BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: marcombv op 23 September 2014, 09:58:58
-
Ik wil de Snelheidsregelaar met pulsbreedte modulatie uit de encyclopedie gaan bouwen. De printjes heb ik reeds besteld. :D
In de handleiding staat dat ik als IC de UA741 moet gebruiken.
Echter er zijn hier twee soorten van namelijk de UA741CN en de UA741CP.
Het IC UA741CN wordt niet meer geproduceerd. Kan ik de UA741CP ook gewoon gebruiken? :-\
Groeten Marco
-
http://www.reichelt.de/ICs-A-A-/-A-741-DIP/3//index.html?ACTION=3&GROUPID=2908&ARTICLE=23435&SEARCH=741&OFFSET=500&WKID=0&
-
De laatste letters zeggen iets over de package eigenschappen van een IC. Zo is C de normale temperatuur range. Volgens mij is het verschil tussen n en p of het RoHS / loodvrij is of niet. Niet iets om je zorgen over te maken.
En om het nog mooier te maken, de LM741 is precies dezelfde chip ;D Zie bijvoorbeeld ook dit (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=400).
Timo
-
Hartelijk dank voor de tip en de links.
Ik kan weer aan de slag. ;D
-
En om het nog mooier te maken, de LM741 is precies dezelfde chip ;D Zie bijvoorbeeld ook dit (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=400).
Timo
Klopt, diverse fabrikanten leveren de 741. Zal de LM741 aan de onderdelenlijst toevoegen. :)
Marten Weistra had alleen de ua741 aan me doorgegeven.
-
Helemaal mooi :D
Timo
-
Ik heb inmiddels de Snelheidsregelaar met pulsbreedte modulatie voor handbediening gebouwd.
Zie ook dit onderwerp: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60694.msg3221492613.html#msg3221492613
Alles helemaal volgens de handleiding in elkaar gezet.
Echter ik kan de snelheid alleen maar regelen met de instelpotmeter.
De potmeter om de daadwerkelijke snelheid te regelen doet helemaal niets.
Dus ik doe vermoedelijk iets fout, misschien dat er iemand een tip heeft of aanwijzingen hoe ik het geheel kan doormeten?
Groet Marco
-
Beide draadjes zijn samengevoegd. 2 draadjes over hetzelfde onderwerp maakt het niet overzichtelijker.
Gr, Bert
-
misschien dat er iemand een tip heeft of aanwijzingen hoe ik het geheel kan doormeten?
Groet Marco
Hoi Marco,
Heb je vraag doorgegeven aan Marten Weistra, de ontwerper van de schakeling.
-
Klinkt alsof je een draadje van de potmeter P1 niet goed vast hebt gemaakt.
De spanning rechts van R5 zou toe moeten nemen als je P1 open draait. (Natuurlijk gemeten vanaf GND of hier de - aansluiting). Gebeurd dit?
Timo
-
De reactie van Marten:
>"Dag Fred,
Er zijn verschillende situaties denkbaar die (ongeveer) tot het gerapporteerde resultaat zullen leiden. Laten we daarom vooral simpel beginnen.
Marcombv moet eerst checken of hij goed heeft gesoldeerd en of alle weerstandswaarden kloppen en daarna bij ingeschakelde, maar onbelaste regelaar rechtstreeks aan P1 meten.
De “bovenste” aansluiting moet op voedingsniveau liggen en de “onderste” op ongeveer de helft daarvan. De middelste aansluiting, de loper, moet tussen beide niveaus kunnen variëren.
Wanneer dit klopt, kan hij kijken of deze variatie ook aan de “bovenkant” van R5 en P2 meetbaar is.
Als hij ergens in dit proces andere waarden meet, zou ik die graag willen weten.
Ik ben benieuwd!
Vriendelijke groet,
Marten
P.S. Het kan ook nuttig zijn gewoon een tweede exemplaar te bouwen, dat waarschijnlijk wel werkt, en dan te meten wat de verschillen zijn. Bij alle metingen dient P2 in de middenstand te staan."
-
Als ik het schema zie dan is er iets mis. De instelpotmeter P2 is voor de snelheidsregeling, terwijl de potmeter een plafond instelt.
Kan (in overleg natuurlijk) de potmeter P1 in een instelpotmeter veranderd worden en de instelpotmeter P2 in een potmeter.
Tevens de tekst erbij dat de snelheid geregeld wordt met P2.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Volgens mij is het schema gewoon correct Gerard.
Als je alleen met P2 de snelheid gaat zitten regelen zal de frequentie nooit veranderen. En dat is nu juist het idee van deze regelaar.
Niet goed gekeken, maar blijft mijn punt, waarom denk je dat P1 en P2 omgedraaid zijn? Des te meer omdat Marten aangeeft dat je boven aan P1 (de knop om mee te bedienen) je de voedingsspanning moet meten.
Timo
-
Als ik het schema zie dan is er iets mis. De instelpotmeter P2 is voor de snelheidsregeling, terwijl de potmeter een plafond instelt.
Kan (in overleg natuurlijk) de potmeter P1 in een instelpotmeter veranderd worden en de instelpotmeter P2 in een potmeter.
Tevens de tekst erbij dat de snelheid geregeld wordt met P2.
Groet,
Gerard van der Sel.
Dit lijkt bij mij nu inderdaad het geval te zijn. :D
-
@Gerard,
Als ik het schema zie dan is er iets mis. De instelpotmeter P2 is voor de snelheidsregeling, terwijl de potmeter een plafond instelt.
Gerard van der Sel.
@Gerard,
Lees dit: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie eens, waar Marten uitlegt hoe de schakeling werkt, dan begrijp je beter waar P1 en P2 voor dienen. :) ;)
-
Timo (en anderen),
Pulsbreedte regeling wil zeggen dat een puls in een vast ritme verschijnt, waarbij de lengte van de puls variabel is. Als je naar het schema kijkt, en het bijbehorende verhaal doorleest, dan zul je zien dat je met P1 de tijd tussen het herhalen van de zaagtand instelt. Met deze zaagtand wordt afhankelijk van het niveau op P2 een puls aan de uitgang van de opamp (de 741) gemaakt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Strikt genomen heb je gelijk. ;) Maar schijnbaar werkt het regelen van een loc beter als de frequentie ook oploopt met de dutycycle. De verhouding aan-uit geeft nog steeds de snelheid weer alleen is de frequentie niet vast. Eigenlijk is het dus een pulsbreedte en frequentie modulatie maar dit maakt de naam zo lang. Belangrijker voor de modelspoorgebruiker is dat het op basis van PWM werkt ipv spanningsregeling.
Overigens is het niet vast staan van de frequentie ook het geval bij veel PWM schakelingen op basis van de 555. Maar deze worden voor het gemak ook gewoon alleen PWM genoemd, dit is namelijk de "overheersende" eigenschap.
Timo
-
Gisteravond lopen zoeken naar mijn multimeter (pas verhuisd) maar nog niet gevonden.
Ik ga nu maar eerst een tweede regelaar in elkaar zetten en kijken wat dat voor resultaat heeft.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips.
Zodra ik mijn multimeter gevonden heb kan ik aan de slag. :D
-
Hoi Marco,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weistraregelaar_potmeter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weistraregelaar_potmeter.jpg)
Het kan maar zo zijn dat je het zonder multimeter op kunt lossen. Controleer als eerste of de midden-aftakking (de loper) van de potmeter (P1) op het juiste soldeereiland op de print aangesloten is. Wanneer je die draad op een van de buitenste aansluitingen van P1 hebt gesoldeerd, en deze op de aansluiting voor minimum snelheid hebt gesoldeerd, valt er niets te regelen met P1, zoals nu bij jou het geval is. Zou je die draad op de andere aansluiting gesoldeerd hebben, dan zou de regelaar nu op maximum snelheid ingesteld staan.
-
Hallo Fred,
Ik zal het vanavond direct controleren.
Bedankt voor de tip. 8)
-
Helaas, net gecontroleerd maar P1 is toch goed aangesloten. ???
-
Jammer, maar we komen weer een stukje verder.
Volgende stappen: zitten D2 en D4 op de juiste wijze (streepje aan de goede kant) op de print?
Hebben de weerstanden die met P1 verbonden zijn (zie schema), allemaal de juiste waarden?
Heb je, aan de onderzijde van de print, per ongeluk iets doorverbonden met teveel soldeertin? Vergelijk hierbij de onderzijde van de print met de tekening van de print in de encyclopedie.
Zit er ergens een koude las? (=slecht ''soldeerwerk'')
Indien bovenstaande allemaal okee is, dan moet je toch de multimeter er bij hebben, en gaan meten volgens de aanwijzingen van Marten.
-
Hallo allen,
Zomaar een idee: er bestaan ook instelpotm. waarbij de loper niet in het midden zit, maar aan de zijkant.
Kan dat misschien het probleem zijn? Even kontroleren Marco.
Groetjes
Wil Tweeendrie
-
Deze schakeling heb ik ook nagebouwd op gaatjes print, schema gehaald van de site van Klaas Zondervan.
Bij de eerste testen deden de loc's niets. Ben toen aan het meten geweest met een scoop en toen bleek
dat de schakeling gewoon werkte. Daarna 'moderne' loc's gebruikt en die liepen als een zonnetje perfect op de
pot instellingen reagerend. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
mvg Frans
-
Hai,
Ik heb mijn regelaar ook op gaatjesprint gebouwd. Hoe ik hem aan de praat gekregen heb weet ik niet meer, maar inmiddels rij ik er al vele jaren mee.
Met alle soorten motoren in de treinstellen.
Een moderne lok/treinstel reageert soepeler dan de hele oude. Maar zelfs Trix motoren uit 1950 zijn ook met deze regelaar te moduleren.
Grt.
Wil Tweeendrie
-
er bestaan ook instelpotm. waarbij de loper niet in het midden zit, maar aan de zijkant.
Wil Tweeendrie
Hoi Wil Vijf (heb even een optelling gedaan), :)
Ik denk en vermoed dat dit hier niet van toepassing is. Er past op de print maar één type potmeter en dat is een ''instelpot, liggend, 10 mm''. Best mogelijk dat er instelpots bestaan waar de loper "aan de zijkant" zit, dus links of rechts van de andere aansluitingen, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Gaarne een link naar een dergelijk afwijkend type instelpotmeter.
Maar zelfs Trix motoren uit 1950 zijn ook met deze regelaar te moduleren.
Wil Tweeendrie
Hier heb ik heel veel vraagtekens bij. Je moduleert geen motor, maar een signaal (bijv. een FM-radiofrequentie) of een spanning. Een motor die je moduleert is volgens mij nog niet uitgevonden. ;D
-
Bij de eerste testen deden de loc's niets. Ben toen aan het meten geweest met een scoop en toen bleek
dat de schakeling gewoon werkte.
mvg Frans
Hoi Frans,
Wanneer de schakeling werkt, maar een loc wil er niet (of niet goed) op rijden, dan kun je deze schakeling (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie_(naschrift)) achter de regelaar hangen.
-
Je hebt gelijk Fred, een motor moduleer je niet, maar wordt geregeld.
Het basisschema heb ik ooit gehaald uit een blad (Railhobby?) en die extra regeling genoemd in #26 heb ik toen ook bedacht en er regelbaar bijgebouwd.
Die "verkeerd om" instelpotm. liggen bij mij in de "voorraad", de basis is pertinax en nog voorzien van soldeeroogjes.
Groetjes
Wil Tweeendrie(rail)
-
Hoi Wil,
De schakeling stond inderdaad in de Railhobby (dec '84), zoals je ook in het artikel in de encyclopedie kunt lezen.
Het is productietechnisch veel gemakkelijker om de loper van een potmeter tussen de beide andere aansluitingen te plaatsen.
Kun je een foto plaatsen van zo'n bijzondere potmeter, want ik vraag me af hoe die constructie er uit ziet.
-
Jammer, maar we komen weer een stukje verder.
Volgende stappen: zitten D2 en D4 op de juiste wijze (streepje aan de goede kant) op de print?
Hebben de weerstanden die met P1 verbonden zijn (zie schema), allemaal de juiste waarden?
Heb je, aan de onderzijde van de print, per ongeluk iets doorverbonden met teveel soldeertin? Vergelijk hierbij de onderzijde van de print met de tekening van de print in de encyclopedie.
Zit er ergens een koude las? (=slecht ''soldeerwerk'')
Indien bovenstaande allemaal okee is, dan moet je toch de multimeter er bij hebben, en gaan meten volgens de aanwijzingen van Marten.
D2 en D4 zitten op de juiste manier op de print.
Alle weerstanden hebben de juiste waardes.
Die soldeereilandjes zie ik niet met het blote oog, maar zodra de multimeter weer boven water is meet ik het ook door.
Een koude las lijkt me onwaarschijnlijk (oude ptt centrale monteur die zijn nodige uurtjes solderen er wel op heeft zitten) ;D
Dus vermoedelijk na het weekend meer antwoorden.
Dan zet ik overigens ook de tweede regelaar in elkaar.
-
Kun je een foto plaatsen van zo'n bijzondere potmeter, want ik vraag me af hoe die constructie er uit ziet.
Dat zal ik doen Fred, zodra ik weer thuis ben en ook een foto van de rijregelaar. Op dit moment in het noorden van het land voor een paar dagen.
Grt.
Wil Tweeendrie
-
Heel mooi. (y) Is geen haast mee, dus: 'haast je langzaam'.
-
Deze schakeling heb ik ook nagebouwd op gaatjes print, schema gehaald van de site van Klaas Zondervan.
Bij de eerste testen deden de loc's niets. Ben toen aan het meten geweest met een scoop en toen bleek
dat de schakeling gewoon werkte. Daarna 'moderne' loc's gebruikt en die liepen als een zonnetje perfect op de
pot instellingen reagerend. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik gebruik het Dynamo systeem wat in feite in analoog gebruik ok een pulsbreedte systeem is. Ik heb soms nieuwe locs die niet willen rijden en alleen maar piepen (de frequentie van de pulsbreedte). Blijkt vaak dat er op de dummy decoderstekker een condensator zit. Bij het verwijderen werkt de loc dan prima. De condensator werkt voor pulsbreedte als een kortsluiting.
Ander probleem kan een smoorspoel zijn. Als de pulsbreedte een hoge frequentie gebruikt kan dat door de smoorspoel tegengehouden worden. Dan moet je de smoorspoel overbruggen.
-
Begin toch te twijfelen over D2 en D4 mijn ogen gaan hard achteruit. >:(
Dus ter verduidelijking maar een plaatje:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/regelaar.jpg)
-
Hoi Marco,
Heb het even bekeken, en alle vier de diodes zitten allemaal goed op de print.
Wat me meteen opviel is dat R8 (liggend, vlak boven het IC) er heel slecht uitziet. Die moet je, wanneer je het IC uit het voetje verwijderd hebt, maar eens even doormeten. Ben bang dat die overleden is.
Daarna de BD676 doormeten op onderbreking/sluiting.
-
Ander probleem kan een smoorspoel zijn. Als de pulsbreedte een hoge frequentie gebruikt kan dat door de smoorspoel tegengehouden worden. Dan moet je de smoorspoel overbruggen.
Dan moet die frequentie wel erg hoog zijn. De zelfinductie van de ontstoringsspoelen is veel kleiner dan de eigen zelfinductie van de motor, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat die spoeltjes problemen geven.
-
@V200-G2000
De loc's waar ik de schakeling voor wil gebruiken komen uit de pre-historie, oftewel decoders waren een droom, een utopie in die tijd, 50, 60-jaren vorige eeuw.
mvg Frans
-
Hoi Marco,
Heb het even bekeken, en alle vier de diodes zitten allemaal goed op de print.
Wat me meteen opviel is dat R8 (liggend, vlak boven het IC) er heel slecht uitziet. Die moet je, wanneer je het IC uit het voetje verwijderd hebt, maar eens even doormeten. Ben bang dat die overleden is.
Daarna de BD676 doormeten op onderbreking/sluiting.
Ik heb R8 doorgemeten en ik krijg 2.3 K de originele waarde is 2.2K dus ik zal R8 vervangen.
Hoe kan ik de BD676 doormeten. Dus welke waarde komt er uit e en c, b en c, of e en b.
Groet Marco
-
is r8 een 5% weerstand (gouden randje) ?
2.2*0.05=0.11
dan is de toegestane afwijking dus 0.11 meer of minder.. dus 2.3k is een normale meting
-
Hoi Marco,
Ik had verwacht, gezien de toestand op de foto, dat R8 helemaal geen waarde zou geven, ofwel onderbroken was.
Maar zoals dit exemplaar er uitziet, zou ik hem onmiddellijk vervangen.
De BD676, daar heb ik zo geen idee van wat je meet bij een goed exemplaar, daar er inwendig twee transistors aanwezig zijn, die met twee weerstanden (120 ohm en 8K) onderling gekoppeld zijn. Ook zit er inwendig een diode over emitter en collector.
Ik kan morgen wel bij mijn eigen Weistra-regelaar gaan meten. Zodra ik iets weet, plaats ik het hier.
-
Hoi,
Heb wat metingen verricht op het diodetest-bereik (alle metingen bij verwijderd IC):
E C = -
C E = 543
B C = -
C B = 653
B E = -
E B = 743
Tussen C en E zitten twee weerstanden in serie, die volgens de datasheet in totaal 8120 ohm zouden moeten zijn. Daar meet ik echter in de ene richting 12.02K en in de andere richting 11.92K.
-
De waarde van die weerstanden kan per fabrikant iets verschillen. Je moet dus in de datasheet van de betreffende fabrikant kijken.
Dat je in twee richtingen een verschillende waarde meet komt doordat je in één richting de diode mee meet.
-
Hoi Klaas,
Dat eerste klopt, ik had op mijn harde schijf een datasheet van een BD676, maar dat bleek niet de datasheet te zijn van de BD676 die op mijn print zit.
Dat die weerstandswaarde verschilde, doordat ik de diode ook meenam in de meting, was me al duidelijk (heb in het verleden al meer Darlingtons met ingebouwde weerstanden en beveiligingsdiode doorgemeten.
Wilde het verhaal zo simpel mogelijk houden. Wanneer iemand dan doorvraagt kan ik altijd nog nader uitleggen hoe het zit. :)
-
Dag Fred, Marco en anderen,
Zoals beloofd hierbij een foto (voor- en achterzijde) van de instelpotm. zoals deze in de buizentijd heel gebruikelijk was.
En een foto van de regelaar, zoals ik deze aangevuld heb.
Linksboven: de basisfrequentie in 10 stappen.
Midden: regelbare voorspanning, max. 5 V.
Rechtsboven: het elektronisch vliegwiel, standen direkt, treinstel, lichte goederentrein, zware goederentrein.
Midden links: voor gelijkstroom loks, vooruit, neutraal, achteruit.
Drukknop: omschakelpuls voor Märklin, werkt alleen in neutraalstand.
Midden rechts: de remkraan in de stand "los", nodig om met het "vliegwiel" te stoppen, doordrukken via "vast" is de noodrem.
Onder: de rijregelaar
Groetjes
Wil Tweeendrie
(sorry, foto's komen niet door)
-
Hier zijn de foto's,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA190049_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA190049_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/R_3_28_04_08_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/R_3_28_04_08_4.jpg)
Toch gelukt!
-
Heb wat metingen verricht op het diodetest-bereik (alle metingen bij verwijderd IC):
E C = -
C E = 543
B C = -
C B = 653
B E = -
E B = 743
Hallo Fred
Hier de waardes die ik krijg:
E C = -
C E = 608
B C = -
C B = 703
B E = -
E B = 1116
Dit lijkt er op dat deze gesneuveld is?
Groet Marco
-
Hoi Marco,
Volgens mij is het iets anders. Daar alle waarden bij jou hoger liggen, kan dit verschil komen door een andere BD676 dan ik hier heb. Ze komen volgens mij niet bij dezelfde fabrikant weg. Wanneer die waarden bij jou erg laag zouden zijn, of zelfs nul, dan zou er iets mis zijn met de transistor.
Ik zou dat lijstje met test-adviezen van Marten maar eens pakken, en dan kijken of daar iets vreemds uit komt.
@Wil,
Krijg nou de paardenhik! Dat type instelpots heb ik nog nooit gezien. :o Daarbij zit inderdaad de loper naast beiden andere aansluitingen. Die dingen lijken me nog uit de beginjaren van het buizentijdperk te zijn.
Ik kan van hieruit helaas niet lezen wat er aan de rechterzijde staat (een merknaam of nummer?). Links staat de waarde.
-
Dag Fred,
Zoals ik al vermelde, deze instelpotmeters zijn nog uit de tijd van de buizen c.q. aan het begin van de torretjes, zoals de OC71 e.d.
Met moeite kan ik ontcijferen op de 5 exemplaren die ik nog heb: RUW100 of RUWIOO.
De fabrikant zal wel niet meer bestaan, denk ik zo.
Heb jij weleens gehoord van Amroh Muiden?
Groetjes
Wil Tweeendrie
-
Hi Wil,
Heb jij weleens gehoord van Amroh Muiden
Wie niet van onze leeftijdgroep ;) Daar bestelde ik in 1980 multimeters e.d voor mijn werk. Om nog maar te zwijgen over meggers.
AVO (http://www.gifford.co.uk/~coredump/avo.htm)
Groetjes
Arthur
-
Hoi Wil en Tuurtje,
Natuurlijk ken ik de naam "Amroh Muiden". Daarmee ben ik opgegroeid. Heb in de beginjaren van de hobby (circa 1964) en de decennia daarna, aardig wat materiaal/onderdelen van die firma gekocht bij Ten Koppel in Zwolle. Inderdaad een behoorlijk aantal OC71's en OA81's/OA95's (diodes) gekocht en later AC125's/AC128's/AD143's gekocht om versterkers te bouwen (met het gigantische uitgangsvermogen van 2 x 10 Watt)
Dat "RUW" vòòr de ''100'' zou best eens de afkorting kunnen zijn van "Regelbare Spanning (=U) Weerstand".
(zo maar een wilde geachte)
-
Excuses dat ik even afdwaal.
OC71, even de zwarte "verf" er afkrabben en je had een lichtgevoelige transistor.
Ik kwam altijd bij Radio Velt in Bussum, of Radio Gooiland in Hilversum en later bij de Tandy in Hilversum.
Heerlijke tijden, gewoon even neuzen in een winkel waar je de pertinax lucht tegemoet komt.
Back on the track. Is idd een vreemde potmeter
Groetjes
Arthur
-
De reactie van Marten:
P.S. Het kan ook nuttig zijn gewoon een tweede exemplaar te bouwen, dat waarschijnlijk wel werkt, en dan te meten wat de verschillen zijn. Bij alle metingen dient P2 in de middenstand te staan."
We hebben weer een meting gedaan:
Ingangsspanning = 16 V
Massa onderkant P1 = 16 V
Massa bovenkant P1 = 16 V
Massa Midden P1 = 16 V
Overigens maakt het bij de metingen niet uit hoe P2 staat. ???
Groet Marco
-
Wat is de spanning op R7 aan de kant van R6, en wat is de spanning op R7 aan de kant van D2?
-
Massa bovenkant P1 = 16 V
Dat is dus correct.
Massa onderkant P1 = 16 V
Daar klopt dus niets van. Die spanning moet ongeveer de helft zijn van die 16 V ingangsspanning, dus ongeveer 8 Volt.
Massa Midden P1 = 16 V
Ook wanneer je P1 verdraaid naar de minimum of maximumstand? Want dan moet de spanning variëren tussen 16 Volt en 8 Volt.
Je zou bijna zeggen dat alle pennen van de potmeter met elkaar verbonden zijn. Er moet dus ergens een fout in de potmeter, de bedrading of de print zitten.
Wil je een duidelijke foto van de onderzijde van de print hier plaatsen, want nu wordt ik toch echt nieuwsgierig naar wat hier aan de hand is.
-
Wat is de spanning op R7 aan de kant van R6, en wat is de spanning op R7 aan de kant van D2?
Dat is vreemd als ik de regelaar net inschakel meet ik aan beide kanten 7 V.
Echter hoe langer ik meet hoe minder de waarde,
Als ik de multimeter er lang genoeg ophoudt eindig ik op 0.
Groet Marco
-
Onderkant P1 is bij jouw eerste meting 16V, en die moet verbonden zijn met het knooppunt R6/R7, echter daar meet je geen 16V maar 7V. Is de verbinding wel goed?
De andere zijde van R7 zou circa 0,6V moeten zijn, want daar hangt hij via D2 naar massa. Als de diode er inderdaad goed in zit zoals eerder gemeld, dan is de diode kapot of ook daar zit tenminste een verbinding niet goed.
Is de kathode van D2 wel 0V t.o.v. massa?
-
Ik stop er even mee, snap er niks meer van.
Wil net alles voor de tweede keer doormeten maar alles geeft nu een 0 waarde.
Dus lijkt het erop dat er ergens sluiting in zit.
Ik heb nog genoeg onderdelen om een tweede regelaar te bouwen, laat ik dat eerst maar eens doen. :)
-
Meet dan voor je stopt nog even de spanning over C1. Is die 0, controleer dan eerst je meter, en daarna de trafo en D1.
-
Massa Midden P1 = 16 V
Ook wanneer je P1 verdraaid naar de minimum of maximumstand? Want dan moet de spanning variëren tussen 16 Volt en 8 Volt.
Wil je een duidelijke foto van de onderzijde van de print hier plaatsen, want nu wordt ik toch echt nieuwsgierig naar wat hier aan de hand is.
Hoi Marco,
Wellicht heb je hier overheen gelezen?
-
Als je op alle punten van P1 dezelfde spanning meet, dan is er iets mis met de verbinding aan de "onderkant", via R7 en D2 naar massa.
Kan allerlei oorzaken hebben: defecte component, koude soldering, component in verkeerde gaatje gestoken.
-
Hoi Klaas,
Dat wilde ik gisteravond ook al melden, maar toen was Dirk me net drie minuten voor. :)
Het probleem moet dus inderdaad in de keten P1 - R7 - D2 gezocht worden, daar R7 (via D2) de ene buitenste aansluiting van de potmeter naar een laag c.q. lager niveau (ongeveer de halve voedingsspanning) moet ''trekken''.
-
Meet dan voor je stopt nog even de spanning over C1. Is die 0, controleer dan eerst je meter, en daarna de trafo en D1.
Ik meet inderdaad 0.
Heb het op verschillende trafo's geprobeerd.
Ook op mijn accuoplader (modelbouw) bij 12 V op 500 mA meet ik ook 0.
Rechtstreeks op de bron meet ik bij de trafo 16.5 V en bij de oplader 13 V.
D1 doorgemeten en die is OK.
-
Hoi Marco,
Wellicht heb je hier overheen gelezen?
Niet overheen gelezen, maar ik was er even klaar mee.
Dus maar tussen de klamme lappen gaan liggen. :)
bijgesloten een foto van de onderkant. ::)
Ow vreemd, bij een bestaand bericht kan ik geen bijlage toevoegen.
Zal hem eerst even op mijn eigen server zetten.
Even vanaf Mijn server: (http://www.venividivissie.org/foto/trein/regelaar2.jpg)
-
Hoi Marco,
>"maar ik was er even klaar mee."
Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je het even helemaal zat was.
Thanx voor het plaatsen van de foto. Ik ga die eens even bestuderen.
-
Buitenste pootje van T4 lijkt een onderbroken printbaan te hebben.
Stephan.
-
Hoi,
Heb er even naar gekeken, en ik zie zo al een aantal plaatsen waar te weinig soldeertin aanwezig is. In de rode cirkels heb ik ze aangegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/regelaar_Marco_onderzijde_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/regelaar_Marco_onderzijde_1.jpg)Die soldeereilandjes moeten helemaal vol tin zitten, zoals in de groene cirkel.
Ik denk dat je de hele print maar eens goed na moet lopen en alle eilandjes waar te weinig tin op zit moet bijwerken met je soldeerbout.
-
Hoi Fred,
Ik zie geen rode cirkeltjes? En ook geen groene. ::)
Groet Marco
-
Hoi Marco,
Ik zie ze wel. Maar je kunt ze beter zien door het plaatje op te slaan op je harde schijf, en dan te openen met MS-Paint.
-
Hi Fred,
Zojuist gedaan. Maar zie nog steeds geen gekleurde cirkeltjes. :o
Groet Marco
PS Je mag de juiste foto ook even mailen: marcombv [at] gmail punt com
-
Hoi Marco,
Kwam er net achter dat het na het uploaden naar het forum moeilijk te zien was. Heb een nieuw plaatje geplaatst, met dikkere lijnen.
Pas ook ff je e-mailadres aan in je vorige bericht. Doe dat als volgt: marcombv [at] gmail punt com. Anders loop je grote kans dat je overladen wordt met spam.
EDIT: plaatje zit nu ook in je mailbox.
-
Gezien bedankt!
Ga er vanavond mee aan de slag
Groet Marco
-
Dus ter verduidelijking maar een plaatje:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/regelaar.jpg)
Hoi Marco,
Kreeg net bericht van Marten Weistra dat hem iets opgevallen was. R7 (tussen IC-voet en instelpot) zit niet op de juiste plaats. Die moet dichter bij de instelpot zitten. Dus beide aansluitingen van R7 een gaatje naar rechts (zie foto).
-
Bedankt, had ook al een mailtje van Marten gekregen.
Moet toch maar eens over een sterkere bril na gaan denken. ;D
-
Hoi Marco,
Een bouwlamp van 500 Watt bij je werktafel, wil ook nog wel eens helpen. ;) ;D
-
De bouwlamp helpt inderdaad.
Ik snap niet dat ik R7 fout had aangesloten.
R7 op de juiste manier aangesloten en het werkt!
Voor de zekerheid alle soldeer punten ook maar even opnieuw gedaan en nu een wisselschakelaar er tussen plaatsen.
De locs kunnen inderdaad heerlijk langzaam (zonder bijgeluid) rijden.
Iedereen (en in het bijzonder Fred en Marten) heel hartelijk bedankt voor alle positieve input.
Misschien zie ik jullie wel op Eurospoor 2014 waar ik zaterdag naar toe ga.
Groeten Marco
-
Hoi Marco,
Gefeliciteerd!
Zo zie je maar weer dat elektronica en ''schemerduister'' slecht samengaan.
Zelf zet ik mijn computerbril op (bril speciaal op sterkte voor het dichtbij bekijken van de PC-monitor), bij het solderen aan printen.
Heb ook een VariFocus-bril, maar daarmee kan ik echt niets beginnen, wanneer ik pietepeuterig werk moet doen.
Ook heb ik een 18 Watt TL-buis (kleur 765) op 30 cm hoogte boven mijn werktafel hangen.
EDIT:
Misschien zie ik jullie wel op Eurospoor 2014 waar ik zaterdag naar toe ga.
Groeten Marco
Nee, helaas, kon geen Visum krijgen voor Utrecht e.o. (grapje).
Gezien mijn pecuniavoorraad, kan het er niet af om met de trein naar €urispoor te gaan en ook nog ''toegangsbelasting'' te betalen.
-
Boven mijn werkbank heb ik een 36 watt TL buis en die geeft prima licht.
Maar het solderen had ik naast de PC gedaan ivm de plaatjes uit de encyclopedie, en daar is dus duidelijk minder licht. :P
-
Hoi Marco,
Tja, solderen bij de PC noemen ze : ''zich bezighouden met duistere praktijken". ;D ;)
-
Gefeliciteerd Marco, dattiejut doet.
En Marten, bedankt voor het ontwerp, ik rij er inmiddels (met mijn uitgebreide versie) al jaren mee, zowel de märklin lok's als alle gelijkstroom materieel.
En alle anderen ook bedankt.
Groetjes
Wil Tweeendrie