BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 22 September 2016, 13:28:32
-
Moest vandaag weer eens in Goes zijn en gelijk een bezoekje gebracht aan de SGB. Reinier Zondervan was weer een bijzonder goede gastheer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_1323-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_1323-9.jpg)
Twee voertuigen die de nodige aandacht vragen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_1326-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_1326-9.jpg)
Het is een echte Omc (910)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_1321-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_1321-9.jpg)
Het is en blijft moeilijk fotograferen in de beperkte ruimte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_1334-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_1334-9.jpg)
Mooi stoot- en trekwerk...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_1337-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_1337-9_1.jpg)
Let even op het koperen "tocht"raampje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_1327-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_1327-9.jpg)
Eerlijk houten panelen als afscherming tussen de passagiersruimte en de balkons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1328-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1328-9.jpg)
Elektrisch deel van de stuurstand in wording
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1333-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1333-9.jpg)
Een deel van die bedrading gaat dus hier heen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1329-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1329-9.jpg)
en dat is weer nodig om dit aan te sturen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1330-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1330-9.jpg)
Voor de kenners
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1331-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1331-9.jpg)
Wiel ophanging met (fake)remwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_1332-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_1332-9.jpg)
Vanuit een ander standpunt gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_1322-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_1322-9.jpg)
Nog meer specifieke onderdelen van de Omc, maar waarom vier?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1338-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1338-9.jpg)
Nu deze gebruikt ook van die koelelementen op het dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_1339-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_1339-9.jpg)
De tweede motor/bijwagen in wording
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_1324-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_1324-9.jpg)
SGB's eerste staat te wachten op zijn revisie die in 2020 voltooid moet zijn ivm............
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-IMG_1335-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-IMG_1335-9.jpg)
Zo kom je ze niet vaak meer tegen in de werkplaats(en)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-IMG_1325-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-IMG_1325-9.jpg)
de stappers van de 521
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_1336-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_1336-9.jpg)
;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1341-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1341-9.jpg)
Ook vandaag, Business als Usual ;D
-
Mooie update. (y)
En die zijkantfoto van de snoet geeft mooi aan dat een omC helemaal geen vierkante doos is ;D
-
Mooie update, goed dat het werk aan het interieur nu ook opschiet (y) !
-
Goed bezig geweest Krasmans!👍👍
-
Mooi ding is het aan het worden. Is het plaatwerk van de Omc echt geklonken of net zoals de Arnhemse tram stiekum geschroefd en gelast?
Mvg, Paul
-
Ze hebben me daar ter plekke verzekerd dat het echt geklonken is.
Je kan het ook zien aan een van de foto's van Sobat. Aan de binnenkant van het front zie je bolle koppen, en geen moeren.
-
Het onderstel is gelast, het plaatwerk is geklonken met enige duizenden echte klinknagels.
-
Cool! 8)
-
De tweede omC krijgt z'n plaatwerk, zoals hier te zien: https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/posts/1089114994476804
-
Ja, geweldig project! Gezien de voortgang die de SGB hierin maakt (y) denk ik dat je binnenkort kunt zien dat het inderdaad geklonken wordt; voortgangsfoto's van het eerste rijtuig lieten dit al zien. Incidentele bouten die te zien waren, waren puur ter fixatie.
-
Klopt, het plaatwerk wordt eerst met enkele bouten gefixeerd. Dan worden alle andere gaten van klinknagels voorzien en als laatste worden de bouten ook door klinknagels vervangen.
-
Heb jullie maar even geliked op feestboek.
Erg leuk om de vorderingen van een geweldig project zo te volgen (y)
-
Om op het klinken terug te komen: de keuze om daadwerkelijk te klinken is weloverwogen. Het aanbrengen van een grote hoeveelheid nepklinknagels kost evengoed enorm veel tijd, zeker als het gaat om de hoeveelheden nagels die er in zoiets als een omC verdwijnen, of je ze nu zou plakken of schroeven. Gewoon klinken levert bovendien een solide constructie op, waar geschroefde klinknagels (bouten eigenlijk dus) dat op een andere manier zouden doen. Daarnaast is er de afgelopen jaren bij de SGB ruimschoots ervaring opgedaan met klinken (bijvoorbeeld sik 122, stoomloc Enter), dus voor een nagels meer of minder draaien we onze hand niet om. Overigens schromen we niet om te lassen op die plekken waarop het niet opvalt, zo zijn bijvoorbeeld de aanpassingen aan het onderstel grotendeels gelast en als hulpmiddel wordt er vanzelfsprekend ook in voorbereiding op het klinken veelvuldig gelast.
Houd de Facebookpagina inderdaad zeker in de gaten de komende tijd, want er staat nog een aantal heel mooie mijlpalen op stapel...
-
Volgens mij heb ik het al eens eerder gevraagd:
Wat voor techniek/aandrijving/onderstel zit er nu in? Vast niet hoe het vroeger was... ;D
-
De aandrijfunit komt uit de Duitse railbus van de SGB. De tweede omC blijft voorlopig zonder aandrijving.
Maar de details kan Steef beter vertellen.
-
Het onderstel en de aandrijflijn, inclusief wielassen, zijn afkomstig van een Duitse Schienenbus (VT98). Feitelijk zijn de omC's bij de SGB dus grondig verbouwde Duitse motorwagens. Verschil is wel dat de VT98 een dubbele aandrijflijn heeft (beide assen een eigen motor en versnellingsbak) en de omC maar een enkele, in verband met de ruimte en het feit dat onze omC maar 30 km/u hoeft te rijden en geen 90 zoals de Schienenbus.
-
De motor draait: https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/videos/1113042145417422/
-
Prachtig wat men in Goes heeft gepresteerd en nog steeds presteert.
Maar die motor, klinkt die niet veel te "glad" voor een Omc?
-
Het is ook geen motor zoals die origineel in de Omc zat natuurlijk...
-
Het is toch een duitse Schienenbus met kapwissel? ;D
-
@Hobojohn, heb jij het oorspronkelijke geluid van een Omc ergens gehoord dat je t met dit geluid kunt vergelijken? ( Zou geweldig zijn)
-
Het originele geluid is wel te reproduceren. De tekeningen van de oorspronkelijke oliemotoren zijn vast nog wel ergens te vinden. Die bouw je na en je start hem.
Te duur? Dat vonden ze bij de SGB ook, en daarom hebben ze gekozen voor de motor van een Schienenbus.
-
(y)
-
De omC's zijn nog lang als montagewagens gebruikt, vermoedelijk op eigen kracht inzetbaar.
Ik heb er omstreeks 1970 nog eentje in (Barneveld-)Voorthuizen, op een spoor ten zuiden van Amersfoort--Apeldoorn, zien staan.
Dus mogelijk zijn er nog oorgetuige in leven........
Dirk
-
Die onderhouds ploegen van de DB rijden toch nog rond her en dermet die dingen in t geel ?
-
Die DB onderhoudsploegen rijden mogelijk wel met gele Schienenbussen, maar niet met ex-NS Omc's ;). En 't ging om geluid van de Omc's.
-
Het oorspronkelijke geluid?
Nee dat heb ik niet gehoord.
Maar als je te rade gaat bij motorengeluiden uit diezelfde tijd als waarin de Omc is gebouwd dan hoor je toch wel een wat 'rauwer' en dus -wat mij betreft- mooier geluid.
Je kunt toch ook niet bijvoorbeeld,om maar wat te noemen- een tweedekker uit de jaren dertig restaureren met een turboprop? Tenminste als je het historisch verantwoord wilt doen. :D
Zo kijk ik er tegenaan. Een ieder mag wat anders vinden hoor.
Laten we blij wezen dat er een Omc als historisch treinmateriaal gespaard is voor nu en het nageslacht.
Hulde aan alle bouwers daar in Goes. (y)
Groet
Jan.
-
Nu is dit natuurlijk ook geen restauratie maar betreft het volledige nieuwbouw.
-
Er kan altijd nog een pluk glaswol uit de uitlaat dempers gehaald worden...
-
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.
-
De oude motor hing ook onder de vloer, maar was hoger van bouw en stak daarom deels door de vloer.
-
Aah, dan heb ik dat een beetje half onthouden :)
-
Het verschil zit hem in de bouw van de motor. De motor van de Schienenbus heeft liggende cilinders en past daarom plat onder de vloer.
De originele motor had staande cilinders.
-
Voor zover men het echt belangrijk vind (ik persoonlijk niet)
Hoeveel mensen zouden er nog zijn die zo'n ding herkennen en zich nog exact het geluid herinneren ?
Dus van hoeveel mensen zou je op dat vlak "kritiek" kunnen verwachten omdat het niet conform het origineel is ?
(hoeveel van die mensen die ja en ja kunnen roepen op de vragen uit de 2e regel,zijn überhaupt in staat om naar de SGB te reizen en het project bij voltooing te aanschouwen ??? ;D )
Het merendeel van de bezoekers moeten al een beetje treinen "gek" zijn om er iets in te herkennen en roepen dan waarschijnlijk hee een schienenbus,want dat is eigenlijk het enigste wat er nog rondrijd en "lijkt" op wat ze voor moois bij de SGB aan het bouwen zijn.
Zo zie ik het tenminste.
-
Beschouw dit maar als gekeuvel over hoe het had kunnen zijn, Floris. Uiteraard zijn we ( coorect me if I'm wrong :P ) hartstikke blij dat men bij de SGB niet alleen het idee had om een Omc te bouwen, maar dat initiatief ook doorgezet heeft tot een rijdende replica! Als iedereen weet dat het een replica is op basis van een duitse railbus verwacht ook niemand dat het klinkt zoals ooit.
Het is tegelijkertijd ook een uniek project, want bij mijn weten is dit de kleinste voormalig-NS motorwagen die nu op de rails staat. Veel kleiner dan een DE-1, dus die associatie zal niet gelegd worden. Maar hoe die dan wel gaat heten weet ik niet, het uiterlijk overtreft de verwachtingen bij het woord 'schienenbus' . Verzin maar eens een nieuwe typering, te beginnen bij de historische naam; Ome Keesje ;) .
-
Om dan maar de aandacht van de motor af te leiden ;D ;):
https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/photos/a.371015032953474.92506.173545009367145/1115753958479574/?type=3&theater (https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/photos/a.371015032953474.92506.173545009367145/1115753958479574/?type=3&theater)
Ook aan de binnenkant wordt stug doorgewerkt (y)
-
Misschien mag ik nu eens zeggen dat het niet Omc is maar omC.
Klasseletters altijd in hoofdletters, aanduidingen over de soort in kleine letters
omC is een derde klas motorrijtuig met oliemotor.
Dirk
-
En nu graag een omBC, model '37 aub. Het tempo zit er goed in :D
-
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.
Zou kunnen dat de mensen die er bovenop zaten daar anders over dachten. ;D
-
Misschien mag ik nu eens zeggen dat het niet Omc is maar omC.
Dat mag. Diverse mensen in dit topic schrijven het gelukkig goed 8)
-
Ach Sjeekspier merkte het al op; Wat is een naam? ;D
-
De Stork diesel waar een aantal omC tjes mee was uitgerust was een 6-cylinder met ca 16 liter cyl.inhoud en draaide 1200 toeren/min. De Buessing U10 van de Schienenbus heeft ook 6 cylinders met ca 10 liter totale cyl. inhoud en draait 2000 toeren/minuut. Reken maar dat het anders klinkt dan vroeger.
-
Kiekeboe....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC.jpg)
-
Mooi hoor! Knap staaltje werk is daar geleverd! (y)
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Dat ziet er geweldig uit. Complimenten voor alle bouwers!
Rob
-
De Stork diesel waar een aantal omC tjes mee was uitgerust was een 6-cylinder met ca 16 liter cyl.inhoud en draaide 1200 toeren/min. De Buessing U10 van de Schienenbus heeft ook 6 cylinders met ca 10 liter totale cyl. inhoud en draait 2000 toeren/minuut. Reken maar dat het anders klinkt dan vroeger.
De 101 van de NTM (http://www.nmld.nl/nl/object/1013) klinkt ook heel anders dan oorspronkelijk. Uiterlijk lijkt hij op hij vroeger was, technisch is het een totaal andere machine (maar wel met A-status).
-
Gelukkig leeft er hoogstwaarschijnlijk niemand meer die de NTM 101 nog in Friesland heeft horen rijden. Voor de omCtjes geldt vermoedelijk hetzelfde.
De M67 van de RTM klinkt nu ook veel beschaafder dan vroeger (die heb ik meegemaakt jaren 60), maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat er nu een ordentelijke knalpot op de uitlaat zit. Het hoeft de motor niet te zijn.
Dirk
-
In de NTM 101 zaten een aantal technische fouten in het ontwerp.
Logisch dat je die niet weer terug gaat bouwen.. De huidige aandrijflijn is denk ik een stuk betrouwbaarder.. Erg handig als je de lok regelmatig wilt inzetten... ::)
Ik ben van mening dat de oplossing die voor de Omc bedacht is een hele goede is... Standaard onderdelen is meestal een garantie voor voldoende reserveonderdelen....
Michael
-
De bezoekers van Stoomtram Hoorn- Medemblik zien een goed bruikbare NTM 101 trammetjes trekken en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing. Ik had ervoor gekozen om de 101 statisch te houden en te vertellen van de ontwerpfouten. Ik vind het uiterst verwonderlijk dat zo'n mislukking als de 101 bewaard is gebleven en dat succesvol tractiematerieel totaal verdwenen is.
De OmC' s zijn van dat laatste een voorbeeld. Het is daarom mooi dat daar een replica van gemaakt wordt. Hoewel op basis van een Duitse railbus heeft de techniek meer overeenkomsten met de oude OmC (dieselmechanisch) dan de huidige 101 (Diesel met hydrostatische aandrijving) met de oude (dieselmechanisch). Ik vind het slim aangepakt met een mix van idealen (de OmC opnieuw tot leven brengen) en realiteitszin (op basis van een vergelijkbaar Duits ontwerp waarvan in overvloed exemplaren bewaard zijn gebleven).
-
Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing.
Je kan het ook zien als het herstel van een ooit gemaakte fout.
-
Door dit ontwerp kunnen we toch weer iets van het oude nostalgische terugzien. Of het ontwerp nou klopt of niet. En of het nou conform de werkelijkheid van vroeger is of niet. Het voorziet in zijn behoefte. En als je nu kijkt hoe origineel opgeknapt materieel nog is. Met name de stoomlocs. Dan blijft er niet veel meer over. Tja in het spoorwegmuseum, maar die kunnen niet rijden. Ik vind het een goed compromis met die OMC's.
-
En als je nu kijkt hoe origineel opgeknapt materieel nog is. Met name de stoomlocs. Dan blijft er niet veel meer over. Tja in het spoorwegmuseum,
Zie bij voorbeeld de RSTM 2 ......... gewoon afblijven, die rijdend maken kan in theorie wel, maar dan moet je zoveel aan de loc veranderen wat historisch niet juist is .....
-
De bezoekers van Stoomtram Hoorn- Medemblik zien een goed bruikbare NTM 101 trammetjes trekken en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing. Ik had ervoor gekozen om de 101 statisch te houden en te vertellen van de ontwerpfouten. Ik vind het uiterst verwonderlijk dat zo'n mislukking als de 101 bewaard is gebleven en dat succesvol tractiematerieel totaal verdwenen is.....
Mislukkingen horen in een technische ontwikkeling, bepaalde technieken moeten nu eenmaal uitgeprobeerd worden om te weten of het werkt of niet. De NTM 101 is bewaard gebleven in een niet originele al gewijzigde vorm voordat hij naar de SHM kwam. Ontwerpfouten uitleggen aan het publiek? Met de huidige weinige technische kennis gaat dat volledig voorbij aan datzelfde publiek. Verder is de SHM geen statisch museum en paste de loc in de collectie als trekkracht voor NTM rijtuigen.
Mvrgr
Koopmans
-
Laten we allereerst blij zijn met alles wat er bewaard is gebleven. Veel hangt af van het toeval.
De NTM 101, en waarschijnlijk ook de LTM loc in Hoorn, had niet meer bestaan zonder de Tweede Wereldoorlog. Een zusterloc die nog heel lag bij het Havenbedrijf Rietlanden reed werd gesloopt.
En als de omC's nog wat langer als montagewagens waren gebruikt, waren de replica's niet nodig geweest.
Alleen over Bokkendozen, RET vierassers en Sikken hoeven we ons geen zorgen te maken.
Dirk
-
...en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing
Dat heet "historisch illustratief"😁 het laat zien hoe het vroeger was en kan geheel of gedeeltelijk zijn herbouwd. Wel eens in een weelderig kasteel geweest? Besef dan dat dat waarschijnlijk leeggeroofd en half ingestort was voor men zo rijk was het weer op te bouwen. Van alles wat bedoeld is om historie zichbaar te maken is vrijwel niets nog helemaal origineel en dat is voor de functievan het object ook niet van belang.
-
Het hele modeltreingedoe van "ons" is ook alleen maar een verbeelding van hoe het ooit ongeveer was.
Ik ben al erg blij met een beeld van hoe het was. een replica is nooit een restauratie en een restauratie is niet "dans son jus".
Alles heeft zijn eigen waarde en zijn eigen functie.
Wees blij dat iemand iets doet, en anders doe het zelf dan beter. Daar genieten dan weer anderen van.
Dit is net om af te zeiken maar er zijn al zoveel mensen die roepen; het kan ook (moet eigenlijk) anders.
Succes met het beter doen, Carel.
-
Precies Bessel, dat bedoel ik nou ook! Er zijn maar weinig dingen die in originele staat zijn gebleven. Een gebouw of een technisch voorwerp evalueert mee met de noden en technieken. Dat kun je niet ongedaan maken. Ook de bewaarde hondekop vier heeft zover ik weet niet alle originele onderdelen meer. Maar de trein rijdt, en dat willen we toch ook wel? Rust betekent overigens ook roest! En dat willen we juist niet want roest betekent achteruitgang van de trein.
-
Vandaag reed omC 909 voor het eerst op de SGB-spoorlijn, waardoor voor het eerst in decennia dit plaatje mogelijk werd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170826_172810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170826_172810.jpg)
-
Gaaf!
-
Wat een snoepje!
Reinout
-
En een filmpje:
https://youtu.be/NneunCYUJ-4
De toeter is een geïmproviseerd los exemplaar, niet op letten...
-
Heel erg leuk!!
gr Ed.
-
Schattug.
Nou graag die internationale doorgangstrein afmaken. ;D
-
Dat hebben ze toch maar mooi geflikt (y) (y)
Prachtig!! Het plaatje even in zwart/wit en je zit een 90 jaar terug in de tijd ;)
-
Wat een fantastische prestatie. Gefeliciteerd!
-
Echt enorm gaaf. Gefeliciteerd. En nu een diesel vijf graag! ;D
-
Eerst de NS600/2000 maar naar Goes halen en inzetbaar maken :D
@SGB proficiat met dit resultaat!
-
Die NS 2000 komt nu ook wel goed. Is ie al officieel aangekocht?
-
Nee, gekregen ;)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70043.msg3221735960.html#msg3221735960
-
De omC is prachtig geworden!
Petje af. (y)
Groet,
Bas
-
Ik vind het filmpje nog indrukwekkender dan de foto's. Een rijdende omC door het Zeeuwse (vrijwel onveranderde) landschap; onwerkelijk.
En die toeter is gewoon gaaf. Lekker zo laten ;)
-
Nee, die toeter kan echt niet ;D
Gaat als de brandweer haha
Mooi geworden, kom snel weer eens kijken aan de overkant (y)
-
WOW................................. Hier ben ik stil van en helemaal van slag.
Wat een initiatief en wat een fantastisch resultaat. Mooier dn mooi.
en als we dan toch even mogen zeuren hier over een volgend project????
Die ontzettend treurige beestachtig fraaie en met een droevig makende geschiedenis, de Nederlands / Zwitserse diesel TEE - NS DE IV 1001 die lang bij Amsterdam CS heeft staan te verpieteren.
IMHO die zou best ook gered mogen worden. Hij is het waard.
Bedankt SGB, Carel.
-
De Nederlands-Zwitserse TEE lijkt me geen taak voor de SGB. Naar mijn weten heeft die daar nooit gereden. (hoewel het technisch wel had gekund)
-
Dat hoeft de SGB niet (alleen) te doen. De omC is een heel inspirerend project. Een voorbeeld waar complete herbouw gewoon is gelukt. De TEE motorwagen is letterlijk een maatje groter. Je zou een consortium van museale organisaties moeten inschakelen. En de SGB is heel welkom voor kennis en ervaring met herbouw van spoorweghistorie.
Het kan vast. Geld is de ene kwestie, organisatie is de andere.
Groeten, Paul
-
Een groot project is het zeker. Als eerste komt dan SBB Historic in beeld. Zou het echt geen probleem vinden als onze oude TEE zes maanden per jaar in Zwitserland reed, gedeeld geluk is half geluk maar toch... En de Zwitsers hebben waarschijnlijk net iets meer geld te besteden voor dergelijke restauratieprojecten dan wij.
-
SBB Historic heeft inmiddels zeer veel moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen! :(
-
WOW................................. Hier ben ik stil van en helemaal van slag.
Wat een initiatief en wat een fantastisch resultaat. Mooier dn mooi.
en als we dan toch even mogen zeuren hier over een volgend project????
Die ontzettend treurige beestachtig fraaie en met een droevig makende geschiedenis, de Nederlands / Zwitserse diesel TEE - NS DE IV 1001 die lang bij Amsterdam CS heeft staan te verpieteren.
IMHO die zou best ook gered mogen worden. Hij is het waard.
Bedankt SGB, Carel.
Euhm, bedankt en het volgende project? Verdiep je even in het project omC, en dan weet je dat ze nog lang niet klaar zijn hoor, en kijk daarna eens rond op het terrein van de SGB zelf... ;)
-
Euhm, bedankt en het volgende project? Verdiep je even in het project omC, en dan weet je dat ze nog lang niet klaar zijn hoor, en kijk daarna eens rond op het terrein van de SGB zelf... ;)
30 september en 1 oktober zijn geschikte data om beiden te doen (y) ;D
-
Dieselweekeinde SGB (http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0021LI)
-
Dienstregeling dieselweekeinde is hier te vinden: http://destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0004LI
De pagina met inhoudelijke info komt snel online, maar verklapt kan alvast worden dat de Plan U en de Blauwe Engel van het Spoorwegmuseum te gast zullen zijn, én dat omC 909 van dichtbij te bewonderen zal zijn. Als het een beetje meezit, worden er zelfs voetplaatritjes mee gereden op het SGB-emplacement.
-
Ik weet en realiseer me ook echt wel de veelheid aan mooie en boeiende projecten van de SGB. In die zin zijn ze niet anders dan ikzelf met mijn bouwen aan 12 kits en verbouwingen tegelijk en ook nog een baan in opbouw. en als er geen dringender zaken op dat moment zijn laat ik mij dat weekend net ontgaan.
Ik ben hier niet begonnen over heel grote vervolgprojecten.
Ik vind en vond dat die verpieterende, snel aftakelende en machtige DE IV een fantastisch project is om gauw aan te beginnen.
Bovendien een zeer bruikbare en pubiektrekkende parel aan het Europees rijdend erfgoed.
Wellicht dat alle bekwame museumspoorstichtingen met hun knowhow en vaardigheden de handen ineen moeten slaan in een club voor de grotebaandiesels. We hebben toch ook al een DE III?!
Nederland de motorbak, Duitsland de twee tussenrijtuigen en Zwitserland de stuurstand?
Nou ja ik ben een betere filosoof dan netwerker. Anders zou ik zelf de boel wel van de grond proberen te trekken.
En o ja dit raakt intussen ver af van het draadje.
SGB wat is deze omC een sieraad aan julle kroon, duizend maal hulde.
Carel
-
.. én dat omC 909 van dichtbij te bewonderen zal zijn. Als het een beetje meezit, worden er zelfs voetplaatritjes mee gereden op het SGB-emplacement.
De hele omC is toch één gote voetplaat ;D ?
Ik val anderen bij; hulde, hulde en nog eens hulde voor de SGB met dit herbouw-initiatief!
-
Alle bijdragen over het TEE stel zijn verplaatst naar:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42080.0.html
Eelco
team forummoderatoren BNLS
-
Mooi, kunnen we hier weer ongegeneerd sluikreclame maken voor het SGB dieselweekend. Hadden we al gezegd dat dan de omC op het terrein te aanschouwen is ;D
-
Laat ik nou net dat weekend vrij zijn ;D (y)