BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sparrow op 27 May 2013, 00:23:37
-
Klopt het dat de DDAR met 1700 loc er nu helemaal uit ligt? Of is ie nog ergens te bewonderen. En rijdt de DDAR met mDDM nog wel? Waarom rijdt de DDZ eigenlijk nooit met loc?
-
DDAR met 1700 rijden nog wel, maar wordt steeds minder. 3 a 4 stammen die nu nog rijden is wel het max denk ik.
DDAR met mDDM rijden nog wel meer, maar neemt ook langzaam maar zeker af. Voor augustus moest(dacht ik) de laatste stam ongereviseerde DDAR binnengenomen worden bij Haarlem. De reden dat DDZ niet met 1700 rijdt is heel simpel. DDZ is een treinstam met zogenoemde eigen aandrijving(mDDM). Klein beetje vergelijkbaar met VIRM. Die rijden immers ook niet met 1700 ;)
mvg. Stefan
-
De loks gaan er helemaal uit, de DDZ's gaan alleen met mDDM's rijden.
De DD-AR 7400 en 7300 series rijden nog wel, maar ze worden wel (snel) schaars.
In Eindhoven en Amsterdam zijn ze, dacht ik, nog wel te vinden, maar voor hoe lang?
@Stefan
Ik dank dat Sparrow eerder bedoeld of dat er ook stammen van de 7400 serie als DDZ terug op de baan komen.
Dat zal helaas niet gebeuren.
Romar
-
Er rijden momenteel nog 3 stammen met 1700 rond:
Stam 7435+lok 1715
Stam 7475+lok 1720
Stam 7477+lok 1713
Elke dag kan zomaar de laatste zijn aangezien de kilometergrens voor deze stammen snel nadert.
Stam 7477+lok 1713 loopt zelfs al heel dicht tegen deze grens aan en rijd niet zo vaak meer.
Romar
-
Ik ben trouwens nog geen NiD/DDZ 6 delig tegengekomen...alleen maar viertjes.
-
De enige DDZ-6 die gereden heeft, is volgens mij voor een stel proefritten op de Hanzelijn geweest.
(http://farm9.staticflickr.com/8296/7963258286_cd3c5bcd32_z.jpg)
-
Er rijden momenteel nog 3 stammen met 1700 rond:
Stam 7435+lok 1715
Stam 7475+lok 1720
Stam 7477+lok 1713
Elke dag kan zomaar de laatste zijn aangezien de kilometergrens voor deze stammen snel nadert.
Stam 7477+lok 1713 loopt zelfs al heel dicht tegen deze grens aan en rijd niet zo vaak meer.
Romar
De 1720 iig zaterdag nog in Uitgeest gezien
-
Komt zon NiD6 wel vooruit? ;D
Zon mDDM heett vrij weinig vermogen. Of zijn ze opgevoerd ???
-
Zon mDDM heett vrij weinig vermogen. Of zijn ze opgevoerd ???
Was het mindere vermogen ook niet juist de reden waarom de mDDM is uitgevoerd met zes assen, zodat deze nog enigszins mee kon met een 1700 in een gecombineerde stam?
Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?
-
Wat ik me afvraag.... Blijven er niet wat stuurstanden en bakken over om gerenoveerd te worden met een 1700?
-
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.
-
Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?
Een 1700 heeft veel te veel vermogen voor zo'n stammetje.
-
Bedankt voor de info! Wel treurig dat de NS van de locs af wil. Steeds meer veredelde trams en eenheidsworst op de rails.Voor mij bestaande de mooiste treinen toch gewoon uit een loc met een serie rijtuigen erachter. Maar goed, de NS heeft natuurlijk hele andere prioriteiten dan treinenliefhebbers.
-
Een 1700 heeft veel te veel vermogen voor zo'n stammetje.
Een loc heeft zelden "teveel" aan vermogen. Eerder te weinig. Al is dat met een 1700 aan een DDAR-3 of DDAR-4 niet zo.
Groetjes,
Emiel
-
Was het mindere vermogen ook niet juist de reden waarom de mDDM is uitgevoerd met zes assen, zodat deze nog enigszins mee kon met een 1700 in een gecombineerde stam?
Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?
Dat klopt opzich wel. De mDDM heeft zes assen, omdat er anders onvoldoende motorvermogen was. Maar dat heeft niet zozeer te maken met de combi mDDM+DDAR. Zodra een DDAR (met loc) gecombineerd wordt met een mDDM, dan schakelt de loc tussen de 40 km/h en de 80 km/h terug van 100% tractie naar 50% tractie. Kortom: de 1700 past zich aan aan de motorbak. Qua vermogen heeft de mDDM ongeveer de helft van een 1700. En dat is net aan. Met een 1700 heb je genoeg. Al zijn de DDAR en mDDM wel gevoelig voor regen (slip en zo).
Ik heb recent al diverse keren met een DDZ gereden en ik heb een beetje het idee dat de tractie getuned is en de motorbak wat sterker is nu. Ik reed met een DDZ in de 5600 van Zwolle naar Amersfoort 5 minuten vertraging weg. Normaal ben je met een mDDM met zoveel vertraging kansloos qua inhalen van rijdijd.
Groetjes,
Emiel
-
Hoi Emiel,
De mDDM of mBk wordt tijdens de revisie niet gewijzigd op het gebied van tractie, deze is dus ongewijzigd.
Jouw vermoeden klopt dus niet. Misschien is het totale gewicht van de stam wat afgenomen door de modernisering.
Groeten Bart
-
Een loc heeft zelden "teveel" aan vermogen. Eerder te weinig. Al is dat met een 1700 aan een DDAR-3 of DDAR-4 niet zo.
Dat zeg ik toch? :D Verder is het gebrek aan adhesie bij deze locs vaak de reden dat ze niet hun volle vermogen kwijt kunnen.
-
De DD-AR 7400 en 7300 series rijden nog wel, maar ze worden wel (snel) schaars.
De 7300 serie is al heel schaars ja, die rijden al sinds de invoering van mDDM niet meer. ;)
-
Er staan ook twee stammen op Amersfoort opstelterrein. Met locomotief dus. Heb niet goed opgelet, maar zouden best eens 1713 en 1715 kunnen zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Dat zeg ik toch? :D Verder is het gebrek aan adhesie bij deze locs vaak de reden dat ze niet hun volle vermogen kwijt kunnen.
En ook dat is niet waar. Met een 1700+DDAR-stam kun je zonder slippen met volledige uitsturing wegrijden. Ik heb dat met de 1701+DDAR ook een keer uitgebrobeerd in de noodbesturing. Ook toen had ik geen slip, hooguit een bovenleidingsspanning die uitviel door de wat hoge stroomafname...
Groetjes,
Emiel
-
Hahaha dan was je lekker snel op gang zeker :)
DDZ heeft wel iets minder luchtweerstand omdat de happertjes boven de bovenste ramen en de openklapbare onderste ramen er niet meer zijn. Of dat substantieel is, geen idee,
Gewichtsafname geloof ik niet zo in, want zelfs als het interieur iets lichter is: er zit nu ook een airco-installatie is.
-
Hoi Emiel,
De mDDM of mBk wordt tijdens de revisie niet gewijzigd op het gebied van tractie, deze is dus ongewijzigd.
Jouw vermoeden klopt dus niet. Misschien is het totale gewicht van de stam wat afgenomen door de modernisering.
Groeten Bart
Ik zeg ook niet dat de tractie gewijzigd wordt, alleen wat beter getuned. mDDM onderling zat ook wel het nodige verschil in qua aanzet (sommige waren niet vooruit te branden). Dus wellicht dat ze ze nu bij de renovatie weer allemaal op scherp zetten.
Groetjes,
Emiel
-
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.
Enorme en voor NS ongekende kapitaalvernietiging op kosten van de belastingbetaler en de reiziger....
-
En ook dat is niet waar. Met een 1700+DDAR-stam kun je zonder slippen met volledige uitsturing wegrijden. Ik heb dat met de 1701+DDAR ook een keer uitgebrobeerd in de noodbesturing. Ook toen had ik geen slip, hooguit een bovenleidingsspanning die uitviel door de wat hoge stroomafname...
Groetjes,
Emiel
Probeer het eens met 3000 ton aan goederentrein, wedden dat hij gaat slippen? ;) Slipprobleem bij 1600/1700 heb ik alleen gehad met 1600 in de goederendienst. Ook met getrokken mat slipt hij nooit. Maar dat kan ook komen omdat ik het zinloos vind om gelijk helemaal uit te sturen, gelijkmatiger opbouwen heeft mijn voorkeur ivm reizigerscomfort.
-
Enorme en voor NS ongekende kapitaalvernietiging op kosten van de belastingbetaler en de reiziger....
Wat een goed onderbouwde uitspraak!
Als NS al voldoende heeft afgeschreven op de locs/rijtuigen, kan het voor het bedrijf goedkoper zijn om afscheid te nemen van een materieelsoort dan hem in dienst te houden. Kosten/baten plaatje. Dat heeft niets met kapitaalvernietiging te maken, als het voor NS niet meer rendabel is om rond te rijden met 1700'en en 4 rijtuigjes dan houdt het gewoon op.
Het enige wat NS zich af moet vragen of ze niet gigantisch in de knoei gaan komen met zitplaatscapaciteit.
-
Ik zeg ook niet dat de tractie gewijzigd wordt, alleen wat beter getuned. mDDM onderling zat ook wel het nodige verschil in qua aanzet (sommige waren niet vooruit te branden). Dus wellicht dat ze ze nu bij de renovatie weer allemaal op scherp zetten.
Groetjes,
Emiel
Nogmaals aan de tractie word helemaal NIKS gedaan, en ja nog steeds de 1 trekt onder je gat vandaan en de ander is niet vooruit te branden.......
Dit is het moderniseren tegenwoordig, veel bling maar aan de techniek geen groot onderhoud meer.........
-
Nogmaals aan de tractie word helemaal NIKS gedaan, en ja nog steeds de 1 trekt onder je gat vandaan en de ander is niet vooruit te branden.......
Dit is het moderniseren tegenwoordig, veel bling maar aan de techniek geen groot onderhoud meer.........
Het kan al helpen als ze de tractie een grote beurt geven, wellicht dat versleten onderdelen die nu weer vernieuwd worden het vermogen wat opkrikken. Geen idee hoe dat met electromotoren zit, maar een auto kan na een grote beurt zomaar weer een paar PK terugkrijgen, die in de loop van de tijd verdwenen waren. Ik ga er van uit dat ze bij de revisie de tractie op zijn minst een flinke onderhoudsbeurt geven.
Daarnaast waarom zou je de mDDM technisch updaten? De techniek voldoet, ze hebben over het algemeen voldoende vermogen voor hun taak, upgraden kost alleen maar geld en de NS krijgt daar niet meer winst voor terug.
-
Daarnaast waarom zou je de mDDM technisch updaten? De techniek voldoet, ze hebben over het algemeen voldoende vermogen voor hun taak, upgraden kost alleen maar geld en de NS krijgt daar niet meer winst voor terug.
Wat de NS wel al heeft is vertraging. Verder is het inderdaad niet nodig
om te upgraden, het voldoet aan alles. ;)
Grtjes Remy
-
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.
Ik vraag me af waarom de NS ineens van alle loks af wil? ik vind het een verkeerde set.
-
nog 1 keer, bij de grote revisie gebeurt er NIKS met de tractie installatie.....
-
Niet "ineens", dat is al zeker tien jaar gaande. Zijn bedrijfseconomische redenen.
-
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.
-
Het kan al helpen als ze de tractie een grote beurt geven, wellicht dat versleten onderdelen die nu weer vernieuwd worden het vermogen wat opkrikken. Geen idee hoe dat met electromotoren zit, maar een auto kan na een grote beurt zomaar weer een paar PK terugkrijgen, die in de loop van de tijd verdwenen waren.
Helaas werkt dat bij elektromotoren niet zo ;)
Elektromotoren die goed onderhouden worden gaan zo goed als een leven lang mee: dat zal bij treinen waarschijnlijk iets anders liggen omdat die wat meer op hun donder krijgen dan de elektromotoren tot enkele kW's waar ik nog wel eens mee te maken heb, maar slijtage is iets wat zo goed als niet bestaat bij een elektromotor.
Technisch kun je er eigenlijk niets meer aan verbeteren. De aanzet-elektronica in die dingen is weliswaar niet nieuw meer, maar meer koppel ga je er met een modernere chopper niet uit krijgen, die techniek is wat dat betreft wel uitontwikkeld (het enige wat steeds efficiënter kan is de rem-energie via een chopper/frequentiesturing teruggeven aan het net of opslaan in een accu)
@ martijn: misschien, maar een nadeel is dat een defecte motorwagen in dit geval een onbruikbaar treinstel oplevert. Bij een defect aan de lok zou je de lok nog uit kunnen wisselen, waarna je weer een bruikbare stam hebt.
-
Je kan de motorwagen toch ook uitwisselen?
-
Als je ze nog op "voorraad" hebt wel,en laat dat nou miss wel een probleem opgaan leveren ;)
-
Laten we nu niet gaan doen alsof er stapels 1700 over waren om uit te wisselen... :s
Verder is het vaak meer moeite de wagen of lok te wisselen dan daadwerkelijk het defect te repareren.
-
In wezen is de uitwisseling van loc of motorwagen even "ingewikkeld". De motorwagen heeft maar één cabine en de loc heeft maar aan één kant de automatische koppeling staan en in de andere cabine mist in elk geval de GSMR. Staat de vervangende loc of motorwagen verkeerd om, zul je moeten driehoeken. Of eventueel bij de loc de koppeling en enkele cabine-apparatuur naar de andere zijde omzetten.
Groetjes,
Emiel
-
ja waarom zou je nieuwe loks en nieuwe rijtuigen kopen als je ook een treinstel kan aanschaffen?
treinstellen zijn naar mijn idee handiger voor een bedrijf dat alleen passagiers vervoert en geen goederen.
NS Internationaal oeps :-X, NS Slowspeed :P heeft er vast een paar nodig voor het trekken van een aantal treinen die aan de grens gedumpt worden omdat hun loc niet met onze spanning / beveiliging overweg kan.
Allie
-
Dat betekent dat je dus altijd reservelocs moet hebben staan die direct ingezet kunnen worden. Dat is voor een bedrijf dat gewoon winst moet maken niet erg rendabel. Iedere trein die stilstaat kost geld, ook een losse loc. Het is voor NS goedkoper om een geheel treinstel aan de dienst te onttrekken ( je stuurt dan bij, betekent dat er ergens in het land een trein korter dan gepland zal worden, dat betekent drukte maar niet meer dan dat. ) dan een park direct inzetbaar reservematerieel achter de hand te houden.
Of het praktisch snel te regelen is is niet de issue, het gaat om de kosten. Wen er maar aan, vroeger toen NS nog echt een staatsbedrijf was werd het tekort aangevuld door het rijk. Nu is NS gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn financiële positie en maken ze dit soort keuzes.
-
Helaas zijn dat soms dure of verkeerde of "rare" keuze's :-X
-
Het is maar goed dat jij er wel verstand van hebt. :-X
Misschien moet je eens soliciteren bij NS om daar te zorgen dat ze "juiste" keuzes maken. :-\
Gr.
Eric
-
Is ergens terug te vinden wanneer de 1711 met stam 7455 buiten dienst is gegaan? Niet toevallig is dit de stam uit de Märklin-set.
Groeten van Arjen
-
Het blijft wel "De Emmen" (y)
Allie
-
Hedenochtend de 1720 om ongeveer 6.50 Sld ri Asd.
groet Bram.
-
Er rijdt dus als het goed is alleen nog een DDAR met 1700 op het traject Zandvoort - Amsterdam?
-
Niet meer, die is vanochtend ook uit dienst gegaan.
-
dus DDAR met 1700 is nu compleet uit dienst genomen?
en komt ook absoluut niet meer terug?
-
in principe is het allemaal uit dienst en komt het niet meer terug nee
-
Je weet het nooit he... ;D
Kan best zijn als ze klaar zijn met het NiD project, dat ze alsnog de rest van de bakken en stuurbakken en 17/1800 loks aanpakken :)
Is goedkoper dan B merk treinstellen bestellen (slt)
-
Nou 1800'en kun je sowieso vergeten... die staan allemaal al (te) lang aan de kant en mankeren een hoop (stilstand is al heel snel achteruitgang, electromotoren die te lang stilstaan gaan kapot door vocht en vorst)
-
Is goedkoper dan B merk treinstellen bestellen (slt)
Wat is daar mis mee dan?
-
Helaas zijn dat soms dure of verkeerde of "rare" keuze's :-X
Onderbouw dit eens! ???
-
Terugkomen lijkt me niet, maar volgens op de rails waren alle 1700 met DDAR uit dienst gehaald, maar iemand vroeg over het traject Zandvoort - Amsterdam en toen werd er gezegd dat die nog een tijdje rijdt.
-
Nee, de 1700+DDAR is donderdag jl. uit dienst genomen, de laatste twee stammen zijn zelfs in recordtijd van dienst naar locatie van terzijdestelling verplaatst.
-
Wat is daar mis mee dan?
Alles ;D Over kwaliteit gesproken... :'( Wat vlokjes sneeuw...
Nee, maar een DD-AR met 1700 kan nog prima + - 20 jaar rijden, een DDZ met lok is toch net zo mooi :P
-
De laatste winter met sneeuw hebben ze anders prima overleefd...
Groetjes,
Emiel
-
Alles ;D Over kwaliteit gesproken... :'( Wat vlokjes sneeuw...
Nee, maar een DD-AR met 1700 kan nog prima + - 20 jaar rijden, een DDZ met lok is toch net zo mooi :P
DDAR'en zijn ook gewoon aan revisie toe, dus nee, geen 20 jaar zonder ingrepen.
-
Nee, de 1700+DDAR is donderdag jl. uit dienst genomen, de laatste twee stammen zijn zelfs in recordtijd van dienst naar locatie van terzijdestelling verplaatst.
Weet ik, maar er zou er nog een tussen Zandvoort en Amsterdam rijden, maar ik heb het nog eens teruggelezen en er wordt gesproken over een motorbak, dus mss is het eentje met mDDM ipv loc.
-
Alles ;D Over kwaliteit gesproken... :'( Wat vlokjes sneeuw...
Er is dus niets mis mee.
Weet ik, maar er zou er nog een tussen Zandvoort en Amsterdam rijden, maar ik heb het nog eens teruggelezen en er wordt gesproken over een motorbak, dus mss is het eentje met mDDM ipv loc.
Zoals is te lezen werd de 1700 uit dienst genomen na enkele slagen gereden te hebben.