BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Joeke op 29 December 2016, 12:40:09

Titel: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Joeke op 29 December 2016, 12:40:09
Voor het digitaliseren van onze Fleischmann 6154C draaischijf hebben we een DSD2010 decoder aangeschaft. Tijdens het inbouwen lopen we echter tegen een probleem aan, de aansluiting van de sporen t.b.v. de bezetmelding is ons niet duidelijk.

We rijden digitaal met de Roco Multimaus en Koploper, voor de bezetmelding gebruiken we s88SD16-n modules van Rosoft. Volgens de handleiding is het mogelijk om de brug in drie secties te verdelen, er wordt verwezen naar een externe stroomdetectie module. Het is ons echter niet duidelijk hoe we dit op de rails en de printplaat in de brug moeten aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Joeke en Anton
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 15:09:39
Ja, een beetje, al heb ik het uiteindelijk anders gedaan.

Aan de s88SD16-n heb je in deze niets als je gebruik wilt maken van de bezetmeldingen van de DSD2010.
Die heeft drie eigen bezet meld punten op de kleine print die in de brug komt.
Dat kan 1 op 1 gebruikt worden voor massa detectie, dus voor een 3-rail schijf.
Voor een 2 rail systeem werkt dat niet, en moet je dus, voor die drie punten een eigen stroomdetectie printje maken. 1 met 3 stroomdetectie mogelijkheden. Die moet je dan ook onder de brug plaatsen. Zijn op zich is dat niet z'n ingewikkelde schakeling die er onder moet, maar moet je dan dus wel zelf bouwen. (al is er misschien ook wel een kleine versie ergens te koop? )
Op de site van Huib heb ik wel iets gevonden: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm) en dan het deel "Een ouderwetserige oplossing" De melders op de DSD2010 is gelijk aan die van een standaard S88. Je zult in dat geval dus ook wel de DSD2010 moeten koppelen in de S88 terugmeld lijn.

Ik heb het zelf uiteindelijk opgelost door van de brug 1 melder te maken. Dan kun je de voedings-draden voor de brugrails wel via een s88SD16-n werken. Binnen koploper kun je daar verder wel een oplossing voor maken met het doorrijden in centimeters, of met een virtuele melder op de brug.

Kleine aanvulling, even op de site van DSD2010 zelf gekeken, en daar geven ze zelf ook aan hoe je het kunt doen. Daar doen ze het nog eenvoudiger met enkele diodes:
http://www.digital-bahn.de/shop/media/pdf/dsd2010_einbau_anleitung.pdf (http://www.digital-bahn.de/shop/media/pdf/dsd2010_einbau_anleitung.pdf) en kijk dan op pagina 46. Daar wordt het geheel ook opgedeeld in 3 delen een aangesloten op het interne terugmeld systeem.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Joeke op 29 December 2016, 16:16:23
Bedankt voor de reactie

Het schema voor de stroomdetectie waren we inderdaad voorbij gekomen, als ik het goed begrijp moeten we dan per bezetmeldsectie 4 diodes gebruiken. SMD solderen zie ik niet zitten, maar volgens mij moet dit ook kunnen: 1N4001 diode bij Reichelt (https://www.reichelt.de/1N-UF-AA-Dioden/1N-4001/3/index.html?ACTION=3&LA=446&ARTICLE=1723&GROUPID=2987&artnr=1N+4001&SEARCH=1N4001). De rail aan de andere kant word dan rechtstreeks op de print onder de draaischijf aangesloten, en op de diodeschakeling.

Er komt ook nog rijspanning binnen via de draaischijf (twee gele draden), wat moet daar dan verder mee gebeuren?

Groet,
Anton en Joeke
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Wim Ros op 29 December 2016, 16:29:01
Beste Joeke,

Dat gaat perfect met de s88SD16-n op blz 48 staat hoe het moet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 16:40:40
Wim,

Sorry, maar dat gaat niet. Er lopen van de brug geen vier draden vanaf de rails die je vervolgens naar de s88SD16-n kunt sturen.
Dus als je gebruik wilt maken van de drie melders op de brug dan kun je niet met een s88SD16-n of welke andere stroomdetectie melder dan ook werken.
Die stroomdetectie melders kun je wel gebruiken om van de brug 1 melder te maken, maar als je er drie op de brug wilt gebruiken dan niet. Pagina 48 gaat inderdaad over de gehele print op 1 bezetmelding zetten. Dus 1 melder op de brug, niet over 3 meldpunten op de brug.

Anton en Joeke

De 2 gele draden voor de rijspanning naar de brug kun je gewoon rijspanning op laten staan. Dus aansluiten op de hoofdprint zoals de beschrijving aangeeft.
1 daarvan moet ook gewoon naar de rails blijven gaan. Die andere moet naar de brug print. Die moet je dus op een of andere manier los halen van de rails en verbinden met de brug print.
De rode draad op pagina 46. Via de diodes moeten dan de andere 3 punten naar de rails op de brug.
Hierdoor heb je 3 meldpunten op de brug.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Wim Ros op 29 December 2016, 16:50:39
Roelco,

Zal het fijn vinden als ik mijn eigen product mag ondersteunen, en aan Joeke mag uitleggen hoe het wel moet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Joeke op 29 December 2016, 17:13:51
Wim,

Dat schema op pagina 48 hebben we ook een hele tijd naar zitten kijken. Zoals wij het zien gaat er dan één draad van de s88SD16-n naar de ingangsspanning van de grote print van de draaischijf, en de andere draad komt van de ringleiding. De hele draaischijf is dan één bezetmeldpunt. Op de afbeelding is de rail wel doorgezaagd, maar we kunnen niet bedenken hoe hier meerdere bezetmeldingen kunnen komen vanaf de s88SD16-n. En wat voor gevolgen dit heeft voor de ingebouwde keerlusmodule.

Roelco,

Volgens de handleiding gaan er 3 draden naar de print, de draden van de rijspanning gaan bij ons direct naar de rails. Bij de rode draad in het schema staat trouwens nog "Fahrspannung (muss nicht digital sein)" wat zou dit betekenen, en moeten we dan ook nog die 3 weerstanden op de achterkant van de print vervangen? (zie p. 47)

Groet,
Anton en Joeke
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 17:49:07
Wim,

Dat mag, maar in dit geval gaat de vraag niet om jouw product, maar om de DSD2010, en dan met name over het gebruik van de drie terugmeld mogelijkheden hiervan op de print die je onder de brug plaatst. Voor een 3 rail systeem kunnen die direct aan de rails, voor een 2 rail systeem moet je daar een andere oplossing gebruiken. Dat kan met die diodes, maar niet met een kant en klare stroomdetectie terugmeld print zoals jouw product. Die kun je niet onder de brug monteren, want dan heb je geen mogelijkheid om de S88 kabel vanaf de draaiende brug naar een andere S88 terugmeld module te verbinden.
Je kunt het ook niet door 3 draden van 1 van de railstaven op de brug door de brug te leiden en die met de terugmeld module te verbinden. OP de standaard draaischijf zit een mogelijkheid voor 5 verbindingen, drie daarvan zijn nodig voor de communicatie van de hoofdprint met de kleine brugprint. 2 voor de twee railstaven.
Zou dus eventueel kunnen als je er daar 2 bij gaat maken.

Maar dat is niet nodig. De DSD2010 heeft zelf ingebouwde keerlus voor de brug, en een ingebouwde S88 terugmeld module. Kan 16 stuks zijn, 32 of zelf 48. Deze geeft verschillende zaken terug, zoals of de brug draaid, de positie van de brug. Maar dus ook de drie melders die op de brugprint zitten. En die zijn bedoeld voor het opdelen van de brug in 3 secties.

Anton, Joeke,

OP de hoofdprint zit een connector voor verbinding met de brug. Hier moet je alle 5 de draaden op aansluiten, dus ook de 2 gele voor de rails. Omdat op de hoofdprint ook functionaliteit zit voor het ompolen van de rails als de brug draaid, een ingebouwde keerlusschakeling.

Wat het stukje spoor betreft op pagina 48, dat is een voorbeeld stukje spoor van de gewone baan die aangesloten is op een terugmeldmodule, niet het stuk spoor op de brug. Dat moet je dus los zien.

Kom zo op de rest terug,

Groet,
Roelco

Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Wim Ros op 29 December 2016, 18:01:00
Roelco,

Het gaat om de aansluiting op de s88SD16-n in samenspel met de DSD2010, en aansluitingen op elkaar. Lijkt mij wel degelijk ons product, namelijk de s88SD16-n

Mvg
Wim.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 18:36:05

We rijden digitaal met de Roco Multimaus en Koploper, voor de bezetmelding gebruiken we s88SD16-n modules van Rosoft. Volgens de handleiding is het mogelijk om de brug in drie secties te verdelen, er wordt verwezen naar een externe stroomdetectie module. Het is ons echter niet duidelijk hoe we dit op de rails en de printplaat in de brug moeten aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wim,

Het gaat naar mijn idee om het in het vet hierboven genoemde probleem. De handleiding van de DSD2010 geeft inderdaad aan dat je op de brug 3 bezetmeld punten kunt aansluiten. En voor 2 rail bruggen moet dat met een externe stroomdetectie module.
Maar daarvoor is de s88SD16-n niet te gebruiken. Niets ten nadele van jouw of jouw producten. Maar voor deze toepassing is het niet te gebruiken in combinatie met de DSD2010.

Want hoe zou jij die drie secties op de brug op een s88SD16-n print willen aansluiten?
Het voorbeeld van Pagina 48 werkt niet, want dat is voor 1 melder voor de gehele brug, niet voor 3 melders op de brug. Daarvoor moet je de melders op de kleine brugprint zelf gebruiken. Maar goed, ik val in herhaling. Als jij weet hoe laat het dan via een tekening of goede beschrijving zien. Voor zover ik weet gaat dit niet. En ik heb me behoorlijk verdiept in de DSD2010.
Deze hele discussie helpt de vraagstellers echter niet, want het levert hun geen oplossing op.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Wim Ros op 29 December 2016, 18:59:58
Roelco,  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X sensuur, ik zal mij verder inhouden. Je bekijkt het verder maar, want hier is inderdaad niemand mee geholpen.
Gvg
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Bert_Apd op 29 December 2016, 19:06:03
Interessante discussie, temeer daar ik ook nog een Fleischmann 9152C heb liggen...

Ik ben daarom ook benieuwd naar de oplossing van Wim om dit via stroomdetectie op te lossen, temeer daar juist bij 3 rail via massadetectie elke as geleidend is en juist daardoor fysiek het "begin" en "eind" van een loc gedetecteerd kan worden, wat bij stroomdetectie een probleem is (althans volgens de handleiding op blz 46):

Citaat
2.4.2 2-Leiter Fahrer

Nutzung der internen Rückmelde-Eingänge

2-Leiter Fahrer können das Prinzip des Masse-Sensors leider nicht nutzen. Alternativ bietet sich ein
Stromsensor an, wobei hier Prinzip bedingt je nach verwendeter Lok Ungenauigkeiten zu erwarten sind:

Das Problem, wenn man die Bühne in 3 Abschnitte unterteilt und diese dann per Stromsensor erfassen
will, sind die Loks! Da kommt z.B. eine 01 auf die Bühne, die hat vorne 2 Laufachsen. Diese nehmen
keinen Strom auf, da hier keine Stromabnahme erfolgt. Also werden die ersten 2 Achsen nicht erkannt,
der Stromsensor schlägt erst bei der 3. Achse an. Aber nur, wenn hier eine Stromaufnahme erfolgt.
Vielleicht hat die aber hier einen Haftreifen. Dann eben erst die 4. Achse.

Of lees ik dit verkeerd?

Groeten,
Bert

PS: Jammer, ik zie dat Wim inmiddels al afgehaakt is...
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 19:19:19

Roelco,

Volgens de handleiding gaan er 3 draden naar de print, de draden van de rijspanning gaan bij ons direct naar de rails. Bij de rode draad in het schema staat trouwens nog "Fahrspannung (muss nicht digital sein)" wat zou dit betekenen, en moeten we dan ook nog die 3 weerstanden op de achterkant van de print vervangen? (zie p. 47)

Groet,
Anton en Joeke

Anton, Joeke,
In onderstaande tekening zit de aansluiting op de hoofdprint. In de ronde cirkel worden de 5 draden van de draaischijf aangesloten op de hoofdprint. Ook de 2 gele draden worden daarop aangesloten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mailprint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mailprint.jpg)

Vervolgens komen die op de brug aan de rails via de twee pennen in de rode cirkels op onderstaande foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijfbrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijfbrug.jpg)

Nu is dat, als ik het goed begrijp voor de 6154C al iets anders. Daar is een railstaaf geloof ik al opgedeeld, en dus via meerdere van deze pennen verbonden. Maar ook in dat geval moet 1 railstaaf daarvan dus losgekoppeld worden. Wel moet die verbinding blijven bestaan tussen het draaiende deel van de draaischijf, en en vaste deel van de draaischijf. Dus die zul je op een andere manier weer aan de brug vast moeten maken zodat die wel verbonden blijft met het de rest van de draaischijf, en dus ook de elektrische verbinding blijft verzorgen. Alleen de verbinding met 1 railstaaf moet weg.

Die moet dan dus verbonden worden met de kleine print op de brug. Via de diodes kun je dan die railstaaf die intussen geen elektrische verbinding meer heeft, verdeeld in 3 secties verbinden via de diodes met de print zoals in de documentatie staat.

En ja je moet inderdaad de waarde van die weerstanden dan veranderen. Kan door andere SMD weerstanden er op te zetten. Je kunt ze eventueel ook vervangen door gewone weerstanden als je dat makkelijker vindt. Op zicht valt het wel mee hoor om SMD te solderen.

Dan nog even deze opmerking:
"Fahrspannung (muss nicht digital sein)"

Wat ze hier bedoelen is dat de rail verzorging in deze niet een digitale spanning hoeft te zijn, kan ook een analoge spanning zijn. De DSD2010 is te gebruiken via een digitale centrale, maar kan ook op een analoge baan de bediening van de draaischijf overnemen. Er komt dan nog een besturingsprint bij die dan de juiste commando's naar de hoofdprint stuurt. Vandaar dus deze  melding. Maar als je gewoon digitaal rijd kun je dat deel van "muss nicht digital sein" gewoon vergeten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mochten er vragen blijven stel ze gerust. De DSD2010 is een zeer uitgebreide draaischijf decoder waar je veel mee kunt. Zo ook met de ingebouwde S88 functionaliteit. Dit kan als 1 terugmeld module, dus met 16 melders, maar ook met 64 melders.
De eerste 8 zijn altijd zelfde:
1, brug actief, volledige proces van geluid, seinen zetten, lichten schakelen en draaien.
2, halsensor actief.
3, terugmelder 3 van de brug (
4, terugmelder 2 van de brug ( over deze 3 hebben we het dus steeds, en die zijn niet te combineren met andere modules )
5, terugmelder 1 van de brug (
6, brug draait.
7, nog niet gebruik.
8, draaideel van de brug, eerste helft van de draai, of andere helft, dus zit het huisje links of rechts.

9 tot 16, code voor positie brug.
9 tot 32, positie van de brug via andere code, 1 melder voor 2 sporen.
9 tot 56, positie van de brug via nog een andere code, 1 melder per spoor waar het huisje van de brug staat.

Daarna krijg je nog 8 melders voor fouten.
Dus 17 tot 24, of 57 tot 64, afhankelijk van hoe de positie van de brug wordt bepaald.
Dit is van motor fouten, klem fouten sensor fouten tot communicatie fouten.

Bij mijn gebruik heb ik verschillende hiervan binnen koploper ook gebruikt. Koploper kon hierdoor controleren of de schijf juist staat. Maar ook zorgen dat een trein niet gaat rijden zolang de schijf nog draait.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 19:25:57
Interessante discussie, temeer daar ik ook nog een Fleischmann 9152C heb liggen...

Ik ben daarom ook benieuwd naar de oplossing van Wim om dit via stroomdetectie op te lossen, temeer daar juist bij 3 rail via massadetectie elke as geleidend is en juist daardoor fysiek het "begin" en "eind" van een loc gedetecteerd kan worden, wat bij stroomdetectie een probleem is (althans volgens de handleiding op blz 46):

Of lees ik dit verkeerd?

Groeten,
Bert

PS: Jammer, ik zie dat Wim inmiddels al afgehaakt is...

Bert,

Dat lees je inderdaad correct. Nu is dat deels op te lossen door bij alle assen detectie mogelijk te maken. Wordt ook wel gedaan voor assen van wagons om de gehele trein te detecteren. Weerstandslak op de assen die niet gebruikt worden voor stroomvoering van de lok. Of kleine weerstandjes er op. Maar het is inderdaad een beperking van 2 rail loks. Dus daar zul je rekening mee moeten houden met de indeling van de secties.

Wat Wim betreft, jammer dat hij afgehaakt is, want ik ben ook zeker benieuwd naar zijn oplossing om via zijn stroomdetectie prints 3 secties op de brug mogelijk te maken. Ik zie die mogelijkheid echter niet, en zijn verwijzing naar pagina 48 van het document over de DSD2010 werkt in elk geval niet.
Maar als hij een andere oplossing ziet hoor ik dat zeker ook graag.
Ben alleen bang dat hij intussen ingezien heeft dat het toch wat anders is, en dus inderdaad niet kan mijn zijn printen. Beetje jammer dat hij dat dan niet wil toegeven en op deze manier reageert.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Ben op 29 December 2016, 19:28:10
Roelco,

Op pagina 46 vind je de stroomdetectie mogelijkheid via 3x diodebrug als stroomsensor. Dat is toch waarnaar gevraagd wordt?

Gr, Ben.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Ronald Halma op 29 December 2016, 19:29:32
, en dus inderdaad niet kan mijn zijn printen.

Eh.... huh?
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 19:34:02
Ja klopt, verwijs ik ook na in mijn eerste bericht. Het is ze echter niet helemaal duidelijk hoe dat aangesloten moet worden. En of daarbij dus nog een externe stroomdetectie terugmeld module nodig is. Maar dat is niet het geval. Dat is simpel op te lossen met de aangegeven diodes en de aanpassing van de weerstanden zoals een pagina verder wordt aangegeven.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Ben op 29 December 2016, 19:36:34
Het gaat om het stroompje, massa detectie is feitelijk ook stroomdetectie. :)
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Bert_Apd op 29 December 2016, 19:40:47
Ben,

Stroomdetectie werkt via afname van stroom, wielen die geen stroom afnemen worden niet gedetecteerd.
Massadetectie werkt via geleiding van de ene rail naar de andere via geleidende assen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Joeke op 29 December 2016, 20:06:39
Bedankt voor de vele reacties, het is ons gelukkig al wat duidelijker geworden.

De mooiste oplossing is zoals Roelco het omschreef, met 3 bezetmeldpunten. We zien het echter niet zitten om de smd weerstanden te vervangen, we hebben daar nog geen ervaring mee en we zijn bang dat we de print (onherstelbaar) beschadigingen. Roelco, in ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg en het handige overzicht met de s88 functionaliteiten.

De optie van Wim om te kiezen voor een aansluiting op de s88SD16-n lijkt ons iets veiliger, dan maar één bezetmelder. De draad vanaf de bezetmelder komt samen met ringleiding op de "Fahrspanning" ingang van de hoofdprint, en vanaf daar met 2 gele draden naar de rails op de brug. Zo hoeven we ook niet te zagen in de rails, of zien we nu iets over het hoofd?

Groet,
Anton en Joeke
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Bert_Apd op 29 December 2016, 20:29:01
Hallo Anton en Joeke,

... of zien we nu iets over het hoofd?

Ja, volgens mij de mogelijkheid tot (al of niet automatische) detectie of een loc volledig op de brug staat.

Zie de handleiding op blz 42:

Citaat
2.4 Anschluss der Rückmeldung (optional)

Die Platine bietet die Möglichkeit, 3 Rückmelde-Kontakte zu erfassen und via Haupt-Platine an die
Zentrale oder den PC weiter zu geben. Dadurch kann z.B. die Lok-Position ermittelt und ein Lok-
Überstand vorne / hinten erfasst werden. Ein sicherer Betrieb ist damit auch im automatisierten FahrplanBetrieb
möglich. Allerdings ist es nicht trivial, eine Lok automatisch (d.h. per PC) mittig auf der Bühne zum
stehen zu bekommen. So wird es bei den verschiedenen Loks immer Achsen geben, für die die Sensoren
"Blind" sind (z.B. Haftreifen bei Mittelleiter oder Radsätze ohne Stromabnahme bei 2-Leiter). Auch eine
kleine Lok wird dann zwar im mittleren Sensor-Abschnitt zum stehen kommen, aber hier nicht unbedingt
mittig. Und wenn man dann eine Lok hat, die länger ist als der mittlere Sensor-Abschnitt, dann wird immer
einer der äußeren Sensor-Abschnitt (oder beide) ansprechen, obwohl die Lok gedreht werden darf/muss.
Und letztlich kann dann selbst bei längenmäßig optimal zur Lok passendem Mittel-Abschnitt die
Bremsverzögerung der Lok und die Laufzeit der Rückmeldeinformation zum PC und des Befehls bis zur
Lok die Positionierung wieder verderben.

Maar misschien willen jullie die optie niet gebruiken...  ::)

Groetjes,
Bert
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 29 December 2016, 20:39:13
Anton, Joeke,

Zoals ik in mijn eerste reactie al aangegeven heb:

Ik heb het zelf uiteindelijk opgelost door van de brug 1 melder te maken. Dan kun je de voedings-draden voor de brugrails wel via een s88SD16-n werken. Binnen koploper kun je daar verder wel een oplossing voor maken met het doorrijden in centimeters, of met een virtuele melder op de brug.


Is dit ook de oplossing die ik zelf gekozen heb en die je inderdaad wel met een s88SD16-n of andere stroomdetectie module kunt oplossen. Zou het dus niet echt de oplossing van Wim willen noemen. Is een alternatieve oplossing met inderdaad 1 melder op de brug.

Zoals Bert aangeeft mis je daarmee de detectie of de loc volledig op de brug staat. Zelf werk ik met doorrijden in centimeters, en dat gaat eigenlijk meestal wel goed. Zonder die optie had ik wel eens dat een lok nog niet helemaal, of al iets te ver op de brug kwam te staan.

Als de brug niet al te veel aansluitrails heeft kun je nog een andere optie kiezen.
Bezetmelders in alle aanvoerende sporen. Ook die kunnen dan gewoon op de s88SD16-n aangesloten worden. En als de aanvoeren de melder vrij is zal de lok wel op de brug staan. Ook hier wel weer de beperking met assen die geen stroom afnemen.

Wat betreft het verwijderen van SMD weerstanden. Stelt echt niets voor. Zeker het verwijderen is geen enkel probleem. Een nieuw SMD weerstandje plaatsen is iets lastiger, maar ook dat is met een beetje vaste hand prima te doen.

Groet, en succes met de uiteindelijke oplossing.
en mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Joeke op 29 December 2016, 22:22:35
Goedenavond,

Wij kiezen in eerste instantie voor de versie zoals Roelco die nu ook toepast, met één bezetmelder. In ons geval aangesloten op de s88SD16-n. In Koploper kunnen we dan een virtuele bezetmelder en/of doorrijden in cm gebruiken. Dit lijkt ons voor nu de beste/simpelste optie.

Met deze oplossing kunnen we in ieder geval verder met het inbouwen van de decoder, en proberen alles aan de praat te krijgen. Dat wordt ook nog een hele puzzel. Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Groet,
Anton en Joeke
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 30 December 2016, 00:00:53
Anton, Joeke,

Wat betreft het aan de praat krijgen, dat is zeker nog een hele klus. Mochten ook daar vragen over zijn stel ze gerust. Mocht je de railhobby hebben, daar heb ik een paar jaar terug een uitgebreid verslag voor gemaakt over de DSD2010. Hoe in te bouwen, maar ook hoe de instellingen zijn voor de aansturing hiervan.
Bij de buren heb ik er een forum topic aan gewijd:
http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/draaischijf-digitaal-maken/ (http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/draaischijf-digitaal-maken/)

Groet,
Roelco
 
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Ben op 30 December 2016, 09:11:01

Stroomdetectie werkt via afname van stroom, wielen die geen stroom afnemen worden niet gedetecteerd.
Massadetectie werkt via geleiding van de ene rail naar de andere via geleidende assen.


Bert,

De methodiek is me bekend. Maar lees nog eens wat ik schrijf.

Gr, Ben.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Bert_Apd op 30 December 2016, 11:07:35
Ben,

Ik begrijp dat ik iets niet goed gelezen zou hebben, dat kan uiteraard.

Maar wat moet ik dan beter lezen?

Je schreef het volgende:

Roelco,

Op pagina 46 vind je de stroomdetectie mogelijkheid via 3x diodebrug als stroomsensor. Dat is toch waarnaar gevraagd wordt?

Gr, Ben.

Gevolgd door:

Het gaat om het stroompje, massa detectie is feitelijk ook stroomdetectie. :)

In je eerste reactie schrijf je naar mijn idee niets nieuws, Roelco had in zijn 1e reactie al aangegeven dat er op pagina 46 een oplossing was om via een diode-oplossing de brug met drie secties via stroomdetectie direct aan te sluiten op interne bezetmelder van de brug. Een externe bezetmelder is dan niet nodig.

In je tweede reactie wek je naar mijn idee de indruk dat massadetectie en stroomdetectie min of meer gelijkwaardig zijn. Qua detectiemethode misschien wel, maar qua functionaliteit zeker niet. Massadetectie bij 3-railsysteem werkt over alle wielen, stroomdetectie bij 2-rail werkt alleen over de "stroomafnemende" wielen.

Stroomdetectie is daarom naar mijn idee voor nauwkeurigheid bij plaatsbepaling zeker niet gelijkwaardig aan de mogelijkheden via massadetectie. Op bladzijde 44 staat dit ook vermeld:

Citaat
Isolierte Abschnitte werden über die Achsen mit GND verbunden und generieren damit die Rückmelde-Info

Dat was de reden waarom ik op jouw reactie reageerde met aangeven van het verschil tussen beide: het aantal wielen.

Ik had dit verschil ook al aangegeven in mijn reactie #11, waarin ik aangaf dat ook ik geïnteresseerd was hoe Wim deze zelfde nauwkeurigheid wilde oplossen via stroomdetectie met een externe bezetmelder. Maar dat bleek uiteindelijk dus niet mogelijk.

Wat heb ik nu verkeerd gelezen?

Groeten,
Bert
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: Ben op 30 December 2016, 18:01:12

In je eerste reactie schrijf je naar mijn idee niets nieuws, Roelco had in zijn 1e reactie al aangegeven dat er op pagina 46 een oplossing was om via een diode-oplossing de brug met drie secties via stroomdetectie direct aan te sluiten op interne bezetmelder van de brug. Een externe bezetmelder is dan niet nodig.

In je tweede reactie wek je naar mijn idee de indruk dat massadetectie en stroomdetectie min of meer gelijkwaardig zijn. Qua detectiemethode misschien wel, maar qua functionaliteit zeker niet. Massadetectie bij 3-railsysteem werkt over alle wielen, stroomdetectie bij 2-rail werkt alleen over de "stroomafnemende" wielen.


Weet je Bert, ik schrijf niets verkeerd en sprak overigens tot Roelco. Maar ik ben een fatsoenlijk mens dus je krijgt een antwoord, met enige tegenzin overigens.

Ik gaf aan dat detectie via de diodebruggen mogelijk was en bevestig daarmee naar Roelco wat hij zegt.

Verder schreef ik (ook weer naar Roelco) dat de detectie uiteindelijk hetzelfde is, het gaat om het stroompje. Bij massa detectie loopt direct een stroompje, bij stroomdetectie is er een spanningsval over de diode brug wat ook weer leidt tot een stroompje. In beide gevallen heb je terugmelding.

Dat stroomdetectie slechts plaats vindt als er stroom wordt afgenomen is een ieder bekend. Zoals al geschreven kan dat opgelost wordt op elke as zo men wilt, via een SMD weerstand of weerstandslak of wat dan ook.

Ik begrijp overigens niet dat je refereert aan en begint over massa detectie, het is niet relevant. Verder laat ik het erbij, je krijgt van mij het laatste woord Bert. :)

Gr, Ben.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: AntonV op 31 December 2016, 17:46:32
Vandaag en gisteren zijn we druk bezig geweest met de inbouw van de decoder. We zijn blij dat we voor de simpele versie hebben gekozen met één extern bezetmeldpunt voor de hele brug. Het zijn nu al erg veel draden in een kleine ruimte, en dan hebben we nog niet eens seinen, alleen verlichting en knipperlicht bij het huisje. We hebben de handleiding soms niet helemaal gevolgd, omdat die uitgaat van de grote draaischijf, soms was het handiger om de volgorde even om te draaien. Uiteindelijk zat alles erin, en kon de boel worden getest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20161230_181728327.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20161230_181728327.jpg)

Voor de test hebben we nog even een RS232 kabel moeten aanschaffen, en de draaischijf draait nu met het DSD2010 programma. Soms zitten de rails er net een klein stukje naast, misschien dat het contrast op de schijf niet goed genoeg is. Het programma geeft ook nog een foutmelding van de rs232 verbinding, maar hij geeft ook aan dat de verbinding goed is. RS232_Frame is rood en RS232_OK is groen, een beetje verwarrend. Ook kunnen we niet goed duidelijk krijgen hoe de 3e dipschakelaar moet staan, er staat nu Märklin compatible in het programma.

Het is nu een kwestie van de handleiding volgen en alles goed werkend krijgen in het DSD2010 programma, Koploper komt later.

Groet,
Anton en Joeke
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 02 January 2017, 08:52:53
Anton en Joeke,

Zelf heb ik wel seinen op de brug geplaatst, maar het zijn inderdaad erg veel draadjes die onder de brug moeten zitten.
Wel heb ik de grote brug, en kom daarmee eigenlijk wel goed weg met die ene melder. Maar de meeste treinen passen er ook prima op. Dus een cm te ver naar voren maakt dat iets minder uit. Al gaat het ook bij al de grote loks bij mij goed in koploper.

Wel is het zo dat ik in de praktijk erg veel handmatig rij, dus na stop ik de lok altijd wel op de juiste plaats.
Kies dan het spoor waar de lok naartoe moet, en koploper stuurt de schijf dan aan voor mij. Seinen om, knipperlicht aan, draai actie, en als het spoor bereikt is, seinen weer om en knipperlicht weer uit.

Wat het niet helemaal juist stoppen betreft, het is inderdaad heel belangrijk dat je het contrast helemaal goed hebt.
Is het bij elk spoor iets mis dan kun je dit ook nog aanpassen in de decoder via het programma. Maar als je de handleiding volgt wordt daar ergens iets over gezegd. Zelf was bij mij het probleem weg nadat ik het zwart op het schijfje echt zwart had gemaakt.

Succes,
Roelco
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: AntonV op 02 January 2017, 21:05:54
De draaischijf draait inmiddels, de verlichting werkt en Koploper herkent de brug als (één) bezetmeldpunt. De volgende stap is afregelen van de snelheid, het instellen van alle decoderadressen en het automatisch bedienen in Koploper, maar dat is iets voor een ander topic.

Hierbij nog een video van de inmiddels weer werkende draaischijf: https://youtu.be/ZF_RmA8xk1Y (https://youtu.be/ZF_RmA8xk1Y)

Roelco,

We hebben het schijfje nog eens uitgeprint met een laserprinter, en het zwart met een stift nog zwarter gemaakt. Nog steeds zat de draaischijf er toen een paar millimeter naast. In de software hebben we daarna de motorregeling aangepast en nu stopt hij precies bij de sporen.
Titel: Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
Bericht door: rjr op 03 January 2017, 09:17:30
Anton,

Zag in het filmpje dat jij inderdaad heel netjes voor voor het spoor stopt. Blijf het een hele mooie oplossing vinden voor draaischijf decoder. Mede ook omdat je dit soort afwijkingen inderdaad nog in de motorregeling kunt aanpassen zodat het toch helemaal goed komt.

Nu de volgende stap,
Groet,
Roelco