BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: zwolle83 op 09 December 2015, 23:22:01
-
Hallo allemaal,
Na eindelijk verhuist te zijn van een flat naar een 1 gezinswoning, met een ruime zolder, vond ik het wel tijd om (eindelijk) te beginnen met m'n hobby.
Ik ben nog een beginner, heb dus nog een hele hoop te leren.
Ik had vorig jaar een mooie starterspakket gekocht van Fleischmann, maar ik kreeg die Twin-Center niet onder de knie en zo bleef die maar op zolder liggen te verstoffen.
Nu heb ik die starterspakket verkocht en daarna een starterspakket gekocht van Marklin.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/0f5e95fcf863cf581962723c8cefb4b91434538665_zpsdbs8ryif.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/0f5e95fcf863cf581962723c8cefb4b91434538665_zpsdbs8ryif.jpg.html)
Ik moet zeggen, dit is echt een verademing. Geen gedoe met allerlei codes invoeren om de trein rijdend te krijgen nee gewoon de trein op de baan zetten wachten tot de central station hem heeft gelezen en rijden maar (zoals het moet naar mijn idee).
Nu ben ik eindelijk zover om te beginnen met m'n baanplan, ik moet zeggen dat dat niet zo makkelijk is zoals het lijkt om een mooie baanplan te maken. Na vele ideeën en na vele voorbeelden te hebben gezien ben ik er toch eindelijk van overtuigd dat ik een mooie baan voor me zelf heb ontworpen.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpspauueown.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpspauueown.jpg.html)
Ik heb deze baan zo gemaakt dat het in delen uit elkaar gehaald kan worden en ook weer in elkaar, mag dan wel eindelijk m'n zolder hebben maar het is en blijft (helaas) een huurhuis. Wat er komt te rijden zijn voornamelijk stoomtreinen en misschien wat diesel treinen era II - III - IV (elektrische treinen zijn uit den boze :)).
Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er op en aanmerking zijn m.b.t. problemen waar ik misschien tegen aan zou lopen.
Groet Barry
-
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.
Tinus.
-
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.
Succes.
-
Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun? ;)
En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?
Verder wel mooi plan.
-
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.
Tinus.
Ik was zelf ook nog niet helemaal 100% tevreden met de rails voor de goederen dus daar wou ik al naar kijken hoe ik dat kan veranderen en wat bedoel je precies met een uithaalspoor?
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.
Succes.
Ik deel je mening dat het allemaal recht toe recht aan is, maar heb deze baan zo gemaakt dat het dus in segmenten gemonteerd en gedemonteerd kan worden zodat ik niet alles hoef te "slopen" omdat het anders niet door de trappengat past. Deze baan heb ik ook zo ontworpen omdat ik van mening ben dat het wel een mooie baan is om mee te beginnen en zo alles kan leren voor ik over ga naar een complexere baan.
Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun? ;)
En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?
Verder wel mooi plan.
Dank je dat het je is opgevallen van m'n loopruimte, want die had ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. In mijn eerder ontwerp van deze baan had ik bijna 60cm loopruimte. Neem aan dat dat wel genoeg is? Mijn spiraal heeft 5 wentelingen erin zitten en volgens het programma Scarm is dat ongeveer 3%.
-
Ik zou in het schaduwstation de lus achteraan laten aansluiten in de eerste wisselstraat en de opstelsporen langer maken.
Zoals het nu ligt is het geen toegeveogde waarde.
Kijk zeker je spiraal na. Ik kom nu op een helling van bijna 3,5% (diameter 850mm, stijghoogte 90mm per wending). Ga je voor 4 wendingen à 100mm per wending kom ik zelfs al op 3,8% en dat is behoorlijk steil.
Edit: Je voorziet 5 wendingen om 40cm te overbruggen. Heb je dat nagekeken met de nodige hoogte om je sporen te leggen. Vergeet de basis van je C-rails niet bij in te tellen. 80mm wordt aangehouden voor een sporen zonder bedding en dat is net genoeg (80mm - plaatdikte - spoordikte)
-
60 cm is een mooie ruimte.
-
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zps1qyxpnkn.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zps1qyxpnkn.jpg.html)
Ik heb wat aanpassingen gedaan aan m'n baan. Ik heb het spoor voor m'n vracht naar links verplaats zodat er niet gerangeerd hoeft te worden op het hoofdspoor en bij m'n kolenmijn heb ik een extra spoor naar links gelegd zoals tinus het (volgens mij) bedoelde. Ik heb ook het schaduwstation wat aangepast zoals Frans Peeters het voorstelde en heb het iets verlegd zodat ik meer tussenruimte heb kunnen creëren. Nu is mijn vraag; kan ik ook k-rail samen met c-rail gebruiken voor m'n spiraal? Zodat dus de rest allemaal c-rail is en dat er in de spiraal k-rail word gebruikt.
-
Hoi Barry,
Leuk plan!
er zijn overgangsrails van C-rail naar K-rail. Het is een recht stuk van 18 cm, artikelnr weet ik niet zo snel
De stationssporen kun je iets langer krijgen door de wisselstraat links naar links op te schuiven. Dan kun je alle stationssporen gebruiken met een lok + 4 wagons. En waar had je de perrons gedacht? Als je de rails zo laat liggen krijg je heel smalle perrons
De bediening van de kolenmijn begrijp ik nog niet helemaal. Je kunt deze sporen alleen van links inrijden maar dan zit de lok opgesloten. Ik zou daar een omloopspoor inplannen
groet,
Hans
-
Na alles goed gelezen te hebben en ook nog eens hier en daar wat ingelezen te hebben heb ik mijn baan een drastische metamorfose gegeven.
Ik wil met "maar" 6 a 7 treinen rijden dus had ik zoiets van; is dan een schaduwstation echt nodig? Naar mijn idee niet, dus die heb ik verwijderd. Nadat bigboy had gereageerd en over het station begon heb ik ook daar eens goed naar gekeken en ja als ik het rails zo had laten liggen was er amper ruimte voor een fatsoenlijke perron. Dus mijn station is ook drastisch veranderd. Laat me weten wat jullie er van vinden.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpsh2pss4ot.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpsh2pss4ot.jpg.html)
-
De 2 kopspoortjes an de buitenkant van het station zou ik of weglaten, of laten doorlopen in de stationsporen.
De slinger onder in het plan zou ik okk weglaten of het spoor in enen rechte lijn iets schuin tov de rand laten lopen.
Verder wel een hele verbetering. (y)
Tinus.
-
Hallo,
Ik zou ook die 2 kopspoortjes anders willen gebruiken.
Weghalen zo ze nu liggen.
\maar weer laten uitkomen vanuit het tweede spoor van bovenaf getelt.
Dus die 2 wissels (1 x links en 1x rechts worden dan engels wissel (kruising)
het voordeel hiervan is je de goederendienst volledig los van de rest kunt afwikkelen.
Lekker rangeren terwijl op de hoofdbaan de treinen rondrijden.
Vind wel dat die draaischijf er zo wel verloren bij ligt zonder verdere verzorgingssporen.
succes jandcargo
-
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap
jaNDCARGO
-
Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.
Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).
Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.
-
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpsfjjxxddx.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpsfjjxxddx.jpg.html)
Zo zie je maar dat een baanplan ontwerpen niet over 1 nacht ijs gaat ;D Ik heb het advies van tinus en jandcargo om de kopsporen aan weerzijde te verwijderen ter harte genomen en het spoor door te trekken naar m'n station. Het is een hele gepuzzel geweest om de juiste rails te vinden, maar het is me gelukt (y).
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap
jaNDCARGO
Nu lijkt het me wel dat die meegebogen overloopwissels nut hebben, want als nu die kolen trein vanaf de kolenmijn vertrekt kan ik hem meteen op het hoofdspoor laten rijden. Ik heb ook het spoor aan de rechter kant omhoog laten lopen tot 7,5 cm om hem vervolgens over het linker spoor met een brug te laten lopen en dan vervolgens in de lus weer naar nul te laten zakken zodat die er weer onder door rijd. De service sporen had ik links onder in gedachten voor het water, kolen e.d. Ik moest ook helaas de baan iets inkorten doormiddel van de ruime bochten en wissels aan weerszijde van m'n station te verkleinen met kortere bochten en wissels, want na een meting op m'n zolder zou het anders net niet kunnen passen. Ik moet zeggen dat ik nu dik tevreden ben met deze baan. Maar mocht er toch nog iets zijn laat het me dan weten.
-
Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.
Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).
Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.
Wat ik in gedachten heb is het volgende; De kolentrein komt voorwaarts het spoor oprijden en koppelt hem op het eerste spoor af. Vervolgens rijd de trein richting stootblok om dan achterwaarts over het 2e spoor weer naar het eerste te kunnen rijden om hem weer aan te kunnen koppelen en vervolgens te laden en te kunnen vertrekken. Heb hem wel weer iets veranderd, heb hem iets langer gemaakt en zoals je zei een klein recht stukje tussen de wissel gedaan.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpssyey7olp.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpssyey7olp.jpg.html)
-
Ik ga er van uit dat je rechts rijdt. Dan krijgen je loks een forse klim te verwerken als ze linksonder het viaduct onderdoorgaan. Want daarna moeten ze in de lus snel omhoog om over het viaduct te rijden. Je kunt het natuurlijk ook links gaan riden of het eerts over het andere spoor gaan zodat in de lus een flinke daling zit.
In het station zou ik een duidelijke scheiding aanbrengen tussen goederensporen en personensporen. Het spoor van de kolenmijn kan dan parallel aan de andere sporen uitkomen op de goederensporen.
Succes met verder puzzelen!
groet,
Hans
-
Ik ga er van uit dat je rechts rijdt. Dan krijgen je loks een forse klim te verwerken als ze linksonder het viaduct onderdoorgaan. Want daarna moeten ze in de lus snel omhoog om over het viaduct te rijden. Je kunt het natuurlijk ook links gaan riden of het eerts over het andere spoor gaan zodat in de lus een flinke daling zit.
In het station zou ik een duidelijke scheiding aanbrengen tussen goederensporen en personensporen. Het spoor van de kolenmijn kan dan parallel aan de andere sporen uitkomen op de goederensporen.
Succes met verder puzzelen!
groet,
Hans
Als het goed is (verbeter me als ik het fout heb) gaat de lus "maar" 3.5% omhoog en dat is nog binnen de marge van max 4% toch?
En het station is naar mijn idee goed gescheiden van personen vervoer en goederen vervoer.
Hier een plaatje ingezoomd op het station waar ook de perrons moeten komen.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Station_zpst5yemdov.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Station_zpst5yemdov.jpg.html)
Zal even uitleggen hoe ik het zie van onder naar boven;
Op spoor 1 komt het station met perron dus personen vervoer, op spoor 2 rijden de goederentreinen van links naar rechts, op spoor 3 komt ook een personen trein aan en tussen spoor 3 en 4 komt een breed perron zodat op spoor 4 ook eventueel een personen trein kan stoppen maar dat spoor zal voornamelijk gebruikt worden voor de goederen treinen die van rechts naar links rijden.
-
Met hellingen van 4% beperk je je in je materieelkeuze. Ik denk dat je het beste onder de 3% kunt blijven. Sommige treinen hebben gewoon onvoldoende trekkracht voor een helling van 4%. Daar wil je liever niet achter komen na dagen timmeren en zwoegen of na aanschaf van een nieuw juweeltje denk ik.
Is het misschien een goed idee de goederensporen van achter het station naar voor het station te verplaatsen? Dan kun je parallel aan de hoofdbaan naar de kolenmijn rijden zonder het (geautomatiseerde?) reizigersvervoer te verstoren.
In het station zou ik het doorgaande spoor (die zonder perron) willen kunnen bereiken zonder bochten. In werkelijkheid gaan daar de doorgaande treinen overheen en die hebben een wat hogere snelheid dan de treinen die (aan het perron) gaan stoppen. Dan is gewoon rechtuit voor de passagiers comfortabeler.
-
Met hellingen van 4% beperk je je in je materieelkeuze. Ik denk dat je het beste onder de 3% kunt blijven. Sommige treinen hebben gewoon onvoldoende trekkracht voor een helling van 4%. Daar wil je liever niet achter komen na dagen timmeren en zwoegen of na aanschaf van een nieuw juweeltje denk ik.
De helling in m'n lus heb ik aangepast door een extra recht stukje rails erbij toe te voegen en is nu 2,8%.
Is het misschien een goed idee de goederensporen van achter het station naar voor het station te verplaatsen? Dan kun je parallel aan de hoofdbaan naar de kolenmijn rijden zonder het (geautomatiseerde?) reizigersvervoer te verstoren.
Volgens mij is spoor 5 op m'n station lang genoeg toch om te kunnen rangeren zonder andere treinen in de weg te zitten?
In het station zou ik het doorgaande spoor (die zonder perron) willen kunnen bereiken zonder bochten. In werkelijkheid gaan daar de doorgaande treinen overheen en die hebben een wat hogere snelheid dan de treinen die (aan het perron) gaan stoppen. Dan is gewoon rechtuit voor de passagiers comfortabeler.
Ben ik niet helemaal met je eens, als ik terug kijk in de tijd dat ik dichtbij het station in Zwolle woonde. Ik mocht altijd graag (en vooral 's nachts tussen 23.45 en 00.30 vanwege de lange container trein) naar treinen kijken en heb ze bijna altijd als een soort slang richting het station zien rijden en dan voornamelijk de treinen vanuit het oosten en noorden.
https://www.google.nl/maps/place/Zwolle/@52.5031775,6.0938223,430m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c7df209d12ecb1:0xcd0b5b2492dd3e8c!6m1!1e1?hl=nl (https://www.google.nl/maps/place/Zwolle/@52.5031775,6.0938223,430m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c7df209d12ecb1:0xcd0b5b2492dd3e8c!6m1!1e1?hl=nl)
Kijk maar eens op google maps. Mijn idee komt bijna overeen met station Zwolle zoals de doorrij baan en de eerste 2 passagiers perrons en treinen die een station door rijden mogen (in de meeste gevallen) max 80kmh en over spoor emplacementen max 40kmh. Aangezien ik aan weerszijde een soort van spoor emplacement heb mogen mijn treinen dus niet harder dan 40kmh.
-
(y)
-
Dat met die brug en stijgingspecentage is ook op te lossen door de lus de andere kant op te draaien, komt de brug in het 'bovenste' spoor te liggen (spoor naast de kolenmijn dus).
Groet, Sicco Jan
-
Hallo iedereen
Ik ben afgelopen dagen maar eens goed gaan nadenken over mijn eerdere baanplan en de kosten ervan (dan heb ik het met name over de kosten van het rails) Nu zat ik ook in over de variatie van mijn baan. Nu heb ik maar eens goed rond gekeken en bedacht wat ik nou wil op mijn baan. Zo lijkt het mij mooi om 2 stations te hebben met een pendeltrein. Op het 2e station worden ook goederen geladen bijv. bij een houtzagerij. Deze baan heeft naar mijn idee meer variatie en qua kosten valt die ruim binnen m'n budget, het ziet er misschien erg "simpel" uit maar het lijkt mij ook een mooie baan voor een beginner (zoals ik :))om mee te beginnen.
Jullie hints en tips zijn van harte welkom.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpsaiamsigl.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpsaiamsigl.jpg.html)
-
Barry, is je baan aan de linkerkant ook bereikbaar? Zoniet krijg je gegarandeerd problemen om de sporen van je pendel in de linkerbovenhoek te bereiken.
Het schaduwstation zou ik spiegelen. Gelijk achter de tunnnelmond van het linkerspoor uitwaaieren en voor de bocht terug samenkomen en met een mooie ruime bocht terug naar de tunnelmond rechts. Je krijgt in je schaduwstation dan sporen die allemaal ongeveer even lang zijn. maakt het parkeren alleen maar gemakkelijker.
Als je dan het eindstation van je pendelbaan een beetje anders draait (naar rechtsonder) met een bijkomende bocht, kan je dat deel van de baan een stukje smaller maken waardoor het beter bereikbaar is.
Probeer aan de rechterkant je sporen ofwel dichter bij elkaar te krijgen, bij wijze van simulatie van een dubbelspoor ofwel net verder van elkaar weg te trekken alsof beide sporen naar 2 verschillende bestemmingen vertrekken.
Je kan zelfs overwegen om tussen de tunnelmonden een stukje dubbelspoor te voorzien om kruisende/wachtende treinen mogelijk te maken.
E.e.a. ziet er dan zo uit:
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/probeersels/Baanplan_zpsbzfyw0yj.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Spoorplannen/probeersels/Baanplan_zpsbzfyw0yj.jpg.html)
-
Wat leuk om de ontwikkelingen van een plaatsgenoot op dit forum tegen te komen. Ik rijd ook Märklin en beschik over ongeveer dezelfde ruimte en werk aan een nieuw baanplan. Jouw idee om met een inloop te werken spreekt me wel aan.
Ben je in de toekomst van plan om je baan te automatiseren of blijf je handmatig rijden?
(Als je bij een plaatsgenoot ideeën op wilt doen, ben je van harte welkom, stuur dan even een PB)
Succes, en ik kan je maar 1 advies geven: neem je tijd.
Albert
-
Frans
Bedankt voor je ideeën, heb hem zo ongeveer aangepast zoals je voorstelde en moet zeggen dat ik op deze manier nog meer variatie in m'n baan krijg (y) Zo had ik bijvoorbeeld niet over de breedte van de baan gedacht bij m'n schaduwstation en de pendel station, hij is nu aanzienlijk versmalt.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpswqcal5zh.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpswqcal5zh.jpg.html)
Wat leuk om de ontwikkelingen van een plaatsgenoot op dit forum tegen te komen. Ik rijd ook Märklin en beschik over ongeveer dezelfde ruimte en werk aan een nieuw baanplan. Jouw idee om met een inloop te werken spreekt me wel aan.
Ben je in de toekomst van plan om je baan te automatiseren of blijf je handmatig rijden?
(Als je bij een plaatsgenoot ideeën op wilt doen, ben je van harte welkom, stuur dan even een PB)
Succes, en ik kan je maar 1 advies geven: neem je tijd.
Albert
Albert
Zo in je filmpje op YouTube te zien had je dus al een mooie baan liggen, maar blijkbaar (nog) niet helemaal naar je smaak, want anders ga je niet opnieuw een baanplan maken.
Ik ben van plan om sowieso met de passagiers treinen en een paar goederentreinen geautomatiseerd te rijden met de goederentrein die van het 2e station naar het eerste station moet rijden wil ik handmatig besturen. Je uitnodiging hou ik zeker in m'n achter hoofd (y)
Succes met je nieuwe baanplan te maken en hoop dat je op de site genoeg ideeën op kan doen.
-
Hoi Barry,
ik zou het goederenspoor en het pendelpsoor verwisselen. Voordeel is dat je pendeltrein de hoofdsporen niet meer kruist. Zoek maar eens het sporenplan van Baarn op. Daar hebben ze het pendeltje ook verlegd naar sporen ten zuiden van de lijn Amsterdam - Amersfoort. Bijkomend voordeel is dat je de onderste twee stationssporen een stuk langer kunt maken
groet,
Hans
-
Ik denk dat je sporen bij station 2 te kort zijn voor de treinen waarmee je wilt gaan rijden.
-
Hoi Barry,
ik zou het goederenspoor en het pendelpsoor verwisselen. Voordeel is dat je pendeltrein de hoofdsporen niet meer kruist. Zoek maar eens het sporenplan van Baarn op. Daar hebben ze het pendeltje ook verlegd naar sporen ten zuiden van de lijn Amsterdam - Amersfoort. Bijkomend voordeel is dat je de onderste twee stationssporen een stuk langer kunt maken
groet,
Hans
Ik heb hem wel iets veranderd namelijk dat die in 1 keer de hoofdsporen kruist zonder een bocht van wissel naar wissel. Het perron van die pendeltrein wou ik juist daar hebben vanwege mijn station die aan de onderkant komt en dat dan het perron doorloopt.
Ik denk dat je sporen bij station 2 te kort zijn voor de treinen waarmee je wilt gaan rijden.
De uiteindelijke pendeltrein heb ik helaas nog niet in m'n bezit maar ik ben van plan om met een railbus heen en weer te rijden dan lijkt het me dat de sporen op station 2 lang genoeg zijn toch.
-
Barry, nog even de hellingen checken waar je pendelbaan over het schaduwstation kruist. Je hebt daar weinig ruimte, dus ik vermoed dat je het schaduwstation een stukje zal moeten laten zakken terwijl je pendelbaan daar over klimt.
Verder, maar dat is je eigen keuze, leg je 2de station niet parallel met de tafelrand maar hou het een beetje schuin zoals in je eerste plan.
De kronkel aan de rechterkant smoelt nog niet helemaal. Misschien moeten de sporen iets vlugger "loskomen" van elkaar wanneer je het station verlaat (eventueel een wissel omkeren) maar zeker die korte knik aan de onderkant moet er uit.
Ik weet dat je vasthangt aan die kl***-geometrie van de C-rails (korte bochten, korte wissels, geen flex-rail, grote tussenafstanden,...) maar ik denk dat je door te spelen met korte stukjes bocht en recht wel een mooier verloop kan krijgen. Zo heb ik het toch al gezien op tentoonstellingsbanen.
-
Barry, nog even de hellingen checken waar je pendelbaan over het schaduwstation kruist. Je hebt daar weinig ruimte, dus ik vermoed dat je het schaduwstation een stukje zal moeten laten zakken terwijl je pendelbaan daar over klimt.
Verder, maar dat is je eigen keuze, leg je 2de station niet parallel met de tafelrand maar hou het een beetje schuin zoals in je eerste plan.
De kronkel aan de rechterkant smoelt nog niet helemaal. Misschien moeten de sporen iets vlugger "loskomen" van elkaar wanneer je het station verlaat (eventueel een wissel omkeren) maar zeker die korte knik aan de onderkant moet er uit.
Ik weet dat je vasthangt aan die kl***-geometrie van de C-rails (korte bochten, korte wissels, geen flex-rail, grote tussenafstanden,...) maar ik denk dat je door te spelen met korte stukjes bocht en recht wel een mooier verloop kan krijgen. Zo heb ik het toch al gezien op tentoonstellingsbanen.
Frans,
Mijn station gedeelte ligt op 80 mm hoogte, het pendelspoor klimt van 80 naar 130 mm nog voor de laatste bocht (dus voor het schaduwstation) zit die al op 121 mm (2,5% omhoog) Mijn schaduwstation gaat van 80 naar 45 mm (2,7%) naar beneden daar had ik dus al rekening mee gehouden. Het is zeker vloeken en tieren om rails mooi aan elkaar te krijgen met C-Rails, qua wissels en bochten kan ik me wel mee redden maar het belangrijkste wat ik dan wel mis is dan echt die flexrail. Maar die bocht rechtsonder was voor mij ook een doorn in het oog dat ik dacht dit is het net niet. Maar de aanhouder wint naar mijn idee ;D Na veel testen, proberen, vloeken en tieren (nog net niet dat het beeldscherm er van langs kreeg 8) ;) ) is het me gelukt om er toch een mooie bocht van te maken.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zps2rbvcumk.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zps2rbvcumk.jpg.html)
-
Ziet er een heel stuk beter uit.
Op naar het bouwen nu.
Succes ermee Barry ;)
-
Dit word de baanplan die ik steeds in mijn hoofd heb.
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpsyeoqngz6.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpsyeoqngz6.jpg.html)
Ik heb het station wat veranderd en heb toch besloten om geen schaduwstation toe te voegen omdat ik met "maar" 7 a 8 treinen wil rijden.Ziet er een heel stuk beter uit.
Op naar het bouwen nu.
Succes ermee Barry ;)
Bedankt en ik hoop dat ik daar snel mee kan beginnen (y)
-
Leuk om te zien dat er hier ook een Zwollenaar is (y)
Mooi baanplan heb je (y)
-
Hallo allen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_24.jpg)
Dit is mijn final baanontwerp (volgens mij heb ik dat eerder gezegd) heb rails al in huis liggen. Alleen nu komt het, hoe mijn baantafel in elkaar te zetten ik kan er op de één of ander manier er maar niet uit komen ben wel zover dat ik mijn achterkant aan de muur kan bevestigen maar verder met uitteken van de tafel kom ik niet. :-[ :-[ Zelf zat ik er ook aan te denken om dit als top laag te gebruiken i.p.v. platen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-isolatieplaat-polystyreen-100x50x5-cm-5-stuks/p/B134087?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dPolystyreen%5cu0020%2ffh_item_type%3d%7bproduct%7d%26fh_lister_pos%3d4%26fh_view_size%3d20%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dsearch%26fh_secondid%3db_product_b021134087 (https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-isolatieplaat-polystyreen-100x50x5-cm-5-stuks/p/B134087?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3dPolystyreen%5cu0020%2ffh_item_type%3d%7bproduct%7d%26fh_lister_pos%3d4%26fh_view_size%3d20%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dsearch%26fh_secondid%3db_product_b021134087) Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het uitteken hoe ik mijn tafel in elkaar moet knutselen?
Alvast bedankt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_25.jpg)
Ik heb (helaas) mijn baanplan weer moeten aanpassen :'(. Na alles nagemeten te hebben op m'n zolder kwam ik erachter dat ik hem toch te groot had gemaakt waardoor er weinig ruimte overbleef voor onder andere de wasmachine en vriezer die helaas niet verplaatst kunnen worden. Gelukkig kom ik daar nu achter dan tijdens het bouwen. Heb het pendelstation op de berg/heuvel maar enkelspoor gelaten waardoor ik ook iets meer ruimte heb om een leuk dorpje te kunnen situeren maar ook zodat de pendeltrein heen en weer kan blijven rijden zonder last te hebben van de goederentrein. Om een mijn te kunnen situeren (rechts onder) heb ik mijn service spoor enkel spoor gelaten zodat ik die wissel weer kon gebruiken voor m'n mijn.
-
Dit is mijn definitieve baanplan;
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan_zpsgijt5doh.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan_zpsgijt5doh.jpg.html)
Van het weekend al druk bezig geweest met de onderbouw;
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/20160111_143902_zpsjeh3ozxe.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/20160111_143902_zpsjeh3ozxe.jpg.html)
-
Van het weekend ben ik maar eens verder gegaan met bouwen!
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/20160118_121003_zpskopnqpd3.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/20160118_121003_zpskopnqpd3.jpg.html)
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/20160118_121015_zpstdoe3ipy.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/20160118_121015_zpstdoe3ipy.jpg.html)
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/20160118_121024_zpsfca0py9n.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/20160118_121024_zpsfca0py9n.jpg.html)
Alleen had ik een (beginners) fout gemaakt wat betreft mijn loop pad. Ik ben zo stom geweest om aan de binnenkant te meten i.p.v. de buitenkant waardoor mijn looppad iets smaller is geworden. Kan er gelukkig nog makkelijk door heen bewegen. (y)
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/20160118_121038_zps6v3tgudu.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/20160118_121038_zps6v3tgudu.jpg.html)
-
Heb nu pas deze thread gelezen en alle verwikkelingen rond het baanontwerp. Je krijgt zoiets nooit 100%. Ik heb drie jaar gedaan over mijn ontwerp, je denkt aan alles, maar dan is er dit of dan is er dat. Het plezier van onze hobby is juist steeds al die probleempjes proberen op te lossen. Leuke baan. Zelf zou ik ook wat meer industrie takken maken maar dat is puur persoonlijk. Rij ook Marklin en als je wil automatiseren raad ik Rocrail aan, maar dat is ook straks een keuze. Enige opmerking is, omdat je met stoom wil rijden zijn hellingen tegen 4% wat riskant. Stoomlocs hebben meestal maar een 1, as met banden, daardoor kunnen ze minder trekken als bijv een diesel, waar er meestal meerdere assen met bandjes zijn. Succes verder met de bouw. PS. Aan het begin van Bouw Rhineland 2 kan je mijn ontwerp zien en ik maak regelatig vlogs op youtube (Robert van Ooyen).
Ga je volgen. Robert.
Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
-
Hoi Barry,
Leuk om de voortgang nu ook op het forum te zien. En bedankt dat ik afgelopen weekend even met je stomers mocht rijden.
Albert.
-
Hallo allemaal,
Nadat ik mijn baan helemaal heb liggen op mijn tafel is de twijfel enorm toegenomen over het ontwerp :(, want ik vind dat mijn passagierstrein niet tot zijn recht komt en voornamelijk aan de linkerkant van mijn baan (station uit, keerlus en dan weer station in). Zo ook mijn kolenmijn, die komt te dicht tegen de berg aan te liggen waar ik een keerlus heb met wachtsporen(op "papier" leek er toch meer ruimte te zijn dan in werkelijkheid het geval is). Nu had ik al een tijd geleden eens een ontwerp gemaakt met de rails die ik al heb en die heb ik iets meer aangepast en naar mijn idee komen de langere treinen dan meer tot hun recht en is mijn kolenmijn ook meer los van de rest. Ja de trein rijd in principe alleen maar dezelfde rondjes, maar daarom heb ik ook een klein schaduwstation in gedachten waar de middelste baan de doorrij baan is en de 2 buitenste de wachtsporen. Ook zal ik onder mijn brug moeten kruipen om naar de middelste open stuk te moeten komen.
Laat me maar weten hoe jullie erover denken en alle op en/of aanmerkingen zijn welkom, ook wat betreft tot mijn "oude" baanplan zijn alle op en/of aanmerkingen welkom om misschien zo mijn twijfels weg te nemen.
Groet,
Barry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_baanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_baanplan.jpg)
-
Hoi,
Even een gedachte erin gooien. Daar deze laatste ontwerp weer de bekende lus is. Treinen komen steeds van dezelfde kant een station binnen - niet realistisch.
Als je nou een extra schiereiland in het midden zou maken, dan kan je vele interessante dingen doen, bijv kopstation of industrie extra. Bypass voor het grote station zodat de treinen niet ALTIJD daar doorheen moeten enz. Ken de ruimte niet dus moeilijk in te schatten.
Mijn ervaring is dat je minstens 20 ontwerpen over enkele maanden moet uitwerken (op papier) voordat je iets echt naar tevredenheid hebt. Altijd is er weer een idee snachts of een lampje tijdens het rijden (DAT ffn proberen!) bij het maken en vooral nadenken over een ontwerp.
Dus NIET haastig overgaan op spoor leggen - hoe leuk dat ook is.
Zie voorstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_70.jpg)
Robert
-
Hoi Robert,
Leuk idee, maar zoals je heb kunnen zien in mijn eerdere berichten is mijn tafel al helemaal klaar dus om een soort eiland in het midden creëren gaat dus niet.
Groet,
Barry
-
Hey Barry,
Als je nou in de linker keerlus eens een gebogen wissel legt (24611) en vandaar de 'oversteek' maakt naar de andere kant. Dan kom je uit onder de dubbele keerlus. Je zou dan kunnen aansluiten op 1 van de kopsporen die je in het oude plan getekend hebt.
Op deze manier bereik je dat je trein via de keerlus kan blijven rijden of oversteken en een rondje maken.
Als je er niet uitkomt, mail me dan je scarm bestand, dan teken in het er in.
Succes,
Albert.
-
Hallo allemaal,
Ik ben weer eens aan het puzzelen geweest met mijn baanplan en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Zal even in het kort mijn idee van de kolenmijn uitleggen;
Bij de kolenmijn had ik in gedachten dat de trein voorwaarts in rijd tot het stootblok om vervolgens achterwaarts naar een vrij spoor te laten rijden om af te koppelen en daarna weer te laten aankoppelen. Dan rijd de trein weer naar voren richting stootblok om dan weer achterwaarts eruit te rijden en dan vervolgens zijn route via het hoofdspoor te vervolgen. De rest lijkt mij vanzelfsprekend.
Groet,
Barry
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Nieuwe%20baanplan_zps3ndomndz.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Nieuwe%20baanplan_zps3ndomndz.jpg.html)
-
Hoi Barry,
Twee suggesties voor de kolenmijn:
- om van de kolenmijn weer makkelijker op de baan terug te komen, kun je vanuit de bocht in het hoofdspoor een links wissel leggen, zodat je vanaf de kolenmijn niet heen en weer hoeft te steken om terug te komen. Dan heb je wel een afbuigend wissel in het hoofdspoor, wat niet zo realistisch is, maar terug steken op het hoofdspoor is dat ook niet. Bovendien ligt de afbuigend wissel zo dicht bij het station, dat die eigenlijk nog onderdeel van het stationsemplacement is, en in dergelijke situaties is het al minder onrealistisch een afbuigend wissel te hebben.
- bij de kolenmijn heb je een rechts wissel na een bocht, dus een S-bocht. Ik zou daar een links wissel in de bocht leggen, ben je de S-bocht kwijt.
Het station bij het dorp zou ik zelf trouwens weglaten. Dat zit zo dicht bij het hoofdstation, dat de trein nog niet op snelheid is, voor 'ie alweer moet remmen.
Wat overigens ontbreekt is een verbinding (aan de linkerkant van je station) waardoor je van de kolenmijn op je goederenemplacement komt. De rechtswissel daar kun je vervangen door een engels wissel, met nog een rechtswissel in de bocht voor het station, waardoor je rechtstreeks van de kolenmijn op je goederenspoor kunt komen. Betekent wel een 2e afbuigend wissel in je hoofdspoor, wat niet ideaal is.
Ik heb het ook getekend, maar de plaatjesserver ligt eruit, dus kan 'm nu niet uploaden hier.
Grt,
Wim
-
Hoi Wim,
Heb weer eens aan de "tekentafel" gezeten en aan de gang gegaan met jou suggesties wat betreft de kolenmijn en ben hier op uitgekomen;
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Nieuwe%20baanplan_zps0rwhupsz.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Nieuwe%20baanplan_zps0rwhupsz.jpg.html)
Het klopt ook wat je zegt wat betreft het 2e station dat die wat dichtbij de eerste ligt, maar ik ben niet van plan om met een sneltrein tussen beide stations te rijden maar met mijn pas aangeschafte VT 135 https://www.youtube.com/watch?v=lDEOPThWWuQ (https://www.youtube.com/watch?v=lDEOPThWWuQ)
Groet,
Barry
-
Hallo allemaal,
Na een tijdje gedemotiveerd te zijn over mijn laatste baanplan ben ik weer eens bezig geweest om een nieuw baanplan te maken. Waarom ik gedemotiveerd was? Het baanplan zag er op papier er goed uit maar ik kwam het ene na het andere probleem tegen. Zo is mijn rangeerspoor bij mijn kolenmijn gewoonweg te kort om een kolentrein met 4 wagons er te laten in rijden want de 4e wagon blijft op de wissel staan waardoor die niet meer omgezet kan worden(en ik wil toch echt met 5 a 6 wagons rijden). Ook had ik een probleem met de sporen rechts onder van mijn 2e station en het hoofdspoor. Ik had wel opgemerkt in scarm dat het niet helemaal zou passen omdat ze niet direct aansloten, maar ik dacht dat het geen probleem zou zijn maar dat is het dus wel want beide sporen staan onder druk waardoor je met een klein tikje tegen het spoor, het spoor los schoot. Dus al met al een niet al te best baanplan. Zoals ik dus al aangaf was ik dus wat gedemotiveerd, maar na rustig verder kijken en wat andere ideeën op te doen, heb ik mijn baanplan compleet omgegooid en ben ik tot het volgende baanplan gekomen,
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan%201.1_zpsk4cahapc.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan%201.1_zpsk4cahapc.jpg.html)
Ik hoor graag jullie op-/aanmerkingen.
-
Hoi Barry,
Goed bezig man! Leuk plan.
In het schaduwstation zou je in het midden een 'hosenträger' kunnen maken zoals je in het station hebt gedaan. Dan hoeven treinen die achter elkaar staan niet op elkaar te wachten.
Als ik het goed zie verstop je het grootste deel van je paradespoor, dat zou ik niet doen.
Ik zou de lus aan de linkerkant verbergen en dubbelsporig maken. Dan kun je in 2 richtingen er een trein in zetten en er willekeurig 1 uit laten komen. Geeft je ook nog weer een extra schaduwstation.
Maar het is jouw plan dus ga vooral je eigen gang (y)
Succes, en ik kom binnenkort weer een keertje kijken.
Albert.
-
Hoi Albert,
Ik snap wat je bedoeld wat betreft het schaduwstation, alleen mijn idee is om beide sporen 1 richting verkeer te houden de 1 naar links en andere naar rechts zodat ik de bochtwissels niet aan hoef te sluiten.
De tunnel in mijn paradespoor is een foutje want het was mijn bedoeling (zoals jij al aangaf) om een groot deel van mijn keerlus in een tunnel te bouwen maar was vergeten om het in Scarm te veranderen ;D Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na) en ook vanwege de ruimte.
En je bent van harte welkom om een keer langs te komen (y)
-
Het lijkt erop dat je ruimte hebt om je schaduwstation groter te maken. Indien mogelijk zou ik daar wel voor kiezen.
-
Zou je de knik in je station er niet uit kunnen halen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_station.jpg)
IN het gele deel zit een rare knik, zeker bij langere wagens krijg je daar niet z'n mooie loop mee (mijn mening)
Je zou het wissel iets op kunnen schuiven dan kun je daar recht door rijden. En geeft naar mijn idee een iets rustigere loop daar.
Roelco
-
Hoi Roelco,
Ik snap wat je bedoeld met die knik, alleen moet je het (na mijn idee of iemand anders moet een oplossing weten) het zo oplossen omdat Marklin geen passend stuk rails heeft om hem recht te laten lopen.
Groet,
Barry
-
Vermits je voor de Märklin C-rails hebt gekozen, en blijkbaar alle nodige stukken al bezit,
...Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na)...
zal je blijven aanhikken tegen problemen met eigenaardige kronkels, slingers en niet 100% aansluitende sporen. Is nu eenmaal inherent aan het gekozen spoorsysteem.
Dat Märklin niet over de "juiste" aanpasstukjes beschikt, betwijfel ik. Je zal ze alleen moeten aankopen.
-
Die slingers komen door je hosenträger die je helemaal linksonderin je station gebruikt. Er is geen recht stuk dat net zo lang is als die kruising. De rest is op te lossen, maar die tussenruimte wordt zonder zagen moeilijk. Je moet een stukje van ca. 103mm hebben, maar degene die het dichtste in de buurt komt, is ca. 94mm. Met 2x een 24206 tussen je hosenträger en je engelsman en dan een 24094 tussen je wissel rechtsonder en je Engelsman kan je het passend krijgen. Ik gok dat het verzagen van een standaardlengte recht (dus een 24172 of 188) en die tussen het de engelsman en het wissel verreweg de goedkoopste (de 24094 is alleen al duurder dan de 24188/172) en voor de treinloop ook mooiste oplossing is.
Je schrijft erover dat je geen rails meer hebt. Als je voor dit alles al genoeg hebt, dan zijn volgens mij de kosten om een paar extra railstukken, die tot een stuk meer plezier leiden, aan te kopen niet zo hoog. Natuurlijk kan ik niet in je portemonnee kijken, maar een paar railstukken kopen en des noods wat ouds verkopen lijkt mij een betere oplossing dan met deze halve oplossingen aan blijven klooien.
Of je moet de noodzaak van die hosenträger nog eens onder de loep nemen. Sowieso vind ik het spoor dat erachter ligt erg kort. Een grote E-loc krijg je al niet op dat spoor zonder het wissel te blokkeren. Minimaal een halve lengte eraan zou ik toch wel prefereren.
Op drierail (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33225.0) is de discussie over oplossingen ook al eens gevoerd. :)
-
Hoi Laurent,
Ik snap wat je bedoeld met die "rare" slinger, maar ik heb er niet zo'n probleem mee aangezien de passagierstrein met de langere wagons op het eerste spoor aankomen en vertrekken. Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen. Ook zal ik over het algemeen met stoomtreinen rijden en misschien een paar diesels maar niet met E-loks dus mijn idee achter de hosenträger is dat de trein afkoppelt en zo weer naar achter kan rijden om aan te koppelen of om naar de draaischijf te rijden om te draaien en dan weer te kunnen aankoppelen.
Groet,
Barry
-
Ik zou dan voor de gein eens opmeten hoe lang een doorsnee stoomloc is. Een E loc past al niet op een enkel stukje rails, in mijn ervaring is een stoomloc nog even langer... ;)
Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
-
Hoi Laurent,
Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen
Zoals ik dus al aangaf had ik dus meerde rechte rails over omdat ik mijn terug melders niet had meegerekend in Scarm. Doordat ik nu mijn terugmelders er tussen heb gedaan kreeg ik dus "nieuwe" stukken rails die ik (zoals jij aangaf en ik zelf ook wist) op plekken kon plaatsen waar het aan de korte kan zou zijn.
Maar goed ik ben weer eens wezen stoeien met mijn baanplan;
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan1.2_zpshdsbhzzm.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan1.2_zpshdsbhzzm.jpg.html)
Naar mijn idee zit hier veel "speel" mogelijkheden in. Om een paar ideeën te geven;
Ik kan er voor kiezen om mijn treinen een paar rondjes te laten rijden om vervolgens naar het schaduwstation te gaan en zo weer door maar dan met een andere passagierstrein of goederentrein. Ik ben me er dan ook van bewust dat de treinen dan steeds weer het station via de zelfde weg in en uit rijden daar heb ik dan het volgende op bedacht;
Ik kan ook de passagierstrein op spoor 2 aan laten komen, afkoppelen een andere stoomloc ervoor en weer laten vertrekken richting schaduwstation parade spoor en daar weer andere richtingen op laten rijden. Dus al met al (naar mijn idee) genoeg rij mogelijkheden.
Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
Dat ik met een stoomloc moet steken om naar de draaischijf te komen ben ik me ook van bewust en naar mijn idee lijkt dat niet zo'n heel groot probleem, aangezien mijn bovenste spoor het daadwerkelijk laad/losspoor is en de 2 sporen eronder de rangeersporen zijn en vaak zat vrij zijn om zo dus naar mijn station of draaischijf te kunnen steken. Dat gedeelte van mijn baan wil ik zelf besturen, want wil zelf ook wat te doen hebben en niet alleen maar toe kijken ;D
Groet,
Barry
-
Maar je hebt nog steeds die rare slinger in je perronspoor.
Verder snap je mijn opmerking t.o.v. je stoomloc niet. Als je een trein hebt die binnenkomt op het station (die onderste 2 sporen) en er omgelopen moet worden, waarbij je de stoomloc wilt keren, moet je 4x steken voordat je bij de draaischijf bent, waarvan 2x op het hoofdspoor.
En wat ik niet snap, je hebt het telkens over rails gevonden e.d., betekent dit nou dat je enkel rails wilt gebruiken die je al hebt en niets wilt bijkopen?
-
Je keerlus werkt nu maar één kant op. Om een eenmaal gekeerde trein weer dezelfde richting uit te krijgen moet je dus achteruit de lus door.
-
Hallo,
Ik ben weer even aan het prutsen geweest met mijn baanplan,
(http://i1050.photobucket.com/albums/s419/pipo1983/Baanplan1.2_zpsopywqdst.jpg) (http://s1050.photobucket.com/user/pipo1983/media/Baanplan1.2_zpsopywqdst.jpg.html)
Zoals je kunt zien Laurent heb ik die rare knik er alsnog uit kunnen krijgen met 2x een stukje 206 en een 077 het was even zoeken en prutsen maar het is me toch gelukt. Ik heb het spoor naar het station van dubbel naar enkel spoor veranderd en rechts onder in heb ik een wachtspoor gemaakt voor de treinen die weer de passagierswagons moeten aankoppelen.
En wat ik niet snap, je hebt het telkens over rails gevonden e.d., betekent dit nou dat je enkel rails wilt gebruiken die je al hebt en niets wilt bijkopen?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik het eerst wil oplossen met rails dat ik al heb, rails er bij kopen is zeker geen probleem zoals je misschien kan zien is dat ik zo wie zo rails er bij moet kopen voor mijn draaischijf. Alleen zit ik daar nog over te twijfelen of ik K-Rail gebruik of toch (met 24922 er tussen) C-Rail.
Groet,
Barry