BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: shiwa op 11 July 2007, 18:39:02
-
Hallo ,
ik rij nu marklin 3-rail systeem
maar je kan daar enkel met marklin loc's op rijden
als je nu 2-rail systeem kan je dan met alle merken rijden
en bestaat er een goed digitaal systeem voor
wat zijn de voordelen van het 3-rail systeem
is het beter om met 2 rail te gaan rijden
groeten
-
Het 3-rail systeem heeft 1 voordeel: je kunt er probleemloos keerlussen in leggen.
Verder zou ik het niet weten. ;D
-
Hoi Shiwa,
Het 3-rail systeem wil niet alleen zeggen dat je locomotieven van alleen Märklin op je baan kan laten rijden. Ook andere merken maken namelijk locomotieven voor het 3-rail systeem. Dus voor de keuze hoef je het een niet te laten voor het andere en alle rijtuigen e.d. kun je zoiezo gebruiken,.. of het nou 2-rail of 3-rail rijtuigen zijn. Hoogstens moeten de assen worden vervangen, maar dat gebeurd bij nieuwe aankoop gratis.
Ook voor 3-rail bestaan er goede systemen voor digitaal. Meestal wordt er gebruik gemaakt van het Märklin Motorola systeem, echter wanneer je in je loc DCC decoders wilt plaatsen houdt niemand je tegen en is dit ook gewoon mogelijk. Daaraanvast zit de keuze voor de centrale. De "Universele" centrales zoals de IB, Ecos en Viesmann Commander kunnen zowel Märklin Motorala als DCC praten, dus voor je digitale systeem maakt het ook niet uit wat je neemt, tenzij je kiest voor Märklin Systems, want dat is een apparaat wat alleen het Märklin Motorola formaat begrijpt (Is het nog te volgen :o ;D)
Eindconclusie is dus ook eigenlijk dat 2-rail of 3-rail niet zo gek veel uitmaakt en het is dus niet per definitie beter om 2-rail te gaan rijden.
Overigens kun je ook is kijken op een 3-rail forum uit Nederland www.marklinforum.nl of direct naar het forum forum.marklinforum.nl (http://forum.marklinforum.nl) uiteraard zullen ze daar eerder voor 3-rail kiezen.
Groeten,
Herman
P.S. Leestekens worden hier gewaardeerd. :)
-
Het is een vraag die weer een felle strijd tussen de twee kampen kan veroorzaken.
Laat ik het kort houden. Zelf ben ik ook overgestapt van 3-rail naar 2-rail en ik ken meer mensen die dat gedaan hebben. Ik ken geen mensen die van 2-rail naar 3-rail zijn overgestapt. Ze zullen er heus wel zijn maar ik denk dat het er een stuk minder zijn.
-
Hoi Shiwa
Ik zelf rij 3-rail. Hiervoor reed ik 2-rail. In mijn familie (genoeg mensen met een modelbaan) rijd iedereen 3-rail, en 4 (van de 6) zijn overgestapt vanaf 2-rail. Nu moet ik wel zeggen dat dat ook wel een beetje kwam omdat er dan af en toe een locomotieven uitgewisseld kunnen worden, wat overigens ook gebeurd.
Dit om aan te geven dat er wel degelijk mensen zijn die van 2-rail naar 3-rail zijn overgestapt.
Daarbij zijn er verschillende voor- en nadelen voor elk systeem te geven. Een voordeel van 3-rail is al genoemd: probleemloos keerlussen. Een voordeel van 2-rail (ook al genoemd) is dat er een grotere variateit van merken (en producten) voor 2-rail zijn bestemd.
Mijn keuze was niet echt zo gericht van wat het beste is (want dat wordt toch niet duidelijk, de ene heeft meer voordelen op een andere gebied dan de ander), maar mijn keuze was gebaseerd op 1) welk digitaal systeem ik wil en daarna komt dan de keuze 2) welk merk spreekt mij het meest aan, en dan komt er zonder dat je erbij na hoeft te denken een railsysteem uit rollen (bij wijze van spreken).
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Nog veel succes met het kiezen ;)
Groeten,
Adriaan
-
Het 3 rail systeem is duurder dan het 2 rail systeem.
Wat locs betreft, tegenwoordig maken meerdere fabrikanten ook naast hun 2 rail ook 3 rail locs echter wat rails betreft niet. deze kan je dus alleen kopen van Marklin.
Maar zit je bijvoorbeeld bij een club of wil le hier lid van worden?
Dan is het altijd interessant om te kijken wat voor systeem hun rijden.
Leuk om je eigen locs mee te kunnen nemen en ze zullen je ook beter kunnen helpen met je vragen over de baan thuis met een systeem wat voor hun bekend is. Maar dit is natuurlijk geen "must". Er zijn ook genoeg mensen die thuis een ander systeem hebben dan hun vereniging.
Ik heb mijn eigen keuze laten bepalen door het tijdperk en landkeuze.
Ik rij tijdperk 5 in Nederland.
In 3 rail is hier minder voor te krijgen als in 2 rail. Voor mij was de keuze dus makkelijk.
-
In 3 rail is hier minder voor te krijgen als in 2 rail. Voor mij was de keuze dus makkelijk.
Dan bedoel je waarschijnlijk de exclusievere producten? Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann, Rivarossi, Electroren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.
Groeten,
Herman
-
Is er veel verschil tussen de prijzen van rails (bij 3-rail en 2-rail )?
Welke merken maar al 3 rail loc's ?
Club zou ik wel willen gaan ik weet er geen zijn (belgie, gent) en ik weet niet of ze toestaan vanaf 13 j .
Ik ben wel nog erg aan het twijfelen want als ik overschakel moet ik alles poberen verkoopen .
Maar kan je marklin bv ombouwen naar 2 rail
en als ik het goed heb zou het niet lukken om met mobile station op 2 rail te rijden
-
Een Mobile Station (MS) is er ook voor 2-rail, van Trix. (is Marklin)
Wat ik zelf een heel groot voordeel vind is de massadetectie bij 3-rail.
Je kunt je trein heel simpel en eenvoudig detecteren, is niet zo bij M-rail helaas, werkt zeer goed met K-rail en iets minder bij C-rail.
En daar ben ik zeer blij mee en maak ik zeer veel gebruik van, daarom ben ik blij dat er 3-rail bestaat. En ach die puntjes zie je niets van bij K-rail.
-
@Herman,
Ik bedoelde eigenlijk meer de oudere producten die ik graag wilde hebben.
Koploper, 2384, lima ACTS enz......
Alles wat nieuw uitgebracht wordt is bijna allemaal in beide versies te krijgen.
@Shiwa, het prijsverschil scheelt natuurlijk per loc.
Pak gewoon een site van een winkelier die beide systemen verkoopt en vergelijk zelf. dan moet je een aardig idee kunnen krijgen.
Keerlus is wel een heel groot pluspunt.
-
Als 3-railer moet ik uitkijken dat ik niet partijdig ben :)
Ik weet niet hoeveel je hebt en waar je interesses naar uitgaan.
Heb je al flink wat 3-rail dan is de stap naar 2-rail groter omdat je dan alles moet zien te verkopen.
Is het materieel wat je graag wilt hebben (bijna) niet in 3-rail te krijgen dan kan dat een overweging zijn om over te stappen.
Kortom: de systemen doen niet veel voor elkaar onder, elke systeem heeft z'n voor en nadelen. Als je als 3-rail hebt en de voor- en nadelen vallen ongeveer tegen elkaar weg zou ik lekker op 3-rail blijven...
Koen
-
zijn er nog goeie marken mischien in Spoor n bestaat dit ook 3 rail
-
3-rail is voorzover ik weet alleen verkrijgbaar in H0
Koen
-
ok laat dat N spoor maar ik ga toch liever verder in ho
maar zijn de prijzen tussen Rails veel minder dan 3 rail bij 2 rail
-
maar zijn de prijzen tussen Rails veel minder dan 3 rail bij 2 rail
??? Wat bedoel je ???
Koen
PS: Zoals al eerder aangegeven wordt het erg op prijs gesteld als je hoofdletters, punten en komma's gebruikt....
-
Ow ja sorry.
Ik vroeg of 3-rail syteem duurder is dan de rails van 2-rail stysteem snap je ?
Maar ik zal zelf wel kijken . ;)
-
@Shiwa
Ik neem aan dat je bedoeld het prijsverschil tussen de rails van 2rail systemen en 3 rail? Dit scheelt ook per fabrikant. Ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Kijk even op dezelfde site als waar je de locs hebt vergeleken.
En kijk dan even naar een wissel in 2 rail en een wissel in drierail.
-
@Geoffrey
Daar had ik nog even niet aan gedacht. Maar ook daarin worden af en toe 3-rail modellen aangeboden door de mensen die hem zelf hebben omgebouwd.
Groeten,
Herman
-
Zo te lezen gaat je vraag enkel over welke duurder/beter is. Zelf heb ik, toen ik kort geleden opnieuw begon met verzamelen, me de vraag gesteld welke het meest realistisch is, cq overeenkomt met het grote voorbeeld. Dat is natuurlijk het twee rail systeem, tenzij je voor de uitvoering van bv een Engelse drie rail baan kiest. Of een ander voorbeeld waarbij een derde rail gebruikt wordt voor de stroomafname.
Overigens reed ik als klein jongetje met Märklin, en inderdaad, alle railfiguren kunnen zonder meer gemaakt worden. Spul was ook erg degelijk. In tegenstelling tot nu kon je 28 jaar geleden (ja, ja ...) eigenlijk geen drierailssysteemloc's van een ander merk krijgen.
Succes met je keuze.
-
ik zie ong 4 euro verschil tussen de wissels
maar ik denk toch bij 3-rail te blijven
kan er iemand enkele voorbeelden geven van andere merken die ook 3-rail treinen maken
-
Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann, Rivarossi, Electoren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.
;)
Groeten,
Herman
-
Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann, Rivarossi, Electroren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.
Groeten,
Herman
Hoi,
Herman, heeft hier eerder in dit draadje al een opsomming van gemaakt.
Door met google te zoeken op deze namen kom je vanzelf de websites tegen, waar je kunt kijken welke modellen er ook in 3-rail/wisselstroom uitvoering zijn.
Tipje lees de bovenstaande berichtjes even terug, mocht je niet meer weten wat er allemaal al verteld is :)
Groetjes,
Brigitte
Edit Herman was me net een paar seconden voor :P
-
Voor mij is de doorslaggevende reden om voor tweerail te kiezen de natuurgetrouwheid, vooral van het railmateriaal. Dat gaat niet alleen over de puko's; het door Märklin geleverde railmateriaal is verder ook niet erg natuurgetrouw. De natuurgetrouwheid van tweerail verschilt per merk, maar zoiets als Rocoline of Tillig Elite bestaat in drierail helemaal niet.
Dat brengt me op een tweede punt: de keuzevrijheid is en blijft bij tweerail een stuk groter. Er is een handvol fabrikanten dat drierailmodellen maakt. Er zijn op deze wereld honderden fabrikanten die tweerailmodellen maken. Of je dat van belang vindt, hangt onder andere af van je onderwerpkeuze. Duitsland in tijdperk drie of Zwitsers rood maakt niet veel uit nee. :D Voor de rest nog altijd wel.
-
Ow ja sorry.
Ik vroeg of 3-rail syteem duurder is dan de rails van 2-rail stysteem snap je ?
Maar ik zal zelf wel kijken . ;)
Tja, er is maar één fabrikant van drierail en tientallen fabrikanten van tweerail, waarvan er een stuk of 5 gemakkelijk in Nederland te koop is. Fleischmann is net zo duur als Märklin, maar een merk als Piko maakt uitstekende rails voor ongeveer de helft van de prijs.
Veel hangt ervan af wat je wil. Als je gaat voor een zo natuurgetrouw mogelijke modelbaan, dan is drierail geen logische keuze. Wil je eigenlijk vooral lekker met treintjes rijden, dan maakt het niks uit.
-
Shiwa,
in je startbericht geef je zelf een reden aan waarom je zou willen overstappen op 2-rail, nl. dat je op 3-rail alleen maar met Märklin locs kunt rijden.
Uit de diverse reacties is inmiddels wel duidelijk dat dat argument niet geldig is, andere merken leveren ook locs die op 3-rail kunnen rijden. En rijtuigen en wagens zijn makkelijk om te bouwen, gewoon een kwestie van andere assen er in. Bij nieuwe aankoop zal de winkelier dat ter plaatse gratis voor je doen.
Dus goed beschouwd heb je geen goede reden om over te stappen, in jouw geval.
Er zijn natuurlijk andere redenen te verzinnen. Zo heb ik zelf mijn redenen om perse niet met 3-rail te werken, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.
Wat de prijzen betreft, kijk eens op deze websita: http://www.modeltreinexpress.nl/ (http://www.modeltreinexpress.nl/)
Daar hebben ze een ruim sortiment van veel merken, dus ik zou zeggen, ga eens lekker een poosje kijken en vergelijken.
-
Ik ben zeker geen Marklin fan, daarin tegen rij ik wel al heeeel lang 3rail......waarom omdat ik daar al voor duizenden guldens en euro's in heb gepompt.
Wat ik altijd zo "grappig" vind, is dat er altijd maar gesproken wordt over de natuurgetrouwheid van de rails. Waarin de Marklin rails er altijd wel heel erg slecht uit komt.
Want bij 2rail heb je nu (eindelijk) Tillig Elite en de nieuwe Rocoline.
Marklin heeft jaaaaren geleden de (grove) K-rails ontwikkeld en die is sinds jaren niet meer aangepast.
Snap je waar ik naar toe wil...?
Wat ik bedoel, is dat je NU inderdaad zeer mooie 2 rails kan kopen.
Vergeet daarbij niet dat de Tillig, niet geschikt is voor een beginner en dan blijft o.a. de natuur getrouwe Rocoline (welke nu pas erg mooi is) over.
Je kan inderdaad zeggen dat de k-rails een beetje achter is gebleven.
Ik ben blij, want in de loop van jaren ik heb daar al meeeeters van gekocht. En het zal een dure aangelegenheid worden om maar elke keer van rails te wisselen....trouwens je schiet dan ook niet op met de baan, en het lijkt me dat je toch wel een keer een trein wilt zien rijden.
Het zal naar mijn mening een beetje te gortig worden....maar goed, ieder zijn ding.
Maar goed, laten we vooral de c-rails niet vergeten, ook erg mooi...niet voor mij.
Ok, inderdaad de puntjes zie je niet in het echt...maar goed, dat is eenmaal het systeem, daar kan je weinig aan veranderen.
Zo heeft misschien ieder voordeel een nadeel.
Daar in tegen zeg ik altijd maar zo, een realistische baan wordt niet alleen bepaald door de rails, dat zou wel erg zwart/wit zijn.......en daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
Persoonlijk vind ik de Fleischmann rails echt super lelijk, maar ook die kan je net als de k-rails aanpassen en verweren, en dan is zelfs die nog mooi.
Mijn toppertje is net zoals velen de Tillig, maar ik denk dat ik daar het geduld niet voor kan opbrengen, maar goed dat is misschien een drempel waar je even overheen moet stappen.
Groetjes,
René
-
Wat ik altijd zo "grappig" vind, is dat er altijd maar gesproken wordt over de natuurgetrouwheid van de rails. Waarin de Marklin rails er altijd wel heel erg slecht uit komt.
Want bij 2rail heb je nu (eindelijk) Tillig Elite en de nieuwe Rocoline.
Marklin heeft jaaaaren geleden de (grove) K-rails ontwikkeld en die is sinds jaren niet meer aangepast.
Snap je waar ik naar toe wil...?
Wat ik bedoel, is dat je NU inderdaad zeer mooie 2 rails kan kopen.
Vergeet daarbij niet dat de Tillig, niet geschikt is voor een beginner en dan blijft o.a. de natuur getrouwe Rocoline (welke nu pas erg mooi is) over.
Daar wil ik eigenlijk ook naar toe. Märklin ontwikkelt een wat grof railsysteem en kan daar gemakkelijk decennia aan vasthouden, omdat de drierailers toch geen keus hebben. In tweerail is die keus er wel en dus is daar steeds natuurgetrouwere rails beschikbaar gekomen naast de al bestaande grovere rails. Voor elk wat wils en dat ontbreekt bij drierail.
Je vergist je trouwens in de geschiedenis. Rocoline zonder bedding bestaat al 25 jaar en kwam luttele jaren na de K-rails op de markt. Peco levert nog langer vergelijkbare rails.
Misschien bedoel je de nieuwe Geoline rails met bedding ter vervanging van de oude Rocoline rails met bedding. Die doet sterk denken aan C-rails van Märklin en Trix en wordt door tweerailers niet als heel natuurgetrouw beschouwd. Is daar ook niet voor bedoeld.
Natuurlijk wordt de kwaliteit van een modelbaan niet alleen bepaald door de rails. Maar het optisch effect van lage rails, kleine wisselhoeken en realistisch gebouwde wissels is veel groter dan mensen vaak denken.
-
Yep, en dat is jammer....jammer dat er geen concurrent met een beter en natuurgetrouwere rails is of komt. Weet niet of daar redenen voor zijn, zoals een patent of iets dergelijks.....zal me ook eigenlijk niet verbazen, met die "zakkenvullers" :-X.
Dat het optische effect van lage rails, kleine wisselhoeken etc beter is, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar soms moet je roeien met de riemen, waar je al (te) lang mee roeit.
Een systeem waar je al jaren geleden mee begonnen bent en waar in vele opzichten (materiaal, locs etc) flink in hebt geïnvesteerd. Tja dan zullen niet veel modelbouwers overstappen, puur omdat alleen de rails iets minder mooi is/zou zijn. Gelukkig is de modelbouwer inventief en is de wissels hier en daar een beetje aan te passen en met wat kleur kunnen de rails/bielzen er ook weer wat beter uit zien, dat het allemaal nog te grof blijft en dat de wisselhoeken te lomp zijn.....ja, jammer maar helaas.
Voor modellen hoef je het niet over te stappen...misschien omdat ze iets duurder zijn, maar dat valt de laatste tijd ook reuze mee.
Ik zal in ieder geval niet overstappen, daarvoor is (helaas) te veel geld geïnvesteerd !!!
In ieder geval niet voor een mooiere rails (of er moet iets anders gebeuren), straks komt er over 2 jaar weer een mooiere en/of betere, gaan we dan de baan weer afbreken en die rails kopen ?
Ik bedoelde inderdaad de Geoline (alleen zonder bedding :D, Chris welke rails gebruik jij), kwam niet zo snel op de naam, daarom ook de nieuwe Rocoline :D, persoonlijk vind ik die ook erg mooi.
Als ik opnieuw zou beginnen (in een nieuw leven, misschien), dan denk ik dat ik voor de Geoline ga (zonder bedding dan :D). Puur omdat ik de Tillig te veel gedoe vindt, maar zal het zeker even proberen....
-
.....Weet niet of daar redenen voor zijn, zoals een patent of iets dergelijks.....
Het railsysteem met puntcontacten dateert al van de jaren '50. Een eventueel patent daarop is allang verlopen, dus elke andere fabrikant is vrij om rails te maken voor het Märklin systeem. Maar ik denk zo dat er geen enkele fabrikant is die daar echt aandrang toe voelt.....
-
Het railsysteem met puntcontacten dateert al van de jaren '50. Een eventueel patent daarop is allang verlopen, dus elke andere fabrikant is vrij om rails te maken voor het Märklin systeem. Maar ik denk zo dat er geen enkele fabrikant is die daar echt aandrang toe voelt.....
Waarom zou niemand dat willen? De 3-rail markt is best flink groot dus het zou vast lonend zijn.
De truc zou m.i. zijn om als fabrikant een goed ogende rail te maken die eenvoudig te voorzien is van puntcontacten. Zo kan de fabrikant de rails in twee smaken verkopen.
Als je een aparte lijn voor 3-rail gaat opzetten kan ik me voorstellen dat het te duur wordt.
Koen
-
In het land der blinden...
-
Je vergist je trouwens in de geschiedenis. Rocoline zonder bedding bestaat al 25 jaar en kwam luttele jaren na de K-rails op de markt.
25 jaar is een beetje te lang... 15 jaar komt meer in de buurt. Rond '92 was ik mijn vorige modulebaan aan het ontwikkelen, en toen heb ik nog overwogen om voor het toen gloednieuwe Rocoline te kiezen. Uiteindelijk heb ik toen toch voor het Code 100-systeem van Roco gekozen. Dat bestond al veel langer, maar heet geen Rocoline.
Als ik opnieuw zou beginnen (in een nieuw leven, misschien), dan denk ik dat ik voor de Geoline ga (zonder bedding dan :D).
Geoline bestaat alleen met bedding... De rails zonder bedding die Roco voert, is nog steeds Rocoline.
-
woow wat veel reacties in eens :o
Maar ik denk toch maar bij 3-rail te blijven aangezien ik hier toch al matriaal van heb.
Misschien dat ik bij mijn volgende baan iets in 2 rail ga doen ;)
Bedankt voor al jullie uitleg ;D
-
@Stig: jij bent wel van de spreekwoorden he
In het land der blinden, is Eén oog koning.
Iemand die weinig kan, wordt toch als deskundig beschouwd, als de overigen nog minder kunnen.
@Reinier: ja haha, haal alles door elkaar, ik doel op de rails welke Chris gebruikte voor zijn baan. Maar ja, hoef het ook niet te weten he, heb maar 1 keus :) (Om in de stijl van Stig te blijven): het bekende klok en de klepel verhaal
@Koen: ben het helemaal met je eens hoor.
-
Waarom zou niemand dat willen? De 3-rail markt is best flink groot dus het zou vast lonend zijn.
Je kunt Märklin en drierail niet los van elkaar zien. Mensen die met drierail rijden, hebben in de regel een grote affiniteit met het merk Märklin. Die zullen dus niet zo snel geneigd zijn om een ander merk rails aan te schaffen. Om dan een geheel nieuw systeem te ontwikkelen voor een fractie van een minderheid van de markt, zal zich hoogstwaarschijnlijk niet lonen.
- Peter
-
Nou, dat weet ik nog zo net niet...
Vooral omdat nu bijna alle merken 3rail versies uitbrengen.
Dus die affiniteit met het merk Marklin, is (gelukkig) niet meer zo...(bij de meeste is "tie" toch van de "troon" gesodemieterd...als het al ooit zo was geweest).....anders hadden die modellen nooit verkocht geraakt.
Uitzonderingen daar gelaten, maar die heb je vrees ik in alle merken.
Dus nu de rails nog !!!!
Alleen, denk ik dat de durf er niet is... Omdat er toch een negatief sfeertje hangt, om het niet realistische pukootje.
-
anders hadden niet modellen nooit verkocht geraakt.
Kan ook gewoon een kwestie van teveel produceren zijn, geen goede marktverkenning zeg maar...
Koen
-
René, dat negatieve sfeertje is wat je zelf er van maakt. De één geeft er veel om, de ander niet zo veel. Maar dat is een oude discussie en die gaan we niet herhalen (alzo sprak de moderator).
En als je als drierail-rijder dolgraag een Plan V of een Sprinter wil hebben, dan ben je toch op Fleischmann aangewezen. Als het gaat om de 1600/1700/1800 gaat, kun je zowel bij Märklin als Roco terecht - maar alleen voor hun eigen railsystemen. Blijkbaar vinden beide fabrikanten dat het zich de moeite niet loont om dit model voor het andere systeem uit te brengen.
Shiwa (bij gebrek aan je echte naam), het zal weinig zin hebben om over te stappen, tenzij je echt vrijwel geen materieel hebt. Tweerail zal je een grotere keuze geven, maar hoe je het ook wendt of keert, het zal je geld kosten en als je 13 jaar oud bent, denk ik niet dat je je dit goed zou kunnen veroorloven.
- Peter
-
Shiwa (bij gebrek aan je echte naam), het zal weinig zin hebben om over te stappen, tenzij je echt vrijwel geen materieel hebt. Tweerail zal je een grotere keuze geven, maar hoe je het ook wendt of keert, het zal je geld kosten en als je 13 jaar oud bent, denk ik niet dat je je dit goed zou kunnen veroorloven.
- Peter
Nu is het niet de bedoeling om iemand hier te laten twijfelen en zeker geen 13 jarige, alleen het bovenstaande argument is wel erg zwak. Als je eraan denkt om over te stappen, dan kun je dat toch echt beter doen als je nog niet veel hebt dan dat je eerst nog even nog 10 tot 15 jaar doorkoopt en de overstap nog veel duurder is. Bedenk dan ook dat, als je er de tijd voor neemt, de modellen die je bezit best nog te verkopen zijn.
Het prijsverschil tusseen de rails is best aanzienlijk en bij een grote baan kan dat flink oplopen. Een flexrail van Peco is toch echt aanzienlijk goedkoper dan een flexibele K-rail. En als je geen K rail wil en ook niet gebonden wil zijn aan de vaste geometrie van een railsysteem zijn flexrails echt een uitkomst. Een het scheelt ook aanzienlijk in het aantal lelijke raillassen.
-
Ik ben een (her)beginner, maar ik doe het zo:
IK heb beide rail systemen. Je bent van niets afhankelijk en uiteindelijk kost het je niet meer dan dat het je normaal zou kosten.
Maar natuurlijk gaat het er (voor mij althans) voornamelijk om dat ik nu gewoon elk merk kan laten rijden.
-
Andere René: vandaar ook mijn opmerking "tenzij je echt bijna geen materiaal hebt". Als hij nou overstapt, zet hem dat een tijdje terug in zijn hobby.
Zelf heb ik tweerail en heb ik geen moment drierail overwogen, maar het ligt allemaal aan wat je op welk moment belangrijk vindt.
- Peter
-
Ach, ben begonnen met N-spoor, daarna Zwitsers smalspoor (12mm, geen 9) en nu doe ik er H0 amerikaans bij. Heb nooit wat verkocht en begon ook met N-spoor toen ik 10-11-12 was (ik weet het niet meer precies) en nee, ben geen 100 jaar nu. Het kan dus alle kanten nog op. Geniet lekker van je Märklin treintjes en als je eens een Frans zijlijntje wil maken, doe je dat en koop je wat Roco en LSM 2-rail spullen met peco rails of tillig (handigheid krijg je niet door steeds hetzelfde kunstje te doen) en maak je een klein lijntje. Dat Märklin spul houd je uit nostalgie, of je verkoopt het om het volgende te financieren. (iets wat ik niet kan bijvoorbeeld...)
-
Hoelang zijn die flexrails van Peco ?
(Shiwa bij gebrek aan je echte naam)en mijn echte naam is wel shiwa
Ik ben nu toch wel aan het twijfelen maar kan je mobile station niet gebruiken bij 2 rail door de draden aan de rails te solderen ofzo ?
Maar is het echt zo dat ja altijd alle sporen van 3rail aan elkaar moet solderen ?
-
Hoi Shiwa,
Edit: onwaarheid over MS verwijderd.
Ik weet even niet waar je die info vandaan gehaald hebt ??? maar je hoeft geen sporen van 3-rail aan elkaar te solderen.
Twijfel is volgens mij geen goede leider om iets te doen. Je hebt gekozen voor een digitale startset van Märklin, waarop was die keuze toen gebaseerd??
Als je enige reden om naar 2-rail te gaan is, dat je geen merken door elkaar kunt rijden, gaat die vlieger al een poosje niet meer op. Als je naar een goede modelspoorwinkel gaat kun je met eigen ogen zien dat je ook modellen van andere merken voor je 3-rail baan kunt kopen. Voor hele leuke prijzen en die zijn gelijk digitaal, geschikt om met je Mobile Station te rijden.
Groetjes,
Brigitte
-
Een Märklin Mobile Station kan je wel bij het tweerailsysteem gebruiken. Het is alleen niet zo praktisch, omdat je de locomotieven dan ook moet voorzien van MFX/Motorola-decoders en dat is ongebruikelijk bij tweerail. Tweerail-merken maken gebruik van DCC-decoders. Die kan je besturen met een Trix Mobile station of met een Roco Maus. (Of natuurlijk met de duurdere grote centrales. Daar kan meer mee, maar die kosten ook meer).
-
Hoe je het ook went of keert of wat je ook bedenkt je Marklin Mobile Station is NIET te gebruiken bij een 2-rail systeem.
Je hoeft helemaal niks te wenden of te keren. Je kunt een Mobile station ook op 2-rail aansluiten. Hoe kom je er eigenlijk bij dat dat niet zou kunnen?
Elk besturingssysteem is zowel op 2 rail als op 3-rail te gebruiken. Je moet soms een beetje creatief wezen met de draadjes, maar verder is er geen enkele belemmering.
-
Hoelang zijn die flexrails van Peco ?
1 yard = 3 feet = 36 inch = 914,4 mm. :)
-
Alleen wie gaat nou een Marklin MS aansluiten op 2-rail en alle locs voorzien van MM / MFX decoders? (enkelen mischien)
Daarom wordt er denk ik gezegt dat het niet kan, het is ook niet logisch.
-
Volgens mij wordt er gezegd dat het niet kan, omdat iemand echt denkt dat het niet kan.
Of het logisch is, dat is een andere vraag. Mag iedereen voor zichzelf bepalen.
-
Reinier, wat heeft het voor zin om een jongen van 13 in verwarring te brengen door te zeggen dat iets theoretisch echt kan, maar praktisch is het eigenlijk niet en zeer ongebruikelijk in de 2-rail wereld. Dus het onderliggende advies is om het niet te doen :-|
Ene laat ik voor opstellen dat ik het niet zeg, omdat het echt niet kan, daar ben ik ook allang achter dat bijna alles mogelijk is, maar hoe ver moet je soms gaan, zeker als je 13 bent en net begonnen. Volgens mij heb je dan meer aan heldere en duidelijke adviezen.
Groetjes,
Brigitte
-
Alleen wie gaat nou een Marklin MS aansluiten op 2-rail en alle locs voorzien van MM / MFX decoders? (enkelen mischien)
Nou, ik bijvoorbeeld. ;D
Brigitte, er is technisch niets moeilijks aan. Tweerail of drierail maakt voor een digitaal systeem niks uit en tweeraillocs worden meestal niet standaard uitgerust met een decoder, zodat je er ook een MM/MFX decoder in kan stoppen. Wel stop ik er meestal een multiprotocoldecoder in, omdat ik verwacht in de toekomst toch ooit op DCC over te stappen.
Maar praktisch heb je helemaal gelijk. DCC is inmiddels de de facto standaard voor tweerail en we moeten beginners niet nodeloos in verwarring brengen.
Shiwa, volgens mij wil jij gewoon lekker met die treinen rijden en dat gaat in drierail prima. Als je nog eens wat anders wil, dan is overstappen nou ook weer niet zo ingewikkeld.
-
Volgens mij heb je dan meer aan heldere en duidelijke adviezen.
Brigitte, het heldere en duidelijke advies is dat alle combinaties mogelijk zijn.
Wat jij een paar berichten geleden stelde is toch echt dat een Mobile station op 2-rail niet mogelijk is. En dat is allesbehalve een duidelijk advies, want daarmee sla je de plank volledig mis. En met zo'n onware uitspraak breng je een 13 jarige meer in verwarring dan met de uitspraak dat het wel kan, maar niet gebruikelijk is.
-
25 jaar is een beetje te lang... 15 jaar komt meer in de buurt. Rond '92 was ik mijn vorige modulebaan aan het ontwikkelen, en toen heb ik nog overwogen om voor het toen gloednieuwe Rocoline te kiezen. Uiteindelijk heb ik toen toch voor het Code 100-systeem van Roco gekozen. Dat bestond al veel langer, maar heet geen Rocoline.
De waarheid ligt in het midden. Ik heb de oudste folder voor Rocoline nog in huis en die dateert uit 1988.
-
Je hebt dan verder nog te maken met het verschil in wissel en gelijkstroom.
-
Reinier, wat heeft het voor zin om een jongen van 13 in verwarring te brengen door te zeggen dat iets theoretisch echt kan, maar praktisch is het eigenlijk niet en zeer ongebruikelijk in de 2-rail wereld. Dus het onderliggende advies is om het niet te doen :-|
Brigitte, ik snap je gedachte, maar er lezen behalve Shiwa nog een paar honderd of duizend mensen mee en die worden op het verkeerde been gezet door de informatie die je gaf. Mijn bijdrage leek me om die reden zinvol, en e.e.a. is in dezelfde lijn als de bijdragen van Henk en Klaas.
-
De waarheid ligt in het midden. Ik heb de oudste folder voor Rocoline nog in huis en die dateert uit 1988.
Ik neem het meteen van je aan... Ik kon die folder zelf niet meteen terugvinden, zit nog ergens in een verhuisdoos.... ;)
-
Je hebt dan verder nog te maken met het verschil in wissel en gelijkstroom.
Aangezien het hier ging om het Mobile Station, dus om digitaal, heeft wissel- of gelijkstroom er helemaal niets mee te maken.
-
Heren, helemaal goed. Ik mijn foutieve post inmiddels aangepast :)
Gr.
Brigitte
-
Oké, wie als eerste het originele onderwerp kan noemen, krijgt een plaatje van de juf. :)
Shiwa, sorry voor mijn botte opmerking. Ik had nooit van een dergelijke voornaam gehoord, dus ging ik er van uit dat het een nickname was.
- Peter
-
Ik weet bijna zeker dat ik bij 3 rail blijf
Maar wat is DCC
Peter: ik had gewoon gezegt dat je het zou weten hoor ;)
-
Er zijn een aantal digitale formaten, noem er even 2:
Als jij een MM formaat centrale hebt stuur jij daar een MM decoder mee aan.
Normaal dus via 3-rail, maar kan ook met 2-rail alleen zijn er vrijwel geen 2-rail loks waar een MM formaat decoder inzit.
Als jij een DCC formaat centrale hebt stuur jij daar een DCC decoder mee aan.
Normaal dus via 2-rail, maar kan ook met 3-rail alleen zijn er vrijwel geen 3-rail loks waar een DCC formaat decoder inzit.
Dus MM hoort bij 3-rail. (en MFX)
En DCC hoort bij 2-rail.
-
Shiwa, er zijn verschillende protocollen, zeg maar "talen", waarmee digitale centrales opdrachten geven aan decoders. DCC is zo'n protocol. DCC wordt gebruikt door b.v. de Roco Multimaus en het Trix Mobile Station. Als je een DCC-centrale kiest, moet je ook DCC decoders hebben.
Het Märklin Mobile Station gebruikt een ander protocol en dan heb je ook andere decoders nodig (MFX/Märklin Motorola).
Om het nog ingewikkelder te maken: Er zijn nog meer digitale systemen, en er zijn ook centrales en decoders die meerdere protocollen kunnen gebruiken.
-
A zo ik snap het
bedankt voor jullie uitleg