BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 22 September 2016, 13:28:32

Titel: SGB's omC
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2016, 13:28:32
Moest vandaag weer eens in Goes zijn en gelijk een bezoekje gebracht aan de SGB. Reinier Zondervan was weer een bijzonder goede gastheer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_1323-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_1323-9.jpg)
Twee voertuigen die de nodige aandacht vragen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_1326-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_1326-9.jpg)
Het is een echte Omc (910)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_1321-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_1321-9.jpg)
Het is en blijft moeilijk fotograferen in de beperkte ruimte

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_1334-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_1334-9.jpg)
Mooi stoot- en trekwerk...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_1337-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_1337-9_1.jpg)
Let even op het koperen "tocht"raampje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_1327-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_1327-9.jpg)
Eerlijk houten panelen als afscherming tussen de passagiersruimte en de balkons.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1328-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1328-9.jpg)
Elektrisch deel van de stuurstand in wording

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1333-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1333-9.jpg)
Een deel van die bedrading gaat dus hier heen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1329-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1329-9.jpg)
en dat is weer nodig om dit aan te sturen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1330-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1330-9.jpg)
Voor de kenners

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1331-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1331-9.jpg)
Wiel ophanging met (fake)remwerk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_1332-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-IMG_1332-9.jpg)
Vanuit een ander standpunt gezien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_1322-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_1322-9.jpg)
Nog meer specifieke onderdelen van de Omc, maar waarom vier?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1338-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1338-9.jpg)
Nu deze gebruikt ook van die koelelementen op het dak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_1339-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_1339-9.jpg)
De tweede motor/bijwagen in wording

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_1324-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_1324-9.jpg)
SGB's eerste staat te wachten op zijn revisie die in 2020 voltooid moet zijn ivm............

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-IMG_1335-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-IMG_1335-9.jpg)
Zo kom je ze niet vaak meer tegen in de werkplaats(en)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-IMG_1325-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-IMG_1325-9.jpg)
de stappers van de 521

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_1336-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_1336-9.jpg)
 ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1341-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1341-9.jpg)
Ook vandaag, Business als Usual ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dh3201 op 22 September 2016, 14:01:11
Mooie update. (y)
En die zijkantfoto van de snoet geeft mooi aan dat een omC helemaal geen vierkante doos is ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 22 September 2016, 16:39:16
Mooie update, goed dat het werk aan het interieur nu ook opschiet  (y) !
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Rob Ellerman op 22 September 2016, 20:45:44
Goed bezig geweest Krasmans!👍👍
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 22 September 2016, 21:02:04
Mooi ding is het aan het worden. Is het plaatwerk van de Omc echt geklonken of net zoals de Arnhemse tram stiekum geschroefd en gelast?

Mvg, Paul
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 September 2016, 21:08:32
Ze hebben me daar ter plekke verzekerd dat het echt geklonken is.

Je kan het ook zien aan een van de foto's van Sobat. Aan de binnenkant van het front zie je bolle koppen, en geen moeren.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 22 September 2016, 21:12:24
Het onderstel is gelast, het plaatwerk is geklonken met enige duizenden echte klinknagels.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 22 September 2016, 21:24:14
Cool!  8)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 05 October 2016, 11:07:53
De tweede omC krijgt z'n plaatwerk, zoals hier te zien: https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/posts/1089114994476804
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 05 October 2016, 11:52:06
Ja, geweldig project! Gezien de voortgang die de SGB hierin maakt  (y) denk ik dat je binnenkort kunt zien dat het inderdaad geklonken wordt; voortgangsfoto's van het eerste rijtuig lieten dit al zien. Incidentele bouten die te zien waren, waren puur ter fixatie.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 05 October 2016, 12:24:16
Klopt, het plaatwerk wordt eerst met enkele bouten gefixeerd. Dan worden alle andere gaten van klinknagels voorzien en als laatste worden de bouten ook door klinknagels vervangen.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: DV modelspoor op 05 October 2016, 14:08:40
Heb jullie maar even geliked op feestboek.
Erg leuk om de vorderingen van een geweldig project zo te volgen (y)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Steef op 05 October 2016, 14:51:30
Om op het klinken terug te komen: de keuze om daadwerkelijk te klinken is weloverwogen. Het aanbrengen van een grote hoeveelheid nepklinknagels kost evengoed enorm veel tijd, zeker als het gaat om de hoeveelheden nagels die er in zoiets als een omC verdwijnen, of je ze nu zou plakken of schroeven. Gewoon klinken levert bovendien een solide constructie op, waar geschroefde klinknagels (bouten eigenlijk dus) dat op een andere manier zouden doen. Daarnaast is er de afgelopen jaren bij de SGB ruimschoots ervaring opgedaan met klinken (bijvoorbeeld sik 122, stoomloc Enter), dus voor een nagels meer of minder draaien we onze hand niet om. Overigens schromen we niet om te lassen op die plekken waarop het niet opvalt, zo zijn bijvoorbeeld de aanpassingen aan het onderstel grotendeels gelast en als hulpmiddel wordt er vanzelfsprekend ook in voorbereiding op het klinken veelvuldig gelast.

Houd de Facebookpagina inderdaad zeker in de gaten de komende tijd, want er staat nog een aantal heel mooie mijlpalen op stapel...
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Wijbe op 05 October 2016, 16:56:25
Volgens mij heb ik het al eens eerder gevraagd:

Wat voor techniek/aandrijving/onderstel zit er nu in? Vast niet hoe het vroeger was...  ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 October 2016, 17:08:48
De aandrijfunit komt uit de Duitse railbus van de SGB. De tweede omC blijft voorlopig zonder aandrijving.
Maar de details kan Steef beter vertellen.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Steef op 05 October 2016, 19:00:48
Het onderstel en de aandrijflijn, inclusief wielassen, zijn afkomstig van een Duitse Schienenbus (VT98). Feitelijk zijn de omC's bij de SGB dus grondig verbouwde Duitse motorwagens. Verschil is wel dat de VT98 een dubbele aandrijflijn heeft (beide assen een eigen motor en versnellingsbak) en de omC maar een enkele, in verband met de ruimte en het feit dat onze omC maar 30 km/u hoeft te rijden en geen 90 zoals de Schienenbus.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 01 November 2016, 18:38:02
De motor draait: https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/videos/1113042145417422/
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Hobojohn op 01 November 2016, 19:03:40
Prachtig wat men in Goes heeft gepresteerd en nog steeds presteert.
Maar die motor, klinkt die niet veel te "glad" voor een Omc?

Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: sander1985 op 02 November 2016, 07:39:40

Het is ook geen motor zoals die origineel in de Omc zat natuurlijk...
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dh3201 op 02 November 2016, 08:31:34
Het is toch een duitse Schienenbus met kapwissel?  ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 02 November 2016, 09:37:35
@Hobojohn, heb jij het oorspronkelijke geluid van een Omc ergens gehoord dat je t met dit geluid kunt vergelijken? ( Zou geweldig zijn)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 November 2016, 09:56:54
Het originele geluid is wel te reproduceren. De tekeningen van de oorspronkelijke oliemotoren zijn vast nog wel ergens te vinden. Die bouw je na en je start hem.
Te duur? Dat vonden ze bij de SGB ook, en daarom hebben ze gekozen voor de motor van een Schienenbus.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Deetrein op 02 November 2016, 12:46:01
 (y)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dwem op 02 November 2016, 15:11:59
De omC's zijn nog lang als montagewagens gebruikt, vermoedelijk op eigen kracht inzetbaar.
Ik heb er omstreeks 1970 nog eentje in (Barneveld-)Voorthuizen, op een spoor ten zuiden van Amersfoort--Apeldoorn, zien staan.
Dus mogelijk zijn er nog oorgetuige in leven........

Dirk
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: tijgernootje op 03 November 2016, 13:00:04
Die onderhouds ploegen van de DB rijden toch nog rond her en dermet die dingen in t geel ?
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 03 November 2016, 14:29:27
Die DB onderhoudsploegen rijden mogelijk wel met gele Schienenbussen, maar niet met ex-NS Omc's  ;). En 't ging om geluid van de Omc's.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Hobojohn op 03 November 2016, 18:49:38
Het oorspronkelijke geluid?
Nee dat heb ik niet gehoord.

Maar als je te rade gaat bij motorengeluiden uit diezelfde tijd als waarin de Omc is gebouwd dan hoor je toch wel een wat 'rauwer' en dus -wat mij betreft- mooier geluid.

Je kunt toch ook niet bijvoorbeeld,om maar wat te noemen- een tweedekker uit de jaren dertig restaureren met een turboprop?  Tenminste als je het historisch verantwoord wilt doen. :D

Zo kijk ik er tegenaan. Een ieder mag wat anders vinden hoor.
 
Laten we blij wezen dat er een Omc als historisch treinmateriaal gespaard is voor nu en het nageslacht.
Hulde aan alle bouwers daar in Goes.  (y)

Groet
Jan.

Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: martinh op 03 November 2016, 19:12:49
Nu is dit natuurlijk ook geen restauratie maar betreft het volledige nieuwbouw.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: ivanzon op 03 November 2016, 20:06:27
Er kan altijd nog een pluk glaswol uit de uitlaat dempers gehaald worden...
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Thom op 03 November 2016, 21:33:29
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.

Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 03 November 2016, 21:35:49
De oude motor hing ook onder de vloer, maar was hoger van bouw en stak daarom deels door de vloer.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Thom op 03 November 2016, 22:04:45
Aah, dan heb ik dat een beetje half onthouden :)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 November 2016, 23:15:15
Het verschil zit hem in de bouw van de motor. De motor van de Schienenbus heeft liggende cilinders en past daarom plat onder de vloer.
De originele motor had staande cilinders.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: tijgernootje op 04 November 2016, 14:06:22
Voor zover men het echt belangrijk vind (ik persoonlijk niet)
Hoeveel mensen zouden er nog zijn die zo'n ding herkennen en zich nog exact het geluid herinneren ?
Dus van hoeveel mensen zou je op dat vlak "kritiek" kunnen verwachten omdat het niet conform het origineel is ?
(hoeveel van die mensen die ja en ja kunnen roepen op de vragen uit de 2e regel,zijn überhaupt in staat om naar de SGB te reizen en het project bij voltooing te aanschouwen  ???  ;D )
Het merendeel van de bezoekers moeten al een beetje treinen "gek" zijn om er iets in te herkennen en roepen dan waarschijnlijk hee een schienenbus,want dat is eigenlijk het enigste wat er nog rondrijd en "lijkt" op wat ze voor moois bij de SGB aan het bouwen zijn.
Zo zie ik het tenminste.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 04 November 2016, 14:59:37
Beschouw dit maar als gekeuvel over hoe het had kunnen zijn, Floris. Uiteraard zijn we ( coorect me if I'm wrong  :P ) hartstikke blij dat men bij de SGB niet alleen het idee had om een Omc te bouwen, maar dat initiatief ook doorgezet heeft tot een rijdende replica! Als iedereen weet dat het een replica is op basis van een duitse railbus verwacht ook niemand dat het klinkt zoals ooit.
Het is tegelijkertijd ook een uniek project, want bij mijn weten is dit de kleinste voormalig-NS motorwagen die nu op de rails staat. Veel kleiner dan een DE-1, dus die associatie zal niet gelegd worden. Maar hoe die dan wel gaat heten weet ik niet, het uiterlijk overtreft de verwachtingen bij het woord 'schienenbus' . Verzin maar eens een nieuwe typering, te beginnen bij de historische naam; Ome Keesje ;) .
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: martinh op 04 November 2016, 15:01:55
Om dan maar de aandacht van de motor af te leiden  ;D ;):

https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/photos/a.371015032953474.92506.173545009367145/1115753958479574/?type=3&theater (https://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele/photos/a.371015032953474.92506.173545009367145/1115753958479574/?type=3&theater)

Ook aan de binnenkant wordt stug doorgewerkt  (y)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dwem op 04 November 2016, 15:33:31
Misschien mag ik nu eens zeggen dat het niet Omc is maar omC.

Klasseletters altijd in hoofdletters, aanduidingen over de soort in kleine letters

omC is een derde klas motorrijtuig met oliemotor.

Dirk
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 04 November 2016, 15:57:18
En nu graag een omBC, model '37 aub. Het tempo zit er goed in  :D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: henk op 04 November 2016, 16:04:13
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.

Zou kunnen dat de mensen die er bovenop zaten daar anders over dachten.  ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 04 November 2016, 16:19:02
Misschien mag ik nu eens zeggen dat het niet Omc is maar omC.

Dat mag. Diverse mensen in dit topic schrijven het gelukkig goed  8)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Hans Reints op 04 November 2016, 16:34:22
Ach Sjeekspier merkte het al op; Wat is een naam? ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: jjg koopmans op 04 November 2016, 20:59:34
De Stork diesel waar een aantal omC tjes mee was  uitgerust was een 6-cylinder met ca 16 liter cyl.inhoud en draaide 1200 toeren/min. De Buessing U10 van de Schienenbus heeft ook 6 cylinders met ca 10 liter totale cyl. inhoud en draait 2000 toeren/minuut. Reken maar dat het anders klinkt dan vroeger.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 20 June 2017, 20:17:38
Kiekeboe....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC.jpg)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Edsko Hekman op 20 June 2017, 20:31:01
Mooi hoor! Knap staaltje werk is daar geleverd! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Rob Ellerman op 20 June 2017, 21:11:55
Dat ziet er geweldig uit. Complimenten voor alle bouwers!

Rob
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: MR op 20 June 2017, 22:59:20
De Stork diesel waar een aantal omC tjes mee was  uitgerust was een 6-cylinder met ca 16 liter cyl.inhoud en draaide 1200 toeren/min. De Buessing U10 van de Schienenbus heeft ook 6 cylinders met ca 10 liter totale cyl. inhoud en draait 2000 toeren/minuut. Reken maar dat het anders klinkt dan vroeger.
De 101 van de NTM  (http://www.nmld.nl/nl/object/1013) klinkt ook heel anders dan oorspronkelijk. Uiterlijk lijkt hij op hij vroeger was, technisch is het een totaal andere machine (maar wel met A-status).
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dwem op 21 June 2017, 14:57:21
Gelukkig leeft er hoogstwaarschijnlijk niemand meer die de NTM 101 nog in Friesland heeft horen rijden. Voor de omCtjes geldt vermoedelijk hetzelfde.

De M67 van de RTM klinkt nu ook veel beschaafder dan vroeger (die heb ik meegemaakt jaren 60), maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat er nu een ordentelijke knalpot op de uitlaat zit. Het hoeft de motor niet te zijn.

Dirk
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: draisinenl op 21 June 2017, 18:01:23
In de NTM 101 zaten een aantal technische fouten in het ontwerp.

Logisch dat je die niet weer terug gaat bouwen.. De huidige aandrijflijn is denk ik een stuk betrouwbaarder.. Erg handig als je de lok regelmatig wilt inzetten...  ::)

Ik ben van mening dat de oplossing die voor de Omc bedacht is een hele goede is... Standaard onderdelen is meestal een garantie voor voldoende reserveonderdelen....

Michael
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: MR op 22 June 2017, 08:42:56
De bezoekers van Stoomtram Hoorn- Medemblik zien een goed bruikbare NTM 101 trammetjes trekken en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing. Ik had ervoor gekozen om de 101 statisch te houden en te vertellen van de ontwerpfouten. Ik vind het uiterst verwonderlijk dat zo'n mislukking als de 101 bewaard is gebleven en dat succesvol tractiematerieel totaal verdwenen is.

De OmC' s zijn van dat laatste een voorbeeld. Het is daarom mooi dat daar een replica van gemaakt wordt. Hoewel op basis van een Duitse railbus heeft de techniek meer overeenkomsten met de oude OmC (dieselmechanisch) dan de huidige 101 (Diesel met hydrostatische aandrijving) met de oude (dieselmechanisch). Ik vind het slim aangepakt  met een mix van idealen (de OmC opnieuw tot leven brengen)  en realiteitszin (op basis van een vergelijkbaar Duits ontwerp waarvan in overvloed exemplaren bewaard zijn gebleven).   
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 June 2017, 08:57:54
Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing.
Je kan het ook zien als het herstel van een ooit gemaakte fout.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: zuylen op 22 June 2017, 09:54:50
Door dit ontwerp kunnen we toch weer iets van het oude nostalgische terugzien. Of het ontwerp nou klopt of niet. En of het nou conform de werkelijkheid van vroeger is of niet. Het voorziet in zijn behoefte. En als je nu kijkt hoe origineel opgeknapt materieel nog is. Met name de stoomlocs. Dan blijft er niet veel meer over. Tja in het spoorwegmuseum, maar die kunnen niet rijden. Ik vind het een goed compromis met die OMC's.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: guest7823 op 22 June 2017, 09:59:03
En als je nu kijkt hoe origineel opgeknapt materieel nog is. Met name de stoomlocs. Dan blijft er niet veel meer over. Tja in het spoorwegmuseum,

Zie bij voorbeeld de RSTM 2 ......... gewoon afblijven, die rijdend maken kan in theorie wel, maar dan moet je zoveel aan de loc veranderen wat historisch niet juist is .....
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: jjg koopmans op 22 June 2017, 10:25:26
De bezoekers van Stoomtram Hoorn- Medemblik zien een goed bruikbare NTM 101 trammetjes trekken en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing. Ik had ervoor gekozen om de 101 statisch te houden en te vertellen van de ontwerpfouten. Ik vind het uiterst verwonderlijk dat zo'n mislukking als de 101 bewaard is gebleven en dat succesvol tractiematerieel totaal verdwenen is.....
Mislukkingen horen in een technische ontwikkeling, bepaalde technieken moeten nu eenmaal uitgeprobeerd worden om te weten of het werkt of niet. De NTM 101 is bewaard gebleven in een niet originele al gewijzigde vorm voordat hij naar de SHM kwam. Ontwerpfouten uitleggen aan het publiek? Met de huidige weinige technische kennis gaat dat volledig voorbij aan datzelfde publiek. Verder is de SHM geen statisch museum en paste de loc in de collectie als trekkracht voor NTM rijtuigen.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: dwem op 22 June 2017, 12:58:30
Laten we allereerst blij zijn met alles wat er bewaard is gebleven. Veel hangt af van het toeval.

De NTM 101, en waarschijnlijk ook de LTM loc in Hoorn, had niet meer bestaan zonder de Tweede Wereldoorlog. Een zusterloc die nog heel lag bij het Havenbedrijf Rietlanden reed werd gesloopt.
En als de omC's nog wat langer als montagewagens waren gebruikt, waren de  replica's niet nodig geweest.
Alleen over Bokkendozen, RET vierassers  en Sikken hoeven we ons geen zorgen te maken.

Dirk
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Besselspoor op 22 June 2017, 22:52:34
...en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing
Dat heet "historisch illustratief"😁 het laat zien hoe het vroeger was en kan geheel of gedeeltelijk zijn herbouwd. Wel eens in een weelderig kasteel geweest? Besef dan dat dat waarschijnlijk leeggeroofd en half ingestort was voor men zo rijk was het weer op te bouwen. Van alles wat bedoeld is om historie zichbaar te maken is vrijwel niets nog helemaal origineel en dat is voor de functievan het object ook niet van belang.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Carel Ruysink op 22 June 2017, 23:23:14
Het hele modeltreingedoe van "ons" is ook alleen maar een verbeelding van hoe het ooit ongeveer was.
 Ik ben al erg blij met een beeld van hoe het was. een replica is nooit een restauratie en een restauratie is niet "dans son jus".
Alles heeft zijn eigen waarde en zijn eigen functie.
Wees blij dat iemand iets doet, en anders doe het zelf dan beter. Daar genieten dan weer anderen van.
Dit is net om af te zeiken maar er zijn al zoveel mensen die roepen; het kan ook (moet eigenlijk) anders.

Succes met het beter doen, Carel.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: zuylen op 23 June 2017, 10:34:36
Precies Bessel, dat bedoel ik nou ook! Er zijn maar weinig dingen die in originele staat zijn gebleven. Een gebouw of een technisch voorwerp evalueert mee met de noden en technieken. Dat kun je niet ongedaan maken. Ook de bewaarde hondekop vier heeft zover ik weet niet alle originele onderdelen meer. Maar de trein rijdt, en dat willen we toch ook wel? Rust betekent overigens ook roest! En dat willen we juist niet want roest betekent achteruitgang van de trein.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 26 August 2017, 19:42:35
Vandaag reed omC 909 voor het eerst op de SGB-spoorlijn, waardoor voor het eerst in decennia dit plaatje mogelijk werd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170826_172810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170826_172810.jpg)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 26 August 2017, 20:06:28
Gaaf!
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinout van Rees op 26 August 2017, 20:14:04
Wat een snoepje!

Reinout
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 26 August 2017, 20:35:34
En een filmpje:

https://youtu.be/NneunCYUJ-4

De toeter is een geïmproviseerd los exemplaar, niet op letten...
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Edde op 26 August 2017, 20:54:46
Heel erg leuk!!

gr Ed.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: ingenium op 26 August 2017, 20:58:03
Schattug.

Nou graag die internationale doorgangstrein afmaken. ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: klusser op 26 August 2017, 21:25:44
Dat hebben ze toch maar mooi geflikt  (y) (y)

Prachtig!! Het plaatje even in zwart/wit en je zit een 90 jaar terug in de tijd  ;)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: janw op 26 August 2017, 22:32:37
Wat een fantastische prestatie. Gefeliciteerd!
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 26 August 2017, 23:02:38
Echt enorm gaaf. Gefeliciteerd. En nu een diesel vijf graag!   ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Eric B op 26 August 2017, 23:04:47
Eerst de NS600/2000 maar naar Goes halen en inzetbaar maken :D

@SGB proficiat met dit resultaat!
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: zuylen op 27 August 2017, 09:54:21
Die NS 2000 komt nu ook wel goed. Is ie al officieel aangekocht?
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 27 August 2017, 10:02:34
Nee, gekregen  ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70043.msg3221735960.html#msg3221735960
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Basilicum op 27 August 2017, 11:10:21
De omC is prachtig geworden!
Petje af. (y)

Groet,
Bas
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 27 August 2017, 19:25:24
Ik vind het filmpje nog indrukwekkender dan de foto's. Een rijdende omC door het Zeeuwse (vrijwel onveranderde) landschap; onwerkelijk.

En die toeter is gewoon gaaf. Lekker zo laten  ;)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: barry1972 op 30 August 2017, 16:07:00
Nee, die toeter kan echt niet  ;D
Gaat als de brandweer haha

Mooi geworden, kom snel weer eens kijken aan de overkant  (y)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Carel Ruysink op 30 August 2017, 20:51:59
WOW................................. Hier ben ik stil van en helemaal van slag.
Wat een initiatief en wat een fantastisch resultaat. Mooier dn mooi.

en als we dan toch even mogen zeuren hier over een volgend project????
Die ontzettend treurige beestachtig fraaie en met een droevig makende geschiedenis, de Nederlands / Zwitserse diesel TEE - NS DE IV 1001 die lang bij Amsterdam CS heeft staan te verpieteren.
IMHO die zou best ook gered mogen worden. Hij is het waard.

Bedankt SGB, Carel.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 August 2017, 21:11:32
De Nederlands-Zwitserse TEE lijkt me geen taak voor de SGB. Naar mijn weten heeft die daar nooit gereden. (hoewel het technisch wel had gekund)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Pauldg op 30 August 2017, 21:29:27
Dat hoeft de SGB niet (alleen) te doen. De omC is een heel inspirerend project. Een voorbeeld waar complete herbouw gewoon is gelukt. De TEE motorwagen is letterlijk een maatje groter. Je zou een consortium van museale organisaties moeten inschakelen. En de SGB is heel welkom voor kennis en ervaring met herbouw van spoorweghistorie.

Het kan vast. Geld is de ene kwestie, organisatie is de andere.

Groeten, Paul
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: ReneN op 30 August 2017, 21:51:09
Een groot project is het zeker. Als eerste komt dan SBB Historic in beeld. Zou het echt geen probleem vinden als onze oude TEE zes maanden per jaar in Zwitserland reed, gedeeld geluk is half geluk maar toch...  En de Zwitsers hebben waarschijnlijk net iets meer geld te besteden voor dergelijke restauratieprojecten dan wij.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Jeanne op 31 August 2017, 14:01:12
SBB Historic heeft inmiddels zeer veel moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen!  :(
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Thom op 31 August 2017, 23:16:10
WOW................................. Hier ben ik stil van en helemaal van slag.
Wat een initiatief en wat een fantastisch resultaat. Mooier dn mooi.

en als we dan toch even mogen zeuren hier over een volgend project????
Die ontzettend treurige beestachtig fraaie en met een droevig makende geschiedenis, de Nederlands / Zwitserse diesel TEE - NS DE IV 1001 die lang bij Amsterdam CS heeft staan te verpieteren.
IMHO die zou best ook gered mogen worden. Hij is het waard.

Bedankt SGB, Carel.
Euhm, bedankt en het volgende project? Verdiep je even in het project omC, en dan weet je dat ze nog lang niet klaar zijn hoor, en kijk daarna eens rond op het terrein van de SGB zelf...  ;)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: martinh op 01 September 2017, 08:58:55
Citaat
Euhm, bedankt en het volgende project? Verdiep je even in het project omC, en dan weet je dat ze nog lang niet klaar zijn hoor, en kijk daarna eens rond op het terrein van de SGB zelf...  ;)


30 september en 1 oktober zijn geschikte data om beiden te doen  (y) ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 September 2017, 09:17:07
Dieselweekeinde SGB (http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0021LI)
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Reinier Z. op 01 September 2017, 09:31:00
Dienstregeling dieselweekeinde is hier te vinden: http://destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0004LI

De pagina met inhoudelijke info komt snel online, maar verklapt kan alvast worden dat de Plan U en de Blauwe Engel van het Spoorwegmuseum te gast zullen zijn, én dat omC 909 van dichtbij te bewonderen zal zijn. Als het een beetje meezit, worden er zelfs voetplaatritjes mee gereden op het SGB-emplacement.
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Carel Ruysink op 01 September 2017, 09:41:20
Ik weet en realiseer me ook echt wel de veelheid aan mooie en boeiende projecten van de SGB. In die zin zijn ze niet anders dan ikzelf met mijn bouwen aan 12 kits en verbouwingen tegelijk en ook nog een baan in opbouw. en als er geen dringender zaken op dat moment zijn laat ik mij dat weekend net ontgaan.

Ik ben hier niet begonnen over heel grote vervolgprojecten.
Ik vind en vond dat die verpieterende, snel aftakelende en machtige DE IV een fantastisch project is om gauw aan te beginnen.
Bovendien een zeer bruikbare en pubiektrekkende  parel aan het Europees rijdend erfgoed.

Wellicht dat alle bekwame museumspoorstichtingen met hun knowhow en vaardigheden de handen ineen moeten slaan in een club voor de grotebaandiesels. We hebben toch ook al een DE III?!
Nederland de motorbak, Duitsland de twee tussenrijtuigen en Zwitserland de stuurstand?

Nou ja ik ben een betere filosoof dan netwerker. Anders zou ik zelf de boel wel van de grond proberen te trekken.
En o ja dit raakt intussen ver af van het draadje.

SGB wat is deze omC een sieraad aan julle kroon, duizend maal hulde.

Carel
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Gert Arkema op 01 September 2017, 11:36:13
.. én dat omC 909 van dichtbij te bewonderen zal zijn. Als het een beetje meezit, worden er zelfs voetplaatritjes mee gereden op het SGB-emplacement.

De hele omC is toch één gote voetplaat  ;D ?

Ik val anderen bij; hulde, hulde en nog eens hulde voor de SGB met dit herbouw-initiatief!
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: Eelco Storm op 01 September 2017, 13:17:05
Alle bijdragen over het TEE stel zijn verplaatst naar:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42080.0.html

Eelco
team forummoderatoren BNLS
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: martinh op 01 September 2017, 14:03:54
Mooi, kunnen we hier weer ongegeneerd sluikreclame maken voor het SGB dieselweekend. Hadden we al gezegd dat dan de omC op het terrein te aanschouwen is  ;D
Titel: Re: SGB's omC
Bericht door: barry1972 op 01 September 2017, 17:08:22
Laat ik nou net dat weekend vrij zijn  ;D (y)