BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jip op 28 September 2016, 12:03:30
-
Hallo,
afgelopen week kreeg ik uit een erfenis twee grote dozen met daarin een trein. Wat ik van mijn man begrepen heb is het ruim 30 jaar geleden dat de trein gereden heeft en dat was ook te zien, zo vies, maar goed alles schoongemaakt. Nu heb ik vroeger wel met treinen gereden alleen dat is veel te weinig basis om te weten wat ik hier mee kan.
Allereerst de technische delen waarvan ik denk dat ik er niks meer mee kan:
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/001-Transformator.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/001-deel2.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/001-deel3.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/001-deel4.jpg)
Om eerlijk te zijn heb ik een vaag idee wat het is, maar hoe ik het aansluit en of dat zin heeft? Ben benieuwd wat jullie me hierover adviseren.
Dan de loc's
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/002-loco1.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/003-loco2.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/004-loco3.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/005-loco4.jpg)
Daarnaast nog diverse rijtuigen en wat industrieel spul. Er is nog al wat schade, het meeste kan ik wel herstellen.
Nu komt de vraag. Zijn deze loc's geschikt om om te bouwen naar digitaal en als ik met digitaal wil beginnen wat zouden jullie me aanraden. Ik ben geen techneut, weet niks van electra en zo meer, maar met een goede handleiding kan ik wel wat.
Hoop dat jullie me willen en kunnen helpen.
alvast bedankt!
-
Achtereenvolgens zien wij een trafo, wat schakelaars en een verdeelplaat. Die trafo is wel afgeschreven, maar een goede tweedehands trafo koop je voor een paar tientjes. Schakelaars en verdeelplaat blijven in voorkomende gevallen bruikbaar.
De treinen zijn jaren zestig producten van Fleischmann, waaronder het blauwe model van de NS 1200. Het rode treinstel is van Trix. Het is een model van een Nederlands treinstel (de Hondekop), zij het in een kleurstelling die het grote voorbeeld nooit heeft gehad.
Alles is digitaal te maken. Wel is het bij ouder spul meer gedoe en misschien minder geschikt voor een elektronische beginner. Je kan het laten doen, maar dat kost een paar centen.
Mijn advies. Koop een goede trafo en zorg er eerst voor dat deze treinen analoog goed rijden. Bij oude modellen die lang hebben stilgestaan, is dat al een leerzaam klusje. Daarna kan je altijd nog beslissen of je ze digitaal wil maken. Ik zou er analoog mee blijven rijden.
Wil je heel graag digitaal, dan zou ik eerder een digitale startset kopen, bijvoorbeeld een Roco- of Fleischmannset met Multimaus, en dit spul even laten staan.
-
Dank Henk voor je uitleg.
Ik vond de rode kleur ook al vreemd. Nu ben ik modelbouwer en figuurschilder en de treinstel een gepaste kleur te geven is geen probleem.
Ik zal op zoek gaan naar een andere trafo want ik heb ook geen enkele behoefte deze aan te sluiten, de stekkers die er aan zitten zijn echt heel oud.
Onder de hondenkop staat alleen Western Germany. De andere zijn van Fleischmann.
Als ik eerst analoog ga testen, heeft iemand een aansluitschema, dus hoe ik alles aan elkaar koppel, met een voorbeeld kan ik wel eerst analoog proberen. Was niet van plan een grote baan te maken, want heb in ons huidige woning niet zoveel plaats. Maar wil wel graag weten of het werkt.
-
Hallo Jip,
Welkom op het forum.
Misschien heb je wat aan documenten van de Belgische Modeltreinacademie (http://users.skynet.be/hooyberghs-coolsaet/modeltreinacademie.html).
En begin dan met dit cursusboek (http://docplayer.nl/4106994-Modeltrein-academie-modeltreinen-analoog-rijden-en-schakelen.html).
Overigens geeft de Encyclopedie van BeneluxSpoor uit veel informatie.
Klik maar links boven aan deze pagina in de zwarte balk.
-
... Die trafo is wel afgeschreven...
Het is niet alleen een trafo maar zo te zien ook een gelijkrichter/regelaar met een richtingomschakelaar.
Als het netsnoer vergaan is zou je die kunnen vervangen, zou verder nog goed kunnen werken.
heeft iemand een aansluitschema
Dat is niet zo moeilijk, 'trafo' in het stopcontact en de twee andere aansluitingen aan de rails.
-
Ik zou ook geen risico nemen met de trafo, oude isolatie van de bedrading en zo, ook intern!. Risico van affikken is een stuk groter. Een mooie tweedehands van Roco of zo is makkelijk te vinden en werkt makkelijker zonder schakelaartjes.
En waar is een schema voor nodig? Uit een trafo komen 2 draadjes voor de rijspanning. Deze sluit je elk aan op een van de 2 rails en klaar :) Al die schakelkastjes zijn voor wissels en seinen en niet nodig om de treinen te laten rijden. Een wat modernere en veiliger transformator heeft 2 aansluitingen voor de rails, en meestal ook 2 aansluitingen voor wisselstroom accessoires zoals wissels en zo. Dus deze heb je niet nodig om even proef te rijden.
De Trix hondekop is inderdaad de verkeerde kleur maar er klopt wel meer niet van, ik zou hem gewoon zo laten. Mooi origineel houden. Heb je de rest van het treinstel ook? En heb je er ook rails bij?
Veel plezier met het spul!
Mvg,
Robert.
-
Hallo allemaal,
allereerst dank voor alle reacties. Voor de duidelijkheid, ik ben een noob op dit gebied, de trein is bij toeval bij mij beland en ik wil inderdaad proberen te kijken of het nog werkt.
De trafo vertrouw ik niet. In de bak zaten drie, twee met stekker en 1 niet en lading oude kabel.
De hondenkop heeft naast de loc een middenstuk en eindstuk. Daar waren de ramen van kapot, die heb ik deels weer hersteld. Verder zijn er meerdere wagons en zo.
Ik zal op zoek gaan naar een simpele trafo en voor jullie is het misschien allemaal simpel, voor mij is het leren en daarom had ik ook de vraag gesteld, dank allen voor het meedenken.
-
Je kan alles eens uitproberen. Het kan idd best zijn dat alles nog werkt.
De Trafo kan idd. best nog ok zijn. Maar het is sterk aanbevolen om op z'n minst de stekker te gaan vervangen.
Alleen zijn de metalen trafo's uit de tijd en de huidige trafo's zitten in een veiliger plastieken behuizing.
Op beurzen, via de 2èhands webstekjes en bij de vakhandelaar in de buurt kan je idd voor een leuk prijsje een degelijke trafo aanschaffen. (bij de vakhandelaar is dit veelal een uit een startset geplukte gloednieuwe trafo)
Maar voor een kleine meerprijs, kan je al eens een leuke, al dan niet digitale startset aanschaffen.
Anderzijds kan je de trafo toch gaan recycleren en deze gaan gebruiken om eventuele verlichting bepaalde plekjes op de baan in sterke te regelen.
Hier op de Benelux zijn talrijke ombouwprojecten te vinden.
En ook op het web zijn talrijke voorbeelden te vinden. vb:
http://www.tcsdcc.com/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Fleischmann/1380%20V60/1380.html (kan ook met een decoder met eenzelfde afmeting van een eender ander merk)
Gr,
Jan
-
Dank Henk voor je uitleg.
Ik vond de rode kleur ook al vreemd. Nu ben ik modelbouwer en figuurschilder en de treinstel een gepaste kleur te geven is geen probleem.
Kan altijd, maar het model is door Trix in het groen en in het rood uitgebracht. De Hondekop was een elektrisch treinstel (vandaar die pantograven op het dak) en was in die jaren groen. Daar heeft Trix een model van gemaakt.
Er reed ook een driedelig dieseltreinstel in Nederland rond met een dergelijke ronde neus en dat stel was rood. Nu viel de verkoop van de Trix Hondekoppen nogal tegen en dus heeft Trix een serie rood gespoten in de hoop dat het voor dat driedelige dieselstel door kon gaan. Er werd toen wat minder kritisch gekeken. Maar de kleur is dus af fabriek.
Fleischmann heeft onder 6755 een stevige regeltrafo die je voor een paar tientjes in goede staat tweedehands op Marktplaats of beurzen kan vinden.
-
Die trafo... is die niet heel oud Marklin? Ik kan mij uit mijn herinnering herinneren dat ooit een vriendje zo'n trafo bij zijn trein had.
Ik ben misschien nog al nostalgisch van aard, ik vind het wel leuk dat zo'n erfenis zulke artikelen omhoog haalt.
Ooit ben ik met soort gelijk materiaal begonnen met mijn eerste doos.
Natuurlijk zijn de modellen uit die tijd niet zo natuurgetrouw. Ze waren toen op de markt gebracht als speelgoed.
Op zich zou je een baan kunnen maken met deze oude materialen als basis. Een ouderwetse speelgoed baan. Mogelijk kun je via andere kanalen nog wel meer oud materiaal te pakken krijgen.
-
Er staat Kleinbahn op, dus ik denk dat het Kleinbahn is. ;) Die waren nieuw al niet geweldig.
-
Als je gaat besluiten om te zien of ze rijden,zou ik wel 1st de treinen goed schoonmaken.
De kappen eraf,alles schoonmaken qua tandwielen en motor,drupje nieuwe olie hier en daar,ik denk namelijk dat als dat niet gebeurt dat oud aangekoekte vuiligheid en smeermiddel je rij plezier zo om zeep helpen.
Kan ook niet anders,spullen die zoveel jaar stil zijn geweest,stof hebben verzameld en niet worden schoongemaakt,die zijn niet zo mee werkend zonder "grote beurt" ;)
-
zoek iemand in je buurt , die wil helpen/voordoen met onderhoud en testen
Die heeft dan misschien een trafo om te testen.
Als het werkt en om te bouwen is zonder veel kosten,kanje zelf van alles wat je nodig hebt aanschaffen
-
Er staat Kleinbahn op, dus ik denk dat het Kleinbahn is. Die waren nieuw al niet geweldig.
Ockham's razor... (https://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor) ;)
Kleinbahn (http://www.kleinbahn.com/shop_index.html), toch nog 115 euro nieuw... Er zit een AC en DC uitgang op.
(http://www.kleinbahn.com/images2/401.jpg)
-
Die trix lekker rood laten , zonde om de orginaliteit om zeep te helpen.
En die bruine Italiaanse lok zie je ook maar heel zelden.
De andere twee 100 in een dozijn ;D
-
Trix loc zo laten, zeker omdat je de middelste wagon er ook bij hebt.
Wat onderhoud betreft: Dit materiaal is uit de tijd van voor de brak plastic revolutie, en praktisch onverwoestbaar. De Trix en Fleischmann zullen na het schoonmaken van de motor, wielen en aandrijf lijn weer perfect rijden.
De drie identieke schakelaars zijn voor het bedienen van seinen en daarmee verbonden spoorsecties. Mocht je interesse hebben dan kan ik het nummer van de handleiding opzoeken
-
Dank allen voor jullie reacties en meedenken.
Het schoonmaken was ik al mee begonnen want het was erg smerig. Eerst de buitenkant gedaan zo kon ik zien wat onder jaren stof en sigarettenrook verstopt was en dat is zo de kist ingegaan. Er zitten ook huisjes bij en zo meer uit die tijd en dat is zo vies dat en kapot dat ik na een uurtje spitten groen zie van het stof.
Ik ben zeker blij dat ik dit gekregen heb ook al is het niet echt netjes opgeborgen en is er wat schade, maar het meeste kan ik wel verhelpen. In de kist zat nog meer dan de locs'.
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/006-rest.jpg)
(http://www.jogy.nl/modelbouw/fotolog/albums/Modelbouw/28092016-Trein/007-rest.jpg)
Een modelbouwvriend van mij blijkt ook een Fleischmann set te hebben, analoog uit zijn jeugd, en die zoekt dat op voor mij en dan heb ik waarschijnlijk een werkend begin. Hij heeft een set met de blauwe loc, die komt blijkbaar vaker voor.
Zo leer je nog wat ;) Dank allen!
-
Die personenwagons in twee kleuren bruin horen achter de bruine lok (y)
-
Die personenwagons in twee kleuren bruin horen achter de bruine lok (y)
Er zijn twee personenwagons en de derde bruine is een postwagon, die is in dezelfde kleur. Ik moet ze nog wel allemaal van binnen schoonmaken en alle ramen doen en weer op hun plaats zetten want ze zijn grotendeels naar binnen gedrukt.
-
Misschien het begin van een gezamenlijke nieuwe hobby met de modelbouwvriend? (y)
-
Die goederenwagon helemaal achteraan heb ik ook gehad, van Lima.
Vóór ik over ging op N-spoor.
Er komen wel allemaal herinneringen naar boven met deze foto's, Jip!
Toch leuk om te zien.
Groeten,
Arbhin
-
Denk zeker dat het voor een deel van de leden deze treinen nostalgie is en voor mij zeker.
Ik heb ondertussen via Marktplaats een trafo gevonden bij iemand die niet ver van me af woont en volgend weekend ga ik die halen en dan kijken of ik wat aan de praat ga krijgen.
-
Ondertussen weer een stukje wijzer geworden. De treinen komen uit eind jaren 50. Ik ben bij een spoorclub langs geweest, was erg leerzaam en ondertussen rijdt de rode klein loc en ben ik bezig met het schoonmaken van de bruine en blauwe loc. Die reden we een beetje maar zijn erg vies.
Met de Trix hondekop zal het wat lastiger worden begreep ik omdat de aansturing via radertjes gaat die de wielen aandrijven en daar is eentje van kapot.
Nu de volgende uitdaging, hoe sluit ik een trafo aan op de rails?
-
Hoi Jip,
Kan je een foto van de aansluitingen plaatsen en het merk + typenummer opgeven?
Als het een FLM-trafo is, zal de aansluiting niet moeilijk zijn.
Je moet wel een aansluitrail of railklemmen hebben of nauwkeurig kunnen solderen.
Nog een vraag: welk merk en type rails heb je? Bij FLM is er onderscheid tussen:
- 16xx (geen bedding, kartonnen bielzen, 50er jaren),
- 17xx/60xx (geen bedding, kunststof bielzen, Modellgleis)
- 61xx (met bedding, Profigleis).
-
Even er vanuit gaande dat er Fleischmann rails bij zit van dezelfde leeftijd als de locomotieven: De officiële aansluit rails uit die periode is een willekeurig stuk rails met daaronder twee metalen strips waar aansluit punten aan zitten. Deze aansluit punten kunnen losgemaakt worden (niet te vaak doen anders breekt het metaal)
Dit aansluiting systeem is gemonteerd op zwart plastic, en als het intact is zitten beide delen met een boogje aan elkaar vast.
De andere optie (aangezien je twee stop schakelaars hebt) is om de aansluit klemmen daarvan te gebruiken. Deze zijn volledig van metaal, en geven per stuk stroom aan een spoorstaaf (dus moet je de draad onder de bielzen door halen)