BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 18 June 2015, 06:51:11
		
			
			- 
				Hallo analoogspoorders,
 
 [tweerail gelijkstroom, schaal HO, Fleischmann loc (evt. ook Roco)]
 
 Ik denk vanwege de kosten enkel analoog te kunnen gaan rijden, en in een zeer bescheiden omvang: 1 of 2 locs...
 Omdat ik de fijnregeling die de pulsbreedteregeling biedt erg attractief vind, wil ik daarmee gaan werken en (kosten!) zo'n regeling zelf in elkaar solderen.
 Veel genoemd wordt de Weistra regelaar:
 http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html)
 een uitbreiding(?)/verbetering(?) daarvan:
 http://fred.beneluxspoor.net/analoog.html#pbr555 (http://fred.beneluxspoor.net/analoog.html#pbr555)
 iets soortgelijks:
 http://www.locaalspoor.nl/rij_regelaar.html (http://www.locaalspoor.nl/rij_regelaar.html)
 en mogelijk zijn er nog wel meer op het Net te vinden.
 Mijn probleem is dat ik die schakelingen niet doorgrond en ze ook niet kan vergelijken, niet het inzicht heb, welke de meest geschikte zal zijn (of de beste). In elkaar zetten a.d.h.v. een print(schema) en een stukslijst gaat wel lukken.
 Omdat er hier analoogrijders zijn die dit type regelaar gebruiken kan ik hier misschien een aanrader ervaren!?
 
 Daarnaast: is er een oplossing voor de bij lage snelheid zwak brandende gloeilampjes op de loc, of kan dit alleen via digitaliseren (decoder) worden aangepakt?
 
 Heeft iemand raad w.b.t. deze vragen?
 
 Dank!
 oudebiels
 
- 
				Dag oudebiels,
 
 Zelf heb ik een paar jaar gereden met de tweede versie (van Fred). Inderdaad zelf in elkaar gesoldeerd. Deze werkt met de NE555, een klein chipje dat de puls genereert. De twee andere versies gaan uit van twee transistors. Het principe is hetzelfde, een flip-flop schakeling, die na een (met pot-meter instelbare) tijd omschakelt. Als je dat vele malen per seconden doet, krijg je de gewenst blokgolf.  Over die twee andere kan ik geen advies geven, maar ik vermoed dat ze net zo goed werken.
 
 Mijn ervaringen met deze pwm (van Fred) waren prima, ik kon de trein goed langzaam laten rijden.
 
 Je kunt natuurlijk zelf solderen, is best leuk om te doen. Maar misschien een tip om een goedkope versie. In China bij de Aliexpress.com kun je ze kopen voor 2,32 euro per stuk. Geef bij de zoekbalk op "Pulse Width PWM DC Motor Speed Regulator". Aflevering in twee tot vier weken, dus even geduld. Je moet nog wel een gelijkspannings-voeding ervoor zetten, maar die zou je eventueel ook zelf in elkaar kunnen zetten; In het schema van Fred is dat van rechts af gerekend de diodebrug, de LM7812 en de drie condenstatoren (van rechts naar links tot de C4 in het plaatje).
 
 Nog een waarschuwing. Toen ik meerdere treinen op e-e-n pwm wilde laten rijden, bleek dat de treinen elkaar be-invloeden. Een loc V200 (analoog) van Roco (dit jaar nieuw gekocht) rijdt prima langzaam. Als ik vervolgens een Brekina railbus (ook analoog, drie jaar oud) onder dezelfde voeding op de rails zet, dan rijdt de railpus mooi langzaam, maar de V200 gaat er op volle snelheid vandoor. Til ik de railbus op, dan rijdt de V200 langzaam. Ik heb hier geen verklaring voor kunnen vinden, maar blijkbaar gebeurt deze interactie, dat is dus best lastig.
 
 Groeten,
 Wim K
- 
				IK heb indertijd de RailHobby versie gebouwd (= 1e type hierboven).
 Die gebruik ik nog steeds.
 De meeste modellen reageren er goed op, tot kruipsnelheid aan toe.
 
 Zelfs de (oude) Roco Sik.
 Bij dat soort locjes komt het vooral op een goed stroomafname aan. Als die niet OK is, helpt geen enkele rijregelaar.
 
 Maar verder geen problemen met de meeste modellen (Roco, Flm, Lima).
 
 
- 
				Ik denk vanwege de kosten enkel analoog te kunnen gaan rijden, en in een zeer bescheiden omvang: 1 of 2 locs... Hoewel ik zelf een verstokte analoogrijder ben, raad ik je aan toch eens naar een simpel digitaal systeem te kijken. Met een multimaus setje en twee decoders kun je voor 100 à 150 euro klaar zijn. Het zelf bouwen van een PWM regelaar kan goedkoper zijn, maar kost ook meer moeite.
 En als je met twee locs tegelijk wil rijden, dan heb je twee van die regelaars nodig, en de nodige sectiescheidingen en bijbehorende schakelaars.
 
 Verder ben ik zelf heel tevreden over de Weistra regelaar, die ik heb geïntegreerd in mijn Permaloog systeem, waarmee het verlichtingsprobleem wordt opgelost.
- 
				Deze besturing kan heel mooi werken.
 Digitaal, analoog het is een persoonlijke keuze.
 Elektronika is nog steeds verkrijgbaar al moet het wel steeds meer online besteld worden daar er veel lokale winkels zijn verdwenen.
 
 De voorwaarden die u noemt kan ik het wel mee eens zijn.
 Een tip, deze bouwer: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html, daarvan weet ik dat hij pulse regelaars gebruikt en analoog bouwt.
 
 Misschien kun je hem extra info vragen.
 
- 
				Als eerste wil ik opmerken dat optie 3 geen PWM regeling is maar een recht toe recht aan geregelde gelijkspanning.
 
 Mijn probleem is dat ik die schakelingen niet doorgrond  
 Is het dan niet zo dat analoog rijden lastig(er) wordt ? Voor veel problemen moet je bij analoog juist zelf een passende
 oplossing vinden. Ik zou, net als Klaas zegt, toch ook eens naar digitaal kijken omdat je daar meer met goed
 gedocumenteerde eenheidsbouwblokken zult werken.
- 
				
 Is het dan niet zo dat analoog rijden lastig(er) wordt ? Voor veel problemen moet je bij analoog juist zelf een passende
 oplossing vinden.
 
 Met de uiting dat ik de schakelingen niet doorgrond, bedoel ik dat ik aan de hand van de schema's niet kan beoordelen welke eigenschappen de schakelingen (zullen) hebben en welke de betere/te prefereren is.
 
 Ik neem even aan dat het analoog rijden met twee locs gaat betekenen dat er een bloksysteem gebouwd moet worden en dan voor elk blok een eigen pulsbreedte regeling moet worden gebruikt.
 Twee locs direct achter elkaar (tandem) gaat dan niet (voor zover ik begrijp enkel mogelijk bij digitaal)?
 
 Rijden met 1 loc met behulp van pulsbreedteregeling en analoog moet toch probleemloos mogelijk zijn (behalve door een keerlus zonder te stoppen)? Het gaat bij dit alles om een baan met handbediening.
 
 oudebiels
- 
				Ook analoog is nog van alles van de plank te koop, zelfs pulsbreedteregelaars Voor wie die niet zelf wil bouwen. Digitaal zijn dingen wel vaak gemakkelijker. Als ik lees wat je wil, dan ben ik het met Klaas eens dat je misschien nog eens naar digitaal moet kijken. Wil je dat niet, dan wordt constante verlichting bijvoorbeeld lastig. Twee identieke locs op één regelaar kan prima. Voor de besturing eens naar cab-control kijken. Dan krijgt niet ieder blok een regelaar, maar  krijgt een trein een eigen regelaar toegewezen. Met een stelsel van schakelaars op je tableau zorg je ervoor dat het rijpad op de juiste regelaar wordt aangesloten. 
			
- 
				Ik neem even aan dat het analoog rijden met twee locs gaat betekenen dat er een bloksysteem gebouwd moet worden en dan voor elk blok een eigen pulsbreedte regeling moet worden gebruikt. Inderdaad, en daar beginnen de "problemen". Je krijgt dan al meer regelaars, en als een loc over de blokgrens rijdt, dan moet je de regelaars van die twee blokken op de een of andere manier met elkaar synchroniseren. Als ze nl. niet synchroon lopen, dan geeft de ene regelaar een puls tijdens de pauze van de andere. Het resultaat is dat de loc een snelheidsspurt krijgt.
 
 Op mijn eigen baan heb ik dat probleem opgelost door op de hoofdbaan maar met 1 trein tegelijk te rijden. Op het rangeerterrein kan nog een andere trein rijden.
 Een overgavespoor kan worden omgeschakeld tussen beide regelaars, maar alleen tijdens stilstand van de betreffende trein.
- 
				(behalve door een keerlus zonder te stoppen)
 
 
 Ook dat is met kennis van zaken prima op te lossen met een juiste blok indeling en bijbehorende detecties.
 Het is wel een mooi voorbeeld waarbij analoog een uitdaging is en digitaal een makkie m.b.v. een keerlus module.
- 
				hallo,
 
 Ik denk dat je even een paar stappen terug moet doen en goed bedenken wat je wilt.
 
 Ik denk vanwege de kosten enkel analoog te kunnen gaan rijden, en in een zeer bescheiden omvang: 1 of 2 locs...
 
 
 Stel een overzicht op van wat je denkt aan te moeten schaffen voor analoog rijden en digitaal rijden voor je plannen. Dan kan je daar ook een budget achter hangen. Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig. Een complete multimaus-set is voldoende en een gedigitaliseerde lok. Een complete multimausset (Multimaus, versterker en trafo) heb je al voor 60 tot 80 euro. Voor een (goede) lokdecoder moet je iets rekenen van 20 tot 30 euro per stuk. Dan moet je die nog zelf inbouwen in je lok. Soms is dat zeer gemakkelijk bij nieuwere loks, soms kost het wat soldeerwerk.
 
 Daarnaast: is er een oplossing voor de bij lage snelheid zwak brandende gloeilampjes op de loc, of kan dit alleen via digitaliseren (decoder) worden aangepakt?
 
 
 Ja, die is er zoals op de website van Klaas Zondervan aangegeven:  Website Permaloog (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/). Digitaal gaat het wel wat gemakkelijker :) Met een digitale lok kan je meestal wel meer functies voor je verlichting zoals het aan en uitzetten, knipperlicht, langzaam aan en doven van de verlichting, enzovoort.
 
 Ik neem even aan dat het analoog rijden met twee locs gaat betekenen dat er een bloksysteem gebouwd moet worden en dan voor elk blok een eigen pulsbreedte regeling moet worden gebruikt.
 
 
 Wil je de treinen geheel onafhankelijk van elkaar kunnen besturen zal je baan inderdaad moeten opdelen. Deze stukken dienen apart te regelen zijn met bijvoorbeeld een eigen rijregelaar. Bij digitaal hoef je dat niet te doen, daar kan je altijd meerdere treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden zonder de baan op te delen in aparte stukken.
 
 Twee locs direct achter elkaar (tandem) gaat dan niet (voor zover ik begrijp enkel mogelijk bij digitaal)?
 
 
 Je kan gewoon analoog met twee loks achter elkaar in multitractie rijden, mits de loks dezelfde rijcurve hebben en niet te veel van elkaar afwijken qua snelheid. Digitaal kan dat ook maar dat vergt ook wat fijn afstelwerk.
 
 Rijden met 1 loc met behulp van pulsbreedteregeling en analoog moet toch probleemloos mogelijk zijn (behalve door een keerlus zonder te stoppen)? 
 
 
 Dat kan inderdaad probleemloos zijn.
 
 Het gaat bij dit alles om een baan met handbediening.
 
 
 Ik heb ook een digitale baan met een handrijregelaar. Digitaal rijden betekent niet automatisch met de computer rijden.
 
 Je moet alles maar eens op een rijtje zetten en nadenken over wat je wilt, wat de kosten zijn, welke tijd en moeite je erin wilt steken. Alles kan en is mogelijk, soms kost het via de ene oplossing wat meer moeite dan via een andere oplossing. Of iets duur dat kan je alleen zelf bepalen, dat kan ik niet voor je doen. Gezien je wensen en de toekomst zou ik sterk overwegen om serieus te kijken naar een digitaal treinbedrijf.
 
 Succes!
 
 Groet Ronald.
 
- 
				Dan kan je daar ook een budget achter hangen. Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig 
 Even budgetteren: Neem als voorbeeld : Twee locs en drie blokken.
 
 Analoog: drie blokken met drie maal pwm : 3 x 2,32 = 6,96 euro
 Digitaal: Multimaus-set 70,-; 2 locdecoders 2x25,- p.s. = 120,- euro
 
 Budgetteer ik nou verkeerd?
- 
				Je gaat wel minimaal heel kort door de bocht ....
 Wat nu als er toch later ruimte en budget is voor een 3e trein. Wat komt er dan allemaal bij kijken ?
 Bij digitaal vaak niet meer dan een extra decoder terwijl analoog een stevige aanpassing van de baan vergt als je nu
 echt alleen van 2 treinen uit gaat.
- 
				Wim, kun je dat pwm-budget wat verder uitwerken? Over welke regelaar heb je het dan, en hoe verzorg je de synchronisatie tussen de blokken? Ik heb de indruk dat je daar wel erg optimistisch begroot.
			
- 
				Wim, kun je dat pwm-budget wat verder uitwerken 
 Zie http://www.aliexpress.com/w/wholesale-Pulse-Width-PWM-DC-Motor-Speed-Regulator.html?initiative_id=SB_20150618225701&site=glo&groupsort=1&SortType=price_asc&shipCountry=us&SearchText=Pulse+Width+PWM+DC+Motor+Speed+Regulator (http://www.aliexpress.com/w/wholesale-Pulse-Width-PWM-DC-Motor-Speed-Regulator.html?initiative_id=SB_20150618225701&site=glo&groupsort=1&SortType=price_asc&shipCountry=us&SearchText=Pulse+Width+PWM+DC+Motor+Speed+Regulator)
 
 Over synchronisatie van blokken kan ik je niets vertellen, maar op mijn baan heb ik daarmee tot nu toe geen enkel probleem. Je kunt inderdaad maar rijden met e-e-n trein per blok.
 
 Uitbreiding met een extra loc kan alleen maar als je niet met meer dan e-e-n in een blok rijdt. Van tevoren met je blok-indeling rekening houden. Ik geeft toe, wijziging van blokken is heel moeilijk, wat bij digitaal rijden inderdaad weinig problemen geeft. Overigens kost uitbreiding met een loc bij digitaal rijden toch weer 25,- euro extra.
 
 Ik zeg ook niet dat pwm veel beter is dan digitaal, maar als het aantal locs bescheiden blijft (zoals oudebiels in zijn eerste post aangeeft), dan moet je wel reëel zijn in je budgettering.
 
 P.S. sorry, ik had mijn budget voor pwm te ruim genomen. Het kost niet 2,32 per pwm-module, maar 2.20 euro (incl.verzendkosten)
- 
				Wel zonder voeding hè?  :)
 En nog steeds zonder permanente verlichting of echt onafhankelijke trein besturing. Nogmaals, als ik lees wat vragensteller wil, dan ligt digitaal toch wel voor de hand.
- 
				Hoi
 
 Al eens over Dinamo nagedacht?  Analoog en digitaal gecombineerd. Met permanente verlichting voor analoge locs.
 
 Www.vpeb.nl of kijk even voor voorbeelden op www.domburgtrainsupport.nl
 
 Ik denk dat je voor een dergelijke analoge schakeling zoals in het begin gepost weliswaar goedkoper bent maar veel zal het niet schelen. ....
 
 Groetjes
 
 Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
- 
				Dinamo = computersturing. Sorry maar een handgestuurde baan gaat echt niet met Dinamo.
 Zijn geval zou ik inderdaad iets verder gaan en een baanplan maken. Kijken of dat goed in te delen is, en wat dan de kosten zijn (zowel analoog als digitaal).
 
 Groet,
 
 Gerard van der Sel.
- 
				Als het over budget gaat dan is Dinamo niet bepaald een voor de hand liggende keus.
 Zeker de combi analoog/digitaal heeft niet mijn voorkeur. Dan is het toch veel eenvoudiger om gewoon digitaal te gaan.
- 
				Hallo Oudebiels
 
 Ik heb geen verstand van wat mijn hobby collega's aan techniek hierboven allemaal
 aandragen maar graag wil ik het volgende even kwijt.
 Ik zelf rij al een paar jaar Analoog en ook met pulsbreedteregeling.
 Hiervoor heb ik 2 Gauge regelaars aangeschaft bij GM&S Piet Peetoom.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gauge_Master_Pulsbreedte_Regelpaneel_1.jpg)
 
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0325_2.jpg)
 
 Ze werken uitstekend misschien heb je hier wat aan.
 gr,
 Herwim Frank
- 
				Dan zit je qua prijs al op een Multimaus setje.
			
- 
				Die gaugemasters zijn goed bruikbaar, maar als je ze nieuw koopt toch wel een aardige investering.
 
 Tweedehands valt er ook nog wel eens wat te scoren:
 Ik heb 2 jaar geleden in Houten drie Amerikaanse regelaars op de kop getikt voor totaal 20 Euro (Tech II 2500 van MRC). Ze waren ongetest en zonder garantie; maar bleken het gewoon goed te doen.
 Enige kleine nadeel dat ze 100 Volt vragen, maar aangezien ik ook divers "domestic" Japans spul in huis heb, had ik nog wel een trafootje liggen, en een verdeeldoosje voor platte stekkers.
 De 3 MRC's gebruik ik op mijn modelbaan, de zelf gebouwde RailHobby op mijn testbaantje.
 Met die MRC's valt ook goed te kruipen, en bovendien hebben ze massa simulatie.
- 
				Toch is het voor de vragensteller wel nuttig de aanpak van Herwim te bekijken.
 http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html)
 
 Herwim gebruikt pulsbreedteregelaars met cabcontrol. Wat mij betreft de prettigste manier van analoog rijden. Nu vond ik het baantje van Herwim ook geknipt voor digitaal, maar dat is wat anders.
- 
				Daarnaast: is er een oplossing voor de bij lage snelheid zwak brandende gloeilampjes op de loc, of kan dit alleen via digitaliseren (decoder) worden aangepakt? 
 Is deze vraag al beantwoord ?
 
 Laat ik beginnen met dat een PWM signaal altijd het volle signaal is, behalve dan dat het een poos aan en een poos
 uit aangeboden wordt waarbij de verhouding tussen aan en uit de snelheid bepaalt.Als je dan dit signaal via een diode
 in een elco stopt moet dat voldoende zijn om een (aantal) LED(s) op een vaste sterkte te laten branden.
 Eigenlijk is dit antwoord weer zó simpel dat ik me af vraag of je wel plezier gaat beleven aan een analoge baan en
 of je de werking van PWM eigenlijk wel begrepen hebt.
 Digitaal is dit soort zaken tegenwoordig in een voorgekauwde oplossing voor handen terwijl je bij een analoge baan
 juist de uitdaging (en het inzicht) moet hebben om dit zelf op te lossen. Elke baan is anders er vergt vaak een eigen
 oplossing.
 Elke winkelier kan je helpen een decoder in te bouwen en naar smaak in te stellen. Voor je analoge problemen ben je
 veel meer op jezelf aangewezen ben ik bang.
 Hoe wil je een ander duidelijk maken wat je probleem is als je het probleem maar amper duidelijk onder woorden
 kunt brengen ?
- 
				Als je dan dit signaal via een diode 
 in een elco stopt moet dat voldoende zijn om een (aantal) LED(s) op een vaste sterkte te laten branden.
 Leuk gevonden, maar wat doe je dan als de loc stilstaat? Dan zal de elco snel uitgeput raken.
- 
				Je hebt (natuurlijk) helemaal gelijk !! Maar dit werkt wel voor de tijd dat er gereden wordt.
 Wil je het bij stilstand ook dan wordt analoog ineens toch wel complex, zeker als je weinig kennis van zaken hebt.
- 
				Om bij de originele eerste vraag van TS te blijven: heb zelf de regelaars van Railhobby ooit gebruikt en die zijn meer dan prima. Samen met het genoemde "cab-control" wat Henk benoemde kun je voor weinig een leuk systeem opbouwen. Dat je verlichting dan niet blijft branden moet je voor lief nemen. Wil je dat allemaal wel en niet liggen te klooien met blokschakelingen e.d. is een Multimaus misschien een betere optie.
 
 Cab-control:
 
 (http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/monthly_12_2009/post-6664-12615628052469_thumb.jpg)
 
 Bron: http://www.rmweb.co.uk
- 
				Leuk gevonden, maar wat doe je dan als de loc stilstaat? Dan zal de elco snel uitgeput raken.
 
 Is het niet mogelijk om een klein oplaadbaar accuutje in de loc te proppen, opladen vanuit de rails, welk de led's van stroom voorziet tijdens zowel rijden als stilstaan (totdat de accu leeg is natuurlijk, maar leds verbruiken toch zo weinig?).
 
 Zomaar een idee van deze kant..
 
 oudebiels
- 
				Met dat idee heb ik een paar jaar terug ook lopen spelen. Er komt echter wel wat bij kijken. Er moet toch iets van een laadcircuit zijn. Vervolgens duurt het uren voor de accu helemaal geladen is, wat in de praktijk betekent dat je meestal met een vrijwel lege accu werkt. En het kost best wel ruimte en geld.
 Mijn conclusie was dat het dan goedkoper en eenvoudiger is om digitaal te gaan rijden. Bovendien is het resultaat dan mooier en zijn de mogelijkheden uitgebreider met minder inspanning.
 Alleen als je de technische uitdaging ziet in een dergelijke analoge oplossing, is het dan nog interessant om toch analoog door te prutsen, naar mijn mening.
- 
				Hoe wil je een ander duidelijk maken wat je probleem is als je het probleem maar amper duidelijk onder woorden
 kunt brengen ?
 
 Het lijkt even aan me voorbij gegaan dat ik een probleem in de groep gegooid heb.
 Volgens mij was mijn oorspronkelijke vraag welk van de bouwschema's voor een PBR te verkiezen is, zodat ik niet na langdurig solderen en knutselen -wanneer e.e.a. niet dat doet wat de bedoeling was- hier op de vraag hoe e.e.a. kan (onder verwijzing naar het door mij nagebouwde schema) de modelbouwwind van voren krijg met het priemende antwoord, dat ik het verkeerde schema heb nagebouwd en waarom ik dat eerst niet even nagevraagd heb...   :o
 Uitvinder Weistra schijnt hier niet af te hangen, dus die kan ik niet vragen naar de actuele stand van zijn regelaar-schema.
 
 Het raamwerk voor wat ik zou willen en kan heb ik toch gegeven?
 1 of 2 locs, kleine baan, handbediening, weinig budget, geen afkeer van analoog. Wel jammer van de loc-lampjes (als ik niet Permaloog inzet).
 Er moet toch wel iets mogelijk zijn voor deze doelgroep (vroeger reed ik met loc(+wagons), rails, trafo), zonder dat ik een tweede hypotheek moet nemen om mijn modelbaan te bekostigen?  ???
 
 oudebiels
- 
				Wel, er zijn naar mijn mening twee opties:
 De Weistra regelaar, eventueel 2 stuks als je met twee locs tegelijk wil rijden, en dan volgens het bovengenoemde cab-control systeem.
 Of, digitaal gaan rijden met een simpele set zoals de multimaus.
 
 
- 
				(vroeger reed ik met loc(+wagons), rails, trafo), zonder dat ik een tweede hypotheek moet nemen om mijn modelbaan te bekostigen?  ???
 
 
 Als een digitale startset met 2 locs en een multimaus financieel niet haalbaar is moet je niet aan deze hobby beginnen.
 Analoog is ook niet gratis en er gaat ook zeker geld zitten in de afwerking van de baan. Een beetje station zit al op 5 tientjes.
 Om zo'n klein baantje, want daar hadden we het over, leuk te maken zul je nog schrikken wat je kwijt gaat zijn en dan
 is een digitale startset een relatief kleine investering.
 
 En verder, wederom wat Klaas zegt.
- 
				waarom niet een simpel digitaal setje van roco oid. als je toch analoog wil blijven heb ik goede ervaringen gehad met een hoogfrequent syteem waardoor de verlichting in en op treinen prima bleef branden ook bij stilstand. indertijd maakt MEC dat en misschien ook anderen.
			
- 
				waarom niet een simpel digitaal setje van roco oid. 
 
 Is dat een setje: loc, wagons, railsovaaltje, multimouse, trafo?
 Heb je evt. een link naar iets wat je bedoelt?
 
 Ik zie op ebay dat er de roco multimaus is en ook een fleischmann multimaus...
 Zijn deze identiek qua functies/mogelijkheden?
 
 Als ik simply digital wil beginnen, wat heb ik dan nodig?
 De decoder om in mijn analoge locje te bouwen, multimaus, trafo (hoeveel volt moet die kunnen leveren?) en een tussenkastje, kabel naar de maus....
 Zijn er ook setjes waar deze componenten (dus zonder loc, enz. en rails) in zitten?
 
 Dank.
 
 oudebiels
- 
				Een multimouse setje is volgens mij ideaal (volgens mij zijn de Roco en Fleischmann apparaten op de kleur na identiek). Eventueel kan het nog voordeliger: Ik kocht een oude Pentium laptop op Marktplaats voor een heus tientje en een Marklin Delta control regelaar voor hetzelfde bedrag. Op de laptop heb ik het programma MRdirect geïnstalleerd wat van die laptop een DCC centrale maakt. De Delta control unit kan je, na een kleine technische ingreep, inzetten als booster. Het enige wat er nu nog ontbreekt is een oude analoge trafo voor de basisspanning, maar die heb je vast wel liggen. 
 
 Natuurlijk is dit een oplossing die weliswaar voordelig is, maar niet plug&play. Je moet wat basiskennis van electronica hebben en het leuk vinden om wat met de spullen te rommelen. Qua prijs is het wel zo'n beetje de bodem denk ik.
 
 Oh ja: de laptop (of PC) moet beschikken over een gameport, verder zijn er weinig eisen.
 
 mvg, Paul
 
 edit: zie ook het draadje over mijn nihilbox: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52958.30.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52958.30.html)
- 
				Ik zie op ebay dat er de roco multimaus is en ook een fleischmann multimaus... 
 Zijn deze identiek qua functies/mogelijkheden?
 
 
 Het enige verschil is de kleur. Fleischmann is grijs, de Roco is rood. Voor de rest zijn ze hetzelfde.
 
 Als ik simply digital wil beginnen, wat heb ik dan nodig?
 
 
 Zoals eerder aangegeven in een eerder bericht in dit draadje:
 
 Voor digitaal rijden heb je niet veel nodig. Een complete multimaus-set is voldoende en een gedigitaliseerde lok. Een complete multimausset (Multimaus, versterker en trafo) heb je al voor 60 tot 80 euro. Voor een (goede) lokdecoder moet je iets rekenen van 20 tot 30 euro per stuk. Dan moet je die nog zelf inbouwen in je lok. Soms is dat zeer gemakkelijk bij nieuwere loks, soms kost het wat soldeerwerk.
 
 
 De decoder om in mijn analoge locje te bouwen, multimaus, trafo (hoeveel volt moet die kunnen leveren?) en een tussenkastje, kabel naar de maus....
 Zijn er ook setjes waar deze componenten (dus zonder loc, enz. en rails) in zitten?
 
 
 Een complete set (complete set: Multimaus, versterker, trafo en benodigde kabels) zijn altijd wel te vinden op (de grotere) beurzen. Sommige winkeliers willen nog wel een startset voor je uit elkaar halen. Alle multimaus-sets zonder rails en/of loks komen altijd uit een beginset omdat Roco / Fleischmann geen losse multimaus op de markt brengt. Decoders hebben winkels ook wel op voorraad. Meestal ook nog van verschillende fabrikanten.
 
 Met een complete set kan je afhankelijk van de trafo tussen 3 en 5 treinen tegelijk laten rijden. Dan kunnen er wel meer dan dat aantal op de baan stil staan. Voor een kleine baan met 2 treinen maakt het niet zo heelveel uit welke versie trafo je bij je multimausset hebt.
 
 Groet Ronald.
- 
				Type eens Multimaus in op Marktplaats. Snap je gelijk wat er wordt bedoeld. Dan vind je complete startsets, maar ook de complete Maussetjes (Maus, versterker, trafo, kabeltjes) die uit die startsets zijn gehaald en los worden verkocht.
 Let op, er worden wel losse Mausen aangeboden, dus alleen de handregelaar. Misschien iets voor later, omdat je twee van die Mausen op een versterker kan aansluiten en dan twee locs tegelijk kan laten rijden. Meer is overbodig, omdat je toch niet meer rijdende locs in de gaten kan houden.
 Verder is er nog een blauwe Maus in omloop. Die is veel duurder, maar heeft ook veel meer mogelijkheden. Gezien de wensen van Oude Biels niet strikt noodzakelijk.
- 
				Toch treurig om te zien, hoe een draadje met vragen over een analoog systeem binnen de kortste keren ontaard in de bekende strijd over digitaal rijden. Vraagsteller heeft een vraag over PWM, en krijgt allemaal adviezen over de multimaus. Vraagsteller heeft aangegeven met analoog gelukkig te zijn, weinig budget te hebben, en wil wat weten over het systeem dat hij heeft gekozen. Jammer, dat dit weer het zoveelste draadje is, dat op soortgelijke manier ontspoort.
 
 Wat mij betreft kan vraagsteller gewoon zijn eigen keuze maken, en gelukkig zijn met zijn keuze.
 
- 
				Wim, er is helemaal geen sprake van een strijd. We hebben geanalyseerd wat zijn wensen zijn, en op grond daarvan advies gegeven. Een van de adviezen is om digitaal te gaan, omdat dat in zijn wensenpakket een simpele oplossing is. Een ander advies is om de Weistra regelaar te bouwen. En het is nu inderdaad aan de vraagsteller om uit die adviezen een keuze te maken.
			
- 
				En daar komt bij dat er in eerste instantie vrij rechtstreeks antwoord is gegeven op de vraag. Toen dat eenmaal helder was is pas wat meer vrij gefilosofeerd en daarbij is de essentie (eenvoudig, voordelig en technisch goed) steeds overeind gebleven.
 
 Ik ben het met Wim eens dat draadjes als deze gemakkelijk afglijden naar iets waar de topicstarter helemaal niets meer aan heeft (laat staan om gevraagd heeft), maar deze hoort daar volgens mij niet bij.
 
 Mvg, Paul
- 
				Het is wat Paul aangeeft.  Er is helemaal geen strijd in dit draadje over digitaal rijden of niet.
 
 Toch treurig om te zien, hoe een draadje met vragen over een analoog systeem binnen de kortste keren ontaard in de bekende strijd over digitaal rijden. 
 
 Vraagsteller heeft een vraag over PWM, en krijgt allemaal adviezen over de multimaus. Vraagsteller heeft aangegeven met analoog gelukkig te zijn, weinig budget te hebben, en wil wat weten over het systeem dat hij heeft gekozen.
 
 
 Meneer "Oude Biels" vraagt over een aantal zaken of dat mogelijk is met PWM analoog rijden. Ja, dat is mogelijk met een aantal mitsen en maren. Als je het allemaal bij elkaar optelt is het dan nog (technisch) simpel en goedkoop? Dat is dan de vraag die meneer "oude Biels" zich moet stellen.  Is het dan niet verstandiger is om een aantal stappen terug te doen? Een inventarisatie maken met wat je echt wil? Kom je tot dezelfde conclusie en oplossing is het ook goed. Kom je tot een andere conclusie dan heb je nu nog alle ruimte om dat te onderzoeken.
 
 Jammer, dat dit weer het zoveelste draadje is, dat op soortgelijke manier ontspoort.
 
 
 Valt wel mee hoor. Meneer oude biels krijgt netjes antwoord en adviezen op basis van zijn vragen.
 
 Wat mij betreft kan vraagsteller gewoon zijn eigen keuze maken, en gelukkig zijn met zijn keuze.
 
 
 Inderdaad, ik dwing hem nergens toe. Geef hem op basis van zijn eigen vragen een advies mee. Wat hij daarmee doet is zijn eigen keuze.
 
 Groet Ronald.
- 
				En zo werkt een forum ;)
			
- 
				
 De multimaus wordt her en der aangeboden voor ca. 85,- euros, (incl. kabels, kastje en voeding).
 Is dit een normale prijs?
 
- 
				De Multimaus setjes worden verkocht met een grote voeding (echte trafo) en een kleine voeding (stekkervoeding). De 85 euro prijs is voor de grote voeding gangbaar, de kleine is vaak een tientje goedkoper.
 
 Sander
- 
				uhh misschien is Heisswolf een oplossing? Daarmee kan je meerdere loks sturen op een analoge manier zie
 http://www.modellbahn.heisswolf.net/Produkte/Fahrregler_SFR2000/Fahrregler_SFR2000_12V/fahrregler_sfr2000_h-o.html (http://www.modellbahn.heisswolf.net/Produkte/Fahrregler_SFR2000/Fahrregler_SFR2000_12V/fahrregler_sfr2000_h-o.html)
 
 groet,
 Hans