BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rudolf Stammis op 24 December 2013, 11:11:54
-
Ik heb een stel Shapeways H0 dwergseinen aangeschaft en in sommige daarvan wil ik ledjes gaan inbouwen.
Nu meen ik een keer gehoord te hebben dat sommige dwergseinen nooit op groen staan. Dat zou dan het geval zijn als er na het dwergsein altijd minstens 1 wissel volgt dat op afbuigen moet staan om de complete wisselstraat af te rijden.
Weet iemand of dit waar is?
Als dat inderdaad zo is dan hoef ik in dwergseinen die op zo'n plaats staan dus helemaal geen groene led in te bouwen :) (spaart tijd en een paar dubbeltjes voor het ledje). En het spaart bovendien uitgangen op de seindecoder (OM32/OC32).
Groeten, Rudolf
Ik rijd met iTrain / Dinamo
-
Uiteraard zullen sommige seinen nooit groen tonen, dat geldt niet alleen voor dwergseinen. Denk bijvoorbeeld aan de inrijseinen van Den Haag Centraal, die zullen nooit groen tonen simpelweg omdat er geen volgend sein is. Voorseinen tonen overigens ook nooit groen, maar die bestaan niet in dwergvariant.
Het is dus erg afhankelijk van je baanplan of je groen nodig hebt in je dwergseinen. Als je jouw baanplan hier plaatst kunnen we je er bij helpen.
-
Oh, niet helemaal compleet opgeschreven wat mijn vragen zijn.
De vraag is ook:
Bij welke spoorsituaties toont een dwergsein nooit groen?
Dan kan ik het namelijk werkelijkheidsgetrouw op de modelbaan bouwen.
Groeten, Rudolf
-
Ze tonen wel groen wanneer ze een vertreksein zijn, wel i.c.m. vertrekseinlicht.
Ze tonen geel als ze voorbij gereden worden wanneer er van bijv. spoor 5a naar spoor 5b gereden wordt. Dit sein staat dan ter hoogte van de wisselstraat tegen het perron aan.
Tevens toont dit sein groen als het spoor "veilig" door staat.
Grt, Ronald.
-
Voorseinen tonen overigens ook nooit groen, maar die bestaan niet in dwergvariant.
Gelukkig tonen voorseinen wel groen. Ze kunnen geen rood tonen ;)
-
Bij welke spoorsituaties toont een dwergsein nooit groen?
Dan kan ik het namelijk werkelijkheidsgetrouw op de modelbaan bouwen.
Groeten, Rudolf
Als er bijvoorbeeld vanaf het sein alleen maar naar een of meerdere kopsporen kan wordt gereden. Het sein kan dan alleen rood, geel of geel knipper tonen.
Andre
-
Als dat inderdaad zo is dan hoef ik in dwergseinen die op zo'n plaats staan dus helemaal geen groene led in te bouwen
Groeten, Rudolf
Ik rijd met iTrain / Dinamo
Je kan dan i.p.v. een LED het gaatje dicht maken. Gebeurd in het echt ook. Vergeet dan niet de zonnenkap weg te halen. Ik heb er zo gauw geen foto van thuis.
Andre
-
Ga gewoon voor je zelf na wat zou de sein opvolging kunnen zijn:
- staan er 2 of meer seinen na je dwergsein dan kan die groen tonen,
- staat je dwergsein als laatste sein naar een kopspoor, alleen geel, geel knipper en rood.
- staat er 1 sein na je dwergsein dan kan die groen tonen (bijvoorbeeld als voorlaatste sein naar een kopspoor waarbij je gewoon met het seinbeeld geel heen kan in een 40 km-gebied) (100km/u -> Geel 4 -> Hoog Groen knipper -> Groen (dwergsein) Geel (dwergsein) -> kopspoor -> Juk.
- de welbekende middenvoetbrug seinen in amsterdam CS die enkel wit en rood kunnen tonen.
Slechts een paar voorbeelden.
-
Gelukkig tonen voorseinen wel groen. Ze kunnen geen rood tonen ;)
Oeps, natuurlijk :-[ Was even in de war :)
-
Nu meen ik een keer gehoord te hebben dat sommige dwergseinen nooit op groen staan. Dat zou dan het geval zijn als er na het dwergsein altijd minstens 1 wissel volgt dat op afbuigen moet staan om de complete wisselstraat af te rijden.
Dat is in ieder geval niet zo. Een dwergsein mag altijd met max. 40km/u voorbijgereden worden, ook als het groen toont. Een dwergsein wordt nl. geplaatst als er achter het sein minstens 1 wissel afbuigend bereden moet worden. Als na het sein ook een rechte rijweg mogelijk is, dan wordt een gewoon sein geplaatst.
-
Dat laatste gaat ook niet helemaal op. Vanaf Sneek richting Sneek Noord wordt ook vertrokken op dwergsein over rechtliggend wissel. Voor de installatie van ATB-NG werd op geel sein vertrokken en reed men met 40 km/u. naar het 2 kilometer verder op liggende Noord. Later werd het seinbeeld gewijzigd en werd op groen dwergsein vertrokken. Sneek Noord promoveerde toen van halte naar kruisingstation en kreeg een hoge (gele) inrijder.
grtz,
Wim
-
Wie kent niet het beroemde P-dwergsein in Den Haag waar ook geen wissel achter ligt? ;)
-
Ik had natuurlijk kunnen vermoeden dat er uitzonderingen zijn op het algemene beleid. :)
Dat P-dwergsein in Den Haag ken ik niet. Vertel.
-
Als je van Den Haag naar Gouda vertrekt kom je net na de wisselstraat een dwergsein met een P tegen.
-
Een sein kan enkel groen tonen wanneer er achter dit sein nog minimaal een geel sein kan volgen.
Indien er geen geel sein KAN volgen is het hoogste seinbeeld dat het sein mag tonen geel, dus "rekeningen op stop" Het enige andere seinbeeld dat dit sein dan nog verder kan tonen is rood.
Het moet hierbij niet uit of het om een hoog of laag sein gaat. Volgens mij zijn er ook hoge seinen die enkel rood - geel kunnen tonen
-
Als je van Den Haag naar Gouda vertrekt kom je net na de wisselstraat een dwergsein met een P tegen.
Aha, gevonden op sporenplan.nl. Als ik het goed zie is het sein P558. Kennelijk is het de bedoeling dat daar tot aan sein 442 max. 40km/u gereden wordt.
-
Ja want er pas geen Hoog sein. En 5meter na het sein mag je optrekken naar 60km. Bord staat links van het spoor met een pijlbord.
-
Dit is het bewuste P-dwergsein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P558.jpg)
Dit is een dwergsein dat alleen rood en wit kan tonen (middenvoetsbrugseintjes te Amsterdam CS):
(http://www.thesignalpage.nl/images/sigpic/NL/mvbs%20close_up.jpg) (http://www.thesignalpage.nl/images/sigpic/NL/mvbs%20close_up.jpg)
Bron: http://www.thesignalpage.nl (http://www.thesignalpage.nl)
De gele driehoek is aangebracht op de plaats waar normaal de derde lamp zit en deze onderscheidt dit sein van een normaal dwergsein. De betekenis van dit sein:
Rood = stop voor sein
Wit = sein heeft geen betekenis, vorig seinbeeld blijft van kracht.
Ik moet ook ergens een foto hebben van een dwergsein dat alleen rood, geel en geel-knipper kan tonen, maar dan moet ik nog ff wat dieper in het archief graven...
-
Seinen 352 en 354 in Alphen aan den Rijn zijn dwergseinen hoewel de wissels erachter alleen rechtuit kunnen worden bereden vanaf het betreffende spoor. Daarentegen staat in Woerden aan de keervoorziening richting Bodegraven een heel merkwaardig sein: 1244 (hoog met lichtbak) voor vertrek vanaf het kopspoor. Daar zou je een dwergsein verwachten. Hoog sein 1242 leidend naar datzelfde kopspoor had ook best een dwergsein kunnen zijn, lijkt mij.
-
Oh de antwoorden zijn een beetje overweldigend.
Misschien moet wel de conclusie zijn er zijn regels, maar ook uitzonderingen... ;)
Ik zal vanavond of morgen nog even proberen een screenshotje te posten van de specifieke situaties waar het om gaat.
Verder ben ik natuurlijk een beetje afhankelijk van wat iTrain aanstuurt. Dat is dan meer een vraag voor Xander en ik kan er achter komen door het gewoon te proberen.
@Spoorrelais schreef:
Je kan dan i.p.v. een LED het gaatje dicht maken. Gebeurd in het echt ook. Vergeet dan niet de zonnenkap weg te halen. Ik heb er zo gauw geen foto van thuis.
Dank je, dat is een waardevolle toevoeging, en maakt het bouwen van de modelletjes ook weer leuker.
Groeten, Rudolf
-
Het verschil tussen hoge en lage seinen is over het algemeen de snelheid waarmee het sein voorbij gereden mag worden. Voor lage seinen is die snelheid altijd 40 km/h, voor hoge seinen is dat de ter plaatse geldende maximum snelheid - dat kan dus ook 40 km/h zijn. Een "normaal" dwergsein kent vier seinbeelden:
- rood: stoppen voor het sein;
- geelknipper: voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen (rijden op zicht);
- geel: snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen;
- groen: voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.
Stoptonende seinen (waartoe ook een aantal borden wort gerekend) worden altijd voorafgegaan door een sein dat geel of geelknipper toont. Geel als het gehele stuk tussen het sein zelf en het stoptonende sein volledig van treindetectie is voorzien, geelknipper als dit niet het geval is en er dus geen zekerheid kan worden gegeven of het spoor vrij is. Ook seinen die geelknipper tonen worden voorafgegaan door een sein dat geel toont. Groen mag worden getoond als het volgende sein geel of groen toont.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regels. Een voorbeeld. Als de afstand van het volgende sein tot het daarop volgende sein minder dan 400 meter is en dit laatste sein toont rood of geelknipper, dan mag het eerste sein in de rijweg slechts geel tonen.
Omdat een plaatje wellicht verhelderend werkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinbeeldopvolging_dwergsein.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinbeeldopvolging_dwergsein.png)
Sein 6 is het eerste sein in de rijrichting. De afstand tussen sein 2 en sein 4 is minder dan 400 meter, tussen sein 4 en sein 6 is de afstand meer dan 400 meter. De seinbeeldopvolging tussen de seinen 4 en 6 is dus de gebruikelijke, die tussen de seinen 2, 4 en 6 is de beschreven uitzondering. Op de modelspoorbaan zal overigens de schaalafstand tussen twee seinen bijna altijd kleiner dan 400 meter zijn (in h0: 460 centimeter) en zou je strikt genomen heel veel rood-geel-geel-opvolgingen moeten tegenkomen ;)
De stand van wissels achter het sein is bij dwergseinen niet van belang. Voor zo ver mij bekend liggen er in Nederland geen wissels die slechts met een snelheid lager dan 40 km/h bereden mogen worden.
Hoge seinen kennen veel meer beelden en ingewikkelder seinbeeldopvolgingen. Bij hoge seinen speelt de stand van de wissels meestal juist wel een rol.
Groeten,
Peter
-
Een sein kan enkel groen tonen wanneer er achter dit sein nog minimaal een geel sein kan volgen.
Indien er geen geel sein KAN volgen is het hoogste seinbeeld dat het sein mag tonen geel, dus "rekeningen op stop" Het enige andere seinbeeld dat dit sein dan nog verder kan tonen is rood.
Het moet hierbij niet uit of het om een hoog of laag sein gaat. Volgens mij zijn er ook hoge seinen die enkel rood - geel kunnen tonen
Klopt, van Delfzijl-West naar Delfzijl staat ook een hoog sein die nooit groen toont (zit ook geen lamp achter het groene glas), afstand tussen beide stations is kort en Delfzijl laatste station voor reizigers, perronspoor is enkelspoor met stootjuk. Tussen beide stations takt wel eeen wissel af naar het rangeerterrein (en verder een stamlijn naar de havens en industrie) die buiten de beveiliging vallen, dus in dat opzicht ook einde lijn.
-
Volgens mij zijn er ook dwergseinen met
- rood
- geel
- wit
Waarbij de wit vrijgave naar ROZ doet. Bij geel liggen de wissels in de gewenste stand en vergrendeld, bij ROZ moet er ook op de stand van de wissels gelet worden
-
Het witte licht (vrijgave rangeren) is meestal een aparte lamp. Wissels (en eventuele grendels) worden dan ter plaatse bediend. Overigens jammer dat die variant nog nooit in model is verschenen, zou zeker aftrek vinden, lijkt mij. Hier een dergelijk sein te Lage Zwaluwe (meteen als voorproefje op de binnenkort verschijnende stuurstand):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage_Zwaluwe___Benelux_TD_oud_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lage_Zwaluwe___Benelux_TD_oud_1.jpg)
-
Volgens mij zijn er ook dwergseinen met
- rood
- geel
- wit
Waarbij de wit vrijgave naar ROZ doet. Bij geel liggen de wissels in de gewenste stand en vergrendeld, bij ROZ moet er ook op de stand van de wissels gelet worden
Helaas, zo werkt het niet helemaal. ROZ wordt je opgelegd door geel knipper. Een wit licht bij een sein betekent dat het betreffende sein geen opdracht geeft. Op het moment dat je een vrijgave rangeren krijgt, worden betreffende seinen in het gebied wit en liggen de toegangswissels naar dat gebied vergrendeld voor de treindienstleider. Die kan op dat moment geen treinen meer het vrijgave rangeergebied insturen. Alle wissels in het gebied zijn dan met de hand bedienbaar. Ergo: een witte lamp geeft niet de opdracht tot rijden op zicht, ook al moet je wel op zicht rijden in dat gebied. Een witte lamp vertelt je alleen dat het sein geen opdracht geeft en dat er geen sprake is van een gestoord of gedoofd sein.
Misschien muggenzifterij, maar als je examen doet kijken ze er streng naar ;D
-
Ze tonen wel groen wanneer ze een vertreksein zijn, wel i.c.m. vertrekseinlicht.
Ze tonen geel als ze voorbij gereden worden wanneer er van bijv. spoor 5a naar spoor 5b gereden wordt. Dit sein staat dan ter hoogte van de wisselstraat tegen het perron aan.
Tevens toont dit sein groen als het spoor "veilig" door staat.
Grt, Ronald.
Euhm, als je een dwergje vóórbij rijdt zal die natuurlijk altijd rood tonen aangezien de sectie achter het sein bezet raakt :)
Als je bedoeld dat een rijweg ingesteld is naar 5b dan zal een sein tussen 5a en b zal dan gewoon geel tonen, zolang het uitrij sein van 5b rood toont.
Is dat sein groen, zal het dwergje natuurlijk ook groen tonen.
Daarnaast kun je een dwergsein geen vertreksein noemen, die hangt als witte lamp op het perron gemerkt met een 'V' en is gekoppeld aan het uitrij sein van dat spoor. Die toont wit als het uitrijsein uit de stand stop is, en wordt geplaatst als het uitrijsein slecht of niet zichtbaar is vanaf het perron.
-
Het verschil tussen hoge en lage seinen is over het algemeen de snelheid waarmee het sein voorbij gereden mag worden. Voor lage seinen is die snelheid altijd 40 km/h, voor hoge seinen is dat de ter plaatse geldende maximum snelheid - dat kan dus ook 40 km/h zijn. Een "normaal" dwergsein kent vier seinbeelden:
- rood: stoppen voor het sein;
- geelknipper: voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen (rijden op zicht);
- geel: snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen;
- groen: voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.
Bij een lage gele rijdt men al 40 en is er in het voorafgaande seinbeeld al een opdracht gegeven tot het afremmen naar 40 km/h. Dat kan middels een bord, maar uiteraard ook door het seinbeeld geel-4 bijvoorbeeld.
Verder is er nog iets gaande met betrekking tot het krijgen van meerdere keren het seinbeeld laag-geel. In 40-km-gebied geldt er vanaf het gele sein tot het stoptonende sein een remweg van 400 meter. Staat er een dwergsein op minder dan 400 meter van de volgende rode dwergsein, dan wordt in het sein wat voorafgaat aan de lage gele óók geel getoond. Op de grotere stations een redelijk vaak voorkomend iets. Zo kun je met een rangeerbeweging van Utoz naar Utls geel - geel - geel-knipper krijgen: de eerste gele als uitrijder van OZ (staat op minder dan 400 meter van het volgende sein), de tweede gele staat onder de kap en de geel-knipper is aan de noordzijde van Ut.
Er bestaat ook nog de dwergsein-variant met als seinbeeld "rood" of "wit", de middenvoetsbrug-seinen die alleen te Amsterdam Centraal voorkomen. Rood is uiteraard "stoppen voor het sein", wit heeft twee betekenissen: vanuit stilstand: "vertrekken met rijden op zicht", bij rijdend binnenkomen: "voorbijrijden toegestaan".
Groetjes,
Emiel
-
Ik heb een stel Shapeways H0 dwergseinen aangeschaft en in sommige daarvan wil ik ledjes gaan inbouwen.
Nu meen ik een keer gehoord te hebben dat sommige dwergseinen nooit op groen staan. Dat zou dan het geval zijn als er na het dwergsein altijd minstens 1 wissel volgt dat op afbuigen moet staan om de complete wisselstraat af te rijden.
Weet iemand of dit waar is?
Als dat inderdaad zo is dan hoef ik in dwergseinen die op zo'n plaats staan dus helemaal geen groene led in te bouwen :) (spaart tijd en een paar dubbeltjes voor het ledje). En het spaart bovendien uitgangen op de seindecoder (OM32/OC32).
Groeten, Rudolf
Ik rijd met iTrain / Dinamo
Hallo Rudolf,
Nog fijne Feestdagen gewenst.
Als je volgens de het Nederlands systeem werkt, is het bij een wissel of wisselstraat altijd de laatste as indicatie , die ervoor zorgt dat je geen wissel onder de trein kan trekken.
Het dwergsein wat je wil plaatsen kan geel of geel knipper tonen of groen getoond kan worden licht aan de situatie, geel knipper hoeft geen kopspoor te zijn ,maar ook naar grijs gebied.
Grijs gebied is naar plaatsen, die geen of klassieke beveiliging hebben.
Bijvoorbeeld industrie aansluiting of spoor wat niet vaak bereden wordt of baanvakken met lage snelheden.
Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben,
Groet
Jo
-
Geel knipper is: rijden op zicht. Kan naar bezet spoor zijn, maar ook naar onbeveiligd spoor zijn. De term "grijs gebied" kent men niet binnen het spoor. Naar een kopspoor binnenkomen kan evengoed ook met geel. Dan is het spoor opgenomen in de beveiliging (spoordetectie en die signaleert: er staat geen trein)) en staat er op het juk een afsluitbord. Seintechnisch is het afsluitbord dan het rode sein (afsluitbord is "een sein met een stopopdracht" en er voorbijrijden is een stoptonendsein-passage = je hebt een probleem!).
Groetjes,
Emiel
-
Ter aanvulling daarop om het nog wat ingewikkelder te maken: Een treindienstleider kan je ook met geel-knipper naar een kopspoor sturen, als hij vermoedt dat het spoor niet vrij is. Als er een wagen of rijtuig voor zeer lange tijd staat, kan het voorkomen dat er geen detectie meer plaats vind door roestvorming en 'denkt' het systeem dat het spoor niet meer bezet is, terwijl in werkelijkheid er wel degelijk iets staat. Dit gebeurt nogal eens op goederenemplacementen, waardoor je met geel-knipper naar een kopspoor wordt gestuurd terwijl deze wel in het beveiligd gebied ligt en waarbij er geen duidelijkheid is of het spoor wel of niet bezet is.
-
Geel knipper is: rijden op zicht. Kan naar bezet spoor zijn, maar ook naar onbeveiligd spoor zijn. De term "grijs gebied" kent men niet binnen het spoor. Naar een kopspoor binnenkomen kan evengoed ook met geel. Dan is het spoor opgenomen in de beveiliging (spoordetectie en die signaleert: er staat geen trein)) en staat er op het juk een afsluitbord. Seintechnisch is het afsluitbord dan het rode sein (afsluitbord is "een sein met een stopopdracht" en er voorbijrijden is een stoptonendsein-passage = je hebt een probleem!).
Groetjes,
Emiel
Vervang grijs door 'ongecontroleerd gebied' en het klinkt ineens wel bekend ;)
-
Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden. Ik ben al weer heel wat wijzer geworden.
Eindelijk (tijdens de kerst) even tijd gevonden om twee screenshotjes vanuit iTrain aan elkaar te knutselen en bewerken.
Het gaat dus om de mogelijke standen van de dwergseinen in de rode cirkeltjes als je vanaf de opstelsporen via OS200 naar de hoofdlijn rijdt. Kunnen de seinen in de cirkeltjes wel 'ns groen tonen, of kunnen ze alleen rood of geel tonen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelsopren.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelsopren.png)
Hieronder nog de huidige situatie op de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1197.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1197.jpg)
Groeten, Rudolf
-
Als het uitrijsein op OS200 naar de hoofdbaan toe uit de stand stop is, kunnen de omcircelde dwergseinen groen tonen als er vanaf een van deze sporen een rijweg wordt ingesteld.
Groetjes,
Emiel
-
Het zou zelf zo kunnen zijn dat de dwergseinen geen GEEL kunnen tonen. Alleen Rood, Groen en Geel knipper.
Omdat de afstand tussen de eerste 2 seinen te klein is. (Rood-Rood schakeling.)
Dan kan je alleen met Geel knipper naar het spoor OS-200. En alleen als dat sein ook op veilig staat dan tonen de andere dwergseinen groen.
-
Rood-rood schakelingen komen alleen lokaal voor als de situatie daar om vraagt. Het is niet iets was standaard voorkomt. Zoals de situatie op de tekening is, is een rood-rood schakeling niet strikt noodzakelijk. Het is tenslotte een modelbaan en geen praktijksituatie waarin een onoverzichtelijke om een rood-rood schakeling vraagt.
Groetjes,
Emiel
-
In Zwolle was een rood-rood-schakeling in de overgang van spoor 2 naar spoor 1 aan de Kampense kant. Die dwergseinen stonden slechts ca. 50 m van elkaar. Er zat alleen een wisselverbinding tussen beide seinen. Ook bij spoor 1 stonden bij die wisselverbinding een tweetal dwergseinen op zeer korte afstand (één voor en één na die wisselverbinding). Dit was in het verleden min of meer noodzakelijk om de trein zover mogelijk aan het eind van het perron te laten stoppen. (Daarom was hier geen rood-rood-schakeling toegepast.) De twee daaraan voorafgaande dwergseinen toonden dan geel. Op een keer (29 mei tweeduizend zoveel) had een machinist van een goederentrein uit Leeuwarden steeds een geel sein voor zich (een keer of vier). Hij mocht steeds een stukje langzaam doorrijden. Bij het laatste gele dwergsein op spoor 1 (net vóór de wisselverbinding) dacht hij: er zal verderop wel weer zo'n geel sein staan. Hij zag zelfs in de verte een groen (hoog) sein (was voor de trein naar Kampen?) en ... reed verder. Maar hij zag het rode dwergsein over het hoofd. De klap was groot! Er kwam namelijk nog een trein waarbij/waardoor ze samen over een verderop gelegen Engels wissel gingen rijden. Hij was n.l. het allerlaatste rode sein voorbij gereden (was in het verleden al vaker gebeurd, maar niemand deed er wat aan). De veroorzaker van het ongeluk is uiteindelijk vrijgesproken, want anderen (de spoorbeheerder) hadden een onbehoorlijke steek laten vallen. Tijdens de ombouw van de sporen in Zwolle is de bedoelde wisselverbinding eruit gehaald. Daarbij is tevens het voorlaatste dwergsein vervallen. Dit alles volgens het systeem: 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'.
-
Je hebt mooie wissels gebruikt. Zo te zien van Tillig. Dit mede door de combinatie van gewoon en smalspoor?
-
@Martin, nee het zijn grotendeels Roco-line met bedding wissels. Ze lijken misschien slanker doordat het perspectief waarin de foto gemaakt is een beetje vertekent. Alleen de engelsman rechtsboven is een Tillig.
Het meegebogen aftakwissel H0/H0e heb ik zelf geknutseld door een Roco-line meegebogen H0 wissel te verbouwen. Zie http://www.youtube.com/watch?v=JpIkVCGCkuY voor de eerste proefrit over dit wissel.
Groeten, Rudolf
-
Hoi Emiel,
Het grijze gebied is het grensbaanvak Landgraaf Herzogenrath,
Daar ligt ATB NG en is sinds kort vernieuwd waar door ze in Maastricht
kunnen zien waar de afvaltrein zich bevindt op de omloopsporen langs de hoofdlijn.
was voorheen niet het geval.
Want kwam regelmatig in de post van Maastricht en daar zag je het wissel in het hoofdspoor
en voor de rest niks was een plaatje naast het scherm met de handwissels erop .
Er was alleen telefonisch contact en de afvaltrein kreeg meestal achter de trein richting Heerlen , de vrijgave richting Heerlen.
In Oktober is alles vernieuwd aan het spoor en 01-01-2014 rijd de afvaltrein niet meer.
op dat baanvak staat in Landgraaf het laatste Nederlands sein en in Haanrade het Duits voorsein.
Daarom denk dat het iets is wat regionaal is want het werd dus zo geformuleerd toen ik aanwezig was , want zelf ken ik ook niet.
Wat betref dwergsein geelknipper betreft heeft het ook met het tijdperk te maken , toen de lijn Kerkrade Valkenburg bestond, had hij ook geelknipper , dat had betrekking op het ATB want verderop stonden armseinen . Maar sinds dien is veel veranderd en zal ook nog veel veranderen.
Hierover kunnen nog tien boeken over schrijven ,dan heb je een gebed zonder einde.
groeten
Jo ;)
-
ATB, zowel NG als EG, hebben niets van doen met het detecteren van treinen op spoorlijnen.
Daar zorgt namelijk het baanvak beveiligingssysteem voor, op basis van een kortsluitprincipe van de spoorstaven, of dmv pendalen of sensoren 'ziet' deze de aanwezigheid van treinen en meld dat door aan de treindienstleider post waardan weer de rijwegen worden ingesteld.
ATB is alleen een controle systeem voor de toegestane snelheid.
-
Bij de ATB heb je gelijk in maar in dit gebied rond Haanrade heb je lussen in het spoor liggen voor de overwegen en naderhand hebben ze pendalen erbij gebouwd omdat het wel eens voorkwam dat de overweg te laat dicht ging , omdat men in de plaats met 2 ook wel met 1 treinstel rijden en de detectie niet gegarandeerd werd.
Nu hebben ze rupsen op de aftakking de om de overweg te kunnen aanrijden en niet te hoeven sleutelen.
De treindienstleider kan de afvaltrein op dat stuk wel zien maar kan niet ingrijpen.
want het zijn allemaal handwissels , waar bij de wissel in de hoofdbaan met een contact en kz slot is voorzien , hierbij kon hij de stand van de wissel zien op het scherm en zien wanneer hij weer een trein kon aannemen.
Maar ja het is verleden tijd , de afvaltrein rijdt niet meer.
Het Baanvak Landgraaf Herzogenrath staan de laatste seinen in Landgraaf en de Duitse sein op Nederlands grondgebied in Haanrade waar ook het Duitse indusi systeem ingaat.
groeten
Jo
-
Dan hebben ze de overwegbeveiligingen daar dus goed onderhanden genomen, maar dat staat dan dus los van de ATB :)
Ik ben niet exact bekend daar, maar op het moment dat je dat Kz slot voorbij bent, raak jij voor de treindienstleider van het scherm af, dat is immers de overgang naar onbeveiligd gebied.