BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: buddo op 07 November 2013, 15:51:43
-
Hoi allemaal,
Ik (Bart) ben hier nieuw op dit forum en zit met wat vragen… duidelijk een beginner dus een topic in dit subforum. Ik heb absoluut geen ervaring met treintjes, maar heb hier eens wat rondgelezen en snap er eerlijk gezegd nog niet veel van.
Een aantal jaar terug heb ik van een overleden opa een oud treintje gekregen. Die heeft jaren op zolder gelegen, maar nu heb ik hem eens tevoorschijn gehaald om eens te testen of hij het doet. Wonder boven wonder… zonder gebruiksaanwijzing een kort rondje gelegd en de boel aangesloten en het werkt! Ik zit nu met het idee te spelen om hier misschien eens wat mee te gaan doen.
Behalve het merk (Fleischmann) en de schaal (H0) heb ik alleen geen idee wat ik heb… misschien kunnen jullie me daar iets over vertellen?
Er zit een losse locomotief en wagon bij (een slaapwagon van Orient Express dacht ik) en een set met een Burlington trein uit de USA (of hoort die wagon met Santa Fe daar niet bij?). Verder wat rails, wissels etc en een trafo. Het is wel grappig om te zien, de Burlington trein zit nog in het oude doosje met nog een kleine beschrijving er bij… “echt” antiek!
Zie de foto’s… het is vooral oud, denk ergens eind jaren 50 ofzo (oude zooi?).
(http://img443.imageshack.us/img443/3180/i0m3.jpg)
(http://img18.imageshack.us/img18/469/ygtl.jpg)
(http://img842.imageshack.us/img842/3820/ynyz.jpg)
(http://img826.imageshack.us/img826/4430/8ec6.jpg)
(http://img62.imageshack.us/img62/533/dogn.jpg)
(http://img513.imageshack.us/img513/5990/h1fm.jpg)
Stel dat ik verder ga met de treintjes, kan ik hier dan iets mee?
Kan ik dit oude spul nog gaan combineren met nieuwere (tweedehands) onderdelen? Bijvoorbeeld wat wagonnetjes, een locomotiefje erbij?
En is het mogelijk om met dit spul nog een tweede trein te laten rijden? Of moet ik dan een extra lus aanleggen met weer een trafo er bij?
Zoals geschreven, het spul rijdt wel, maar niet heel erg lekker… moet ik de rails en de locomotief bijvoorbeeld schoonmaken?
En stel dat ik hier een baantje van wil gaan maken, wordt dat dan een kostbaar geheel als ik ook huisjes, wegen, auto’s, poppetjes enz… voor ga kopen? Het is nou niet zo dat ik zwem in het geld…
Zoals je merkt… duidelijk een beginner, alle tips en opmerkingen kunnen me op weg helpen. Het lijkt me sowieso leuk om een keer een modeltreinbeurs of dag te bezoeken, misschien dat ik dan wat inspiratie opdoe.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Bart
-
Linksboven staat en handleiding Plaatje Uploaden.
Ben wel benieuwd. Het klinkt als verzamelaarsspul. Het is allemaal weer goed rijdend te krijgen, soms met meer en soms met minder moeite. Uit elkaar halen en schoon maken kan al goed helpen.
Dat oude spul kan niet op alle moderne rails rijden. De flenzen waren vroeger veel hoger, zodat de spoorstaaf van veel modern railmateriaal simpel te laag is. Maar verder valt het technisch wel te combineren. De vraag is of je het wil. Het moderne spul is veel beter op schaal en veel gedetailleerder. Naast elkaar oogt dat een tikkie vreemd. Het is eerder leuk voor een soort nostalgische baan met alleen maar ouder materieel.
-
Plaatjes gelukt... snap nog niet wat ik fout deed, maar ineens stonden ze er in!
-
Hallo Bart
Je kan genoeg uitbreiden. Ik wil je alleen een waarschuwing geven voor de transformator.
Dat ding hoort in een museum thuis. Heel oud, metalen kap en gebasseerd op oude voltages. Dat ding is LEVENSGEVAARLIJK. Niet gebruiken dus
-
Deze treinen kun je zeker nog wel laten rijden, als ze het nog doen.
En als ze het niet doen, zijn ze altijd wel weer aan de praat te krijgen.
Zijn misschien ook nog wel wat waard, ik weet zelf niet zo veel van het echt oude Fleischmann spul.
Ik zou er in elk geval niet teveel aan gaan prutsen (bijschilderen etc.).
Ik zou wel even kijken naar de elektrische veiligheid van de trafo.
Zo te zien een metalen behuizing, en dan moet je isolatie intern wel in orde zijn...
aanvulling: zie de opmerking van Blokkendoos hierboven. Voor een paar tientjes heb je een (2e hands) veilige Fleischmann trafo. Zeker als je er niet veel kennis van hebt is dat de veiligste oplossing.
-
Deze treinen kun je zeker nog wel laten rijden, als ze het nog doen.
Ik zou wel even kijken naar de elektrische veiligheid van de trafo.
Zo te zien een metalen behuizing, en dan moet je isolatie intern wel in orde zijn...
Ze doen het... zonder ook maar iets er aan te doen heb ik ze op de rails gezet en na wat moeizaam gesputter deden ze het allebei.
Dank voor de tips van veiligheid... ik had er zelf ook al niet zo'n goed gevoel bij en tijdens het testen de zaklantaarn bij de hand voor als de stoppen zouden springen ofzo. Als er tips zijn welke trafo ik beter wel kan gebruiken, in combinatie met de oude andere spullen, dan hoor ik het graag. Mocht ik door gaan met dit oude spul, dan weet ik wat ik nodig heb.
Overigens zit er ook nog een lading auto'tjes in H0 schaal bij uit dezelfde tijd...
Past niet echt bij mij... ben meer van het moderne, maar ach... misschien is dit ook wel leuk.
Off-topic... gaaf Marc, de Shinkansen trein in je foto'tje... heb er tijdens een vakantie veel in gezeten... dat is eigenlijk meer wat ik leuk vind dan die oude dingen. Maar in de gekregen set zit natuurlijk een familie erfstuk met gevoel...
-
Zoiets als deze (al is deze dan verkocht; Marnan heeft ze regelmatig):
http://tweedehands.marnan.eu/besturing/2-rail-dc/transformatoren/fleischmann-720-17-va-transformator
Die oude modellen trekken behoorlijk wat stroom.
Ik zou geen lichtere trafo nemen (in VA = Volt x Ampere).
En als je een Flm koopt, blijf je mooi bij je eigen merk, al is dit technisch geen 'must'.
-
De plaatjes staan er inmiddels en het is inderdaad verzamelaarsspul. Die bruine 1340 is bijvoorbeeld een vrij zeldzame variant van een model van de Baldwin 1340 diesel, de zogenaamde 1340H die een Nederlandse 2200 moet voorstellen. Hier wat meer info.
http://www.effert.de/index.php/baldwin-loks (http://www.effert.de/index.php/baldwin-loks)
Hier wordt de Burlingtonset aangeboden.
http://www.williwill.de/fleischmann-burlington-set-1343-im-originalkarton-clix-20024.html (http://www.williwill.de/fleischmann-burlington-set-1343-im-originalkarton-clix-20024.html)
Ook die oude kartonnen rails is interessant voor verzamelaars.
Maar goed, je kan er ook lekker mee crossen. Doe ik ook. ;D
-
En stel dat ik hier een baantje van wil gaan maken, wordt dat dan een kostbaar geheel als ik ook huisjes, wegen, auto’s, poppetjes enz… voor ga kopen? Het is nou niet zo dat ik zwem in het geld…
Hoi
Als je het spul verkoopt wel. Het heeft voor de verzamelaars toch een behoorlijke waarde.
Hierna zou je dan opnieuw kunnen beginnen (zou je dit willen). Van de andere kannt, het heeft natuurlijk wel sentimentele waarde.
Je kunt je natuurlijk ook gewoon beperken tot klassiek spul met een baan in jaren 50-60 stijl. Er is genoeg oud Fleischmann maar ook toebehoren e.d. te koop voor redelijk weinig geld.
bart
-
Hallo Bart,
Welkom en veel plezier op het forum !
Aanstaande zaterdag is er een modelspoorbeurs in Houten waar je een hoop inspriratie kunt opdoen.
Om 12 uur is er een bijeenkomst van forumgebruikers in de kantine.
Met vriendelijke groeten,
Ferry
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55204.0.html
-
Die trafo's zijn honderd in een dozijn verkrijgbaar. En je betaalt ook niet de hoofdprijs voor een wat ouder type. Ik zou eens op een treinenbeurs gaan kijken. (y) Daar zal je veel kunnen vinden.
-
Nog een kleine kant tekening.
De rails die je nu hebt zal waarschijnlijk niet te combineren zijn met nieuwer rail spul.
Iets met vooruitgang,veranderende inzichten en dergelijke ;)
Mocht je er voor kiezen om iets op te starten dan kan je dat doen met wat je nu hebt,al is de kans groot dat door vernoemde flens verschillen je trein vaker ontspoord dan dat deze bljft rijden op nieuwere soorten rails.
Verzamelaars zouden best interesse hebben in je rails en miss meer,maar dat is aan jouw om te zien of en wat je hier mee will doen.
1 ding is zeker,die trafo is een veiligheids risico,metaal en stroom in een hokje genaamd trafo na zoveel jaren kan vervelende gevolgen hebben.
Zoals al gezegd nieuwere en betere trafo's zijn op beurzen voor relatief weinig geld te vinden, ;D
Owjah das waar ook,welkom op dit forum 8)
-
Trafo is een risico, ook omdat in worst case scenario je 10 volt boven specificaties zit... je hebt nu 230 ipv 220 volt netspanning
-
Nee, die vlieger gaat niet op. Het gaat in percentages. Dus ongeveer 5% input omhoog is ook 5% output. Daar kunnen de motortjes wel tegen. Van 12V naar 12,6 is geen probleem... ;)
Gr, Bert
-
Toen die travos op de markt kwamen bestonden er geen (kema?) keuringen of ze waren niet zo streng als nu, dat ding is vrijwel geheel uit metaal en de windingen die erin zitten zijn van wol/stof gemaakt, dit droogt uit en dan gaat het een keertje mis.
Als je een keer naar een beurs / 2e hands winkel gaat krijg je soms een (oudere) travo gratis als je iets koopt. vanaf 1985 zijn ze prima te gebruiken!
Wat ik zou doen als ik jou was, rails opruimen/weggooien de treinen goed schoonmaken en digitaal maken, de rail flensen licht afschuren en moderner rails kopen, neem wel 2,5mm profiel hoogte (code 100) dan weet je zeker dat het goed gaat met code 83 gaat het niet lukken. soms is het juist leuk om een oud treintje naast realistische moderne(techniek) treinen te zetten..
-
ik zou erg zuinig zijn op die 2200-look-alike. Ik heb ooit voor een tweedehandswinkel een gelijksoortig maar volledig afgebladderd exemplaar ( meer dan 60% verf eraf) afgebeten en voorzien van een verse verflaag. Zwart met zilvergrijs. Op mijn nadrukkelijk aangeven is er toen een prijs van 150 gulden opgezet ( ze wilden er eerst de helft opzetten) en deze repaint loc was binnen een dag grif verkocht! Dat is inmiddels zo'n 12 jaar geleden, dus een gelijksoortig ding anno nu mag minimaal datzelfde in euri opbrengen, waarschijnlijk meer, een NS 2200-look-alike vind je zelden dus die nog wel wat meer.
-
Wat ik zou doen als ik jou was, rails opruimen/weggooien de treinen goed schoonmaken en digitaal maken, de rail flensen licht afschuren ...
:o
Als ik het goed zie, is het rails met kartonbielzen. Daar kun je verzamelaars nog wel een lol mee doen.
Die bruine 1340H deed tien jaar geleden in goede staat met doos nog gemakkelijk 600 euro. Die Burlingtonset nog meer.
Nu zijn de prijzen van dergelijk verzamelaarsspul gekelderd, denk maar aan gehalveerd, maar voor pakweg 800 euro ligt daar nog wel. Het ziet er allemaal prima uit.
Je moet alleen zin hebben het te verkopen. Daar moet je namelijk ook meer geduld voor hebben dan vroeger. Van een opkoper krijg je er een paar honderd euro voor het geheel. Maar als je zo'n loc digitaliseert en de wieltjes schuurt (waarom eigenlijk) dan weet je zeker dat hij iedere waarde verliest.
Je kunt er natuurlijk ook lekker mee gaan rijden. Na enig onderhoud rijden die oude Fleischmann's opvallend soepel. Maar wel op de eigen rails of op de latere Modellgleis.
-
Huh, dus een modeltrein analoog laten brengt meer op?
Terugbouwen naar analoog is heel simpel.
Maar ik denk niet dat hij dit voor de handel doet maar meer voor plezier, die waarde is onbetaalbaar. Verzamelaars vinden is knap lastig want ook zij weten oude mensen gooien dit weg of verkopen het voor een prikkie.
-
Lang niet alle Fleischmann modellen uit de jaren vijftig zijn verzamelaarsmodellen. Dit zijn toevallig twee modellen die dat wel zijn. Een 1340H in deze staat zie je zelden. Verzamelaars kom je tegen op ebay.de en die willen de locs in originele staat.
Het is vanzelfsprekend geheel aan de vragensteller wat te doen. Maar wel op basis van correcte informatie.
-
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ook bedankt voor de uitnodiging in Houten, maar dat gaat niet lukken. Ik prik wel een ander weekend om een beurs te bezoeken.
Wel grappig om te lezen dat er veel gereageerd wordt over de waarde en over het mogelijk verkopen... leuk te zien dat die bruine loc en die Burlington trein bijzonder zijn en best wat waard zijn... maar ik doe ze sowieso niet weg. Het is of weer terug de zolder op of gebruiken in een baantje. Overigens wel dank voor het linkje met de verwijzing naar de oorsprong van die roodbruine loc.
De boel digitaliseren klinkt mij erg omslachtig en veel werk, ik ben niet zo handig. Als ik dus iets opbouw, is het gewoon analoog. Wil ik dat gaan doen, dan moet ik dus eerst de trafo vervangen, dat moet te doen zijn. Als ik een later model koop van Fleischmann dan zou deze dus gewoon moeten werken met mijn treintjes? Maar kan ik die dan ook zo aansluiten op deze rails?
Verder lees ik het e.e.a. over de rails die niet echt gangbaar meer is. Maar stel dat ik eerst voldoende heb met de voorraad die er nu is, dan kan ik hier toch wel mee beginnen? Of zit hier ook een veiligheidsrisico aan? Als blijkt dat het bevalt dan kan ik altijd later nog andere rails kopen.
Van het weekend zal ik eerst de rails eens schoonmaken met wasbenzine en op zoek gaan naar een trafo. De locs openmaken en schoonmaken/olie-en hik ik dan nog wat tegenaan, maar misschien dat op internet/youtube ergens staat hoe dat het beste kan.
-
Beste advie: Vitrine kopen en modellen daarin tentoonstellen.
Vooral niets aan wijzigen. t zijn echte klassiekers.
Als je niet veel geld aan hobby wil uitgeven dan is het advies via een veilinghuis of Ebay verkopen en lekker een weekje Ibiza doen.
grtz
-
Of zit hier ook een veiligheidsrisico aan?
De transformator brengt 12-14 volt gelijkspanning naar de rails.
Dat is een veilige spanning, dus daarmee loop je echt geen risico op een schok of zo.
Je kunt hooguit slecht contact hebben of kortsluiting tussen de rails.
In dat laatste geval, kan een modernere Fleischmann trafo daar ook wel tegen. Die valt even uit (kortsluit beveiliging), na een paar minuten uitschakelen (stekker eruit) doet hij het dan weer.
Slecht contact verhelp je inderdaad met schone rails/wielen, koolborstels/motor collector, en goed vast zittende bedrading.
Dan kan er weinig misgaan.
Die oude Fleischmann dingen rijden meestal geweldig...
-
Zou een transformator van het type Fleischmann 6730 ook werken? En is die veiliger?
Die staat op Marktplaats hier niet al te ver vandaan te koop, vandaar.
Overigens zit er ook nog een boekje bij "Fleischmann - Vertaling van het emplacementhandboek" uit 1956... wel NL talig maar toch vol abracadabra... heb niet het idee dat ik daar iets mee kan. Maar gewoon terug de zolder op.
-
Zo eentje gebruik ik ook als ik mijn oude modellen eens wil uitlaten. Daaronder precies die 1340H. ;D Ik had die trafo nog, maar als je er toch eentje gaat aanschaffen, dan misschien even zoeken naar de wat zwaardere variant 6755. Staat ook veel op Marktplaats voor een paar tientjes.
Oude modellen en moderne rails gaan niet altijd samen. De wielen zijn dik en hebben hoge flenzen. Omgekeerd hebben moderne modellen met fijnere wielen soms moeite met de wissels van oude rails. Maar het klinkt logisch om rails en wielen schoon te maken met wasbezine (niet schuren), desnoods de modellen wat onderhoud te geven en lekker te rijden. Veel latere modellen redden het best op die rails. En anders de rails vervangen door de gulden middenweg, bijvoorbeeld de messing Modellgleis van Fleischmann of de huidige Profi-Gleis. De verfijning van Fleischmann railmateriaal is nooit zo ver gegaan dat oude modellen er niet op willen rijden.
Wil je later nog eens digitaal gaan, dan kun je altijd nog de hele boel vervangen.
-
Hallo Bart,
Gelijk maar beginnen, een goede Fleischmann trafo is via Marktplaats ook gauw gevonden.
Wat betreft het onderhoud van je locs. Als het goed is zit er een gebruiksaanwijzing bij de locs, hierin staat precies hoe de loc uitelkaar moet. Ook staan hier de smeerpunten op.
Verder ben ik het eens met de schrijvers hierboven, laat de locs zo origineel mogelijk. Mocht je in de toekomst toch overgaan tot verkoop, levert je dat het meeste op. Bewaar de doosjes ook goed, dit kan zo maar een paar tientjes schelen!
Even je profiel bekeken, staat bij dat je in Eelde woont. Op 23 november is er een modelspoorbeurs in Assen. Zou ik zeker even heengaan, als ik jouw was.
Groet, Roelof
Edit. Trafo al gevonden, zie ik. Dit type is goed en veilig. Mocht je hem kopen en ophalen, test dan even of de knop lekker beide kanten op draait. Ook moet de knop bij de nulstand voelbaar "klikken"
Succes (y)
-
Maar als je er toch eentje gaat aanschaffen, dan misschien even zoeken naar de wat zwaardere variant 6755.
Bedankt voor de tip, die staat inderdaad ook op marktplaats, zelfs nog dichterbij! Gelijk een mailtje gestuurd wat de vraagprijs is.
Op 23 november is er een modelspoorbeurs in Assen.
Bedankt voor de tip, heb je een linkje toevallig van hoe/wat/waar?
-
Over de kartonnen rails van Fleischmann (met karton bedoel ik dus de onderkant en niet de railstaven):
Ik ken de kartonnen rails van Trix, die had dat vroeger ook. Zover ik weet waren die rails van Fleischmann en Trix ook compatible (behalve dat Trix natuurlijk nog een middenrail had).
Ik heb in het verleden (eind jaren '80/begin jaren '90) ook oude kartonnen Trix rails met plastic Trix rails (zelfde profiel maar dan met plastic biels en railklemmen) en toenmalige modernere rails van Lima/Roco door elkaar gebruikt. Uiteraard reed het oude Trix materieel niet over de Lima/Roco rails. Moderner Lima/Roco materieel (met kleinere flenzen) reed wel over de oude Trix rails, maar niet krom door de wissels (daar ontspoorden ze). Met een beetje goede baanplanning, kon ik toch oud en nieuw prima combineren. Voor de overgang van kartonnen naar plastic rails had Trix speciale overgangsrailstukken in het programma. Ik weet niet of Fleischmann dat ook had. Desnoods kun je op een beurs tweedehands Trix rails kopen en dan de middenrail eraf slopen.
Waarschijnlijk rijden oude Trix wagens ook op de oude Fleischmann rails (eventueel alleen de koppeling vervangen zodat ze ook gekoppeld kunnen worden met Fleischmann materieel). Oude Trix locomotieven zou je ook nog kunnen gaan gebruiker ter aanvulling, maar dan moet je de stroomafnemer voor de middenrails vervangen door eentje naar de andere buitenrails. Die stroomafnemers zitten gewoon met een schroefje vast, dus je hoeft niets los te breken of te solderen.
-
Bij deze, www.mscassen.nl.
Ben handiger met treinen dan internet dus moet je het nog wel zelf intypen ;)
Zag dat Henk een nieuwer type aangaf, ook hier even het draaien testen. Als de verkoper een testbaantje heeft kun je de werking ook gelijk testen.
Groet, Roelof
Zie dat het linkje automatisch blauw wordt, weer wat geleerd. ::)
-
Goed dat je ze niet verkoopt! Meestal doen ze het op rails met een lagere profielhoogte ook nog wel.
-
Goed dat je ze niet verkoopt! Meestal doen ze het op rails met een lagere profielhoogte ook nog wel.
Prima, maar dat zal ik voorlopig niet nodig hebben. Nu net eens een sortering gemaakt van wat er allemaal is. En dat is best wat, als ik alles gebruik is de baan niet meer te hanteren. Met name de doorsnede van de bochten maken het een groot geheel. Nog maar eens kijken of ik een klein startbaantje kan maken dat niet te veel ruimte inneemt.
-
Miss een idee om is te kijken naar een baanplan (zelf bedenken dus) en dan is aangeven hoeveel je van die rails hebt.
Mocht je echt zoveel hebben als dat je met een baanbouw wilt maken, dan hoef je miss niet eens over te stappen naar een andere rail soort van Flm of iemand anders ;)
Voor t schoonmaken van wielen en rails kan je kiezen voor was benzine,waarbij je voor de rails miss ook een roco gum kan aanschaffen.
Daarmee maak je de rails ook goed schoon,al weet ik niet geheel zeker of de eventuele zachte railzen na zo'n tijd dat kunnen hebben,want je slijpt in principe een fijn/miniscuul laagje oud spoor weg zodat je een nieuw en schoon nieuw stuk rails overhoud.
(miss dat kenners van die oude rails daar iets meer over kunnen zeggen ??? )
-
Er zit een losse locomotief en wagon bij (een slaapwagon van Orient Express dacht ik) en een set met een Burlington trein uit de USA (of hoort die wagon met Santa Fe daar niet bij?). Verder wat rails, wissels etc en een trafo. Het is wel grappig om te zien, de Burlington trein zit nog in het oude doosje met nog een kleine beschrijving er bij… “echt” antiek!
Zie de foto’s… het is vooral oud, denk ergens eind jaren 50 ofzo (oude zooi?).
Groeten, Bart
Ik zou hier maar heel zuinig op zijn. Die oude USA modellen van Fleischmann zijn behoorlijk wat geld waard!
CKLX
-
dan misschien even zoeken naar de wat zwaardere variant 6755.
Heb er in de buurt 1 gevonden voor 27,50 euro. Is dat een nette prijs?
Verder nu druk bezig om de rails schoon te maken met wasbenzine en vandaag even een MDF plaat kopen voor de ondergrond. Heb nu een klein baantje uitgedacht aangezien ik niet onbeperkt de ruimte heb, maar toch nog flink wat rails over, dus geen zorgen voorlopig om te combineren met andere rails.
Ik kwam deze ook nog tegen, zie de foto? Iemand een idee wat dat is?
(http://img42.imageshack.us/img42/4341/z3ho.jpg)
Tot slot nog een vraagje over de koppelingen met de wagons. Zijn deze altijd hetzelfde gebleven? Als ik een paar wagonnetjes wil kopen, kan ik dan alles van Fleischmann nemen? Of zijn nieuwere voorzien van een andere sluiting?
Ik kwam bijvoorbeeld deze (http://link.marktplaats.nl/742251651) tegen. Zouden die passen achter mijn roodbruine locomotief?
Overigens nooit gedacht dat ik nu hier zo druk mee zou zijn, het is leuk/grappig... misschien een nieuwe hobby er bij!
-
Die rail is een ontkoppelrail.
Hoewel de foto's van ebay donker zijn denk ik wel een haakkoppeling te ontwaren dus denk dan wel dat het gaat. Maar je hebt dan wel iets Duits aan iets Amerikaans/Nederlands hangen. Als je gewoon rijden met modelspoor leuk vindt, dan moet je je gang gaan.
Misschien is een site als http://www.fleischmann-ho.nl/index.html ook leuk voor je. Maar om echt toegang te krijgen, moet je betalen.
-
Dank voor je reactie. Een ontkoppelrail, dat wil zeggen dat er op dat baandeel geen spanning staat? Dat is wel handig. Dan moet ik er daar misschien nog wat van vinden.
Een haakkoppeling heet dat dus, tja, klinkt logisch, dat had ik zelf kunnen bedenken. Latere modellen hebben dus een andere koppeling begrijp ik.
Wat ik nu al heb is ook een mengelmoesje, een USA trein en een NL loc (die roodbruine moet een 2200 voorstellen begrijp ik). De link was alleen een voorbeeld. Ik zou het leuk vinden om aan de Burlington trein nog een extra Santa Fe wagon te koppelen, dan heb ik hem iets langer.
Achter de NL loc hang ik dan een paar NL wagons uit dezelfde tijd (jaren 50/60). Het blijft dan een mengelmoes, maar dan gebruik ik alles wat ik gekregen heb.
En het past goed qua tijdbeeld bij de auto's die ik er ook bij heb. Dan past het tijdbeeld in totaal maar is het dus alleen NL en USA door elkaar.
De link van Fleischmann kende ik nog niet, bedankt. Ook die had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar bedankt voor de tip. Ik ga hem eens uitpluizen.
-
Een ontkoppelrail is bedoeld om 2 wagons te ontkoppelen. Heeft niets met electriciteit te maken.
Fleischmann heeft heel lang zo'n koppeling gehad. En het zou nog steeds mogelijk moeten zijn om een wagon met een ander type koppeling te voorzien van een haakkoppeling.
Ik wil je nu niet direct op kosten jagen, maar als je verder zou gaan met deze hobby is het het overdenken waard om eens te kijken of het verstandig is om je treinen te voorzien van een ander type koppeling. Maar dat is echt iets voor de toekomst.
-
Een ontkoppelrail is bedoeld om 2 wagons te ontkoppelen. Heeft niets met electriciteit te maken.
Ai jammer... ik typte al in Google in "wat is een ontkoppelrail" maar kreeg zo snel geen treffers... jammer.
Thanks.
-
Marnan heeft nog wat van die dingen op voorraad: http://marnan.eu/fleischmann-6011-h0-ontkoppelrail-hand
-
Ja, dat is hetzelfde idee, maar dan in Modellgleis, de opvolger van de kartonrails.
Prijs is goed voor een goede trafo.
Vroeger had je ruwweg twee smaken in koppelingen. Het was altijd een haak en een beugel, maar bij Fleischmann bewoog de haak en bij de meeste andere merken bewoog de beugel. Tegenwoordig heb je een hele reeks andere koppelingen die te maken hebben met het fenomeen kortkoppelen (zie encyclopedie ;D). Gelukkig kwam ongeveer tegelijk een universele koppelhouder in zwang, waardoor het wisselen van een koppeling een fluitje van een cent is. Maar geen reden om je daar nu druk over te maken. Ga naar een beurs en je ziet stapels oudere Fleischmann modellen met haakkoppeling. Als je geluk hebt misschien ook nog zo'n rijtuig.
-
Deze week de tweedehands trafo opgehaald en vandaag aangesloten; die werkt goed, dat is weer geregeld.
De rails heb ik schoongemaakt met wasbenzine en er een baantje van gelegd. Ik wil in een klein oppervlak (1 x 2 meter) zo veel mogelijk rails gebruiken en eigenlijk twee lussen leggen, maar dan moeten de beide lussen elkaar kruisen, wat zou betekenen dat er een brug ofzo in moet zitten. Heb daar met karton mee geexpirimenteerd, maar de hellingen zijn te veel denk ik... weer een alternatief voor bedenken dus.
De Baldwin loc heb ik schoongemaakt en die rijdt goed, hoe langer ik rij des te beter hij weer gaat. Een paar donkerblauwe NS rijtuigen (jaren 50?) er achter en dat is geloof ik wel een waarheidsgetrouw beeld.
De Burlington loc piept/krijst als een gek. Ik heb hem al uit elkaar gehad en schoongemaakt en gesmeerd, maar het blijft krijsen en langzaam rijden. Wat kan ik daar aan doen?
De smaak krijg ik nu wel te pakken; zondag maar eens naar Zutphen waar geloof ik een beurs is.
-
Probeer eens een beetje vet in het lager van de motoras? Een lubberend lager is een gebruikelijke oorzaak voor gekrijs. Niet dat je het met vet oplost, maar je krijgt het gekrijs wel (tijdelijk) weg.
Die blauwe rijtuigen zullen wel plan K rijtuigen zijn en worden sinds de jaren zestig door Fleischmann gemaakt. De echte waren vooral bedoeld voor internationale verbindingen en dat is wat hoog gegrepen voor zo'n dieseltje, maar een kniesoor die daar op let. Zo'n bruin met blauwe combinatie ziet er mooi uit. :)
-
Probeer eens een beetje vet in het lager van de motoras? Een lubberend lager is een gebruikelijke oorzaak voor gekrijs. Niet dat je het met vet oplost, maar je krijgt het gekrijs wel (tijdelijk) weg.
Die blauwe rijtuigen zullen wel plan K rijtuigen zijn en worden sinds de jaren zestig door Fleischmann gemaakt.
Wat voor vet kan ik daar goed voor gebruiken? En als ik het echt op wil lossen, waar moet ik dan aan denken? Laten repareren, kan dat ergens? Of zou er zondag op die beurs in Zutphen iemand zijn die het kan repareren? Geen idee wat ik daar kan verwachten.
Mocht ik het niet kunnen fixen of repareren heel duur zijn dan gebruik ik hem misschien alleen als decor of laat ik hem in het doosje zitten, een leuke jaren 50/60 NS diesel is ook mooi. Zo'n voorloper van de hondekop, die was er toch in groen of blauw? Is er ergens een handig archief voor dit soort "weetjes"?
Ik kan er even geen foto van maken, maar volgens mij zijn ze nieuwer dan plan K, die zien er wat ouderwetser uit. Het zijn donkerblauwe rijtuigen met drie schuine blauwe banen er in. Sommige met reclame en sommige zonder. De rijtuigen zijn overigens van Lima maar ze koppelen prima achter de loc, wel is de afwerking/detaillering beperkt. Ik dus wel mis zitten met het tijdperk, toch te snel in een opwelling gekocht.
Net even de baan veranderd, nu krijg ik op 2 x 1 meter twee lussen met een klim die te doen is, maar hij moet er wel redelijk aan sleuren. Ik wilde per se een lange stuk recht er in voor een station met drie sporen. Op deze manier is het meeste rails dat ik had gekregen gebruikt, alleen flauwere grotere bochtstukken zijn er over, maar die kan ik niet kwijt op deze 2 x 1 meter.
Ik zal binnenkort eens een foto'tje maken, maar misschien kan ik beter doorgaan in het topic over de baanbouw.
-
Oh, Lima plan E. Met blauwe banen horen ze in de jaren zeventig. Alles met een NS logo en/of reclamebanen hoort vanaf de jaren zeventig. ;D
Wel gereden met een 2200.
Tja, dat van dat lager was maar een gokje. Het is door het scherm slecht te zien wat er schort.
Leuke info bijvoorbeeld op www.seinarm.nl (http://www.seinarm.nl) ook wel modellen die zijn verschenen.
-
Hallo Bart,
Wat beurzen betreft, je kan morgen en overmorgen ook naar Veendam.
Terug naar het piepen en krijsen van je Burlington loc. Helaas heb je nog geen foto's geplaatst van het inwendige, dus het volgende is een beetje een gokje. Voor mijn verhaal ga ik ervan uit dat er een rondmotor in zit. Aan een kant zit het tandwieltje, aan de andere zijde zit het motorschild met de koolborstels. Als er speling in het lager van het motorschild zit, kun je deze misschien nog wel vervangen. Aan de tandwielzijde zit het lagertje vast in het motorhuis. Dit is ook wel te repareren, maar is een stuk moeilijker. Dit lager zit in het huis geperst namelijk. Dit zul je zelf even moeten testen. Kan het tandwiel een beetje naar een bepaalde kant bewegen, is dit je probleem.
Nou, eerst weer genoeg info ;D Succes ermee (y)
Groet, Roelof
-
Kom ik er nog even over heen met wat wartaal ;D
Als je MDF wilt gaan gebruiken voor een plaat om rails op te leggen dan moet je 2 dingen weten.
MDF is een vocht aantrekker,dus als je t in een vochtige ruimte wilt gaan gebruiken dan trekt t krom,en mdf is voor dingen met gecht ook niet best.
MDF heeft de neiging om op plekken waar t niet wordt ondersteunt maar wel wordt voorzien van gewichtige dingen om door te gaan zakken,ofwel een soort 8baan idee krijg je dan als je niet op past ;)
Die ontkoppelrail heeft niks te maken met stroomloos zijn,zoals al uitgelegd zijn die dingen enkel om wagons/locs+wagons los te koppelen en zijn dus wel stroom doorvoerend ;)
Tot zover mijn stukje wartaal als extra info/hulp ;D
-
Wat beurzen betreft, je kan morgen en overmorgen ook naar Veendam.
Terug naar het piepen en krijsen van je Burlington loc. Helaas heb je nog geen foto's geplaatst van het inwendige, dus het volgende is een beetje een gokje. Voor mijn verhaal ga ik ervan uit dat er een rondmotor in zit. Aan een kant zit het tandwieltje, aan de andere zijde zit het motorschild met de koolborstels. Als er speling in het lager van het motorschild zit, kun je deze misschien nog wel vervangen. Aan de tandwielzijde zit het lagertje vast in het motorhuis. Dit is ook wel te repareren, maar is een stuk moeilijker. Dit lager zit in het huis geperst namelijk. Dit zul je zelf even moeten testen. Kan het tandwiel een beetje naar een bepaalde kant bewegen, is dit je probleem.
Veendam was ook een optie, maar Zutphen is voor mij een beter alternatief. Wel stukje uit de buurt, maar mijn vader uit Arnhem wil ook even mee en dus spreken we daar af.
Hierbij de foto's van het inwendige van de loc. Op het asje waar het tandwieltje op zit, zit geen speling. Ook lijkt alles soepel te draaien. Ik heb het idee dat het echt in het inwendige zit, misschien iets met de koolborstels?
(http://img855.imageshack.us/img855/6074/rxj7.jpg)
(http://img69.imageshack.us/img69/1473/2xzt.jpg)
(http://img580.imageshack.us/img580/4986/hfe0.jpg)
M.b.t. de opmerkingen over MDF, die nadelen zijn mij bekend maar spelen hier niet. Overigens lijkt het mij voor de treintjes ook niet best als je de baan bouwt in een vochtige omgeving.
-
" voor dingen met gecht " huh ?
-
Bart, ouwe sloper, wat heb je nou weer gedaan ;D
Mooie duidelijke foto's (y) gelukkig waren mijn vermoedens juist, deze lok is voorzien van de standaard Flm. rondmotor. Als er aan beide zijden geen speling op de as zit, is het gewoon een kwestie van nog een keer smeren.
Na een grondige schoonmaakbeurt, of lange tijd stilstand, is het niet ongewoon dat de lok in het begin iets vaker gesmeerd moet worden. Op de foto is wel te zien dat de collector schoongemaakt moet worden, deze moet mooi glimmen, komt de werking van de motor ten goede. De koolborstels hebben nog voldoende lengte, maar de veertjes hebben hun beste tijd gehad. Kun je nog gewoon nieuw kopen, fleischmann heeft de maten nooit veranderd.
Wat ik meestal doe is een drupje olie op de as doen, voordat ik het motorschild monteer. Daarna nog een drupje op alle tandwielen, daarna even proefrijden. Begint de lok weer te piepen, motor aan beide zijden opnieuw smeren.
Nou weet ik niet welke olie je gebruikt, anders morgen in Zutphen even een flesje Fleischmann olie kopen.
Groet, Roelof
Ben morgenmiddag trouwens ook in Zutphen, mocht je hulp op prijs stellen, pb mij even.
-
die collector heel voorzichtig met een wattenstaafje met wasbenzine schoonmaken
-
De koolborstels hebben nog voldoende lengte, maar de veertjes hebben hun beste tijd gehad. Kun je nog gewoon nieuw kopen, fleischmann heeft de maten nooit veranderd.
Is dat één geheel, koolborstel en veertje? Of zijn het twee losse onderdelen? Heb je een tip waar ik die het beste kan kopen?
die collector heel voorzichtig met een wattenstaafje met wasbenzine schoonmaken
Kan iemand uitleggen welk onderdeel op het foto'tje de collector is? Alvast bedankt.
-
Het schijfje in de rode cirkel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/coll_flm.png)
Koolborstels en veertjes zijn los te koop bij vrijwel elke modelspoorwinkel.
-
Die koolborstels op de foto, kunnen volgens mij nog wel verder mee. Die hoef je nog niet te vervangen. Hoogstens zou ik ze ontvetten.
-
Het schijfje in de rode cirkel:
Thanks. Ga ik volgend weekend mee aan de gang denk ik. Deze week even weinig tijd.
-
Bart,
Allereerst welkom in de modelspoor wereld...
Volg dit draadje al een tijdje, leuk dat oude spul van Fleischmann, wees er maar zuinig op. (y)
Gezien de leeftijd van de modellen en dat de koolborstels al geruime tijd in de (vettige)lok zitten, is het raadzaam om niet alleen de veren maar ook de koolborstels te vervangen.
In de loop der tijd kunnen de koolborstels "verzadigd" worden door olie en vet.
Het gevolg is dat na het schoonmaken van de collector deze weer snel vervuild kan raken.
Een erger probleem is dat er een vonkenspoor op de collector kan ontstaan waardoor de collector kan inbranden.
In dat geval kan de motor ook oververhit raken met alle gevolgen van dien.
Neem hier geen risico mee, vervang zowel de veer als de koolborstels.
De kosten zijn hooguit een paar euro, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Suc6
Willem.
-
Fleischmann motortjes kunnen heel wat hebben. Ik zie deze niet zo snel in rook op gaan. Maar goed, alles kan. Dus vervangen kan nooit kwaad.
-
Als je herstart met de hobby en je hebt probleem locs of treinstellen,dan kun je daar toch best een paar euro tegen aan mikken voor een "schone" start ;)
Dan begin je bedrijfszeker aan de hobby,ofwel op de goede voet ;D
-
Sowieso kosten koolborstels met veertje bijna niks. Als de zaak toch uit elkaar ligt, gelijk maar vervangen.
-
Is het raadzaam om niet alleen de veren maar ook de koolborstels te vervangen.
Ga ik doen. Zag op internet al dat die dingen niet veel kosten. Maar, het gaat nog wel even duren voor het zover is. Ben pas zondag weer in de gelegenheid om verder te gaan, helaas voor die tijd dan weer niet in de gelegenheid om ze te kopen. Of misschien even bestellen in een webshop.
-
Zo... het heeft even geduurd, een wat drukke periode achter de rug, maar vandaag weer verder gegaan met de trein en de baan.
De collector van de Burlington locomotief heb ik schoon gemaakt. Daarna de boel weer in elkaar en testen maar. Hij piepte/krijste nog wel, maar na een aantal rondjes op lage snelheid werd het al minder. Helemaal weg is het niet, het lijkt ook samen te hangen met bepaalde delen op de baan en de mate waarin ik de snelheid opdraai (bij laag tempo geen gekrijs, bij hoger weer meer). Maar... waar ik ook achter kwam, is dat als de loc warm wordt, het aandrijftandwieltje van het asje loopt en op de baan komt... oftewel, alle passagiers uitstappen en met bussen verder vervoeren want de loc rijdt dan (uiteraard) niet meer. Daar moet ik dus ook nog eens naar kijken.
Het idee van de baan krijgt ook steeds meer vorm. Nu nog op zoek naar "wisselschakelaars" en van die schakelaars waarmee je baanvakken kunt schakelen.
Tot slot nog een vraagje; ik heb nu ook onderstaand stukje rails. Wat is dat?
(http://img853.imageshack.us/img853/6726/el5a.jpg)
-
Dat is volgens mij een heel oude vorm van een regelbare weerstand. Daarmee kun je op het traject wat volgt een langzamere sneleheid bereiken ( Een soort Remweerstand.) werd gebrukt in combinatie met seinen.
Nee het is een ompool schakelaar.
-
Nee het is een ompool schakelaar.
Aha, dank je! Beetje lomp van formaat, maar past in het tijdsbeeld van deze rails en het overige materiaal, ga hem dus gebruiken.
-
Heb je al getest of je koppelingen goed geïsoleerd zijn, zag op een ander forum dat iemand met die F units plastic koppelingen moest plaatsen voordat hij in dubbel tractie kon rijden. Was wel een oudere variant dacht ik
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
quote: Tot slot nog een vraagje; ik heb nu ook onderstaand stukje rails. Wat is dat? :unquote
Hallo Buddo
Ik ben in het bezit van een stoomtreintje met dezelfde rais en (hand)wissels. Ik heb dit setje van mijn vader gekregen in 1957. Alles rijdt nog prima. Het "railsje" is een snelheidsregelaar. In de middenstand staat de trein stil. Je kan met de hendel zowel vooruit als achteruit de rijsnelheid instellen. De aansluitspanning werd geleverd door een 4,5 volt !! batterij. Destijds bekend ale een "platte batterij" (merk Witte Kat). Pas dus op met de spanning die je jouw trein aanbiedt.
-
Nou Fleischmann treinen kunnen over het algemeen 14 volt aan. Ooit had Trix een systeem met 4,5 volt batterijen. Maar dit type trein zie ik er niet bijliggen. Trix 4,5 volt locs hadden 2 assen. Het zou kunnen dat die rail toevallig van het merk Trix is. Toen had je de zogenaamde holle blikken rails die Fleischmann toepaste. Maar misschien hanteerde Trix dit systeem ook wel. Het Oost Duitse Piko bediende er immers zich ook van.
-
Ik heb het stukje rails er tussengezet en aangesloten op de trafo. En het is inderdaad wat je aangeeft... eigenlijk doet hij hetzelfde als de transformator (snelheid en rijrichting regelen). Maar... begrijp ik nu dat ik deze niet rechtstreeks op de transformator mag aansluiten?
Overigens heb ik hem denk ik niet nodig, zoek liever nog een paar (3) van die railtjes (zelfde type rails, dus met kartonnen onderkant) waarop je de transformator kan aansluiten en dan een paar van die schakelaartjes waarmee je een baanvak (heet dat zo?) kan aan/uit zetten. Ook zoek ik nog twee schakelaartjes om electrische wissels mee te bedienen. Mocht iemand iets weten... dan hou ik me aanbevolen.
-
Ik mijn locje ooit eens per ongeluk op 12 volt laten lopen (heel even). De Fleischmann motortjes zijn sterk en ze kunnen dit kennelijk (even aan). Hij heeft het overleefd.
Buddo: Het railsje kan je natuurlijk op een trafo aansluiten. Maar Mijn treintje mag echt maar 4,5 volt hebben. Ik heb de originele verpakking niet meer maar het treintje werd verkocht om te rijden met een batterij. Op 12 volt is het meer een super racetrein.
Ik heb ongeveer 9 maanden geleden de rails met de "kartonnen" onderkant op een treinenbeurs in Houten (provincie Utrecht) gezien. Ikzelf heb handwissels. Mogelijk hebben ze daar ook schakelaartjes uit die tijd.
Zuylen: De railsjes in deze draad zijn absoluut van fleischmann. Ikzelf ken geen holle metalen rail van fleischmann. Trix en Marklin hebben die wel gehad. Midden jaren'60 ben ik verder hegaan met Fleischmann-H0. Ik kreeg een duitse dieselloc "v100" en moest toen over naar de messing fleischmann rail op plastic bielzen.
Overigens is mijn locje een tweeassig stoomlocje. Niet gebaseerd op een werkelijk bestaande loc. Het locje kan ook met de hand voorbewogen worden . (Handig als de batterij op is).
Ik weet niet hoe oud de set van Buddo is. Ik heb recent gelezen in een modelspoorblad dat Fleischmann sinds 1952 treinen maakt. Daarvoor maakten ze o.a. blikken schepen. In WO2 warden ze gedwongen mee te werken in de Duitse oorlogsindustrie. Het schijnt dat mijn loc in 1955 op de markt kwam. Mogelijk daarom een verschil in de spanningslevering. (4,5 volt)... Een loc uit de begintijd...
-
Hier leuke info over de batterijtreintjes van Fleischmann.
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html (http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html)
Fleischmann begon in 1952 met 12 volt treinen op tweerail en die heeft Buddo.
Daarnaast kwam er ook een lijn voor 4,5 volt batterijtreintjes, zoals andere merken toen ook wel hadden. Ik heb nog een BUB 2200 uit die jaren die is bedoeld voor baterrijvoeding. Die was er ook in 12 volt uitvoering.
Op die pagina kan je ook zien dat er op den duur toch maar een speciaal 5 volt trafootje werd aangeboden. Bij een beetje intensief rijden ging je denk ik vrij snel door je batterijen. En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?
-
En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?
Meerdere tussenstanden in beide richtingen
-
Hier leuke info over de batterijtreintjes van Fleischmann.
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html (http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html)
Fleischmann begon in 1952 met 12 volt treinen op tweerail en die heeft Buddo.
En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?
Klopt, mijn locs zijn wel 12 volt, dat is geen probleem. Ondertussen heeft mijn oma in een helder moment (ze is wisselend dement) ook weten te vertellen hoe mijn opa aan de trein is gekomen en waar hij is gekocht. Het blijkt dat het is begonnen met de rood/bruine loc en de rails + trafo in 1958.
Bedankt voor de link trouwens, op het daar getoonde plaatje kun je zien dat de schakelaar zowel bij batterij als bij trafo kan worden gebruikt.
De schakelaar heb ik er tussen gezet, maar voegt niet veel toe als je ook een trafo hebt. Hij regelt de rijrichting en de snelheid, maar ja, dat doet de trafo ook al. Als ik het een beetje goed begrijp, zou je dus alleen als je twee lussen op dezelfde trafo laat rijden de snelheid en rijrichting van één van de lussen anders kunnen laten worden t.o.v. de andere lus.
-
Op die tekening staat dan ook een apart vijf volt trafootje zonder omschakelaar, speciaal bedoeld voor de batterijtreinen. Batterijen waren niet goedkoop en ik denk dat je ook vrij snel genoeg kreeg van die telkens lege batterijen. Bij een beetje intensief rijden werd de aanschaf van zo'n trafo al gauw interessant. Moest daar weer eerst geld voor komen natuurlijk.
Heeft verder niets met de 12 volt treinen te maken en de vraag is eerder waarom je opa zo'n omschakelaar had.
-
Op die tekening staat dan ook een apart vijf volt trafootje zonder omschakelaar, speciaal bedoeld voor de batterijtreinen. Batterijen waren niet goedkoop en ik denk dat je ook vrij snel genoeg kreeg van die telkens lege batterijen. Bij een beetje intensief rijden werd de aanschaf van zo'n trafo al gauw interessant. Moest daar weer eerst geld voor komen natuurlijk.
Heeft verder niets met de 12 volt treinen te maken en de vraag is eerder waarom je opa zo'n omschakelaar had.
Geen idee... daar kunnen we niet meer achter komen. Voor mij voegt hij niet zo veel toe, dus ik laat hem denk ik ongebruikt.
-
Ik zie het nou. Inderdaad voor batterijbedrijf. Ik wist niet dat Fleischmann dit ook produceerde? De lokjes kende ik wel, maar alleen voor 12 volt.
-
Even een tip voor wat betreft het smeren van de tandwielen, en de asjes waarop ze zitten; ouwe meuk goed verwijderen met een wattenstaafje, dan zie je direct of alles eraf is. Smeren doe ik met zuurvrije vaseline (uit het medicijnkastje), dit heeft als voordelen ten opzichte van olie dat het niet uitloopt, geen of minder stof aantrekt dan olie, en het heft (minimale) spelingen op.
-
De kogel is wel zo'n beetje door de kerk... ik denk dat ik op kleine schaal door ga met de treinenhobby.
Een plannetje voor een klein baantje (2 x 1 meter) is gemaakt. Ik heb nog rails over, maar geen ruimte meer, dus hier blijft het voorlopig even bij.
Een eerste huisje is gebouwd, grappig en ontspannend werk. Een paar andere huisjes liggen nog te wachten.
Gisteren op een mini-beursje in Joure geweest. Was leuk. Veel adviezen gekregen en wat dingetjes gekocht om mee te expirimenteren. En van mijn vriendin (die mee was) een dorpskerk(je) gekregen om in elkaar te zetten.
Nu zou ik graag echter wat extra dingetjes kopen zoals wat rijtuigen voor achter de Burlington set, een rangeer locomotiefje en wat goederenwagonnetjes. Maar ik heb geen idee wat nette prijzen zijn voor dit treinenspul. Is er iemand die bijvoorbeeld via persoonlijk bericht wat adviesjes zou kunnen geven? Of hoe kan ik er een beetje achter komen wat nette prijzen zijn?
-
Als je nieuw wil betaal je dewinkelprijs. Bij gebruikt de prijs die je het zelf waard vind.
Is ook afhankelijk van het merk en type wagon en of deze veelvuldig worden aangeboden of vrij zeldzaam
-
Als je nieuw wil betaal je dewinkelprijs. Bij gebruikt de prijs die je het zelf waard vind.
Is ook afhankelijk van het merk en type wagon en of deze veelvuldig worden aangeboden of vrij zeldzaam
Nieuw is voor mij sowieso geen optie, het moet een beetje low budget blijven, een geldboom staat hier niet in de tuin en de trein is geen prioriteit. Ik denk dus eerder aan tweedehands, via beurzen of marktplaats.
Mijn ervaring met marktplaats is dat mensen altijd wat te hoog inzetten/vragen en dat je er altijd nog wel wat van af krijgt. Heb nu met twee mensen contact gehad en die reageerden dat dingen echt niet onder de vraagprijs weg gaan. Tja, en dan ga ik twijfelen of het misschien bij de treintjes anders gaat. En het helpt natuurlijk niet dat ik geen idee heb wat dingen waard zijn.
Ik kijk bijvoorbeeld naar een Fleischmann 4225 (een rangeerloc 261? heet dat zo?). Daar staan er genoeg van te koop en de maat past goed bij de baan die ik in gedachten heb.
Of ik heb gekeken naar een paar Silberling rijtuigen van Fleischmann. Die passen qua kleur mooi achter de Burlington loc combinatie.
Zoals je merkt zoek ik niet een bepaald thema of land... als het maar niet te modern of niet te oud is (geen stoom) en mij aanspreekt dan is het goed. Overigens is een originele verpakking niet nodig.