BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Rens op 19 September 2007, 10:08:03
-
Ik zou graag wat informatie van jullie profi's hebben omtrent een H0 baan. Ik vind hier en daar ook wel antwoorden, maar soms is dat net niet wat ik zoek. Hopelijk vinden jullie het niet erg om vragen te beantwoorden die al eens gesteld zijn. Alvast bedankt!
Ik zal m'n vragen effe nummeren voor het gemak.
1. Ik kom er niet goed uit welk merk ik zal nemen. Aan de ene kant is Märklin het topmerk, maar wel duur, aan de andere kant kunnen vrijwel alle andere merken samenwerken wat dus een groot voordeel is. Ik wil eigenlijk kwaliteit voor een redelijke prijs en veel keus. Wat zouden jullie me adviseren?
2. Ik krijg zoveel tegengestelde antwoorden omtrent wisselstroom en gelijkstroom. Kan iemand mij hier definitief uitsluitsel over geven?
3. Wat kan nou precies wel en wat niet samen met gelijkstroom en wisselstroom. Ik heb wel eens gehoord dat de wagons van Fleichmann weer wel bij Märklinspoor gebruikt konden worden, maar niet andersom.
4. Ik wil gelijk redelijk groot beginnen (1,5 bij 3). Ik ben niet al te technisch, maar wil wel graag digitaal rijden. Is het verstandig om een startset te kopen en de rest b.v. op marktplaats of is dat helemaal niet aan te raden.
5. Heb je ergens op internet een tekenprogramma om een baan te ontwerpen?
6. Wat zijn goede sites om spullen te kopen?
7. Ik wil een Oostenrijks dorpje maken. De huisjes e.d. heb ik al, maar ik kan niet echt Oostenrijkse locs vinden, het is meestal Zwitsers. Weet iemand hier een site voor?
8. Is dat digitale systeem wel een beetje te doen voor mij? Hoe werkt het precies?
9. Aan welke uitgave moet je denken als je een goede kwaliteit dubbele baan wilt van 1,5 bij 3 meter met 2 locs en wat wagonnetjes
10. Hoe kan je het beste je baan onderhouden. Ik heb wel eens gehoord van een wagon met een bepaald soort vloeistof, klopt dat?
11. Wat voor soort plaat gebruiken jullie als ondergrond en hoe kan je die construktie eronder maken? (site?)
12. Gebruiken jullie strooisel of wat anders als bodembedekker?
13. Hebben jullie nog bepaalde adviezen waar ik nog aan moet denken?
Nogmaals bedankt!
-
Beste Fireworks,
als je ook maar een beetje gaat spitten op deze site, kun je al een heleboel uitvlooien. Inclusief het vinden van andere sites met meer info.
Voor Oostenrijks mat. kun je eens bij Roco kijken (gebruik zonodig eens Google o.i.d).
Succes!
-
Met een beetje zoeken op dit forum kom je een eind. Alvast een beetje basic dingen om je niet gelijk helemaal te ontmoedigen.....
1. Wisseltroomlocs rijden op wisselstroom en gelijkstroomlocs op gelijkstroom. De meeste merken brengen beide uit en zo kun je dus meerdere merken op je baan laten rijden, zolang je maar bij je stroomsoort blijft houden. En als je echt niet kunt kiesen leg je toch twee kringen aan, dus een baan op wisselstroom en een op gelijkstroom. Deze dan niet op elkaar aansluiten natuurlijk.
2. NEE. Beide systemen hebben zo hun voor en nadelen welke ik niet ga neerzetten, daar is al genoeg over geschreven. Het is aan jou de keuze hierin je afweging te maken.
3. Je kunt ze met een kleine aanpassing onderling uitwisselen. Het is zaak dat je voor gelijkstroombanen de assen van de wagens isoleert omdat je anders de boel kortsluit. In de meeste modeltreinzaken kun je losse assen kopen en soms je "verkeerde" assen omruilen.
4. Kun je doen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar E-Bay daar je daar nog iets van een beoordeling hebt van de verkopende partij.
5. Ja. Drail bijvoorbeeld.
6. Zie de links
7. Struin de internationale catalogi van de merken eens door.
8. In de loc heb je een decoder, deze geef je een nummer. Door dit nummer te kiesen in je bedieningsapparaat kun je de loc met dat nummer besturen. Aansluiten is net zo eenvoudig/lastig als analoge baan en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
9. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
10. Je hebt ze wel met een soort gum eronder en met een stofzuigertje erin maar met vloeistof?
11. Je kunt kiezen voor een vaste plaat of voor een open baan constructie. Over opbouwen van een baan met open constructie en opbouw in het algemeen is deze site erg mooi http://www.floodland.nl/aim/index.htm
12. Tegenwoordig is er van alles te koop. Kijk wat je mooi lijkt om te gebruiken voor het door jou beoogde resultaat.
Overigens kun je bovenstaande met een beetje struinwerk op dit forum wel achterhalen.
13. Plannen voor je begint.
-
Ik zat ook met dit soort vragen toen ik begon vorig jaar. Omdat uitgangspunten en persoonlijke voorkeuren verschillen is het niet mogelijk een eenduidig antwoord op je vele vragen te geven. Door te zoeken op dit forum kan je veel kennis vergaren. Je goed vooraf in de materie verdiepen voorkomt later teleurstellingen.
Succes!
-
Je kunt natuurlijk je ook laten voorlichten door een treinenzaak bij jou in de buurt. Weet niet precies waar je woont maar er zal er (hopelijk) wel een in de buurt zitten. Deze kunnen je vragen beantwoorden en je kan gelijk wat zien.
Groeten
Brendan
-
Ik ben al bij zo'n zaak geweest, maar daar wisten ze me helaas niet veel meer te vertellen, dan ik al wist. Aanstaande zaterdag heb ik nog een andere zaak op het oog, hopelijk kunnen ze me daar beter helpen.
Nog even over E-Bay. Ik vind het een nadeel dat je iets moet kopen zonder het werkelijk in handen te hebben gehad. Zo ver ik weet zit je bij marktplaats niet persé aan de koop vast, dus valt het toch tegen, dan kan je er altijd nog vanaf zien.
De merkkeuze vind ik ook wel lastig. Jullie kunnen beter de prijs/kwaliteit verhouding inschatten. B.v. Roco is wat goedkoper dan Märklin, maar is de kwaliteit wel zo'n beetje hetzelfde? Märklin gaat trouwens toch niet samen met een ander merk of wel?
-
Beste Fireworks,
als je ook maar een beetje gaat spitten op deze site, kun je al een heleboel uitvlooien. Inclusief het vinden van andere sites met meer info.
Voor Oostenrijks mat. kun je eens bij Roco kijken (gebruik zonodig eens Google o.i.d).
Succes!
Of haal de catalogus bij je vakhandelaar ;)
-
Ongeacht het merk, gelijkstroom gaat niet samen met wisselstroom.
ROCO heeft een enorme berg Oostenrijks materieel wat lang niet altijd in de boeken heeft gestaan. ROCO komt zelf uit Oostenrijk, vandaar de grote keuze.
Over het algemeen maar Marklin de loks wat robuuster, maar gaat dit in mijn optiek ten koste van de details. ROCO levert over het algemeen goede kwaliteit, zowel technisch als dus qua detaillering.
Overigens zijn de digi startsets van ROCO ook niet al te duur.
Nadere inspiratie kun je ook opdoen op Eurospoor, eind oktober in de Jaarbeurs.
MfG, Arjan
-
Om alvast in de sfeer te komen kan je natuurlijk ook a.s. zaterdag eens rondneuzen op de Modeltreinenbeurs in Houten.
Groet Jaap
-
Tip 1:Modelbaantekenprogramma gratis te downloaden: http://www.trackplanner.de/index.htm (http://www.trackplanner.de/index.htm)
Tip 2:Loop eens naar de bieb, daar ligt vast wel een boek over modelspoorwegbouw en lees dat eens rustig door (er is vast een leeshoek aanwezig)
Tip 3:Neem een abo op een modelspoorblad.
Groeten Stephan.
-
13. Laat je adviseren door meerdere modelspoorwinkels ;D
-
Een gecombineerde reactie op de vragen 2 en 3:
Ik ben intussen redelijk allergisch voor de termen wisselstroom en gelijkstroom. Ik weet dat fabrikanten en winkeliers nog steeds met deze termen werken, maar ik ben daar een tegenstander van omdat dit versluiert waar het werkelijk om gaat.
Het bepalende verschil tussen de systemen is de manier waarop de stroom wordt toegevoerd.
Bij het 3-rail systeem (Märklin) wordt de stroom toegevoerd via de puntcontacten tussen de rails naar de sleper onder de loc. De retourstroom gaat via de wielen terug naar beide rails. Dit systeem maakt dat de wielen op een as elektrisch met elkaar in contact staan, ze zijn dus niet van elkaar geisoleerd.
Bij het 2 railsysteem wordt de stroom toegevoerd via de rechterspoorstaaf naar de wielen rechts, en de retourstroom loopt van de wielen links naar de linkerspoorstaaf. Hierbij moeten de wielen op elke as elektrisch van elkaar worden geisoleerd, anders krijg je kortsluiting.
Als je nu een wagen voor het 3-railsysteem hebt, dan zijn dus de wielen niet van elkaar geisoleerd. Zet je zo'n wagen op een spoor voor het 2-railsysteem, dan geeft die wagen kortsluiting.
Andersom is niet erg, een wagen voor het 2-railsysteem heeft geisoleerde wielen, maar als je die op een spoor voor het 3-railsysteem zet dan geeft dat elektrisch geen probleem.
-
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
-
Klaas
waar komen dan de termen gelijkstroom en wisselstroom vandaan, betreffende de treinenhobby, dat word me steeds niet duidelijk. Het is dus niet zo dat marklin wisselstroom gebruikt en de rest gelijk? Er moet toch een reden zijn voor dit taalgebruik?
-
Rail4Chem,
De termen wisselstroom en gelijkstroom komen uit de analoge traditie.
Toen iedereen nog analoog reed werkte het Märklin systeem (3-rail) met wisselstroom, alle 2-railsystemen werkten met gelijkstroom.
De fabrikanten gebruiken de termen wisselstroom en gelijkstroom nog steeds, maar feitelijk misbruiken ze deze woorden om 3-rail resp. 2-rail aan te duiden.
Het onderscheid in de toevoer van de stroom is het wezenlijke onderscheid tussen de systemen. En of daar dan vervolgens wisselstroom of gelijkstroom op werd gezet is van ondergeschikt belang. Een analoge Märklin loc op 3-rail rijdt b.v. op gelijkstroom net zo goed of misschien wel beter dan op wisselstroom.
En in het digitale gebeuren slaan de termen wisselstroom en gelijkstroom helemaal nergens meer op. Digitale spanning is een gecodeerde spanning, waarbij het ritme waarin de spanning wordt omgepoold de digitale informatie levert. Het is dus eigenlijk altijd wisselspanning, ook op het 2-rail systeem.
-
KLaas
dat is duidelijk, dus voor analoog zijn de termen nog bruikbaar.
Dus een marklin trafo kan niet voor bijv roco/fleischmann e.d. gebruikt worden en vice versa
ps
't is Rail4Rem
R4C bekostigd wel m'n hobby ;D
-
Als je dat "dus" weg laat dan klopt het wel. Je kunt een Märklin trafo niet gebruiken omdat deze (analoog) een functie heeft om de trein van richting te laten veranderen door middel van een 24V spanningspiek. Bij 2-rail kan je door de knop naar links of rechts te draaien vanuit de 0 positie de loc van richting laten veranderen. Daardoor zijn ze niet uitwisselbaar. Maar dezelfde Marklin trafo kan ook voor digitaal (gelijkstroom dus) gebruikt worden.
-
Dus een marklin trafo kan niet voor bijv roco/fleischmann e.d. gebruikt worden en vice versa
Vice versa kan nou juist wel. Als je een Roco/Fleischmann trafo aansluit aan een analoge Märklin baan, dan gaat die trein gewoon rijden. Alleen mist zo'n trafo de mogelijkheid om de overspanningspuls te geven, dus je kunt de rijrichting niet omkeren.
Maar dezelfde Marklin trafo kan ook voor digitaal (gelijkstroom dus) gebruikt worden.
Hans, hier zeg je: digitaal = gelijkstroom. Hoe kom je daar nou weer bij? Zo'n opmerking werkt niet echt verhelderend voor de nieuwkomers.
-
1. Ik kom er niet goed uit welk merk ik zal nemen. Aan de ene kant is Märklin het topmerk, maar wel duur, aan de andere kant kunnen vrijwel alle andere merken samenwerken wat dus een groot voordeel is. Ik wil eigenlijk kwaliteit voor een redelijke prijs en veel keus. Wat zouden jullie me adviseren?
2. Ik krijg zoveel tegengestelde antwoorden omtrent wisselstroom en gelijkstroom. Kan iemand mij hier definitief uitsluitsel over geven?
3. Wat kan nou precies wel en wat niet samen met gelijkstroom en wisselstroom. Ik heb wel eens gehoord dat de wagons van Fleichmann weer wel bij Märklinspoor gebruikt konden worden, maar niet andersom.
Ik denk dat Klaas de verschillen wel heeft behandeld, al blijft het in de winkel dan nog wel eens lastig omdat daar toch vaak nog over gelijk en wisselstroom wordt gesproken.
welke je zou moeten nemen is er persoonlijk. Ik kies nooit voor 3rail systeem omdat je dat in het echt ook niet ziet. en het maakte te veel lawaai, maar dat is nu niet meer echt nodig, maar toen de keus er voor mij was nog wel.
4. Ik wil gelijk redelijk groot beginnen (1,5 bij 3). Ik ben niet al te technisch, maar wil wel graag digitaal rijden. Is het verstandig om een startset te kopen en de rest b.v. op marktplaats of is dat helemaal niet aan te raden.
Ik zou dit wel aanraden, je hebt dan gelijk een set waar alles in zit om te rijden, je hoeft je dan niet druk te maken om wat je allemaal nodig hebt, en of het op elkaar past of niet. Gewoon 1 doos, uitpakken, en rijden, en die dan vervolgens uitbreiden.
5. Heb je ergens op internet een tekenprogramma om een baan te ontwerpen?
zie link van anderen
6. Wat zijn goede sites om spullen te kopen?
Persoonlijk zou ik niet zo snel via internet kopen, maar naar de winkel gaan, en naar een beurs. Je ziet dan wat je koopt, je kunt het vast pakken, en er is een bepaalde form van garantie mogelijk.
Als je een beetje thuis bent in het geheel kun je via internet altijd nog wat bijkopen. Als je niet goed weet waar je het over hebt is er naar mijn idee via internet een grotere kans op miskoop.
7. Ik wil een Oostenrijks dorpje maken. De huisjes e.d. heb ik al, maar ik kan niet echt Oostenrijkse locs vinden, het is meestal Zwitsers. Weet iemand hier een site voor?
Haal hiervoor b.v. eens de roco catalogus, is dit jaar gratis, daarin staan in elk geval wel enkele loks, en kijk eens rond op een beurs zoals b.v. in Houten.
8. Is dat digitale systeem wel een beetje te doen voor mij? Hoe werkt het precies?
Ik ken jouw verder niet, en weet dus niet wat voor jouw te doen is en wat niet. Digitale systemen heb je in vele uitvoeringen, van heel simpel met beperkte mogelijkheden tot een volledig computergestuurd iets.
In princiepe zou een digitaal systeem voor iedereen te doen zijn. En lok selecteren, en dan vervolgens normaal rijden. Bij een kleine baan met beperkt aantal loks zelfs makkelijker dan analoog omdat je niet met gescheiden stroomkringen moet werken, of onderbrekingen moet aanbrengen om 1 trein te laten stoppen en de ander te laten rijden.
Als je met een startset begint kun je kijken wat de mogelijkheden zijn en kun je langzaam in de digitale wereld komen.
ga eens naar een winkel om je een demonstratie te laten zien van de verschillende systemen, en kijk wat bij je past.
Hoe werkt het precies is wel wat veel om dat hier uit te leggen, kijk b.v. eens op deze site voor een goede uitleg van de grondbeginselen:
http://www.floodland.nl/aim/info_grondbeginselen_1.htm
9. Aan welke uitgave moet je denken als je een goede kwaliteit dubbele baan wilt van 1,5 bij 3 meter met 2 locs en wat wagonnetjes
wat je hier bedoeld is mij helaas niet duidelijk.
10. Hoe kan je het beste je baan onderhouden. Ik heb wel eens gehoord van een wagon met een bepaald soort vloeistof, klopt dat?
met onderhoud bedoel je dus het schoonhouden van de baan. er zijn inderdaad wagens ( en als ik het goed heb ook loks ) te koop om de rails schoon te houden. Roco heeft hiervoor een wagen met een sleepblokje er onder, die op zich goed werkt, Er zijn ook wagens waar je een vloeistof in kunt doen voor extra werking, en je kunt ook nog een stofzuiger wagen krijgen. In het begin bij een niet al te grote baan is het alleen ook nog wel mogelijk dit met de hand te doen, b.v. met een oude doek, of met speciale schoonmaak blokjes.
11. Wat voor soort plaat gebruiken jullie als ondergrond en hoe kan je die construktie eronder maken? (site?)
Hier zijn verschillende platen voor te gebruiken, spaanplaat, MDF,...
de construktie er onder hangt natuurlijk van de ruimte af, je kunt er een houten paal construktie ondermaken. Als je langs een muur zit kun je ook alleen 1 balk aan de muur bevestigen. Veel wordt er ook met een open construktie gewerkt en dus alleen plaatmateriaal onder de rails, de rest zo open mogelijk om er bij te kunnen. voor wat plaatjes hierover kijk b.v. eens op deze site:
http://www.floodland.nl/aim/lzij_foto_1.htm
12. Gebruiken jullie strooisel of wat anders als bodembedekker?
13. Hebben jullie nog bepaalde adviezen waar ik nog aan moet denken?
Nogmaals bedankt!
Ook dit is weer persoonlijk, ik gebruik zelf strooisel in combinatie met kant en klaar matten. Die kant en klaar matten geeft al een mooie basis waar je op verder kunt gaan. Dit werkt voor wat grotere vlake oppervlakten. Als het bergachter wordt werk ik uitsluitend met strooisel.
Ik snap dat als je gaat zoeken op internet, zowel op deze site als op anderen dat je heel veel informatie kunt vinden, met als resultaat dat je door de bomen en bos niet meer ziet.
Wel is het goed om je te laten informeren natuurlijk maar veel is toch eigensmaak. welk digitaal systeem vindt jij handig, een simpele muis waar je via een draaiknop de trein bestuurd, of een hightech systeem met bediening op een scherm.
Vergeet niet, jij moet er uiteindelijk mee werken. En al zeggen 100 mensen dat A handig is, als jij fijner met B werkt moet je daar toch voor gaan.
En daarom is het handig om er zelf even mee gewerkt te hebben, en in de betere modelspoor winkels zijn daar mogelijkheden voor. Op internet niet, en ook op een beurs als Houten hebben de handelaren daar vaak geen tijd voor. Een beurs als eurospoor in Utrecht is hier wel beter voor geschikt omdat je dan bij mede hobiesten kunt vragen hoe zij werken, en die hebben meestal alle tijd om je het een en ander uit te leggen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zijn er nog vragen stel ze gerust, ook al wordt je 10 keer verwezen naar de zoekmachines. Ik zelf kan ook nooit vinden wat ik zoek op die dingen en gebruik ze dus ook bijna nooit.
-
Bedankt! Ik ga zaterdag nog naar een winkel waar ze het één en ander op gezet hebben en ik ga zeker naar Eurospoor. Voor die tijd wil ik toch voor alle zekerheid een digitale startset in de winkel kopen, om vervolgens de uitbreidingen in Utrecht te kopen.
vraag 9 is gewoon hoeveel ik er minimaal aan kwijt ben. Ik snap wel dat je het zo gek kan maken als je wil, maar het gaat om het bedrag waar ik minimaal op moet rekenen als ik de startset nieuw koop en de rest tweedehands.
Nog een aanvullende vraag: Ik wil Oostenrijkse locs en wagonnetjes, maar hoe weet ik nou of het ook daadwerkelijk bij elkaar past, dus dat ik straks niet een loc heb die al jaren niet meer gebruikt wordt en een heel nieuw model? Er staat op internet hier en daar wel wat informatie, maar niet exact de tijd.
-
Hoeveel je er aan kwijt bent durf ik je niet te zeggen.
Hangt van zo veel factoren af, wil je 2 of 3 rail, wil je rails met bedding of zonder, welk railprofiel ( hoogte van railstaven )
ik doe zelf veel met roco, en de laatste set electrische wissels die ik gekocht heb waren rond de 7 euro stuk. andere rails koop ik altijd per meter en was ik iets van 1.20 per meten kwijt of zo. En heb ook al eens een doosje vol gekocht voor 50 cent inclusief 2 wissels en 2 ontkoppel rails ( allemaal tweede hands. )
Dit is alleen allemaal zonder bedding, en het hogere railprofiel.
En gemiddelde prijzen op beursen zullen toch wel wat hoger liggen.
En ach, je blijft toch willen uitbreiden, dus als je eenmaal met dit virus besmet bent dan zit er geen limiet meer aan wat je max zult uitgeven.
Wat tijdperk betreft, ik ga daar zo me overweg.
als ik het mooi vindt dan koop ik het en laat ik het samen rijden. en dan is het niet mijn probleem dat de werkelijkheid zich niet aan mijn regels houd.
Aan de andere kant zijn er heel veel die wel tijdperk gebonden rijden. De meeste modelen hebben een tijdperk waar ze in thuis horen. Tweede hands is dat niet altijd even makelijk te achterhalen. en het vergt wat uitzoek werk. In de catalogus wordt er meestal wel een tijdperk bij gezet.
-
Ik ben vandaag weer bij een modelspoorwinkel geweest. Klopt het dat alleen Fleischmann een laag beddingspoor heeft?
Nog een ander vraagje. Je kan een stootblok toevoegen, maar dat heeft toch zeker alleen zin bij wisselstroom?
Als laatste, weten jullie een site met alle oostenrijkse locs op een rijtje? Ik kan niets vinden voor een echt goed overzicht.
-
Je kan een stootblok toevoegen, maar dat heeft toch zeker alleen zin bij wisselstroom?
Een stootblok dient om een doodlopend spoor af te sluiten. Dit om te voorkomen dat een trein van het spoor af rijdt.
Mijn "les" over wisselstroom en gelijkstroom is kennelijk niet helemaal overgekomen. Dus, wat bedoel je eigenlijk met deze vraag?
-
Nou 2-rail dan. Met 2-rail kan je toch niet van richting veanderen, dus heeft een stootblok geen zin, omdat je dan niet meer terug kan, of zit ik er weer helemaal naast?
-
Ja, je zit er weer helemaal naast, het beste is om eens naar een winkel te gaan of naar een modelspoorvereninging en je daar eens voor te laten doen hoe het nu echt in zijn werk gaat. Verder zal ik me beperken te zeggen, ieder ander antwoord van wie dan ook zal nog meer vragen bij je oproepen, want je kennis op dit moment is niet toereikend om het te begrijpen wat wij je allemaal schrijven, dit is niet erg, maar ga naar een plaats waar je het met je eige ogen kunt zien, en misschien mag je dan zelf ook nog aan de knop draaien.
Mvg
Wim.
-
O, ik dacht dat dit de beginnersvraagbaak was. Ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn leekvragen.
-
Lees anders dit draadje nog eens goed door want het antwoord op je laatste vraag is echt al een keer gegeven.
Groeten Stephan.
-
O, ik dacht dat dit de beginnersvraagbaak was. Ik zal jullie niet meer lastig vallen met mijn leekvragen.
Nou, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik denk dat je hier gerust al je vragen kunt stellen. Ondanks mijn 'enorme' verzameling ben ik ook absoluut een beginner op digtaal gebied. Daarom probeer ik alle draadjes die hierover gaan te lezen en te begrijpen. Maar het advies wat hier gegeven wordt "ga eens bij een modelspoorclub of een baan kijken" is echt zo gek nog niet. Er is altijd wel iemand aanwezig die het leuk vind om uitleg te geven. Tenminste, dat is mijn ervaring. Zowel in de winkel als bij een club. En stel de rest van je vragen gewoon hier. Leer ik er misschien ook nog iets van ;)
-
Wim, we kunnen natuurlijk niet allemaal zo slim zijn als jij. ::)
Ik ben het wel er wel mee eens dat het goed is om, voordat je iets gaat kopen, eerst op Eurospoor rond te kijken en te praten met de deelnemers. Dit kan heel verhelderend werken.
Als laatste, weten jullie een site met alle oostenrijkse locs op een rijtje? Ik kan niets vinden voor een echt goed overzicht.
Dit zijn die van Roco (http://www.roco.cc/content.php?id=1464&kat_id=MiwKCQkJCQkJCQkJCQkxLAoJCQkJCQkJCQkJCSwKCQkJCQkJCQkJCQlMb2tvbW90aXZlbiwKCQkJCQkJCQkJCQksCgkJCQkJCQkJCQkJMQoJCQkJCQkJCQkJCSwwLDAsMQ==&typ_1=&land=AT&epoche=&spur=1&artikelnummer=&search=1&p_search=&acdc=&archiv=&page_cp=0&PHPSESSID=90c5116969d3e3cb3b03bb8e527a2df6)
(ps. het zijn meerdere pagina's)
Mvg,
Werner
-
Laten we voorop stellen dat Fireworks in deze rubriek zoveel vragen mag stellen als hij wil.
Dat enkele vragen lachwekkend kunnen overkomen op oude rotten in het vakgebied, geeft hen nog niet het recht een beginner zodanig neer te zetten dat hij zijn vragen niet meer durft te stellen.
-
Op je vraag welke oostenrijkse lokomotieven je moet gebruiken, kies gewoon de loks die jij het mooist vind 8) In de regio Tirol en Voralberg rijden vandaag de dag vooral: De 1044, 1144 (Dezelfde lokomotief maar dan geschikt gemaakt voor trek-duw treinen) 1016, 1116, 1216. Voor sommige trek-duw treinen staat de serie 1142 (Dezelfde lok als 1042 en ook aangepast) maar dit word langzaamaan steeds minder. In deze regio is de serie 1014 niet vaak te vinden. Deze lokomotieven heeft roco gemaakt, welke er nog geleverd worden is mij niet bekend.
De serie 1063 word hier gebruikt voor lichte goederentreinen, lokzügen (lokoverbrengings ritten) en voor rangeren. Van deze lok komt een nieuw model uit van Railtop. Zijn nieuwe broertje 1163 is in dit deel van Ootenrijk niet te vinden, er komt alleen een model van deze lok uit als de verkoop van de serie 1063 goed loopt :-| Kopen dus die serie 1063 ;D ;D
Tevens zijn er nog dieselloks zoals, 2060, 2062, 2067 en 2068. Ook hiervan zijn modellen te krijgen maar dan van Kleinmodelbahn.
Natuurlijk is deze lijst niet voledig maar voor meer vragen over het ÖBB materieel stuur je maar een PM ;)
In het duits zijn er genoeg sites te vinden, typ in google maar het serie nummer in en je hebt links met foto's ;D Wel in het duits dus; Reihe 1016 bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groet,
Marc
-
Fireworks,
ik heb ooit eens een vuistregel gelezen die stelde dat je voor een aangeklede baan moet rekenen op DM1.000,- per vierkante meter baan. Het rijdend materieel komt er bij. In huidig geld zou je dan op 1.000,-EUR rekenen. Stad aankleden is duurder dan weiland, maar dat rekensommetje kan je wel maken.
Ik wil het stootblok wel toelichten:
net als in het grootspoor dient een stootblok op de modelbaan om het einde van het 'doodlopend' spoor te beveiligen voor doorrijdend materieel. Maak je geen illusies, als je rails niet vastgespijkerd zijn of in ballast vast liggen helpen ze niks: ook het stootblok is maar een model. Je moet je trafo (of digitale besturing) gebruiken om stil te gaan staan. Bij 2-rail gelijkstroomsystemen en 3-rail wisselstroom (analoog) is alleen de manier waarop de trafo in elkaar zit bepalend hoe je op en van zo'n doodlopend stuk komt. Of beter, hoe je van rijrichting verandert want daar gaat het om en dat kan op elk stuk baan.
Een starter is altijd beter uit met een startset. Digitaal of niet. De handleiding is ook zo geschreven dat je er als leek wel uitkomt. Koop je er standaard uitbreidingssets bij (railmateriaal) dan zit er meestal ook al een aardig baanplannetje bij. Maak het jezelf niet te moeilijk.
Tot slot durf ik de stelling aan dat elk railsysteem goed is, maar maar een paar geschikt. Ook hier, maak het jezelf niet te moeilijk. Robuuste rails zijn voor een experimenterende starter beter dan fijne details. Dat kan altijd nog.
Groet, Sicco Jan
-
Laten we voorop stellen dat Fireworks in deze rubriek zoveel vragen mag stellen als hij wil.
Dat enkele vragen lachwekkend kunnen overkomen op oude rotten in het vakgebied, geeft hen nog niet het recht een beginner zodanig neer te zetten dat hij zijn vragen niet meer durft te stellen.
Bedankt! Het is geen kwestie van durven, maar ik heb gewoon geen zin om me te laten afzeiken.
Het verzamelen van informatie voor een leek zoals ik lijkt allemaal gemakkelijk, maar het valt niet mee. Ik ben al een paar keer bij een shop geweest, maar over het algemeen nemen ze niet echt de tijd voor je of ze bezitten zelf de kennis niet. Hier vind je genoeg informatie, maar dat is weer zoveel of gaat me nog boven m'n pet, dat ik al snel door de bomen het bos niet meer ziet, vandaar dat ik met m'n eerste vragen een eigen topic opende en daar zullen inderdaad lullige vragen tussenzitten, maar zo is volgens mij iedereen begonnen.
Dan maar het internet. Ik ben b.v op zoek naar welk materiaal ik moet nemen. Als je iets intikt krijg je vooral pagina's van marktplaats of ebay omdat je geen idee heb van nummers of merken. Van de meeste merken heb je catalogussen, maar omdat ik eerst nog geen idee had wat ik wilde, heb ik veel info meegenomen, waar ik eigenlijk niets aan hebt.
Tenslotte nog bij de bieb gezocht, maar wat ze daar hadden is zwaar verouderd. Kortom, ik doe er genoeg moeite voor, maar het gaat mondjesmaat.
Inmiddels ben ik ietsjes wijzer en weet wat ik zo ongeveer wil.
Ik wil de profi-rail van Fleischmann en de treinen van Roco.
Verder heb ik nog wat gebouwen nodig, vooral een beetje mooie houtzagerij. Daarom hier mijn volgende vraag. Wat zijn de meest voorkomende modelmerken. Kibri en Faller heb ik al, of zijn dit ook echt de twee grootste? Wel jammer dat je online geen catalogus kan bekijken van deze twee.
Hier komen dan nog even een paar echte leekvragen. Degene die hier niet tegen kan, slaat het maar gauw over.
Ik wil digitaal gaan rijden, hebben jullie nog voorkeuren voor een bepaald merk?
Het liefste wil ik een beetje uitgebreid iets.
Maakt het voor wagons nog uit op wat voor systeem ze rijden?
Kan je een sein overal plaatsen of moet je daar een speciale rail voor hebben?
Ik wil proberen om alles op Eurospoor te kopen, maar ik heb specifieke eisen, zoals profi-rail, bepaalde locs e.d. Is het sowieso verstandig om daar ook het digitale kastje te kopen? Zou ik kunnen slagen of moet ik bij Eurospoor alleen denken aan wat aanvulling op je verzameling?
-
Zal ik maar een steentje bijdragen over digitaal. ;)
Je hebt gekozen voor tweerail. Analoog werkt dat op gelijkstroom, in het digitale tijdperk is het zogenaamde DCC-systeem de norm voor de besturing van tweerail banen. DCC is geen merk, maar de naam van het digitale protocol - zeg maar de taal die de digitale apparatuur spreekt - dat gangbaar is voor tweerail.
DCC-centrales (de stuurkast wat kort door de bocht) heb je ruwweg in twee varianten: instapcentrales en uitgebreide centrales. De Roco Multimaus heeft verreweg de beste specificaties van alle instapsystemen en is ook nog eens heel betaalbaar.
Mijn advies. Koop een digitale Roco startset met Oostenrijks materiaal. Die sets hebben een voortreffelijke prijs-prestatieverhouding en bevatten die Multimaus.
ps Wim brengt het niet altijd even diplomatiek, maar ik kan zijn aarzeling wel begrijpen. Ik heb ook even geaarzeld voordat ik je vraag ging beantwoorden. Ik weet namelijk heel zeker dat mijn antwoord nog een kleine 100 vervolgvragen kan uitlokken en ik weet nog zekerder dat die allemaal al een paar keer op dit forum zijn beantwoord. ;D
Aan de andere kant, uit je laatste antwoord blijkt dat je goed door hebt hoe lastig het is om aan goede en objectieve informatie te komen. In de doorsnee winkel moet je dat indersdaad niet zoeken. ;) Het advies om eens bij een modelspoorclub in de buurt langs te gaan is echt goed. Dan leer je in een avondje meer dan met dagen zoeken op internet.
-
He Fireworks,
als je Roco loks wil kan je het best starten met een digitale startset van Roco, de kosten van de rails moet je maar voor lief nemen, vaak is het dan nog voordeliger dan de losse delen.
Nu je voor 2 rail digitaal kiest maakt het merk digitaal niet zoveel meer uit, alles kan, behalve wat heel specifiek voor Marklin is (weinig). Als je nog niet ziek bent van internet kan je bijvoorbeeld de wereld van DCC induiken.
Kibri en Faller zijn groot, je kan ook nog denken aan Volmer en Pola. Ook interessant (ongetwijfeld ook met zagerijen) is de Walthers catalogus (voorbeeld (http://www.walthers.com/prodimage/79929075/79608299616370.gif)). Dollar lekker goedkoop maar wel prijzen blijven vergelijken!!
Let bij de wagens goed op als je tweedehand koopt: geen 'Marklin' wielstellen op een 2 rail baan. De reden is al gegeven. Verder moet je een beetje opletten op de hoogte van de wielflens. Als je je in wil lezen: www.morop.org, dan heb je meteen de norm te pakken.
Voor seinen heb je een speciaal stuk rail nodig, tenzij je treinen virtueel wil laten stoppen (door het speciale stuk te definieren in je besturingsprogramma). Doet het zelfde -trein laten stoppen voor het sein- werkt net even anders.
Tot slot, met specifieke wensen kan je op Eurospoor prima terecht. Dat is meer een bezwaar tegen de plaatselijke rommelmarkt...
Groet, Sicco Jan
-
Bij deze maar een poging alles in 1 keer te beantwoorden:
.......maar zo is volgens mij iedereen begonnen.
Inderdaad!
..... Kibri en Faller heb ik al, of zijn dit ook echt de twee grootste? Wel jammer dat je online geen catalogus kan bekijken van deze twee.
www.faller.de (http://www.faller.de), dan "programm" en daarna "Spur h0"
www.kibri.de (http://www.kibri.de), produkte en verder zoeken in het menu links.
Hier komen dan nog even een paar echte leekvragen. Degene die hier niet tegen kan, slaat het maar gauw over.
Ik wil digitaal gaan rijden, hebben jullie nog voorkeuren voor een bepaald merk?
Het liefste wil ik een beetje uitgebreid iets.
Dat is geen lekenvraag! Daar is een heel hoofdstuk aan gewijd!
Om kort door de bocht een antwoord te geven: DCC en begin met een Roco Lokmaus. DCC staat voor het systeem, met name welke electronica in de loks moet zitten. Dit is het meest gangbare systeem, waar je later nog alle kanten mee op kunt. De Roco Lokmaus is een goedkoop instap-systeem wat je later ook nog wel voor "erbij" kunt gebruiken. Centrales met heel veel mogelijkheden zijn duur.
Maakt het voor wagons nog uit op wat voor systeem ze rijden?
3-rail niet op 2-rail, assen kunnen gewisseld worden en kijk naar de koppelingen. Nem-schacht betekend dat de koppelingen ook eenvoudig vervangen kunnen worden.
Kan je een sein overal plaatsen of moet je daar een speciale rail voor hebben?
Een sein kun je overal plaatsen. Als het ook invloed moet hebben op de treinenloop wordt het een heel ander verhaal. (= veel ingewikkelder)
Ik wil proberen om alles op Eurospoor te kopen, maar ik heb specifieke eisen, zoals profi-rail, bepaalde locs e.d. Is het sowieso verstandig om daar ook het digitale kastje te kopen? Zou ik kunnen slagen of moet ik bij Eurospoor alleen denken aan wat aanvulling op je verzameling?
Het voordeel van specifieke eisen is dat je je ergens op kunt richten. Een beurs kan nogal overweldigend zijn door de hoeveelheid. Ik zou niet alles in 1 keer proberen aan te schaffen, maar te beginnen met een leuke startset + wat uitbreiding.
Groet en succes,
Tjalling
-
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden!
Het nadeel van een startset is dat ik waarschijnlijk alleen het digitale kastje kan gebruiken. Ik wil rail van Fleischmann en die Locs (62202 en/of 62227 en/of 62240) moeten er dan heel toevallig inzitten. Kan je die Roco multimaus niet tweedehands kopen?
Ik heb m'n houtzagerij en toebehoren al gevonden!
-
Ja hoor, de multimaus kan je best tweedehands kopen, kijk maar eens op marktplaats. Overigens zijn deze niet eens echt tweedehands, het zijn meestal gloednieuwe muizen uit een startset. Handelaren halen namelijk regelmatig startsets uit elkaar en verkopen dan de treinen en de digitale systemen apart.
Zo'n multimaussetje (muis+versterker+trafo+aansluitrail) kost dan volgens mij een euro of 75. Overigens kan je alle componenten ook los kopen bij Roco, maar dan ben je al gauw 3x zoveel kwijt.
Het trucje van die handelaars kan je natuurlijk ook zelf doen: koop een goedkope startset, haal het digitale systeem er uit voor jezelf en verkoop de trein en de rails los op marktplaats...
-
Uh, nou we hier toch beginnersvragen mogen stellen. Zo'n locmouse, pakt die automatisch de adressen enz op? Ik heb nl een aantal treinen met decoder gekocht via mp. Heb echter geen idee welke decoder erin zit of wat het adres is. En de prijs van een multimouse valt inderdaad wel mee.
Overigens, kan ik ergens een simpele beschrijving van het digitale gebeuren vinden? Bv. beginnend bij een ovaaltje en langzaam uitbreidend tot alles, bedoel dan incl wissel en seinen?
Het schaamrood stijgt me hierbij wel naar de wangen want ik ben ict'er en zet om het even welke pc inelkaar. Overigens heb je hier, behalve een klein schroeverdraaiertje geen soldeerbout oid bij nodig.
-
@ esperopt: je hoeft je niet te schamen want ook ik ben ondanks dat ik afgestudeerd electronicus ben ook niet(meer) erg op de hoogte van de protocollen welke gebruikt worden in het digitaal rijden.
Omdat ik me er ( nog) niet verder in verdiept heb weet ik in hoofdzaak dat digitaal rijden door middel van seriele communicatie gaat van control centre naar treinen/wissels/seinen en andersom.
Is niks mis mee want je bent nooit te oud om te leren vind ik :) ;)
@ fireworks: ik weet niet of je in de buurt van Amsterdam woont, anders zou je eens bij een van mijn klanten, Harlaar Modeltreinen in Badhoevedorp langs kunnen gaan.
Deze mensen nemen de tijd voor je om je heel veel uit te leggen over het digitaal rijden.
Je krijgt bij hun altijd eerlijk advies en je zult niet gauw met een kluitje het riet in gestuurd worden bij ze.
Je kunt natuurlijk ook kijken in de rubriek " winkeliers, uw mening " in dit forum.
Hierin kun je alvast selecteren welke treinnzaken in ' aanmerking ' komen bij je om jou van advies te dienen waar dit nodig is.
Veel succes,
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Uh, nou we hier toch beginnersvragen mogen stellen. Zo'n locmouse, pakt die automatisch de adressen enz op? Ik heb nl een aantal treinen met decoder gekocht via mp. Heb echter geen idee welke decoder erin zit of wat het adres is. En de prijs van een multimouse valt inderdaad wel mee.
Overigens, kan ik ergens een simpele beschrijving van het digitale gebeuren vinden? Bv. beginnend bij een ovaaltje en langzaam uitbreidend tot alles, bedoel dan incl wissel en seinen?
Je kunt de decoder met de maus gewoon zelf een andres geven. Geen enkele reden om moeilijk te gaan proberen op welk adres de locs momenteel reageren.
Nee, zo'n eenvoudige beschrijving is er eigenlijk niet. Vroeger verschenen er nog wel eens boekjes, maar die verouderen te snel. Internet zou een prachtig medium zijn voor zoiets, maar dan is het wel erg intensief liefdewerk oudpapier.
Een electrotechnicus moet de kern van digitaal overigens gemakkelijk kunnen begrijpen. Het is gewoon een digitaal bussysteem, zoals je dat op veel plaatsen voor centrale aansturing hebt. De rails en/of de ringleiding is de bus. Het eerste systeem van Märklin noemen we niet voor niets Motorola. Het was gewoon gebaseerd op toenmalige bustechniek van Motorola.
@Fireworks
Op Eurospoor verkopen ze ongetwijfeld losse Multimaus setjes: maus, versterker, trafo, handleiding en aansluitrail.
Voor een indruk van het apparaat en de prijzen, gewoon even Multimaus intypen op ebay.de (http://ebay.de).
De lokmaus is overigens het vorige instapsysteem van Roco. Ook leuk, maar met een paar vervelende beperkingen.
-
Ik weet wel hoe de digitale techniek in elkaar steekt omdat ik er dagelijks mee werk.
Het enige is dat er zo ontzettend veel protocollen bestaan dat het af en toe nadenken is hoe een protocol in elkaar steekt,immers, in grote lijnen lijken protocollen op elkaar maar zijn ze toch net even iets anders.
Het is inderdaad zo dat de ringleiding of rails bij digitaal als ' trunk leiding ' fungeert.
Op het moment hou ik me alleen bezig met analoog rijden omdat het meer-treinen bedrijf op mijn module baan analoog bestuurd wordt,waarbij overigens wel een stukje digitale communicatie plaatsvind tussen de modules onderling.
Misschien dat dit in de toekomst verandert naar compleet digitaal rijden maar dat zie ik tegen die tijd wel(een en ander vanwege de nogal hoge kosten wat het totaal ombouwen betreft met zich meebrengt).
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Als electrotechnicus zul je de beginselen snel door hebben. Voor mensen met minder kennis zijn die oude boekjes nog wel aan te raden in de zin dat de beginselen daarin meestal helder worden uitgelegd en die zijn hetzelfde gebleven. Alleen de feitelijke apparatuur die erin wordt behandeld, moet je snel vergeten.
De vraag is of je al die protocollen zou moeten willen doorgronden.
Voor tweerail is DCC de facto standaard geworden. Als je begint, dan moet je als tweerailer gewoon voor zuiver DCC gaan.
Bij drierail maakt men nu de overgang van Motorola naar MFX dat ongeveer dezelfde specifiaties heeft als DCC, maar inderdaad met een ander signaal.
De terugmelding is veelvormiger en ook meer in ontwikkeling.
Maar eigenlijk is de techniek niet het grootste punt voor een beginner. Het grote punt is het overzicht over de vele centrales, decoders en andere artikelen die er op de markt zijn.
-
probeer ook een MIBA Digital te pakken te krijgen. Daarin staat altijd een overzicht van de laatste producten (nooit helemaal compleet natuurlijk). Met lijstjes specificatie, zodat je kan kiezen wat jouw opties zijn.
Vergelijkbare themanummers zijn er vast ook van andere uitgevers.
Groet, Sicco Jan
-
Je kunt natuurlijk ook kijken in de rubriek " winkeliers, uw mening " in dit forum.
Hierin kun je alvast selecteren welke treinnzaken in ' aanmerking ' komen bij je om jou van advies te dienen waar dit nodig is.
Ik kan 'm niet vinden, waar staat die precies?
-
Hiernaast links, rijtje hoofdmenu één na laatste.
<--------
Heb je trouwens al een keer encyclopedie aangeklikt, staan ook wel interessante dingen in.
Groeten Stephan.
-
Ik heb een overzicht gemaakt van de benodigheden voor een dubbelspoor met alles wat je nodig hebt voor houtverwerking. Hier moet ik ter plaatse (bij Eurospoor) nog een keuze maken en afwachten wat het aanbod zal zijn. De prijzen zijn bij nieuwe producten.
Heb ik voor de rest nog wat over het hoofd gezien of hebben jullie andere op- en aanmerkingen?
Digitale besturing:
Roco Multimaus - DCC (100,-)
Stoomlocs van Roco:
43205 (180,-) 43229 (140,-)
62202 (180,-) 62227 (160,-) 62240 (170,-)
63310 (500,-) 63311 (500,-) 63312 (500,-)
Personenwagons van Roco:
45526 (60,-)
45527 (60,-)
45528 (60,-)
45664 (40,-)
45665 (40,-)
45666 (40,-)
45667 (40,-)
Goederenwagons van Roco:
56025 (9,-), 56042 (9,-), 56085 (9,-), 56120 (9,-), 56160 (9,-), 56170 (9,-) >>> 67908 (47,-)
46400 - Reinigingswagon (30,-)
46386 - Boomstammenwagon (20,-)
47617 - Boomstammenwagon (20,-)
47764 - Houtvervoerwagon (45,-)
Profi-rail van Fleischmann:
6101 - Rechte rail 200 mm >>> 50 st. (2,00)
6116 - Stootblok met rail >>> 1 st. (5,00)
6120 - Gebogen rail 36gr 746 mm >>> 8 st. (2,45)
6122 - Gebogen rail 18gr 746 mm >>> 8 st. (2,35)
6125 - Gebogen rail 36gr 873 mm >>> 8 st. (2,65)
6138 - Tegenboog voor wissels >>> 1 st. (2,65)
6158 - Driewegwissel elektr. >>> 1 st. (60,00)
6172 - Standaard wissel elektr. links >>> 2 st. (29,50)
6173 - Standaard wissel elektr. rechts >>> 1 st. (29,50)
Sein van Fleischmann:
6296 (54,00)
Spoorfiguren:
Kibri B 8110 - Volwassenen en kinderen (8,50)
Kibri B 8112 - Mannen en arbeiders (8,95)
Kibri B 8114 - Passagiers (8,95)
Merten 0891 - Bosarbeiders (6,95)
Preiser 10042 - Bosarbeiders (8,24)
Preiser 10495 - Houthakkers (12,15)
Andere zaken:
Kibri B 8607 - Stapels hout (16,50)
Kibri B 8616 - Houten stammen (18,90)
Gebouwen:
Kibri B 9816 - Houtzagerij met kraan (49,95)
Kibri B 9817 - Kraan met stapels hout (16,95)
Kibri B 9960 - Houtzagerij met kraan (36,95)
Kibri B 9851 - Houtverwerking met kraan (129,00)
Kibri B 9900 - Houtverwerking met kraan (279,00)
Kibri B 12200 - Acros trekker met oplegger voor houttransport (24,95)
Kibri B 12201 - MB trekker met oplegger voor houttransport (21,95)
Kibri B 12202 - Tractor met boomstammen (29,95)
Kibri B 12203 - MAN trekker met oplegger voor houttransport (29,90)
Faller 130288 - Houtopslagplaats (13,50)
Faller 130294 - Lattenschuur (12,95)
Faller 180589 - Houtassortiment (8,50)
Busch 6047 - Houthandel (13,95)
Busch 7607 - Goederenlading met 2 houtstapels (8,50)
Busch 7613 - Goederenlading met brandhout (6,50)
Busch 7614 - Goederenlading met afvalhout (6,50)
Busch 40726 - Vrachtwagen met hout (9,50)
-
Als ik jou was zou ik beginnen met rails, treinen en de aansturing, seinen enzo komen later wel, eerst maar eens beginnen met wat aanklooien, en als je dan hebt wat je wil, dan pas goed gaan bouwen ;D
-
Bij de multimaus moet je nog een trafo en een versterker. Ik zou gewoon een startsetje met multimaus kopen dan heb je het goedkoper dan los.
En als je de loc niet leuk vind, dan neem ik hem wel van je over.
-
Speelde jij ook niet hattrick ;D, de vragen die je stelt heb ik op het hattrick forum al gezien.
-
als je naar eurospoor komt kom dan rustig eens langs de stand van beneluxspoor. Er zijn daar altijd mensen die je willen helpen met vragen.
Als je op vrijdag of zaterdag komt sta ik er zelf ook. En als alles volgens plan verloopt zal ik daar ook een multimaus van roco bij me hebben.
( deze komen trouwens uit startsets omdat dat toch wel voordeliger is, bij mijn laatste kocht ik een multimaus en 4 wagens, en kreeg er gratis rails en een mooie stoomlok bij :) )
Ook is daar van alles wel te kopen, probleem is soms alleen dat handelaren het wel eens wat te druk hebben voor een uitgebreide uitleg, of het rond de stand zo druk is dat je er bijna niet bij kan. En je koopt daar makkelijk iets bij een winkel die niet al te dicht bij zit.
voor treinen en of startsets kan dat wel eens lastig zijn als er iets niet helemaal goed is. In de meeste gevallen is er alleen wel altijd een goede oplossing te vinden.
-
Mijn ervaring is dat op beurzen zeker goed gekeken moet worden naar wat er aangeschaft wordt. Ik heb zelf 2 jaar geleden met Beneluxrail op Eurospoor bij de testbaan gestaan en daar bleek dat de meeste loks en treinstellen goed waren, maar zo nu en dan zat er toch iets bij wat waar wat aan mankeerde, zoals treinstellen zonder de benodigde stroomgeleidende koppeling of loks waar het licht niet van werkte. Dus ga je naar Eurospoor: test je aankopen even voordat je naar huis gaat, dat kan een hoop ellende besparen.
Bij de stand van Beneluxspoor staan altijd mensen die je graag te woord staan.
Trouwens, in je lijstje met aan te schaffen materiaal zie ik ook de nodige rails staan. Die kan je gerust tweede hands aanschaffen, dat scheelt je behoorlijk wat euro's. Wel even kijken als wissels nog 'lekker omgaan' en als er geen grote krassen of verf op de rails zitten. Zo heb ik laatst bijvoorbeeld een aantal rechte rails (6101) voor 1 euro per stuk gekocht. 8)
-
Speelde jij ook niet hattrick ;D, de vragen die je stelt heb ik op het hattrick forum al gezien.
Klopt, maar daar kreeg ik geen bevredigend antwoord en hier zit over het algemeen wat meer kennis, denk ik.
-
Leuk dat Beneluxspoor er ook staat! Het lijkt me een heel goed plan om mijn aangeschafte zaken even door jullie te laten bekijken! Het is de bedoeling op vrijdag te gaan.
Rjr, ik ben wel geïnteresseerd in die mulitmaus. Het lijkt me het beste om jullie stand dan als eerste op te zoeken. Ik hoef verder van de handelaren geen uitleg, omdat ik van te voren met onder andere jullie hulp al bepaald heb wat ik wil aanschaffen. Kan ik m'n treinen e.d. ook bij jullie testen?
Het aanschaffen van een startset heeft voor mij niet veel nut, want een multimaus e.d. kost me ongeveer €100,- en een startset toch bijna het dubbele, terwijl ik er verder niets uit kan gebruiken en om nou gelijk weer een koper te zoeken voor de rest schiet ook niet op.
Trouwens, jullie hebben m'n lijstje, dus ik kom alles wel even oppikken bij jullie stand, oke? ;)
-
Ik weet nog wel een startset waarvan ik voor de helft alles behalve de muis set zou willen overnemen hoor. advies prijs voor de set is rond de 200 ( dus kom je nog op de 100 en heb je niet echt voordeel, ) maar heb de set ook al voor 160 gezien.
maar het klopt, je moet wel weer een koper zien te vinden voor de rest, en je kunt dus uiteindelijk makkelijker uit zijn met alleen de muis set te kopen.
Zie je op de beurs wel langs komen,
Roelco
-
Maar je moet toch ook een trafo en versterker voor de muis, of zitten die bij de lokmaus.
-
Ik kom als eerste naar jullie stand, van daaruit ga ik verder, dus ik bedoel het ook wel serieus als ik zeg, dat jullie m'n lijstje hebben. Jullie kunnen die spullen aan me slijten als het toch maar ergens op een stoffige plank ligt. Ik zal er vrijdag om uiterlijk 11 uur zijn.