BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fedor op 13 October 2013, 15:08:21
-
Het valt me op dat de markt voor aandrijfwielen voor stoomlocomotieven worden gedomineerd door slechts twee aanbieders en dat je voor een paar wielen al snel vrij veel geld kwijt bent.
Ik ben eens gaan rondvragen bij wat metaaldraaiers en ik heb eens wat geëxperimenteerd met 3D-printers en ik verwacht dat het prima te doen moet zijn om voor ongeveer de helft van de prijs wielen en assen te produceren. Voordat ik die uitdaging oppak ben ik echter wel benieuwd naar de vraag naar dit soort onderdelen.
Kort over de wielen: de velg zal van roestvrij staal zijn. Schaal H0. De assen kunnen voor verschillende spoorbreedten worden gefabriceerd. Het binnenwerk wordt van plastic (PVA en PLA) en de wielen zijn daarom beiden geïsoleerd van de assen. Ik wil werken met een aantal standaard maten, van 8mm tot 25mm in stapjes van 0,5mm. Er zullen per maat verschillende typen binnenwerk beschikbaar zijn en binnenwerk kan worden ontworpen op aanvraag.
En dan mijn vraag aan jullie:
- maak je wel eens gebruik van de wielen van Romford/Markits of Alan Gibson?
- zou je geïnteresseerd zijn in de wielen die ik boven beschrijf, gesteld dat ze €3,50 per paar+as kosten (inc BTW, in de voorverkoop)?
- welk spoorbreedte rij je?
- welke maat zou je willen hebben?
-
dit klinkt erg mooi, ook wel knap ambitieus. Interessant is het zeker! het gaat als ik het goed begrijp om gedraaide rvs wielbanden op een gegoten plastic kern?
-
Tsja, klinkt goed. Op zich zijn er natuurlijk meer aanbieders van wielen dan alleen markits, alan Gibson en scalelink. Dat neemt niet weg dat el cheapo wielen op maat altijd welkom zijn. Doe mij ze maar in h0 voor een flinke rits Nederlandse stoomlocs zoals bijvoorbeeld de Rhijnboog ;D
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Je hebt ook nog o.m. Weinert. Deze is nog duurder dan de door jouw genoemde bedrijven, maar levert wel de beste wielen. Mijn ervaring met de in mijn ogen goedkope wielen van Romford en Alan Gibson dat ze waggelen. Ook zit er nog teveel "afval" aan de achterzijde. Weinert wielen zijn veel beter gemaakt. Toch typisch weer: bij de Britten is de prijs het belangrijkst, bij de Duitsers volgt de prijs op de kwaliteit.
Goed intitiatief, alleen ben je er met de productie dus niet alleen. Het moeilijkste is de kwaliteit. Ik verwelkom ook meer producenten. Er zijn er inderdaad te weinig. Er is ook nog KBscale, maar daar hoor je na bestellen weken niks van. Hij maakt leuke, aparte wielen, maar toch ook met waggel. Maar goed, zaken doen met iemand die niet reageert na bestellingen (elke keer) doe ik dus niet.
Ik wil graag 8 mm wielen op 1,5 mm as met 8 spaken, waar ook nog een 0,6 mm aansluiting tussen twee spaken voor een koppelstang op zit. Kun je dat leveren, heb je aan mij een klant!
-
@Sven: Weinert kende ik inderdaad nog niet, mijn hemel wat een prijzen.
Je noemt een as dikte van 1,5mm - ik was misschien wat te simpel gedacht uitgegaan van 3,2mm - dezelfde diameter als de assen van Romford en Gibson maar een andere maat kan uiteraard ook en is wellicht realistischer. Ziet iemand daar nog bezwaren?
@Tomasso: Welke maten moeten die wielen hebben? Als je foto's van de wielen hebt wil ik wel alvast proberen om het binnenwerk te ontwerpen.
@Floris: De banden zijn inderdaad gedraaid RVS maar het binnenwerk wordt geprint PVA (of wellicht PLA), niet gegoten. Printen heeft lagere opstartkosten en daardoor is het mogelijk om kleinere series rendabel te maken. Ik hoop volgende maand mijn eigen printer aan te schaffen waarmee ik meer klein-serie producten wil gaan maken. Zelf ben ik nogal weg van de grote Afrikaanse Garratts, ook geen al te courante modellen in de modelspoorwinkel.
Mag ik vragen hoeveel wiel-paren jullie op jaarbasis aanschaffen?
-
Ik moet nog eens 18 spaaks wielen met een diameter van 22,75mm aanschaffen voor een projectje. standaard NS 8 dubbelspaaks wagen/rijtuigwielen diameter 11,5mm zou ik ook wel willen kopen, en worden denk ik sneller gekocht dan locwielen. Ik rijd H0. Nu hangt er bij de wagenwielen wat achter. MK Modelbouwstudio's maakt mooie en correcte spaak(wagen)wielen, maar MK is een en al ellende om van te bestellen. Ik mijd hem en koop schijfwielen van een betrouwbare leverancier, al heb ik liever spaakwielen op sommige wagens.
Je kunt nog zo'n mooi product voor een mooie prijs op de markt brengen, maar als je tig emailtjes en drie telefoongesprekken moet hebben voordat je krijgt waar je voor betaald hebt, dan verkoop je weinig. Wees dus berijd om ook veel tijd te stoppen in het op tijd beantwoorden en versturen van bestellingen. Daar win je veel klanten mee, want van beide kleinseriefabrikanten in NL heb ik bagger service gehad en dan ga je ergens anders kijken.
Helaas is de markt voor locwielen niet echt groot. Een asmaat van 2mm ben ik ook vaak tegen gekomen. de asmaat 3,2mm is een Engelse maat en is eigenlijk 1/8", ongeveer 3,18mm. van de locassen die ik hier heb heeft mijn Werps NS 5300 2,00mm assen en een paar wielen bedoeld voor 1:64 met 3,00mm assen.
Verder zoek ik het volgende in (loc) wielen:
- Goede verfhechting
- Het moet tegen een stootje kunnen
- Geen nabewerking met speciaal gereedschap nodig
- Redelijk fijn, oftewel spaken niet super dik en hebben de juiste vorm, oppervlak is redelijk glad.
- Geen contragewichten, want dat is afhankelijk van loc(sub)series en varieert ook met drijf- en aangedreven wielen
Groet,
Rick
-
Idd het slingeren van lokwielen is het grootste probleem.
Ik zoek nog drijfwielen voor de 1300/1700 en voor de platluis.
klanten die losse wielen kopen zijn meestal op zoek naar mooie gedetaileerde wielen.
het lijstje met eigenschappen van Rick sluit ik mij bij aan.
gr Jan
-
En dan mijn vraag aan jullie:
- maak je wel eens gebruik van de wielen van Romford/Markits of Alan Gibson? Ja.
- zou je geïnteresseerd zijn in de wielen die ik boven beschrijf, gesteld dat ze €3,50 per paar+as kosten (inc BTW, in de voorverkoop)? Ja.
- welk spoorbreedte rij je? 16,5mm
- welke maat zou je willen hebben? Op dit moment 20mm met 15 spaken met 1/8" as. 12 assen wil ik wel.
Misschien heb je hier nog iets aan: de oude Sharman wielen range zit nu - volgens info uit 2011- bij Phoenix Precision Paints (Mr. Stapleton) die er nagenoeg niets mee doen. Sharman heeft een heel uitgebreid gamma aan wielen, veel uitgebreider dan Gibson en Markits bij elkaar opgeteld. Deze wielen zijn een paar keer van eigenaar verwisseld en nu al jaren nauwelijks meer verkrijgbaar. Gezien de prijsstelling bij AG en Markits e.a. ben ik bang dat de voorgestelde E3,50 wat aan de lage kant is.
Leen.
-
Vraagje, spoor 0 wielen, zou dat ook mogelijk zijn???
De "markt" hiervoor zal minimaal zijn, dat zou betekenen geen serie, maar alleen voor die enkele zelfbouwer die een speciale lok wil maken. Nu zitten de spoor nullers vast aan wat er is, dat wil zeggen meestal slaters wielen. Of wat er zo af en toe "over" is van Duitse loks.
-
Jan, we hadden het gister over wielen. Het merk waar ik niet op kon komen is hier genoemd, Sharman. Misschien dat die smalle wielen die je nu hebt, Sharmans zijn.
-
Een wiel bestaat eenvoudig gezegd uit een naaf, een wielband en wat spaken. Maar dat betekent niet, dat je door dat te tekenen en te printen automatisch echte wielen produceert. Elk wiel voor elk model is anders en dat werd bij het voorbeeld bepaald door het gewicht, de snelheid, het bouwjaar, het type aandrijving etc. Een spaakwiel voor een Hippel is heel wat anders dan voor een stoomlok, hoewel ze misschien dezelfde hoeveelheid spaken en diameter hebben. Dat betekent, dat je heel veel modellen zou moeten aanbieden en daarmee de aantallen per model heel laag zullen zijn. De vraag is of je daarmee financieel uit kunt.
Roestvrijstaal is leuk voor het grote voorbeeld, maar in model bereik je betere resultaten met nikkelzilver als wielband.
dirkjan
-
Jan, we hadden het gister over wielen. Het merk waar ik niet op kon komen is hier genoemd, Sharman. Misschien dat die smalle wielen die je nu hebt, Sharmans zijn.
Ik had ook al een Aha momentje ;D
Jan
-
Roestvrijstaal is leuk voor het grote voorbeeld, maar in model bereik je betere resultaten met nikkelzilver als wielband.
Kun je dat nader verklaren? In Engeland zijn er diehards die zweren bij stalen wielen op stalen rails, en dan nog niet eens roestvrij.
-
Ja, en ook stalen rails, alles vanwege de trekkracht.
Sorry, dit was al gezegd. :-[
Leen.
-
Kun je dat nader verklaren?
Praktijkervaring van mij en andere Fremo collega's met omgebouwde wielen op RP25 (code 110 of 88) van nikkelzilver laat zien dat deze:
1. veel langer van vervuiling verschoond blijven (dagenlang fremobedrijf zonder schoonmaken)
2. veel beter stroom geleiden
3. voldoende trekkkracht hebben voor 80-100 assen op de hoofdlijn (radius 2 meter en meer)
Bij mij komt er niets anders meer onder als nikkel zilver wielen.
dirkjan
-
1. veel langer van vervuiling verschoond blijven (dagenlang fremobedrijf zonder schoonmaken)
2. veel beter stroom geleiden
Vergeleken met wat? Roestvrij staal? Waar haal je die dan vandaan, want roestvrij stalen wielen zijn niet bepaald een gangbaar product.
De bovengenoemde Engelsen beweren juist dat staal op staal veel beter schoon blijft. Wat de stroomgeleiding betreft speelt dat bij de wielen nauwelijks een rol, omdat de stroom door de wielen maar een heel korte weg hoeft af te leggen. En bij de rails kun je gewoon meer aansluitpunten maken.
Overigens is de geleidbaarheid van nieuwzilver ook niet bepaald geweldig, in ieder geval veel minder dan van koper of messing.
-
een Roco lok met messing wielen (met zo'n mooie zwarte laag erop en vernikkeld) geleidt veel slechter stroom en wordt veel eerder vies. Als je wielen van hetzelfde materiaal zijn als de rails heb je de minste contactproblemen. Dus messing wielen op messing rails, rvs wielen etc.. Aangezien de meeste rails NS is tegenwoordig, afijn maak de zin maar zelf af.
Dirkjan
-
Ik denk dat je bij RVS wielen op nieuwzilver rails ook geen problemen krijgt. Ik heb het nooit geprobeerd (en jij kennelijk ook niet :)) maar ik kan me niet voorstellen wat daar mis kan gaan.
Messing wielen is een bekend probleem, daar heb ik ook geconstateerd dat die heel snel vervuilen.
-
Ik ben niet echt overtuigd van de verouderde technieken die in de UK voor modelbouw doorgaan. Wat dat betreft is het continent tegenwoordig op scenerygebied en aandrijvingen etc veel verder ontwikkeld. RvS is ook zo'n heilige graal uit de 70er jaren. Ik hou t liever bij bewezen betrouwbare techniek als NS wielen :)
-
De "verouderde technieken" waar je t over hebt zijn de stalen (gewoon staal dus, roest ook echt, elk najaar je locs tectyleren) wielbanden van alan gibsons? Dat nikkelzilver goed werkt weet ik, en versleten messingwielen niet goed werken weet ik ook, maar wat is nou je slechte ervaring met rvs?
-
heel eenvoudig: slechter contact met nikkelzilver rails als bij nz-wielen
-
En welke wielen hebben dan rvs wielbanden? Ik zou het toch wel es in de praktijk willen zien.
-
Falkenberg, ik heb het idee dat je een beetje om de hete brij aan het heendraaien bent.
Eerst vraag ik of je nieuwzilver hebt vergeleken met RVS, dan begin je ineens over messing.
Dan suggereer ik dat je ook geen ervaring hebt met RVS, en die bewering spreek je niet tegen.
En nu vertel je dat RVS slechter contact geeft dan nieuwzilver. Maar is dat een ervaringsfeit, of veronderstel je dat maar?
-
Ik weet niet wat jullie doen, maar ik slaap na 11-en hoor. Ik heb meerdere omgebouwde loks op rvs wielbanden kunnen vergelijken met hun tegenhangers met ns of (originaal)messing wielen. Ze werden eerder vuil en hadden slechter kontankt als dezelfde loks met nikkelzilver wielbanden. De loks werden in modulebedrijf ingezet, dus honderden meters baan die door de loks vele malen werden afgelegd. Dus echte praktijkervaring zeg maar 8) En zoals altijd: YMMV
dirkjan
-
Ik weet niet wat jullie doen, maar ik slaap na 11-en hoor.
Ik ook. :)
Maar goed, het is eindelijk duidelijk, je hebt dus ervaring met RVS wielbanden.
Rest me nog één vraag: welke fabrikant maakt die, of zelf gemaakt?
-
De wielbanden waren door een kleine fabrikant (eenmansbedrijf) op bestaande wielen gedraaid. Bedrijfje Bestaat volgens mij niet meer.
-
Ondanks deze discussie blijf ik bij RVS omdat mijn leverancier helemaal geen Nickel Zilver doet en ik ga voor een lagere prijsklasse. Ik hoorde op hele andere fora en van andere geïnteresseerden dat zijn met even zoveel ervaring weer zweren bij RVS...
Back on topic: wie is er op zoek naar welke maat, en hoeveel wielen heb je nodig? En welke asdikte is het mooiste/handigst?
Zoals ik geloof ik al aangaf kan het binnenwerk in zeer kleine series worden geproduceerd dus wie heeft er nog bijzondere wensen op dat vlak?
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de krukpennen die jullie het liefst willen gebruiken.
-
Hallo Fedor,
Leuk initiatief!
De ultieme droom is het helemaal zelf kunnen bepalen van het binnenwerk van de wielen.
Een Garrat heeft vaak andere spaken dan een Duitse tenderlok, ook als de diameter en het aantal spaken gelijk zijn.
Zou dat mogelijk kunnen zijn?
Ook de asdiameter is niet altijd gelijk. De assen in Engelse modellen zijn mij te groot.
Groet,
Tjalling
-
@Tjalling: Ja dat kan wat mij betreft allemaal en het kan in verschillende smaken.
- ik zal zelf een aantal basisvormen ontwerpen
- als je iets heel specifieks hebt ontworpen dat je niet met anderen wil delen dan reken ik daar extra kosten voor
- als je iets heel specifieks hebt ontworpen dat je beschikbaar stelt voor de andere klanten dan reken ik daar geen extra kosten voor
- als je wil dat ik iets specifieks door mij wil laten ontwerpen dan reken ik ook geen kosten mits je een minimaal aantal van me afneemt.
overigens zal ik in de opstartfase zeker rekening houden met wat breder gedragen wensen omtrent het binnenwerk.
-
Ik heb hier wielen liggen waar ik er nog wel een paar van wil.
kan ik deze als voorbeeld bij je afleveren?
Het zijn sharman wielen, een firma die dus niet meer bestaat.
gr Jan
-
@Roadster36 - welke maat zijn de wielen? Aangezien de bestelling van de wielbanden de grootste investering is, ben ik eerst aan het kijken van welke maat ik er het meeste af kan zetten.
-
24,5 mm is voor de ns 1300/1700
-
@Roadster36: mijn metaaldraaier kan een maximale diameter van 24mm aan, minus de flens is 23,5 dus mijn maximale wielformaat.
-
Het zal eens wel meezitten... ;D
-
PFFFF bij het eerste de beste voorstel haak je al af
-
@ Roadster36: Goed punt, ik pak mijn gereedschapskoffer, fiets naar China en ga de machine van mijn metaal-mannetje gewoon aanpassen zodat jouw wielen ook gedraaid kunnen worden!
;-)
-
Lieve mensen, ik heb met google forms een korte enquete gemaakt om de animo te peilen. Zou iedereen die geïnteresseerd is deze willen invullen?
https://docs.google.com/forms/d/1C0JsBWOtVOsvRsmd6lKZTzt1HMjEP8Ek89mAxXadfco/viewform (https://docs.google.com/forms/d/1C0JsBWOtVOsvRsmd6lKZTzt1HMjEP8Ek89mAxXadfco/viewform)
-
Hmmm, ook ik moet dan afhaken, want de wielen van een Rhijnboog zijn ook al groter...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Het lijkt me juist interessant dat je wielen kan maken die niemand anders maakt, boxpok wielen bijvoorbeeld. Voor die 3 euro verschil met een setje van Romford of Gibson ga je toch al die moeite niet doen? Hoeveel wielen heb je nou uiteindelijk nodig per project.
-
Ik heb het formulier ingevuld, maar als ik op "verzenden" druk dan gebeurt er niets.
Leen.
-
Fedor,
Mijn opmerking was niet zo lullig bedoelt hoor.
Maar zoals je al ziet uit de reacties van Tomaso en Ingenium en mij willen we Nederlandse wielen.
Dus als je serieus wielen wil maken hoop ik dat je wielen maakt voor Nederlandse stoomloks.
Wielen voor Engelse loks behelpen we ons nu al jaren mee.
Houdt meestal in dat wiel diameter en of vorm van spaken niet klopt.
Ook het aantal spaken is meestal onjuist bij Engelse wielen
Bijvoorbeeld voor de 3300 zijn geen juiste wielen te vinden.
Ook 1300/1700 , rijnboog is een drama
Dus gelijk roepen dat kan niet is niet de juiste weg, de meeste Nederlandse stoomloks hebben nou eenmaal grote wielen.
Voor de bekende lokseries zijn er al wel wielen zoals voor de 6000,6100,3700
Volgend probleem voor jou is dat er onder de meeste loks maar 6 dezelfde wielen zitten.
Dus aanvraag van grote hoeveelheden kun je niet verwachten.
Wil je dat wel ga dan in gesprek met kleinserie fabrikanten.
Gr Jan
-
Fedor,
Is die maximale diameter alleen afhankelijk van de mogelijkheden van de draaier?
Zo ja, zou je voor grotere diameters met een andere draaier in zee willen gaan? nee, ik kan niet draaien, maar misschien dat dit een mogelijkheid is die onderzocht kan worden, zodat iedereen verder komt
Groet,
Tjalling
-
Hmmm, ook ik moet dan afhaken, want de wielen van een Rhijnboog zijn ook al groter...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
een rhijnboog heeft kleinere wielen dan een 1300/1700 dus met die 23,5mm gaat dat best.
-
Bijvoorbeeld voor de 3300 zijn geen juiste wielen te vinden.
Ha Jan,
Die wielen die ik heb van ScaleLink zijn exact op schaal en hebben het goede aantal spaken (mocht je ze nog zoeken), voor de rest heb je natuurlijk gelijk ;D
Maarre, Floris, heb jij de maten van de wielen voor de Rhijnboog, want dan wil ik wel een setje bestellen...
Gr.
Tom.
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
2016mm net als de hsm 800.
-
als je de maat niet eens weet, waarom roep je dan dat rhijnboogwielen niet gaan lukken? ::)
Met 23,5mm kun je alles tot net boven de 2 meter maken, dan mis je alleen de 1100 (2140) 1300/1700 (2134) 1500 (2100) en 2100 (2140) (maten even uit mn hoofd)
Ik kan hier zo gauw de waldorp ff niet vinden dus dubbelcheck het desnoods even, maar volgens het werkspoor-boek heeft een 1900 wielen van 2016 mm, dat is 23,2mm. Zover ik weet is die maat gewoon overgenomen van de hsm-boog (1600-serie hoge nummers) die weer werd overgenomen van de rhijnbogen. K zie net dat t ook gewoon op wiki staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1600_%28stoomlocomotief%29
Als ik op de foto tel kom ik uit op 20 spaken.
-
Als ik op de foto tel kom ik uit op 20 spaken.
Ikke ook! ;D
-
mooi, dan zal t wel kloppen, jij hebt dr voor geleerd ;D
-
Met de Waldorp in de hand
heb ik ineens verstand van NS stomers ;D
1100: 2150mm
1300: 2150mm
1500: 2150mm
2000: 2150mm
2100: 2100mm
Gegevens kunnen wat verouderd zijn ;) ik heb de 3e druk uit 1946
Groet,
Michel
-
@St00mboy: Waarschijnlijk heb je een verplicht veld niet goed ingevuld, bijvoorbeeld je emailadres. Scroll naar boven en zie bij welk veld de rand rood is en er een foutmelding staat.
-
Bij het aantal wielen had ik het aantal paar wielen neer gezet dan alleen een aantal.
Nu staat er 6, maar zijn dat 6 wielen of 6 assen?
Nu werkt het trouwens wel.
Leen.
-
(bijna)Helemaal vergeten....
Deze stond ook nog in mijn wielen leverancierslijstje: een adres van een producent van zeer fraaie wielen: Modellbahnwerkstatt Witteyer (http://www.witteyer.de/).
Als ik die prijzen zie.....
Als je daar onder blijft en de kwaliteit is goed, dan heb je nog een potentiële klant. ;D
-
Het lijkt me juist interessant dat je wielen kan maken die niemand anders maakt, boxpok wielen bijvoorbeeld.
Of Léonard-wielen voor onder een enkele 2100... ;D
-
(bijna)Helemaal vergeten....
Deze stond ook nog in mijn wielen leverancierslijstje: een adres van een producent van zeer fraaie wielen: Modellbahnwerkstatt Witteyer (http://www.witteyer.de/).
Als ik die prijzen zie.....
Als je daar onder blijft en de kwaliteit is goed, dan heb je nog een potentiële klant. ;D
Die geeft juist aan op zijn site leverproblemen te hebben.......
-
Spannend draadje, hoor. Ik houd de chips en cola binnen handbereik.
en ik ga voor een lagere prijsklasse.
Ai. Ga voor een goed product. Goedkoop is duurkoop etc. Wielen van 3 Euro voor een set vertrouw ik ondertussen niet meer. Ze waggelen altijd. De duurdere wielen dus niet.
-
denk inderdaad dat wielen waggelen omdat ze goedkoop zijn, niet om hoe ze gemaakt zijn. Daarom moeten wielen ook in een doorzichtige verpakking zitten, kunnen ze zelf op hun prijsje kijken of ze moeten waggelen of niet.
-
;D ;D ;D (y)
-
Hahaha ;D Jij bent goed bezig Floris!
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
ja, ik maak vrienden. (y)
-
Zonder meer. ::)
We zullen wel zien.
-
Waggelende wielen kun je altijd hier nog voor gebruiken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/k003.jpg)
Schaalmodel is van AMF87 (http://www.amf87.fr/2cvazu.htm)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2cv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2cv.jpg)
Origineel.
Plaatje komt hier (http://aforum.2cv-legende.com/viewtopic.php?f=30&t=3569) vandaan.
;D ;D
-
...ziezo... ik ben de laatste maanden flink aan het ontwikkelen geweest en dit is het resultaat:
(https://lh3.googleusercontent.com/-bj3URjfQqbs/UwSe1T8CcGI/AAAAAAAAAm0/r2j9zF4hfnQ/w1131-h848-no/P1000582.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-qyet3yoWM2U/UwST7bf-G5I/AAAAAAAAAkw/KlqF2RsyqTc/w1131-h848-no/P1000570.JPG)
De wielen bestaan uit een stalen velg, mat zwart afgewerkt. De flens is ongeveer 0,5mm hoog. De kern is een acryl kunststof die in de stalen kern wordt gedrukt. De as is eveneens van staal, aan de uiteinden vierkant. De wielen worden - zoals de Gibsonwielen - op de as geklemd maar door de vierkante aseinden gaat het kwarteren net zo eenvoudig als met de Markits-wielen.
De geleidingscapaciteit heb ik nog niet exact kunnen meten maar met wat eenvoudige testjes heb ik in ieder geval kunnen vaststellen dat de wielen goed geleiden.
De productiemethodes die ik nu gebruik maken het mogelijk om kleinere aantallen te fabriceren dan ik aanvankelijk dacht. De velgen hoef ik niet per duizend te bestellen dus dat maakt het eenvoudiger om kleine series te maken en specifieke maten te maken.
Het project is nog niet af: de verhouding tussen kern en velg is nog niet goed, vandaar dat je op de foto's hier en daar een gebogen spaak ziet. Het ontwerp moet ook nog iets worden verbeterd om de assemblage van de wielen te vergemakkelijken. De asjes zijn wat dikker dan verwacht waardoor ze niet goed in de lagertjes draaien. Daar ga ik dus nog mee aan de gang.
-
Hoi,
Zonder direct als negatieveling en afbrander te willen overkomen, is mijn mening: Bagger... :'( :'(
Grtzz,
Karst
-
Tsja, zoals Karst ook al aangeeft.
Dit zie ik niet eindigen als een plausibel product, ik denk dat je beter af bent met de
producten die reeds op de markt zijn, het vergroten van het contragewicht in een wiel
met bijvoorbeeld styreen lijkt mij een veel beter i.c.m. een bestaand product.
Lees: "Het wiel opnieuw uitvinden"
Gr.
Robbert Jan.
-
Zonder direct als negatieveling en afbrander te willen overkomen, is mijn mening: Brandhout
Wiel moet glad zijn en zeker niet zoals hier. Dit gaat een partij vuil vasthouden...
-
Is het handwerk of wordt elk exemplaar zo? ???
-
Haha, dat zijn nog eens opbouwende kritieken waar ik mee verder kan!
Met een minuutje per wiel, een Dremmel en een fijn vijltje of slijpsteen is de wielband al snel een stuk verbeterd:
(https://lh5.googleusercontent.com/-YKvV2JOo4SE/UwTBK__Ov2I/AAAAAAAAAoY/Tju6rYCGZTw/w1131-h848-no/P1000588.JPG)
Perfect is het nog niet maar als voorbeeld...
De vergelijking: links een wiel van Gibson, rechts mijn wiel. Ik zie ook wel dat het Gibson-wiel veel gladder is en er afgewerkter uitziet maar niet persé realistischer.
(https://lh3.googleusercontent.com/-wGGUT_oLNh8/UwTBLqq5-xI/AAAAAAAAApg/l3zgAIgyfVQ/w1131-h848-no/P1000591.JPG)
Ik ga al met al gewoon door want ik heb er toch vertrouwen in dat deze wielen in ieder geval voor mijn eigen project de beste keuze zijn.
@René: nee het komt allemaal uit een 3D-printer. De assemblage en afwerking zal wel handwerk zijn...
-
Het is jammer om te zien dat met dit soort projecten het hele idee van 3D printen onderuit wordt geschoffeld. Er is heel veel mogelijk, maar afhankelijk van de gebruikte provider kent de techniek zijn beperkingen. Dat is hier helaas niet onderkend.
-
Hallo Fedor,
Ik vind het indrukwekkend wat je voor elkaar hebt gekregen, ben het echter wel met de voorgaande posters eens dat dit niet de weg lijkt te zijn naar goede wielen.
Het materiaal van de banden lijkt te zacht en te onregelmatig om betrouwbaar ingezet te kunnen worden. De naven lijken, zeker in geval van spaakwielen, te zwak en te flexibel voor de krachten die ze moeten kunnen verwerken.
Verder verwacht ik problemen met ontsporingen als de flenzen zo rafelig zijn als op de foto.
De materialen die je nu beschikbaar hebt lijken niet de eigenschappen te hebben die nodig zijn voor goede wielen. Wellicht dat een wat stijvere kunststof geschikt is voor het maken van de naven. De wielbanden zou ik bij de huidige stand van de techniek eerder (laten) draaien dan printen.
@Spoors: Deze post schoffelt helemaal niets aan het idee van 3D-printen, maar laat zien wat sommigen kunnen maken met deze techniek. Het ontwerp ziet er veelbelovend uit, de gekozen uitvoering lijkt in dit geval nog niet te leiden tot een goed product.
Berichten waarin prototypes worden getoond, en gefundeerd commentaar geleverd wordt zijn waardevoller dan het zoveelste reclame-blaadje waarin staat dat 3D-printen de volgende revolutie is. Zowel producenten als consumenten moeten leren met nieuwe techniek om te gaan. Daarbij helpen projecten als dat van Fedor.
@Fedor: Succes met je volgende pogingen, laat je niet uit het veld slaan door bovenstaande kritiek.
Groet,
Tjalling
-
Tja, de weg naar succes is geplaveid met mislukkingen ;)
Ik denk dat de ervaring die je met het uitzoeken hiervan opdoet, je alleen maar helpt naar de volgende verbeterde variant. De fijnheid van de wielen en de bedrijfszekerheid van geprint metaal kunnen je parten spelen, net als de stijfheid van het printmateriaal van de spaken. Ik vrees, dat op den duur dit niet gaat houden, met uitzondering van bij vitrinemodellen. Dus al met al een goede stap, ervan leren en naar de volgende poging lijkt me zo. Succes daarmee.
dirkjan
-
Totaal onbeknd met 3d printer kan ik enkel maar zeggen als men dingen nooit probeert dan weet men ook niet of het kan en hoe dit het beste kan.
Met vallen en opstaan leer je vaak het beste.
Dat iets niet is wat een prof bedrijf laat zien dat is logisch,maar dat wil niet zeggen dat er nooit alternatieven voor kunnen komen.
Zodra de avonturier en amateur stopt met proberen,zal er op welke schaal ook nooit geen vooruitgang worden geboekt die voor sommige mensen belangrijk kan zijn.
Kortom ga lekker door en wie weet worden sommige hier door toekomstige resultaten wel erg stil (y)
Succes met je testen en resultaten ;)
-
@Dirkjan, Floris en Tjalling: dank voor de bemoedigende woorden. Ik ga zeker lekker door. Leren doe je niet door iets in één keer goed te doen en het is een hobby dus hoe meer tijd ik ermee zoet ben des te beter denk ik altijd maar.
Maar verbaasd was ik wel: kennelijk zijn er mensen die heel erg boos worden als iemand iets probeert en dat niet in een keer goed doet.
-
Als je de wielbanden hebt laten printen dan valt dit mij heel erg mee eigenlijk. Zodra de techniek verder gaat wordt dit zeker een optie. Nu heeft het wat nabewerking nodig (slijpen en polijsten). De spaken ook in metaal laten printen en een isolerend laagje tussen spaken en wielband is wellicht een optie?
Mvg,
Robert
-
He Fedor.
Toppie, (y) ga zo door en laat je niet gek maken door de rest.
Wie niet waagt, wie niet wint.
Wie niet vraagt, wie niet weet.
Robbert-Jan en Karst, jullie zijn verwent door ome Piet... ;D ;D ;D
-
Ach Tjalling, ik reageer op het feit dat dit wordt aangekondigd als spaakwielen van een nieuwe producent. Er vallen termen als ontwikkeling, productiemethoden en kleine series. Als het gewoon een probeersel van een hobbyist was geweest, had je van mij niks gehoord.
-
Fedor, gewoon doorgaan (y) en ik hoop dat je de wielen goed rond kan krijgen en dat het materiaal van de spaken sterk genoeg zal blijken te zijn.
Leen.
-
Ach Tjalling, ik reageer op het feit dat dit wordt aangekondigd als spaakwielen van een nieuwe producent. Er vallen termen als ontwikkeling, productiemethoden en kleine series. Als het gewoon een probeersel van een hobbyist was geweest, had je van mij niks gehoord.
Begrijpelijk.
De presentatie als "producent" maakt (terecht) verschil bij het beoordelen. Ik heb dat niet al te serieus genomen bij mijn reactie.
Gelukkig verdwijnen producenten met niet-zo-heel-erg-mooie producten meestal vrij snel weer uit beeld. ;D
Groet,
Tjalling
-
Als je nou meteen de foto's toont met het vijltje er langs gehaald oogt het al stukken beter. Ik had zelf de foto's van eerder vandaag helemaal nooit laten zien als ik jou was.
Waarbij ik me dan wel meteen afvraag: hoe zorg je dat ze aan een bepaalde norm voldoen? Wordt erg lastig met vijltjes en boormachines.....