BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: sttp op 20 May 2015, 18:15:11
-
Hallo allen,
Aan het begin van deze maand heb ik voor mijn verjaardag (27e) een mooie stoomlocomotief gekregen van mijn vriendin.
Laat ik me eerst even voorstellen.
Als kind woonde ik in Drenthe ver van het spoor vandaan, dus elke trein was zeer bijzonder. Op mijn zevende verjaardag kreeg ik mijn eerste (en enige) LEGO-trein, waar ik heel veel mee heb gespeeld. Verder bladerde ik vooral door de Märklin/Fleischmann catalogussen die mijn ouders wel eens meenamen, totdat ze uit elkaar vielen. Die modeltreinen waren erg mooi, maar ik had vanzelfsprekend niet het geld, de ruimte en de kennis om mijn eigen modelspoor op te bouwen.
(http://333networks.com/misc/tpjprorail-small.jpg)
Tijdens mijn stage voor HBO Elektrotechniek kwam ik terecht bij Grontmij/Maunsell ICS in Zwolle. In plaats van modeltreinen, kon ik toen ineens de grote treinen meemaken (foto boven, 2007) tijdens het werken met meetapparatuur, meelopen met seinwezen en de ultrasoontrein (de UST-02, voor de liefhebber). Nadat ik afgestudeerd was bij Elektro, ben ik doorgegaan met Sensortechnologie in Assen, waar ik nu op het punt sta af te studeren. Na de zomer lijkt het erop dat ik voldoende tijd/geld heb om met mijn vriendin, ook een techneut, te verhuizen en dan ook ruimte te creëren voor een mooie modelspoorbaan.
Afijn, ik heb dus nu een mooie BR56 in H0 (Fleischmann 4156), een stukje bocht (FL6120) en twee stuks recht spoor (FL6101). Daarbij heb ik ook een Jouef trafo/aandrijving (lijkt op deze (http://lestrainsjouef.free.fr/fr/zoomvb/pages/jf9200b.html)) waarvan ik niet precies weet wat daar uitkomt; daarover straks meer. Ik ben nu aan het kijken welke rail(set)s ik wil en of het handiger is om deze nieuw of tweedehands te kopen -- ik weet niet wat normale prijzen zijn, welke kwaliteit ik tweedehands mag verwachten en of ik toch beter met een nieuwe set kan beginnen om die later uit te breiden met tweedehands materiaal. Tijdens het zoeken naar informatie en ideeën kwam ik bij de encyclopedie en het forum van Beneluxspoor terecht waar ik erg mooie dingen tegenkwam, hulde!
Ik weet nog niet precies hoe ik mijn landschap op wil bouwen en het zal ook nog wel even duren voordat ik alles onder de knie heb. Voorlopig wil ik beginnen met een ovaaltje en wat wissels op de salontafel en dat langzamerhand uitbreiden. Ik vooral geïnteresseerd in het maken van een analoge baan die opgedeeld is in meerdere blokken. Ik wil proberen alle elektronica (seinen, baanvakken, decoratie/verlichting, aansturing) zonder de computer te doen, maar met eigengemaakte printplaten en microcontrollers. Dit is een uitdaging waar we allebei veel frustraties en plezier van verwachten.
Verder wordt ik erg blij van de andere Arduino-draad(jes) op dit forum, ik heb zelf meerdere Arduinos en andere microcontrollers/boards liggen en ik hoop dat ik anderen kan helpen met programmeren en elektronica. We hebben de technische kennis en apparatuur in huis om de technische zijde te realiseren, maar ik heb moeite met het kiezen van specifieke spoor-artikelen die dit zouden kunnen realiseren. Er zijn nog veel dingen waar ik niet helemaal uit ben. Hoe splits ik een traject op in fysieke baanvakken/blokken? Hoeveel spanning/stroom mogen de treinen maximaal hebben en in welke vorm?
(http://333networks.com/misc/F0001TEK.JPG)(http://333networks.com/misc/F0000TEK.JPG)
Die laatste vraag heeft te maken met mijn transformator, op de zijkant staat dat er maximaal 12Volt DC uit zou moeten komen (⎓12V). Met de digitale oscilloscoop meet ik echter totaal iets anders. Bij 0 of "uit" meet ik (correct) 0Volt. Zodra ik een beetje aan de knop draai om de trein zeer langzaam te laten rijden, zie ik iets meer dan 10V in een gelijkgerichte 50Hz zoals op het plaatje linksboven. Op de maximale stand is dat zelfs 25V met dezelfde gelijkgerichte 50Hz (rechts). Hetzelfde gebeurt als ik de rijrichting verander.
Ik speculeer dat deze transformator zou oud is dat er nog geen elco en/of stabiele voeddingsspannings-schakeling in zit om de spanning nauwkeurig af te regelen. Ik vermoed dat het uiteindelijk om het "oppervlak" van de positieve spanning gaat die de trein laat rijden en dat in modernere systemen de spanning absoluut en veilig tussen 0 en 12VDC is af te regelen. Klopt dat? De trein lijkt verder prima te functioneren, maar nu weet ik nog steeds niet of dit een analoge AC of DC trein is. Het is een tweedehands trein, waarvan ik niet kan zeggen of die in het verleden is omgebouwd. Is er iemand die mij meer kan vertellen over wat mijn trein wel of niet zou mogen hebben en hoe ik dat eventueel veilig uit kan vinden?
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Tim
-
Welkom op ons forum, Tim.
Ik hoop dat je hier een heleboel plezier gaat beleven.
Aan je interesses zal het niet liggen.
Er zitten volgens mij ook een paar Arduino experts op het forum.
Die zullen je vragen vast wel kunnen beantwoorden.
Leen.
-
Is het een twee rail of een drie rail lok? Ik gok een twee rail gelijkstroom lok. (bij oude drie rail loks, zoals de Marklin's, zit een omschakel relais dat bij een spanning van ca 24v om klikt en de lok de andere kant uit laat lopen en bovendien eingelijk op wisselspanning rijdt). Wat voor merk staat er onder de lok?
Je trafo is duidelijk een Analoge gelijkstroom treintrafo (zonder elco ;) ). Vooral niet met een scoop gaan meten aan zo'n kreng ;D.
oeps, niet alles doorgelezen:BR56 in H0 (Fleischmann 4156)
. Trafo is inderdaad een oud Joueff trafootje.
Ga je analoog rijden of wordt het straks digitaal? Wordt het digitaal, zoek dan eens op MP naar een Roco multimous, die moet voor ca €75,00 uit te halen zijn. Dan een decoder in je stomer en de pret gaat echt beginnen (y).
-
Ik ken die transformator van Jouef. Heeft geen elco en levert slecht 250mA aan stroom. Dit soort trafo's beginnen al te hyperventileren als de loc een extra lampje heeft. Dat overschrijdt de maximale stroom. Kan slechts één loc laten rijden. De meeste modelspoorders willen meer.... Ik zou naar een groter exemplaar van Fleischmann op zoek gaan. Die hebben transformatoren van 500mA of beter 1A voor de rijstroom en daarnaast leveren die transformatoren ook nog wisselstroom. Meestal zijn ze tweedehands goedkoop te bemachtigen. Waarbij ik de tip meegeef. Koop een transformator met een plastic behuizing. Die zijn veilig.
Ik neem aan dat jij het gelijkstroom systeem rijdt, gezien dat je een br 56 van Fleischmann hebt. Dat weet je echt zeker als er onder de loc geen sleper voor de middenrail zit. Fleischmann leverde ook locs voor wisselstroom. Anderzijds willen mensen gelijkstroomlocs ombouwen voor het wisselstroomsysteem. Dus dat betekent niet een Marklin trafo kopen! Daar heb je niets aan.
De tip om digitaal te beginnen is een goeie. Kost niet veel extra. Ca 75 euro zoals al is aangegeven.
Succes André
-
Hoi Tim,
Allereerst welkom! Elektronica en modelspoor gaan goed samen als hobby's ;D Zelf helaas geen ruimte voor een baan dus blijf vooral steken bij de elektronica op dit moment.
Allereerst over de loc. Je weet het (oude) nummer van Fleischmann dus kan je hem prima opzoeken (https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-4156-0-0-0-0-0-0/products.html). Beide getoonde versies zijn gewoon DC. En dat was ook wel te verwachten aangezien DC wel de standaard is bij 2-rail.
Dan de trafo. Zoals je zelf al aan geeft is het een redelijk oude. Nu kan het best zijn dat deze alleen bestaat uit een trafo en een gelijkrichter (en dat verwacht ik dus eigenlijk ook). Dat was een makkelijke en goedkope opbouw. Maar het zou ook kunnen dat de condensator gewoon is overleden. Nu is dat op zich prima, een DC motor heeft hier geen problemen mee (ook al is het strikt genomen een combinatie van DC en AC). Het is eigenlijk een vorm van PWM. Zolang de polariteit maar niet continue staat te wisselen wordt het in de modelspoorwereld gewoon DC genoemd. Tegenwoordig zijn de trafo's vaak elektronisch en leveren "echte" DC of PWM.
En dan over de spanningen. Zoals je denk ik met je elektronica achtergrond ook wel weet is het in dit geval netter om het over de RMS spanning te hebben. De 23V die je dan peak-to-peak meet komt dat neer op 16,3VRMS (uitgaande van ideale sinus => 23 / sqrt(2) ). Dat is inderdaad zoals je zei het oppervlak onder de spanning (of eigenlijk het kwadraad daarvan => Root Mean Square). Gaan we er ook nog vanuit dat de trafo gemaakt is voor het oude 220V (zoals op de trafo op de foto ook te lezen is) en we tegenwoordig 230V hebben zal de uitgang ook 5% hoger liggen dan toen. Zouden we terug rekenen naar 220V komt dat uit op 15,6VRMS. Nog steeds meer dan de genoemde 12V maar een trafo zonder last zit al snel een stuk hoger dan wat er op staat. Meet maar eens een random (old school) AC adapter, is de spanning waarschijnlijk ook hoger dan er op staat.
En je schrijft met uC's te willen gaan werken, ook voor het werkelijk sturen van de treinen? Want dan kan je gewoon een H-brug IC (of een MOSFET met relais, wat je wilt) pakken en de boel echt PWM'en. Makkelijker dan sturen met een voltage. Hierover is genoeg te vinden in de verschillende Arduino draadjes ;D
En wat je dan als voedingsspanning pakt, ja, daar zijn fabrikanten zelf ook niet helemaal uit. Vaak wordt 12V bij analoog genoemd. Maar digitaal licht de baanspanning vaak hoger (zeker bij H0). Maar hoe hoog verschilt van fabrikant tot fabrikant (ergens tussen 12V en 22V). Maar op zich maakt het ook niet zo heel veel uit, als je PWM sturing maakt zal je zelden een loc op 100% willen laten rijden (= sneller dan de Thalys ;D ). Met een iets hogere spanning (16V - 20V) zal een loc vaak iets beter kruipen. Uiteindelijk komt het weer op de RMS spanning aan. Ga je zelf bouwen zou ik voor een 12V power brick gaan (makkelijk te krijgen (http://www.ebay.nl/itm/Universal-12-24V-2-3-5-10-15-20-30A-Switching-Power-Supply-Driver-For-LED-Strip-/400766807980?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item5d4f902fac)) met een (of meerdere) step-up converters erachter (ook makkelijk te krijgen (http://www.ebay.nl/itm/DC-DC-Boost-Converter-Step-up-Module-LM2587-Power-Supply-Output-4V-35V-M51-/121421032281?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c4541eb59)). (24V met step down kan natuurlijk ook).
Timo
-
Roco-maus heb ik recent voor 20€ en voor 25€ op marktplaats gekocht,een 1 ampère DC en 1 ampère AC Trix transformator in plastic behuizing heb ik voor 10€ opgehaald.Sporen van Lima,Jouef,Piko of Tyco passen ook voor Fleischmann als je wat met de aansluitlipjes morrelt ,worden prima schoon in de vaatwasser -nee,niet de wissels- en kosten 10 cent voor een gebogen en 15 cent voor een recht stuk als je met wat geduld marktplaats afstruint.
-
Hoi Tim,
Zo te lezen worden al je vragen al beantwoord. Daarom nu iets anders.
Sensortechnologie in Assen? Dat is een opleiding van de Hanzehogeschool Groningen waar ik werkzaam ben (op de campus in Groningen). Een "eigen" student die ook nog het modelspoorvirus heeft opgepakt wens ik natuurlijk alle succes met het afstuderen. Zo te horen heb je er zelf alle vertrouwen in, mooi zo.
Ik wens je ook veel succes in je modelspoorhobby. Zoals je ziet kun je op dit forum alles vragen en krijg je binnen korte of langere tijd wel antwoorden. Maar ik zou zeggen, neus bij vragen vooral ook in de encyclopedie of via de zoekfunctie naar antwoorden in draadjes van het andere forumvolk hier. Leer je van alles van.
-
Leuk om meteen al zo snel zoveel positieve reacties te lezen!
Het is inderdaad een analoge 2-rail 12VDC loc (dank voor de aanwijzingen) en die rijdt prima als ik 'm aanstuur met mijn 30V 3A power supply (https://www.conrad.nl/nl/velleman-labvoeding-regelbaar-0-30-vdc-0-3-a-90-w-aantal-uitgangen-3-x-072703.html). Uiteraard nu nog hééél voorzichtig en niet boven de 100mA totdat ik meer spoor heb.
De trafo heeft het vermogen van een pinda, zoals door zuylen en Timo opgemerkt. Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar. Zolang ik maar 1 trein en weinig rails heb is het voldoende, totdat ik klaar ben voor/met de volgende stap. Binnenkort eens foto's maken :)
Ik wil overigens analoog gaan rijden en liefst alles zo autonoom mogelijk, op het schaduwstation en/of eventueel rangeerterrein na. Ik wil alles zelf gaan bouwen en uitvinden, ook al zijn er vrij veel dingen gewoon bij Conrad of Farnell beschikbaar. Voorlopig zit ik te denken aan het volgende: op relatief lange, ondoorbroken stukken (bijv tussen twee stations) wil ik het traject opsplitsen in blokken die onafhankelijk vermogen krijgen. Blok A bezet? Dan B uit, C half vermogen en D weer normaal.
Zodoende heeft elk blok een klein printplaatje nodig waarmee bepaald wordt in welke staat het blok zich bevindt (rood/geel/groen sein) en kan diezelfde print meteen de spanning leveren om dit uit te voeren. Elke voeding hoeft dus weinig te leveren (200-300mA?) voor slechts een korte tijd, prima te doen met standaard transistors. Communicatie tussen de blokken kan gewoon met 0-5V signalen over een stuurdraad. De AND/OR logica kan met een microcontroller, TTL-logica of zelfs analoge schakelingen, die vervolgens de spanning over het blok regelen.
Als dit lukt allemaal lukt, zou dat betekenen dat trajecten niet meer via een centrale controller geregeld hoeven te worden en dat lange stukken makkelijker aan te passen zijn. Daarna uitbreiden voor links/rechtsrijden en wissels. Voorlopig eerst nog maar met mijn laatste tentamen bezig, anders duurt het nog wel een paar jaar voordat ik eindelijk afgestudeerd ben.
@Hijlco: klopt! Sensortechnologie is een paar keer van instituut gewisseld, we zitten nu bij Engineering, waar het thuishoort. Misschien op ZP11 voor de open dag eens een baan opzetten, om meer studenten warm te maken voor techniek en modelspoorhobby?
Tim
-
Kijk in dat geval eens naar Dynamo van de HCC ;).
-
Even een korte opmerking: Dynamo kennis is bij de HCC (HCC!m) aanwezig. Dynamo zelf is een commercieel product en is te verkrijgen via een sponsor van deze site (PiCommIt). De HCC!m zelf verkoopt geen onderdelen voor dit systeem. Het HCC!m systeem bestaat nog wel, maar is ongelooflijk inferieur aan het Dynamo systeem of welk digitaal systeem dan ook. Werken daarmee vraagt een computer (net als Dynamo), en als ik tussen de regels door lees wil de topic starter dat niet.
Maar kom gerust een keer langs in Utrecht (bij de RCU). Zie de agenda (http://www.hccm.nl) voor dagen en tijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dinamo is volgen mij van VPEB.
site: http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/
Jurgie
-
Hallo sttp:
Ook van mijn kant hartelijk welkom op dit forum. Ik heb er in ieder geval al veel geleerd.
Als het even kan; begin meteen met een goedkoop Roco Multimaus digitaal setje. Heb ik veel te lang mee gewacht en is kinderlijk eenvoudig en biedt vele mogelijkheden.
Een welgemeende raad is dat als je toch nog van nul af moet beginnen, koop dan alles nieuw; de minste kans op allerlei vervelende storingen, slechte verbindingen etc. Duurt wat langer voordat je een beetje baan hebt liggen, omdat de investering natuurlijk een stuk hoger is, maar het betaalt uiteindelijk zichzelf terug.
Ik ben ooit begonnen met 2e hands; alles doet het met het nodige kunst- en vliegwerk, maar ik heb er spijt van en om nu nog alles te vervangen voor nieuw; betekent een enorme investering, dus blijf ik maar doormodderen, maar diep in mijn hart....enfin
Succes,
Bierwagen
-
Dinamo is feitelijk ook een digitaal systeem, maar dan met blokdecoders in plaats van locdecoders. Het aloude HCC-systeem idem dito.
Wat Tim heeft bedacht doet meer dan aan het systeem Van Meekeren denken, tegenwoordig Mecktronics geheten.
http://www.mecktronics.nl/ (http://www.mecktronics.nl/)
Maar ik denk dat Tim het graag zelf wil bedenken en maken. Anders kan hij beter direct digitaal gaan. Zie verder weinig voordelen om nog per se analoog te willen automatiseren.
-
Zie verder weinig voordelen om nog per se analoog te willen automatiseren.
@Henk: als je nu nog met een baan begint zijn die er denk ik ook niet ;).
Verder kun je ook bij digitaal nog genoeg zelf bouwen (y).
-
Hallo Tim,
Als medebeginner ook namens mij: welkom.
Al veel elektronica-gebabbel hierboven, waar ik weinig kaas van heb gegeten...
...daar wil ik het dan ook niet over hebben.
Grappig dat je op je 7e een eerste (Lego-) trein kreeg en precies 20 jaar later een H0-loc hebt gehad!
Je zegt een stoomloc; weet je al een beetje wat je wilt gaan maken?
Ik bedoel dus: welk tijdsbeeld/ land je van plan bent te verbeelden?
En goederenvervoer/ industrie of juist personenvervoer en een stadsbeeld?
Goede opleiding heb je iig.
Begrijp ik het goed, dat je juist analoog wil besturen, omdat dit juist een uitdaging voor jou (jullie...) is?
Een uitdaging is het zeker... zeker voor iemand zoals ik.
Ik houd het voorlopig lekker simpel met een PIKO Digi-fern en de wissels analoog op afstand bedienbaar.
Ik vind vooral het creatieve/scenery/gebouwtjes maken leuk.
Ik ben zelf begonnen met een nieuwe digitale startset van Piko, maar heb voor de rest alles via Marktplaats of op beurzen (dus tweedehands) gekocht.
Als je een beetje technisch en handig bent.... ;D hoeft dat ook geen probleem te zijn; het is allemaal duur genoeg!
Ik heb in iets meer dan een jaar al ruim 2000 euro uitgegeven...
Als ik alles wat ik nu heb nieuw had gekocht, dan was het waarschijnlijk wel het drievoudige geweest!
Ik ga je in de gaten houden! succes.
-
Ook ik ben beginner en meende een analoge baan te moeten automatiseren maar heb toch ook de stap naar digitaal gemaakt.
Om e.e.a. betaalbaar te houden ga ik een pc als centrale gebruiken waar ik MR-Direct op ga draaien. Het digitale baan signaal
staat dan in principe al op de com poort waar dan alleen nog een booster tussen moet (tussen com poort en rails).
Via een 2e pc wil ik dan Koploper laten draaien om e.e.a. te automatiseren.
De booster ben ik op het moment zelf aan het bouwen. Gaat allemaal wat langzaam maar geeft straks wel voldoening.
-
Ook ik ben een echte beginner.
De creatieve kant, het knutselen gaat goed komen. De technische kant ben ik nogal huiverig voor.
Daarom ga ik jou draadje dan ook goed volgen.
Groetjes Lot
-
Hallo allen,
De rails zijn nog niet binnen, dat wordt dus pas na het weekend :(
Zoeken naar en lezen over Dinamo, HCC, Koploper en Van Meekeren heeft in ieder geval een heleboel nuttige informatie opgeleverd. De beste manier om te beschrijven wat ik wil gaan maken is het volgende:
1 - Een baansysteem waarbij treinen willekeurig rondrijden,
2 - automagische besturing/aansturing/beveiliging zorgt ervoor dat treinen niet kunnen botsen (lees: regels seinwezen volgen),
3 - de beveiliging gaat via microcontrollers/analoge/digitale elektronica (dus volledig autonoom),
4 - via het schaduwstation kunnen willekeurig treinen worden toegevoegd/weggehaald van de "doorgaande" banen,
5 - wissels wisselen willekeurig of met de hand (dwz op afstand bestuurbaar via interface via bijvoorbeeld Arduino, Raspberry Pi, schakelbord of computer).
Dat laatste klinkt misschien een beetje tegenstrijdig. Op het moment dat de baan "aan" staat en er niemand actief de wissels aanstuurt via een interface, kan een Arduino willekeurig een aantal wissels veilig omzetten om ervoor te zorgen dat treinen alle delen van de baan zien. Dit is op zichzelf niet zo bijzonder en zeker niet moeilijk te realiseren.
De moeilijkheid, en daarmee het plezier, zit hem in het automatisch laten rondrijden. Treinen mogen niet achter op elkaar botsen, ze mogen niet op elkaar inrijden terwijl ze over de wissels rijden en ze mogen zeker niet elkaar van twee kanten benaderen op enkelspoor. Met een centraal systeem is dit niet zo moeilijk omdat de computer over een totaalbeeld beschikt. Ik niet, ik wil dat elk traject onafhankelijk van elkaar werkt. Wellicht ook mogelijk met bestaande elektronica; wederom, zelf doen voor eigen plezier. Ik kan het zo makkelijk/moeilijk maken als ik wil, en ik wil --op termijn-- het zo moeilijk maken als ik maar bedenken kan :)
Qua aansturing is het vrij recht door zee: elk blok (met hun aanmeld/stop-secties) regelt tussen +12 en -12 Volt om de trein vooruit of achteruit te laten rijden. Ik wil ook veilig links/recht kunnen rijden, want anders hebben wisselstraten niet echt een functie. Het seinhandboek, de encyclopedie en software-documentatie geven wel een inzicht in verschillende situaties, maar wat ontbreekt is een beschrijving van de interne logica (de binaire logica) die bepaalt of een sein groen, oranje of rood moet worden gemaakt. Om dit alles uit te vinden zal ik waarschijnlijk op een ovaaltje beginnen met testen; eerst in 1 richting, dan 2 richtingen, dan met toevoeging van 1 wissel, meerdere wissels en zo verder. Het zal nog wel tot na de zomer duren voordat ik er helemaal uit ben. Zodra het vorm begint te krijgen maak ik wel een draadje in Elektronica & Analoog.
Wat ik wil verbeelden, aangenomen dat ik t.z.t. de ruimte er voor heb, is rond het thema "modernisering". Aan één zijde een modern stadsbeeld à la tijdsperk V-VI, in een U-vorm of zelfs A-vorm door de kamer langs het platteland/heuvelgebied met 1 of 2 kleine dorpjes waarbij je dingen van eerdere tijdperken tegenkomt, naar een andere stad (V-VI) aan het andere uiterste van de kamer. Als er daarna nog ruimte is, buiten de stad een verouderd industrieterrein (III-IV met rangeerterrein). De twee steden worden hoofdzakelijk verbonden door een dubbelspoor en 2 of 3 "toeristische routes" door het landschap met halverwege een (paar) aftakkingen naar de dorpjes. Tegen de tijd dat het allemaal is ingepast zijn we wel een paar jaar en veel geld verder, ik moet nog maar zien hoe ik het handig opbouw voor toekomstige verhuizingen.
Voorlopig koop ik profi-rails nieuw bij Conrad. Zodra ik een werkend sein/wisselsysteem-concept heb, zal het ook rond de tijd zijn dat ik moet/wil gaan verhuizen. Daarna kan het echte bouwen dus beginnen!
En natuurlijk: foto!
(http://333networks.com/misc/br56-fleischmann4156.jpg)
Tim
-
Welkom op dit forum. Van mijn kant deze tip (als hij misschien al gegeven is). Ga eens kijken op de treinenbeurs in Houten.
http://www.modelspoorbeurs.nl/
Er is veel nieuw en ook veel 2e hands te koop en er staan vele handelaren/winkelieren op 1 locatie bij elkaar. Daar kun je ook veel informatie inwinnen.
Groet, J. Moors.
-
Goed, mijn reactie heeft even laten wachten. Was vrijdag al aan het typen geslagen maar kwam toen tijd te kort om het af te schrijven... Vandaar dus ook even terug grijpen ;D
Dynamo of een MultiMaus is leuk maar als een deel van de lol is zelf een (analoge) automatisering te bouwen valt dat af. Ieder zijn ding ;D (maar ben zelf ook wel verslaaft aan alle foefjes van digitaal :-X ) Buiten het plezier van het bouwen zie ik ook geen reden om analoog te gaan.
Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar.
Dat het een 0,25W zegt helemaal niets ;) Als je een 10ohm, 0,25W, weerstand pakt dan zal de trafo het zeker lastig hebben maar de weerstand zelf ook ;D
Zodoende heeft elk blok een klein printplaatje nodig waarmee bepaald wordt in welke staat het blok zich bevindt (rood/geel/groen sein) en kan diezelfde print meteen de spanning leveren om dit uit te voeren.
Op zich heeft een moderne uC genoeg kracht en pinnen om wel meer dan één blok te doen. Je kan gewoon twee of meer individuele blokken laten aansturen door één uC. (Beperkende factor zijn waarschijnlijk het aantal pinnen zijn. Maar zelfs dat is uit te breiden...)
Elke voeding hoeft dus weinig te leveren (200-300mA?) voor slechts een korte tijd, prima te doen met standaard transistors.
Kan inderdaad met een transistor (MOSFET) maar de kant en klaar verkrijgbare H-brug IC's zijn zo goedkoop dat ik daar eens naar zou kijken als ik jou was. Ook zou ik niet voor een losse voeding per blok maar maar voor een paar grotere (zoals ik eerder al aangaf). Met 300mA kan je er zijn maar het is niet heel veel. Het ligt er ook aan of je met verlichting in rijtuigen wilt rijden enz. Ik zou de sturing iig een stuk robuster maken dan 300mA, eerder 3A. De totale voeding hoeft dan geen n x 3A groot te zijn omdat niet elk blok altijd bezet is maar dan heb je wel marge en overleefd het ook nog eens een keer een kortsluiting. (Current sensing/kortsluitdetectie zou geen slecht ding zijn.)
Communicatie tussen de blokken kan gewoon met 0-5V signalen over een stuurdraad. De AND/OR logica kan met een microcontroller, TTL-logica of zelfs analoge schakelingen, die vervolgens de spanning over het blok regelen.
Je zou het inderdaad met TTL levels kunnen doen maar je kan ook kijken naar een bus (met protocol). Serial zit bijvoorbeeld op bijna elke uC en kan met RS485 erg robust gemaakt worden. Voordeel van TTL is natuurlijk wel dat het meer lijkt op het old school 1:1 systeem. Maar met een bus zou je meer informatie kunnen overdragen (bijvoorbeeld individuele snelheid, optrekvertraging en afremvertraging die mee loopt naar het volgende blok). Niet dat ik je die kant op wil sturen maar meer op de mogelijkheden weer te geven.
Qua aansturing is het vrij recht door zee: elk blok (met hun aanmeld/stop-secties) regelt tussen +12 en -12 Volt om de trein vooruit of achteruit te laten rijden.
Dit is denk ik wel erg recht door zee ;) Ik zou als ik jou was kijken naar PWM. Warmte ontwikkeling is een stuk lager dan met voltage sturen. En met een H-brug heb je het voor en achteruit rijden ook geregeld. IC's zijn goedkoop (http://www.ebay.nl/itm/10PCS-L6203-ZIP-11-IC-DRIVER-FULL-BRIDGE-MULTIWAT-ST-5A-12-V-48-V-NEW-/300733874431?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460522c0ff) maar er zijn ook goedkope modules in China te koop en die kan je prima integreren op je eigen printontwerp, kan nog goedkoper zijn ;D Spanning zou ik dan ook wat hoger kiezen zodat je iets meer kracht hebt op lage snelheden. En dan gebruik je wel niet het regelbereik tot 100% blijft er nog genoeg over. Huidige uC's hebben allemaal een PWM-unit aan boord van minimaal 8-bit (256 stappen).
Houd er ook rekening mee dat er best grote verschillen in snelheid kunnen zijn tussen verschillende loc's. De een rijdt misschien nog maar 50km/h als de ander al 120km/h (schaalsnelheid) gaat. En dit hoeft niet altijd de gewenste snelheid te zijn voor dat type loc.
Voorlopig koop ik profi-rails nieuw bij Conrad. Zodra ik een werkend sein/wisselsysteem-concept heb, zal het ook rond de tijd zijn dat ik moet/wil gaan verhuizen. Daarna kan het echte bouwen dus beginnen!
Ik denk dat het een goed idee is te beginnen met nieuwe rails. Heb je daar in ieder geval geen problemen mee en kan je gaan spelen met de flex rails. Zelf ben ik alleen geen fan van de profi rails door de vaste bedding. :-\
Overigens klinkt jou idee in de basis als die van Paul (smits66) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57884.0.html) alleen een stuk autonomer. Iets dat het wel een stuk moeilijker maakt maar ik wel kan waarderen. Maar je kan dus in dat draadje kijken voor wat ideeën en ik heb daar ook al verschillende bijdrages aan gedaan. Al een idee welke uC's je wilt gaan gebruiken?
Timo
-
Goed, mijn reactie heeft even laten wachten. Was vrijdag al aan het typen geslagen maar kwam toen tijd te kort om het af te schrijven... Vandaar dus ook even terug grijpen ;D
Zo één ben ik er ook ;)
De aansturing met Arduino in Paul's draad is één van de redenen waarom ik op dit forum heb geregistreerd; het verschil met dat systeem is dat ik inderdaad alles autonoom wil (kunnen) doen.
Drie Ampère voor één blok klinkt best wel veel, om eerlijk te zijn. Als er iets mis gaat, heb ik liever dat er 300-500mA door mijn trein loopt, dan 3A. En alles wat mis kan gaan, zal mis gaan, zeker nu ik nog in de beginfase zit. Ik heb liever dat de "éénmalige thermische beveiliging" mijn FET of transistor doorbrandt, dan dat ik een nieuwe motor moet kopen. Treindetectie wil ik gaan uitvoeren met stroomdetectie: een shunt-weerstand binnen OpAmp-inputs geven op een breadboard al een gewenst resultaat. Als het met mijn loc ook werkt, zal ik uiteraard mijn ontwerpen en bevindingen posten.
Aan een H-brug had ik trouwens nog niet gedacht, ik ging oorspronkelijk uit van -12/+12V voedingsspanning aan één rail en een common ground aan de andere rail. Met een H-brug scheelt me dat in ieder geval een negatieve voedingsspanning. Het lijkt me dat keerlussen door dit principe ook makkelijker worden.
Je had het over warmte-ontwikkeling. Waar zal dat precies plaatsvinden, in de trein/loc of in de aansturingselektronica? In geval van dat laatste, in hoeverre is die warmte brandveilig af te voeren met bijvoorbeeld een heatsink? Daarnaast, bij PWM krijgt de motor toch bij elke rising edge een klap en hoge inschakelstromen? Hoe gaan 5-polige motoren daarmee om, ik kan daar vrij weinig over vinden?
Op het moment weet ik nog niet hoeveel er nodig is om een serie blokken (liefst met wisselstraat en/of Engels wissel) volledig aan te sturen. Met het uitproberen op papier kom ik al vrij snel uit op ingewikkelde logica/digitale techniek, dus ik denk dat een microcontroller een betere keus zal zijn om ruimte en componenten te besparen. Tegen de tijd dat ik meer specificaties heb, zal ik eens naar de microcontrollers kijken. Nu doe ik alles met Arduino omdat ik de Uno heb liggen, maar de atmega328 is overkill (je kunt ermee op je TV gamen (http://333networks.com/misc/AVRacerDemo.wmv) ;)) voor blokaansturing. Kan wel leuk zijn voor de wissel-aansturing, PC-connectie en eventueel andere dingen in het landschap. Waarschijnlijk zal ik wel op een ATmini of ATtiny uitkomen.
Nog maar één of twee dagen op de deurmat wachten totdat het pakketje met rails er is en dan kan ik eindelijk aan de slag!
Tim
-
Het is inderdaad een analoge 2-rail 12VDC loc (dank voor de aanwijzingen) en die rijdt prima als ik 'm aanstuur met mijn 30V 3A power supply (https://www.conrad.nl/nl/velleman-labvoeding-regelbaar-0-30-vdc-0-3-a-90-w-aantal-uitgangen-3-x-072703.html). Uiteraard nu nog hééél voorzichtig en niet boven de 100mA totdat ik meer spoor heb.
Dit snap ik niet. Je stelt toch niet je voeding op 30 Volt in om vervolgens met de stroombegrenzing tot 12 Volt te gaan? Jouw trein trekt een bepaalde stroom bij de opgegeven spanning en of jij nou 100 meter rails aan die voeding vastknoopt of een testspoortje van een meter, dat maakt die mA's geen donder uit: die lopen toch wel als die gevraagd worden.
Hup, gewoon van 0 tot 12 Volt regelen. Je mag er gerust van uitgaan dat er met je modeltrein niets mis is.
De trafo heeft het vermogen van een pinda, zoals door zuylen en Timo opgemerkt. Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar. Zolang ik maar 1 trein en weinig rails heb is het voldoende, totdat ik klaar ben voor/met de volgende stap. Binnenkort eens foto's maken :)
Zelfs dan zou ik het afraden. Ik ben begonnen met iets soortgelijks. De trafo warmt uit zichzelf al op (zonder belasting) en met een lok erbij kon je hooguit 5 minuten rijden. Dan kwam de thermische beveiliging in, werd de uitgang afgeschakeld en na een afkoelperiode van een seconde of 10 was er weer spanning (voor even natuurlijk) en daarna stopte het weer en begon het liedje van voor af aan.
Ik zou gewoon meteen in iets beters investeren. Een groene Trix trafo is een prima idee, bijna 4 keer zoveel stroom voorhanden.
Drie Ampère voor één blok klinkt best wel veel, om eerlijk te zijn. Als er iets mis gaat, heb ik liever 300-500mA over mijn trein staan, dan 3A.
Een stukje fundamentele elektronica-kennis: Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat. Als er iets misgaat, zal er dus een grote stroom gaan lopen.
Ook ik ben van mening dat 300 tot 500 mA erg weinig is. Als je je treinen aan gaat sturen met PWM, krijg je te maken met piekstromen die al snel een probleem kunnen vormen bij de door jou opgegeven stroom.
En alles wat mis kan gaan, zal mis gaan, zeker nu ik nog in de beginfase zit. Ik heb liever dat de "éénmalige thermische beveiliging" mijn FET of transistor doorbrandt, dan dat ik een nieuwe motor moet kopen.
Helaas gaan de meeste FETs bij doorbranden niet open maar sluiten ze permanent van drain naar source. Een reden waarom H-bruggen die uit losse FETs bestaan vaak allerhande controle-circuits hebben om te kijken of de stuurelektronica nog werkt en als dat het geval is maar er geen verandering tussen drain en source opgemerkt wordt, de uitgang af te schakelen. Dit omdat de motor anders ongecontroleerd zou kunnen gaan draaien. In bepaalde situaties is dat niet fijn...
Overigens snap ik niet waarom je je druk maakt om doorbranden van onderdelen als je een stroombegrensde voeding tot je beschikking hebt. In dat geval is dat namelijk wél een goed idee: gewoon instellen op een stroom die je kunt verwachten. Slaat de begrenzing meteen aan en zakt de spanning meteen in bij het aansluiten van je werkstuk, dan weet je dat er iets niet klopt.
Aan een H-brug had ik trouwens nog niet gedacht, ik ging oorspronkelijk uit van -12/+12V voedingsspanning aan één rail en een common ground aan de andere rail. Met een H-brug scheelt me dat in ieder geval een negatieve voedingsspanning. Het lijkt me dat keerlussen door dit principe ook makkelijker worden.
Uh, nee, helaas ;) Teken het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nog steeds te maken met rails waarvan 1 van de twee zich op een ander potentiaal bevindt dan de ander. Die kun je ook met een H-brug niet ongestraft aan elkaar knopen.
Je had het over warmte-ontwikkeling. Waar zal dat precies plaatsvinden, in de trein/loc of in de aansturingselektronica? In geval van dat laatste, in hoeverre is die warmte brandveilig af te voeren met bijvoorbeeld een heatsink? Daarnaast, bij PWM krijgt de motor toch bij elke rising edge een klap en hoge inschakelstromen? Hoe gaan 5-polige motoren daarmee om, ik kan daar vrij weinig over vinden?
De lok zal ook wel warm worden, maar niet warmer dan bij gewoon analoog bedrijf. Afhankelijk van de keus van je onderdelen zal de dissipatie vooral in je aansturingselektronica gaan zitten, net zoals deze vooral bij decoders voor digitaal bedrijf in de decoder ontstaat.
Als je aan brandveilig denkt, ben je al te ver ;) Je onderdelen handwarm laten worden (een graad of 50) is naar mijn mening het uiterste, maar of dat 50 graden voor het onderdeel alleen is of 50 graden met koelblok, dat hangt helemaal van jou toepassing af.
Een moderne MOSFET wordt niet warm of koud van het schakelen van 50 Watt bij 12 Volt, maar als je 'm verkeerd aanstuurt, gaat 'ie binnen de kortste keren in rook op.
Kies je een MOSFET met minder gunstige specificaties, dan kan het zijn dat je alle zeilen bij moet zetten om slechts 30 Watt bij die 12 Volt tot een goed einde te brengen.
PWM is voor een elektromotor geen probleem (in zekere zin rijden zelfs de echte treinen op die manier, dus ga maar na)
Het gaat er alleen wel om dat je de PWM-frequentie hoog genoeg maakt, zodat het voor de motor geen individuele 'klappen' worden, maar meer een gemiddelde spanning. Daarom werken veel decoders rond de 22 kHz (of zelfs 40 kHz zoals bij Zimo mogelijk is). Dat is niet alleen onhoorbaar, maar ook fijner voor de motor. Of de motor nu 3- 5- 7- of 9-polig is, maakt voor PWM niet uit.
Om nog wel wat positiefs in te brengen: met nieuwe rails beginnen is een goede keus! Ook ik heb daar tot nu toe geen moment spijt van gehad en wens dat ik dat eerder had gedaan...
-
3A per blok is inderdaad overkill. Maar ik doelde er meer op de sturing geschikt te maken voor 3A. Ik kan je vertellen, als je 300mA sturing gaat maken ga je die vaak moeten vervangen. (En zelfs 500mA is krap, zeker als je verlichting in rijtuigen bouwt.) Ondanks dat je vaak wel in die range zit zal je toch op momenten (optrekken, los staat vast (stall) of kortsluiting) meer trekken. Kan je sturing dan maar 300mA aan dan is deze weg. (Bye bye magic smoke.*) Beter is het om deze gewoon robuust te maken. Deze kan je dan uitrusten met een kortsluitdetectie. (Hé, er word 3A gevraagd, laat ik het blok maar uit zetten.) Dit kan via dezelfde manier als de stroomdetectie alleen dan met een hogere grens. Op de gemiddelde spoorbaan is er echt wel 3A beschikbaar. 3A (en zelfs meer) is best een normale waarde voor een booster (voeding) bij een digitale baan. En eigenlijk is het ook niet zo gek. Dat is ook niet zo gek. De kans dat er spontaan (door een fout) 3A door een loc gaat lopen is erg klein. Zeker als dit spontaan door de motor gaat lopen dan is per definitie de motor al stuk. De motor is immers gebouwd voor de voedingsspanning dus als deze opeens 3A gaat vragen is deze dus al overleden. Enige moment dat er op een punt die 3A gaat lopen is bij een kortsluiting (en dan schakelen modelspoortrafo's en boosters ook af).
H-bruggen zijn de standaard bij het sturen van motoren. Je hebt inderdaad maar één voeding nodig. En het gaat prima samen met PWM. En als je deze wat hoger pakt (18-20V is op een digitale baan echt geen uitzondering) komt dat het kruipen op lage snelheden ten goede. In een digitale loc, maar ook op analoge banen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie) en ook in het grootbedrijf, worden motoren met PWM aangestuurd. Grote voordeel is (zoals vaak genoemd) dat een motor meer kracht heeft op lage snelheden. Een motor is een grote spoel dus zal zelf al de stroom beperken bij het inschakelen.
Ik schreef over warmteontwikkeling (in de elektronica) omdat ik er vanuit ging dat je loc's wel netjes wilt laten optrekken en afremmen. Stuur je met spanningen dan zul je dus de spanning naar de rails moeten variëren. Doe je dit niet door te schakelen (PWM) maar gewoon lineair dan zal daar aardig wat warmte bij vrij komen. (Immers, P = U x I) Dit is opzich wel te koelen (als je gaat zoeken kom je snelheidsregelaars tegen die dit doen) maar het is natuurlijk zonde. Kost je vermogen, je hebt meer onderdelen nodig, grotere koellichamen en rijdt ook nog eens minder goed.
Zelf zou ik alles zo modulair mogelijk maken. Dit zou voor mij zelf betekenen dat ik wisselsturing en bloksturing zou splitsen. Immers, niet elk blok heeft een wissel. En aan de andere kant, op een station kunnen er meer wissels zijn dan blokken. Maar dit hoeft niet te betekenen dat één uC niet meerdere blokken, seinen of wissels kan aansturen, zolang deze maar los van elkaar kunnen functioneren. ATtiny klinkt leuk maar ik denk dat deze wat te beperkt is. Een ATtiny85 heeft bijvoorbeeld maar 5 i/o pinnen. Ga je kijken wat je minimaal voor een blok nodig hebt (1 pin detectie, 3 pinnen sein, 1 pin PWM sturing) zit je al al 5 pinnen. En dan heb ik nog geen rekening gehouden met andersom rijden. Dan komt er nog een sein bij, heb je extra pinnen nodig voor de sturing en heb je waarschijnlijk ook niet meer genoeg aan één detectie. Nu kan je dat (deels) opvangen door pin uitbreiding (PWM drivers, led drivers, shift registers, i/o expanders enz) maar waarschijnlijk is het net zo makkelijk om voor een grotere uC te gaan. Zelf ben ik fan van de Arduino Pro Mini's. Zit zelfde uC op als de Uno (ATmega328) maar in een handige package voor integratie in een vast project en kosten in China zo weinig. Kan je het eigenlijk zelf niet meer voor opbouwen. (Niet dat je deze moet gebruiken, misschien ga je liever voor een PIC microcontroller ofzo. Keuze is aan jou ;) )
Stroomdetectie werkt leuk en is eigenlijk de standaard detectie op digitale 2-rail banen. Enige waar je rekening mee moet houden op analoge banen is dat je geen detectie hebt als de trein niet rijdt (in tegenstelling tot bij digitaal waar er altijd spanning op de rails staat). Je zou dit kunnen oplossen door altijd een klein beetje aan te sturen (maar te weinig om te rijden) of misschien is het een idee om iets als permaloog (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog2.html) te implementeren in de PWM sturing (kan volledig in software op een uC). Sla je twee vliegen in één klap (detectie en licht). Dinamo doet eigenlijk hetzelfde (http://www.vpeb.nl/ondersteuning/achtergronden/permanente-rijtuigverlichting/). Je moet alleen nu wel extra rekening houden met overgangen tussen blokken. Als het signaal nu uit fase is dan heb je sluiting ::) Ik weet niet hoe dit opgelost is bij Dinamo maar een mogelijkheid lijkt mij om centrale opwekking van de benodigde puls te gebruiken. Alle blokken lopen dan synchroon.
Overigens zijn al mijn opmerkingen niet bedoelt om je een kant op te sturen maar meer om uit te leggen welke wegen je kan bewandelen. Je moet zelf uiteindelijk de keuze maken wat jou het meest geschikt lijkt.
[Edit]Menno was me voor dus gelijk even reactie ;D
Uh, nee, helaas ;) Teken het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nog steeds te maken met rails waarvan 1 van de twee zich op een ander potentiaal bevindt dan de ander. Die kun je ook met een H-brug niet ongestraft aan elkaar knopen.
Je hebt gelijk Menno dat je ze nog steeds niet zomaar aan elkaar kunt knopen. Maar als je het blok voor de lus omschakelt met een H-brug terwijl je in de lus zit kan je gewoon doorrijden. Iets dat niet kan als je een common rail gebruikt samen met -12V en +12V. Je kan dan wel omschakelen waardoor de spanning in en buiten de lus netjes even hoog en zelfde polariteit heeft. Allen kan je niet doorrijden omdat het ene stuk tussen common en 12V is en het andere stuk tussen -12V en common is (geeft beide 12V als je de referentie aan dezelfde railstaaf hangt). Met een H-brug is het dus wel degelijk makkelijker. ;D
Timo
* "Electronics work on magic smoke. Once you let it escape, it stops working."
-
Een stukje fundamentele elektronica-kennis: Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat.
Argh! Dat was wel heel erg! :-[ Snel gefixt, helemaal overheen gelezen! Men zou kunnen zeggen dat ik moe was om 01:27 's nachts, maar dit moet elke engineer natuurlijk kunnen dromen! :-X
Die 30V 3A power supply is gewoon regelbaar tussen 0-30V en 0-3A. Om het af te maken kan 'ie ook nog serieel geschakeld worden, zodat je tussen 0-60V kan regelen. Ik regel nu als spanningsbron tussen 0-12V, zodra ik een paar FETs heb zal ik eens kijken hoe het met PWM en 20V gaat. Ik ben overigens niet van plan die voeding te gebruiken op de uiteindelijke baan, want dan kan ik die niet meer gebruiken voor alle andere R&D voor werk en hobby.
Bij de overgangen tussen blokken weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan aanpakken, ervanuitgaande dat het niet door dezelfde uC uitgestuurd wordt. Met analoge voedingsspanning is dat geen probleem, maar met PWM is dat inderdaad een strop. Misschien is dit op te lossen met een (paar) goedgeplaatste diodes (of diode-overgangen van de transistor i.p.v. switches/relais/fets) in de H-brug? Permaloog zal dan niet meer werken, dus misschien dat ik dan toch bij analoog regelen uit zal komen. Ik zal dit eens opbouwen op een breadboard om te kijken of het principe werkt. Maar niet voor morgen, want op één na laatste tentamen!
Wat de rest betreft, experimenteren en leren totdat alles vorm begint te krijgen! (y)
Tim
-
Bij de overgangen tussen blokken weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan aanpakken, ervanuitgaande dat het niet door dezelfde uC uitgestuurd wordt.
Je kunt alle uC's synchroniseren met een centrale klokpuls, zodat de pulsen naar de baan samenvallen.
-
De overgangen tussen blokken heeft mij ook even aan het denken gezet. Zolang je niets iets hebt als permaloog maar gewoon PWM sturing heb je in ieder geval geen kortsluiting. Voor normaal rijden is er inderdaad spanning als de puls hoog is. Maar ondanks dat de puls laag is wordt de spanning niet naar 0V getrokken. De brug is gewoon ontkoppelt. Dus als je van het ene blok naar het andere blok rijdt heb je geen sluiting zolang ze maar in dezelfde richting staan.
Waar ik wel aan begon te denken, wat als de blokken inderdaad niet synchroon lopen? In het ergste geval lopen beide blokken precies uit fase. Een loc op de overgang krijgt dan eerst spanning via het eerste blok en in de "uit"-tijd via het andere blok. Maw, de snelheid ligt 2x zo hoog. Is dit in praktijk echt een probleem? Dit moeten mensen die met PWM rijden kunnen zeggen. Bijvoorbeeld mensen die met de Weistra regelaar (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie) rijden. Klaas, heb jij hier ervaring mee?
Timo
-
Ervaring vanuit het HCC!m systeem. Dit zijn blokkaarten die per interface gesynchroniseerd zijn. Bij gebruik van meerdere interfaces ontstaat het zelfde probleem. Is het erg. Laten we zeggen dat het zichtbaar en hoorbaar is. De trein maakt een snelheidssprong, afhankelijk van de oorspronkelijke snelheid. Vanaf snelheden hoger dan 50% wordt de sprong kleiner. Er zijn grote groepen die de sprong hinderlijk vinden en de enige oplossing is inderdaad het synchroniseren van de klok met een resetpuls.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Nog even reageren op een vraag die ik over het hoofd hd gezien:
Waar ik wel aan begon te denken, wat als de blokken inderdaad niet synchroon lopen? In het ergste geval lopen beide blokken precies uit fase. Een loc op de overgang krijgt dan eerst spanning via het eerste blok en in de "uit"-tijd via het andere blok. Maw, de snelheid ligt 2x zo hoog. Is dit in praktijk echt een probleem? Dit moeten mensen die met PWM rijden kunnen zeggen. Bijvoorbeeld mensen die met de Weistra regelaar (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie) rijden. Klaas, heb jij hier ervaring mee?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb het probleem wel onderkend, en ik heb het domweg vermeden.
Op mijn spoorbaan is eigenlijk geen ruimte om treinen in blokken achter elkaar te laten rijden. Er zijn wel blokken, maar die zijn min of meer cosmetisch. Ze zitten op dezelfde regelaar, en er rijdt steeds maar één trein tegelijk op het hoofdspoor.
Een tweede regelaar bedient het rangeerterrein, en daar kan ook maar één trein tegelijk rijden. Een trein die daar is samengesteld rijdt naar het overgavespoor in het station. Dat spoor wordt dan omgeschakeld naar de hoofdregelaar en kan dan het hoofdspoor op rijden. Maar pas nadat de andere trein van het hoofdspoor daar weg is, b.v. naar het fiddelspoor.