BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 15 January 2014, 16:31:10
-
Zie: http://www.kpnvandaag.nl/#news/Binnenland/anp-150114-241/Trein_ontspoord_bij_Hilversum
De berichtgeving is nog summier. Wie weet er meer?
mvg,
Gert
-
Het lijkt mee te vallen: http://www.nu.nl/binnenland/3676230/treinverkeer-rond-hilversum-ontregeld-ontsporing.html
-
Foto op de Telegraaf, een ICMm, de 1e klas bak ligt er naast.
Gr.
Robbert Jan.
-
Plaatje (https://twitter.com/juan123nl/status/423472502900523008/photo/1)
Groet,
Michel
-
Foto op de Telegraaf, een ICMm, de 1e klas bak ligt er naast.
Gr.
Robbert Jan.
Ligt ernaast? Beetje overdreven, gewoon een draaistel uit het spoor gelopen zo te zien. Als ik er straks met pizza bezorgen langs kom, zal ik eens kijken (woon in Hilversum).
Groeten Edwin.
-
ON TOPIC: Ondertussen onderzoek bezig, nog geen reden voor de ontsporing. Iemand een baanplannetje van de omgeving? Wissels? Railbreuk? IJzerdiefstal? Misschien een blaadje op de rails?
Wes
-
(http://www.voedingswaardetabel.nl/_lib/img/prod/big/speculaas.jpg)
-
Speculoos inderdaad... Maar het is maar een opsomming van de mogelijke oorzaken.
Wel heb ik een paar berichten gezamboniseerd. Gebruik rustig de 'meld dit bericht aan de moderator' als de berichten een beetje uit de hand lopen.
Gr, Bert
-
't Is zeker weer wintertijd!!
Tinus.
-
Heb op de op de rails facebook foto's gezien en in het echt ook erlangs gekomen, op de foto's is de schade aan de dwarsliggers te zien, ongeveer na de overweg begint die schade en gaat van het rechter spoor over de overloopwissel naar het linkerspoor en vervolgens is de trein weer terug gegaan naar het rechter spoor over de volgende overloopwissel, waar deze nog op staat met een paar pakken. Van het eerste treinstel (ICMm 3tje) is de 1e/2e klas bak met één draaistel ontspoort. Ook is van dat treinstel de stroomafnemer gesneuveld, geen idee waarom, want zag niet echt schade aan de bovenleiding. Het tweede treinstel (ICMm 4tje) zag er ongeschonden uit.
Een uur geleden stonden de treinstellen er nog onveranderd, zal wel wachten zijn tot het onderzoek is afgerond.
Groeten Edwin.
-
@ Edwin2121992: stroomafnemers zijn bijzonder kwetsbaar gemonteerd, juist om te zorgen dat die het eerste afbreken en niet de hele bovenleiding aan gort trekken (ja dat de praktijk anders bewijst weet ik ook)
Ik ben niet op de hoogte van koplopers wat betreft de plaats van de stroomafnemer (of die op de 1e/2e klas bak zit of niet) maar ik kan me zo voorstellen dat een ontspoord draaistel forse trillingen oplevert die de bevestiging van een stroomafnemer de das om doen.
-
Een stroomafnemer is niet "kwetsbaar" bevestigd met de gedachte dat er dan minder aan de bovenleiding beschadigd. Als dat zo zou zijn, zouden stroomafnemers veel eerder van het dak lazeren dan ze nu doen. Ook een ontspoord draaistel kan geen stroomafnemer van het dak trillen. De stroomafnemer is hier gewoon onder de rijdraad vandaag gekomen en door de opverende druk omhoog gekomen en in de afhangdraden terecht gekomen en vervolgens is het schuitje losgebroken. De rest van de stroomafnemer is gewoon blijven zitten.
Groetjes,
Emiel
-
Er moet toch wel het e.e.a kapot zijn gegaan. Volgens de omroepberichten heden morgen om 06.00 is er tot maandag geen trein verkeer mogelijk tussen Hilversum en Naarden.
Bas
-
Citaat:
"De Inspectie voor Leefomgeving en Transport als de Onderzoeksraad voor Veiligheid doen onderzoek naar het incident.
Ook moeten 255 meter aan spoor, dwarsliggers en bijbehorende beveiligingssystemen worden vernieuwd. De bovenleiding is wel al gerepareerd."
Zie http://www.nu.nl/binnenland/3676613/treinstoring-bij-hilversum-duurt-nog-dagen.html
-
Citaat:
"Wissels en bovenleiding zijn kapot en ook het spoor is beschadigd. Volgens spoorbeheerder ProRail moeten over een lengte van 255 meter het spoor, de dwarsliggers en de bijbehorende beveiligingssystemen worden vernieuwd. De bovenleiding is intussen gerepareerd."
Zie Volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3578322/2014/01/16/Treinstoring-rond-Hilversum-duurt-nog-dagen.dhtml)
-
Is ook niet zo gek, de trein is met een ontspoort draaistel, beide overloopwissel over gegaan, dat betekend dus vier wissels stuk, stel dat ze ontspoort rechtdoor was gegaan waren het er maar twee geweest en had er eventueel nog over het andere spoor treinverkeer mogelijk geweest.
Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.
Groeten Edwin.
-
Gebeurt vaak zat hoor, ik heb het ook regelmatig tussen Gouda en Rotterdam, sporen moeten nou eenmaal eens in de zoveel tijd bereden worden om alles goed te laten werken. Dus vandaar dat dit soort wissels die niet in de standaard dienst gebruikt zo af toe bereden worden, en dan is van het ene spoor naar het andere en meteen weer terug de makkelijkste manier. Hoeft de trein niet een heel stuk verkeerd spoor te rijden.
-
Ik blijf het vreemd vinden, dat de trein beide overloopwissels heeft genomen.
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.
-
Okee, je leert elke dag wat (y)
Groeten Edwin.
-
Jan Barnier (MCH Hilversum) voelde de ontsporing in zijn winkel en ging daarna naar buiten met zijn fotocamera. (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2014/01/Spectaculaire-gebeurtenis-bijna-naast-de-winkel)
mvg,
Gert
-
Of te wel zoals we in vaktermen noemen roestrijden, ieder wissel of stukje spoor dient minimaal 1x per 24 uur met minimaal 20 assen te zijn bereden dit om, zoals de naam al zegt, de roest die ontstaat er af te rijden. Dus niets raars aan.
12 assen is genoeg.
Moest laatst met een slt IV roestrijden op de hanzelijn, en heb toen aan de trdl gevraagd of dit wel voldoende assen waren.
Ben hier enkele minuten later over teruggebeld door de betreffende trdl met de mededeling dat ze het had rondgevraagd, met als antwoord dat dit het minimum aantal assen is.
Dit is wat ik er (nu) vanaf weet.....
En het is niet 1* in de 24 uur, maar 1* binnen 24 uur. ;)
-
trdl? ???
-
Treindienstleider Paul ;)
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
-
Ik zat aan traliedeler te denken, twee gevangenen op 1 cel, je weet wel. ;)
-
Jan Barnier (MCH Hilversum) voelde de ontsporing in zijn winkel en ging daarna naar buiten met zijn fotocamera. (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2014/01/Spectaculaire-gebeurtenis-bijna-naast-de-winkel)
Op 2 foto's zijn rare knikken in de rails te zien bij de wissels.
Is dat vertekening door de camera of gevolg van de ontsporing?
-
De situatie ter plaatse kennende zijn deze knikken niet gebruikelijk. Al wordt zoiets door middel van inzoomen met een camera wel wat versterkt.
Groetjes,
Emiel
-
Als het eea ongeleid over de bielzen heen stuitert en tegen de zijkanten spoorstaven aan knalt, daar is dat balastbed natuurlijk niet op gemaakt...
-
http://www.youtube.com/watch?v=HK3-_PRcHRc
-
Dan gelijk maar de wissels weg, hoe je ook niet meer te ontroesten ;D
Over de kronkels, het draaistel liep al bij het eerste wissel naast de rails, dus kwam daarbij ook spoorstaven tegen, die klappen zorgen wel voor wat kronkels..
Groeten Edwin.
-
De wissels gaan tijdelijk weg omdat het geen wissels zijn die standaard op voorraad zijn (ze liggen in een boog namelijk), deze niet meer te redden zijn en er dus eerst nieuwe gefabriceerd moeten worden.
In de tussentijd dus een paar rechte stukken spoor zodat nu weer treinverkeer mogelijk is, en later de wissels weer ingepast kunnen worden op een gunstiger moment.
-
Dat snap ik het was als grap bedoeld.
Groeten Edwin.
-
De wissels gaan tijdelijk weg omdat het geen wissels zijn die standaard op voorraad zijn (ze liggen in een boog namelijk),..
En:
In de tussentijd dus een paar rechte stukken spoor..
Ik hoop het niet Thom... :D
-
Eeeeuh, je hebt helemaal gelijk :D
Sent from my HTC One using Tapatalk
-
Schade sneller hersteld, waarschijnlijk zaterdagmorgen weer treinverkeer. (http://www.nu.nl/binnenland/3677609/schade-spoor-hilversum-eerder-hersteld-dan-verwacht.html)
-
Zo kan ik het ook ;D. Wissels vervangen door rechte staven....
-
De wissels gaan tijdelijk weg omdat het geen wissels zijn die standaard op voorraad zijn (ze liggen in een boog namelijk)..
Boogwissels zijn in een modelbaan ook niet ideaal...
-
Zo kan ik het ook ;D. Wissels vervangen door rechte staven....
Ja, nou was dat ook niet het enigste wat moest gebeuren natuurlijk.
En als men gewacht had op het bouwen van die speciale wissels dan hadden er over 3 weken nog geen treinen gereden...
Boogwissels zijn in een modelbaan ook niet ideaal...
Er is op het grootspoor niks mis met gebogen wissels, maar deze zijn niet op voorraad en worden dus speciaal gemaakt, en het zijn straks dezelfde wissels die weer terug komen.
-
Ja, dat klopt ,als ik bij Google Streetvieuw kijk van af de overweg, zijn de eerste twee wissles (3B en 3A) gewone wissels ,maar wissels 1A/B zijn gebogen.
Die zijn dus het probleem.
Weet iemand ook, hoe de trein precies gereden heeft?
Vr Gr, Peter
-
Zoals eerder gezegd van het rechter spoor over het overloopwissel naar het linker spoor en over het volgende overloop wissel weer terug naar het rechter spoor. En een rijtuig deed dat hele stuk met een draaistel naast de rails, dus ja, vier wissels stuk.
Groeten Edwin.
-
Waren ze dan aan het roestrijden?
Dus de trein vertrok van spoor 2 ?
Peter
-
Zie bericht van Arjan-V een blz terug.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56725.msg3221425932.html#msg3221425932 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56725.msg3221425932.html#msg3221425932)
-
Waren ze dan aan het roestrijden?
Dus de trein vertrok van spoor 2 ?
Peter
Je kan ook vanaf spoor 3, 4 en 5 via deze wissels roestrijden. Alleen het vreemde is dat de rijweg ingesteld was van spoor 5 via het rechterspoor richting Ndb, aldus een treindienstleider van post Amersfoort op een forum elders. Dat maakt het des te raadselachtig hoe het kan dat de beide wissels bereden zijn.
Groetjes,
Emiel
-
Wat ik wel altijd apart vind is dat het spoor aan beide kanten van de overweg enkele centimeters los boven het ballastbed zweeft (zie ik ook bij andere overwegen) , komt natuurlijk omdat de rails die in de overweg ligt niet kan zakken.
Als er een trein passeerd zie je het spoor na de overweg bij elk wiel enkele centimeters zakken en weer omhoog komen, dat er dan een wissel vlak na ligt lijkt mij niet optimaal.
Stephan.
-
Dat verschijnsel wat je beschrijft is normaal. Overal waar een as of draaistel voorbij rijdt, zul je zien dat het spoor altijd iets inzakt. Bij overwegen ligt het spoor wat steviger (afhankelijk natuurlijk van de plaatselijke omstandigheden), wat je bij het berijden ervan altijd wel bemerkt. Wissels hebben uiteraard dezelfde mate van inzakken, daar is eigenlijk niets bijzonders aan, zelfs niet als er een overweg vlak naast ligt.
Groetjes,
Emiel
-
Dat snap ik, alleen het is wel apart dat de dwarsliggers naast een overweg los zweven.
-
De ballast veert niet terug na na een passerende trein, de rails wel.
Mvg,
Robin
-
Zie bericht van Arjan-V een blz terug.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56725.msg3221425932.html#msg3221425932 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56725.msg3221425932.html#msg3221425932)
Ik lees daar alleen wat roestrijden nou eigenlijk is, daar staat helemaal niet dat de trein dat ook daadwerkelijk aan het doen was en er is dus helemaal geen sprake geweest van roestrijden...
-
Wat ik vreemd vind op de fotos, van wissel 3B lijken beide tongen aan te liggen.....
-
Volgens Spoor.Pro.NL
De intercity die vorige week bij Hilversum uit de rails liep, is ontspoord doordat het wissel defect was. Dat is uit een eerste analyse van het incident naar voren gekomen, zo meldt ProRail. De spoorbeheerder gaat uit voorzorg alle vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. ProRail zegt de kans ‘zeer klein’ te achten dat een vergelijkbaar defect nog een keer wordt aangetroffen. De inspecties kunnen mogelijk invloed hebben op het treinverkeer. SpoorPro plaatste donderdag al een foto van de kapotte wissel.
De intercity ontspoorde woensdagmiddag vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden Bussum. Het tweede rijtuig liep daarbij naast de rails. De intercity reed volgens NS zo’n 40 tot 50 kilometer per uur. Ten tijde van de ontsporing zaten ongeveer 150 reizigers in de trein. Niemand raakte daarbij gewond.
Bij het ongeluk raakte de bovenleiding en sporen over enkele honderden meter beschadigd. De trein moest van het spoor worden getakeld en de wissels werden voor onderzoek zorgvuldig verwijderd. Naast ProRail en NS is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek gestart naar het incident. Ook deskundigen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gingen woensdag ter plaatse.
Recht stuk spoor
Om tijd te winnen, heeft ProRail een recht stuk spoor teruggelegd. Het treinverkeer kon daarom zaterdag al worden hervat. De vier beschadigde wissels worden vooralsnog niet vervangen, omdat ze volgens de spoorbeheerder niet nodig zijn voor de dagelijkse treinenloop. Of de wissels later nog worden teruggeplaatst wordt nog bekeken.
Maatschappij Voor Beter OV vindt dat een incident niet mag leiden tot het schrappen van wissels. “Dit soort wissels heb je nodig voor de bijsturing van treinen. Als een trein niet van spoor kan wisselen, dan wordt het traject verstoringsgevoelig.”
Zorgen
Maatschappij Voor Beter OV gaf vlak na de ontsporing aan zich zorgen te maken over de onderhoudstoestand van de spoorinfrastructuur en de treinen. De reizigersorganisatie vindt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport NS en ProRail onder verscherpt toezicht dient te stellen.
-
De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat de ontsporing afgelopen woensdag van een trein bij Hilversum onderzoeken. (http://www.nu.nl/binnenland/3681346/raad-start-onderzoek-ontsporing-hilversum.html)
-
Hallo,
Zijn datde betonnen wissels met een tussen de dwarliggers liggende wisselsteller ?
Hoe heet dat type steller ?
Vr Gr ,
Peter
-
Dat zijn Ebi-switch wissels. De hele installatie zit dan in een een stalen dwarsligger. Zie ook:
http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=256
Het zwakste punt van zo'n wissel is de breekbout-verbinding in het stangenstelsel die moeten voorkomen dat de hele installatie ontzet raakt als zo'n wissel wordt open gereden. Ik vrees dat her en der in den lande die breekbout "niet meer de originele vorm heeft", om het voorzichtig uit te drukken.
Groetjes,
Emiel
-
Bedankt ,Emiel.
Als oud monteur vh Seinwezen had ik die naam natuurlijk moeten weten .
Dank ook voor de link.
Wat je schrijft over die breekbout wist ik niet.
De nog veel gebruikte oude stellers hebben een soort slipkoppelijng ,die niet kapot gaat.
Maar hij moest wel geinspecteerd worden na een openrijding dacht ik.
Vr Gr,
Peter
-
Peter: ten aanzien van NSE wisselstellers vond ik deze links naar opleidingsboeken uit 1984 (wellicht ken je ze). Meteen maar even bewaard:
http://www.irse.nl/resources/Oranje-boeken/Het-Wissel-deel-1.pdf
en
http://www.irse.nl/resources/Oranje-boeken/Het-Wissel-deel-2.pdf
Groetjes,
Emiel
-
Hallo Emiel,
Bedankt voor deze linkjes.
Heel goed.
Ik had dit materiaal nog niet. (1962 !)
In "mijn "tijd hadden ze dat niet ,meestal alleen een diktaat.
Groeten ,Peter
-
In Noord-Groningen is het treinverkeer volledig ontregeld omdat de treinen slechts stapvoets deze Ebi-switch wissels mogen passeren. De halfuursdienst is vervangen door een uursdienst. In Sauwerd worden vannacht de nodige wissels vervangen. Deze wissels zijn vrij nieuw en pas neergelegd bij de spoorverdubbeling bij Sauwerd. Verder valt het op dat in Noord-Groningen de laatste weken opvallend veel noodreparaties aan de infrastructuur plaats vinden. Allemaal niet geplande buiten dienststellingen. Weet iemand wat ze doen?
Het essentiële verschil tussen klassieke en Ebi-switch wissel is de "hefrug". Een klassieke wisseltong loopt met een rol over de hefrug. De tong moet omhoog getild worden om omgelegd te worden. Daarom heeft de tong twee stabiele standen waarin de tong door de zwaartekracht als het ware vergrendeld is.
De Ebi-switch wissel hebben geen hefrug en moeten daarom door de wisselsteller vergrendeld worden. Hoe dat gaat, dat weet ik niet.
Citaat http://www.nicospilt.com/index_wissels.htm Nico Spilt
EBI-switch in de ban
Begin 2005 heb ik uit welingelichte bron vernomen dat de EBI-switch in de ban is gedaan. De EBI-switch wordt geleverd door Bombardier. Ze blijken sneller te slijten dan de bedoeling was. Daar komt men dus ook lekker op tijd achter; zoiets kun je toch van tevoren testen met een duurproef? Klassieke wisselstellers gaan 18 jaar mee. Met de EBI-switches die er nu liggen gaan we over pakweg tien jaar dus leuke dingen beleven: "als gevolg van een wisselstoring bij Harmelen..."
Nog twee interessante pagina's
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/veel_hinder_bij_ongeplande_werkzaamheden_vanwege_vervangen_wissels-145963
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rover:_slijtage_wissels_was_al_jaren_bekend-145965
-
??? :o Zie ik hier een "voordeel van de Marktwerking"? [Sarcasme UIT]
Immers deze dingen zijn ongetwijfeld goedkoper in aanschaf dan "echte wisselstellers", maar de krenteweger-van-dienst is even vergeten dat Alle Waar Naar Zijn Geld Is... >:(
Hoeveel van die krengen liggen er inmiddels in het net? Ik begin plotseling al die meldingen over 'sein- en wisselstoringen' in een ánder licht te zien...
Frans (die altijd dacht dat EBI de Extra Beveiligde Inrichting in Vught is...)
-
Niet gelijk zo negatief inspringen en denken, de EBI switch is voorgekomen uit nieuwere technieken en zou daarmee een stuk betrouwbaarder zijn door zijn gesloten behuizing en ook onderhoudsvrijer zijn.
Grote kans dat dat ding in aanschaf zelfs nieteens goedkoper is dan de oude steller, dus roepen dat men overal maar op bezuinigd is wel erg overdreven.
Te zuinig zijn is natuurlijk niet goed, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk niet verder moet kijken dan je neus lang is...
De tijd achterhaald soms de technieken van de vroeger en brengt wel degelijk verbeteringen, anders hadden we vandaag de dag nog met stoomtreinen gereden.
-
Thom
Ik vind het idee van een moderne wisselsteller op een dwarsligger gemonteerd een uitstekend idee. Dat is vooruitgang.
Er is ook iets als "passieve" en "actieve" veiligheid. In de tijd van stoomtreinen dacht zo veel mogelijk in passieve veiligheid. Als een systeem vaalt, dan keert het kapotte systeem automatisch in een veilige toestand terug. Een hefrug in een wissel is typisch een product van passieve veiligheid. Systemen waarbij de veiligheid onleend wordt aan de actieve werking van het systeem, die systemen zijn principieel fout.
Even een gedachte experiment. Stel een stuk staal dat van de trein valt slaat de wisselsteller kapot. Dat kan gebeuren. Wat gebeurd er dan met het wissel. Een wissel met hefrug blijft in de laatst bekende stand liggen. Bij een wissel zonder hefrug komen de tongen los te liggen. Dat is precies het verschil tussen passieve en actieve veiligheid.
In de klassieke spoorwegbeveiliging was de passieve veiligheid het dominerende principe. Nu vertrouwd men op onveilbare techniek. Als er één ding is dat ik geleerd heb, dan is het dat techniek nimmer onveilbaar is!!!
-
De Ebiswitch en de NSE-steller (dat is die oude) zijn ongeveer even duur en tegenwoordig ongeveer even vaak gestoord. Dat laatste was in de eerste jaren van de Ebiswitch niet het geval: toen stoorde die veel vaker dan de NSE-steller. Vandaar dat ProRail toen een paar jaar pas op de plaats heeft gemaakt met het inbouwen van de Ebiswitch om eerst de problemen met de steller te verhelpen.
De hefrug wordt al een aantal jaren niet meer toegepast bij NSE-stellers, juist om storingen te voorkomen. De tong wordt ook niet vergrendeld door de hefrug (de heuvel in spoorse taal) maar door het vergrendelmechanisme in de wisselsteller. Zo'n mechanisme zit zowel in de Ebiswitch als in de NSE-steller. Het gedachtenexperiment van Moddemeijer klopt daarom ook niet: een wissel ligt ook zonder hefrug wel degelijk mechanisch vergrendeld. De stelling dat er tegenwoordig alleen op onfeilbare techniek vertrouwd wordt, is volstrekte onzin.
Groeten,
Peter
-
@ de diverse mensen: Dank voor de uitleg!, maar dat verandert niets aan het feit, dat "passieve veiligheid" (waarschijnlijk) 'veiliger' is dan "actieve veiligheid" en op de meeste mensen ook béter overkomt... En dan maakt het waarschijnlijk geen moer uit, of het dan om "fossielen uit het Stoomtijdperk" gaat of 'jonge honden', die echter wél hun hersens gebruiken!
Zoals ík het zie en begrijp: als er een trekdraad brak viel een sein automatisch terug op STOP of WAARSCHUWING, als relais sneuvelden of de spanning wegviel gingen lichtseinen over op een batterij en terug naar STOP, maar óók de electrisch aangestuurde mechanische seinen terug naar 'de Veiligheidsstand' (STOP of WAARSCHUWING)! En dan moest je dus via die telefoonkast bij dat sein contact opnemen met de verantwoordelijke Post, de Verkeersleiding enzovoorts. En dat zou nu dus inderdaad dan bést via Telerail of GSM-R kunnen, maar dus wél ALTIJD met tussenkomst van een MENS (waarvan ik als hij/zij op die plek zit, aanneem/verwacht/EIS dat die nadenkt en weet waar ie mee bezig is ...
In het ERTMS-draadje riep iemand, dat het wel prettig is dat een mens, ook al is die slechts analoog ::), apparatuur die kennelijk niet over de juiste input beschikt kan "overrulen"... Volgens mij is DAT de énige, maar ook ultieme reden, dat er nog steeds iemand op die bok zit! Het gaat 99,5% van de tijd 'goed' en dan is die mens-daar-voorin dus overbodig, maar waarschijnlijk méér belast, dan wanneer hij/zij daadwerkelijk actief zou moeten 'rijden': Je moet immers afwachten/oppassen/controleren tót er in 'het systeem' iets fout gaat, maar dan ook binnen seconden handelen op een manier die jouw managers weken later nog steeds acceptabel vinden (en dat de bulk van die managers nog geen honderdste van jouw kennis, kunde of vakmanschap heeft is onbelangrijk: ZIJ zitten in die belachelijke salarisschaal, hebben die duur klinkende en wellicht imponerende titel, maar meestal geen flauw idee over de droeve dagelijkse realiteit of een greintje van jouw vakmanschap!...
Sorry, als ik mensen, die wél weten waar ze over spreken nu heb aangevallen of beledigd; maar zij zullen mijn grieven dan ongetwijfeld herkennen (en wellicht zelfs onderschrijven...) Dan wél graag via een pb.
Heb ik hooguit de kreet: Als iets goed functioneert, waarom moet je dat dan veranderen? Innovatie is goed, maar zorg eerst dat je alle kinderziektes eruit hebt! (En dat houdt dus ook een 'verouderingstest' in: die "klimaatmartelkamer" in Wenen voor railvoertuigen is niet alleen een leuk speeltje: dat ding heeft nut! (Kijk naar de Amsterdamse Combino!) Is er ook zoiets voor "Infra"? (of doen ze dat daar ook?)
Ik geef Moddemeijer gelijk: TECHNIEK is niét 'onfeilbaar', MECHANICA wél (althans éérder) en beste Thom ;) Lees je berichtje (waarvan ik overigens geen milliseconde betwijfel dat je het oprecht meent en dat je daarin gelooft) nog eens terug: Twijfels, wensen, aannames en HOOP op succes/verbetering! Mooie doelen, maar zo werkt het niet in de Veiligheidswereld; daar moet het écht aantoonbaar Fail-Safe ZIJN, "Foolproof", "Idiotensicher" of welke term je maar wilt gebruiken!
In het verhaal mis ik nóg een belangrijk punt: ONDERHOUD!!! (en dan ben ik inderdaad zo'n ouwe *** :-X , die nog steeds méér ziet in preventief onderhoud dan 'doorrijden-tot-het-stuk-gaat') In mijn beleving waren er vroeger/'vrôegâh' ;) mínder verstoringen van de dienst dan tegenwoordig...
@Peter (Zaandam-Zuid): nee vriend, daar maak je een foutje: DE WISSELTONGEN zijn ongetwijfeld vergrendeld/gezekerd in "de eindstelling", maar er is géén controle dat de zo noodzakelijke correcte relatie tussen die tongen nog bestaat! (en dat is volgens mij bij een NSE-steller wél het geval...)
Ik hoop ook ná deze post nog vriendjes te hebben ;)
Frans
-
Frans van Meerwijk,
Volgens mij is het zo dat de wisselsteller in de eindtoestand vergrendeld wordt. Het maakt niets uit of het een Ebi-switch of een NSE-steller is. Van de NSE-steller weet ik dat de vergrendelde positie teruggemeld wordt. Dat zegt helemaal niets over de actuele stand van de tongen. Ja als de vebinding tussen steller en tongen in orde is, dan kan je wel aannemen dat het wissel goed ligt.
NSE-steller falen o.a. door vuilophoping. In een elektromechanisch seinhuis was de oplossing simpel. Leg het wissel 10x om en daarna is er meestal niets meer aan de hand. Ik weet niet hoe onder NX beveiliging en elektronische beveiliging het probleem wordt opgelost. Wissels moeten regelmatig omgelegd worden, anders krijg je storingen. Ook zo een gouden regel: techniek die niet gebruikt wordt, doet het niet. Denk maar aan een auto die na een maand stilstand weer moet gaan rijden.
Wat betreft het verschil tussen actieve en passieve veiligheid, ik hoef alleen maar Fukushima te noemen. Als de reactor in Fukushima inherrent veilig (passief) was geweest (dat kan en is duurder) dan was er niet zo een ramp gebeurd.
-
@Frans,
Een korte reactie op je verhaal, maar je gaat er kennelijk van uit dat men afgestapt is van het idee 'fail-safe' bij de spoorwegen, maar ik durf er geen moment aan te twijfelen dat dat in de infra wereld nog steeds de geldende regel is en ook geldt voor die EBI-switch.
-
Beste heren,
We begrijpen elkaar wel ;)
Ik heb slechts beperkte kennis en druk me daarbij nogal eens "wat onhandig" uit...
Ik twijfel er niet aan, dat 'fail-safe' nog steeds de Standaard is!
Daarbij wist ik dus niet/realiseerde ik me niet voldoende, dat géén van beide systemen die zo essentiële verbinding tussen beide wisseltongen kennelijk "bewaakt"! Want uiteraard is een breuk in die verbinding levensgevaarlijk (en nu wellicht de oorzaak?)
En dat is het verschil tussen de 'goedwillende hobbyist' en de échte deskundige...
Het zal niet de eerste keer zijn, dat een onderdeel dat € 0,05 kost de uiteindelijke oorzaak blijkt van een calamiteit...
Frans
-
Bij een NSE steller (En ik verwacht de EBI idem) worden de standen van de BEIDE tongen wel degelijk gecontroleerd, ze zijn immers ook allemaal seperaat verbonden met de steller.
In een documentje van de vorige pagina, staat dat juist uitgebreid beschreven :)
-
Zie even het Oranje boek over wissels. , pag32.
De spernok kan in een gleuf in de schieter vallen en verhindert het bewegen ervan. Als de gleuven van de schieter en de controleschieter naast elkaar (Op een lijn liggen) valt de spernok er in. Dan worden ook de wisselstand relais bekrachtigd.
Vr Gr, Peter
De Oranjeboeken vind je bij :
http://www.irse.nl/kennis/kennis.htmlboek
-
Die link werkt zo niet. De laatste letters 'boek' achter .html horen er niet:
http://www.irse.nl/kennis/kennis.html
Groetjes,
Emiel
-
Iedereen dank voor de uitleg voor een 'simpele ziel' en de links.
Het is slecht weer, dus ik ga lezen... (En als het droog is op een station eens wat zorgvuldiger naar een wissel kijken... ;) )
Frans
-
Op nu.nl staat een bericht (http://www.nu.nl/binnenland/3956439/achterstallig-onderhoud-wissel-mede-oorzaak-ontsporing-hilversum.html) over de bevindingen van de Onderzoeksraad.
Daarin ook een duidelijke animatie over de toedracht.
-
De beelden van de ontsporing zelf zijn wel spectaculair, die had ik nog niet gezien..
Gr. Dieuwe
-
Duidelijke uitleg en ik denk toch ook wel een pijnlijke conclusie.
Jeffrey
-
Het meest pijnlijke is volgens mij dat 'gebrek aan onderhoud': Prutrail moet zich héél erg schamen...
Frans
-
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.
-
Yep, maar dan is het toch de professionaliteit van die club om aan te geven, dat het niet uitkan en zij eventueel zelfs het contract éénzijdig beëindigen... Kost ongetwijfeld geld, maar lijkt mij béter/verantwoorder dan het doormodderen dat ze nu doen.
Frans
-
Eenzijdig jezelf opheffen dus al bedrijf, je van je bestaansrecht ontnemen, en honderden, zo niet duizenden mensen in de WW laten belanden?
Plus een spoorweg net zonder onderhoud.
Beter te weinig dan geen.
En reken maar dat Prorail zich intern naar Den Haag laat horen, maar ze moeten ook het contract maar weer krijgen.
Beetje vreemde spagaat.
Je opdrachtgever wil van alles van je, je geeft aan dat dat niet uit kan, maar sputter niet te veel tegen, want dan gaat het werk naar een ander.
Die komt de zelfde spagaat tegen, en zo blijven we in feite aan de gang.
We, de politiek en de burger/belastingbetaler, moeten eens realistisch worden.
Als we van alles willen, moeten we daar het noodzakelijke/benodigde voor betalen.
Zo niet, dan kan er ook minder dan we willen.
-
Prorail is van de overheid weten we nog wel. Een contract met jezelf beëindigen schiet niet erg op. Het gaat uiteindelijk om budget en prioriteiten en de afgelopen jaren hebben we met zijn alleen vooral lopen krijsen dat het toch een schande is als een treiin een paar minuten te laat is. Zo'n rapport kan de prioriteiten hopelijk weer een beetje naar het goede midden brengen.
-
Heel simpel, ze hadden niet moeten privatiseren!
Gr Hans
-
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
-
Behalve dan dat iedereen nu vooral bezig is met rekeningen naar elkaar te sturen in plaats van zijn werk te doen ;)
-
Ik weet hier niet genoeg van om een echt gefundeerde mening te geven, maar is er in NL dan een alternatief voor Prorail?
Ik zou als bedrijf mijn naam niet zo gemakkelijk te grabbel gooien... :-\
Frans
-
Intermezzo:
Wellicht wat kort leesvoer over wat Prorail is en doet:
Volgens de Prorail site (http://www.prorail.nl/over-prorail/wat-doet-prorail)
Volgens Wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/ProRail)
Vergelijk Prorail met wat Rijkswaterstaat voor de auto- en vaarwegen doet. Die kun je dus eenvoudig weg niet opheffen.... :-\
-
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Prorail is inderdaad niet geprivatiseerd. Maar NS: ja en nee. Nee in de zin dat de NV nog altijd 100% eigendom is van de staat en ja in de zin van: de NV is vanaf 1995 onderop in de organisatie opgesliptst in een holding en diverse BV's, waarvan er ook een aantal zijn afgestoten. Waar dan vooral knowhow mee verdween uit het bedrijf en dat zich nu commerciëel verhuurt binnen en buiten de spoorwereld.
Groetjes,
Emiel
-
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.
Even voor de goede orde: In deze is Prorail niet de utivoerende instantie, slechts opdrachtgever en beheerder van het spoor. De werkelijkheid is dat Prorail, in dit geval Hilversum, als onderdeel van een zogenaamd PGO (Prestatie Gericht Onderhoudscontract) op de markt heeft gegooid. De diverse aannemers hebben zich als hongerige wolven op de opdracht gestort, waarbij met absurd lage prijzen is ingeschreven. Volgens mij heeft Strukton er zelfs nog een rechtzaak over gevoerd, want voor de buhne verkondigde Strukton dat er door anderen wordt gestunt met de prijzen en dat zij daar niet aan mee doen. Inmiddels staat ook Strukton het water aan de lippen en heeft men afgelopen half jaar weer het nodige werk "gekocht"
Het is jammer dat door deze ratrace met prijzen de veiligheid onderdeel is geworden van de prijzenoorlog. En Prorail laat het helaas gewoon gebeuren ondanks dat men voor de Buhne verkondigd dat Veiligheid het belangrijkste is.....
In het geval Hilversum speelt mee dat PGO contracten worden afgerekend op aantallen storingen. Zolang het bewuste wissel geen storing geeft (maar wel langzaam slijt) zal de aannemer (in dit geval Asset-Rail) geen tijd en energie stoppen in extra onderhoud maar zich eerder richten op wissels die regelmatig verstoring geven om niet beboet te worden door ontstane treinvertrsgingen.
Overigens wel een spectaculair filmpje van de ontsporing. Ondanks de lage snelheid ziet het er allemaal beangstigend uit, lijt bijna een modelspoorbaan (waar dit soort ontsporingen wel vaker voorkomen)
-
Maar op je modelbaan verbreekt de verbinding tussen je tongen niet zo snel :p
-
Interessant filmpje, vooral de reacties van de wachtende fietsers. Die gaan er allemaal meteen vandoor. Ik denk dat ik was staan blijven kijken...
-
Ja, en dan vooral een bak die nog iets verder uitbreekt, achter je of zo, of een kantelende trein, en nergens meer heen kunnen.
Dit is geen wel overwogen reactie, maar een reflex, en dat is iets HEEL anders.
-
Absoluut, die mensen reageren in een reflex. Ik bedoelde meer dat ik aan de grond genageld zou blijven staan...
-
Dat is natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid.
Ik ben zelf ooit met een lege geledebus op de snelweg in potdichte mist betrokken geweest in een grote kettingbotsing met 3 doden. Daar heb ik mezelf later van afgevraagd "als ik nou zo en zo had gereageerd, had dan niet .....", maar alle experts/politie zeiden me, dat ik mezelf niet gek moest maken en verwijten maken, want ik had gehandeld in een natuurlijke reflex, en daar helpt geen enkele training tegen, laat staan dat je tijd van nadenken hebt.
Een kennis van mijn ouders had al jaren in Engeland gewoond en gereden, en woonde en reed inmiddels al jaren in Australië, links dus. In de outback, op gravel wegen, rijdt men veelal in het midden, tot je een tegenligger tegenkomt. Hij kwam bij een bocht een roadtrain met 3 opleggers tegen. In een reflex dook hij naar rechts, die roadtrain naar links. Liep gelukkig redelijk goed af. Alleen licht gewond ......