BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 22 July 2013, 03:14:31
-
15 pagina's aan foto's (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1008:teesbbrae&catid=54:lsmodels&Itemid=113)
Veel kijkplezier.
Video (HD) komt later online.
-
LSM heeft erg zijn best gedaan, mooi hoor.
Maar over de gekozen oplossing voor de balgen en de draaistellen kan verschillend worden gedacht.
Sommige mensen proberen zelf wat met tape. ;D
Ook geen porum.
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=49517&start=435#p1470463 (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=49517&start=435#p1470463)
Het is een heel lastig onderdeel, maar de balgen vind ik geen goede keuze. De oplossing van Roco is tenminste glad en valt niet op. Zo min mogelijk laten opvallen is het slimste wat je kan doen voor een niet goed na te bootsen onderdeel. Dat stoffen spul lijkt niet op het echte materiaal en trekt de aandacht naar zich toe.
In dat draadje worden nog wel wat puntjes besproken. Het aardige is dat Daniel Piron uitlegt waarom voor bepaalde oplossingen is gekozen, maar over die balgen lijkt hij bij nader inzien ook niet heel enthousiast.
-
Mooi in beeld gebracht Chris, fraai stel. (y)
Bedankt voor het vele werk, zie uit naar de video.
Gr, Ben.
-
Volgens mij staat het TEE-logo op wagen 4 (restauratie) een klein beetje scheef.
Zie de tweede en derde foto op pagina 11. De afstand tussen de grijze daklijn en de bovenkant van de T
lijkt me groter dan tussen de grijze daklijn en de bovenkant van de tweede E.
mvg,
Gert
-
Best wel aardig ;D Nee hoor, wat een mooi model en mooie foto's (y). Wel jammer dat er voor die maliënkolder is gekozen dan vindt ik de oplossing van Roco bij de De 1000 toch beter, zeker als je het plastic weatherd.
Mijn ouders (en ik destijds ook) wonen langs de 'oude lijn' en elke dag om 10.45h. en 18.45h. kwam de diesel TEE langsbrommen. Je hoorde hem al van ver aankomen. Soms miste dit geluid en dan wist je dat je rond de tijd voor de andere richting even goed uit het raam moest kijken. Hierdoor dus diverse keren dit prachtige Zwitserse stel voorbij zien komen. Enerzijds een verrassing om een exoot te voorbij te zien komen, anderzijds een teleurstelling omdat je het prachtige gebrom van de De mist. Helaas maakte is destijds nauwelijks foto's, dat is pas in het laatste jaar van de De explosief toegenomen.
-
LSM heeft erg zijn best gedaan, mooi hoor.
Maar over de gekozen oplossing voor de balgen en de draaistellen kan verschillend worden gedacht.
Sommige mensen proberen zelf wat met tape. ;D
Ook geen porum.
Het is een heel lastig onderdeel, maar de balgen vind ik geen goede keuze. De oplossing van Roco is tenminste glad en valt niet op.
Hoi
De oplossing van Roco is inderdaad beter dan de "onderbroek", maar Märklin heeft nog steeds de mooiste oplossing op de RAm uit 1965! Als ze dit systeem nou eens een beetje verfijnd hadden dan had je een mooie overgang gehad.
Tevens hadden ze een paar mooie schuifstukjes in de motorwagen kunnen maken bij de draaistellen. De nu gekozen oplossing vind ik verre van bevredigend.
Bart
-
Ik heb hem nog niet in handen gehad, dus mag eigenlijk niks zeggen. Maar toch.
Ik snap niet waarom de modeltreinindustrie geen contact wenst op te nemen met de beste rubberfabrikant ter wereld: DUREX (geen reclame, serieus bedoeld).
Als er iets dun, slijtvast, flexibel en al wat niet meer is (zaaddicht), dan zijn het wel condooms.
En tegen gebruik in de modeltreinindustrie kan zelfs de paus geen bezwaar hebben.
Misschien iets dikker, zwart, en met een bevestigingsrandje of nog andere versiering: ziedaar de perfect te maken potentië(le) oplossing voor de genoemde esthetische en erecto-technische problemen.
En van die met een snijbrander uitgesneden zijkanten hou ik al helemaal niet, maar ik vernam dat daar inzetstukken voor zijn. Dus Chris, laat die ook eens (gemonteerd) zien. Ben ik waarschijnlijk ook weer blij.
Maarten van der Burgt
-
Ere wie ere toekomt Bart. Maar de Roco is een verbeterde en de LSM een verslechterde vaiant van de oude Märklin oplossing.
Een condoom heeft niet voor niets een houdbaarheidsdatum Maarten.
-
@Maarten, speciaal voor jou :)
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=49517&start=495
-
Ik snap niet waarom de modeltreinindustrie geen contact wenst op te nemen met de beste rubberfabrikant ter wereld: DUREX (geen reclame, serieus bedoeld).
Als er iets dun, slijtvast, flexibel en al wat niet meer is (zaaddicht), dan zijn het wel condooms.
En tegen gebruik in de modeltreinindustrie kan zelfs de paus geen bezwaar hebben.
Misschien iets dikker, zwart, en met een bevestigingsrandje of nog andere versiering: ziedaar de perfect te maken potentië(le) oplossing voor de genoemde esthetische en erecto-technische problemen.
Maarten van der Burgt
Zo krijgt het woord "spoorsexueel" wel een heel bijzondere lading...
-
:)
-
Hallo Allemaal,
Ik heb even wat berichten die teveel offtopic begonnen te worden, (o.a. taaltechnische zaken, menutechninsche zaken bij andere websites en inkoppers qua serieus bedoelde berichten), afgesplitst en richting het digitale archief gedaan.
Voor de rest: Een bijzonder mooi treinstel.
Groet Ronald.
-
Hoi
De oplossing van Roco is inderdaad beter dan de "onderbroek", maar Märklin heeft nog steeds de mooiste oplossing op de RAm uit 1965! Als ze dit systeem nou eens een beetje verfijnd hadden dan had je een mooie overgang gehad.
Tevens hadden ze een paar mooie schuifstukjes in de motorwagen kunnen maken bij de draaistellen. De nu gekozen oplossing vind ik verre van bevredigend.
Bart
Ik vind dat Roco de mooiste oplossing heeft.
mvg,
Gert
-
Prachtig treinstel.wat zijn die frontramen mooiingelegd, en de ruitenwissers ... Prachtig!
De stoffen overgangen zijn echter echt poep, zeg. Foei. Dan maar geen altijd gesloten bakovergang.
Dat moet beter kunnen.
-
Dan maar geen altijd gesloten bakovergang.
Dat kan, gelukkig valt er wat te kiezen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2907_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2907_2.jpg)
Gr, Ben.
-
Even zitten googelen - hier een foto van railfaneurope.net met de echte balgen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_RAe1053_2_TEE_soufflets_II.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_RAe1053_2_TEE_soufflets_II.jpg)
-
Dat condoom van Maarten is zo slecht nog niet als oplossing. ;D
Gr.
Edsko
-
Wat een schitterend treinstel. En met elk nieuw model legt LSM de lat weer een stukje hoger en het eind lijkt nog niet in zicht. Toch schept LSM op deze manier ook verwachtingen, die niet altijd waargemaakt kunnen worden. Vandaar de teleurstelling bij sommigen over de wagenovergang en de oplossing met de met het motordraaistel meebewegende stukken zijwand. Na de storm van kriktiek op de Rae van Märklin hadden velen de hoop gevestigd op LSM.
-
Ik vrees dat je niet onder meebewegende stukken zijwand uitkomt.
Tenzij je alleen maar rechtdoor gaat rijden met zo'n model.
Het enige alternatief lijkt mij om bij de draaistellen een heel stuk zijwand weg te laten.
Maar daarmee doe je het karakter van het treinstel geweld aan.
mvg,
Gert
-
Het model inmiddels met eigen ogen aanschouwd.
Zeer fraaie kappen, maar de overgangen vind ik ernstig afbreuk doen aan het model, maar dat geldt nog veel meer voor de gekozen oplossing bij de motordraaistellen. Voor beide heb ik mooiere / minder lelijke oplossingen gezien.
Qua detailniveau vind ik dat LS wat aan het doorschieten is. Ik heb met het verslag van Chris in het achterhoofd gekeken of die constructie met jalouzieën tussen de ramen van buitenaf zichtbaar is, maar ik zie het niet (de jalouzieën natuurlijk wel, maar niet dat ze echt tussen twee ruiten inzitten). Dan heb ik zoiets, laat zoiets achterwege en kies voor een wat goedkopere oplossing die hetzelfde van buiten zichtbare effect geeft.
Huub
-
Ik vrees dat je niet onder meebewegende stukken zijwand uitkomt.
Tenzij je alleen maar rechtdoor gaat rijden met zo'n model.
Ook hiervoor had Roco een estetisch minder lelijke oplossing: gehalveerde draaistellen.
-
Het grote probleem daarbij is echter dat de motorwagen van de RAe grotere wielen (bij het draaistel de 2 buitenste assen) heeft dan de overige rijtuigen, waardoor het vooral de wielen zijn die een probleem vormen met de schorten.
Een oplossing zoals Märklin die gebruikt bij de RAe, waarbij de schorten veel minder "kieren" hebben als je rechtdoor rijdt, had ik fraaier gevonden, voor alleen de motorwagen dan.
-
Hierbij een stel fraaie foto's van de RAe.
Kreeg ik al wat langer geleden van de fotograaf.
Die had zelf geen zin om ze nog op dit forum te plaatsen, maar vindt het wel goed dat ik dat doe.
Kijk vooral eens naar de foto's waarop het motordraaistel goed in beeld komt.
En let eens op de foto's van de vouwbalgen, dan zie je pas echt hoe slecht de oplossing van LS Models is.
Roco heeft een veel betere oplossing!
Enfin, kijk, vergelijk en geniet!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010115_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010115_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010116_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010116_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010117_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010117_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010118_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010118_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010119_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010119_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010121_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010121_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010122.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010123.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010124_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010124_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010125_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010125_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010126_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010126_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010127_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010127_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010128_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010128_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010129_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010129_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010137_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010137_3.jpg)
mvg,
Gert
-
De halve eitjes die Roco en Railtop/LSModels hebben toegepast op bv de RAM en VT 115. kunnen helaas niet zo 123 worden overgezet op de RAe.
De halve eitjes nemen namelijk nogal een flink stuk van het interieur weg van de RAM of VT 11.5, bij de VT11.5 zitten ze zelfs voor de ramen.
De beste mogelijkheid denk ik, is de harde rubber mal (die bij de Rae van LS zit) voor de vitrine ook te laten maken in zeer flexibel siliconen. (hol en dun maken)
Ik denk dat je dan de beste en mooiste oplossing hebt en siliconen scheurt amper en kan toch flink meebewegen. (al zal een R2 boog nog steeds erg moeilijk zijn)
Je kan dan deze siliconenmal gewoon in de reeds bestaande gaatjes drukken.
Ik ging er trouwens ook vanuit dat dit het geval was. (is ons meerdere keren te Nurnberg verteld)
De stukjes stof zijn wel jammer, maar ik laat het stel er niet voor staan.
Ikzelf vind het wel wat hebben. (en ja ik weet dat anderen roepen pek en veren en opmars naar Belgie) Met een macrolens lijkt het niks. Zo als eenheid nog zo gek niet. Alleen het staat niet mooi strak.
Halve eitjes op een Rae zal een hele opgave zijn.
Ik heb van horen zeggen dat LSModels heeft aangegeven dat je een oplossing kan aandragen, zonder het model zelf te moeten aanpassen dat ze dat zullen uitvoeren.
(van horen zeggen) Geen idee of dat waar is dus.
Dus, wie het ei van Columbus heeft, mail het naar LSModels, wie weet.
Mooie foto's by the way. Wat goed dat men dat daar wel voor elkaar heeft gekregen om deze fraai TEE trein te restaureren en weer te laten rijden. Ik teken er voor als ze naar Nederland komt
-
Ik vind deze oplossing met stof niet verkeerd hoor. Wel wordt uitelkaar halen er wel flink moeilijker door.
Voor dit soort treinstellen heb je een grote baan nodig en heel veel opstelsporen, zodat je het treinstel altijd ergens kan neerzetten. Want in elkaar zetten en uitelkaar halen lijkt mij bij alle modellen een crime.
-
Dus, wie het ei van Columbus heeft, mail het naar LSModels, wie weet.
Ik voel aankomen dat ene Maarten een pakje Durex gaat verzenden naar ene Daniël! 8)
Maar zonder dollen: Op basis van latex zou misschien wel eens de ideale balg in 1:87 gemaakt kunnen worden.
mvg,
Gert
-
Hoeveel mm verschil zit er in de bakafstand binnenzijde en buitenzijde treinstel bij een boog van zeg... een meter? Dan zou zo'n siliconenoplossing wellicht mogelijk zijn.
Overigens, Gert, van een balg is geen sprake. Over de ene heer die Durex zendt aan de andere, en wat dat lijkt te betekenen, laat ik me hier maar niet uit. :-)
-
Och ik zeg ook wel eens pantograven en wordt dan op mijn vingers getikt dat het stroomafnemers moet zijn.
Hoe moet ik het officieel noemen? Bakovergang?
Ik schat in dat er toch al gauw een centimeter verschil in zal zitten. Maar misschien wil Chris dat eens uitproberen en opmeten?
mvg,
Gert
-
Optie 2 natuurlijk : Halve eitjes laten ontwikkelen die zo in de reeds bestaande gaatjes geklikt kunnen worden.
@Gert : Mijn zolder heeft op dit moment een zeker heerschap als logee die normaal wat dieper in de aarde zit, maar op mijn zolder was het warmer, dus zit hij daar even.
Zodra hij daar weer weg is, wil ik mij daar wel wagen.
-
Chris, zoldermollen????
-
Den Duivel ;)
-
Reactie van D Piron over de vouwbalgen en draaistel delen:
Concernant le modèle Rae, nous étudions une solution pour le bogie moteur. Une decoupe en bout, pas très esthétique, mais permettant de passer un rayon de 50 cm. Cette pièce sera accessible aux propriétaires de rames Rae. Solution j avais adoptée en son temps sur ma rame Lima. Pour les soufflets nous n avons à ce jour trouve aucune alternative vraiment fonctionnelle, souple et plus esthétique. Patientez encore un peu avant de sortir vos cutters.
... les soufflets nous n avons à ce jour trouve aucune alternative vraiment fonctionnelle, souple et plus esthétique. Patientez encore un peu avant de sortir vos cutters.
Wie vertaald dat even netjes, Google maakt er wel wat van maar nog steeds rommelig.
-
Vrij vertaald; ze studeren nog op een oplossing voor het motordraaistel. Ze denken aan een bepaalde uitsnede, niet zeer esthetisch, maar dan kan het stel wel door een boog met 500 mm radius. Dit (kennelijk losse) onderdeel zou t.z.t. dan voor de eigenaren beschikbaar komen. Piron zegt dat hij het zelf ook toegepast heeft op een Lima-stel. Voor de balgen hebben ze 1-2-3 nog geen soepele, functionele en mooie oplossing, maar wacht nog even met je scalpel etc.
gr. Carlo
-
Dank :)
-
A votre service (kan ik jou ook een keer van dienst zijn ;) )
-
(y)
Nu zit ik het draaistel te bekijken van de motorwagen, en beide zijkanten trek je er zo af.
Ik snap niet geheel waarom er niet voor half hoge draaistel zijkanten is gekozen zoals de rest van de trein. Dan kon het hele draaistel onder de bak uitdraaien (ook niet helemaal tot een zeer krappe bocht maar zo te zien wel R3 en R4.)
-
Waarschijnlijk bedoelen ze dat inderdaad met die "decoupe". Ik kon me al niet voorstellen dat ze de hele kap zouden vervangen.
-
Kijk, dat zou een uitstekende oplossing zijn.
Stukjes die voor vitrine gebruik zijn erin hangen en nieuwe draaistel zijkanten en heb je dat al getriggerd. (zonder je stel te slopen)
-
Chris, ik denk voor het motorwagen probleem een positieve bijdrage te hebben. Voorzie de afdekplaten bij de aangedreven draaistellen paarsgewijs van een veermechaniek. Als de motorwagen in een bocht komt worden de afdekplaten door het draaistel naar buiten geleid ; na de bocht komen de afdekplaten weer in rustpositie. Het vereist een redesign maar het kan de kritiek op de nu gekozen constructie verstommen. Wellicht dat aanpassing van de draaistelkanten en afdekplaten (dikte) extra voordelen bieden.
Voor de het balg probleem broed ik op een mogelijke oplossing die ik eerst in een proefopstelling wil uitproberen.
In de periode 1985-1995 heb ik het genoegen gehad om met de ‘grijze muis’ (EC Gottardo) met dit treinstel van hartje Zürich naar centrum Milaan te reizen, genietend van het prachtige landschap en een heerlijke maaltijd.
De reis – veel te kort in mijn beleving – duurde niet langer dan per vliegtuig.
Groet, Rob
-
Ik ben benieuwd of er een alternatief komt voor die bakovergangen. Ik vind het ook afgrijselijk lelijk, maar als ik deze berichten zo lees dan stemt het mij positief dat men er in ieder geval nog probeert iets van te maken (er wordt nog over nagedacht, het is geen kwestie van 'dit is het en je hebt pech'). Die condooms lijken mij ook een redelijk alternatief ;D.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Heeft iemand een plaatje ter vergelijking hoe andere fabrikanten de bakovergangen hebben nagebootst?
Overigens heeft zelfs Philotrain het bij de Mat'54 maar gewoon achterwege gelaten (en dan doel ik natuurlijk op de uitvoeringen die in het echt alleen maar met rubber band hebben gereden, zoals groen met rode biezen). Althans ik heb nog geen Philotrain met (imitatie) rubber banden gezien...
-
Gezien: Rivarossi zwevend ding ertussen (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fbbiHZjObYE#at=54).
Van het forum dat al genoemd is vanwege de condooms (klik (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=49517&start=540#p1472145)
-
Bijgaand nog een plaatje van de EC uitvoering welke ik tijdens mijn reis maakte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Gottardo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Gottardo.jpg)
Groet, Rob
-
Hallo
Waarom gebruik maken van rubber of latex voor de balgen.
Het zou misschien ook kunnen werken met een stukje heel soepel leer/suede
mogelijk dan ook veel minder last van scheuren of brokkelen.
Of anders de stof gebruiken waar fietsbrokken van worden gemaakt.
Sterk en flexibel. Moeten ze in belgie vast ergens kunnen vinden 8) ;D
gr. Ron
-
Ik vond dit (http://www.marklin-users.net/forum/defaultm.aspx?g=posts&m=409642#post409642) elders....ik vond de kop goed smoelen op Chris z'n foto's, maar er zo naar gekeken kan je nogal wat opmerken :-\
Wat ik niet ga doen want de kop is niet het 'probleem' van dit overigens verder prachtige, maar vreselijk dure treinstel.
-
Voor rubber of latex voor de balgen zou je ook eens kunnen vragen bij je tandarts. Ze gebruiken zogenaamde Dental Dam om een tand te isoleren tijdens een behandeling. Het zijn lapjes van ongeveer 25x25 cm, heel flexibel en rekbaar, erg sterk en scheurt niet.
Sander
-
Rekken zal het pprobleem niet zijn. Althans, ik vermoed dat het materiaalgedrag tussen de bakken aan debinnenzijde boog een groter probleem vormt. Hoe 'vouwt' dat?
-
Zal een combinatie zijn van "hoe vouwt dat?" en "hoe veel kracht heb je nodig om te rekken?". Het moet niet zo zijn dat één van de bakken uit de rails wordt getrokken door het slecht rekken van het materiaal. Dan zullen de grotere radiussen geen probleem zijn maar de kleinere onder de 480mm wel.
Groet Ronald.
-
Ik lees dit draadje met heel veel plezier, ik ben namelijk zelf ook kritisch als ik modellen aanschaf ;)
maar hebben jullie al gezien dat dit model zo'n 87x (!!!) kleiner is, dan het origineel. Dat vind ik nog eens afwijking (y). Wie mailt lsm?
...sorry, het is heet ;)
-
Beter 87x kleiner dan 93x of 100x kleiner :P ;D
-
Euh, Megacondoom ???
-
wat wellicht gaat: een frame tegen de kop van de wagens zetten met daaroverheen dunne fijne stof gespannen. Voeringstof ofzo. Het storendste aan de bestaande balgen van stof is dat ie erg grof is en plooit. Dat plooien kun je tegengaan door de stof met wat veertjes/kledingelastiek strak te houden. Zoiets dus, in doorsnede. In s-bochten zal de bovenkant nogal gaan plooien maar dat was in het echt ook zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gottardo_balg.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gottardo_balg.gif)
vanwege het getrek van de veertjes ga je wel wat kracht op de wagens uitoefenen en dat moet je eigenlijk niet willen, bij de roco-DE-4 kreeg je ook weleens ontsporingen door de balgdelen die door de veerdruk een bak uit het spoor drukten.
De oplossing met de losse tussenstukkies zoals rivarossi deed vind ik eigenlijk lang niet slecht, maar dat werkt alleen bij starre koppelingen (zonder koppelmechaniek, alleen vast draaipunt). De kopwand moet dan een bolling hebben met als middelpunt het draaipunt van de koppeling. Ik meen te zien dat de LSM-bakken wel kortgekoppeld zijn, dan gaat dat dus niet.
-
Niet gek heer denktank (y)
-
Gezien: Rivarossi zwevend ding ertussen (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fbbiHZjObYE#at=54).
Van het forum dat al genoemd is vanwege de condooms (klik (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=49517&start=540#p1472145)
Prima oplossing, klopt ook wel niet helemaal en vooral in S bochten ziet het er wat raar uit - maar beter dan die plooien bij andere fabrikanten of gewoon helemaal geen verbindingen. Maar eisen we niet zo langzamerhand het onmogelijke van de fabrikanten. Van mijn oude, niet kortgekoppelde wagons waar de passagiers flinke sprongen moeten maken om van de ene in de andere wagon te komen heb ik nog steeds veel plezier. Natuurlijk is vergaande detaillering mooi en vooral persoonlijk, maar misschien slaan we een beetje door. Nu zijn er al wagons met echt open en dicht gaande deuren, hoe lang gaat het duren voordat we ook willen dat de Preisertje digitaal in en uitstappen.
-
Idee! ;-)
-
Lijkt een goed idee.
Maar, onthou goed bij latex of rubber, ze hebben een beperkte levensduur.
Ofwel worden ze hard ofwel scheuren ze.
En als je na 5 jaar nog onderdelen wenst te bekomen, mag je het vergeten.
Ik was van plan hem ook te kopen, maar zolang er geen betere oplossing aangeboden wordt, laat ik hem aan mijn neus voorbij gaan.
-
Prima oplossing, klopt ook wel niet helemaal en vooral in S bochten ziet het er wat raar uit - maar beter dan die plooien bij andere fabrikanten of gewoon helemaal geen verbindingen. Maar eisen we niet zo langzamerhand het onmogelijke van de fabrikanten.
Ik vind van wel. We kunnen wel mooie 'plooiende' balgen eisen, maar menig [bijna iedere] baan bezit ook geen realistische boogstralen. Bijna onmogelijke opgave dus. Het verwachtingspatroon is wel aan de erg hoge kant dezer dagen.
Ik kan zelf vaak goed leven met de minimale tekortkomingen van al dat prachtige materieel. Zeker als ik bedenk dat ik pas 25 jaar geleden alleen kon dromen van bv. realistischhe geluiden en rook. Natuurlijk moet de consument wel kritisch blijven, dat lijdt ook weer tot vindingrijkheid en nieuwe mogelijkheden. Maar we mogen ook wel eens een stuk minder miepen over een minpuntje hier of daar bij de door de fabrikanten met veel moeite geleverde miniaturen.
Ik vind het persoonlijk een redelijk goede oplossing die ze hebben gekozen. Kan altijd wel iets beter, maar zeker acceptabel!
-
Prachtig treinstel!
Ik heb zitten zoeken met google en verslagen doorgelezen.
Ik kan nergens vinden de lengte van het 6 delig treinstel van LSM is op de modelbaan.
Weet iemand dat toevallig?
Mvg, Johan
-
Aangezien LSM 1/87 als lengteschaal aanhoudt is dat simpel uit te rekenen
Het is origineel is 6-delig 150 meter, dus dat wordt in h0 zo'n 1,72 meter. Kan centimetertje meer of minder zijn afhankelijk van de koppelingen tussen de bakken