BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Illya Vaes op 17 February 2014, 22:11:50
-
... figureert nu prominent op de Roco website:
http://www.roco.cc/de/news/Ellok-1100NS-Detailbilder-72378/index.html (http://www.roco.cc/de/news/Ellok-1100NS-Detailbilder-72378/index.html)
De link naar de gelijkstroomvariant-productpagina:
http://www.roco.cc/de/product/182210-72378-0-0-0-0-0-002002/products.html (http://www.roco.cc/de/product/182210-72378-0-0-0-0-0-002002/products.html)
Ziet er aardig uit (grote foto laat echter redelijk rafelige gele band zien) maar 219 Euro?
-
€219,- voor de 3-rail versie, €179,- voor de 2-rail versie.
-
SOS.
-
Ben erg benieuwd naar deze lok. Hoop inderdaad alleen dat de geel-grijze scheiding iets strakker is bij de geleverde modellen als op de foto, maar verder klopt het 100% (foto gevonden van 1107 uit 1977, inderdaad netjes kloppend qua chromen lijsten ook)
-
€219,- voor de 3-rail versie, €179,- voor de 2-rail versie.
Ik had kennelijk niet goed opgelet :-\
Maar ook 179,- vind ik wel erg veel voor een heroplage (Rocky-Rail kan er een nieuw ontwikkeld model voor leveren).
-
Volgens de site gaat het om een technisch ge-update model. Er zal dan wel een nieuw printplaatje in zitten voor dat geld, want LEDlicht is er nog steeds niet en de aandrijving is aan het schema te zien (reeds te downloaden) ook niet verder aangepast.
-
Heel jammer dat de ledverlichting ontbreekt want de 1145 had dat al wel.
Maar ja, die stond dan weer scheef op z'n pootjes.
-
't is een aangepaste kap, waarbij het kleine midden-frontsein is weggehaald. Loc is nu uitgebracht in de jaren '70-uitvoering (met omgekeerde L-sein).
grtz,
Wim
-
Wat me vooral in negatieve zin opvalt bij dit model, zijn de sleepstukken van de panto's. De laatste blauwe 1100 zonder botsneus had juist de nieuwe fraaie sleepstukken van de botsneusversie gekregen. Ik begrijp niet waarom nu weer word teruggegerepen op de standaard versie ??? ??? Of is dat om de prijs op het lage nivo van slechts 179,00 euro te houden... :o
-
Dat zou wel zijn omdat ze zelf de onderdelen niet op orde hebben.
Moet je eens een onderdeel proberen te bestellen. :'(
Tinus.
-
Die "nieuwe" sleepstukken waren toch eigenlijk Frans?
-
Ik wilde eigenlijk wel een model van de komende lichting aanschaffen. Maar € 179 voor een niet digitaal gelijkstroommodel waar de ontwikkelingskosten al dik van zijn terugverdiend... gaat mij ècht te ver. Ik begrijp niet dat Roco zo veel durft te vragen voor zulke 'oude' modellen. Een bedrag rond € 129 had mij realistischer en zeker klantvriendelijker geleken. Ik laat 'm schieten, ik wacht de dump wel af.
Groeten, Geoffrey
-
Zijn de gele kleuren op de 1107 nu hetzelfde geel als de 1145 (donkerder/voller dus?)
Of is het net zo als de 1113 en de 1142 (lichter geel dus?)
Verders vind ik de prijs ook wel erg hoog liggen,dat zal wel te maken hebben met de aanpassingen van de 5e mal.
Ik weet niet beter dat deze uitvoering/mal nog niet bestond van roco.
want de andere kappen zijn:
Mal 1 (zonder botsneus/verdikte sierstrepen/geen 3e pit) turquooise en blauwe 1100 uitvoering zonder botsneus
Mal 2 (zonder botsneus/verdikte sierstrepen/wel 3e pit) blauwe 1100 uitvoering zonder botsneus+3e frontsein
Mal 3 (zonder botsneus/geen sierstrepen/wel 3e pit) geel/grijze 1100 uitvoering zonder botsneus+3e frontsein (1113+1142)
Mal 4 (met botsneus/geen verdikte sierstrepen) blauwe en geel/grijze 1100 uitvoering met botsneus. (1145/1103/1118)
mvg jamie diks
P.s mallen zijn even genummerd als voorbeeld ;D
-
Deze variant is door Roco nog niet uitgebracht. 30 jaar geleden wel aangekondigd bij het verschijnen van de 1100, zelfs met folder en catalogusnummer (4157c), maar nooit uitgebracht. Er is wel een eigen ombouwproductie van 't Oude Station geweest, een 1125.
-
@Henk dan zal wel verklaren waarom dit model duurder is dan de vorige uitvoeringen,zeker in deze tijd waarin alles duurder is geworden.
Mvg jamie diks
-
Jamie je vergist je : de geel-grijze 1100 zonder neus met 3e pit heeft een andere mal dan de blauwe 1100 zonder neus met 3e pit. Immers de blauwe heeft nummerschild en sierstrips vanaf de lampringen, geel-grijze niet. Dit zou dus malvariant 5 zijn.
Overigens weer een hoop zuurpruimerij hier... bij sommige merken mag je niets zeggen (Artitec...), maar Roco krijgt er weer vol van langs terwijl het tot nu toe een goed kloppend model lijkt te zijn.
-
.. maar Roco krijgt er weer vol van langs terwijl het tot nu toe een goed kloppend model lijkt te zijn.
Dat is in Nederland nou eenmaal volkssport nummer één, zeiken om het zeiken. En dan zijn we hier nog mild, ga maar eens reacties kijken op VW tests bij autoweek.nl, dat zijn echt alleen maar kreten op eencellig niveau omdat het makkelijk is de grootste het hardste te 'bashen'.
Beetje jammer, maar zo zitten we blijkbaar in elkaar tegenwoordig. Je kunt het ook negeren natuurlijk, ik lees de meeste van die commentaren niet eens meer.
-
Het spijt me dat ik het zeg, maar omdertussen vragen ze er ook om.
Elke keer wordt er vanalles geschreven op fora wat niet goed of netjes is aan een loc en ze lijken het volledig te negeren. Beter gezegd: het lijkt alleen maar een grotere bak ellende te worden, voor steeds meer geld.
Waarom moeten er nu ineens weer schuitjes opzitten die eigenlijk geen gezicht zijn, terwijl je voor de 1145 wel mooie schuitjes had. En waarom zou je er niet een printplaatje met gele ledjes in zetten.
Met de roco plan T zie je nog dat mensen het ding gekocht hebben in de veronderstelling dat het nog wel goed zou komen met de draaistellen, maar het lijkt er ernstig op dat ze zich daar in oosten rot zitten te lachen en een dikke middelvinger naar al die domme Nederlandsers op steken.
En ach... Artitec lees ik niet eens meer... Zodra je daarop reageert over kwaliteit is het net alsof je op een hooiberg een peuk zot te roken: de vlammen springen er meteen vanaf 😋.
Groet,
Richard
-
Maar ook 179,- vind ik wel erg veel voor een heroplage (Rocky-Rail kan er een nieuw ontwikkeld model voor leveren).
Nou... ik kreeg gisteren een bericht dat twee rijtuigen van een zeker Belgisch merk, die ik in bestelling heb staan, maar liefst 10% en 20% duurder waren geworden. €62 en €70, respectievelijk. Dus ik vind €180 voor een loc met aangepaste mal behoorlijk meevallen.
- Peter
-
Vergeleken met de prijs van die rijtuigen wel.
Al is die prijs natuurlijk ook bezopen. :'(.
Tinus.
-
Overigens weer een hoop zuurpruimerij hier... bij sommige merken mag je niets zeggen (Artitec...), maar Roco krijgt er weer vol van langs terwijl het tot nu toe een goed kloppend model lijkt te zijn.
Goh, het duurde nog tot de eerste bijdrage op de tweede pagina voordat mensen weer te horen krijgen dat ze hun *** moeten houden en gewoon klakkeloos hun zuur-verdiende geld moeten neertellen voor het Roco-(mis)management - volstrekt welke argumentatie dan ook negerend (zie de opmerking m.b.t. Rocky Rail).
Overigens heb ik nog niemand voorbij zien komen die Artitec bashte maar nu klaagt over Roco - dat klagen deed ik ook bij Artitec als daar reden voor was (en ik heb recent volgens mij een hoop meer geld naar Artitec laten vloeien dan naar Roco, maar dat geeft me vast weer geen enkel recht bij de modelbaanpolitieke-correctheidspolitie hier...).
Voortaan maar weer niemand op de plaatjes wijzen (voor eigen oordeel! Maar dat is natuurlijk ook ongewenst, *** houden en kopen) en geruisloos niet kopen die handel - kan Roco straks als een echte platenindustrie vol geveinsde verbazing klagen dat er tegenwoordig zo weinig belangstelling is (voor het subsidieren van dikke deuren).
-
@ JAB en Richey: laten we het echte model in de winkel afwachten. Dan weten we zeker wat er wel en niet aan klopt. Aan de hand van handmodellen en photoshops valt soms weinig te zeggen.
@ Bessel: Misschien hangt de hoeveelheid kritiek samen met de gestegen prijzen van de fabrikanten? Je hebt gelijk dat er altijd wel iets te mekkeren valt voor sommigen onder ons, maar ik kan me een kritischer houding van veel modelspoorder jegens duurder wordende modellen wel voorstellen. Hoe hoger de prijs, des te meer we iets perfects verwachten. Zeker bij een heroplage. En dat werkt soms ook andersom: Volgens mij waren de meesten hier op het forum redelijk lovend over de 2400 van Roco: absoluut niet duur, wel mooi. Het kan dus wèl, waarvoor Roco wat mij betreft in dat geval dan ook de credits verdient.
Overigens is klagen echt geen typisch Nederlands verschijnsel, hoor. De buren bij Drehscheibe, Forums LR Presse en RMweb kunnen d'r ook wat van! ;)
Groeten, Geoffrey
-
Richey jouw verhaal klopt even totaal niet : het zijn niet de Chinezen (of wie je ook bedoelt met "daar in het Oosten" ... ) maar gewoon de mensen bij Roco op de ontwerpafdeling die ervoor kiezen om deze panto's te gebruiken. Idem met de verlichting enzo. En wat verlichting betreft : de print uit de botsneus-1100 past niet in de neusloze 1100, dat zou dus een extra nieuwe ontwikkeling vragen met wederom meerkosten.
Illya het *** woord heb ik nergens genoemd, alleen het gezeur over prijzen komt mij een beetje de strot uit. Als het te duur is koop je het niet, simple as that. Vraag en aanbod. Waarom moet men dat toch altijd weer zo luidkeels laten weten, alsof het Roco ook maar iets kan schelen. Verkopen doet het toch wel.
-
...alleen het gezeur over prijzen komt mij een beetje de strot uit. Als het te duur is koop je het niet, simple as that. Vraag en aanbod. Waarom moet men dat toch altijd weer zo luidkeels laten weten, alsof het Roco ook maar iets kan schelen. Verkopen doet het toch wel.
JAB, het is maar net welke invalshoek je hanteert en wat je belangrijk vindt. Jouw hierboven gequote zin kun je net zo makkelijk van toepassing laten zijn op andere modelgerelateerde zaken:
...alleen het gezeur over [prijzen/gietnaden/details] komt mij een beetje de strot uit. Als het [te duur/te lelijk/niet kloppend] is koop je het niet, simple as that. Vraag en aanbod. Waarom moet men dat toch altijd weer zo luidkeels laten weten, alsof het [vul in: naam fabrikant] ook maar iets kan schelen. Verkopen doet het toch wel.
;)
Groeten, Geoffrey
-
Ja als je op deze manier je modellen gaat bestuderen dan valt er altijd wel wat op te merken, en fabriekanten gaan beter hun best doen om en dat merk je dan gelijk in de prijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img165_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img165_4.jpg)
Aan een (1) bril hadden deze heren nog niet genoeg ;D
-
@Jab van Ree je hebt helemaal gelijk,ik pas het gelijk aan.
Mvg jamie diks
-
Zou dit een productiemodel zijn? Zo te zien zitten er standaard Sommerfeldts op en die heeft Roco al tig jaar niet meer gebruikt op een 1100.
-
Hoe 'tig' jaar ? De startset 1134 had ze gewoon...
-
Ik bedoelde met "oosten" ook niet de Chinezen, maar ik ben nu even kwijt of Roco nu Duits of Oostenrijks is... 😋. Aangezien het beide in het Oosten ligt koos ik de veilige weg 😊.
Groet,
Richard
-
Van mijn kant uit geen bashing, slechts verwondering.....
De blauwe 1134 uit de STARTSET had inderdaad ook de oude schuitjes.
Maar normaliter word de klant gelokt voor een startset met een aantrekkelijke prijs. Dit gaat ook wel eens samen met een versimpelde uitvoering. De nu uitgebrachte 1107 is GEEN startset model, maar een E-shop model en het blijft raar dat de blauwe 1122 (63896) die volgens mij als laatste werd uitgebracht (en volgens mij nog in de ramsj bij een bekende winkel in de Rotterdamse regio) wel de fraaiere schuitjes heeft gekregen. Ik snap derhalve in combinatie met de forse prijs niet de stap terug.....
-
Goh, het duurde nog tot de eerste bijdrage op de tweede pagina voordat mensen weer te horen krijgen dat ze hun *** moeten houden en gewoon klakkeloos hun zuur-verdiende geld moeten neertellen voor het Roco-(mis)management - volstrekt welke argumentatie dan ook negerend (zie de opmerking m.b.t. Rocky Rail).
Tja, de nuance is in het bovenstaande ook ver te zoeken.
Kijk, ik kan niet in het hoofd van Roco kijken, hoe ze aan een bepaalde prijsstelling komen. Wat ik wel kan doen is naar vergelijkbare modellen kijken en dan komt Roco helemaal niet als absurd duur uit de bus.
Is €180 veel geld? Ja, dat wel. Maar dat heb je toch met deze hobby. Het betekent dat je niet alles kunt krijgen dat je zou willen hebben. Maar dat houd je toch, met alles eigenlijk.
Wat die schuitjes betreft, daar heb ik geen kijk op, maar dat is een bekend probleem bij Roco waar ze toch echt iets aan zouden moeten doen.
- Peter
-
Die 'nieuwe' 1122 had ik gemist, maar dat zijn dezelfde brakke en foute sleepstukken (Frans model, wat echt totaal anders is) als op de 1103 en 1145 met neus. Dus of dat nou zo'n verbetering is... dan liever dezelfde sleepstukken als Rivarossi/Electrotren op hun 1300'en monteert.
-
Speculeren over details is niet nodig, de 1107 is afgelopen oktober al in de handel gebracht. Ging echter gedeeltelijk of geheel retour vanwege lakproblemen. Maar er zijn vast wel mensen met foto's.
Prijsstelling van het relatief eenvoudige model is voor mij wel een raadsel, zeker als je vergelijkt met bijvoorbeeld
http://www.roco.cc/de/product/224468-0-0-1-1-400-0-002002/products.html (http://www.roco.cc/de/product/224468-0-0-1-1-400-0-002002/products.html)
-
Illya het *** woord heb ik nergens genoemd, alleen het gezeur over prijzen komt mij een beetje de strot uit. Als het te duur is koop je het niet, simple as that.
"Het gezeur over het door mensen geven van hun mening over een aspect van een modeltrein op een modeltreinenforum (!) komt mij een beetje de strot uit. Als de mening je niet interesseert, dan reageer je niet".
Met andere woorden: je zit te zeuren dat andere mensen zitten te zeuren, en waar je zegt dat ze "te duur" (of "niet goed") gewoon geruisloos voorbij moeten laten gaan, vind je het kennelijk volstrekt normaal dat jij datgene wat jou dwars zit NIET geruisloos voorbij laat gaan.
Het verschil is: de mening over de prijs is on-topic voor dit forum. De mening over de mening niet, want het is geen filosofisch forum.
Vraag en aanbod. Waarom moet men dat toch altijd weer zo luidkeels laten weten, alsof het Roco ook maar iets kan schelen. Verkopen doet het toch wel.
Ja, dat hebben we aan al die dump-acties gezien ja.
Misschien zou je het steeds stijgen van de prijzen (en verkleinen van oplages) ook kunnen zien als indicaties dat het "in the bigger picture" juist niet "toch wel verkoopt" en dat men probeert de omzet op peil te houden door de prijs te verhogen. Daar komt men zichzelf dan wel tegen - alleen zijn dan weer allerlei mensen hun baan kwijt en wij een leverancier van modellen.
Maar kennelijk mag je over de relatie tussen prijs en geleverde niets zeggen op dit modelspoorforum, "verkopen doet het toch wel". Alleen... waar bestaat dit forum dan nog voor?
Reclame maken voor wat toch wel verkoopt?
-
Tja, de nuance is in het bovenstaande ook ver te zoeken.
Kennelijk is zelfs deze "ongenuanceerdheid"** niet voldoende om mensen zo ver te krijgen (al dan niet met hulp van Team Forummoderators) niet meer telkens on-topic meningen over aspecten van modelspoortreinen op een modelspoortreinenforum af te fakkelen omdat ze het er niet mee eens zijn.
Er wordt dan niet gezegd "ik ben het daar niet mee eens, ik vind het een billijke prijs [want ...]". Nee, "je moet niet zeuren".
Dat heb ik nu een paar jaar meegemaakt en dat eeuwige off-topic meta-gezeur (zeuren over "zeuren") van die professionele mensen-uit-het-forum-wegjagers hangt me werkelijk mijlenver de strot uit.
** Volgens mij was het een redelijk nauwkeurige weergave van de essentie en sfeer van de boodschap - dat je het niet wilt zien, maakt het niet ongenuanceerd. Sterker nog, de genuanceerdheid die er nogmaals in zat (de verwijzing naar Rocky Rail) wordt ook in alle reacties hierop weer volstrekt genegeerd. Ik kan niet anders dan concluderen dat de nuance helemaal niet gezocht wordt door de meta-zeurders.
Kortom: s.v.p. alleen nog on-topic reacties (en als er gezambonied wordt in de berichten, dan dus niet alleen deze en die "ongenuanceerde" van mij maar vooral ook die eerste van JAB van Ree, dat was de eerste off-topic: niet over een aspect van de 1107, niet over modelspoortreinen maar over de vermeende onwenselijkheid van een mening over de prijs van de 1107).
Dank U
-
Prijsstelling van het relatief eenvoudige model is voor mij wel een raadsel, zeker als je vergelijkt met bijvoorbeeld
Misschien heeft dat te maken met een lage oplage, Roco zal net als ieder verstandig bedrijf een voorcalculatie maken.
Vele NL rijders hebben genoeg aan een gele 3 pitter, en misschien is dat ook de verwachting bij Roco?
-
Het verschil is: de mening over de prijs is on-topic voor dit forum. De mening over de mening niet, want het is geen filosofisch forum.
Wat wel of niet on-topic is, is ter beoordeling van de moderatoren. Als je moeite met een bericht hebt, meld je het aan de moderator via de betreffende link. Ik heb niets voorbij zien komen.
Kennelijk is zelfs deze "ongenuanceerdheid"** niet voldoende om mensen zo ver te krijgen (al dan niet met hulp van Team Forummoderators) niet meer telkens on-topic meningen over aspecten van modelspoortreinen op een modelspoortreinenforum af te fakkelen omdat ze het er niet mee eens zijn.
Waarom het om gaat is dat een behoorlijk aantal gebruikers het ondertussen beu beginnen te worden dat zoveel draadjes in "het is te duur" verzanden. En als moderatoren begint het ook vermoeiend te worden om steeds draadjes af te moeten splitsen omdat sommigen over de prijs willen praten en anderen over het model zelf.
Met andere woorden: we weten het nu ondertussen wel.
- Peter
-
Goh, de moderatoren hier kunnen/willen niet zelfstandig over off-topic-gehalte een oordeel vormen?
De prijs is iets dat volledig los staat van hoe het model gerealiseerd is? Als je daarin meegaat, veroorzaak je je eigen meerwerk en moet je niet klagen over vermoeiend zijn ervan.
Het is bovendien gewoon niet waar, want ook opmerkingen over (vermeende) tekortkomingen van het model zelf worden begroet door hetzelfde gezeur "zeur niet, wees blij dat Merk X [geld aan je verdient]".
Het verzandt telkens in gezeur over vermeend gezeur en dat mag dus nu officieel wel - als het niet in superscript of subscript is tenminste.
Of "we" het nu wel weten, weet ik niet, maar ik weet wel, dat ik het nu wel weet.
Dikke "doei!" dus. Veel succes met de Beavis-and-Butthead-modelbesprekingen ("Yo, Roco has a new model", "Cool!", "Yeah!", "Me too!").
-
Illya, met alle respect,
We kunnen een model bespreking zien als een technische bespreking. Wat is goed, wat is niet goed. Hoe rijdt een model, en wat kost het model.
Maar het blijkt uit de laatste modellen die besproken zijn in 'Materieelbespreking' dat zo'n draadje continu verzandt in een welles-niettus over de prijs-kwaliteitsverhouding. En dat laatste is heel persoonlijk en voegt aan de technische details weinig toe. Gaan we het dan verbieden OP HET FORUM, zo al jij eerder meldde? Nee! Alleen is dit niet het juiste draadje om daar over door te gaan. Zijn er alternatieven? Jazeker, kijk maar eens in dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56733.0.html :-[ (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56733.0.html :-[)
We bekijken deze discussie al een tijdje, en we zijn toch echt tot de conclusie gekomen dat we gewoon een 2-scheiding willen maken: techniek hier, en prijs in het andere draadje.
Verder wil ik er aan toevoegen dat:
Het is bovendien gewoon niet waar, want ook opmerkingen over (vermeende) tekortkomingen van het model zelf worden begroet door hetzelfde gezeur "zeur niet, wees blij dat Merk X [geld aan je verdient]".
dit juist NIET door ons wordt tegengehouden. Sterker nog, diegenen die klagen dat we "teveel klinknageltellers zijn en dat we daarmee op moeten houden" krijgen over het algemeen een berichtje van ons dat we daar niet blij mee zijn.
Met vriendelijke groet,
Bert van Gelder
-
Verder wil ik er aan toevoegen dat:dit juist NIET door ons wordt tegengehouden. Sterker nog, diegenen die klagen dat we "teveel klinknageltellers zijn en dat we daarmee op moeten houden" krijgen over het algemeen een berichtje van ons dat we daar niet blij mee zijn.
Met vriendelijke groet,
Bert van Gelder
Beste Bert
Je slaat de plank helemaal mis. Klagers een berichtje sturen dat jullie niet blij zijn met hun klacht werkt averechts. Je werkt hiermee het geouwehoer alleen maar in de hand in plaats van de je het beteugeld. Neem nu dit draadje...het is een voor aankondiging en direct wordt het model de grond in geboord. Niemand heeft en definitieve model gezien of in handen gehad en nu druipt de kots er al vanaf. Je geef de azijnzuurzeikers ruimbaan. Ik dacht deze site en metname dit soort draadjes informatief waren, maar als je ze de laatste tijd lees dan durf je het model al niet meer te bestellen.
Ik bekijk een model altijd bij aanschaf. Dat zou iedereen moeten doen. Is een model dan echt zo slecht zoals hier beweerd worden dan kan je altijd nog afzien van aankoop. Dat zou tevens dit soort draadjes een stuk gezelliger maken!!!
Dit moest ik even kwijt, amen
Bert
p.s je hoef mij geen berichtje te sturen hoor als je het er niet mee eens ben......
-
Die 'nieuwe' 1122 had ik gemist, maar dat zijn dezelfde brakke en foute sleepstukken (Frans model, wat echt totaal anders is) als op de 1103 en 1145 met neus. Dus of dat nou zo'n verbetering is... dan liever dezelfde sleepstukken als Rivarossi/Electrotren op hun 1300'en monteert.
Hmmm, nuance is ver te zoeken geloof ik :-\
Mag dan een frans model zijn, in mijn ogen oogt het stukken beter dan die standaard sleepstukken van Sommerfeldt, dus inderdaad een verbetering "in MIJN ogen"
-
Maar het blijkt uit de laatste modellen die besproken zijn in 'Materieelbespreking' dat zo'n draadje continu verzandt in een welles-niettus over de prijs-kwaliteitsverhouding. En dat laatste is heel persoonlijk
Ik ben het er volledig mee eens als het daarbij gaat over waar iemand's grens ligt tussen wel/niet het geld waard.
Het is echter wel degelijk een op feiten gebaseerde (of minstens te baseren) discussie waarom er sprake is van een andere verhouding, zoals ik probeerde aan te geven met de vergelijking met Rocky Rail's 6400. Een nieuwe ontwikkeling vergeleken met een wat aangepast decennia-oud model, dat lijkt me een relevante input voor die individuele keuze.
Mensen moeten zich dan wel onthouden van het oordeel (te veel/te weinig).
Maar ook bij "technische" feiten komt het uiteindelijk toch snel op het vlak van "vind je het blokkerend?" en ook daar komt (kwam???) dan snel gezeur dat het gezeur is.
Gaan we het dan verbieden OP HET FORUM, zo al jij eerder meldde?
Dat mag je even aanwijzen dan, want over moderatoren heb ik alleen gezegd dat ze effectief goedkeuring verlenen aan klagen-over-"klagen" (het meta-zeuren).
Waar het mee begon, is dat ik constateerde dat het zowaar tot de 2e pagina duurde voor het tot meta-zeuren kwam.
Verder wil ik er aan toevoegen dat:dit juist NIET door ons wordt tegengehouden. Sterker nog, diegenen die klagen dat we "teveel klinknageltellers zijn en dat we daarmee op moeten houden" krijgen over het algemeen een berichtje van ons dat we daar niet blij mee zijn.
OK, (de gevolgen van) dat beleid heb ik dan nog niet ervaren - de laatste keer dat ik bij zoiets betrokken was, was het volgens de toenmalige meta-zeurders "not done" om te klagen over door Artitec geleverde prestaties (en niet over de prijs, maar over de "technische" feiten.
Enniewee, dan technisch gezien <handoverhart> nog een tip: Kuijper's Hobbyhuis in Utrecht heeft een aantal pantografen van Electrotren 1300-en los te koop, grijs en turquoise, voor ik meen 10,- per paar, dus als je die liever op de 1107 hebt...</handoverhart>.
-
Ik had de chips en cola al klaargezet, maar mis in het NS 4700 draadje die tig pagina's met gezeur over de prijs ::) :P ;D
Voor die prijs moet ie echt wel soepel en vloeiend rijden, toch?
Maar goed, dit is het Roco 1107 draadje
Misschien heeft dat te maken met een lage oplage, Roco zal net als ieder verstandig bedrijf een voorcalculatie maken.
Vele NL rijders hebben genoeg aan een gele 3 pitter, en misschien is dat ook de verwachting bij Roco?
Hier een vroeg jaren '70 verzamelaar, dus een gele 2 pitter staat hier hoog op het verlanglijstje (y)
-
Enniewee, dan technisch gezien <handoverhart> nog een tip: Kuijper's Hobbyhuis in Utrecht heeft een aantal pantografen van Electrotren 1300-en los te koop, grijs en turquoise, voor ik meen 10,- per paar, dus als je die liever op de 1107 hebt...</handoverhart>.
Of je zet er een schuitje van Bernd (Fissy) erop.
Rob
-
Goh, de moderatoren hier kunnen/willen niet zelfstandig over off-topic-gehalte een oordeel vormen?
Oh jawel hoor. Maar we gaan niet modereren in draadjes waar we zelf aan deelnemen, dus ik ga hier niet modereren.
Maar ik kan je dus wel vertellen dat jij heel zeker niet gaat bepalen wat wel en niet in een draadje kan.
- Peter
-
Ik had liever gehad dat iedereen zijn mening kon geven, dat leek me duidelijk.
Maar kennelijk denk jij dat het hier gaat over de "macht" hebben om iets op te leggen. Dat zegt voldoende, en niet over mij.
En dat doe je na een poging weer on-topic (in ieder geval volgens mijn definitie) te komen over de 1107 en mensen een tip te geven, waardoor je de door Bert van Gelder bereikte détente vakkundig ongedaan hebt gemaakt. Gefeliciteerd ::)
-
Voor de liefhebbers, criticasters enz enz.
1107 van Roco (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1110:1107&catid=49:roco&Itemid=115)
Net als Floris vind ik de panto's van de 1100 botsneus er fraaier uitzien (al dan niet kloppend)
Het oogt voor mij beter.
Wellicht, zoals ik ook in het verslag schreef, kan men hier Fissy aankijken of ie nog een draai wil geven aan de sleepstukkenmaakmachine 8)
-
Kan het kloppen dat je nog heel iets ziet van de (oude)3e pit?
Verder geinig lokje ;D al neem ik hem niet, net wat te oud.
-
Klopt, je ziet een heel klein rondje (inzet stukje in de mal)
-
Hoi Chris,
Bedankt voor de bespreking. (y)
Over de 3e pit van het L-sein: je verwijst naar de botsneus waar je met een Digirails ledje sluitseinen hebt gemaakt. Heb je bij de 1107 de lichtgeleider gedeeld / doorgeknipt?
Gr, Ben.
-
Het is een nette lok, maar dat was de 1100 25 jaar geleden ook al. Omdat niet iedereen botsneus-panto's heeft liggen en in staat is ledjes in de lok te solderen, vind ik eigenlijk dat Roco zich er te makkelijk van af heeft gemaakt. De kap is heus netjes geworden, maar technisch is de lok niet bij de tijd voor een nieuwe uitgave. We zullen het maar retro noemen.
-
Pantos kan je toch bestellen bij Roco?
-
Zeker, maar zoals Bessel aangeeft, het had niet gehoeven.
Ledjes en L sein en fijnere panto's had leuk geweest.
@Ben : Yep.
-
Als ik zo Chris' verslag lees is er eigenlijk een goede lok neergezet waaraan alleen een led voor de bovenste lamp en twee pantoos toegevoegd moeten worden. Voor 179€. Wordt dus ruim 200€. Mijn laatse Roco 1100 kocht ik nw in doos voor onder de 100€. Inclusief de goede pantoos.
Zo te zien heeft t ding ook geen sluitverlichting?
-
Het model komt hopelijk snel mijn kant op. Heb al een setje Rivarossi 1300 panto's klaar liggen :)
Voor de verlichting : jammer dat dit niet helemaal op orde is, maar dat lossen we wel op. Overigens was dit in het verleden bij de oude blauwe loks al wel opgelost, lichtgeleider in de kap had een vertikaal staafje dat precies bij het lampje uitkwam. Mogelijk echter dat dat bij de A-sein loks gesneuveld is?
Ontbreken van sluitseinen is jammer, maar geen drama wat mij betreft.
-
Hoi
Waar komen die "lange" regengoten opeens vandaan? Deze zijn me bij eerdere modellen eigenlijk nooit opgevallen.
bart
-
Scherp opgemerkt!
Die hoort een NS1100 niet te hebben in ieder geval...
De BB8100 had ze wel, dus daar zullen ze wel vandaan komen?
-
Ik heb hier een 1113 geel-grijs met A sein staan (van een paar jaar geleden), die heeft ook die lange regengoten in ieder geval.
edit 1142 heeft het ook.
-
Ik heb nog een nieuw setje panto's van een botsneus 1100 liggen. Stuur maar PB bij interesse.
Gert Jan
-
Dus resumerend brengen ze een model uit zonder veranderingen (derde pit was al optioneel in de mal), maar ze grijpen mis in de mallenverzameling en monteren er grove panto's op. En dan zo'n prijs. Het lijkt wel of ze het met opzet doen, zovaak komt dit nu bij Roco voor.
dirkjan
-
Ik zie behalve aan de sleepstukken geen verschil in de panto's. De 'mooie' sleepstukken zijn ook verkeerd. Frie en Fissy maken mooie en meer correcte sleepstukken. Of je zet er een set Carmina Panto's op. Als Roco het goed wilt doen kunnen ze de sleepstukken van Plan T gebruiken. Die zijn correct. Alleen moeten ze aangepast worden voor dit type pantograaf.
Mvg,
Robert
-
Dus resumerend brengen ze een model uit zonder veranderingen (derde pit was al optioneel in de mal), maar ze grijpen mis in de mallenverzameling en monteren er grove panto's op. En dan zo'n prijs. Het lijkt wel of ze het met opzet doen, zovaak komt dit nu bij Roco voor.
Ik ben enigszins bekend met laten produceren door derden en de wederzijdse verplichting die dat meebrengt. En de consequenties bij niet nakomen door één van de partijen. Mij komt dit verhaal over als het niet kunnen terugvallen op de Chinese fabrikant die de botsneuzen heeft geproduceerd (met mooie panto's) om wellicht contractuele reden (bv minder afgenomen dan toegezegd door Roco). Men moest daarom wel teruggrijpen op het oude chassis wat in eigen beheer geproduceerd werd.
Ik zeg niet dat ik hiervoor bewijs heb, maar de symptomen zijn vergelijkbaar. Zo is de onderdelenlevering voor de botsneuzen meer dan slecht, ook dat is een teken.
-
Van welke onderdelen is de levering niet slecht bij roco!! :'(
Tinus.
-
Eeeh, van de meeste eigenlijk. ???
Zelden problemen.
-
Het model komt hopelijk snel mijn kant op. Heb al een setje Rivarossi 1300 panto's klaar liggen :)
Voor de verlichting : jammer dat dit niet helemaal op orde is, maar dat lossen we wel op. Overigens was dit in het verleden bij de oude blauwe loks al wel opgelost, lichtgeleider in de kap had een vertikaal staafje dat precies bij het lampje uitkwam. Mogelijk echter dat dat bij de A-sein loks gesneuveld is?
Ontbreken van sluitseinen is jammer, maar geen drama wat mij betreft.
Misschien een klusje voor Digikeijs?
Jos.
-
Zou niet gek zijn he, kan ie een setje maken om alle botsneusloze modellen te voorzien van leds.
pakt telefoon... ;D
-
Reeds gebeld ;D
Afwachten ;D
-
Geen gek idee he Chris. (y)
Jos.
-
We gaan ermee aan de slag ;D ;D ;D
Op de foto's van het Groterdamproject zou het technisch goed mogelijk moeten zijn.
Misschien alvast handig om een aantal opties te bespreken zoals lichtkleur en alle mogelijke lichtbeelden zodat een eventuele lichtset direct voor alle 1100 uitvoeringen ontwikkeld kan worden. :)
Iemand met heel veel kennis over de echte 1100? ;D
-
Nemen jullie dan ook de A-sein loks mee? Blauwe en geelgrijze zonder neus hebben ook gloeilampen en zouden hier ook flink van opknappen.
-
Nemen jullie dan ook de A-sein loks mee? Blauwe en geelgrijze zonder neus hebben ook gloeilampen en zouden hier ook flink van opknappen.
Graag zelfs. Hoe compatibeler de lichtset gemaakt kan worden hoe betaalbaarder hij uiteindelijk in de winkel ligt. ;D
-
Ik heb vrijwel alle uitvoeringen liggen van de 1100, als er info nodig is laat maar weten.
-
Het zal lastig worden om een set voor alle uitvoeringen te maken.
Bij de platte neuzen waren de onderste seinen diep geel en werd het omgekeerde L-sein wit. Bij de platte A-sein locs waren de drie pitten geel, terwijl bij de botsneuslocs de drie pitten juist weer witter waren. Kijk maar op foto's op internet.
Jeroen
-
Jeroen, dat is toch simpel? Je hebt sowieso 2 printjes nodig:
- Onderprint met 3 gele LED's in A-opstelling ; bij gebruik in een lok met (omgekeerd) L-sein of oude 2-lamp uitvoering is de bovenste LED uit (soldeerbrug, a la oude 2400 print van digirails)
- Bovenprint met 2 witte en 2 rode LED's ; bij oude bij L-sein is ene witte LED aangesloten, bij omgekeerd L andere witte LED, bij A-sein of oude 2-lamps sein geen witte LED
Iedereen blij : voor de botsneuslok is niets nodig want daar zitten al LED's in.
Eventueel in de onderprint nog een voorziening dat linker of rechter onderlamp als rangeerpit kan dienen en het is helemaal 100% fraai
-
Oh dan is het mooi geregeld inderdaad! Ik wist niet dat die botsneuslocs wel LEDs hebben..... Worden de sluitseinen dan wel schakelbaar, want ik heb er een hekel aan als de sluitseinen branden als er een trein achter hangt. Daar keken ze in de jaren'70 tenminste nog fatsoenlijk naar.....
Jeroen
-
De sluitseinen van de 1100 werden zelfs als losse lok maar zelden gebruikt. Meestal hingen ze er zo'n lamp aan.
-
Het zal hier inderdaad alleen voor de botsneus loze gaan en daar zijn er door de jaren heen TIG van verkocht :)
-
Worden de sluitseinen dan wel schakelbaar, want ik heb er een hekel aan als de sluitseinen branden als er een trein achter hangt. Daar keken ze in de jaren'70 tenminste nog fatsoenlijk naar.....
Als het net als bij de 2400 en 2200 printjes gaat is het aan de gebruiker om te bepalen welke decoderuitgang welke functies op de print aanstuurt. Dus kun je dat dan zelf bepalen.
-
Ik zit al heel lang met de gedachte m'n blauwe 1100 uit de startset van LED verlichting te voorzien, een kant en klare print zou GEWELDIG zijn. Ik wil al twee setjes want de 1107 wil ik ook graag. Beide met omgekeerd L-sein, zou het liefst ook een rangeer sein kunnen voeren en sluitverlichting zou een mooie toevoeging zijn, maar niet perse nodig.
Groeten Edwin.
-
De sluitseinen van de 1100 werden zelfs als losse lok maar zelden gebruikt. Meestal hingen ze er zo'n lamp aan.
zou een leuk gadget zijn, werkend.
-
Ja, wekend, en ook zonder draden, snoeren, lichtgeleiders en wat dies meer zij, zodat je 'm van de ene lok af kunt halen en op een andere lok gebruiken. Of even ergens in een vensterbank neerzetten of zo, maar dan wel uit, natuurlijk. ;) :P
-
Uit? Waarom? Een rekkie met die dingen is veel leuker. Werkend ;D
En ergens heb ik het idee dat het helemaal niet zo moeilijk is. Dat opsteekijzer voer je gewoon dubbel uit en dan schuif je de lantaarn dr zo op. (y)
-
Wat is er eigelijk zo moeilijk om de vertichting gewoon goed uit te brengen? Er wordt een 1100 met L sein aangekondigd en heeft geen L sein en moet er weer geknusteld gaan worden. Daar vind ik poersoonlijk de de prijs weer iets te hoog voor.
Of is een L sein dan zo moeilijk om in een serie productie te maken? Maar er zijn dan weer voorbeelden genoeg, bv de rivarossie- electrotren 1300 geel/grijs.
Ik kan dat soms met mijn beperke kennis op modelontwikkeling niet zo goed volgen.
groet René
-
Er wordt een 1100 met L sein aangekondigd....
Is dat zo? Beetje slak en zout en dergelijke maar heeft Roco hem zo aangekondigd of is dat 'onze' interpretatie?
-
Wat is er eigelijk zo moeilijk om de vertichting gewoon goed uit te brengen? Er wordt een 1100 met L sein aangekondigd en heeft geen L sein en moet er weer geknusteld gaan worden. Daar vind ik poersoonlijk de de prijs weer iets te hoog voor
In mijn beleving is het pure gemakzucht van Roco. Waarschijnlijk onder het mom: die Hollandse sukkels kopen het toch wel. En dan ook nog met zo'n prijsverhoging. Wat mij betreft koopt niemand hem en wachten we tot de dump of terugroepactie. Voor bijna 200 euro verwacht ik een correcte loc, dus ook qua seinbeelden.
Of te wel: ik wacht wel af. De zoveelste teleurstelling van deze fabrikant.
Jeroen
-
Precies, laten staan dat ding. Ook in de opruiming.
-
[Er wordt een 1100 met L sein aangekondigd....]
Is dat zo? Beetje slak en zout en dergelijke maar heeft Roco hem zo aangekondigd of is dat 'onze' interpretatie?
Een geel-/grijze 1100 zonder botsneus en zonder A-frontsein kan gewoon niet zonder L-sein (i.t.t. blauw en turquoise).
Je "verdediging" ;) van Roco komt dus neer op "fout" (doelbewust of incompeten, kies maar).
-
Als ik zo Chris' verslag lees is er eigenlijk een goede lok neergezet waaraan alleen een led voor de bovenste lamp en twee pantoos toegevoegd moeten worden. Voor 179€. Wordt dus ruim 200€. Mijn laatse Roco 1100 kocht ik nw in doos voor onder de 100€. Inclusief de goede pantoos.
Zo te zien heeft t ding ook geen sluitverlichting?
Dat de 1145 voor 99,- te vinden is (nieuw) is gewoon een aanbieding prijs.
Toen het net uitgeleverd was was de adviesprijs 129,-
Als deze lok dezelfde prijs had gehad, dan hadden we nog wel gedacht naja pimpen maar!
-
Precies Illya en Bastaard, de spijker op z'n kop!!
Jeroen
-
Roco en L-seinen blijken geen geschikte combinatie :P
Geel/grijze 2400'en en bruine 2400'en met NS logo (zonder middenpit) zouden L-sein moeten hebben, Roco leverde ze met 2 frontseinen.
Bruine oer 2200 zonder demper zou geen L-sein moeten hebben (dat werd pas ingevoerd toen ze ook al dempers hadden) , mijn Roco exemplaar heeft L-sein.
:P
-
Ach, Roco bashen is dé trent van 2014. ;D
Het is terechte kritiek dat de lok tekortkomingen heeft: ik denk alleen wel dat aanpassingen aan het chassis ivp alleen aan de kap de lok nog duurder zouden hebben gemaakt. Ze konden immers niet terugvallen op de botsneus-basis, waar bovendien ruimte in de neus is voor een printje, wat in de korte niet het geval is. Dus is het nooit goed: ik kan me voorstellen dat Roco bewust gekozen heeft om zich te beperken tot een kloppende kap om de beperkte oplage van dit model nog een beetje betaalbaar te houden en de kritiek die toch wel komt naast zich neer te leggen.
Hebben ze zich er dan makkelijk van af gemaakt? Ik denk dat er wel degelijk nagedacht is voor de keuze werd gemaakt.
-
Enige totaal niet te verklaren wijziging als ik de Groterdam foto's bekijk is dat het lijkt of er aan de zijkant net voor de cabinedeuren ineens kleine sleufjes zijn verschenen. Mijn oudere Roco 1100'en (botsneus 1145/1103, turkooise 1150, blauwe eerste editie, A-sein blauw en geel/grijs) hebben deze sleufjes niet.
-
Ik vraag niet eens om grote aanpassingen Bessel. Ik kan prima leven met een gloeilampje voor de frontseinen. Maar als Roco op de botsneuzen verbeterde stroomafnemers zet en Chris zonder enige moeite een LED-je inbouwd voor het omgekeerde L-sein zonder veel hak, breek of sloopwerp aan de kap (alleen de lichtgeleider doorknippen), dan had Roco dat ook best voor dat geld kunnen doen. Het slaat gewoonweg nergens op om nu weer oude stroomafnemers te gebruiken terwijl op de botsneus verbeterde exemplaren zijn toegepast.
Ik bespeur hier dus niet een vorm van nadenken, want ze vragen wel doodleuk 60 euro meer t.o.v. een botsneusversie van enkele jaren geleden. Nu weten we dat de prijzen gestegen zijn, dus daar hoor je mij niet over. Maar mag ik voor die 60 euro extra dan wel de betere stroomafnemers en twee extra LED-jes voor het omgekeerde L-sein?
Jeroen
-
Enige totaal niet te verklaren wijziging als ik de Groterdam foto's bekijk is dat het lijkt of er aan de zijkant net voor de cabinedeuren ineens kleine sleufjes zijn verschenen. Mijn oudere Roco 1100'en (botsneus 1145/1103, turkooise 1150, blauwe eerste editie, A-sein blauw en geel/grijs) hebben deze sleufjes niet.
De 1113 had deze sleufjes ook al:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1113_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1113_5.jpg)
Jeroen
-
Je hebt gelijk Jeroen, foute aanname van mij, ik had naar de 1142 gekeken (die ze niet heeft) en vervolgens er van uitgegaan dat de 1113 gelijk was. Niet dus....
-
Maar mag ik voor die 60 euro extra dan wel de betere stroomafnemers en twee extra LED-jes voor het omgekeerde L-sein?
Van mij wel ;D ;D
Ik tracht alleen te beredeneren waarom Roco deze keuzes heeft gemaakt, en m.i. de enige logische verklaring voor bv. de stroomafnemers is dat men niet meer over de in China geproduceerde (mooiere) exemplaren kan beschikken wegens dispuut met de fabrikant. Er gaan meerdere onbevestigde verhalen rond over de reden waarom men productie weer naar Europa haalt.
Maar zoals ik in een eerdere reactie aangaf, het is tevens de makkelijkste oplossing om alleen de kap te wijzigen op het oude chassis en dat is jammer. Al is het wellicht een economisch verantwoorde keuze vanuit de fabrikant gezien.
-
Tja, maar het is de zoveelste keer dat er een –in onze ogen althans– vermijdbare fout door Roco wordt gemaakt en dat er geen enkel aanspreekpunt lijkt te zijn om dit soort zaken aan te kaarten. Misschien is er een goede reden, misschien ook niet. Maar eerlijk gezegd boeit mij dat als klant niet zo.
- Peter
-
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.
Het is dus een kostentechnische overweging.
Hoe, wat, waarom en verstandig = ieder zijn mening.
Dat DigiKeijs het nu op gaat pakken en gelijk voor alle neusloze 1100 (y)
-
Ach dat aanspreekpunt is er wel maar die doet niks. Al weer jaren geleden kwam Roco op Eurospoor met de CNL 189 en sprak ik de man aan op het feit dat de panto's niet klopten. In plaats van dat toe te geven of te zeggen dat zo zou kunnen zijn werd mij verteld dat het zeker klopte zoals het er uit zag. Ik kraamde volgens de beste man onzin uit en moest niet zo moeilijk doen. Hij kwam zelfs met het verhaal dat de loc ooit een prototype was geweest en dat hij daarom zonder Nederlandse pantografen in te zetten was. Helaas voor hem is de loc aan Railion geleverd met 2 Duitse sleepstukken en zijn er toen hij bij MRCE zwart werd met CNL stickers 2 Nederlandse pantografen opgezet. Hij weigerde hier op in te gaan en verzocht mij met mijn leugens weg te gaan.
Sindsdien snap ik een stuk beter waarom er bij Roco zulke fouten worden gemaakt. De man is nog steeds de vertegenwoordiger van Roco in Nederland. Als je zo met je klanten om gaat snap je ook waarom ze zich nergens iets van aantrekken.
-
Dat is de vertegenwoordiger.
En op dit punt (de verlichting) had hij daar ook geen invloed op.
Deze keuze (geen L sein) komt uit Oostenrijk.
-
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.
Het is dus een kostentechnische overweging.
Hoe, wat, waarom en verstandig = ieder zijn mening.
Dat DigiKeijs het nu op gaat pakken en gelijk voor alle neusloze 1100 (y)
Tuurlijk is het fijn dat DigiKeijs ons wil helpen met een mooie oplossing. Maar logischerwijs kost ook dat geld en wil DigiKeijs er ook aan verdienen. En die extra kosten betalen wij consumenten. Dat komt dus weer extra bovenop de aanschafprijs van de 1107. Hoeveel meer had het nu voor Roco gekost om de lichtgeleiders door te knippen en dan in de kap te drukken en twee extra LEDjes op de printplaat te solderen? Extra kosten voor de stroomafnemers is lariekoek. Waarom? Omdat er sowieso stroomafnemers op het model geplaatst moeten worden en of je nu type 1 of 2 erop zet, dat zal niet uitmaken. Ook zullen de botsneus stroomafnemers zelf niet heel veel duurder zijn dan het oude type, want anders hadden ze nooit die botsneuzen voor 130 euro in de markt kunnen zetten, inclusief compleet aangepaste kap!
Ik geloof niet meer in die bewuste keuzes Chris.
Of was het fout bedrukken van de NS cargo 1637 en de HUSA 189, het in eerste instantie slechte spuitwerk van deze 1107, het draaistellenprobleem van de Plan T 511 en de kromgetrokken bakken van de Plan T 507 ook een bewuste keuze????
Jeroen
-
Ik had het puur over de verlichting.
Alle min punten = jammer.
Ik had het ook graag anders gezien.
Jeroen : Geloof verder wat je wil geloven.
Je gelooft mij duidelijk niet als het gaat over de verlichting, en dan heeft verder babbelen geen zin.
Dat is de info die ik heb gekregen over de verlichting en daar stopt het voor mij in deze discussie.
-
Dan moeten die stroomafnemers wel voorhanden zijn Jeroen. Misschien lag er nog gewoon een voorraad van die standaard dingen, weten wij veel.
Hoeveel meer had het nu voor Roco gekost om de lichtgeleiders door te knippen en dan in de kap te drukken en twee extra LEDjes op de printplaat te solderen?
Nou, hoeveel kost dat?
Ik heb geen idee, kan er alleen over speculeren, net als over die stroomafnemers zoals ik hierboven doe.
Het zijn in ieder geval vermoedelijk geen fouten, maar keuzes, en het heeft weinig zin om te gaan gokken waarom die keuzes zijn gemaakt. Als klant hoef ik alleen maar de prijs-prestatieverhouding te beoordelen en dat mag iedereen gelukkig zelf doen. Ik hoef dat niet eens te doen, want ik wil hem niet. :)
Ben wel benieuwd waar Digidinges mee komt. Een enkel ledje plaatsen is gemakkelijk, maar als ik me de binnenkant van de 1100 zo voor de geest haal, dan gaat het nog niet meevallen een printje achter de seinen te frotten.
-
Extra kosten voor de stroomafnemers is lariekoek.
Als je nou eerst leest voor je reageert met meningvormen, dan zie je dat ik een logische verklaring voor de stroomafnemers heb gegeven en Chris beaamt dat er een economische keuze mbt de verlichting is gemaakt.
Dan kun je het er nog honderd keer mee oneens zijn, maar dat is op dat moment niets meer dan een persoonlijke keuze zonder nieuwswaarde voor anderen.
-
Dan moeten die stroomafnemers wel voorhanden zijn Jeroen. Misschien lag er nog gewoon een voorraad van die standaard dingen, weten wij veel.
Wat is dit nou voor onzin Henk! Zetten ze bij de volgende Plan V dan ook schaarpanto's op het dak, omdat die toevallig nog op de plank lagen? Stel dat het zo zou zijn, bind je daar je klanten mee in deze toch al moeilijke periode en grote concurrentie? En als die oude stra's op de plank zouden liggen, waarom konden er op de botsneuzen dan wel nieuwe komen???
Ik had het puur over de verlichting.
Alle min punten = jammer.
Ik had het ook graag anders gezien.
Jeroen : Geloof verder wat je wil geloven.
Je gelooft mij duidelijk niet als het gaat over de verlichting, en dan heeft verder babbelen geen zin.
Ik probeer alleen maar te begrijpen waarom Roco zo'n keuze maakt, that's all. Ik hoef heus niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Ik heb er alle begrip voor dat de Chinezen ook wat meer willen verdienen en daardoor de prijzen behoorlijk zijn gestegen. Ik snap alleen niet dat fabrikanten steen en been klagen over een moeilijke markt, veel concurrentie etc. en dan dit soort keuzes gaan maken. Als je ziet dat een aangepaste kap, inbouwen van LED verlichting en nieuwe stroomafnemers bij de botsneus 1100'n allemaal mogelijk waren voor 130 euro, dan snap ik best met de prijsverhoging van de laatste tijd dat de 1107 nu bijna 200 euro moet kosten. Maar ik snap niet waarom die stroomafnemers en die LED verlichting dan ineens niet meer mogelijk zijn.
Als je nou eerst leest voor je reageert met meningvormen, dan zie je dat ik een logische verklaring voor de stroomafnemers heb gegeven en Chris beaamt dat er een economische keuze mbt de verlichting is gemaakt.
Dan kun je het er nog honderd keer mee oneens zijn, maar dat is op dat moment niets meer dan een persoonlijke keuze zonder nieuwswaarde voor anderen.
Ja en dat de botsneus stroomafnemers niet voorhanden zijn zou VOLGENS JOU komen door:
en m.i. de enige logische verklaring voor bv. de stroomafnemers is dat men niet meer over de in China geproduceerde (mooiere) exemplaren kan beschikken wegens dispuut met de fabrikant.
Dat kan heel goed, maar laat Roco dat dan aan de winkels communifceren of de prijs naar beneden bijstellen. Kijk maar naar Elotrack. gewoon open en eerlijk communiceren hoe het zit en mensen hebben er dan veel sneller begrip voor.
Jeroen
-
Wat is dit nou voor onzin Henk! Zetten ze bij de volgende Plan V dan ook schaarpanto's op het dak, omdat die toevallig nog op de plank lagen? Stel dat het zo zou zijn, bind je daar je klanten mee in deze toch al moeilijke periode en grote concurrentie? En als die oude stra's op de plank zouden liggen, waarom konden er op de botsneuzen dan wel nieuwe komen???
Dat is dus het zinloze speculeren.
Het is denk ik minder speculatief om te veronderstellen dat die standaard Sommerfeldt dingen voor Roco toch wel goedkoper in aanschaf zijn dan panto´s die voor een kleine serie locs speciaal moeten worden gemaakt. Vooropgesteld dat dat een optie was.
Ik hoef meestal niet precies te weten waarom een fabrikant keuzes maakt. Hoef alleen zelf te oordelen. En dan vind ik persoonlijk dat die loc zo langzamerhand wel correcte verlichting mag krijgen. Die stroomafnemers zie ik wat genuanceerder. Ik vind het niet per se een pluspunt als hetzelfde model telkens andere stroomafnemers krijgt. Bij de nieuwe 1600/1700/1800 vind ik dat zo langzamerhand geen gezicht.
-
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.
Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoelde de stroomafnemers.
Zo heb ik zelf nog een 186 waarbij het vervangen van drie stroomafnemers door de juiste exemplaren niet veel minder kost dan de loc zelf destijds. Die was weliswaar in de aanbieding, maar iedere keer weer kloppen er dingen niet die ogenschijnlijk vermijdbaar zijn. Het kan zijn dat dit een keuze is, of dat iemand niet op heeft staan letten, maar ik weet het niet en dat is enigszins frustrerend. Want verder zijn de modellen van Roco erg fraai en goed in elkaar gezet.
- Peter
-
Met de neusloze variant hoeft er geen concurrent te worden afgetroefd, zou het dat misschien kunnen zijn? Dan is het impliciet een bewuste keuze...
-
Hoe bedoel je concurrentie aftroeven? Je bedoelt hopelijk toch niet dat de sterk achterhaalde en verouderde Trix / Marklin 1100 een serieus alternatief is voor de Roco?
-
Een EloTrains 1500 of DM90, of een Artitec DE-1, of ... zijn óók concurrentie voor een Roco 1100.
Wij kunnen dat geld maar 1x uitgeven.
Dikke pech voor Roco dus - het zal best een "trenD" zijn dat Roco-bashen, maar dan wel een door henzelf veroorzaakte trend.
-
Het ligt aan mij misschien, maar wordt er de laatste tijd alleen maar bagger op de markt gebracht (1500 met te ver doorlopende gele streep en niet goed geel voor veel te veel geld, een kromme 6400 met waardeloos geluid, plan T verkeerde draaistellen en slecht in de lak en nu een 1107 met oude panto's en geen L-sein voor een pittige prijs) of zijn wij wel heel erg kritisch aan het worden? Wellicht is het een combi van beide die tot een erg negatieve spiraal leidt op dit forum. Werkelijk niets lijkt meer goed.
Nu ben ik redelijk perfectionistisch, maar daarnaast ook hobbyist. Elke lok krijgt bij mij toch wel een of andere pimpbeurt. Een misser(tje) los ik eigenlijk zelf wel op waarbij het helpt dat sommige partijen in het gat duiken en een oplossing voor de misser leveren.
Zaterdag heb ik voor bijvoorbeeld €99 een 1103 gehaald in Badhoevedorp (om de hoek hier in Rijswijk staat hij nog voor €179). Van de 'winst' koop ik vervolgens mooie philo panto's en een vervangend nummerschild om het probleem van het te lage eitje op te lossen. Al met al zit ik nog steeds beneden de initiële nieuwprijs. Stom destijds van Roco dat te lage eitje en de niet correcte panto's voor ns, maar heel simpel op te lossen.
Mogen we niet kritisch zijn? Ja hoor, kritiek is erg goed, mits opbouwend. En problemen kun je als probleem zien of als uitdaging (denk aan de positieve actie van Chris/Digikeijs). Onderhand krijg ik echter het gevoel dat dit forum niet voor hobbyisten is maar voor azijnpissers.
Gert Jan
-
Ja Gert jan, dit is inderdaad een discussie die vaker hier voorbij komt. En dat is ook niet erg, we mogen immers ook best kritisch naar onszelf zijn.
Waar ik persoonlijk alleen wel van baal is dat men doodleuk een smak geld vraagt voor een locje wat fouten bevat die nergens voor nodig zijn. Ik vraag echt geen exacte verkleining van een echte 1100, maar Roco is er vroegtijdig op gewezen dat deze uitvoering een derde pitje moet hebben. En als ze voor deze locserie nieuwe panto's ontwikkelen dan mag je toch verwachten dat die ook op latere producties van dat loctype gebruikt worden?
Ik mis bij Roco de laatste tijd de liefde voor het vak zeg maar. En dat vind ik jammer.
Jeroen
-
[schrijft op boodschappenlijstje: Extra chips & Cola inslaan]
-
Jeroen,
Ik snap je wel, maar, wat hier ook al eerder gezegd is en wat ik ook met mijn verhaal probeerde aan te geven, je hoeft 'm niet per se nu al te kopen.
Het als eerste hebben van de 1107 maakt je binnen dit forum niet extra cool dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het hebben van de nieuwste IPhone of New Balance gympen als ik mijn kinderen mag geloven (en waar ik de discussie over prijs/kwaliteit maar snel heb opgegeven).
Laat 'm met z'n allen liggen en over een paar jaar haal je lok ook ergens voor €99. En blijkbaar wordt er dan nog steeds op verdiend en dus is iedereen blij.
Gert Jan
-
Dat klopt en dat ga ik ook zo doen, ook al is dat eigenlijk tegen mijn gewoonte in. Niet omdat ik extra cool wil zijn, dat interesseert me geen lor. Maar ik geloof niet dat het op de lange duur goed is voor Roco als wij alles steeds in de ramsj kopen.
Maar goed, kennelijk leert men niet van eerder gemaakte fouten en betaal ik ook niet langer de volle mep.
Jeroen
-
En als Roco/winkeliers de prijs van 179,- naar 139,- gooit zijn we dan tevreden?
Misschien een tip... dan kunnen we zelf aan de slag, en komen we aardig richting de prijs van 179,-
Wat is de reden dat de prijs behoorlijk stevig is?
Lonen in China? dan zouden alle loks fors in prijs moeten stijgen, maar dat is niet zo.
Maar het is een oude ontwikkeling, de rode DB 1600 was 175,- en die heeft LED verlichting correcte pantos, sluitverlichting, grotere lok.
Waarom is de 1100 dan duurder ???
Als ik kijk naar de NS loks die de aflopende jaren op de markt gekomen zijn, zeg maar 2010 heden, vind ik een prijs van max 150,- acceptabel voor een 1100 lok, maar dan wel met de pantos van de 1145/1103
Als de lok het volgende had :
LED verlichting met omgekeerd L sein
Schakelbare sluitverlichting
Digitaal met geluid
Correcte pantogaven
Was ik bereid om er 239,- voor te betalen, als ik kijk naar een Artitec DE-1 analoog wat je er allemaal voor krijgt...
Roco weet gewoon dat wij NS/NL verzamelaars graag een extra geel grijze 1100 erbij willen, omdat Roco in het verleden maar 2 uitgebracht heeft de 1142 en de 1113 ofwel uiteindelijk koopt Nederland het toch wel.
-
Zelfs voor 139 (wat een nette prijs is voor deze lok) had het model wel up to date kunnen zijn.
Tinus.
-
Hoe bedoel je concurrentie aftroeven? Je bedoelt hopelijk toch niet dat de sterk achterhaalde en verouderde Trix / Marklin 1100 een serieus alternatief is voor de Roco?
Stevige reactie... Ja, die bedoel ik. Zo heel slecht vind ik 'm niet, zeker niet voor een model van 30 jaar geleden. Kennelijk was het voor Roco voldoende reden wat extra z'n best te doen, gezien het verschil tussen beide Roco's.
-
Dat heet niet extra hun best doen. Dat is gewoon vooruitgang.
Je zegt het zelf al: 30 jaar verschil.
Tinus.
-
En als Roco/winkeliers de prijs van 179,- naar 139,- gooit zijn we dan tevreden?
Dat geloof ik niet. Als het ding vijf tientjes was, had men nog geroepen "het is een scherpe prijs, maar..." zeuren om maar wat te zeggen te hebben is blijkbaar typisch Hollands.
Ik heb voor mezelf dat probleem opgelost door Tp III en later uit mijn collectie te bannen: alles wat ik hebben wil moet ik zelf maken, dus kan ik niemand lastig vallen met kritiek ;D
-
Dat heet niet extra hun best doen. Dat is gewoon vooruitgang.
Je zegt het zelf al: 30 jaar verschil.
Tinus.
Jij snapt mijn punt helemaal (y)
Tijd dus voor een update van de neusloze.
-
Precies, maar zijn ze nu weer net te laat mee.
Om roco te laten begrijpen dat ze dit niet kunnen maken met de prijzen die ze tegenwoordig rekenen
zouden we eens allemaal het model moeten laten, en wachten op de dump.
Tinus.
-
Het is maar afwachten of dit model wel 'massaal' verramsjt gaat worden, vergeet niet dat het hier een e-shop model betreft. Vanavond was ik bij een bekende winkelier in het westen des lands en daar wasde voorraad maar zeeeeer beperkt! Dat in tegenstelling tot de blauwe variant met wel de mooie sleepstukken die voor ongeveer de helft van het geld nog in grote hoeveelheden voorradig was....
Het gaat er ook niet om om cool te zijn om de loc als eerste te hebben, maar de combinatie van kleine series met e-shop verkoop geeft de voor de fabrikant gewenste inrust bij de kopers die bang zijn naast de pot te pissen. Denk dat het vooral frustratie is bij de mogelijke kopers dat ze eerst blij worden gemaakt met een ontbrekend model wat vervolgens technisch blijkt tegen te vallen voor een zeer vette prijs. De hoop zal vast zijn dat of Roco zijn prijspeil aanpast, danwel de kritische consument meer waar voor zijn geld geeft!
-
Met de 1830/1842/1858/1754 zeiden ze ook zeer beperkte oplagen, nog steeds volop verkrijgbaar.
-
Inderdaad Bastaard. En met Roco's Plan V's en T's idem. Iedereen stoof naar de winkels voor de eerste Plan V (431), want die was bij Roco op voothand al uitverkocht. Nu een paar jaar later zie je hem nog vaak zat in winkels staan.
Maar goed, er is nu helaas niets meer aan te doen en iedereen die interesse heeft in dit model zal nu voor zichzelf moeten beslissen of hij/zij de 1107 aanschaft of (voorlopig) niet.
Jeroen
-
Jongens, jongens, correcte stroomafnemers zou fijn zijn, maar dan ook niet die van de botsneuzen... Sowieso is het enige verschil het schuitje, die van de botsneusloze is verouderd en kijk nou eens goed... Juist... Die van de botsneuzen zijn Franse schuitjes, weliswaar verfijnder, maar absoluut niet correct...... om nog maar te zwijgen van de grijze kleur van de botsneus stroomafnemers, die mogen ook gewoon zwart hoor. Moet je eens goed kijken naar Franse loks van Roco met dat zelfde type stroomafnemer, juist allemaal grijs. Die botsneus stroomafnemers zijn echt geen nieuwe ontwikkeling, ook die komen gewoon van de plank. Ga Fissy lief aan kijken, koop Philo's of ga ergens anders {tekst verwijderd}
Groeten Edwin.
-
Ik heb wederom een aantal berichten verwijderd. Als het niet over de 1107 gaat, hoort het hier niet thuis.
Gr, Bert
-
Hoeveel stuks van de 1107 worden/werden er gemaakt dan?