tram" uit 1982 lees ik dat er totaal 37 stellen (F, G, P) omgebouwd zijn met een blauwe IC band (incl stel 1970).
Dus grofweg 1/3 met eenbeenpanto en 2/3 met schaarpanto. Waarbij dus blijkbaar de 12 stellen bij de eerste ombouw (vanaf 1972) een eenbeenpanto hebben gekregen, en de 24 stellen bij de 2e ombouw (vanaf 1975) hun schaarpanto hebben behouden.
Herkennen jullie dat?
-
Afgelopen zaterdag in Houten bij Artitec gevraagd naar de 'Hongaren'. Waarom komen ze niet en komen ze later toch nog wel? Heel vriendelijk kreeg ik eigenlijk geen antwoord. Ik denk dat men voorbereid / geïnstrueerd was. Hoe dan ook, ik blijf het erg jammer vinden en hoop dat er iemand anders in het gat springt.
-
Grapjas ;)
Ik heb het al in een eerder draadje gevonden, met nog een heleboel aanvullingen ;) Dus als ik het goed begrepen heb, 13 stellen. Quote Sicco “1780-1791 en 1970, ex 780-786, 773, 775, 777-779 en 776” zijn voorzien van eenbeenstra's
En in het boek "spoor en tram" uit 1982 lees ik dat er totaal 37 stellen (F, G, P) omgebouwd zijn met een blauwe IC band (incl stel 1970).
Dus grofweg 1/3 met eenbeenpanto en 2/3 met schaarpanto. Waarbij dus blijkbaar de 12 stellen bij de eerste ombouw (vanaf 1972) een eenbeenpanto hebben gekregen, en de 24 stellen bij de 2e ombouw (vanaf 1975) hun schaarpanto hebben behouden.
Herkennen jullie dat?
Lees deze pagina even helemaal:
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat%E2%80%99544.aspx
De stellen met een beens panto zijn ook zo geleverd in '61/'62 in het groen! Ze hebben nooit andere panto's gehad er is dus geen sprake van een ombouw...
Groeten Edwin.
-
Thnx!
-
Ik heb gehoord (bron: ATT), dat de CHD's op niet al te lange termijn te verwachten zijn.
Rob
In het nieuwste bij Artitec te downloaden document (24-5-2019) staan ze nog steeds voor dit jaar op de rol.
-
Geen enkel probleem voor de mensen van Artitec om er aan het eind van het jaar 2020 van te maken en vervolgens 2021, 2022 enz.
-
Maar wat is je probleem dan? Het jaar heeft nog zeven maanden te gaan...
Rob
-
Ik hoop dat ze het dit jaar gaan waarmaken, maar ik heb zo mijn twijfels.
Levering zou ook al in 2015 plaatsvinden, toen 2016, 2017, 2018 en nu dus 2019 ...
-
Ach, al die jaren heb je iig een brood kunnen kopen. En nu weer. Ook belangrijk.
-
De CHD's lijken er nu toch echt binnenkort aan te komen. Er staat op de achterkant van Railmagazine 365 helemaal rechts onderaan een afbeelding van een klein deeltje van een CHD 4 met remmershuis, en de tekst "coming soon"!
-
Ik heb gehoord (bron: ATT), dat de CHD's op niet al te lange termijn te verwachten zijn.
Rob
See, told you... ;D
-
Overigens heeft Artitec ook aan de winkeliers laten weten dat in de volgende mailing (nog geen datum van bekend) een "grote verrassing" zal staan ??? :D
Bron: https://www.facebook.com/hetgroterdamproject
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/speculaas-verboden_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/speculaas-verboden_1.jpg)
;D
-
Zou op de CHD's kunnen slaan dus.
-
Ik vermoed een velletje decals om een HK4'tje aan te passen aan een niet nader te noemen historische gebeurtenis.
-
De nieuwe CHD: 2 halen, 1 betalen ;D
-
Een hondekop 2
-
Wat is een 3/4 delige bloedneus met zilveren dak?
-
En met een witte neus? Deze heeft driedelig ergens in de jaren '50 snelheidsproeven gedaan. Speciale uitvoering. Maar volgens mij was deze niet met de ramen zoals de Artitec ze heeft (ben even de correcte plannummers kwijt). Was dacht ik een van de eerste series
mvg,
Ivo
Plaatje: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Mat_%2754#/media/File:Snelheidsproeven_van_de_Nederlandse_Spoorwegen_bij_Helmond,_Bestanddeelnr_909-7912.jpg
-
Klopt Ivo. Dat was treinstel 757 minus de A-bak,een Plan G.
En de HK van Artitec is een Plan P.
Grtz, Ton
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD_foto_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD_foto_overzicht.jpg)
Binnenkort leverbaar!
-
Fraai, niet mijn tijdperk, maar nog geen mailing met verrassing? ;)
-
Dit is de grote verrassing hoor ik net na info inwinnen :)
-
Mooi nieuws (y) !
-
Dit is de grote verrassing hoor ik net na info inwinnen :)
Goddank, na 2 x 1300 en een hondekop ic in het verschiet vreesde ik al voor het ergste......
-
;D ;D ;D
-
;D, dat is natuurlijk wel zo. Even wat geld bijdrukken, kan ook 8)
Tot wanneer hebben die CHD's precies gereden? Tp III is best nog wel een periode.
-
Dit is de grote verrassing hoor ik net na info inwinnen :)
Ah, de verrassing is dat iets dat ooit is aangekondigd ook wordt geleverd. ;)
-
;D
-
laten ze maar komen met die verassing ,kan nie wachten.
Cor
-
Even beter lezen. ;)
En om de boel dan gelijk te laten afbranden. ;)
-
Yesss een NS 1700 stoomlocomotief. (y).
Wacht, zet even de bril op........oh, CHD.
8) ;D
-
Tijdperk 3 NS wagons vragen natuurlijk wel weer om een NS stoomlocomotief als logisch vervolg....! ;) :-X :angel:
-
Not gonna happen
-
Voor de jaren 50 rijders is zo'n bruine 1700 een leuke afwisseling :angel:
-
niet zo interessant.
Understatement... om van te kotsen zo lelijk over het algemeen ;) ;D
Serieus: Blij dat ze er nu toch echt gaan komen, ééntje voor de sproeitrein en nog een paar voor het goederenvervoer natuurlijk :)
-
En voor de fijnproevers die nu al naar een ombouwklusje snakken:
Jullie speciale aandacht voor cat.nr. 20.216.02
NS CHD 12272 was o.a. op Alkmaar-Warmenhuizen voorzien van vacüumrem en laaggeplaatste trambuffers na de oorlog tot 1947 actief als één van de koppelwagens in de tram achter een 7700 Bello. Met een andersoortige gesloten wagen omklemden ze 2 HSM-tramrijtuigen.
grtz,
Wim
-
Volgende week in Utrecht maar eens een CHD of twee scoren bij Kuijpers (y)
-
En voor de fijnproevers die nu al naar een ombouwklusje snakken:
Jullie speciale aandacht voor cat.nr. 20.216.02
NS CHD 12272 was o.a. op Alkmaar-Warmenhuizen voorzien van vacüumrem en laaggeplaatste trambuffers na de oorlog tot 1947 actief als één van de koppelwagens in de tram achter een 7700 Bello. Met een andersoortige gesloten wagen omklemden ze 2 HSM-tramrijtuigen.
Over ombouwklusjes gesproken, is dat ding op blz 120 en 152 van het 2400-boek van Van Oostrom niet een CHD met panto?
-
Na lang wachten schijnen de CHD's toch uitgebracht te gaan worden. Bij Kuijpers hobbyhuis kan je ze nu bestellen. In september worden ze uitgeleverd. (y) Fijn dat ze toch uiteindelijk komen.
-
Je kan ze bij elke winkelier gewoon bestellen.....
In het draadje Artitec 2019 staan foto's en meer info.....
https://images.beneluxspoor.net/bnls/CHD_foto_overzicht.jpg
-
Draadjes samengevoegd ;)
(Dit gaat over de laatste twee berichten)
Reinout-als-moderator
-
Dan heb ik toch het één en ander gemist. Maar ik ben nog steeds blij dat de wagens komen.
-
ze worden geleverd medio september. Bestellen kan al wel, meenemen dus nog niet.
-
Heb ze al.... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65883940_2447817425453814_5955316419007610880_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/65883940_2447817425453814_5955316419007610880_o.jpg)
-
Daar heb ik er ook nog een kwartetje van... 2 x 4 meter - en 2 x 5 meter radstand ;D
-
Spoorhistorie.com geeft ook wat interessante modellen denk ik? ik kan helaas geen plaatjes van het origineel vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F202B0AF-BC17-441F-A1C1-E3EE39354B1C.jpeg)
De sgb heeft blijkbaar de 7601 als opknapper staan, misschien ook leuk als artitec die uitbrengt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AF9BC6BC-C6C4-46D4-BF51-7FC63A34F736.jpeg)
https://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0002LI&nmmd_obj=1687&nmmd_action=data
-
Pssst! Op de Facebookpagina van Groterdam worden twee CHD-tjes verloot ;)
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject
Edit: en hier kun je zien hoe ze eruit zien:
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/artitec/1408-chd
Edit 2: Artitec heeft een leuk trucje gedaan met de deuren, staat beschreven op Chris' zijn site. Dat biedt ook gelijk mogelijkheden tot leuke diorama's (y)
-
;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190816_211542_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190816_211542_resized_1.jpg)
Mooie details, perfecte rijeigenschappen en goed kortkoppelmechaniek. (y)
-
Ik heb er ook 2 besteld.
Plaatjes hebben jullie dus nog te goed :)
Wel wat vraagjes hierover, gewoon omdat er ook niet zo veel (qua plaatjes) online over is te vinden?
Wat wordt er bedoelt met de 4m of de 5m bij de modellen van artitec?.
Lengte ? Ik vind hier niets over?
En welke loc trok destijds deze wagons of was het zelfs een tram/paard??
Wat ik heb gevonden;
Gaat over wagons vanaf bouwjaar 1918 volgens http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2283
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1687
https://youtu.be/eciIDMwydLg
Onbekend maakt onbemind zeg maar, ik vind het altijd leuk als artitec weer fraaie modellen maakt, maar tja als je het niet helemaal kunt plaatsen?
-
4 of 5 meter gaat over de radstand.
-
4 of 5 meter gaat over de radstand.
(y) maar de wagonlengte bleef / is dan hetzelfde ?.
-
Lengte is gelijk. Alleen wagens met remmershuis zijn een fractie langer.
-
@barry1972,
Van deze wagens zijn er veel in gebruik geweest en langdurig. Je kan er zo ongeveer elke (goederentrein-)loc voorzetten die je wilt, zo lang het maar bij het tijdperk van de door jou gekozen wagen valt.
Een aantal van deze wagens is eerder als messing bouwset uitgebracht door MK Modelbouwstudio. Op de site www.mkmodelbouwstudio.nl (http://www.mkmodelbouwstudio.nl) kan je de nodige informatie over deze wagens terugvinden: in het menu links klikken op "Programma 1:87", daarna op "Goederenwagens messing" en daaronder op "Info HSM wagens" en verder.
En als je snel bent, kan je er nog eentje kopen om zelf te bouwen. Veel leuker dan kant-en-klaar kopen ;)
Grtz, Ton
-
Uitleg over de CHD vind je op seinarm (http://www.seinarm.nl/Goederen/CHDgeslotenHSMgoederenwagen.aspx)
-
(y) allemaal bedankt voor de reactie's :)
Ik heb weer wat te lezen :D
-
Vraagje voor de kenners, even hier (als er veel antwoorden komen kunnen de heren mods ze altijd nog afsplitsen ;) )
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2303488679966224&set=gm.682967468779944&type=3&theater&ifg=1
Op bovenstaand plaatje van https://www.facebook.com/groups/658121414597883/ zie ik een wagen die heel veel lijkt op een CHD maar het wagennummer kom ik niet tegen in het overzicht op http://www.seinarm.nl/ Is dit een ander type wagen?
Met vr. groet, Martijn.
Edit: ik heb zelf al wel een linkje gevonden maar weet nou niet helemaal zeker: wel of geen CHD ???
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m175eh.htm
-
ja, wel een CHD, maar in gebruik als hulp-snelgoedwagen, dus met personentreinrem en een gaslamp erin (zie de gastank onder de wagen)
Zie zelfs koersbordhaken. grappig ding.
Hier nog wat gegevens:
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/35345592780/in/album-72157685790578216/
-
Ah, bedankt Floris! (y)
-
Wanneer komt Artitec toch met die berichtgeving waar iets heel intressants vermeld schijnt te worden ???
-
Er staat nu wel een filmpje op de website van Artitec van de IC-uitvoering van de HK4 met een eenbenige pantograaf. Kan me af en toe niet aan de indruk onttrekken dat een van de tussenbakken niet helemaal recht staat....
-
Denk dat het wel meevalt. Kon het zo snel niet waarnemen. ;D Mocht het wel zo zijn, dan is het wel comfort de realiteit (y)
-
Het is nog een pre-productie model die IC hondekop. Staat eronder.
-
Veel punten zijn nog niet inorde op dit pre productie model.
Dakleidingen
Lage koppeling
Seinen (verlichting)
Polijstwerk
Lakwerk
Sleepoog
panto's
Geen blauwe raamstijlen
-
Volgens mij was dit nog niet gemeld, maar in het treinenoverzicht van Artitec d.d. 240919 staan de 'Hongaren' weer opgenomen en zelfs als leverbaar nog in 2019!
-
Dus we kunnen sowieso vergeten dat HK4 IC rond de kerst in de winkels ligt als er nog zoveel mis aan is.
-
Kerst gaat het niet worden nee.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geeneding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geeneding.jpg)
Foto prototype : Artitec
Toch gaat het snel hoor.
De laatste update van van 11 september, en toen had het stel nog geen blauwe raamstijlen.
Dit is wederom een nieuwe verbetering vanuit China.
(nee, is niet even snel gedaan met een blauwe Edding) gewoon netjes tampondruk.
Dus men zit er bovenop.
Ondertussen zijn veel van de punten van 11 september reeds inorde. (y)
-
Volgens mij was dit nog niet gemeld, maar in het treinenoverzicht van Artitec d.d. 240919 staan de 'Hongaren' weer opgenomen en zelfs als leverbaar nog in 2019!
Die staan/stonden in alle overzichten die Artitec dit jaar heeft geplaatst.
-
(slow chat in het digitale archief verstopt. Dank voor de melding!)
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Even een zijstraatje,
Er wordt super veel gelet op de kleur en de look van de zijkanten.
Ik zou het persoonlijk mooi vinden als dit ook met de daken zou worden gedaan, nu heb je een fantastische mooi gelukt gedetailleerd onderstel, super mooi gespoten en getamponeerde zijkant.
En dan zo een lelijk plastic dak aan de bovenkant.
Elke beurs als ik sta te kijken, en ook op mijn eigen baan vind ik het telkens weer zonde....
Een grijze waas zou dat lelijke blinkende dak een stuk mooier maken :)
-
plastic dak? Niet plasticcer dan de wanden, gewoon plastic met een laag verf. of bedoel je dat je een nieuw ogend model met geweatherd dak wilt?
-
Even met de airbrush een lichte laag omber o.i.d. er over heen en het is voor elkaar.
-
Ik zie niks raars aan het dak, net als wat Floris zegt: gewoon zijdeglans grijze verf. Net als bij elke andere fabrikant met grijze daken. Wat moet er dan op? Dat foute metallic wat Märklin op de ICR spoot? :P
In het echt waren de daken ook voorzien van grijze verf dacht ik, maar dan met wat metaal deeltjes er in om stralingswarmte van de zon iets af te schermen.
Ik had overigens geen idee dat de raam frames blauw waren. Ik dacht altijd gewoon zwart. Weer wat geleerd :D
Mvg,
Robert
-
Die staan/stonden in alle overzichten die Artitec dit jaar heeft geplaatst.
Nou, de Hongaren stonden in ieder geval niet in die van 5 maart en 19 april, die ik toevallig nog heb.
Het was gisteren in Houten te druk bij de stand, dus ik heb maar niet gevraagd of ze inderdaad nog komen dit jaar.
-
Ok, dan was het anders dan ik me herinnerde. Hoe dan ook, ze staan er dus al weer enige maanden in.
-
In januari waren ze al verdwenen:
Heeft er iemand enig idee waar de Hongaren (aankondiging 2014) zijn gebleven? Ik zie ze niet meer in de lijst staan en ik wil een kippenwagen.
Stephan
Ik zie wel wat het wordt, kan prima zonder kippenwagen leven blijkt.
-
plastic dak? Niet plasticcer dan de wanden, gewoon plastic met een laag verf. of bedoel je dat je een nieuw ogend model met geweatherd dak wilt?
Ja misschien wel, zijwanden werden geverfd, de daken niet neem ik aan ;)
Misschien donkere ondergrond en dan met grijzige spetterverf airbrush erover of zo?
Ik vindt het er t.o.v. De rest van alles gewoon te perfect uitzien.
Het is geen kritiek, denk alleen dat het gewoon beter “smoelt” en ook een plus geeft tegenover wat andere fabrikanten aanbieden :)
Als je naar het model staat te kijken als deze voorbijkomt zie je toch meestal eerder het dak dan de welstellen.
Zo maar een vraag/tip zonder het model af te willen kraken :) :)
-
Daken niet geverfd? Er lagen geen dakpannen op of hooi :p Bloot ijzer is onverstandig op zijn minst gezegd. Net wat ik al zei: het is een soort verf met metaaldeeltjes. Wel iets minder glans als de glanslak van de wanden. Het model aflakken met twee soorten 'glans' (zijdeglans voor wanden en wat matter voor dak) is wellicht te bewerkelijk voor een fabrikant. Maar daar zijn we hobbyisten voor: even afplakken en een laagje matte transparante lak er over en het is wellicht naar je zin :D
Verder is het natuurlijk onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken. De een wil het model 'fabrieksnieuw' in de vitrine of op de baan zetten, en de ander lekker gepimpt met reizigers en verweerde lak met vuiligheid. En aangezien het makkelijker is om iets 'vies' te maken dan te 'ontweatheren' doen fabrikanten het meestal maar in showroom staat.
Doe mij maar een nieuw model wat ik zelf wel pimp naar mijn zin. Weatheren vind ik eigenlijk wel mooi, maar ook zonde. Omdat je het model niet zomaar weer ff in een wasstraat kan slingeren voor je hem terug in de vitrine zet..
Is wel een idee natuurlijk: vroeger had je 'HotWheels' diecast autootjes met lak die reageerden op temperatuur en water. De kleurverschillen waren wat groter (je autootje werd gifgroen ipv roze bv) maar het moet mogelijk zijn om een vervuild droog model rond te laten rijden wat door een 'wasstraat' met UV licht of zo rijdt die de verf in een andere staat brengt zodat het weer fris is :D En als het model dan weer langzaam droog wordt/op huiskamer temperatuur komt/ tijdens het rijden dan wordt het weer 'viezer' :D
Als ik eenmaal een Artitec 4-tje heb dan moet ik toch eindelijk mijn Piko 2-tjes verder pimpen tot het niveau van de Artitec. Lastige opgave. Ik wou dat de Artitec aandrijving los verkrijgbaar was zodat de Piko's om te bouwen waren en ze zonder veel problemen samen konden rijden. De Piko aandrijving is veel te lomp en zichtbaar door de ramen. Uiteindelijk zal het wel samen rijden na veel gehannes met de decoders maar toch... Wie heeft dit al voor elkaar?
Mvg,
Robert
-
Gewoon met z'n allen bij Artitec blijven 'zeuren' dat ze na de Mat'54 IV IC's nu toch echt met de tweetjes moeten gaan komen. Artitec gaf jarenlang aan dat ze niet met Mat'54 zouden komen, omdat Piko de markt verzadigd had. Nu Artitec met de viertjes bezig is, zijn ze volgens mij een behoorlijk verkoopsucces.
Mocht Artitec (ooit) met de tweetjes gaan komen, dan kunnen ze er hoe dan ook minimaal drie alvast voor mij produceren. (y)
Ik ga een Artitec never met een Piko combineren. Hoe mooi je de Piko wellicht ook zou kunnen krijgen met pimpen, dat treinstel zal nooit het detailniveau van de Artitec krijgen. En laten we eerlijk zijn, daar was de Piko prijsstelling ook naar...
Jeroen
-
Die glaswoltweetjes komen heus wel (y)
Het zeuren kunnen we beter richten op de asbesthondekoppen (en gerenoveerde 1300-en) ;D
-
Er is ergens een 'wensen-draadje'...
Begrijpelijk dat jullie hier er op aan willen halen,maar dit is toch echt het nieuwsdraadje van Artitec.
Anders staat binnen no-time dit draadje vol met 'ik wacht op....', en 'ik hoop op....' berichten..
Met dank.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Info van bentink over de 766
https://www.modeltrein.tv/766-2/
Hij wordt echt mooi, hopelijk niet alleen voor de vitrine :) maar ook op de baan (y)