BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Jos B. op 12 October 2014, 09:50:36
-
Zoals de titel al aangeeft.
Ikzelf vind het eigenlijk zwaar overdreven van de maker van de pagina.
maar zoals al bekend is, is die aangemaakt door een student.
En deze heeft zich natuurlijk niet nauwelijks tot niet inglezen in de materie waar het werkelijk om draait.
Vrijwel alle punten zijn Veolia niet aan te rekenen.
Want deze zijn veroorzaakt door externe oorzaken.
De grootste oorzaak hiervan is dat de aanbesteding rampzalig is verlopen.
Er was gewoon te weinig tijd om alles klaar te hebben.
en daarbij de meeste klachten gingen over de Maaslijn.
En die is al jaren een zorgenkindje.
Jos
Jos.
-
Hallo Jos,
Aangezien je het draadje ook aangemaakt hebt: Wat vind je er zelf van? En natuurlijk graag een goede en gemotiveerde onderbouwing van je verhaal.
Groet Ronald.
-
Nou Jos,
Rampzalig verlopen is ook een beetje uit het verband. Het klopt dat er weinig tijd was, maar dat wisten de aanbieders. Wel de reden dat de provincie al enkele jaren bezig is met de nieuwe aanbesteding waarbij extra (bicourante) treindiensten worden gevraagd.
Maar als na acht jaar er nog steeds een capaciteitsprobleem is, lijkt me dat de vervoerder wel aan te rekenen. Zonder overigens te weten hoe dit precies geregeld is in het contract. Als extra reizigers niets extra oplevert voor de vervoerder, waar is dan de prikkel om extra materieel in te zetten? Maar nogmaals, ik weet niet hoe dit geregeld is.
Ik snap de frustratie van de student wel. Een kwalificatie terecht of niet wil ik liever beantwoorden in 'begrijpelijk of niet'. Ja dus.
Grtz,
Niels
-
maar zoals al bekend is, is die aangemaakt door een student.
En deze heeft zich natuurlijk niet nauwelijks tot niet inglezen in de materie waar het werkelijk om draait.
Ik vind dit een rare redenatie. Ten eerste, wat heeft het gegeven dat hij student is te maken met de mate waarin hij ingelezen is in de materie? Want dat is de suggestie die je wekt met deze formulering. En ten tweede, hoe weet jij zo stellig dat hij zich niet of nauwelijks heeft ingelezen?
Eelco
-
In de Limburgse pers stond dat het om een student ging. Of hij zich goed heeft ingelezen weet ik niet.
Overigens was de reactie ven Veolia ronduit kinderachtig (vond ik dan he, 😋). Dreigen met verdere stappen en als de site uit de lucht is in onschuld zeggen dat je daarmee geen juridische stappen bedoelde.... Domme actie. Facebookpagina was een mooi platform geweest als je echt je service wil verbeteren.
Grtz,
Niels
-
Ik durf er bijna wel om te wedden dat als Veolia wordt vervangen door die student, dat het een nog veel grotere puinhoop gaat worden.... ::)
-
Maar als na acht jaar er nog steeds een capaciteitsprobleem is, lijkt me dat de vervoerder wel aan te rekenen. Zonder overigens te weten hoe dit precies geregeld is in het contract. Als extra reizigers niets extra oplevert voor de vervoerder, waar is dan de prikkel om extra materieel in te zetten? Maar nogmaals, ik weet niet hoe dit geregeld is
de prikkel om nu geen extra materieel meer aan te schaffen is veel groter.
Toen de drukte begon toe te nemen was de concessie al half weg.
ga jij voor de resterende periode nog nieuw materieel regelen met de wetenschap dat het in 2016 voorbij kan zijn?
Zou ik niet doen in ieder geval.
Jos.
-
Er zouden toch extra Lintjes ingezet gaan worden om de drukte op te vangen?
Zag er van de week wel een op Blerick bij de werkplaats staan
-
Volgens mij staat er bij ns genoeg dieselmaterieel aan de kant. Je hoeft ze niet te kopen. Volgens mij is geen enkel treinstel in eigendom van Veolia overigens.
Grt,
Niels
-
Maar treinen inhuren kost flink geld (Als je ze al kunt krijgen want anderen moeten ze hebben én ook willen verhuren), en dat gaat natuurlijk ten koste van de winst dus dat zal men niet graag willen doen. Want hoe lullig het ook klinkt, Veolia blijft natuurlijk een commercieel bedrijf.
En volgens mij verdient men toch al niet teveel aan de concessie daar, aangezien toen een jaar terug de rode diesel, met minder accijns, werd afgeschaft al bijgesprongen moest worden door de provincie....
Daarnaast staat Veolia Nederland ook al een tijdje te koop, en dat is ook geen teken dat het bedrijf goed verdient.
-
Dat t commercieel voor veolia niet interessant is om bij een concessie die al bijna voorbij is extra materieel te regelen geeft een student (of wie dan ook) die wil zitten in de trein geen zitplaats he... Die heeft nooit om veolia gevraagd, stapt gewoon in de trein die er rijdt, ziet dat er keer op keer geen plaats is en is het beu, en dat is ook alles wat ie als reiziger hoeft te doen, want inlezen levert je ook geen zitplaats op.
Verder staat er een werkplaats voor dieselstellen in blerick, daar heb ik vroeger wel vaker lintjes gezien, maar das gewoon onderhoudswerk voor andere bedrijven zover ik weet.
-
Ik heb eigenlijk geen idee of en hoe zoiets is geregeld in de contracten. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat de toestroom van passagiers veel groter blijkt dan verwacht of juist tegenvalt. Ligt dat risico bij de concessiehouder of zou er opnieuw moeten onderhandeld?
-
Dat t commercieel voor veolia niet interessant is om bij een concessie die al bijna voorbij is extra materieel te regelen geeft een student (of wie dan ook) die wil zitten in de trein geen zitplaats he... Die heeft nooit om veolia gevraagd, stapt gewoon in de trein die er rijdt, ziet dat er keer op keer geen plaats is en is het beu, en dat is ook alles wat ie als reiziger hoeft te doen, want inlezen levert je ook geen zitplaats op.
Nee, ik geef die student ook zeker geen ongelijk dat ie daar geen boodschap aan heeft en snap ik volkomen ;D
Verder staat er een werkplaats voor dieselstellen in blerick, daar heb ik vroeger wel vaker lintjes gezien, maar das gewoon onderhoudswerk voor andere bedrijven zover ik weet.
Een tijdje zijn de Syntus linten daar ook in onderhoud geweest maar dat is weer terug bij Nedtrain. De twee linten die er nu staat gaan inderdaad bij Veolia rijden.
-
Ik denk dat diezelfde student een luimige lezerscolumn voor Metro heeft geschreven.
http://lezerscolumns.metronieuws.nl/view/d6x7 (http://lezerscolumns.metronieuws.nl/view/d6x7)
Vandaag ook in de gedrukte versie.
-
...alleen mijn neus zit nog vast in de voorgevel van de vrouw.
Zo vervelend klinkt dat toch niet? ;)
-
Waaruit maar weer blijkt dat schrijven niet voor iedereen is weggelegd...
-
Veolia heeft het ondertussen te druk met rechtszaken voeren in het kader van de nieuwe aanbesteding en nul op rekest krijgen.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLIM:2014:8758 (http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLIM:2014:8758)
-
Zo vervelend klinkt dat toch niet? ;)
Sterk afhankelijk van je voorkeur...
Een amusant stukje dat vol staat van de hyperbolen. Van mij mag deze schrijver vaker stukjes insturen. (y)
-
En Veolia vertrekt daadwerkelijk.
http://nos.nl/artikel/2018464-abellio-krijgt-ov-concessie-limburg.html (http://nos.nl/artikel/2018464-abellio-krijgt-ov-concessie-limburg.html)
-
en we beginnen weer opnieuw abellio(ns) zal het ook niet beter worden.
want nu moeten ze nog op nieuwe treinen wachten dus nog maar een tijdje met de neus in de boezoem van mevrouw tegenover dan maar ;)
-
Veel slechter dan Veolia kan het volgens mij niet worden.
-
pingpong vanwege een sneeuwvlokje rijden vandaag tussen opstelspoor en dwergseintje ;D (ns)
pingpong vanwege ernstige sneeuwval kan het zijn dat we vandaag een paar minuten vertraging oplopen. ;) (veolia)
-
Kan NS/Abellio weer verder gaan waar ze 10 jaar geleden mee gestopt waren.
De regionale (on)rendabele Limburgse lijnen dood te laten bloeden.
En ik heb in het Interview met gedeputeerde Patrick v/d Broek ook iets gehoord wat zonder staatsteun onmogelijk is.
En ik citeer: Er gaan elk kwartier treinen rijden op de Maaslijn.
Hoe willen ze dat nu voor elkaar krijgen.
Dan zal eerst de gehele Maaslijn van dubbelspoor voorzien moeten worden.
Hoe willen ze mekaar dan elk kwartier kunnen kruisen?
Jos.
-
Er zijn kruisingsmogelijkheden zat op de Maaslijn - ik denk dat als die optimaal worden benut, dat men een heel eind kan komen.
mvg Bjorn
-
Alleen al op Roermond-Venlo kun je sowieso al een kwartierdienst rijden. Nu wordt er alleen gekruisd op Reuver en Venlo. Je hebt tenslotte Tegelen en Swalmen ook.
Meen dat Venray-Blerick wel een kritischer punt was. Al heb je bij Grubbenvorst nog wel een inhaalmogelijkheid, maar was de afstand niet wat groot?
-
iets gehoord wat zonder staatsteun onmogelijk is.
Überhaupt is het rijden van treinen zonder staatssteun hier niet mogelijk.
-
Kan NS/Abellio weer verder gaan waar ze 10 jaar geleden mee gestopt waren.
De regionale (on)rendabele Limburgse lijnen dood te laten bloeden.
Ik word zo moe van dit soort opmerkingen, ik zou haast denken dat Rikus Spithorst onder verschillende alter ego's hier aan de gang is. Abellio heeft zich gewoon te houden aan de concessie-eisen, en is een dochteronderneming van NS die zelfstandig functioneert. Niet anders dan dat een Arriva zelfstandig functioneert t.o.v. Deutsche Bahn. Schijnbaar is dat voor een hoop mensen heel erg moeilijk te begrijpen.
Overigens zijn op alle regionale lijnen de infra-aanpassingen door de provincie/staat gedaan, alsof een Arriva of Veolia ooit een spoorbaan heeft aangelegd...
-
Welk belang zou Abellio of desnoods NS hebben om de boel te verkloten? ???
Het is een concessie met doelsubsidie voor bepaalde lijnen. Totaal anders dan intertijd toen NS onrendabele verbindingen uit de algemene spoorpot moest financieren.
-
Als er al iets verkloot wordt, dan gebeurt dat met name door de staat...
-
De staat heeft ook geleerd van de ervaringen uit eerdere aanbestedingen. Laten we nu niet doen of de boel altijd moedwillig wordt verkloot.
-
... ik zou haast denken dat Rikus Spithorst onder verschillende alter ego's hier aan de gang is....
Wil je die naam niet meer noemen :'(
Zat toevallig net te eten toen ik dit bericht las. Kreeg acuut braakneigingen van die naam. :-X
-
elk kwartier een trein op maaslijn?
is niet te doen zolang niet dubbelsporig.
reden er rijden heel veel goederen trein tussen roermond en venlo.
kruisen is alleen mogelijk tussen personentreinen in reuver andere 2 plaatsen ( swalmen en tegelen) wordt gebruikt voor kruisen tussen personentrein en goederentrein.
-
.....
En ik citeer: Er gaan elk kwartier treinen rijden op de Maaslijn.
Hoe willen ze dat nu voor elkaar krijgen.
Dan zal eerst de gehele Maaslijn van dubbelspoor voorzien moeten worden.
Hoe willen ze mekaar dan elk kwartier kunnen kruisen?
Jos.
Er is al een kwartiersdienst Venray-Nijmegen vv in de spits. Verder naar Venlo wordt het iets problematischer
maar passeren kan bij Meerlo en Lottum. Verder zou Grubbenvorst een halte gaan krijgen.
Het grote probleem waar niemand het over heeft is de spoorbrug bij Venlo waarop tweesporig gekruist moet
worden met tzt goederentreinen van de Betuwelijn erbij???
Mvrgr
Koopmans
-
Wat moeten de Limbo's er nu weer van denken dat de internationale tak van de NS het vervoer gaat doen in Limburg? Dat ze half buitenland zijn. ??? :P ;)
Zoals ik het begrijp wordt het dus een beetje een Syntus model met bus-spoor aansluitingen? Klinkt goed. Lijkt me goed als er elk kwartier een trein gaat rijden, dat zal voor veel mensen een reden zijn om de trein te pakken. Tussen Arnhem en Deventer rijdt ook elk kwartier een trein over enkelspoor, dus in de spits op de Maaslijn moet ook kunnen toch? En dan de goederen buiten de spits en eventueel aanpassingen aan de infra om meer passeermogelijkheden te creeren op kritieke locaties? Klinkt als een goede investering.
-
Sinds wanneer is tussen Arnhem en Deventer een spoor weggehaald ??? ::) :P
-
Ik denk dat Arnhem-Doetinchem in plaats van Arnhem-Deventer bedoeld wordt :)
Reinout
-
goederen buiten de spits?
ik weet niet wie de grootste klant is van de goederen over de maaslijn.
mmmja dsm. dus buiten de spits ik denk het niet. dan moet abellio samen met de provincie maar geld erin steken voor dubbel spoor.
-
Doetinchem inderdaad. :)
Stomer2010, kan je toelichten waarom die goederentreinen per se in de spits moeten en niet twee uurtjes eerder of later? Het lijkt me dat je met het slim inleggen van treinen al ver komt. Een goederentrein kan langzaam voor een stoptrein uitrijden, waarbij de tegemoetkomende trein op een station wacht tot de goederentrein gepasseerd is, en weer door kan rijden als de andere trein op het station aankomt. Dan moet er natuurlijk geen vertraging zijn, want dan loopt alles in de soep. Dit werkt natuurlijk niet als er goederentreinen van twee kanten komen, maar als je extra passersporen aanlegt op kan je ook daar al ver komen. Of is dit allemaal niet realistisch?
-
met dit trace atb nieuwe generatie gaat dit niet altijd je zit met de snelheden en de lengte van de treinen aangezien reuver maar een klein emplacement hebt kom je bijna altijd in de problemen.
-
Je kan de goederenmachinist toch instrueren om een bepaalde snelheid te laten rijden en de tegemoedkomende trein om te wachten op twee treinen? Is Reuver te klein qua spoorlengte of qua aantal sporen? Daar kan natuurlijk in geinvesteerd worden in de infra. Blijft mijn vraag waarom de DSM treinen per se in de spits moeten rijden?
-
ik bedoelde onder andere dsm. bedenk ook eens hoe vol venlo anders gaat worden als de Betuwe route dicht gaat.
als alle goederen treinen moeten wachten tot na de spits
-
Venlo krijgt er wel een nieuw emplacement bij hoor!
Mvrgr
Koopmans
-
Kunnen ze nog meer treinen ophouden ::)
-
met dit trace atb nieuwe generatie gaat dit niet altijd je zit met de snelheden en de lengte van de treinen aangezien reuver maar een klein emplacement hebt kom je bijna altijd in de problemen.
Wat heeft ATB-NG hier mee te maken?
Volgens mij is dat nogaltijd gewoon afhankelijk van je blokken en seinplaatsingen; de baanbeveiliging, niet je snelheidsbewaking....
-
Kortom, hoop speculatie, afwachten dus wat de toekomst gaat brengen.