BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bad-Aura op 20 May 2014, 20:13:02
-
Bron: telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22646227/__Papieren_kaartje_in_juli_weg__.html
Toppertje: extra 1 euro voor wegwerpkaartje ( leuk voor de toeristen!!!) want geen winst o.i.d.
ik hou m'n hart vast als iedereen moet in/uitchecken straks op bijv. A'dam CS, de toeristen op Schiphol op zoek naar de scanpaal...en weer uitchecken bij de poortjes op andere stations!!!dit wordt lachen!!!!
In bus en tram hebben toeristen er al problemen mee...
-
Nog in Londen geweest de laatste tijd?
London Transport gebruikt al jaren de OV-kaart.
In de ondergrondse geen probleem, de poortjes helpen je wel herinneren om uit te checken.
Op de bus is het wat lastiger.
Gelukkig zijn we kuddedieren. ;)
groeten
Hendrik Jan
-
Het zal mij benieuwen, in juli ben ik ook weer toerist in Nederland.
-
Leuk voor al die vaste klanten (trajectkaarthouders) die nog steeds niet kunnen inchecken.
Die mogen dus fors meer gaan betalen als ze buiten hun vaste traject willen reizen.
-
Je denkt dat NS daar gewoon wat voor vergeet te verzinnen...?
Zou dat niet een beetje erg naïef zijn om zo te denken...?
-
vertel!
Vertel dan ook gelijk waarom duizenden klanten nog steeds niet kunnen inchecken!
Dat is 1 van de redenen dat er nog steeds papieren kaartjes zijn.
-
Ik mis in het verhaal (in elk geval zoals het op nu.nl staat) wat de oplossing wordt voor de online gekochte en thuis geprinte kaartjes. Vind ik nu voor het incidenteel reizen een perfecte oplossing.
-
Heeft de rechter al uitspraak gedaan over het mogelijk schenden op meerdere punten een Europese verordening (http://www.nu.nl/binnenland/3779633/rechter-beslist-voorlopig-behoud-papieren-treinkaartje.html)?
-
Nog in Londen geweest de laatste tijd?
Op de bus is het wat lastiger.
In de bus hoef je daar niet uit te checken. Hetgeen het weer wat gebruiksvriendelijker maakt.
Tot nu toe nog nauwelijks gebruik gemaakt van de OV-chipkaart, gewoon een kaartje gekocht. Mag dus nu ook gaan aansluiten in de rij bij de paal :-\
Ik mis in het verhaal (in elk geval zoals het op nu.nl staat) wat de oplossing wordt voor de online gekochte en thuis geprinte kaartjes. Vind ik nu voor het incidenteel reizen een perfecte oplossing.
Dat zou nog een mooi allternatief zijn. Zeker als je gebruik maakt van verschillende vervoerders. Dat blijft een crime binnen die OV-chip. Alle palen langsgaan om je aansluiting te halen. Of, zoals op Arnhem Velperpoort: "Is dat een NS of een Arriva/Breng trein?"
Nou ja, zoals alle systemen, ik wen er wel aan en eenmaal gewend wordt het weer gewijzigd. ;D
Groet,
michel
-
Moet ik toch eens uitzoeken hoe ik een railrunner kaartje op de OV chipkaart van m'n kinderen krijg.
En hoe de meereis-korting voor m'n vrouw (ik heb een kortingskaart) nu geregeld is. Oorspronkelijk moest je op haar kaart een eenmalige ik-mag-40%-korting-hebben erop zetten. Probleem: we reizen dan vaak van van Utrecht via Zwolle naar Dalfsen. Laatste stukje is een andere vervoerder, dus dan moet je op Zwolle *weer* apart die ik-mag-voor-deze-ene-rit-korting-hebben erop zetten.
En... bij de terugrit weer twee keer, dus.
Dan is dat papieren retourtje dat ik tot nu toe kocht wel erg makkelijk.
Ik programmeer voor m'n beroep en m'n tenen krommen zich bij dit systeem...
Reinout
-
Railrunners kun je via de automaat op de kaarten van je kinderen zetten. Dit geldt ook voor de samenreiskorting.
Echter hoef je maar één keer die korting te laden voor de reis. Als je binnen 35 minuten overstapt naar een andere treinvervoerder wordt de samenreiskorting automatisch aangesproken.
Na die 35 minuten moet je hem weer opnieuw laden.
-
Hallo allemaal,
Het is bijna zover. Het enige wat nog een beetje begrijpbaar was aan het OV in Nederland gaat verdwijnen. Een normaal papieren kaartje wat dus zo'n 175 goed genoeg was moet nu definitief vervangen worden door iets waar alleen veelgebruikers van het OV iets van begrijpen. Ik heb vanmorgen ergens ander ruim 300 reacties gelezen en dat was een storm aan protest.
Ook ik vind het belachelijk dat je altijd minimaal € 20,- aan tegoed op je kaart moet hebben staan om aan een reis te kunnen beginnen. Zeker de mensen die maar heel af en toe met de trein reizen en ouderen begrijpen de OV kaart en het opwaarderen niet. Na alle ellende van treinen met vertraging, treinen die helemaal niet rijden door " logistieke problemen ", blaadjes op de rails en bevroren wissels ( terwijl in bijvoorbeeld Roemenie, Oostenrijk en Zwitserland de treinen op tijd rijden met een halve meter sneeuw ) wordt er nu weer een grote groep mensen de trein uitgejaagd de auto in. Voor toeristen zonder Nederlandse betaalmogelijkheden, ouderen en dagjesmensen wordt het een ramp...........
De regering is prima bezig om iedereen terug de auto in te krijgen.....volgens mij was het de bedoeling om mensen uit de auto en in de trein te krijgen.
Korte samenvatting; OV in Nederland is straks alleen nog maar voor mensen die genoeg geld hebben ( of een baas die OV betaald ) en bovendien een hoog IQ hebben. De rest van de mensen zoekt het maar fijn uit hoe ze van A naar B komen. Ik las al dat er iemand 20 kilometer vanaf huis zijn OV Chipkaart op moet gaan laden. Perfect systeem zo.
Ik blijf in elk geval lekker auto rijden en treinen die niet van een museumstichting zijn, zijn niet meer bedoeld om in te zitten, maar alleen om foto's van te maken en in model te laten rijden.
Groeten Ruud B.
-
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.
Railrunners kun je via de automaat op de kaarten van je kinderen zetten. Dit geldt ook voor de samenreiskorting.
Wel is het zo dat je dit per kaart moet doen. Kaart ervoor, keuze maken, kaart er weer voor, beginscherm, opnieuw.
En idem op de terugweg.
Duurt dus 5 keer zo lang ofzo.
Reinout
-
Ook ik zie het voordeel van de ov-chipkaart nog steeds niet.
Nu koop ik elke maand gewoon een maandtrajectkaart. Simpel 1x per maand een kaartje kopen bij de automaat.
De vervanger is een abonnement welke je via internet moet kopen, en dan nog eens op de automaat moet activeren op je kaart. Ook moet je dan voor elke rit apart in en uitchecken. Terwijl ik nu met het papieren trajectkaart gewoon in kan stappen zolang ik op me traject blijf.
Verder is het zo dat ik bij de overstap naar de ov-chipkaart in combinatie met een traject rvij abonnement gedwongen wordt om de reizen die ik buiten met traject zou maken achteraf te betalen door een automatische incasso. Hier voel ik niet veel voor. Het liefst zou ik een rit buiten me traject gewoon van te voren betalen (zoals je nu een kaartje koopt). Want wie zegt mij dat de registratie aan het eind van de maand wel klopt.
Maandtrajectkaart is gelukkig nog te koop tot 9 juli. Dus begin juli de laatste maar kopen. Echt één om te bewaren.
Nog een voordeel van de ov-chipkaart (merk je al nu steeds meer mensen er gedwongen gebruik van moeten maken). De in/uitcheck palen zijn er altijd te weinig. Stel de Romeo uit de ov-chipkaart reclame die nog even vlug de trein wel had kunnen halen omdat hij geen kaartje meer hoeft te kopen, maar simpel in kan checken. Dat werkt in de praktijk niet. Want op moment dat een trein op station aankomt gaat iedereen massaal uitchecken en kom je er echt niet zo makkelijk tussen om nog even vlug in te checken omdat je anders je trein mist.
Nieuwe slogan voor de ov-chipkaart:
"Met z'n allen massaal voor paal!"
-
Valt reuze mee hoor. Merk ik niks van.
Het systeem is even wennen, maar werkt verder goed. Maar ja, als je pas overgaat als het niet anders kan, kom je daar niet achter natuurlijk.
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol. Is overal hetzelfde.
-
Een normaal papieren kaartje wat dus zo'n 175 goed genoeg was moet nu definitief vervangen worden door iets waar alleen veelgebruikers van het OV iets van begrijpen.
Inderdaad, terug naar de trekschuit. Dat ging toch ook 200 jaar goed? ;)
De OV-chip kan best gebruiksvriendelijker en wat mij met name stoort, zie opmerking van dh3201, dat jezelf met geen mogelijkheid kunt zien wat er op je kaart staat en of je wel of niet ingechekt ben. Bij het uitchecken op drukke punten, metro of trams met name, is de apparatuur zo traag dat je niet goed kunt zien of je uitgechekt bent en wat je saldo nog is. Ondertussen ben ik wel verantwoordelijk... :-\
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Heel ingewikkeld is het allemaal niet. Je éven inlezen en het is duidelijk. Een auto rijden kost ook voorbereidingstijd en heeft loze uren; tanken, auto naar de garage brengen, bij een nieuwe auto lezen hoe alles werkt... Vergelijkbaar met je inlezen in het chip verhaal.
En oh ja. Rij een leasebak, maak incidenteel gebruik van het OV, maar al 6 jaar uitsluitend met de chip.
@Henk; herkenbaar! Leuk inderdaad. (y)
-
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.
Wel is het zo dat je dit per kaart moet doen. Kaart ervoor, keuze maken, kaart er weer voor, beginscherm, opnieuw.
En idem op de terugweg.
Duurt dus 5 keer zo lang ofzo.
Reinout
Voor zover ik weet kun je een railrunner voor een hele dag erop laden. Dus alleen bij vertrek 's morgens.
-
Tja, in de basis is de OV chipkaart erg leuk. Je hebt meer mogelijkheden enz. Alleen in de praktijk hebben ze het aardig weten te verklooien.
Paar dingen die makkelijk anders zouden kunnen maar nu vooral geld voor de vervoerders opleveren:
Minimale saldo op je kaart hebben. Ergens snap ik het wel maar 20 euro vind ik wel veel. Maar het grootste probleem, dit moet er ook weer opstaan bij het omchecken!
Omchecken is vervelend. Verschillende vervoerders wachten al niet op elkaar en dan moet je ook nog eens de polonaise bij het omchecken doen. En op stations met meer dan 2 vervoerders is het best lastig! Zeker nu de treinen van Syntus opeens rood zijn en het paaltje van Arriva ook... Nu snap ik dat het de administratie makkelijker maakt maar met papier was dit toch ook geen probleem? En als ze je al willen laten omchecken, had het dan genoeg gemaakt dat je hem alleen bij de paal van de vervoerder houd waar je mee verder bent. Dat je dan automatisch uitgecheckt bent bij de 1e vervoerder en in bij de 2e. Doe je dit nu perongeluk heb je de poppen aan het dansen door de manier waarop ze het hebben geïmplementeerd. Je kan daarna niet meet uitchecken bij de eerste vervoerder met de niet uit checken boeten tot gevolg.
En leuk die spits tarieven. (nog buiten beschouwing gelaten dat het niet goedkoper is geworden om buiten de spits te reizen maar gewoon duurder in...) Maar als je een kortingskaart hebt voor dal geld nu het moment van inchecken. Check je buiten de spits in heb je de hele reis korting, check je in de spits in heb je de hele reis geen korting. Dit verkopen ze leuk met dat je toch met korting in de spits kunt reizen door voor de spits in te checken. Maar ik wil juist niet in de spits reizen (zoals iedereen die het niet voor woon werk verkeer doet...) Maar soms komt het beter uit om toch net het staartje van de spits mee te pakken, zeg een kwartiertje. Ik ben dan een trein eerder op me bestemming. Maar dat zou nu betekenen inchecken zonder korting voor de hele reis! Ipv dat het gewoon automatisch schakelt... Ik wil best voor dat ene kwartier de volle pond betalen en daarna met korting. Met een kaartje kon dit wel, je kocht er dan twee. Je moest dan wel zelf kijken vanaf wel station je buiten de spits was. Digitaal zou dit makkelijk te regelen moeten zijn. Ook geldt de claim "voor de spits inchecken in reizen met korting in de spits" ook niet als je moet omchecken. Want omchecken is gewoon opnieuw inchecken...
En dan reizen met de bus... Thuis kan je niet opwaarderen, op het gemiddelde busstation kan je niet opwaarderen... Kom je er thuis achter dat je te weinig saldo hebt mag je zo'n 3x de prijs van de reis kaartje halen in de bus. Nu snap ik dat je niet op elke bushalte een automaat neet kunt zetten, maar waarom is dit niet verplicht op busstations?!
En een stukje met iemand meereizen, dat zit er ook niet meer in. Het is nu je hele reis meereizen of niet... Zou ik van Maastricht naar Lelystad willen en kon ik tot Almere met iemand met korting meereizen was dat eerst makkelijk. Nu is het niet meer mogelijk, zet je nu de meereiskorting op je kaart dan heb je tussen Almere en Lelystad geen geldig vervoersbewijs, je reist immers niet meer mee....
Met het tegoed wat je op je kaart moet hebben is het voor de zeldzame reiziger idd niet meer makkelijk. Ik snap niet waarom ze het niet mogelijk gemaakt hebben om een reis van A naar B op je kaart te laden. Dus gewoon voor je reis naar de automaat, van en naar invullen, de reis betalen en die er op te laden. Inchecken = reis gebruiken. Niets overbodig saldo op je kaart, niets problemen met laag saldo bij overchecken enz.
In en uitchecken bij gratis reizen, waarom?!
Allemaal dingen die ze makkelijk anders hadden kunnen oplossen. Maar veel van deze punten leveren nu meer geld op.
Afgelopen weekend ook van zo'n systeem in Brussel gebruik gemaakt. Maar vraag me niet of in het juist heb gedaan, dat heb ik ook niet kunnen vinden. ::) Dus voor een toerist is het ook niet altijd even makkelijk...
Timo
-
In en uitchecken bij gratis reizen, waarom?!
Omdat de vervoerders graag alle reisgegevens willen verzamelen!
-
Wat een ramp die hele OVchip.
11 april van nijmegen naar Heerlen met omweg op vrij reizen. Ik met papieren kaartje, stempeltje aan het begin en verder nergens aan hoeven denken. Mijn vrouw idem gratis maar dan digitaal, overal in en uitchecken. Voor de kat zijn kleine gaatje, bah.
13 april terug met een omweg, Ik met een papieren kaartje, verder nergens aan hoeven denken. Echtgenote de extra vrij reizendag opgehaald (is opeens dag 1 in plaats van dag 7 wat lochisch is voor een extra dag) en ingecheckt. Hele dag gezworven en in Nijmegen weer uitgecheckt, bljkt opeens, omdat we toevallig keken, geld afgeschreven. Was de extra vrije dag niet geladen maar de vrijreizendag van de volgende (nog net niet geldende) periode.
De servicebalie op het station kon niets doen. De helpdesk kon de vrijreizendag ook niet terugzetten, ze konden niet eens onze NS reishistorie boven water toveren en die van Arriva uiteraard ook niet. Het enige wat ter reparatie kon was twee vrijreizenkaartjes opsturen, papier dus.
Je wil niet weten wat je opeens moet doen om inzichtelijk te krijgen wat er gebeurt is en wat voor websites en inlogprocedures je moet gaan activeren.
Alle sh*t en risico's ligt bij de gebruiker en alle fouten is weer kassa voor de maatschappijen.
Als iets fout gegaan is op de chipkaart kan niemand het klaarblijkelijk herstellen. En hoe ik de extra vrijreizendag moet laden? Ik durf het amper te proberen.
Was vorig jaar in Lissabon en Porto, daar kost de chipkaart 50 cent en je hoeft alleen maar in te checken, kan zelfs voor een toerist niet fout gaan.
Sterkte iedereen,
Carel
-
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol.
Smaken verschillen, maar ik zie daar de lol niet van in (en kies daarom in den vreemde na een blik op de kaartautomaat van het lokale ov meestal voor een taxi).
Sowieso blijft ik het altijd een merkwaardige argumentatie vinden om om een slechte oplossing te rechtvaardigen door te wijzen naar andere slechte voorbeelden.
-
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.
Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Je moet je hooguit steeds weer verdiepen in de vele varianten en aanbiedingen die NSR je aandoet voor binnen en buiten de spits en jong en oud, maar dat staat helemaal los van het soort vervoerbewijs.
Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
Wat er wel aan die paaltjes mankeert is de plek waar ze staan op veel stations. Schiphol is wat dat betreft een regelrechte ramp. Als regel moet je daar zoeken achter een kudde Chinezen op het perron.
Neem inderdaad een voorbeeld aan Londen: je kunt er niet omheen!
Dirk
-
Je moet vooral geen vaste klant zijn (buiten de studenten om) ;D
-
Smaken verschillen, maar ik zie daar de lol niet van in (en kies daarom in den vreemde na een blik op de kaartautomaat van het lokale ov meestal voor een taxi).
Sowieso blijft ik het altijd een merkwaardige argumentatie vinden om om een slechte oplossing te rechtvaardigen door te wijzen naar andere slechte voorbeelden.
Jij gebruikt het woord slecht, ik niet. Zoals ik al schreef vind ik de OV-chip na enige gewenning een prima systeem. Ik heb uit de buitenlandse ervaringen al lang de conclusie getrokken dat aan het eerlijk beprijzen en vervolgens handig betalen van een ov-systeem kennelijk haken en ogen zitten. De oplossingen verschillen, maar je moet je eigenlijk altijd even verdiepen. Alleen het systeem in de metro van Moskou vond ik 30 jaar geleden supereenvoudig. Je gooide voor iedere rit een muntje van 5 kopeke in een apparaat, ongeacht de lengte van de rit. Dat werkt natuurlijk alleen als de bijdrage van de passagiers toch symbolisch is. Als van mensen een serieuze bijdrage of zelfs de kostprijs wordt verwacht, wordt zoiets als niet zo eerlijk ervaren. Dus gedoe met zones en hoe vast te stellen waar iemand instapt en uitstapt en zo verder. Nog steeds eenvoudig met een berg personeel die alles regelt, maar dat hebben ov-systemen al lang niet meer.
Een taxi kan handig zijn, maar wordt al gauw wat prijzig. Bovendien vind ik in heel wat steden het ov-systeem superieur aan welke taxi dan ook.
Natuurlijk kan het altijd beter. Met name het feit dat je hier als reiziger lastig kan worden gevallen met het feit dat er achter het systeem meerdere systemen en bedrijven zitten, is een misser. Dat had niet gehoeven.
-
Gezien die laatste opmerking, hoe kun je het dan nog een prima systeem noemen?
Volgens mij is juist de essentie van klantvriendelijke systemen dat de klant daar niet mee lastig wordt gevallen.
Ik wil best geloven dat voor regelmatige reizigers de chipkaart acceptabel is.
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen. Zowel de financiële drempel als het risico iets verkeerd te doen waardoor je mogelijk als zwartrijder wordt aangemerkt, hebben mij na twee ritjes op een geleende kaart doen besluiten dat ik dit maar niet moet willen. En ik ben echt geen uitzondering.
-
Alleen het systeem in de metro van Moskou vond ik 30 jaar geleden supereenvoudig. Je gooide voor iedere rit een muntje van 5 kopeke in een apparaat, ongeacht de lengte van de rit. Dat werkt natuurlijk alleen als de bijdrage van de passagiers toch symbolisch is. Als van mensen een serieuze bijdrage of zelfs de kostprijs wordt verwacht, wordt zoiets als niet zo eerlijk ervaren.
In 1986 in New York idem, maar dan 1 dollar per toegang tot het metrostation, ongeacht de lengte van de rit. Op sommige metrostations kon je ook nog overstappen zonder opnieuw een dollar te hoeven betalen.
In 2012 in Kiev idem, maar dan 2 hrivna per toegang tot het metrostation, ongeacht de lengte van de rit.
In 2012 ook nog in London met de Oyster gereisd, daar zat toen price-capping op. Als je op een dag meer dan het dagtarief had verreisd, dan werd er niet meer van je kaart afgeschreven. (Hooguit een pond borg bij het inchecken die bij het uitchecken weer teruggeschreven werd, maar dat weet ik niet meer zo precies).
-
Alleen al als ik zie wat er kan gebeuren. Een vriend heeft een abonnement. Reist met de rampstadrail en is ingestapt op een plek waar geen poortjes zijn maar wel palen. Helemaal vergeten in te checken. Controle. Wordt gezien als zwartrijder terwijl het abonnement gewoon geldig is. Dus een boete.
Natuurlijk kan je er van alles over zeggen. Feit is dat hij niet zwart rijdt. Dat is in het verleden met een abonnement nooit gebeurd voor de chipkaart.
-
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen.
Boeiend. Hoe je met dezelfde input tot verscillende meningen kunt komen:
En oh ja. Rij een leasebak, maak incidenteel gebruik van het OV, maar al 6 jaar uitsluitend met chip
Vrees dat we het nooit eens gaan worden dus hier. 8)
-
En de overige 20 euro wat niet gebruikt wordt en dus alleen maar digitaal is verdwijnt in de portemonnee van de NS en die trekken daar lekker rente van ??? :'(
20 euro maal het aantal reizigers, dat telt lekker op.
Sven
-
@ Marc tramt. Maar jij hebt dus blijkbaar al een chipkaart. De financiële drempel voor mij is dat ik al € 27,50 kwijt ben, voor ik een voet in de trein heb gezet. Die drempel wordt dan vanaf juli verlaagd naar € 1,-. Principieel verwerpelijk, maar daar kan ik me nog wel overheen zetten.
Maar doordat ik nog zo weinig van het ov gebruik maak, zijn alle automatismen verdwenen en is de kans zeer groot dat ik een essentiële handeling vergeet. Zeker als een handeling voor mij niet logisch is. Die twee keer dat ik met een chipkaart heb gereisd, vergat ik in beide gevallen uit te checken. Volstrekt onlogische handeling voor mij op dat moment. De reis is al achter de rug en dan moet ik nog iets met mijn kaartje doen. Gelukkig zijn er nog chauffeurs die opletten. Misschien dat dat na een tijdje een gewoontehandeling wordt, maar als je hooguit één keer per jaar in het ov zit, gaat het met die gewoonte niet goedkomen, vrees ik.
Dus waarom die verplichting om ook met losse kaartjes in en uit te checken? Het levert totaal geen extra informatie op, terwijl je het er de reiziger zoveel lastiger mee maakt. Een deel daarvan haakt dan al bij voorbaat af.
-
@ Marc tramt. Maar jij hebt dus blijkbaar al een chipkaart.
Het is nog erger.. Ik moet binnenkort een nieuwe omdat de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Geen idee hoe ik mijn tegoed over moet zetten overigens... Maar dat is een ander verhaal. ;D
En die €20,- heb ik uiteraard óók ooit een keer moeten betalen.... 8).
Kortom; systeem is voor verbetering vatbaar maar wat voor de ene incidentele reiziger een drempel is, is voor het voor de andere blijkbaar niet.
-
Ik kreeg, zonder dat ik er zelf iets voor had gedaan, opeens een nieuwe kaart thuis. Saldo wordt automatisch op de bij de NS bekende bankrekening terug gestort.
-
Op zich heb ik geen probleem met het systeem. Maar ik vraag me wel af waarom dit zonodig moest.... Is het goedkoper? Werkt het beter? Waarom moet je alles wat goed werkt en waar niemand van denkt. (Behalve een paar verveelde mensen bij ns ofzo) dat het beter anders kan veranderen?
Gr
-
Dus waarom die verplichting om ook met losse kaartjes in en uit te checken? Het levert totaal geen extra informatie op, terwijl je het er de reiziger zoveel lastiger mee maakt. Een deel daarvan haakt dan al bij voorbaat af.
Bij de NS wordt er dan in ieder geval met je meegedacht. Straks gaan de poortjes dicht en kom je er niet in zonder in en uit te checken ;D Probleem opgelost...
-
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.
Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Je moet je hooguit steeds weer verdiepen in de vele varianten en aanbiedingen die NSR je aandoet voor binnen en buiten de spits en jong en oud, maar dat staat helemaal los van het soort vervoerbewijs.
Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
Wat er wel aan die paaltjes mankeert is de plek waar ze staan op veel stations. Schiphol is wat dat betreft een regelrechte ramp. Als regel moet je daar zoeken achter een kudde Chinezen op het perron.
Neem inderdaad een voorbeeld aan Londen: je kunt er niet omheen!
Dirk
op schiphol staan de in/uitcheck paaltjes boven op plaza, NIET op het perron...
-
Bij de NS wordt er dan in ieder geval met je meegedacht. Straks gaan de poortjes dicht en kom je er niet in zonder in en uit te checken ;D Probleem opgelost...
Dus al die plattelandsstationnetjes krijgen ook poortjes?
Mag wat kosten, zeker.... ???
-
Nee, maar gek genoeg gaat ns geen apart systeem bedenken voor alle gratis reizenden (sowieso afschaffen) die in- en uitstappen op een plattelandsstationnetje.
Moet nog zien hoe dat verder gaat met die poortjes. In Woerden hebben ze de boel maar weer opengezet.
-
Twee weken terug was ik in Woerden en waren de poortjes dicht. Stonden er conducteurs bij die de poortjes openden voor de reizigers met papieren kaartjes.
-
Ja, maar die staan er maar een deel van de dag en tussendoor staat een poortje open. In de praktijk kan je dan dus altijd doorlopen.
-
Hallo iedereen
De reiziger wordt weer op kosten gejaagd. Of je moet minimaal € 20 voorruit betalen of je krijgt een boete van 1 €.
Ik heb ervaring met dit soort (automaat)-kaarten in verschillende landen.
Treinkaartjes voor de korte afstand in Japan hebben aan e achterzijde een magnetische laag. Je schaft ze aan in de automaat die geld wisselt, ook grote biljetten. Je hebt dat kaartje nodig om door een poortje het perron te bereiken. Aan het eind van de reis wordt dat kaartje door een soortgelijke automaat weer ingenomen. Als je te weinig hebt betaald wat voor vreemdelingen gemakkelijk kan gebeuren, ga je naar een speciale automaat die precies laat zien hoeveel je bij moet betalen, ZONDER boete !
In Taipei (Taiwan) betaal voor een EasyCard (chipkaart) statiegeld dat je op elk moment dat je wenst (bijvoorbeeld voor je het land gaat verlaten) via een automaat cash terug krijgt. En met zo'n EasyCard krijg je 20% korting ten opzichte van een enkele reis prijs. Voor een enkele reis koop je in de automaat een plastic munt met een chip erin die je aan het eind van de rit bij het uitchecken inlevert. Heel eenvoudig dus.
Voor een rit met Seoel Metro moet je voor een enkele reis via een automaat een chipkaart met statiegeld aanschaffen, het statiegeld krijg je via een aparte automaat aan het eind van de reis weer cash (munt) terug. Dit zonder een verhoogde ritprijs.
Zowel in Taiwan als in Korea worden deze chipkaarten binnen het systeem gerecycled, dus meerdere malen hergebruikt.
De Nederlandse oplossing is gewoon diefstal. Voor € 7,50 moet je een chipkaart aanschaffen die na vier of vijf jaar vervalt; je moet een minimaal bedrag erop hebben staan wat de uitgever van de kaarten een enorm werkkapitaal oplevert. Kassa voor de uitgever ! En die ene Euro extra is ook onterecht; ze voeren zo'n wijziging alleen maar door als het HUN geld bespaart, dat het de gelegenheidsreiziger meer geld gaat kosten is overduidelijk niet hun probleem. Dat Rover daarmee accoord gaat is voor mij onbegrijpelijk.
In andere landen kan het dus wel veel klantvriendelijker !
Een verontwaardigde Hans
-
En de overige 20 euro wat niet gebruikt wordt en dus alleen maar digitaal is verdwijnt in de portemonnee van de NS en die trekken daar lekker rente van ??? :'(
20 euro maal het aantal reizigers, dat telt lekker op.
Dat is dan weer niet de NS maar de grote geldklopper in het web (die overigens, ondanks dat je je chipkaart moet kopen, eigennaar blijft van de pas....) Trans Link. En ja, die hebben een enorme zak geld gekregen om te spelen.
Het hele idee van dde chipkaart is leuk. Het zou het reizen een stuk makkelijker kunnen maken. Als alle vervoerders maar meer samenwerken en alle kinderziektes of management beslissingen waren opgelost voor we dat ding echt moesten gaan gebruiken.
Timo
-
Het laatste open poortje om te spotten op het station in mijn plaats gaat dus dicht. :( Erg jammer, daar ik geen OV-chipkaart heb.
Grtjes Remy
-
samenvatting; OV in Nederland is straks alleen nog maar voor mensen die genoeg geld hebben ( of een baas die OV betaald )
Ik ben een van de duizenden gelegenheidsreizigers. Ik heb een baas die beslist een kaartje wil zien bij mijn reisdeclaratie. Tja... Hoe doe je dat bij een chipkaart? Uitdraaitje van je reisregistratie uitprinten? Iemand daar ervaring mee?
Als ik al een chipkaart zou aanschaffen ben ik dus aan een soort statiegeld van de kaart plus tegoed € 27,50 kwijt. Moet ik elke keer (ongeveer 4 keer per jaar) het tegoed opwaarderen met de reisprijs en minimaal twee paaltjes opzoeken niet vergeten dat deze paal alles goed in-uitleest.
Nee, dan liever een papierenkaartje via internet (ook digitaal:-). Betaal het juiste bedrag, print en ga maar in de trein zitten. Stap uit en ga in de trein van een andere vervoerder met hetzelfde kaartje. Declarareren? Gewoon je naam en personeelsnummer erop en inleveren.
-
En dan hebben we in Nederland heel veel politieke partijen die pretenderen om wegens milieuredenen het gebruik van de trein te promoten.
U leest hier de praktijk, en dat voor ongeveer de duurste treinreizen van Europa. ;D
Op 22 mei kunt u uw grieven over dit soort partijen en verantwoordelijken uiten.
( en ik ben niet voor niets aan het voorzitteren als er mensen komen stemmen :P )
Groeten, Alexander
-
Declareren? Gewoon je maandoverzicht printen, persooneelsnummer er op en inleveren.
Soms mag je best wat moeite doen om iets nieuws te leren...;)
Gr, Bert
-
Bij mijn werkgever zijn we met zijn 16.000 den. We kunnen allemaal een NS businesskaart aanvragen. Zonder abo of met abonnement. Reizen worden automatisch geregistreerd. Werkgever krijgt automatisch zijn registratie.
En tot 1.1..2015 gratis met de bus,tram, metro.
Kan ook voor kleine werkgevers.
Arnold
-
Het laatste open poortje om te spotten op het station in mijn plaats gaat dus dicht. :( Erg jammer, daar ik geen OV-chipkaart heb.
Grtjes Remy
ja, dat gaat een duur perronkaartje worden.... 7.50 + 20 euro tegoed...
gr
-
Eventjes massa-quoten...
Nog in Londen geweest de laatste tijd?
London Transport gebruikt al jaren de OV-kaart.
Ja, met het verschil dat daar ook al jaren poortjes staan die pas open gaan als je een geldig vervoersbewijs hebt, daar magneetstripkaartjes daar ook al jaren gemeengoed waren. (en, superhandig, er ook gewoon zichtbaar op geprint was wat je precies in bezit had)
Op de bus is het wat lastiger.
Hoezo. Eenheidstarief. Tap in, meer niet.
Leuk voor al die vaste klanten (trajectkaarthouders) die nog steeds niet kunnen inchecken.
Die mogen dus fors meer gaan betalen als ze buiten hun vaste traject willen reizen.
Uhm, ik zal eerlijk bekennen dat de NS het goed geheim houdt (ik reis weer sinds eind maart op een papieren maandtrajectabonnement) en vernam het van de automaat dat het per 1 april zou stoppen: dat werd vooruitgeschoven naar 1 mei, dat werd vooruitgeschoven naar 1 juni en nu dus nog later.
Het wordt een abonnement dat op de chipkaart moet staan en pas achteraf betaald wordt. Ik kan van alles vinden hoe het werkt (stomweg in- en uitchecken, of je nu op je vaste traject reist of niet) maar, en dat verbaast me niets, niets of ik meer ga betalen: het lijkt er nu op dat ik straks achteraf gewoon retour-reizen ga betalen. Een prijsverhoging die, gezien de historie volkomen te verwachten is.
Bart: die 35 minuten regel kende ik niet. Dat zou inderdaad schelen.
Is dat niet een uur? Ik meen me te herinneren dat je bij de trein namelijk ook een uur op een station mocht verblijven en bij uitchecken binnen het uur na inchecken, je ook weer gratis mocht uitchecken. Ik vind 35 minuten namelijk erg weinig.
Valt reuze mee hoor. Merk ik niks van.
Het systeem is even wennen, maar werkt verder goed. Maar ja, als je pas overgaat als het niet anders kan, kom je daar niet achter natuurlijk.
Toch snap ik nog steeds niet waarom er steeds massa's mensen op amsterdam CS bij de poortjes komen die om een mysterieuze reden niet uit mogen checken: dat was 2 jaar geleden al zo toen ik in amsterdam werkte en dagelijks het CS doorkruiste van de bus naar de tram, het gebeurt nu nog steeds. Mij maak je, zeker gezien de amateurs achter dit systeem, niet wijs dat al die mensen iets fout doen.
Toeristen is inderdaad kletskoek. Het correcte gebruik van de strippenkaart was ook nooit uit te leggen. Op iedere plek waar je komt is het doorgronden van het Ov-systeem een deel van de lol. Is overal hetzelfde.
Das toch grappig. Er was laatst familie uit Australië bij ons op bezoek. 40 jaar geleden hebben ze Nederland verlaten, in een tijd dat ze het nog snapten. Ze begrepen nu niets van het tariefstelsel, omdat dat buiten Noord-Holland weer anders lag dan in Amsterdam en de rest van de provincie.
Ook begrepen ze niet dat ze in de bus en tram wel met die kaart aan de haal moesten, maar op de treinstations alles openstond.
Ook begrepen ze niet waarom er geen goede toeristenopties waren. Het was dat wij 2 anonieme kaarten over hadden, die we bij het hotel afgeleverd hebben, anders waren ze kaalgeplukt in die 2 weken dat ze hier waren.
Het grootste onbegrip over de strippenkaart kwam toch vooral voort uit het feit dat toeristen niet wisten hoeveel zones ze doorkruisten. Als je ze uitlegde dat je simpelweg altijd het aantal zones + 1 strip moest stempelen en ze een goede kaart met zone-info bij zich hadden, was het vaak meteen helder. Nu is het echt niet meer uit te leggen: elke vervoerder heeft z'n eigen kaartjes, z'n eigen tarieven en z'n eigen regels. En die ene kaart, moet je dan ook nog juist gebruiken, want anders ga je enorm het schip in.
Bij het uitchecken op drukke punten, metro of trams met name, is de apparatuur zo traag dat je niet goed kunt zien of je uitgechekt bent en wat je saldo nog is.
En dit terwijl vooral dat laatste zo simpel opgelost kan worden: ze hadden moeten verplichten dat op elke lezer een pijltje zou staan met 'Restsaldo' en eentje met 'ritprijs' wijzend naar de plek waar die informatie op het display komt te staan.
Vrijwel elk ander land heeft naast een groen lampje om aan te geven dat de handeling goed gegaan is, ook een kort opflitsende rand of lamp, om aan te geven dat de kaart gelezen is. Op die manier is veel duidelijker of de informatie jouw kaart betreft of niet.
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Je hoeft je niet te schamen, dat snap ik ook niet.
Heel ingewikkeld is het allemaal niet. Je éven inlezen en het is duidelijk. Een auto rijden kost ook voorbereidingstijd en heeft loze uren; tanken, auto naar de garage brengen, bij een nieuwe auto lezen hoe alles werkt... Vergelijkbaar met je inlezen in het chip verhaal.
Ik nodig je uit om eens in Amsterdam te komen kijken, op een van de streekbuslijnen naar Purmerend. Op een van die streekbussen, die bijna voor de deur van een hotel in mijn stad stopt, stappen hordes toeristen op.
Die hebben vrijwel allemaal een wegwerpkaartje bij het GVB gekocht: als ze pech hebben zelfs een 24-uurs kaartje.
Probeer jij ze eens uit te leggen dat dat niet werkt in een EBS bus.
Ik heb het een keer met een heel gezin zien gebeuren, in de begintijd van EBS, toen ze werkelijk de allerslechtste en allersloomste chipkaartlezers van Nederland in gebruik hadden.
2 kinderen en moeder stapten in: hielden hun kaart netjes voor de lezer, die in de begintijd enorm zacht piepte en pas na 3 seconden een melding op het scherm gaf of de actie wel goed gegaan was of niet. Nog ernstiger: bij die van ons gaat de groene LED, die altijd brand, uit bij het lezen van de kaart, en ongeacht de uitkomst van de handeling, weer aan bij het afsluiten van de lees/schrijfactie.
Je hebt er dus geen fluit aan, maar die kinderen en moeder dachten dat het goed gegaan was.
Bij pa zag de chauffeur pas dat het een GVB kaartje was en zei dat ze een kaartje moesten kopen. Moeder reageerde meteen als door een hond gebeten, stak het kaartje omhoog en wees eerst naar het logo op de lezer en toen naar dat op het kaartje.
Ik heb de chauffeur toen gezegd dat er al 3 binnen waren en dat het geen zin meer had om ze nu nog terug te roepen (we praten over de spits, waarbij een grote menigte reizigers de bus binnen 4 minuten vult, waarna de bus vertrekt en de volgende voorrijd)
Die halte met dat hotel is ook mijn halte: ik heb ze geprobeerd uit te leggen hoe het systeem in elkaar stak, maar heb gezegd dat het een kutsysteem is en dat ze het beste bij hun hotel konden informeren naar anonieme kaarten die in bruikleen gegeven worden, omdat ze anders bakken met geld kwijt waren.
Wat een kabaal weer over de chipkaart. Je zou denken dat het het einde van de wereld is.
Tja, gek he als je mensen die nooit met het OV gaan gaat verplichten een chipkaart aan te schaffen: mij is volkomen onduidelijk waarom mensen die van samenreiskorting willen genieten op z'n minst een anonieme chipkaart aan moeten schaffen.
Ik en vele honderdduizenden met mij gebruiken dagelijks de ov-chipkaart zonder problemen.
Je vergeet erbij te vermelden of al die mensen dat vrijwillig doen: velen hebben geen keus en móeten wel met het OV, zoals ik. Ik heb echter halsstarrig zo ver mogelijk vooruit nog een papieren maand-trajectabonnement gekocht. Het gedrang rond die paaltjes, waar er veel te weinig van staan op het station waar ik uitstap (slechts 3 op een perron waar een man of 100-150 per trein uitstappen!) maar vooral het gedoe van ineens 2 handelingen per reis moeten verrichten terwijl ik vroeger zonder een vinger uit te hoeven steken zo de trein in kon stappen, hebben me tot dat besluit gebracht.
Ik kan er niks aan doen, maar ik zie dagelijks meer wachtenden bij de kaartautomaten en de loketten (sorry tickets en service balies) dan bij de in- en uitscheckpaaltjes.
En misschien heb je dan je antwoord: de chipkaart leeft blijkbaar niet onder die mensen. Die willen dat ding niet, willen blijven reizen zoals ze gewend zijn, geen risico lopen geld kwijt te raken dat ze gewoon in hun zak houden als er geen elektronische kaart gebruikt wordt, of niet geleefd worden door een cijfertjesgeile vervoerder, want daar is die hele chipkaart op gestoeld: de belangen van de vervoerders dienen, niet de klant als uitgangspunt nemen.
Gezien die laatste opmerking, hoe kun je het dan nog een prima systeem noemen?
Volgens mij is juist de essentie van klantvriendelijke systemen dat de klant daar niet mee lastig wordt gevallen.
Ik wil best geloven dat voor regelmatige reizigers de chipkaart acceptabel is.
Maar voor incidentele reizigers zoals ik, is de ov-chipkaart een grote belemmering om bus of trein te nemen. Zowel de financiële drempel als het risico iets verkeerd te doen waardoor je mogelijk als zwartrijder wordt aangemerkt, hebben mij na twee ritjes op een geleende kaart doen besluiten dat ik dit maar niet moet willen. En ik ben echt geen uitzondering.
Ik doe het niet snel, maar deze krijgt de spreekwoordelijke 'plus 1'
In 2012 ook nog in London met de Oyster gereisd, daar zat toen price-capping op. Als je op een dag meer dan het dagtarief had verreisd, dan werd er niet meer van je kaart afgeschreven. (Hooguit een pond borg bij het inchecken die bij het uitchecken weer teruggeschreven werd, maar dat weet ik niet meer zo precies).
Ook zoiets wat ooit in Nederland beloofd is, maar nooit van de grond gekomen is (nee zeg, de vervoerders zouden eens samenwerken)
Overigens zijn fouten in die price-capping ook bijzonder eenvoudig op te lossen daar. Je loopt gewoon een loket binnen. Hier zou je, als we het al zouden hebben, ongetwijfeld een formulier van 2 A4'tjes in moeten vullen, vergezeld van een bon uit een automaat of thuisprinter moeten opsturen.
Reist met de rampstadrail en is ingestapt op een plek waar geen poortjes zijn maar wel palen. Helemaal vergeten in te checken. Controle. Wordt gezien als zwartrijder terwijl het abonnement gewoon geldig is. Dus een boete.
Natuurlijk kan je er van alles over zeggen. Feit is dat hij niet zwart rijdt. Dat is in het verleden met een abonnement nooit gebeurd voor de chipkaart.
Precies zoiets had ik in Den Haag: zelf weet ik als Purmerender hoe de sneltramhaltes in Amsterdam werken. Haltes waar zowel een gewone tram als de sneltram stoppen, hebben palen voor de sneltram en in de gewone tram check je binnen in. Ik snapte de ophef toen niet, tot ik vorig jaar regelmatig naar Den Haag moest en op Laan van NOI uitstapte en die palen zag. Hoe moest ik nu weten wat ik moest doen? Ik kon het ook nergens vinden overigens en ben echt niet dom ingesteld.
Op zich heb ik geen probleem met het systeem. Maar ik vraag me wel af waarom dit zonodig moest.... Is het goedkoper? Werkt het beter? Waarom moet je alles wat goed werkt en waar niemand van denkt. (Behalve een paar verveelde mensen bij ns ofzo) dat het beter anders kan veranderen?
Ik durf er niet aan te twijfelen dat dit systeem duurder is dan het voorgaande. De hoeveelheid papier in de automaten zal misschien iets afnemen, maar gezien de incompetente amateurs die aan de software hebben mogen sleutelen, is alles erachter waarschijnlijk een megalomaan ICT-monster waar je handenvol werk aan hebt. De fysieke defecten aan apparatuur en de kosten daarvan heb ik nog niet meegenomen...
[...]
In Taipei (Taiwan) betaal voor een EasyCard (chipkaart) statiegeld dat je op elk moment dat je wenst (bijvoorbeeld voor je het land gaat verlaten) via een automaat cash terug krijgt. En met zo'n EasyCard krijg je 20% korting ten opzichte van een enkele reis prijs. Voor een enkele reis koop je in de automaat een plastic munt met een chip erin die je aan het eind van de rit bij het uitchecken inlevert. Heel eenvoudig dus.
Voor een rit met Seoel Metro moet je voor een enkele reis via een automaat een chipkaart met statiegeld aanschaffen, het statiegeld krijg je via een aparte automaat aan het eind van de reis weer cash (munt) terug. Dit zonder een verhoogde ritprijs.
Zowel in Taiwan als in Korea worden deze chipkaarten binnen het systeem gerecycled, dus meerdere malen hergebruikt.
En dát is het grootste probleem van het Nederlandse stelsel: een toerist kan niet in plaats A een kaart kopen en die, bij verlaten van het land, bij punt B weer inleveren, zonder dat daar kosten voor gerekend worden. Bij het GVB kan het geloof ik wel, maar alleen bij de loketten, waar er erg weinig van zijn en volgens mij ook pas na 2,50 euro aftrek administratiekosten en bij een minimumbedrag van 10 euro. Dat was tenminste zo de laatste keer dat ik die voorwaarden doorliep.
De Nederlandse oplossing is gewoon diefstal. Voor € 7,50 moet je een chipkaart aanschaffen die na vier of vijf jaar vervalt;
En wat nog veel erger is: in East-West consortium, het consortium dat opgezet werd aan het prille begin van de chipkaart, zat ook de vervoerder en uitgever van de kaart in Hong Kong. Die had uit onderzoeken betrouwbare cijfers overgehouden dat het aantal defecte kaarten 5 jaar na uitgifte wat toenam, maar niet schrikbarende problemen opleverde en de meeste kaarten nog zo'n periode meekonden. Daar de vervoerscijfers in dat land nog 'ietsje' massaler zijn dan hier, is er daar gekozen om de kaarten gewoon na die periode te vervangen: zonder poespas krijg je een nieuwe.
Hier in Nederland dachten de zakkenvullers meteen: leuk advies, maar wij zeggen gewoon dat die kaarten 5 jaar geldig zijn, we vragen er een fortuin voor en niemand zal klagen: iets dat helaas waarheid is geworden.
En die ene Euro extra is ook onterecht; ze voeren zo'n wijziging alleen maar door als het HUN geld bespaart,
Het is ook klinkklare onzin. Zo'n Mifare Ultralight, lees, de wegwerpchipkaart, kost geen drol. Koop ze per 5 miljoen in en je hebt een tag die waarschijnlijk nog niet eens een tiende van een cent kost.
De bedrukking hoef je niet mee te rekenen: die is er nu ook al op een gewoon papieren kaartje.
De Mifare 4k, de gewone chipkaart, kost per 5 miljoen slechts 4 eurocent per stuk: bedrukkings en programmeerkosten komen waarschijnlijk op 50 cent per kaart.
dat het de gelegenheidsreiziger meer geld gaat kosten is overduidelijk niet hun probleem. Dat Rover daarmee accoord gaat is voor mij onbegrijpelijk.
Dat Rover überhaupt akkoord gegaan is met de chipkaart is iets wat ik nooit zal begrijpen: ze hebben een lijst opgesteld van 11 punten waar dat ding aan zou moeten voldoen voor zij 'm zouden accepteren. Van die 11 punten is er nooit aan 1 voldaan. Men ging uiteindelijk met veel geschreeuw weg van de onderhandelingstafel: men zag er met de koppige vervoerders geen heil meer in dat het ooit nog goed zou komen. Een begrijpelijk besluit, maar later zijn ze doodleuk teruggekeerd en hebben verder nooit meer wat tegen die kaart gedaan.
-
In- en uit checken bij verschillende vervoerders snap ik helemaal niets van. Het is toch één kaart?
Dat lijkt me logisch. Door bij elke vervoerder in- en uit te checken worden de opbrengsten zo eerlijk mogelijk aan die vervoerders toegerekend. Is één van de redenen waarom de chipkaart is ingevoerd. Vroeger was het maar nattevingerwerk. Je kocht in Roosendaal een kaartje naar Geldermalsen. Dan kon je via Den Bosch of via Dordrecht. Ging je over Den Bosch, dan reisde je alleen met NS. Ging je over Dordt, dan ging het laatste stuk via een andere vervoerder. Maar ze konden dus nergens aan zien welke route je nam.
Het grootste onbegrip over de strippenkaart kwam toch vooral voort uit het feit dat toeristen niet wisten hoeveel zones ze doorkruisten. Als je ze uitlegde dat je simpelweg altijd het aantal zones + 1 strip moest stempelen en ze een goede kaart met zone-info bij zich hadden, was het vaak meteen helder.
Dat onbegrip lag aan het feit dat Nederland het altijd anders wil doen. In Duitsland hadden ze al eerder de strippenkaart, en de vervoerders gingen daar op bezoek om te zien hoe het werkte. Heel simpel: aantal strippen = aantal zones. Nee zeiden de Nederlandse vervoerders, dat is te goedkoop. Wij willen aantal strippen = aantal zones +1. Vreemdelingen die in beide landen reisden gingen dan wel eens de fout in.
Verder zou de informatievoorziening in Nederland een stuk beter kunnen. Probeer als vreemdeling op een station met gesloten loketten er maar eens achter te komen hoe het systaam werkt. Nergens te zien.
Kom je b.v. in München Hbf binnen, en ga je naar het S-Bahn station, dan loop je tegen een enorm bord aan waarop het hele systeem wordt uitgelegd. Je moet even de tijd nemen om het te lezen, maar binnen 5 minuten weet je alles.
-
NS gaat het land door met de aanbieding om een chipkaart aan te schaffen voor 2 euro.
Vanaf 2 juni ook verkrijgbaar via internet.
Bron: https://twitter.com/NS_online/status/469058239171395584
-
Lullig.... Eerst zo veel mogelijk mensen afzetten. En dan uit angst dat de rest niet meer met de trein zal reizen opeens die dingen in de aanbieding gooien...
Weet iemand trouwens iets van het systeem in luxembourg. Ik zag daar ook paaltjes die wel wat weg hadden van een kaartlezer iod.
Gr
-
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.
Bij de supermarkt is het bier ook niet het hele jaar de aanbiedingsprijs toch?
-
Hoi;
Ik heb zo'n Businesscard van de werkgever, pivéreizen mag ik daarmee niet, kom ik te laat op een vergadering of zoiets kunnen ze mooi checken of ik wel op tijd ben vertrokken ..... die chipcard is een mooi controlesysteem en met een beetje fantasie kunnen ze je vooraf al reisadvies sturen als ze je reispatroon eenmaal gecheckt hebben ;D.
Privé zien ze me, als't ff kan, niet meer in het OV, het is [afgezien van die zotte Chipcard] inmiddels zo prijzig dat je al snel vanaf 2 mensen goedkoper uit bent met de auto, bovendien is de auto in het algemeen veel ... veel ... sneller !
In regio's in Nordrhein-Westfalen [D] koop je in de bus gewoon een "Familiënkarte" voor 7,50 en daarmee reis je dan met 5 personen de hele dag door de betreffende vervoersregio.
Groet.
-
Pffff wat een problemen allemaal.
Toen 175 jaar geleden de eerste spoorlijnen werden aangelegd waren de boeren bang voor de melkgift van hun koeien.
Alles wat nieuw is roept weerstand op en deze discussie is daar het levende voorbeeld van.
Gewoon WILLEN wennen aan iets nieuws, het doet echt geen pijn
En nee, niets is volmaakt dat door mensen is bedacht en/of gemaakt.
Dirk
-
Dat van die koeien bleek niet waar te zijn.
Dat je per gezinslid (afgezien van kortingsacties) 7.50 kwijt bent voordat je überhaupt mag reizen: is wel waar.
Dat het me staks bij de automaat 4x langer duurt dan bij het kopen van papieren kaartjes: ook waar.
Dus... het is niet ongegrond gemopper over iets nieuws. Het is gegrond gemopper over iets nieuws dat oorpronkelijk met allerlei mooie beloften was omgeven dat het makkelijker zou worden maar dat die beloften niet waarmaakt.
Ik bedoel... oorspronkelijk zou de kaart na een aantal ritten merken dat je met een week/maand abo goedkoper uit was geweest en je dan verder geen geld meer zou gaan vragen. In de werkelijkheid kan die kaart niet eens retourtjes aan...
Reinout
-
Dan mag je natuurlijk ook wel de verbeteringen noemen. Het is een echte universele ov-kaart. Dat was de strippenkaart niet eens en bij al die buitenlandse voorbeelden die ik ken en/of hier worden genoemd, hebben ze daar al helemaal nooit van gehoord.
-
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.
Bij de supermarkt is het bier ook niet het hele jaar de aanbiedingsprijs toch?
bij een supermarkt hoef je toch ook niet te betalen om naar binnen te mogen..... ::) :o
gr
-
Daar ging jou eerdere uitspraak niet over.
Als je naar de supermarkt gaat heb je ook een portemmonee bij je waar je geld inzit, die heb je ook een keer moeten kopen :p
-
Ze kunnen dit gewoon maken omdat ze weten dat de Nederlanders het toch wel zullen slikken, en niet (zoals bijvoobeeld in de Arabische landen) in opstand komen tegen dergelijke beslissingen van bovenaf. Die paar afhakers (die in deze case dus niet meer met het OV gaan) boeit ze ook niet zo, kunnen ze door kortere treinen inzetten weer op bakkilometers bezuinigen ;D
-
Zelf vind ik de OV Chipkaart een verademing t.o.v. de strippenkaart. € 7,70 Vooruitbetalen, en altijd (bij een 15-strippenkaart) een strip over aan het eind. Heel vervelend voor mensen als ik, die maar heel af en toe met de bus/tram/metro reizen.
Bovendien lange wachttijden bij de haltes op bepaalde momenten door vervoerders die "winkelkaartjes" en dergelijke hadden, die de reizigers contact af dienden te rekenen bij de chauffeur.
Stukken beter nu, de vooruitbetaling is net iets meer dan de helft van het strippenkaarttarief.
Met de trein is het me een beetje om het even of ik met een kaartje of de chipkaart reis. Meestal reis ik met een jaartrajectkaart, en buiten mijn traject verplicht met een papieren kaartje. Per juli kunnen trajectkaarthouders overigens een digitaal kaartje kopen, die wordt op de chipkaart geladen bij de automaat (zonder de € 1 toeslag). Prima oplossing.
Ook de optie voor de Zeer Incidentele Reiziger om een los kaartje te kunnen blijven kopen tegen een geringe opslag, is prima. Voor deze Zeer Incidentele Reizigers is de prijs bijna altijd van ondergeschikt belang voor de keuze van de modaliteit. Toeslag te duur? Dan maar OV chipkaart...
-
Als je naar de supermarkt gaat heb je ook een portemmonee bij je waar je geld inzit, die heb je ook een keer moeten kopen :p
Vreemde vergelijking. De vervoerders dwingen je nu om een tweede portemonne te kopen.
-
Weet iemand trouwens iets van het systeem in luxembourg. Ik zag daar ook paaltjes die wel wat weg hadden van een kaartlezer iod.
Gr
Het systeem in Luxemburg is heel simpel en voordelig (y).
Voor € 1,20 koop je een Kuurzzäitbilljee waarmee je een uur in de trein mag zitten. Voor € 4,00 koop je een Dagesbilljee. Beide kaartjes zijn geldig in zowel trein als bus.
Vorige week kocht ik een chipkaart en liet daar 5 dagkaarten op zetten. Kosten € 16,00, want als je er 5 koopt betaal je er vier. Dus een dagkaart voor trein/bus voor € 3,20. Altijd geldig van inchecken (zo'n leespaal) tot de volgende ochtend 04.00 uur. Eerste klasse is 50% duurder.
Tegenwoordig ook kaartjesautomaten op alle stations. Koop je zo'n kaartje is dat direct geldig gemaakt voor die dag. In het voren kaartjes kopen gaat dus niet. Prijzen als hiervoor genoemd.
Kaartjes koop je ook bij de conducteur voor dezelfde prijs, maar vanaf 1 juni 2014 betaal je € 1,00 extra.
Zo is treinreizen een feest! :)
Info? www.cfl.lu
-
Daar ging jou eerdere uitspraak niet over.
Als je naar de supermarkt gaat heb je ook een portemmonee bij je waar je geld inzit, die heb je ook een keer moeten kopen :p
niemand die jou verplicht een portemonnee bij te dragen hoor...
gr
-
En als ik alleen een brood wil kopen ben ik ook niet verplicht €20,- mee te nemen.
Timo
-
niemand die jou verplicht een portemonnee bij te dragen hoor...
gr
Nee, een chipkaart ook niet, je kunt ook een kaartje uit de automaat trekken, maar dat kost je dan een euro.
De vergelijking van mij is idd krom en dat wist ik ookwel, maar er staan wel meer kromme dingen genoemd hier... ;)
-
En als ik alleen een brood wil kopen ben ik ook niet verplicht €20,- mee te nemen.
Timo
Klopt, maar wel voldoende saldo op je rekening.
Grt, Ronald.
-
Weer een stukje nostalgie weg. Ik heb er gelukkig genoeg bewaard. Hier het eerste kaartje voor de openingsrit Sittard - Heerlen 1896.
Dit is een origineel exemplaar.
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinkaartje_1896_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinkaartje_1896_001.jpg)
-
Ach, eens komt er een tijd dat we originele exemplaren van gebruikte chipkaarten gaan verzamelen. 8)
-
Dat is geen afzetten, dat heet nou gewoon een aanbieding.
Uhm, misschien is dat slechts mijn vreemde denkwijze, maar: 150% winst is GEEN aanbieding!
Er wordt normaal ook maar slechts zo'n 1200% winst gemaakt op die kaarten: de prijs is absurd hoog. Mensen slikken het, omdat we hier niet zo technisch onderlegd zijn als in de rest van de wereld en denken dat die technologie echt zoveel geld kost.
In landen waar dit soort techneuterij de normaalste zaak van de wereld is krijg je dit echt niet door de strot van miljoenen geduwd voor die prijs.
@ SimonH: grappig, je zegt zelf dat je ten tijde van de strippenkaart amper met het OV ging en dus altijd wat overhield. Dan ben dus gewoon niet zo slim geweest! Je had dan kaartjes in het voertuig moeten kopen. Slechts ietsje duurder dan de voorverkoop, maar je voelde je dan tenminste niet bestolen omdat je wat overhield.
Waar ik heen wil: hou op met vergelijkingen trekken die er niet zijn!
De vooruitbetaling is hier ten opzichte van de strippenkaart zo'n 150% geworden: beetje exorbitant, niet? Ga je het vergelijken met de chipkaart, dan praat je in deze regio nog steeds over een achterlijke verhoging tussen de 70 en 130%. Het is geen uitweg meer voor als je een keertje echt ergens moet zijn maar toevallig te weinig saldo hebt, maar meer een guillotine die met een zijden draadje hangt te wachten om te vallen: hier zijn reizigers gewoon doodsbang dat ze een keer 'rood staan'.
Je uitspraak over maandtrajectkaarthouders klopt overigens niet: ook daarvoor maakt men het weer nodeloos ingewikkeld door het product niet aan te bieden bij de kaartautomaat, maar alleen per internet of telefoon aanvraagbaar te maken.
De Zeer Incidentele Reiziger wordt een mogelijkheid ontnomen om gemakkelijk met iemand mee te reizen: leg mij eens uit waarom die ZIR op z'n minst een anonieme chipkaart moet hebben om korting te krijgen?
-
[even wat gal spuwen]
Juist, ik ben zo erg dat ik zo nu en dan zelfs mn camera vergeet als ik op pad ga om plaatjes te maken. Wanneer ik straks gedwongen wordt om een OV chipkaart aan te schaffen, moet ik gaan "onthouden" dat ik altijd moet in- om- en uitchecken. Yeah right, een zelfs een vis leren praten is kansrijker dan dat. Voor mij en met mij velen is het gewoon belangrijk dat ik van tevoren kan zien wat mijn reis wordt, wat ik daarvoor betaal, en dát ik heb betaald. Bij mij weten hebben chipkaarten nog geen beeldschermpje met je actuele status daar op te zien? Maar afijn, ik heb alleen een OV chipkaart van mn ouders mee wanneer ik met de bus moet, en zelfs dat is nog nooit een succes geweest. Ik snap niet dat NS wil voorkomen dat wij de mogelijkheid hebben vooraf te betalen en te weten waar we aan toe zijn. Ik snap dat er duizenden mensen dagelijks gebruik maken van het chipding, en dat dat vrijwel altijd goed gaat, maar ik vind het buitengewoon oneerlijk dat NS hen die dat overzicht niet hebben, een euro toeslag laat betalen. Op jaarbasis is dat voor mij toch wel twee keer op en neer van Haarlem naar Amsterdam.
Goed te horen dat dit allemaal van tijdelijke aard is, want elke reiziger (uitgezonderd de zwartrijder) staat op nummer 1, 2 en 3 en omdat men dat met droge ogen propogeerd zal het allemaal wel goedkomen.
[/even wat gal spuwen]
-
Weer een stukje nostalgie weg. Ik heb er gelukkig genoeg bewaard.
Off topic: fraai treinkaartje! Het enige Edmondsonkaartje in mijn collectie is van de laatste rit met de 3737 naar het spoorwegmuseum in 1958.
Eelco
-
Uhm, misschien is dat slechts mijn vreemde denkwijze, maar: 150% winst is GEEN aanbieding!
Er wordt normaal ook maar slechts zo'n 1200% winst gemaakt op die kaarten: de prijs is absurd hoog. Mensen slikken het, omdat we hier niet zo technisch onderlegd zijn als in de rest van de wereld en denken dat die technologie echt zoveel geld kost.
In landen waar dit soort techneuterij de normaalste zaak van de wereld is krijg je dit echt niet door de strot van miljoenen geduwd voor die prijs.
Dat is een aanname van jou dat er 150% tot 1200% winst op zit, maar NS zal de kaarten ongetwijfeld inkopen bij Translink die er ook het nodige aan wilt verdienen, verder hebben we nog het het bedrukken en programmeren van de kaarten, het vullen van de kaartautomaat,het transport daarnaartoe en zo zijn er nog wel wat zaken te verzinnen die genoeg onkosten met zich mee brengen.
Verder kun je zeggen dat het geen aanbieding is, maar de winstmarge is daar natuurlijk irrelevant voor, de AH verdient immers ook nog genoeg aan jouw kratje pils als die in de aanbieding is... ;)
Sowieso wil je niet weten wat er soms voor marge's op producten zitten, tot het belachelijke af...
Overigens kan het nog veel gekker, de lokale afvalverwerker hier werkt met afgesloten vuilcontainers die te openen zijn met een chipkaart.
Nou, wees er maar zuinig op, want bij vermissing durven die maarliefst €25,- euro te vragen voor een nieuwe pas, daarmee vergeleken is de OV Chipkaart dus nog een koopje... ;)
Toen er nog gewoon een deksel op de container zat, koste me dat ook niets...