BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 31 October 2017, 15:07:13

Titel: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 31 October 2017, 15:07:13
Heren,

Nu mijn 1e niveau (schaduwstation en kopstation) zo goed als klaar is ga ik met de meldpunten beginnen. Ik heb de koploper manual nog maar eens door genomen maar ik blijf met twijfels zitten. Ga ik volledig terug melden of niet? De baanstukken zijn dermate lang dat het me niet aangewezen lijkt om elk blok 1 meldpunt te geven, dus als ik alles wil melden heb ik meerdere punten per blok nodig. Wat betreft de meldmodules, dat vind ik niet zo heel belangrijk, een 2€ per meldpunt is wel te doen, maar dan zit ik met wel draden van ongeveer 5 meter. Niet overal, maar toch verschillende. Als ik niet alles terug meld kan ik de modules beter spreiden, en worden de melddraden een stuk korter. Ik kan natuurlijk ook modules bij kopen, maar als een module maar voor 1/3 gebruikt wordt dan wordt de prijs plots een stuk hoger. Ik weet dat de hobby geld kost, maar ik heb helaas nog geen ezel die €'s kakt. Dus vandaar de twijfels.
Daarom 2 vragen:
1- wat zijn de grootste nadelen van NIET volledige detectie en
2- als ik ooit zou overstappen op I-Train, heeft mijn huidige keuze/beslissing dan gevolgen?

Dirk
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: borotof op 31 October 2017, 15:13:32
Worden je treinen volledig gedetecteerd ?
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 31 October 2017, 15:39:22


Dat is idd een belangrijke parameter, en het antwoord is (voorlopig) neen.

Dirk
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: gvandersel op 31 October 2017, 15:44:24
Volledige detektie heeft alleen zin als ook je trein volledig gedetekteerd kan worden. Dus rijtuigen van binnenverlichting voorzien of net als goederenwagens van kleine weerstanden tussen de wielen (waarde circa 22k ohm). Draad lengte hoef je niet mee te zitten. Ik ga gezien de prijs die je noemt ervan uit dat je voor stroomdetektie gaat en de stroom die er loopt is de stroom voor de voeding van de trein.
iTrain kan met een of meerdere melders per blok werken dus je keuze voor meer melders is voor het programma niet doorslag gevend. Waar je wel op moet letten is dat met 1 melder je baan schoner moet zijn dan met twee of meer melders.
Reden: bij 1 melder zal de trein volgens een tijdpatroon gaan rijden en zo voor het einde van het blok stoppen. Bij vervuiling zal de trein tussen door schokken en dus eerder stoppen. Bij twee (of meer) melders zal de trein altijd doorrijden tot de stop melder (einde blok).

Groet,

Gerard  van der Sel.
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: bellejt op 31 October 2017, 16:25:37
met koploper heb je 2 meldpunten per blok in 1 richting bereden nodig. Laat mss eerst eens weten hoe je rijdt en hoe je detectie wil : stroom of massa ?

Ik heb massadetectie en dan is het gewoon een lang inrit deel en een stopdeel. Geen enkel probleem.Blokken die in 2 richtingen worden bereden heb ik 3 melders.
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 31 October 2017, 16:26:03
Dirk,

Volledige detectie hoeft niet, het mag. De programma's werken immers ook moet moment contacten zoals reedcontacten of schakelrails , met zo'n wipschakelaar zoals bij Marklin.

Je hoeft alleen maar te melden dat een trein ergens binnen komt, of aanwezig is, de software iTrain of Koploper houd wel bij welke melder er moet volgen en weet waar een trein is.

Zolang jouw rijtuigen geen stroomafnemen heeft volledige detectie al helemaal geen nut.

En wat is het nut van hele lange blokken? Heb je dan ook hele lange treinen?

Mvg
Wim.
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 31 October 2017, 16:27:02
met koploper heb je 2 meldpunten per blok in 1 richting bereden nodig. Laat mss eerst eens weten hoe je rijdt en hoe je detectie wil : stroom of massa ?


Ook voor 2 richtingen meer dan volodoende.  ;)
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: jowi op 31 October 2017, 16:35:33
Ik meende dat Koploper ook met 1 melder per blok prima uit de voeten kon?
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: rjr op 31 October 2017, 17:32:08
Koploper kan zelfs met 0 melders uit de voeten, zolang je niet al te betrouwbaar wilt rijden.

gebruik het zelf nog wel eens om een nieuw stuk spoor snel in gebruik te nemen. Wat melders op belangrijke punten, laatste blok voor een station en echte stopmelder, en natuurlijk station sporen. De rest met virtuele meldpunten, gebaseerd op gereden cm's bij geijkte treinen, of op gereden tijd voor de rest. Werkt goed genoeg om snel een paar treinen rond te laten rijden.

Daarna alles aansluiten en langzaam om naar echte melders. En daarbij ga ik dan altijd voor 2 melders, binnenkomst en stop ( wat vanzelf anders om wordt als het spoor ook in andere richting gereden kan worden )

Bij langere blokken ga ik voor nog en derde melder in het midden. Reden is dat de trein de laatste melder voor de stopmelder gebruikt om zijn remweg te bepalen. En dan is een trein soms erg lang bezig met afremmen. Door de extra melder rijd hij gewoon door tot die melder en komt daarna pas het rem traject. Ook dat is softwarematig na te spelen door instellingen of die virtuele melder, maar een vaste melder geeft een wat meer gedefinieerd punt waar het pas begint.

Roelco
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: Bert V op 31 October 2017, 18:42:31
Dirk,

Voor wat betreft je tweede vraag: voor een eventuele overstap naar iTrain maakt het niet uit. Dit programma kan net zo goed met de klassieke manier van meerdere melders per blok als met één melder per blok uit de voeten.

Als het lastig is vanwege bereikbaarheid of zo om in een later stadium een blok in meerdere secties te verdelen dan kun je het beste meteen je blokken in twee of drie (net wat je wilt) secties verdelen. Gebruik je in eerste instantie één melder dan verbind je die secties gewoon door naar de ene melder en als je later toch liever meer melders wilt toepassen dan hoef je verder weinig anders te doen dan alleen de doorverbindingen te splitsen.

Hele lange baanstukken zou ik wel in meerdere blokken opdelen; treinen kunnen dan eerder achter elkaar rijden waardoor je treinenloop interessanter wordt. Ga maar na: stel je hebt een blok van 3m en je langste trein is 75 cm. Zolang deze trein zich in dat blok bevindt mag er geen andere in zelfs niet als hij al aan de laatste meter bezig is en er dus ruimte genoeg is voor een opvolgende trein. Deel je dat lange vak in 3 blokken van 1m dan wordt het eerste blok vrijgegeven zo gauw de trein in het tweede deel zit en mag een opvolgende trein het voorafgaande blok al inrijden.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 31 October 2017, 22:19:54
OK, het gaat dus geen volledige terugmelding worden, nu bedenken hoe ik de baan in blokken kan verdelen. Alvast bedankt voor de info
Citaat
En wat is het nut van hele lange blokken? Heb je dan ook hele lange treinen?

Ik denk dat de langste trein max 5 wagens zal hebben, gewoonlijk korter, dus ik denk tss 1m en 2m. Ik denk aan blokken van 2m, of iets meer


Dirk
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 October 2017, 22:53:27
2 meter, dat vind ik korte blokken. Toen je het had over lange blokken zat ik te denken aan 5 of 10 meter.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 31 October 2017, 22:56:46
Dirk,

Dat zijn dan geen hele lange blokken, maar zelfs blokken die je kort kunt noemen.

Dan is er helemaal geen probleem. inrijder van het blok 30 cm lang en stopmelder 30 cm lang dan kun je dit blok in beide richtingen gebruiken en het deel er tussen zonder melder of via een virtuele melder.  ;)
Oftewel helemaal geen enkel probleem gewoon het standaard werk wat we al duizenden keren hebben uitgemolken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 31 October 2017, 23:07:25
2 meter, dat vind ik korte blokken. Toen je het had over lange blokken zat ik te denken aan 5 of 10 meter.

Oorspronkelijk dacht ik aan blokken van een 4à5 meter, ik begreep uit de reacties dat zulks niet nodig is, daarom dacht ik dan weer dat ruimer dan de langste sleep voldoende was, maar ik heb nog niets gescheiden, ik kan nog alle kanten uit.
Bij mijn vorige 3-rail baan had ik volledige detectie met massa detectie, ik weet niet of het verschil maakt nu ik met 2-rail ga rijden, vandaar deze vragen.

Dirk
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: WR op 31 October 2017, 23:22:31

Zolang jouw rijtuigen geen stroomafnemen heeft volledige detectie al helemaal geen nut.

Mvg
Wim.

Ik was in de veronderstelling, hoe meer terugmelders des te preciezer de treinenloop.En meer treinen.
Het maakt toch geen verschil of een wagon zonder weerstand in een wel of niet gedetecteerd stuk blijft staan.
Of is er een andere redenering voor.
Die ik niet zie.
Mvg.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 31 October 2017, 23:33:31
Nee, Dirk, maakt niets uit 2-rail of 3-rail. Maar om het nog leuker te maken voor je, de treinen mogen langer zijn dan je blok, en mogen meerdere blokken bezet houden en maken. Dat gebeurd op basis van treinlengte en bloklengte. Het maakt dus eigenlijk geen F* uit hoe lang je de blokken of treinen maakt, zolang je de juiste lengtes maar opgeeft.
Gewoon aanleggen en aansluiten, en als het niet naar wens is verleggen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: Remunj op 01 November 2017, 06:13:39
Ik was in de veronderstelling, hoe meer terugmelders des te preciezer de treinenloop.En meer treinen.
Het maakt toch geen verschil of een wagon zonder weerstand in een wel of niet gedetecteerd stuk blijft staan.
Of is er een andere redenering voor.
Die ik niet zie.
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien.
Dit kan zijn een decoder voor je loc, een decoder en/of lichtstrip in je rijtuigen en weerstandjes op ddd assen van goederenwagons.
Het voordeel is dan dat je software precies weet waar alles rijdt of stilstaat.
Verlies je bv onderweg een rijtuig of wagon dan blijft het blok bezet en zal je programma daar rekening mee houden een er geen andere trein in laten rijden.
Ook kan je op die manier grotere wisselstraten in delen eerder vrijgeven op het niet meer bezet zijn. Moet je wel je wisselstraat opdelen in meerdere logische delen voor een vlotte doorloop.
Titel: Re: bezetmelding, de basics
Bericht door: WR op 01 November 2017, 08:43:02
Als je met volledige detectie rijdt moet je ook al je materieel van een stroomverbruiker voorzien. lichtstrip in je rijtuigengoederenwagons.


Je verhaal is duidelijk.
Volledige detectie pas je ook toe om meerdere treinen te kunnen rijden. Ookal heb je geen wagon detectie.
Waarom zou je ongedetecteerde stukken willen.

De software houd toch de treinlengte in de gaten zoals boven al word geschreven.
Dus lijkt mij, "veel" niet te lange gedetecteerd blokken.
Mits de portemonnee dat toe laat
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Bert van Gelder op 01 November 2017, 08:57:57
Nee, je moet even een knop omzetten...;)

Simpel gezegd, als je bezetmelders gebruikt, doe je dat voor een Pc en bijbehorende software die treinenloop regelt enof beveiligt
In principe weet de pc al waar elke trein is. Alleen moet dit nog bevestigd worden. Daarom is het handig om aan het begin van een blok een melder te hebben, en aan het eind. Als een trein het blok binnen rijdt, dan krijgt de pc een melding. Is de trein aan het eind van het blok, dan krijgt de pc weer een melding. Het tussenliggende stuk, tussen eerste melder en stopmelder is toch niet van belang? De pc weet immers dat er een trein in het blok staat. Dus zal hij geen andere trein in dat blok toelaten!

Gr, Bert
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: WR op 01 November 2017, 09:08:30
Bert

Wat je schrijft klopt.
Ervan uitgaande dat je meerdere melders per blok gebruikt.
Mijn uitgangs punt,, "heb ik vergeten te schrijven" werken met één melder per blok.
Wat goed mogelijk is met bv itrain.
Gr Wesly
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 November 2017, 09:10:35
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: WR op 01 November 2017, 09:28:19
De software weet hoe lang de trein is, en rekend hierna.

Vanzelfsprekend moet de trein goed zijn geijkt wat betreft de snelheid.
En de goede lengte moet zijn ingegeven.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 November 2017, 10:04:39
Oké, het vrijkomen van een blok is dus het gevolg van een rekensom, en niet van een fysieke melding.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 01 November 2017, 10:12:16
Klopt, en bij goed rijdende loks werkt het verbazend goed. Ik heb mijn baan aangelegd met twee bezetmelders per blok, volledige treindetectie en treinen die flink langer kunnen zijn dat een blok. De laatste jaren had ik niet altijd zin om alle wagens van weerstandjes te voorzien en eigenlijk merk ik geen verschil in de betrouwbaarheid.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Bert van Gelder op 01 November 2017, 10:17:34
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 01 November 2017, 10:23:12
Dan moet je de software vertellen dat de trein inmiddels een metertje of twee is.

Als het aankoppelen is geautomatiseerd, kan de software ook automatisch weten dat de trein langer is geworden.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Peter Kleton op 01 November 2017, 11:09:39
Als je  toch  een verloren rijtuig wil detecteren ,moet je dus  het hele blok detekteren en alle wielassen van een  weerstand voorzien.
Wanneer  je dan alleen een inrijmelder en een afrem/stop melder  zou gebruiken  , wat gewoon goed werkt bij Koploper ,zou K. toch vrolijk het blok vrijgeven als de laatste wagen de afrem/stop melder weer verlaten heeft, en niets weten van een verloren wagen, die tussen de twee melders in staat. ;D.
 Je kan ook zorgen dat er geen wagens losraken natuurlijk. :D
 Groeten ,
Peter
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2017, 11:20:50
Een vraag die bij me opkomt: hoe weet de PC dat de trein het blok volledig heeft verlaten?

Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt, dan weet de software dat het achterliggende blok vrij is, en bepaald dan aan de opgegeven lengte van het blok en de opgegeven lengte van de trein of het blok vrijgegeven mag worden inclusief wisselstraten.
Is de trein langer dan het blok dan volgt dezelfde controle op het dan volgende blok en zijn stopmelder. Zo mag en kan de trein dus langer zijn dan een blok, en hoeft hij niet volledig gedetecteerd te worden, inclusief het spoor.

Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2017, 11:24:30
Ok, dan rij ik met een losse loc, en koppel ik 5 rijtuigen a 30cm aan. Gaat het dan nog steeds goed?

Immers de software houdt rekening met 1 loc van 18cm..

Gr, Bert

Ja dat gaat nog steeds goed, daar heeft koploper een prima systeem voor wat jij kunt ingeven. Al dit soort zaken zijn al meer dan 15 jaar onder controle. En het blokken verhaal is ook al 30 jaar meer dan uitgemolken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 November 2017, 11:49:36
Dat weet hij als hij op het volgende blok de stopmelder bezet maakt,
Is een ander verhaal dan wat Henk vertelt. Wachten op de stopmelder van het volgende blok lijkt me ook rijkelijk laat. Stel dat je een treinstelletje hebt van 60 cm en een blok van 5 meter, dan heeft die trein dus al 4 meter afgelegd voordat het voorgaande blok wordt vrijgegeven.

Citaat
Is gewoon een kwestie van weten hoe de basis van een programma werkt.
Daar probeer ik door mijn vragen ook achter te komen.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 01 November 2017, 11:53:49
Wim vertelt wat er gebeurt als er nog een specifieke stopmelder is, maar dat was je vraag niet Klaas. Bij één melder per blok weet de software puur op basis van de afgelegde afstand wanneer een blok is verlaten. Het veronderstelt dat de software ruwweg weet hoe lang ieder blok en iedere trein is en natuurlijk dat de loks goed zijn geijkt. Maar dan werkt het ook feilloos.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 November 2017, 12:02:58
.... maar dat was je vraag niet Klaas.
Mijn vraag was meer algemeen: hoe weet de besturing dat het blok vrij is? Ik denk zelf nog vanuit de analoge situatie, en dan is mijn voorkeur: het hele blok is gedetecteerd, hetzij als één geheel, hetzij in meerdere secties, en zowel het voorste als het achterste voertuig van de trein nemen stroom af. Dan weet je dat het blok vrij is zodra de laatste as het blok heeft verlaten.
Blijkbaar zijn er bij computerbesturing meerdere opties.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: gvandersel op 01 November 2017, 12:13:02
Klaas,

Van Koploper weet ik dat deze op twee manieren kan werken.
1) Geheel gedetekteerd: Trein hoeft niet geijkt te zijn en de lengte hoeft niet opgegeven. Er wordt gewoon naar melders gekeken.
2) Locomotief gedetekteerd: Trein moet geijkt zijn en de lengte moet keurig gedurende de gehele programma afloop bijgehouden worden.
De meeste rijders gaan voor optie 2 zoals je leest. Ik zelf ben wat luier en ga voor optie 1. Is gevoelsmatig volgens mij toch iets veiliger.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 01 November 2017, 12:18:11
Inderdaad veel mogelijkheden. Ook als de blokken twee melders hebben, kan je ervoor kiezen een blok vrij te geven op basis van treinlengte en niet te wachten totdat de stopmelder van het eerstvolgende blok bezet is. Bij volledige treindetectie was het overigens al veel langer mogelijk om de eerste detector van het volgende blok te gebruiken en niet te wachten tot de tweede medler was bereikt. Als de trein de eerste melder is gepasseerd, is het voorgaande blok natuurlijk leeg. Maar volledige treindetectie is niet meer zo hard nodig voor soepel automatisch treinverkeer per computer.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: rjr op 01 November 2017, 14:02:10
Klaas,

Van Koploper weet ik dat deze op twee manieren kan werken.
1) Geheel gedetekteerd: Trein hoeft niet geijkt te zijn en de lengte hoeft niet opgegeven. Er wordt gewoon naar melders gekeken.
2) Locomotief gedetekteerd: Trein moet geijkt zijn en de lengte moet keurig gedurende de gehele programma afloop bijgehouden worden.
De meeste rijders gaan voor optie 2 zoals je leest. Ik zelf ben wat luier en ga voor optie 1. Is gevoelsmatig volgens mij toch iets veiliger.

Groet,

Gerard van der Sel.

Bij optie 2 hoeft de trein lengte niet bekend te zijn hoor.
Dan krijg je zoals Wim aangeeft, default pakt hij dan de stop melder van het vorige blok, maar dat is vrij instelbaar. je kunt ook voor de eerste melder kiezen, of een (paar) extra melders in het blok maken en 1 daarvan aangeven als de melder die het vorige blok vrijgeeft.

Rij met alleen trein detectie ( kort moment, magneet met reedcontact ) en liefst zonder lengtes van treinen op te moeten geven. Tijdens rangeer werk op station wil ik een trein zo weer de baan op kunnen sturen zonder eerst achter een scherm te moeten duiken om de nieuwe lengte in te voeren.

Maar wil daarbij ook niet altijd wachten tot de stopmelder is geactiveerd alvorens vorige blok vrij te geven. Dus stel ik dat regelmatig in op andere melder. Zolang er geen wissel tussen zit is het niet z'n probleem om het blok al vrij te geven voordat de laatste wagen ook daadwerkelijk het blok uit is. De volgende trein moet dan nog beginnen aan het blok, en voor die aan het eind is, is de vorige echt het hele blok al wel uit.

Via de software zijn er gewoon veel opties op dit op te vangen, waarbij de ene wat betrouwbaarder is dan de andere. De ene oplossing zal voor persoon A ook prima werken, terwijl persoon B daar problemen mee krijgt. Vandaar ook dat het gunstig is dat er zo veel mogelijke oplossingen zijn om dat te bereiken wat jij graag wilt. Al moet je natuurlijk niet te veel op software specifieke zaken vertrouwen als je flexibel wilt blijven in gebruikt software pakket.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: borotof op 01 November 2017, 14:19:17
Het voordeel van een geheel gedetecteerde trein. Dan kun je het blok vrijgeven op basis van vrijkomen van bezetmelder.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2017, 14:50:52
Yep, en wil je zeker weten dat de gehele trein wordt gedetecteerd, zonder aanpassingen aan het rijdende materiaal, maak je gebruik van lichtsluizen. Zolang de lichtstraal onderbroken is, is het meldpunt bezet.
En het hele verhaal is weer rond.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: gvandersel op 02 November 2017, 11:14:21
Maar wil daarbij ook niet altijd wachten tot de stopmelder is geactiveerd alvorens vorige blok vrij te geven. Dus stel ik dat regelmatig in op andere melder. Zolang er geen wissel tussen zit is het niet z'n probleem om het blok al vrij te geven voordat de laatste wagen ook daadwerkelijk het blok uit is. De volgende trein moet dan nog beginnen aan het blok, en voor die aan het eind is, is de vorige echt het hele blok al wel uit.

En treinbreuk ????

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 02 November 2017, 11:42:45
Wat is daarmee?
Dat moet je zien te voorkomen en als het een keer gebeurt is het nog geen drama.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: gvandersel op 02 November 2017, 22:00:00
Dat is jouw mening. Persoonlijk vind ik dit een ramp (zouden eigenlijk 4 hoofdletters moeten zijn). Vandaar volledige detentie.

Groet,

Gerard van der Sel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 02 November 2017, 22:05:50
Vandaar volledige detentie.

Is dat dan levenslang?
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: gvandersel op 02 November 2017, 22:08:40
Nee nog een jaar. Dan mag ik een andere telefoon kiezen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 02 November 2017, 22:09:27
En treinbreuk ????

Groet,

Gerard van der Sel.

Wat is treinbreuk?

Dirk
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Wim Ros op 02 November 2017, 22:12:26
Een trein die zijn rijtuigen verliest misschien.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Dirk op 03 November 2017, 09:15:37

misschien,

Dirk
Titel: Optimale spoorbezetmelding op een modelbaan.
Bericht door: trdl op 03 November 2017, 12:04:42
Allen,

Een modelbaan heeft meestal heel weinig vrije baan. En de bloklengte op de vrije baan is vrijwel altijd heel veel korter dan bloklengte schaal 1 op 1. Gevolg is dat op de modelbaan treinlengte en bloklengte dicht bij elkaar komen. Als je niet de beperking wilt dat een trein niet langer mag zijn dan het kortste blok op je baan, dan is volgens mij de ideale spoorbezetmelding op de vrije baan van een modelbaan asdetectie. 

Op emplacementen komen vrijwel zeker altijd situaties voor waarbij de trein langer is dan het spoor. Daarom is volgens mij de ideale spoorbezetmelding op een emplacement van een modelbaan asdetectie, zowel op sporen als op wissels.

Voor een continue bezetmelding moeten de bezetmeldsecties in principe aaneengesloten zijn.

Bij voertuigen in schaal HO kan de afstand tussen de assen wel 20 centimeter zijn. Dat houdt in dat een bezetmeldsectie minimaal 20 cm lang moet zijn.

Assen met anti-slipbandjes worden met asdetectie niet gedetecteerd. Dat legt de beperking op dat een krachtvoertuig met draaistellen minimaal 1 as zonder anti-slipbandjes moet hebben in elk draaistel.

Bij 2L is de weerstand van de trein over de spoorstaven afhankelijk van het aantal assen in de trein en kan klein worden, waardoor de stroom in het detectiecircuit groot wordt. Dit stelt eisen aan de circuits en aan de tractiestroomvoorziening. Bovendien valt bij stroomdetectie zonder extra voorzieningen de bezetmelding weg als de tractiespanning wordt uitgeschakelt, bij voorbeeld door een kortsluiting.

Bij het stroomrailsysteem van marklin worden beide spoorstaven gebruikt voor  de retour. Asdetectie kan bij dit systeem eenvoudig worden gerealiseerd door in een van de spoorstaven isolaties te maken, desgewenst  met een aansluiting via een diode voor de retour.
Echter een bezetmelding in wissels is met dit systeem minder eenvoudig te realiseren.

Een ideale spoorbezetmelding op de modelbaan is volgens mij niet eenvoudig realiseren.

Op mijn modelbaan heb ik een betrouwbare en optimale spoorbezetmelding gerealiseerd.
De rail is märklin K-rail. In de sporen heb ik afhankelijk van de lengte van het spoor 1-3 aaneengesloten bezetmeldsecties gemaakt.  In wissels heb ik 2 bezetmeldsecties, 1 voor elke richting.  In zgn slanke wissels met isolaties in de spoorstaven, in standaard wissels met infrarood.  Op enkele kritische plaatsen op de baan heb ik nog een infrarood ontvanger aangebracht voor de aanvang van het wissel, zodat gedetecteerd wordt dat het deel van het wissel waar de tongen zich bevinden al dan niet bezet is.

Infrarood detectie heb ik gerealiseerd met ontvangers tussen de dwarsliggers en de zender aan het plafond. Voor deze manier van infrarood detectie is het niet nodig om een reflecterend vlak aan te brengen aan de onderzijde van de voertuigen. Bovendien kan de ontvanger (transistor met een vorm als een 3 mm LED) eenvoudig in een reeds ingebed wissel (zelfs met bovenleiding) worden aangebracht, als je goed bij de onderzijde van de baan kunt komen tpv het wissel.

Verder heb ik de daarvoor in aanmerking komende krachtvoertuigen aangepast zodat elk draaistel tenminste 1 as heeft zonder anti-slipbandjes.
     
Sinds ik dit alles heb geïmplementeerd is handmatig en computergestuurd rijden met hele korte of hele lange treinen probleemloos mogelijk. Ook de situatie waarin een deel van een trein blijft staan of terugrolt van een helling na losgaan van een koppeling wordt betrouwbaar gedetecteerd.

Groet, Willem / trdl
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Juroen op 03 November 2017, 15:23:24
Ik heb als beginner op dit gebied ook een basisvraag: Waar ligt bij een wissel de scheiding tussen twee secties goed?
Voor de duidelijkheid van de vraag stuur ik een plaatje mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sectie_scheiding_ivm_terugmelding_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sectie_scheiding_ivm_terugmelding_1.png)

- Leg ik de scheiding direct aan het wissel (A -A' -A')?
   Hoe vermijd ik dan dat de trein te dicht bij het wissel stopt; botsgevaar?
of
- Leg ik de scheiding beter een stukje van het wissel af (B - C - D)?
  Zo ja wat hanteer je dan als maat (bijvoorbeeld A'-B / A'- C)?

Ik stel deze vraag met schaal H0 en tweerail als uitgangspunt (als dat al wat uitmaakt).

Vriendelijke groet,  Juroen
 
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: henk op 03 November 2017, 15:42:46
Ik vind het nog te dichtbij. Vuistregel op mijn baan is een stuk rail van ongeveer 20 cm naast het wissel en dan een meldpunt van 20 cm. Bij het afbuigende spoor geldt de tegenboog als eerste stuk.
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Juroen op 04 November 2017, 09:27:43
Henk,

Bedankt, dat zijn inderdaad wat langere stukken dan ik in gedachten had. Ik neem 't mee.

Groet, Juroen
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: Bert V op 04 November 2017, 10:03:17
Bij mij liggen de scheidingen direct aan de wissels. Ik werk met iTrain en daarin kun je aangeven op hoeveel cm voor het einde van het blok gestopt moet worden en met goed ingeregelde loks gaat dat perfect. Voor de blokken in het niet zichtbare gedeelte heb ik een wat grotere marge aangehouden dan in het zichtbare; daar kun je tenslotte altijd nog ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Is bij mij nog nooit gebeurd overigens.

Just my 2 cents.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Bezetmelding, de basics
Bericht door: jowi op 04 November 2017, 10:22:38
Bij mij liggen de scheidingen direct aan de wissels. Ik werk met iTrain en daarin kun je aangeven op hoeveel cm voor het einde van het blok gestopt moet worden en met goed ingeregelde loks gaat dat perfect.
Hier hetzelfde, maar dan met Traincontroller.