BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fokke Boschma op 04 November 2017, 17:45:01
-
Hallo.
Ik heb een vraag t.a.v. het geheugen van decoders. Omdat ik de afgelopen jaren weinig tot niets met deze hobby heb gedaan (door diverse redenen) en het zeker al meer dan 5 jaar geleden is dat mijn treinen voor het laatst op de rails hebben gestaan; loop ik tegen het volgende aan.
Ik heb een 3-tal digitale locs, 1 uit een startset (Roco BR215) en een Roco 1142 (met een Lokpilot (3 of 4, loc was al voorbereid op digitaal, met 8 polige stekker) en een Lima 1220 (zelf een decoder ingezet). Die treinen reden toen probleemloos op het testovaaltje. Helaas is alles toen weer op zolder in kratten terecht gekomen (sorry!)
Gisteren heb ik op Eurospoor een startset met de Z21 (start) gekocht, met wlan modem. Nu zet ik dus de andere locs ook weer eens op het spoor, maar ik krijg er geen beweging in. Ik kan met mijn telefoon de decoders niet uitlezen, ze reageren dus nergens op.
- Als ik de BR215 er op zet en ik wil het adres uitlezen, dan schokt de loc een klein stukje vooruit, maar vervolgens krijg ik de melding dat de decoder niet reageert.
- De 1100 had het adres 5, kon ik uitlezen. Prima dacht ik, deze doet het. Maar zodra ik hem in de Lokmaus (de nieuwe) toevoegde op adres 5, reageerde hij nog. Maar toen ik hem weg liet rijden stopte hij na 1 cm en daarna was het uit met de pret. Helemaal geen reactie en kon hem ook niet meer uitlezen
Zijn de decoders dan overleden? Of zit er een soort van accu in, die ervoor zorgt dat de decoder zijn gegevens onthoudt. Na minimaal 5 jaar stilstand is dan de stroom echt wel op lijkt me (als dat echt zo is...). En zo ja, kun je dat weer herstellen, door bijv de loc een aantal uren op de baan te zetten onder stroom?
Het zijn maar gedachten hoor, zou mooi zijn dat ik geen nieuwe decoder hoef te kopen (maar ik denk eerlijk gezegd van wel ::) )
FokkeB
-
beste
ik zou eerst eens de wielen en contacten kuisen evenals de lok een druppeltje olie geven want na zo lang niet gereden te hebben zal dat wel nodig zijn
-
In de decoder zit een EEPROM waar de CV waarden in worden opgelagen. Het aantal schrijf/leesacties is in theorie beperkt maar in de praktijk is een miljoen keer lezen/schrijven voor moderne EEPROMS geen probleem. Dit is een vorm van permanent geheugen, dwz de gegevens blijven bewaard ook als de de decoder geen spanning krijgt.
Als de EEPROM niet wordt gebruikt, blijven de gegevens zeker nog 10 jaar opgeslagen... maar misschien heb jij decoders met 'minderwaardige' EEPROMs die na 5 jaar al dement zijn...
-
Ik zou(volgens de handleiding te vinden welke cv voor welkedecoder) de decoders resettenen het adres opnieuw invoeren
-
Welkom terug bij deze mooie hobby, Fokke!
Heb je ze zo uit de krat op de rails gezet?
Dan doen ze het zelden meteen goed.
Die decoders is niks mee gebeurd hoor, zit ook geen accu of zo in.
De aandrijving eerst smeren en de contacten schoonmaken.
Je kunt ook de loc op zijn rug leggen en direct spanning op de contacten zetten met een paar draadjes, klemmetjes, spelden. Maar de aandrijving moet gangbaar zijn om schade te voorkomen.
-
Nou, vanavond even aan de poets geweest.
De decoder van de BR 215 is, ben ik bang, overleden. Hij reageert nergens op. Maar als ik de 1100 er in hang, rijdt de loc direct weg, en goed. Misschien de decoder nog eens uitlezen, en kijken of er nog leven in zit. Het programmeren met de locmaus moet ik nog onder de knie krijgen...
De 1100 echter doet het in de aandrijving niet goed. De wielen zijn schoon, en en ook de strips zijn gepoetst. Echter draait alles erg zwaar (nu doen volgens mij alle locs van Roco, je kan ze bijna niet doorduwen) dus ik zal nog eens de tandwielen eens moeten smeren.
Bedankt allemaal voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte
FokkeB
-
beste
vergeet niet dat de Z21 wit meer dan 18 volt rijstroom geeft en misschien dat die oudere decoder er niet tegen kon
-
De 1100 echter doet het in de aandrijving niet goed. De wielen zijn schoon, en en ook de strips zijn gepoetst. Echter draait alles erg zwaar (nu doen volgens mij alle locs van Roco, je kan ze bijna niet doorduwen) dus ik zal nog eens de tandwielen eens moeten smeren.
Je kan Roco locs helemaal niet doorduwen, die hebben een wormaandrijving. En de 1100 is een notoire langzaamrijder. Overigens kan het smeren van de tandwielen geen kwaad, maar ik betwijfel of je er veel mee bereikt.
-
Nou, vanavond even aan de poets geweest.
De decoder van de BR 215 is, ben ik bang, overleden. Hij reageert nergens op. Maar als ik de 1100 er in hang, rijdt de loc direct weg, en goed. Misschien de decoder nog eens uitlezen, en kijken of er nog leven in zit. Het programmeren met de locmaus moet ik nog onder de knie krijgen...
Wat ik bij m'n allereerste digitale systeem (met erg veel defecten) leerde van m'n pa (maar daar moet je de mogelijkheid voor hebben) was om de decoder direct aan de centrale te hangen.
Dus met een aansluitblokje in de centrale en de draden direct naar de decoder, wel met een motor en verlichting (voor zover aanwezig) aangesloten op de decoder.
Als er dan nog niets gebeurt, kun je er zeker van zijn dat er inderdaad iets mis is met de decoder.
-
Wat ik bij m'n allereerste digitale systeem (met erg veel defecten) leerde van m'n pa (maar daar moet je de mogelijkheid voor hebben) was om de decoder direct aan de centrale te hangen.
Eigenlijk is dat de allerslechtste manier..... je kunt veel beter je loc met decoder op het aparte (indien mogelijk) programmeerspoor zetten. Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren) en mocht er bv iets verkeerd aangesloten zijn je decoder ook niet direct in rook op gaat.
-
Wat voor decoders zitten er eigenlijk in?
Als de decoders niet direct uit de digitale oertijd zijn, dan is het niet erg logisch dat er na vijf jaar stilstand een decoderprobleem zou zijn.
-
Ik heb geen idee welke decoder in de BR 215 zit. Hij zat in een startset met een Lokmaus, denk dat ik die zo'n 10 jaar geleden heb gekocht.
Echter heb ik toch de loc aan de praat gekregen, met de originele decoder. De rij-stappen staan (vast) op 28. Ik kan echter daaraan niets veranderen. Zodra ik de decoder wil programmeren dan kan ik wel een aantal CV's uitlezen, maar bij het programmeren krijg ik de melding dat de decoder niet reageert. De loc schokt dan wel een aantal keren, maar verder niets. Resetten met CV 8 wil ook niet, die blijft op 100 staan. Adressen veranderen gaan wel. Misschien kun je aan deze decoder niet zoveel aanpassen, ik weet het niet.
De lok rijdt ook niet echt mooi (kan me eigenlijk niet herinneren of hij dat wel eens gedaan heeft). Beetje olie erop helpt misschien. Ik gan nog eens testen met de Lokpilot 3 van de 1100.
FokkeB
-
Ah, wat is het loknummer, 215,,,,,,,,?
Roco had een startset met br215 in het begin van het digitale tijdperk nog onder de naam digital is cool. Die had een beperkte decoder aan boord, wel met een toetertje. :)
-
...
Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren)
Om waarden in de EEPROM te schrijven is juist een hoge spanning nodig.
-
Ah, wat is het loknummer, 215,,,,,,,,?
Roco had een startset met br215 in het begin van het digitale tijdperk nog onder de naam digital is cool. Die had een beperkte decoder aan boord, wel met een toetertje. :)
Haha, het nummer is 215 129-8. En inderdaad, op de doos stond digital is cool. Of er een toeter in zat weet ik niet. Kon op alle knopjes drukken toen, maar heb nooit een toeter gehoord.
Maar ik heb inmiddels de decoder vervangen door de Lokpilot 3 uit de 1100. De BR 215 rijdt als een zonnetje! (y) Een beetje finetuning en het resultaat is een kruipende en soepel rijdende loc. Samen met de BR 132 (uit de nieuwe startset, gekocht voor € 190,- op Eurospoor, niet gek! ;D) rijden ze over het ovaaltje hier op de vloer.
Het is echt leuk om nu met zoonlief (10 jaar) samen de treinhobby op te pakken. (y) Hij vindt het machtig interessant, en wat nu ook leuk is is, de mogelijkheid om de trein te besturen via zijn eigen telefoon. Super systeem!
De volgende stap is de zolder op te ruimen en de modules die al 15 jaar opgestapeld staan weer te koppelen en af te maken. Ik heb ooit eens 3 bakken gemaakt, de sporen liggen er al. Dit was nog voor het digitale tijdperk, en alle spoorsegmenten zijn van elkaar geïsoleerd. Ik ga me nog wel eens opnieuw voorstellen hier, met een uitleg van het plan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14207.msg537223.html#msg537223 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14207.msg537223.html#msg537223) Hier staat het vorige topic van mij. Helaas zijn de afbeeldingen niet meer....
Ik Heb nog een lokpilot over, eens kijken waar ik die in ga bouwen. Heb zat kandidaten:
DKM 2400
Roco 1000 (de eerste uit 1989)
Lima mat '46
DKM DEII
Liliput 6400
Lima KLM koploper (nu nog voor Märklin.... waar hij het nooit op deed....)
Genoeg te doen dus ;D
-
Eigenlijk is dat de allerslechtste manier..... je kunt veel beter je loc met decoder op het aparte (indien mogelijk) programmeerspoor zetten. Op die manier krijgt je decoder niet de volle mep (vanwege de lage spanning om te programmeren) en mocht er bv iets verkeerd aangesloten zijn je decoder ook niet direct in rook op gaat.
Tja, maar programmeerspoor bestond bij dat systeem niet. Zelf programmeer ik ook alleen maar 'On the Main', want zo'n programmeerspoor vind ik zelf alleen maar onhandig (en tot jouw bericht wist ik niet eens dat daar lagere spanning op stond, dus nu is me eindelijk duidelijk wat dan precies het verschil is)
Je programmeerde met het systeem wat ik had op het gewone hoofdspoor: iets anders kon gewoon niet. Je programmeerde ook enkel en alleen de lok die je geselecteerd had: al stond het maximum van 63 loks op de baan, als jij nummer 3 geselecteerd had en je wou (binnen de beperkte mogelijkheden die er waren) een parameter wijzigen, dan had dat alleen betrekking op die ene lok. Dat heeft me met het huidige systeem (DCC) al heel wat keren meerdere loks op hetzelfde adres opgeleverd ;)
Ik heb geen idee welke decoder in de BR 215 zit. Hij zat in een startset met een Lokmaus, denk dat ik die zo'n 10 jaar geleden heb gekocht.
Echter heb ik toch de loc aan de praat gekregen, met de originele decoder. De rij-stappen staan (vast) op 28. Ik kan echter daaraan niets veranderen. Zodra ik de decoder wil programmeren dan kan ik wel een aantal CV's uitlezen, maar bij het programmeren krijg ik de melding dat de decoder niet reageert. De loc schokt dan wel een aantal keren, maar verder niets. Resetten met CV 8 wil ook niet, die blijft op 100 staan. Adressen veranderen gaan wel. Misschien kun je aan deze decoder niet zoveel aanpassen, ik weet het niet.
Ik heb geloof ik dezelfde startset gehad, maar dan met de 215 108-2 en had ook wel eens problemen met de decoder. Ik heb 'm uiteindelijk ook vervangen door een Lokpilot 3.
Die van mij had geen toeter ;)
Wel weet ik dat de verlichting belabberd was. Het was toen (10 jaar terug geloof ik) de enige betaalbare startset die ik vond naast de enorme dozen met TEE-treinstel die voor 500 euro de deur uitgingen...
Veel plezier met het ombouwen ;)
-
Om waarden in de EEPROM te schrijven is juist een hoge spanning nodig.
Je zult wel gelijk hebben maar toch is het dringender advies om een nieuwe loc/decoder eerst op het programmeerspoor in te lezen en/of te programmeren (wat prima gaat) om evt fouten voor te zijn. Doe je dat "on the main" kan het maar zo misgaan.
-
Hallo Fokke,
Het klopt dat als je CV8 na het resetten uitleest geen 8 zult zien. CV8 geeft altijd de code van de fabrikant, in jouw geval dus 100. Mijn lijst geeft overigens bij 100 geen fabrikant. Mogelijk dus een OEM of een producent die niet meer bestaat.
Als de decoder via CV8 = 8 gereset moet worden (wat niet bij alle decoders zo is) is hij wel gereset, ondanks het feit dat je CV8 niet kunt uitlezen. CV1 kun je wel uitlezen en die staat na het resetten altijd op 3.
-
Je zult wel gelijk hebben maar toch is het dringender advies om een nieuwe loc/decoder eerst op het programmeerspoor in te lezen en/of te programmeren (wat prima gaat) om evt fouten voor te zijn. Doe je dat "on the main" kan het maar zo misgaan.
Er staat geen lagere spanning op de programmeeruitgang, maar de stroom is veel lager begrensd. Het effect is hetzelfde. De uitgang kan niet gemakkelijk genoeg vermogen leveren om een decoder op te blazen.
-
Toeter in de BR 215? Misschien later in zo'n startset?
Die van mij (los 2ehands gekocht) heeft een primitieve laagfrequente decoder die nog zo bromt.
Maar mooi dat het zaakje weer werkt Fokke (y)
-
Laatste stand van zaken:
De Roco 1142 heeft de 2e Lopi 3 gekregen, en na de tandwielen van een drupje olie te hebben voorzien rijdt de loc als een zonnetje!
De volgende stap as de DKM 2416. Bij de treinwinkel in de buurt (nooit geweten dat ie daar zat...) een 76425 van Uhlenbrock gehaald. Stekker eraf en de draadjes overeenkomstig het voorbeeld op Avontuur in Miniatuur gesoldeerd. De decoder past precies onder de kap, zonder de printplaat door te zagen (y). Ook die loc doet het digitaal goed.
Mijn grootste wens is de mat '46 te digitaliseren. Dus de stoute schoenen aangetrokken en nog een 76425 gehaald ;D
Helaas zit daar wel wat meer werk aan. Het treinstel rijdt digitaal, maar omdat ik de bakken elektrisch gekoppeld heb, en daardoor de draden via het Jacobsdraaistel heb getrokken. En dat is denk ik de reden waarom hij hij niet echt door de bocht wil, de motor slipt als hij de bakken door de bocht duwt, of trekt. De draden zijn redelijk stug, maar ik vraag me af of de soepelste (dunne) draad soepel genoeg zal zijn. Je moet nl. 4 draden van voor naar achter trekken, 2 voor de stroomafname, en 2 voor de verlichting. En dan hebben we nog niet eens sluitseinen. Op de site van Groterdam staat nog een ombouw artikel uit 2007. Daar kom ik niet verder uit.
Naar aanleiding van bovenstaande verhaal heb ik 2 vragen:
- Wie kan mij vertellen hoe ik de draaistellen van de DKM 2400 kan demoteren om zo de tandwielen te kunnen smeren?
- Welke tips kunnen jullie geven t.a.v. het gangbaar maken van het tussendraaistel van de Lima met de draden, of hoe kan ik het oplossen zonder al die draden? Kan ik bijvoorbeeld een functiedecoder in de 2e bak bouwen voor de verlichting en de stroom aftakken van de 2 aanvoerdraden van de draaistellen (die dan wel aan elkaar gekoppeld zijn?
FokkeB
-
Hallo Fokke
Ik heb pas een Fleischmann sprinter 4470 digitaal gemaakt , hier zit een stekker verbinding tussen met 4 draden, 2 voor verlichting (Front en sluitlicht )en 2 voor railstroom, daar heb ik decoderdraad voor gebruikt is heel soepel en mooi dun, voor de binnen verlichting heb ik een functie decoder(tje van Digikeijs) ingebouwd. Bij mijn Lima dubbeldekker heb ik in de 3 rijtuigen gebruik gemaakt van nano functie decoders van digikeijs ( zelfde als bij de sprinter), mooi klein om weg te werken. En deze schakelt bij de stuurstand ook het front en sluitlicht aan de andere kant
succes
gr Arie
-
Hallo Fokke,
Wat betreft de bedrading van je mat 46 kan ik je vertellen dat ik met sucses al meerdere Mat 46 onder handen heb genomen door de bedrading niet door het draalstel te voeren maar door de vouwbalgen van beide bakken, in beide een gat van 6 tot 8 mm boren en ja liever wat dunner draad gebruiken, maar met je huidige stugge draad zal het ook wel lukken.
Mvg Theo.
-
Hoi Theo,
Dat is een heel goede tip om de draden door de vouwbalgen te gaan leiden, makkelijker en degelijker lijkt mij. Ga dit ook uitproberen bij mijn exemplaar, bedankt voor de tip
Groet,
Pauw
-
Hallo Fokke,
Wat betreft de bedrading van je mat 46 kan ik je vertellen dat ik met sucses al meerdere Mat 46 onder handen heb genomen door de bedrading niet door het draalstel te voeren maar door de vouwbalgen van beide bakken, in beide een gat van 6 tot 8 mm boren en ja liever wat dunner draad gebruiken, maar met je huidige stugge draad zal het ook wel lukken.
Mvg Theo.
Inderdaad, bedankt voor de tip! Ik heb er (vannacht) ook over geprakkiseerd :P , maar ik twijfelde of het wel kon. Nu ik dit lees moet ik dat maar eens gaan proberen. Maar dan wel met wat dunnere draad dan die ik nu gebruikt had.
Hallo Fokke
Ik heb pas een Fleischmann sprinter 4470 digitaal gemaakt , hier zit een stekker verbinding tussen met 4 draden, 2 voor verlichting (Front en sluitlicht )en 2 voor railstroom, daar heb ik decoderdraad voor gebruikt is heel soepel en mooi dun, voor de binnen verlichting heb ik een functie decoder(tje van Digikeijs) ingebouwd. Bij mijn Lima dubbeldekker heb ik in de 3 rijtuigen gebruik gemaakt van nano functie decoders van digikeijs ( zelfde als bij de sprinter), mooi klein om weg te werken. En deze schakelt bij de stuurstand ook het front en sluitlicht aan de andere kant
succes
gr Arie
Ik hou dat zeker open als een optie. Zou het niet lukken met de draden dan doe ik dit. Ik heb ook nog een Koploper van Lima, dan is dat zeker de manier waarop ik het koprijtuig moet aanpakken.
De 2400 heeft al een drupje olie gekregen. De kasten zitten redelijk dicht (zeker in vergelijking met de oude 2200 van Roco), maar ik heb via een klein gaatje wat olie naar binnen gewerkt, Nu loopt hij gelukkig al wat soepeler.
Volgende maand worden de 1000, de 2200 en de koploper aangepakt om te worden gedigitaliseerd. Dan heb ik vooralsnog genoeg treinen om mee te rijden. Nu nog een werkende baan....
Fokke