BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: vanDyk op 14 October 2016, 15:37:43
-
Nadat ik de afgelopen dagen ben gaan rondneuzen wat voor een DCC Booster ik nodig zou hebben ben ik het volgende tegen gekomen, en heb daar tot op heden nog geen antwoord op weten te vinden.
Situatie schets:
Intellibox 2 met een Viessmann 16V AC voeding. Railspanning 20,2V AC.
Nu vind ik de stijging al apart, zeker nadat ik de handleiding van de Digikeijs DR5033 gelezen heb.
De maximale ingangsspanning van 19V DC levert 17,8V AC op de rails. Nu is mij bekend dat een spanningsverschil in springend gedrag bij je locs uit als deze de scheiding passeren.
Hoe moet ik dit nu zien en wat kan ik eraan doen om dit goed gelijk te trekken zodat er geen springend gedrag optreed. Iemand ervaring met de IB2 en DR5033?
Paul.
-
Volgens mij zijn dat twee verschillende typen boosters. De IB heeft een zogenaamde common ground versterker, de DR5033 is een zogenaamde H-brug versterker. Die kan je sowieso niet combineren.
-
Volgens mij zijn dat twee verschillende typen boosters. De IB heeft een zogenaamde common ground versterker, de DR5033 is een zogenaamde H-brug versterker. Die kan je sowieso niet combineren.
Even een knip-plaksel uit de handleiding:
- Intellibox(I, I-IR, COM, Basic en II)/Fleischmann™ TwinCenter™/Piko™ PowerPox: Via de LocoNet-B uitgang van de centrale aan de L.NET ingang van de DR5033.
- Intellibox(I, I-IR): Via de CDE aansluting van de centrale an de CDE ingang van de DR5033.
De L.NET ingangen zijn qua RailSync signaal (pin 1 en 6) 100% galvanisch gescheiden.
Bij gebruik van een standaard L.NET kabel wordt door de L.NET infrastructuur een koppeling van de GND van Centrale en ALLE L.NET modules (dus ook de DR5033) tot stand gebracht !!
Normaalgesproken levert dit geen problemen op.
Copyright: Digikeijs.
Kortom, het zou gewoon moeten werken op een IB. Vandaar dan ook mijn vraag.
Paul.
-
Tja, ik lees dit in de handleiding.
"Digikeijs beveelt aan de DR5033 NIET te gebruiken in combinatie met z.g. Common-Ground systemen of centrales die het Märklin™ Motorola™ produceren. Mocht u dit toch op eigen risico willen proberen, zorg dan in ieder geval voor een isolatie van BEIDE rails, c.q. de Middelgeleider en BEIDE rails !!"
De DR5033 is heel goed aan te sluiten op de IB, maar bij mijn weten is het niet verstandig een common ground booster en een H-brug booster beide op de baan aan te sluiten.
Het spanningsverschil wordt mede veroorzaakt doordat de uitgangsspanning van de versterker in de IB niet gestabiliseerd is en de uitgangsspanning van de DR5033 wel (neem ik aan). Het is vrij normaal dat de digitale uitgangsspanning van de IB een paar volt hoger is dan de AC ingangsspanning en tevens afhankelijk is van de belasting. De uitgangsspanning van de DR5033 wordt gestabiliseerd ofwel vastgepind op een bepaalde spanning.
Hoe heb je de spanning trouwens gemeten?
-
Henk,
Jouw quote zal inderdaad ook zo bij mij uitgevoerd worden d.m.v. scheiding van beide railstaven daar ik in modulevorm alles zal opbouwen.
De spanning van de DR5033 is uit de handleiding, die van de IB heb ik gemeten met een multimeter daar ik niks in de handleiding heb gevonden. Er stond geen belasting op de IB.
-
Intellibox 2 met een Viessmann 16V AC voeding. Railspanning 20,2V AC.
Nu vind ik de stijging al apart,
Die stijging zit hem in de definitie van de verschillende spanningen. Bij AC wordt standaard de z.g. effectieve waarde opgegeven. Na gelijkrichting en afvlakking krijg je een gelijkspanning die gelijk is aan de topspanning van de sinus en die ligt 40% hoger. Bij 16V AC krijg je dus 22,4VDC. In de booster treedt wat spanningsverlies op waardoor de uiteindelijke digitale spanning ergens tussen de 20 en 22V komt te liggen.
De 5033 moet je kennelijk met gelijkspanning voeden, en dan heb je alleen te maken met het spanningsverlies in de booster.
Overigens krijg je bij digitaal geen springend gedrag op de sectieovergang. De snelheid wordt in de decoder bepaald op grond van de digitale informatie, en niet op grond van de railspanning. Wel is het zo dat, als de overgang wordt overbrugd, de booster met de hoogste spanning het leeuwendeel van de stroom gaat leveren. Niet alleen aan de loc die op de overgang staat, maar aan alle treinen in beide sectie. En dat kan er toe leiden dat die booster wordt overbelast.
-
Je kan de digitale uitgangsspanning niet zomaar vaststellen met een multimeter. Het is geen gewone wisselspanning. Klaas heeft al jaren een prima uitleg op zijn site staan.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
Ik zou beide boosters niet combineren. Al is het alleen maar omdat je het spanningsverschil niet zomaar krijgt weggewerkt. Maar misschien denk ik er te zwaar over.
@Klaas, de DR5033 wordt met voeding geleverd.
-
Klaas,
Met overbruggen bedoel je dan letterlijk verbinding tussen de IB en de booster via de railassen of een common ground en/of eventueel een loc/rijtuig die precies op de scheiding staat en stroom af neemt?
Henk,
Stukken duidelijker dankzij je link.
De ultieme vraag dan maar, zijn de IB2 en DR5033 nou wel of niet te gebruiken naast elkaar zonder dat beide(!) railstaven elkaar raken?
-
Waarom wil je de IB2 en de DR5033 tegelijk op de baan aansluiten?
-
Naar mijn mening betaalbaar en niet complex.
Ik heb zelfbouw overwogen, maar werd er niet veel wijzer uit. Solderen en elektronica is niet het probleem. Maar zodra ik lees over software wat je met gebruiken om alles in te stellen en daar is dan weer een gebrek aan informatie over, dan val je al snel terug op wat aangeboden wordt op de markt.
-
Paul, ik bedoel inderdaad een overbrugging via een loc of via een stroomafnemend rijtuig.
Je kan de rails tussen de secties wel isoleren, maar op het moment dat er een loc overheen rijdt worden ze toch even hard met elkaar verbonden.
-
Nou ja, ik weet natuurlijk niet hoe je baan in elkaar zit en hoeveel stroom je nodig denkt te hebben. Maar het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om de baan alleen met losse boosters te voeden en de versterker in de IB te gebruiken om de wissels en seinen aan te sturen en te voeden.
-
@Klaas, de DR5033 wordt met voeding geleverd.
Had ik overheen gelezen. Had alleen maar in de handleiding gekeken en die is uiterst vaag op dit punt.
-
Nou ja, ik weet natuurlijk niet hoe je baan in elkaar zit en hoeveel stroom je nodig denkt te hebben. Maar het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om de baan alleen met losse boosters te voeden en de versterker in de IB te gebruiken om de wissels en seinen aan te sturen en te voeden.
Zo had ik het nog niet eens bekeken.
Om je een beter idee te geven van hoe en wat. De baan zal bestaan uit 15 modules om in een rondje gelegd worden. Het station heeft 5 sporen en het schaduwstation heeft 9 doorgaande en 7 kop sporen. I.v.m. de hoeveelheid slurpers heb ik minimaal 2 secties nodig met eigen booster.
-
Wat bedoel je met slurpers? Het benodigd vermogen is niet afhankelijk van het aantal meters spoor, maar van de treinen die er op staan.
-
Stoomloks die staan te roken, verlichting van locs en rijtuigen. Allemaal een beetje nodig om te werken. Merendeels van de verlichting op het spoor zullen led's zijn.
-
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.
Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
-
Oké. Omdat je opsomde hoeveel sporen je hebt was ik even bang dat je dacht dat dat bepalend zou zijn.
Nee nee. Was puur bedoelt om even een beeld te schetsen van de baan. En uiteindelijk wat je erop kwijt kan aan gebruikers.
Verder ben ik het met Henk eens. Gebruik 2 identieke boosters met identieke voedingen voor het spoor en gebruik de booster in de IB alleen voor baangebonden apparatuur.
Dan worden het losse boosters als ik voor Digikeijs ga. Want van Uhlenbrock zelf kan ik natuurlijk ook voor Power4 of Power8 kiezen. Alleen dan moet er nog wel een voeding bij.
Ach, ik zie het t.z.t. wel wat ik dan doe, maar heb wel voldoende informatie verkregen over wat wel en wat niet mogelijk is.
-
Zo ver ik weet kan je de twee types boosters wel door elkaar gebruiken maar er kleven inderdaad wel wat haken en ogen aan.
Verder ben ik dus geen fan van boosters zonder gestabiliseerde uitgang. Want zelfs als je twee identieke trafo's gebruikt aan twee identieke boosters (zonder stabilisatie) kan je een aardig spanningsverschil hebben als je de ene booster aardig aan het belasten bent (bijvoorbeeld hoofdbaan, paar rijdende treinen) en de andere amper (schaduwstation, geen rijdende treinen, licht uit). De booster die belast wordt kan dan zomaar 2V (of meer) lager komen te liggen.
Meestal gaat het wel goed maar hier al een paar keer gevallen voorbij zien komen waar die ongestabiliseerde boosters problemen gaven op de scheiding. Toegegeven, vaak waren het dan niet identieke boosters of niet identieke trafo's (maar vaak wel met dezelfde opgegeven uitgangsspanning) maar gegarandeerd probleemvrij ben je daarmee ook niet.
Dus vandaar, stabilisatie. Bij een H-brug booster is dit ook nog makkelijk er voor toe te voegen als deze het niet heeft (omdat deze boosters op DC kunnen werken en common-ground boosters niet).
Timo
-
Timo, ik vraag me af of jouw analyse wel correct is.
Het probleem met verschillende spanningen speelt alleen maar als de scheiding tussen de boostergebieden wordt overbrugd door een loc. Bij ongestabiliseerde boosters zullen ze allebei in gelijke mate inkakken, en ieder ongeveer de helft van de stroom voor hun rekening nemen.
Bij gestabiliseerde boosters zul je de spanningen nooit exact gelijk krijgen. De booster met de hoogste spanning gaat dan alle stroom leveren en de andere komt er niet meer aan te pas.
-
Daar heb je wel een punt Klaas. Maar dat gelijk trekken van de voedingsspanning wanneer er een loc over de scheiding gaat gaat wel gepaard met een grote stroom. Immers, voor de spanning weer gelijk is moeten de condensatoren eerst ontladen/opladen. En hierop kan de kortsluitbeveiliging in werking treden.
En ja, dit zou nog erger kunnen gebeuren bij gereguleerde boosters (omdat deze niet gelijk willen worden) maar deze kan je wel binnen een redelijke marge gelijk maken aan elkaar.
Maar het is weer een interessant vraagstuk zo ;D
Timo
-
Niet rechtstreeks gerelateerde vraag even als los draadje afgesplitst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73876.msg3221742356.html#msg3221742356) op verzoek.
Reinout-als-moderator