BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 28 December 2017, 21:23:03
-
Na een lange verplichte pauze, heb ik vandaag voor het eerst weer getekend.
Nog niet aan mijn Pixton Hill watermolen of mijn stationsgebouw van Wateringbury, maar aan een relatief eenvoudig projectje: Een Stroudley 4-Wheel coach.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4B91CE89-7E71-46B4-AF19-307EF7479CEA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4B91CE89-7E71-46B4-AF19-307EF7479CEA.jpeg)
William Stroudley was een van de beroemdste Britse ontwerpers van stoomlocomotieven uit de 19e eeuw. Hij ontwierp voornamelijk voor de London Brighton & South Coast Railway (LB&SCR). Hij ontwierp ook diverse coaches die ingezet werden door verschillende Britse spoorweg ondernemingen van ruim honderd jaar geleden tot op de dag van vandaag: o.a. LB&SCR, LCDR, SECR, SR, Isle of White, en/of Blue Bell Line.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2D3A01BE-5CFF-4A45-B877-7103F60985D7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2D3A01BE-5CFF-4A45-B877-7103F60985D7.jpeg)
De Stroudley Coaches zijn er in verschillende lengtes. 4-Wheel, 6-Wheel, en zelfs met bogies. Met vier compartimenten, vijf compartimenten, brake (met en zonder uitbouw) enz.
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat rijtuigen die zo breed inzetbaar zijn, niet RTR gekocht kunnen worden. Er is immers een grote behoefte aan korte rijtuigen, zeker na de komst van diverse locs in SECR uitvoering. Denk maar aan de Terrier, P-Class en de H-Class.
De Stroudley rijtuigen zijn echter wel leverbaar als kit of 3D print, maar zijn dan over het algemeen erg prijzig.
Eens kijken dus of we hier iets mee kunnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/486B82E2-CD63-45BB-9B83-73A34FFAA86B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/486B82E2-CD63-45BB-9B83-73A34FFAA86B.jpeg)
Ik heb ik een (rudimentair) onderstel getekend zonder wielen. Voornamelijk voor de maatvoering, want waarschijnlijk is het eenvoudiger om een donor chassis te gebruiken. Maar als het moet, kan dit deel in 3D geprint worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63E0B23D-329F-43C3-8023-068A0B87F223.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/63E0B23D-329F-43C3-8023-068A0B87F223.jpeg)
Als tweede heb ik een kopschot getekend. De kopschotten van alle Stroudley’s zijn identiek. Wel hebben sommige extra trapjes en/of stijgbeugels. Het kopschot bestaat uit twee delen. Een plaat van 0,5mm en “timmerwerk” van 0,5mm. Naar keus uit te voeren in MDF of fineer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F59170FC-68AA-4E8A-A490-7978757DB63A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F59170FC-68AA-4E8A-A490-7978757DB63A.jpeg)
Als je nu eea combineert, krijg je al snel het begin van een karretje.
In dit geval ben ik begonnen met een chassis voor een 4-Wheel variant. Op dezelfde manier kan ik een 6-Wheel variant maken, of de lengte van het chassis aanpassen op het gewenste aantal compartimenten.
Wordt vervolgd...
Gr, Hans
-
Dat ziet er veelbelovend uit Hans! (y) Die wil ik wel! ;D
Thijs
-
@Thijs,
Daar was ik eerlijk gezegd al wel van uit gegaan. 😀
Vandaag verder bezig geweest met het tekenen van de zijwanden. Ook deze worden gelamineerd. Een laag van 0,5mm met de vensters, en daarachter een laag van 0,5mm voor de kozijnen. In dit geval een vijftal voor het middelste raam van de compartimenten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20AB28AE-71A1-40E6-BC06-E671974CB1E5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20AB28AE-71A1-40E6-BC06-E671974CB1E5.jpeg)
In dit geval lopen de wanden nog recht omlaag. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze horen licht mee te bewegen met de kromming van de kopschotten. Bij een 3D print neem je dat mee in het ontwerp; bij een lasercut, buig je de dunne houtplaatjes bij het monteren naar binnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC46E592-4E80-4AC7-B979-A13F8D483F32.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC46E592-4E80-4AC7-B979-A13F8D483F32.jpeg)
Gr, Hans
-
In dit geval lopen de wanden nog recht omlaag. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze horen licht mee te bewegen met de kromming van de kopschotten.
Dat heet tumblehome.
Jouw rijtuigen zien er heel mooi uit (y) , maar hebben nog geen tumblehome.
De Hornby Gresleys hebben ook te weinig tumblehome. :-\
Leen.
-
Langzaam aan schiet het op met de eerste Stroudley Coach. Een 4-Wheel met vijf compartimenten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley01.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley01.png)
Nu wél voorzien van zo'n "tumblehome"...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley02.png)
Ook het interieur is klaar. De wanden zijn nog niet voorzien van timmerwerk.
Gr, Hans
-
@Hans, je begrijpt dat ik reageer op de kreet LB&SCR. Ben zeer geinteresseerd in je plannen omtrend deze coaches. Het ziet er veelbelovend uit. Fijn dat je weer wat kunt doen! De beste remedie om beter te worden.
gr, Jelle
-
Hoi Hans,
Je zegt "kopschotten van alle Stroudley’s zijn identiek", maar als ik op de foto's kijk tel ik 7 vakken, jij hebt er 6 getekend? Klopt dit? Ik wou je er even op wijzen, niet om het beter te weten.
Fijn om te horen dat er weer activiteit is, volg graag je verichtingen, ook al is Engeland niet persé mijn ding, vind je tekenwerk en oplossing wel altijd mooi om te zien. (y)
-
@Hij,
De contouren, m.n. de daklijn is bij alle Stroudley coaches hetzelfde. Maar je hebt gelijk dat er verschil is in het aantal vakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05071-c-r-colliery-ex-maryport-carlisle-6-wheeler-15-5-1952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05071-c-r-colliery-ex-maryport-carlisle-6-wheeler-15-5-1952.jpg)
Je zag ze met vijf, zes of zeven vakken.
Gr, Hans
-
Ja, inderdaad, weer wat geleerd! Bedankt voor je antwoord, fijne jaarwisseling!
-
Zo, hieronder een voorlopige opzet van de 4 Wheel Stroudley Coach met 5 compartimenten.
Nog zonder messing handrails en deurklinken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley03.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley03.png)
Er zijn meerdere opties om het model te vervaardigen. Keuze is afhankelijk van prijs en/of bouwgemak.
Chassis
- Donor - Chassis Ratio 612 Composite GWR 4 wheel coach kit (chassis is iets te lang en as-afstand niet correct)
- Lasercut basis MDF/Harsboard, met aanvullende messing onderdelen (Dart Castings - MJT, W-irons, axle boxes, koppelingshaak, bufferbalk en buffers)
- Chassis volledig 3D print (low cost) - Crafbot Plus 3D printer EMV
- Idem 3D print (high end) - Shapeways - Strong & Flexible (nylon)
Body
- Lasercut harsboard 0,5mm; binnenwerk uit MDF 1mm - Ventilatoren dak 3D print
- Idem, maar messing kopschot (Dart Castings - MJT)
- Idem, maar dak volledig in 3D print (high end) - Shapeways - Frosted Detail
- Volledige kap in 3D print (high end) - Shapeways - Strong & Flexible (nylon)
Gr, Hans
-
Nog een aanvulling op mijn vorige bericht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/910F7CAB-A1D6-4988-A622-5A97D7FF4B07.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/910F7CAB-A1D6-4988-A622-5A97D7FF4B07.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7BF527F9-9020-4AEF-BCC8-67E7E062F9A7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7BF527F9-9020-4AEF-BCC8-67E7E062F9A7.jpeg)
Een van de opties is gebruik te maken van messing onderdelen van Dart Castings MJT. Het betreft geëtste onderdelen. Leuker zou zijn om dergelijke zaken zelf te kunnen etsen. Ik heb daar een aantal vragen over.
- Met welk programma kan ik etswerk ontwerpen?
- Waar/bij wie kan ik tekeningen aanbieden voor het laten uitvoeren van fotografische ets opdrachten?
- Waar/bij wie kan ik de kneepjes leren van zelf fotografisch etsen?
Gr, Hans
-
Hans, ziet er geweldig uit. Als die CIWL wagon op deze manier te bouwen is doe ik mee!
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Dat is prettig om te weten... :) Ook voor de Stoudleys?
Vandaag heb ik het ontwerp van het chassis aangepast. De constructie van de Dart Castings - MJT W-Irons was niet zo maar onder het eerder ontworpen chassis te monteren. Dan zou de coach veel te hoog op haar wielen komen te staan.
Gelukkig had ik net de bouwtekening van de Southern Railway Ferry Wagon. Hoewel het een tekening in schaal O betreft, kon ik vrij eenvoudig alle relevante maten afleiden. Ook deze wagen heeft in 1:76 wielen van 14mm doorsnede.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley04.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley04.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley05.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley05.png)
Na het extruderen en toevoegen van wielen en wieldoppen kun je dan een complete wielset maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley06.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley06.png)
Door nu een kleine aanpassing te maken, ontstaat een solide constructie van het chassis, met een lengte van 102mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley07.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley07.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley08.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley08.png)
Het chassis voor die SR Ferry Brake is precies hetzelfde, alleen is die een stuk langer.
Gr, Hans
-
Hans,
nee, ik ga niet voor de Stroudley's. Ik heb eigenlijk niets van de pre-grouping tijd en dat ga ik voorlopig ook zo houden. Ik weet het, ze zijn nog lang in gebruik geweest maar ik ben niet zo'n fan van al die Victoriaanse ontwerpen. Dus ik laat het even bij de luggage van.
Maar ik bewonder je ontwerptechnieken. Mooi gedaan. Dit gaat mij nu nog even boven mijn pet. Voorlopig kan ik me ook niet op dit sort zaken storten. Als ik een keer meer tijd krijg dan wil ik eerst een modulebak bouwen en daarna zien we wel verder. Echter, vanwege mijn werk is het voorlopig nog lastig.
Ed
-
Om niet eindeloos veel draden te openen, heb ik de titel van deze draad aangepast.
Hieronder de eerste resultaten van de SR Ferry Brake, die deel uitmaakte van de CIWL Ferry Train tussen Londen en Parijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ferry_Brake01.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ferry_Brake01.png)
Er ontbreken nog heel veel details. Ook zijn de graveernaden nog niet aangebracht. Het chassis is gelijk aan dat van de Stroudley Coach, maar verder geoptimaliseerd. De FB kan grotendeels gebouwd worden uit MDF en Harsboard. Een paar onderdelen moeten met de 3D Printer gemaakt worden. De W-Irons blijven het duurste onderdeel.
De ribben in de tekening zijn eigenlijk te fors. Een makkelijke oplossing is, ze weg te laten en deze te graveren. Of los te monteren met heel dun metaal.
Het onderstel kan voorzien worden van Symoba (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0#Kortkoppelings-mechanisme_later_inbouwen) kortkoppelingen. Probleem is wel dat de Nederlandse importeur zijn activiteiten heeft gestaakt. Ik ben nog op zoek naar een alternatief.
Gr, Hans
-
Gaaf Hans! Die ribben kunnen toch ook met Evergreen strip worden aangebracht? Hoe dik of dun moeten ze ongeveer zijn?
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Harsboard heeft een dikte van 5mm. Ik zou eigenlijk wel wat dunner willen. Eventueel kan ik stevig papier gebruiken. Dat laat zich overigens wel embossen, zodat ik ook hier en daar enige klinknagel kan maken.
Gr, Hans
-
5 mm? ???
Of is het 0,5 mm?
-
@Marc,
Uh, je hebt gelijk. Natuurlijk 0,5mm. 😀
Gr, Hans
-
Dit weekend ben ik verder gegaan met het detailleren van het onderstel.
Dat is niet alleen maar een kwestie van tekenen, maar ook van goed nadenken over de constructie.
Het moet immers eenvoudig te monteren zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chassis_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chassis_2.png)
Verreweg het moeilijkste onderdeel was het ontwerpen van de vering. Uiteindelijk is dat toch redelijk gelukt.
Het is wel een heel filigrane constructie geworden. Het is te printen, maar dan wel (via Shapeways) in een hoge resolutie.
Een alternatief is deze te kopen als wit metalen parts via Dart Castings/ MJT.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vering.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vering.png)
Hier een kijkje aan de onderzijde van het chassis.
Alle onderdelen zoals de kasten en de remïnstallatie zijn bedoeld om geprint te worden.
De buffers en trekhaken kunnen echter ook gekocht worden bij Dart Castings/ MJT.
De wielstellen draaien inde eerder besproken W-Irons.
De wieldoppen maken onderdeel uit van de vering, maar zijn puur optisch.
Het chassis heeft een vlakke onderzijde.
Men kan er heel eenvoudig een Symoba kort koppelingsmechaniek aanbrengen.
Zo'n Symoba heeft een NEM schacht, zodat men wat te kiezen heeft. :)
Er ontbreken overigens nog enkele onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba_1.png)
Gr, Hans
-
Die vering, de buffers, de dingen voor de remmen en de truss rods kun je beter niet printen, maar kopen bij Dart castings c.s.
Leen.
-
Zou aan de andere kant van de vacuumrem ook nog ff een driehoek plaatsen. Scharniert anders zo rot.
Tevens klopt de positie van de symoba niet. Voorzijde nem schacht zit meestal gelijk met de bufferbalk. Beetje afhankelijk van de lengte van de buffers.
-
@Ingenium,
Je hebt gelijk met je opmerking over driehoekjes. Deze zijn overigens beide getekend, maar eentje staat per abuis "uit". In Onshape.com kun je parts aan/uit zetten in de assemblies. Een handige functie, maar je moet er wel netjes mee omgaan. 😄
De positie van de Symoba's kan nog royaal naar binnen verschoven worden. Ik twijfelde al, of ze niet wat te ver naar buiten stonden.
@Leen,
Ik ga eens koffie drinken bij Shapeways. Eens kijken wat wel/niet kan. RTR kan altijd nog. De grap is dat de wagen ook kan rijden zonder deze frutsels. Het referentiemodel van Smallbrook Studio's mist al deze details op het chassis.
Gr, Hans
-
Naar aanleiding van de opmerking van Leen, heb ik vandaag gekeken welke mogelijkheden er zijn om de kleine onderdelen te printen. Ik moest daarvoor wel een gevecht leveren met Onshape. Vrijwel alle onderdelen zijn assemblies bestaande uit verschillende parts. Wil je die in 3D printen, dan moet er één .STL file worden aangemaakt, waarbij alle parts geconerteerd worden naar één enkel onderdeel. Het kostte wel enige kruim om uit te vogelen hoe ik dat moest doen.
Vervolgens kon ik de onderdelen uploaden naar Shapeways, zodat er een controle kan worden uitgevoerd op printbaarheid, en kan worden vastgesteld uit welk materiaal er geprint kan worden. De test onderdelen moeten vooral stevig zijn, en Strong & Flexible bleek de goedkoopste optie. Je krijgt dan geen superglad materiaal, maar dat vind ik niet zo erg.
Wel bleek dat ik de materiaaldikte hier en daar een beetje moest aanpassen.
Het eerste onderdeel was de complete bufferbalk. Deze blijkt 1.82 Euro te kosten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-Bufferbalk.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-Bufferbalk.png)
Het tweede onderdeel was de vering. Ik was vooral benieuwd of deze wel geprint kon worden. Met het aanpassen van enkele delen, blijkt dat het geval te zijn. Voor 1.67 euro per stuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-Vering.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-Vering.png)
Het laatste onderdeel was het W-iron. Ook deze kan geprint worden. Voor 2.49 euro per stuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-W-Iron.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SW-W-Iron.png)
Alle prijzen ex. BTW... Dat dan wel. :)
Gr, Hans
-
Qua W-irons: ik heb laatst een testprintje in FUD bij SW laten maken om te zien of zoiets in N mogelijk is mbv messing asbusjes. De W-irons staan bij mijn print echter helemaal niet loodrecht op het chassis maar meer in een soort van V-vorm. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de wanddikte die ik voor de irons heb toegepast (0,6mm) maar ik neig voor W-irons meer naar etsen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5324_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5324_3.jpg)
Mooi tekenwerk btw!! (y)
Fred
-
Hmmmmm Hans,
Ik heb van York Modelmaking wat 3d geprinte kolommen in datzelfde materiaal. Ik ben er niet echt kapot van. Het is gewoon niet mooi glad te krijgen zonder details te verliezen. Ik zou dan voor dit soort onderdelen toch snel naar Dart Castings neigen. Bovendien.... waarom zou je dingen die in goede kwaliteit op de markt te krijgen zijn 3d gaan printen?
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Gisteren kreeg ik een aantal kale onderstelletjes van Ferre om wat te experimenteren. Het zijn H0 onderstellen van Lilliput. Om ze te converteren naar OO, heb ik de wielen vervangen door 14mm spaakwielen van Hornby. Om deze vrij te laten draaien heb ik de bodemplaat bij de wielen weggefreesd. Ook heb ik de assen aan beide zijden lichtjes afgevijld bij de punten. De “Roco”-koppelingen zijn vervangen door Bachmann Tension koppelingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/112C19FE-0A9E-4659-8CEB-8134897E08AC.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/112C19FE-0A9E-4659-8CEB-8134897E08AC.jpeg)
So far, so good... want in principe heb je hiermee een prima donor voor zelfbouw karretjes. Maar wat kun je er mee?
Om bij de eerder besproken Stroudley coaches te blijven, er zijn maar bitter weinig schaal/maattekeningen te vinden. En die heb je nodig voor het betere rekenwerk. 😀
De donor meet 109 (lob)*28mm, met een lengte tussen de assen van 69mm.
Een vergelijkbare Stroudley 4 Wheel/5 compartments van Smallbrook Studio is langer 116mm (lob) en 30mm breed. De as afstand is echter maar 60mm.
De donor die ik van Leen heb gekregen is een 6c GWR 4 Wheel coach. Die is echt veel langer, 125mm (lob), breed 30mm en as afstand 76mm.
Ik vermoed dat onderstaand model meer in de buurt komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1C121A09-AC8B-4008-A616-D76EB5D1CD0F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1C121A09-AC8B-4008-A616-D76EB5D1CD0F.jpeg)
Ik heb het echter nog niet nagemeten.
Alternatief blijft W-ijzers etsen, kopen als kit of 3D printen.
Experimenten met 3D printen door studenten van het Summa College Eindhoven leverde sterke wielophangingen op. Maar inderdaad niet bijzonder fraai.
Wordt vervolgd...
Gr, Hans
-
Zo, een en ander nagemeten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley-3-Brake.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroudley-3-Brake.png)
Het Lilliput onderstel heeft een as-afstand van 69mm. Als ik de tekening van de Stroudley Third Brake verschaal, komt de as-afstand uit op 64,641mm. Dat is een verschil van slachts 4,36mm. Hierbij ben ik uitgegaan van een opbouwhoogte van 26mm. Gelijk aan die van de Ratio en van de Smallbrook Studio coach.
Het Lilliput onderstel is 2mm smaller dan de gewenste wagenbreedte. Een voordeel, want een opbouw van 1mm dik, is dus mogelijk. Wel moeten de koppelingen verplaatst worden want de donor is slechts 109mm (lob) lang, terwijl 129mm (lob) nodig is. Een centimeter dus aan beide kopeinden.
Gr, Hans
-
De tekening van de Stroudley Third Brake is precies de juiste. Hij is van de LCDR 4-Wheel Brake zoals deze in gebruik is op de Bluebell Railway. Hij is na een geslaagde restauratie in deze prachtige staat in gebruik genomen in 2006. Volgens mij een van de fraaiste Stroudley’s die nog operationeel zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/759D3A2C-DEA2-4743-82E8-67D12B6C79BB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/759D3A2C-DEA2-4743-82E8-67D12B6C79BB.jpeg)
De uitdaging is een body op te bouwen uit echt fineer.
Gr, Hans
-
Deze BlueBell Railway Stroudley 4-Wheel coach blijkt gebaseerd te zijn op hetzelfde type rijtuig als de LCDR Third Brake. Ik kan derhalve dezelfde ontwerptekening gebruiken. Wel vervallen dan de kijkvensters voor de guard aan de voorzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/47DF2418-ED79-497A-B1D8-8EA3B69C5065.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/47DF2418-ED79-497A-B1D8-8EA3B69C5065.jpeg)
Hij werd op 26-5-2012 in gebruik genomen als Semi Saloon Third, geschikt voor rolstoel gebruikers. Het is oorspronkelijk een LCDR 2nd Brake uit 1889.
Hier is de uitdaging om dezelfde kleur “Dark Lake” te vinden als Bachmann gebruikt op haar SECR Birdcages.
Gr, Hans
-
Vandaag de daad bij het woord gevoegd... Rondom het korte en smalle chassis van de Lilliput wagon, komt een frame van MDF. Een laminaat van 1mm en 2mm plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/STR01.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/STR01.png)
Boven op de chassis ligt een roestvrij stalen plaatje. Gemonteerd zou het er zo uit gaan zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/STR02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/STR02.png)
Gr, Hans
-
Het heeft weer even geduurd. Maar het ontwerp van de Stroudley Brake lijkt gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/85A09F04-F1CC-4BDC-82DE-2EF59A8D541F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/85A09F04-F1CC-4BDC-82DE-2EF59A8D541F.jpeg)
Afgelopen weekend had ik al een eerste prototype, waar nog wat issues mee waren. Op de Maker Faire in Eindhoven op 29/30 september ga ik eea life in elkaar knutselen.
Gr, Hans
-
Zal wel wat rustig zijn op de Maker faire, want dat weekend zit iedereen in Valkenburg. ;)
-
@Sven,
Wij zijn daar met een paar EMV’ers als missionarissen. Vorig jaar kwamen er 10.000 mensen. Dit jaar worden er nog meer verwacht. Maare ... ander publiek dan doorgaans op modelspoor evenementen.
Gr, Hans
-
Ik zei dat het ontwerp van de Stroudley Brake gereed leek. Een foto van het prototype leert dat de ramen aan de voorzijde iets hoger mogen, en dat het dak daar wat rond loopt. Gelukkig wijzigingen van niks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D772163-E9F3-428D-B00E-146BEBFCD11B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D772163-E9F3-428D-B00E-146BEBFCD11B.jpeg)
Gr, Hans
-
De wijzigingen zijn doorgevoerd. Dit is het eindresultaat van de 3rd Brake.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5179F800-C5F7-4770-AB65-53BC5444CB31.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5179F800-C5F7-4770-AB65-53BC5444CB31.jpeg)
Gr, Hans
-
De volgende LBSCR objecten op de digitale tekentafel zijn de 6-wheel Wagens. En wel de Billinton 6-wheel first class en de 6-wheel Stroudley brake.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36749FC3-05F2-4D9F-A121-505380FF90B8.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/36749FC3-05F2-4D9F-A121-505380FF90B8.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010E5B20-725D-42BE-8BB6-E7F403FEE847.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010E5B20-725D-42BE-8BB6-E7F403FEE847.gif)
In plaats van een donor onderstel zullen deze wagens voorzien worden van een messing Cleminson onderstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7A6B828F-E1B5-445C-9904-66D9B3987BD3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7A6B828F-E1B5-445C-9904-66D9B3987BD3.jpeg)
Gr, Hans
-
Ook het ontwerp van de Stroudley 5 Compartment 3rd Class is gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/STr-20180924_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/STr-20180924_1.png)
Gr, Hans
-
En hier de eerste resultaten. De passing is prima. Het zit in elkaar (nog) zonder lijm. Ben nog niet helemaal tevreden. De lasercut (snijlijn) is breder dan noodzakelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A43464C0-D6F7-4F83-9E38-C032CE66A060.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A43464C0-D6F7-4F83-9E38-C032CE66A060.jpeg)
Gr, Hans
-
Ziet er mooi uit!
Leen.
-
Heel mooi.
JohnT
-
Fraai Hans!
Bye
Jan
-
Zo, weer een stapje verder. Van alle onderdelen snijplaatjes gemaakt in verschillende diktes: 1 - 1,5 - 2 en 3mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2592.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2592.jpg)
En de zaak quick and dirty gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8F70B8D9-9985-4E8D-8AB8-60A5C07AC201.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8F70B8D9-9985-4E8D-8AB8-60A5C07AC201.jpeg)
Ik wil de wagentjes spuiten vóór de montage. Welke primer zou ik het beste kunnen gebruiken?
Ze worden groen (SECR) of mahonie (LBSCR).
Gr, Hans
-
MDF is een lastig spul. Voor een goede hechting is het reinigen van het oppervlak van belang. Voor de productie van MDF gebruikt men namelijk paraffine (kaarsvet) en dat gaat vaak niet goed samen met verf. Tevens komt er een waas van roet over de MDF door het lasersnijden. Schoonmaken kan met speciale MDF-reiniger of thinner. Het even opruwen met een schuurpad is ook aan te bevelen.
Daarna kan met een goeie grondverf gewerkt worden. Aangezien deze vrij dik is, kan het lonen te werken in meerdere verdunde lagen. Aangezien de wagons groen gaan worden, zou ik een grijze grondverf gebruiken.
Ik hoop, dat je hiermee verder kunt.
-
@Gerrit,
Bedankt voor de tips. Op mijn stationsgebouw Wateringbury heb ik twee lagen matte Vallejo op het kale hout geschilderd. Dat goed goed, én zonder strepen. Voor deze wagentjes wil ik uiteindelijk matglans hebben. Dus zou ik zowel de primer als de lak willen spuiten. Zou een laagje voorstrijk een idee zijn?
Gr, Hans
-
Voorstrijk gebruik je bij sterk zuigende ondergronden en bevat water. MDF en water verdragen elkaar bepaald niet, dus ik zou zeker geen voorstrijk gebruiken.
-
@Gerrit,
Er blijkt een BNLS draadje te zijn: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8745.0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0CB4420F-0172-4C53-BC0D-CAC230EB70CA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0CB4420F-0172-4C53-BC0D-CAC230EB70CA.jpeg)
Ik ga voor de grijze primer van de Gamma voor € 3,-
Gr, Hans
-
@ Hans: Even doorgespit. Veel geneuzel. Alleen Henk (reactie 2) geeft hetzelfde aan als ik. De rest doet gewoon wat ze doen en vinden het goed. En van mij mag dat. Waarschijnlijk ben ik te precies.
Als je de primer gaat gebruiken, breng dan niet een dekkende laag in 1 keer aan. Ik ben bang dat de details dan hol rond vollopen. En afnemen zou ik zeker doen.
Ik heb gewoon slechte ervaring met MDF en vocht en houtlijm. De keren, dat ik MDF moet toepassen, gebruik ik polyurethaanlijm, maar ook altijd in combinatie met schroeven. Het is namelijk een korte vezel, die gebruikt wordt in MDF en dus trek je een lijmverbinding zo weer los.
Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid: Kun je ook styreen snijden met de lasersnijder?
-
@Gerrit,
Alleen met speciale lasersnijder kun je styreen snijden. Acryl daarentegen is geen enkel probleem.
Gr, Hans
-
Vandaag een versie gemaakt met een dak van dun fineer en wanden van karton. Ben benieuwd of ik de wanden ook van fineer kan maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2597.jpg)
Eigenlijk moeten de onderdelen vóór de montage gespoten worden. 😀
Gr, Hans
-
hoezo zouden de wanden niet uit fineer kunnen dan? Het lijstwerk zou ik er als apart dun laagje uit dik bruin papier/dun karton op leggen. Of dun etswerk, bruin gespoten. Heb je een gladde fineerwand, die kun je in de lak zetten, zodat ie redelijk onverklootbaar en waterdicht wordt en daar lijm je dan die laag lijstwerk overheen, decals erbij, nog een laag lak over alles heen.
-
@Floris,
Ik ben er van overtuigd dat ik de wanden van fineer kan maken. Alleen niet met de lasersnijder van de EMV. Ik hoop eea morgen op de Maker Faire Eindhoven te kunnen maken bij een collega standhouder.
Gr, Hans
-
wat is er qua lasersnijden zo anders aan mdf/karton en fineer dan?
-
@Floris,
In principe niets. Maar bij fineer zijn de toleranties veel kleiner. De laser brand al gauw te breed. Zowel de snij- als graveerlijnen zijn dan niet mooi. Het gaat er dus om een optimale instelling te vinden. De EMV laser lijkt echter niet zo geschikt.
Gr, Hans
-
das niet zo'n probleem toch? alle snijlijnen zitten straks achter lijstwerk, dus als je een zwarte streep krijgt is die straks toch weg.
-
Hieronder het ontwerp voor de derde vaiant van de Stroudley coaches. In dit geval de Brake Van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Str-20180930.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Str-20180930.png)
Gr, Hans
-
Hieronder enkele foto’s van het ontwikkelproces...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2601.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2602.jpg)
Een 3rd Brake in wording.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2603.jpg)
Zoals gemeld, zou ik proberen een wand te snijden uit fineer. Tot mijn grote verrassing is het mogelijk met een professionele lasercutter een extreem filigrane uitsnede te maken. Zoals Floris al voorstelde, kan ik nu twee lagen op elkaar lijmen. Een met de gaten voor de ramen, en een voor de lijsten. Omdat het gisteren zo extreem druk was op de Maker Faire Eindhoven, moest het snijden van de wanden en lijsten even uitgesteld worden. Maar dit biedt wel ruime mogelijkheden. 😀
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2605.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2605.jpg)
Gr, Hans
-
Werk in uitvoering.., een tussendoortje. 😀
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6D8D3EC3-74DA-4A55-9789-B67162B2647A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6D8D3EC3-74DA-4A55-9789-B67162B2647A.png)
Gr, Hans
-
Aan de hand van een prima detailfoto kon ik het draaistel van de CIWL Night Ferry verder ontwerpen.
Het betreft - voorzover ik kan nagaan - een GWR American Type Bogie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181008.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181008.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181008-B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181008-B.png)
Ik blijf wel zitten met de vraag, hoe ik e.e.a. het best kan vastmaken aan de bodemplaat. Met een klemmende adapter zoals Lima gebruikt, of gewoon met kleine schroeven. Wie heeft ervaring?
Het spannende is nu of dit draaistel te printen is bij Shapeways.
Gr, Hans
-
Langzaam maar zeker wordt het een rijtuig. Balkon en dak toegevoegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181009.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181009.png)
Om een beetje aan te geven wat de bedoeling is, zie het plaatje hieronder. De meeste delen worden gemaakt van MDF in verschillende diktes. De koppen en de draaistellen worden in 3D geprint. Het dak maak ik uit mogelijk van een plaat messing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181009-B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181009-B.png)
Gr, Hans
-
zou juist het dak printen, koppen raffel je nog wel uit, plaat, zo'n dak strak uit plaat maken is een ander verhaal.
-
Vooral de uiteinden van het dak lijken me moeilijk te maken uit plaat; deze hebben een zeer aparte vorm (dubbele boog). In het Amati spoor 1 bouwpakket (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81704.msg3221895089#msg3221895089 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81704.msg3221895089#msg3221895089)) moet je de dak-uiteinden ook uit plaat maken en juist deze dakvorm is een van de zwakke punten van dit bouwpakket. Ik denk er dan ook over deze te laten printen (met hulp ;-)
Groet
Fred
Amati (de tekening, ik ben nog niet zover):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180511.jpg)
J&M spoor 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/staal_nachtlx.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staal_nachtlx.jpg)
-
Vandaag enkele casco’s van de Stroudley coaches in de primer gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1C1A0858-68F8-466C-ACC9-8445B8090C57.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1C1A0858-68F8-466C-ACC9-8445B8090C57.jpeg)
Even terug komen op de dakconstructie. Het rondzetten van metaal is inderdaad niet gemakkelijk. Maar wel te doen. Een alternatief kan zijn een mal te maken, waarbij het materiaal wordt vacuüm gezogen. We gaan binnen de EMV aan het experimenteren. 3D printen kan altijd nog, maar vraagt veel tijd - en kost wat als je het mooi wil doen.
@Fred,
Die tekening van vandaag is niet van een F type, hé.
Gr, Hans
-
Messing midden deel,
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tM_SS_ABd_631-651_P7762.JPG)
3d geprinte eindstukken.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/dakeinde_3e-doorgangsrijtuig_5662.JPG)
Moeilijker moet je het niet maken.
-
@Fred,
Die tekening van vandaag is niet van een F type, hé.
Gr, Hans
Hans
Nee, dat is een LX, maar de CIWL rijtuigen hadden allemaal een soortgelijke dakvorm.
Groet
Fred
-
@Fred,
De F type heeft een extra knik.
@Ingenium,
Mooi rijtuig zeg! Deze is zeker van messing? Of niet? Ik ga toch eens proberen of ik de dakdelen van de koppen mee kan nemen in de 3D print.
En verder, werk in uitvoering ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2672.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2674.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2674.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2675.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2675.jpg)
Gr, Hans
-
@Fred,
De F type heeft een extra knik.
Gr, Hans
Hans,
Werk in uitvoering ziet er goed uit.
Mbt de tekening van het Amati model: ik bedoelde met de tekening en de foto van het J&M model daaronder aan te geven dat de oplossing van Amati niet klopt. Dus de F type is niet anders, het Amati model klopt niet en een oplossing gemaakt met plaat kan volgens mij niet zonder meer.
Groet
Fred
-
@Fred,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14C08C15-0091-47F5-8E9D-76BBD0208F52.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14C08C15-0091-47F5-8E9D-76BBD0208F52.jpeg)
Zoals op de foto te zien is, is er bij de deur een hapje uit het gebogen dak. Bij het LX type is dat niet het geval. Vooralsnog lijkt de suggestie van Ingenium een interessante.
Gr, Hans
-
Hans,
Ik begrijp nu wat je bedoelt met dat knikje. Maar ook voor andere CIWL rijtuigen (zonder knikje) lijkt mij de oplossing van Ingenium een goede. En die wil ik dus ook gaan proberen bij mijn Amati LX.
Groet
Fred
-
Er zijn natuurlijk vele manieren om in Rome te komen. Een dak uit messing, in 3D geprint, of als gietstuk uit een mal... Kan allemaal. Maar welke is het gemakkelijkst in de praktijk?
Maar... Er is een alternatief. Dakspanten uit MDF.
Het dak van de CIWL F type tussen de koppen, bestaat uit 32 daksegmenten. Welnu, ik kan 32 dakspanten snijden uit 6mm MDF, en 33 net iets grotere uit MDF van 1mm. De totale lengte komt dan uit op 225mm. De benodigde lengte is 226,5 mm. Het verschil kan ik compenseren met de 3D prints van de koppen.
De dakspanten kan ik uitrichten op een MDF plaat van 1mm, die kan fungeren als plafond. Met ledjes voor de verlichting van de coupés en het gangpad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/943C0197-FD07-4F95-BCDB-14A264728754.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/943C0197-FD07-4F95-BCDB-14A264728754.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7B7B1F9C-3223-4B04-994E-C8ED4F3A8CB6.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7B7B1F9C-3223-4B04-994E-C8ED4F3A8CB6.jpeg)
Is de ene methode beter dan de andere? Nee, dus! Maar daarom is het goed dat je bij de EMV alle opties kunt uitproberen. We hebben de techniek, de mensen en de machines.
Gr, Hans
-
Het hangt er ook van af hoeveel je er nodig hebt. 3D printen is een optie voor één of enkele stuks, voor meer zou ik dan wel een mal gebruiken en gaan gieten in resin.
JohnT
-
Ondertussen heb ik twee exemplaren van een Stroudley 3rd met 5 compartimenten gereed. Nog zonder NEM-schacht en koppelingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17990E6C-1F69-4B33-81A6-AF5D6D8CDD77.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17990E6C-1F69-4B33-81A6-AF5D6D8CDD77.jpeg)
Gr, Hans
-
Vandaag op de rijdag van de Britse ModuleBaan in Vredepeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2693.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2693.jpg)
Gr, Hans
-
Prachtig Hans!
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Vandaag ben ik weer verder gegaan met de CIWL Slaapwagen. Voor de wagens maak ik gebruik van de "Ikea-methode". Maar dan in het klein. Het voordeel hiervan is dat de wagens bijzonder snel en accuraat gemonteerd kunnen worden.
Het chassis is letterlijk en figuurlijk de basis van het model. En op basis van het eerdere prototype, heb ik e.e.a. aangepast. Er zijn nu veel meer details toegevoegd. Om de wagens te kunnen koppelen, heb ik rekening gehouden met Symoba kortkoppelingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-Chassis-A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-Chassis-A.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-Chassis-B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIWL-Chassis-B.png)
Bijzondere aandacht vroeg de manier waarop de draaistellen aan de wagen gemonteerd kunnen worden. Door een kleine aanpassing van de reeds ontworpen draaistellen, volstaat een 3mm bout, drie revetjes en twee moertjes... en een stukje veer van een balpen. Om de constructie duidelijk te maken, toon ik hier een Onshape projectie waarbij je min of meer door het materiaal heen kunt kijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie-A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie-A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie-B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie-B.png)
Gr, Hans
-
Symoba? Kan je toch net zo goed ook 3D laten printen.
Dat met die veertjes onder je bout is me een raadsel. Wat je wil is een draaistel dat alleen kan kantelen, de ander mag alle kanten uit. Geveerd vastschroeven voegt niets toe.
-
Hans,
Dat ziet er werkelijk heel goed uit!
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
De koppeling van bogies en coach ben ik niet zo zeker van. De ervaring die ik heb met mijn Silver Jubilee is dat dit zal leiden tot veel laterale beweging waardoor je coaches gaan trillen tijdens het rijden. Ik zou de veer vervangen voor een paar ‘oversized’ carosserieringen die als een soort ‘zadel’ de hierop rustende coach body stabiliseren. Je kunt hier zelf kiezen voor metaal of kunststof. Het voordeel van metaal is dat het wacht gewicht toevoegd wat de rij-eigenschappen ten goede komt.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Dank je voor het compliment. De bogies worden juist niet aan elkaar gekoppeld. De Symoba is een kortkoppelingechaniek. Bij het draaien komt de NEM-schacht wat naar buiten, waardoor de coaches iets verder van elkaar rijden.
Het veertje is een idee van een medelid van de EMV. Als alternatief zou ik ook een stukje spons kunnen gebruiken. Maar wellicht werkt jouw oplossing ook. Het is net als bij het dak, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Inmiddels wil men bij de EMV dat ik een soortgelijke trein maak in 1:87 voor achter de Blauwe Brabander. Daar zijn ook mooie CIWL rijtuigen voor te maken.
Voor wat betreft de Night Ferry, zoals ik je vorige week al zei, zou het erg leuk zijn om een waterlijnmodel te maken van de Southern Railway TS Shepperton Ferry (http://www.doverferryphotosforums.co.uk/ts-shepperton-ferry-past-and-present/). Wel een joekel van 138cm lang. Hieronder een tekening van een identiek zusterschip.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/378855FC-6187-4F53-847B-5C47E8223436.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/378855FC-6187-4F53-847B-5C47E8223436.jpeg)
Gr, Hans
-
Inmiddels wil men bij de EMV dat ik een soortgelijke trein maak in 1:87 voor achter de Blauwe Brabander. Daar zijn ook mooie CIWL rijtuigen voor te maken.
Gr, Hans
Hallo Hans,
Ik weet niet wat je bedoelt met een soortgelijke trein van mooie CIWL rijtuigen. In de periode dat de Blauwe Brabander in het blauw reed (en ook internationale treinen trok) waren de CIWL rijtuigen niet de blauwe stalen rijtuigen zoals het type F dat jij maakt, maar teak kleurige houten rijtuigen. In mijn e-book over CIWL rijtuigen zijn de verschillende versies te zien: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/).
Groet
Fred
-
@Fred,
Dat klopt. Ik had onderstaande rijtuigen op het oog. Wellicht dat je me tzt weer kunt/wilt helpen met de noodzakelijke research. De productie zal op soortgelijke wijze opgepakt worden als met de CIWL F type.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC3D34EA-19F1-4686-BE6B-BD54F67F2EBB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC3D34EA-19F1-4686-BE6B-BD54F67F2EBB.jpeg)
Gr, Hans
-
Hans,
Het aan elkaar koppelen van bogies heb ik geen kijk op. Ik gebruik gewoon de standaard koppelingen in nem-schachten. Daar ging mijn opmerking ook niet over. Her gaat mij puur om de verbinding tussen bogie en coach waar je de twee detailtekeningen voor hebt gemaakt. Ik bewonder je skills op dit gebied. Heel mooi hoor!
V.w.b het schip. Cruciaal is om tekeningen te vinden van de romp. Spantenplan en deklayout. Heb in het verleden meerdere grote zeiljachten gebouwd dus weet hier wel raad mee. Nu is echter de vraag; waar vinden we die tekeningen?
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Fred,
Dat klopt. Ik had onderstaande rijtuigen op het oog. Wellicht dat je me tzt weer kunt/wilt helpen met de noodzakelijke research.
Gr, Hans
Hans,
CIWL rersearch vind ik altijd leuk om te doen. Je hebt een uitdaging on dan iets te maken dat mooier/beter is dan de wagens van Hobbytrain:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140030.jpg)
Groet
Fred
-
H Nu is echter de vraag; waar vinden we die tekeningen?
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een begin: http://www.shippingwondersoftheworld.com/twickenham_ferry.html (http://www.shippingwondersoftheworld.com/twickenham_ferry.html)
Groet
Fred
-
@Fred,
Bedankt, ik had inmiddels dezelfde tekeningen gevonden. Met de enorme hoeveelheid (y) foto’s van ex- en interieur kom ik al een heel eind. Volgens mijn info zouden deze ferries plaats hebben voor 12 stuks CIWL type F, en twee bagewagens. Ik neem aan twee F types en één bagagewagen op beide zijsporen. En vier F types op beide hoofdsporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50AFFCF6-A10C-4D96-827D-0025C62F3251.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50AFFCF6-A10C-4D96-827D-0025C62F3251.jpeg)
Door een waterlijnmodel te maken, bespaar je aanzienlijk op de grootte van het schip. Goed te weten dat jij, Ed, verstand hebt van scheepsmodellen. Leuk idee om dat samen op te pakken.
Gr, Hans
-
Ja leuk, maar voor het bouwen van een scheepsmodel zullen we toch echt eerst romptekeningen met een spantenplan moeten vinden. Ik heb geen moeite met de afmetingen; een werkelijke lengte van 360 voet resulteert op schaal in 142cm. Mijn model van de Flyer van Connie van Rietschoten was 160cm lang. Ik vraag mij echter af of op 142 cm loa 4 CIWL rijtuigen achter elkaar passen.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Een CIWL type F zal zo’n 26cm zijn. Denk dat het wel zal kunnen. Zal deze week eens een grondplan maken.
Gr, Hans
-
Ben al even aan het zoeken geweest maar een lijnenplan van de romp zal niet eenvoudig worden. Wellicht dat het National Maritime Museum iets in de archieven heeft maar dat zal geld gaan kosten.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Op basis van foto's en maten, kun je ook een eind komen.
Allereerst een foto van de TS Shepperton Ferry.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-03.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-03.png)
Volgens mijn bronnen zou het schip de volgende maten hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-04.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-04.png)
Ik kom dan op het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-02.png)
Uitgewerkt in een eerste schets levert dat het volgende op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-01.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SH-01.png)
Gr, Hans
-
Hans,
Mee eens. Voor een waterlijnmodel zou dit het proberen waard kunnen zijn. De vorm van de boeg zal dan enigzins geschat moeten worden maar jouw (bijzonder fraaie) tekening geeft al een aardige clou van de krommen die moeten worden gemaakt.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Zo'n boot erbij wordt wel erg gaaf (y)
-
Hans,
Kijk eens naar de vorm van de achterzijde van het schip. Kun jij hier iets van maken op tekening? Dit is de SS Twickenham Ferry.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181022/42138db1c8fc81cc6022f7cad515d4a9.jpg)
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
De TS Twickenham Ferry is identiek aan de TS Shepperton Ferry. De laatste is langer in dienst gebleven, en uiteindelijk gesloopt in Bilbao (Spanje).
Deze foto had ik nog niet. Erg bruikbaar. Met het “Loft” tool, in Onshape kun je de meervoudig gebogen achterzijde aan de onderkant wel maken. Maar..., dat is nog niet fysiek gemaakt. Hier is de scheepsbouwer nodig.
Gr, Hans
-
Er zijn (minstens) 2 boeken over de Night Ferry die beide ook de schepen (in foto's) laten zien.
- https://www.amazon.co.uk/Night-Ferry-Britains-International-London-Paris/dp/0901845132 (https://www.amazon.co.uk/Night-Ferry-Britains-International-London-Paris/dp/0901845132)
- http://www.irps-wl.org.uk/wagon-lits/services/nightferry (http://www.irps-wl.org.uk/wagon-lits/services/nightferry)
Hier een lijstje van deze schepen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180878.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180878.jpg)
Groet
Fred
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HMS-Twickenham-unloads-at-Cherbourg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HMS-Twickenham-unloads-at-Cherbourg.jpg)
De zelfde boot maar dan in oorlogstijd. Twickleham lossend in Cherbourgh
-
Vandaag verder gegaan met het achtersteven van de boot. Om een beetje gevoel te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4F0DE707-0C71-43F1-87A8-2AD4A692C1C3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4F0DE707-0C71-43F1-87A8-2AD4A692C1C3.jpeg)
Het doorvoorgat aan de achterzijde moet een klein beetje breder worden. Gebruik gemaakt van Peco rail met h.o.h. 50mm. De vier sporen lijken te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ED03A5DE-E355-4604-838E-7B1919A17BB7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ED03A5DE-E355-4604-838E-7B1919A17BB7.jpeg)
Hieronder enkele plaatjes vanuit verschillende hoeken. Ik ben nog niet helemaal tevreden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/904E1C59-F262-47FC-9C88-7573853D284C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/904E1C59-F262-47FC-9C88-7573853D284C.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/57CDC2AE-A9CA-4FC2-BEB4-260ECEBE1502.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/57CDC2AE-A9CA-4FC2-BEB4-260ECEBE1502.jpeg)
Gr, Hans
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinendek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinendek.jpg)
Treinendek van voornoemde Ferry
-
@Sobat,
Deze foto had ik nog niet. (y) De constructie liet zich al wel raden op basis van mijn schetsen. Ik ga wel een compromis doorvoeren. Op jouw foto is te zien dat het plafond van het main denk een weinig gekromd is. Dat was op de foto van het achtersteven van Ed ook al te zien. Ik overweeg eea gewoon vlak te maken, en deze lichte bolling alleen toe te passen bij het dak van de garage op het upper deck.
Gr, Hans
-
Hans,
Ook het main dek zelf waar de treinen op staan is enigzins gekromd. Dit is normaal op schepen en wordt de zeeg genoemd. Ik zou het niet weghalen. Het doet veel afbreuk aan de lijn (en dus het aangezicht) van het schip. Met meerdere lagen gelamineerd balsa of dun triplex is dit prima te maken.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Dan stel ik voor het main deck zelf vlak te houden ivm bedrijfszekerheid. Ik kan de foto helaas niet meer terugvinden, maar ik zag een Steam Shunter het schip oprijden. 😀
Gr, Hans
-
In 1:76 zie je zo’n kromming niet of nauwelijks, dus die moeite kun je jezelf beter besparen. Overigens kan de kromming in het plafond van het binnendek minder zijn dan op de foto lijkt, ivm met de vervorming door de lens van de camera. Als je diep in de ruimte kijkt, zie je eigenlijk zo goed als rechte balken (wat ook weer vertekening kan zijn door de afstand).
-
Hmmmmm..... niet helemaal met jullie eens. Ook op een model van zo’n 1,5 meter zie je dit goed. Daarvoor heb ik inmiddels teveel boten gebouwd. Ook omdat de zeeg heel geleidelijk verloopt kunnen de rijtuigen dit best aan. Ik zou niet bang zijn voor de bedijfszekerheid. Als je het niet doet, doet het echt afbreuk aan het scheepsmodel en aangezien dat prominent vooraan staat op de layout is het echt een blikvanger.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
@Ed,
Als je prototypisch wil bouwen, moeten de decks gekromd worden in twee richtingen. De kromming in de lengterichting, dus van achtersteven naar voorsteden is mi belangrijker. Bij een opengewerkte zijkant valt die nadrukkelijker in het oog. De bolling van de decks in de breedte valt voor het zichtzicht bijna volledig weg achter de reling. Alleen de achterwand bij de ingang van het maindeck, resp. het dak van de garage zou ik dan zo’n bolling geven.
Gr, Hans
-
dit soort dingen zie je niet in de millimeters, maar op "gevoel" zie je t uitstekend. Gaat bij modelspoorders dan ook elke keer mis omdat veruit de meesten geen gevoel voor schepen hebben. Wil niet zeggen dat ik dat persé wel heb, maar hier staan jullie voor de keuze om met iets minder moeite het zoveelste blokkerige net-niet-ding op aangeklede brio-spoorpontniveau te maken of er écht wat van te maken, waarbij alle niet-rechte lijnen dus precies het verschil maken.
Qua constructie is t niet perse veel extra werk, dekken wat opdikken kan best, en als basis een stevige dikke plaat nemen die alleen de lengte-zeeg heeft en daar een dunner dek op te leggen met in t midden een paar vulstukken om de dwarsbolling te krijgen.
-
Juist! En voor de puristen hier, de kromming van het dek in lengterichting heet "zeeg" en die in de dwarsrichting heet "dekrondte".
Die laatste is uiteraard nodig om het dek te laten afwateren.
Mvrgr
Koopmans
-
Hahaha, Floris en JJG,
Helemaal eens! Hans heeft al eens gevraagd of ik het schip wil bouwen. Daar ben ik nog niet helemaal uit maar áls ik het doe wordt het met correcte zeeg en dekrondte. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een lijnenplan en spantenplan van het schip.
Dat laatste is dus wel een uitdaging.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
De dekrondte met waterloos poorten heb je absoluut nodig daar je anders met het vrije vloeistofoppervlak te maken krijg wat op zijn beurt weer een desastreuze invloed op het gedrag van het schip kan hebben Een vrij vloeistofoppervlak is het oppervlak van een vloeistof in een niet geheel gevulde tank. Als zo'n vloeistof aan boord van een overhellend schip in beweging komt, heeft dat een nadelig effect op de stabiliteit: het schip kan te veel overhellen en zelfs kapseizen en als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd :angel:
-
@Sobat,
Ik denk aan een waterlijnmodel. De nautische regels gelden dan niet. Wel moet zo’n model er wel realistisch uitzien. Om eens te kijken naar het effect heb ik een stuk midscheeps gemaakt van 30cm lang. In dit geval vol profiel. Bij het waterlijnmodel vallen de rondingen aan de onderkant dus so wie so weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7237F1BD-C670-4868-A5F5-A2B6B97599F2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7237F1BD-C670-4868-A5F5-A2B6B97599F2.jpeg)
De vloer ligt op het main deck aan de buitenzijde in OO schaal 0,5980 lager. Wat Sven al zei, te verwaarlozen.
Toch is het wel goed om zo’n doorsnede te maken. Hier zie je het effect van de rijtuigen die dus fractioneel scheef staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3095818-2666-4BD5-9750-F538D26E4F86.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3095818-2666-4BD5-9750-F538D26E4F86.jpeg)
De bollingen van het upperdek, en het garagedak zijn zoals te zien duidelijk sterker.
Gr, Hans
-
Fraaie tekeningen Hans! Midscheeps is het met een waterlijn model prima te doen. Boeg en kont zijn lastiger goed te krijgen (vooral de kont). Wellicht is daar wat ‘modellers license’ nodig.
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
De vloer ligt op het main deck aan de buitenzijde in OO schaal 0,5080 lager.
Wat is dat voor een maat?
-
@Sobat,
......Toch is het wel goed om zo’n doorsnede te maken. Hier zie je het effect van de rijtuigen die dus fractioneel scheef staan.
De bollingen van het upperdek, en het garagedak zijn zoals te zien duidelijk sterker.
Gr, Hans
Ik betwijfel of die rails op die manier aan het dek vastzitten, er is meteen al een probleem met het horizontaal liggend laadspoor.
M.i. zitten ze netjes op hoogte gecorrigeerd horizontaal op het dek gemonteerd.
mvrgr
Koopmans
-
Het lijkt me ook nog leuk om zo’n halve boot als afsluiting van een module te zien, ipv de traditionele tunnel of brug.
-
In de opgave van de afmetingen van het schip is er sprake van een lengte "between perpendiculars". Die loodlijnen zijn de vertikalen ter plaatse van de snijding van de voor- en achtersteven met de waterlijn. Een schip is door de hellende voorsteven en uitgebouwde achtersteven meestal dus langer in absolute zin. Die loodlijnen zijn verder zeer noodzakelijk omdat alle berekeningen rond de rompvorm, water verplaatsing, weerstand en dergelijke die lengte moeten gebruiken.
Mvrgr
Koopmans
-
@Koopmans,
Dat is wel een relevante opmerking. Ik ben met het verschalen uitgegaan van de maximale lengte op de beperkte tekening die ik heb. Ik vroeg me al af, waarom de breedte van de daaruit voortvloeiende schaaltekening een fractie smaller was dan de “Breath of Hull” op schaal. De laatste is 18,5m en dat is op schaal 243mm in plaats van de 240mm waar ik op uit kwam. De waterlijn laat zich overigens ook berekenen. Bij volle belading is de diepgang (Draught) nl. 12,5Ft, ofwel 3,81m hetgeen overeenkomt met 50mm.
Mijn laatste tekening heb ik gebaseerd op de halve doorsnee tekening. Als dat de doorsnede is van de plek waar het schip het breedst is, zou de breedte dus uit moeten komen op 234mm. Zal daar eens naar kijken.
Gr, Hans
-
Zoals ik al aannam, heeft de tip van Koopmans een andere en correcte verschaling opgeleverd. Op basis van het halve doorsnede profiel kom ik inderdaad uit op de 234mm breedte (Breath of hull).
Op basis van de berekende (verschaalde) diepgang van 50mm, kom ik tot de volgende tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC5D67F1-A4A6-4908-9816-0B24A4D911CB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC5D67F1-A4A6-4908-9816-0B24A4D911CB.jpeg)
De kromming aan de onderzijde valt dus bij een waterlijnmodel volledig weg. Wel zo makkelijk, want daarmee vervalt ook de meervoudig gekromde achterzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/460B8A23-5A9C-4058-9CD9-69F88C5647C2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/460B8A23-5A9C-4058-9CD9-69F88C5647C2.jpeg)
Nog even terug komend op de opmerking van Marc. Het main deck maakt een hoek van 0,5980 ten opzichte van het midden van het schip. Aan de zijkant is dat op schaal slechts 1,196mm. En dat is echt te verwaarlozen. Het is m.i. daarom best te verantwoorden om voor het main deck een vlakke plaat te gebruiken. Wel zo makkelijk voor het op- en afrijden van de treinen.
Gr, Hans
-
Dank je Hans, ik dacht al dat het graden waren. Mijn verwarring kwam door de tussenvoeging "in schaal 00" terwijl een hoek uiteraard altijd hetzelfde blijft.
-
Wellicht een ongewone aanpak voor traditionele botenbouwers, maar op basis van mijn eerdere vormstudies, kon ik een aantal spanten definiëren. Dat wil zeggen, de omtrek daarvan. Op basis van de beschikbare tekening is de onderlinge afstand 44,5mm (op schaal).
Dat ziet er dan als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8DF00F37-5E41-44A1-9F33-2CAAE891B34D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8DF00F37-5E41-44A1-9F33-2CAAE891B34D.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5F1F954A-3053-4036-BE03-F490E64885DB.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5F1F954A-3053-4036-BE03-F490E64885DB.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/82BAAC09-B6FC-4E19-8407-A893A8BF587D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/82BAAC09-B6FC-4E19-8407-A893A8BF587D.jpeg)
En als je de profielen een dikte geeft van 2mm, ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6288CF1C-0F01-444C-A467-BFCA9B4C7140.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6288CF1C-0F01-444C-A467-BFCA9B4C7140.jpeg)
Nogmaals, de profielen moeten nog opengewerkt worden.
Gr, Hans
-
Vandaag een proefprint gemaakt van een draaistel voor de CIWL slaapwagen. Hiervoor heb ik een Ultimaker S5 printer gebruikt. De breedte van het draaistel mag een fractie breder, waardoor de 14mm wielen iets soepeler lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/601259BC-7FC7-4946-A5B2-C0D65EA4DE2A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/601259BC-7FC7-4946-A5B2-C0D65EA4DE2A.jpeg)
De printlagen zijn duidelijk zichtbaar. Desondanks zijn er veel details zichtbaar. Ben benieuwd hoe de prints bij Shapeways worden in Strong & Flexible.
De manier van ophangen zoals bedacht, lijkt in ieder geval mogelijk.
Gr, Hans
-
Het draaistel kost bij Shapeways 5,- euro voor een witte versie, en 8,- euro voor een zwarte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel.png)
Het had erger gekund... :)
Gr, Hans
-
Dit weekend heb ik me gebogen over de detaillering van de slaapcabines. Ik wilde een soort doosje maken, dat ik na de montage van de schutborden en wanden van bovenaf in de wagen kan schuiven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-A.png)
De eerste en de laatste slaapcabine worden niet van bedden en wastafeltjes voorzien. Hier is echter wel plaats voor de elektronica van de aan te brengen verlichting. Tevens is hier plaats voor wat ballast. De MDF constructie is namelijk erg licht. Door de vensters van deze slaapcabines af te plakken met surrogaat gordijnen, wordt e.e.a. uit het zicht gehouden.
Het interieur van de overige cabines kan naar keuze in 3D of uit MDF plaatmateriaal gemaakt worden. Hieronder een detail...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-B.png)
Hieronder zie je het ontwerp van het "doosje" aan de zijde van het gangpad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-C.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181111-C.png)
Gr, Hans
-
Ik had het draaistel opnieuw geprint. Nu met een Craftbot printer van de EMV. In tegenstelling tot de eerdere zwarte versie, is deze een fractie breder. Met 14mm wielstellen loopt deze zeer soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CE855E1-DF48-47E1-B0DB-E889A0975AB4.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CE855E1-DF48-47E1-B0DB-E889A0975AB4.jpeg)
Ik wil eea laten printen bij Shapeways in Strong & Flexible. Dat kan in wit of in zwart. Wat is handiger in wit en dan op kleur spuiten. Of zwart en niet spuiten?
Gr, Hans
-
Hans,
Zwart printen en niet spuiten lijkt me handiger. Verder, ik zie spaakwielen; dat lijkt me niet te kloppen.
Groet
Fred
-
@Fred,
Nee, die spaakwielen kloppen niet. Jij ziet ook alles... 😀
Ik heb ook andere, hoor.
Gr, Hans
-
Hans, als dit dezelfde wielen zijn als die je in Vredepeel bij je had, dan zijn het 12mm wielen.
Romford, Alan Gibson c.s. hebben bij mijn weten nooit 14 mm gespaakte rijtuigwielen gemaakt.
Leen.
-
@Leen,
Hier met de juiste (dichte) 14mm wielen. Het draaistel loopt met deze wielen nog iets soepeler. Ze hebben een scherpere aspunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2F2E7864-9BE0-48FD-A522-3CA29B9C0D4B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2F2E7864-9BE0-48FD-A522-3CA29B9C0D4B.jpeg)
Gr, Hans
-
(y)
Leen.
-
Vandaag toch nog een print van het draaistel gemaakt met de Ultimaker S5. Deze keer met een ondersteuning van PVA. Na het printen zou dat eenvoudig te verwijderen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BCAA4433-F6B4-48BF-B262-B0F562FC47F9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BCAA4433-F6B4-48BF-B262-B0F562FC47F9.jpeg)
Om de PVA (sneller) te verwijderen, werd het draaistel in een ultrasoon badje gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/91820EE3-601D-4E48-9D8B-E767AFA850D8.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/91820EE3-601D-4E48-9D8B-E767AFA850D8.jpeg)
Het verwijderen van het ondersteuningsmateriaal gaat op deze manier ontegenzeggelijk sneller. Toch blijft de kleverige substantie zitten in de kleinste details.
Hieronder een vergelijking tussen de print uit de Craftbot en die uit de Ultimaker. De details van de tweede zijn duidelijk beter te zien. Ook is het oppervlak een stuk vlakker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8EC0D635-450F-4403-AF14-01BEB99DE34F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8EC0D635-450F-4403-AF14-01BEB99DE34F.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B05ECB73-A3F0-4BED-B038-791A2AFF3A2F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B05ECB73-A3F0-4BED-B038-791A2AFF3A2F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F7D3AC89-B1EA-4567-9DDF-561AB0D39FFA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F7D3AC89-B1EA-4567-9DDF-561AB0D39FFA.jpeg)
Ben ik nu tevreden? Nee, want de andere zijde is duidelijk veel slechter. Slordig en minder details.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7600054B-4BB1-42CF-99AC-582449BF7684.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7600054B-4BB1-42CF-99AC-582449BF7684.jpeg)
Nu worden de draaistellen uiteindelijk bij Shapeways geprint op professionele machines. Toch interessant om te kijken hoever de zgn budget printers kunnen komen.
Tenslotte heb ik beide draaistellen onder het chassis gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/942FD74C-5273-407A-B2BE-8A868BE2EEFF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/942FD74C-5273-407A-B2BE-8A868BE2EEFF.jpeg)
Gr, Hans
-
Is het misschien deze bogie (https://www.dartcastings.co.uk/mjt/2421.php)?
Leen.
-
@Leen,
Hij lijkt er op, maar is wat langer. Het is wel een American bogie.
Mijn exemplaar is gebaseerd op onderstaande tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C081355A-C237-49F7-9EDA-C5E171D3CABF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C081355A-C237-49F7-9EDA-C5E171D3CABF.jpeg)
Overigens heb ik het liefst een draaistel uit één stuk ivm de mechanische sterkte.
Gr, Hans
-
Vandaag begonnen met het seriematig assembleren van de MDF delen van de CIWL slaapwagons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6F227AD3-5320-4EEE-A40C-86DAE1A48DB5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6F227AD3-5320-4EEE-A40C-86DAE1A48DB5.jpeg)
De grondplaat wordt op de chassisplaat gelijmd. Van belang is dat de gaten voor de draaistellen uitgelijnd zijn. De delen zijn gemakkelijk te bevestigen door het toepassen van pen/gat verbindingen. Zoals vaker hier vermeld, gebruik ik boekbinderslijm ipv houtlijm. De onderdelen laten zich makkelijk in positie schuiven. En je kunt niet snel te veel lijm gebruiken. Het MDF zuigt de lijm als het ware op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A460983D-00C8-428B-B006-D159001CE85A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A460983D-00C8-428B-B006-D159001CE85A.jpeg)
Door de pen/gat verbindingen zijn er geen lijmhulpmiddelen zoals magnetische hoekstukken of klemmen nodig. En mocht je nu een fout maken, kun je het heel makkelijk herstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D6D10DD7-D881-4CFC-9A1F-D9A2942E5B67.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D6D10DD7-D881-4CFC-9A1F-D9A2942E5B67.jpeg)
De buitenzijde van de slaapwagen wordt bekleed met een plaat karton. In dit geval een vrij harde soort, geschikt voor lasercutting. Het oppervlak hiervan is gladder dan het MDF en zuigt bij het spuiten minder verf. De vensteropeningen zijn overigens 1mm rondom smaller dan de vensters in de MDF platen. Hiermee creëer je sponningen voor de ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/83562DC8-4533-4061-9EE8-452C75CB44D5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/83562DC8-4533-4061-9EE8-452C75CB44D5.jpeg)
Aan de onderzijde worden extra chassisdelen toegevoegd. Deze zijn erg filigraan. Mocht een deel per ongeluk breken. Dan kun je deze in de meeste gevallen toch gewoon gebruiken.
Gr, Hans
-
Vandaag flink wat gefröbeld met de 3D printers. De instellingen van de Ultimaker 2+, 2+ Extended en de S5 zo ingesteld dat je er heel filigrane onderdelen mee kunt printen.
Ik wacht overigens nog op de prints van de draaistellen van Shapeways.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2834.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2834.jpg)
Hier de kisten e.d. voor onder het chassis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2836.jpg)
Maar meteen gemonteerd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_2835.jpg)
Gr, Hans
-
Ik heb er even op moeten wachten (drukte met Sinterklaas?), maar gisteren kon ik mijn draaistellen ophalen bij Shapeways. Ze zijn m.i. erg fraai geworden. Stevig en toch filigraan, geprint in nylon met de laser sintering methode.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/922A8C3D-115B-4320-91BA-6F51CDB04C55.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/922A8C3D-115B-4320-91BA-6F51CDB04C55.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2B2F8474-DE75-43D6-B739-340799B6E376.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2B2F8474-DE75-43D6-B739-340799B6E376.jpeg)
Ze zijn voorzien van 14mm wielen die Leen (St00mboy) voor me meebracht uit de UK. (y)
Gr, Hans
-
Dat ziet er heel goed uit, Hans! (y)
Leen.
-
Vandaag bezig geweest met het binnenwerk van de CIWL slaapwagen. De dekplaat ligt er (nog) los op. Het geheel moet immers nog voorzien worden van bedden en een kleurtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3043.jpg)
U
Eerst is de tussenwand van het gangpad geplaatst. Deze is bekleed met een laag uitgesneden karton waarmee de verschillende deuren zijn gerealiseerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3048.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3048.jpg)
Vervolgens zijn de tussenwanden van de compartimenten geplaatst. Eerst de rechte delen van MDF, daarna de gebogen 3D geprinte delen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3049.jpg)
De dekplaat ligt er nog los op. Hierop worden de leds voor de binnenverlichting geplaatst. Het eerste en laatste compartiment wordt gebruikt voor electronica en een beetje ballast. Vandaar de openingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3051.jpg)
Hier is het interieur tijdelijk in de wagenbak gelegd. Het past prima. Eigenlijk iets té goed. Door de grondplaat iets smaller en korter te maken, zal deze er makkelijker ingelegd kunnen worden, ... of verwijderd als het nodig is.
Gr, Hans
-
Vandaag de slaapwagen en het interieur in de primer gezet. De wagenbak is gedeeltelijk afgeplakt, omdat de koppen er nog op moeten komen. Die worden op dit moment geprint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D4841A68-EAF4-496B-A7D4-384A1D82F58D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D4841A68-EAF4-496B-A7D4-384A1D82F58D.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/704EE0F3-F6DA-43A8-B573-B45A12A0D702.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/704EE0F3-F6DA-43A8-B573-B45A12A0D702.jpeg)
Het plan is de compartimenten van “vloerbedekking” te voorzien.
Gr, Hans
-
(y)
Leen,
-
Fraai Hans!
Ed
-
De proefprints voor de koppen zijn gereed. Ze blijken te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3E61DCF5-0EF7-45A9-BF16-EE8D03C281B2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3E61DCF5-0EF7-45A9-BF16-EE8D03C281B2.jpeg)
Ondertussen ben ik bezig met het interieur. O.a. de stapelbedjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/56BAAAB4-F248-4967-9D27-B14939BB474F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/56BAAAB4-F248-4967-9D27-B14939BB474F.jpeg)
Ik dacht oorspronkelijk de dekens rood te schilderen, maar ik ga eens proberen of ik mini-dekens kan maken met een Schotse ruit. Al was het maar om Amati te imiteren op deze kleine schaal. In de compartimenten wordt overigens “vloerbedekking” gelegd van lasergesneden behang.
Met Fred (sncf231e) ben ik op zoek gegaan naar de juiste kleur blauw voor de CIWL slaapwagen. De keuze is gevallen op RAL 5013. Een kleur die tegen een klein prijsje verkrijgbaar is in een spuitbus.
Dit is de kleur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE63AB0F-907E-4AF8-BBA3-7310705D9B25.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE63AB0F-907E-4AF8-BBA3-7310705D9B25.jpeg)
En hier ter vergelijking de referentiefoto van de CIWL F type.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/521A1862-3AA6-4B49-BA33-6153EBE64045.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/521A1862-3AA6-4B49-BA33-6153EBE64045.jpeg)
Gr, Hans
-
Hans,
Ik begrijp dat ik mijn Rivarossi CIWL’s te koop kan gaan zetten?
Mooi hoor!
Ed
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Het is al weer een poosje geleden dat ik aan het materieel gewerkt heb. Maar afgelopen zaterdag begon het weer te kriebelen. Met enkele mede-BMB’ers was ik op de modelspoormarkt in Houten. Eigenlijk voor de gezelligheid, want veel Brits materiaal kom je er niet tegen. Al heb ik een mooie Engelse modelbus gescoord van Oxford Die Cast.
Toch kon ik de verleiding niet weerstaan om voor een prikkie vijf oude Fleischmann kolenkarretjes te kopen. Echt van die pré-historische met een bakje van metaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3566.jpg)
Ik was niet echt geïnteresseerd in deze wagentjes, maar wel in de toegepaste wielophanging. Een gebogen metalen plaatje, waarin de as geklemd zit. Je ziet ze rechtsonder op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3574.jpg)
In deze “as-klemmen” zitten wielstellen met vrij kleine wielen. Logisch natuurlijk want deze zijn 1:87 in plaats van 1:76 die we nodig hebben voor onze Britse karretjes. Op de foto hierboven zie je links de Fl* wielen en rechts Britse spaakwielen met een diameter van 14mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3576.jpg)
Nu blijken de assen van de Britse variant een stuk langer te zijn dan de originele. Ogenschijnlijk een probleem, want ze passen helaas niet in de as-klemmen. Nu blijken de wielen in beide gevallen los te halen van de assen. Kortom, ik kon de grotere wielen monteren op de kortere Fl* assen. De laatste hebben het voordeel dat ze op de plaats waar de wielen moeten komen een beetje opgeruwd zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3577.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3577.jpg)
Na wat brainstormen binnen de EMV, probeerde ik ook of ik de buffers van de kolenkar zou kunnen hergebruiken. Door er voorzichtig een lintzaag langs te geleiden, kwamen de buffers zo goed als ongeschonden van het wagentje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img_3579.jpg)
Tenslotte heb ik met de laser enkele plaatjes gesneden uit MDF en kunststof, en de wielstellen met een boutje gemonteerd op de “sandwich”. En voila... een universeel onderstel. Natuurlijk nog verre van klaar, maar eea kan verder aangekleed worden. De asafstand kan per wagentje of coach apart bepaald worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chassis_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chassis_2.png)
Gr, Hans
-
Al heel lang geleden startte ik met het maken van een CIWL slaaprijtuig type F, dat gebruikt werd op de ferries tussen Dover en Duinkerke, als onderdeel van de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Parijs.
Vanavond dacht ik, laat ik het weer oppakken.
Ik heb de slaapkamertjes ingericht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E3B37914-595E-463E-92FD-95C3A53FD41F-63b732789e948.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E3B37914-595E-463E-92FD-95C3A53FD41F-63b732789e948.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/50971B78-6999-443D-A01E-3EB35FA725B1-63b732790a8d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/50971B78-6999-443D-A01E-3EB35FA725B1-63b732790a8d4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E44193DB-16B7-4AFB-9A13-7F5EF20B444F-63b7327928607.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E44193DB-16B7-4AFB-9A13-7F5EF20B444F-63b7327928607.jpg)
Het is eigenlijk best wel een complex model. Ik combineer namelijk lasergesneden onderdelen uit MDF en karton, met 3D geprinte onderdelen. De laatste uit verschillende soorten printers (FDM, resin en nylon). Dat vraagt om nauwkeurig ontwerpen, waarbij de verschillende materialen hun eigen eigenschappen en toleranties hebben.
Gr, Hans