BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: draisinenl op 26 January 2016, 18:29:15
-
Bij Marklin is men niet blij met verzamelaars die hun collectie aanvullen met oudere, tweedehands modellen:
mokken bij Marklin (http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.maerklin-chef-florian-sieber-bahnen-aus-zweiter-hand-schaden-uns.c152745b-dc2b-48ba-99b1-9a4714762b72.html)
Michael Staats
-
Ach gut....tis wat hé? ;)
-
Oh ik dacht dat ze nu ook mokken gingen aanbieden. Om te verzamelen natuurlijk.
-
Pappie had net een tweedehands treintjesfabriek voor de kleine Florian gekocht. ???
-
Tsja dat krijg je als je zo weinig aantrekkelijke nieuwe modellen uitbrengt.
-
Ach gut....
Ik las het eerst anders... :D
-
O,o, Florian moet nog even aan de marketing werken. Liefhebbers van je producten tegen je in het harnas jagen. En je verkoopkanalen ook nog even regels meegeven. Oud denken, oude wereld! Disruptie!
-
Ik las het eerst anders... :D
Ha ha, hij is goed! :D
Steyn
-
Ach moeten ze maar die treintjes voor 2e hands prijzen verkopen
-
Opkoop regeling voor Tweedehands spullen .....
-
Ze lopen nu wel te 'mekkeren', maar eigenlijk is het hun eigen schuld.
Hadden ze toentertijd geen nieuw spul op de markt gebracht, dan hadden ze nu geen last van tweedehands spul. ;D
-
Zal ze leren, de boeven :-X ;D
-
Opkoop regeling voor Tweedehands spullen .....
Abwrack praemie noemt men dat 😃
-
Inruilvoordeel ;D
-
Eerst zeuren ze dat ik geen Meurklin koop en nu zeuren ze dat ik het ook niet tweedehands koop?
Of nee, het zit iets anders, geloof ik...
-
Na 8 jaar bouwen in spoor nul heb ik laatst eens opgezocht wat een gemiddeld Marklin model kost. Tjeesis. :o :o Dat zijn echt bedragen die al aardig naar Lenz in 0 kruipen. Eigenlijk is dat grote spul nog niet zo duur. Vrees dat deze meneer een beetje naast de werkelijkheid staat als je het artikel zo leest.
Grtz!
Huib
-
Ja en nee. Natuurlijk moet je je niet van je klanten vervreemden. Maar de trend heer Sieber schetst klopt. Ik heb sinds december de modeltreinen van mijn vader ge-erft en denk er nu aan om toch weer wat meer te gaan kopen. De catalogus van 1974 ligt naast mijn bed. Sorry Märklin. Nog geen behoefte aan nieuw spul.
Ik verzamel ook postzegels. Exact hetzelfde verhaal. Veel natuurlijk verloop in een toch al grijze doelgroep, een catalogus die een verzekeringsaarde weergeeft en de transactiewaarde ver overstijgt (voor 10% van de catwaarde moet je kunnen verzamelen), een postbedrijf dat inkomsten nodig heeft en zowel de tarieven opdrijft als de emissies (het aantal zegels dat per jaar uitgegeven wordt) laat exploderen en steeds meer nicheproducten pusht om meer te verkopen. Ik ken op de club geen enkel lid dat de jaarcollectie nog in abonnement heeft. Er komt ook gewoon heel veel mooi materiaal uit nalatenschappen op de markt. PostNL heeft echter wel geprobeerd om zich bij de verzamelaar te etablieren (mooi Duits woord) door CollectClub op te richten met online verkoop van nieuw en oud materiaal. En sinds kort drie fysieke winkels open heeft voor direct contact met de klant.
Dat laatste is de truuk. De klant binden met wat hij wenst, en hopen dat hij koopt wat je biedt. Als daar weinig ruimte tussen zit heb je succes.
Ander voorbeeld uit de automotive. Zowel Porsche als Mercedes hebben afdelingen waar onderdelen voor klassiekers nieuw geleverd worden. Omdat ze weten dat er een markt voor voormalig nieuwe auto's is, ook bij mensen die nieuw geen P of M kopen. Omarm het maar, want het gebeurt!
Groet, Sicco Jan
-
je betaald verwijderings bijdrage, dan moeten ze die *** zooi ook gewoon weer innemen.
Kan volgens mij al vrij snel na aanschaf.
-
;D
-
Hallo,
Van mij nu eens onderstaand "plaagstootje", dus niet boos worden.
Of je nou vóór of tegen Märklin bent, de meeste modeltrein liefhebbers weten best wel dat oudere modellen van dat merk misschien dan niet voldoen aan hun strikt persoonlijke opvattingen hoe het er eigenlijk uit had moeten zien, maar dat doet niets af aan het feit dat Märklin produkten het zonder problemen vijftig jaar lang kunnen uithouden zonder dat je er veel naar hoeft om te kijken. En als er dan toch iets kapot mocht gaan of een ankertje moet worden verwisseld dan is in principe elk onderdeel te vervangen. Is het niet "af-fabriek", dan toch in ieder geval via de handelaars in nieuwe of tweedehands onderdelen. Een voorganger in dit draadje mompelde zoiets als "Mercedes".
En juist dat laatste is ook voor de Märklin-fabriek een oer-oud commercieel gegeven. Vele liefhebbers kopen op beurzen ongezien een tweede hands Märklinloc. Zou die het eventueel "niet meer doen"(maar dat komt slechts heel zelden voor) dan kan je -als je ook maar een beetje handig bent - door een paar schroefjes los te draaien de loc tot in de kleinste onderdelen uit elkaar nemen, hem lekker schoonmaken met wasbenzine en weer in elkaar zetten. Zonodig wat draadjes vervangen, een nieuw ankertje erin en nieuwe koolborstels en dan is meestal het probleem opgelost. Zo koop ik in het algemeen analoge Märklinlocs voor één vijfde van de prijs van nieuwe digitale locs, en de trend is naar één zesde van de prijs.
Voor de goede orde vervang ik meestal ook maar meteen het traditionele mechanische omschakelrelais door een Uhlenbrockje. Dan ben je voor twee tientjes van de "bokkensprong" bij rijrichting verandering verlost. En hé: als toegift kan zo'n loc dan ook nog eens omgeschakeld worden naar Digitalbetrieb. Wat wil een mens nog meer?
En als je in plaats daarvan zo'n loc ook nog wat intensiever zou willen digitaliseren inclusief sound nou dan kan dat ook zondermeer. Persoonlijk moet ik daar niet aan denken al die herrie aan m'n oor. Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......
Tja, een verlichte bestuurderscabine moet je dan ontberen. Nou en?
Gegroet,
Rob van Kooy
P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan? :P
-
Tuurlijk
Ook een FLM is onverwoestbaar, kost je 2 koolborstels meer niet.
-
Volledig opgaan? Daar heb ik te weinig ervaringskennis voor. Er zijn merken waar "zinkpest" een akelige term is. En bij sommige merken is de kunststofkwaliteit soms een probleem. Zinkpest heb ik wel bij lilliput gehoord. Plastic problemen bij roco (zelf nooit last van gehad). Bij oude hema/lima zooi zijn er volgens mij ook geen plastic-wordt-broos problemen :)
Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.
Aan de andere kant heb ik een roco 215 uit ongeveer het beginjaar van Roco (volgens mij is de lok uit 1974!) en die doet het nog uitstekend. Originele motor. Even digitaliseren en gaan met de banaan :D
Märklin lijkt het in ieder geval goed te doen qua consistente betrouwbaarheid van z'n spullen. En da's belangrijk.
Reinout (95% roco, 5% fleischmann)
-
Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......
Vertel mij wat, werd er in Essen compleet gestoord van als ze er met 20 reden ;)
-
P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan? :P
Ja, ik heb een vitrine vol modellen van voor 1970 en die doen het allemaal nog. Heeft weinig te maken met merk en alles met de eenvoudige constructie uit die tijd. Juist de Märklin TEE dien je zorgvuldig uit te zoeken wegens veel exemplaren met kromme kappen. Zinkpest of bros kunststof zijn niet merkgebonden. Bij ieder merk kan de verzamelaar je vertellen welke productieseries daarvan last kunnen hebben.
Het is leuk om de verzameling twee keer per jaar uit te laten op een apart spoor, maar verder hoort het primitieve spul wat mij betreft in de vitrine. Ik koop er geen moderne loc minder om. De moderne tijd is wat mij betreft zo'n beetje begonnen met die Roco BR215. Het is een icoon waarmee Roco liet zien hoe het ook kon.
En verder gaat het met geen van de traditionele merken erg goed. Ik geloof er geen pest van dat de tweedehands markt daarin zo'n grote rol speelt. De tweedehands markt is er altijd geweest en kan pas een probleem worden bij teruglopende belangstelling.
-
(vervolg van reactie 11)
En inmiddels hebben we ook de tweede oorzaak van het probleem boven water.
Wanneer je spullen te lang meegaan, zullen er ook veel spullen op de tweedehands markt rondzwerven. En dat blijkt dan nu een probleem te zijn, en gaan ze klagen over iets wat ze zelf veroorzaken/veroorzaakten. Marketingtechnisch blijkt het toch niet zo goed doordacht te zijn als ze zelf dachten. ;D
-
Als Marklin nu gewoon alle Marktplaats / eBay sites af gaat en de 2e hands spullen daar opkoopt. Dan kunnen ze die toch weer als nieuw verkopen? Niemand die dat verschil merkt. Een voordeel heb je wel het is op kwaliteit getest door de vorige gebruiker.
Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.
Zinkpest komt bij Marklin ook wel eens voor hoor.
Zoals deze Köf (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8184.msg122360#msg122360)
Of kromtrekkende wagons (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57997.msg1022959#msg1022959)
Of de eerste uitgave van de C-rail waarbij het plastic hard en breekbaar wordt.
Ja, ook Marklin heeft zijn 'problemen'.
-
Hoe meer een organisatie in de verdrukking komt hoe ingewikkelder het lijkt om responsief, redelijk en in lijn met de maatschappelijke trend te reageren. Of het nu gaat om een omroep, een Europese Commissie of een fabrikant van modeltreinen met wintersportvoorziening. De reactie wordt alleen maar gekker....
-
Ik las het eerst anders... :D
He bah, Jeroen ;)
-
Ik heb wel een mok van Märklin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1122.jpg)
Ook alweer dik twintig jaar oud, maar nog steeds als nieuw.
-
Die heb ik ook! Durf 't bijna niet te zeggen.... ;) Wordt hier nog dagelijks gebruikt, onverwoestbaar.
-
Mooie mok.
Mokkokkè zeggen we dan in Zeeland. ;D
-
G-mok !
(http://rlv.zcache.nl/de_brief_g_van_het_damast_zwarte_mok-r1037c873416349ecb921ac2500b01d7d_x7j1l_8byvr_324.jpg)
-
Een limburgse ? Met zachte G dan ...
-
Is van rubber ;D
-
Heeft die Marklin mok ook last van zinkpest of is ie niet van metaal.
-
Bedankt voor de interessante link. Klinkt als een sympathieke gozer. Ik hoop voor 'm dat het lukt en ik vind het eigenlijk ook wel tof dat hij zo open is over de zaken.
Die keer dat ik bij Märklin in de winkel bij het hoofdkantoor was, vroeg ik naar een Trix reserve-onderdeel (fluit glaskast) en werd me gevraagd hoeveel ik er wilde hebben. Eén was genoeg, zei ik, maar kreeg er zo drie gratis mee. Ik ben dan wel geen Märklin aanhanger, maar wens ze wel het beste.
-
Van Marklin werd al vaker geroepen dat de modellen juweeltjes waren met dito prijs.
En dan kan men wel roepen dat men de jeugd wil interesseren voor deze mooie hobby, de ouders gaan geen 200-400 euro voor een loc neertellen voor de kids als die iets realistischer willen gaan rijden of 50-90 euro voor een wagon.
Deze mooie hobby heeft de computerspellen etc. weten te overleven door o.a. marktplaats en Ebay, door Piko welke een nog redelijke prijs/kwaliteits verhouding heeft weten neer te zetten voor modellen of de nieuwe Lima-Expert serie. Sommige dump acties van Roco waren ook welkom, maar hebben kwaad bloed gezet bij degene die als eerste een nieuw model hadden aangeschaft.(o.a. NS1200 ...)
Iedereen weet dat hobby's duur zijn, maar tot hoever kan de fabrikant dat begrip oprekken....
Persoonlijk heb ik ook graag een model wat er perfect uitziet met alle details wat tegenwoordig mogelijk is, maar hoe vaak komt het niet voor dat je je dure loc/wagon naloopt, en er diverse onderdelen niet meer aanzitten omdat die er tijdens de rit vanaf gevallen zijn(traptredes/ruitenwissers/handgrepen etc)...dan is die Piko toch handiger!
Ik denk zelf dat de komende 10 jaar voor veel fabrikanten, ook door o.a de crisis waar we al ~7-8 jaar inzitten en die nog steeds voortwoekert, erop of eronder zal worden....
-
Märklin is altijd duur geweest, en het goedkopere segment is verdwenen met het faillissement van het Lima conglomeraat.
Maar als ze behoefte hebben aan methode Pon moeten ze vooral hun gang gaan... Op een paar uitzonderingen na is dezelfde loc-met-snowboard ook bij een andere fabrikant verkrijgbaar voor een gunstiger prijs niveau
-
Ah, doemdenkers... Altijd hetzelfde verhaal. De hobby is ten dode opgeschreven! :-X
-
Ja het schijnt dat er grote veranderingen op stapel staan.
-
...... ook door o.a de crisis waar we al ~7-8 jaar inzitten en die nog steeds voortwoekert........
??? ???
Gr, Ben.
-
Het enige wat wel klopt is dat er tegenwoordig meer 2e hands beschikbaar is. Veel mensen die in de gloriejaren van Marklin hun verzameling hebben aangelegd zijn nu of heel oud of overleden. Dus ja, dit komt allemaal opnieuw de markt op.
Daarnaast zijn innovaties nodig, in de jaren '70 en '80 was de grootste kostenpost volgens veel artikelen in de modelspoorpers het vervaardigen van mallen, wat toen allemaal handwerk was. Met de moderne CAD technologie zou er ergens in het proces toch een kostenverlaging geweest moeten zijn. Zie maar in het DE-5 draadje wat Kast er in korte tijd in 3D uitpoept :). Maar dit zie ik eigenlijk alleen bij Piko (en een heel klein beetje bij Roco).
Ik wil natuurlijk niet op de Marklin marketing stoel gaan zitten, maar is er in Nederland nu echt geen markt voor om maar eens wat te noemen meer ICM varianten zoals een 3-delige? En waarom worden veel modellen niet in 2-rail uitgebracht? Of wordt daar gewoon niets op verdiend? Ik ben natuurlijk ook één van die beste stuurlui aan wal (misschien wel de allerbeste ;D, ik ben beschikbaar 8)) maar iets meer kijken naar en gevoel krijgen voor de markt, bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op evenementen ook al wordt daar 2e hands verkocht zou geen kwaad kunnen.
-
Met betrekking tot je laatste alinea: Ik krijg hier op het forum wel eens het gevoel dat er een hele grote groep 2railrijders is die alles van Märklin/Trix per definitie slecht vindt. En die laten zich, naar mijn gevoel de laatste maanden, weer steeds harder horen. Wellicht krijgt de fabrikant ook dat gevoel en speelt dat mee in de overweging?
-
Er gaan te veel Märklin verzamelaars dood en van de levenden kopen er te veel tweedehands, ik snap niet wat dit forum daar mee te maken heeft.
-
Ik reageer op de laatste alinea van de poster voor mij die zich afvraagt waarom Märklin/Trix zo weinig 2rail uit brengt.
-
het lijkt mij erg simpel. Je bent ondernemer. Als je dan klaagt dat je klanten je spullen niet voldoende kopen zeg je dus indirect dat je het als ondernemer niet goed doet. Je kunt heel veel argumenten aanhalen waarom het niet goed gaat met de omzet. Het verschil tussen een matige en een succesvolle ondernemer is dat de succesvolle ondernemer die argumenten weet te analyseren in een vroegtijdig stadium en er op kan anticiperen. Klagende ondernemers zien hun kansen niet en roepen daardoor vaak weer nieuwe problemen op.
-
Oud Märklin spul kan dan nu populair zijn, omdat dit voor de kopende generatie jeugdnostalgie is. Als nu minder mensen niet opgroeien met Märklin, of modeltreinen in het algemeen, willen maar weinigen dat oude spul hebben. Het gaat nu echt niet om de betere kwaliteit of specificaties in vergelijk met het moderne aanbod. Probleem gaat dus vanzelf over en wordt daarmee opgelost.
Moet je alleen wel blijven zorgen dat wat je nu maakt interessant is voor de huidige generatie. Alleen bij succes heb je dan over ca 50 jaar weer hetzelfde probleem. ;)
-
Even algemeen: de ene ondernemer doet het beter dan de ander, in dezelfde branche. Vergelijk het failliet van V en D met de mooie winst van H en M over het afgelopen jaar. Kortom: je moet iets slims bedenken om je spullen te verkopen. Hoge(re) prijzen behoren (meestal) niet tot de tactiek om de klant tot kopen te verleiden - en in de modelspoorbranche zijn de prijzen hoog. Dat zien de modelspoorfabrikanten zelf ook: allemaal zetten ze nu stevig in op een kids-, hobby- of beginnerslijn. De prijsverlagingen bij Roco en Fleischmann zijn ook niet door weelde ingegeven. Toch is er ook een (niche?)markt voor topproducten met hoge prijzen. Dat bewijst Brawa.
Groet,
Ruud
-
Met betrekking tot je laatste alinea: Ik krijg hier op het forum wel eens het gevoel dat er een hele grote groep 2railrijders is die alles van Märklin/Trix per definitie slecht vindt. En die laten zich, naar mijn gevoel de laatste maanden, weer steeds harder horen. Wellicht krijgt de fabrikant ook dat gevoel en speelt dat mee in de overweging?
Dat lijkt op fora (dit forum is geen uitzondering) volgens mij erger dan het in werkelijkheid is. Ik beschouw dit forum (en andere) wat betreft actieve posters niet als een afspiegeling van de gemiddelde modelspoorder.
Veel tweerailers zijn absoluut niet vies van leuke Trix modellen. Ik weet zo 3 a 4 items die ik gekocht zou hebben als ze in Trix variant (en niet alleen in 3-rail) uitgebracht zouden zijn. En dan gaat het niet om modellen waarvan alleen assen gewisseld moeten worden.
-
Daarnaast zijn innovaties nodig, in de jaren '70 en '80 was de grootste kostenpost volgens veel artikelen in de modelspoorpers het vervaardigen van mallen, wat toen allemaal handwerk was. Met de moderne CAD technologie zou er ergens in het proces toch een kostenverlaging geweest moeten zijn. Zie maar in het DE-5 draadje wat Kast er in korte tijd in 3D uitpoept :). Maar dit zie ik eigenlijk alleen bij Piko (en een heel klein beetje bij Roco).
Ik wil geen mensen voor het hoofd stoten, maar tussen een hobbymatig (bijvoorbeeld met Sketchup) vervaardigd en 3D geprint model en een professioneel opgezet en getekend 3D model, tekeningenpakket en vervolgens spuitgieten zit nogal wat verschil.
Voor een eenvoudig model (denk aan brooddoos) moet je op minimaal 3 maanden rekenen tussen het met een compleet en volledig 3D model en tekeningenset aankloppen bij een spuitgieter en het daadwerkelijk in handen krijgen van de eerste spuitingen (deze hoeven nog niet productiewaardig te zijn). Heb je een complexer product zoals bijvoorbeeld de fles van een bekend afwasmiddelmerk dan gaat de tijdsduur zeker richting minimaal 9 maanden. Dan vergeet ik nog maar even seriegroottes en rekening houden met mogelijke wijzigingen in de toekomst.
Ik heb geen direct inzicht in de productie aantallen van modelspoorfabrikanten, maar spuitgieten wordt pas echt goedkoop bij hoge aantallen. Daarnaast zit er door de detaillering ook nog veel handwerk in wat ook niet meehelpt om de kosten naar beneden te krijgen
-
het lijkt mij erg simpel. Je bent ondernemer. Als je dan klaagt dat je klanten je spullen niet voldoende kopen zeg je dus indirect dat je het als ondernemer niet goed doet. Je kunt heel veel argumenten aanhalen waarom het niet goed gaat met de omzet. Het verschil tussen een matige en een succesvolle ondernemer is dat de succesvolle ondernemer die argumenten weet te analyseren in een vroegtijdig stadium en er op kan anticiperen. Klagende ondernemers zien hun kansen niet en roepen daardoor vaak weer nieuwe problemen op.
Hoewel Florian Sieber van Märkliin inderdaad wel opmerkt (c.q. klaagt) dat door de verkoop van 2e hands op Ebay en in modelzaken koopkracht van de doelgroep wegvloeit, vindt hij het vooral vervelend dat er modelbaanzaken zijn die zooel nieuw als gebruikt Märklin verkopen, maar de focus op 2e hands leggen. En daar wil hij met die modelbaanzaken over spreken:
Wir wollen auf der einen Seite unsere Neuheiten über Innovationen und technische Feinheiten von den alten Produkten abgrenzen. Auf der anderen Seite müssen wir auch mit dem Fachhandel sprechen, damit der seinen Fokus wieder stärker auf unsere Neuheiten als auf die Vermarktung von gebrauchten Artikeln konzentriert.
Dat vind ik niet zo heel raar, als producent.
Grt,
Wim
-
Aan de andere kant, als ik zie hoeveel nieuw Marklin spul er op beurzen zoals Houten en Eurospoor ligt, naast en tussen de 2e hands spullen, vind ik het niet gek dat winkeliers naar andere spullen kijken. Hoe komen gloednieuwe dingen op beurzen terecht? Daar zit al lange tijd iets scheef tussen Marklin en de winkeliers. Maar die discussie is hier al vaker gevoerd.
-
Misschien vinden fabrikanten het raar dat er steeds meer gebruikt spul ook in winkels wordt verkocht, maar ja zij hebben de afgelopen pakweg 50 jaar al die zaken nieuw verkocht en de huidige eigenaren zijn ouder geworden of er niet meer en dan komen die zaken weer op de markt.
Dan kunnen ze beter in winkels verkocht worden dan bv via beurzen of zo.
In winkels is de kans groot dat kopers van die "oude" treintjes ook nieuwe spullen kopen. Is het alleen via Ebay/marktplaats of zo te koop dan komen de kopers helemaal niet meer in winkels.
En ja het zal met name Märklin treffen, want wat waren nu de merken in de vijftiger en zestiger jaren: Ja Märklin, Trix Expres (nu Märklin) en Fleischmann.
En dus kijk maar op specifieke Märklin/ Trix Express clubdagen, daar staat veel spul, vaak goed onderhouden en rijdend uit die periode.
En dat zal de komende jaren steeds meer worden omdat generaties ouder worden en wegvallen. Daarnaast wordt de groep modelspoor enthousiasten ook niet groter, maar wel jonger met andere interesses en eisen.
We zullen zien.
Zelf heb ik als oud Trix Express rijder ook veel verkocht en mooi spul omgebouwd naar 2-railgelijkstroom. Sommige loks uit de vijftiger jaren met zo'n grote perma-motor rijden nu zelfs digitaal.
Alleen enkele loks en wagons met emotionele waarde zijn nog in de oude staat.
Ton
-
Eigenlijk is het heel simpel: Elk jaar worden er nieuwe modellen gemaakt en elk jaar worden er kinderen geboren die later modeltreinen gaan krijgen/kopen en elk jaar gaan er modelspoorliefhebbers dood.
Als nu modeltreinen niet zo een lange levensduur zouden hebben als hun bezitters en er niet steeds meer gemaakt werden, dan had meneer Sieber geen probleem.
Maar dat heeft hij wel, want er worden steeds minder kinderen geboren en degene die wel geboren worden vinden modeltreinen lang niet zo interessant als hun vaders/ooms/grootvaders dat vonden.
Bovendien gaan modeltreinen als ze een beetje netjes onderhouden worden best wel lang mee.
En dan is de generatie die nog volop treintjes kocht aan het vergrijzen en uitsterven.
Dus steeds minder klanten en een steeds groter aanbod tweedehands treintjes.
Uiteindelijk gaat het dezelfde kant op als met postzegels: waardevermindering wegens minder belangstelling en een groot aanbod.
Meneer Sieber zal dan wel goed katholiek en dus tegen het gebruik van condooms zijn. ;D
Steyn
-
Een hobbyist is geen uitstervend ras; of het nou om postzegels of modeltreinen gaat, het ligt aan de generatie zelf. De ene is niet de andere. Het gaat er om hoe je als hobbyist omgaat met de tijd en hoe je het invult. Interesse hebben in modeltreinen is niet voor iedereen weggelegd. Het verschilt per individu, per leeftijdsgroep, per generatie en zelfs per tijdperk waar men zich voor interesseert. Ook al gaat het om oud spul (= nostalgie) of om modern spul, dat maakt helemaal niet uit.
Nostalgie is ook niet eens gebonden aan een bepaalde periode, maar aan tijdbeleving van een jongetje dat door robuuste, machtige en lawaaiige verschijning van een aanstormend lok met rijtuigen zodanig onuitwisbare indruk heeft gekregen (lees: trauma ;D) dat er een verslaving is ontstaan. Net als bij jullie!
Dat geldt ook vliegtuigen, sigaren, postzegels, Ajax, etc......
-
Hallo allemaal,
Ik vraag me al langere tijd af wat Marklin van plan is en waarom ze op een prijsniveau zitten wat in mijn ogen nergens over gaat. 2 1100 loks in een Houten kistje voor een prijs waar je met gemak 5 Roco 1100 botsneuzen voor koopt, die dan ook nog moderner, stiller en gedetailleerder zijn ( los aangezette handgrepen langs deuren en neuzen enz )
Als ik de producten van Marklin zie is er eigenlijk vrij weinig ( niks ) wat ik wil hebben omdat ik vergelijkbare producten van andere merken voor veel leukere prijzen kan kopen.
Gelukkig hebben mijn ouders me als kind gelijkstroom materieel gegeven en ben ik niet afhankelijk van de rails en treinen met pukkeltjes en ski's.....
Groeten Ruud B.
-
Ach, het is ook altijd wat bij Märklin.
De 6400 van hun is niet op schaal. De koploper is niet op schaal 1/87 .
De 6400 van Rocky Rail is wel precies op schaal en véééél gedetaileerder.
Ze blijven te lang ouwe troep produceren. Kritiek willen ze niet horen en de service is 0,0.
Ik heb IC wagons met vijf verschillende kleuren geel van Märklin. Hun kleur geel is goed????????????/ zeiden ze tegen mij.
Trouwens, zij maken zelf toch goede modeltreinen?
Mijn TEE van hun uit 1962 rijdt in 2016 nog steeds even goed.
Vraag je of ze een bepaald model willen maken, dan krijg je een vernietigend antwoord, terwijl ze zelf allerlei fantasiemodellen op de markt gooien.
Bovendien zijn er nu veel meer modelspoorfabrikanten, die wel naar hun klanten luisteren en mooiere modeltreinen maken als Märklin.
En Märklin gaat niet met zijn tijd mee. Kortkoppelmechaniekjes los te koop van Märklin? Koppelende stroomvoerende koppelingen los te koop bij Märklin? Een Y- wissel? Een kruis wissel (vierwissels met een kruis int midden)? Nee, allemaal niet bij Märklin te koop.
Nou moeten ze daar bij Märklin niet gaan lopen klagen, dat mensen hun producten tweede hands kopen, want ELK model van hun is BYZONDER, ÉÉNMALIG en WORDT ALLEEN DIT JAAR IN EEN BEPERKT AANTAL GEMAAKT.
Jammer, het model is uitverkocht, maar gelukkig ligt na een of twee jaar hetzelfde model 2de hands te koop op internet of beurzen.
Dat werken ze zelf in de hand.
Dit is mijn mening. ;D
-
@stuurman Wil,
Helemaal eens met wat je zegt. Heel veel oude modellen produceren ze steeds opnieuw ( andere kleur of maatschappij ) te kort en achterhaald. Eeuwenlang koffiemolen aandrijvingen.
Andere fabrikanten leveren veel mooier materieel ( zelfs kleinere zoals o.a. Rocky, Goover, Artitec ) maar ze zijn te eigenwijs om het te zien en vinden zichzelf superieur.
Ze doen maar, ik rij Nederlands en heb Marklin helemaal niet nodig om mijn lijstje compleet te krijgen.
Groeten Ruud B.
-
Ik rij ook Nederlands. Eindelijk heeft Märklin een model van de 1200 serie v/d NS gemaakt en dan stappen ze af van metalen handgrepen? Dus hun prijs gaat omhoog, terwijl de kwaliteit en de uitstraling achteruit gaan. Ik wil hem niet zo met die echt oer lelijke hand grepen.
Ach, mijn Märklin modellen doe ik niet weg, ze rijden nu als Hamo modellen bij mij.
Een motorpost is toch een mooi model, maar waarom moest ik er dan Roco postwagons achter hangen, omdat Märklin ze niet maakt.
Maar ze moeten niet hun klanten verwijten, dat die tweede hands treinen kopen.
groetjes
Wil
-
Ik ben nooit zo onder de indruk van mopperende ondernemers. Bij ons in het dorp hingen laatst briefjes op leegstaande winkels; deze winkels staan leeg omdat u online koopt. Hou het dorp gezellig en koop hier.
Tja...enige constante in deze wereld is verandering, en daar moet je als ondernemer op inspelen, zowel als lokale winkelier als Märklin. Bedrijven die al lang bestaan blijken zonder uitzondering door de loop de jaren (soms zelfs eeuwen!) flexibel op veranderingen te hebben ingespeeld. Dus wellicht als Märklin een modellijn brengen die 1:87 is en niet over M-rails hobbelt.... Die kinderserie van Märklin (My World) vond ik een top idee. Blijf creatief ondernemen. (y)
-
Eigenlijk is Märklin gevangene van haar eigen succes. Remmende voorsprong of hoe je het wilt noemen. Het is niet moeilijk voor Märklin om die 1:87 modellen te maken maar dat past dan weer niet bij hun railsysteem. En ook al breiden ze hun railsysteem uit dan nog blijft de compatibiliteit met hun verleden. Zolang ook de kopers uit het verleden bediend moeten worden blijven ze aanhikken tegen de modernere tijd.
Het blijft voor herr Sieber dan ook schipperen of de revolutie uitroepen. Doet hij het eerste moet hij niet klagen gaat hij de revolutie aan dan zal hij flink in de bus moeten blazen met nieuwe modellen in 1:87 en een nieuw railprogramma.
Nee ik heb deze schaal niet dus ook geen belanghebbende.
-
Zolang ook de kopers uit het verleden bediend moeten worden blijven ze aanhikken tegen de modernere tijd.
Dat moet niet... dat is een keuze van M. Als je altijd aan compabiliteit met het oude wil vasthouden kom je niet verder. Je kunt ook proberen de oude garde te verleiden tot het nieuwe, met behoud van het oude. Maar dat oude wordt dan een soort "classic" of "nostalgie" lijn en is niet te combineren met het nieuwe.
-
Märklin zou inderdaad de sprong naar de toekomst kunnen wagen. Trix heeft dat jaren geleden al gedaan met het programma Trix International, waarmee ze zich conformeerden aan de gangbare praktijken in 2-rail land. Intussen is het Trix Express programma met de dikke flenzen vrijwel verleden tijd. Maar ja, dan moet Märklin wel durven om ook zo'n omwenteling te starten.
-
Trix kwam in financiële problemen en werd door Märklin overgenomen. Dus of dat nu het beste voorbeeld is... ;)
Volgens Wikipedia was de beslissing om met Trix Express te stoppen pas nadat Trix al door Märklin overgenomen was
Das Unternehmen Märklin, das ebenfalls mit Umsatzrückgängen zu kämpfen hatte, zeigte nach der Übernahme wenig Interesse an der Fortführung des TRIX Express-Programms und stellte dieses traditionsreiche System weitgehend ein. Zunächst wurden dafür keine Neuheiten mehr vorgestellt, inzwischen werden auch keine Gleise und Fahrzeuge für Trix Express mehr produziert.
Ik dacht eigenlijk dat die beslissing al wat eerder genomen was.
-
Trix kwam in financiële problemen en werd door Märklin overgenomen. Dus of dat nu het beste voorbeeld is... ;)
Het voorbeeld ging erover dat je durf kan hebben om het roer helemaal om te gooien. De ommezwaai naar het programma International was niet de oorzaak van de financiële problemen.
-
Ik denk dat alleen door jullie 1 doelgroep gigantisch onderschat wordt. De verstokte Märklinist. Geen 3rail, nee, echt een Märklinist. Als er geen M onder staat, wordt het niet gekocht. En ik krijg wel eens het vermoeden dat er bij Märklin meer van dat soort lui zijn dan er bijvoorbeeld van Fleischmann of Roco zijn, omdat die merken traditioneel al uitwisselbaar waren.
-
LS,
Het is blijkbaar niet alleen Marklin die aan het somberren is. Lenz heeft dezelfde bedenkingen, getuige de laatste minuten van de MSL reportage (https://www.youtube.com/watch?v=zuwnyEiZlNA) van de Nurenberger messe.
Niet direct de tweede hands markt wordt genoemd, maar de competitie om vakbekwame electronische ingenieurs wordt hier aangehaald. En dat voor een bedrijf dat 'Elektonic" in de naam heeft.
Jan-Peter
-
Niet direct genoemd, mwah... Hij legt de link met de (Duitse?) consument die gemiddeld na 5 jaar een nieuwe auto koopt en na 2-3 jaar een nieuwe computer, waarbij het voor de branche prettig zou zijn als de consument ook na 5 jaar een BR 50 zou vervangen door een nieuwere versie, echter verwacht de consument dat die levenslang mee gaat.
Het gebrek aan techneuten (vooral, voor Lenz, betaalbare techneuten), is niet alleen typerend voor de modelspoormarkt. Heer Lenz geeft aan dat een bedrijf als Siemens een groot deel van de jonge aanwas weg kaapt, omdat zij ook te korten hebben, maar grotere marges hebben en dus meer kunnen betalen, terwijl de marges op modelspoor niet zo groot zijn dat dit kan en men daardoor moet roeien met de riemen die men heeft.
-
Tja, economische voorspoed geeft weer nieuwe uitdagingen voor ondernemers.
Vergelijkingen met andere branches gaan altijd mank. Een deel van de automobilisten koopt iedere vijf jaar een nieuwe auto, zodat een nog groter deel iedere paar jaar een andere tweede- of derdehands kan aanschaffen. De tweedehandsmarkt is altijd een integraal deel van de autohandel geweest. Wordt nu ook wel over geklaagd, omdat auto's inmiddels heel lang meegaan en minder snel worden vervangen. Maar het geklaag over het bestaan van een tweedehandsmarkt lijkt wel iets typisch voor modelspoorfabrikanten te zijn.
Misschien dat fabrikanten als LSmodels de oplossing hebben. Gewoon geen cruciale onderdelen leveren. ;D
-
Laatste opmerking van de heer Lenz is veelzeggend voor de hele branche:
" ..... als deze hal niet gesloten wordt......"
daarmee doelend op de vraag, of er in de toekomst (volgend jaar ?) nog wel een hal voor de modeltreinbranche in Neurenberg is. Impliciet daar ook mee aangevend, dat het voor Lenz een vraag is of ze nog wel gaan komen.
Nu al wordt een deel van de hal gebruikt voor branche-vreemde elementen, de ruimtes tussen de hallen zijn leeg. Niemand staat meer te dringen om als standhouder toegelaten te worden.
En de gangpaden zijn nog breder dan vorige jaren. Over trend gesproken !
Maarten.
-
Succesvol ondernemen is moeilijk. Ik verwacht dat de gemiddelde ondernemer dat ook wel weet. Er zijn allerlei oorzaken aanwezig die het ondernemen lastig maken. De top-expertise van een ondernemer is juist ondernemen. En dat is niet lui achterover hangen. Dat houdt in dat je alle aspecten van je business (markt, personeel, prijzen, ontwikkelingen in techniek, ontwikkelingen in andere branches, financiering, et cetera) in de gaten houdt als ondernemer en probeert hier op tijd op te reageren. Dat is waar een ondernemer in moet excelleren, dat is zijn vaktechniek. Kan hij dat niet, is hij een slechte ondernemer. Dan moet hij maar op zoek naar een ander vak.
Er is niets op tegen om als Märklin aan te geven dat de tweedehands markt je parten speelt. Je moet de tweede markt echter niet de schuld geven. Je moet er als ondernemer op een goede manier op reageren. Je moet je strategie aanpassen. Als je een goede nieuwe strategie kan bedenken, ben je aan het ondernemen. Dat is niet makkelijk, maar je moet het wel doen.
Als ik sommige opmerkingen in dit draadje lees, lijkt het wel alsof de strategie van Märklin is geweest: "Ik verlaag de detaillering en ik verhoog de prijzen". Op zich is dat een strategie, of dit een succesvolle strategie is, is nog maar de vraag. Het lerend vermogen van een ondernemer moet erg hoog zijn, om zich staande te kunnen houden in de markt. En dat maakt ondernemen moeilijk.
-
Alles wat het nu op de tweedehandsmarkt goed doet, is blijkbaar destijds te kwalitatief gemaakt...
Misschien gaat Märklin de kwaliteit nu wel verlagen, zodat de nieuwe modellen over tig jaar niet meer op de tweedehandsmarkt gaan verschijnen ;D
-
Ik heb de nieuwe strategie van Märklin al ontdekt. Ze gaan hun assortiment uitbreiden met een geheel nieuwe schaal, uniek!! (y)
Kijk hier (http://www.agj.net/agj-och-marklin-i-samarbete/) maar eens. 8)
-
Ik snap de suggestie van Lenz niet. Juist Lenz lijkt me een merk dat een groei doormaakt en juist het voorbeeld is van een markt creëren/vergroten. Gezien hun stijgend aanbod in Spoor Nul krijg ik nu niet echt het idee dat het zo slecht met ze gaat. Wellicht meer doen om de betrokkenheid van het personeel te vergroten. Misschien zijn ze wel gewoon niet goed (genoeg) voor hun personeel?
-
Wat suggereert Lenz ???
Maarten.
-
Märklin zou inderdaad de sprong naar de toekomst kunnen wagen. Trix heeft dat jaren geleden al gedaan met het programma Trix International, waarmee ze zich conformeerden aan de gangbare praktijken in 2-rail land. Intussen is het Trix Express programma met de dikke flenzen vrijwel verleden tijd. Maar ja, dan moet Märklin wel durven om ook zo'n omwenteling te starten.
Er worden nog steeds loks met Express wielen nieuw geleverd door Trix.
Zo is onlangs de NS 1600 uitgebracht (kan ook een 1700 of 1800 zijn)
Dus de dikke flensen zijn nog niet 100% verleden tijd.
Ton
-
@Maarten:
Laatste opmerking van de heer Lenz is veelzeggend voor de hele branche:
" ..... als deze hal niet gesloten wordt......"
daarmee doelend op de vraag, of er in de toekomst (volgend jaar ?) nog wel een hal voor de modeltreinbranche in Neurenberg is. Impliciet daar ook mee aangevend, dat het voor Lenz een vraag is of ze nog wel gaan komen.
Maar dan bedoelt hij vast dat hij daar niet alleen wil staan. Dan klopt mijn commentaar inderdaad niet.
-
Wat Lenz bedoelt is het beste samen te vatten in een grapje over Neurenberg (al jaaaaren oud).
Binnenkort start de nieuwbouw van de kleinste hal van de beurs. De Märklin hal.
Past precies de stand van Märklin in met langs de randen nog wat aankledende bedrijven.
Daar gaat het met rappe schreden naar toe, tot mijn verbazing is de bouw nog niet gestart.
Dit geeft 2 signalen: de toestand van de modeltreinbranche als geheel en de positie daarvan op de beurs in Neurenberg.