BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Goosie op 23 February 2017, 09:19:51

Titel: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 23 February 2017, 09:19:51
Ik heb een voorlopig banenplan gemaakt voor mijn bovenbaan.
Het moet een polderbaan worden, met een stuk industrie gebied, dus rangeer gebied.
Onder deze baan ligt een schaduw station, waarvan er drie sporen naar boven komen.
Onder in beeld de paarse aansluiting is de plek waar de treinen de baan op komen vanuit het schaduw station.
De groene daarnaast is het spoor waar de treinen weer naar beneden kunnen rijden.
Dit kunnen ze ook via de groene rails aan de bovenzijde van de afbeelding.
Deze sporen komen samen op een wissel en lopen dan door naar het schaduw station.
Het bovenste deel van de baan is 520 cm lang en het onderste deeel 360 cm lang.
De baan is 270 cm breed.

Hetgeen waar ik maar geen zicht op krijg, is of dat ik nu keerlus situatie's heb gecreëerd?
Ook sta ik natuurlijk open voor suggesties om het ontwerp nog aantrekkelijker of beter te maken!

(http://www.henkdegans.nl/tijdelijk/bovenbaan_v3_kleur.jpg)
(http://www.henkdegans.nl/images/modelspoor_diversen/trein_9.jpg)
(http://www.henkdegans.nl/images/modelspoor_diversen/trein_8.jpg)
(http://www.henkdegans.nl/images/modelspoor_diversen/trein_7.jpg)




Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: henk op 23 February 2017, 09:23:51
Ja, bij de aansluiting Engels wissel onderaan met wissel daaronder.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Wies op 23 February 2017, 09:31:58
De situatie bij de Engelse wissel creëert twee lussen: ook bij de opstelsporen (als ik dat goed heb gezien op een van de foto's).
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: VAM65 op 23 February 2017, 09:51:59
I.i.g. één lus bij de Engelse wissel, zoals Henk al aangaf, en mogelijk een tweede als de rode/paarse rail ergens onder baan een verbinding met de groene rail maakt. Dat kan ik niet goed opmaken uit je tekening.

Marco
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Arbhin op 23 February 2017, 10:09:51
Misschien handig om het onderste deel ook even te posten, zodat duidelijk wordt of de onderste opstelsporen geen keerlussen bevatten?
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 23 February 2017, 10:29:41

Bij deze!
Ik heb de groene en paarse baan even aangegeven.
(http://www.henkdegans.nl/tijdelijk/baanplan.jpg)
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 23 February 2017, 10:31:26
De situatie bij de Engelse wissel creëert twee lussen: ook bij de opstelsporen (als ik dat goed heb gezien op een van de foto's).
Op de foto kun je beide sporen vanaf schaduw station naar boven zien komen en daar ligt nu tijdelijke lus om rond te kunnen rijden.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Arbhin op 23 February 2017, 11:06:46
Volgens mij heb je boven in, waar het enkel spoor boven komt ook een keerlus.
Ik heb 'm nu drie keer gevolgd en ben twee keer anders uit gekomen, maar volgens mij heb je daar ook een keerlus-achtige reaktie met de verdwijnende sporen aan de onderzijde (dubbelspoor deel).
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Arbhin op 24 February 2017, 10:37:06
Ik heb 'm schematisch nagetekend en kom maar op 1 knelpunt (keerlusgewijs): Het stukje waar de rode sporen de groene sporen raken. Hier zal iets gedaan moeten worden met isolatie. Verder kan ik geen kortsluitingen ontdekken binnen het plan.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 24 February 2017, 10:58:59

Hallo Arnhin,

Ik heb hem eens op A3 uitgeprint en eens met viltstift ingekleurd een welke zijde het doorlopende spoor zit en welke zijde het onderbroken (lees bezetmelderspoor) spoor zit.
Ik kom dan op twee knelpunten.
Volgens mij zit die dan op de scheiding tussen het kruiswissel aan de linker onderkant en het wissel wat daar dan aan vast zit.
Ik vind het op de een of andere manier toch lastig te doorgronden, je raakt snel in de war.
(http://www.henkdegans.nl/tijdelijk/baandetail.jpg)
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Arbhin op 24 February 2017, 11:47:59
Klopt. Het is inderdaad het handigst om even je layout te printen en met een stift aan 1 kant van een rails +'jes te zetten en aan de andere zijde van de rails -'etjes. En dan je hele layout bijlangs gaan. Wanneer je ergens een - en een + bij elkaar komen weet je dat je daar een keerlus/kortsluiting moment hebt.

Is die kruising trouwens een rechte kruising of engels? Bij een rechte kruising zou je kunnen denken evt een oplossing in hoogte.

Trouwens, je hebt meer knelpunten wanneer er verder in de baan geen scheiding zit. Iets verder zit ook een wissel die een verbinding maakt tussen de beide sporen en aan het eind vlak voor het groene enkele spoor naar de onderste verdieping gaat, komen beide sporen nogmaals bij elkaar. Hoe dit op te lossen is weet ik niet direct, maar er zijn genoeg 'volwassen' modelbouwers hier die er gedegen oplossingen voor hebben.
Rijd je digitaal of analoog?
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 24 February 2017, 12:01:18

Rijd je digitaal of analoog?
Ik rijd digitaal!
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Arbhin op 24 February 2017, 12:46:34
Hoe werkt dat digitaal met keerlussen? Poolt deze automatisch om bij keerlus/sluitings-detectie? Of moet er nog iets elektronisch aangepast worden op de baan (behalve natuurlijk isoleren) voor dat een trein gewoon door kan rijden?
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Remunj op 24 February 2017, 12:54:53
Hoe werkt dat digitaal met keerlussen?
Goed  ;D

Poolt deze automatisch om bij keerlus/sluitings-detectie? Of moet er nog iets elektronisch aangepast worden op de baan (behalve natuurlijk isoleren) voor dat een trein gewoon door kan rijden?
Uiteraard moet er e.e.a. aangepast worden.
De sectie die door de keerlusschakeling omgepoold moet worden moet minimaal zolang zijn als je langste trein.
En ja dat werkt dan automatisch  ;D

Heb het bovenstaande baanplan verder niet bekeken maar als het probleem zit bij de Engelse wissel dan moet daar e.e.a. aangepast worden en er ergens in de blokken ervoor een keerlusschakeling komen.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: 72sonett op 24 February 2017, 13:03:31
De baan is eigenlijk een 8-vorm, twee grote keerlussen die bij het kruiswisel bij elkaar komen.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Remunj op 24 February 2017, 13:22:48
Behalve dan dat er geen kruiswissel in dit baanplan voorkomt  :-X

Maar kan zo te zien met twee keerlusschakelingen opgelost worden. En misschien ook nog wat bedrading aanpassen om parallelle sporen een gelijke polariteit te geven, anders werkt het nog niet.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: 72sonett op 24 February 2017, 14:15:46
Engels wissel, twee gewone wissels... whatever.  ;D
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Goosie op 24 February 2017, 17:18:57
Ik ben vandaag bij Peter Kramer langs geweest, en heb weer wat nieuwe inzichten gekregen. ::)
Het baanplan gaat dus eerst weer even wat op de schop  ;)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Te 2/2 op 27 July 2017, 23:34:10
Waarschuwing: er is al tenminste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst :o
Hoe zinvol is een reactie nog? Waarschijnlijk niet, maar voor het geval van wel.
Het gaat om nadeel 3 in dit lijstje: bij keerlus-gebruik.

(...) ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je daar van alles over, o.a. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891

Mijn ervaring beperkt zich tot Piko-A boogwissels (schaal h0) met 2- + 3-rail.
Waarom wel: in mijn geval omdat ze lijken op 3-rail en een maatvoering hebben die in 3-rail ontbreekt, de prijs is laag, en het rijgedrag is puik (vergeleken bij Märklin boogwissels).  Anderen kiezen ervoor hoofdzakelijk vanwege de prijs in het code 100 assortiment.

Tegenover die (lagere) prijs staan wat nadelen
(Nadelen zijn met wat handigheid op te vangen,
en over elke workaround bestaan draadjes op dit forum):

1. Puntstuk is niet gepolariseerd en van plastic (zelf te maken metalen inlegkruisjes)
2. Puntstuk is op de splitsing wat aan de smalle kant, waardoor bij bredere wielflensen soms kortsluiting wordt gemaakt (puntje aflakken)
3. Onder het puntstuk door zijn de binnenste spoorstaven doorverbonden
(bij keerlus-toepassingen wissel niet openrijden).
4. Wisseltongen zijn wat zacht en sluiten met piko aandrijvingen niet altijd goed
(aansturen met andere aandrijvingen, servo, wisselmotor, o.i.d.,
opdat de stelbiels niet kan ontsnappen)
5. Bielsen zijn van ABS, een acrylaatstyreen mengsel  (oppassen met lijmkeuze)

Waarom niet:
Peco Code 100 is betrouwbaarder dan Piko-A (wisseltong en puntstuk-afwerking), heeft insulfrog (=geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk) wisselversies, uitvoering is dikker, steviger, robuuster, en de bielsen staan verder uit elkaar en zijn iets breder (vergeleken met die van Piko-A) wat net iets geloofwaardiger over komt.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Marcel112 op 28 July 2017, 14:21:37
isofrog (=geïsoleerd puntstuk) en insulfrog (geleidend puntstuk) wisselversies,

Klopt helemaal wat je zegt over Peco wissels.
Echter heb je de benamingen verkeerd.
Insulfrog is Geïsoleerd
Electrofrog is geleidend.
Titel: Re: Keerlus of niet?
Bericht door: Te 2/2 op 28 July 2017, 17:52:23
Bedankt voor de reactie  (y)