BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: SpeedyF op 22 November 2016, 18:55:54

Titel: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 22 November 2016, 18:55:54
Hoi.

Een typische herintreder vraag (heb ondanks een zoekactie geen antwoord kunnen vinden...)

Lang geleden had ik op m'n modelbaan rails van Fleischmann (die koperen uitvoeringen). Ik herinner me nog dat je de wissels zo kon aansluiten, dat alleen het stuk rail in de rijrichting van rijstroom werd voorzien.
Vraag - is dit ook mogelijk bij de huidige wissels van Roco Line? Ik wil trouwens analoog gaan rijden.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Ronald Halma op 22 November 2016, 19:02:55
Nee :)
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 22 November 2016, 22:47:26
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 22 November 2016, 22:54:43
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 23 November 2016, 00:23:32
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Kreeg een PM, uitleg http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Sporen zijn duidelijk schakelbaar.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 23 November 2016, 01:12:07
Citaat van: CupraBandit
...Sporen zijn duidelijk schakelbaar.
Nee, niet de sporen maar alleen het puntstuk. Dit is niet wat de TS bedoelt, bij die Fleischmannwissels haal je een metalen draadklemmetje weg waardoor alleen het spoor waar de wissel heen wijst spanning krijgt en daarmee 'zelfdenkend' wordt.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 23 November 2016, 05:50:03
Ja, in de wisselaandrijving zit een omschakelaartje. Dat schakelaartje kan ervoor zorgen dat het puntstuk, afhankelijk van de wisselstand, de juiste stroom krijgt. Daar heeft Roco het schakelaartje ook voor bedoeld en zo staat het in de encyclopedie getekend.

In plaats daarvan kan je het omschakelaartje gebruiken om één spoor (niet twee), afhankelijk van de wisselstand, al of niet van stroom te voorzien. Maar dat staat daar niet getekend. Het is ook niet erg gebruikelijk.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: MarcNL op 23 November 2016, 08:16:36
Op de meeste ondervloer wiselaandrijvingen zitten wel wat contacten waarmee je het stroomloos maken van de sporen kunt regelen.

De omschakeling van het puntstuk zou ik er niet aan opofferen.


In de Flm wissels deed je dat met de 4 contacten op de bovengrondse wisselaandrijving zelf.
Het zag er niet uit, maar wel lekker retro...
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 23 November 2016, 10:49:28
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Fleischmann Profi wissels zijn nog steeds "denkend" na een kleine aanpassing. Toch maar gaan voor Fleisschmann is echter denk ik ook geen optie, de wisselaandrijvingen zijn momenteel niet eens leverbaar, evenals b.v.  3-weg wissels. Lijkt mij een slecht signaal voor de toekomst; Fl. gaat zich waarschijnlijk concentreren op spoor N, Roco op H0.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Hans Grasmaijer op 23 November 2016, 11:04:12
Hoi CupraBandit,

Ik zie net dat je overweegt om Fleischmann wissels te gebruiken, dat kan ik als verstokte Fleischmann fan wel waarderen.
Op de site "Fleischmann HO.nl" kun je veel info van alle Fleischmann producten downloaden. Neem b.v. de instructie van de wissels. Ik heb van de modelgleiss even de werking van de brugdraadjes ingekleurd, maar de handleiding die je ook op die site kunt vinden is duidelijk, al wel vaak auf Deutsch.
Of modelgleiss of profigleiss, 't is gelijk in werking.

Ik ken de Roco wissels niet, maar als je er toch voor kiest, kun je de werking van Flm toch kopieren?
Succes ermee.


Hier het ingekleurde plaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0409_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0409_10.jpg)
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Timo op 23 November 2016, 11:15:31
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je da gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.

Maar goed, zelf nooit een fan geweest van zelfdenkende wissels. Altijd problemen met het contact en verplicht de wissel schakelen om een stukje te kunnen rijden. Dus ik gaf inderdaad de voorkeur aan gewoon een schakelaartje per spoor. En eigenlijk kwam de echte oplossing voor mij met digitaal.


Timo
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 23 November 2016, 12:42:32
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Precies. Veel mensen maken een schakeltableau met daarop de drukschakelaars voor de wissels en aan-uit schakelaars voor verschillende sporen. Is ook wel zo flexibel. Soms wil je toch op een spoor rangeren als het wissel de andere kant opstaat.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 23 November 2016, 13:38:58
Iedereen bedankt voor het meedenken!

@ Hans - er is zeker niets mis met Fleischmann, ik heb 3 weken geleden nog een grote Fl. draaischijf (310 mm.) gekocht omdat ie (volgens de Website) binnenkort niet meer leverbaar is. Dat is ook een beetje m'n zorgpunt - weet iemand iets over de toekomst van Fleischmann?  Het huidige H0 assortiment is minimaal. Bestaat FL. H0 volgend jaar nog? Of wordt het FL. alleen nog spoor N en Roco vooral H0?

@ Timo - lijkt mij op dit moment de mooiste oplossing, de uitgangen op de elek. bediening aansluiten op het puntstuk en het overeenkomstig (geisoleerd) opstel spoor.

Ik ga er eens rustig over nadenken (en zal het sporenplan dat ik in gedachte heb posten in het daarvoor bedoeld Topic).

Groeten.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Die Bahn op 23 November 2016, 13:56:35
Hallo,

Degene die vroeg om zelfdenkende wissels is een analoog rijder (net als ik)
En ik rij al vanaf mijn jeugd met het systeem: zelfdenkende wissels. IDEAAL!
Heb de Fleischmann wissels in de jaren 70 afgeschaft in verband met de veel te grote kunststof hartstukken.
Sindsdien rij ik met de Roco 2,5mm rail en dat bevalt prima!
Nu heb ik hier nog een gebruikte wissel Roco Line liggen en heb het zojuist toch even getest en het werkt. ( er was even twijfel ;)

Om de wissel zelfdenkend te maken gebruik je de drie open busjes van de elektrische aandrijving die bij de bedrading zit.
Volgens ROCO worden die gebruikt voor de polarisatie.
Deze busjes gebruik je nu voor zelfdenkend.
De draad van het middelste busje gaat naar de stroom voerende rail (naar keuze rechts of links)
De linker en rechter busje word gebruikt om de bedrading van de onderbroken sporen aan te sluiten.
Bij mijn test was ik vier geïsoleerde raillassen nodig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1056_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1056_1.jpg)

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 23 November 2016, 14:03:49
Zoiets;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-denkzelf.jpg)

Citaat
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken?
Dat heb ik zo gedaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70316.msg3221676599.html#msg3221676599), met een draaischakelaar;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_regelaar.jpg)

Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 23 November 2016, 14:22:09
Het bovenste plaatje werkt zoals Erwin het bedoelt, denk ik. Wel is er dan geen puntstukpolarisatie meer.

Zoals Timo beschrijft kan ook. Je krijgt dan een spoor waar de trein kan rijden. En een spoor waar de beide railstaven dezelfde polariteit hebben en er dus niks rijdt. Probleem is wel dat op de plek waar het geïsoleerde stuk ophoudt, er een kortsluitsituatie ontstaat als een trein de isolatie overbrugt. Bij een doodlopend spoor speelt dat niet, maar bij een doorgaand spoor wel.

Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je dan gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.


Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Timo op 23 November 2016, 14:39:56
@Henk, dat is waar. Daar had ik nog niet over nagedacht omdat ik automatisch aan opstelsporen dacht hierbij. En zoals je dan aan geeft heb je dat probleem niet. Boel eenrichting maken dan maar?  ;D

En inderdaad, schakelaars geeft je wat meer flexibiliteit, zeker bij rangeren.


Timo
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Ronald Halma op 23 November 2016, 14:43:48
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

En zie:

Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Vandaar mijn zeer kort antwoord :) De puntstukken zijn bij RL aanstuurbaar, wil je zelfdenkend (ofwel de rijstraat geschakeld hebben) moet je andere dingen verzinnen. Maar daarvoor zijn al diverse opties gegeven.

Succes ;)
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Die Bahn op 23 November 2016, 15:25:10
Wat 72sonnet in zijn eerste plaatje beschrijft klopt.
Je kunt deze wissel of polariseren, of zelfdenkend maken. beiden samen in één gaat niet.
Ik ga het draadje weer volgen als er wat meer tijd is.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
 (Er zijn Roco onderdelen binnen gekomen) ;)
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 12:25:41
Beide gaat lukken, denk ik.

Uitgaande van het plaatje van 72sonett: op het recht doorgaand stuk spoor alleen de blauwe rail isoleren. In de rechtdoor stand wordt het Puntstuk via de  aansluiting op de wisselaandrijving, zoals gewenst, geaard. Op dezelfde aansluiting het blauwe geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijd.

Afbuigend.
Alleen het rode stuk isoleren. Het puntstuk wordt gevoed vanaf de wisselaandrijving; op dezelfde aansluiting dus ook
het rode geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijdt. Uiteraard staat het rechtdoor stuk stil; geen aarding.

Gaat dit werken? Kan zelf nog niet testen, heb nog geen rails.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 November 2016, 12:36:21
Wat bedoel je met geaard en aarding? Op een modelspoorweg is helemaal geen sprake van aarding.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 13:04:12
O sorry, met aarding (bij gelijkstroom, Roco, Fleischmann etc.) bedoel ik aansluiten op de " - " (minus) pool.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 24 November 2016, 20:10:58
Citaat
Beide gaat lukken, denk ik.
Geef eens een schema?

Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 November 2016, 20:37:09
Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het is bij veel mensen een soort automatisme om de minkant als de nul te beschouwen. Maar je kan net zo goed de pluskant als nul aanmerken, en dan is de andere kant dus de min.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 20:58:14
De "laagste spanning" kant?  Of toch de "niet-plus" pool...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool. Waarom staan er eigenlijk op accu's etc. dan geen ronde cirkeltje's  (ik bedoel NULLEN (0))  maar toch een  " - ".

Help - ik weet het niet meer!!! 

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 24 November 2016, 21:04:54
Citaat van: Klaas Zondervan
Het is maar hoe je het bekijkt.
Dat klopt, maar dan is het ook echt een negatieve spanning t.o.v. de 0 (nul).
Je kunt de boel ook aansturen met positieve en negatieve spanning t.o.v. een nul. Als je de linker rail dan nul noemt, kun je op de rechter rail een positieve of negatieve spanning zetten, de trein rijdt dan vooruit resp. achteruit, zie b.v.  "Permaloog" (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog1.html) van Klaas Z.

(http://www.saabforum.nl/images/smilies/smile_besserwisser.gif) Ook Faller AMS werkt met positieve en negatieve spanning en een nul, zo kun je met twee auto's onafhankelijk op dezelfde rijstrook rijden. In de auto zit een diode in serie met de motor en de statormagneten zitten zodanig dat een auto alleen op het positieve of negatieve (sinus)deel vooruit rijdt, er zijn dus 'positieve' en 'negatieve' auto's, het verschil is te zien aan de kleur van de geleidestift.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 24 November 2016, 21:11:07
Citaat van: CupraBandit
...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool.
Ik heb in een project ook wel eens samengewerkt met een Westpool, kwam uit de buurt van Szczecin/Stettin...
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 21:57:26
sh*t, was ik even vergeten!!   :-X :-X
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 21:58:52
He, woorden worden automatisch veranderd in ****   en het was niet eens een scheldwoord!
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 24 November 2016, 21:59:59
Back on topic - probeer morgen even een schema te tekenen.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 25 November 2016, 16:11:21
Schemaatje (of wat er voor door gaat..)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161125_151837_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161125_151837_001_1.jpg)

Van zowel het rechte spoor als het afbuigende heb ik 1 staaf geisoleerd; rechtdoor de  " - " en afbuigend de   "+ ".

Voor rechtdoor moet het puntstuk een "-"  aansluiting hebben (polarisatie), dat gebeurt via de aansluitingen op de wisselaandrijving. Door daar ook de geisoleerde  " - " railstaaf van het rechte spoor op aan te sluiten is er dus zowel + als -  en kun je rijden.
De loc op het afbuigend spoor staat uiteraard stil; er is geen +  (voeding) door de onderbroken railstaaf.

Afbuigend wordt het puntstuk gevoed ( + ) vanaf de wisselsturing; tegelijkertijd wordt daar ook de afbuigende spoorstaaf mee gevoed en kun je dus rijden. Uiteraard staat de loc op het rechte spoor dus stil, geen  " - " meer.

Volgens mij gaat dit werken.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 25 November 2016, 16:27:04
Wat betekent 'in' dan? Wat is daarop aangesloten?
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 25 November 2016, 16:38:15
Wat betekent 'in' dan? Wat is daarop aangesloten?

"In"   is de + van de rijstroom; die haal je van een altijd stroomvoerend stuk rail of van de transformator, zie ook de foto's van "Die Bahn" op pag. 1.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 25 November 2016, 19:11:33
Okay, de + staat op het puntstuk of op een stuk rail, via de omschakelaar in de aandrijving. Maar hoe zet je nou de - op het puntstuk?
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 25 November 2016, 21:21:00
Bijna.   Jij schreef  "de + staat op het puntstuk OF op een stuk rail....."  moet zijn   "de +  staat op het Puntstuk EN op de afbuigende geisoleerde spoorstaaf."

De " Uit + "  is dus gekoppeld aan het puntstuk EN aan de afbuigende geisoleerde railstaaf.     De  "Uit -" is gekoppeld aan het puntstuk en de rechte geisoleerde spoorstaaf.

Wanneer de wissel wordt omgezet naar rechtdoor zorgt de interne schakeling in de wisselaandrijving er voor dat de uitgaande +  op de wisselaandrijving wordt verbroken en de uitgaande " - " wordt ingeschakeld. Zowel het puntstuk als de rechte spoorstaaf zijn dan de  "- ".

Er is dus altijd maar 1 geisoleerde spoorstaaf doorverbonden, of de + , of de -  , en heb je dus eigenlijk een denkende wissel.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 25 November 2016, 21:35:13
Als 'in' altijd op de + is aangesloten zoals je eerder schreef, dan worden 1 of 2 beurtelings met de + verbonden. 1 of 2 worden nooit met - verbonden. En dat moet wel bij polarisatie en bij dat railstuk dan in de - railstaaf is onderbroken.

Het schema van Erwin werkte, omdat hij de + railstaaf in beide richtingen had onderbroken. De twee geïsoleerde stukken worden dan beurtelings met + verbonden.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 25 November 2016, 21:50:36
De IN  is puur bedoeld als bron voor de rijstroom. Geschakeld wordt er op de  UIT +  en de UIT - 
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 25 November 2016, 22:09:05
Ik zal wel iets grandioos missen, maar ik probeer het te snappen.  :)

Er staat niet getekend waar 'in' op is aangesloten en ik heb geen idee wat je bedoelt met 'bron voor de rijstroom'. Als 1 geldt (rechtdoor) moet die rijstroom - zijn. Als 2 geldt (afgebogen) moet die rijstroom + zijn. Die kunnen niet beide op 'in' zijn aangesloten.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 26 November 2016, 20:01:36
Klopt.

Daarom is op de IN de rijstroom aangesloten van de transformator (of afgetapt van een nabij stuk rail), en de   -   van de bekabeling van de wissel aandrijving. Het maakt namelijk niet uit waar je de   - vandaan haalt.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 26 November 2016, 20:33:23
en de   -   van de bekabeling van de wissel aandrijving.

Geen idee wat je hiermee bedoelt. Zonder een echt schema ga ik het denk ik niet snappen.
Heb je al getest?
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 26 November 2016, 21:28:45
Hoi Henk.

Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt, ik haak dan ook even af.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 November 2016, 21:38:38
Je wordt niet voor de gek gehouden, maar je legt uitermate gebrekkig uit wat je aan het doen bent. Ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 26 November 2016, 23:12:46
Je wordt niet voor de gek gehouden, maar je legt uitermate gebrekkig uit wat je aan het doen bent. Ik kan er ook geen touw aan vastknopen.

Gelukkig is dat geen maatstaf!   Doei!!!

Slotje??
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 26 November 2016, 23:17:41
Citaat van: CupraBandit
Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt....
Nee, maar ik zit ook achter Henk en Klaas te bedenken wat je bedoelt...

Teken het  wissel eens met de verbindingen naar het puntstuk en de rails, zowel in stand links als rechts, met daarbij de stand van de wisselschakelaar.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 27 November 2016, 07:48:27
Hoi Henk.

Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt ...

Ik begon eigenlijk hetzelfde te denken.  :)
Maar ik hou niemand voor de gek en jij denk ik ook niet.

Volgens mij probeert je met één schakelaar twee dingen te bereiken die niet samen gaan. Bij polariseren van het hartstuk wordt de omschakelaar anders gebruikt dan bij het aan- en -uitzetten van stukken rail.
Nu komt het wel vaker voor dat ik een trucje niet doorheb, dus vroeg ik verder. Maar als Klaas iets ook niet begrijpt, vind ik dat toch wel een maatstaf. Je loopt de kans dat je nog uren zit te puzzelen op iets dat niet kan werken. Dat is best frustrerend en je doet je huisgenoten er geen lol mee, weet ik uit ervaring. Het eerste stadium is dat je kriegel wordt van mensen die het wagen je idee in twijfel te trekken.  ;D

Als je het wissel denkend wilt maken volgens de methode Erwin en ook nog het hartstuk wilt polariseren, dan heb je volgens mij twee omschakelcontacten nodig.
Een alternatief is het meepolariseren van stukken rail, zoals Timo beschreef. Maar dat zou ik alleen bij kopspoortjes doen.
Je kan het polariseren natuurlijk ook achterwege laten. Daar doet Fleischmann tenslotte ook niet aan.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: 72sonett op 27 November 2016, 14:44:37
Het is eenvoudig, Timo schreef het al:
Citaat van: Timo
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie ...  isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.
Maar eerst isoleren en dan weer verbinden? Gewoon doorverbinden met het puntstuk dus, of een extra draadje trekken vanaf de common van de wisselschakelaar... Zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstukrechts.jpg)
Voor de stand rechtdoor wordt het puntstuk en de rails erachter blauw. De rails worden dus niet echt spanningsloos maar komen op dezelfde potentiaal, dat heeft hetzelfde effect.


Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: SpeedyF op 01 December 2016, 00:33:02
--- gemopper weggehaald door mod ----
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 01 December 2016, 05:08:58
Ook de groeten.
Benieuwd of we nog te horen krijgen dat het niet werkt. Zal wel niet. Ik ben psycholoog genoeg om te zien wanneer mensen moeite hebben om te erkennen dat ze er ook weleens naast kunnen zitten.
Maar goed, wel werkende oplossingen zijn gegeven. Daar is dit forum voor.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Timo op 01 December 2016, 09:18:50
@CupraBandit, we doen allemaal ons best om te helpen. En ja, misschien denken we je dan af en toe te begrijpen maar blijkt dat niet zo te zijn. Op afstand is altijd wat lastig zonder glazen bol ;D En in dat geval geldt dan altijd "Het antwoord is zo goed als de vraag.". Gewoon verder verduidelijken dus in plaats van ondankbaar reageren ;) Verplaats je maar eens in onze schoenen. Dingen begrijpen als je ergens niet standaard termen voor gebruikt leidt makkelijk tot verwarring. Jij weet misschien precies wat je er mee bedoelt maar wij snappen het misschien niet of denken aan iets compleet anders. + en - voor railspanning is daar een voorbeeld van bijvoorbeeld.

Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide? Voor alle drie zijn opties genoemd hier met als grote nadeel voor de "beide-optie" dat je het spoor NIET van de andere kant moet proberen te berijden omdat je dan sluiting hebt.

Daarna aan jou om dit te proberen (y)


Timo
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: henk op 01 December 2016, 11:31:22
Dus, wat probeer je nu te doen? Met de schakelaar de wissel te polariseren? Het spoor erachter te schakelen? Of beide?

Beide neem ik aan. Hoe je een wissel polariseert met de schakelaar in de aandrijving staat in de gebruiksaanwijzing. Hoe je met de schakelaar het wissel 'denkend' kan maken heeft Erwin al goed beschreven. Vragensteller wil dan kennelijk zowel polariseren als denkend maken en meent dat hij de oplossing heeft gevonden. Maar ik denk van niet.

1. Bij polariseren sluit je een stuk railstaaf (in casu het puntstuk) aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en de twee elektrische polen sluit je aan op de buitenste aansluitingen. Op die manier krijgt het punstuk beurtelings de ene of de andere pool aangevoerd.
2. Bij 'denkend' maken volgens de methode Erwin sluit je juist één pool aan op de middenaansluiting van de omschakelaar en twee stukken rails op de buitenste aansluitingen. Op die manier wordt die ene elektrische pool beurtelings met het ene of het andere stuk rail verbonden.

De omschakelaar wordt dus verschillend gebruikt en dat maakt dat de twee doelen niet met één omschakelaar op de manier van vragensteller zijn te bereiken. In het vraag en antwoordspel blijkt ook dat hij niet kan aangeven hoe de andere pool ooit ergens op wordt aangesloten. En blijft überhaupt onduidelijk hoe de twee railpolen op de schakelaar zijn aangesloten. Logisch, want wat hij wil kan niet.

Maar kennelijk houdt hij liever vast aan zijn eigen gelijk, althans in het openbaar. Jammer.
Titel: Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
Bericht door: Reinout van Rees op 01 December 2016, 11:57:11
Draadje maar op slot gedaan en één berichtje van TS met gemopper gewist. Meer welles/nietus voegt niets toe en doet af aan de goede tips die zijn gegeven. Dank allen voor die tips/schema's/enz!

Reinout-de-moderator