BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: StevenDV op 22 January 2014, 09:20:36

Titel: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 09:20:36
Hallo,

ik ben dus een baan aan het plannen (zie mijn andere topics) en was helemaal voor marklin K rails aan het gaan, nu is het zo dat ik eigenlijk van niks start, of toch bijna niks.
Ik heb op dit moment 2 locomotieven van marklin, en wil deze graag laten rijden op de nieuwe baan, maar nu lees ik op verschillende plaatsen dat het mischien beter is om met een 2 rail systeem te starten en dat ik de 2 locomotieven die ik nu heb zou kunnen ombouwen.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er niet uit wat in mijn geval het beste zou zijn.
Kan iemand mij op weg helpen en wat tips geven, ik hoor graag van iedereen de persoonlijke voor en nadelen.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf de keuze zal moeten maken, maar op dit moment heb ik niet genoeg informatie om dit correct te doen (naar mijn gevoel). Ik heb ook geen zin om nu aan mijn baan te beginnen om halverwege te beseffen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt op basis van te weinig informatie.

alvast bedankt
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: dh3201 op 22 January 2014, 09:44:27
Begin eerst eens met een los ovaaltje en kijk of het je bevalt.
Zo niet, dan ben je slechts de rails voor een ovaaltje kwijt en niet gelijk alle rails voor een hele baan.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 22 January 2014, 09:58:52
Als ik nu zou moeten beginnen zou ik met 2 rail beginnen. Komt beter overeen met de werkelijkheid, waar ze ook die punten in het midden niet hebben. Veel modern 3 rail producten valt het helemaal niet zo heel erg op. Alleen bij wissels altijd wel. Daar moet het toch de rail over. En een mooie wissel straat op je station wordt zo altijd ontsiert.

Is mijn persoonlijke mening.

Ander voordeel is merk onafhankelijkheid. Je kunt kiezen uit verschillende merken die materiaal leveren.
Nu zijn er wel merken die ook voor 3 rail producten leveren, maar toch is hun hoofdproduct voor 2 rail.

Ook vind ik toch op beurzen dat 2 rail modellen rustiger rijden. Die sleper hoor je toch regelmatig wel meer metaal geluid maken.


Staat wel wat tegenover. keerlus problemen heb je bij 3 rail eigenlijk niet. Dus vrij in je baanplan. Al is dit bij 2 rail in de meeste gevallen ook redelijk eenvoudig op te lossen.
Ook kan terugmelding op basis van massa detectie makkelijker dan op basis van stroom detectie.

En je hebt natuurlijk al 2 loks, dus kun je bij 3 rail zo inzetten. Bij 2 rail moet je toch actie ondernemen. En het zal altijd wel kunnen, maar of het de rijeigenschappen ten goede komen is wel de vraag. Zal ook afhankelijk zijn van de leeftijd van de modellen.

Succes met je keuze,
Roelco
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Hollandspoor op 22 January 2014, 10:29:57
Steven,

Het is niet eeenvoudig om een keuze te bepalen. Veel hangt af van wat je zelf mooi vind. 3 rail,wisselstroom, is voornamelijk Marklin. Andere merken leveren enkele modelen ook in 3 rail. De keuze in locomotieven en trein stellen is daardoor enigzins beperkt. Met 2 rail, gelijkstroom, zijn er uitgebreidere keuze mogelijkheden in locomotieven. Ook voor het rail materiaal zijn de keuze mogelijkheden voor 2 rail groter dan voor 3 rail.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Marc tramt op 22 January 2014, 10:49:20
Als ik naar je baanplan topic kijk is dat wel erg ambitieus voor een starter. Je weet nu al niet helemaal wat je leuk en/of mooi vindt dus het risico is groot dat dat in de loop der tijd, al bouwende, ook nog verandert. Verdiep je eerst verder in wat de mogelijkheden zijn en probeer uit te vinden wat je leuk en mooi vindt. Keuze 2 of 3-rail is redelijk persoonlijk en een klassieke discussie in de modelspoorwereld.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Tomasso op 22 January 2014, 10:57:01
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Joop V op 22 January 2014, 11:28:00
Beste Steven,

normaal gesproken ben ik hoofdzakelijk alleen lezer maar wil toch reageren.Als het gaat om het "zicht" bekijk dan op Youtube de mogelijkheden van
2-rail en 3-rail , het mooiste voorbeeld vind ik zelf Miniatur Wunderland in Hamburg , deze staan met talloze filmpjes op Youtube met zowel 2-rail als 3-rail.

m.vr.gr.
Joop
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 11:29:21
Ik weet dat mijn baanplan redelijk ambitieus is, daarom dat ik het ook in stukken zal opbouwen alles stap voor stap. Het is zo dat ik (een beetje noodgedwongen) met een andere hobby gestopt ben en mij hier wel helemaal wil op toeleggen.

Er mag voor mij zeker wel wat realisme inzitten al hoeft het niet allemaal perfect te zijn maar de redenen dat ik over 2 rail begon te twijfelen zijn een aantal ven de dingen die jullie ook al aangehaald hebben, blijkt dan ook nog eens dat de rails een pak goedkoper zijn zal ik toch eerder die richting uitgaan.

Voor het treintje uit mijn jeugd en dat uit de jeugd van mijn vader zal ook wel een oplossing zijn.

Ik denk dat ik de tip voor een ovaaltje aan te schaffen maar eens ga opvolgen heb gezien dat in Pico A rail bij conrad een setje bestaat.

Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?

Wat heb ik nog nodig om in 2 rail te starten, ik vermoed dat de marklin trafo en delta controler niet meer zullen werken dan?
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Wijbe op 22 January 2014, 11:47:03
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.

Mijn eigen mening:

Ben je professioneel en goed technisch onderbouwd, kies 2-rail. Wil je makkelijk spelen met de treinen, vaak je baanplan veranderen, plug en play kies dan voor C-rails en Märklin.... Kost wel wat meer ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 January 2014, 11:53:33
Zelf ben ik een overtuigd 2-railer. Maar als iemand iets anders wil zal ik hem niet tegenhouden. :)

De voordelen van 3-rail zijn al genoemd: geen keerlusproblemen, en makkelijke detectie.
Nadeel: die foeilelijke pukkeltjes in het spoor. Maar als je je daar niet aan stoort zou je 3-rail kunnen kiezen.

Verder kan je eens rondkijken op websites van winkels en fabrikanten, om te zien wat het sortiment van de verschillende merken is, en wat het allemaal kost.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 22 January 2014, 12:17:32
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.


Dat denk ik toch niet hoor. Kijk daar ook nog wel eens rond als 2 railer. En zie daar mensen ook omstappen naar 2 rail, maar wel op dat forum blijven.
En er zijn er ook die de overstap niet meer maken, te veel materiaal, maar als ze opnieuw moesten kiezen toch voor 2 rail zouden gaan. Dus iedereen daar zal je geen 3 rail aanraden, wel de meerderheid denk ik :).
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 22 January 2014, 12:27:32
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...

Dit is wel erg gekleurd. Ik rij toch 2 rail, maar dan toch echt geen gelijkstroom. Ik rij digitaal, en daarmee is het geen gelijkstroom meer.
Dit verklaart ook een beetje het prijs verschil. Die 2 rail versie van dat model heeft vaak nog een decoder nodig, dus komt nog een bedrag bij. Die 3 rail versie is voorzien van decoder, dus kopen en rijden. Koop je de 2 rail variant ook digitaal is dat prijs verschil opeens weg, en bijna weg.

Ben zelf 2 rail rijder, en voorstander van 2 rail, maar zo extreem als hierboven is het toch echt niet.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 12:36:44
De youtube tip was een goeie, en idd het is gewoon veel mooier zonder die contactpunten in het midden van de rails.

Mijn technische kennis, ook al is het niet noodzakelijk electronica, maar het inzicht helpt en handigheid zullen mij niet tegenhouden om een bepaalde keuze te maken.

Tot ik gisteren avond ging twijfelen was ik overtuigd dat ik voor de K rails van marklin zou gaan, na goed te beginnen beseffen dat er meer in de wereld was als 3 rail sloeg de twijfel toe.

Vaak mijn baanplan veranderen is zeker niet de bedoeling ik dacht zelfs ergens gezien te hebben dat het met K rails aan te raden was deze aan elkaar te solderen, wat ik dus ook van plan was.

Ik blijf begrijpen dat het eerder een persoonlijke keuze is, maar probeer gewoon aan de hand van de meningen van mensen met kennis en ervaring mijn keuze te maken.
Ik heb op dit moment geen echte referentie enkel wat M rails van marklin, maar niet de moeite om daar echt mee verder te doen.

Dat er in de 2 rail modellen geen decoder zit wist ik niet maar zie ik dan weer eerder als een voordeel, als ik bij marklin een model zou kopen betaal je voor de decoder die er in zit zonder vrij te zijn in de keuze ik vond dit al een beetje vreemd, maar ja een merk moet proberen zijn deel van de markt te beschermen natuurlijk.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Bert Mengerink op 22 January 2014, 12:42:12
Ik ben het met rjr eens. De prijzen vallen erg mee voor 3-rail. Het nadeel is inderdaad de puko's en de beperkte geometrie in wissels. Ik heb toch 3-rail vanwege de makkelijker detectie, want voor wagon/rijtuig detectie moet je bij 2-rail elke as iets geleidend maken, terwijl dit bij 3-rail standaard is. Ook de keerlusproblematiek geeft mij hoofdbrekens, want een keerlus moet groter zijn, dan de langste trein en dat lukt bij mij niet. Mijn langste trein is 7 meter lang. Je hebt ook altijd minimaal 2 keerlussen nodig, want anders kan een getrokken trein nooit meer omkeren.

Op k-rails kun je met gemak ook 2-rail tegelijkertijd met 3-rail rijden. Aswin Krol heeft er speciale printjes voor ontworpen. Ook met Dinamo kun je alle kanten op. Op onze club, DigiMRC, rijden we Hybride.

Groet,
Bert
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Menno op 22 January 2014, 12:51:05
Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?
Ik heb zelf Piko A-rail. Dat vind ik zelf prima en die zoveel duidelijkere door sommigen 'lelijke' hoogte van de railstaaf zal mij echt worst wezen. Roco vind ik weer te duur, Fleischmann onrealistisch, dus ja, dan is de keus snel gemaakt.

@ Bart Mengerink: een beetje een drogreden in mijn ogen, dat keerlusverhaal: een keerlus die kleiner is dan de langste trein werkt überhaupt niet, omdat de trein z'n eigen eind tegenkomt...
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Bert Mengerink op 22 January 2014, 13:02:20
Hoi Menno,

Dat is niet helemaal waar, want als je een keerlus aan het einde van een dubbelsporig traject hebt, dan rijdt de trein gewoon op het tweede spoor terug. Er is wel een polariteitsomschakeling nodig, omdat anders de overloopwissels een probleem vormen. Ook bij een driehoek geldt een dergelijke redenering.

Voor 2-rail vind ik persoonlijk de Tillig rails het mooiste.

Groet,
Bert
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 22 January 2014, 13:21:44
Bij mij geeft het uiterlijk van de rails ook de doorslag. Dat gaat niet alleen over de pukkels, maar ook over wisselhoeken, railprofiel en dergelijke. Bij drierail zit je vast aan Mârklin en echt realistisch ogende rails heeft Märklin naar mijn mening niet. In tweerail is de keuze heel groot, van even grof en robuust als drierail (Fleischmann Profi) tot het heel realistisch ogende materiaal van Tillig of Weinert. En dat gaat dan nog alleen over de kant-en-klaar programma's.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: maartenvanderburgt op 22 January 2014, 13:57:28
Ik heb even op je profiel naar je leeftijd gekeken.
Jij maakt het nog mee, ik waarschijnlijk niet meer, dat Märklin minstens voor het grootste deel gewoon 2-rail gelijkstroom is (als dat dan nog bestaat, beter kun je zeggen 2-rail Digitaal.)

Dat is ongeveer hetzelfde verhaal als met Trix Express gebeurd is.  Destijds groots, maar nu (helaas) marginaal.  Dus straks ook 3-rail (helaas) marginaal, voor de liefhebber.

In het "helaas" zit de smaak.  Ikzelf ben een 2-railer, maar Märklin bewonder ik nog steeds, als het maar van metaal is en veel kabaal maakt. Dat is pas echte Märklin.

Maarten.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 January 2014, 14:23:55
....echt realistisch ogende rails heeft Märklin naar mijn mening niet.
Ook mijn mening. Blijkt vooral bij de wissels. Die zien er niet uit, in ieder geval lijken ze nauwelijks op echte wissels.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Marc tramt op 22 January 2014, 14:39:31
Op de beurs in Rijswijk op de BNLS-stand vroeg iemand me of het eigenlijk wel goed ging met Märklin. Hij zag namelijk nergens Märklin banen.  ;D
Ik heb hem maar uitgelegd dat de handel ter plaatse bulkt van het Märklin-spul maar dat echte zelfbouwers liever 2-rail gebruiken.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 22 January 2014, 14:42:13
Ja Klaas, het zijn functioneel wissels, maar daar houdt het ook wel mee op.


Dat is ongeveer hetzelfde verhaal als met Trix Express gebeurd is.  Destijds groots, maar nu (helaas) marginaal.  Dus straks ook 3-rail (helaas) marginaal, voor de liefhebber.


Daar, Maarten, geloof ik geen barst van. Is ook geen enkele aanwijzing in de marktontwikkelingen voor te vinden. Nu staat er niet bij wat je onder 'straks' verstaat, dat scheelt natuurlijk. Absoluut geen boeiend argument voor de keuze.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Meppelspoor op 22 January 2014, 15:10:31
ik zit met het zelfde probleem, kan ook moeilijk kiezen tussen 2-rail en 3 rail. Het is wel zo dat het qwa railkeuze best wel mee valt bij 2-rail, ze hebben allemaal een ander railprofiel en niet alle modellen kan op de lage profiel van ROCO en Tillig. Zelf heb ook nog het probleem dat ik een omgebouwde marklin loc voor 2-rail, die kan dus ook niet overal op. Dus ik begrijp het probleem van Steven
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 15:30:53
Hier dus nog eens bijkomend mijn vraag stellen.
Als ik nu een paketje 2 rail rails koop kan ik dan gewoon met mijn marklin transfo en delta decoders rijden (op voorwaarde dat de loc omgebouwd is natuurlijk)?
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 22 January 2014, 16:08:20
Ook de keerlusproblematiek geeft mij hoofdbrekens, want een keerlus moet groter zijn, dan de langste trein en dat lukt bij mij niet. Mijn langste trein is 7 meter lang. Je hebt ook altijd minimaal 2 keerlussen nodig, want anders kan een getrokken trein nooit meer omkeren.


Dit is allemaal niet zo moeilijk als met vaak doet voorkomen. En juist omdat je bij 2 rail niet alle wielen van stroomgebruik hebt voorzien is het niet nodig de keerlus groter te maken dan de langste trein. Is bij mij ook niet het geval, maar het rijd prima. Mijn personen treinen, met verlichting in de wagens die zijn wel korter dan de kleinste keerlus.
Ook door keerlussen strategisch te plaatsen kun je de meeste problemen oplossen.
b.v. een keerlus bij een dubbelspoor. Vaak zitten de eerste overloopwissels niet direct na de keerlus actie zelf. Dus kun je een deel van je keerlus in de rechte sporen doen. Dat lus in keerlus is nog wel eens verwarrend.

en niet alle modellen kan op de lage profiel van ROCO en Tillig.

Dan heb je wel hele oude modellen. Al het moderne materiaal past hier prima over ( en met modern bedoel ik toch wel wat ouder dan 5 jaar )

Hier dus nog eens bijkomend mijn vraag stellen.
Als ik nu een paketje 2 rail rails koop kan ik dan gewoon met mijn marklin transfo en delta decoders rijden (op voorwaarde dat de loc omgebouwd is natuurlijk)?

Dat hangt er vanaf. Uiteindelijk zul je naar iets anders willen. Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. Zolang all je decoders dat kunnen verstaan is het dus geen probleem. Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
zie hierover b.v. ook :http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen)

Groet,
Roelco
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 16:33:26
Dat hangt er vanaf. Uiteindelijk zul je naar iets anders willen. Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. Zolang all je decoders dat kunnen verstaan is het dus geen probleem. Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
zie hierover b.v. ook :http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen)

Uiteindelijk denk ik over te gaan op een ESU Ecos2 met esu decoders, het gaat mij momenteel om te testen en te kunnen starten met de 2 treinen die ik heb. Een ecos, meer treinen en andere decoders kunnen wachten, maar zonder sporen rijden is een beetje moeilijk ;D dus daar ligt voorlopig mijn prioriteit.

Het eerste deel van mijn baanplan ligt min of meer vast, aangezien het in een rek komt ben ik ook niet zo flexibel. In eerste instantie zou ik dan gewoon een bocht maken ipv de klimspiraal en zo kom ik eigenlijk tot een ovaal in L vorm, zo blijf ik ook voorlopig gespaard van de keerlus problematiek. Van daar uit zien we dan wel verder, maar zo kan ik voorlopig al rijden en eventueel naar DCC gaan.

Voor mij is het ondertussen duidelijk, ik ben zelf overtuigd om naar 2 rail te gaan, en wat betreft de 2 treintjes die ik nu heb die zullen wel om te bouwen vallen.

Ik moet iedereen toch al bedanken voor de duidelijke uitleg, het heeft voor mij toch veel duidelijk gemaakt.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Remunj op 22 January 2014, 16:36:59
Dit is allemaal niet zo moeilijk als met vaak doet voorkomen. En juist omdat je bij 2 rail niet alle wielen van stroomgebruik hebt voorzien is het niet nodig de keerlus groter te maken dan de langste trein. Is bij mij ook niet het geval, maar het rijd prima. Mijn personen treinen, met verlichting in de wagens die zijn wel korter dan de kleinste keerlus.
Misschien bedoel je het anders dan dat ik het lees maar ongeacht of de wielen wel of geen stroom afnemen moet de keerlus (keerlusblok) minimaal net zo groot zijn als je langste trein.
Want als je lok het blok al weer uit rijdt terwijl de alatste wagon(s) het blok nog in moeten ontstaat er door het omploen van de lok aan het eind weer een probleem omdat de assen van de laatste wagon(s) weer een kortsluiting veroorzaken.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Dirk J op 22 January 2014, 16:44:58
Dat laatste is alleen als er stroomafnemers op die assen zitten.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 22 January 2014, 17:27:17
Maar goed, feit is dat er bij drierail helemaal geen keerlusprobleem is. Voor tweerail zijn er tegenwoordig kant-en-klaar oplossingen, maar als de keerlus ergens een beetje onduidelijk in het sporenplan zit verwerkt, kan het nog een aardige uitzoekerij zijn. Hoeft maar één keer en het lost zich altijd wel weer op, maar er moet wat worden opgelost.
Zonder keerlussen gaat trouwens ook heel goed. De beste keerlus is geen keerlus. ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 22 January 2014, 19:35:25
Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. ... Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
Märklin-Delta is GEEN protocol maar slechts een beperking in de adressering. Mä-Delta maakt gebruik van het gangbare Motorola-protocol. Door het woordje "Dus" lijkt er een oorzakelijk verband te zitten tussen protocol en systeem. Die twee 'kreten' hebben slechts gemeen dat bij 3-rail-systemen veelal (maar niet altijd noodzakelijk) het Motorola-protocol wordt gebruikt en bij 2-rail-systemen veelal (maar niet echt noodzakelijk) het DCC-protocol wordt gebruikt. Een Intellibox kan beide protocollen door elkaar gebruiken voor wat betreft de locomotieven. Mits die locs beide protocollen kan 'verstaan', zoals bij ROCO-locs voor 3-rail (altijd) het geval is. Veelal dus vrijheid, blijheid wat de protocollen betreft.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: nicky op 22 January 2014, 19:41:01
ga gewoon voor de 2 rail meeste voordelen aan ik heb dat ook gedaan en heb er hellemaal geen spijt van gekregen
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: memen op 22 January 2014, 20:29:01
Enigszins logisch dat de topic starter nu 'om' is voor het 2rail systeem. Dit forum bestaat vooral uit 2railers. Ik rijd zelf 3rail, vooral omdat mijn vader dat al had. Ik heb er echter nog nooit spijt van gehad.

Protocol is totaal NIET spoorgebonden. Ik rijd bijvoorbeeld gewoon dcc met de loks waarmee het kan, op de club rijden we dcc en motorola door elkaar. Thuis heb ik een Ecos, die dcc, motorola en mfx door elkaar aanstuurt. Ook de gekozen centrale hoeft dus niet spoorgebonden te zijn.

Het enige verschil zit hem dan ook in het aantal rails en de loks/wagons. Hoewel in principe alle 2rail wagons gewoon op een 3rail baan kunnen rondrijden (alleen even wielen verwisselen voor +/- €3,-). Ik zou dezelfde vraag eens neerleggen bij bijvoorbeeld het 3railforum en de antwoorden daar samen met de antwoorden in dit topic meenemen in je beslissing.

Overigens is het ombouwen van 3rail naar 2rail meestal zo goed als onmogelijk. Andersom is ook lastig, maar wel mogelijk.

Groeten,

Rauke
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: guest7822 op 22 January 2014, 20:35:45
Inderdaad, als je met je huidige loks en je oude besturing wilt starten is het veel logischer om wat märklin rails te kopen, ombouwen van 3 rail naar 2rail is problematisch vanwege het isoleren van de wielen tov elkaar en het chassis, en ook nog aanbrengen van stroomafname voor die geïsoleerde assen. Verder hebben de wielen een andere geometrie, zeker als het oudere loks betreft, dan wat nodig is voor 2rail rails. Bij wissels gaat het dan vaak fout.

Walter

(3railer van geboorte, maar jaloers op mooie railsystemen van bv Weinert....)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 22 January 2014, 21:01:19
Misschien bedoel je het anders dan dat ik het lees maar ongeacht of de wielen wel of geen stroom afnemen moet de keerlus (keerlusblok) minimaal net zo groot zijn als je langste trein.
Want als je lok het blok al weer uit rijdt terwijl de alatste wagon(s) het blok nog in moeten ontstaat er door het omploen van de lok aan het eind weer een probleem omdat de assen van de laatste wagon(s) weer een kortsluiting veroorzaken.

Nee hoor, geen enkel probleem, gebeurd bij mij op de baan ook zonder problemen. Als je een rond wiel op een recht vlak legt is het contact punt maar heel klein. Als je dan de rails door zaagt zal een rond wiel even de twee verbinden op moment dat die in het gezaagde gat zakt, dit is maar zo kort, daar slaat de centrale helemaal niet op af. Echter, als je zorgt dat dit wiel in dit gat helemaal niet kan vallen door opvulling met isolatie materiaal, dan kan het wiel de twee rail staven niet verbinden. Een en ander hangt wel af van de grote van de verbreking en de juistheid van de opvulling.
En werk niet met keerlussen die werken op kortsluit detectie voor omschakelen.

En mijn meeste treinen zijn inderdaad korter dan de keerlus, maar er rijd zo nu en dan een te lange trein door, zonder problemen.

Roelco
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Peter Korsten op 22 January 2014, 21:13:31
Het is eigenlijk heel simpel: 2-rail is mooier, 3-rail is gemakkelijker. Al het andere, zoals prijs of verkrijgbaarheid van modellen, daar geloof ik eigenlijk niet zo in. Het verschil zal in ieder geval niet echt groot zijn.

- Peter
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Dirk J op 22 January 2014, 21:26:59
Wat op zich ook interessant is om te zien hoe het in de praktijk uitpakt, is hoeveel er met 2-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 3-rail, en hoeveel er met 3-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 2-rail. Daar heb ik geen statistieken van, alleen persoonlijke ervaringen - die dus subjectief zijn. Voor wat het waard is: ik hoor nooit van 2-railers die overstappen naar 3-rail, maar wel met enige regelmaat van 3-railers die zijn overgestapt op 2-rail.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 22:02:29
Ik moet toegeven dat (weliswaar met beperkte informatie) voor mij de prijs meespeelt, en dan niet noodzakelijk over de treinstellen, maar eerder voor de rails. Als ik zo even snel online kijk dan zit je voor een K-flexrail al snel rond de 12€ en voor een 2-rail flexrail rond de 5€, op een beetje baan kan dat wel een verschil uitmaken lijkt mij.
Doorslaggevend van de definitieve beslissing zal nog altijd zijn dat mijn 2 locs kunnen omgebouwd worden, de sentimentele waarde van deze 2 is te groot om dit niet te doen.

Voor ik een definitieve beslissing neem zal er nog wel eerst eens een winkel bezocht worden, kans is dat ik morgen tijd heb en zelfs in de buurt ben.

Het makelijkste zou idd zijn om bij 3 rail te blijven, maar ik ben er niet om gekend altijd de makelijkste weg te volgen ;D als het maar leuk is hé ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 22 January 2014, 22:07:36
Welke locs zijn dat dan als die zo belangrijk zijn?
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ronaldk op 22 January 2014, 22:22:04
Sentimele waarde kan ik iets van begrijpen maar waarom zou je de loks willen ombouwen? Ze kunnen toch ook in de vitrine staan? Dan heb je ze nog orgineel. Of een klein rondje op je baan in K-rails. Dat kan natuurlijk ook.

Het verschil zit hem trouwerns niet in de rechte rails maar ook in de wissels.

Groet Ronald.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 22 January 2014, 22:29:50
Ik vermoed dat de locs op zich niet zo speciaal zijn, en die van mij zou ik nog mee kunnen leven dat hij weg gaat, maar de andere is van mijn vader geweest. Hier een fototje van de locs:
de mijne:
(http://i43.tinypic.com/sux5l5.jpg)
die van mijn vader:
(http://i40.tinypic.com/21didtv.jpg)
In de vitrine zetten is een idee, maar in mijn ogen zijn ze gemaakt om te rijden, ergens een stukje K-rail in de baan integreren lijkt mij wel een leuke oplossing. (y)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 22 January 2014, 23:58:02
Wat op zich ook interessant is om te zien hoe het in de praktijk uitpakt, is hoeveel er met 2-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 3-rail, en hoeveel er met 3-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 2-rail. Daar heb ik geen statistieken van, alleen persoonlijke ervaringen - die dus subjectief zijn. Voor wat het waard is: ik hoor nooit van 2-railers die overstappen naar 3-rail, maar wel met enige regelmaat van 3-railers die zijn overgestapt op 2-rail.
Daarnaast behoort onderzocht te worden hoeveel 2-railers met 2-rail begonnen zijn en beslist niet overstappen naar 3-rail. Maar ook hoeveel 3-railers er zijn die beslist niet overstappen naar 2-rail. Ik behoor bij die laatste groep. Vanwege het elektrisch gescheiden railstaafsysteem bij K-rail blijf ik daarbij. Continu-detectie van locs en wagens geven de doorslag. Ik zit er nog over na te denken hoe ik de bezetmelding (die nu via +5 V en een weerstand van 3,3 kohm naar de rails gaat en aan het andere eind van de staaf via een transistor en een Schmitttrigger (met 3xt) naar een TTL-signaal gaat) naar een s88-signaal kan omvormen.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 23 January 2014, 00:43:16
Eh iedereen rijdt op twee rails. Ik ken geen trein die op drie rails rijdt. En ik vind een tandrad of derde geleiderail bij een metro is geen rails :D En Märklin rails hebben al jaren geen derde rail meer maar een strook puntcontacten, dat is geen rail. Voor het gemak en om de vaak felle discussie wordt er nog steeds gesproken over 2 dan wel 3 railers of van gelijkstromers en wisselstromers of van Märklinisten en de rest/overigen.
Tis een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten als je met elkaar in goed gesprek wilt blijven. Steven je begint nu met een modelbaan dan neem ik aan dat je met een van de modernste besturingssysteem wilt gaan rijden. Märklin digitaal rijdt met digitale blokstroom idem als de andere digitaalsystemen. Bij alle moderne besturingssystemen meet je geen gelijk- of wisselstroom meer. De nieuwe transformatoren geven een constante 18 volt gelijkstroom af die in de besturingseenheid Central Station of Mobil Station bijgemengd wordt met een digitaalsignaal (voor het gemak zo even simpel gesteld). Märklin analoog dus de twee loc's die jij op de foto's liet zien is pure wisselstroom. Het protocol van de besturing kan tegenwoordig bij Märklin ook op DCC worden ingesteld. Dus een Roco-lok met DCC-decoder rijdt ook op de K/C-rails bestuurd door de nieuwste lichting Märklin Central Station. Omgekeerd rijdt een zgn. gelijkstroommodel van Märklin of TRIX met zijn tegenwoordig op DCC in te stellen decoder zo weg op Peco-rails met een IBX. Trouwens de meest vooraanstande merken bieden besturingseenheden aan die bijna alle protocollen aan kunnen. En wat rails betreft het is weer een keuze in smaak. Hoog, laag, breed, zuiver op schaal, nieuw zilver, messing, met ballastbed of wil je zelf de rails bouwen en balastten enzovoort. Kijk eerst goed rond. Je was al joebuis aan het kijken geslagen.
Ja, ik weet, doe er nu ook weer aan mee en las het ook al hier het is een heel oude discussie Mä tegenover de rest. Die rest en ook Mä gaan steeds beter samen. Op dit forum zitten ze allebei. Ombouwen van jou locs zou ik afraden. Veel precizie werk en als je toch niet kiest voor het Märklinsysteem. De Railrunners in Groningen rijden alle met besturingssystemen op K-rail. Stukje integreren in je baan kan dus ook.
2 cents met koning Alexander van Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 23 January 2014, 01:51:13
Citaat
K-flexrail al snel rond de 12€

Wat een bedrag voor 90cm  rail, koop je 4 Peco flexen voor...

Aloude saaie discussie zonder eind. Bouw in DU aan een 325 m2 tandrad baan, en bedrijfszeker is dat spul wel. Wordt alleen stapel krankjorum van de herrie van die slepers als er een stuk of 40 rond crossen..
Kan wel een aantal echt mooie pukkelbanen noemen, zie je haast niet aan dat die pukkels er zijn. Maar ook die jongens zouden heden ten dage liever 2 rail bouwen maar doen dat niet omdat ze zo´n grote collectie rijdende meuk hebben en deze bij verkoop dat niet meer opbrengt..

Bij maar 2 lokjes zou ik zeggen : in de vitrine ermee, 2-rail is uiteindelijk gunstiger voor je knip....en die keerlus, dremel erdoor, module ertussen en klaar is kees...
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Jopie op 23 January 2014, 03:18:08
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...

Nog een paar jaar en Marklin is goedkoper dan je Roco of Fleischmann. Wel eens de prijzen vergeleken met elkaar en dan vooral de digitale modellen met geluid. De prijsstijgingen bij 2 rail zijn de laatste jaren veel groter dan bij Marklin.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Bert van Gelder op 23 January 2014, 09:23:22
Eerst maar eens die 'paar jaar' afwachten. Dan zou ik zelf nog niet voor 3-rail systeem kiezen. Veel meer keuzes en fabrikanten van rails, en dat maakt of breekt een modelbaan, optisch gezien..
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Pauldg op 23 January 2014, 09:34:38
Probeer in je hoofd even twee zaken te ontkoppelen. Aan de ene kant heb je die twee locjes met sentimentele waarde, aan de andere kant heb je je ambities als beginnend modelspoorder. Het is logisch dat je die twee zaken in samenhang wilt overwegen, maar uiteindelijk heb je daar meer last dan gemak van. Maak inderdaad een leuke ovaal met M- of K-rails om je oude locjes 'uit te laten' en besluit los daarvan wat je wilt voor de toekomst. Wat voor thema, wat voor materieel, en doe dat een beetje toekomstvast. Marklin heeft zichzelf inderdaad opgesloten in oerdegelijke, maar verouderde techniek. De vergelijking met Trix-express is al gelegd. Ga niet snel in die kooi zitten zou ik zeggen, hoe gezellig het daar ook moge zijn!

mvg, Paul
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 23 January 2014, 09:44:11
Deze discussie verloopt altijd het best als iedereen vertelt waarom voor een bepaald systeem is gekozen en er niet al te veel op elkaars argumenten wordt ingegaan. Volgens mij is met alle antwoorden al erg duidelijk geworden wat de voor- en nadelen van de systemen zijn. Steven moet toch zelf kiezen.

Dat is een ouwetje Steven met die geblindeerde ramen.  :)

(http://i40.tinypic.com/21didtv.jpg)
In de vitrine zetten is een idee, maar in mijn ogen zijn ze gemaakt om te rijden, ergens een stukje K-rail in de baan integreren lijkt mij wel een leuke oplossing. (y)

Dat kan goed. Ik heb een rondje k-rail in het opstelstation gepland, speciaal voor de verzameling 40 plus modellen. Biedt ook de de mogelijkeid om eens een 'slank' k-wissel samen met Rocoline op de foto te zetten. Kan ik in één oogopslag laten zien waarom ik tweerail rij.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Remunj op 23 January 2014, 09:46:24
Dat laatste is alleen als er stroomafnemers op die assen zitten.
Sorry Dirk maar dat is onzin.
Het gaat juist om het korte moment dat het wiel even twee, in het verlengde liggende spoorstaven met verschillende polariteit met elkaar verbindt (kotrtsluiting). Daar heeft wel of geen stroomafname niets mee te maken  8)

Nee hoor, geen enkel probleem, gebeurd bij mij op de baan ook zonder problemen. Als je een rond wiel op een recht vlak legt is het contact punt maar heel klein. Als je dan de rails door zaagt zal een rond wiel even de twee verbinden op moment dat die in het gezaagde gat zakt, dit is maar zo kort, daar slaat de centrale helemaal niet op af. Echter, als je zorgt dat dit wiel in dit gat helemaal niet kan vallen door opvulling met isolatie materiaal, dan kan het wiel de twee rail staven niet verbinden. Een en ander hangt wel af van de grote van de verbreking en de juistheid van de opvulling.
Het moment van kortsluiten is (bij een rijdende) trein inderdaad zo klein dat het in de praktijk geen probleem zal opleveren. Is uiteraard wel een probleem als je trein in het keerlusblok stopt (gepland of ongepland). Dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom zou ik er altijd voor keizen je trein nooit alnger te maken dan je keerlusblok.

En werk niet met keerlussen die werken op kortsluit detectie voor omschakelen.
Uiteraard  (y)

Maar verder kan ik me bij het merendeel van de adviezen aansluiten. Begin je nieuw, neem dan 2 rail.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 23 January 2014, 11:43:51

Het moment van kortsluiten is (bij een rijdende) trein inderdaad zo klein dat het in de praktijk geen probleem zal opleveren. Is uiteraard wel een probleem als je trein in het keerlusblok stopt (gepland of ongepland). Dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom zou ik er altijd voor keizen je trein nooit alnger te maken dan je keerlusblok.


Mijne stopt er regelmatig, gepland, maar ook dat geeft geen probleem door de opvulling van het stukje tussen de rails.
En ik zou er ook voor kiezen om de trein nooit langer te maken dan het keerlusblok. Echter soms heb je dan toch problemen omdat ik in mijn geval dan een stukje van de zolder van de buren nodig zou hebben, en die is daar niet zo blij mee. Dus maar niet gedaan. En als dat dus niet kan hoeft het geen beperking te zijn, maar zijn er alsnog oplossingen.

Moraal hiervan is dat je ook in 2 rail banen je niet te druk moet maken over keerlus problemen. Er is altijd wel een passende oplossing te vinden. En daarmee is dus een argument om voor 3 rail te kiezen vervallen, of op z'n minst een stuk zwakker geworden.

En eventueel een klein stukje museum baan verwerken in je baan zodat je daar je 3 rail modellen toch nog kunt laten rijden.
De twee zijn ook niet geheel zelfde type, een stoom lok een een elektrische. Dus goed kijken naar wat je echt mooi vindt, en daar verder in investeren. Dan hoef je ook niet vast te zitten aan de bovenleiding die eigenlijk bij je vaders lok wel nodig is, maar waardoor een stomer juist weer minder tot z'n recht komt.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Dirk J op 23 January 2014, 12:33:51
Sorry Dirk maar dat is onzin.
Het gaat juist om het korte moment dat het wiel even twee, in het verlengde liggende spoorstaven met verschillende polariteit met elkaar verbindt (kotrtsluiting).
Dan heb je de isolatieafstand tussen je spoorstaven wel erg klein, of ik heb altijd geluk gehad. Bij mij is het in elk geval geen onzin, met dank voor het compliment ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Remunj op 23 January 2014, 12:50:20
Dan heb je de isolatieafstand tussen je spoorstaven wel erg klein,
Wat is klein  8) Meer dan een zaagsnede is het niet. Meer is ook niet nodig. En dat levert hoe dan ook even een kortsluiting op als het wiel die "afstand" overbrugt. Maar in de praktijk geen onoverkomelijk probleem zoals Roelco ook al aangeeft.
Moraal hiervan is dat je ook in 2 rail banen je niet te druk moet maken over keerlus problemen. Er is altijd wel een passende oplossing te vinden. En daarmee is dus een argument om voor 3 rail te kiezen vervallen, of op z'n minst een stuk zwakker geworden.
precies.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: nighttrain1 op 23 January 2014, 13:02:21
En als je niet kiezen kan, kan je ook even kijken op de website van Aswin Krol, www.aswinkrol.nl
Deze jongen bouwt printjes die kunnen detecteren of je met een 2 rail lok een blok binnen rijdt of met een 3 rail lok.
Of jij volgt even de volgende link:
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php

Suc6 met het vinden van je kluts!  ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: 1200blauw op 23 January 2014, 13:19:37
Ik rijd Märklin "3-rail" (analoog), omdat dat ooit, jaaaren geleden, voor mij als klein kind de meest robuuste oplossing was. Daar heb ik zelf, verder uitgebouwd. Zou ik, als ik zelf de keuze had gehad, op 2-rail begonnen zijn? Misschien wel. Het ziet er mooier uit, meer natuurgetrouw, en destijds was het aanbod in Nederlands materieel groter voor 2-rail.
Zou ik overstappen? Nee. Vanwege de kosten die ermee gepaard gaan, maar ook omdat ik een hekel heb aan storingen. Die heb ik met het 3-railsysteem nauwelijks. Alles rijdt direct na het leggen van de baan, zelfs na jaren in de doos, en ligt een baan eenmaal storingsvrij, dan blijft dat meestal ook zo. Ik heb nog geen ervaring met K-rails, maar dat duurt niet lang meer. Ze liggen al in de kast. Zoals bij andere merken kennelijk ook het geval is (ik lees er op dit forum wel eens over), vind ik het electrische mechaniek van de wissels (m.n. C-rail) wel een zwakke factor. Daar wil wel eens wat sneuvelen. Verder weinig problemen. Het aanbod in Nederlands materieel is inmiddels ruim voldoende, dus daarvoor is overstappen ook niet meer nodig.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 23 January 2014, 16:39:01
Vandag dus in een winkel geweest met een enorm aanbod, ik moet zeggen ik heb daar mijn ogen de kost gegeven, ik denk dat ik er een uur of langer geweest ben. Heb daar ook uitstekend advies gekregen en uitleg over alles wat ik vroeg en ook over 2 en 3 rail. Het komt er op neer dat ik waarschijnlijk zal doen wat de meeste hier al aangeraden hebben, en mijn 2 locs laten voor wat ze zijn en gewoon opnieuw beginnen.

Na vandaag verschillende rails te zien in 2 rail denk ik dat ik voor de rails van PECO type 100 zal gaan.

Het grootste verschil voor mij is het startbudget natuurlijk, aangezien ik toch digitaal wil gaan heb ik buiten wat rails ook een controller en een digitale loc nodig.

Nu ben ik zelf al aan het brouwen op een systeem om deze rails te leggen en tijdelijk toch met 3 rail te rijden. Ze hebben van peco ook van die strips om tussen de rails te leggen maar dat vind ik zelf een beetje verloren aangezien ik deze op termijn niet meer nodig zal hebben. Of het systeem dat ik zou willen gebruiken zal werken is nog af te wachten, mooi zal het waarschijnlijk niet zijn, maar voor ik begin te balasten en af te werken zit ik al lang op digitaal en is mijn tijdelijke oplossing niet meer nodig.

Ik blijf het leuk vinden en ben dankbaar voor de adviezen die hier maar blijven komen.
dank u iedereen.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Meppelspoor op 23 January 2014, 19:21:05
En als je niet kiezen kan, kan je ook even kijken op de website van Aswin Krol, www.aswinkrol.nl
Deze jongen bouwt printjes die kunnen detecteren of je met een 2 rail lok een blok binnen rijdt of met een 3 rail lok.
Of jij volgt even de volgende link:
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php

Suc6 met het vinden van je kluts!  ;D

Deze printplaten zijn bouwpakketten, moet je zelf maken
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 23 January 2014, 22:13:29
.... Marklin heeft zichzelf inderdaad opgesloten in oerdegelijke, maar verouderde techniek. ....mvg, Paul

Kijk en daarom wordt de discussie fel: Märklin was zelfs de eerste die met digitaal begon, Märklin bediende destijds ook de gelijkstromers met Hamo en nu Trix. Märklin was de eerste met railbedding, Märklin 'meuk' op ' pukkelbanen' zoals Martin dat noemt kent juist een hele grote handelswaarde. De meeste handel in modeltreinen op veilingen vindt plaats in Märklinproducten. Nagenoeg alle Märklin is onderling compatibel of met enige ingrepen compatibel te maken.
De merken groeien met digitale stroom naar elkaar toe. Puristen hebben een eigen kleine markt.
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 23 January 2014, 23:26:19
Citaat
A digital command control system was developed (under contract) by Lenz Elektronik GmbH of Germany in the 1980s for two German model railway manufacturers, Märklin and Arnold

Geschiedenisles, Lenz is dus de ontwikkelaar geweest en niet Maarkliiiiiiiiin.......

En handelswaarde pffffffff das ook maar wat een gek er voor geeft..en waar het aanbod het grootst van is wordt het meest in gehandeld

En zitten er geen pukkels op die rails  ;) Man ijskar als je wat beter had gelezen...en wie is er hier nu de purist  ??? met lange tenen.. ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 23 January 2014, 23:28:35
Oops, kan dit uiteraard niet zeggen als commercieel  ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Jopie op 24 January 2014, 01:19:17
Kijk en daarom wordt de discussie fel: Märklin was zelfs de eerste die met digitaal begon, Märklin bediende destijds ook de gelijkstromers met Hamo en nu Trix. Märklin was de eerste met railbedding, Märklin 'meuk' op ' pukkelbanen' zoals Martin dat noemt kent juist een hele grote handelswaarde. De meeste handel in modeltreinen op veilingen vindt plaats in Märklinproducten. Nagenoeg alle Märklin is onderling compatibel of met enige ingrepen compatibel te maken.
De merken groeien met digitale stroom naar elkaar toe. Puristen hebben een eigen kleine markt.
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!

Heel mooi gezegd. (y)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 24 January 2014, 01:29:11
Ik heb nog geen ervaring met K-rails, maar dat duurt niet lang meer. Ze liggen al in de kast. Zoals bij andere merken kennelijk ook het geval is (ik lees er op dit forum wel eens over), vind ik het electrische mechaniek van de wissels (m.n. C-rail) wel een zwakke factor. Daar wil wel eens wat sneuvelen.
Dan neem je bv. een Tortoise, Fulgurex of een ander soort wisselmotor.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 24 January 2014, 01:39:13
Geschiedenisles, Lenz is dus de ontwikkelaar geweest en niet Maarkliiiiiiiiin.......


Aanvullende geschiedenisles.
Van de grote merken kwam Trix het eerste met een echt digitaal systeem (Selectrix) en dat bleek ook nog mijlen voor te lopen op waar Märklin een jaar later mee kwam op basis van Motorolatechniek. Dat systeem was dan wel in de Märklinstal ontwikkeld. Lenz heeft een paar jaar later op verzoek van Märklin een systeem voor tweerail ontwikkeld (Digital =) en dat kennen we nu als DCC.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 24 January 2014, 02:16:41
Fijn, minimeuk, we hadden het over Pukols
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 24 January 2014, 02:23:49
Ja zeg, jij begon over Lenz.  :P
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 24 January 2014, 02:25:58
Nee, ijskar begon over tante pukols ;D :-*
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 24 January 2014, 02:32:58
http://www.dccwiki.com/DCC_History
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 24 January 2014, 07:18:36
Ga je nog verder ook.  ;D
Raar verhaal trouwens. Dat stuk gaat niet over digitaal, maar over de verschillende systemen die ooit zijn bedacht om treinen onafhankelijk van elkaar over hetzelfde spoor te laten rijden, meestal analoog op basis van toonfrequenties.
De echte digitale systemen staan daar gezellig tussenin. Ze hebben meegekregen dat Hornby Zero in 1980 de eerste was met wat we nu nog een digitaal systeem noemen (een digitaal bussysteem toegepast op een treinbaan). Maar de betekenis van Selectrix (1982) voor de kwaliteit van de systemen hebben ze dan weer glad gemist. In ieder geval was Märklin zelfs in Europa niet de eerste (1984) maar hebben ze wel achteraf gezien wat we nu DCC noemen laten ontwikkelen (1988). Dat ze dat vervolgens hebben afgestoten, zodat Lenz het kon vrijgeven en de NMRA het kon normeren, is reden tot grote dankbaarheid.  :)

Maar de vragensteller heeft er allemaal niks aan, behalve het inzicht dat Märklin aanhangers graag allerlei mythes over het bedrijf herhalen, zodat je die mensen met een korreltje zout miet nemen.  ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Peter Korsten op 24 January 2014, 08:22:52
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!

Dat respect is er wel degelijk. Alleen betekent dat niet dat men het met elkaar eens moet zijn.

Zoals ik al zei: 3-rail is een eenvoudiger, ook qua onderhoud en dergelijke; 2-rail is mooier. Het zal best zo zijn dat Märklin als eerste met bepaalde zaken op de proppen kwam, maar dan treedt de wet van de remmende voorsprong in werking: één van de redenen waarom het Europese mobiele net aan het begin van deze eeuw zoveel geavanceerder was dan het Amerikaanse is omdat we er later mee begonnen zijn.

In die situatie bevindt Märklin zich ook. Ze hebben een hele schare zeer trouwe klanten, voor wie het belangrijk is dat ze de 50 jaar oude loc van hun opa zonder probleem kunnen laten rijden. Voor mij echter is dat geen reden om Märklin te kopen, omdat mijn opa geen modeltrein had.

Maar Märklin zit als het ware gevangen in hun eigen systeem. Door de railgeometrie kunnen rijtuigen niet al te lang zijn, dus die hele reeks aan 303mm rijtuigen hoef je van hun niet te verwachten. En dat terwijl de modelspoorhobby heel erg veranderd is: waar je vroeger een speelgoedtrein had, heb je nu een modeltrein, waar mensen klagen als er een streepje op de verkeerde plek zit. (Tot die laatste groep behoor ik ook.)

Dit is geen oordeel of 2-rail nou "beter" zou zijn dan 3-rail. Beide hebben hun sterke en zwakke punten en voor iedereen ligt die afweging anders. Maar de trend naar realistischer modellen is iets waar Märklin noodgedwongen niet helemaal in mee kan komen. Als je dat geen bezwaar vindt en je niet alle klinknagels telt, maar gewoon een degelijk en betrouwbaar railsysteem wil hebben, is dat echter geen probleem.

- Peter
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ben op 24 January 2014, 09:00:42
Hier een bekeerling. Ben 3 jr. terug overgestapt van 3 naar 2rail. Heb de nodige ervaring met Marklin, M en K-rail. Mijn overstap was ingegeven door de beperkte rail geometrie, de lelijke puko's en vooral stroomafname problemen door slepers. Marklin modellen kocht ik overigens nauwelijks nieuw vanwege het m.i. vermaledijde MFX en verouderde Motorola protocol. De kosten van de overstap heb ik kunnen beperken door veel om te bouwen, te ruilen of als het niet anders kon verkopen.

Verder is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Echter als zou 2rail storing gevoeliger t.o.v. 3rail zijn is echt een fabeltje.

Ik heb een enorme vriendenkring in het modelspoorgebeuren w.o. ook heel veel 3railers. Zij beleven het nodige plezier aan de hobby, allen op hun eigen manier. Echter op wat verzamelaars en merkentrouw fanaten na onderschrijft een ieder wel datgene wat ik hier post. Wat hen weerhoudt van een overstap zijn kosten en dat snap ik heel goed. Op de vraag wat te kiezen als je opnieuw zou kunnen starten is het antwoord dan ook vrijwel eenduidig: 2rail.

Gr, Ben.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: dh3201 op 24 January 2014, 09:51:18
Dus,
wil je handel: Märklín
wil je meerdere treinen onafhankelijk laten rijden zonder ingewikkelde schakelingen of digitale decoders: Trix Express (tegenwoordig wel wat lastiger te vinden en wordt zover ik weet niet meer nieuw geproduceerd.)
wil je realistisch ogende rails: 2-rail
 ;D :P ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 25 January 2014, 00:46:07
Na vandaag verschillende rails te zien in 2 rail denk ik dat ik voor de rails van PECO type 100 zal gaan.
Het grootste verschil voor mij is het startbudget natuurlijk, aangezien ik toch digitaal wil gaan heb ik buiten wat rails ook een controller en een digitale loc nodig.
Ik blijf het leuk vinden en ben dankbaar voor de adviezen die hier maar blijven komen.
dank u iedereen.

Bedankt Steven. Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden. Het onderwerp is al vaker in meer draadjes aan de orde geweest. We gaan vrolijk verder met de serieuze forumleden.
Je gaat dus voor meer precisie en details en zoals ik zie minder voor opbouwen en hup rijden en spelen. Anders zou je niet gaan kiezen voor rails van PECO. Je wilt ook gelijk digitaal gaan rijden en schakelen. Zou ik ook iedereen aanraden. D'r zijn wel modelspoorder die het alleen gaat om de (digitale) techniek en geen of nauwelijks scenery gebruiken. Ik niet, ik zie ook graag mooi gebouwde banen. Ik let niet op een verkeerde dakgoot of vermeende verkeerde kleur van het gebladerte. Of de epoche mode van de Preiservrouw.
Je startbudget> als je dit besteed aan goed gebruikt rijdend materieel dan kun je hiermee experimenteren. Als het mis gaat en je decoder verkoold is, is de ramp wat kleiner. Rails zou ik in nieuw gaan kopen, die gaan bij een goede behandeling immers je hele modelbaanleven mee. Je, althans ik, gaat/ging me toch ergeren aan missende bielzen en zoals je al omschreef, haperende wisselomzetters van gebruikt spul.

Besturingseenheid en protocol.
Net als bij alle keuzes die je in je leven maakt: zoveel smaken, zoveel verschillen, zoveel inzichten.
Märklin Motorola 1 of 2 wordt steeds meer achterhaald (4 functies per locadres, korte adressen). Maar ach, als je niet elke dag je lokparameters of functies in gaat stellen en aan 80 lokadressen, 320 magneetspoeladressen en eenvoudige S88 terugmeldingen genoeg hebt waarom zou je meer willen? Märklin Delta is met max. 16 adressen en 4 functies prima geschikt voor de rijder met een paar loc's die alleen wil rijden en geen chuff chuff sound of tig lichtfuncties wil. Bovendien is het aantal max. te gelijk te rijden loc's beperkt tot 4. Als start voor kinderen en (her)beginners ideaal. Al heeft MM daar (kinderen) nu een andere speelsensatie voor gemaakt. Delta raad ik meer eisende gebruiker af vooral omdat ik meer loc's dan 16 heb. Overigens hebben ook de DCC-fabrikanten een eenvoudiger start-systeem voor beginners. Alle naar behoefte uit te breiden.
Märklin systems is de doorontwikkeling, de nieuwe generatie. De Mobil Stations bieden meer. Meer locomotiefadressen (max. 11(met lokkaart)) in het geheugen en meer functies (16). En is later als rijregelaar in de zetten bij het gebruik van een Central Station. Märklin MFX en ESU M4 is zeer geschikt om nog meer te kunnen spelen, zeer eenvoudige bediening en toch kun je CV's instellen. MFX+ voor de rijders die nog meer geluid wensen of een van de andere 16 functies. Led als vuur op het vuurrooster, omloopverlichting, cabinaverlichting en een raar iets als een cabineblik op je Central Station. Zelf kolen, zand, water, diesel, stroomafnemers bedienen, etc.

DCC geschikt om meer de diepte in te gaan met decoders. Daar blinken de LoPi en LoSo decoders in uit, wel in combinatie met een multi-protocol Command Unit gebruiken. Ik ga niet alle aanbieders van DCC en hun systemen opnoemen. Ieder heeft zo zijn voorkeur voor een decoder fabrikant. Dit draadje ging een discussie 2 en 3 rail vormen en ik hou het liever op Mother Märklin en z'n systemen en aan de andere kant DCC.
MFX vergrendelt / beperkt je, je komt niet aan alle CV-waarden. Dat is geweldig om je als gebruiker uit de problemen te houden. Waarom knoeien aan alle parameters? Een instellingsstap meer of minder valt niet altijd op. Geluid gebruik ik alleen als er bezoek is. Anders is het net een kermis zo'n kakelfonie van geluid.
Met DCC kun je een loc meer naar je eigen wensen instellen. Gelukkig, ondanks dat MM DCC in het verleden als protocol los gelaten heeft komen ze daarop terug. De recente besturingseenheiden van MM kunnen DCC bedienen. Märklin is daarmee niet alleen downwards compatibel naar het eigen Delta en M1 en M2 format maar ook een multi-protocol command unit. En steeds meer zgn. DCC merken besturingseenheden kunnen dat gelukkig ook. Het aanbod groeit naar elkaar toe. Maar dat schreef ik en anderen al eerder en ik ga alle merken heus niet allemaal noemen. Stel je eens voor dat ik iemand merk vergeet, die komt gelijk in actie.

Met een Lopi / LoSo V4 decoder de lastregeling instelling kan worden gedaan met behulp van autotune. En het resultaat werkt zowel bij MM en DCC.
Ze geven ze je 28 rijstappen, als je dat wilt 128 of 14 rijstappen. Er is de "koppeling wals" die kan worden ingesteld, werkt schijnbaar prima met de nieuwe plug-in het type M * Telex eenheden. Ik heb het niet dus wie heeft er ervaring mee? En dimmen van verlichting en nog veel meer als je in het geluidgebied helemaal los wilt gaan. Met behulp van DCC kun je een loc uitrusten met lange en korte adressen en instellingen wijzigen op het hoofdspoor (POM) direct te testen in de lopende situatie op je baan. Het adres van de individuele loc is niet verborgen zoals bij MFX. De keerzijde van alle mogelijkheiden is een veel hoger risico op verknoeien van de decoder instellingen. Zie een loc dan maar weer aan de praat te krijgen en tevoorzien van je gewenste instellingen.
Niet alle DCC decoders geven alles je wilt, maar wat ik noem in deze alinea geeft aan waar deze decoders in het algemeen voor gebruikt kunnen worden.
Hoop dat dit nog een beetje helpt bij het verkrijgen van een duidelijker beeld van de opties.
Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 25 January 2014, 01:10:52
Citaat
Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden.

Sorry Dirkie, lul nu eenmaal zo tegen iedereen, is niet persoonlijk bedoeld....

Als ik nu een digitale starter zou zijn zou ik geen jota van het hele verhaal snappen...toen ik 3 jaar geleden m'n eerste digitale lokkie kocht wist ik geneens wat een CV was, laat staan POM...
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 25 January 2014, 08:08:23
En om het eenvoudig te houden: bij tweerail is DCC in de praktijk de standaard, meer heb je ook niet nodig. Je kunt alle andere digitale protocollen (Motorola, MFX, Selectrix) gerust vergeten. En dat zegt deze hobbyïst die tot een jaar geleden met Motorola op een tweerailbaan heeft gereden. Dat kan best, maar als je nu begint gewoon voor zuiver DCC gaan. Daar kan veel mee, maar - en dat is de crux - niet alles hoeft. Een tweerail digitale startset is even plug and play als een Märklin startset. Je ziet wel of je op den duur van alle extra instelmogelijkheden gebruik wilt maken, maar ik kan die extra mogelijkheden van DCC toch moeilijk als een nadeel zien.

Gezien de omvang van je baan kan een beetje power geen kwaad. Als je een instapcentrale wil, dan maar een Multimaus. Sowieso de instapcentrale met de meeste mogelijkheden en de enige instapper die over het electrisch vermogen van een grotere centrale beschikt. Daar zijn overigens al heel wat draadjes over volgeschreven.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: JaJo op 25 January 2014, 08:36:36
Na vijf pagina's en 70 reacties vind je de kluts nooit meer. :)

Gr. Jaap
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 25 January 2014, 09:03:36
Nou ja, de basiskeuze is tweerail of drierail. Veel dingen volgen daar min of meer logisch uit. Een tweerailer die digitaal wil kan met een DCC centrale toe, een drierailer heeft eigenlijk wel een centrale nodig die meerdere protocollen kletst. Is dus eigenlijk van later zorg.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 25 January 2014, 10:13:00
Toch wel hoor, kluts gevonden ;D momenteel zou ik kiezen voor Peco code 100, moet mij wel nog eens beetje informeren want ik ga natuurlijk niet afgaan op de raad van 1 verkoper/winkel, ook daar heeft ieder zijn mening, maar we komen er zeker wel uit.

Dat de centrale bijzaak is vind ik niet echt waar, aangzien als ik voor 3 rail zou gaan ik eigenlijk alles heb behalve rails om te starten, terwijl ik nu voor 2 rail kies ik echt alles moet kopen voor ik ook maar 1 treintje kan laten rijden.

ik heb al wat centrales bekeken en er zijn idd goedkope instap oplossingen, maar ik zou graag op termijn toch naar een ecos gaan, als ik nu dan ergens tussen de 100 en 200€ uitgeef voor een instap oplossing dan wacht ik liever iets langer en steek dat startbedrag mee in de ecos.

Maar bon hier gaat het over 2 rail VS 3 rail en ik ben nu wel van mening dat 2 rail the way to go is voor mij en voor wat ik zoek, alleen is daarmee de kous niet af ook binnen dat segmet is de keuze enorm, maar ook daar geraak ik nu wel uit ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: opa-bullcat op 25 January 2014, 10:57:46
Verstandig besluit.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ernest op 25 January 2014, 11:13:40
Wat die centrale's betreft: ik weet niet of de Roco multimaus ook aan een ecos gehangen kan worden maar ik heb twee multimausen aan m'n IB hangen.
Via Marktplaats is meestal wel een voordelige Multimaus set aan te schaffen. Da's een goed begin waar je later altijd nog een zwaardere centrale bij kunt aanschaffen.
Groeten,
Ernest
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 25 January 2014, 13:51:08
... aangezien als ik voor 3 rail zou gaan ik eigenlijk alles heb behalve rails om te starten, terwijl ik nu voor 2 rail kies ik echt alles moet kopen voor ik ook maar 1 treintje kan laten rijden.
Huh? Op je foto's staan beide loc´s, de 3031 en 3034 al op M-rails. Heb je dan geen baantje kunnen maken van de aanwezige rails? Overigens die rails op de foto´s zijn niet de oudste uitvoering van M(etall)Gleiss en uit de geboortetijd (min. 45 jaar terug) van de loc´s.

Maar bon hier gaat het over 2 rail VS 3 rail en ik ben nu wel van mening dat 2 rail the way to go is voor mij en voor wat ik zoek, alleen is daarmee de kous niet af ook binnen dat segmet is de keuze enorm, maar ook daar geraak ik nu wel uit ;)

Eh... stopt nu dit draadje ... zou jammer zijn ;-) ... ga je een nieuwe starten: 
 
Aansturen; welke DDC centrale klaart de klus?

Ik ga dat dan zeker ´al klutsend´ volgen :-)

Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 25 January 2014, 14:19:15
Hier een bekeerling. Ben 3 jr. terug overgestapt van 3 naar 2rail. Heb de nodige ervaring met Marklin, M en K-rail. Mijn overstap was ingegeven door de beperkte rail geometrie.....
Verder is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Gr, Ben.

Ben, wat beviel je niet aan de rail geometrie van Märklin? Ik zie bij heel veel fabrikanten flex-rails en stukken rails met een grote variatie in geometrie. 2-railstukken van verschillende merken is onderling ook niet allemaal even koppelbaar. Met flex-rails kun je zelf een radius kiezen. Doe je dat nu of gebruik je toch standaardrails? Je zit al dan gauw vast aan een bepaald merk.
MM K(unstoff)Gleiss heeft ook een R4 en R5. C-Gleiss kent ook twee grote radii R4 en R5. Heb je wel ruimte nodig :-)
Welke radii gebruik je nu of ging het je om de wisselhoek? Ben benieuwd naar je overweging.
Je kon ook de punktcontacten met ballasten nagenoeg wegwerken. Is ook een kwestie van smaak;-)
Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ben op 25 January 2014, 15:55:24
Zeer beperkt. Het boogwissel is R1, het slanke wissel kan er nog net mee door. En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.

Maar zoals je zegt: over smaak valt niet te twisten.

Gr, Ben.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 25 January 2014, 19:41:59
@Trein-ice3: toch wel,  ik heb wel een klein beetje m rail,  eigenlijk wat er in het delta startpakket zat +2 elektrische wissels en een ontkoppelrail. Van de loc's is er dus maar 1 die idd ongeveer 45jaar oud zal zijn het stoomlocje zat in hetzelfde pakket en is vermoed ik 20 jaar oud. Mijn bedoeling is niet om deze te gebruiken op de nieuwe baan, aangezien ik toch met het rekdeel ga beginnen zal ik deze m rails toch opstellen op de tafel, zo is er toch iets dat kan rijden. Kans is ook dat ik de delta startset gewoon weer verkoop, zo heeft iemand er toch nog plezier aan.

Voor mij hoeft dit draadje niet te stoppen, hier staat alvast veel nuttige informatie in voor een starter als ik, ook al is er een paar keer een ontsporing geweest van de oorspronkelijke vraag :-P aangezien het allemaal samenhangt toch telkens nuttige informatie, soms was wel wat opzoekwerk nodig om alle begrippen te snappen. Ik kan alvast zeggen dat ik zonder ook maar iets te kopen al heel veel plezier aan deze hobby aan het beleven ben, al is het maar met uitzoeken welke richting ik uit wil. Zoveel plezier dat ik serieus aan het overwegen ben met een andere hobby te stoppen tegen alle verwachtingen van mijn vrouw in.

Vandaag ben ik nog een handelaar gaan bezoeken, heb weer een goede uitleg gekregen, maar ben een beetje aan het twijfelen over de keuze van peco code 100. Niet omdat dat een slechte keuze zou zijn, maar ik heb deze nu naast roco en tillig code 83 gezien en ja die ogen toch mooier dus de zoektocht naar de juiste beslissing gaat verder.  ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: 1200blauw op 25 January 2014, 20:19:44
Echter als zou 2rail storing gevoeliger t.o.v. 3rail zijn is echt een fabeltje.

Ha die Ben!

Ik neem aan dat je naar mij verwijst. Ik praat naar ik wijs ben, want ik heb zelf geen ervaring met 2-rail. Ik heb wel vrienden en kennissen die 2-rail rijden en zie daar soms storingen die ik zelf nog nooit gehad heb - vandaar mijn opmerking. Maar goed, jij hebt ervaring met beiden, dus je zult het wel weten  (y)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ernest op 25 January 2014, 20:37:15
Ik rijd nu al meer dan 30 jaar 2 rail waarvan de laatste 8 of 9 jaar digitaal.
Al die tijd heb ik eigenlijk nooit storingen gehad. Wel reinig ik regelmatig de wielen en contacten en rijdt er vrij vaak een trein met daarin de Roco railreiniger.
Laat onverlet dat de combinatie van twee spoorstaven en puko's een zekerder stroomtoevoer geeft. In de praktijk heb ik daar nooit echt het voordeel van ondervonden (behalve dan bij keerlussen en bezetmelding).
Mijn kleinzoon heeft een M baan en ook daar moet ik wel eens het railgum over halen en wielen reinigen. Wat ik wel merk is dat mijn 1:87 rijtuigen wat onwerkelijk door zijn krappe M bogen gaan. Maar goed...da's een kwestie van een goed baanontwerp maken wat ook best met het 3 rail systeem kan.

Mijn rails zijn altijd Roco zonder bedding geweest. Lang geleden code 100 maar nu uitsluitend code 83.
Zowel wissels als rails zelf geven (althans bij mij) nooit problemen. Met Tillig heb ik geen ervaring.
Ernest
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Mark D. op 25 January 2014, 21:30:57
Treintjes rijden op twee rail en op metalen wielen.
Voordeel is dan dat als ze slippen de rails schoon wordt en niet zwart van de rubber.
Storingen heb ik nooit. Ik rij nooit met een reinigings/poets wagen rond.

Als geintje kocht ik ooit eens een GP38-2 van life-like (brawa) met wat peco 0.75 flexen en heb daarna gewoon mijn-M rails uit het raam gegooid.

mijn ergernis zat in de flenzen en de herrie van de slepers en de rail geometrie.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 25 January 2014, 23:33:53
Zeer beperkt. Het boogwissel is R1, het slanke wissel kan er nog net mee door. En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.

Maar zoals je zegt: over smaak valt niet te twisten. Gr, Ben.
Oké. Ik gebruik geen boogwissels. Ooit tig jaar geleden wel die van M-rail maar ontspoorgevoelig. Kleine correctie: M boogwissel is geen R1. Het maakt een overgang in een boog van R2 naar R3 en omgekeerd. R1 is de industrieboog 45c. Met kleine stukjes rail is met de boogwissel ook een overgang tussen grote cirkel 1 (railstuk 2241) en 2 railstuk 2251) te maken. C is een speelrail, wel robuust en goed baanstroom geleidend maar voor mij zeker voor gebruik in het station geen optie.
Dirk
Succes met je smaak Tillig :-)
Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 26 January 2014, 00:02:54

Ha Steven, ik dacht al dat je een Delta set had en leuk dat je al zoveel plezier aan deze hobby beleefd ;) Ik zou zeggen: blijf rijden met je nu al aanwezige treinen. Tijd zat toch en keuze genoeg voor een nieuwe baan.

Die 3034 blauwe elektrische lok werd gemaakt tussen 1961 en 1968 volgens de Kollcatalogus uit 1994. De 3031 met TELEX-koppeling BR81 uitgeruste stomer tussen 1959 en 1974. De foto is te onduidelijk om een visie van een versie te geven. Je zegt Deltaset dus gok ik op een 3032. Dat is een BR81 zonder TELEX en met nummer 81010. Zat o.a. in startset 2963 en 2965. Waar het internet niet allemaal goed voor is.

Succes met je zoektocht naar een geschikte rail. Ik hou het op de K-rail van Märklin idem als de Modelbaan van Modelspoorvereniging De Railrunners. Geluid hoort bij een trein, kedeng kedeng, Guus M. zong het al! Hoewel op kurk en in Merkur bedding of flink in de ballast gezet en op (blauwe) hardschuimplatten gemonteerd er een hoop geluid weg wordt gefilterd. En het grootspoor is nog veel lawaaiiger. Op schaal 1:87 valt het dan nog best mee.
Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 26 January 2014, 00:26:52
Laatst een keer een slepend geluid gehoord op het spoor hierachter, lag er een ballastbak naast de rail.....verder hebben ze geen rare bijgeluiden  ;) ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 26 January 2014, 01:01:39
Klopt het is de BR81 zonder Telex uit startset 2963. Ooit vond ik een doos bij mijn grootmoeder op zolder, dit was de elektrische trein van mijn vader, sporen waren er niet meer bij en de transfo werd als te gevaarlijk bestempeld. Goedkoopste optie voor mijn ouders was mij de delta set cadeau te doen, zo had ik en sporen en een transfo, ze hebben toen ook een delta decoder in de trein van mijn vader laten steken. Ik heb daar uuuuren mee gespeeld, ik sliep ineen stapelbed waar het onderste bed omgebouwd was tot treinplank, decoratie is er nooit geweest.

Ik zal idd met deze treinen beginnen en eens ik de eerste meters nieuwe rail leg zal ik ook eens testen of mijn tijdelijke oplossing om hiermee te rijden op de nieuwe sporen ook zal werken. Morgen hopelijk nog eens tijd om serieus op te ruimen, dan kan ik echt beginnen.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 26 January 2014, 02:15:54
Ik heb daar uuuuren mee gespeeld, ik sliep ineen stapelbed waar het onderste bed omgebouwd was tot treinplank, decoratie is er nooit geweest.
Zoiets had ik ook voor mijn 2e zoon. De baan was met M-rails.

Nu is de baan omgebouwd met C-rails en digitaal. Eerst met een MS1, maar nu met een MS2 met kaartjes om de gegevens van de loks op te slaan. Als mijn kleinzoon (de zoon van mijn 3e zoon) iets verkeerd doet, dan heb ik een back-up.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 26 January 2014, 02:21:26
En ik wilde geen code 100 meer. C-rail is nooit een optie geweest. Ben aan de slag gegaan met Tillig en dat valt goed.
Als je naar 2-rail overstapt, is dat in mijn visie de beste keus: geen scharnierende wisseltongen. Welk merk heeft dat ook?
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Ben op 26 January 2014, 07:22:53

Kleine correctie: M boogwissel is geen R1. Het maakt een overgang in een boog van R2 naar R3 en omgekeerd. R1 is de industrieboog 45c.


Je bent voor een 3railer slecht geïnformeerd. De straal van het boogwissel is slechts 360mm, Marklin noemt dat Normalkreis I, in de volksmond R1. Ook de buitenboog is R1. Bij bogen hebben we het over de boogstraal, niet het aantal graden.

Marklin heeft helemaal geen R3 in het assortiment. Naast de industrieboog van 295mm is er R1, R2, R4 en R5.

Gr, Ben.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Remunj op 26 January 2014, 13:38:11
Bedankt Steven. Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden. Het onderwerp is al vaker in meer draadjes aan de orde geweest. We gaan vrolijk verder met de serieuze forumleden.
Lekkere reactie als beginner hier  :-X

DCC geschikt om meer de diepte in te gaan met decoders. Daar blinken de LoPi en LoSo decoders in uit, wel in combinatie met een multi-protocol Command Unit gebruiken.
En waarom zou je LoPi en LoSO alleen met een multiprotocol centrale moeten gebruiken.
Ik rijdt puur DCC (Lenz centrale) en daar werken LoPi's prima mee.
Dus niet zo handig om een beginner van verkeerde informatie te voorzien.
Geef de juiste info of anders niet.

Laat dat maar aan de serieuze forumleden over  ;)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Welberg op 26 January 2014, 13:43:59
Welke  ??? ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Remunj op 26 January 2014, 14:07:55
ff nadenken  ;D
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Trein-ice3 op 27 January 2014, 00:24:24
Je bent voor een 3railer slecht geïnformeerd. De straal van het boogwissel is slechts 360mm, Marklin noemt dat Normalkreis I, in de volksmond R1. Ook de buitenboog is R1. Bij bogen hebben we het over de boogstraal, niet het aantal graden.
Marklin heeft helemaal geen R3 in het assortiment. Naast de industrieboog van 295mm is er R1, R2, R4 en R5.
Gr, Ben.
Ik heb de informatie wel alleen ik heb de drie railsystemen M, K en C door elkaar gehaald. Zat vanmiddag in de nieuwste catalog in combinatie met een oud railplanboek nr. 0357 mijn beweringen na te lezen. Iets zei namelijk dat ik fout zat met de nummeringen. Ik kwam tot de conclusie dat ik wat gemixed heb. Je was me voor met je reactie:-)
Bij de boogwissels in M, K en C is de boogstraal 360mm. Bij M en K is gelijk dat de normale cirkel 1. Bij C-rail is dat R1. En dan nu mijn fout. Bij C kent Märklin geen industriecirkel zoals bij M en K. In C begint Märklin gelijk met de boogstraal 360mm en noemt dat R1. Waarna de cirkels R2, R3, R4 en R5 volgen. Märklin kent dus wel een R3 maar dat alleen in C-rail. Hier kent Märklin ook een R9, dat is de cirkel bestaande uit tegenbogen van de slanke wissel. Al staat R9 nu niet meer erbij vermeld.
In M-rail, heb je dus de normale cirkel, railstuk 5100. De naastliggende rail de grote parallelcirkel, railstuk 5200 en de binnenliggende rail noemde men eerst kleine parallelcirkel en later industrierail, railstuk 5120.
En in K de industrieboog, railstuk 2210. Dan normale cirkel I, railstuk 2221 en dan normale cirkel II, railstuk 2231. Daaromheen komen dan grote cirkel I en II railstukken 2241 en 2251.
Goed, we begonnen met boogwissels R1. Ze verbinden dan niet alle cirkels met elkaar!

Het hoorde dan wel misschein niet geheel in dit draadje thuis. Tis nu wel weer verbetert evenals Remunj mij er terecht op wees dat je geen multiprotocolcentrale nodig hebt als je maar èèn protocol gebruikt. Phff.. d`r zijn dan ook zoveel mogelijkheden.
Dirk
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 28 January 2014, 12:28:20
Bon om ff verder te gaan waar we uitgekomen waren over de sporen dan ;D

Op dit moment heb ik de selectie teruggebracht op 2, namelijk de roco geoline zonder balastbed en de tillig elite, beide in code 83.
Is er nog een spoormerk/type waar ik rekening mee moet houden? en wat zijn de ervaringen met deze 2 types met hun plus en minpunten?

bedankt alweer op voorhand.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: henk op 28 January 2014, 12:40:28
Is beide prima rails. Tillig vergt iets meer zorgvuldigheid bij het leggen. Staat tegenover dat de wisseltongen bij de Tillig wissels uit één stuk bestaan, zoals in het echt, en niet het scharniertje van Rocoline en de meeste railsystemen heeft.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 28 January 2014, 13:43:54
Is beide prima rails. Tillig vergt iets meer zorgvuldigheid bij het leggen. Staat tegenover dat de wisseltongen bij de Tillig wissels uit één stuk bestaan, zoals in het echt, en niet het scharniertje van Rocoline en de meeste railsystemen heeft.
Zie ook Reactie #88:
Als je naar 2-rail overstapt, is dat in mijn visie de beste keus: geen scharnierende wisseltongen. Welk merk heeft dat ook?
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 28 January 2014, 13:59:16
@sorry Martin Hornis had blijkbaar uw vorige reactie gemist :-\
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 28 January 2014, 17:43:26
@ Henk
Geeft niet. Zitten we beiden op hetzelfde 'spoor'.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 03 February 2014, 09:00:51
Het is dus beslist, het zal Tillig Elite worden naar alles wat ik hier lees mischien niet het makkelijkste om te leggen maar wel mooi, gelukkig heb ik geen 2 linkerhanden ;D

Nu dus even een bijkomend vraagje, ik ben hier alles een beetje aan het plannenen 1 van de elementen die in mijn baanplan komt is een klimovaal,  met wat ik nu op papier heb staan kom ik aan een stijgingspercentage van 2.3 voor te klimmen en 2.7 om te dalen. Nu is het wel zo dat ik mijn binnencirkel (dalen) in R11 van tillig heb getekend en mijn buitencirkel in R21, is dit haalbaar? of zijn deze bochten gewoon te krap?

Graag jullie advies

ps als het voor het overzicht te behouden beter is om voor deze vraag een nieuw topic te openen, laat het ook maar even weten en dan regel ik dat wel.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: rjr op 03 February 2014, 13:11:37
Ligt er aan welke loks je gebruikt, maar zou niet voor deze R11 gaan. R is daar als ik het goed zie 366mm. En er zijn toch genoeg loks in omloop die 415 als minimum hebben.

Veel van mijn grote roco stoom loks hebben dit b.v. Dus zou R21 echt als minimum gebruiken, liefst zelfs nog wat ruimer als je dat kwijt kunt.

Roelco
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Peter Korsten op 03 February 2014, 13:21:48
ps als het voor het overzicht te behouden beter is om voor deze vraag een nieuw topic te openen, laat het ook maar even weten en dan regel ik dat wel.

Dat is wel beter, want je vraag is inmiddels beantwoord en dit is toch een heel nieuw onderwerp.

- Peter
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 February 2014, 13:44:10
Het onderwerp spoorspiraal of klimspiraal is hier al ettelijke keren voorbij gekomen. Vul in de zoekfunctie maar eens in: spiraal. Dan heb je meteen voor een hele dag leesvoer.
In de Encyclopedie staat ook een hoofdstuk over spiralen.
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: StevenDV op 04 February 2014, 09:38:43
Ik had idd al veel teruggevonden op het forum, maar niet specifiek over spiralen met tillig, het lijkt ook dat de meningen verdeeld zijn en voornamelijk afhangen van de treincombinaties die gereden worden.

Ik heb nu alvast beslist om op zeker te spelen en ga nog maar een archiefkast wegnemen in het lokaal waar de trein komt, zo kan de spiraal in R31 en R41 gebouwd worden, brengt de steilste helling onmiddelijk ook naar 2,1%

Ik zal mijn volgende vragen in een appart draadje stellen eens dat nodig blijkt.

weeral toch bedankt aan iedereen voor de hulp (y)
Titel: Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
Bericht door: Martin Hornis op 04 February 2014, 10:46:01
Na 40 jaar ben ik mijn baan aan het ombouwen naar die grotere boogstralen. In mijn geval betreft het Mä K-rail met R4 = 553,9 en R5 = 618,5 mm.