BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: TET70 op 26 January 2018, 13:50:47
-
hallo,
Bijn 15 jaar geleden was ik voorzichtig met C-rails aan het experimenteren, digitaal. Toen alles verkocht, maar het kriebelt nu wel weer.
Nu is mijn afweging, of opnieuw met H0 aan de slag (K-rails) of N-spoor.
Watvoor zaken moet ik in de afweging rekening mee houden? Daarbij vooral denkend aan gebruiksgemak (wil graag digitaal rijden en aansturen) en kosten. Ruimte is geen issue.
alvast dank voor input.
gr.
Tet
-
H0 is de meest gebruikte schaal denk ik. Heel veel voor te krijgen.
Ook belangrijk: zelf iets maken is goed te doen.
Wil je ook iets kleins op de baan dan is H0e een leuke aanvulling.
Ik ben fan van het RocoLine systeem, volgens mij wordt die ook weer met de populaire rubberen bedding uitgebracht.
-
Als je aan H0 denkt, waarom denk je dan aan K-rails? Je kan bij H0 ook overwegen om 2-rail te gaan rijden. Foei, nou wordt het nog lastiger, een tweede keuze maken. ;D
Het blijft een persoonlijke keus. Zelf heb ik H0 en daar ben ik content mee. Lang geleden wel eens overwogen om naar N over te stappen. Blij dat ik dat niet heb gedaan, veel te priegelig.
-
haha, meer keuzes... ik ben qua electronica niet zo'n held... ik lees over 2-rail allerlei enge verhalen over kortsluiting ???
Maar 't hoeft niet perse Marklin te zijn, maar ja... onbekend maakt onbemind, heb eigenlijk nooit echt naar Fleischmann of i.d. gekeken.
-
K-rails; is dat met van die contacten midden op de dwarsliggers, Klaas?
-
Je hebt het voordeel Tet, dat je met een schone lei begint.
"..ik lees over 2-rail allerlei enge verhalen over kortsluiting.."
Wil je dan een keerlus maken?
Ik heb de MultiMaus van Roco met een LokMaus2 als slave; heel tevreden over.
-
Hi Tet,
Heb al H0 (drierail) vanaf mijn jeugd, wilde z'n twintig jaar geleden overstappen naar N maar niet gedaan.
Ben blij dat ik bij H0 ben gebleven en dat alleen voor de maat en een dagje ouder was dat een goede beslissing.
Ook met voortschrijdend inzicht, mooiere modellen, digitalisering ect. ect. ben ik daar blij mee.
groet
Harald
zie mijn dromen
-
Ja de nieuwe catalogus van Märklin is zeer uitgebreid. Kan mij goed voorstellen dat je daar mee verder gaat.
Succes met het opbouwen.
-
Veel märklin modellen worden in 2rail uitgebracht als Trix overigens.
-
Ik ben al jaren geleden overgestapt naar spoor 0. Nog geen seconde spijt van gehad!
Sommige vinden spoor N te priegelig; nou spoor h0 ook! (y)
-
Hi Tet,
Heb al H0 (drierail) vanaf mijn jeugd, wilde z'n twintig jaar geleden overstappen naar N maar niet gedaan.
Ben blij dat ik bij H0 ben gebleven en dat alleen voor de maat en een dagje ouder was dat een goede beslissing.
Ook met voortschrijdend inzicht, mooiere modellen, digitalisering ect. ect. ben ik daar blij mee.
groet
Harald
zie mijn dromen
haha, ja i.d.d. afgelopen week 's even wat n-spoor bekeken in een winkel... en kwam tot de conclusie dat m'n oogies 15jaar geleden ook beter waren... 8)
-
Dat verhaal over kortsluiting komt van grapjassen die märklin wagons wilden gebruiken op 2rail. En ja; die hadden dus ongeisoleerde asjes :)
-
Als ruimte geen probleem is zou ik zeker voor H0 kiezen, dan heb je veel meer keus. Zeker als je eventueel Nederlands wil gaan rijden.
Voor je keuze voor 2-rail of 3-rail (Marklin) zou je eigenlijk het beste kunnen kijken welke rails je het mooist vindt. De modellen van Roco, Fleischmann, Piko etc. worden tegenwoordig ook voor 3-rail gemaakt. En andersom ook, de (meeste) modellen van Marklin worden ook door Trix uitgebracht in 2-rail versie.
Voor kortsluiting bij 2-rail zou ik niet zo zeer bang zijn, zolang je onderstaand principe maar in de gaten houdt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem-2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem-2_3.jpg)
-
Dus Tet; het wordt H0 of groter?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen)
-
Uiteraard hangt het ook af met welk materieel je wilt gaan rijden en welk tijdperk je gaat uitbeelden. Toch heb je in 2-rail meer keuze qua materieel en is gemiddeld genomen iets goedkoper. Of minder duur 8), net hoe je het bekijkt. Eigenlijk is het keerlusprobleem het grootste nadeel van gelijkstroom/2-rail.
Succes, Erik.
-
Zoals Klaas al aangaf. Met de voortgang der jaren worden de lichamelijke beperkingen ook groter (zicht gaat achteruit). Als Voormalig h0 rijder maar al jaren tevreden N rijder (ik wil echt niet anders) zou ik ols ik overnieuw mag beginnen toch jaren geleden mezelf geadviseerd hebben om bij h0 te blijven.
Maar ja de ruimte winst is toch echt niet te versmaden. Wat betreft verkrijgbaarheid van Nederlands in N. Laat je daardoor niet tegenhouden. Door de huidige 3D printers is een nieuw trein (1:1) er vaak eerder in N dan dat hij er in werkelijkheid is. Volgens mij kun je op dit moment de hele vloot an Nederlands materieel kopen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Eens met Erik/Post49: als je speciaal op je budget moet letten dan is 2-rail een beter idee (goedkopere rails verkrijgbaar, meer budgetmodellen, meer aanbiedingen).
@Gerard: ik hoor N-spoorders anders vaak genoeg klagen dat een nieuw model weer niet in N-spoor uitgebracht wordt :P
-
Het blijft een persoonlijke keus. Zelf heb ik H0 en daar ben ik content mee. Lang geleden wel eens overwogen om naar N over te stappen. Blij dat ik dat niet heb gedaan, veel te priegelig.
Het blijft inderdaad persoonlijk, ik heb ooit een Roco startset (2200 met 3 Fccpps) gekocht maar kon er niet aan wennen. Ik vond de trein te speelgoedachtig dus de set is weer verkocht.
-
Hum, ik had een blauwe maandag Maerklin, ben gauw over gegaan op 2 rail en ach die keerlus lukt uiteidelijk ook wel bij mij een keer 8).
Maar dan heb je veel meer keus in rails, en wissels en treinen en merken. Zoals Peco bijvoorbeeld.
Oja en dan is er nog engels 1:72 is ook een overlegging waard.
Veel plezier met kiezen, en laat je niet gek maken.
gr. Joke
-
Als ik opnieuw zou beginnen, zou mijn keuze spoor 0 of liever nog spoor 1 zijn.
Ruimte is geen issue.
Dan zeker spoor 1. Laat je op de 01Treff (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75611.msg3221797284.html#msg3221797284) binnenkort in Maarn maar overtuigen.
Is spoor 1 duur? Per model wel, maar onder de streep niet duurder dan andere schaalverhoudingen.
Groet,
Bas
-
haha, meer keuzes... ik ben qua electronica niet zo'n held... ik lees over 2-rail allerlei enge verhalen over kortsluiting ???
Maar 't hoeft niet perse Marklin te zijn, maar ja... onbekend maakt onbemind, heb eigenlijk nooit echt naar Fleischmann of i.d. gekeken.
Als jij allerlei "enge verhalen" hebt gehoord en deze verhalen jou huivering maken, waarom dan de vraag "Afweging N of H0"? Ik moet de eerste wisselstroom (3-Rail) N-loc nog tegenkomen. N = 2 rail!!!
-
Ik moet de eerste wisselstroom (3-Rail) N-loc nog tegenkomen. N = 2 rail!!!
Dan lees je dit forum niet vaak genoeg, 3-rail in schaal n heeft toch echt bestaan!
Maar laat de vragensteller niet weerhouden van zijn keuze. In de praktijk, vandaag de dag, is N-spoor 2-rail, en alleen bij h0 is er meer keuze. Mijn oom had vroeger zoiets als spoor I met een middenrail, maar dat systeem is ook al lang niet meer leverbaar.
-
Met de nadruk op heeft.
-
Hoi Tet,
Een 2200 met 3 Fccpps'en waar Rick het over had is niet echt een goed voorbeeld omdat het te speelgoedachtig is natuurlijk. Heel veel treinen zijn zo uit de doos nogal speelgoedachtig met glimmende zwarte draaistellen en zonder er iets aan te doen. Maar met een beetje aandacht en wat accesoires is er van vrijwel iedere loc, rijtuig of treinstel wat leuks te maken. N kan ook heel speelgoedachtig zijn met de hoge standaard rails en brede wielflenzen. Maar ook in N spoor zijn er banen die er prachtig uit zien.
Het gaat nu om de keuze tussen N en H0. Wil je locomotieven en treinstellen zelf digitaliseren is H0 makkelijker als N. wil je flinke rijlengte tussen twee stations dan is N beter omdat je daar heel van kwijt kunt op dezelfde oppervlakte in vergelijking met H0.
Ik ben ooit begonnen met H0 en heb jaren geleden geprobeerd over te stappen naar N, maar dat is niets geworden. Ik vermaak me nog steeds heel erg met het pimpen van H0 treinen en voertuigen en het maken van gebouwen en scenery. Dus als je ook zelf wilt knutselen aan treinen en auto's is H0 echt een handigere keuze.
Het is eerder in dit draadje al gezegd; je hoeft je echt niet druk te maken over kortsluitingen. Dit is eigenlijk alleen een probleem bij keerlussen. daar zijn prima oplossingen voor als je digitaal gaat rijden. Het drierail systeem is minder natuurgetrouw door de puntcontacten die je altijd blijft zien en Märklin is in verhouding tot andere merken best duur. Dus als je kiest voor H0 kun je het beste eerst de prijzen van rails en rijdend materieel goed vergelijken.
Succes met kiezen. Ik ben erg benieuwd wat het wordt.
Met vriendelijke groet Ruud B.
-
Ik moet de eerste wisselstroom (3-Rail) N-loc nog tegenkomen. N = 2 rail!!!
Google eens op Ibertren 3N ;D
Maar ff serieus, die kortsluitverhalen zijn onnodig. Tweerail gelijkstroom is natuurgetrouwer, betaalbaarder, in veel meer merken en soorten verkrijgbaar en betrouwbaar genoeg.
-
3N was bij mijn weten geen wisselstroom, en wordt niet meer geproduceerd.
-
Grofweg zijn er twee soorten spoorwegmodelbouwers. Zij die de modellen zien als een verschaald perspectief op de werkelijkheid en ook vanuit een spoorwegwerkelijkheid redeneren. Daarnaast zijn er mensen die modeltreinen primair zien als een zelfstandige entiteit. De samenhang zit niet in een thema, maar in het ecosysteem van de fabrikant. Geen waardeoordeel, gewoon een observatie.
Gevoelsmatig zitten er meer Märklinisten bij het tweede type.
Zou verklaren waarom we elkaar soms niet begrijpen :)
-
3N was bij mijn weten geen wisselstroom,
Die verwarring komt doordat er nog steeds mensen denken dat 3-rail en wisselstroom hetzelfde is. Andersom is 2-rail niet altijd gelijkstroom. De schaal 1 modellen van Märklin waren in het analoge tijdperk wisselstroom op 2-rail.
-
En Trix-Express was 3-rail gelijkstroom (en dan niet met puntcontacten, maar echt een derde rail).
-
Misschien helpt dit https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,77310.msg3221806517.html#msg3221806517 bij het maken van een keuze
-
Een 2200 met 3 Fccpps'en waar Rick het over had is niet echt een goed voorbeeld omdat het te speelgoedachtig is natuurlijk. Heel veel treinen zijn zo uit de doos nogal speelgoedachtig met glimmende zwarte draaistellen en zonder er iets aan te doen.
In N komt het materieel zeker heel anders uit de doos? Het ging om het formaat, niet de glans.
-
@Rick,
Jij begrijpt me niet. als je een 2200 als voorbeeld neemt en dat speelgoedachting noemt. de basis voor dat model is heel oud. dus niet geschikt als voorbeeld voor alles wat er in H0 te koop is. een Artitec plan U, Biervliet 25.5 of LS 11.8 zien er niet speelgoedachtig uit. en roestige draaistellen moet je bijna altijd zelf doen als je dat wilt.....
Groeten Ruud.
-
En zover mij bekend was de 2200 in de startset ook nog eens een vereenvoudigde uitvoering.
De laatst uitgeleverde versie slaat geen modderfiguur naast het Piko model.
-
Ja, dat vond ik eigenlijk ook wel. Bovendien hadden er best wel echte nummerschildjes bij gekund voor een Expert-model. Maar ja, ik had er nog geen zonder demper ;D.
Gr. Erik.
-
Maar welke schaal moet TET70 nemen?
Ik stem H0.
-
Ik heb nog niet gelezen wat Tet wil gaan uitbeelden, land, maatschappij, tijdperk, hoofdlijn, zijlijn, etc. etc. dus daarop adviseren is moeilijk...
Persoonlijk zeg ik h0, hoewel de argumenten van Bas voor 0 ook wel hout snijden.
-
Daar zeg je wat Eric.
Wacht, ik roep wel even: "Tet, wat voor soort baan moet het worden"?
-
Hallo Tet,
bij mij was leeftijd en de kwaliteit van mijn ogen de reden om over te stappen van N naar H0.
Nadeel is voor mij wel de ruimte. Met N had ik minder ruimte nodig om meer te laten zien.
Maar ook dat went op den duur. Ik kan nu wel meer zelf maken dan met N. Dat zag ik echt niet meer.
Succes,
Eric
-
of opnieuw met H0 aan de slag (K-rails) of N-spoor. ... Daarbij vooral denkend aan gebruiksgemak (wil graag digitaal rijden en aansturen) en kosten. Ruimte is geen issue.
a) Om bij het laatste te beginnen: H0. Ook anderen schreven daarover. Met het vorderen der (leeftijds)jaren is dat de beste keuze.
b) Gebruiksgemak en kosten kunnen tegengesteld aan elkaar zijn. Want het gebruiksgemak is er door de fabrikant in gebracht en moet helaas betaald worden.
c) Persoonlijk vind ik K-rails het meeste gemak opleveren, vooral als je uitgaat van slanke wissels. Beide spoorstaven zijn dan steeds elektrisch van elkaar gescheiden. Zoiets levert een voordeel/gebruiksgemak op bij het digitaal rijden. Märklin-wielstellen hebben een elektrisch geleidende werking waardoor het detecteren van een trein (= loc en/of wagons) erg eenvoudig is. De terugmeldmodules zijn daardoor veelal goedkoper. Als je voor het 2-railsysteem kiest, dan is de keuze van de railfabrikant belangrijk als je voor echt natuurgetrouw gaat. Tillig heeft nl. wissels zonder draaipunten. Dus de wisseltongen buigen mee zoals dat bij het grootbedrijf ook gaat.
-
Daar zeg je wat Eric.
Wacht, ik roep wel even: "Tet, wat voor soort baan moet het worden"?
Roep gehoord! ;D
Na her en der wat afwegingen, waarvoor dank, toch maar besloten weer voor H0 te gaan. Voornaamste reden is de grootte, afgelopen weekend in een winkel N-spoor nog 's goed bekeken en dat wordt me, vrees ik, toch te klein.
H0, 3-rails Marklin K. Heb C-rails gehad, maar ben toch wel overstag gegaan door 't argument van de winkelier dat K meer flexibiliteit oplevert. Liefst aansturing dmv de 6021, interface en booster, dus mp maar eens afstruinen de komende tijd. toch om beetje kosten te besparen en zorgeloos met treinsoftware (bijv koploper) te kunnen rijden zonder drukt te maken over software updates.
Ik heb geen ambitie om een baan met aankleding te maken, maar wil wel digitaal en automatisch gaan rijden, met een rangeerstuk dat met de hand bediend kan worden.
Tijdperk in eerste instantie VI, maar ben ook gecharmeerd van de SBB dus maar even zien welk tijdperk dat oplevert.
dank voor tips en overwegingen.
grt.
Tet
-
Ik zou die winkelier niet al te veel vertrouwen. De 6021 is van de vorige eeuw en is voor digitale systemen verouderd.
Als je goedkoop digitaal wilt starten ga dan eens kijken naar een DR5000. Is weliswaar DCC, maar dat maakt niets uit.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dat maakt best wel uit. Alleen de meest recente Märklinlocs verstaan DCC. Bij alles dat ouder is dan een jaar of twee zal dan de decoder moeten worden gewisseld, hetgeen bij veel modellen geen kleinigheid is.
Zou me wel even verdiepen in de beperkingen van de 6021. Drierail rij je bij voorkeur met een centrale die in ieder geval Motorola en MFX kletst.
-
Ik heb geen ambitie om een baan met aankleding te maken
I rest my case ;)
-
Tet70:
ik ben qua electronica niet zo'n held.
Daarnaast maakt de H-brug rail-uitgang van de DR5000,dat je wat voorzichtiger met het overnemen van 'standaard' oplossingen voor 3-rail moet zijn. Met name als er boosters in het spel komen (ski-wip, beide zijden isoleren).
Jan-Peter
-
Dat maakt best wel uit. Alleen de meest recente Märklinlocs verstaan DCC. Bij alles dat ouder is dan een jaar of twee zal dan de decoder moeten worden gewisseld, hetgeen bij veel modellen geen kleinigheid is.
Zou me wel even verdiepen in de beperkingen van de 6021. Drierail rij je bij voorkeur met een centrale die in ieder geval Motorola en MFX kletst.
Dus zeker als ik VI wil rijden en recenter kan ik me beter richten op laatste techniek qua centrales? Marklin vind ik wat dat betreft nogal duur, alternatieven ga ik zeker onderzoeken.
-
Bij Motorola is het in de praktijk vooral lastiger om gebruik te maken van geluid en allerlei uitgebreidere functies. Per adres zijn vier functies aan te sturen en Märklin loopt voorop bij het uitbrengen van modellen met tig functies en geluiden. Bij Motorola mag je dan twee adressen gebruiken, maar acht functies is alweer achterhaald.
Nu moet je je afvragen of je wel bent geïnteresseerd in al die toeters en bellen. Zo niet, dan werkt Motorola nog goed genoeg. Dan nog zou ik eens naar een alternatief voor de 6021 kijken. Die is wel heel Spartaans. De verschillende uitvoeringen van de Intellibox zijn al 20 jaar een goed alternatief en dan heb je ook nog DCC. Wil je gebruik maken van het volledige 3rail-pakket, dan kunnen eigenlijk alleen ESU en Märklin dat leveren.
-
Ik heb geen ambitie om een baan met aankleding te maken, maar wil wel digitaal en automatisch gaan rijden ...
Dat heb en wil/doe ik ook. :)
-
Bij Motorola is het in de praktijk vooral lastiger om gebruik te maken van geluid en allerlei uitgebreidere functies. Per adres zijn vier functies aan te sturen en Märklin loopt voorop bij het uitbrengen van modellen met tig functies en geluiden. Bij Motorola mag je dan twee adressen gebruiken, maar acht functies is alweer achterhaald.
Ik heb locomotieven met MFX decoder waarin ik 4 adressen kan invoeren.
-
Wat de centrales betreft: ik wil eerst een testbaan maken met een klein schaduwstation waarbij ik geautomatiseerd wil rijden, maar ook handmatig kunnen rangeren.
Nu ben ik wel gecharmeerd van digikeijs, maar (voor zover ik 't kan zien) daar heb ik toch nog wel een 'hand' module bij nodig voor 't rangeren, toch? Digikeijs neemt 't automatische deel voor z'n rekening via de computer.
Kan ik dan niet beter een Intellibox nemen, daarmee kan ik in beide voorzien?
grt.
-
Zoek een centrale met de mogelijkheid om een app te gebruiken. Dan ben je van handregelaars af.
groet,
Gerard van der Sel.
-
Ikzelf ben juist van de Intellibox afgestapt. Ik had de IB Basic maar ik vond het lastig om telkens eerst een knopje in te drukken, dan een adres, dan [ok], en dan pas rijden. Nu heb ik de z21 (de witte dus) met de app op mijn telefoon of iPad. Dan hoef ik de betreffende loc alleen maar aan te tikken (makkelijk te vinden want er staat een fotootje bij) en rijden maar. Eventuele extra functies (verlichting ,geluiden etc.) zijn ook makkelijk te bedienen want die hebben ook hun eigen icoontjes :) De witte z21 kan alleen niet automatisch rijden (aan een computer gehangen worden) (dacht ik). Daar moet je de zwarte Z21 voor hebben.
-
Je kan via de Xpressnetaansluiting een computerinterface op de witte z21 aansluiten. Bijvoorbeeld de S88XpressNetLI van Rosoft. Heb je voor een paar tientjes een betrouwbaar interface en een S88 terugmeldaansluiting. Voor nog een paar tientjes erbij heb je ook nog een terugmeldschakeling en een wisseldecoder om een testbaan te maken.
http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html (http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html)
Je kan ook een handregelaar op de Xpressnetpoort aansluiten. Handbediening met een app moet je maar prettig vinden. De z21 start wordt geleverd met een Mulitimausregelaar.
Voordeel van de z21 is dat die ook Motorola aan boord heeft. Een zuivere DCC centrale als die van Digikeijs blijf onlogisch voor drierail Tet. Een groot deel van het beschikbare drierailmaterieel wil daar niet op rijden. Sowieso zijn er denk ik nul drierailbanen die door een Digikeijs en weinig die door een z21 worden aangestuurd. Dat is niet voor niks.
-
Tet
Waar je ook naar zou kunnen kijken is een marklin mobile station 2 met cc-schnitte.
http://can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys5&modul=54
Dat is ook met de computer te besturen. Op het 3-rail forum is er een draadje over, maar kon hem ff niet zo snel vinden.
Jurgen
-
Ruimte is geen issue.
Tja als ruimte echt geen issue is, dan zou ik minstens H0 of groter nemen... maar goed, ik kan me niet voorstellen dat ruimte geen issue is. Dat is het altijd. Of je moet de beschikking hebben over een enorme loods oid. Zelfs een aparte kamer of garage kan voor H0 al te klein zijn als je met langere treinen wilt rijden, en voor N schaal groot genoeg om de rest van je leven een wereld te bouwen die puur door de ambitie en grootte, nooit af komt...
Ruimte speelt wel degelijk een rol, maar is wel afhankelijk van wat voor soort baan je wilt...
-
Ga ook eens kijken naar wat je wilt bouwen en rijden hierdoor kun je misschien wat gerichter te werk gaan,
Wil je DB en NS rijden dan zijn er veel opties in zowel H0 als N,Wil je echter een bepaald tijdperk rijden dan kan het zijn dat er niet veel te vinden is in N.Ik Heb zelf 1/76(00)engels ik verzamel dit nu enkele jaren bevalt mij prima ook dat wordt mooier en mooier.
-
Hoi,
ik lees nergens dat schaal TT 1:120 ook een goede optie kan zijn.
Zelf heb ik een grote moderne Duitse H0 baan.
Als ik weer zou moeten kiezen, zou het bij een Duitse baan wel eens TT zijn.
De modellen zijn fraai gedetailleerd en de verkrijgbaarheid in Nederland is geen probleem.
Maar als je Nederlands wilt rijden is H0 de beste optie.
Leuk al die 3D geprinte kappen in N-spoor, maar de afwerking haalt het bij lange na niet de kwaliteit van de fabrieksitems.
Bovendien is dit voor veel hobbyisten lastig zelf te doen.
Er zijn fraaie N-spoor producten in klein serie, maar niet goedkoop.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan smalspoor, H0m en H0e.
Welk thema of land wil je uitbeelden?
Daarna kan je kijken naar de beschikbaarheid in de schalen.
Gr. Maarten
-
Ik zelf ben enige jaren terug overgestapt van H0 naar N spoor. Ik rij NS zonder voorkeur voor periode.
Ook ik heb eerst rondgekeken wat mijn opties waren en eerlijk gezegd verbaasde ik me over de verkrijgbaarheid van NS modellen in N spoor. Veel meer dan ik verwachte. Nu al enige jaren bezig en helaas ook vooral via een ander forum omdat de acceptatie van N spoor op dit forum te wensen over laat.
Lees bijvoorbeeld hier reacties over 3D printen en detaillering. Dat is al lang niet meer zo. Ik heb 3D geprinte modellen rondrijden en die doen niet onder voor modellen van andere merken. Kleinserie duur? Niet duurder dan het prijsverschil bij H0 tussen merken en kleinseries en diverse kleinserie modellen zijn zelfs niet veel duurder dan vergelijkbare modellen van grote fabrikanten.
Als je werkelijk alles van NS in model wil hebben, ja dan heeft H0 meer te bieden. Zonder meer. Maar voor een grote N spoorbaan (zelf heb ik 5 bij 6 meter ruimte beschikbaar) ruim voldoende om de sporen te vullen en voor kleiner moet je zelfs kiezen wat wel en wat niet.
Waarom ik voor N spoor heb gekozen. Simpel de ruimte die ik had gaf mij geen voldoening om een goede H0 baan neer te leggen met enigszins realistische spoorlengten op stations e.d.. In N spoor kreeg ik die mogelijkheid wel.
Priegelig. Tsja. Ik heb een goede tafelloep met led verlichting. Deze is dusdanig groot dat ik er perfect doorheen kan kijken en hieronder perfect priegelwerk kan doen.
Een keuze H0, TT, N of wat dan ook is persoonlijk. Kijk rond wat er is en wat je minimaal wil.
-
Lees bijvoorbeeld hier reacties over 3D printen en detaillering. Dat is al lang niet meer zo. Ik heb 3D geprinte modellen rondrijden en die doen niet onder voor modellen van andere merken.
De kwaliteit van 3D is inderdaad sterk verbeterd.
Zelf ook kort geleden bij Shapeways in hoogste kwaliteit wat besteld, absoluut prima.
Maar het gaat om de afwerking, bedrukking.
Met decals valt het vaak een beetje tegen.
Een tamponeermachine is voor de meeste niet weggelegd.
Tot nu toe heb ik geen 3D geprinte N-spoor modellen gezien, net zo als de fabrieksmodellen.
Maar laat maar eens scherpe close-up foto's van je modellen zien ;)
Maar goed je kunt als hobbyist veel zelf maken, maar niet iedereen wil of kan dat.
De laatste jaren is overigens het aanbod van NS modellen in N-spoor sterk toegenomen, met name Piko.
Maar ik moet nog even wat kwijt.
Niets ten nadele van N-spoor.
Mijn eerste trein kreeg ik op 6-jarige leeftijd, een N-spoor Fleischmann DB 212 donkerrood. Deze heb ik nog steeds en doet het uiteraard ook nog. ;)
Ik verkoop net zo makkelijk H0 als N-spoor maar bij bij bepaalde merken is het aantal N-spoor reclamaties en klachten bijzonder hoog....
Uiteindelijk komt het wel goed, maar duurt vaak wel erg lang.
Gr. Maarten
-
Maartenw, dat licht niet aan de kwaliteit van de 3d prints maar aan de capaciteiten van diegene die de modellen afwerkt. En scherpte decals, tsja ik zit niet met een loep naast mijn modelbaan. Hoe groter de schaal hoe perfecter de decals en ook hier geldt, hoe beter de afdruk en kwaliteit van de decalproducent (ja je kan ze ook voor N spoor perfect laten produceren), hoe scherper de decal en achtergrond is perfect genoeg weg te werken. Maar ja wil je perfecte belijningen, dan moet je een zo groot mogelijke schaal kiezen.
Klachten bij N spoor bijzonder hoog? Onzin. de klachten over N spoor modellen zijn niet hoger dan die van H0 of andere schalen.
NS in N spoor, ik en diverse andere N spoorders hebben diverse oude modellen van grote merken (Arnold, Fleischmann, Minitrix e.d.) rondrijden van jaren terug, gedigitaliseerd en al en die lopen nog steeds perfect. Nieuwe modellen van diverse merken, lopen zelfs bij intensief gebruik perfect, ook na langer gebruik.
Het enige werkelijke keuzecriterium, buiten hoe goed kan je zelf met priegelwerk omgaan, is de diversiteit van modellen. Ik geef zonder meer toe dat H0 een grotere keuze van met name niet Duits materieel heeft. Maar voor de gemiddelde thuisbaan is er in N spoor ruime keuze.
-
Wilco,
Betreft reclamaties.
Dit is geen onzin!!!
Maar bij mij een feit!
Dat jij daar geen last van heb, dat kan.
Maar bij mij is het statistisch een feit.
En dan ben ik niet de enige.
Hier een geval van vorige week:
Een klant van mij had 7 N-spoor locs elders gekocht, maar kon 4 van de 7 binnen korte tijd voor garantie terugbrengen. ..
En hoe komt het dat de wachttijd bij Trix service afdeling zeker 3-4 maanden is??
Vraag het je eigen winkelier maar.
Op dit moment heb ik betreft N-spoor de beste ervaringen met Piko.
Gr. Maarten
-
Dit zo lezende zit ik mij af te vragen wat dan de klachten zijn
van het N-spoor materieel?
Ik heb ook wel eens een storing maar na enig onderzoek mijnerzijds
is het allemaal zelf op te lossen.
En ja ik rij al 50 jaar N-spoor met veel plezier.
Frans
-
Bij mij in ieder geval niet en ook mijn drie vaste handelaren hebben niet meer klanten die terug komen met N spoor materieel dan met H0 spoor materieel (direct nagevraagd).
Als ik al een keer een probleem heb is het voornamelijk met Fleischmann materieel en gek genoeg ook in mijn H0 tijd (bijna 35 jaar lang) had ik ook de meeste problemen met Fleischmann materieel.
-
Met Fleischmann heb overigens weinig problemen.
De problemen doorgaans niet ernstig.
En reparaties duren meestal niet lang.
Wel met enkele Fleischmann sprinters problemen gehad, maar die waren H0 ;D
Een merk zegt soms niet alles.
Maar je kunt soms pech hebben, zoals ik met N.
Het nadeel voor sommige mensen met N-spoor locs dat ze het niet durven te repareren of te openen omdat dit zo klein is en helemaal vol zit.
Overigens krijg je dit "volle" in H0 ook steeds meer door alle digitale functies.
Heel mooi als het werkt, maar lastig(er) te repareren.
Maar om weer helemaal ontopic te gaan:
Voor een goede Schaal keuze is het thema belangrijk.
Zo zijn bijvoorbeeld lange realistische treinen in H0 moeilijk een plaats te geven in H0 voor een doorsnee modelspoorders.
En wat detaillering betreft, kijk alleen al maar naar Artitec welke accessoires ze in N gaan uitbrengen. Zo mooi!
Gr. Maarten
@ Frans en WilcoV: je hebt een PB
-
Roep gehoord! ;D
Na her en der wat afwegingen, waarvoor dank, toch maar besloten weer voor H0 te gaan. (...)
H0, 3-rails Marklin K. Heb C-rails gehad, maar ben toch wel overstag gegaan door 't argument van de winkelier dat K meer flexibiliteit oplevert.
Oei, sommige winkeliers maken het te bont.
Ik zou me eens oriënteren op bepaalde alternatieven (http://www.weichen-walter.de/weichen-start.html) en ook peco sl17,sl-18 (http://javascript:makeNewWindow('peco/productinfo/pi_pep-sl0018.htm',%20685,%201000)) in gedachten houden.
Flexibilteit is op allerlei manieren te realiseren, o.a. door k-rails in het geheel niet aan te schaffen.
-
Flexibiliteit.
Het maar van welke kant je het bekijkt.
Originele DC wielstellen rijden over het algemeen beter over C-rail wissels.
Bij K en M rails zakt door de lagere flens het wiel iets in het hart stuk.
Dus als je niet alle wielstellen van je eventuele 2-rail wagens wilt vervangen ben je flexibeler bij C-rails ;D
Maar qua railplan kan je bij K-rails met Flexrails werken.
Daarmee kan je je baan vloeiender en realistischer leggen.
En ben je niet afhankelijk van de lengtes, radius van de aangeboden railstukken.
Gr. Maarten
-
Dat is dan weer het voordeel van N schaal, het hele verhaal en problemen hierboven zegt mij dus helemaal niets ;D
-
Tja, deze vraag is niet nieuw.
Op dit forum is het vooral H0.
Tijdschriften ook vooral H0.
Als je twijfelt over N, ga eens naar een beurs of een winkel waar men een groot assortiment N heeft.
Kijk goed en vraag door. Maak je eigen keuze.
Op fora lees je bijvoorbeeld vaak dat de minste stofjes of ander vuil op de baan je N locs al laten stoppen.
Das onzin. Verder zijn er net zoals bij H0 kwaliteitsverschillen tussen de merken. En uiteraard de schaal.
Als je een H0 baan hebt, en dezelfde in N, dan is die laatste in oppervlak 4x zo klein. Dat zou je kunnen bestempelen als voordeel. Maar ook als nadeel. Want het kleine spul "spreekt" wat minder dan het H0 spul.
Gewoon eigen mening vormen op basis van eigen waarneming is het beste advies dat ik je zou kunnen geven.
Iedereen ziet en beleeft de zaken anders.
Suc6!
Collin
-
mmmmm...... vanmiddag een paar uur (!) bij een modelspoorwinkel in de stad geweest. Al pratend, kijkend en zient begin ik toch meer naar N dan H0 te neigen.... man man wat een twijfels. Binnenkort ga ik 's bij Domburg langs voor een 'lesje' digitaal rijden.
Voor de N-spoorders onder jullie, rijden jullie met de open rails of met vast ballastbed er aan af fabriek?
-
Ik gebruik peco code 55
mvg ronald
-
Ik heb vooral roco en trix rails en een beetje Arnold maar allemaal zonder bedding, dit vooral omdat ik de bedding van fleischmann niet mooi vind. En ik had al een berg liggen van een kennis gekregen. Maar als ik nieuwe rails zou kopen zou ik naar peco code 55 kijken, omdat naar mijn mening dit de mooiste n-rails zijn. Het enigste nadeel is dat je bijna alleen maar flexrail kan gebruiken (kan soms ook een voordeel zijn).
Jurgen
-
Al eens gedacht aan spoor 0 of 1 ?
Als ruimte geen probleem is ( hoewel op een kleiner oppervlak ook al veel valt te realiseren ) , dan is grootspoor misschien ook een optie.
Volgend weekend is er in Maarn een Spoor 0 en 1 tentoonstelling / beurs.
Al is het maar om eens ideeen op te doen en of gewoon genieten van modelspoor.
Grt
Ferry
-
Nog even over n. De betrouwbaarheid van spoor n modellen doet nog nauwelijks onder voor H0. De keuze ligt ergens anders, bijvoorbeeld dat je het teveel gepriegel vindt. Maar misschien ook het thema. Heb je een thema?
Mijn laatste spoor n baan was naar Canadees voorbeeld. Ik vind schaal n en Noord-Amerikaans een prima combinatie. Het materieel is daar groot, zodat het in schaal n nog heel wat lijkt. En de modelnormen zijn verfijnder. Realistische koppelingen en lage flenzen, zodat code 55 ook echt code 55 kan zijn. Peco code 55 is eigenlijk ook code 80, maar dan deels in de bielzenmat verstopt.
-
Bij K en M rails zakt door de lagere flens het wiel iets in het hart stuk.
Dus als je niet alle wielstellen van je eventuele 2-rail wagens wilt vervangen ben je flexibeler bij C-rails ;D
Daar heb ik nou nooit last van. Ik heb allerlei merken door elkaar op de rails gehad (roco, lima, liliput, hag, kleinbahn en nog veel meer). Ik heb nooit wielen door AC-wielen vervangen.
Ik geef toe ik heb ook k-wissels (uitsluitend zogenaamd slanke, ;D ). Wielen zakken never nooit in het puntstuk. De enige wielen die daar last van kunnen hebben zijn RP25-wielen, maar die zakken ook in de piko-rails wissels (die ik ook heb) in de puntstukken.
Het is dus meer de relatie tussen wielsoort en wissel-puntstuk die je hier aan snijdt. Ook bij M-rails heb ik daar vroeger nooit last mee gehad. Ik betwijfel dus of deze flexibiliteit een C-rail voordeel is. Sterker nog, ik denk van niet omdat de meeste C-rail rijders juist zweren bij wielruil.
Er is iets anders dat wel mee speelt. In het hag-info forum liep in 2005 een draadje over uniformiteit bij locs. Als je locs zo wilt ontwikkelen dat ze op 2-rail en op 3-rail kunnen rijden (ondanks het verschil van de wielafstand die 14.4 bij 2-rail resp 14.0 bij 3-rail zou moeten zijn, en waarvoor ik zo nodig een wielpers hanteer), dan schieten alle Märklin wissels (ongeacht C-, M- of K-) tekort op het zelfde punt: de lengte van de strijkregel is standaard te kort.
En dat is iets wat ik wel veranderd heb (dat was ik al weer bijna vergeten).
Ik heb ooit mijn Märklin wissels allemaal aangepast qua strijkregel-lengte aan de piko-A norm. Wat vliegt de tijd ....
Kijk, als je nou gezegd had dat C-rails mooier oogt dan K-rails, dan had je een punt gehad. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar een waardeoordeel van iemand kun je niet bestrijden.
-
Het laatste van Henk kan ik beamen. Ik heb nu zelf ook Amerikaans N spoor, het is allemaal een maatje groter en ziet er goed uit. Ook zijn er genoeg detailsetjes in de handel om je modellen naar een hoger plan te tillen. Gepriegel? tot op zekere hoogte, maar met wat geduld en het juiste gereedschap is het best te doen, en gaan je modellen er ineens een stuk beter uitzien dan zo uit de doos, iets wat mij onhaalbaar leek, maar ik kan nu niet meer stoppen zo leuk!
-
De enige wielen die daar last van kunnen hebben zijn RP25-wielen, maar die zakken ook in de piko-rails wissels (die ik ook heb) in de puntstukken.
Raar verhaal. Dat RP-25 wielen bij een Märklin wissel in het puntstuk zakken, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar in een Piko wissel?
-
Ook bij N spoor heb je diverse keuze in open of gesloten (met of zonder railbedding) van belang is hier, net als bij H0, wat wil je zelf. Ik rij Kato, simpelweg omdat dit een grote bedrijfszekerheid geeft en eenvoudig te leggen is. Maar ik ben lui en ook Kato heeft nadelen (geen Engelse wissels) en voordelen (wissels makkelijk te digitaliseren). Wil je perfect rails aanleggen met veel knutselwerk, dan is Peco een perfecte keuze en daartussen in heb je de vele merken met ballastbed (Fleischmann) en zonder (diverse anderen). Als je werkelijk N spoor overweegt, adviseer ik je
1) wordt ook lid van het N-spoorforum
2) ga dit jaar naar Station N spoor, de beurs voor de N spoorder
En beslis dan definitief.
-
Raar verhaal. Dat RP-25 wielen bij een Märklin wissel in het puntstuk zakken, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar in een Piko wissel?
Die vraag heb je al eens eerder gesteld (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700726.html#msg3221700726).