BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Schiespoor op 11 April 2014, 06:58:58

Titel: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 11 April 2014, 06:58:58
Ben gecharmeerd van Code 75 rail en heb wat Peco spul aangeschaft. Nu verder. We komen een beetje in de uithoeken van de spoormodelbouw, maar Code 75 lijkt mij een aantrekkelijk alternatief. Wie even verder zoekt, vindt nog fijner spul, Code 70 en dan kom je daarna in het heilige der heiligen, Proto 87, waar de strenge normen heersen. Ik zoek een compromis. Met Peco Code 75 ben ik tevreden, ik zie het helemaal zitten om daarmee de baan in de belangrijkste zichtdelen te gaan opbouwen. Wissels zijn er van Weinert en Weller, zowel zelfbouw als- ietwat prijzige- gebouwde versies. AnyRail heeft ze ook, dus ik kan mijn plan makkelijk aanpassen. Nu zag ik nog op de Amerikaanse sites Micro Engineering staan voor Code 70 maaar geen idee of dat in Houten of in Nederland uberhaupt verkrijgbaar is. Bestellen kan ik niet in buitenland, daar heb ik de mogelijkheden niet voor (ik heb geen credit cards). Iemand een suggestie waar er vrienden zijn in de finescale wereld die meer weten? Het is dun gezaaid in dit landje met het fijnere spul. Dat wordt in ieder geval veel Internet bestellen. Winkels hier hebben praktisch niets op dat gebied.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Falkenberg op 11 April 2014, 11:20:33
De juiste rails heeft maar deels met railhoogte te maken. Peco is met zn code 75 laag, maar daarnaast gebaseerd op engelse voorbeelden. Micro engineering is weer op US spoor gebaseerd. Dat zie je bij beide terug in de afwijkende (van NL en D) ligging van de bielzen en andere details. Wil je finescale doen, en je wilt europees bouwen is een Micro Engineering wissel dus juist een stap terug het streven naar voorbeeldgetrouwe rails. Met Weinert en de wissels van Günther Weller  lig je voor finescale meer op de goede weg. En Weinert is ook goed verkrijgbaar.

dirkjan
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 April 2014, 11:59:27
Ik ben zelf een voorstander van Peco code 75. Wat het Engelse voorbeeld betreft, ik vermoed dat je dan de uitvoering van de wissels bedoelt. De flexrails kunnen er voor een Nederlandse modelbaan goed mee door. De wissels bouw ik zelf, met dezelfde spoorstaven, waar ik dan een stuk flex voor opoffer.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 11 April 2014, 13:03:05
Bedankt beiden voor de suggesties. Zelf wissels bouwen is de moeite waard om eens te proberen. Ben blij dat Peco Code 75 er mee door kan. Er is niet heel veel anders toch? Iemand ervaring met railbouw met houten bielzen e.d.? Dat lijkt me wel iets dat je goed moet plannen en uittekenen.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Mudhen op 11 April 2014, 20:20:56
Bij finescale / proto 87 wordt over het algemeen zelfbouw gehanteerd. Voor wat betreft NE/DU voorbeeld lijkt mij Weinert een goed (kant en klaar) alternatief. Echter ben ik na mijn recente ervaring (daarvoor Peco code 75) met Tillig Elite ook daarvan erg gecharmeerd geraakt.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Ronaldk op 11 April 2014, 21:13:25
Inderdaad veel zelfbouw in de finescale en  proto-87. Voor de duitsland rijders onder de Proto 87 / finescale-liefhebbers... De duitse website :  H0-pur.de / HP1 (http://www.h0pur.de/) van Willy Kosak. Dat is een fabrikant die helemaal gespecialiseerd is in proto-87. Schrik niet van de prijzen die gevraagd worden voor bepaalde onderdelen ....

Groet Ronald.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 11 April 2014, 21:39:17
Jongens allemaal bedankt voor de nuttige tips. We gaan het allemaal eens op een rijtje zetten. Zijn er in Nederland groepen of clubs die werken in finescale en proto en is er in Houten bv. een kraampje voor te vinden?
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Ronaldk op 11 April 2014, 21:45:31
Hoi,

Tja... Ik ken houten niet zo heel goed... maar meestal staan er niet veel "finescale"-specialisten op dit soort beurzen. Neem anders eens een kijkje bij de heren en dames van "Fremo".  Website Fremo (http://www.fremo-net.eu/188.html?&L=7)

Groet Ronald.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Falkenberg op 11 April 2014, 22:37:41
Yep, ik rij RP25-finescale binnen de Fremo. Pur is me net ff een stap te ver (en ik heb er teveel materieel voor)  ;)

dirkjan
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 11 April 2014, 23:10:14
Bedankt allemaal ik ga gewoon eens wat spullen bestellen bij Weller of Weinert, echt gaaf spul is dat.
Is er ook een officieel Nederlands adres bekend van deze groepen of verenigingen. Op de Duitse Fremo site werkte de NL link trouwens niet. Ik vraag maar...
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 April 2014, 23:47:01
Even wat misverstanden rechtzetten:
De duitse website :  H0-pur.de / HP1 (http://www.h0pur.de/) van Willy Kosak. Dat is een fabrikant die helemaal gespecialiseerd is in proto-87.
H0-pur is niet hetzelfde als proto-87. Er is een subtiel verschil in wielafstand en plaatsing van strijkregels. Maar dat verschil is net genoeg om ervoor te zorgen dat beide normen niet compatibel zijn.

Yep, ik rij RP25-finescale binnen de Fremo.
RP25 vind ik niet echt finescale. RP25 is helemaal compatibel met NEM310.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Ronald Halma op 12 April 2014, 00:09:00
Bestellen kan ik niet in buitenland, daar heb ik de mogelijkheden niet voor (ik heb geen credit cards). Iemand een suggestie

Om in het buitenland te bestellen voldoet tegenwoordig PayPal. Velen accepteren dat, en met PP heb je geen CC nodig maar kun je die koppelen aan je gewone bankpas.

Iemand ervaring met railbouw met houten bielzen e.d.? Dat lijkt me wel iets dat je goed moet plannen en uittekenen.

Ja, kijk in mijn draadjes van de Civil War baan en de Lake Louisa baan.

Als je fijne rails wilt, waarom kijk je dan niet eens bij Mein Gleis van Weinert? Dat ziet er echt goed uit en is Europees georiënteerd.

Je schrijft dat onder code 70 het heilige der heiligen is. maar RP25 wielen gaan nog over code 40 als het moet. Dus heel erg exotisch is dat niet. Proto en Pur gaat meer over het totaal. Zij beschouwen de rail als model, maar dan moet je ook met je materieel aan de slag en ook de scenery. Want de Pur gedachte is een complete gedachte.

Een oude Fl* met RP25 wielen op een stuk Pur rails zal 't niet gaan worden denk ik ;) Dus je moet daar wel over nadenken.

Ik zou voor Weinert gaan :)
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Falkenberg op 12 April 2014, 08:04:56
RP25 vind ik niet echt finescale. RP25 is helemaal compatibel met NEM310.

Tussen vinden en zijn zit een verschil. Finescale RP25 (code 88 wielen) en een spiemaat van de wissels >14,6mm is fijner dan NEM310
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Tom Z. op 12 April 2014, 08:12:45
Begrijp ik het goed en zijn RP 25 en NEM 310 niet compatibel ??
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 12 April 2014, 09:07:35
Aanpassen van de flenshoogten e.d. doe ik niet, het materieel is vrij recent. Het gaat me alleen maar om een fijnere indruk. Proto 87/Pur gaat me te ver. En eerlijk gezegd vind ik Tillig Elite al heel fraai en mooi laag en vooral slank profiel, maar in bepaalde delen wil ik nog meer detail. Met dus die extreem slanke en lange wisselvarianten en kruisingen van Weller bv. die Tillig niet in huis heeft. En dan zit ik ook nog eens met een gepland schaduwstation in Code 100 rails die ik nog over heb en Peco wissels. Moet ik daar vanaf of kan dat allemaal met overgangen?
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Falkenberg op 12 April 2014, 09:18:43
Als je zuiver je sporen legt kun je nog prima je code 100 in je schaduwstation gebruiken. Alleen scherpe wissels kunnen roet in het eten gooien als je met fijnere wielen gaat rijden.

dirkjan
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 09:39:08
Finescale RP25 (code 88 wielen) en een spiemaat van de wissels >14,6mm is fijner dan NEM310
Nou ben je wat dingen door elkaar aan het roeren. Als je met code 88 wielen gaat rijden, dan moet je inderdaad je wissels aanpassen of zelf bouwen. Maar op wissels volgens NEM 310 moet je code 110 wielen gebruiken, anders zakken ze in de puntstukken.
En wat is de spiemaat van de wissels? Ik ken wel de speermaat, maar dat heeft betrekking op de wielen (maat B uit de NEM)

Alleen scherpe wissels kunnen roet in het eten gooien als je met fijnere wielen gaat rijden.
Als je met fijnere wielen gaat rijden, dan moet je ook "fijnere" wissels gebruiken. En de scherpte (puntstukhoek) doet er dan niet toe.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: E.r.i.k. op 12 April 2014, 10:09:21
Roco heeft inlegstukjes voor het RocoLine wissel programma, nummers 98019 en 98020, speciaal voor RP25 wielen.
Daarna hobbelen alle normale wielen uiteraard!

Mvg,
Erik
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 10:48:04
Die inlegstukjes zijn intussen al weer uit de handel genomen. Het is ook een onzinprodukt. Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Falkenberg op 12 April 2014, 11:03:17
Nou ben je wat dingen door elkaar aan het roeren. Als je met code 88 wielen gaat rijden, dan moet je inderdaad je wissels aanpassen
Euh, ja? Jij geeft aan dat je het niet finescale vind? Ik weet prima wat ik daarvoor moet doen hoor, dankjewel.

Citaat
Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.

En als het niet op elkaar afgestemd is, zijn ze reuze handig. Niet iedereen heeft tijd en geld om alles zelf te bouwen. Dus met een paar inlegstukjes kun je goed nog lange tijd je oude wissels gebruiken.

dirkjan
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 11:08:33
Euh, ja? Jij geeft aan dat je het niet finescale vind? Ik weet prima wat ik daarvoor moet doen hoor, dankjewel.
Het zou de zaak een stuk verhelderen als je hier uitlegt wat je er allemaal over weet. Ik krijg de indruk dat je een eigen norm aan het uitvinden bent. En er zijn er al zo veel.

En reageer ook even op mijn vraag wat je bedoelt met de spiemaat van een wissel.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: E.r.i.k. op 12 April 2014, 11:15:31
Die inlegstukjes zijn intussen al weer uit de handel genomen.

Dat wist ik niet (heb zelf geen RP25)

Citaat
Het is ook een onzinprodukt. Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.

Tja, in 1x goed is doorgaans beter, maar bedoel je nu te zeggen dat het product niet werkt, dus dat de wissels met inlegstukjes nog steeds niet voldoen aan de eisen voor RP25? De hulpstukjes zijn toch juist bedoeld om de wissels op de wielen af te stemmen?

Ik kan me wel voorstellen dat je RocoLine niet mooi genoeg vindt voor het zichtspoor, maar als het technisch correct werkt lijkt het me een prima oplossing voor opstelsporen en schaduwstations.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 11:27:53
maar bedoel je nu te zeggen dat het product niet werkt, dus dat de wissels met inlegstukjes nog steeds niet voldoen aan de eisen voor RP25?
Ik bedoel te zeggen dat die inlegstukjes overbodig zijn. RP25 hoort gewoon probleemloos te rijden op wissels die voldoen aan NEM310. Als een fabrikant inlegstukjes levert om het "hobbelen" tegen te gaan, dan geeft die fabrikant daarmee impliciet toe dat zijn wissels niet aan de norm voldoen.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Mudhen op 12 April 2014, 11:39:57
Volgens mij is het heel simpel. RP25 hanteert dezelfde wielbreedte als 'normaal' maar met kleine flenzen. Bij Proto 87 en/ of h0 Pur worden veel smallere (realistischere) wielen gebruikt (ook met lage flenzen). Maar vanwege deze smalle wielen zul je dus automatisch je wissels en rails ook volgens bijpassende normen moeten gaan leggen (kopen). Bij proto 87 wordt nog regelmatig fantasie gebruikt bij het ontwikkelen van het totaalbeeld. H0 Pur streeft naar waarheidsgetrouwe weergave.

Ik hoor het graag als mijn bevindingen onjuist of incompleet zijn afgezien van de gehanteerde maatvoering.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 12:01:34
Volgens mij is het heel simpel. RP25 hanteert dezelfde wielbreedte als 'normaal' maar met kleine flenzen.
Goed gezien. Een paar kanttekeningen:
RP25 is een verzamelnaam voor verschillende wielafmetingen. Op normale wissels volgens Morop normen past RP25-110. D.w.z. de wielbreedte is 110/1000 inch, oftewel 2,8 mm.
Er bestaat ook RP25-88, maar die wielen zijn te smal voor standaard wissels, ze zakken in de puntstukken.

De flenzen bij RP25-110 zijn niet echt kleiner. De breedte voldoet aan de Morop normen, ze zijn alleen lager dan de gebruikelijke flenzen. Maar flenzen mogen volgens NEM310 0,6 mm hoog zijn, en dan is er geen verschil meer met RP25. Anders gezegd: RP25-110 voldoet helemaal aan de maatvoering van de NEM310.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 12 April 2014, 13:53:40
Dus mijn Philo 2400 heeft RP25 wielen/flenzen? Want hij ontspoord wel altijd op een medium radius Peco Code 100 wissel. Nu is voor mij die Philo geen maatstaf- ik zet hem maar een enkele keer in- want Artitec en Roco materieel rijdt probleemloos over die Peco's. De gebruikelijke moderne norm bij het materieel is dus ook geschikt om over fijner railmateriaal zoals Code 75 te rijden, maar waar houdt dat op? Ik ga echt niet die wielen allemaal laten vervangen. Lijkt me dus ook niet nodig. Code 75 is geen echte finescale norm toch? Een beetje een compromis? Het verhaal van de proto en pur norm begrijp ik wel, dan ga je inderdaad alles vervangen en verbeteren. Mij gaat het erom mooie slanke wissels en goed ogende rails te hebben zodat ook de scenery daarop afgestemd kan worden.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 15:39:11
Dat je Philo 2400 ontspoort heeft niks te maken met RP25, en ook niet met rails code 100. Waarschijnlijk is er iets mis met de wielafstand.
Code 75 geeft alleen maar de spoorstaafhoogte aan. Daar kun je met alle materieel op rijden, omdat er voor de flenzen net voldoende diepte is. De hoogte vanaf bovenkant spoorstaaf tot aan de railstoelen is 1,3 mm, en de flenzen mogen maximaal 1,2 mm hoog zijn. Er is dus 0,1 mm ruimte.
Code 75 is geen finescale, en ook geen compromis. Het is zo ongeveer de laagste railstaaf waar alles overheen kan rijden. Dan is die staaf volgens de schaalverhouding nog iets te hoog.

Bij echt finescale worden de flenzen en wielbanden ook in de breedte verkleind. En daardoor kunnen de groeven in de wissels ook smaller worden. Maar dat is bij RP25 dus helemaal niet aan de orde. Nogmaals: RP25 voldoet gewoon aan de Morop normen.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: prutser op 12 April 2014, 17:03:23
Het ligt er ook aan wat voor spoor je wilt uitbeelden.

Als ik een spoorbaan van UIC54 wil verbeelden is de Peco75 maar 0,072 mm. te hoog en ik heb daar geen probleem mee, op goederen emplacementen of ouder spoor en lokaallijnen ligt vaak lager spoor b.v. NP46 dan is de Peco echter 0,277 mm. te hoog.
Voor hoofdspoorlijnen in Duitsland, de HSL en de Betuweroute is de Peco 75 te laag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel)

Stephan.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 12 April 2014, 17:08:58
Grappig al die verschillen. Wat zien jullie nu zelf als ideaal railsysteem en wat gebruiken jullie zelf? En verder nog dit: in Nederland kun je dus eigenlijk niets echt direct kopen wat betreft railmateriaal vanaf Code 75. Je moet dus alles bestellen via Duitse websites van Weiniert enz. ? Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager en wie de wissels van Weinert en Weller gebruikt. Ik zie ook geen enkel adres van een vereniging of club op het Internet of contactpersoon. Alleen verwijzingen naar zogenaamde "norm-sites" waar je alle regeltjes kunt nalezen maar niets wijzer wordt over hoe een starter nu moet omgaan met deze toch een beetje exotische materialen. Mijn Duits is redelijk en contact opnemen met Duitse gebruikers vind ik prima maar er moet hier toch ook wat te vinden zijn. Wie weet daar wat meer over?
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 17:20:39
Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager ....
Ik heb zelf code 75 flexrail van Peco in mijn hoofdbaan liggen. Wissels zijn zelfgebouwd, van code 75 spoorstaven. De opstelsporen zijn code 70, los gekochte railstaven, gespijkerd op houten dwarsliggers.
Vanwege die code 70, en vanwege de constructie van de wissels, heb ik de wielstellen vervangen door RP25 of de flenzen afgedraaid naar 0,6 à 0,8 mm hoogte.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 12 April 2014, 19:57:31
Maar waar bestel je je "bulk" dan over het algemeen? Houten dwarsliggers e.d. Weller levert fraaie bouwpakketten maar dat is van gegoten kunststof. In de VS zie je dat er meer gewerkt wordt met houten dwarsliggers. Daar bestaan ook prachtige gegoten mallen om de dwarsliggers op maat te maken.  De bereikbaaarheid van het spul blijft toch een lastig punt...in Nederland heb je het gevoel dat we hier een slag missen... er is praktisch niets.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 April 2014, 22:04:14
De houten dwarsliggers heb ik zelf gezaagd/gesneden uit 2 mm triplex. Verder koop ik weinig in bulk. Ik ben een langzame bouwer, dus met 5 lengtes code 75 flex kan ik een hele tijd vooruit. En als er dan weer een beurs is, dan koop ik weer een paar lengtes.

Zo'n 40 jaar geleden heb ik losse railstaven code 70 wel in bulk gekocht bij een winkel die niet meer bestaat. Daar heb ik nog een hele bos van over omdat ik er niet meer mee verder ga. Handmatig spijkeren gaat toch te veel tijd kosten. Vanaf nu alleen nog maar code 75 flex.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 13 April 2014, 05:00:12
Nogmaals bedankt voor deze inzichtelijke reacties.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Ronaldk op 13 April 2014, 07:32:34
En verder nog dit: in Nederland kun je dus eigenlijk niets echt direct kopen wat betreft railmateriaal vanaf Code 75. Je moet dus alles bestellen via Duitse websites van Weiniert enz. ? Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager en wie de wissels van Weinert en Weller gebruikt. Ik zie ook geen enkel adres van een vereniging of club op het Internet of contactpersoon.

Eens gaan praten met een specialistische modeltreinenzaak in de buurt? Het is niet spul dat dagelijks verkocht wordt.  Het probleem is meestal dat de gebruikers van dit spul wel hun weg vinden. Soms is het een verrassing als je bij een bepaalde winkel naar binnenloopt om gewoon te vragen of ze iets hebben.

De bereikbaaarheid van het spul blijft toch een lastig punt...in Nederland heb je het gevoel dat we hier een slag missen... er is praktisch niets.

Dat is wel heel stellig gezegd. Door het internet valt dat 100% mee. Je kan zo via internet spullen bestellen. Dan heb je het zo in huis en hoef je niet de deur uit. Je had en kan vandaag nog naar Intermodellbau in Dortmund. Dat is een grote beurs waar heelveel kan vinden. Veel fabrikanten en leveranciers aanwezig. Ook voor dit soort spullen. Ligt een beetje aan waar je woont maar dat is relatief dichtbij :)

Alleen verwijzingen naar zogenaamde "norm-sites" waar je alle regeltjes kunt nalezen maar niets wijzer wordt over hoe een starter nu moet omgaan met deze toch een beetje exotische materialen. Mijn Duits is redelijk en contact opnemen met Duitse gebruikers vind ik prima maar er moet hier toch ook wat te vinden zijn. Wie weet daar wat meer over?

Je maakt het je als starter dan ook niet echt makkelijk als je meteen met dat soort materialen wil gaan werken. De kans dat het misgaat is groter dan.... Het lijkt wel wel of je meteen in het grote diepe bad wil springen om te zwemmen voordat je kan zwemmen ;)

Op de website van Fremo, link in een eerder bericht, staat een nederlandse contactpersoon. Die zou je eens kunnen benaderen. Ook hier op het forum zijn wel diverse mensen, zoals Ronald Halma  Civil war-baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31899.0.html) en  Zelfbouwwissel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20177.msg299996.html#msg299996) die aan zelfbouw rail e.d. doen. Ook over de verschillende railsystemen is behoorlijk wat geschreven in de afgelopen 8 jaar.


Groet Ronald.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: henk op 13 April 2014, 08:10:11
En je bent ook niet beperkt tot Nederland. In Duitsland heb je dacht ik goede sites waar de onderdelen zonder meer kunnen worden besteld. En dankzij de EU betaal je tegenwoordig gewoon met je bankrekening.
Titel: Re: Code 75 en verder
Bericht door: Schiespoor op 13 April 2014, 08:37:58
Bedankt weer voor de adviezen. Ervaring doe ik al op met de bouw van de schaduwstations, gewoon in Code 100. En dat gaat goed. Pas veel later ga ik eens proberen zo mooi mogelijk te bouwen aan de zichtbaan. Stapje voor stapje en natuurlijk in samenwerking met dit leuke forum!