BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: gerard van esdonk op 22 January 2008, 17:08:41
-
hallo beste model spoorbouwers,ik wil een plan T gaan bouwen
kan iemand mij vertellen wat ik hier voor nodig heb.
hoeveel fleischman planV treinstellen heb ik hier voor nodig.
wie kan mij helpen ???
-
3x2=4 ;D
zal vanavond even op je pm reageren.
-
oke frank
tot vanavond
m.v.g.gerard
-
Hallo,
Zelf ben ik ook bezig met een Plan T.
ik heb al 2 plan V's, een losse bak met stroomafnemers, en 2 losse wandjes van de bak zonder stroomafnemers.
Kan ik hier een plan T van maken?
Of moet ik perse nog een plan V kopen?
-
Ben ook erg geintresseerd, zie de prijzen van twedehands plan v al stijgen op mp :)
Mischien leuk een beschrijving hoe dit te doen 3x2 =4
Groet,
Arkadas
-
@WillemNS:
Wiskundig gezien kun je het zo uitleggen: om één treinstel van x bakken te maken, heb je (x+1)/y (naar boven afgerond) treinstellen van y bakken nodig.
Dit vraagt om een voorbeeld. Stel, je wilt een Plan T (4 bakken) bouwen uit Plan V-stellen. Dan heb je (4+1)/2 = 5/2 = 2,5, naar boven afgerond is dat 3 stellen Plan V nodig.
Uiteraard is deze regel zo algemeen en bestaan er zoveel uitzonderingen dat hij volkomen waardeloos is. :) Maar je hebt dus in totaal 3 Plan V's nodig.
Alleen is het me niet helemaal duidelijk of die wanden en bakken nou wel of niet bij de twee Plan V horen.
- Peter
-
Willem.
Maakt nou eerst die mat 46 af voordat je ergens anders aan begint.
Je zegt zoveel maar in de praktijk?....
-
Ik denk dat Willem daar geheel vrij in staat....
-
Kan je ook nog iets met het rest materiaal?
Wat dat betreft heb je met een mat 46 van Lima toch iets meer mogelijkheden.
grt,
Marcel
-
Je zegt zoveel maar in de praktijk?....
Ik dacht hetzelfde van jou... ;D
-
misschien kan iemand een totale benodigheden lijst plaatsten voor iedereen die een plan T willen bouwen.
-
Kan je ook nog iets met het rest materiaal?
Wat dat betreft heb je met een mat 46 van Lima toch iets meer mogelijkheden.
Uitgangspunt van mij met dat soort verbouwingen is niet om van het restmateriaal nog zoveel mogelijk te kunnen maar het beoogde treinstel: de plan T in dit geval. Voor velen is het versnipperen van drie tweetjes om een vierwagenstel te verkrijgen sowieso een te groot offer. Als er dan iets over blijft waar je nog wat mee kunt is dat mooi maar voor mij geen doel op zich.
-
misschien kan iemand een totale benodigheden lijst plaatsten voor iedereen die een plan T willen bouwen.
Feitelijk is het meest optimale: 2 plan V's en 2 BPk-bakken. Met 3 plan V's is het iets meer behelpen maar beslist niet onmogelijk.
-
'k moet Bas hier toch wel gelijk geven, Chris, anders eindigen er weer een hoop half-voltooide projectjes op de boekenplank. Als je eerst t ene afmaakt voor je aan t volgende begint leer je de discipline om een model af te maken veel beter aan (en heb je een stuk meer lol aan je werk omdat het ook echt resultaat oplevert)
-
Dat is helemaal zo Floris, maar zelf ben ik met ook met (veel te) veel projecten tegelijk bezig. Een beetje afwisseling kan geen kwaad, maar bij mij is het dan weer iets te ver doorgeslagen ;).
Maarten
-
@Bas,
Als ik met meerdere projecten bezig ben, mag ik dat toch zelf weten?
Op dit moment heb ik er ongeveer 5 tot 10 op half afgebouwd/beginstatus staan.
Soms heb je zin om een avondje te plakken (DG, EW) soms om te gaan snijden (plan T) en soms om af te gaan ronden (Mat 46-4)
Op dit moment ligt mijn prioriteit bij de Mat 46-4, maar daar ga ik echt voor zitten. Voor zo'n DG'tje heb je aan een half avondje (uurtje of 1, 2) genoeg om lekker bezig te zijn, net als met de EW.
@Frank, bedankt voor de info, dan zal ik dus nog verder moeten.
@Peter, Wat ik eigenlijk bedoel is: ik heb 2 plan V's, en 1 plan V zonder onderstel en de ene bak zonder dak.
Willem
-
Frank is de expert, maar dit zou volgens mij moeten kunnen.
- Peter
-
Dankje Peter,
Hierbij trouwens een oproep: Zijn er mensen die tekeningen hebben van de Plan T gele kleur?
Zelf heb ik wel tekeningen van de groene, maar niet van de gele. Terwijl die toch anders was (ramen, indeling?)
Willem
-
Willem, groene en gele plan T's zijn waren niet anders qua raamindeling, alleen wat kleur betreft. Alle plan T's zijn groen afgeleverd, pas bij hun levensduurverlenging een jaar of 7 terug is de raamindeling gewijzigt.
Groetjes Michiel
-
Hallo,
Oke, dankjewel Michiel.
Maar er was toch wel iets met de ramen of ook niet?
Dus dat je aan 3 V'tjes genoeg hebt?
Willem
-
Dit is een plan??....T,is oK mooi (
[img idth=400 height=267]http://www.beneluxoor.org/bnls/IMG_0591.
@g[/img],br />
eric
-
Ik vind de kop van de plan T toch mooier als die van de plan V. Ik denk omdat het langs de ramen zwart is, i.p.v geel.
Verder zijn er geen verschillen in de kop he?
Willem
-
@ eric, dat is een plan TV, niet te verwarren met een plan VVV die dezelfde lengte heeft. Ik vind plan v/t nu het leukste materieel op het spoor. Ten minste nog een klein beetje ouderwetschheid.
Sander
ps TV= T+V= 4+2 bakken=6 en VVV = 3x plan V = dus 6 bakken
-
Bij het nemen van de foto zei ik ,,een plan t....en wilde nog v zeggen maar hij was al voorbij ;)
eric
-
Ik vind de kop van de plan T toch mooier als die van de plan V. Ik denk omdat het langs de ramen zwart is, i.p.v geel.
Verder zijn er geen verschillen in de kop he?
Willem
Denk er aan dat die donkere band om de cabine ramen er pas sinds de levensduur verlenging op zit. Toen verloren de stellen ook hun bagage afdeling( eigenlijk was plan T daarna geen plan T meer naar mijn mening)
Groetjes Michiel
-
Even speciefiek.
hoeveel plan V's heb je nodig voor de bouw van een Plan T en welk deel is dan bruikbaar en welke niet?
-
Binnenkort start hier de bouw van Chris' T (527) en dan weetjunhut!
-
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/111_5648.jpg)
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/111_5648edit.jpg)
foto http://www.railfaneurope.net
Nu we het toch over de plan T hebben, heb ik gelijk een vraag.
Voor zover ik me herinner hebben ze "luchthappers" gehad, maar laatst zag ik een model van Frank (mispoes) en daar zaten ze niet op en bij nadere bestudering van de in het wild los rijdende plant T's viel het me op dat ze er idd bij de meeste niet op zaten.
Nu is mijn vraag, hebben ze er eerder wel bij alle stellen op gezeten of is dit maar bij enkele geweest? Ik herinner ze me alleen maar met :-|
-
Luchtkanalen zitten op plan T1 (502-511), al vanaf het begin. Ik heb geen zin in die dingen, vandaar nummer 527. ;D
-
Rap antwoord :)
Mysterie opgelost, al blijft de vraag hoe ik er dan bij kom dat ze het allemaal hadden. ???
Gezien de kwaliteit van je kunststukjes is het niet bouwen van de versie met luchtkanalen je vergeven ;)
-
Heb zelf 5 plan V's. Dit met de bedoeling ooit eens iemand tegen het lijf te lopen die een plan T voor me wil maken.
Maar dan moeten die andere twee natuurlijk ook onder het mes. Tenminste, ik neem aan dat Frank de T op 1:87 maakt?
Zelfde voor de hondekop en mat "46. Dat het stellen kost snap ik. Maar waar vind ik iemand die de ombouw wil doen? Ben zelf, kuch, kuch, niet erg handig.
Waarom snappen modelspoorfabrikanten (behalve mätrix) niet dat we ook graag viertjes willen?
-
...Waarom snappen modelspoorfabrikanten (behalve mätrix) niet dat we ook graag viertjes willen?
Snappen ze wel, maar voor twee-tjes is veel meer markt. Viertje wordt al snel te duur (uitgezonderd de Roco DE-IV dan :-| ). Om grootschalig weg te zetten.
Volgens mijn laatste info is 3000 stuks toch wel echt het minimum voor een grootserie fabrikant.
Grtzz,
Karst
-
Binnenkort start hier de bouw van Chris' T (527) en dan weetjunhut!
Yeee, kan ik het lekker volgen :)
-
Volgens mijn laatste info is 3000 stuks toch wel echt het minimum voor een grootserie fabrikant.
Zouden er geen 3000 modelspoorders te vinden zijn die graag een piko hondekop vier willen? Ik neem er alvast 3, dus nog maar 2997 te gaan ;D.
-
Hier een reportage van de plan /T die Frank gemaakt heeft.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20T/planTmedium10.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/materiaal/planT.htm)
Hij is erg fraai.
Gr. Gerco
-
Hallo,
Ik lees dat WilemNS de tekeningen heeft van een Plan T. Zijn die digitaal of digitaal te maken (scannen) zodat die in het draadje erbij gezet kunnen worden? Wellicht heeft iemand anders de tekening al digitaal.
Mvg,
Marc
-
Hallo, ik zal ze vande week eens scannen.
Misschien is het beter dat iedereen die die tekeningen wil, mij een PM stuurt. Dan stuur ik ze via de post op, dan zijn ze precies op schaal (zou je dan precies via de tekening kunnen nabouwen)
Willem
-
Rap antwoord :)
parate kennis 8)
Mysterie opgelost, al blijft de vraag hoe ik er dan bij kom dat ze het allemaal hadden. ???
1/3 van het bestand kan al verantwoordelijk zijn voor een totaalbeeld. Als het je een paar keer is opgevallen en je let er daarna niet meer zo op kun je denken dat de hele serie zo uitgevoerd is.
Gezien de kwaliteit van je kunststukjes is het niet bouwen van de versie met luchtkanalen je vergeven ;)
Kom ik daar even goed mee weg! ;D
-
WillemNS,
Misschien is het beter dat iedereen die die tekeningen wil, mij een PM stuurt. Dan stuur ik ze via de post op, dan zijn ze precies op schaal (zou je dan precies via de tekening kunnen nabouwen)
Staan er geen maten in de tekening? Als je ze scant en daarna eventueel print blijft de maat toch juist? Of heb ik dat mis?
Marc
-
Ik zal ze binnenkort wel eens hier neer zetten, dan kunnen jullie kijken.
Willem
-
1/3 van het bestand kan al verantwoordelijk zijn voor een totaalbeeld. Als het je een paar keer is opgevallen en je let er daarna niet meer zo op kun je denken dat de hele serie zo uitgevoerd is.
Als zoiets je een paar keer is opgevallen, dan let je er waarschijnlijk niet meer op idd
nu maar hopen dat er ooit een over mijn baantje heenrijd :P, wel met luchtkanalen natuurlijk ;D
-
Willem, hier neerzetten, denk je dan aan het copyright ?
-
Jaa, komt uit een boek dus dat vermeld ik er dan duidelijk bij.
Ik zal ze er vanmiddag opzetten.
Willem
-
Tenminste, ik neem aan dat Frank de T op 1:87 maakt?
Nee, ik houd de maatvoering van Fleiscmann plan V aan. Zo past een T bij de plan V's. Het is schier onmogelijk de maatvoering op 1:87 te krijgen. Er moet dan ook naar ander glas worden uitgekeken. Anders krijg je veel te kleine ramen naast te brede raamstijlen. Ik denk dat het geen gezicht is.
-
Snappen ze wel, maar voor twee-tjes is veel meer markt. Viertje wordt al snel te duur (uitgezonderd de Roco DE-IV dan :-| ). Om grootschalig weg te zetten.
Grtzz,
Karst
Roco heeft al jaren de ÖBB 4010 in productie met 6 bakken, daarnaast ook nog de VT 11.5/Br 601/602 (tot 8 bakken voor de Gasturbine versie Br 602). Ze komen in de loop van dit jaar met de Zwitserse ICN met 7 bakken.
Nee, Karst. Ik vind niet dat je van Roco kunt zeggen dat ze alleen korte treinstellen maken.
@iedereen, kun je de Plan T niet beter gewoon in schaal 1:87 uit Styreen maken? Is dat niet makkelijker als veel snijwerk met een FL Plan V met een verkeerde lengteschaal.
Groet Petertrein81,
-
Dus als we roco lief aan kijken willen ze de plan T misschien wel maken ;D
-
Is dat niet makkelijker als knoeien met FL Plan V met een verkeerde lengteschaal.
Wij knoeien niet.....
Ga je mond schrobben! Met groene zeep!
-
och ja, t houdt van taurussen he...
-
Knoeien? Ziet eer eerder erg strak uit. Wederom een mooi model, Frank!
Het is schier onmogelijk de maatvoering op 1:87 te krijgen. Er moet dan ook naar ander glas worden uitgekeken. Anders krijg je veel te kleine ramen naast te brede raamstijlen. Ik denk dat het geen gezicht is.
Onmogelijk? Ik ben het van plan om ooit te doen. Wel moeten inderdaad de ramen vervangen worden. Ik heb inmiddels een manier gevonden om DE-II ramen van DKM te voorzien van schuifraampjes. Verder zijn de koppen en draaistellen van de Fl* plan V wel in 1:87 uitgevoerd.
Maarten
-
och ja, t houdt van taurussen he...
Nu je het zegt! Dat relativeert de boel wel natuurlijk! 8)
Onmogelijk? Ik ben het van plan om ooit te doen.
Schier onmogelijk..... Jij maakt dat het schier is! ;D
Ik ben erg benieuwd naar je project. Geen knoeiboel van maken hè! ;D
-
och ja, t houdt van taurussen he...
En wat is daar mis mee, die zijn in ieder geval in 1:87 bij Roco.
Niet me kudde stiertjes (lees: 2 stuks ;D) beledigen he!! >:(
PS. Zinsopbouw in bericht #44 over Plan T verandert.
Groet Petertrein81,
-
Schrobben was genoeg geweest! ;D
-
@iedereen, kun je de Plan T niet beter gewoon in schaal 1:87 uit Styreen maken? Is dat niet makkelijker als veel snijwerk met een FL Plan V met een verkeerde lengteschaal.
Velen malen gemakkelijker, gij zijt den tweede, die ermee gaat beginnen?
Of nog makkelijker, bestel hem gewoon bij Philotrain.
@Frank
Super strak werk, het spreekwoordelijke petje gaat even af voor jou ;)
-
Jaa, komt uit een boek dus dat vermeld ik er dan duidelijk bij.
Ik zal ze er vanmiddag opzetten.
Ho even, zo werkt dat niet! Je hebt de auteursrechten niet, dus je bent nog steeds in overtreding, of je de bron er nu bij zet of niet.
Aan iedereen, zouden jullie aanbieden van en vragen naar auteursrechtelijk beschermd materiaal buiten het openbare forum kunnen houden? Gebruik een persoonlijk bericht of e-mail. Dankjewel.
- Peter
-
Hallo Peter,
Ja dat dacht ik al, daarom had ik ze niet online gezet.
Even in de gauwigheid dat erneer gezet.
Iedereen die de tekeningen wil, stuur me een PM!
Willem
-
Peter,
Op moment van vragen aan Willem wist ik niet dat de tekening uit een boek kwamen. Zal het niet meer doen. :-[
Marc
-
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar is er ook iemand een Originele plan T aan het bouwen.
Groetjes Michiel
-
Groen of is geel met bagageruimte origineel genoeg?
-
Of bedoel je de Plan TT 501 Michiel?
Jeroen
-
Ja ik bedoel van voor de levensduur verlenging, dus met bagageruimte en de kleur maakt nie zo uit.
Groetjes Michiel
-
Dan kom je in de loop van maart aan je trekken hier.
-
Frank zal die ook zeker maken, zie zijn bericht
Groen of is geel met bagageruimte origineel genoeg?
Plan TT 501 is wat dat betreft alleen een uitzonderingsgeval, de bakindeling van de tussenbakken was anders en deze bakken waren ook iets korter dan bij de 502-531. Ook hing bij aflevering de AK lager, maar die is later verhoogd.
Jeroen
-
Oh, dat wist ik allemaal niet maar doe toch maar even klik! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7641.msg115971#msg115971) ;D
-
Zouden er geen 3000 modelspoorders te vinden zijn die graag een piko hondekop vier willen? Ik neem er alvast 3, dus nog maar 2997 te gaan ;D.
count me in ;D
geldt ook voor plan T(T)
grt, Marcel
-
Ik ben ook wel in voor een plan T, zeker zoals mispoes ze maakt fantasties!
Mischien een actie voor beneluxspoor.net (gelijk aan de energie wagen)? Ik ben al plan v's aan het verzamelen (drie benodigd dacht Ik?)
Arkadas
-
Oh, dat wist ik allemaal niet maar doe toch maar even klik! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7641.msg115971#msg115971) ;D
Wat bedoel je met 'met dichte koppen'?
- Peter
-
@Peter
Zoek de zeven verschillen :-|
-
Wat bedoel je met 'met dichte koppen'?
Dat er geen mens meer naar binnen kan. ;D
-
Dat er geen mens meer naar binnen kan.
Als ik het goed begrijp, kunnen de mensen die al binnen zitten, dan ook niet meer naar buiten?
Even serieus Frank.
Wat gek dat niemand zich meer die open koppen kan herinneren.
-
Hebben die dichte koppen er lang op gezeten? en is dat bij Plan V ook gebeurd(dichte koppen erop)?
Wesley
-
Heb even een plaatje proberen op te zoeken maar dat is ff niet voorhanden.
Net als we van plan U kennen had de 501 een lage koppeling en dientengevolge een dichte onderzijde. Nadat de 502 verscheen (1964) is de 501 aangepast en kreeg een hoge koppeling met een uitsparing zoals we ook van plan V kennen.
-
Gaat nog leuk worden dan met al die Tjes, ben benieuwd, groetjes Michiel
-
We houden t.z.t. een T-krans, gezellig!
-
Lijkt me inderdaad wel wat, zo'n T. Zal wel bij eentje moeten blijven of ik moet mp leegroven.
Maar ik begrijp dus goed dat ie 1:100 blijft? Dan kan ik m'n V's gaan digitaliseren, heeft geen zin om die dan te verlengen naar 1:87.
-
Dat er geen mens meer naar binnen kan. ;D
Oké... ik nog niet begrijp. Heeft het model dichtgemaakte deuren of zo? Vanaf de hoek, waaronder de foto genomen is, is dat niet te zien.
- Peter
-
Vier berichten boven dat van jou staat de toelichting.
-
Het tweede plaatje hier (http://www.nicospilt.com/Treinstellen_TV.htm) misschien?
-
Kijk, zo wordt het meteen aanschouwelijk. Dankjewel!
- Peter