BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: dh3201 op 29 December 2013, 09:02:06
-
Van de grote series NS diesellocomotieven heeft Roco zowel de 2200 als de 2400 uitgebracht.
Bij de 2200 is het helaas een aantal keer voorgekomen dat de uitvoering niet klopt met het nummer of is het nummer onwerkelijk groot uitgevallen.
Door de vele uitvoeringen en nummers begin ik de bomen door het bos niet meer te zien.
Welke uitvoeringen zijn er in de loop der tijd verschenen, en welke daarvan kloppen wel en welke niet?
Ook van de 2400 zijn verschillende nummers en verschillende uitvoeringen uitgebracht.
Zitten hier ook niet kloppende varianten tussen, of is hier het huiswerk beter gedaan?
Omdat ik niet altijd het dikke boek van De Alk bij me heb (eigenlijk nooit dus :P) als ik in een modelbouwwinkel of beurs ben, kan ik niet ter plekke controleren
of de variant die ik in de vitrine zie staan of in een doosje zie liggen wel of niet klopt met de werkelijkheid.
Toch zou ik wel een of twee van elk van deze locomotieven aan mijn verzameling willen toevoegen (het liefst in jaren '70 uitvoering, dus geel/grijs of bruin met logo),
maar met de kans op niet kloppende uitvoeringen ben ik daar nogal terughoudend in.
-
De Roco 2400'en kloppen bij mijn weten allemaal. Alleen de MTE 2456 (bruin) is twijfelachtig, omdat het Roco model lange handgrepen langs de huiven heeft, wat oorspronkelijk voorkwam op de 2401-2450.
In de loop der jaren zijn er wel wat huiven en deuren gewisseld, maar toch.
Bij de 2200 geldt voor alle modellen:
- cabine handgrepen dienen tot aan dakrand te lopen
- op cabinedak horen de dakluiken door te lopen (bij Roco zit er ruimte tussen)
- handgrepen lopen op de neus foutief door (juist vanaf 302282/2384)
- groot luik op huifdak hoort uit twee delen te bestaan (juist op 2201)
- op het rechthoekje daarvoor zitten twee bobbels die er niet horen
- frontseinen zijn te dik/grof uitgevoerd
- dikke klonten onderaan het hekwerk kunnen veel dunner
- sluitseinen zitten te hoog geplaatst (vooral storend op geel-grijze loc's)
Dan per uitgaveronde:
Oude gele uitvoering zonder nummer; verkeerde kleuren; te licht. Veel te groot 3e frontsein.
Oude bruine uitvoering zonder nummer; gele strepen i.p.v. beige. Veel te groot 3e frontsein.
2246: correcte uitvoering, maar handgrepen op de neus lopen te ver door.
2252: correcte uitvoering, maar handgrepen op de neus lopen te ver door.
2343: correcte uitvoering; maar handgrepen op de neus lopen te ver door, NS logo te ver naar achter geplaatst.
302282; correcte uitvoering
2384; correcte uitvoering
NMBS 7600-varianten; allen juist uitgevoerd
2305: foutief zilverkleurig cabinedak, te dikke zwaailampen.
2275: te dikke zwaailampen.
2225; foutieve grijze chassisranden. Te verhelpen door onderstel te ruilen met 2246, 2343, 2209 of 2241
2201; correcte oer-uitvoering. Hierbij is ook het huifdak aangepast.
2299; heeft ten onrechte hoge derde frontseinen.
2209; correcte uitvoering
2241; correcte uitvoering
2328; te grote/uitgerekte nummers op cabinezijdes
Met wat aanpassingen en extra details zou Roco hun 2200 makkelijk op het niveau van hun 2400 kunnen brengen.
-
Bedankt, ik ga dat lijstje de volgende keer meenemen als ik weer op pad ga.
Ik heb via google naar plaatjes van de uitvoeringen gekeken, om te zien welke het beste bij mijn tijdperk past.
Hoe zit het bij Roco met de zwaailichten, ik zie op sommige foto's rode en op andere foto's blauwe zwaailichten.
Het gebruik van blauwe of rode zwaailichten in het echt kan ik in de boeken opzoeken (blauw past het beste in mijn tijdperk),
maar hoe zit het bij Roco. Op foto's van Roco modellen zonder zwaailicht zit er een gat, wat er op duidt dat het zwaailicht niet
is gemonteerd. Zit er een bepaalde kleur zwaailicht bij of beide kleuren bij die je zelf naar keuze kunt monteren?
-
Met wat aanpassingen en extra details zou Roco hun 2200 makkelijk op het niveau van hun 2400 kunnen brengen.
Ben ik niet helemaal me je eens. Het model van de 2200 is inmiddels al zo'n 35 jaar oud en op alle punten (optisch en technisch) volkomen achterhaald. Je mag rustig stellen dat de mallen hun geld, ondanks diverse (kleine) aanpassingen hun geld ruimschoots hebben opgebracht. De vraag is nu eigenlijk of men dat bij Modelleisenbahn GmbH ook vind en een nieuw model wil ontwikkelen wat op ter zelfde niveau staat als de 2400 (en dan rekening gaat houden met nieuwe ontwikkelingen zoals PLuX, sound, etc.).
Grtz,
Rob
-
De zwaailichten zijn of blauw of rood, afhankelijk van het locnummer. Ze zijn echter los te bestellen, ik heb al mijn locs direct na aanschaf van blauwe voorzien. Wat Tedo schrijft over de 2456 klopt grotendeels. Zoals op deze foto is te zien, gemaakt op 080783 op emplacement Botlek, heeft de gefotografeerde zijde alleen vooraan deuren met lange handgrepen gekregen. Ik heb nog geen foto van de andere zijde kunnen vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botlek___2456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botlek___2456.jpg)
-
@Rob: zoveel geavanceerder is de 2400 ook weer niet t.o.v. de aloude 2200.
Met wat moderne techniek van binnen zijn zaken als jij aanhaalt te realiseren.
Voor de kap zou een aangepaste/nieuwe mal gemaakt kunnen worden. Frontseinen à la 2400. Wat meer detaillering en je bent al een heel eind.
@Spoorzeven: die deuren vooraan komen dus oorspronkelijk van een andere 2400. Er werd veel gewisseld; zo heeft de 2500 juist vrijwel alleen lange grepen.
-
2201; correcte oer-uitvoering. Hierbij is ook het huifdak aangepast.
2209; correcte uitvoering
Mede dankzij het overzicht in dit topic en twee buitenkansjes op een leuke aanbieding een Roco 2201 en 2209 weten te scoren.
Helemaal correct is de oer 2201 niet, het vlak achter de buffers is helemaal rood, dat kregen de locs pas later toen de dempers er al op zaten.
De oer-uitvoering had kleinere rode vlakken die niet helemaal naar onderen doorliepen.
Maar niet dat het mij stoort, hoor.
Ik ben er blij mee (y)
-
De zwaailichten zijn of blauw of rood, afhankelijk van het locnummer.
Nee, afhankelijk van de inzetperiode.
Stephan.
-
Klopt.
Ergens in de jaren '80 kwam "men" er "plotseling" achter dat blauwe zwaailichten voorbehouden zijn aan de hulpdiensten.
Ergens logisch natuurlijk.
Dus toen zijn alle blauwe zwaailichten bij NS vervangen door oranje (meestal kwestie van een andere glasstolp erop.
-
Nee, afhankelijk van de inzetperiode.
Stephan.
Sorry, ben niet duidelijk geweest. Bedoelde het locnummer in model. Roco heeft zowel modellen met blauw zwaailicht als met rood zwaailicht uitgebracht.
-
Ergens in de jaren '80 kwam "men" er "plotseling" achter dat blauwe zwaailichten voorbehouden zijn aan de hulpdiensten.
Vooral omdat ze ook door straten reden. Je zou je maar vergissen. ;D
Interessant verhaal. Hoop gehad aan het grote dikke boek van de bieb over deze serie locs.
Staat nog op mijn verlanglijstje.
Groeten Koen.
-
In recente Roco catalogi komen weer nieuwe geel/grijze 2200'en voor.
Iemand al enig idee welk nummer?
Ik meen een startset te hebben gezien met een gefotoshopt nummer '2200'. (En verder een een of ander Duitse spoorkraan met NS-logo's, maar goed.)
In het Extrablatt van deze herfst staat een nummerloze 2200 als losse loc.
Mag je dan zelf je nummer erop plakken?
Of weet Roco het ook nog niet welk nummer het wordt?
-
Volgens mij staat er 2233 bij (is echter slecht te lezen)
-
Gisteren de startset met 2241 en kraanwagen in een winkel zien staan.
Betreft dit een nieuwe loc (wel op basis van de oude mal), of heeft Roco nog teveel 2241's na die dubbellocset over?
Van de winkelier begreep ik dat in januari ook een losse 2200 (dus niet in een startset) verkrijgbaar wordt.
Wordt dat een ander nummer, of weer een 2241?
-
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin), dus daar is kennelijk wat uitgewisseld. Een echt nieuwe mal is er ook nooit gekomen, wel zijn er diverse aanpassingen daaraan geweest over de jaren. De nog uit te komen losse loc gaat waarschijnlijk de 2233 worden.
-
Wederom een domme fout van Roco om voor dat nummer te kiezen. Had dan een nummer gekozen tussen 2201-2225. Juist ja, degene met hoge pit.
Jeroen
-
Bedoel je de 2233 Jeroen? Ik neem aan dat die uitgevoerd gaat worden als de 2241, en dus klopt.
ATB loc's hebben we al genoeg van in geel grijs (2209, 2225 en de qua nummer niet correcte 2299).
-
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin), dus daar is kennelijk wat uitgewisseld. Een echt nieuwe mal is er ook nooit gekomen, wel zijn er diverse aanpassingen daaraan geweest over de jaren. De nog uit te komen losse loc gaat waarschijnlijk de 2233 worden.
Ik heb de doos niet open laten maken om te zien welk nummer er fysiek in zat, maar op de doos stond een afbeelding met 2241.
Dus de nummers van de inhoud en wat er op de doos staat kan ook nog eens verschillen bij Roco? ???
-
De genoemde digi-startset met die eenvoudige hijskraan heeft als catalogusnummer 41366 en heeft de 2241 als trekkracht. Mét derde hoge pit, dus NIET kloppend. Hadden ze er de 2214 van gemaakt dan had het wel geklopt. Producent en vertegenwoordiger zijn hiervan sinds een paar weken op de hoogte.
De 2241 heeft een paar jaar geleden in de dubbelset gezeten met (uit m'n hoofd) de 2329 als dummy (of andersom ;D) en had daar het normale kloppende seinbeeld .:
Grtz,
Rob
-
Nooit gezien die set. Weer wat geleerd. Dan zijn er dus twee foutieve versies met hoog derde frontsein; de 2299 en de 2241. Die uit de dubbelset is wel juist. De andere uit die dubbelset is de 2328, weer met erg foute cijfers erop.
-
Het blijft jammer, zo veel kennis aanwezig op onder meer dit forum, het is zo bekend bij wie Roco gratis en vrijblijvend kan aankloppen voor informatie, en toch weten ze zoveel foute versies te maken.
-
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin),
de beginset met multimaus heeft de 2241 als trekkracht voor de kraan. iemand nog interesse in een kraan? ???
-
Het blijft jammer, zo veel kennis aanwezig op onder meer dit forum, het is zo bekend bij wie Roco gratis en vrijblijvend kan aankloppen voor informatie, en toch weten ze zoveel foute versies te maken.
Sinds Roco met Fleischmann samen is ,maken ze bij vele modellen hun eigen versies ,als het maar verkoopt,kijk maar naar de laatste NS 1000 met de panto s die ze 180 graden verkeerd monteren en de Sik-200-300 met kraan enz.
Zo is het ook met de 2200-2300 en 2400-2500 helaas.
Gr. Jo
-
Ik vraag me wel eens af, waarom bij Roco de 2400/2500-modellen goedkoper zijn dan de 2200/2300.
Terwijl de 2400/2500 in technisch opzicht veel meer van deze tijd is. Bv. de verwisselbare bufferbalken en de LED-verlichting.
Iemand enig idee?
Freek.
-
Hoi,
Dit heeft met het productie land te maken en het materiaal.
Bij de 2400 is het materiaal qua dikte veel dunner dan de vooral bij de oudere 2200.
Bij de 2200 hebben ze de laatste tijd diverse aanpassingen gedaan en die betaal je.
En door de techniek wordt alles goedkoper geproduceerd alleen de consument betaald nog altijd de hoofdprijs.
Gr. Jo
-
Wat ook nadelig is kleur verschil van vroeger.
Heb 1 bruine 2252 loc nieuw cabine stang gezet en je ziet beetje kleurverschil.
Bij een gele grijze loc heb ik 1 hekwerk vervangen,hek is geler dan de lockap zelf,dat is erg jammer.
groet dennie
-
Hoi allemaal,
Wat ik nooit heb begrepen van Roco is dat ze de locs met of rode of blauwe zwaailichten leveren. Zet er blauwe op en doe rode erbij in het zakje onderdelen of andersom. Dan kan degene die een loc koopt zelf kiezen welke kleur er voor zijn periode op moet. Kleine moeite en veel kan het niet extra kosten twee van die kleine stukjes plastic. Ik ben nu al tijden bezig om alle zwaailichten rood te krijgen.
Verder lees ik hier dat mensen tegen kleine kleurverschillen en fouten aanlopen en ze juist een kloppende loc. willen. Maar veel mensen hebben hun treinen brandschoon rondrijden. Juist diesellocs 2200 en 2400 zagen er in het echt vaak vies en verwaarloosd uit. Alleen locs. die net renovatie of nieuwe laklaag hebben gekregen ( bij een museumvereniging of vanwege nieuwe eigenaar ) zijn mooi schoon. Dus wil je een kloppend model, zoek er dan foto's van het voorbeeld bij en weatheren die loc.
;D
Voor ik dingen ga veranderen of vervuilen aan een loc wacht ik tot de garantieperiode voorbij is. En dure locs vind ik eigenlijk van dat het niet nodig moet zijn om er dingen aan te verbeteren. Maar goedkope ( startset)locs heb ik niet zoveel moeite mee om ze te vernummeren, te weatheren, dingen aan te passen of bij te werken. Bij alle geel grijze 2400's heb ik de handgrepen op de neuzen bijgewerkt met geel en een paar vernummerd. Sluitseinen op de 2200 die iets te hoog zitten of handrail die eindigt in de deur van 2400 blijft jammer, maar ik lig er niet wakker van. Het is geen Philotrain......Ben erg blij met de 2400 locs. Mooie locjes en niet erg duur.
Groeten Ruud B.
-
De genoemde digi-startset met die eenvoudige hijskraan heeft als catalogusnummer 41366 en heeft de 2241 als trekkracht. Mét derde hoge pit, dus NIET kloppend. Hadden ze er de 2214 van gemaakt dan had het wel geklopt. Producent en vertegenwoordiger zijn hiervan sinds een paar weken op de hoogte.
De 2241 heeft een paar jaar geleden in de dubbelset gezeten met (uit m'n hoofd) de 2329 als dummy (of andersom ;D) en had daar het normale kloppende seinbeeld .:
Grtz,
Rob
Bijzonder, Roco kiest er dus voor om een nummer in een startset uit te brengen die ze al eerder in de dubbelset hebben uitgebracht en gaan daarbij ook nog eens de fout in om er een derde frontsein op aan te brengen >:(
Zelfs wéér een ATB-loc (zijnde 2201-25) had nog een betere keuze geweest!
Persoonlijk had ik dan liever gezien dat ze bijvoorbeeld een "radio-loc" hadden gekozen uit de serie 2361-2383, want die hebben ze nog nooit uitgebracht.
Maargoed, zoals Sicco ook al schrijft: jammer dat ze geen gebruik maken van de aanwezige kennis....
Groeten,
Edwin
-
Zoveel research is er niet eens nodig. Eigenlijk is het nog moeilijker het fout te doen dan goed (en toch lukt dat Roco vaak). Begin jaren '90 zijn er drie uitgegeven die m.i. qua kleur en uitvoering nog steeds bij de beste horen; de 2246, 2252 en 2343. Dat was helaas alleen nog voor de tijd dat Roco de handgrepen op de neus inkortte.
Maar goed; wie weet is er straks een geheel kloppende 2233 (dus zonder derde frontsein en met gele rand langs het chassis). Wel zonde dat deze dan qua uitvoering precies gelijk is aan de 2241 uit de dubbelset.
Een radiolok (een uit de eerste serie 2260-2271 heeft Roco nog helemaal niet gemaakt) of een verbeterde versie van de 2246 (wel met ander nummer natuurlijk) had beter op zijn plaats geweest.
Dat een 2200 duurder is dan een 2400 vind ik persoonlijk ook heel vreemd; misschien dat het zamac van het frame een duurdere grondstof is, maar verder bestaat dit model al zo lang dat de ontwikkelkosten er toch al lang en breed uit zouden moeten zijn.
-
Ik vraag me wel eens af, waarom bij Roco de 2400/2500-modellen goedkoper zijn dan de 2200/2300.
Iemand enig idee?
Freek.
De 2400 komt uit China. De 2200 is nog in Europa gemaakt.
CKLX
-
Toch vooral een andere bussenisscase (dat hoort in het Engels) schat ik zo in.
Bij de introductie van de 2400 koos Roco voor een schappelijke prijs in de verwachting er dan veel van te kunnen verkopen. Veel modellen met wat minder winst verkopen is financieel ook interessant. Dat is denk ik aardig gelukt.
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer. Al was het alleen maar vanwege het enorme aantal modellen dat al in omloop is. Het gaat dus altijd om zeer beperkte oplagen en dat zal de marge per exemplaar toch wat groter moeten zijn wil het zin hebben.
Volgens mij zijn dergelijke overwegingen in de vergelijking tussen de 2200 en 2400 veel belangrijker dan de verschillen in de feitelijke productiekosten.
Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.
-
Maar bij de 2200 lukt dat niet meer.
En het gaat ook niet lukken als met die foutieve uitvoeringen die velen links laten liggen.
-
De 2400 komt uit China. De 2200 is nog in Europa gemaakt.
CKLX
Kleine correctie: 'KWAM' uit China, want Modelleisenbahn GmbH heeft, net als Märklin, een tijdje geleden alle mallen terug gehaald uit China. Dus een volgende 2400 zal zeker 'made in EU' zijn.
Grtz,
Rob
-
....Kijk ook niet raar op als de prijsstelling van de 2400 heel anders wordt als Roco ze weer gaat produceren.
Zie mijn berichtje hierboven. De prijs zal dan waarschijnlijk idd wel wat hoger zijn.
Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...
Grtz,
Rob
-
Het duizelt mij een beetje. De 2400 is meer "correct" dan de 2200. Maar ik zie geel/grijze met een omgekeerd L sein. Ik dacht men al was overgestapt op het A sein voor de geel/grijze huisstijl in werd gevoerd.
Een beetje off-topic, de Sik is niet correct (o.a. maatvoering). Hoe zit het met de Hippel?
Ik wil nog een paar Vam wagons en een diesel om mee te rangeren. Ik twijfel dus nog welke.
-
NS heeft begin jaren zestig het driepuntssein ingevoerd, maar dan mocht ook een omgekeerde L zijn. In Duitsland moest het wel per se een A-sein zijn en dus heeft een deel van de 2200'en en 2400'en een A-sein gekregen in verband met de inzet op grensbaanvakken. Dat zijn dus bepaalde locnummers en daarin is Roco dan niet altijd even zorgvuldig. Bij de 2200 heb je dan ook nog locs met een hoog topsein en locs met een lager geplaatst topsein, enfin genoeg voer voor de fijnproevers.
-
De 2200, SIK en 500 zijn allemaal van eind jaren zeventig en hebben naar de hedendaagse maatstaven allemaal wel wat. De 500 oogt nog best overtuigend, maar is berucht vanwege het stroomafnameprobleem. Analoog al niet fijn, digitaal valt er nauwelijks mee te rangeren, tenzij je een stroombuffer inbouwt. Een 2400 is ook heel geschikt om mee te rangeren.
-
Het gaat een 2400 worden dan. Thanks!
Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.
-
Overigens hoop ik wel, wanneer men in de toekomst weer 2400'en gaat uitbrengen met A-sein, dat de Europese constructeurs de plaats corrigeren dat derde sein, want dat zat ook niet helemaal correct...
Met wat huisvlijt is daar wel wat aan te doen hoor ;D
-
Heb meer gelezen over de stroomafname problemen van de hippel. Wel jammer, want het is zo'n tof locje.
De stroomafnemers van de Hippel drukken op de bovenkant van het loopvlak van de wielen. Al het stof wat het wiel van de rails oppikt verzamelt zich daar. Kwestie van regelmatig de loc openmaken en er een cocktailprikkertje tussendoor halen om de stofvlokken te verwijderen.
-
Heb jarenlang een geel/grijze Hippel (622, Roco 43398) gebruikt op mijn zolderbaantje met verschrikkelijke Lima code 100 rails en nooit grote problemen mee gehad.
-
weet iemand misschien hoe je het beste de nummerschildjes bij de 2456 schoonmaakt (overtollige verf verwijderd).
ik heb het met een railgum geprobeerd maar daarbij neem je ook de gele verf mee op de neusschildjes terwijl die gele kleur juist aan de zijkant moet blijven zitten.
-
Stukje fijn schuurpapier ;D
-
Probeer het eens met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine of een glasvezelpotlood...
Grtz,
Rob