Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30

Auteur Topic: Roco 1107  (gelezen 16532 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco 1107
« Reactie #90 Gepost op: 21 March 2014, 09:27:22 »
Ach, Roco bashen is dé trent van 2014.  ;D
Het is terechte kritiek dat de lok tekortkomingen heeft: ik denk alleen wel dat aanpassingen aan het chassis ivp alleen aan de kap de lok nog duurder zouden hebben gemaakt. Ze konden immers niet terugvallen op de botsneus-basis, waar bovendien ruimte in de neus is voor een printje, wat in de korte niet het geval is. Dus is het nooit goed: ik kan me voorstellen dat Roco bewust gekozen heeft om zich te beperken tot een kloppende kap om de beperkte oplage van dit model nog een beetje betaalbaar te houden en de kritiek die toch wel komt naast zich neer te leggen.
Hebben ze zich er dan makkelijk van af gemaakt? Ik denk dat er wel degelijk nagedacht is voor de keuze werd gemaakt.
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #91 Gepost op: 21 March 2014, 09:38:04 »
Enige totaal niet te verklaren wijziging als ik de Groterdam foto's bekijk is dat het lijkt of er aan de zijkant net voor de cabinedeuren ineens kleine sleufjes zijn verschenen. Mijn oudere Roco 1100'en (botsneus 1145/1103, turkooise 1150, blauwe eerste editie, A-sein blauw en geel/grijs) hebben deze sleufjes niet.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #92 Gepost op: 21 March 2014, 09:41:50 »
Ik vraag niet eens om grote aanpassingen Bessel. Ik kan prima leven met een gloeilampje voor de frontseinen. Maar als Roco op de botsneuzen verbeterde stroomafnemers zet en Chris zonder enige moeite een LED-je inbouwd voor het omgekeerde L-sein zonder veel hak, breek of sloopwerp aan de kap (alleen de lichtgeleider doorknippen), dan had Roco dat ook best voor dat geld kunnen doen. Het slaat gewoonweg nergens op om nu weer oude stroomafnemers te gebruiken terwijl op de botsneus verbeterde exemplaren zijn toegepast.   

Ik bespeur hier dus niet een vorm van nadenken, want ze vragen wel doodleuk 60 euro meer t.o.v. een botsneusversie van enkele jaren geleden. Nu weten we dat de prijzen gestegen zijn, dus daar hoor je mij niet over. Maar mag ik voor die 60 euro extra dan wel de betere stroomafnemers en twee extra LED-jes voor het omgekeerde L-sein?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 21 March 2014, 09:46:29 »
Enige totaal niet te verklaren wijziging als ik de Groterdam foto's bekijk is dat het lijkt of er aan de zijkant net voor de cabinedeuren ineens kleine sleufjes zijn verschenen. Mijn oudere Roco 1100'en (botsneus 1145/1103, turkooise 1150, blauwe eerste editie, A-sein blauw en geel/grijs) hebben deze sleufjes niet.

De 1113 had deze sleufjes ook al:

Jeroen

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #94 Gepost op: 21 March 2014, 09:55:46 »
Je hebt gelijk Jeroen, foute aanname van mij, ik had naar de 1142 gekeken (die ze niet heeft) en vervolgens er van uitgegaan dat de 1113 gelijk was. Niet dus....
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #95 Gepost op: 21 March 2014, 11:29:29 »
Maar mag ik voor die 60 euro extra dan wel de betere stroomafnemers en twee extra LED-jes voor het omgekeerde L-sein?
Van mij wel ;D ;D
Ik tracht alleen te beredeneren waarom Roco deze keuzes heeft gemaakt, en m.i. de enige logische verklaring voor bv. de stroomafnemers is dat men niet meer over de in China geproduceerde (mooiere) exemplaren kan beschikken wegens dispuut met de fabrikant. Er gaan meerdere onbevestigde verhalen rond over de reden waarom men productie weer naar Europa haalt.
Maar zoals ik in een eerdere reactie aangaf, het is tevens de makkelijkste oplossing om alleen de kap te wijzigen op het oude chassis en dat is jammer. Al is het wellicht een economisch verantwoorde keuze vanuit de fabrikant gezien.
RETROBAHN A.G.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 21 March 2014, 11:47:40 »
Tja, maar het is de zoveelste keer dat er een –in onze ogen althans– vermijdbare fout door Roco wordt gemaakt en dat er geen enkel aanspreekpunt lijkt te zijn om dit soort zaken aan te kaarten. Misschien is er een goede reden, misschien ook niet. Maar eerlijk gezegd boeit mij dat als klant niet zo.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #97 Gepost op: 21 March 2014, 11:59:29 »
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.

Het is dus een kostentechnische overweging.
Hoe, wat, waarom en verstandig = ieder zijn mening.
Dat DigiKeijs het nu op gaat pakken en gelijk voor alle neusloze 1100  (y)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #98 Gepost op: 21 March 2014, 12:03:08 »
Ach dat aanspreekpunt is er wel maar die doet niks. Al weer jaren geleden kwam Roco op Eurospoor met de CNL 189 en sprak ik de man aan op het feit dat de panto's niet klopten. In plaats van dat toe te geven of te zeggen dat zo zou kunnen zijn werd mij verteld dat het zeker klopte zoals het er uit zag. Ik kraamde volgens de beste man onzin uit en moest niet zo moeilijk doen. Hij kwam zelfs met het verhaal dat de loc ooit een prototype was geweest en dat hij daarom zonder Nederlandse pantografen in te zetten was. Helaas voor hem is de loc aan Railion geleverd met 2 Duitse sleepstukken en zijn er toen hij bij MRCE zwart werd met CNL stickers 2 Nederlandse pantografen opgezet. Hij weigerde hier op in te gaan en verzocht mij met mijn leugens weg te gaan.

Sindsdien snap ik een stuk beter waarom er bij Roco zulke fouten worden gemaakt. De man is nog steeds de vertegenwoordiger van Roco in Nederland. Als je zo met je klanten om gaat snap je ook waarom ze zich nergens iets van aantrekken.
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #99 Gepost op: 21 March 2014, 12:08:29 »
Dat is de vertegenwoordiger.
En op dit punt (de verlichting) had hij daar ook geen invloed op.
Deze keuze (geen L sein) komt uit Oostenrijk.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 21 March 2014, 12:18:05 »
Het is geen fout, het is een keuze.
Bij en tijdens het ontwerp van de lok is al aangegeven dat deze L sein nodig heeft.

Het is dus een kostentechnische overweging.
Hoe, wat, waarom en verstandig = ieder zijn mening.
Dat DigiKeijs het nu op gaat pakken en gelijk voor alle neusloze 1100  (y)

Tuurlijk is het fijn dat DigiKeijs ons wil helpen met een mooie oplossing. Maar logischerwijs kost ook dat geld en wil DigiKeijs er ook aan verdienen. En die extra kosten betalen wij consumenten. Dat komt dus weer extra bovenop de aanschafprijs van de 1107. Hoeveel meer had het nu voor Roco gekost om de lichtgeleiders door te knippen en dan in de kap te drukken en twee extra LEDjes op de printplaat te solderen? Extra kosten voor de stroomafnemers is lariekoek. Waarom? Omdat er sowieso stroomafnemers op het model geplaatst moeten worden en of je nu type 1 of 2 erop zet, dat zal niet uitmaken. Ook zullen de botsneus stroomafnemers zelf niet heel veel duurder zijn dan het oude type, want anders hadden ze nooit die botsneuzen voor 130 euro in de markt kunnen zetten, inclusief compleet aangepaste kap!

Ik geloof niet meer in die bewuste keuzes Chris.

Of was het fout bedrukken van de NS cargo 1637 en de HUSA 189, het in eerste instantie slechte spuitwerk van deze 1107, het draaistellenprobleem van de Plan T 511 en de kromgetrokken bakken van de Plan T 507 ook een bewuste keuze????

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 12:22:00 door Jeroen Water »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #101 Gepost op: 21 March 2014, 12:23:52 »
Ik had het puur over de verlichting.
Alle min punten = jammer.
Ik had het ook graag anders gezien.

Jeroen : Geloof verder wat je wil geloven.
Je gelooft mij duidelijk niet als het gaat over de verlichting, en dan heeft verder babbelen geen zin.
Dat is de info die ik heb gekregen over de verlichting en daar stopt het voor mij in deze discussie.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 12:35:48 door Chris »

henk

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 21 March 2014, 12:25:18 »
Dan moeten die stroomafnemers wel voorhanden zijn Jeroen. Misschien lag er nog gewoon een voorraad van die standaard dingen, weten wij veel.

Hoeveel meer had het nu voor Roco gekost om de lichtgeleiders door te knippen en dan in de kap te drukken en twee extra LEDjes op de printplaat te solderen?

Nou, hoeveel kost dat?
Ik heb geen idee, kan er alleen over speculeren, net als over die stroomafnemers zoals ik hierboven doe.

Het zijn in ieder geval vermoedelijk geen fouten, maar keuzes, en het heeft weinig zin om te gaan gokken waarom die keuzes zijn gemaakt. Als klant hoef ik alleen maar de prijs-prestatieverhouding te beoordelen en dat mag iedereen gelukkig zelf doen. Ik hoef dat niet eens te doen, want ik wil hem niet.  :)

Ben wel benieuwd waar Digidinges mee komt. Een enkel ledje plaatsen is gemakkelijk, maar als ik me de binnenkant van de 1100 zo voor de geest haal, dan gaat het nog niet meevallen een printje achter de seinen te frotten.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 12:30:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #103 Gepost op: 21 March 2014, 12:41:47 »
Extra kosten voor de stroomafnemers is lariekoek.
Als je nou eerst leest voor je reageert met meningvormen, dan zie je dat ik een logische verklaring voor de stroomafnemers heb gegeven en Chris beaamt dat er een economische keuze mbt de verlichting is gemaakt.
Dan kun je het er nog honderd keer mee oneens zijn, maar dat is op dat moment niets meer dan een persoonlijke keuze zonder nieuwswaarde voor anderen.
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 21 March 2014, 12:48:56 »
Dan moeten die stroomafnemers wel voorhanden zijn Jeroen. Misschien lag er nog gewoon een voorraad van die standaard dingen, weten wij veel.

Wat is dit nou voor onzin Henk! Zetten ze bij de volgende Plan V dan ook schaarpanto's op het dak, omdat die toevallig nog op de plank lagen? Stel dat het zo zou zijn, bind je daar je klanten mee in deze toch al moeilijke periode en grote concurrentie? En als die oude stra's op de plank zouden liggen, waarom konden er op de botsneuzen dan wel nieuwe komen???

Ik had het puur over de verlichting.
Alle min punten = jammer.
Ik had het ook graag anders gezien.

Jeroen : Geloof verder wat je wil geloven.
Je gelooft mij duidelijk niet als het gaat over de verlichting, en dan heeft verder babbelen geen zin.

Ik probeer alleen maar te begrijpen waarom Roco zo'n keuze maakt, that's all. Ik hoef heus niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Ik heb er alle begrip voor dat de Chinezen ook wat meer willen verdienen en daardoor de prijzen behoorlijk zijn gestegen. Ik snap alleen niet dat fabrikanten steen en been klagen over een moeilijke markt, veel concurrentie etc. en dan dit soort keuzes gaan maken. Als je ziet dat een aangepaste kap, inbouwen van LED verlichting en nieuwe stroomafnemers bij de botsneus 1100'n allemaal mogelijk waren voor 130 euro, dan snap ik best met de prijsverhoging van de laatste tijd dat de 1107 nu bijna 200 euro moet kosten. Maar ik snap niet waarom die stroomafnemers en die LED verlichting dan ineens niet meer mogelijk zijn.

Als je nou eerst leest voor je reageert met meningvormen, dan zie je dat ik een logische verklaring voor de stroomafnemers heb gegeven en Chris beaamt dat er een economische keuze mbt de verlichting is gemaakt.
Dan kun je het er nog honderd keer mee oneens zijn, maar dat is op dat moment niets meer dan een persoonlijke keuze zonder nieuwswaarde voor anderen.

Ja en dat de botsneus stroomafnemers niet voorhanden zijn zou VOLGENS JOU komen door:
en m.i. de enige logische verklaring voor bv. de stroomafnemers is dat men niet meer over de in China geproduceerde (mooiere) exemplaren kan beschikken wegens dispuut met de fabrikant.
Dat kan heel goed, maar laat Roco dat dan aan de winkels communifceren of de prijs naar beneden bijstellen. Kijk maar naar Elotrack. gewoon open en eerlijk communiceren hoe het zit en mensen hebben er dan veel sneller begrip voor.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 12:50:53 door Jeroen Water »