BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 03 January 2014, 15:56:50
-
Zonet uit zeeeer betrouwbare bron vernomen dat de Elotrack NS 1500 op 21 januari in Hongkong/Shanghai scheep gaat op het MS NYK ALTAIR.
ETD 21 -01-2014
ETA 17-02-2014 in Rotterdam.
We gaan de doosjes boot weer volgen zoals we dat gedaan hebben met de plan K.
-
Als scheepvaart deskundige denk ik dat het andersom is ETS/ETD 21/01/2014 ETA 17/01/2014 ets/etd is expected tilme of sailing/departure en eta is expected time of arrival Vreemd in je termen dat je vroeg vertrekt en laat aankomt in de termen Vreemd dat je een eventueel vertrek datum noemt in Rotterdam voor dat hij aankomt. Je kan ook NYK Line in Rotterdam bellen en als je het containernr weet kan je deze traceren wanneer hij uitgeleverd is
Wim
-
Ben benieuwd of men nu eindelijk een prijs bekend kan maken. Want nu gaat het argument hangt af van transport niet meer op.
-
(y) Hans, heb je die link ook nog om die boten te volgen?
-
WWestley,
Sobat geeft 17/02/2014 als ETA. Is toch echt later. Maandje varen uit China.
mvg,
Ivo
-
@Ivo wat Wesley waarschijnlijk bedoelde is dat Sobat de letters D en A heeft omgedraaid. ETA is arrival en D is Departure nu staat er aankomst op 21-01 en vertrek op 17-02. Dat Wesley een typfout maakt in zijn correctie maakt het een beetje onoverzichtelijk ;D
-
Ja die link heb ik nog. Zal hem zo opzoeken.
-
Op deze website kan je het schip volgen. Let op enkel in gebied waar het te traceren is en grote delen kan men dat niet oa op de grote oceanen ed
http://www.marinetraffic.com/nl/ais/home Rechts boven in kan je de naam van het schip in typen en dan de zoek opdracht geven.
Wim
-
@Ivo wat Wesley waarschijnlijk bedoelde is dat Sobat de letters D en A heeft omgedraaid. ETA is arrival en D is Departure nu staat er aankomst op 21-01 en vertrek op 17-02. Dat Wesley een typfout maakt in zijn correctie maakt het een beetje onoverzichtelijk ;D
Ik zie dat Sobat het al veranderd heeft ;)
mvg,
Ivo
-
Hebben 'we' nog marineschepen in de buurt van Somalië liggen om piraten bijtijds uit te schakelen? ;)
mvg,
Gert
-
Kaart met schepen in real time - AIS - Scheepsbewegingen en ...
www.marinetraffic.com/nl/
-
Nu als ze weten hoe de transport geregeld is, kunnen ze lekker ook een prijs voor het model noemen ;) :-X
-
Ik weet niet of ik het goede schip heb, hij vaart vlakbi Singapore met de neus naar Hong-Kong,
is dat 'm?
Grtjes Remy
-
Oh jongens, houden jullie het droog?? ;D
Prijs maakt toch niet zoveel uit, hij wordt toch wel gekocht, of niet dan?! ;)
-
de treinwinkel hier in Groningen heeft al een prijs op de site staan :)
-
En wat is die prijs dan?
-
Gelijkstroom 225
Wisselstroom 248
-
Ik weet niet of ik het goede schip heb, hij vaart vlakbi Singapore met de neus naar Hong-Kong,
is dat 'm?
Zeker de enigste boot die daar vaart? ;D
-
Of het de enigste is weet ik niet, misschien wel de enige ;D
-
Ik weet niet of ik het goede schip heb, hij vaart vlakbi Singapore met de neus naar Hong-Kong,
is dat 'm?
Grtjes Remy
Das wel vroeg dan, want dat schip sets sail pas op de 21ste.
vertrek 21 -01-2014
Aankomst 17-02-2014
-
Gelijkstroom 225
Wisselstroom 248
Hmmmm, ik meende toch dat de prijs rond of onder de 200 euries zou uitkomen???
Ze dachten natuurlijk, als een 1200 zo duur moet zijn,kunnen wij niet achterblijven......
-
Ben jij wel eens positief???? :-\
-
Op deze website kan je het schip volgen...
Zodra hij in de buurt van Rotjeknor komt, kun je de meest actuele info vinden op www.dirkzwager.com (onder "free port info").
Vroeger moest je Dirkzwager bellen om te informeren waneer een schip binnen werd verwacht. Tijden veranderen...
Ga er maar van uit dat die container binnen 24 uur van de terminal af is, en daarna weer 24 uur later gelost. Die dingen betaal je immers ook per dag.
Dan begint het waarschijnlijk langzaamste deel van de reis, van container naar groothandel naar winkel.
En maar hopen dat die modellen goed zijn ingepakt.
Een tripje door de tropen kan een lading aardig ruineren, van beschimmelde doosjes t/m doorgerotte metalen deeltjes. ;D
-
Hier zitten ze in.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schip_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schip_4.jpg)
......................hopelijk pleurt die bak niet naar beneden de plomp in ;D.
-
Wie zit er al klaar met z'n camera met 2000x optische zoom om het model af te kraken? Iedereen is vol verwachting en is ie er eenmaal begint het weer. Dit niet goed dat te breed zus te lang.
Misschien gelijk maar een plekkie reseveren om de container terug te sturen ;)
Ik heb ze trouwens wel beide besteld (y)
Groetjes (y)
-
...........hopelijk pleurt die bak niet naar beneden de plomp in ;D.
;D ;D
-
Oeps... daar gaat je container ;D
(http://img.welt.de/img/weltgeschehen/crop105846411/9438727416-ci3x2l-w620/Containerschiff-eRenaL.jpg)
-
Verkeerde schuit Ed ;)
-
Knap staaltje stapelen ;D
-
Heren, vergeten jullie niet de NL Marine in te schakelen om dat containerschip om de Hoorn heen te begeleiden??? Straks gaan er nog wat kapers met de 1500dertjes vandoor en liggen ze in een woestijnhut ipv bij jullie op de baan!
-
RuudNS heeft ook de verkeerde te pakken, juiste schip maar de verkeerde richting...
Het plaatje is de Altair op de Elbe. Als dat de kontainer is dan gaat ie wel de verkeerde kant uit.
Jan-Peter
-
(y) klopt, het is de retour zending ;) ;D. Daar zit ook mijn bestelling bij :o.
-
Wie van jullie gaat met een vlaggetje zwaaien op de dijk :P ;D?
Groeten Koen.
-
Nope, ik sta ergens anders te wachten ;D
-
De containerschepen in het verre oosten varen met als eerste aanloop haven Singapore dan gaan ze verder en lopen ook diverse havens 2x aan. Dit gelet op het groot aanbod van lading wat je niet in een (1) call kan meenemen. Singapore wordt nog een keer aangelopen op de reis naar Rotterdam.
Over de piraterij hoef je geen zorgen te maken. Er is voldoende bescherming aanwezig al zou ik nu even niet weten of NYK private security aan boord heeft tijdens de passage van de Hoorn
Je kan het schip ook volgen via de website van de NYK Line oa in Rotterdam. Via Marinetraffic kan je ook kijken waar het schip al is geweest.
Wim
-
Piraten zijn mietjes, je moet uitkijken voor Dodo's man.
-
Zei hij, veilig achter zijn toetsenbord... :P
Uitlevering van de loc zo rond Ontraxs?
mvg,
Gert
-
Een beetje offtopic:
Worden er door de 1500 locs misschien Benelux stuurstandrijtuigen meegetrokken?
Andre
-
@Andre : Dat is nog niet duidelijk.
Hou het voorlopig maar op een 1500 die op de boot ligt.
-
Op de boot zijnde in grondstoffen of echt al gebouwd en al? :P
-
Denk dat Andre eerder bedoelt is r ooit in grootspoor al is een beneluxtrein getrokken door een 1500,want dan heeft hij een reden om te zorgen dat men de container niet leegjat voor hij een modelspoor exemplaar heeft kunnen bemachtigen ;D
-
Nee hoor. Ik had gehoopt dat het Beneluxstuurstandrijtuig ook onderweg was. Maar...... beter (iets) later en een goed model dat gehaast en hier weer heel veel reacties. Ik blijf geduldig wachten. ;)
Andre
-
Is het zeker dat die container met NYK Line meegaat? Enne weten jullie zeker dat die container op de NYK Altair staat? Zo ja, vraag ik aan een maatje van mij wanneer die schuit in Rotterdam is. Hij werkt bij NYK Line in Rotterdam ;D
-
Die info is ergens aan het begin van dit draadje al genoemd.
En wanneer dat schip aanmeert is eigenlijk helemaal niet van belang.
Het gaat erom wanneer het artikel wordt uitgeleverd, en dat kan best nog eventjes duren...
-
Is het zeker dat die container met NYK Line meegaat? Enne weten jullie zeker dat die container op de NYK Altair staat? Zo ja, vraag ik aan een maatje van mij wanneer die schuit in Rotterdam is. Hij werkt bij NYK Line in Rotterdam ;D
Ik heb zelf voor de NYK Line gewerkt in de operationele dienst die toen nog op Waalhaven pier 7 kwamen. Een ex collega Peter Groendijk is meegegaan vanuit van Ommeren naar NYK Rotterdam
Na einde lossing duurt het nog even voordat de container(s) vrij gesteld kunnen worden. Weet niet of het een full container load is of een groupage zending. Bij het laatste kan het nog even iets langer duren met vrijgeven dit i v m afhalen v d container, lossen en douane zaken.
Wim
-
LAATSTE NIEUWS!!!!!!
SHIPMENT DETAILS- BY SEA
==========================================
B/L No : SHK011400125
Vessel : MOL COMPETENCE
From : HONG KONG To ROTTERDAM
ETD : 28 Jan, 2014
ETA : 24 Feb, 2014
For Delivery of goods please contact: XXXXXXXXXX
Attachment : Commercial Invoice / Packinglist
Best regards!
dejvdm
-
Ander schip geworden?
-
Ja, Zie hier boven..........
-
NYK zit in een groep genoemd de G6 oa zitten daar OOCL, NYK, MOL, Hapag Lloyd in. Zij kunnen op schepen van de G6 boeken en transporteren. De lading zal bij N Y K geboekt zijn maar via een M O L schip overzee gaan.
Een hele normale gebeurtenis. Er gaan afvaarten vervallen vanwege het naderende Chinees nieuw jaar en daarbij de stilte op de containermarkt. Een periode daarna is het dan plots heel stil en laten alle rederijen afvaarten vervallen omdat het aanbod dan te weinig is.
Trouwens de de MOL Competence is een zusje van de MOL Comfort die vorig jaar is gebroken en gezonken. Maar alle schepen van deze class zijn in dok geweest en zijn extra versterkt.
Wim
-
Trouwens de de MOL Competence is een zusje van de MOL Comfort die vorig jaar is gebroken en gezonken. Maar alle schepen van deze class zijn in dok geweest en zijn extra versterkt.
Een hele gerusttelende mededeling. Zou niet het eerste schip zijn met locs in de buik die op de bodem van de oceaan ligt... Al was die andere met 1:1 stoomlocs in WOII!
-
Wordt er veel drukte op de kade verwacht en komt de aankomst ook live op tv met commentaar van Dieuwertje Blok?
-
Wordt er veel drukte op de kade verwacht en komt de aankomst ook live op tv met commentaar van Dieuwertje Blok?
Denk het wel, met wegwijshobbyïst, paniekhobbyïst, hoofdhobbyïst etc. Je kunt ook niks te doen hebben dat je een maand lang een boot met een container met kleine treintjes gaat zitten volgen. :P
-
Een hele gerusttelende mededeling. Zou niet het eerste schip zijn met locs in de buik die op de bodem van de oceaan ligt... Al was die andere met 1:1 stoomlocs in WOII!
Met de MOL Comfort is destijds heel wat verloren gegaan. Dan moet je denken aan mode kleding en aan schoensel. dat is allemaal verloren gegaan en had de andere concurrent een voorsprong. Die omdat ze net met andere schepen hun lading gingen vervoeren.
Maar er is een gezegde in de containerscheepvaart: Al zie je de kranen aan de wal al staan, dan is de reis nog niet gedaan. Dit als een plagerij natuurlijk en hoop voor iedereen dat de betreffende container(s) veilig en wel zullen aankomen. Nog even tanden bijten of vele tandenstokers kapot bijten. Geduld is een schone zaak.
Wim
-
Hierbij een tweetal opnames van de MOL Competence die de verlangde container zal vervoeren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MOL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MOL.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MOL_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MOL_1.jpg)
Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_download.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_download.jpg)
-
Ziet er bedenkelijk uit, verliezen die nooit zo'n doos ??
-
Als ik weer thuis ben zal ik wat voorbeeldjes op zoeken. ;D
-
Ach, de zeebodem is zacht (http://www.boingboing.net/filesroot/container-2004-end.jpg) en daar zijn misschien ook wel liefhebbers (http://www.boingboing.net/filesroot/container%20crabs.jpg) ;D
-
(y) ;D
Gr Jos
-
Nieuw programma op sbs6.
Waar is de mol.
-
Ziet er bedenkelijk uit, verliezen die nooit zo'n doos ??
Ja helaas wel kijk maar
https://www.youtube.com/watch?v=7c1vbNScBf4&feature=youtu.be
Niet zeeziek worden van dit filmpje. Het is de OOCL BELGIUM in de North Atlantic en dan maar hopen dat de containers goed vast staan
https://www.youtube.com/watch?v=Vx9FmEq5D6A
Wim
-
Oei, ziet er allemaal heftig uit ... ff naar de kapel een paar kaarsjes branden ;)
-
Niet nodig, de Plan T's liggen nog steeds op de brandstapel... Daarmee komen we de winter wel door.
-
Weet je ook waarom containers langwerpig en rechthoekig zijn? Dan rollen ze niet van het dek af...
https://www.youtube.com/watch?v=3VkY17zzLEA
;D ;D ;D
Raymond v/d Hoven
-
Weet je ook waarom containers langwerpig en rechthoekig zijn? Dan rollen ze niet van het dek af...
https://www.youtube.com/watch?v=3VkY17zzLEA
;D ;D ;D
Dat is een hele bekende opname. Het is een van de Spliethoff S schepen op weg naar Canada in slecht weer
Wim
Raymond v/d Hoven
-
Beetje off topic,maar als je deze film bekijkt en ziet wat er dan met spullen op zee kan gebeuren dan had je misschien toch even wat beter moeten nadenken ;D
https://www.youtube.com/watch?v=38jDQkkaxT8 (https://www.youtube.com/watch?v=38jDQkkaxT8)
Das pech auto weg :o
Nu maar hopen dat het schip met de voor vele felbegeerde 1500,niet in zo'n storm terecht komt en dat alles goed vast zit.
-
Its all in the game!!!!!!!! 8) Je kan alles plannen, maar de zee laat zich niet temmen..............
-
Zo is het maar net en hopelijk staat niet alleen jullie verlangde container goed vast maar is ook de inhoud van de container goed vast gezet want ook die dozen kunnen gaan rollen.
Maar laten we a u b positief blijven en dat jullie snel het begeerde artikel in huis mogen hebben
Wim
-
Treinspotten, maar dan anders:
Vanmorgen de pakjesboot "MOL Competence" aan de kade zien liggen in de haven van Hong Kong. Alleen geen doos met NS 1500-en kunnen spotten... ;D (Plaatje komt vanavond wel)
Ik zal op de terugweg naar huis wel even kijken of ze er nog ligt of alweer uitgevaren is...
gr. Twinkie
-
Keep us inform, please ;D
-
Liefhebbers
Volgens de A I S lag de MOL COMPETENCE om 08.07 hedenmorgen nog steeds in Hong Kong. Ik zal ook een paar keer kijken voor jullie en bij meer nieuws dit aan jullie melden
Wim
-
Ai!
(http://www.vesselfinder.com/images/media/94ab9551f3a6fcbb65a0187d9844a735.jpg)
-
Zo komt die kist niet ver he Henk ;D
Jos.
-
De MOL COMFORT dus die even later zou breken, het achterschip zou zinken en het voorschip enkele dagen na breken in brand vloog en ook is gezonken. Hierna heeft M O L al de schepen uit deze klasse naar de werf terug geroepen en zijn ze versterkt.
De juiste oorzaak is nog steeds niet bekend en loopt dus nog. Maak jullie geen zorgen want de MOL COMPETENCE is al op de werf geweest en is dus aangepast.
Wim
-
Ik haal 'm toch maar weer weg.
-
De MOL Competence is vertrokken uit Hong Kong en nu onderweg naar Vungtau in Vietnam dus er is beweging in het schip
Wim
-
Ai!
(http://www.vesselfinder.com/images/media/94ab9551f3a6fcbb65a0187d9844a735.jpg)
En dan klagen wij over een lichte kattenrug bij een treinstel ;D
-
Goedenavond allen,
Zoals beloofd het plaatje van de pakjesboot "MOL Competence" van vanmorgen, aangemeerd aan Container Terminal 7 te Hong Kong. Toen ik vanavond op weg was naar huis was ze weer vertrokken, zoals Wim (WWestley) al eerder aangaf....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_01_28_Mol_Competence_Container_Terminal_7_Hong_Kong.jpg)
Sorry, helaas niet de beste foto, maar het gaat om het idee :D
gr. Twinkie
-
Desondanks toch een fraaie plaat! Was het nog een beetje ochtendnevel of was het niet zo vroeg? ;)
Gr Marco.
-
Nog nooit zoveel modelspoorders interesse zien tonen in schepen! ;D
-
Jemig, dit gaat wel echt ver hoor, hoop bijna dat ie zinkt...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_1.jpg)
Wij hebben allemaal op de diverse beurzen de afgelopen 2 jaar deze proto wel als aankondiging gezien, toch? Zodat we wisten dat-ie er aankwam. En hebben ons collectief drukgemaakt om klinknagels en regengootjes. Maar let eens op de cabine. En op de gele band... oftewel, het zijn niet 5 maar 5000 mensen die niet eerder hebben opgelet. Dus feitelijk hebben we nu geen recht van spreken meer ;D
-
;D
-
;D, precies, dat wordt gewoon een kwastje nemen als het geel in de weg zit ;) (y).
-
Oh nee toch, een model van over de 200 euries ga je toch niet zelf verfen hahaha.
Mooie boot trouwens, lekker spoorgereleteerde plaatjes in dit draadje ;D
-
Oh ja hoor ! Gewoon met de luchtkwast erover (y)
-
Wat leuk die correspondenten elders in de wereld! (y)
-
Dat is met die 1600's van jouw ook gebeurt hoor Ed. Daar heb ik geen probleem mee, het is geen Philotrain ;).
-
Die waren dan ook geen 200 euro plus Ruud ;)
Maar wel leuk dat iedereen zo ongeduldig zit te wachten op de komst van de modellen 8)
-
8) ja, net kleine kinderen die op sinterklaas wachten ;D.
-
De MOL Competence ligt sinds gisterenavond 18.00 gmt in Vung Tau (Vietnam) Vandaaruit gaat de reis naar Singapore. Weet niet wat verder de reis is maar zou mij niet verwonderen als Port Kelang en ook Jeddah nog op het programma staan alvorens naar N W Europa te gaan komen.
Wim
-
8) ja, net kleine kinderen die op sinterklaas wachten ;D.
Gaan ze straks ook naar de kade in Rotterdam om het schip toe te zingen. ;D ;D ;D ;D
Jos.
-
Neen op het strand van de Maasvlakte denk ik
Wim
-
Gaan ze straks ook naar de kade in Rotterdam om het schip toe te zingen. ;D ;D ;D ;D
Jos.
Eindelijk iemand die het bij het rechte eind heeft... (y) (y) (y)
-
Inmiddels is ze ook weer van Vung Tau vertrokken en op weg naar Singapore met eta 02/02/2014 08.00 GMT
Wim
-
Wat een gezeur, zwem ze vast een eindje tegemoet. (y) (y)
Dit heeft toch niets meer met modelspoor te maken. ???
-
(y) (y) (y)
-
Ja hoor, alles met de 1500 8)
-
http://www.marinetraffic.com/nl/ais/
Ha spotters, de zenuwen beginnen te gieren? Zware zeegang voor de 1500en, een zonnige tussenstop ergens, kapers op de kust die er met de 1500en van door gaan?
Met bovengenoemde side is precies te volgen waar het schepje zich bevind. Zelfs het moment van aan en afmeren en het opvaren van de Nieuwe Waterweg.
Wel even de scheepsnaam invullen.
Gr Brutus
-
Zo Brutus, ook net wakker geworden.
Die link om schepen te volgen is al veel genoemd in dit draadje ;D
Zelfs al op de eerste blz (y) Gaat zo'n beetje het hele draadje al over.
Enne het is site ipv side 8)
-
Als onze 1500,en maar niet zee ziek worden met al dat gedoe over de zeevaart .
Cor
-
http://www.marinetraffic.com/nl/ais/
Ha spotters, de zenuwen beginnen te gieren? Zware zeegang voor de 1500en, een zonnige tussenstop ergens, kapers op de kust die er met de 1500en van door gaan?
Met bovengenoemde side is precies te volgen waar het schepje zich bevind. Zelfs het moment van aan en afmeren en het opvaren van de Nieuwe Waterweg.
Wel even de scheepsnaam invullen.
Gr Brutus
Maar hoe krijg je al die containers op een schepje?
-
Gewoon, verkleinen naar 1:87, net als de 1500! ;D
Gr Marco.
-
Nu maar hopen dat ze niet door de Bermuda driehoek en de Duivelsdriehoek varen. ;)
Harm
-
Hoi Harm,
Passage van Aden kan al spannend genoeg zijn (uit ervaring) :-X En dan kan je blij zijn dat de MOL Competence lekker hoge vrijboorden heeft, en lekker 'hard' gaat.
Jan-Peter
-
Onze vijftienhondertjes hebben nu uitzicht op de Tandjong Pagar Terminal Road in Singapore. ;D
Deze is te vinden op N001-16' 26.58" --E103-53' 32.27"
-
Zijn ze gelukkig net niet over de evenaar geweest, anders draaien ze misschien hun rondjes de andere kant op..
;)
-
Geen probleem toch. Voor de analoogrijders even de motordraadjes omwisselen.
Voor de digitaalrijders CV29 even aanpasen ;D
-
Is onderweg naar Jeddha. Vaart nu in straat malakka
-
Volgens mijn gegevens moeten de 1500-en nu in Jeddha zijn. IAS laat het afweten.
-
Volgens mijn gegevens moeten de 1500-en nu in Jeddha zijn. IAS laat het afweten.
Maak je geen zorgen. In bepaalde gebieden laat het I A S het afweten omdat ze daar geen verbinding kunnen krijgen. Dit denk gelet op dat dingetje wat boven ergens boven de bol hangt en niet alles kan doen wat we willen behalve bij de N S A.
Hij komt weldra weer in beeld en kan je het schip dagelijks volgen.
Wim
-
Ja tijden veranderen! In mijn tijd stuurde ik nog een telex naar de krant (y) met de scheepspositie
-
Ja tijden veranderen! In mijn tijd stuurde ik nog een telex naar de krant (y) met de scheepspositie
In mijn zeevaart periode deed de Sparks het met de morse sleutel dagelijks om 12.00 uur dan was jij al van de "moderne" tijd Bij ons was dat verplicht bij de Nedlloyd. Wij allen hadden de verplichtingen op bepaalde routes dezelfde koers te varen. Mocht er iets zijn dan was er altijd een schip van je club in 24 uur afstand van je en kon hulp bieden. Heb het 1x mogen mee maken en geen aanbeveling
Wim
-
Met mijn tijd bedoel ik dat ik dat zelf als stuurman en Kapitein mocht doen. Toen ik in 1961 naar zee ging was je inderdaad afhankelijk van de streepjesbreker of vonkenvanger ;)
-
Het AIS systeem werkt op de VHF en die heeft een bereik van gemiddeld 30 mijl (55 kilometer). Dat kan overigens sterk veranderen aan de hand van het weer en andere omstandigheden. Met goede condities soms wel 150-200 mijl, maar ook wel eens minder. Dus een schip kan alleen maar door een walstation opgevangen worden als het schip dicht bij de kust vaart en dus zijn ze niet altijd zichtbaar.
-
Onze 1500-tjes passeren vandaag het Suezkanaal. Morgen in de Middelandsezee ;D
-
Dat schiet op. Ben benieuwd of we eind februari gaan redden.
-
ETA Europoort is de 24ste van deze maand
-
Oei, dan wordt eind februari wel erg krap.
-
1505 is wel een leuk verjaardagscadeau op 8 maart ........... ;) ;D
Mvg, Michel
-
ETA Europoort is de 24ste van deze maand
Gisteren bij een kennis op visite geweest, hij zit in de maritieme wereld en heeft even gezocht voor mij via zijn kanalen. Het schip MOL Comptent vaarde voor Portugal ter hoogte van Lissabon snelheid 18 knopen. Volgens hem loopt schip de +/- 20ste binnen
-
Kijk even op pagina 4, 1ste post ;)
-
Meaning?
-
Meaning? Sowieso verkeerde scheepsnaam dus, zie eerdere posts van Sobat.
En vaarde? Ouch :-X
-
Het gaat opschieten. Onze vijftienhondertjes zitten al in de Middelandsezee. Zo halfweg tussen Port Said en Malta.
Voor de volgers, dwars van het Griekse eiland Iraklio en in de zuid Benghazi. Poss. N34. 01. 56 en E 023. 29. 15 1600 LT
-
Het zou mij niet verbazen als er nog een haven als Le Havre en Southampton tussen kwam. Meestal doen ze die twee havens 2x aan inkomend om te lossen en uitgaand om te laden voor het Verre Oosten. Maar dat alles is ingedeeld in het vaar programma. Deze twee havens liggen enkele uurtjes van elkaar varen in het Engels Kanaal
Wij deden bij de Nedlloyd destijds er 6 dagen over van Lattakia in Syrie naar Rotterdam maar met de huidige generatie containerschepen is veel meer mogelijk in een korter tijd bestek.
Wim
-
In scheeps termen is dat t h v = ter hoogte van
Wim
-
Is ie er nog niet? ;D
-
Hoe meer geduld hoe mooier het model Wee gerust mijn kinderen zou en oude man genaamd St Nicolaas zeggen
Het komt allemaal goed
Wim
-
Jaaa ze komen steeds dichterbij , het is toch wel een zeer fraaie loc geworden elotrains heeft er zeker wat moois van gemaakt (y)
-
Hoe meer geduld hoe mooier het model Wee gerust mijn kinderen zou en oude man genaamd St Nicolaas zeggen
St Nicolaas komt wel vroeg dit jaar ::) (y)
-
vind dit draadje wel grappig, je komt er zo een beetje achter hoe spullen hier heen komen.....
-
Als Peter Koster over een paar uurtjes aan de noordzijde van zijn eiland naar buiten kijkt, dan kan hij de 1500-tjes voorbij zien komen ;D
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/14309_zps6561ffcf.jpg)
:P
-
;D (y)
Doe mij maar derde rij tweede van onder. 8)
-
;D leuk gedaan Bob! (y)
Gr Marco.
-
Schitterend!
Groeten, Gerard Sloots
-
Nu dwars van Peter Korsten (=Malta La Valletta) ;D
-
Denk eerder een paar honderd mail ten oosten van Malta en nog enkele dagen te gaan. Maar volg verwachting klopt ons hobby hart en wie de koek krijgt................... Maar heren liefhebbers na aankomst duurt het 24 uur voor dat de bekende container(s) vrijgesteld worden. Daarna de procedure van invoeren via de douane en dan transport naar de importeur en dan naar de dealers Volg het hart naar begin maart en jullie wens gaat in vervulling
Wim
-
Ik denk dat er bij de importeur eerst een aantal (en dat getal kan variëren...) uit de doos gehaald en getest zullen worden voordat ze op weg naar de detaillisten gaan.
-
Dat ben ik helemaal met je eens
Wim
-
en dan nog door de Golf van Biscaye. En daar kan het spoken!. Containers overboord en zo................
Angstige gr.
Frank
-
De MOL Competence zat zojuist t h v Tunis (Tunesië) Denk morgen ergens passage Strait of Gibraltar en geeft een voorlopige eta maas centre 24/2 05.00 uur gmt.
Hopelijk valt het weer in de Golf mee. Een Maersk schip de Svendborg Maersk heeft afgelopen zaterdag tussen de 200 en 300 containers verloren in het mooie weer toen. schip heeft slinger gemaakt van 40graden. En ja daar konden enkele containers niet tegen. Hopelijk staan de dozen met de locjes goed vast in de container(s)
Wim
-
http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/zoom:8/oldmmsi:311007300/olddate:lastknown
-
maritieme meteoverwachting woensdag 19/02/14 12u00
Weersverwachting tot maandagavond 24/02/14
Vandaag wordt ons weer bepaald door de aanvoer van een licht onstabiele luchtmassa. Vooraleer een nieuwe frontale depressie tegen morgenvroeg een verse hoeveelheid neerslag brengt, zorgt een opbouwende mobiele wig voor een droge periode. Tot en met vrijdag blijft het wisselvallig maar tijdens het weekend wordt het meestal droog en voert een zuidelijke stroming zachte lucht aan. Op maandag volgt alweer een nieuwe regenzone.
Deze namiddag wisselen zon en wolken elkaar af. Het blijft meestal droog. Maxima rond 9 graden en het zicht is overwegend goed. De wind waait matig (4) uit WZW.
vanavond en vannacht: meestal droog met in eerste instantie nog enkele opklaringen maar na middernacht wordt het vanuit het westen opnieuw betrokken gevolgd door regen en motregen. Minima rond 6 graden en het zicht is matig tot slecht tijdens de neerslag. De wind waait matig (4) uit ZW, krimpend naar Z en toenemend naar krachtig (6).
Morgen: betrokken met regen. Pas vanaf de late namiddag krijgen we meer opklaringen maar dan moeten we nog steeds rekening houden met enkele buien. Maxima rond 11 graden en het zicht is matig tijdens de neerslag. De wind waait krachtig (6) uit Z, ruimend naar WZW en afnemend naar vrij krachtig tot krachtig (5 à 6) 's avonds.
Vrijdag: wisselvallig met geregeld buien en onweer. Maxima rond 8 à 9 graden en het zicht is matig tijdens de buien. De wind waait vrij krachtig (5) uit WZW, krimpend naar ZW en toenemend naar krachtig (6).
Zaterdag: grijs met veel lage bewolking die slechts heel langzaam openbreekt. Het blijft meestal droog. Maxima rond 9 graden en het zicht is goed. De wind waait krachtig (6) uit ZW, ruimend naar WZW en afnemend naar vrij krachtig (5).
Zondag wisselen zon en wolken elkaar af en het blijft droog. Maxima rond 10°C. Meestal goed zicht. Vrij krachtige wind (5) uit ZW, krimpend naar ZZW en toenemend tot krachtig à hard (6-7).
Maandag is het eerst betrokken met regen of buien. Na de middag klaart het op, maar er kan nog een bui vallen. Maxima rond 11°C. Matig, later goed zicht. Krachtige wind (6) uit ZZW, ruimend naar ZW.
Langetermijnverwachting van dinsdag 25/02/14 tot zaterdag 01/03/14
We blijven in een overwegend zuidwestelijke stroming waarbij zonnige perioden en perioden met regen elkaar afwisselen. De maxima liggen rond 9°C, de minima schommelen tussen 3 en 5°C.
(De in de tekst beschreven wind betreft de wind op volle zee, tenzij anders vermeld)
-
Tot zover Piets weerbericht voor deze week.
Oant mon ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6665_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6665_3.jpg)
De 1500-jes gaan met donker de Portugese noord in 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6666_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6666_3.jpg)
Maar dat doen ze niet alleen. Goed opletten daar op de brug!!!!
-
Ja leuk dat te zien, herinner mij de passage van die grote rots nog altijd heel goed. Maar nu op naar het noorden en met die Z/ZW bries kan het wat sneller gaan
Zelf ben ik geen geïnteresseerde maar voel heel erg mee met de verlangens naar een bepaalde loc. Voor mij is er een ander pakje onderweg en heb ik dezelfde kriebels als jullie van dat spul op die containerboot En dan volgende week nog een pakje. Het lijkt wel sinterklaas hier
Wim
-
Altijd prettig de wind in de poeperd. Beetje surfen daar slaap je lekker op ;D
-
Zo is het maar net, net alsof je dan aan het surfen bent met een schip op zee
Wim
-
Zijn de rode boten piraten?
Grtjes Remy
-
Nee communisten ;D
-
Russen......ze leren het nooit af ;D :-X
Grtjes Remy
-
Ze kunnen bijna naar de aapjes zwaaien 8)
-
Container onderweg gespot door Rail-Kees. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_9.jpeg)
-
Toppie (y)
-
Onze 1500 jes passeren zojuist Point Europe, Tarifa. Point Europe is de meest zuidelijke punt van Europa en is de scheidingslijn tussen de Middelandsezee en de Atlantische Oceaan. Er loopt hier een flinke stroom wat te zien is aan de speed van de MOL. 20 mijl door het water en krap 16 mijl over de grond. Er wordt nu koers gezet naar Kaap zeven cent en vandaar gaat het dan noord naar Straat Dover. Over 4 dagen approche Europoort.
-
Idioten! Die 1500 hoef ik helemaal niet maar ik volg het draadje wel! ;D
Gr. Erik. ;)
-
Zijn de rode boten piraten?
Nee dat zijn tankers (chemicalien, olie, gas etc). Die kunnen bij het te dicht naderen eveneens funest zijn voor de 1500-tjes. Zoals mijn navigatie leraar zei: "An inch is as good as a mile".
Jan-Peter
-
Ik dacht dat die rooie bootjes beneluxers waren die het spoor bijster zijn.
;D.
-
Welke boot wordt de volgende die wordt gevolgd?
die met plan u's?
Denk dat die boot ook nog gebouwd moet worden. (y)
-
Nee, da's een U-boot! ;D
Gr. Erik.
-
Een zeer goede woordspeling.... (y) (y) ;D
-
Die rode bootjes zijn de klinknagel tellers en andere criticasters die niet kunnen wachten met hun commetaar en dus een voor inspectie houden.....
-
Jullie hebben nog geen rekening gehouden met de onenigheid die ik heb met mijn vrouw over de aanschaf van NS 1500..... ;D
(http://farm3.staticflickr.com/2814/10224294515_a972da21ab_c.jpg)
Ze wacht de Mol Competence op ter hoogte van Zeebrugge.... ;)
-
Zo te zien past ze prima in zo'n tube ;D
Ariadne en haar zusjes zijn tussen 0900 en 1000 uur Farol do Cabo de Sao Vicente gepasseerd. Koers is nu Cabo Fisterra aan het begin van de Golf van Biskaje. De snelheid over de grond is 18.6 mijl per uur. Schiet dus lekker op. (y)
Leuk detail is dat voor haar uit de Fairplay 27 vaart. Dit is een Nederlandse zeesleper die in geval van nood gelijk kan inspringen ;D
-
Die zeesleper is ingehuurd door ongeduldige 1500 fans ;D
Gr Marco.
-
Leuk detail is dat voor haar uit de Fairplay 27 vaart. Dit is een Nederlandse zeesleper die in geval van nood gelijk kan inspringen ;D
Nederlandse Zeesleper kun je wel tussen aanhalingstekens zetten ;D
-
Weet jij iets anders dan? Hollands Glorie kan je alleen nog terug vinden in de boeken van Jan de Hartog :'(
-
Tja, globalisering noemen ze dat, net zoals de NS 1500: 1:1 made in Groot Brittannië, laatste jaren op Nederlands spoor.
In Model Een Engels/Nederlands model made in China in opdracht van een Nederlands bedrijf ;D
-
En dat produkt wordt nu vervoerd door een scheepvaart bedrijf met hoogst waarschijnlijk weer een eigenaar uit weer een ander land.
Wat een wereldwijde medewerking voor een schaalmodel loc zeg ;D
Overigens je kan de 1500 in schaal 1:87 in zo'n buisje best veilig vervoeren als je dan tenminste maar niet op de lanceer knop drukt onderweg naar een volgende inzet mogelijkheid :P
-
De competence heeft de 27 ondertussen gepasseerd. Wat wil je 20 tegen 7 NM/H
-
Zullen we de Kon Marine vragen om begeleiding om te zorgen dat deze veilig aankomen? Hollands Glorie is zijn totaal verdwenen. Vroeger had je tenminste een vloot van vele rederijen en bemand met Nederlanders. Nu een enkele rederij maar die varen maar buitenlanders.
De een zegt men schreeuwt om afgestudeerden maar de rederijen nemen liever oost blok personeel aan. In mijn vaar periode kon je overal terecht nu moet je smeken om een baan op zee. Zoals gezegd Hollands Glorie alleen in de boeken van Jan den Hartog of op foto in het scheepvaart museum in Rotterdam.
MOL Competence een behouden aankomst in Rotterdam gewenst en maak graag vele 1500 liefhebber gelukkig zij hebben er lang op gewacht. Ik niet want ik volg alleen dit item als een ex zeevarende van de Nedlloyd die nu wel een hobby met het spoor zowel in model als in fotografie heeft.
Wim
-
Ondertussen vaart het allemaal best aardig heen en weer. ::)
-
resten nog de verraderlijke zandbanken van De Wielingen als ze de Golf van Biskaye goed doorgekomen zijn.
Op De Wielingen zijn een paar jaar geleden nog gloednieuwe auto's naar de bodem gegaan. We zijn nog niet thuis!
Trouwens het zullen de enige locomotieven niet zijn die in de Noordzee op de bodem liggen. Maar dat laten we aan het Nationaal Zenuwcentrum voor het Maritiem Transport van Locmotiefmodellen te Scharendijke over. Die weten ECHT! alles. (behalve die andere loc's die nog op de bodem liggen)
Gr.
Frank
-
Zoals die stoomlocomotieven voor Frankrijk.....
-
Zoals die stoomlocomotieven voor Frankrijk.....
komt mij niet bekend voor. Alle geconfisqueerde SS 1200-en zijn veilig aangekomen.
Gr.
Frank
-
Er zijn meer hondjes die fikkie heten ::)
-
Er zijn meer hondjes die fikkie heten ::)
Niet geintresseerd in buitenlandse fikkies.
Het gaat mij om Nederlandse loc's, geen fikkies.
Frank
-
De een zegt men schreeuwt om afgestudeerden maar de rederijen nemen liever oost blok personeel aan. In mijn vaar periode kon je overal terecht nu moet je smeken om een baan op zee. Zoals gezegd Hollands Glorie alleen in de boeken van Jan den Hartog of op foto in het scheepvaart museum in Rotterdam.
Zoals ik laatst heb begrepen studeren er per jaar 300 af, maar zijn er maar liefst 600 nodig... Nederlanders zijn bij de Nederlandse rederijen nog steeds wel in trek (en ja er zijn nog echte Nederlandse rederijen). De glorietijden van de KNSM en Nedlloyd zijn helaas voorbij, maar Nederlandse schepen zijn nog steeds over de hele wereld aan te treffen, vaak ook met Nederlandse bemanning. Zelf vaar ik bij een kleine rederij (nog als leerling) en onze schepen zijn helemaal in Nederland ontworpen en gebouwd. Ook de bemanning is 75% Nederlands, alleen de matrozen en koks zijn Fillipijnen. Want ja, die zijn gewoon niet meer te vinden in Nederland.
Overigens zullen die 1500´en wel veilig aankomen denk ik ;)
-
Zo maar wat gegevens van locomotieven die het niet gehaald hebben.
Op 14 April 1947, verging op de Noord Atlantic tijdens een hevige storm het Noorse Stoomschip SS 'Belpamela' . Haar lading bestond uit 17 stoomlocomotieven van het Franse type 141R. Deze in Amerika gebouwde locomotieven van het SNCF type 141R waren bestemd als vervanging voor de in WWII verloren gegane machines.
Iets verder weg, in de Rode zee bij Sha`ab Ali, verging op 6 oktober 1941 door oorlogshandelingen het SS “Thistlegorm”. `s Morgens om 01.30 wordt het SS Thistlegorm, geankerd en volgeladen met oorlogsmunitie , locomotieven, motors, jeeps, trucks, autobanden, rubberlaarzen, granaten en nog veel meer voor de Britste troepen in Noord-Afrika, opgemerkt door de Duitse luchtmacht.
Er komt een kort maar hevig gevecht waarbij de SS Thistlegorm door 2 fatale bominslagen opengescheurd en zinkt. Het schip ligt op een diepte van 31 m.
-
...en dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thistlegorm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thistlegorm.jpg)
SS Thistlegorm
Gr Marco.
-
Deel van de loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/THISTLEGORM4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/THISTLEGORM4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg18.jpg)
Gr Marco.
-
LMS Stanier 8F
Gr.
Frank
-
Zou ze er nou al zijn......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treintjesboot.jpg)
Hmm, nee de Maasvallei met hele andere treintjes (op het IJ). ;D
-
Hee, RZD Desiro's zo te zien.
-
Nog meer gezonken treinen:
Ergens op de konvooi route naar Murmansk ligt een lading Alco rangeer locs.
In de haven van Basra een stroomlijn pacific die bij het uitladen van de kraan is gevallen.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Hee, RZD Desiro's zo te zien.
En een ICE rijtuig ook voor Rusland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/adam_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/adam2_1.jpg)
-
Onze 1500 jes zitten nu in de Golf van Biskaje!!!!!!Nog maar twee daagjes!!!
-
Ik ben benieuwd wie hier de eerste foto van het schip met de locs aan boord plaatst terwijl het Nederland binnenvaart...
Leuk draadje dit. Zelfs het off-topicdeel vind ik interessant. Eigenlijk zou er een apart draadje moeten zijn voor locomotieven op de zeebodem. De foto's zijn echt bizar.
-
En het is ook wel voorgekomen dat er bewust locomotieven naar de zeebodem zijn gestuurd. Egypte schijnt in 1945 een dieselloc in het Suezkanaal gedumpt te hebben. (Van een type waarvan NS ook nog twee stuks in dienst heeft gehad, en de NMBS daarna nog vier)
-
de Svendborg Maersk is nu in spanje een haven binnengekropen nadat ze 520!! containers is verloren!!!
t zal net die ene zijn....
gelukkig heeft de compentence daar nog geen melding van gemaakt...
-
En wat als de container met 1500'tjes toch overboord slaat?
Dan kunnen ze vanuit China een nieuwe container sturen met nieuwe exemplaren die wel gelijk juist geschilderd zijn.... ;D
-
't Schijnt dat bepaalde hobby'isten die ene container met het juiste aantal klinknagels hebben vastgezet op de bodem van het schip 8)
Gr Marco.
-
Ik zou die Rotterdamse blusboten die bij wijze van ontvangst zijn besteld nog maar even aan de wal laten.
en als de 1500-en veilig in de winkels staan (want er kan altijd nog iets van de vrachtwagen vallen......) dan weer maar een draadje voor een transport met 6300-en Pec's want we moeten het Nationaal Zenuwcentrum voor het Maritiem Transport voor Spoormodellen toch aan het werk houden.
Gr.
Frank
-
Zag vandaag in Houten op Rail dat er toch een loc uit de container is ontsnapt en overboord is gevlogen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2857b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2857b.jpg)
Helaas de loc niet helemaal scherrûp... :(
-
Helaas de loc niet helemaal scherrûp... :(
Heb je zeker expres gedaan ;D
-
De MOL Competence is de "Golf" goed doorgekomen en zit nu in het "Kanaal" Zo te zien wordt zij op gevangen door de Multratug 4 ;D
-
Hoe zit dat eigenlijk als een schip containers verliest?
Worden die nog geborgen (afhankelijk van de plek), blijven ze liggen?
Is de rederij hier voor verzekerd, of is het dikke pech voor de afnemer?
de Svendborg Maersk is nu in spanje een haven binnengekropen nadat ze 520!! containers is verloren!!!
520 stuks, is nog al wat.. de inhoud zal dan wel beschadigd zijn, containers lijken me niet waterdicht.
Hoe zit dat? ???
gr,
Hans
-
Het beantwoorden van deze vraag is wel heel ver on topic. Ben bang dat er geveegd zal/gaat worden. Even kort door de bocht, bij drijvende containers zal direct geprobeerd worden deze te bergen, zij vormen immers een direct gevaar voor de scheepvaart. Bij gezonken kisten bepaald de plaats, inhoud en het verzekerde bedrag wat er verder mee zal gebeuren.
-
Nou, heb je toch het antwoord gegeven ;D. Eerlijk gezegd was ik er ook wel benieuwd naar, off-topic of niet.
-
Zo te zien gaat het nu richting Cherbourgh. Zal wel voor de loods wezen! De plan K ging toen BB-uit en pikte de loods op onder de Engelse kust.
-
Over het algemeen nemen schepen uit het verre oosten dus Hanjing, OOCL, NYK, MOL, Evergreen, Hyuandai en Yang Ming een Noordzee loods aan boord bij Cherbourg. Deze blijft de gehele kust reis aan boord van het schip. Meestal gaat deze dan in Southampton op de uitgaande reis van boord. Destijds deden wij voor NYK een Noordzeeloods van Dirkzwager naar het schip toe sturen.
Het is niet altijd dezelfde loods want er wordt in enkele plaatsen afgelost, daar het anders te zwaar zou zijn
Het is overigens ook zeer gebruikelijk dat als de weersomstandigheden te slecht werden dat er ook een zeeloods naar Cherbourg werd gestuurd om het schip op schema te houden. Het is bij mij 1x voor gekomen dat de weersomstandigheden dus danig slecht werden plots dat het toegestaan werd dat de Noordzeeloods bij wijze van uitzondering het schip tot aan de Berghaven mocht binnen brengen.
Wim
-
De pilot is aan boord dus gaat het weer met gezwinde spoed "full ahead"
Het is nu mijn wacht. Wij liepen 6 op 6 af ;)
-
Het lijkt wel of er twee kleuren geel zijn gebruikt... ::)
-
Ze zitten nog in de container!!!! Schip moet Dover nog passeren en jij ziet al dat er kleur verschil is. Schiet mij maar in een condoom.... ::)
-
Je ziet ze toch opgestapeld (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/14309_zps6561ffcf.jpg) op het dek ??? ;D ;D
-
O ja, was ik even vergeten :-\ Haal me maar weer terug 8)
-
Als de 1500 jes even naar BB kijken dan kunnen zij de White Cliffs of Dover zien! Hun 1 op 1 geboorte grond.
Zij passeren nu de lijn Dover-Calais (y)
-
Ik heb net even geïnformeerd bij de Centrale.
De MOL Competence heeft een ETA MP/MC van 03.15 uur
ETA Amazonehaven 05.15 uur
Helaas is het dan nog donker.
-
Dat wordt dan een invulflitsje ;D
-
Kijk dan zelf op de foto van Chris, de gele band aan de zijkant is donkerder dan de gele kleur die op de hoeken zit.
-
Ja en? Dat is toch helemaal geen elotrack? ::)
-
Mol Competence is aangekomen in de Amazonehaven bij de ECT Delta terminal
Wim
-
De pilot is aan boord dus gaat het weer met gezwinde spoed "full ahead"
Het is nu mijn wacht. Wij liepen 6 op 6 af ;)
Dat is tegenwoordig steeds meer aanboord van de schepen. Ik liep op zee 4 op 8 af (0800/1200 - 2000/2400). Tesamen dan met de gezagvoerder maar die zag je alleen als je in druk vaarwater zat. In de haven liep ik 6 op 6 af en dan tesamen met de Chief Officer - (0600/1200 - 1800/2400).
Wim
-
Ik moest het helemaal alleen doen. Eerst als stuurman en later als Kapitein. (y)
Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de 1500-jes waarschijnlijk eind van de week bij Elotrack op de stoep staan. Wij houden u in woord en beeld op de hoogte. 8)
-
Zijn dit alleen de 1501 modellen, of ook al de MTE 1505 modellen?
Mvg, Michel
-
Da's mooi.
**rent naar de winkel om bier en chips in te slaan**
Grt, Ronald.
-
Ja en? Dat is toch helemaal geen elotrack? ::)
Ja hoor. Heeft Chris al een voorrecentie van gegegeven op het Groterdam Project.
Daar zie je ook wat kleurverschil.
Het model wat op Rail stond had dat ook duidelijk.
Benieuwd wat de productie exemplaren laten zien.
-
Goed hoor als jij/jullie dat willen denken... ::)
-
Hoeven we niet te denken ;D
Schrijft Chris toch echt zelf:
De Elotrains 1500 modellen liggen nog veilig in het ruim van een schip onderweg naar Nederland, maar een paar ontsnapte en namen stiekem het vliegtuig.
En 1 model reed alvast aan te Groterdam.
Kijkt u mee, naar de eerste lok van Elotrains.
Quote van het Groterdam Project.
En het kleur verschil is echt eigen waarneming op Rail. Vond het een opvallend kleurverschil.
-
Ja helemaal mee eens, ik zag ook duidelijk 2 tinten geel. Jammer.
Mvg, Michel
-
Mij was dat kleurverschil ook al opgevallen op Rail. Ik heb de standhouder nog gevraagd of het om de Elotrains ging. Hij zei dat het om het proefmodel ging.
De foto's op de elotrack website laten daarentegen het verschil niet zien. Laten we hopen dat de modellen in de container de elotrack website volgen en niet het proefmodel.
mvg,
Daniel
-
En die op Groterdam is kanariegeel, (http://images.uncyc.org/nl/6/69/Tweety70.JPG) in die op de beurs is het huidige NS geel (zover ik dat kan zien op die foto).
Kortom, het zegt niets over wat er in die container zit.
-
Ze hebben net een nieuwe deurbel geinstaleerd,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kras.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kras.jpg) ;D
-
Dat geeft het vertrouwen in het eigen product aan? ;D
-
En die op Groterdam is kanariegeel, (http://images.uncyc.org/nl/6/69/Tweety70.JPG) in die op de beurs is het huidige NS geel (zover ik dat kan zien op die foto).
Kortom, het zegt niets over wat er in die container zit.
Precies, we wachten rustig op wat er komen gaat. 8)
-
In Utrecht staat één van de vooruitgevlogen presentatiemodellen in de etalage. Het geel lijkt overal dezelfde tint te hebben. Het model oogt wel een stuk lomper dan de Philotrain of de echte 1500.
-
Het model oogt wel een stuk lomper dan de Philotrain of de echte 1500.
Bedoel je niet: 'Naar mijn mening oogt het model een stuk lomper dan het Philotrain 1500-model of de loc in werkelijkheid'?
mvg,
Gert
-
Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven praat ik vanzelfsprekend altijd namens mezelf Gert. ???
Nog iets te melden over de 1500?
-
Je snapt het kennelijk niet henk. Met "Het model oogt wel een stuk lomper dan de Philotrain of de echte 1500" breng je een mening alsof het een feit is...
Ik heb niets anders te melden dan dat ik dat proefmodel van de 1500 tijdens RAIL heb zien staan op de stand van Kuijpers. O ja, toch nog iets. Ik heb er zelfs een foto van gemaakt. Voila:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_2.jpg)
mvg,
Gert
-
lomp ::)
-
Gert,
Dat model oogt qua kleur inderdaad een stuk beter.
Het model wat ik heb zien staan stond bij de Werkgroep Loc 1501 ook netjes op een Elotrain doos gepresenteerd en daar zat een overduidelijk kleurverschil in het geel.
Blijkbaar hebben we het hier over meerdere proefmodellen.
-
Dit zijn geen proefmodellen, maar ingevlogen normale productie modellen, om al reclame te kunnen maken, voordat de container lading in de winkels ligt.
Mvg, Michel
-
De isolatoren zijn best lomp:
http://www.werkgroep1501.nl/2006-Stroomafnemers-1501.html
Likje grijs en je ziet er niks meer van :P
-
Ach jongens kom op nou.
Vind je de isolatoren of het geel/grijs niet mooi dan doe je er zelf wat aan.
Als eens gezien hoe een philo 1500 in de lak zit :-[
Dit is toch gewoon een schitterende lok.
-
lomp ::)
Ja, de 1500 moet ogen als een verrassend elegante baksteen en dit is meer een lompe baksteen. Ik denk grotendeels bepaald door de aansluiting van de cabine op de bak.
Ben wel benieuwd naar de eerste foto's naast een Philotrain.
-
Misschien heb je de weerspiegeling in de etalageruit van Kuijpers Hobbyhuis nog in je hoofd henk?
Ik stel voor dat de gelukkige bezitter van een Philotrain-model een line up maakt met een Elotrains-model.
Pas dan kunnen we echt oordelen.
mvg,
Gert
-
Even terug komen op onderstaand bericht,
Svendborg Maersk’ verliest 520 containers
Hoe zit dat eigenlijk als een schip containers verliest?
Worden die nog geborgen (afhankelijk van de plek), blijven ze liggen?
Is de rederij hier voor verzekerd, of is het dikke pech voor de afnemer?
.. de inhoud zal dan wel beschadigd zijn, containers lijken me niet waterdicht.
Hoe zit dat? ???
gr,
Hans
De NGO Robin des Bois die ijvert voor de bescherming van het milieu, heeft in Brest klacht neergelegd tegen de Deense rederij Maersk Line.
Op 14 februari verloor de ‘Svendborg Maersk’ in de Golf van Biskaje ongeveer 520 containers op zee, waarvan er 85% leeg waren. Volgens de organisatie heeft de kapitein van het schip nagelaten om de Franse kustwacht te informeren over de grootte van de ramp. In eerste instantie was er sprake van dat zo’n zeventig containers overboord gevallen waren.
Volgens Robin des Bois vormen de containers een groot gevaar voor de Franse vissers en dreigt vervuiling op de stranden. De Franse overheid zet nu schepen en vliegtuigen in om op kosten van Maersk verloren containers te lokaliseren en recupereren. Vorige vrijdag waren er al dertien opgevist. Volgens Vero Marine Insurance kan het 183 dagen duren vooraleer een lege 40’ container zinkt.
Op foto’s die genomen werden van het vertrek van het schip uit Rotterdam blijkt dat de containers op de ‘Svendborg Maersk’ negen hoog gestapeld waren. In 2012 werd de brug van het schip nog verhoogd om twee extra toplagen lege containers te kunnen meenemen. De capaciteit werd zo opgedreven tot 9.600 teu.
-
Staat iedereen al op de kade in Rotterdam het schip binnen te zingen?
-
Ben je wel laat mee zeun, is ondertussen al onderweg naar Hamburg :P
-
Dus iedereen heeft die 1500tjes gemist ???
Mis ik wat reacties in dit topic, of staat iedereen daar nog aan de kade te wachten op een schip dat allang weer weg is? :P ::) ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_2.jpg)
Op deze foto LIJKT het, ( l i j k t h e t ) alsof de, wat ik maar even noem, draagbalken onder de lokkast niet ver genoeg naar binnen staan en de ruimte tussen de draagbalken en de draaistellen te ruim is. Dat kan de lompe indruk heel goed verklaren: Geen taille.
Ben dus erg benieuwd naar wat er op betere fotooos is te zien.
-
Nou dh3201, volgens mij staat nergens dat de locs op de kade werden uitgedeeld... :P
-
Mis ik wat reacties in dit topic, of staat iedereen daar nog aan de kade te wachten op een schip dat allang weer weg is? :P ::) ;D
Wat voor reacties had je dan verwacht ??? Een hoop oeh's en ah's over hoe mooi een container schip eruit ziet 8)
-
Wat dacht je van: 'hij is er!' met fotoos van een bestormende horde? ;-)
-
Ja zoiets.
Tijdens de hele reis lees ik hier diverse updates waar het schip steeds is, en als het schip er eindelijk is lees je er niks meer over. :P
-
Wil je nu de container gaan volgen 8)
En daarna de vrachtwagen naar Elotrack ;D
-
Misschien heeft iedereen de boot gemist.
Slechte woordgrap, sorry. :-[
-
Dat men de boot heeft gemist is niet erg.
Als de container dan maar in Rotterdam is achter gebleven,dan is het goed toch ;)
Valt me trouwens tegen dat niemand even heeft geprobeerd om een foto van de container op de kade te nemen :-X ;D
-
A. het was donker
B. het is bijna onmogelijk om op de kaai bij de container te komen
-
Ja zoiets.
Tijdens de hele reis lees ik hier diverse updates waar het schip steeds is, en als het schip er eindelijk is lees je er niks meer over. :P
Ja dat is mij ook opgevallen en gaat men nu bakkeleien over de kleuren Zou willen zeggen wacht gewoon af tot het thuis op tafel staat en dan commentaar geven.
Nu ben ik dus benieuwd wie hem het eerste in huis heeft. Lijkt mij veel spannender worden. Zelf ben ik niet geïnteresseerd in die 1500 maar het draadje volgen was heel leuk en daarbij denk toch twee ex zeevarenden te hebben mogen mee lezen (buiten mijzelf dan wel)
Wim
-
B. het is bijna onmogelijk om op de kaai bij de container te komen
Was ook als grapje bedoelt sobat ;)
Zoals meerdere al opmerkte,was men tot de aankomst van het schip in Rotterdam in elke staat met info opgeven,en nu werd het erg stil.
Verder sluit ik me aan bij Wwestley,ik heb er zelf niks mee,maar ben benieuwd of het model aan de verwachtingen kan voldoen van de mensen die er lang op hebben gewacht.
-
Of iedereen die toch naar Rotterdam was getogen keerde gedesillusioneerd naar huis en durft van schrik niets meer te posten :P ;D
-
Zo de titel van het draadje veranderd ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140227_103131_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140227_103131_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140227_103110_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140227_103110_3.jpg)
even geduld en er volgt meer ;)
-
Da's nie veel... 1501 DC 13 stuks, 1505 DC 12 stuks...
Ik wil er eentje in het berlijns blauw met gele streep :D
-
Da's nie veel... 1501 DC 13 stuks, 1505 DC 12 stuks...
Ligt er maar net aan hoeveel er dan weer in een doos zitten 8)
En kijk maar eens op die grote pallet. Daar zit nog veel meer in ;D
-
Vol verwachting klopt bij velen nu hun hart
Wim
-
Zou niet goed zijn als dat niet zou kloppen. ;)
Jos.
-
Maar bij velen klopt het nu wel iets sneller na het zien van de eerste pakketten,
Wim
-
ben ook benieuwd wie als eerste foto's van zijn loc hier gaat posten.
ik zal het niet zijn, de 1500 komt hier nog niet in de winkel.
Harm
-
Da's nie veel... 1501 DC 13 stuks, 1505 DC 12 stuks...
Ik wil er eentje in het berlijns blauw met gele streep :D
Ik wil m in het geel met groot logo. Zit die er ook tussen? B-)
-
Ik denk dat ik naar MTE moet voor de juiste NS 1505 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/159929) omspuiten in olijfgroen en klaar.
-
;D
Harm
-
Of deze: http://railphotoprints.zenfolio.com/p302807089/h3de77582#h3de77582
Kwamen ze trouwens in deze kleurstelling naar Nederland? Dan kun je er een mooie loccentrein van maken achter een diesel.
-
Er heeft er eentje in die kleurstelling proefritten gemaakt in Nederland. Een leuke variant.
-
In het boek '' Elektrische locomotieven in Nederland'' op bladzijde 127 staan een tweetal zwart wit afbeeldingen van de lok in de oude Britse kleuren.
-
Op de site van WGL1501 heb ik een foto gevonden van een loc in blauw.
-
Als je op je eigen link kijkt ook hoor :):
http://railphotoprints.zenfolio.com/p302807089/h3de77582#h3a623eec
-
Ja, maar dat is nog in Engeland. De link die ik plaatste was als reactie op de groene 1500. Daarna stelde ik de vraag in welke kleur ze naar Nederland kwamen. Maar laten we maar terug gaan naar de gele uitvoering in 1:87.
-
zie http://www.werkgroep1501.nl/1500-historie.html
groet,
marco
-
27000 op een Britse open dag, in Britse groene kleuren, geel front, maar nog met Nederlandse verlichting :
http://railway-photography.smugmug.com/Open-DaysExhibitions/1989/Ilford-Open-Day-20-5-89/i-BCkqhqC (http://railway-photography.smugmug.com/Open-DaysExhibitions/1989/Ilford-Open-Day-20-5-89/i-BCkqhqC)
27000 in geheel Brits groen, en nog steeds met Nederlandse verlichting :
http://railway-photography.smugmug.com/Open-DaysExhibitions/1988/Winchfield-150-and-The-Test/i-pWhwNLD (http://railway-photography.smugmug.com/Open-DaysExhibitions/1988/Winchfield-150-and-The-Test/i-pWhwNLD)
27000 op 27-04-'96 :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E27000_Tinsley_Depot_27_04_96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E27000_Tinsley_Depot_27_04_96.jpg)
Mvg, Michel
-
En Nederlandse buffers.
-
Scheelt malaanpassingen om kleurvarianten voor Britse museummaterieelspaarders te maken ;D
-
Het scheeld anders een hele hoop, 1:87 en 1:76 anders past ze echt niet bij de
Britse verzamelaar in de vitrine of op de baan.
En gezien er maar heel geinige maat Britse modellen in 1:87 zijn valt er hier op
het continent geen grote afzet te verwachten.
Gr,
Robbert Jan.
-
Voor de Nederlands georiënteerde rijders/verzamelaars die tijdperk 1989 aanhouden zou de groene nog als kleurvariant gemaakt kunnen worden.
Maar gezien de mogelijk geringe belangstelling zal het wel zelf omspuiten worden.
-
Die kopen we dan wel van Heljan, Niels :)
-
Tja, als schaal 00 je schaal is, dan kan dat.
mvg,
Gert
-
De 27000 is nu zwart:
(http://stevebottrill.zenfolio.com/img/s1/v21/p971749579-3.jpg)
Dit is wel een leuke variant:
(http://www.theaylesburynews.com/images/electra%20butterley1%208-1986.jpg)
-
Voor de Nederlands georiënteerde rijders/verzamelaars die tijdperk 1989 aanhouden zou de groene nog als kleurvariant gemaakt kunnen worden.
Maar gezien de mogelijk geringe belangstelling zal het wel zelf omspuiten worden.
Zou me niet verbazen als die belangstelling toch groter blijkt.
Ik heb hem zelf in Zevenaar (met SHM Zwitsers... ;) ) en Zeeland (met "Artitec" Plan E's) gefotografeerd en ik vond die uitvoering wel zodanig mooi, dat ik ook zonder Tp.1989 doen zeker zou overwegen of de prijs "right" is...
Het blijft voor de meeste mensen een hobby, dus een kwestie van "wat vind ik mooi/leuk"; regeltjes a la "past niet" is iets voor bureaucraten (en het beteugelen van een te brede belangstelling voor je budget).