BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Merlin674 op 04 December 2014, 20:11:51

Titel: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 04 December 2014, 20:11:51
Allen,
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan. Ik ga over een paar maanden verhuizen en heb dan wederom de beschikking over een forse ruimte om een grote layout te bouwen. Zoals het er nu voorstaat wil ik een layout bouwen die aan de volgende eisen voldoet:
- Voldoende operationeel potentieel. Niet alleen maar rondjes draaien
- Een flink terminus station
- een grote engine shed voor het stallen van locomotieven
- een branch-line
- een fiddle-yard met flink wat capaciteit (komt onder de tafel, via een tunnel bereikbaar).
- één volledig rond lopend spoor om ook rondjes te kunnen rijden.
Het resultaat is bijgevoegd plan, waar een (vrije interpretatie) model van Kings Cross station op moet komen.
Willen jullie hier eens op 'schieten'. Heb ik nog zaken over het hoofd gezien?
Ed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_1.jpg)

Overigens, mijn huidige layout staat, als het goed is, in het komende Februari nummer van British Railway Modelling (BRM Magazine) bij de readers layouts.  ;D ;D
Titel: Re: Re:
Bericht door: mdjr78 op 05 December 2014, 11:02:25
Allen,
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan. Ik ga over een paar maanden verhuizen en heb dan wederom de beschikking over een forse ruimte om een grote layout te bouwen.

Hallo Ed,

Het baanplan komt op mij nogal 'railgeometie' over. Veel kaarsrechte sporen en krappe bogen. Ik probeer er zelf altijd wat meer swung in te krijgen door sporen in een lichte boog te leggen. Daarnaast heb ik het nooit op keerlussen die om een schaduwstation heen lopen. Maar ieder kan zijn eigen wensen in hun baanplan verwerken natuurlijk.

Gisteren kwam ik toevallig online de Model railway design manual van CJ Freezer tegen. Mogelijk
http://issuu.com/paolozambianchi/docs/model_railway_design_manual (http://issuu.com/paolozambianchi/docs/model_railway_design_manual)

Ook deze is misschien interessant:
http://issuu.com/paolozambianchi/docs/track_layouts (http://issuu.com/paolozambianchi/docs/track_layouts)

Groeten,
Werner
Titel: Re: Re:
Bericht door: Marc tramt op 05 December 2014, 11:15:37
Graag jullie commentaar op bijgevoegd plan.
je krijgt denk ik meer commentaar als je deze in een apart topic zet. Nu sneeuwt hij een beetje onder in het Britse geweld.

En qua opmerkingen:  8)
- Ik mis wat maatvoering, hoe breed en lang wordt het allemaal.
- Landschap ontbreekt in de schets. Vind ik belangrijk en noodzakelijk om iets over een baanplan te kunnen roepen.
- Perrons lijken me aan de korte kant.
- Wat is nou de hoofdlijn? Is me niet duidelijk
Titel: Re: Re:
Bericht door: St00mboy op 05 December 2014, 13:18:25
@Ed
Marc heeft wel een punt.
Ik vind het natuurlijk altijd heel fijn als mensen hier laten zien wat ze van plan zijn, maar voor de echte serieuze input van de banenplannenexperts op dit forum is er nu eenmaal een aparte banenplannenrubriek.

Aangenomen dat de perrons  voor een rijtuig of 6 - 8 zijn denk ik dat er genoeg ruimte voor zaken als landschap zal zijn.
Ben heel benieuwd hoe het eruit zal gaan zien.

Leen.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 09 December 2014, 09:15:30
Dank voor jullie input,
De maatvoering is inderdaad niet meegenomen maar is zo ongeveer 6,10 bij 4,80mtr.
Verder heb ik de scenery bewust weggelaten omdat ik mij eerst wil concentreren op het rijden zelf. Heb er uiteraard wel ideen over. Zo komt het kopstation in een stadslandschap (uiteraard), komt er dan een 'scenic break' (Gasworks tunnel) die overgaat in een meer landelijke omgeving waarin de engine shed is opgenomen. Voorbij de engine shed wordt het echt countryside waar het tweede station en de creamery staan.
Ik wilde beslist één ronde kunnen rijdenen heb dus een loop voor Kings Cross langs liggen. Misschien werk ik die nog wel weg onder de tafel. Ben er nog niet helemaal uit.
Of zou ik volledig met twee niveaus moeten gaan werken.
Mijn maximale treinlengte is overigens vijf wagons.
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: St00mboy op 09 December 2014, 18:19:20
Ed, heb je al eens naar Copenhagen Fields gekeken?:
https://www.youtube.com/watch?v=4ax0wBayOSo (https://www.youtube.com/watch?v=4ax0wBayOSo)

Er staan wel een paar video's van op Youtube.

Leen.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Simplex op 09 December 2014, 18:21:29
Ed, kun je het in de aparte lagen tonen. Station is wel knap
druk, je houd zo weinig ruimte voor bebouwing over.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 09 December 2014, 19:13:51
Leen,
Copenhagen Fields is een van mijn inspiratiebronnen. Het voordeel is alleen dat die in N gauge is. Daarnaast heb ik ook goed gekeken naar The Gresley Beat. Ik zal nog eens de tekening in twee lagen uitwerken (voor zover van toepassing). Kijken wat dat oplevert.
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: St00mboy op 09 December 2014, 19:24:41
Citaat
Copenhagen Fields is een van mijn inspiratiebronnen.
Ja, dat kon ook haast niet anders.

Leen.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: RudyB op 09 December 2014, 19:42:44
Eerdere reacties bevatten al interessante boeken / artikelen over design. Hier is nog een artikel over met name 'yard' design, wat wel aansluit bij het lijstje van design uitgangspunten en wat een 'vloeiende' operatie kan bevorderen:

http://www.housatonicrr.com/yard_des.html
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Martijnstein op 09 December 2014, 20:49:45
Dat ziet er interressant uit! In welk tijdperk ga je het plaatsen? Ik ga de BRM in de gaten houden. ;)

Het lijkt me dat Kings X een beetje te ambitieus is. De buitenste sporen in het station zijn te kort voor een lange express trein terwijl het mooie van zo'n terminus is dat je een aantal lange express treinen met een stomer voorop onder de stationskap kan zetten. Kan je niet een iets kleiner kopstation maken (Marylebone, Charing X, Canon Street, Fenchurch St, Brighton, Scarborough, allemaal met stationskap)? Als je de keerlus die nu voor het station ligt naar beneden laat gaan a la de York Road curve, dan kan je ook de perrons wat langer maken en een klein stationsplein maken. Kijk ook een naar New York Grand Central station, daar (http://en.wikipedia.org/wiki/Balloon_loop#mediaviewer/File:RailUS_GCT-lowerTracksPlan.gif) lagen twee keerlussen onder de grond.

De bogen tussen de terminus en het depot liggen er een beetje raar bij. Als je de terminus en het depot beiden iets schuin naar elkaar toelegt, dan wordt de boog minder scherp en creer je ook iets meer ruimte om langere perrons aan te leggen. Bij een terminus moet er ruimte zijn om een twee locomotieven plus rijtuigen langs het perron te zetten zonder de wissel te blokkeren.

Over Engelse depots kan ik geen zinnig woord zeggen. ;)

Ik ga dit in de gaten houden!

PS die laatste link van Rudy is voornamelijk voor de VS, maar veel regels zijn universeel lijkt me. De links van Werner staan een paar goede ideeen in. (y)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Marc tramt op 10 December 2014, 09:18:52
Toch even snel wat zitten knippen/plakken/tekenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_1opm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_1opm.jpg)
- Het hele stationsgedeelte is iets naar links verschoven zodat je meer perronlengte krijgt.
- De sporen tussen de halte en het kopstation dubbelsporig uitvoeren als hoofdbaan.
- De hoofdbaan in het midden op het station aan laten sluiten zodat meer perronsporen bereikbaar zijn.
- Spoor aan onderzijde station wordt dan een zijlijntje
- Keerlus van het hoofdspoor maken, aftakking naar zijlijntje boven in maken geeft veel mogelijkheden.

Bovenstaande zijn uiteraard suggesties, doe ermee wat je wil.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Jan den Haan op 10 December 2014, 12:36:07
Hallo Ed,

Zoals Werner ook schrijft liggen de sporen allemaal wel erg recht.Wat ik zelf aan Engelse emplacementen erg mooi vind zijn de zwierige bogen waarin vaak ingewikkelde wisselstraten liggen.Op een Ordnance Survey kaart van 1874 is dit ook op het emplacement van Kings Cross mooi te zien. http://d240vprofozpi.cloudfront.net/co/GNR/kingsx_map1874.png Bovendien zie je hier duidelijk hoe aan beide zijden van de sporen die naar de perrons leiden niet alleen de York Road Curve maar ook de Maiden Lane Curve (die later verwijderd is) afbuigen naar het Kings Cross station van de Metropolitan Line (in 1874 nog de Metropolitan Railway), op deze kaart in de rechter bovenhoek.Deze twee Curves kan je natuurlijk gemakkelijk verbinden tot een keerlus.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 10 December 2014, 18:27:58
Pfjoew! Wat een goede reacties en suggesties! Dank alvast. Ben zelf een weekje aan het genieten in de UK maar kan nu al niet wachten om weer achter de tekentafel te gaan zitten thuis. De keerlus voor het station gaat naar beneden, onder de tafel, dat staat nu vast. Verder ben ik natuurlijk wel 'beperkt' door de beschikbare ruimte  ;D
De verplaatsing van de hoofdsporen moet ik nog eens goed bekijken. Moet even zien of dit technisch uitvoerbaar zal zijn.
Zal volgende week een update van de tekening posten.
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Hendrik Jan op 10 December 2014, 20:34:33
Hier mijn poging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_WL20_11.jpg)

Het hoofdstation naar links, het rondgaande spoor laten zakken, zodat rechts ruimte vrijkomt voor een grootstedelijk stationsplein. Hoewel: je kunt de keerlus en de stationssporen ook op dezelfde hoogte houden, als je vervolgens het landschap subtiel omhoog brengt.
vergelijk St.Pancras Station. De Eurostar komt daar ook in de kelder aan.
Ik zou zelfs allebei doen: de keerlus 4cm zakken, het landschap 4cm omhoog en "Bob's your uncle."
in de keerlus een paar schaduwsporen, anders komt je trein meteen weer tevoorschijn.

Achter het station is ruimte voor een duister stukje stad. Caledonian road was jarenlang het domein van landlopers en hoeren. tegenwoordig is de buurt helemaal hot hip and happening.

de halte verschoven en verdiept aangelegd, na de halte duikt de hoofdlijn een tunnel in.
De lijn mondt onder de baan uit in een ruim schaduwstation.

Er zijn fraaie en vriendelijk geprijsde halfmodellen verkrijgbaar van "terraced houses", Britse rijtjeshuizen uit de Victoriaanse tijd voor arbeidersgezinnen.
Deze halfmodellen vind je ondermeer bij Metcalfe. Zowel van de voorkant als de achterkant!
En om die achterkant gaat het me: die wordt namelijk links tegen de wand gebruikt.
De staging yard loopt in een boog weg (very British! ook in het echt moesten ze vaak woekeren met de ruimte. Als je de bogen ruim legt, geeft dit een realistisch beeld)
Rechtsboven heb ik maar even ingevuld met een raccordement.

Gevolg:
een rondlopende baan met in het midden van de lus een groot kopstation.
Aan de zijkant een staging yard en locdepot.
en wat meer nadruk op de context. Tenslotte gaat modelspoor niet alleen over treinen, maar ook over de omgeving waarin ze rijden. Dat maakt onze hobby juist zo veel mooier dan andere vormen van modelbouw. ;)

het zijn maar ideeën.
cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Martijnstein op 10 December 2014, 21:31:41
...
vergelijk St.Pancras Station. De Eurostar komt daar ook in de kelder aan.
...

De Eurostars (vroeger alle treinen) komen aan 1 verdieping boven straat niveau. Een niveau onder straat niveau stopt de undergound. IK zal later even een schetsje maken hoe de verschillende city widened lines (parallel aan de undergound) aangesloten waren op de Great Northern (Kings X) en Midland (St Pancras).
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Martijnstein op 11 December 2014, 13:05:04
Zoals beloofd een situatie schets van de ondergrondse spoorlijnen voor Kings X.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_X_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_X_1.jpg)
Gebaseerd op:
Simpson, B., 2003, A History of the Metropolitan Railway Volume One: The Circle and the Extended Lines to Rickmansworth. Lampright Publications, WItney, 160 pp.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 21 December 2014, 23:28:56
Zoals beloofd een update van het baanplan voor mijn nieuwe layout. Ik heb mij wat adviezen ter harte genomen en meer bochtenwerk en hoogteverschillen aangebracht. De lus langs Kings Cross ligt nu in een tunnel. Kijk maar eens en laat weten wat je er van vindt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_Cross_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_Cross_30.jpg)

En een 3D view
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_Cross_3_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kings_Cross_3_0.jpg)
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: jowi op 22 December 2014, 12:29:59
Wat ik zo mooi vindt aan die engelse plannen, en dat zie je ook aan die archiefplaatjes, is dat het allemaal zo mooi glooiend ligt en in lange flauwe bochten... dat mis ik dus totaal in je baanplan. Misschien moet je dat eens proberen, hier een snel opzetje, gewoon dat wat je hebt, wat rekken en in mooie glooiende bochten leggen, en niet de rechte randen van je onderbouw laten volgen, integendeel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_6.jpg)

Het kan nog veel vloeiender denk ik maar het is een opzetje.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Jeronimos op 22 December 2014, 13:50:46
Ed:

Even wat vragen
Die kruising/engels wissel ( :P) rechts van de draaischijf, wat is de bedoeling? M.i. enigszins overbodig, tenzij je daar misschien dmu/emu wil stallen.
Kun je de bovenste poot niet even lang en breed maken als de onderste? Je fiddle yard kan dan onder je halte komen en deel uitmaken van het rondlopende spoor.

even snel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel.jpg)

Oh ja zou je de rijrichting op je sporen kunnen aangeven.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 22 December 2014, 17:25:10
Jowi, Jeroen,
Dank voor jullie commentaar. Allereerst even reagerend op Jowi; je hebt volkomen gelijk als je wenst dat het wat meer glooiend moet zijn. Bij het kopstation is dat alleen wat lastig, dan moet ik de zaak gaan draaien en dan kom ik waarschijnlijk niet meer uit met de beschikbare ruimte. De engine shed heb ik al 30 graden gedraaid. Ik ga er eens over nadenken.
Jeroen, die kruising rechts van de draaischijf ligt er puur en alleen omdat ik hem heb en nog nooit heb gebruikt. Het lijkt me wel leuk  ;D
De buitenmaten van de layout maken al gebruik van de maximaal beschikbare ruimte. Daar zit geen rek meer in. Ik zal op mijn volgende tekening de rijrichting aangeven.
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: jowi op 22 December 2014, 17:32:17
Je moet nu niet ineens alles zoveel graden draaien, als je begint met zaken in lange flauwe bochten te leggen, inclusief het station. Maak het meer organisch. Dat neemt amper meer ruimte in, en je hebt genoeg ruimte om mee te spelen zo zien.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 24 December 2014, 15:10:55
Een compleet nieuw idee. Jullie hebben me flink aan het denken gezet. Ben van Kings Cross afgestapt en heb iets totaal nieuws gekozen. Schiet er maar op!  ;D  (y)
Ed

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_6_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_6_0.jpg)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Marc tramt op 24 December 2014, 15:22:57
Interessant. Ik zie een totaal ander concept en dus een compleet ander ontwerp.
Zonder op het baanplan zelf in te gaan vraag ik me af of je wel een grote baan moet willen bouwen in deze fase van je modelbouwcarrière. De ontwerpen gaan nog alle kanten op en dan is het risico groot dat je na een jaar (of twee   ;D) bouwen tegen de beperkingen van je ontwerp aanloopt óf dat je ideeën weer zijn verandert. Wellicht klein beginnen en dan na een tijdje kijken of dat bevalt en wat de plannen dan zijn.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 December 2014, 17:33:38
@Ed,

Ik volg dit draadje nu een tijdje. Je gaat in het nieuwe huis (weer) veel plek krijgen.
Je beide ontwerpen kenmerken zich vooral door veel rails. Maar veel rails is niet gelijk aan veel rij- en rangeer plezier...
In je laatste tekening staat Sheffield Park ingetekend. Als ik met Sierd Jan niet zoveel energie had gestoken in Wateringbury en de Medway line, had ik daar waarschijnlijk ook voor gekozen. Met name voor de enorme variatie aan materieel.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om uit te gaan van het prototype van SP en dat verder uit te bouwen naar merdere stations of haltes. Zoals Sierd Jan veel research heeft gedaan voor mij, wil ik je ook wel helpen. En hoe je het wendt of keert als je protypisch bouwt, wint je baanplan enorm aan kwaliteit.
En dan nog gelden alle opmerkingen die door andere gebruikers hier geopperd zijn.

Grzz, Hans

Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 24 December 2014, 19:57:38
Hans,
Ik begrijp je punt. Echter Sheffield Park heb ik slechts toegevoegd omdat ik het gehele station nu eenmaal compleet heb en het niet wilde missen op deze baan. Het focal point hier moet het station van York worden met de Engine Shed er achter. Verder houd ik (nog) niet zo van exact prototypen. Dus daat gaat hem nog even niet worden. Ik ben erg gek op Modellers License.  ;D
York station moet ik nog wat verder uitwerken maar dat komt wel goed. Misschien nog ideeën?
Ik weet dat ik behoorlijk ruimte heb en die ga ik benutten ook. Ik ben niet iemand van voorzichtig en kleinschalig beginnen dus het wordt sowieso groot. Mocht ik er na een paar jaar op uitgekeken zijn dan begin ik gewoon overrnieuw met een nieuwe uitdaging. De baan die ik net deze week heb afgebroken heeft drie jaar gestaan. In verband met de aanstaande verhuizing moest die er aan geloven, maar niet dan nadat ik een flinke serie foto's en wat filmpjes had gemaakt.
De hoeveelheid rails is vooral ingegeven door de wensen/eisen die ik heb en het operationeel potentieel dat ik graag wil terugzien in mijn opntwerp. Zo wilde ik een groot station, een flinke engine shed met draaischijf, een branch line, twee goederenlijnen (creamery en mine pit) en een flinke fiddle yard. Ja, het zijn veel wensen en dat resulteert in flink wat rails. Leuk toch?  ;)
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Simplex op 24 December 2014, 20:05:33
Ed

Vind dit een beter plan dan de vorige, het is overzichtelijker.
De voorzijde doet een beetje (even je fantasie aanzetten) aan
"The Gresley Beat" het sporen verloop denken. Al zou ik persoonlijk
Chipping Claghorn laten vervallen, en daar scenery invoegen.
Hoeveel maaivelden heb je in het plan (spoor hoogten)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 24 December 2014, 20:25:41
Steef,
Had er nog niet bij stil gestaan maar het heeft inderdaad wel iets van The Gresley Beat. Wow, als ik het niveau van die baan ook maar kon benaderen....  :P
In totaal zijn er drie niveau's; onder de tafel komt de fiddle yard, die ga ik trouwens nog ietsje naar links opschuiven of uitbreiden. Dan komt het tafelniveau en Chipping Cleghorn komt op de heuvel aan de linkerkant te liggen. De creamery iets verderop ligt op dezelfde hoogte.
Moet zeggen dat de vloeiende lijnen, waar Jowi het over had, hier wel tot uiting komen.
Chipping Cleghorn weghalen ligt wat gevoelig maar ik denk dat daar in de buurt wel voldoende ruimte is voor een klein dorpje/gehucht.  ;)
Ik heb aan de rechterkant van York station nog niet veel gedaan. Heb je daar nog ideeën over?
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Simplex op 24 December 2014, 20:35:01
Aan de voorzijde een stukje stad nabootsen, en bij de mine pit
wat met groen spelen. Het daar zo neutraal mogelijk houden.
Maar wel met de bekende Britse vette bende  ;)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 24 December 2014, 22:36:37
Klinkt goed Steef!
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: mdjr78 op 25 December 2014, 11:02:47
Hallo Ed,

De stationskap van York is een grote gesloten kap die veel van de modelbaan opvreet. Dit biedt echter wel mogelijkheden voor een zogenaamd Bitsa-station (in Iain Rice termen). Je kunt de kap gebruiken als verdwijnpunt naar het schaduwstation. Dit betekent dat je rechts van het station niets meer maakt, maar juist de 'linkerzijde' uitbreid in ene u-vorm. Voorbeeld hiervan is o.a. modelbaan Elberfeld:
(http://www.modellbahn-links.de/wp-content/gallery/modellbahn-elberfeld-projekt/unbenannt-12.jpg)

Aan de linkerzijde kan je een stuk viersporig paradebaanvak maken. De zijlijn zou ik doortrekken naar de linkerbovenhoek. Daar zou ik een eindstation maken (met de Sheffield Park gebouwen). De creamery zou ik bij dit station maken. In de boog links zou je een aansluiting naar de minepit kunnen maken.

Als je een plaatje nodig hebt om een beter beeld te krijgen, dan hoor ik het wel.

Groeten,
Werner
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 25 December 2014, 11:41:38
Werner,
Dank voor je tips. Ik ben echter nogal visueel ingesteld dus een plaatje zou zeker welkom zijn.  ;D
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 25 December 2014, 12:38:00
Een compleet nieuw idee. Jullie hebben me flink aan het denken gezet. Ben van Kings Cross afgestapt en heb iets totaal nieuws gekozen. Schiet er maar op!  ;D  (y)
Ed

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_6_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_6_0.jpg)

Slechts 1 vraag,omdat dit ontwerp zo breed/diep is aan alle kanten,kan je overal nog wel bij aan de buitenkanten ?
Of ben je in het bezit van telescopische armen  ???  ;)
 Lijkt me erg wenselijk om langs de buitenkant van dit ontwerp(en eigenlijk alle diepe banen) te kunnen komen indien er iets fout gaat.
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: jowi op 25 December 2014, 13:00:47
Het gele vlak is open...
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: mdjr78 op 25 December 2014, 13:11:20
Werner,
Dank voor je tips. Ik ben echter nogal visueel ingesteld dus een plaatje zou zeker welkom zijn.  ;D
Ed

Schematisch zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_York_Ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_York_Ed.jpg)

Dikke lijnen zijn dubbelspoor, de smalle enkelspoor. De stippellijnen zijn verborgen. Tussen de X'en kan een schauwstation gemaakt worden.

Groeten,
Werner
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 27 December 2014, 10:21:54
Het gele vlak is open...
Zover was ik ondertussen ook al  ;)
Maar als dat alles is en voor de rest zit die baan aan alle kanten tegen de muren aan,dan wil ik iemand wel is zien reiken naar een buiten spoor vanuit alleen dat gat in t midden  ::)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 27 December 2014, 10:28:57
Floris,
De muur zit aan drie zijden. Aan de voorkant is het gelukkig open. Bovendien zijn de baseboards niet dieper dan een meter. Ik ben met je eens dat de achterste hoeken wat minder bereikbaar zijn maar dat had ik met mijn huidige layout ook al. Aangezien daar vooral scenery komt moet het wel meevallen. Ik ga vooral werken met styropor landscaping en dat laat ik, vaak los staan op de tafel (wel goed ingebed en verborgen natuurlijk). Dat is me tot nu toe goed bevallen. Ik kan de scenery helemaal klaarmaken en dan één keer over de tafel reiken om het op z'n plek te zetten.  ;)
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 27 December 2014, 11:22:54
Ok,ik was hier enkel nieuwsgierig naar.
Vaak gebeurt het dat iemand iets moois tekent en dan bij de uitvoering er pas achter komt dat reikwijdte een probleem gaat worden.
Vandaar dat ik het even aanhaalde onder het mom van: better safe then sorry  ;)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 27 December 2014, 11:27:51
Altijd goed Floris!  (y)
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 27 December 2014, 17:30:13
Update van het baanplan....
Heb de tips van Werner deels verwerkt. Denk dat het wel aardig wordt. Het is veel rails ja, maar dat geeft ook veel mogelijkheden.  :D
Ed

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL_61.jpg)
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 29 December 2014, 21:23:03
Hmmm...
Was toch nog niet helemaal tevreden. Heb nu het baanplan uit elkaar getrokken in verschillende lagen (layers). Ziet er gelijk een stuk overzichtelijker uit. Het eerste plaatje geeft nu datgene weer dat normaal gesproken zichtbaar is. De Fiddle Yard en de ondertunnelde sporen zijn nu niet te zien. Het groene gebied is het heuvel landschap dat er moet komen. Best wel lastig te plannen als je branch line omhoog moet lopen zonder al te steile hellingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WS_7_visible_layers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WS_7_visible_layers.jpg)

Op het tweede plaatje is alles te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WS_7_all.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WS_7_all.jpg)
Ed
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: moonshine73 op 29 December 2014, 21:48:57
Hoi Ed.

Ik zit zo eens even je baanplan te bekijken en nou heb ik een vraagje aan je.
Als ik zo even je 2 rode sporen volg, dan kom je onderaan bij de engelse wissels op een punt waar je van het buitenste rode spoor naar het binnenste rode spoor moet om dan vervolgens weer naar het buitenste rode spoor te kunnen.
Als dan zeg maar een trein vanuit het station vertrekt naar links en van links komt een trein binnen op het onderste rode spoor,dan moet de ene trein op de ander wachten als het groene spoor in het station bezet is.
Zou het misschien een optie zijn om direkt na deze engelse wissel in het onderste rode spoor (daar waar hij over gaat in het groene stations spoor) nog een wissel verbinding te maken zodat je gewoon door kunt rijden naar het onderste rode spoor in het station?
Zomaar een gedachte :D

mvg Richard
Titel: Re: Baanplan naar Engels voorbeeld, tips gevraagd
Bericht door: Merlin674 op 29 December 2014, 22:29:40
Richard,
Kijk dat is nu precies waarom ik dit plan op het forum zet; dit is er een die ik volledig over het hoofd heb gezien. Super!  (y)
Ik ga weer terug naar de tekentafel want dit moet worden gecorrigeerd.  :D
Ed