BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 26 November 2013, 15:09:40

Titel: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: VAM65 op 26 November 2013, 15:09:40
 De NS slaat dagelijks gemiddeld negen
 treinstations over, om grootschalige   
 vertraging te voorkomen. Dat schrijft   
 staatssecretaris Mansveld aan de Kamer.
                                       
 Het meest overgeslagen station sinds   
 januari is Arnhem-Zuid. Daar reden 376 
 treinen aan voorbij. Nijmegen-Lent en   
 Elst werden 374 keer overgeslagen.Op   
 Utrecht-Overvecht stonden 135 keer     
 mensen vergeefs te wachten.           
                                       
 NS-treinen stoppen dagelijks bijna     
 40.000 keer op een station. In 0,02     
 procent van de gevallen wordt een     
 station overgeslagen. Mansveld gaat het
 doorrijden niet verbieden. Wel wil ze   
 dat reizigers goed worden geïnformeerd.

Bron: NOS Teletekst
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Bob R. op 26 November 2013, 15:23:39
Is nog gevaarlijk ook als je denkt dat de trein langzaam  (https://stock-foto.nationalebeeldbank.nl/nationalebeeldbank_2013-11-828618-2_ns-station-nieuw-vennep.jpeg) binnen komt rijden...
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 November 2013, 15:24:44
Wel wil ze dat reizigers goed worden geïnformeerd.
Zo dus: "Dames en heren, als u van plan was om in Rilland-Bath uit te stappen, dan heeft u vette pech, want we scheuren gewoon door"
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: martijn v m op 26 November 2013, 15:28:17
Ik heb wel is het tegenovergestelde meegemaakt.
stond op nijmegen dukenburg komt de trein uit roosendaal naar zwolle langzaam binnen rijden en stopt en doet de deuren open.
op nijmegen werd er omgeroepen,
omde opgelopen vertraging in te halen zal er niet gestopt worden op nijmegen lent,elst en arnhem zuid.
u kunt gebruik maken van de sprinter naar zutphen om u reis te vervolgen.

voor mij mazzel.  8)
voor veel gekloot. >:(

Groet martijn
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: NS2465 op 26 November 2013, 15:33:07
Zo dus: "Dames en heren, als u van plan was om in Rilland-Bath uit te stappen, dan heeft u vette pech, want we scheuren gewoon door"

En als er dan een boze reiziger aan de noodrem trekt?  >:(
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 November 2013, 15:47:37
Hier rijden alleen maar VIRM's. Daar zit volgens mij geen noodrem meer in.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Eelco Storm op 26 November 2013, 16:17:14
Is nog gevaarlijk ook als je denkt dat de trein langzaam  (https://stock-foto.nationalebeeldbank.nl/nationalebeeldbank_2013-11-828618-2_ns-station-nieuw-vennep.jpeg) binnen komt rijden...

Vertel mij wat... Ik heb een keer het 'genoegen' gehad iemand te zien die zo graag zijn trein wilde halen dat hij het hoofdspoor tussen twee perrons overstak ipv de trap onderdoor te nemen (Delft), toen hij in de verte te trein zag naderen. Dit bleek echter niet de stoptrein te zijn, maar de sneltrein. Hij redde het net om op het perron te klauteren. Ik stond letterlijk aan de grond genageld en zag het al helemaal mis gaan. Zelden zo geschrokken...  :-\
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: gtw6016 op 26 November 2013, 16:29:28
Hier rijden alleen maar VIRM's. Daar zit volgens mij geen noodrem meer in.
zeker wel  ;) is verplicht in elke trein 2 per rijtuig minimaal.  ;D
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Bob R. op 26 November 2013, 16:44:43
Ze zien er dan ook uit als een asbak (http://farm8.staticflickr.com/7015/6640501443_7c21931833_z.jpg)  ;D
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ivo tB op 26 November 2013, 16:53:01
Ik heb wel is het tegenovergestelde meegemaakt.
stond op nijmegen dukenburg komt de trein uit roosendaal naar zwolle langzaam binnen rijden en stopt en doet de deuren open.
Maak dit eigenlijk regelmatig mee. In de trein naar Brussel (als die rijdt  ;) ) worden regelmatig niet betalende passagiers op een ongeplande stop in Lage Zwaluwe uit de trein gezet en recent zat ik in de ICE en gebeurde er in Zevenaar hetzelfde.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Thurbo op 26 November 2013, 17:07:07
Krijgen we dit soort situaties;
http://youtu.be/rFVwZPc8X-8
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: zuylen op 26 November 2013, 17:10:19
Gelukkig ging deze actie goed. Ik heb gehoord dat dit soort situaties minder goed aflopen. Ik zal niet in detail treden. Dit moet je niet in Nederland gaan doen.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 November 2013, 17:18:15
In Nederland kan dit niet meer. Tegenwoordig mag een trein pas gaan rijden als alle deuren dicht zijn, ook die waar de conducteur staat.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Edwin2121992 op 26 November 2013, 17:52:40
Waarom rijdt de trein naar Berlijn dan met een open deur en conducteur in de opening weg?

Groeten Edwin.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Rolf op 26 November 2013, 17:55:30
Omdat de duitse rijtuigen niet van een groenelamp circuit zijn voorzien.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Edwin2121992 op 26 November 2013, 19:07:04
Dan kan het in Nederland dus nog wel, zij het met buitenlandse rijtuigen (of museum materieel natuurlijk), dat was mijn punt.

Groeten Edwin.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: timtrein op 26 November 2013, 22:12:43
Klopt, maar volgens mij is het al zo erg dat NS daar speciaal ontheffing voor heeft moeten aanvragen.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: spoorzeven op 26 November 2013, 22:27:22
Trouwens, de NS hoeft helemaal geen vertragingen in te lopen. Slimme NS'ers hebben daar al iets op gevonden. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat op het laatste moment de trein met een andere dienstregeling wordt ingelegd (plus acht bijvoorbeeld). En de conducteur met een stalen gezicht zeggen dat de trein op tijd is.........En ongetwijfeld wordt onze Tweede Kamer dan ook aan de hand van die cijfers geïnformeerd over de stiptheid van NSR.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Nederduitsemeester op 27 November 2013, 10:19:50
Hier rijden alleen maar VIRM's. Daar zit volgens mij geen noodrem meer in.
zeker wel  ;) is verplicht in elke trein 2 per rijtuig minimaal.  ;D
Elke reizigerstrein in Nederland moet verplicht een noodrem hebben, en dan nog wel minimaal één in elke afdeling waar personen zich kunnen bevinden. (kortom in een VIRM-bak met een 1e en 2e klasse afdeling, WC en conducteurshok (dit even als voorbeeld, bestaat die combinatie?), hebben we het over 8 noodrem-handels).  ;)

Dat NS stations overslaat om vertraging eruit te rijden kan eigenlijk niet om niet teveel off topic te raken ::) ;D
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2013, 10:48:38
Dat NS stations overslaat om vertraging eruit te rijden kan eigenlijk niet
Toch gebeurt het veel. In de landelijke media wordt de nadruk gelegd op de omgeving van Arnhem. In de PZC stond vandaag een lijstje van stations aan de Zeeuwse lijn. Alleen al in 2013 de volgende aantallen:
Rilland-Bath: 58
Krabbendijke: 58
Kruiningen_Yerseke: 37
Arnemuiden: 57
Vlissingen Souburg: 40
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: gotischeboog op 27 November 2013, 11:15:49
In diverse krantenartikelen, ook de PZC, wordt gesproken over het feit dat als er een station te ver moet worden uitgestapt en teruggereisd naar het voorbij gereden station dat dan de NS de extra kosten vergoed. Ten eerste moet je dan naar de balie van een "bemand" station (die bestaan in Zeeland niet meer en al helmaal niet op de stations waaraan de trein net is voorbij gereden) voor een declaratieformulier. Ten tweede kun je ook niet INSTAPPEN dus houdt onze nationale vervoerder er totaal geen rekening mee  dat reizigers vanuit Zeeland wel eens naar Rotterdam (voor b.v. de Talys naar Parijs) of bijvoorbeeld Schiphol en Amsterdam CS  zouden moeten voor een andere internationale verbinding. In alle gevallen moet er dan een aansluiting worden gehaald, vaak met zitplaatsreservering. Dat "halen" kun je met dit soort fratsen van de NS wel vergeten. Het geld voor de reserveringen ben je kwijt! Op een stukje van Vlissingen naar b.v. Kapelle-Biezelinge komt tegenwoordig soms al een vertraging voor van 5 tot 10 minuten rond de klok van 10.00 uur in de ochtend. Ra ra hoe kan dat? Normaal????? De koffie was zeker te heet in Vlissingen, waar ruim de tijd is om van de kop naar de staart van de trein te lopen. Veel gezien op station Kapelle-B; conducteur in de laatste wagen van een VIRM 6-bak. Op Kapelle moet "gesleuteld worden voor overwegen en een sein. Op het moment van vertrek komt de conducteur, die beroepshalve moet weten dat er op dit station een aktie van hem wordt verwacht, naar buiten om vervolgens op zijn dooie akkertje bijna het hele perron moet afsjokken naar het schakelkastje dat bijna bij de kop van de trein staat. De minuten tellen door enne .....vertrek met onnodige vertraging. Allemaal verloren tijd en NIET nodig als je een beetje gevoel voor je vak en je klanten hebt. De staatssecretaris vindt het niet noodzakelijk om er iets aan te doen. Over het nauwelijks controleren van de vervoersbewijzen zal ik het maar niet hebben. Schande! Bestuderen van de engelse, duitse en belgische vervoerders zou toch wat tips en geld kunnen opleveren.
Groet Ad, regelmatig gebruik makend van dit "bijzondere" openbaar vervoer in Zeeland.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Emiel_nl op 27 November 2013, 16:02:46
Elke reizigerstrein in Nederland moet verplicht een noodrem hebben, en dan nog wel minimaal één in elke afdeling waar personen zich kunnen bevinden. (kortom in een VIRM-bak met een 1e en 2e klasse afdeling, WC en conducteurshok (dit even als voorbeeld, bestaat die combinatie?), hebben we het over 8 noodrem-handels).  ;)

Dat NS stations overslaat om vertraging eruit te rijden kan eigenlijk niet om niet teveel off topic te raken ::) ;D
VRIM heeft er inderdaad nogal wat:

9400-serie (29 stuks totaal)
mBvk1: 10 stuks (waarvan een in het HC-hok en een in de cabine)
ABv3/4: 6 stuks
ABv5: 6 stuks
mBvk2: 9 stuks (waarvan een in de cabine)

9500-serie (27 stuks)
mBvk1: 8 stuks (waarvan een in de cabine)
ABv6: 6 stuks
ABv3/4: 6 stuks
mBvk2: 7 (waarvan een in de cabine)

Overigens zitten er op de WC's nergens noodremhendels op welk NSR-materieel dan ook. Maar VIRM, DM'90 en SLT hebben wel de mogelijkheid van noodremoverbrugging. Bij VIRM en SLT kan het altijd, bij DM'90 pas vanaf 40 km/h en hoger.

Wat betreft het voorbijrijden van stations, ik heb het zelf al een keer gehad rijdend met een 3600 tussen Nijmegen en Arnhem. Dan wordt voor Nijmegen in de trein omgeroepen dat er niet gestopt wordt tussen Nijmegen en Arnhem (wat ze als het goed is ook doen op station Nijmegen zelf), vervolgens wordt de 7600 naar Arnhem vastgehouden in Nijmegen tegenover de 3600 en kan iedereen voor de tussenstations overstappen. Op die manier dupeer je de minste reizigers, hooguit die enkeling die vanaf de tussenstations verder zou moeten dan Arnhem/Zutphen. Als oplossing vind ik dit prima kunnen omdat er een alternatief wordt geboden. Zodra dat alternatief er niet is, vind ik het niet kunnen. Het is mij in elk geval nog niet gevraagd om stations over te slaan (mmm... oplossingsscenario: tijdens zulke momenten doet m'n telefoon altijd erg vreemd: slecht geluid, geen verbinding krijgen...).
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Emiel_nl op 27 November 2013, 16:31:10
Toch gebeurt het veel. In de landelijke media wordt de nadruk gelegd op de omgeving van Arnhem. In de PZC stond vandaag een lijstje van stations aan de Zeeuwse lijn. Alleen al in 2013 de volgende aantallen:
Rilland-Bath: 58
Krabbendijke: 58
Kruiningen_Yerseke: 37
Arnemuiden: 57
Vlissingen Souburg: 40
Ik ben wel benieuwd hoe de PZC aan deze cijfers komt. Is dat een opgave van NSR, of zijn dit tellingen door reizigers zelf gedaan?

Verder rijst bij mij de vraag: wat is veel. 58 keer per jaar voor Krabbendijke komt neer op ongeveer 1 keer in de week. Als je dat wegzet tegen het totaal aantal treinen van 482 dat er in een normale week (ma t/m zo) rijdt op Roosendaal-Vlissingen stelt het niets voor, namelijk slechts 0,002%. Het enige dat echt vervelend is, is dat er op de Zeeuwse lijn geen alternatief is: zowel erheen reizend als er vandaan reizend wordt het +30. In de omgeving van Arnhem wordt nog een zeker alternatief geboden, zoals ik hierboven al als voorbeeld aanhaal.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ed van Mierlo op 27 November 2013, 23:01:30
In Luxemburg worden ook enkele stations overgeslagen, Maar dan bewust. Voor uitstappen moet je je melden bij de conducteur.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2013, 23:42:04
Ik ben wel benieuwd hoe de PZC aan deze cijfers komt. Is dat een opgave van NSR, of zijn dit tellingen door reizigers zelf gedaan?
Geen idee waar die cijfers vandaan komen. Stond er volgens mij ook niet bij.

Citaat
Als je dat wegzet tegen het totaal aantal treinen van 482 dat er in een normale week (ma t/m zo) rijdt op Roosendaal-Vlissingen stelt het niets voor, namelijk slechts 0,002%.
Volgens mij is het 0,2%.  ;)
Lijkt nog steeds weinig, maar het zal je maar overkomen als je naar een tentamen moet of een vliegtuig moet halen.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: vrijbuiter55 op 27 November 2013, 23:47:04
Bericht gaat over het hele land en niet alleen zeeland.
Bericht stond gistermorgen op NU.NL
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 November 2013, 23:54:58
Het bericht ging inderdaad over het hele land. Maar in de PZC werden alleen concrete getallen gegeven voor Zeeland.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: prutser op 28 November 2013, 00:02:07
Ik vind het nogal asociaal om een stadion of halte voorbij te rijden, hoorde op de radio b.v. het relaas van een meisje die met de bus terug moest naar het voorbijgereden station omdat er geen treinen meer reden.

Stephan.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: vrijbuiter55 op 28 November 2013, 00:03:23
Ben het helemaal met je eens.
Slechte beurt voor de NS
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ronald69 op 28 November 2013, 01:10:22
De werkelijke reden heb ik nog steeds niet voorbij zien komen en die is de volgende:
De 3600 van Rsd naar Zl loopt onderweg een vertraging op van +\- 15 min.
Er wordt besloten om na Nm(aankomst .14/.44 vertrek .17/.47) als IC door te gaan i.p.v. stoptrein om zo de vertraging te verminderen op het keerpunt(Zl, aankomst .13/43 vertrek .19/49). En dit is het eindpunt maar wat dacht je van Ah, Zp en Dv? Alles wat hier vertrekt heeft hier hinder van.
Dus wordt voor Nm omgeroepen dat deze trein niet stopt te Nml, Est en Ahz maar in Nm wordt wel de 7600(Nm - Zp, vertrek .03/.33) vastgehouden zodat reizigers voor Nml, Est, Ahz in deze trein kunnen plaatsnemen zonder al te lang te hoeven wachten.(de beide treinen zouden immers kort na elkaar gaan rijden)

Gaan we dit niet doen(tussenstations overslaan) dan rijdt de 3600 met + 15, de 7600 en 4400 gaat met vertraging rijden, de 3100 en 3000 vertrekken met vertraging of komen binnen met vertraging te Nm zodat reizigers de aansluitingen van Veolia missen en alle andere aansluitingen op de andere stations.(Breng/Arriva)

Kortom, de dienstregeling moet maar een puinhoop worden omdat er niet wordt gestopt op de stations tussen Ah en Nm omdat anders een paar reizigers/ROVER boos worden?

Grt, Ronald.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Martin Welberg op 28 November 2013, 02:31:00
En nu in normaal Nederlands  ???
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Emiel_nl op 28 November 2013, 03:11:16
Geen idee waar die cijfers vandaan komen. Stond er volgens mij ook niet bij.
Volgens mij is het 0,2%.  ;)
Lijkt nog steeds weinig, maar het zal je maar overkomen als je naar een tentamen moet of een vliegtuig moet halen.
Excuses, ik was de deling 1:482 vergeten te vermenigvuldigen met 100...

En wat betreft het halen van tentames of vliegtuigen, ik hanteer altijd de werkwijze: neem ruim de tijd om er bijtijds te zijn. Een half uur of een uur eerder op pad gaan is minder erg dan het tentamen of het vliegtuig missen. Kwestie van prioriteiten stellen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: henk op 28 November 2013, 07:11:37
En nu in normaal Nederlands  ???

Dat door soms niet te stoppen kan worden voorkomen dat een veel grotere groep reizigers problemen krijgt. Zo helder?  ;D

Er zijn heel veel redenen waarom je onderweg met trein of auto flinke vertraging op kan lopen en dit lijkt me niet één van de belangrijkste. Tenzij je in Rilland-Bath woont natuurlijk.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: SimonH op 28 November 2013, 13:35:01
En nu in normaal Nederlands  ???

Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is druk bezet. Tussen deze plaatsen rijden per richting vier sprinters en vier intercity's per uur. De Intercity 3600 (Roosendaal-Zwolle) stopt tussen Arnhem en Nijmegen overal (Lent, Elst, Arnhem Zuid).

Als deze intercity een kwartier vertraagd is, staat de sprinter 7600 Nijmegen-Zutphen (mits niet vertraagd) ook al klaar voor vertrek. Het is dan niet gek dat aan de reizigers die onderweg uit willen stappen, in Nijmegen wordt gevraagd over te stappen op de gereed staande sprinter. Zo kan de 3600 wat vertraging inlopen en lopen andere treinen waarschijnlijk ook nog minder vertraging op.

Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: timtrein op 28 November 2013, 13:40:24
Nog beter is het natuurlijk om te proberen geen vertraging op te lopen ;) maarja, dat is zeker niet alleen aan NSR...
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Bob R. op 28 November 2013, 18:40:25
Dacht ik nog heel naïef dat het alleen ging om kleine stations blijkt dat een station als Haarlem ook tot de stations behoren die af en toe worden overgeslagen  (om er maar 1 te noemen...) 26x.
Station Hoofddorp werd 32 keer overslagen  (y)

Nu is het heel vervelend als je die trein moet hebben maar je kan natuurlijk ook elke dag voor de zekerheid een kwartier tot een half uur eerder op het perron gaan staan ( moet je natuurlijk wel een sleutel van je werk hebben mochten ze een keer wel stoppen  ;D)

Erger is het als je wilt uitstappen in Haarlem en je moet gedwongen verder meereizen ( wanneer zal er besloten worden om wel te stoppen als Haarlem niet interessant genoeg is  ;D)

Kortom weer een reden om geen risico te nemen en aan te sluiten in de file
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ed van Mierlo op 28 November 2013, 18:55:53
Ronald69, grote vraag is natuurlijk hoe de 3600 aan 15 Minuten vertraging komt...
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ronald69 op 28 November 2013, 19:23:36
Meestal een opeenstapeling van verschillende factoren, wachten/overnemen op/van een aansluiting, reizigers die denken dat er maar 1 deur beschikbaar is enz, enz.

Bob, in de spits worden er geen stations overgeslagen of er moet een grondige noodzaak zijn om hiervan af te wijken.
De treinen die meestal de stations overslaan zijn IC's die gevolgd worden door stoptreinen(sprinters).
Aangezien Hlm een IC station en tevens een knooppunt is is het niet aannemelijk  dat Hlm wordt overgeslagen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: dwem op 28 November 2013, 19:25:29
Natuurlijk is het niet te verkopen dat NS gemiddeld 9 x per dag een station overslaat.

Maar aangezien het om 0,2 promille van het aantal treinen gaat, slaat de hoeveelheid lawaai die er over gemaakt wordt nergens op.

Ik durf zondermeer te wedden dat het aantal buschauffeurs dat een halte voorbijrijdt terwijl er een reiziger duidelijk aangeeft in te willen stappen VELE malen hoger ligt.

Over het aantal rode-stoplicht-passages op de weg zwijg ik maar helemaal.

Dirk
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: timtrein op 28 November 2013, 19:36:20
Grote stations die worden overgeslagen (er was ook sprake van Amsterdam, Rotterdam, Amersfoort etc.) lijken mij het gevolg van treinen die stranden voor hun eindbestemming en/of onderweg voor het eindstation al keren. Er zijn echt geen reizigerstreinen die in Amsterdam of Rotterdam doorrijden...
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Bob R. op 28 November 2013, 19:47:56
Dat noemen ze het uitvallen van treinen, dat gebeurd veel vaker, en het lijkt mij dat ze die registreren als uitgevallen trein ??? Ik hoop dat je gelijk hebt, want ik vind het knap bizar ;D

Ik heb het 1 x meegemaakt dat een trein doorreed (Leiden-Schiphol)
Uiteindelijk bleek dat de trein langs een verkeerd perron stond en alle stoptrein reizigers in de intercity stapten en de intercity reizigers langs het andere spoor mopperden dat de intercity maar niet kwam opdagen. ;D

Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Alexander op 28 November 2013, 21:01:18
ALS dit probleem zich vooral voor zou doen tussen Nijmegen en Arnhem is er dus een capaciteitsprobleempje. Dan moet er eerder een oplossing gezocht worden in de volgende dienstregeling in de rijtijden en/of meer wissels ipv minder. Ook bij dit soort problemen op andere plaatsen in het land.

Maar misschien dat met de ongelijkvloerse kruising bij Den Bosch dit soort problemen tussen Nijmegen en Arnhem minder worden.

Groeten, Alexander

Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Emiel_nl op 28 November 2013, 21:07:36
De rijtijden van de 3600 (Rsd-Zl) zijn opzich ruim genoeg. Ik ben recent een keer met +10 vertrokken uit Roosendaal en in Nijmegen was ik 2 minuten te vroeg. En dat met een trekduw-stam.

Die ongelijkvloerse kruising bij Den Bosch zal zeker wel wat gaan helpen, maar verstoringen laten zich doorgaans niet regisseren. Ik heb een keer met een veiligheidsstoring 20 minuten op Dukenburg gestaan. Daar begin je niets tegen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Ronald69 op 28 November 2013, 21:19:30
Alexander,

Volgens mij sla je de plank volledig mis of je hebt werkelijk geen benul van wat er speelt.
Er zijn geen capaciteitsproblemen tussen Ah en Nm maar er wordt af en toe doorgereden i.p.v. te stoppen op de tussengelegen stations om de opgelopen vertraging enigszins terug te dringen.
Overigens zijn het wel de drukste stations die worden overgeslagen na de spits, ik zie regelmatig vele tientallen gedupeerde reizigers vergeefs staan te wachten op Nml, Est en Ahz.
Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om de IC van en naar Rsd  hier te laten stoppen en dat ze hier nu dus elke 15 min. een trein hebben.

Grt, Ronald.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Gerke op 28 November 2013, 21:37:29
Dat stukje zit gewoon stampvol. Vergeet niet dat er vanaf Tiel ook nog een trein tussendoor komt.  Er ligt bij Elst een vrij kritische stop-door. Als je op geel rijdt kan die daardoor in de storing vallen. Gevolg: alarmoproep van de TRDL alles gaat ROZ of komt tot stilstand. Dat is het probleem.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: timtrein op 28 November 2013, 22:44:23
Volgens mij stopt de IC daar omdat 'ie anders zijn tijd niet kwijt kan, tussen twee knopen. De 3600 is een moeilijke serie wat dat betreft.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Gerke op 28 November 2013, 23:05:24
Dat lijkt me niet. Het stationnement in Nm kan gerust langer.
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: SimonH op 29 November 2013, 08:22:37

Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om de IC van en naar Rsd  hier te laten stoppen en dat ze hier nu dus elke 15 min. een trein hebben.


Men wil elk kwartier een trein, NS had ingezet op een extra stopper. Arnhem-Tiel zou worden ingekort tot Elst zodat ruimte zou ontstaan voor een extra stopper. Het halteren van de IC is in theorie een tijdelijke oplossing.

Inmiddels is het inkorten tot Elst wel van baan. Waarschijnlijk worden in elst één of twee extra perronsporen aangelegd, waardoor de extra stopper Nijmegen-Arnhem mogelijk wordt. Maar wanneer dat zal zijn?
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Henk Uijterwaal op 29 November 2013, 10:55:17
Overigens zijn het wel de drukste stations die worden overgeslagen na de spits, ik zie regelmatig vele tientallen gedupeerde reizigers vergeefs staan te wachten op Nml, Est en Ahz.
Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om de IC van en naar Rsd  hier te laten stoppen en dat ze hier nu dus elke 15 min. een trein hebben.

Dit zijn hele handige stations om met de auto naar toe te rijden en dan met de trein verder te gaan. Parkeren is er (nog) gratis. Als je uit het gebied Huissen/Elst/Arnhem Zuid en de
nieuwe wijk in Noord-Nijmegen komt, dan bespaart het je een drukke brug. En je kan ieder kwartier weg.  Iemand even afzetten/ophalen gaat er ook een stuk eenvoudiger dan
b.v. op Arnhem Centraal. 

Is natuurlijk een beetje off-topic, maar soms vraag ik me echt af of men wel wil dat je de trein neemt.  Parkeren op Arnhem Centraal is de laatste jaren zo'n beetje in prijs verdubbeld, tot een niveau dat het niet leuk meer is. Er was een handige Kiss-and-Ride parkeerplaats, maar die is net gesneuveld t.b.v. een of ander taxiproject. 

Als je wilt dat mensen het OV gebruiken, dan moet je het natuurlijk wel een beetje makkelijk maken.

Henk
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: SimonH op 30 November 2013, 13:40:58
Nog niet zo lang geleden heeft de gemeente Arnhem flink wat nieuwe parkeerplaatsen aangelegd bij Arnhem Zuid... dus ook aan de automobilist wordt gedacht!

En het uitvallen van een sporadische trein zal echt niemand wegjagen. Dit soort commotie is altijd zwaar overtrokken.

Belangrijker is het om de reizigers eens een keer van goede informatie te voorzien. Na een vermoeiende dag vond ik laatst in Utrecht een plekje in een drukke intercity naar Enschede. Ik maakte mij op voor een ontspannen rit van een uur. Helaas: pal voor Amersfoort meldde de conducteur dat het treinstel waar ik in zat, in Amersfoort achter zou blijven. Dus ik kon mij, samen met de rest van het treinstel, in het voorste treinstel zien te wurmen. Al met al heeft de trein lang stil moeten staan - een vol treinstel is niet 1-2-3- leeg, en dan moet iedereen nog naar voren lopen en weer instappen. Er waren tijden dat NS gewoon op de CTA's meldde dat het achterste treinstel niet verder zou rijden dan plaats X.

Afgelopen dinsdag was de treinenloop verstoord tussen Deventer in Apeldoorn. In een tijdbestek van 45 minuten kreeg ik de volgende informatie te horen:
- 7:50 uur: De IC van 7.48 vertrekt later maar rijdt wel
- 8.00 uur: de IC van 7.48 rijdt niet (nadat iedereen in deze IC was ingestapt)
- 8.05 uur: Reizigers kunnen met  de stoptrein naar Apeldoorn, en daar overstappen (toen dit werd omgeroepen, kon ik de trein nog niet zien wegrijden)
- 8.17 uur Reizigers kunnen met de intercity naar Zwolle, en daar overstappen (dit werd omgeroepen op het moment dat deze intercity net vertrok, ik kon haar nog aanraken).
-  8.19 uur Deze situatie duurt nog tot 11.00 uur
- 8.23 uur: de storing is bijna verholpen
- 8.24 uur: (boze conducteur) ik kan de veiligheid in deze stoptrein niet garanderen, en u kunt ook met de intercity
- 8.25 uur: nadat iedereen zich met een schoenlepel in de soptrein had gewrongen, de eerstvolgende intercity vertrekt om 8.48
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Jeronimos op 30 November 2013, 13:58:54
Als de VSM nou ook een reguliere treindienst opzette dan had je vanuit Deventer ook naar Dieren kunnen reizen, daar overstappen op de VSM en terug naar Apeldoorn.

Mooi idee voor ze?   ;D ;D
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: SimonH op 02 December 2013, 17:38:49
Tsja, ik vrees dat een regelmatige dienstregeling van de VSM tot wat weerstand zal leiden van omwonenden en bovendien een forse investering vergt in de infrastructuur. Verder ben ik het helemaal met je eens  (y)

Ondertussen laat NS zich vandaag weer van haar beste kant zien. Vanochtend kon ik een conducteur vertellen dat zijn trein volgens de NS-reisinformatie niet verder zou rijden - hij was niet op de hoogte.

En op dit moment loopt mijn intercity vertraging op aangezien een losse loc trein voorrang krijgt. Wat een amateurisme!
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: AlfaArjen op 02 December 2013, 17:45:30
Ondertussen laat NS zich vandaag weer van haar beste kant zien. Vanochtend kon ik een conducteur vertellen dat zijn trein volgens de NS-reisinformatie niet verder zou rijden - hij was niet op de hoogte.

Komt helaas vaker voor, puntje voor verbetering...  :-[

Citaat
En op dit moment loopt mijn intercity vertraging op aangezien een losse loc trein voorrang krijgt. Wat een amateurisme!

Dat bepaalt Prorail helaas. Die stellen zich altijd op het punt dat zij het beste moeten doen voor hun klanten. En hun klanten zijn vervoersmaatschappijen, geen reizigers... ( is lullig, maar zo werkt het nu eenmaal in dit land ).
Titel: Re: NS slaat 9 stations per dag over
Bericht door: Gert1 op 15 December 2013, 12:44:25
De NS slaat dagelijks gemiddeld negen
 treinstations over, om grootschalige   
 vertraging
te voorkomen. Dat schrijft   
 staatssecretaris Mansveld aan de Kamer.

Grootschalige vertraging? Ach, dit is pas wat je noemt vertraging (http://www.kpnvandaag.nl/#news/Opmerkelijk/anp-111213-134/Duitse_brief_62_jaar_onderweg_naar_Engeland)!
 ;)

mvg,
Gert