BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: eemstede op 30 September 2013, 19:08:10
-
De Mehano-Boeing is eigenlijk een goed model; rijdt in 1:87 net zo als in het echt.
Daarnaast is het - vergeleken met veel andere modellen - een nogal lompe bak.
Toch heeft die wel zo zijn bekoring - en zijn aanhangers.
En je kunt soms voordelig aan zo'n model komen, wat dan weer aanleiding is om ermee aan de slag te gaan. Meestal is dat een schilderbeurt, maar misschien zijn er ook wel modelbouwers onder ons, die ermee aan de slag gegaan zijn, zodat er nu ook 4- of zelf 8-assers rondrijden.
Dus wellicht is het aardig om al die kleurrijke trams en verbouwingen eens bij elkaar te hebben.
Ik wil de aftrap doen.
Heb er 5; 4 staan in de grondverf, voor een schilderbeurt. Ik ben er daarbij nog niet uit, of ik ze allemaal hetzelfde uiterlijk geef of dat ik wat ga experimenteren.
(en nu ik gisteren gemerkt heb hoe snel mr Muscle werkt, is het altijd weer weg te poetsen ::)).
Nr. 5 is door de vorige eigenaar in een Karlsruher variant omgetoverd; die laat ik voor het moment zo en toon ik jullie, als eerste bijdrage. Hopelijk volgen vele !Ik ben benieuwd !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190470.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190470.jpg)
Frank.
-
Haha, leuk. Tweedst! ;D
Ik heb er een werkwagen van gemaakt. In deze foto is-ie nog niet af (Het mist front/sluitseinen) maar die zitten er inmiddels wel in. Ik ben reuzebenieuwd naar andere kleurstellingen en ideeën!
Wes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_62.jpg)
-
leuk
Ik heb ook het een en ander verbouwd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2959.jpg)
dit moet te zijner tijd een werkwagen worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_2961.jpg)
en dit een GTL-6
Heb nog een gefreesd plaat styreen liggen voor 3 opbouwen.
Groet Martijn
-
Hier nog een site met veel leuke Boeing uitvoeringen: http://www.bahnwahn.de/mehanotram/Umlackierungen/umlackierungen.html (http://www.bahnwahn.de/mehanotram/Umlackierungen/umlackierungen.html)
@ Martijn: Kan je mij iets meer vertellen over de gefreesde HTM GT8? Ik wil er nog één met de hand gaan uitsnijden, maar dit is een veel strakkere oplossing.
Groeten, Mark
-
Dit word geen GTL-8 maar een GTL-6 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22445.0.html)
Ik heb dit getekend in Inkscape en iemand bij mij op de vereniging kon het frezen met een computerfrees.
Het enige wat er overblijft van de boeing is het onderstel.
Groetjes
Martijn
-
Hier nog een site met veel leuke Boeing uitvoeringen:
(http://www.bahnwahn.de[/url)
Daar staan inderdaad leuke op, maar zou de man gesponsord worden, gezien alle reclames ?
Dat moeten wij toch ook kunnen laten zien? Ik ben bezig en hoop een produkt dit weekend op het forum te kunnen zetten.
Frank
-
Nee, zoals te lezen is doet hij alles 'for the sake of practise', oftewel, gewoon om de airbrushtechnieken uit te proberen. Hij doet het overigens wel echt belachelijk mooi! Ik vind nog steeds het model van de tram niet tof, maar op die manier ziet het er toch bijzonder uit!
-
Ja, mee eens.
Dat spuiten doe ik eigenlijk alleen met de grondverf of als ik een basiskleur wil aanbrengen.
Misschien moet ik ook een gaan oefenen.
Is er hier een draadje voor tips en trucks ?
Frank.
-
Voor zover ik weet is er geen draadje voor tips en trucs wat betreft het spuiten van verf.
Het belangrijkste onderscheid is: airbrush of spuitbus?
In het laatste geval is er weinig keus en zal je moeten leren leven met lang wachten omdat je niet teveel in 1 keer moet willen spuiten, je loopt anders een groot risico op 'kruipers' op plaatsen waar afplakband minder hechtkracht heeft (richeltjes en zo).
Dat geldt voor een airbrush net zo goed, maar omdat je daar de luchtstroom en verfstroom precies kan doseren is het veel makkelijker en nauwkeuriger werken.
Bij zowel airbrush als spuitbus: leer 'voorbij' je object te spuiten, start dus pas met de teruggaande beweging van de verfstroom nadat je je object volledig gepasseerd bent.
Spuit niet in een 'boog' met je arm, maar laat de uitgang van de verfstroom zo goed mogelijk evenwijdig lopen aan het object dat je spuit.
Belangrijkste: heb geduld. Liever 4 dunne laagjes die pas na de 4de laag een dekkende kleur geven dan in 1 keer 1 dikke. Op die manier blijven details beter zichtbaar, geeft het minder risico op kruipers en lopers (dat is teveel verf op 1 punt die dan in een druppel naar beneden zullen zakken) en je voorkomt tevens lelijke randjes op de richel tussen het bespoten oppervlak en daar waar het afplakband begint.
Voor de rest: oefenen. Begin niet meteen op een model, maar begin eens op een strookje styreen. Zo krijg je een idee van de hoeveelheid verf die je spuit, hoe goed de verf dekt, wat de juiste spuitafstand is enz...
1 ding is zeker: als je het omspuiten van objecten leuk vind en je praat daarbij niet over de openbare ruimte, dan zal je een airbrush hoogstwaarschijnlijk fantastisch vinden. Het bespaart veel geld (minder dure spuitbussen kopen) veel ruimte (minder spuitbussen) en je zal zien dat je met slechts 10 druppels verf enorm veel kan doen.
-
Ik ben dus een leek op dit gebied, maar voor airbrush heb je een apparaat nodig?
En klopt het, dat je daar veel soorten in hebt en dat je niet voor de goedkoopste variant moet gaan ?
En eens met je stelling, dat je met spuiten geduld moet hebben ( en hoe lastig dat soms is, als je iets in je hoofd hebt en dat dan ook meteen wilt doen).
Heb bij het model dat ik binnenkort wil tonen getracht niets overhaast te doen.
Frank
-
Voor het beginnen met airbrush is al zoveel info te vinden via google. Ja, airbrushen gaat met een apparaat (Voor het ebste resultaat.. Het kan op gasbusjes maar... gewoon niet doen.) Een compressor en je spuitpistolen. Je kan ervoor kiezen om te investeren en diep in de buidel te tasten en een goed basispakket te nemen, of je kunt, zoals ik heb gedaan, voor 100 euro een compressortje en 2 pistolen (met double action, google het maar) waar je best goed modellen mee kunt spuiten.
Al met al, ga je inlezen op google. Er is veel basisinformatie te vinden, en zo lastig is het niet eens. En zó veelzijdig! Niet alleen modelletjes, maar ook huisjes, wheateren, de baan vervuilen, weetikveel en noemhetmaarop.
-
Wat dat betreft heb ik ooit de airbrush set bij Conrad aangeschaft met het dubbel action pistool.
Wel met bijpassende drukregelaar.
Als beginner leek me dat een goede keus.
Nog steeds geen spijt van.
En inderdaad, soms 3 of 4 lagen spuiten en dan zie je alle details nog (ook niet goed geplamuurde plekjes, ;-) )
Maar dunne laagjes spuiten heeft wel als voordeel dat je eventuele oneffenheden nog tussendoor makkelijk weg kan werken.
Ik werk dan veel met Tamiya en Revell Aqua verf.
-
Ik heb ook goedkope airbrush met een goedkope Revell compressor. Revell heeft een setje met alles erop en er aan voor nog geen € 100,-. Goede startset om te zien of airbrushen iets voor je is.
Voor mij werkt het prima zo. Ik heb er wel lol in, het resultaat is zoveel strakker dan schilderen. Wellicht dat het met een duurdere set nog mooier wordt, maar voor mij is dit (vooralsnog) goed genoeg. Dat is natuurlijk voor iedereen anders!
Grtz,
Niels
-
Het eerste resultaat van wat spuiten en verve; heb geprobeerd er een NZH-look van te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190477.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190477.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190480.jpg)
Zoals je kunt zien, heeft elke kant zijn eigen kleur deuren; vind zilver mooier, maar bruin wat authentieker ogen.
Frank.
-
Ook interessant! Ja, leuk! Ik vind het zilver mooier. Heb je toch de authentieke look van een 'oude' kleurstelling, maar met een modern jasje. Overigens zou ik écht de airbrush gaan overwegen, want dat komt het resultaat alleen maar ten goede uit!
-
Frank, jij lijkt mij iemand die wat persoonlijke ondersteuning en uitleg kan gebruiken. Ga eens naar Airbrush Centre in Almere. Dan weet je alles wat je moet weten.
-
Frank, jij lijkt mij iemand die wat persoonlijke ondersteuning en uitleg kan gebruiken. Ga eens naar Airbrush Centre in Almere. Dan weet je alles wat je moet weten.
Zitten daar ook psychologen voor geestelijke ondersteuning ? Ik wist niet, dat het zó erg met me was gesteld, en dat alles door een Mehano-tram...
Frank.
-
Vanmiddag showde Paul Sassen, bij Vames in Apeldoorn en naast Waelstede , een bewerkt Mehano-exemplaar, gemoderniseerd en in Arnhemse kleuren en bestikkering.
Vooral de ramen en de gemoderniseerde deuren vallen op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0505.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0503.jpg)
Speciaal voor dit draadje mocht ik hiervan een paar foto's maken en publiceren, zelf is hij nogal bescheiden over het resultaat.
Ik hoop, dat het anderen inspireert om hun produkten te showen.
Frank.
-
Dat ziet er goed uit!
PS Een tram die reclame maakt voor de bus? ???
-
Even afstoffen:
Zojuist via-via-via, na lang en veel doorklikken op deze Zweedse schoonheid gevallen; lijkt-ie niet héél erg gelijkend? Misschien voor een volgend projectje? Iemand meer info?
(http://img46.imageshack.us/img46/6739/6gvg.jpg)
Bron: buitenlandse fotograaf, geen idee.
-
lijkt erg op deze uit Hannover.
(http://img19.imageshack.us/img19/1593/img1061mx.jpg)
bron (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?5,5959304)
en dat neusje lijkt weer erg veel op een TW-6000 ::)
-
en een model ervan (http://www.nestra.de/eigen6.htm)
(http://www.nestra.de/eigen604.jpg)
-
Dat ding rijdt in Bergen, komt uit Leipzig, maar was daar te breed en stond te koop;
Model Hannover uit 1993. Kan nog niet zeggen, of het een verbouwde wagen is.
Bronnen "trams 2010 en 2011.
Frank.
-
Wes, Frank,
Deze werkwagens zijn geen verbouwing, maar nieuw gebouwd. (op bases van de serie 6000 van Hannover).
Kees
-
Om weer even op het onderwerp terug te komen;
- ik heb in mijn 'NZH'-wagen front- en sluitlichten gemaakt; ik weet het, ben niet de eerste, mar om weer wat vaart in de Boeings te krijgen....
Daarnaast nog een andere kleurvariant en een poging (van iemand anders overgenomen) om een 4-asser te creeëren. Moet nog wat aan gebeuren en weet niet of hij een Roco-zaagje heeft gebruikt :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190820.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190821.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190825.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190825.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190823.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190822.jpg)
Frank.
-
Ha! Niet slecht Frank!
-
weet niet of hij een Roco-zaagje heeft gebruikt :)
;D Lijkt mij niet... :-\
En ik ga zoeken naar plaatjes die ik maakte van door mij behandelde Boeings... Er is er één van de Stadtwerke Bährenfeldt :)
Frans
-
Goed zoeken Frans, want ik ben benieuwd.
En hoe meer verschillende plaatjes, des te meer....
Frank
-
Het is niet ècht een Mehanotram, maar het onderstel en de geleding zijn origineel.
De kappen zijn 2 verzaagde Bachmann- trolleys. En het is meer 'Spielerei'.
Ik wil me niet meten met de 'profs' op dit forum
En ja Sven, ik weet het, ik heb een spuitcursus nodig, maar zo lang ik nog geen spuitset heb, moet het maar even zo (heb wel 2 bussen mr. Muscle, dus ...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210487.jpg)
Frank.
-
wel een leuk trammetje (y)
-
Erg grappig en supertoevallig; ik heb voornemens de nooit gebouwde gelede PCC te maken!
Jammer inderdaad van het verfwerk. Overweeg echt eens te investeren in een airbrush-set!
-
Ha ha! ;D Gewoon mee beginnen, komt vanzelf wel goed.
Zie nu pas dat die Noorse slijpwagen 'Sliping beauty' op de zijkant geschreven heeft staan. :D
-
@wes
zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4264_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4264_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4268_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4268_4.jpg)
Bec en roco.
Men pa kan je er meer over vertellen.
-
Hey Martijn!
Ja, die, maar dan zoals het de bedoeling was en ietsje netter. Ook kan ik niet uit de tweede foto halen hoe de B-bak is vormgegeven. Het vergt immers nogal wat gepuzzel door de deurindeling.
Ook zou de kleurstelling geel/donkergrijs moeten zijn omdat het de bedoeling was de 1300+2100 hiervoor om te bouwen, en deze waren geel. Maar het is een leuk setje! :)
-
Ik zou de gelede PCC ook meer "typisch PCC" vinden als hij de uitsparingen bij de draaistellen in de schortplaten zou hebben. Als je nu te snel kijkt of van een grote afstand, lijkt hij vrij veel op een Düwag gelede.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Eens Michel, ik heb daarom ook het volgende schemaatje voor mezelf gemaakt. Dit op basis van de tekeningen die hier te vinden zijn:
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1378751368
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PCC_2001.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PCC_2001.gif)
-
vergeet niet dat men Pa dit jaren geleden heeft gefabriekt en nog steeds niet af is.
Staat op de grote to do list.
Top tekening Wes (y)
We zullen zien te zijner tijd
-
Leuk Wes. Volgens mij zijn er ook nog stukjes over om er een dubbelgelede van te maken met een dubbele midden deur in de middenbak. Wordt de tram qua capaciteit ook meer gelijk aan 2 gekoppelde PCC's.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
::) Tsja, dan zal ik toch maar reageren...
Ik ben hier inderdaad heel veel jaar geleden aan begonnen, had nog niet zo veel vertrouwen in zaag- en lijmkunsten, laat staan solderen van witmetaal 8) (en het is nog láng niet af :-X )
Uitgangspunt waren twee BEC-kits en een ROCO-GTL6...
En omdat bij mij trams meestal "een verhaal" hebben:
Door toenemend passagiersaanbod en verminderd gevoel van veiligheid studeert de afdeling Ontwikkeling en Evolutie van de Heeksche TramwegMaatschappij (hiertoe op soms onfatsoenlijke wijze geprest door het Stadsorgaan, dat nogal megalomane plannen voor het hele bedrijf heeft heeft [ondertunneling van de halve binnenstad enzo...]) op het twee aan twee verbouwen van de oude koppelstellen tot enkelgelede trams. Daarmee slaat men twee vliegen in één klap: er komen reserve-truckstellen beschikbaar en door de doorlopende wagenbak wordt ook het (in de huidige "koppelstellentoestand" veelal gemeden tweede deel van de tram weer bruikbaar...
Met hulp van diverse collega-bedrijven en de onvolprezen hulp van mensen van TramwegStichting en het Heeksch OpenbaarVervoerMuseum ontstaat de als 3401 betitelde gelede wagen. Als uiting van protest vanuit het bedrijf schildert men de wagen in het zo geliefde crème met de oude vertrouwde donkergroene bies!
Omdat de Wethouder, die weliswaar geen kennis van zaken heeft, maar wél de centjes beheert heeft ge-eist, dat het uiterlijk "moderner" moet zijn de schortplaten doorgetrokken over de truckstellen; Bij afladen op de Werf blijkt het "succes" van deze dwingelandij: de tram is in deze vorm uitsluitend geschikt voor rechtuit rijden of bogen met R>250 meter en rijdt dus niet binnen in de exploitatieremise, maar gaat per trailer door naar museumremise ZUID en verzamelt daar inmiddels heel veel stof...
Ik moet hem dus tóch maar eens af gaan maken? En dan doe ik dat lekker op mijn manier als 3401; kan Wes de 3402 bouwen (y) En zal ik óók de plaatjes opzoeken van mijn geverherbouwde Boeings om weer on-topic te belanden :-[ ;)
Frans
En over de ramen hebben we het nog maar even niet, dat was een ánder experiment... (Giethars met daarin teveel harder :'( )
-
Leuk bijbehorend scenario Frans.
Zo hang ik zelf ook overal een scenario aan.
Mvg, Michel
-
Frans,
fijn weer eens wat van je te lezen (y) .
Maar we zijn natuurlijk ook nieuwsgierig naar plaatjes ;) . Maakt niet uit in welk stadium de wagens zich bevinden :) . We zitten hier niet op een afzeikforum, dus je hoeft niet bang te zijn; ik plaats toch ook foto's van mijn creaties ;D ?
Gr Frank :D
-
Goed verhaal Frans, kun je altijd mooi je kritieken afwerpen!
Maar 3402? Nooit! Ik vind dat het een 2200 moet worden (na de 2100 als aanhangers). Een daadwerkelijk nummer is nooit bedacht volgens mijn gegevens.
Maar, ik ben eerst nog op zoek naar 2 donorkappen. (Geen bec, te grof) 5 juli staat in Houten als het goed is de Duitse trammeneer weer en kan ik wellicht bij hem terecht. en dan kunnen we aan de slag!
wes ;D
-
In het boek Haagse Trams van Johan Blok staan in de pagina`s 134-137 onder het kopje Niet gebouwd materieel voorbeelden van gelede trams, die het niet hebben gehaald. Onder meer een beschrijving en tekening van een enkelgelede PCC-car in de serie 2001-2028, waarvan de bestelling in 1969 is overwogen.
van het htm foto net
Dus geen 2201 maar 2001 :-X
groeten uit heerwijk
-
Topantwoord Martijn, thanks! Heb ik toch niet goed gelezen en heb ik nu een juist nummer voor de tram.
(Alleen hebben mijn RET citadissen ook een 2000 nummer. Ach, who cares.) :P
-
5 juli staat in Houten als het goed is de Duitse trammeneer weer en kan ik wellicht bij hem terecht. en dan kunnen we aan de slag!
wes ;D
Wes, ik weet niet 100% zeker of hij er 5 juli ook weer is.
Hij heet Holger Beine.
Wij staan standaard links naast hem, met tram en trein modellen.
Mvg, Michel
-
Topantwoord Martijn, thanks! Heb ik toch niet goed gelezen en heb ik nu een juist nummer voor de tram.
(Alleen hebben mijn RET citadissen ook een 2000 nummer. Ach, who cares.) :P
en?
dit is een haagse tram dus infeite gezien geen dubbel nummer
de combino's in amsterdam zijn ook 2001/21?? en 2201/2204
Groet martijn
-
en?
dit is een haagse tram dus infeite gezien geen dubbel nummer
de combino's in amsterdam zijn ook 2001/2151 en 2201/2204
Groet martijn
155 stuks.
De oorspronkelijke order van 95 voor Amsterdam en de geplande 60 voor Rotterdam.
Zoals we weten koos Rotterdam voor de Citadis, maar voor de order van 155 stuks gold een kwantumkorting.
Bij 95 stuks verviel die, en Amsterdam wilde dat niet mislopen, dus verhoogden ze hun aantal naar de totale 155.
Had Rotterdam hun 60 stuks wel besteld, dan hadden er dus nog ongeveer 60 Bolkoppen een revisiebeurt gehad en nu waarschijnlijk nog rijden.
Bedankt Rotterdam!!!!! >:(
Mvg, Michel
-
Wes, ik weet niet 100% zeker of hij er 5 juli ook weer is.
Hij heet Holger Beine.
Wij staan standaard links naast hem, met tram en trein modellen.
Mvg, Michel
Haha, I know. Als het goed is (van Paul) zou hij er weer staan. Overigens: Link vanaf de bezoekerskant, of als kraamhouderskant?
PS: We gaan wel lichtelijk offtopic. Een draadje openen voor de gelede PCC is wellicht interessant?
-
155 stuks.
De oorspronkelijke order van 95 voor Amsterdam en de geplande 60 voor Rotterdam.
Zoals we weten koos Rotterdam voor de Citadis, maar voor de order van 155 stuks gold een kwantumkorting.
Bij 95 stuks verviel die, en Amsterdam wilde dat niet mislopen, dus verhoogden ze hun aantal naar de totale 155.
Had Rotterdam hun 60 stuks wel besteld, dan hadden er dus nog ongeveer 60 Bolkoppen een revisiebeurt gehad en nu waarschijnlijk nog rijden.
Bedankt Rotterdam!!!!! >:(
Mvg, Michel
150 toch? De laatste 5 rijden in poznan toch. Werden geweigerd vanwege de beroerde kwaliteit als ik het goed zeg.
Maar we dwalen af ja.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk
-
;)
Haha, I know. Als het goed is (van Paul) zou hij er weer staan. Overigens: Link vanaf de bezoekerskant, of als kraamhouderskant?
Wes, ik weet niet 100% zeker of hij er 5 juli ook weer is.
Hij heet Holger Beine.
Wij staan standaard links naast hem, met tram en trein modellen.
Mvg, Michel
5 Juli; dan is toch de tramoptocht in Den Haag ?
(of; 's ochtends naar Houten en 's middags naar Scheveningen, want begin om 15.00?)
Frank
-
Ja Frank, dan is de optocht. De optocht begint om 15:00 uur en dus makkelijk de tijd om eerst van DH naar Houten te gaan, om 10 uur daar stipt naar binnen gaan en om half twee uiterlijk terug naar DH. Even naar huis om de gekochte spullen te droppen en dan om 15:00 in de stad zijn. Moet lukken toch!
-
Hopen dat je dan geen vertragingen hebt Wes...!
Oh enne.. Zo'n enkelgeleed PCC stel Den Haag is natuurlijk wel leuk... (y)
Maar uhm... ging dit draadje niet over de Boeing tram? ;)
-
Heren,
goede middag.
Om dit draadje een beetje levend te houden, hier een foto van mijn omgebouwde Mehano.
Het 'origineel ' staat een paar pagina's terug.
Het is de tweede poging; over de eerste was ik helemaal niet tevreden, over deze ben ik dat ook niet, ondanks het feit, dat ik hem gespoten heb, op het zilveren lijntje na en die is ook niet netjes geworden, al heb ik Tamya afplakband gebruikt.
Nou ja, de ovenreiniger heb ik nog, al krijg ik daarmee niet alle verf verwijderd.
Ook het wegwerken van de naad kan beter; tips altijd welkom.
Gr Frank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210500_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1210500_1.jpg)