BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sven op 29 January 2017, 11:23:56
-
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks, maar een energiecondensator van de modelspoorfabrikanten kost ca €35. Als ik op een Zimo MX621 een stroombuffer wil aansluiten, waarom zou ik kiezen voor een dure oplossing, zoals bijvoorbeeld deze (https://uhlenbrock-shop.de/epages/98558cda-5d9a-4d90-822e-6b14c9fb01ad.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/98558cda-5d9a-4d90-822e-6b14c9fb01ad/Products/71800) van Uhlenbrock? Die ziet er op de tekening gewoon uit als een condensator.
-
Der zit blijkbaar toch nog wat meer elektronica aan
Grtz,
samuel.
-
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks,
Dat is niet zo gek want die bestaan ook niet ::) :D
Een condensator geef je aan in nF, uF of F.
Een weerstand geef je aan in Ohm
Maar wat Samuel schrijft. Setjes van bv ESU zijn iets meer dan een condensator. Er zit ook nog een schakelingetje op om het laden te regelen.
-
Normaal is zo'n bouwsteentje van de decoderfabrikanten voorzien van goldcaps. Dat type condensator is veel effectiever dan elco's. Bij gelijke omvang is de capaciteit van een goldcap gemakkelijk honderden keren groter dan van een elco. Maar er is aanvullende elektronica nodig om ze kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld omdat goldcaps nooit onder een hogere spanning dan 5,5 volt werken.
Nu weet ik niet of deze Uhlenbrock ook goldcaps heeft. Lees ik niks over in de beschrijving. Wel lees ik daar dat het dingetje tussen stroomafname en decodervoeding (blauw en gnd) moet worden aangesloten. Dat zou betekenen dat het dingetje soort van universeel zou zijn.
-
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks, maar een energiecondensator...
Daarom juist... het is geen gewone condensator van een paar microfarad maar een supercondensator of goldcap (https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor). Dat is heel wat anders...
-
Eh, uF, natuurlijk. Als ik op deze pagina kijk:
http://youchoos.co.uk/Index-Shop.php?L1=Electronics
worden gewone condensators aangeboden, die kunnen zelfs nadrukkelijk met Zimo decoders werken. Krijg je daar dan wel een seconde extra voeding uit? Het gaat meer om vuiltjes op de baan te overbruggen, eventueel dode punten op wissels.
-
Goldcaps hebben bij dezelfde omvang een ruwweg 500 keer grotere capaciteit dan elco's. Met goldcaps kom je aan een paar seconden. Reken maar na wat een elco dan doet.
Naar mijn ervaring zijn de resultaten met een elco van bijvoorbeeld 4700 microfarad nogal teleurstellend en dat is al een flink ding.
Het hangt natuurlijk ook wel af van het stroomverbruik van de motor. Met een kleine klokanker kom je met een elco misschien nog een heel eind. Tenzij die kleine klokanker ook in een klein lokje zit waarin geen ruimte is. Gaat het om je tramlokjes?
-
Een gewone condensator is meer om ervoor te zorgen dat een stroomloos hikje niet leidt tot het opnieuw starten van de dieselmotor (bij een geluidsdecoder) en de seinen flikkervrij werken. Voor een paar seconden doorrijden heb je of een powerpack of een goldcap nodig.
Ander voordeel is dat je met een powerpack (als we het over ESU hebben) gewoon kunt programmeren met het ding nog aangesloten. Met een gewone condensator is dat vaak niet mogelijk en moet je die even lossolderen. Een overweging.
Met de ESU powerpacks heb ik inmiddels alleen maar goede resultaten. (y)
-
Henk en Ingenium, dat is de informatie die ik nodig had. Bedankt!
-
Ik neem aan dat dat rechthoekige plaatje onder het groene ding erbij hoort. De breedte volgens ESU is 9,7 mm, is dat ook de diameter van het groene onderdeel? Weet iemand de diameter daarvan? Ik probeer 'm namelijk in de ketel van mijn tram te stoppen.
(http://www.esu.eu/uploads/pics/title_AC_54671_01.jpg)
Plaatje van ESU website.
-
Dat printplaatje hoort erbij inderdaad. Daarop zit wat regelelectronica.
De diameter zal ongeveer gelijk zijn aan de breedte, want dat ding is het grootste beperkende onderdeel. Bij het oude type was de printplaat nog een flink stuk groter. Ik kan hem niet opmeten, want ik heb ze allemaal ingebouwd. 8)
-
Dat plaatje is dus die extra elektronica.
En als de breedte aangegeven is als 9.7 mm zal dat ook ongeveer de diameter zijn van de elco :angel:
Totale hoogte zal dan iets worden als 9.7 voor de elco + dikte printplaat (gok op 1.2 mm) en dikte componenten onderzijde. Gokje 12-13 mm totaal.
-
Ooh, goed gegokt zeg. ;D
15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm
-
;D
Nou nog goed gokken bij de lotto :angel:
-
Hm, dat gaat niet passen. Is ook iets te hoog. Ik moet iets hebben dat 5 x 8 x 21 mm is.
-
Bijwagentje aankoppelen.
-
Grapjas.
-
Als je een beetje wil experimenteren kan je altijd een powerpack kopen en de condensator lossolderen. Ik heb ergens een artikel gelezen over iemand die een ESU-powerpack installeerde in een Piko V15. Om die te laten passen soldeerde hij de condensator/goldcap los en verbond hij hem weer met de print met behulp van 2 draden. Dit kan je doen - zeker omdat de print dan apart kan en de elco in de ketel - maar het kost je wel de garantie.
Trouwens, de elektronica op de print is een 'up/down'-converter. Deze zet de +20V uit de decoder om in max 5,5 Volt voor de goldcap en kan dat voltage weer omzetten naar 20 Volt indien nodig voor de decoder (dit werkt tot ongeveer 2 volt uit de goldcap). De chip heeft een controlesignaal nodig om te weten of hij de spanning omhoog of omlaag moet transformeren en of hij moet laden of ontladen, daarom hebben de meeste powerpacks of 1 extra signaal (charge bij de ESU) of een SUSI-interface (Uhlenbrock).
EDIT :
mogen wij misschien weten in welke lok je de decoder met buffer wil stoppen ?
-
Misschien dan ook een kleinere goldcap kiezen. Het trammetje zal geen stroomvreter zijn.
-
En in aanvulling : bij sommigen merken (zoals massoth) is het printje een combinatie van drie functies
1) laadstroom-beperking
voorkomen dat een lege condensator een pieklaadstroom vraagt die de centrale als kortsluiting interpreteert.
in het DHZ minimale is dit dus een weerstand tussen rails en condensator + een diode zorgt er voor dat de decoder er geen last van heeft.
2) voorkomen ontlading via de rails
in het DHZ minimale is dit een diode tussen rails en condensator wordt dit alleen vertraagt door de laadweerstand.
3) voorkomen dat de condensator het CV programmeren stoort
in het DHZ minimale is dit een handmatig schakelaartje tussen de condensator en de rest
In het volledige schema wordt dit door een schakeling gedaan die van de decoder een signaal krijgt en de laadstroom onderbreekt.
Het minimale schema is deze : http://wiki.massoth.de/index.php/Voltage_buffer_for_small_locos/en
Remco.
-
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik dacht dat die diode er was om wel in een keer te kunnen ontladen (en dus de weerstand te overbruggen) indien dat nodig is. En dus niet om te voorkomen dat er spanning op de rail komt te staan. Bij de decoders die ik ken, ESU en Zimo, sluit je de condensator aan op de massa en + van de decoder en niet op de rode en zwarte (rail) aansluitdraden).
Maar correct me if I'm wrong. (y)
-
Oh ja - je hebt gelijk - in dat schema van hierboven is dat inderdaad zo.
Zal het bericht even aanpassen
-
Het is voor deze 12 Volt coreless motor. Afmeting van de motor is 8 x 16 mm en er is ruimte van de voorkant van de motor tot aan de decoder, met een hoogte van ca 6 mm.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/GS18/10.jpg)
-
Dat vliegwiel zit daar voor Piet Snot. Die wil je op de snelst lopende as, dus de motoras. Als je dat vliegwiel nou weglaat, heb je dan wel ruimte voor die powerpack? Die doet netto echt meer dan dat vliegwiel, zeker zoals die nu zit.
-
Ja, dat zou je denken, he, maar dat is niet zo. Hij heeft weliswaar geen effect (of heel minimaal) op het uitrijden, maar wel op een vloeiendere rit. Het vangt kleine schokjes op, denk ik. Met een vliegwiel glijdt ie gewoon beter. En het is tevens extra gewicht, al had dat (en meer) natuurlijk ook in de kap gekund.
-
O ja, toen ik met dat vliegwiel bezig was, was er nog helemaal geen sprake van een Powerpack. Zelfs niet van een decoder, omdat ik er van uit ging dat dat toch niet paste. Maar voor een Powerpack is er achterin de lok geen plaats, volgens mij.
-
(http://www.esu.eu/uploads/pics/title_AC_54671_01.jpg)
Plaatje van ESU website.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/GS18/10.jpg)
Wilde gok:
Vliegwieltje d'r af, asje inkorten, krimpkous van de ESU print, Goldcap (voorzichtig) haaks op de print buigen en die op de plaats van het vliegwiel. Gaat dat (net) passen??
-
Je kent je eigen lok niet, Paul. Achteraan zit de waterbak. Maar daar is wel een idee. Als ik de condensator los maak van de print, 'm in de ketel doe (vrije ruimte is Ø 10 mm) en dan met draadjes bevestig aan het plaatje, kan het plaatje onder in de waterbak worden geschoven. Dat zou moeten werken. Ik denk dat ik er toch maar eens eentje ga bestellen.
-
O nee, ik vergeet het: er is niet genoeg ruimte in de hoogte voor de condensator in de ketel. Slechts 6 mm. Ik heb echt iets platters nodig.
-
Beschikbare ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-01-29_at_23.35.04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2017-01-29_at_23.35.04.jpg)
-
A: Is het niet mijn loc
B: Ik stook er bij voorkeur niet op
C: De laatste keer dat ik keek reed dat orgel op zwarte brokjes en niet op Goldcaps
;D
D: Goldcap achter de motor en print (haaks) naar beneden ???
Groeten,
Kniesoor
-
O nee, ik vergeet het: er is niet genoeg ruimte in de hoogte voor de condensator in de ketel. Slechts 6 mm. Ik heb echt iets platters nodig.
Klap met een hamer doet een hoop ;D
-
Slow chat modus: volgens mij geeft verkeerd om aansluiten een hardere klap ;D
-
Morgen eens een 3D print van de Powerpack maken. Als ik de hele boel omgooi, kan de condensator wellicht rechtop achter de moter en het plaatje en de decoder op de motor in de ketel/in de waterbak.
-
Waarom printen? Je hebt je locje toch ook al in 3D staan? 3D kun je het ding toch ook al inpassen?
-
De werkelijkheid is niet hetzelfde als op het beeldscherm. ik zie regelmatig wel eens wat over het hoofd. Moet dus getest worden.
Maar ik heb nog een alternatief: de Lenz Gold Mini met hun Powerpack POWER 1
-
Ik ben hier mee aan het experimenteren:
https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php
Ik heb daar een dubbelzijdig SMD printje voor ontworpen van nog geen 7x7mm... helaas werkt het nog niet, misschien gebruik ik niet de correcte componenten. Ik gebruik 0603 smd condensatoren, er kunnen er 3 op, net als in het schema, bijv. 3x 100nF.
-
3 x 100nF zal helemaal niets uitmaken...
Ik schat dat je pas wat gaat zien vanaf 3x 220uF maar die zijn er volgens mij niet in 0603/16V.... de grootste die ik kan vinden is 10uF
Je zou op zoek kunnen gaan naar tantaal SMD, die gaan bij die spanning tot 470uF maar meten dan al snel 8x6mm ...
-
Tantaal SMD, die staan volgens mij hier, halverwege de pagina: http://youchoos.co.uk/Index-Shop.php?L1=Electronics
-
@Karst oh wat slecht zeg... ik was er van overtuigd dat er 3x 100nF op moest, ik zie nu dat het inderdaad 3x 100uF moet zijn... pfff... terug naar de tekentafel!
-
Heb net de Lenz Gold mini en power pack ervoor besteld. We gaan het zien, ben benieuwd!
-
Trouwens, de elektronica op de print is een 'up/down'-converter.
Corrigeer me als ik het fout heb maar ik had het idee dat het alleen een step up converter was. Down gewoon via een weerstand en deze dan geschakeld door het "charge" signaal van de decoder. Een combi up/down in twee richtingen zou het ontwerp namelijk ook best complex maken.
2) voorkomen ontlading via de rails
in het DHZ minimale is dit een diode tussen rails en condensator wordt dit alleen vertraagt door de laadweerstand.
Dat is onzin ;) De condensator zit nooit direct aan de rails (aangezien daar digitaal een blokgolf op staat) maar altijd achter de gelijkrichter op de decoder. De condensator ontlaad dus nooit naar de rails. Het is dus ook geen taak van de module. :angel:
Ander voordeel is dat je met een powerpack (als we het over ESU hebben) gewoon kunt programmeren met het ding nog aangesloten. Met een gewone condensator is dat vaak niet mogelijk en moet je die even lossolderen.
Programmeren met een condensator is geen probleem. Het uitlezen, dat gaat niet meer. ;)
Timo
-
Toch is het programmeren ook een probleem gebleken, er liep net een topic waarbij het niet lukte een decoder via cv 8 te resetten waar een condensator aangesloten was. Nadat deze losgekomen was ging het wel.
-
Okay, reset kan wat anders zijn omdat deze nogal eens totale spanningloosheid verwacht erna.
Of als de condensator niet opgeladen wordt via een weerstand kan de centrale de abrupte stroomvraag niet leuk vinden.
Je moet overigens dan wel gewoon de foutmelding van je centrale negeren hè. Want de meeste huidige centrales zeuren als ze de waarde niet uit kunnen lezen ook al staat uitlezen volledig los van programmeren.
Timo
-
... ik was er van overtuigd dat er 3x 100nF op moest, ik zie nu dat het inderdaad 3x 100uF moet zijn...
In het voorbeeld staat zelfs:
....gepuffert mit 3x 150 µF
-
Je moet overigens dan wel gewoon de foutmelding van je centrale negeren hè. Want de meeste huidige centrales zeuren als ze de waarde niet uit kunnen lezen ook al staat uitlezen volledig los van programmeren.
Dat is waar, maar in het draadje waar Ingenium op doelt ging het wel degelijk over programmeren wat niet lukte.
Dat de terugmelding niet werkt kan ik wel snappen. De decoder schakelt even heel kort de motor in als er een wijziging is aangebracht. Dat veroorzaakt een stroomstootje wat door de centrale wordt gezien als bevestiging dat het programmeren is gelukt. Maar als je er een simpele energiebuffer in hebt zitten, dan levert die buffer het stroomstootje en de centrale ziet dat niet.
-
In het voorbeeld staat zelfs 150 uF
Ja ik weet het... ik heb op 1 of andere wazige manier 100nf en 150nF zitten bestellen en daarna niet meer teruggekeken en nagedacht... ook op een andere site waar ze dit schema bespreken hebben ze het over uF. Ouderdom denk ik... ben nog geen 50 maar dit belooft niet veel goeds :-X
-
@Klaas, je hebt wel gelijk dat het een probleem kan zijn. Maar de regel eronder gaf aan waarom
Of als de condensator niet opgeladen wordt via een weerstand kan de centrale de abrupte stroomvraag niet leuk vinden.
En ik had denk ik het "niet via een weerstand" wel weg kunnen laten aangezien maar een relatief kleine stroom nodig is om het te zien als gebruiker en dus waarschijnlijk als kortsluiting op de baan aangezien de centrale niet zo'n stroomverbruik verwacht. Strikt genomen dus eigenlijk een tekortkoming van de centrale. Maar inderdaad, niet dat het er minder vervelend van wordt ;D :angel:
Timo
-
Gisteren de Lenz powerpack en Gold Mini+ decoder binnen gekregen en vandaag maar eens in elkaar gezet. Het lijkt allemaal te passen, maar daarvoor moet het wel uit elkaar. Nog even zonder kast om de motor, dus ik kon de rijkwaliteiten nog niet testen, maar wel de extra energievoorziening. Ik had er meer van verwacht, want ik denk dat het net een halve seconde extra voeding geeft, maar dat is genoeg om niet stil te blijven staan op de baan. Voorlopig mag ik de test geslaagd noemen, maar dat is ie natuurlijk ook echt pas als het in de lok zit en het rijdt goed. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9341_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9341_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9342.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9342.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9344_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9344_1.jpg)
-
Zoals je op het laatste plaatje kunt zien, heb ik de directe verbinding tussen condensator en moederbord vervangen voor een kort draadje. Op deze manier kan de electronica vrij op de motor liggen.
-
Voor de geïnteresseerden:
Afmetingen condensator van Lenz Power1 art 10490: 8,15 x 13,7 mm.
-
Ik had er meer van verwacht, want ik denk dat het net een halve seconde extra voeding geeft, .......
Default een kwart seconde, e.e.a. is in te stellen in CV112. Maar de max. tijd is uiteraard afhankelijk van het stroomverbruik van het motortje.
Gr, Ben.
-
Of het ding is de mindere aan de esu, of hij was nog niet helemaal opgeladen, of je moet nog wat instellen, want m'n esu powerpack icm. Loksoundv4 micro in een philo 6000 laat het ding een merkbare seconde doorrijden en geluid maken. Bij optillen van rail.
Maar fijn dat het lijkt te passen!
-
Wow, krijg zomaar 4,5 seconden na CV112 vol op 255 gezet te hebben. Bedankt voor de tip! Merkwaardig dat dit niet in de beschrijving van de Power1 staat. Weliswaar wel in de handleiding van de decoder, maar dit is toch iets essentieels om te vermelden. Ik zal vast niet de enige zijn die dit tegenkomt. Nou, als het past, ben ik heel blij.
-
Kijk dat klinkt al een stuk beter!
-
Merkwaardig dat dit niet in de beschrijving van de Power1 staat.
Dat staat er wel, blz. 7. ;)
Ik heb zo'n ding in een Bakkie en kom aan bijna 2 sec. naloop.
Gr, Ben.
-
Alleen dat de default waarde 0,25 sec. is ;D
Voor de range moet je echt in de handleiding van de decoder kijken :angel:
-
Dat staat er wel, blz. 7. ;)
En op pagina 3 in het Duits. :o Potverdorie, veel te snel en oppervlakkig gelezen. Ik zocht naar een schema, zoals we dat van de CV's gewend zijn. Mijn fout. Gelukkig is er dan altijd nog het forum om me te redden.
-
Je kan ook kijken of er nog een kleinere supercap is die je in de plaats van de huidige op kan solderen. Ik heb zelf een groter exemplaar gesoldeerd omdat ik ruimte genoeg had. Het maakt voor het printje niet uit.
Groeten, Mark
-
Ik zou 'm kunnen vervangen met de keramikcondensatoren van 1001-digital (http://shop.1001-digital.de/product_info.php?products_id=83). Maar vooralsnog is er genoeg plaats, denk ik zo. Tram is klaar, kan 'm zo gaan inbouwen.
-
Alsof het er voor gemaakt is. In het eerste plaatje kun je de electronica zien zitten. Rechts zit de decoder. In het onderste plaatje is een aandrijvingsframe erin gelegd, zonder wielen. Het past makkelijk. Nu de draadjes wat inkorten en een mooie route ervoor bedenken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9347_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9347_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9348_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9348_2.jpg)
-
Ik zou 'm kunnen vervangen met de keramikcondensatoren van 1001-digital (http://shop.1001-digital.de/product_info.php?products_id=83).
Nee, dat kan niet. Die komen qua energieopslag niet eens een klein beetje in de buurt van de super condensator die er nu in zit. Wil je kleiner moet je zoeken naar een kleinere supercap met dezelfde voltage rating. Kan je lezen wat er nu in zit?
Maar ziet er goed uit zo! (y)
Timo
-
Gaaf hoor. Dit is in de 18?
Gaat dit ook in een backertje passen?
-
Mogelijk wel, maar dan moet ik het Backertje compleet herontwerpen in nieuwzilver en messing. Ooit.
-
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/1.jpg)
-
@Timo: op de condensator staat 2.7V en 1F.
-
Zou erg gaaf zijn.
Maar waar die dan voor nodig is is ook iets van ooit ::) :angel:
-
Je zou op zoek kunnen gaan naar tantaal SMD, die gaan bij die spanning tot 470uF maar meten dan al snel 8x6mm ...
Voor iedereen die met de maten worstelt: tegenwoordig zijn er veel meer smaken van goldcaps dan 'platgeslagen rond'.
http://nl.farnell.com/bussmann-by-eaton/phv-5r4v255-r/cap-super-2-5f-5-4v-rad/dp/2148513
http://nl.farnell.com/murata/dmf3z5r5h474m3dta0/cap-edlc-0-47f-5-5v-smd/dp/2546319
En zo heeft Farnell nog wel meer leuke dingen. Voordat mensen nu gaan zeggen 'ja maar bestellen bij farnell kan alleen...' > https://sinuss.nl/
-
2.5F, daar kan je tramloc een halve dag op rondkarren. ;D
-
Okee, op deze manier gaat het dus niet. Ik was er al een beetje bang voor, maar ik durfde het nog niet te controleren, omdat ik stiekem hoopte dat het wel goed zou gaan. Helaas zijn de twee onderdelen, aangegeven op de foto, te dik. De motor drukt daar tegen aan. Alleen als ik de ketel hoger zou maken, zou het passen, maar dat is geen alternatief. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst wel eens plattere exemplaren komen, maar vooralsnog moet dat dus anders.
Ik heb eens op zitten meten. Als ik het bordje van de condensator nu verwissel met de decoder, dan gaat ie dus in de waterbak, dan moet het lukken. Maar dat kan dan niet meer met dit model, want de waterbak heeft zijwanden en hij zit met twee componentenlijm vast. Dus wordt vervolgd, maar niet vandaag.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/2.jpg)
-
Printje is zeker net te breed om achter de buffer te passen?
-
Nou ja, eigenlijk niet. Er is zelfs nog ruimte over. Dat is, als ik de zijwanden van de waterketel weg ga laten en de opening in de bodemplaat wat breder maakt. Dan gaat ie er zo in, dus ik ben er van overtuigd dat het wel gaat lukken. De decoder kan schuin in de ketel, dat past ook. Kan dus alleen bij een nieuwe versie, maar ik ga er nog genoeg bouwen.
Nu, eigenlijk is het allemaal onzin dat ik dit doe, want zonder powerbank, maar met decoder, rijdt ie gewoon hartstikke goed. Ik wil het alleen graag voor elkaar krijgen, dan weet je zeker dat ie nooit blijft staan. Maar het hele proces hierboven was met een Lenz decoder gedaan. In mijn andere aandrijving voor dezelfde lok heb ik een Zimo MX621 gedaan. Rijdt hartstikke goed, trekt mooi op. Net even filmpje gemaakt. Stiekem een primeurtje voor de meelezers, want het is de eerste keer dat dit model af is en rijdt. Moet alleen nog even de wiebel eruit halen.
http://youtube.com/v/EHcK2JsHgGo
-
Daar moet geluid in. ;D
-
Toevallig dat je dat nou zegt. Dat vond ik ook, dus toen ik me bedacht had dat er meer ruimte in de ketel moest komen, dacht ik, misschien past de geluidsdecoder er dan ook in. En ja, die lijkt dus ook te passen. Niet allebei dus, da's wel jammer. Daarvoor moet het powerpack board echt dunner worden, zodat die in de ketel past.
-
Je zit dan met iets dat ong. dezelfde maat heeft als je powerpack inderdaad. Dus dat zou moeten kunnen. Zou je overwegen voor dat goede doel zelfs te smokkelen met de maat van de ketel?
-
Nope. Ik hoop dat die powerpacks nog door gaan ontwikkelen en hij platter wordt. Hij zou ca twee millimeter hoger moeten zijn, dat is me iets te veel.
-
Ik heb ook nog dat 1001- digital spul. Daarmee gaat het vast wel.
-
hoe reageert t locje als ie op de condensator rijdt en daarna weer stroom krijgt? bij een lokpilot met powerpack zie je m dan even een schok maken, dat vind ik vrij hinderlijk en ik weet zo niet wat eraan te doen is. Als die lenz-bende beter is is dat misschien wel wat voor mij.
-
De condensator hoeft niet perse in de print gesoldeerd te zitten... die kun je ook elders plaatsen met wat touw ertussen. Misschien kun je dan de print wel ergens kwijt?
-
Was me niet opgevallen dat dat bij mij voorkwam. Maar ik zal er volgende keer speciaal op letten. Nu ligt alles weer uit elkaar.
-
Balen dat het niet past :-\ Of het nog echt snel veel kleiner gaat worden denk ik niet. Dat zijn al wel echt hele kleine versie van de spoelen en condensator... Ze hadden misschien een dunnere print kunnen maken.
@Timo: op de condensator staat 2.7V en 1F.
Dan ga je 10.000 van die keramische condensatoren nodig hebben om het te vervangen. Niet echt kleiner dus ;D
hoe reageert t locje als ie op de condensator rijdt en daarna weer stroom krijgt? bij een lokpilot met powerpack zie je m dan even een schok maken
Dat komt denk ik omdat de powerpack de spanning wel omhoog boost maar dat niet naar de baanspanning doet maar naar gewoon een acceptabel vaste spanning die waarschijnlijk lager ligt dan de baanspanning. Ik verwacht zelf een volt of 12 zodat de kans dat de baanspanning lager is dan de powerpack spanning zo goed als nul is. De spanning van de powerpack aanpassen naar de baanspanning zou de boel een heeeeeel stuk complexer maken dus groter. Nu is het waarschijnlijk gewoon een kant en klare DC-DC boost chip naar het referentie ontwerp.
@Jowi, de super cap zit er al los aan. Zou je ook kunnen doen met de andere SMD condensator maar is al heel stuk lastiger en kan je al problemen mee krijgen. En voor de spoel zou dat vragen om problemen zijn... (Laatste twee zijn de omkaderde probleem componenten.)
Timo
-
klop, op condensator rijdt ie op halve snelheid door. Het zou wel prettig zijn als ie daarna wat vloeieneder weer optrok, want als je met kadees rangeert is zo'n bokkensprong vrij waardeloos.
-
Ja, dat is waar. Hadden ze in software op kunnen lossen door de motor feedback aan te passen tijdens het rijden op powerpack en bij het weer terug komen van de spanning. Maar als hij schokt (en zo veel langzamer gaat rijden) dan is de motorregeling niet zo goed om het constant te houden. Maar goed, dan hebben we het wel over het meest complexe deel van de decoder 8)
Timo
-
http://forums.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=45876&sid=5a2c28488593803aa69d572b583ec2ec&start=180#p1979935
Kijk, zelfs REE bouwt standaard een eigen ontwerp powerpack in hun nieuw uit te komen schattige Moyse Locotracteur. (y)
Ik liep er heel toevallig tegenaan.
-
Ja dat ding moet ik hebben want heb er geen moer aan maar wel leuk!
-
Die Moyse van REE? Ja liev ding he? Aan behang geef je het ook niet uit, dus...
-
ja dat ja. ;D
-
Filmpje (https://www.facebook.com/letraindejules/videos/1329471723806301/?hc_ref=PAGES_TIMELINE) powerpack in REE Moyse. (opent facebookpagina)
-
Mooi ontwerp. Geluid en powerpack in zo'n klein dingetje, plus driepuntsophanging, daar is over nagedacht.
-
Dus... project powerpack nog steeds niet opgegeven. Deze week ben ik aan een nieuwe poging begonnen. Ik ben nog steeds bezig met de Power1, maar heb een ESU achter de hand. Qua afmetingen hetzelfde en dezelfde onderdelen lijken er op te zitten, alleen anders georganiseerd.
Allereerst, ruimte in de ketel maken, want standaard past de electronica niet door het gat. Dus rondom overal nieuwzilver weggefreesd, alsmede een hoekje uit de tinnen watertank. Op het tweede plaatje wordt duidelijk waarom.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/3.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/4.jpg)
Het onderste onderdeel op het volgende plaatje bestaat uit keramiek condensators van 1001-digital. Mijn plan was die te plaatsen ipv de Lenz condensator, maar zoals Timo in een eerder post hier aangaf, zullen die wel te zwak zijn geweest (100µf per stuk). Omdat ik dat pas weer las nadat ik het gisteren geprobeerd had, snap ik nu waarom het niet werkte. De enige plek die overblijft voor de condensator is voorin de lok, in plaats van een van de watertanks.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/5.jpg)
Ik kan weer verder als de boel geverfd is. Wordt dus nog vervolgd.
-
Powerpack en sound?
Of 1 van bijde?
Greetz Martijn
-
Beiden gaat helaas niet, in ieder geval niet met deze Lenz decoders, voor zover ik weet. De Silver+ Mini heeft alleen een SUSI aansluiting voor de geluidsdecoder, de Gold+ Mini heeft alleen een powerpack aansluiting. Maar qua plaats had het nog wel eens best mogelijk kunnen zijn.
-
Had al zo'n vermoeden. En een esu dan?
Maar dit is al bijzonder knap.
-
Een ESU wat?
Qua afmetingen hetzelfde
-
Goed, alles geverfd, een middagje prutsen en alles past er in. De Lenz Power1 condensator afgedekt met het bovenstuk van een tinnen watertank, geen hond die het ziet. Powerpack decoder in de achterste watertank en een Lenz Gold Mini+ decoder op de aandrijving. Werkt prima, geeft een paar seconden extra stroom. Een langlopend project eindelijk afgesloten. (y)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/6.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/7.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/power/8.jpg)
-
Fijn dat het gelukt is zeg!
Oh wacht er zit geen sound in... jammer joh. ;D
-
Zolang je geen SUSI én Powerpack aansluiting hebt op de decoder, gaat dat niet lukken. Die geluidsdecoder kan ik nog wel aan een zijwand kwijt, de speaker past gewoon onder de ketel, maar zonder de dubbele aansluiting kan het niet. Voor zover ik weet.