Hmm, hier moet ik nog 'ns een nachtje over slapen. Mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar een glaswolstel, de meerderheid hier denk ik niet.
Gr. Erik.
Het idee vind ik nobel, maar ik zou het dan geen crowdfunding noemen.
Crowdfunding vind ik iets wat meer een maatschappelijk doel dient (mag ook zeker wel een maatschappelijk commercieel doel zijn, bijv. om de locale economie aan te jagen/ banen te scheppen). Bij modeltreinen lijkt me dat geen juiste markt. Nog los van het risico dat crowdfunding bij dit project kwetsbaar is als je over 2016 praat. Een derde partij (lees een andere modespoorfabrikant) kan de pas afsnijden als er veel vraag is. Zie de 'dubbele of driedubbele uitgaves' van de TEE, RAM of de Plan W...of de Piko/Artitec Hondekop.
Het idee vind ik nobel, maar ik zou het dan geen crowdfunding noemen.
Crowdfunding vind ik iets wat meer een maatschappelijk doel dient (mag ook zeker wel een maatschappelijk commercieel doel zijn, bijv. om de locale economie aan te jagen/ banen te scheppen). Bij modeltreinen lijkt me dat geen juiste markt. Nog los van het risico dat crowdfunding bij dit project kwetsbaar is als je over 2016 praat. Een derde partij (lees een andere modespoorfabrikant) kan de pas afsnijden als er veel vraag is. Zie de 'dubbele of driedubbele uitgaves' van de TEE, RAM of de Plan W...of de Piko/Artitec Hondekop.
Heel misschien kun je de Philotrain methode toepassen door bestellingen op intekening met een aanbetaling. Zelfde effect, maar daar heet het ook geen crowdfunding.
En dat was een hele echte mat 54 daar in Leiden. Maar waarom gelijke een 4? Er zijn zat mensen die de Piko's willen omruilen of nog steeds wachten op een Artitec. Overigens mooi plan.
Top idee Ted (y)
Voor degene die niet meer weten hoe dat handmonster er uit zag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_Q_1.jpg)
Rail 2006 in Leiden ;)
Grtzz,
Karst
Als er nog iemand een redelijke lima hondekop kwijt wil.... 8)Ja, maar die is al verbouwd met Mastica ;D .
"Mooi initiatief. Ik doe mee! (y) "
Leuk dat mensen dit roepen, maar zijn zij gelijktijdig ook bereid een verklaring te ondertekenen dat ze het stel bij uitkomen ook daadwerkelijk af nemen! Ik ben reuze benieuwd hoeveel kandidaten er dan over blijven.
Aan hoeveel varianten kunnen we rekenen? want daar hangt voor mij het aantal participaties af.
En wat gebeurd er met de inleg als het project voor wat voor reden dan ook afgeblazen wordt?
Ik denk dat dit ook gewoon wachten is op een reactie van artitec. Ted, wat is het verdere plan van aanpak? Hoe lang ga je bijvoorbeeld de poll open laten staan? Hoe ga je alle mensen die nu hebben gestemd, ook daadwerkelijk 'contracteren'? Je zegt in het andere draadje geen contact met Artitec te hebben of althans geen belanghebbende te zijn. Hoe gaat het verdere contact verlopen?
Om in China te kunnen produceren zul je echter 3D-tekeningen moeten aanleveren en daar matrijzen laten maken.
Laten we ons nu eerst richten op het bijeenbrengen van voldoende participanten We zitten nu op een kleine honderd, nog minimaal 700 te gaan.Ga niet te veel uit van de "kracht" van dit forum, deze bereikt hoogstens 10% van de Nederlandse modelspoorders. Daar ga ik van uit dat veel regelmatige bnls bezoekers de poll over het hoofd zullen zien...
...Maar goed, het is maar een mening. De risico's zijn voor mij veel te groot. ;) ...
Een paar jaar terug is een fabrikant (Oskar geloof ik?)met de hondekoppen bezig geweest. Er zijn op dit forum destijds ook fraaie 3d-tekeningen getoond, van een Benelux-versie en een viertje. Misschien dat daar nog wat mee kan? Scheelt al weer het ontwerpen...
Dat klopt er was toen iemand actief op dit forum die de 3D tekeningen deed, eerst zou Heljan het 4-delige mat 54 uitbrengen. later werd dit Os.Kar.
Als ik het goed begreep, stond Os.Kar op het punt van produceren, op hun web site stonden al diverse uitvoeringen 4tjes & (BNL) 2tjes die zouden uitkomen.
Helaas gecanceld toen Piko met tweetjes kwam.
Ik heb gezocht maar kan de draadjes niet meer vinden.
Hallo Ted wat denk je van onderstaand bericht! Geen prettig vooruit zicht, of gaan we weer terug naar Europa??Dat stukje tekst van Sobat komt uit een mail van MTE.
Prijsverhogingen China
De prijsverhogingen die uit China komen en doorberekend worden aan fabrikanten worden de laatste tijd steeds hoger.
Er zijn voorbeelden van rijtuigen en loks die wel 25% duurder geworden zijn.
Fabrikanten bereken dat weer gewoon door aan de winkeliers.
Wij zijn dan ook genoodzaakt om prijsverhogingen door te voeren op reeds lopende bestellingen.
Volgens mij staat het nog niet bij de buren op het forum. Iemand die zich geroepen voelt?Over welke buren hebben we het hier dan ?
Ted, jullie hebben toch zelf ook goede contacten met jullie resellers? Ik hoef echt niet aan te komen bij bentink waar ik max. 2 x per jaar kom...
Enige hulp is dus geboden.
Twee dingen:
1) Dit is een soloactie van mij, los van Artitec. Zoals ik in de openingspost al aangaf hebben zij het komende jaar hun handen al vol met het wegwerken van alle nog openstaande aankondigingen.
Ted
@ATB. Je plan is mooi, en zo te lezen zijn er aardig wat enthousiaste deelnemers die met je mee willen doen.Ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat Artitec misschien helemaal niet zit te wachten op deze 'bemoeienis' en hier misschien wel helemaal geen tijd voor beschikbaar heeft en misschien dus geen brood in ziet... ?
Alleen vraag ik mij af waarom er niet eerst contact is opgenomen met Artitec om te kijken wat hun van het plan vinden.
Het gaat om een boel geld, die men zo te lezen graag zou willen investeren. Als je van een koude kermis thuis komt, zijn die potentiële investeerders ook teleurgesteld. Het lijkt mij dat je het andersom te werk had moeten gaan.
Eerst met een goed uitgewerkt plan navraag doen hoe Artitec er tegenover staat, en dan op diverse fora's lanceren.
In ieder geval veel succes.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Hoi
Dan snap ik niet helemaal waarom je ATT wil inschakelen als het zover komt dat er geld is. Je zou het toch ook gewoon in eigen beheer, onder een eigen merknaam, kunnen doen?
Bart
Ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat Artitec misschien helemaal niet zit te wachten op deze 'bemoeienis' en hier misschien wel helemaal geen tijd voor beschikbaar heeft en misschien dus geen brood in ziet... ?
Stel nou eens dat je gelijk hebt en er zijn hier 1.000 participanten die zo'n model willen hebben, denk jij dan echt dat er geen enkele firma in geïnteresseerd zou zijn om het dan te gaan maken?Nee, maar ik kan me voorstellen dat Artitec gewoon een bedrijfsbeleid en planning heeft en komende tijd al genoeg te doen heeft en op de rol heeft staan.
Groeten
Ted
Bart,
er zijn mensen die prachtige dingen kunnen maken en mensen die dat niet kunnen, maar wel kunnen proberen geld in te zamelen. Vergis je daarnaast niet in de logistiek die een eigen merk met zich meebrengt. Laat mij maar dienstbaar zijn, dat ligt mij beter.
Ted
Hoi
Volgens mij haal je met de participaties maar 50.000 op. ???
Je geeft immers 50 euro extra korting bij aankoop van het model.
Ga je van een winkelprijs van 400 euro uit, dan mag je hoogstens 200.000 investeren om het model klaar te hebben (bij 1000 stuks).
Dit lijkt me niet realistisch.
Net zomin als dat je veel meer dan 1000 stuks kan afzetten.
Bart
Lokpaint,
je kunt geweldig schilderen, maar rekenen is niet je sterkste kant. Participanten participeren in de productie van een model. Tussen kostprijs en verkoopprijs zit ook nog zoiets als marge (en niet te vergeten BTW). Je hebt wel gelijk dat als de verkoop straks bij 1.000 exemplaren stopt het voor de producent een verliesgevend project wordt. Niet voor de participanten, die krijgen altijd een model met korting op de (nog vast te stellen) verkoopprijs.
Is het glas half vol of half leeg?
Groeten
Ted
Mijn bedoeling is dat een bekende nederlandse fabrikant in staat wordt gesteld in 2016 een analoge Hondekop 4 voor circa €400 in de winkel te kunnen aanbieden. Mijn eerste inschatting is dat voor het ontwikkelen van dit model circa € 200.000 nodig is. Voor de productie is vervolgens minimaal nog eens dit bedrag nodig, maar dat is later zorg van de fabrikant die hem gaat produceren.
Voor de financiering van de helft van de ontwikkelingskosten kan ik zorg dragen, de andere € 100.000 zou dan van belangstellenden moeten komen. Ik stel me zo voor dat die participaties (of iets dergelijks) kopen van €100 per stuk. Er zijn dan maximaal 1.000 belangstellenden nodig om dit project van de grond te kunnen krijgen. Mijn opzet is dat een participatie moet kunnen leiden tot een inkoopvoordeel van € 50 per model. Dat wil zeggen dat je dan in 2016 voor € 250 (€ 400 minus € 100 participatie minus € 50 ondernemingsbonus) een Hondekop 4 bij je winkelier kunt kopen.
@Ted,
Het lijkt me zinvol op tijd de fiscale aanpak van je plan te (laten) bekijken.
- Als je het vooronderzoek en de ontwikkeling (mede-)financieert met bijdragen van partikulieren, dan kun je over het bedrag van die participaties geen BTW aftrekken.
- Indien partikuliere participanten 50 euro korting krijgen bij aankoop, is dat een korting op het bedrag incl. BTW. De winkelier moet dus over die korting wel gewoon omzetbelasting betalen.
Ruwweg praat je dus over 21% van 150 euro verlies aan BTW.
Sander
In dit geval is het geen gewone korting, het is een bonus over een participatie. Die bonus wordt netto afgetrokken van het aankoopbedrag.
Over leningen krijg je natuurlijk geen BTW terug. Maar als je onderzoek of ontwikkeling financiert met participatie's van partikulieren krijg je over de kosten van die ontwikkeling geen BTW terug. Je krijgt de betaalde BTW over je inkoop niet terug omdat de financier niet btw-plichtig is.
Sander
Maar ondertussen slechts 106 participaties.....
Nee, er is voor 106 stellen belangstelling getoond., uhm, belangstelling voor 162, en inmiddels wat meer. Of ik moet je verkeerd begrijpen?
, uhm, belangstelling voor 162, en inmiddels wat meer. Of ik moet je verkeerd begrijpen?
Overigens, als het niet zeker is dat het Att wordt, hou ik mn geld nog even in mijn zak. Ik wil absoluut niet het risico van een piko-achtig debacle aangaan.
gewoon zelf wandjes vijlen uit een oud stuk dakbeschot. NIET VAN DAT BENAUWDE. ;D;D ;D
Sowieso gekkigheid dat geroep over 'participaties' of crowd funding. Als ik de openingspost lees, dan gaat het vanuit de hobbyïst gezien gewoon over inschrijven met een aanbetaling van 100 euro per stel, de rest betaal je bij afname. Wie niet had ingeschreven, betaalt wat meer. Zo werken Philotrain en andere kleinseriefabrikanten al jaren.
Wie niet had ingeschreven, betaalt wat meer. Zo werken Philotrain en andere kleinseriefabrikanten al jaren.
Het maakt niet uit wie de mat 54 gaat maken. Alleen ik wil gewoon een zeer goed model vol met details.Precies, waarom per se een Nederlandse fabrikant?
Toch wel, vandaar het antwoord.
Jos.
Ik zeg: 6100, 4600 of 9500. Is goedkoper; kunnen ze nog oude tekeningen voor gebruiken..............
Is verder off topic.
Gr.
Frank
Vreemd, een leverancier die zn afnemers vraagt om mee voor te financieren.
Jos.
U weet meer dan wij ;D ;D ;D
Ted werkt niet bij Artitec heeft totaal geen enkele band met deze fabrikant
maar kijkt via dit forum of er liefhebbers zijn die bij willen dragen zodat de
ontwikkeling van een hondekop mogelijk is.
Wie zijn wij? Vrij domme opmerking van "wij"; er zijn toch tekeningen van de 3700. Die hoef je niet ingrijpend te verbouwen.
Gr.
Frank
Tjonge, wat een agressie. Kan het wat minder?
Ik geloof dat mijn reactie verkeerd begrepen wordt.De opmerking 'gevalletje zeiken om te zeiken' en eerdere opmerkingen van anderen werden niet verkeerd begrepen hoor. Doel is van ieder hetzelfde, of ze nou wel of niet goed lezen, wel of niet willen participeren, wel of niet een Hk willen: duidelijkheid,, helderheid. Niks mis mee, ieder zn eigen stijl, mits men elkaar in waarde laat.
Vrijdag op Rail heb ik een ontmoeting met Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Mat'54 Hondekop vier om te kijken of we elkaar van dienst kunnen zijn.
Groeten
Ted
Met andere woorden: stop het onderzoek, maak gewoon je geweldige product! :)
mvg, Paul
Conclusie had ook kunnen zijn dat modelspoorders wat huiverig zijn voor deze manier van fondsenwerven?Dat geloof ik niet. Er zijn er vast wel een paar, maar het lijkt me gewoon moeilijk alle geïnteresseerde modelspoorders te bereiken. Niet iedereen is zoals wij hier aanwezig.
Ik ken de Quote 500 niet, dus ik weet niet of meneer De Zwart daar in staat. Maar hij heeft wel wat met treinen en ook met Hondekoppen.
Conclusie had ook kunnen zijn dat modelspoorders wat huiverig zijn voor deze manier van fondsenwerven?
Heel jammer dat het hier nu niet doorgaat. Tip: start een echte campagne op Kickstarter. Geeft een meer solide basis en kan harder gaan groeien. Laat winkeliers daar ook inschrijven.
Citaat
Ze hebben inmiddels via een advocaat gedreigd met een juridisch gevecht. Reden: zij hebben in het verleden (o.a.) een 3D-model tekening/bestand van de Hondekop gemaakt en deze geregistreerd bij een EU instantie. Op basis hiervan claimen zij nu, onder referte aan artikel 10 lid 1 van de Auteurswet, houder van de auteursrechten op de getekende modeltrein(en) te zijn
Ze hebben inmiddels via een advocaat gedreigd met een juridisch gevecht. Reden: zij hebben in het verleden (o.a.) een 3D-model tekening/bestand van de Hondekop gemaakt en deze geregistreerd bij een EU instantie. Op basis hiervan claimen zij nu, onder referte aan artikel 10 lid 1 van de Auteurswet, houder van de auteursrechten op de getekende modeltrein(en) te zijn.
Zijn er trouwens nergens originele bouwtekeningen van mat '54 te krijgen?
Groet,
Michel
Tot mijn teleurstelling moet ik jullie berichten dat, m.i., de haalbaarheid van crowdfunding voor een Hondekop 4 er (op dit moment?) niet inzit. Alle potentiële deelnemers hierbij van harte bedankt voor hun aanmelding. Of er een Hondekop 4 nog ooit komt weet ik niet. Gezien het lage aantal enthousiastelingen lijkt het mij zelfs voor Piko een riskante onderneming. Maar goed, dat is/wordt hun keuze.
Om die reden heb ik de kit voor de hondekop-vier zó geconstrueerd dat de vier geheel messing kappen reeds helemaal gesoldeerd zijn; de soldeerbout is voor de casco’s dan ook niet meer nodig.
De kappen kunnen eenvoudigweg op de bestaande Piko-onderstellen geplaatst worden.
Dit maakt het bouwen van de kit niet veel lastiger dan het superen van een Piko hondeko-twee.
Bovendien zitten in de kit nog een aantal interessante onderdelen, zoals 6-polige kortkoppelingen (ter vervanging van de huidige 5-polige). Optioneel zijn de BBC-pantografen.
Het bouwen van de kit ging mij – als gemiddelde modelbouwer ;) – vrij goed af.
Tomas
Waar vind ik informatie over de Frie hondekoppen?Men gaat naar het kopje "Gebruikers" en zoekt naar FRIE en even doorklikken en voila (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62747.0.html) ;D