BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rockerbox2 op 14 June 2015, 12:58:35
-
Vandaag kwam ik er achter dat hier vlak over de grens in Rheine de firma Windhoff voor de SBB een "Lösch- und Rettungszug" LRZ gemaakt heeft op basis van hun 4-assige Multi Purpose Vehicle MPV.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LRZ_der_SBB_im_Bahnhof_Frutigen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LRZ_der_SBB_im_Bahnhof_Frutigen.jpg)
LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto: Academic
Voor zover mijn kennis gaat hebben wij* zoiets niet. Waarom niet? Ok... veel minder spoortunnels, de Zwitsers hebben over het hele land verspreid enkele van dit soort treinen klaar staan. Maar ook in Nederland hebben we enkele spoortunnels van enige lengte. Ik denk daarbij aan de Schipholtunnel, de tunnel onder het groene Hart en de Salland-Twentetunnel. Mocht daar iets fout gaan, brand, lekkage giftige stoffen. Is dan de reguliere brandweer instaat om te blussen?
dan wel mensen te evacueren?
De SBB Zug bestaat uit 3 delen, een materieelwagen een, bluswagen en een evacuatiewagen voor 60 personen. Alle drie de wagens kunnen ook zelfstandig rijden. Video (http://www.srf.ch/play/tv/einstein/video/einstein-unterwegs-mit-dem-sbb-loeschzug?id=7fdab928-1e09-4ed9-8fdf-345694e79ed2#) Gedeeltelijk in swieserduutz, maar wel goed te volgen voor iemand met minstens 10 jaar Zwitserland vakantie ervaring. ;D
Lijkt me wel een goede investering na het Fyra debacle.
Zelfbouw schoot er meteen door me heen. Bachmann (die van Liliput) maken een MPV-4 op schaal 00 is dus net iets te groot. Cabine lijkt op eerste gezicht een cabine van een BR 185 TRAXX, maar toch niet helemaal :'( Ik zag mijn verzaagde
Piko rail4chem al voor me. Maar ja, eerst de NS onkruidbestrijdingswagen (das een hoop Scrabble punten) maar eens productie rijp maken, dan de Lima 25.5 Benelux-lok, de AKZO/Armitra zout onderlosser, O&K MV 6, 3X Lima 1200 Pimpen, nog 2X Lima 1300, Artitec Energiewagen, CTO Meetwagen en tenslotte de HSM Vesta tender-lok uit 1867.
* wij als in Nederland
-
De Nederlandse tunnels die je noemt zijn allemaal landtunnels net onder het maaiveld met heel veel toegangspunten. Het zware materieel hoeft niet eens naar binnen. Is toch wat anders dan zo'n basistunnel van tig kilometer lang en met een paar kilometer berg erop.
-
In Nederland is de bestrijding van een tunnelbrand de taak van de lokale brandweer. Denk ik tenminste. Wie het beter weet mag het zeggen. :)
-
Klopt. In NL heeft ieder spoor zijn eigen 'tunnelbuis'. Van uit de 'veilige' buis is dan de 'calamiteitenbuis' bereikbaar.
De tunnels zijn voorzien van brandweertechnische installaties, zoals o.a. brandmelders en bluswatervoorziening.
En de tunnels in de Betuweroute zijn bovendien nog voorzien van een sprinklerinstallatie.
mvg,
Erich
-
Nederland is opgedeeld in Veiligheidsregio's. Deze Regio's sturen weer de overheidsbrandweer aan. In mijn tijd (toen het nog gezellig was) was degene op wiens grondgebied de calamiteit plaats vond de eerst aangewezene, beroeps of vrijwillig dat maakte geen ruk uit. Nu beslist de Veiligheid coördinator. Zo kan het voorkomen, zoals gisteren hier gebeurde, dat er een waterongeval om de hoek is, maar dat de duikers uit Goes en Middelburg moeten komen??????????
-
Brandweer Nederland is bezig, samen met het IFV, om een vijftal specialisaties over de veiligheidregio's te verdelen. Ook de tunnel incidentbestrijding heeft daarin een plaats gekregen.
Op dit moment heeft elke Veiligheidsregio de regie over de eigen risico objecten en de evt. bestrijding van incidenten.
Hier (in Nederland edoch per Veiligheidsregio verschillende) afspraken gemaakt met NS en Prorail inzake de incidentbestrijding op en rond het spoor. De eerste inzet wordt gedaan door brandweereenheden die volgens de Kazerne Volgorde Tabel gealarmeerd worden. Dat is een dynamisch en geautomatiseerd systeem wat de centralist ondersteunt in de (eerste) inzet van de te alarmeren eenheden. Later worden zij aangevuld met experts, de Prorail Incidentbestrijding en/of bedrijfsbrandweerkorpsen met specialistische kennis van zaken.
Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn. Wel zijn er vele andere veiligheidsmaatregelen genomen. Naast de al eerder genoemde, zijn de basis brandweer eenheden (de rode bluswagen of TS) uitgerust met extra blusmiddelen als monitoren en (dompel)pompen.
Groetjes
Hoontje
-
Zoals gezegd zijn het "Lösch- und Rettungszuge" maar dat is veel meer dan alleen een "brandweer trein". In Nederlandse kennen we iets degelijks als calamiteiten dienst (ProRail sleepdienst). Wat hier de 6400en doen, hoort in Zwitserland ook tot de LRZ taken. Ze kennen een 7x24 bezetting. Maar wanneer bijvoorbeeld de LRZ van de Loetschberg Basistunnel (LBT) door omstandigheden niet kan uitrukken, wordt deze LBT gestremd voor alle verkeer. Dat er bij de nieuwe tunnels hier ten lande rekening is gehouden met andere vormen van calamiteiten interventie is duidelijk. Of die keuze ook de juist en voldoende is zal de tijd uit wijzen. Aan het hele concept van de LRZ hangt niet onbelangrijk ook een behoorlijk prijskaartje.
-
Heren bedankt voor jullie meedenken.
Zo wordt je toch iedere keer weer wijzer.
Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn.
Zwitserland is nou ook niet bepaald een rustig treinland, en als je ze in de buurt van een tunnel posteert en bij een calamiteit lijkt mij dat je de blustrein voorrang verleend in de dienstregeling. Maar goed, ik hoef mij hier achter de computer dan ook niet druk te maken over boze reizigers en de dienstregeling. Ik wil gewoon een leuk Nederlands model ;D
Anders komt de SBB calamiteiten gewoon een keer voor een demo op m´n baan en voor de rest in de vitrine.
-
Maar ik denk dat een speciale trein hier weinig toegevoegde waarde heeft. Bij de Schipholtunnel of de Groene Harttunnel kan een speciale trein echt niet dichterbij komen dan een auto die zowat op de tunnel wordt geparkeerd. De treintunnels onder waterwegen zijn ingewikkelder, maar niet echt bijzonder in een land vol dergelijke tunnels voor allerlei verkeer. Wie zin heeft kan het denk ik hier vragen.
http://www.kennisplatformtunnelveiligheid.nl (http://www.kennisplatformtunnelveiligheid.nl)
Vraag me eigenlijk af wat die trein in Zwitserland helemaal gaat uitrichten bij een serieuze calamiteit in een basistunnel. Maar ja, ze moeten wat.
-
De Deutsche Bahn AG hebben ook zo'n brandweer trein. Ook hebben ze een tunnelrettungzug. Märklin heeft beide ooit uitgebracht.
Groet, Jasper
-
@ Jasper heb je een nummer van zo'n 'Marklin set
-
Op ebay duitsland word de complete serie aangeboden.
Kun je kijken hoe die eruit ziet en welke nrs die heeft.
Rode variant
http://m.ebay.de/itm/251968241967
Gele variant
http://m.ebay.de/itm/151684674467
-
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
-
Lucht is er zat in zo'n tunnel, zuurstof echter...........
Dirk
-
In je flessen zit toch Perslucht en geen Perszuurstof ???
-
Er is voorzien in een lucht- i.e. zuurstofinstallatie.
http://www.windhoff.de/d/reload.htm?wh/akt/pre/092.htm
-
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dus heb je het fout (http://de.m.wikipedia.org/wiki/Rettungszug_(Deutsche_Bahn_AG)).
-
Mijn beste, dit is een compleet andere trein als die van Thurbo, drie posten terug. Eerst lezen dan commentaar leveren.
-
Waar heb je het over? ???
-
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.
Der erste Entwurf für die Rettungszüge ließ 1987 bereits die später realisierte Struktur aus zwei Transportwagen, Gerätewagen, Sanitäts- sowie Löschmittelwagen mit Bespannung durch zwei Lokomotiven der Baureihe 212 erkennen. Dieser Rettungszug wäre maßgeblich auf Basis überzähliger Mitteleinstiegs-Steuerwagen aufgebaut worden, als Gerätewagen wäre ein umgebauter Bahnpostwagen zum Einsatz gekommen. Der Löschmittelwagen war als einfacher zweiachsiger Kesselwagen geplant. An diesem Konzept wurde vor allem bemängelt, dass die Fahrzeuge auf dieser Basis nicht gasdicht hergerichtet werden konnten. Der letztlich realisierte Plan sah deshalb den Bau komplett neuer, gasdichter Aufbauten vor, nur die Fahrgestelle wurden aus Spenderfahrzeugen gewonnen.
Er staat nergens dat deze treinen een door brand geteisterde tunnel in rijden. Zij hebben wel het materiaal aan boord om de brand te bestrijden maar rijden niet door tot aan de brandhaard. Kan trouwens ook niet daar de temperatuur in een brandende tunnel zo hoog op kan lopen dat kans op zelf ontbranding van het materiaal kan ontstaan.
Latere ontwerpen waren wel gasdicht en hebben een selfprotectingsystem en kunnen dus meer als die met de losse locs.
-
Duitse exemplaar heeft alleen blusmiddelen mee, maar geen installatie op de locomotieven. De Zwitserse zijn als blusvoertuig uitgerust, met een groot waterkanon op het dak en een nevel installatie op de neus
-
En een Zwitserse heb ik een keer in werking mogen zien te Uznach:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_338___Kopie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_338___Kopie_1.jpg)
(Ging gelukkig om een oefening overigens)
-
@SK, het ging toch om dat Zwitserse ding? Niet om wat DB en vervolgens Märklin ervan maakte? Dat snapt volgens mij iedereen.
-
Ik reageerde op de post van Thurbo, en dat is een duitser.
-
Terug naar het onderwerp. De vroegere NS had een eigen (bedrijfs)brandweer; her en der (grotere stations) stonden de volgende brandweervoertuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm022.jpg)
Dit was één van de laatste, gefotografeerd tijdens een oefening op Kijfhoek in 2002. Deze laatste was volgens mij vooral nog ingericht voor inzet met zgn. gaspakken, dus voor incidenten met gevaarlijke stoffen.
Brandbestrijding werd inderdaad een taak van de overheidsbrandweer, eerst gemeentelijk, nu op regionaal niveau georganiseerd.
Sommige emplacementen, waar gerangeerd wordt met gevaarlijke stoffen, hebben (weer) een bedrijfsbrandweer, volgens mij uitgevoerd door particuliere bedrijven zoals Falck.
Voor de technische hulpverlening/hersporing gebruikte NS eerst hersporingstreinen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02658_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02658_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9232.jpg)
Verschillend materieel hiervan is nu bij museumbedrijven nog wel terug te vinden, zoals deze van de SGB (boven) en de STAR (onder).
Later koos NS, later NedTrain en nu ProRail, later voor vervoer over de weg met de zgn. "spoormodules":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0574_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0574_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0577.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0577.jpg)
Deze voertuigen en modules worden binnenkort vervangen, waarbij de voertuigen volgens mij zgn. rail/wegvoertuigen worden.
Daarnaast zijn er voor de HSL wel speciale railvoertuigen voor hulpverlening (en onderhoud) aangeschaft, waarbij er volgens mij één bij Hoofddorp en één bij Moerdijk staat. Deze zijn dus ook voor de HSL-tunnels. Hier heb ik zelf (nog) geen foto's van, volgens mij gaat het om deze:
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2013/02/28/infraspeed-maintenance-breidt-onderhoud-op-hsl-uit/
Het verschil tussen Nederland en de Duitstalige landen ligt hem volgens mij vooral in de bereikbaarheid. In de Alpenlanden hebben ze speciale railgebonden hulpverleningstreinen omdat de meeste trajecten niet of moeilijk over de weg te bereiken zijn.
Zoals deze van de Rhätische Bahn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1991_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1991_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1984.jpg)
-
Nadat ik het artikel in de link van Jeroen had gelezen, allereerst een correctie op mijn eerste stuk. Alleen de reddingswagen kan losgekoppeld worden.
Als ik het artikel goed heb begrepen, is het een soort "crash car" op rails zoals ze die op een vliegveld gebruiken. Met 2 waterkanonnen, die als mijn zwietserduuts mij niet in de steek laat 75m ver rijken. D'r zit misschien ook wel een nevel installatie op om de zaak koel te houden. En ze rijden wel degelijk een brandende tunnel in. Scary!
@Simon Goede bijdrage (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? Als fotograaf kon ik het niet laten :-[ Ik heb je foto van de NS kraan wat opgehelderd, sorry!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02658_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02658_3_1.jpg)
-
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.
Die beiden Triebfahrzeuge des Zuges sind wende- und doppeltraktionsfähig und unter anderem mit Video- und Wärmebildkameras, Fern- und Breitenscheinwerfern, gelben Rundumkennleuchten und Tunnelfunk (800-MHz-Band) ausgerüstet.[3] Mit den technischen Sichthilfen soll der Zug auch bei Sichtbehinderungen durch Rauch und Nebel gezielt gesteuert werden können.
Dus kunnen ze wel een tunnel met rook in. Of is dit een andere trein dan het Marklin model?
-
@Simon Goede bijdrage (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? (...)
Thanx. Eén van de modules is inderdaad gemotoriseerd en kan de anderen gekoppeld voortbewegen.
-
Hier een plaatje van zo'n gemotoriseerde unit.
In dit geval voor een transport voor gewonden tijdens een oefening 'Langstransport' in de HSL-tunnel onder de Oude Maas. Dit is in de veilige buis. Het incident is in de buis aan de linkerkant van de tussenwand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0145___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0145___kopie.jpg)
mvg,
Erich
-
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )
Voor de HSL-Zuid heeft de Brandweer Midden en West Brabant enkele Snelle Interventie Voertuigen (SIV's) oob.v. VW Caddy-chassis. Deze zijn uitgerust om een basis brw eenheid te ondersteunen.
Het getoonde onderhoudsvoertuig staat hier in de regio niet op de inzetlijst. Doch heeft Breda danook geen gesloten tunnelbak zoals bijvoorbeeld die bij Barendrecht.
Groetjes
Hoontje
-
Zoals zo vaak in Nederland moet het weer (relatief) goedkoop. Persoonlijk wordt ik liever gered door een Evacuatie wagon met overdrukcabine, dan voort gesleept worden in een rij zeepkisten getrokken door een gereedschapskist met motor. Maar ook dat is te duur, dus hobbelen we tegenwoordig met een Caddy over de rails?
-
Hoontje, bedankt voor de info.
ben zelf inmiddels ook al weer drie jaar 'buiten dienst' ;D
mvg, Erich
-
Neen. De Caddy is een aanvullend voertuig bij de brandweer. Prorail heeft overigens ook Caddys bij de ongevallenbestrijding maar die komen niet op het spoor te hobbelen. Zijn gewone auto's om mensen en materieel van punt A naar punt B te brengen.
Het "treintje" met de spoormodules is samen met de voertuigen afgeschreven en vervangen.
@Erich... ah kijk FLO? Of bezuinigingen? Ikzelf heb wat afstand genomen van de repressieve dienst al in 2010, toen we hier te horen kregen dat we van 54 vrijwilligers terug naar 17 moeten... Geef wel nog les aan de Jeugdbrandweer en indien nodig stap ik nog in. ;D
-
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )
Hoontje
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.
-
Toen ik op 18-9-1968 bij de NS te Rotterdam Ijselmonde / Depot Feienoord in dienst trad was er in het kader der Bescherming Bevolking ,de volgende constructie gestoeld op de vrijwilligheid van het personeel . Bedrijfsbrandweer (uitgerust met oud hollands model helmen ) , de reddingsdienst ( uitgerust met grijze helmen ,engelsmodel ) en de EHBO met witte helmen . De brandweer beschikte over aanhang motorspuiten ( groot of Middelvermogen ) voorzien van een Volkswagen industrie motor of een Ford ET6 een 8 cilinder V-motor .Toen de BB overging naar de reguliere brandweer ,bleven alleen op grote standplaatsen een Bedrijfsbrandweer over . Sommige aanhangers werden door een Tank Autospuit vervangen ,of door een Fiat met losse motorspuit . De laatste jaren was ik medewerker Bedrijfshulpverlenig ,controle blusmiddelen,ehbo spullen etc .
Naast de brandweer was er een hersporingsorganisatie .
Die bestond 1 stoomkraan ;RAPIER , en 2 dieselkranen ;krupp ardelt 80 ton hefvermogen op 15 meter vlucht .
Verder gereedschapswagens ,en gereedschapsauto's.
Bij calamiteiten met gewonden of personenen waren er hulpverleningsauto's ,die dezelfde rechten hadden als de brandweer .
Over de tunnels het volgende ;
De Velsertunnel is één open tunnelbuis met twee sporen ZONDER middengeleiding . Als ook zonder bluisleiding /noodverlichting .
De schipholtunnel was één buis met twee sporen met midden geleiding .Dit is thans twee tunnelbuizen met elk twee sporen met midden geleiding . de tunnelbuizen zijn onderling dmv nooddeuren met elkaar verbonden .Bij de aanleg van de tweede tunnelbuis is er een blusleiding aangelegd .Als ook rook en branddetectie .
DE hemtunnel ,één tunnelbuis met drie sporen gescheiden door tunnelwand met open doorgaangen .Ook is deze tunnel voorzien van een blusleiding .
De willemstunnel , één tunnelbuis met middengeleiding ,en blusleidig . De brandweer controleruimte is op station Blaak . Tevens is er bij station Blaak ,een sluisdeur aanwezig ,die er voor moet zorgen dat er bij lekkage geen water via de tunnel naar de stad vloeit .
Voorzover dat ik weet .
-
In Willemsspoortunnel heeft iedere buis, de H, J, K en de L-buis een eigen waterdichtschot. In geval van nood laat men die zakken. Zijn uiteraard speciale procedures voor.
Gr Hans
-
Even goed lezen en doordenken...........
Dirk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LRZ_der_SBB_im_Bahnhof_Frutigen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LRZ_der_SBB_im_Bahnhof_Frutigen.jpg)
LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto
He met die trein ben ik een keer geevacueerd na een ongeluk -aanrijding van onze trein met een vrachtwagen.
Gr Joke
-
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.
Het zijn, anders dan ik verwacht had, weer Volvo's geworden. Bij mijn weten is het Hilton Engineering die de tender voor de haakarmen gewonnen heeft en die hebben altijd MB en MAN als hofleverancier voor vrachtwagens, i.t.t. SRS Sjölanders/BSE die Volvo gebruiken (de automontagewagens en stormobiels van o.a. BAM, Strukton, Assetrail en Volker komen daar vandaan).