BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Reinier Z. op 01 February 2013, 22:15:51

Titel: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 01 February 2013, 22:15:51
Vandaag heb ik me maar eens gewaagd aan iets waar ik al een tijdje met een schuin oog naar keek: Spoor 0.

Ik kan een heel verhaal houden waarom ik met 0 ga experimenteren, maar het komt eigenlijk neer op de speelwaarde, beleving en detaillering, mooie loopeigenschappen en de uitgebreide digitale aardigheidjes die er op het moderne spul zitten. Dat laatste heb je in h0 natuurlijk ook, maar ik had nog geen enkele h0-soundloc dus als ik zoiets wilde moest ik toch min of meer opnieuw starten. Dan kon ik net zo goed iets totaal nieuws gaan doen. Bovendien had ik na het afblazen van het grote project 'Ha in H0' eigenlijk wel zin in een ongecompliceerd baantje thuis, iets van een museumlijntje of zo met een eenvoudig sporenplan, waar lekker mee gespeeld kon worden. Zo'n soort eenvoudig thema maakt het dan weer mogelijk om in een niet heel erg grote kamer toch iets met een grote schaal te doen.

Kant en klaar spoor 0 materieel is niet erg goedkoop, maar het voordeel is dat het ook 4x zoveel oppervlak inneemt als H0. Er is dus niet heel veel nodig om de kamer te vullen.

Afgelopen weken heb ik me eens ingelezen in de mogelijkheden en de verkoop van een deel van de h0-materialen (alles wat niet in het verzamelthema paste) gaf wat financiële ruimte. Vandaag dus maar eens een Lenz-startset gehaald!

Grooooote doos:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6368.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6368.jpg)

Uitpakken, gaf een pakjesavondgevoel!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6369.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6369.jpg)

En de boel is operationeel. Ik heb voorlopig afgezien van een Lenz-centrale, de Multimaus is ook prima geschikt voor de start.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_212_6373.jpg)

Het rijden met de Köf is geweldig: Rijdt soepel, loopt mooi uit, rolt dankzij z'n Energiespeicher (hoe heet zoiets in 't NL) probleemloos door allerlei stroomonderbrekingen heen en heeft leuke geluids- en lichtfuncties. Ook de digitaal te ontkoppelen koppeling aan de loc verhoogt de speelwaarde. De detaillering van de wagens is fraai: stevig, strak en toch heel fijn, met compleet remwerk onder de wagens.

Probleempjes kwam ik ook al tegen: koppelen en ontkoppelen aan de cabinezijde loopt niet helemaal lekker omdat de haak van de Lenz-koppeling van de wagen en de imitatie koppelingshaak van de loc elkaar in de weg zitten. Rommelen aan de haak van de loc hielp iets, maar 't is nog niet perfect.

Ander probleem is het wissel: de loc hobbelde er overheen, en een snelle inspectie leerde dat het puntstuk niet goed op de bielzen zit; het komt omhoog.

Het geluid van de Köf vond ik wat zachtjes; na enig gepuzzel kwam ik er achter hoe ik het volume kon instellen met de Maus. Het geluid staat nu op max en het remmen doet nog net geen zeer aan je oren  (y)

Dit draadje heet 'bij nul beginnen' en dat slaat niet alleen op de schaal, maar vooral op het feit dat ik alles weer mag gaan ontdekken; zoveel als ik in de loop van de jaren heb geleerd over H0, zo weinig weet ik over 0, dus alles is weer nieuw. En zeg nou zelf, wat was er nou leuker dan met je eerste treintje en je eerste wisseltje eindeloos rondjes rijden...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 01 February 2013, 22:18:44
Heerlijk he, dat opnieuw beginnen. 0 is echt een volwassen schaal geworden waar Lenz best een groot aandeel in heeft gehad en nog heeft. De kwaliteit is goed en zoals je al zegt; het rijden en (ont)koppelen is super leuk.

Ik zou er zo aan willen beginnen maar ik heb al zoveel.... dus kijk ik lekker met jou mee! ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ferry As op 01 February 2013, 22:26:19
Hallo Reinier ,

Leuk ! Weer een "nuller" erbij  (y)

Ik hoop dat deze trend zich doorzet  ;)

Heel veel plezier met de set en ook ik kijk mee.

Groeten,

Ferry


Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 1795 op 01 February 2013, 22:33:30
Hoi,

Dat is weer een nuller erbij, mooi!!
Op naar de volgende ;D
Ik werkt ook alleen met de roco multimous, en werkt prima!!

Edwin
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Marc tramt op 01 February 2013, 22:46:39
Fraai hoor! Spoor 0 betekent óók korte treinen, zijlijntjes als thema en bye bye spaghetti-banen!  (y)
Overigens is schaal S het nieuwe spoor 0. Spoor 0 is zóóó 2012..    8)

Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: rail4marcel op 01 February 2013, 22:49:54
Moedig hoor zo'n besluit. Leuke set en heb even gegoogled nog redelijk betaalbaar ook. Zo heel veel duurder dan een Roco startset is het niet... Toch maar... neeeee niks voor mij  ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Rubedino op 01 February 2013, 22:51:45
Mooi Reinier!

Citaat
...........zou er zo aan willen beginnen maar ik heb al zoveel........

Gewoon doen Ronald  ;)

mvg,

kees-jan
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Bello op 01 February 2013, 22:52:10
 (y) schitterend  (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 01 February 2013, 23:30:32
Gewoon doen Ronald  ;)


Keuzes KJ, keuzes...... ;D ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: e_p op 01 February 2013, 23:34:59
Reinier, held! gefeliciteerd met je beslissing!
(zouden meer mensen moeten doen, die bijna zwichten onder de enorme H0 verzameling en eindeloze spoorplannen die je maar niet af krijgt)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 01 February 2013, 23:57:55
Leuk, die enthousiaste reacties  ;D

Na bestudering van het wissel en diverse pogingen om het puntstuk op z'n plek te drukken, heb ik er maar een blokje hout op gelegd en er een klap met een hamer op gegeven  8). Het puntstuk ligt nu weer nagenoeg goed, maar ik denk dat ik het er beter een keer uit kan halen, kijken wat het probleem is en dan teruglijmen. Maar dat komt nog wel, morgen moet ik eerst even spoorstaven 1:1 gaan leggen bij de SGB, dus dan zal er niet veel tijd voor het kleine (nou ja, kleine.... middelgrote) grut overblijven.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ruud K op 02 February 2013, 00:22:57
Ieder z'n voorkeur voor een spoor/schaalgrootte, maar ik vrees toch dat een spoor nul-baan erg snel gaat vervelen als je niet echt heel veel ruimte tot je beschikking hebt - en dan bedoel ik een enorme zolder, tuinkamer of kelder. Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden. Van een flinke trein door een landschap laten (rond)rijden kan het gros van de nul-spoorders slechts dromen. Maar misschien zie ik het verkeerd ::).

Groet,
Ruud
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 02 February 2013, 07:46:52
Eeeeh, nou mischien dromen veel spoor 0 rijders daar dus ook niet van?
Ik dacht eigenlijk dat we na al die jaren wel wisten dat modelspoorders verschillende aspecten van de hobby belangrijk vinden, toch Ruud? Of zelfs verschillende belangstellingen in verschillende schalen uitleven.  :-[
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 02 February 2013, 11:06:20
Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden.

Groet,
Ruud

Nou Ruud.... kijk naar bijvoorbeeld mijn baantjes. Je kunt daar behoorlijk druk mee zijn, zeker als je bv met echte wagenkaarten en rangeerlijsten gaat werken. Een dienstregeling zeg maar.

Een vriend van mij heeft die grote Lenz loc in 0, de V100. Ik heb daar even mee mogen rijden op een kleine 3 meter en met het geluid er bij en de features van het koppelen en ontkoppelen is het werkelijk een genot om mee te rijden. 0 bewijst per definitie dat je juist die grote ruimtes niet nodig hebt, alleen moet je dan met je thema terug en het houden bij een nevenlijn in Duitsland. Met een kleine Fiddle zou je zo maar een hele middag en avond zoet kunnen zijn met een stukje dienstregeling te rijden.

Begrijp me goed, ik ben ook wel eens jaloers op banen zoals die van jou waar je gewoon even lekker op kunt rijden met lange(re) treinen dan die nevenbaan treintjes. Maar het heeft wel degelijk zijn charme om kleiner in 0 te gaan ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Sven op 02 February 2013, 11:26:50
Marc, dan moeten wij die schaal S trein wel trekken, dan. Ik zie Lenz daar nog niet mee komen.  ;)

Ik ben er wel achter gekomen dat schaal 0 nog veel meer tijd kost. Je moet namelijk ALLES detailleren, je kunt kleine onbelangrijke details niet wegmoffelen. Elk schroefje en boutje kan en moet eigenlijk worden weergegeven, dus de scratch built bouwer is nu nog langer bezig. Maar goed, niks mis mee als je het leuk vind. Je hebt toch minder ruimte, dus je kunt niet eens veel bouwen.   ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Marc tramt op 02 February 2013, 11:40:36
Marc, dan moeten wij die schaal S trein wel trekken, dan.
Correctie:
Marc, dan moeten wij die schaal S tram wel trekken, dan.   ;D

Dè reden voor mij om niet in de spoor 0 verleiding te komen zijn overigens de beschikbare betaalbare modellen. Ik heb niet zoveel met köfjes, V100'en e.d... Maar ik kijk er wèl graag naar bij een ander.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 02 February 2013, 11:55:12
Je moet namelijk ALLES detailleren, je kunt kleine onbelangrijke details niet wegmoffelen. Elk schroefje en boutje kan en moet eigenlijk worden weergegeven, dus de scratch built bouwer is nu nog langer bezig.

Mee eens en niet mee eens.... ;) je moet meer detailleren als bij de kleinere schalen. Ik ben zelf een sterk voorstander van de "kloppende totaalindruk". Als je een loc superdetaillleerd en de rest eromheen niet lijkt dat helemaal nergens op. Andersom ook niet, een super-landschap met een kale speelgoedloc doet 't ook niet. Als je het geheel in dezelfde staat van detaillering houdt is dat vaak voldoende. De graag van die detaillering "overall" is dan aan de bouwer zelf.

Ik heb dat zelf gedaan met Lake Louisa (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32221.0). Die is niet supergedetailleerd maar wel zover dat het totaalbeeld in balans is. En als je dan het compliment krijgt van een mede-bouwer dat je een "sfeerbouwer" bent weet ik dat mijn theorie werkt. Het totaalplaatje, daar gaat het uiteindelijk om ;)

Maar dan nog groot respect voor die mannen die tot het uiterste gaan :)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Karst Drenth op 02 February 2013, 12:24:46
Idem Ronald ! (y)

Maarrrr.... ik moet zeggen, die nieuwe V60 van Lenz......  :-* :-* :-*  De verleiding is mega ;)


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 02 February 2013, 12:52:21
Ja, echt wel ;D ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 02 February 2013, 20:38:36
Ieder z'n voorkeur voor een spoor/schaalgrootte, maar ik vrees toch dat een spoor nul-baan erg snel gaat vervelen als je niet echt heel veel ruimte tot je beschikking hebt - en dan bedoel ik een enorme zolder, tuinkamer of kelder. Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden. Van een flinke trein door een landschap laten (rond)rijden kan het gros van de nul-spoorders slechts dromen. Maar misschien zie ik het verkeerd ::).

Tja, dat beetje heen en weer rangeren zie ik dus best wel zitten. Verder heb ik een ruw sporenplan in m'n hoofd zitten waarbij ook rond gereden kan worden. Maar het zal inderdaad bij korte treinen blijven. Een Köf met een paar goederenwagens, een railbus, een stammetje van een paar korte rijtuigen, dat soort werk. Grote landschappen zijn aan mij niet besteed, aangezien ik inmiddels wel van mezelf weet dat ik op scenerygebied niet zo veel interesse heb in seriewerk. 1 boom maken is leuk, 100 bomen niet. Een stationnetje maken is leuk, maar niet een heel dorp. De directe omgeving van het spoor vind ik 't leukste, en in 0 blijft er vanzelf niet veel meer ruimte over...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Marijn op 04 February 2013, 19:46:18

Wat een verschrikkelijk fout, doch geniaal argument. Ik kan mij er ook helemaal in vinden, ik heb hetzelfde ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Huib op 04 February 2013, 20:00:18
Groot gelijk Reinier!  (y)

(http://home.floodland.nl/dumpzone/DSCF0155.jpg) (http://home.floodland.nl/dumpzone/DSCF0155.jpg)

Als er iets saai is, dan is het wel een flinke trein eindeloos door een landschap laten rondrijden. Je kunt erbij zitten en ernaar kijken, maar dan houdt het meestal wel op. In 0 kun je echt aan de slag. Een model in deze schaal leeft zoveel meer. Ik heb mijn overstap van een grote H0 baan (De Lage Zij, hier nog wel bij wat mensen bekend) naar een zijlijn in 0 (Buitenlust, ook inmiddels een beetje bekend) als een bevrijding ervaren.

Heel veel succes!

Grtz,

Huib
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: FritsT op 04 February 2013, 20:27:12
Spoor 0 plaats innemen? Bij mij thuis niet. Voornamelijk een metertje ruimte op werkblad omdat ik me het lieftst bezig houd met het bouwen van materieel. Met name Franse en Nederlandse loks.
Voor het oog staat dat dan nog wel op een klein stoomdepot gebouwd op 3 modules (de rest is opgeslagen) van mijn grote spoor 0 baan uit vervlogen dagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4084_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4084_4.jpg)
plaatje van een Franse 241P in aanbouw.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij deze dan ook in dit draadje de mededeling:

27-28 april op station Amersfoort... SPOOR 0 WEEKEND
te gast bij de NVBS.
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=815159 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=815159)

---------------------------------------------------------------------------------------------------
.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 04 February 2013, 20:52:41
Wat een verschrikkelijk fout, doch geniaal argument. Ik kan mij er ook helemaal in vinden, ik heb hetzelfde ;)

Ja he.... 't is niet voor niets dat mijn vorige projecten (Mariënberg en Ha in H0) plattelandsstationnetjes waren met relatief veel rails.....

Ik heb mijn overstap van een grote H0 baan (De Lage Zij, hier nog wel bij wat mensen bekend) naar een zijlijn in 0 (Buitenlust, ook inmiddels een beetje bekend) als een bevrijding ervaren.

Da's wel een rake typering eigenlijk, een bevrijding. Ik voel dat ook wel enigszins zo, hoewel misschien op een andere manier dan jij bedoelt. Toen ik een x-aantal jaren geleden opnieuw begon met een verzameling op te bouwen, koos ik voor een afgebakend thema (NS rond '55) dat overzichtelijk was en waarvan ik me als doel stelde om alle modellen die in dat thema pasten, aan te schaffen. Nieuw, maar ook gebruikt op de beurzen zoeken. Kort daarna barstte echter de stortvloed aan modellen los van met name Artitec. Op zich natuurlijk toe te juichen dat er zoveel 'missende' modellen op de markt kwamen, maar het was voor mij totaal niet meer bij te houden en de sport van het zoeken van alle modellen was ook meteen over. Het uitbrengen van de 3700 was de druppel, aangezien ik toen besloot dat ik niet zoveel geld aan een loc kon en wilde uitgeven. Ik ben toen eigenlijk gestopt met kopen van modellen. Het is dan wel aardig om te ontdekken dat je daar helemaal niet ongelukkiger van wordt. Aangezien de treinen bij mij toch alleen maar in dozen lagen te wachten tot er eens een keer een baan af zou zijn, miste ik de aankopen eigenlijk ook niet. En het aardige is dat de Neurenberg draadjes nog steeds leuk zijn om te lezen, maar nog prettiger vind ik de gedachte dat ik géén 600-700 euro ga uitgeven aan een 6300 en géén 300 euro aan een bijpassend stammetje rijtuigen.

Nou kost een loc in 0 ook iets in die richting, maar daar heb ik niet de 'drang' om een complete collectie te hebben. Een klein locje, een grote loc, wat wagentjes, en dan is de boel al snel vol. Het bescheidenere aanbod in 0 maakt het ook haalbaarder en overzichtelijker.

Ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om in H0 verder te gaan met een nog strikter thema, namelijk alleen diesel, en de rest op te ruimen. Die optie is er nog steeds, en ook al heb ik de afgelopen weken wat spullen opgeruimd, de Blauwe Engelen, 2400-en en sikken horen voorlopig bij de kerncollectie die mag blijven. Tenminste.... dat dacht ik, omdat ik dacht dat het me erg aan het hart zou gaan om die weg te doen. Maar nu de Köf in schaal 0 hier heen en weer pruttelt met een paar goederenwagentjes, bekijk ik de H0-collectie toch met een andere blik. Hoewel ik ze nog steeds prachtig vind, heb ik ineens het idee dat ik ze toch best zou kunnen missen. Dus wie weet....

Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 04 February 2013, 21:02:45
Herkenbaar herkenbaar. Twee dingen heb ik van mijn overstap overgehouden. In de eerste plaats het hele nieuwe 'level' aan details dat relevant wordt. Aan het meest suffe thema kan je eindeloos doordetailleren. Op kleinere schalen kijk je toch een stuk globaler. In de tweede plaats een herwaardering van het halfnul spul in negatieve zin. Het doet mij gewoon niet zoveel meer terwijl ik me er een jaar of 20 mee heb bezig gehouden. Er is geen weg terug, althans zo voelt het. Wellicht is dat laatste geen aanbeveling.  :)

Paul
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: arnout op 04 February 2013, 21:17:44
Ik denk dat het gevaarlijk gaat worden als Bemo in 0 MGB/FO en BVZ modellen gaat uitbrengen.
Daar zijn nu ook wel modellen van te koop maar dat segment vind ik voor modeltreinen te gek.

Gr Arnout.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Jan den Haan op 05 February 2013, 00:49:20
Wel beste Arnout het wordt voorlopig nog niet gevaarlijk.Op de tentoonstelling in Bauma heb ik bij Bemo nog geïnformeerd of zij ook Furka Oberalp etc. gaan maken.Het antwoord is : voorlopig nog niet.Zelf vind ik dit namelijk ook erg leuk.In Bauma was ook Ferro-Suisse met een 0m model van de Schöllenenbahn tandradmotorwagen.Erg mooi, maar met een prijskaartje van Sfr 6000 wel wat teveel.Gelukkig had Model Rail nog wielen en tandraderen voor de FO HGe 4/4/ I voor Sfr 20 per as.Wanneer ik nog wat RTM materiëel gemaakt heb wil ik eraan gaan beginnen.

Wat spoor 0 in het algemeen betreft wil ik ook nog even reageren op wat eerder in dit draadje gezegd is.Ik ben nu 25 jaar met spoor 0 bezig, in het begin vooral Engels prototype.In een Engels tijdschrift ben ik ooit het verhaal tegengekomen  van een man die een spoor 0 baan ontworpen had en vervolgens in zijn tuin een loods liet bouwen waar deze modelbaan in paste.Ik heb nooit van iemand anders gehoord die zo te werk ging.Ieder ander heeft een bepaalde ruimte en gaat daar een modelbaan in passen.En met spoor 0 is die ruimte eerder gevuld.Spoor 0 biedt ook veel meer mogelijkheden voor detaillering.Mijn aanzet was toen ik een NS 6000 bouwpakket van Philotrain gesuperd had.Het was een enorm gepriegel en het resultaat viel me nog tegen.Ik heb de gesuperde loc verkocht verkocht en was vervolgens zelf verkocht voor spoor 0.Ik heb in 25 jaar nooit meer enige twijfel gehad.Een ander aspect is m.i. het aspect van spoor 0 d.w.z hoe je er tegenaan kijkt.Spoor Z, N en TT zie je eigenlijk altijd vanuit vogelperspectief.Spoor H0 meestal ook wel.Een spoor 0 modelbaan kun je veel gemakkelijker vanuit straatniveau bekijken.Dat voelt gewoon anders.Het lijkt alsof je zelf in de uitgebeelde scene staat.Spoor 1 heeft dat natuurlijk nog meer maar dat vind ik dan toch weer onhandig groot.Verder rijdt een spoor 0 trein ook zonder DCC met stroombuffer gelijkmatiger.Het heeft allemaal meer massa en dat zie je wel aan hoe het over de rails beweegt.Zoals ik onlangs nog op een beurs zag dat een H0 trein vanuit volle snelheid in één klap stopte bij het perron zie je bij spoor 0 niet.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Henk ho op 05 February 2013, 07:50:10
Hallo Reinier,

Ik heb net met veel interresse je topic doorgelezen, en ook hier begint het een beetje te kriebelen in spoor O.
Na het waterballet van vorige week (zie Modulebaan Dachboden II), kijk ik nu tegen een stapel lege modulebakken aan.
Ik heb al even naar de startset van Lenz gekeken, volgende maand maar eens even kijken in het spoorwegmuseum ;D
Ik blijf dit draadje goed in de gaten houden ;D

gr. Henk
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: frederik19630 op 05 February 2013, 08:23:28
het ziet er allemaal fraai uit, maar voor mij toch een horde te ver:

- detaillering kan het probleem nooit zijn, in n zie je dingen voorbijkomen die ik in O niet kan
- ruimte is toch echt een ding
- ik mag toch graag rijden

maar toch, als ik overnieuw moest beginnen ging ik toch ook eens over Oe nadenken. Dat is toch
een mooi antwoord op het ruimtebeslag

fred
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Peter Korsten op 05 February 2013, 08:43:26
Toen ik een x-aantal jaren geleden opnieuw begon met een verzameling op te bouwen, koos ik voor een afgebakend thema (NS rond '55) dat overzichtelijk was en waarvan ik me als doel stelde om alle modellen die in dat thema pasten, aan te schaffen. [...] Aangezien de treinen bij mij toch alleen maar in dozen lagen te wachten tot er eens een keer een baan af zou zijn, miste ik de aankopen eigenlijk ook niet. [...] Ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om in H0 verder te gaan met een nog strikter thema, namelijk alleen diesel, en de rest op te ruimen.

Beetje off-topic, maar volgens mij komt het vaker terug. Je koopt een boel materieel, maar die baan komt er eigenlijk maar niet van, of ze komt niet af. Een tijdje geleden ben ik daar eens over na gaan denken en tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd ben in een baan of een vast thema. Wat ik leuk vind zijn lange treinen met verschillende bedrijfsnummers voor ieder rijtuig/iedere wagen en zaken zoals ACTS, Strukton e.d.

Bovendien heb ik te maken met een klimaat waar ik veel geld zou kwijt zijn aan het beschermen van de kostbare collectie, zowel initieel (bescherming tegen vocht, air conditioning) als lopende kosten (elektriciteit). Tel daarbij op dat modelbanen me eigenlijk niet eens zo heel veel interesseren (mooi om te zien, maar om er nou jaren aan te gaan werken...) en dan wordt de oplossing eigenlijk heel eenvoudig: zoek een plek waar je een vitrine van een meter of vijf, zes lang kunt en stal daar je treintjes in. Misschien dat er ooit een diorama komt (zo wil ik Attard Station in H0m nog eens bouwen), misschien ook niet.

Maar de conclusie is eigenlijk: je hoeft helemaal niet een grote baan in H0 (of N) met grote bogen, paradevak, (middel)groot station, zijlijn e.d. te maken. Je kunt doen waar je zelf zin in hebt.

En als dat een bescheiden baan in schaal 0 is met een paar koddige locjes en wagentjes, prima. Zelf vind ik de toenemende interesse in schaal 0 een prachtige ontwikkeling.

- Peter
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: rjr op 05 February 2013, 09:24:55
het rangeerwerk op kleinere banen zou ik op zich ook nog wel zien zitten, maar ook in H0 kan dat prima. Heb een redelijke baan, waarbij dus best wat rond kan rijden. lange treinen met meer dan 20 wagens zijn mogelijk. Ben nu met mijn station bezig waarbij ik rangeerwerk kan doen, eindeloos met de rangeer loks heen en weer rijden en wagens verplaatsen.

Wat ik bij 0 toch snel zal missen is de mogelijkheid van gewoon rond rijden ( wat is eigenlijk de minimale afmetingen zou je al een ovaaltje rond willen? ) Zeker ook als er eens mensen komen kijken, of als de kinderen eens mee zijn, dan is het handig om de baan aan te zetten, het rangeer werk achterwege te laten, en te genieten van de rondrijdende treinen.

De details van de loks, en de functies er van spreken mij zeker aan, en op een beurs kan ik rustig enkele uren staan kijken bij een baan van de grotere schalen waarbij ze met 1 of 2 loks continue heen en weer rijden. Maar zelf de overstap nemen en alles weg doen nee, dat kan ik nog niet.

Als compensatie heb ik dan naast mijn H0 baan op zolder ook nog een LGB baan in de tuin liggen.  Wat details betreft een ander niveau maar wel een grotere schaal en geen noodzaak een kunstmatig landschap er om heen te maken. Al is ook die baan voornamelijk op gezet om gewoon rond te rijden met een station.

Toch succes met de keuze, en veel plezier aan deze grotere schaal.

Roelco  


Aanvulling, even bij lenz gekeken, en de minimale straal was 914.4, dus een 2mX2m heb je toch wel nodig voor een cirkel. Kon zo niet vinden of ook alle loks daar dan door konden, zal wel dat er paar mooie stoom loks nog op het programma staan, als echte stoom liefhebben spreken die mij toch wel meer aan.
Titel: Re:Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Daniels op 05 February 2013, 10:14:16
Hallo,

Ik zit dit vol interesse door te lezen, hoe mensen de hobby zo verschillend kunnen ervaren. Erg mooi.

Ik heb zelf een ruim appartement maar een 0 baantje past er echt niet, dus ik maak een pendel baan in H0. Ik ben begonnen en met een ietwat uitgebreide ovaal baan, maar het rondrijden is gewoon niet wat ik zoek.  Het rangeren heb ik geen ervaring mee, maar ik wil nu de computerbesturing toevoegen om het rijden en rangeren op een kleine baan waar geen mogelijkheid tot rond rijden is, een extra dimensie te geven.

Ik ben heel erg nieuw in deze hobby en zoals Ronald aangeeft kun je op een kleine baan/zijspoor toch je tijd aardig kwijt. Dat bevestigd voor mij dat een pendel baan een goede keuze is voor nu, ongeacht de schaal.

Ik blijf dit volgen, ben erg benieuwd.

Groeten,

Daniël
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 05 February 2013, 10:32:09
Ik ga een 0 baantje maken in een boekenkast. Totale oppervlakte: 90x30cm. Twee (normaal)sporen, 1 piepklein loodsje, 1 'fiddle-wissel' uit het zicht (een stuk rechte rails met een draaipunt in het midden). Dat is alles. Dan kan ik met mijn rangeerlocje een bananenwagen uit de loods halen en er voor zetten en omgekeerd. Het verband tussen schaal en beschikbare ruimte is er wel, maar het is heel zwak.  ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 05 February 2013, 10:37:06
Ik vind 't juist supersterk...... op die ruimte in die schaal is denk ik een grotere uitdaging dan andersom ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 05 February 2013, 10:39:40
Klopt Ronald, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de beschikbare ruimte niet snel een bepaalde schaal uit sluit. Ik heb LGB diorama's gezien op een A4'tje. Dat is redelijk extreem, maar een mooie illustratie.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: FritsT op 05 February 2013, 17:08:56
En als je wilt rijden, kom dan eens met je treinen naar de Spoor 0 Weekenden. Ongetwijfeld een rijbaan aanwezig.

ter info:
kleine banen (met bv Lenz rails) hebben ruwweg een boogstraal van 1 meter.
grote banen houden altijd MINIMAAL 2 meter aan. Dat kan je dus nooit thuis opzetten. Vandaar de rijdagen. Ook erg leuk.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 1795 op 05 February 2013, 18:42:21
Ik heb zelf de overstap naar 0 een jaar of 10 geleden gemaakt, eerst voorzichtig, maar eenmaal een 0 lok gekocht, is er geen weg meer terug. Nooit twijfels gehad, ondertussen vrijwel al m'n h0 kwijt.
Mijn beleving was altijd, ook in h0, modellen bouwen, en dat vind ik nog steeds het leukst. In h0 is de baan nooit verder gekomen dan op papier, en nu heb ik zelfs een 0 baantje. Eerst kon die rondrijden, min of meer, in de schuur. Maar daar was toch niet zoveel aan. Nu rijd alles met koploper achter de baan langs met een fiddle yard. Rondrijden kan ik niet, maar rijden wel. In 0 kreeg ik toch de drang om de modellen te kunnen zien rijden, in een kloppende omgeving. In h0 zou dat nooit gebeurt zijn.
Duur hoeft het helemaal niet te zijn. In h0 lukt het niet om voor 25 euro een ketelwagen te kopen, met verende wielen, buffers en schroefkoppelingen, in 0 wel (y)

Tot ziens op de 0 dagen.....

Edwin
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ruud K op 05 February 2013, 18:54:52
Bij Lenz kost zo'n ketelwagen anders wel 98,50. Daar kun je er in h0 wel minimaal drie voor kopen...

Groet,
Ruud
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 05 February 2013, 19:07:52
En ook hiervoor geldt Ruud, dat je die drie wagens dan wel moet willen hebben.
Hardleers hoor.  :P ;D

Maar er zijn toevallig voor 25 euro prima ketelwagens te koop in schaal 0.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ruud K op 05 February 2013, 19:14:56
Natuurlijk mag iedereen z'n voorkeur voor een schaal uitspreken en beargumenteren. Dat is hier voor schaal 0 uitvoerig gedaan en in veel gevallen met duidelijke en behoorlijk overtuigende argumenten. Maar ik vind het argument dat een wagon in schaal 0 goedkoper zou zijn dan in h0 niet zo sterk en heb daarvan een voorbeeld gegeven. Dat voorbeeld is met vele andere aan te vullen, eenvoudigweg door te kijken wat de prijzen voor deze wagons bij Brawa en Lenz zijn.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 05 February 2013, 19:48:52
Natuurlijk is schaal nul materieel in de regel een paar keer duurder dan H0 materieel. Er is ook minder nodig. Maar er zijn goedkope wagentjes die ideaal zijn om langdurig aan te gaan zitten knutselen. Weet ik zeker, want het is het enige dat ik tot nu toe in 0 doe. En dan heb ik het nog niet eens over de lol om oud spul van Lima, Pola, Rivarossi en dergelijke te scoren en op te knappen. Veel zelf(om)bouwlol en juist daarom hoeft het niet eens duur te zijn.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ruud K op 05 February 2013, 20:02:10
Het ging me om het argument dat spoor 0 niet duur hoeft te zijn en dat wilde ik met een voorbeeld weerleggen. Als je zelf gaat knutselen en op beurzen oud spul gaat kopen, hoeft het inderdaad niet duur te zijn. Maar dat geldt voor alle spoorschalen.
Maar als je nieuw met nieuw vergelijkt en dat vind ik een eerlijke vergelijking, is spoor 0-materieel een stuk duurder, voor wagons ongeveer een factor 3 tot 4 en locs vermoedelijk een factor 2 tot 3. Aan de andere kant is het ook waar dat je er veel minder van 'nodig' hebt, gezien het in de regel zeer beperkte sporenplan.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Martin Welberg op 05 February 2013, 20:12:59
Eerlijke vergelijking Ruud, beetje fleesman lokje met sound betaal je volgens de adviesprijslijsten ook al snel een 498 euri voor, dus de factor 3 a 4 gaat niet helemaal op. Zijn idd wat duurden maar er zit uiteraard minder omloop snelheid in het product. Meer liefhebbers zal strakkere prijzen betekenen...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 05 February 2013, 20:17:25
't Is druk in dit draadje. Hoef in ieder geval geen moeite te doen om 't op gang te houden.  ;)

Mijn bedoeling is dat ik in dit draadje ook een beetje mijn vorderingen ga melden, maar ik heb helaas niet elke dag de tijd om echt met de treinen bezig te zijn. Discussieer intussen dus maar gezellig verder over niks. Uh... nul...  (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 05 February 2013, 20:46:00
Nou dan haal ik ondertussen nog even het argument onderuit dat je goedkoop uit bent door te gaan knutselen met oude wagens van Pola Rivarossi en Lima. Inderdaad, je hebt die wagens al voor een tientje (als je een beetje je best doet). Daarna bestel je bij een firma als Schnellenkamp werkende schroefkoppelingen, metalen wielen, verende buffers, remslangen, remwerkimitatie, grepen, draad, haken, hoeklijn met klinknagels, geetste luiken, trappetjes, lantaarnijzers, dakluchters en wat dies meer zij. Dan nog wat verf, lijm transfers en klein grut en je hebt de kostprijs van een kant en klare nieuwe wagen rechts ingehaald.  ;D

Je hebt dan wel wat unieks dat is zeker. Maar hobby's kosten de facto geld. Leuker kunnen we het niet maken.  ;)

mvg, Paul
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 05 February 2013, 20:54:24
Verpest het nou niet Paul.  ;D
Je bent voor hetzelfde geld in ieder geval lekker lang bezig. Net voor weinig geld een beschadigde Lenz G10 overgenomen en de bijbehorende NS-transfers bij Taghotrain aangeschaft.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 05 February 2013, 21:14:11
Dat is het betere werk Henk! Daar komt alleen nog wat donkergrijze verf bij. Laat je het resultaat hier nog zien?  (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 05 February 2013, 22:08:55
Als ik kans zie de transfers rechtop te plaatsen.  ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Marc tramt op 05 February 2013, 22:28:46
Het 'wrak' waarmee je begint mag je ook wel laten zien... En alle tussenstappen uiteraard.  8)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: JAB van Ree op 05 February 2013, 23:15:54
Damn, het forum raakt steeds meer besmet ... ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: e_p op 05 February 2013, 23:29:36
Het 'wrak' waarmee je begint mag je ook wel laten zien... En alle tussenstappen uiteraard.  8)

het kan nog erger, je kunt ook een pola maxi G10 nemen, je startkapitaal is dan 10 euro! maar goed, scratchbuilding is dan eigenlijk minder werk. btw, Jurgen Moog van 0mobau heeft diverse etswerk setjes om dit soor modellen op te waarderen, Moog is eigenlijk de Gamma voor de spoornul klusser!
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: spoor0 op 06 February 2013, 02:30:59
Henk

Met iets meer werk is er van de G10,  zowel met als zonder remmershuis een echte Nederlandse graanwagen te maken.

Je moet hiervoor alleen de schuine en horizontale profielen verwijderen
Tachotrain heeft de "graan"schotten voor achter de schuifdeuren in z,n programma.

Tom
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 06 February 2013, 08:33:05
Ja, de CHDG, een echte door NS bestelde wagen op basis van de G10.

(http://www.hetutrechtsarchief.nl/beeld/Atlantis/215/_500/163215.jpg)

Die zou ik dan juist het liefst in de originele versie maken, dus zonder dat graangedoe.

Maar eerst dit maar eens proberen. Dit wordt dan geloof ik een na de oorlog achtergelaten Duitse G10.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 09 February 2013, 18:22:31
Nieuwe aanwinst van vandaag, die meteen Henk's opmerking over voordelige goederenwagens illustreert:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_215_6391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_215_6391.jpg)

Deze wagens hebben geen Lenz-koppeling, dus het koppelen gaat met de werkende schroefkoppelingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_215_6392.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_215_6392.jpg)

Netjes platte tegen ronde buffer. Mooi hoor.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 09 February 2013, 18:43:21
Mooi he!

Als je nu liever Nederlands rijdt, kan je de tekst op de ketel er netjes af poetsen met bijvoorbeeld Bisonkit verdunner. De zilverlaag is vrij stevig, dus met een beetje geluk houdt je een egaal zilverkleurige ketel over.

En vervolgens plak je dit er op:

(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/DSC02697.jpg)

Een kind kan de was doen!  (y)

mvg, Paul
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Gert1 op 09 February 2013, 18:49:30
Wie bij 0 wil beginnen en in plaats van Duits toch liever Nederlands rijdt, zou ook een hier aan kunnen denken:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=407439679345751&set=pb.333972886692431.-2207520000.1360432090&type=3&theater

mvg,
Gert
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 09 February 2013, 18:55:38
Kijk eens aan hij is uitgeleverd!

De kostprijs ligt iets hoger dan een OSM ketelwagen, maar dat is een detail.  ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 09 February 2013, 18:59:36
@ Paul: De mogelijkheid van omkatten zat inderdaad in m'n achterhoofd toen ik de wagentjes kocht.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ferry As op 09 February 2013, 19:04:49
Hallo Reinier,

MK heeft transfers om er bijv een gele Shell ketelwagen van te maken.

Deze 0 scale wagens lenen zich daar goed voor.

Heb je al een baanplan ?

Leuk om je draadje te volgen, vorig jaar ben ik ook met deze set van Lenz begonnen.

Groeten,

Ferry
 
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 09 February 2013, 19:10:59
Weet ik, dank je. MK zie ik vaker dan me lief is (grapje  ;D), dus die zal ik wel eens vragen wat hij voorradig heeft.

Een eerste aanzet voor een baanplan heb ik wel ergens, maar nu ik de startset heb kan ik iets beter visualiseren hoe groot het gaat worden, dus wordt het nu wat makkelijker om het baanplan af te maken. Ik zal het tzt wel plaatsen.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ferry As op 09 February 2013, 19:16:18
Ok, prima. Ik zal je draadje in de gaten houden. Leuk om de schaal 0 ontwikkelingen te volgen.

Overigens, de originele transfers laten zich met spiritus makkelijk verwijderen zonder de laklaag te beschadigen.

Grt.

Ferry
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 09 February 2013, 22:01:30
He verdorie....... dat gedoe met dat spoor 0 ook.... paar templates van Peco code 124 spoor 0 gedownload en uitgeprint:

(http://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/snul1.jpg)

(http://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/snul2.jpg)

Effe kijken wat op 125 bij 40 kan....... smul :-* ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: MB6400 op 09 February 2013, 22:26:35
paar templates van Peco code 124 spoor 0 gedownload en uitgeprint:

Heb je daar ook een link van want die heb ik nog niet kunnen vinden ?!  ::)
(En er zijn vast nog meer mensen geinteresseerd :D )

Alvast bedankt.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 09 February 2013, 22:26:59
Poeh, het gaat hard met die nul-bekeringen. Invasion of the body snatchers is er niets bij.  ;D

Ga zo door Ronald, ben benieuwd naar de uitwerking.  (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: St00mboy op 09 February 2013, 22:37:13
Citaat
Heb je daar ook een link van

Probeer het hier maar eens:
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=pointplans (http://www.peco-uk.com/page.asp?id=pointplans)

Leen.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 09 February 2013, 22:39:31
Dank je Leen, die is het (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 09 February 2013, 22:47:28
Hallo Reinier,

MK heeft transfers om er bijv een gele Shell ketelwagen van te maken.

Deze 0 scale wagens lenen zich daar goed voor.
 

Oh ja, het Shell wagentje.   ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/shell3.jpg)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 09 February 2013, 22:49:40
Zitten die borden nu nog steeds ondersteboven?  ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: henk op 09 February 2013, 22:54:50
Nee hoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0shell.jpg)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: MB6400 op 10 February 2013, 02:53:37
Bedankt !!   (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Pauldg op 10 February 2013, 18:30:45
@Henk: dat ziet er een stuk beter uit!  (y)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Huib op 10 February 2013, 19:11:39
In 0 en H0....

(http://home.floodland.nl/dumpzone/DSCF0042.jpg) (http://home.floodland.nl/dumpzone/DSCF0042.jpg)

Best een verschil ;D

Los van de grootte heeft het 0 model
- verende buffers
- verend opgehangen assen
- echte koppeling (kun je zelfs aandraaien)
- wielflenzen die kleiner zijn dan het H0 model

Grtz!

Huib

PS. Het H0 model is van Fleischmann.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: FritsT op 10 February 2013, 20:12:35
Snel, snel...

op Markplaats staat nog een Nederlandse tankwagen.

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-overige-schalen/m643749473-philotrain-schaal-o-ns-nieuwe-matex.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-overige-schalen/m643749473-philotrain-schaal-o-ns-nieuwe-matex.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 24 March 2013, 18:56:48
In dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17677.90.html was ik geëindigd met de bouw van een frame rondom de kamer voor een nieuwe baan. Aangezien dat verder eigenlijk niets meer te maken had met het oorspronkelijke thema van dat draadje, ga ik hier maar verder.

De bouw heeft even stilgelegen wegens andere prioriteiten, maar inmiddels is het laatste gat linksachter ook gevuld met een module, en bovendien heb ik een eenvoudige brug gemaakt die voor de deur langs loopt en zo rondrijden mogelijk maakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6398.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6398.jpg)

De brug is simpel uitneembaar en is op deze manier geborgd tegen verschuiven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6396.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6396.jpg)

Uitgenomen brug:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6400.jpg)

De deur gaat naar binnen open en dat is natuurlijk lastig. De brug gaat er wel makkelijk uit, maar het is toch onhandig om 'm voor elk wissewasje uit te nemen. Daarom heb ik een omgekeerde boerderijdeur gemaakt. De doorloop onder de baan is 1,25. Bukken is dus wel nodig, maar je hoeft niet op je knieën:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6397.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6397.jpg)

En zo ziet dat er van dichtbij uit. Een kwastje verf en een betere grendel zouden het afmaken, maar dat heeft niet zo'n haast. Dit is geen woonverdieping dus het hoeft niet meteen picobello allemaal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_216_6399.jpg)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Jeronimos op 24 March 2013, 19:02:12
Is de lens soms afgedekt met geel glas? ;D
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 24 March 2013, 19:23:27
Neuh..... de muren zijn zachtgeel en de deuren iets geler  8)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: tijgernootje op 24 March 2013, 19:26:43
T lijkt de sahara versie van eigen huis en tuin wel  ;D
Ben benieuwd naar een verder verslag van (wat was dit nou ook alweer  ??? )  ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 24 March 2013, 19:44:37
Dit gaat over mijn nieuwe start. Zowel de schaal als de baan zijn nieuw voor mij, vandaar de titel: Bij nul beginnen.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Peter Korsten op 24 March 2013, 21:42:46
Die deur is briljant.

- Peter
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 14 April 2013, 22:47:36
Vandaag weer even tijd gevonden om wat aan de baan te doen. Ik heb het hogerop gezocht en heb een aantal latten tegen het plafond geschroefd waaraan de verlichting en de friezen moeten komen te hangen. De eerste TL-armaturen hangen inmiddels op hun plek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_217_6401.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_217_6401.jpg)

Overigens is het handiger om dit te doen voordat de baan er staat... je kunt er dan beter bij en het boorgruis valt niet allemaal op de baan.... niet dat er al veel rails ligt, maar het blijft makkelijker als je alleen de vloer hoeft te stofzuigen.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 24 April 2013, 21:52:38
Na de nodige zweetdruppeltjes hangt de verlichting en 't werkt nog ook. En dat alles zonder mezelf te electrocuteren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_218_6402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_218_6402.jpg)

Nou nog een paar friesjes...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 30 April 2013, 19:01:28
En daar zijn de friezen, met dank aan een vrije koninginnedag die weer wat knutseltijd opleverde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_219_6405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_219_6405.jpg)

Nou eerst maar eens eten en dan de klerebende opruimen...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronaldk op 30 April 2013, 19:57:44
Dat ziet er strak uit.   (y)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 05 May 2013, 22:43:20
Volgende stap: De achtergrondplaten.

Eerst van wat resthout dit in elkaar geknutseld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_220_6406.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_220_6406.jpg)

Dan de achtergrondplaat er tegenaan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_220_6407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_220_6407.jpg)

Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Sven op 06 May 2013, 12:58:55
Het gaat nou eindelijk beginnen! Mooie ruimte is dat ook. Ben benieuwd, ga het zeker volgen. De verwachtingen zijn nu ook hoog, na al dat gepraat over details.  ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 0spoorder op 07 May 2013, 21:19:44
Hallo Reinier,

Dat is een mooie set, ik ben bijna om.
Je zal een behoorlijke blok lente moeten hebben om het via Koploper te laten rangeren?
En die V60 van Lenz is gewoon een droom loc toch?
Dit ga ik zeker volgen.

Groeten,
Ben.

Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Sven op 07 May 2013, 23:30:05
Blok lente?
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Gert1 op 07 May 2013, 23:45:15
bloklengte   :D

mvg,
Gert
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 07 May 2013, 23:53:09
Niks blokken  ;)

Koploper komt er niet in. Het wordt simpel handmatig rijden, wel digitaal maar zonder computer.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Hendrik Jan op 08 May 2013, 00:10:59
Goedzo!

Hendrik Jan
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 0spoorder op 08 May 2013, 13:58:25
Ok, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Zijn ze wel te besturen via Koploper?
Die handwissel kan je daar losse electr aandrijvingen opzetten,die zie ik namelijk niet staan op de site van Lenz.

Mvg,
Ben.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: MTV op 08 May 2013, 14:20:38
Netjes (y)

Mvg,

Matthijs
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 May 2013, 14:43:40
Zijn ze wel te besturen via Koploper?
Het is gewoon DCC, dus te besturen met Koploper, als je de juiste centrale en/of de juiste interface hebt.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 08 May 2013, 16:31:01
Precies. Op dit moment draait de Köf z'n rondjes met een Roco Multimaus, maar hij lust alle DCC centrales.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: bink79 op 14 May 2013, 12:14:50
hallo reiner

leuk zeg weer een nuller erbij
ik hoop echt dat deze trent door zet want je komt het nog maar weinig tegen bij mensen
heel veel plezier met de set en ik blijf dit zeker volgen je bouw

groetjes fred
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 1795 op 14 May 2013, 15:37:48
Natuurlijk is dit aan te sturen met koploper, doen wij met Raamsdonk ook, incl. de wissels en rolbrug
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: HJ op 14 May 2013, 16:44:07
Hey Reinier,
Welkom in nul-land.
Hoewel ik nog steeds "iets"doe in H0 is 0 voor mij the way to go.
Ben bezig met een baan die modulair is opgebouwd zodat ik afentoe in de huiskamer of in de tuin lekker kan rijden en rangeren. Met al die digitale functies is dat echt geweldig om te doen.
Succes!
Hendrik
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 0spoorder op 15 May 2013, 14:56:22
Hallo 1795

Is het zo dat Lenz wissel aandrijvingen stroom krijgen via de rails ?
Kan je ze ook via een andere analoge trafo van stroom voorzien?
Of kan de trafo van de m-maus dat allemaal aan.

Ben.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 May 2013, 15:04:47
Zoals gebruikelijk vind je het antwoord op al deze vragen op de website van de fabrikant. 8)
http://www.digital-plus.de/pdf/b_45041_2_d.pdf (http://www.digital-plus.de/pdf/b_45041_2_d.pdf)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 1795 op 15 May 2013, 15:40:34
Hoe Lenz wissels aangesloten worden weet ik niet, waarschijnlijk is dat allemaal vergelijkbaar, maar zeker in de papiertjes/boekjes die erbij zitten op te zoeken,
Wij hebben oude wissels gebruikt met oude lematec aandrijving eronder. Wel wat aangepast, aansturing vind bij ons plaats met een relais, wat die weer bedient wordt door de wisseldecoder, die weer aangestuurd wordt door koploper.

De spanning die de wisseldecoder en de relais nodig hebben, zijn aparte 12v voedinkjes. Dat kan ook van de railspanning af, dat is maar net wat je nodig hebt, en wat je wilt...
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 19 May 2013, 21:20:15
Vandaag weer wat verder geklust. De achtergrondpanelen zijn nu bijna de kamer rond, alleen in de hoek linksvoor ontbreekt nog een stuk (niet zichtbaar op de foto).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_221_6409.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_221_6409.jpg)

De bovenkant van de modules op de foto wordt niveau 0. Op dit niveau komt een enkelsporig ovaal dat de hele kamer rond gaat. Aan de linkerzijde komen een aantal zijspoortjes die als schaduwstation gaan dienen. Dit deel van de baan wordt verborgen onder het toekomstige niveau 1, waarop een kopstationnetje komt.

Rechts blijft niveau 0 in het zicht. Hier komt een simpele halte met een zijspoortje. Achter deze halte komt een helling, waarover het spoor loopt dat van het ovaal aftakt en naar het kopstationnetje op niveau 1 leidt.

En met deze helling is ook een begin gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_221_6410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_221_6410.jpg)

Wat je op deze 2e foto ziet, zit op de 1e foto rechtsvoor, achter de deur.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: HJ op 19 May 2013, 23:47:32
Leuk project!
Je zegt dat je modules gebruikt maar als ik naar de foto's kijk lijkt het meer op een vaste baan toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

Even over Lenz elektrische wissels.
De ingebouwde decoder, de spoelenaandrijving en de wissellantaarn betrekken standaard hun stroom van de rails (kan ook extern maar dan moet je een kabeltje lostrekken).
De tongen kunnen behalve door de spoelen ook direkt met de hand omgelegd worden. Of door de trein die de wissel open rijdt. Er is geen gevaar voor kortsluiting want het hartstuk is standaard stroomloos.
Een stukje stroomloos is bij Lenz geen probleem omdat alle loks voorzien zijn van een energiebuffer. Zelfs het kleinste kofje kan er kruipend overheen zonder te haperen. Ik heb het een keer getest en Lenz loks zijn in staat om ongeveer een meter te rijden na onderbreking van de stroomtoevoer.
Op mijn H0 baan had ik ook Lemaco wisselmotoren. Ik vond ze altijd erg lawaaig en ze maakten het oprijden van de wissels of het handmatig omzetten onmogelijk.

vr.gr. en succes met dit fraaie project!
Hendrik
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Ronald Halma op 20 May 2013, 10:09:30
Leuk project!
Je zegt dat je modules gebruikt maar als ik naar de foto's kijk lijkt het meer op een vaste baan toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

Hendrik, velen gebruiken tegenwoordig modules voor hun vaste baan. Mocht er een tijd komen dat een baan afgebroken moet worden is dat met modules een veel makkelijker klus dan met een totaal vaste baan. Ook laat modulebouw toe dat je er tijdens de bouw apart aan kunt werken. Met mooi weer leg je er eentje op de terrastafel en onder het genot van de zon en een versnapering kun je dan lekker modelbouwen ;)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Rubedino op 20 May 2013, 10:11:11
Psies. Tafels zo houden en er modules opleggen  ;).

Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: HJ op 20 May 2013, 12:16:06
Hey Ronald,
Ja zo doe ik het zelf ook.
Binnen liggen mijn modules op schappen langs de wand en buiten of op een andere lokatie zet ik ze op een onderstel.
Maar ik vroeg me af hoe dat te zien was op de foto's in dit draadje.
Ik zie volgens mij alleen vaste delen.

Hieronder zie je 2 (van de 4) bakken bij mij in de tuin:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1192sf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1192sf.jpg)

groetjes
Hendrik
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 May 2013, 12:30:23
Ik zie volgens mij alleen vaste delen.
Het zijn ook delen, en die zitten aan elkaar vast. Tot zover heb je gelijk. :)
Kijk maar eens goed naar de foto's (eventueel op klikken om te vergroten).
Aan de pootstellen zie ik een balkje dat langs de bakken omhoog steekt. Op die plekken zitten de modulescheidingen.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Bello op 20 May 2013, 14:59:41
Wat een mooi plaatje !!!

Gr. Bert
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: MB6400 op 20 May 2013, 17:10:11
Leuke opzet.  (y)

Ik ben benieuwd naar de volgende update.

Even uit nieuwsgierigheid; hoe groot is de de kamer waarin je je baantje bouwt en heb je misschien ook een sporen plan ?
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 20 May 2013, 18:59:03
Ik noem het nog modules, het waren namelijk modules die bestemd waren voor het schaduwstation van mijn vorige project 'Ha in H0'. In de huidige baan heb ik die modules gebruikt als basis, maar ze zitten nu wel onderling aan elkaar geschroefd en ook met de verder opbouw hou ik geen rekening meer met de modulaire opzet. De achtergrondschermen lopen ook gewoon door over de modulescheidingen. Het toekomstige kopstationnetje op niveau 1 wordt wel echt modulair, want dat moet makkelijk weg kunnen als ik een keer bij het onderliggende schaduwstation moet zijn. En inderdaad, modules kun je makkelijk ergens anders neerleggen om aan te werken.

De kamer is ongeveer 3,85 x 2,60 meter. Een sporenplan zit alleen nog in m'n kop, om wat meer gevoel bij de schaal te krijgen ben ik 'in het veld' een beetje aan het puzzelen hoe ik alles wil leggen. T.z.t. maak ik nog wel eens een plaatje.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: FritsT op 20 May 2013, 19:06:26
Modules zijn ook altijd handig als je naar de Spoor 0 dagen gaat.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: HJ op 20 May 2013, 19:20:37
Precies, zoiets meende ik idd gezien te hebben.
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de voor- en nadelen van modulair werken.
Succes met de afbouw!

gr Hendrik
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 21 May 2013, 22:47:06
Weer een klein stukje verder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_222_6411.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_222_6411.jpg)

De rails zit niet vast, die heb ik er alleen even opgelegd voor het plaatje.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 26 May 2013, 20:50:27
Op niveau 1 aangeland:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_223_6412.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_223_6412.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_223_6413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_223_6413.jpg)
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: 0spoorder op 07 June 2013, 12:18:43
Hoe verander je het hoge loc adres naar bv adres 10 met een M-Maus?


Groet,
Ben.
Titel: Re:Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 07 June 2013, 14:18:28
Geen idee, maar is 't geen beter idee om dat in een digitaaldraadje te vragen? Dit draadje gaat daar helemaal niet over....
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 11 October 2014, 18:24:36
Zo, dit draadje was al aardig ondergestoft, maar ik hergebruik 'm toch maar even.

Ik ga iets hééél ergs zeggen.... vloeken in de Nul-kerk  ;D ;D ..... maar ik heb een streep gezet onder mijn nul-avontuur  8)

Waarom? Niet omdat ik het ineens geen mooie schaal meer vind. Integendeel, het is prachtig. ik heb dit draadje nog eens doorgelezen, en mijn motivatie om in het nul-avontuur te stappen kan ik nog steeds volgen.

Na anderhalf jaar met schaal nul spelen (inmiddels kon ik rond de kamer rijden en waren er wat zijsporen om te rangeren) kwam ik toch tot de conclusie dat ik niet het juiste gevoel voor de verhoudingen kon krijgen. Na 30 jaar H0 heb ik voor H0 eigenlijk wel in mijn kop zitten hoe groot iets moet zijn om geloofwaardig over te komen, maar dat gevoel wilde bij 0 niet erg komen.

Verder kon ik ook niet het juiste gevoel krijgen bij het thema. In 0 ben je voor kant-en-klaar materieel redelijk op Duitse thema's aangewezen en hoewel ik een Köf, een V60, een railbus etc. prachtig materieel vind, ook passend binnen het noodzakelijkerwijs kleinschalige thema, bleef het idee dat ik eigenlijk toch liever iets Nederlands zou bouwen in mijn achterhoofd zitten. En ja, ook in 0 kun je prachtig Nederlands bouwen, maar ik hou niet van materieelzelfbouw dus de mogelijkheden zijn dan toch beperkt.

Als laatste speelt ook wel mee dat 0 mij in sommige opzichten toch ook wel tegenvalt:

De koppeling bijvoorbeeld. Ik wil kunnen rangeren (en dan bedoel ik niet met een pincet), dus een op afstand bedienbare koppeling zoals die van Lenz is ideaal. Echter, wat is dat ding lelijk. Eigenlijk de lelijke oude Fleischmann haakkoppeling in het kwadraat. Na zoveel decennia van ontwikkeling in (H0-)koppelingen zou je denken dat daar toch wel iets beters voor bedacht had kunnen worden, maar nee. Ik kan er niet aan wennen. En dan zou je denken dat zo'n grofstoffelijk ding in ieder geval feilloos werkt, maar helaas. Een klein hoogteverschil is al voldoende om het afkoppelen te frustreren. Het gebeurt zelf dat de haken er in slagen om diagonaal over elkaar heen te vallen (op recht spoor nota bene), waarna ze helemaal niet meer los willen.

Wissels, ook zoiets: Er zijn prachtige wisselbouwpakketten, maar afgezien van een enkel exemplaar voor de leut zou ik daar toch niet voor kiezen; kant-en-klaar zou toch de hoofdmoot worden. Maar ook daar: wat een lelijke krengen eigenlijk. Lenz wissels zijn eigenlijk helemaal niet zo mooi en zitten vrij slordig in elkaar. Hun eigen Köf zie je duidelijk hobbelen over het puntstuk. In deze schaal zou dat toch niet meer hoeven zou je denken. Peco wissels zijn in de basis mooier, maar duidelijk naar Engels voorbeeld en Lenz-koppelingen hebben de neiging om de plastic 'klont' bij de tongbeweging te raken. Dan is er in H0 toch heel wat meer te kiezen: Slanker en fraaier geconstrueerd.

Zoals ik aan het begin zei: Nul is nog steeds prachtig, een loc zien en horen rijden is indrukwekkend, maar ik ga vooral genieten van andermans bouwkunsten in deze schaal en investeer er niet verder in.

En nu? Het spoor is reeds opgebroken, ik heb het meeste materieel alweer verkocht en wel zodanig dat de financiële schade overzichtelijk is gebleven. Ik ga weer 'iets' met H0 doen, maar dat heeft geen haast. Wat ik wel heb overgehouden aan het avontuur is het idee dat, net als in 0, het materieelpark in H0 bescheiden kan blijven. De focus op het bouwen van een baan en slechts mondjesmaat materieel aanschaffen zolang er toch nog niet echt gereden kan worden. Op dit moment heb ik vrijwel niets meer in H0, dus ik ben weer (bijna) blanco met een startset begonnen en daar blijft het, wat rollend materieel betreft, voorlopig wel bij.

Zo da's mijn overpeinzing en keuze. Waarmee ik zeker alle andere nieuwe nullers niet wil ontmoedigen hoor. Je kiest voor een prachtige schaal en als 't bij je past en je er wel het juiste gevoel bij hebt, moet je 't zeker doen  (y)

Tenslotte, wat mij wellicht de knoop deed doorhakken is dit H0-diorama. Ik 'moest' dit recent maken voor promotiedoeleinden, en het hoewel het een beetje turbo-modelbouw was, ging het zo lekker dat ik besefte dat H0 me gewoon het beste ligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_250_6870.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_250_6870.jpg)
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: dimo1_dimo1 op 11 October 2014, 19:17:41
duidelijk en goed overwogen besluit.. dus nu naar het volgende draadje: bij half nul beginnen? ;D
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Rienk op 11 October 2014, 19:29:05
Sfeervol plaatje zeg, heb je nog meer foto´s van dat ´promotiebaantje´?
Groeten,
Rienk
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 11 October 2014, 19:51:44
Overzichtsplaatje moet ik nog wel ergens hebben, maar dat helpt niet echt voor de sfeer  8) Het is ook echt een mini-baantje, alleen een cirkel met radius 420 mm of zoiets, meer is het niet.

Edit: Deze dus. Staat in het VVV-kantoor in Goes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140730_101929_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140730_101929_2.jpg)
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Rienk op 11 October 2014, 20:04:43
Bedankt voor de foto, leuk klein baantje. (y)
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Sven op 12 October 2014, 09:47:09
Dat heb je leuk gemaakt. Misschien je H0 baan dan ook maar turbo bouwen.

Wat is dat voor rare berg met boom? Bestaat dat echt tussen Goes en Borsele?
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 12 October 2014, 11:06:43
Die rare berg is een vliedberg, een landschapselement dat in Zeeland regelmatig voorkomt. Oorspronkelijk werd gedacht dat dit vluchtplaatsen waren bij hoog water, maar tegenwoordig gaat men er vanuit dat op de vliedbergen een 'mottekasteel' stond, een eenvoudig houten verdedigingswerk.

De boom is een linde, een boomsoort die vaak werd gebruikt om eigensdomsgrenzen af te bakenen en dan als grenslinde wordt aangeduid. Grenslindes komen in de regio vrij veel voor.

Op een vliedberg staat niet noodzakelijkerwijs een boom, maar het komt wel voor, zoals hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliedberg#mediaviewer/File:Vliedberg_thof-blaemskinderen.JPG

Titel: Bij H0 eindigen
Bericht door: Marijn op 12 October 2014, 13:12:42
Toevallig ligt die pukkel bij mij om de hoek in het landschap, erg mooi voorbeeld !
Reinier, heb je weer de ambitie om iets grootschaligs als Ha in H0 te gaan doen, of meer iets compacters voor het echte rangeerplezier ??
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 12 October 2014, 14:32:11
Da's een goeie vraag!

Het concept van 'Ha in H0' zit nog steeds in m'n achterhoofd, omdat dat eigenlijk precies is wat ik leuk vind: Een plattelandsstationnetje met een beperkte hoeveelheid bebouwing, in 't groen, maar wel met een verhoudingsgewijs groot emplacement met aardig wat rijmogelijkheden. Mariënberg was eigenlijk net zoiets.

Ha in H0 was eigenlijk gestopt omdat ik het bij nader inzien toch niet zo zag zitten om er tentoonstellingen mee af te lopen en thuis kon ik er niets mee. Dus de ambitie zou nu eigenlijk zijn om iets te bouwen waar ik gewoon thuis mee kan rijden, maar ik vrees dat ik dan qua ruimte niet uit de voeten kan met het boven geschetste concept. Dus eigenlijk weet ik het nog niet precies.

Wat ik wel weet is dat een nieuwe baan volledig diesel wordt, eventueel met een enkele achtergebleven stoomloc, maar geen electrificatie. Ben toch al geen fan van bovenleiding in model, dus dat weglaten bespaart een hoop gedoe en het beperkt ook de omvang van de toekomstige materieelcollectie. Het tijdperk schuift wel een paar jaar op ten opzichte van 'Ha in H0', wordt eind jaren '50 zodat ik ook een alibi heb voor de TEE DE IV die heel toevallig in de startset zat die ik gisteren heb aangeschaft  ;D ;D ;D

Ik vind het plannen/uitdenken van een nieuwe baan, het maken van de constructie (liefst met wat onconventionele constructieve oplossingen) en het bouwen van het emplacement eigenlijk het leukste, daarna zakt de interesse snel in, dus dat belooft weinig goeds voor de kansen dat een volgend project wél ooit helemaal afkomt  8)

Ik zie dat je mijn draadje alvast een nieuwe naam hebt gegeven  ;D maar als ik echt iets nieuws ga bouwen open ik wel weer een nieuw draadje.
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Post49 op 12 October 2014, 14:39:26
Dus je blauwe 1300 hoef je niet meer terug? ;D

Ben benieuw naar je plannen en realisatie daarvan! (y)

Gr. Erik.
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 12 October 2014, 14:42:36
Als je 'm gratis terugstuurt zal ik een oogje dichtknijpen, maar anders hoef ik 'm niet terug  ;)
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Marijn op 12 October 2014, 16:56:06
Volgens mij zocht je al eerder (lees: ten tijde van Ha in H0 ) een alibi om een TEE VT 11.5 in te kunnen zetten, maar daar wil ik even vanaf wezen  ;)
Je ben duidelijk een infra liefhebber, maak daar dan je doel van: Infra klaar, aankleding en exploitatie fictief (op de inzet van de TEE RAm na dan.. )  (y)
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 October 2014, 17:04:13
Ha in H0 was eigenlijk gestopt omdat ik het bij nader inzien toch niet zo zag zitten om er tentoonstellingen mee af te lopen ....
Als jij hem bouwt, dan gaan Marijn en ik er wel mee in de Zeelandhallen pronken. ;D
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Marijn op 12 October 2014, 18:36:35
Zeker weten Klaas  ;D
Titel: Re: Bij nul beginnen
Bericht door: Reinier Z. op 12 October 2014, 18:52:39
Volgens mij zocht je al eerder (lees: ten tijde van Ha in H0 ) een alibi om een TEE VT 11.5 in te kunnen zetten, maar daar wil ik even vanaf wezen  ;)

Jouw geheugen is te goed, irritant is dat  8) Dat alibi heb ik trouwens nooit kunnen vinden, het ding paste er gewoon niet bij.

Als jij hem bouwt, dan gaan Marijn en ik er wel mee in de Zeelandhallen pronken. ;D

O ja..... dat zou helemaal mooi zijn.