BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: PKM op 22 May 2015, 09:54:52

Titel: Sluitseinen voorop
Bericht door: PKM op 22 May 2015, 09:54:52
Iets wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen, sluitseinen aan de voorkant.

https://www.youtube.com/watch?v=Xs-k4XSZpkM

Krijgt de MCN daar geen melding van?
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: zuylen op 22 May 2015, 10:09:22
Volgens mij toont de machinist het verkeerde seinbeeld. Ik heb dat een keer gezien toen ik (illegaal) door een machinist uitgenodigd ben voorin plaats te nemen. Hij constateerde toen ook een trein met het verkeerde seinbeeld. Dat werd direct aan desbetreffende machinist doorgegeven.
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: manuelspot op 22 May 2015, 10:11:42
Het is helaas gewoon een beetje onoplettendheid.
Bij de SGMm krijg je geen melding voor in de cabine of je nu je front of sluitlichten aan hebt staan. Het enige waar je het aan kunt zien zijn de drie front/sluitlicht schakelaars. Deze zouden in de situatie op jou filmpje naar beneden staan en niet zoals hier alle drie omhoog.
Wel heb je nog een meldlamp die aangeeft dat 1 of meerdere frontlichten stuk zijn. Alleen is er dan weer geen meldlampje die aangeeft dat het meldlampje stuk is.

Maar de machinist moet altijd voor zijn vertrek vanaf het begin station zijn frontlichten controleren. Dat heeft die dus blijkbaar niet gedaan. Ach gebeurt wel eens vaker. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0151_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0151_12.jpg)
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: PKM op 22 May 2015, 10:47:47
 :)
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: Bas van Heiningen op 22 May 2015, 11:28:02
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 May 2015, 11:29:13
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: Joop_L op 22 May 2015, 11:36:54
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: henk op 22 May 2015, 11:42:33
Dat is toch front- en sluitseinen?
En in de regel niet op snelheid.  ;D
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: manuelspot op 22 May 2015, 12:23:52
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D

Zo'n soort van omkeer schakeling heeft het nieuwe materieel van NS al.
Dan heb je een schakelaar met uit, aan en rangeerlicht.  En natuurlijk gevaarsein.
Bij 'uit' is alles uit. Bij 'aan' staan standaard als er geen stuurstroom is ingeschakeld aan beide kanten de sluitseinen aan. Zodra aan 1 zijde dan de stuurstroom wordt ingeschakeld zullen aan die zijde ook de frontlichten gaan branden. En in de stand 'rangeer' zal aan beide zijde 1 lamp gaan branden. Dit vinden we terug in onder ander DM90 en SLT. Maar ook de Lint heeft deze schakeling aan boord.

Een 189 heeft daarin tegen een gigantische schijf op de achterwand zitten waar talloze soorten seinbeelden mee ingeschakeld kunnen worden.

Maar goed het is nog altijd aan de machinist om voor vertrek zijn seinen te controleren met daarnaast nog een aantal andere zaken. 
Titel: Re: Sluitseinen voorop
Bericht door: Thom op 22 May 2015, 12:44:06
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Maar dan wel met 2 rode én aangevuld met 1,2 of 3 witte frontseinen, en niet alleen twee rode zoals hier het geval was.