BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: peco op 02 February 2016, 20:41:05
-
Ik ben bezig aan mijn baan(analoog) met gescheiden rijbanen, dus plasticraillasjes zorgen ervoor dat er geen problemen kunnen ontstaan.
Ik ga werken met 3 trafo's, heb 2 buiten banen, en wat rangeerwerk binnenin.
Nu kan ik van buiten naar binnen, en andersom, maar... dit wordt heel goed opletten hoe de stand van de trafo is.
Hoe is dit veiliger te maken zonder dat er iets kan gaat gebeuren, want even niet opletten en de trein gaat van vooruit ineens achteruit, of kapot.
Dus iedere trein heeft zijn eigen rijrichting, komen elkaar dus tegen, weliswaar gescheiden natuurlijk.
-
Het ouderwetse handwerk... ja, dan blijft het gewoon opletten!
;)
-
Hallo Peco
Ik heb dezelfde situatie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isolatie_en_onderbreking_punten.jpg)
Ik werk met 2 regel cirquits, Deze 2 regelaars regelen twee baandelen de bruine is regel cirquit 1
en de kleur groen is de 2e regel cirquit.
Nu zie je links van de Engelse wissel dat de twee kleuren in elkaar overgaan en gekoppeld worden door een
geisoleerd stukje rails met de blauwe kleur.
Rechts op de poot naar onder zie je twee wissels 1 in de groene kleur en 1 in de bruine kleur, deze twee wissels
zijn verkeerd getekend daar moet nog een stukje rails tussen die ook net als links van de Engelse wissel ook blauw is gekleurd met verder dezelfde regeling.
Onder het railplan zie je een gekleurd vlak met rechts daarin een ronde blauwe plek.
Dit is een wissel schakelaar die er voor zorgt dat het blauwe stukje rails in de ene stand spanning krijgt van regelaar 1
en in de andere stand van regelaar 2, dus een soort overgang rails van regelaar 1 naar 2 en andersom.
De schakeling hiervoor is als volgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling_2x_stroomkring_0001_1.jpg)
Ik hoop dat je dit bedoelt, dit kan je dus ook bij je derde regel traject toepassen.
Hieronder nog even een foto van het schakelbord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0483_9.jpg)
Onder het railplan zie je vaag een rode schakelaar.
Dat is de schakelaar voor het ompolen van het blauwe baanstuk.
succes
gr,
Herwim
-
Het blauw stuk heeft dus drie standen:
a gekoppeld aan regelaar 1
b gekoppeld aan niets
c gekoppeld aan regelaa 2
Dus als ik het goed begrijp:
In stand b is de blauwe rails dan spanningsloos, een trein die hierbinnen komt rijden komt dan tot stilstand (als de lengte lang genoeg is om de trein er niet voorbij te laten schieten).
Standaard zal de schakelaar dus op stand b staan.
Alleen als je zeker weet van welke kant een trein de blauwe rails gaat binnen rijden, zet je de schakelaar in de juiste stand.
En nadat de trein weer uit de blauwe rails is vertrokken niet vergeten de schakelaar weer op stand b te zetten. ;D
-
Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij. Het "verplicht" je om stil te staan en na te denken, meer niet. Dat kan ook door zelf voor de stroomscheiding te stoppen en dan na te denken. Je kan ook een sein bij de overgang zetten met een rode LED met de poten over de stroomscheiding. Als en een spanningsverschil tussen de ene sectie en de andere gaat de LED branden. Je zou ook een relais kunnen doen, als er geen spanningsverschil is is de relais afgevallen en geeft dan groen en bij wel spanningsverschil geeft hij rood. dit kan met lichten of een armsein.
succes, Carel.
-
In een sporenplan zonder keerlus is het ook niet nodig om dubbelpolig te schakelen. Je kan 1 spoorstaaf gewoon laten doorlopen.
-
Als je de drie trafo's die je hebt volgens onderstaand plaatje aansluit, kun je per sectie van de baan, met een draaischakelaar kiezen op welke trafo de sectie zit. Door met de trafo de trein "te volgen" krijg je geen problemen. Maar opletten blijft nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties_1.jpg)
De schakelaars zijn getekend als draaischakelaars, 5 posities, met tussen elke gebruikte positie een "uit" positie. Maar die kun je natuurlijk ook gebruiken om het aantal tarfo's verder uit te breiden.
-
Dank jullie voor het meedenken.
Het is en blijft voor zover ik alles heb kunnen begrijpen opletten.
Idd het blijft het ouderwetse handwerk, en de kop er goed bijhouden.
Dit is dus intensief sporen.
-
Ik ga (toch) ook analoog rijden met verschillende onafhankelijke sporen, die elkaar via wissels kunnen treffen en treinen neerzetten in een 'ander' spoorgebied.
Met SCARM geef ik die allemaal kleuren, net als het voorbeeld hierboven. Mij lijkt het ook handig op je controlepaneel voor de trafo's en schakelaars voor wissels etc. etc. alles voor elke groep samen te bouwen, spoorplan schematisch erbij, en het paneel telkens in diezelfde kleur te hebben als het ontwerp.
-
Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij.
Het is eigenlijk een soort van sluis die voorkomt dat, als je niet oplet, een trein tussen twee tegengesteld gepoolde transformatoren aan weerszijden van de sectie heen en weer blijft stuiteren.
In het echt komt het dacht ik ook voor als scheiding tussen 1500V en 25kV, zoals bij de toegangen van de Betuweroute.
In het echt wordt daarmee voorkomen dat een trein onder de verkeerde spanning wordt geroosterd.
Er is dacht ik bij Meeteren al eens een SLT of zo op de verbindingsbaan naar de Betuweroute terecht gekomen.
-
Hallo Niels
Het is eigenlijk een soort van sluis die voorkomt dat, als je niet oplet, een trein tussen twee tegengesteld gepoolde transformatoren aan weerszijden van de sectie heen en weer blijft stuiteren.
Jij hebt het helemaal door waarom ik dit zo heb opgezet.
Mijns inziens draagt het stroomloze middenstuk niet veel bij. Het "verplicht" je om stil te staan en na te denken, meer niet. Dat kan ook door zelf voor de stroomscheiding te stoppen en dan na te denken. Je kan ook een sein bij de overgang zetten met een rode LED met de poten over de stroomscheiding. Als en een spanningsverschil tussen de ene sectie en de andere gaat de LED branden. Je zou ook een relais kunnen doen, als er geen spanningsverschil is is de relais afgevallen en geeft dan groen en bij wel spanningsverschil geeft hij rood. dit kan met lichten of een armsein.
succes, Carel.
Hallo Carel
Juist die verplichting om stil te staan was mijn bedoeling en om te voorkomen wat Niels al aan geeft.
En verder wordt er op dit moduul totaal niet gewerkt met seinen, ik heb daar een jaar terug een aparte topic aan geweid en
men gaf mij aan dat op een rangeer terrein zoals ik aan het bouwen ben seinen in die tijdperk niet voorkomen.
En ja er zijn soms meer wegen naar Rome
-
Voor mij heeft die "verplichting" ook niet zo veel meerwaarde. Het is namelijk geen verplichting, je kan nog steeds doorrijden en sluiting maken alleen nu mogelijk op twee plaatsen... Okay, zo'n schakelaar kan handig zijn als je regulier zo'n stuk spoor vanaf beide stroomkringen wilt benaderen (bijvoorbeeld of vanaf het hoofdspoor voor een binnenkomende trein of op de secundaire trafo wanneer je aan het rangeren bent ofzo. Wil je het echt een verplichting maken zou je moeten zorgen dat de loc niet door zou kunnen rijden bijvoorbeeld door 3 secties toe te passen. Hoofdbaan A - [Sectie aan/uit A] - [Sectie schakelbaar A/B] - Sectie aan/uit B] - Hoofdbaan B. Maar dan zit je weer met trekduw combies en treinstellen...
Voor gewoon rijden is het makkelijkste een kwestie van opletten. En ja, kortsluiting is het slechtste wat kan gebeuren maar daar moet de trafo echt wel tegen kunnen. Hoe vaak is dat niet gebeurd met tapijt rijden?
Als je normale trafo's gebruikt (met center = stilstaan) is het handig de boel zo aan te sluiten dat de treinen dezelfde richting op gaan als de regelaar in dezelfde richting staat. Dan is de check gewoon kijken of beide regelaars in dezelfde richting staan. Zelfde als je schakelaars gebruikt voor de richting.
Toegegeven, je zou een fancy oplossing kunnen bedenken met een Arduino of zelfs gewoon met AND/OR logic die blokkeert als het niet goed staat maar dat is het naar mijn idee niet waard....
Timo
-
Ik zag dat tussenstuk meer als een beveiliging voor als je niet oplet (zoals ik dus heb beschreven).
Als je wel oplet en weet dat je een trein van de ene sectie naar de andere sectie wil laten rijden en je hebt jezelf ervan verzekerd dat beide transformatoren in de juiste stand staan, dan zet je de schakelaar in een van de niet neutrale standen en laat de trein zonder te stoppen doorrijden.
Eigenlijk heb je dan ook geen meerkeuzeschakelaar nodig, maar kan gewoon een aan/uit schakelaar zijn. In de aan-stand is deze dan de vooraf bepaalde keuze aan sectie 1 of aan sectie 2 doorverbonden. Welke maakt dan eigenlijk niet uit, want je gebruikt de overgavesectie alleen om een trein van de ene sectie naar de andere sectie te laten rijden als beide secties dezelfde kant op rijden.
Juist voor het geval je niet oplet en de transformatoren voor beide secties een andere kant op staan voorkom je met het stroomloos schakelen van de tussensectie dat als daar een trein in terecht komt deze gewoon tot stilstand komt in plaats van te gaan stuiteren of kortstluiting veroorzaken.
-
Als je de drie trafo's die je hebt volgens onderstaand plaatje aansluit, kun je per sectie van de baan, met een draaischakelaar kiezen op welke trafo de sectie zit. Door met de trafo de trein "te volgen" krijg je geen problemen. Maar opletten blijft nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties_1.jpg)
De schakelaars zijn getekend als draaischakelaars, 5 posities, met tussen elke gebruikte positie een "uit" positie. Maar die kun je natuurlijk ook gebruiken om het aantal tarfo's verder uit te breiden.
Een mooi schema waar ik ook wel wat aan heb, maar waar krijg ik dergelijke draaischakelaars?
-
Geeft die schakeling geen knetterend vuurwerk als ik een van de transformatoren bij gelijkstroom de andere richting uit wil draaien (ompolen polariteit aansluitdraden aan trafo's) ??
-
Waarom zou die knetterend vuurwerk geven?
-
Ik zie het voordeel van deze schakelingen niet. Als je de schakelaar namelijk niet terugzet als de trein de sectie verlaten heeft en je stuurt de trein terug komt deze toch in een anders gepoolde sectie. Dus blijft het net zo opletten als zonder en het risico van 2 anders gepoolde secties naast elkaar is niet kleiner met zo'n extra tussensectie.
-
Een mooi schema waar ik ook wel wat aan heb, maar waar krijg ik dergelijke draaischakelaars?
Diverse elektronica winkels leveren ze. Bijvoorbeeld EOO (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9426) of Aliexpress (http://nl.aliexpress.com/item/1pcs-New-4-pole-5-position-Ceramic-Rotary-Switch-Fr-RF-Power-Free-Shipping/32315000446.html?spm=2114.48010308.4.2.JQQpyW).
Ik zie het voordeel van deze schakelingen niet.
Velen die hem gebruiken wel. Je kunt hierin bijvoorbeeld een trafo toewijzen aan een trein, en met de schakelaars kies je dan de hele rijweg van de trein. Moet je natuurlijk wel de wissels in de juiste stand leggen. Je bent dan treindienstleider en machinist tegelijk. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Google eens op "Cab Control".
Hiervoor worden meestal lichte trafo's gebruikt. Er rijdt toch maar 1 trein per trafo, dus bijvoorbeeld een 14VA trafo is echt voldoende. Mocht iemand niet opletten en je creëert een kortsluiting, dan gaat er niets kapot.
Geeft die schakeling geen knetterend vuurwerk als ik een van de transformatoren bij gelijkstroom de andere richting uit wil draaien (ompolen polariteit aansluitdraden aan trafo's) ??
Nee. En zoals Klaas al vraagt, waarom zou dat?
-
Hallo Peco
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik met mijn vraag nu gebruik maak van jouw topic.
Maar er is mij een aantal dingen niet helemaal duidelijk in de tekening die Dirk had geplaatst.
Hallo Klaas en Dirk
Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring hierin.
Ik wil nog één keer uitleggen waarom ik de schakeling had bedacht uitgaande van mijn moduul
baan die bestaat uit 2 stroom kringen.
In het blauwe stukje links van de Engelse wissel en in de rechter poot bij de 2 wissels 02 en 03 komen deze
2 stroom cirquit's bij elkaar.
Om te voorkomen dat er kortsluiting of heen en weer gependel zich voor doet heb ik dat stukje rails tussen gezet
aan beide kanten geïsoleerd en doormiddel van een wissel schakelaar de ene keer aan cirquit 1 en de andere keer
aan cirquit 2 gekoppeld, dit heb ik ook gedaan om op beide trajecten onafhankelijk van elkaar te kunnen rijden.
Allereerst de vraag is dit verkeerd gedacht en werkt het niet of is er een andere reden ?
De schakeling die in deze topic wordt aanbevolen met 3 trafo's en 4 draaischakelaars begrijp ik niet helemaal en met
name de rail die in alle secties doorloopt.
Moet ik nu in dit schema twee secties zien als de twee stroom cirquit's die ik op mijn moduul wil ?
Als de ene sectie ingesteld staat op achteruit rijden en de andere sectie rij ik mee vooruit dan ontstaat op een isolatie toch ook het pendelen of zelfs kortsluiting ?
Of zie ik dit nu verkeerd ?
Ik zou jullie willen vragen willen jullie de moeite nemen om een schema te tekenen met twee regel cirquit's die dus net zo
ingedeeld is als op mijn moduul baan of te wel de 2 raakvlakken links boven naast de Engelse wissel en rechts onder bij
wissel 2 en 3.
Ik raak nu door de 4 secties achter elkaar en de 4 draaischakelaars in de war.
Ik dank jullie vast voor de moeite.
gr,
Herwim
PS: Het is dus geen doorgaand traject waar treinen langs stormen.
Het is een totaal rangeer gebeuren met allemaal kleine afstanden.
-
Zolang er geen treinen over de railscheiding gaan niet. Bij rijden van de ene sectie naar de andere sectie eerst voor beide secties dezelfde trafo selecteren.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Waarom zou die knetterend vuurwerk geven?
Trafo 1: groen + / bruin - gepoold
Trafo 2: Groen - / blauw + gepoold want de rijrichting is andersom in die sectie
Heb ik dan geen vuurwerk op mijn groene doorgekoppelde draad?
Of is het niet de bedoeling die schakeling zo te gebruiken?
-
Nee, dan heb je geen vuurwerk. De spanning komen uit verschillende bronnen (trafo's). Zolang die maar op 1 poot aan elkaar zitten is er niks aan de hand.
Vergelijk het maar met 2 batterijen. Je kan probleemloos de plus van de ene tegen de min van de andere houden. Het gaat pas fout als je de andere plus en min ook aan elkaar verbindt.
-
OK, bedankt
-
Diverse elektronica winkels leveren ze. Bijvoorbeeld Aliexpress (http://nl.aliexpress.com/item/1pcs-New-4-pole-5-position-Ceramic-Rotary-Switch-Fr-RF-Power-Free-Shipping/32315000446.html?spm=2114.48010308.4.2.JQQpyW).
Bedankt Dik, gelijk aangeschaft (weliswaar rechtstreeks in China want ik woon nu een keer in Zuid-Korea)
-
Je kunt hierin bijvoorbeeld een trafo toewijzen aan een trein, en met de schakelaars kies je dan de hele rijweg van de trein. Moet je natuurlijk wel de wissels in de juiste stand leggen. Je bent dan treindienstleider en machinist tegelijk. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Google eens op "Cab Control".
Hiervoor worden meestal lichte trafo's gebruikt. Er rijdt toch maar 1 trein per trafo, dus bijvoorbeeld een 14VA trafo is echt voldoende.
Hallo Dirk
Kan je mijn vraag hiervoor zo mogelijk beantwoorden.
Ik heb het idee dat deze schakeling toch niet geschikt is voor mijn moduul baan met twee regel cirquits.
zoals jij hier aangeeft voor het toewijzen van een trafo aan een doorlopend traject.
Mijn opzet zijn geen doorlopende trajecten.
Maar misschien heb ik het helemaal mis.
-
Ik heb het nergens over doorlopende trajecten. Ik heb het wel over rijwegen.
Stel, je hebt een trein en die staat ergens. Want zo begint het meestal. Dat ergens noemen we punt A.
Die trein moet naar een andere plek. Die andere plek noemen we B.
Nu stel je alle wissels tussen A en B zo in, dat de trein van A naar B kan rijden. En je stelt de sectieschakelaars zo in, dat alle secties vanaf A tot en met B op dezelfde trafo zitten. Nu kan je met die trafo de trein van A naar B laten rijden. Dat kun je een rijweg noemen.
Dit kun je eindeloos herhalen, en zo komt de trein waar je maar wilt.
Misschien kan de trein niet ineens naar B. Bijvoorbeeld omdat er een wissel tussen zit dat anders is ingesteld vanwege een andere trein. Dat kun je een kruisende rijweg noemen. Dan kun je de rijweg van A instellen tot dat wissel. Zodra de andere trein voorbij is, kun je de verdere rijweg instellen. Jij bent de treindienstleider. Ga je gang en leef je uit.
Dit werkt dus ook op jouw baan. Er zijn natuurlijk genoeg andere oplossingen denkbaar. Ik vind deze handig, maar dat is persoonlijk.
-
Herwim weet/wist wat cab control is. :)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html)
-
Hallo Dirk en Henk.
Nu ik deze verwijzing van jou zie Henk weet ik het weer, was vergeten dat ik die discussie ooit gehad heb.
Sorry daarvoor heb het wel eens meer verteld ik ben de laatste jaren erg vergeetachtig geworden.
Door herrinneringen als nu van jou dan komt alles weer naar boven.
Inderdaad hebben we het daar al over Cab Control gehad.
Heb het alleen niet toegepast omdat ik met twee loks onafhankelijk van elkaar wil kunnen rijden ieder op
hun eigen trajecten, Je kunt het zien als twee modeltreinbanen op één oppervlak die in principe nooit bij elkaar komen.
Maar toen kwam de draaischijf weer in beeld en dacht toen hoe krijg ik een verbinding hiermee uit beide aparte trajecten en
toen is het beeld ontstaan wat ik hierboven heb beschreven.
Dirk ik begrijp je uiteenzetting, heel duidelijk uitgelegd maar past dat systeem in mijn bedoeling hierboven omschreven want
dan heb ik het idee dat ik niet met twee lok's apart kan rijden of zie ik dit nu verkeerd ?
gr,
Herwim
-
Met dit systeem kun je net zoveel loks onafhankelijk van elkaar laten rijden, als dat je trafo's hebt. Ongeacht de vorm van je baan.
-
Ja, het voelt juist meer aan als onafhankelijke besturing. Het is veel flexibeler. Naar mijn mening ideaal voor een dergelijk baantje.
-
Hallo Dirk en Henk
Ik ga dit zeker uitwerken en kijken hoe ik dit op mijn baantje kan toepassen.
Want dit betekend dus een andere indeling van de sectie, eigenlijk had ik helemaal geen secties ik heb twee grote trajecten
en dat zijn dan twee secties en ik heb stukken die stroomloos gemaakt kunnen worden om een lok stil te laten staan terwijl een ander
met dezelfde regelaar kon rijden.
Ik ga ervan uit dat de onderbreking stukken gewoon kunnen blijven bestaan.
Alleen toch begrijp ik het nog niet helemaal, stel ik stel met de draaiknoppen een bepaald traject in.
Dan kan ik toch niet een andere trein een bepaald traject laten rijden omdat ik dan met de draaiknoppen
het traject verstoor die ik juist had ingesteld.
Of zie ik dit nou helemaal verkeerd.
-
Je stelt een rijweg in van punt a naar punt b. Dat doe je door de wissel in de juiste positie te zetten en de stukken spoor daartussen met een driestandenschakelaar op dezelfde rijregelaar aan te sluiten. Als twee mogelijke rijwegen strijdig zijn, dan kan je die niet tegelijk gebruiken, dat klopt. Dat is in het echt ook zo. Je kan op jouw baanplaan de schakelaars en wissels ook zo instellen dat je twee niet strijdige rijwegen hebt. Dan kan je wel met twee treinen tegelijk rijden. En omdat ieder stuk spoor een eigen driestandenschakelaar heeft, kan je ook ieder stuk spoor stroomloos maken. Je kan het zelfs precies zo instellen als je nu hebt: alle bruine stukken spoor op de ene regelaar en alle groene stukken spoor op de andere regelaar. Maar dat is nu maar één mogelijkheid. Met cab control heb je veel meer mogelijkheden en kan je zonder gedoe oversteken.
Maar in dat andere draadje was het al helemaal uitgewerkt.
-
Hoi Henk
Bedankt voor de uitleg, ik was vergeten dat je met de draaischakelaars inderdaad ook spoordelen
stroomloos kan maken, betekend dus dat ik dan mijn 14 spanning's onderbrekingen die ik nu heb weg kan halen.
en worden het allemaal stukken die zowel door trafo 1, trafo2 of stroomloos geschakeld kunnen worden.
Eigenlijk kan ik de stukken die nu geïsoleerd zijn en stroomloos gemaakt kunnen worden door een schakelaartje om
zetten door een verbinding naar de draaischakelaars.
Op mijn bediening's bord verdwijnen dus de zelfstandige onderbreking's schakelaars en daar voor in de plaats komen
dus de twee draaischakelaars.
Dit wordt dus een aanpassing van mijn bedrading en een nieuw schakelbord maken >:( :P
Ik hoor graag je reactie.
Als dit klopt wat ik hier nu beschrijf ja dan moet ik daar eens goed over nadenken want dat is toch weer een behoorlijke
klus, maar wel één die de moeite waard is denk ik.
gr,
Herwim
-
Volgens mij valt het wel mee met de aanpassingen.
Op je knoppenbord zitten al schakelaars voor de wissels.
Op je knoppenbord zitten al schakelaars waarmee je bepaalde railsecties stroomloos kan zetten. Die vervang je door soortgelijke driestandenschakelaars met een neutrale (stroomloze) middenstand. In de andere twee standen is die railsectie dan met de ene of met de andere rijregelaar verbonden.
Hier en daar moet je een extra driestandenschakelaars plaatsen voor de secties die nu niet stroomloos kunnen worden gezet.
Je knoppenbord krijgt een paar nieuwe schakelaars en de bedrading van het knoppenbord moet worden aangepast. Je kan alleen zelf bepalen of je dat de moeite waard vindt.
-
Hoi Henk
Ja daar heb je gelijk in maar een nieuw schakelbord is wel nodig omdat een draaischakelaar
anders niet past in de lay-out die ik nu heb, de afstanden tussen het getekende bord zijn te klein
om daar nog één of twee draaischakelaars naast elkaar te krijgen.
En ik denk dat er minder draaischakelaars nodig zijn dan nu stroomonderbrekers aanwezig zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oud_Schakelbord.jpg)
Ik ga ervan uit dat ook de schakelaars in de Lok Loods dan vervangen moeten worden door de draaischakelaars ?
-
Herwim, wat voor schakelaars heb je nu? Schakel je gewoon aan/uit? Dan kun je die schakelaars vervangen door schakelaars met middenstand, dus aan/uit/aan. Dan kun je met twee regelaars werken. Schakelaar naar links zet de sectie op regelaar 1, naar rechts op regelaar 2. Middenstand is sectie uit.
Zo hoef je niet je hele paneel te verbouwen, alleen de bedrading aanpassen.
-
Hallo Klaas
Daar had ik ook weer niet aan gedacht.
Ik heb nu inderdaad aan / uit zonder middenstand.
Dus veranderen door wissel schakelaars met middenstand ?
bedankt
gr,
Herwim
PS: Nog dank aan Peco ik heb langzamerhand je topic overgenomen sorry daarvoor.
-
Inderdaad, schakelaars met een neutrale middenstand.
Ik was een beetje in de war gebracht door het schema wat je in reactie #2 liet zien. Daar zie ik een schakelaar die een middenstand lijkt te hebben. Maar die heb je waarschijnlijk alleen op de tussensectie toegepast.
-
Hoi Klaas
Ja dat klopt deze wissel schakelaar met middenstand is toegepast voor het overgangsstukje rail.
Vanuit gaande dat er geen kortsluiting of wat dan ook kan ontstaan bij het omschakelen naar het
andere spanning's cirquit
De twee midden contacten voeren de twee spanningen 01 en 02 afhankelijk van de stand naar de railen
gr,
Herwim
-
Hallo Henk
Ik heb jouw antwoord van ruim 3 jaar geleden nog eens goed doorgenomen.
Daar heb je het keurig uitgelegd, nog bedankt daarvoor.
Ik zat me af te vragen hoe ik het beter kon uitleggen.
1. Je moet in ieder geval meer secties maken. Het mooiste is als je ieder spoor en ieder wissel een eigen schakelaar geeft.
2. Die schakelaars zet je dan in een baansjabloon. Aan de stand van de schakelaar kun je zien met welke rij regelaar de betreffende sectie is verbonden. Het mooiste zijn schakelaars met een middenstand. In de middenstand staat de sectie stroomloos.
3. Stel een loc moet van de draaischijf naar het onderste groene spoor met de basculebrug. Dan zet je de schakelaars van de draaibrug, het Engels wissel en het spoor over de basculebrug in dezelfde stand. Die zijn dan allemaal met dezelfde regelaar verbonden. Je zet het wissel in de juiste stand en daarna rijdt je de loc probleemloos van draaibrug naar basculebrug. Het spoor met de basculebrug kun je dan stroomloos zetten.
4. Stel een andere loc moet vervolgens van het bovenste groene spoor naar de draaischijf. Dan zet je de schakelaars van het bovenste groene spoor, het Engels wissel en de draaischijf in dezelfde stand, wissel in de juiste stand, en je kunt de loc naar de draaischijf rijden.
Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar deze manier van bedienen is heel comfortabel. In feite zet je voor iedere treinbeweging telkens een rijweg uit, net als in het echt.
Misschien een eenvoudiger variant is alleen de draaibrug een keuzeschakelaar geven. De draaischijf (draaibrug met aansluitende sporen) heeft een eigen rij regelaar. Maar als een loc op de draaibrug staat en naar de groene sporen moet rijden, dan sluit je de draaibrug met de schakelaar even op de rij regelaar voor de groene sporen aan. Dan is het door Klaas gesignaleerde probleem ook opgelost.
Mijn railplan is inmiddels wel veranderd maar dat maakt verder niet uit.
Ik ga jouw verhaal vertalen naar mijn nieuwe railplan en maak dan gebruik van de wissel schakelaars met middenstand zoals
Klaas ook al aangaf.
Moet nog even kijken hoe ik precies met de draaischijf om ga.
Jullie horen nog van mij, wordt volgende week denk ik want deze week heb ik andere verplichtingen met m'n familie.
Een heerlijke Indonesische maaltijd voorbereiden voor mijn kinderen en wat familie ivm mijn verjaardag nog.
gr,
Herwim
Peco vind je het erg als ik doorga in deze topic van jou of zal ik er een eigen topic opnieuw aan wagen ?
-
Hallo Henk
Tussen de bedrijven door nog even tijd gemaakt voor een opzet railplan met Cap Control
schakelpunten.
Henk zou jij zo vriendelijk willen zijn om daar nog even naar te kijken of ik nu op de goede plekken een
schakelaar heb gepland.
Bij de wissels zie je inmiddels twee schakelaars ingetekend, 1 voor Cab Controle en 1 voor bediening wissel
De betekenis van de verschillende kleuren bolletjes staat er onder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cab_Controle_Schakelaars.jpg)
De volgende vraag is dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeld_Cab_Control.jpg)
Dit is het schema wat je 3 jaar geleden mij had gestuurd, nu praten we in deze nieuwe discussie over een vrije stand
zodat ik de loks ook stil kan laten zetten.
Maar ik haal dat niet uit dit schema met de wisselschakelaar's, op de linker en rechter aansluiting zit trafo 1 en 2 en het
midden contact gaat naar de sectie.
O nee ik begrijp het in eens geloof ik, het midden contact is natuurlijk een vrije stand en maakt pas contact met trafo 1 of 2
als je de schakelaar door zet.
Ik dank je vast voor al je tijd en moeite die je hier in hebt willen steken.
gr,
Herwim
-
Ik breng wel wat te weeg, zoveel vragen zoveel antwoorden.
Het is mij grotendeels wel duidelijk, zover als Herwim Frank gaat wil ik niet.
Het is bij mij een kwestie van goed opletten, en de trafo's allemaal in de zelfde stand.
B.V alles naar rechtsdraaien is vooruit, en links achteruit, blijft handwerk en opletten.
-
Hallo Peco
Het is bij mij een kwestie van goed opletten, en de trafo's allemaal in de zelfde stand.
B.V alles naar rechts draaien is vooruit, en links achteruit, blijft handwerk en opletten.
daar heb je volkomen gelijk in maar het is meer, je stelt een weg in gekoppeld aan een trafo en laat de lok die weg
volgen om vervolgens een volgende aktie te plannen.
Maar inderdaad het is wel een proces die voor mijn moduul baan zeer geschikt is omdat het hoofdzakelijk een rangeer
terrein is, bij doorgaande lange rij trajecten is het misschien niet wenselijk.
Maar als je nog helemaal moet beginnen met aanleg dan is het het overwegen waard vooral dus bij grote rangeer trajecten.
Maar ik had je een vraag gesteld of het goed was dat ik in jouw topic mijn verhaal afmaak met Henk en Dirk anders start ik alsnog een aparte topic zo nodig.
Ik heb daar nog geen antwoord op gehad.
gr,
Herwim
-
Hallo Peco
daar heb je volkomen gelijk in maar het is meer, je stelt een weg in gekoppeld aan een trafo en laat de lok die weg
volgen om vervolgens een volgende aktie te plannen.
Maar inderdaad het is wel een proces die voor mijn moduul baan zeer geschikt is omdat het hoofdzakelijk een rangeer
terrein is, bij doorgaande lange rij trajecten is het misschien niet wenselijk.
Maar als je nog helemaal moet beginnen met aanleg dan is het het overwegen waard vooral dus bij grote rangeer trajecten.
Maar ik had je een vraag gesteld of het goed was dat ik in jouw topic mijn verhaal afmaak met Henk en Dirk anders start ik alsnog een aparte topic zo nodig.
Ik heb daar nog geen antwoord op gehad.
gr,
Herwim
Wat mij betreft ga je er lekker mee verder, ik heb er geen moeite mee hoor.
Succes verder.
-
Hallo Henk
Ik heb nog even een aanvulling.
Ik krijg dus bij de wissels 2 schakelaars.
Ik werk met Cobalt wissel aandrijvingen bediend door een speciale wissel schakelaar met print zie tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakelaar_tbv_Cobalt_wissel_motor.jpg)
Dus zo als een paar antwoorden terug al aangegeven komen de Cab Control schakelaar hierbij. dus per wissel 2 schakelaars.
-
Herwim, Je hebt enerzijds de schakelaars voor je wissels en anderzijds de schakelaars voor je trafo-keuze. Het zijn dus 2 aparte schakelaars.
Wat die schakelaars voor de wissels betreft, zie ik dat je met een 2-kleuren led werkt om de stand van de wissel terug te melden.
Als je die schakelaars en leds toch inbouwt in het bedieningspaneel, is het dan niet eenvoudiger om met 2 leds te werken die in het "actieve" spoor oplichten als de wissel goed staat met de schakelaar in de wissel.
-
Hallo Frans
Ja daar ging ik al van uit dat het dus twee schakelaars worden, alleen ik had ze nog niet ingetekend.
Wat die schakelaars voor de wissels betreft, zie ik dat je met een 2-kleuren led werkt om de stand van de wissel terug te melden.
Als je die schakelaars en leds toch inbouwt in het bedieningspaneel, is het dan niet eenvoudiger om met 2 leds te werken die in het "actieve" spoor oplichten als de wissel goed staat met de schakelaar in de wissel.
Wat de Leds betreft het volgende, de tekening die ik liet zien is een tekening van de leverancier hoe het een en ander aan te sluiten.
Je hebt twee methoden ten eerste met een dubbel kleurige led en tweede met twee aparte leds.
Als je een paar posten terug kijkt dan zie je een foto van mijn schakelbord zoals het nu is.
Daar zie je een schakelaar op en twee leds, groen en rood.
-
Hallo allen
Ik plaats nog even een aangepaste tekening waarop ik nu alle schakelaars heb aangegeven in het railplan
om te voldoen aan de Cab Control methode gekoppeld aan mijn railplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedrading_nav_Cab_Control.jpg)
Ik hoop dat ik het allemaal goed heb begrepen en alle schakelaars heb aangegeven die nodig zijn.
Hierbij ben ik dus uitgegaan van een schakelaar op elk apart stukje traject gescheiden aan beide kanten op één rail
d.m.v. een isolatie, en een schakelaar voor elke wissel (een wissel wordt dus ook gezien als een stukje traject)
Voor de bediening van elke wissel is dus nog een aparte schakelaar.
Ik dank jullie voor al het meedenken in deze topic en nog dank aan Peco
gr,
Herwim
PS: De schakelaars die ik er onder getekend heb komen qua kleur en nummer overeen met de schakelaars getekend in het
railplan, hier teken ik later de bedrading bij.
-
Herwin,
Een beetje veel secties. Door wat wissels bij elkaar te vegen, kan zonder verlies aan functionaliteit een aantal schakelaars besparen. Hierbij mijn voorstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakelsecties.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakelsecties.jpg)
Iederspoor met een kleur krijgt een schakelaar. Ik kom snel geteld tot 19 schakelaars.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard
hartelijk dank voor je reactie, dit is een goed voorstel.
Ga na het weekend het verder uitwerken, ben dit weekend druk met familie
Je hoort van mij
bedankt nogmaals
gr,
Herwim
-
Hallo Gerard
Kon het niet laten, dus tussen de bedrijven door in de keuken toch nog even
het ontwerp aangepast.
Zo gaat het dan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakelbord_nav_Cab_Controle.jpg)
Het kan zijn dat het iets afwijkt van jouw voorstel maar dat heeft te maken dat mijn tafel bestaat uit drie
opklapbare moduul bladen waarbij ik dan rekening probeer te houden met mijn trajecten en isolatie punten.
Nogmaals bedankt voor je mee denken.
gr,
Herwim
-
Hallo Gerard
Ik zit nog met een klein vraagje.
Op de laatste tekening zie je links van de draaischijf bij het begin van de aangesloten rails een
isolatie punt.
Nu zat ik te bedenken, recht heb ik ze bewust weg gelaten maar eigenlijk heb ik nu het idee dat
dat niet goed is.
Ik heb een Roco draaischijf en daarbij kan ik op verschillende manieren de rij spanning dirigeren,
of zelfstandig rij spanning op de brug of rij spanning d.m.v.de keuze van de aanwezige rail trajecten,
d.m.v. de gele knoppen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0486_4.jpg)
Als ik kies voor zelfstandige rij spanning op de brug zou ik rechts ook isolator punten moeten aanbrengen.
Maar ik nijg eigenlijk naar rij spanning op de brug n.a.v.de aangesloten banen, in dit laatste geval zou de Cab Controle schakelaar
op de brug kunnen verdwijnen denk ik dan, en ook de isolator punten zouden dan weg moeten.
De rij spanning op de brug wordt dan bepaald door de aangrenzende spoor met bijbehorende Cab Controle schakelaar.
Is dit een goede gedachte van mij of zie ik het verkeerd.
Welke keuze zou jij aanraden.
gr,
Herwim
-
Herwin,
Dat je het anders gedaan hebt dan ik voorstelde is niet erg. Het betekend dat je de intentie hebt begrepen en zelfs toepast (y)
Wat betreft je vraag, ik zou voor het laatste gaan. Isolaties en de cab-ciontrol schakelaar weg. Ik zit alleen met een vraagpunt. Missschien heb ik je verhaal daarover niet goed begrepen, maar als je draaischijf in de stand ligt, waarbij hij een verbinding vormt van paars naar rood (een stap met de klok mee) kun je dan met de schakelaars van het roco draaischijf kastje kiezen voor paars of rood? Als dit zo is, dan cab controlschakelaar en isolaties weg. Het roco draaischijfkastje is dan je "cabcontrol", waarbij niet gekozen wordt voor trafo 1 of trafo 2, maar voor spoor link of rechts.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard
De twee gele knoppen met de twee pijlen aan de bovenkant werken als volgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0488_7.jpg)
In deze stand komt de rij spanning van de brug zelf ervan uitgaande dat deze ook is aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0486_5.jpg)
In deze stand komt de rij spanning op de brug vanuit de aanliggend spoor waar je de brug op aansluit.
In dit geval komt dus de spanning van rood maar ook van paars, dat betekend als je niet oplet je twee spanningen met elkaar gaat verbinden.
Dus nu ik dit zo schrijf en bekijk zou ik kiezen voor foto 2 en de isolatie punten aan de kant van de Lok loods weg halen, ook de Cab Control schakelaar op de brug weg zodat de rij spanning op de brug bepaald wordt door de Cab Control schakelaar van de aangesloten rail vanuit de lok loods.
Als je vanuit de loods dus de weg begint zet je de Cab Control schakelaar op stand 1 of 2 maar dan moet je ook zorgen dat de weg rechts van de draaischijf ook op stand 2 staat.
Tussen de draaischijf en de sporen rechts ervan krijgen dan wel een isolatie punt.
Nou ik hoop dat ik dit goed beschreven heb, ben benieuwd hoe jij hier over denkt.
gr,
Herwim
-
Het werkt zoals ik begrepen heb. Ik zou het alleen anders gebruiken, maar of Roco het ook zo bedoeld heeft?
Brugschakelaar en isolaties weg.
Beginstand: Schakelaars brug staan naar elkaar toe (zoals bovenste plaatje).
Brug oprijden:
1) draai brug naar spoor
2) zet de schakelaar die hoort bij de zijde van de brug die aansluit op het spoor waar de loc staat naar buiten
3) cab controlschakelaar (indien nodig) met de goed trafo verbinden
4) loc brug oprijden en stoppen.
5) Schakelaars terug naar elkaar toe.
Brug afrijden:
1) Brug draaien naar goede spoor
2) zet de schakelaar die hoort bij de zijde van de brug die aansluit op het spoor waar de loc staat naar buiten
3) cab controlschakelaar (indien nodig) met de goed trafo verbinden
4) Loc van de brug afrijden
5) Schakelaars terug naar elkaar toe.
Ik ga er hierbij vanuit dat er met deze schakelaar onderscheid gemaakt kan worden tussen het ene uiteinde van de brug en het andere uiteinde.
In het geval dat je van het rode spoor naar het paarse spoor wilt rijden zet je de cab-control van de het rode spoor en het paarse spoor beide op de goed trafo, een van de twee schakelaars van het Roco kastje zet je naar buiten en je rijdt dan zo van rood via de brug naar paars. Je mag ook beide schakelaars van het roco kastje naar buiten zetten, maar dat is niet nodig.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard
bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga gewoon dit systeem opzetten en sluit de draaischijf en Lok Loods aan zoals we nu besproken hebben.
Het zal even duren voor ik zover ben want ik ga eerst mijn schakelbord opnieuw opzetten.
Vervolgens mijn bestaande stroomonderbrekers weg halen en de juiste isolator punten aanbrengen.
Hierbij probeer ik de bedrading van de stroomonderbrekers te gebruiken voor de nieuwe bedrading Cab Control schakelaar
naar het desbetreffende traject.
In mijn eigen topic "Herwim verteld " kun je het proces dan volgen.
Nogmaals heel hartelijk dank voor je tijd en mee denken in dit traject.
gr,
Herwim
-
Ik zie de vorderingen daar wel. IK heb ook daar al eens wat opmerkingen geplaatst.
Succes en groet,
Gerard van der Sel.
-
Nu kan ik van buiten naar binnen, en andersom, maar... dit wordt heel goed opletten hoe de stand van de trafo is.(...) Hoe is dit veiliger te maken zonder dat er iets kan gaat gebeuren,
(...)
Hoi Peco, anderen zijn je voorgegaan op dit analoge pad. In geval van twijfel kijk ik altijd even bij:
http://k.f.geering.info/modellbahn/
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/index.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/zschaltung.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/polaritaetsanzeige.htm
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/frdetektor.htm
Ik rijd met een vereenvoudigde vorm van Z-schaltung. Twee trafo's zitten aan een relais gekoppeld.
De ene trafo bedient de treinen bergop ("tegen de klok in"), de ander bedient de treinen bergaf ("met de klok mee"). In het kopstation rijden treinen afwisselend "bergop" of "bergaf".
Alle gelijktijdig rijdende 2-rail en 3-rail treinen krijgen hun DC-rijspanning via deze constructie.
Polarisatie (rijrichting-omkering) gebeurt analoog bij 2-rail via het "Z-schaltungs"-relais, en niet op de trafo zelf. Bij 3-rail gaat rijrichting-omkering ook via een relais en niet op de trafo zelf. Die 2 relais zijn verschillend, maar schakelen synchroon.
F. Geering geeft allerlei praktische tips. Zie boven.