BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 26 December 2007, 23:26:37
-
Hoi, (Mods: draadje niet meteen verplaatsen naar "Wat zijn we aan het bouwen" :) )
Een 2400 in styreen ??
Maar er waren toch al de DKM en de Roco ???
Kijk maar eens even verder...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_1Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_1.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_2.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_3.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_4Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_4.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_5Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_5.jpg)
Misschien had ie in het 'Raadplaatje van de maand moeten staan ???
Grtzz,
Karst
-
Lijkt mij een DKM in de primer.
Heb ik nu een prijs gewonnen? Ik wil een prijs! Waar blijft mijn prijs?
-
Zie PB , niet van mij echter ;D
-
Onmiskenbaar DKM; Niet "even" de handgrepen vervangen door losstaande??
Groet, Edwin
-
Volgens mij ook van DKM.
Dat is vanwege de bevestigingsnokken onder de kap, die in het frame thuishoren.
Trouwens nog een aardig gedruk om de kap weer netjes in het frame te krijgen.
Soepel inpassen is anders!
Gerard
-
Noh, dat hebben jullie snel door :(
Het is idd een DKM in de primer.
Primer dat wordt / is het onderwerp. Vorige week na ons bezoek aan Het Utrechts Archief, nog even bij Kuijpers binnen gewipt. We standen daar te l****n over welke primer nou goed was. Zoals bekend heb ik (en ik niet alleen) wat 'problemen' met de KleiNSpoor primer...
Van Manuel had ik een tip gehad over Revell Email Basic, Frank rade Revell 78 ( Frank is niet gek ;) ) 76 aan en ik wilde nog een keer KleiNSpoor met M600 verdunner proberen.
Dit is de eerste van het het vergelijkend waren onderzoek: Revell Email Basic:
Ik moet zeggen een verademing ! Het spul is heeeel dun te spuiten, en dekt gigantisch. Geen spuitstof, ook niet bij de tweede laag :D
Groot voordeel, denk ik voor velen, het komt airbrush-ready in een potje dat je zo onder je spuit schroeft.
Verder was ik wel eens benieuwd wat er onder die dikke DKM verflaag zat ::)
Nu, een keurig en strak gedetailleerde kap 8) Zeer fijn en strak spuitgiet werk !
Het frame was echter slecht af-/bewerkt met een grove vijl oid. Daar maar met wat 800 schuurpaier wat aan gedaan.
En nee, behalve wat messing hekjes uit Houten doe ik er verder niets aan. Nou ja, natuurlijk ook de hele seinen santemekraam ;)
De volgende stap is het kleuren met KleiNSpoor goederenbruin, verdund met M600.
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Dan de titel effe aanpassen Karst, want verder gaat dit dan een prima draadje worden.
Edit : U zijt geweldig.
-
Van Manuel had ik een tip gehad over Revell Email Basic, Frank rade Revell 78 aan en ik wilde nog een keer KleiNSpoor met M600 verdunner proberen.
Nee, nee, dat was 76. Anders denkt iedereen dat ik gek geworden ben.
-
Whoops :-[ :-[
Ok, de prijs die je gewonnen hebt is wat sluit en L seinen in je Geel/Grijze-nog-te-vernummeren-of-anderzins-om-te-bouwen Roco 2400 ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
Joepie! ;D
Ik denk dat ik voor de aardigheid die Revell Email Basic ook maar eens ga proberen. Het is nooit verkeerd om een bewezen methode te verlaten voor een nog betere. Wacht uiteraard nog wel even je verdere bevindingen af.
-
Nog een voordeel dat ik me kan bedenken, is dat het een 'echte' primer is.
Hecht ook goed op metaal !
Het spul is overigens allergisch voor wasbenzine: Vlokt.
Dus spuit schoonmaken met thinner naderhand :P
Grtzz,
Karst
-
Je hebt geen verdunner gebruikt voor tijdens het spuiten? Kant & klaar & zo?
-
Yep !,
Potje onder de spuit geschroefd en gaan met die banaan ! 8)
-
Hoe snel is het droog?
-
ca. 5 a 10 minuten stofdroog,
Het lijkt me na een uur wel overspuitbaar.
Die Gebrauchsanweisung sagt nur: "Gut trocknen lassen" :-| :-|
Oh ja, en dat kinderen het niet mogen opdrinken ::)
-
Die Gebrauchsanweisung sagt nur: "Gut trocknen lassen" :-| :-|
Oh ja, en dat kinderen het niet mogen opdrinken ::)
Ah, dan lijkt mij een kwartier ruim genoeg! ;D
Die hebben wij niet! Ook al geen probleem dus.
-
Karst, hoe heb je de oude verf verwijdert? Ik wil mijn geel/grijze 2497 pimpen. Het wordt namelijk een nummerloze Volkerloc die in '76 naar Saoudi-Arabië is gegaan.
Wat een details heeft 'tie eigenlijk! :o Bij die van mij zie je door de dikke gele verflaag de randen rond de sluitseinen nauwelijks!
Maarten
-
Hoi Maarten,
Niet heel eenvoudig, maar wel goed gelukt: De Muscle Ovenreiniger truc.
De mijne was ook geel/grijs, maar dan uit de allereerste serie, dus in Taiwan gespoten en bedrukt...
Dus idd, allemaal volgelopen details :(
Deze heeft 4 keer een halve dag / nacht in een ovenreiniger bad gestaan. Steeds daarna met CIF en een tandenborstel de loslatende verf verwijderd.
Uiteindelijk een mooi schoon model overgehouden. Details? Alle ! behalve de handgrepen, net zo mooi en scherp gegoten als het Roco model.
Overigens heb je dan ook mooi de gelegenheid de 'naad' op de koppen weg te werken.
Inmiddels zit de eerste laag goederenbruin verdund met M600 er op. Eerste indruk: Verf trekt veel strakker dan met wasbenzine. Is ook dunner te verspuiten :)
De 'KleiNSpoor' glans blijft :( maar misschien dat een druppel thinner als toevoeging daar wat aan doet. Frank gebruikt dit ook bij bepalde matte verven.
Grtzz,
Karst
-
Inmiddels zit de eerste laag goederenbruin verdund met M600 er op. Eerste indruk: Verf trekt veel strakker dan met wasbenzine. Is ook dunner te verspuiten :)
En daarvan staat ook al een pot in de bestelling... :)
-
Zo,
De lak zit er mooi strak op....
Iets te strak volgens mij :'( :'( :'(
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_5Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_5.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_4Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_4.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_2.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_3.jpg)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_1Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_shrink_1.jpg)
KILO UTRECHT TANGO dus >:( >:(
@#$%^
Karst
-
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend?
-
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend?
Is de cabine aan 1 kant iets krom getrokken of hoort dat zo?
Navoeging: En Olaf vind dat ook. :P
-
hoezo kilo utrecht tango????????????????????
of is ie nie perfect genoeg naar jouw zin
-
Eh, misschien dat het je niet op gevallen is.... het zootje lijkt krom getrokken, dus dan is het niet
Kilo Utrecht Tango , maar eigenlijk
Kortom, Uitermate Treurig.
Hoppelijk heb je er nog wat aan. Weggooien is echt jammer.
-
Voordat we vanaf hier doorgaan met de Alfa Papa Tango taal,
Terug naar het feit dat het erg jammer is dat dit is voorgekomen.
-
Vraag blijft of D(at) K(lote) M(odel) niet tegen M600 dan wel een klein druppie thinner in de mix niet kan verdragen.
Ik heb nog wat reserveonderdelen* die ik aan een M600-test ga onderwerpen. Uitslagen volgen binnenkort.
Ga eerst via PM psychische bijstand verlenen aan 2000 km verderop in put zittende Karst.....
*betreft hekken enzo, zelfde kunststof volgens mij
-
karst,
Dat is een teleurstelling.
Ik heb eventueel nog wel een dkm kap liggen voor je.
Hoor wel of je interesse hebt, ik doe er toch niets mee.
Groeten,
Dennis
-
Dank jullie allen voor jullie medeleven ;D
Maar idd, hij IS krom...
En durf bijna niet te vertellen waarom... :-[ :-[ :-[
Maar goed, ik waag een poging in sprookjesvorm:
Er was eens een model, dat van polystyreen spuitgietwerk gemaakt was.
De afwerking echter was niet 'je dat'. Dat moet beter en starkker kunnen dacht de baas.
De eigenaar, dacht: kom laat ik eens wat nieuwe technieken uitproberen...
De eerste twee gingen voorbeeldig: strippen met Muscle, primer spuiten met Revel Email Basic, en tot slot na een nachtje goed drogen de kleur er op.
Dat moest dan maar KleiNSpoor goederenbruin worden omdat dat zo mooi past bij z'n Roco soortgenoten.
Deze verf, ook al weer iets nieuws, verdund met het alom geroemde M600.
De eerste laag er in den ochtend netjes opgespoten. Het ging goed met de baas en het model. Alle nieuwe technieken brachten het gewenste resultaat.
Toen, na het middagmaal, was het eigenlijk tijd om de tweede laag er op te zetten, want dan kon 's avonds nog de transfers en de zijdematte vernis er op.
Maar... verdund met M600 droogt iets trager (dampt langzamer uit) dan met wasbenzine. Dat M600 een veel mooier resultaat geeft is mooi, maar doet hier even iet ter zake...
Dus nu eens geen nieuwe techniek ( langer wachten ) maar een beproefde er tussen door: De oven truc. Vaak had de baas al zijn combi-oven op 40 graden gezet, deze laten opwarmen en het model er in geplaatst. In no-time een mooi strak en (stof) droog model.
Zo ook deze keer. Na een half uurtje was het model zover dat de tweede kleurlaag er op kon.
Maar eerst even lunchen. Een broodje met Filet Americain zou wel lekker zijn. Verhip, eerst wat broodjes bakken.
Maar eerst KleiNSpoor goederenbruin verf nog iets meer verdund met M600 voor een mooie strakke toplaag. Ach, ik kan het ook wel even spuiten, dat eten kan later ook nog wel.
Nu komt het kinderen: De baas was van plan geweest om baguettes te gaan bakken voor de lunch maar was dat vergeten. Echter de oven was al wel voorgeprogrammeerd... 220 graden voor 8 minuten !!
Na het aflak klusje dat overigens er mooi resultaat geleverd had... het model weer in de oven geschoven en in de veronderstelling zijnde dat die nog op 40 graden stond op de startknop gedrukt.
Toen er zich 5 minuten later een penetrante verflucht door het huis verspreide was het al te laat. Polystyreen smelt ergens in de buurt van de 120 graden... Het model dus ook :'( :'(
Welke wijze les leren wij hier uit: Zoals altijd, haastige spoed is zelden goed, bezint eer gij begint en geduld is een schone zaak :P
Aldus, ter lering ende vermaak.
Grtzz,
Karst
P.S. Een nieuwe kap is al geregeld, binnenkort weer verder met de nieuwe technieken.
-
Moet jij niet gewoon es effe lekker op vakantie ?
-
Maar Chris, hij ìs op vakantie!
Opgepast! Bekentenislectuur: zoiets heb ik ook 1x gedaan: een Beneluxrijtuig in de oven. Het werd een fiasco, en terecht. Wat een onderdeurtje vol ongeduldig onbenul! Dat was in 1987! Nu weet ik beter. Nooit weer gedaan dus.
Tip: kap voor sloop verkopen aan Koek die hier thans onder de naam Drent* rondwaart.
*what's in a name?
-
Hij moet naar een land waar ze niet aan modeltreintjes doen.
En na de vakantie in Houten een nieuwe kap scoren.
-
Moet jij niet gewoon es effe lekker op vakantie ?
Jaaaah !! :P :P
Maar da's een heeeel ander verhaal:
[Completely OffTopic]
Er waren eens twee drukke ICT-ertjes, Karst en Alina.
Karst had in november een leuk reisje naar Mechico gevonden. Alles in gereedheid gebracht, tot op het moment dat Alina zag dat haar paspoort nog maar twee maanden geldig was... Wij als Nederlanders hebben dan geen probleem, even naar het gemeentehuis en zo'n document is snel geregeld.
Echter heeft Alina niet de Nederlandse maar Roemeense nationaliteit... Als je dan een nieuw paspoort moet, moet je 6 maanden van te voren een aanvraag indienen bij de ambassade in Den Haag.
Daar was dus geen tijd voor :(
Maar niet getreurd, dan gaan we toch lekker met kerst en oud en nieuw naar Roemenie, is het ook zo geregeld.
Zo gezegd, zo voorbereid :) Het geplande vertrek was afgelopen zondagochtend om 5:00 uur. Met de auto, zij had immers een Subaru gekocht om er juist mee in barre omstandigheden te kunnen rijden... Dus voor alle zekerheid nog even een winterbeurtje laten doen bij de plaatselijke. Alles ok, alleen een nieuwe accu en 4 sneeuwkettingen ( ja Subaru is 4 x 4 ! ). Ach, daar komt een mens ook weer overheen ;)
De plannen en het pakken liepen voorspoedig, totdat 's zaterdagavond om 21:30 nog even een buurman, die internationaal trucker is, op bezoek kwam. Alina greep nog even de gelegenheid aan om hem te vragen hoe het nou zat met winterbanden ( die wij niet hadden, waartoe ook ? We zouden alleen maar snelweg rijden tot aan de grens van Roemenie ) Deze aardige man wist te vertellen dat deze in zowel Duistland en Oostenrijk verplicht waren. Nu de beste man was er zich niet van bewust, dat wij niet met een vrachtwagen gingen maar met een normale personenauto. Niets aan de hand dus, dachten wij...
Om de onrust te stillen, toch maar even op Internet gezocht naar dit fenomeen...
En wat blijkt, in beide landen niet verplicht :) Maar.... indien je in Duitsland geen winterbanden hebt en bij een ongeval betrokken raakt heb je per definitie schuld :o en... nu komt het... je verzekering keert dan niet uit !
Tot overmaat van ramp is Oostenrijk van plan die wintrbanden verplichting wel in te voeren op 1/1/2008 :o :o Dan konden we dus niet meer terug :'(
Goede raad is duur op zo'n moment, dan maar eerst gezorgd, dat Alina haar paspoort kon halen: Ter middernacht een retourvlucht van 24/12 - 5/1 geboekt. Ala 540 euri armer, maar altijd nog goedkoper dan en de reis en de winterbanden en...
Maar met name de retourdatum paste mij niet. Dus gezocht en gezocht naar nog een vlucht met andere retourdatum. Uiteindelijk die gevonden voor 30/12 ( tja jammer dan, dan maar geen oud en nieuw ) maar... toen was er geen plek meer op de heenvlucht >:( >:(
Uiteindelijk om 4:00 gaan slapen, om de volgende dag misschien wat meer geluk te hebben... Wel een vlucht gevonden maar voor een prijsje van 'slechts' $ 2850 ...
Dat was wat te gortig, kun je namelijk heel veel leuke andere dingen van doen. Zo is dus het besluit gevallen dat voor mij de 'vakantie' in Apeldoorn zou worden verbracht ;)
Na een dag het verdriet wegpinken, m'n twee neefjes op 1e kerstdag te hebben verwend met een Roco startset met BR110 en MultiMaus, de zonnige kant van het gebeuren maar eens aanvaard: lekker ongestoord 5 dagen modelbouwen.
Tot het hierboven beschreven voorval :-|
[/Completely OffTopic]
Maar Chris, hij ìs op vakantie!
Dus niet he :-|
...Het werd een fiasco, en terecht. Wat een onderdeurtje vol ongeduldig onbenul! Dat was in 1987! Nu weet ik beter. Nooit weer gedaan dus...
In mijn ervaring dus niet. Ging altijd geweldig :-|
Tip: kap voor sloop verkopen aan Koek die hier thans onder de naam Drent* rondwaart.
Ik schat dat een enkele reis Mijdrecht het enige is wat deze kap nog zal meemaken.
Grtzz ;D
Karst
-
Dat zijn nog eens vrolijke feestdagen :-X, ik hoop dat de broodjes filet dan toch wel gesmaakt hebben 8).
Gr. Stephan
-
OMG wat een verhaal!
Kunnen we jou niet een paar dagen naar Sporthuis Centrum sturen voordat je nog meer vernielingen gaat aanrichten in je modelpark? Pas als Girly weer terug is mag je weer modelbouwen.
-
...ik hoop dat de broodjes filet dan toch wel gesmaakt hebben 8)...
:'( die had ik dus niet gehad... daar kwam de hele ellende uit voort ::)
...Kunnen we jou niet een paar dagen naar Sporthuis Centrum sturen
Ja dat mag :P :P
...Pas als Girly weer terug is mag je weer modelbouwen...
Geen denken aan ! Ik heb mezelf al hervonden door even een retourtje Arnhem te maken en daar de nodige euri achter te laten ;)
Grtzz,
Karst
-
Geen denken aan !
Wil jij dit dan niet meer doen?
M600-tests zijn al weer afgelast! ;D
-
Ik ga het proberen, maar als het ongeduldigheids virus weer toeslaat...
Heb vanmiddag nog wat extra 'waren-onderzoek-materiaal' meegenomen. Revell heeft in diezelfde serie ook kleurlakken. Zou ook zo in de spuit moeten kunnen. De prijs viel mij erg mee, 1.75 voor 25 ml en het potje kun je na gebruik zo verder gebruiken okm de eigen 'pre-mix' in te bewaren :)
Je ziet het nog wel hier. Ik heb nog een onbeschadigd frame van een 2400 liggen geloof ik... ( dat zwart moet worden met een rode bufferbalk. Die beide kleuren dus meegenomen. Plus een flesje Email verdunner )
Grtzz,
Karst
-
Na het broodje Unox,
tijdens de Rijswijkse dagen in januari 2008:
Het broodje 2400.
Een heerlijk gekromde bruine gehakstaaf, met Mayo 600.
Weer even back to serious.
Karst, bedankt weer voor het hele verhaal, schept een band, weten dat je niet de enige bent die af en toe zwaar loopt te, je weet wel....
Zonder dieptepunten, no highlights ;)
Chear up, you jolly good old artisticmodeller!
Groet,
Ries
-
Thanks Old Chap ;D
The good mood returned quite fast actually ;)
Grtzz,
Karst
-
JOEPIEEEEEE !! ;D ;D
We kunnen weer verder met het pimpen :P
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_6Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_6.jpg)
Hartelijk dank Bart ! geweldig !
Grtzz, een heeeele blije ;D
Karst
-
Hé die kap ken ik ;) Blijkbaar heeft de postbode je huis binnen 24h kunnen vinden ;)
Suc-6 verder met je poging Karst. Ik neem aan dat we het resultaat hier wel zien ;D
Gr,
Bart
-
Jazekers !!
15 munuten geleden binnen, ligt nu al in de ovenreiniger. :P :P
Best wel netjes overgespoten trouwens Bart :)
Grtzz,
Karst
-
Ik moet ineens aan de 2472 denken.....
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMH-031.jpg) (Railcolor)
-
Thx Karst. Hoop trouwens dat de schildjes een beetje makkelijk los gaan/gingen.
Gr,
Bart
-
@Mispoes
Misschien heeft Bart ook nog wel een frame... :-|
@Bart
Puntje van het mes eronder, schildjes kwamen samen met een laagje lak los... ::)
Daarom:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_7Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_7.jpg)
...de boel maar in de Muscle Ovenreiniger gezet.
En omdat er eerder al gevraagd werd naar mijn verf-strip-methode, nu een herstart van het draadje vanaf het begin.
Na een uurtje is het meeste schuim al weg. Er tekent zich al bruine drab af in het bekertje en het plastikzakje.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_8Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_8.jpg)
Na nog een half uurtje...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_9Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_9.jpg)
... is het tijd om de eerste schoonmaak ronde te starten.
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Oh nee hoor, ik ben erg tevreden. 8)
Zeg, zijn dat weer potjes van Kips? ;D
-
Yep, idd van Kips, die lekkere ;)
Na het 'weken' komt het schoonmaken:
DOE DIT ABSOLUUT MET RUBBER HANDSCHOENEN AAN !
(lees ook de handleiding op de ovenreiniger)
Dit keer lijkt het een makkie te worden, het spoelwater kleurt lekker roodbruin :P
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_10Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_10.jpg)
Hey ! een verstekeling aan boord ::)...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_11Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_11.jpg)
Afvegen was bij een gladde kap al voldoende geweest...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_12Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_12.jpg)
... vanwege alle luiken, panelen en roosters, met vloeibaar schuurmiddel en de tandenborstel aan het boenen...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_13Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_13.jpg)
... het resultaat na enkele minuten. Maar ! De LIMA verf en bedrukking geven geen krimp !!!
Na 10 minuten lekker doorschrobben is het meeste er af...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_14Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_14.jpg)
... de cabine wil nog niet echt loslaten :(
Dus ligt de boel voor een tweede ronde in de Ovenreiniger ;)
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Zeg Karst,
Als je die miskukte kap nog wat frontschade meegeeft (en ook het frame wat extra behandelen) is het een prima model met een dusdanige aanrijdingsschade, waardoor het de hele loc geknikt is. Volgens experts is het repareren dan niet meer de moeite en zal de loc total loss verklaard worden. Het modelletje lekker doffe tinten meegeven en op een afstelspoortje neerzetten als toonbeeld van forse aanrijdingsschade.
Gerard
-
Wie die foto's toch telkens maakt terwijl jij bezig bent.....
Ik heb ergens gelezen dat het handig is na 1 x ovenreiniger de oven aan te zetten op 117°, het schijnt dat de laatste verfresten er zo vanaf bladderen. In de crêpemachine mag ook!
-
@Gerard
Nou, dat frame wil ik liever zo houden als het nu is ;) Die moet namelijk onder deze kap :P
Maar wees gerust, de kap heeft al een bestemming gevonden :-X
@Mispoes
Toevallig is mijn zoon hier... ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, ik heb wel eens een artikel gelezen om verf makkelijk te verwijderen, leg het model in afgewerkte remolie, daarna wel goed ontvetten, heb het zelf nog nooit geprobeerd wacht altijd even de ervaring van een ander af ;D ;D
eric
-
Eric,
er zijn idd meerdere methoden.
Deze vind ik zelf wel prettig, omdat je alles met gewoon leidingwater kunt wegpoetsen...
Grtzz,
Karst
-
Dat klopt, maar het hoeft geen afgewerkte remolie te zijn. Ook met schone remolie blijft het een vies werkje. Zo vies dat ik het bij voorkeur uitbesteede. Ik noemde het dan de bakken gaan eerst naar de asbestloods.
-
Wel eens met alcohol geprobeerd? Vind ik persoonlijk nog de schoonste methode... Rubber handschoenen, brrrrr, het idee alleen al...
-
zonde van de alcohol ;) ;)
eric
-
Karst, ik heb wel eens een artikel gelezen om verf makkelijk te verwijderen, leg het model in afgewerkte remolie, daarna wel goed ontvetten, heb het zelf nog nooit geprobeerd wacht altijd even de ervaring van een ander af ;D ;D
eric
Remvloeistof werkt inderdaad prima om oude verf te verwijderen, ik gebruik het zelf regelmatig. Maar je moet wel oppassen: sommige soorten plastic worden namelijk erg broos door de inwerking van remvloeistof en dan breken er snel stukken af. Het plasic waar de kap van de DKM 2400 van gemaakt is, is daar een voorbeeld van.
Raad eens hoe ik dat weet ........
Ton
-
Dat is inderdaad wel het fijne van de overreiniger: Het laat de kunststof met rust.
-
Kunnen we van de oven niet zeggen! ;D
-
Nee, idddddd
Maar ik zou het ook nog als experiment kunnen verpakken... Je kunt nu weer een heleboel andere dingen maken.
Wil je bijvoorbeeld doorgezakte rijtuigen nabouwen... Even in de oven op 110' een daar gaat ie.
Wel even bijblijven totdat ie mooi doorgezakt is :P en geen plasje kunststof gaat worden. ::)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Weer een stapje verder. Ditmaal met andere leden uit de Revel Email ready-to-spray familie.
De meeste kleuren komen ook in de pre-mix versie. Zo ook satin-zwart. Voor mij erg handig, vaak heb je maar een drupje zwart nodig. En om dan de boel netjes in de goede verhouding verdund te krijgen is lastig.
De zwarte mix was wat dik, kennelijk was er wat verdunner vervlogen :-| En dus niet ready to spray... Maar een goede tip: Vul het potje bij met de Email Mix verdunner tot ong. 2mm onder de rand ( alleen bij een nieuw potje uiteraard ! ) en je hebt de perfecte viscositeit om met 1.8 bar te gaan spuiten.
Ook hier hetzelfde positieve resultaat als bij de primer: zeer goed te verspuiten, goed dekkend. Zowel de 'mist-' als de 'wetcoat'.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_15Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_15.jpg)
... de producten en het resultaat. Zwart is en blijft een rare 'kleur'. Zeker in flitslicht en zijdeglans. Vreemde reflecties :-| In het 'daglicht' ( voor zover aanwezig nu ;) ) is het mooi egaal diepzwart en strak dekkend. Het ziet er zeker beter uit dan de originele DKM afwerking :P
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
... het resultaat na enkele minuten. Maar ! De LIMA verf en bedrukking geven geen krimp !!!
Bij mijn Lima NS 1200 liet de verf prima los in een glas spiritus.
-
@stephan
Ga ik nog proberen, bedankt voor de tip. Ik heb ook meer de indruk dat het (druk)inkt is in plaats van verf :-|
Maar...
Van de 2400 is alles af :P
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_16Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_16.jpg)
... met wat dz-plakband gefixeerd op de spuittafel.
En... omdat er nog een gele lijn en rode bufferbalk op het frame moet...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_17Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_17.jpg)
... ook maar afgeplakt. Ik ga hier een voor mij nieuwe techniek toepassen: Geel en rood over zwart gaat miscchien wel, maar dan heel dik :( Dus hier gaat eerst een laagje Revell Email Basic primer op, en dan de kleur.
De kap in de primer. Werkelijk geweldig hoe mooi strak en makkelijk dat spul spuit ;D
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_18Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_18.jpg)
Inmiddels de KleiNSpoor zandgele verf verdund met M600 ( Overigens als je heel goed leest op die potjes, staat het er zelf echt op ! )...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_19Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_19.jpg)
... dat er echt primer onderzit geloven jullie wel he ?
Vervolgens, die primer is dus binnen een uur overspuitbaar 8), de eerste laag KleiNSpoor goederen bruin er op. Ook dit verdund met M600 1: 1.75... Dit is dun, maar de volgende keer gaat het 1:2 ! Het is nu nog heel iets te dik. Een heel licht 'sinaasappeltje' zit er op. Maar... wel heel mooi in, zeer dunnen, laagjes te spuiten nu !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_20Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_20.jpg)
... en ja, inderdaad dit moet wel in twee keer... (dit is dus de eerste laag ;) )
Nog een voordeel van flink verdunde verf en dunne laagjes, het is zo droog ;D Dus kon ook de rode bufferbalk er nog even opgzet worden...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_21Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_21.jpg)
... hier weer Revell Email Color gebruikt, dit keer "Feuerrot" satin. (ok dit potje moet bij-verdund worden :-| )
Al met al dus een lekker avondje met verf en verdunner in de weer geweest ;D
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Oh ja,
de pret was nog niet op ;D
Vanmiddag even in de weer geweest met Tamiya putty, KleiNSpoor primer en M600 :o
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_1Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_1.jpg)
... een methode die ik all langer gebruikte: Rondom de te plamuren naad ong. 1.5 mm afplakken. Dan plamuren tussen en over het afplakband.
De Tamiya putty is dun, lekker dun in dit geval, waant dan kun je het mooi afstrijken op het tape. Zodoende krijg je een heel dun laagje, droogt snel en is makkelijk weer weg te schuren ;D
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_2.jpg)
... het tape kan bijna onmiddelijk ( enkele minuten later ) weer verwijderd worden. De putty is dan al droog maar nog niet hard.
Na ongeveer een half uur is het prima waterproof te schuren. Ik doe dat met een strip korrel 1000 op een 2mm plaatje styreen geplakt...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Plamuur_3.jpg)
... hoewel de bak best strak in elkaar gelijmd is, zijn er altijd wel naadjes. Deze tekenen nu mooi grijs af.
De bak goed droogmaken ( liever met fohn dan in de oven ;) )...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_1Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_1.jpg)
... de KleiNSpoor primer 1:2 verdund met M600... Spuiten is nu een eitje ! Niet helemaal zo fijn als het Revell spul, maar een 'giant leap' voorwaarts t.o.v. wasbenzine als verdunner. Geen korrelige oppervlakte meer, geen spuitstof :P
En het resultaat mag gezien worden ;D zo glad als een baby's ****** :P
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_2.jpg)
Nog even een close-up...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Primer_3.jpg)
... zoals al eerder gezegd, maak ik vaak van deze opnames om m'n eigen werk te controleren ;) Nu zie je dus precies waar nog wat plamuur moet... kennelijk krimpt de putty toch wat :-|
Nou, dat was een leerzamen en succesvolle dag. Het volgende proef object wordt met Revell 76 als primer gespoten, stay tuned ;)
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
@Mispoes
Het dak is nu idd zo goed als strak. Bij de volgende bak weet ik waar ik op moet letten :) Ik gebruik deze maar als proef object, maak hem helemaal af op het glas na, daarna kan ie naar Koek ;)
-
Ik gebruik deze maar als proef object, maak hem helemaal af op het glas na, daarna kan ie naar Koek ;)
Dat zullen ze in Kockengen zeker waarderen!
Ziet er mooi uit Karst, maar dat vond ik in Houten ook al!
Wordt vast geen lief treinstel..... ;D
-
Zekers ;D
Maar deze is te mooi om naar Koek te dirigeren.
Grtz, Marcel
-
...Maar deze is te mooi om naar Koek te dirigeren...
Dat vinden jullie :o
By the way, de schortplaten zijn nog in 'onbehandeld' naturel styreen...
-
Wat mankeert er dan aan?
-
Dak is niet helemaal strak en raamstijlen wijken naar binnen.
Andere constructie is al onderweg.
Dit heeft te maken met de lange afstanden tussen de binnenwanden.
-
Bij de middenbak plan U heb je dezelfde lange afstand: 5 ramen.....
-
Bedoel je Plan U ?
Ja, klopt. Die heeft er ook iets last van....
-
En dat ga je oplossen door een extra tussenschot dat er eigenlijk niet hoort?
-
Nee joh ! >:(
De ramen zijn nu strips die er in 1 keer achterlangs gaan. als ik gewoon losse ramen maak, wordt de wanddikte ter hoogte van de stijlen weer gewoon 1.5 ipv 0.5 mm. En dat is wel stabiel :D
-
Ja, ja..... ik begrijp er niets van. Maar je legt het mij vast nog wel een keer uit. Laat nu. Slapen! Wij wensen de Karstman truste.
-
Zo,
De 2e laag bruin zit er ook op.
Dit keer verdund 1 (verf) : 2 (M600).
Het resultaat is zoals verwacht: mooie egale deklaag. Details nog mooi intact.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_22Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_22.jpg)
... de kleur is nagenoeg die van Roco. Hooguit een heel klein tikkeltje donkerder.
Ook het machinistenhuis is goed gelukt. Was hier nog wel even bang voor, omdat de voormalige beschrifting een soort van 'relief' leek achter te laten na het 'strippen'.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_23Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_23.jpg)
Dus: M600 is: 'the thinner voor KleiNSpoor to have !' In ieder geval voor mij wel ;)
Nu maar 'geduldig' afwachten totdat de verf droog is, zodat de transfers er op kunnen ::)
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Karst, volgt nu een update van het "lans voor KleiNSpoor verf" draadje?
-
Zou helemaal niet verkeerd zijn. Ik behoor tot de groep die de combinatie Kleinspoorverf en terpentine als onbruikbare diaree beschouw. Inmiddels is het al 9 jaar geleden dat ik bijna een bak verknald heb met rode DE-verf.
Nu zit ik al weer een paar jaar in het M600-tijdperk maar heb de combinatie Kleinspoorverf/M600 nog niet uitgeprobeerd. Zit nog te vast aan de Revell-recepten maar nu ik dit zo lees zou ik het weer eens moeten proberen.
Voor degenen die menen dat ik hier Kleinspoor in het algemeen zit af te breken de nunance: ik ben een zeer tevreden over de transfers maar kon tot op heden niet uit de voeten met de verf.....
-
Kan nu 10 minuten lezen nog steeds niet terugvinden wat M600 is.. ???
Groet Jaap
-
Blik rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plaatje_van_Karst.jpg)
-
Ik verdun Kleinspoorverf met wasbenzine. Dan is het wel te verwerken hoor. Het resultaat is wel een aantal keren tegengevallen, maar dat lag meer aan mijn spuitkwaliteiten :-|.
Jaap, M600 is een verfverdunner.
Maarten
-
Bedankt ben weer bij en kan weer mee doen met de nieuwste ontwikkelingen op spuitgebied. :)
Groet Jaap
-
..........de KleiNSpoor primer 1:2 verdund met M600... Spuiten is nu een eitje ! Niet helemaal zo fijn als het Revell spul, maar een 'giant leap' voorwaarts t.o.v. wasbenzine als verdunner. Geen korrelige oppervlakte meer, geen spuitstof..........
Ik heb tot nu toe 2 keer een beel moeten reinigen om het bovenstaande grrrrrr >:( wordt er niet goed van
eric
-
Gewoon Revell Email Basic primer nemen Eric. ( zo goed als ) 'Foolproof' :)
-
Oke Karst op jouw verantwoording ;) ; ;D ,in het nieuwe jaar gelijk naar de shop voor M600.
groet
eric
-
Ik zei nog: Revel Email Basic als PRIMER ! ;D ;D ;D
De lak mag je daarna te lijf met M600 ;)
Enuhh... De directie stel zich niet aansprakelijk etc. etc... :P
-
Enuhh... De directie stel zich niet aansprakelijk etc. etc...
Dat dient de tegenpartij ook te doen.....
-
@ Karst
Ik volg dit draadje met belangstelling, om dat ik ook aan het spuiten ben geweest met een primer van de Praxis, welke een enorme stofwolk op doet gaan.
Je hebt het over Revell Email basic primer en over Revell 76
Ik kan nog niet goed volgen welk nummer ik nu nodig heb om als primer te gebruiken?
Is het de Revell Email basic primer (nr 39001) of is het Revell 76 (dat is toch gewoon een kleur nummer (HellGrau) en niet een primer volgens mijn boekje...
alvast bedankt?
Groet, Christiaan
-
Hoi Christiaan,
Tot nu toe gaat het over Revell Email basic primer (nr 39001)
Later komt het gebruik van Revell 76 als primer aan de orde.
Als je op zoek bent naar een echte primer, is de Email Basic echt aan te raden.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Bedankt, nu zit ik weer in het juiste spoor :)
Ps mooi werk en goede foto's daar kunnen we wat mee!
Groet, Christiaan
-
Laatste plaatje van dit jaar... ::)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_24Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_24.jpg)
... transfers en blanke lak er op. Roco op de achtergrond voor de kleur.
Vreemd... met het blote oog is het verschil andersom. Maar even wachten op daglicht voor de juiste vergelijking.
Er komen nog 'Houten' hekjes en 'Ger Knijf' schildjes op.
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
even wat langer geduurd dan verwacht :(
Maar vanavond toch maar weer even tijd voor de hobby genomen ;)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_25Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/2400/2400_pimp_25.jpg)
Lak lekker gedroogd, mooi strak en op kleur getrokken !
Het hele ding weer gemonteerd, digitaal gemaakt, schakelbare sluit- en SMD Led frontseinen, rangeerlicht, 'Houten' hekwerk.
Slechts de schilden ontbreken nog. Maar hopen dat ik a.s. zaterdag Ger Knijf tref in Rijswijk :P
Kortom, eind resultaat van deze draad: De Email Basic serie, en zeker de primer is moeite van het uitproberen waard geweest.
De KleiNSpoor lak is duidelijk makkelijker, dunner en strakker te verwerken als hij met Sikkens M600 Verdunner tegen de 1 : 2 wordt verdund.
Grtzz,
Karst
-
Ik zei nog: Revel Email Basic als PRIMER ! ;D ;D ;D
De lak mag je daarna te lijf met M600 ;)
Enuhh... De directie stel zich niet aansprakelijk etc. etc... :P
Bedankt voor de tip.
P.S. Een mooie en leerzaam website heeft u.
-
Ik heb nu de kap van mijn 2479 in de Blue Wonder laten weken. De grijze verf laat goed los, maar de gele is een stuk hardnekkiger. Deze heb ik er nu voorzichtig afgeschraapt met een mesje, zodat de onderliggende grijze laag er ook af kan weken.
Maarten
-
(heel oud draadje, maar net ontdekt en razend interessant)
Karst,
Heel erg bedankt voor het onderzoek en de waardevolle tips. Wasbenzine lijkt me een verdunner om te vermijden, aangezien dat Evergreen materiaal aantast. Daarom ben ik zo blij met deze informatie, wat me een hoop verprutsen bespaard. Dat heb jij al voor mij gedaan! ;) Ook de Revell primer is een goede tip, ik houd niet van mengen en verdunnen, daar het alleen maar het werk ophoudt. En ik heb al zo weinig tijd.