BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold Content op 08 January 2013, 13:32:39
-
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.
Nu was ik eens benieuwd of dit correct is. Heb aardig wat nieuwe treinen die dat nooit gedaan hebben en met een module baan ook niet snel gaan halen in deze bouw fase.
Ben erg benieuwd naar de meningen en bevindingen (y)
-
Hoi,
Ik rij nieuwe lok's altijd "in" om een rollenbankje en controleer daarna de lok. Beetje vet waar nodig, aandacht voor de stroom afnemertjes enz.
In veel handleidingen o.a. Roco wordt dit ook aanbevolen.
Gr, Ben.
-
Het ligt volgens mij een beetje aan het merk trein wat je aanschaft. In de meeste gevallen rijd ik een nieuw model altijd even in. Maar destijds heb ik een NS 1100 van Rivarossi gekocht waarbij inrijden niet echt nodig was. De tandwieltjes draaide in voldoende aanwezig vet. Ook de GTW Spurt van Signalmeister Modellbau is zodanig motorisch samen gesteld, dat ze het "onderhoud vrij" noemen. Maar inrijden kan in ieder geval geen kwaad.
-
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.
Nu was ik eens benieuwd of dit correct is.
Is je reinste flauwekul.
Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?
Nee dus.
Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.
Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.
Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.
m.vr.gr.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)
PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.
-
Kijk toch weer een interessant om de meningen te horen!
Maar geen kwaad kan het dus ook niet om de eerste meters rustig te rijden!
-
Belangrijk is denk ik dat je kijkt naar wat de fabrikant aanbeveelt, dus rtfm.
-
Ik heb ooit een nieuwe V36 van Lenz gekocht. Deze loc heeft een onderhoudsvrije aandrijving...
Toen deze een aantal flinke ritten had gemaakt (op verschillende snelheden voor/achteruit) ging 'ie pas echt lekker soepel rijden.
Inrijden maakt dus wel iets uit, denk ik... Al zal het per model/merk wel verschillen...
Wat echter de norm is, zou ik niet weten...
Groet,
Ronald
-
Is je reinste flauwekul.
...
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)
Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen. Of dat nou door de gebruikte materialen kwam of door misschien iets te strakke passing? Weet ik niet maar ze zijn er zeker niet slechter door gaan lopen met een uurtje inlooptijd. Mijn Bachmann locs in 0N30 (en vooral de Shay) doen het met een prop vet in de motor vertragingskast een stuk beter als uit de doos.
Nee, onzin is het in mijn optiek niet, al zal het helemaal afhangen van het merk denk ik :)
-
Roco beveelt in de handleiding wat inrijtijd aan: 30 minuten vooruit, 30 minuten achteruit rijden. Dat doe ik dan dus maar braaf ;D. In de handleidingen van andere merken, zoals Flm, Trix of Liliput kom ik een dergelijk advies niet tegen. Toch laat ik ze een poosje op wisselende snelheden inrijden onder het motto: baat het niet, schaden doet het zeker niet.
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.
Groet,
Ruud
-
Tja ik rij zelf gelijkstroom locomotieven van de bekende merken(Trix, Roco, Fleischmann, Artitec, Liliput, Marklin Hamo), zal er vanavond eens wat boekjes op naslaan!
Als ik het berichtje van Ruud lees mag ik dus de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's! Toch weer een leuk excuus... (y)
Groet,
Harold
-
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.
Klopt. Dat geldt voor elke machine. Maar dat gebeurt vanzelf wel, daar hoef je echt niets voor te doen.
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.
... de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's!
Daar heb je ze toch ook voor...? ;)
-
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.
Wat versta je onder een langer tijd niet? Kun je daarna gewoon beginnen met rijden wel met beleid natuurlijk.
-
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.
En ook dat hoeft niet waar te zijn. Die van mij hebben zeker een jaar of tien op non-actief in een doos gelegen, en ze lopen nog steeds als een tierelier. Alleen hier en daar een slipbandje vervangen, en als het nodig was opnieuw vet aanbrengen, maar dat was dan ook alles.
Het inrijden, voor zover noodzakelijk, is goed voor het op elkaar ingespeeld raken van de tandwielen. Mag niet zoveel uitmaken of je je loks eerst een half uurtje solo over je baan laat rijden, of gewoon in de dienstregeling inplant. Maar voor de rest, ik ben geen werktuigbouwkundig ingenieur of zo, maar ik ben het wel zo'n beetje met Marc eens. Niemand laat ooit z'n nieuwe printer inlopen, terwijl daar toch aardig wat bewegende delen in zitten.
Groet,
Jan
-
Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen.
Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
-
Ik ben helemaal geen techneut, maar vind het wel vreemd dat Roco een advies geeft wat nergens op zou slaan. Het argument in de handleiding van Rocolocs is dit: inrijden zonder belasting is aan te bevelen "damit ihr Modell einen optimalen Rundlauf und beste Zugkraft bekommt".
Groet,
Ruud
-
....en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Ik kan wel iets verzinnen. Bij inrijden laat je een loc los rijden, dus zonder wagens er achter. Dan zijn de krachten op lagers en tandwielen kleiner dan met een sleep wagens.
Maar of dat echt iets uitmaakt, ik zou het niet weten. Dat mag onze hoofdingenieur werktuigbouw vertellen. :)
-
Deze vraag was ook al eens voorbij gekomen op het 3Railforum(http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40804.msg742336#msg742336) en heb daar het zelfde antwoord gegeven als Ruud. Het heeft volgens mij ook te maken met de trekkracht van de loc daar er in de handleiding gesproken wordt van onbelast inrijden op halve snelheid.
Het kan dan wel een nieuwe loc zijn maar hoe lang heeft deze dan in de doos gezeten voordat men deze koopt? Ik bedoel hiermee het traject van fabrikant naar winkelier.
Vandaar dat Roco deze aanbeveling geeft.
Grt. Ronald.
-
Is je reinste flauwekul.
Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?
Nee dus.
Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.
Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.
Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.
m.vr.gr.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)
PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.
Niet helemaal mee eens, maar die laatste toevoeging bepaalt wel een hoop inderdaad.
Ik ben redelijk thuis in semiprofessionele stereo apparatuur en zelfs een goede versterker en boxen [van een bepaald kwaliteitsniveau] dienen te worden 'ingereden' :). De eerste zoveel gebruiksuren mag je het volume zeker niet helemaal opendraaien, want beide producten moeten 'wennen' aan inspanning. Na verloop van tijd wordt het geluid steeds voller en mooier en kun je de boel ook meer gaan belasten. Dat dit ook voor modeltreinen zal gelden lijkt mij dus niet geheel onlogisch gezien alle moderne techniek die erin wordt gebruikt. Er zijn nog mensen genoeg die ze uit de doos halen en gelijk fullspeed over hun R1 ovaaltje laten crossen, dus het advies om zeker in het begin niet 'te gek' te doen was zeer op zijn plaats!
-
De eerste zoveel gebruiksuren mag je het volume zeker niet helemaal opendraaien, want beide producten moeten 'wennen' aan inspanning.
En dat vind ik nou weer onzin (als elektrotechnisch ingenieur)
-
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)
PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.
Als werktuigbouwer zou je toch moeten weten dat bijvoorbeeld een glijlager even nodig heeft om zich te 'zetten', tandwielen even nodig hebben om in te lopen (flanken moeten op elkaar inslijten)
Het zijn vaak maar kleine dingen, met een zeer gering totaal effect (glijlager zal iets soepeler gaan lopen na een korte inloopperiode, tandwielen zullen na inlopen iets minder wrijving hebben) maar er is een meetbaar verschil tussen nieuw uit de doos en ingelopen.
-
... dat bijvoorbeeld een glijlager even nodig heeft om zich te 'zetten', tandwielen even nodig hebben om in te lopen (flanken moeten op elkaar inslijten)
Ja, maar dat gaat vanzelf wel gebeuren als je er normaal mee gaat rijden.
Daar hoef je niet speciaal voor "in te rijden".
Een ander apparaat "rij je ook niet in".
Of laat jij je CD speler eerst een halfuurtje draaien voordat je de versterker aanzet en gaat luisteren?
-
Ja mijn cd speler laat ik zelfs warmlopen en dan gaat er pas een cd in. Als je naar de betere audio zaak gaat dan gebeurd dat. Zo ook het rustig opbouwen van je volume als je het gekocht hebt..
Maar dan heb je het niet over een Pioneer setje!
-
Zoveel mensen zoveel meningen het is net als bij het sporten de warmup. De een zweert er bij en een ander doet het af als flauwekul. ???
Blijft natuurlijk wel dat als er zich warmte ontwikkelt alles wel even de gelegenheid moet krijgen om zich te zetten(het volgas wegrijden met je koude (diesel)auto) of de stoomloc die ook langzaam moet doorwarmen.
Inrijden eigenlijk alleen bij nieuwe motoren en dan vooral snel olieverversen vanwege de slijpdeeltje.
Want ook daar zijn de inbouwtoleranties secuurder geworden en dus ook de passingen die op elkaar in moeten werken.
Maar het kan dus geen kwaad om een nieuwe lok een paar rondjes over de baan te laten rijden om er even verlekkerd naar te kiijken,kan ondertussen alles zich even zetten,voor het harde werken begint. :P
-
Misschien is het woord inrijden ook wat te groots voor een klein stukje techniek ;D
En laat je hem gewoon eens rustig wakker worden in zijn eentje op de baan...
Als baby loop je ook geen marathon ;D
Daar doe je tenslotte ook jaren over!
-
Eh, warming up inclusief rekken en strekken is zeker nodig, wil je niet met blessures komen te zitten. Dat inrijden is echt zo gepiept, 30 minuten lijkt me wat lang en eerlijk gezegd krijgen de meeste locs het ook niet zo zwaar voor de kiezen, dus of het echt nodig is? Maar goed, ben ook maar een simpele huismanager/gezinsingenieur ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Voor de Koploper rijders onder ons misschien een leuke uitdaging om het volgende eens uit te proberen.
Pak een nieuwe loc en ijk die met Koploper.
Laat vervolgens de loc volgens instructie 2x 30 minuten "inlopen" en ijk hem dan weer.
Vergelijk dan de beide ijkcurves of daar een merkbaar verschil in zit.
Gr.
Eric
-
... Dan zijn de krachten op lagers en tandwielen kleiner dan met een sleep wagens.
Maar of dat echt iets uitmaakt, ik zou het niet weten. Dat mag onze hoofdingenieur werktuigbouw vertellen.
In theorie is het initiële slijtage-proces dan wat eerder afgelopen (wat we hier dan het "inlopen" noemen).
In de praktijk zul je daar niets van merken. Het is allemaal berekend op die krachten en gaat heus niet kapot.
Pas na wat langere tijd gaan veel modellen wat merkbaar "beter" lopen.
Maar voor een groot deel heeft dat te maken met overige bewegende delen (stangenstel bij stoomlocs), en het wiel/rail samenspel.
We rijden immers met modellen die of te zwaar of te licht zijn, en/of te hard rijden, en/of door gemiddeld veel te krappe bogen, in vergelijking met de 1:1 situatie. Een oneffenheid (en dus ook het wegslijten daarvan) merk je des te meer.
De geometrie van een model kan dan wel op schaal zijn (tot de wielflenzen aan toe...); de toleranties en het krachtenspel zijn dat allerminst.
-
Ja, maar dat gaat vanzelf wel gebeuren als je er normaal mee gaat rijden.
Daar hoef je niet speciaal voor "in te rijden".
Een ander apparaat "rij je ook niet in".
Of laat jij je CD speler eerst een halfuurtje draaien voordat je de versterker aanzet en gaat luisteren?
CD speler niet, da's standaard consumentenmeuk. Maar bijvoorbeeld nieuw machinegereedschap niet meteen 100% belasten, nieuwe auto eerste 5000 km ook rustig aan. Beetje afhankelijk van wat het is dus... en hoe eenvoudig het te vervangen/fixen is als 't mis gaat :)
-
Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.
-
Er staan hier loc's van Roco, Heljan, Hobbytrade, NMJ, Trix, Rivarossie en SMJ.
In elke beschrijving staat dat de betreffende loc 30 min ingereden dient te worden
op halve snelheid. Zowel voor- als achteruit. Daarna mag de loc pas belast worden
of mag op volle snelheid gereden worden. Dat is er niet voor niets. Je hoeft het
niet te doen, das een keuze. Maar het is beter van wel. Net als preventief onderhoud
aan een loc. Je hoeft het niet te doen, maar het is beter van wel. Zo gaan je
modellen wat langer mee en blijven ze gewoon lekker hun rondjes draaien.
-
Maar het is beter van wel.
Natuurlijk. Wat is er voor te zeggen om het niet te doen? Baat het niet, schaadt het niet.
Net als preventief onderhoud
aan een loc.
Net als het grote voorbeeld. Daar halen ze loks ook op vastgestelde termijnen de werkplaats in om ze na te kijken. Ook al zijn er geen klachten.
Ik heb dan nog de "mazzel" dat ik ze haast nog liever uit elkaar haal dan dat ik er mee rij ;D
Groet,
Jan
-
Nouja, je hebt inrijden en inslijten hè. Ook een verschil. Het kan best dat een loc na een paar uur draaien beter gaat lopen omdat het allemaal wat op elkaar inslijt. Net zoals een ketting en tandwielen op elkaar inwerken. Dat zal in het begin allemaal wat sneller gaan en daarom zullen ze wel adviseren even zonder rijtuigen het motortje in te laten rijden.
-
Ik heb een rollenbankje gekocht voor mijn locomotieven,
maar hoe en waarmee rijd ik mijn rollenbankje nou in ::)
Erich,
P.S. vooral mijn oudere ROCO loks rijden een stuk stiller en soepeler na een kwartiertje rijden.
Ook de Fleischmann Plan V rijdt de eerste minuten langzamer en 'begint' daarna opeens sneller te rijden op de zelfde spanning. (alles analoog 2 rail=)
-
Ik denk dat de vergelijking met een cd speler toch mank gaat tenzij jer een cd speler in je trein gezet is. Deze motoren zitten anders inelkaar dan de oude motoren van Fleischmann of Marklin. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: het verschilt per merk.
Andre
-
Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.
Dat is prima Ronald en als je geen baan thuis hebt en de loks verder alleen die kleine stukjes op jouw tentoonstellingsbanen rijden, dan is inrijden op een ovaaltje misschien de enige manier. Maar een gangbare inzet op de meeste modelbanen heeft mijns inziens precies hetzelfde effect. Ik vraag me sowieso af hoe groot het effect van twee keer een kwartier nu helemaal kan zijn. Naar mijn ervaring gaan sommige loks in de loop der jaren zeker soepelder lopen, maar daar gaat dan veel mee rijrijd mee heen.
-
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...
-
Inrijden of warmdraaien beide begrippen worden door elkaar gebruikt.
Inrijden als bij een verbrandingsmotor als eerste km om in te slijten en slijpdeeltjes weg te vangen .
Of even warm draaien zodat alles wakker ;D is geworden.
Dit hadden we ook op het werk een aggregaat uit meerdere overbrengingen en draaiende delen had altijd even tijd nodig om de olie op temperatuur te krijgen en alle draaiende zaken goed te smeren waarna er mee gewerkt kon worden(meer dan 40jaar oud).
Voor de modelbanen lijkt dit laatste meer aan de orde dan het eerste.
-
Ik vind het wel grappig dat een CD-speler met een modelspoorlokje wordt vergeleken. Is toch heel wat anders.
Een modelspoorlokje is een relatief eenvoudig ding, waarvan je graag wilt dat het motortje en de bijbehorende tandwielen op alle snelheden soepel en geruisloos loopt. Bovendien wordt dat motortje flink belast, dus dan lijkt me "rustig" inrijden helemaal niet gek.
Bij een "analoge" motor in een CD-speler die altijd op dezelfde snelheid draait en waar een regelmechanisme bijzit die daarvoor zorgt, dan lijkt "inlopen" me nogal onzinnig. Het gedrag bij gewoon gebruik is altijd hetzelfde, "rustig aandoen" in het begin is dan onzinnig.
En als het om stappenmotoren gaat, is het al helemaal een ander verhaal...
Ik weet absoluut zeker dat een audio cd niet constant op dezelfde snelheid draait.
-
Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
-
Goedemorgen,
De voorgaande berichten lezend, is denk ik leerzaam voor iedereen.
Zoals denk ik de meeste van jullie wel weten doe ik iets bij de grootste industriele motoren fabriek ter wereld.
Onze producten worden aan het eind van de productie lijn op overload getest in ingedraaid je zal er versteld van staan hoe lang dit duurt en hoe met een blok metaal van een ton of 20 in sommige gevallen.
Aangezien er ondanks de crisis nog steeds meer dan een miljoen exemplaren de fabriek verlaten heeft men een heel goed beeld wanneer iets goed of niet goed is. Dit even zonder helemaal in detail te gaan. Dit kan voor een ieder die hier geintereseerd in is (stuur even een pb)
Wat ik zelf doe, ik rijd altijd even de locomotieven in nadat ik visueel gecontroleerd heb of alles in orde is, het komt nogal eens voor dat er b.v een stroomafnemer half naast zit.
Daarna demonteer ik de aandrijving reinig alles grondig en controleer ik de onderdeeltjes.
Dan nieuw vet en olie erin alles in elkaar en tuffen maar.
Heb daarna eigenlijk nooit geen problemen met stroomafname of functioneren van het machientje, ik merk niet echt grote verschillen in het lopen ervan.
Ik denk dat het inderdaad bedoeld is voor het inlopen van de samenstelling van componentjes, met de verschillende toeranties en bewerkings kwaliteiten.
Al met al ben ik van mening dat inlopen een baad het niet dan schaadt het niet actie is.
En mensen laten we eerlijk zijn het is toch heerlijk dat rijden en prutsen met dit spul!
Groeten Leen
-
Nieuwe lokjes rijden nog wel eens iets minder goed dan een lokje die een paar rondjes heeft gereden. Mijn idee is dat een lokje in de fabriek op zijn best even snel van een drupje olie of vet wordt voorzien bij het in elkaar zetten in de fabriek. Als je er een paar rondjes mee rijdt, dan krijgt dit smeermiddel de kans om zich te verdelen over de tandwielen.
Ook heb ik noms het idee dat er een dun laagje vet op de wielen zit. Na ca. 3 rondjes is dit opzijgeschoven door de stroomafnemenrs en zal hij betrouwbaarder zijn rondjes maken. Bij enkele loks werd de stroomafname ook iets beter als het "wielenzwart" wat er af fabriek op zit er een beetje af begon te slijten.
Kortom: of inrijden echt nodig is weet ik niet. Toch laat ik ze enkele rondes maken om te kunnen zien hoe het model zich gedraagt op de baan. Zie ik snelheidsverschillen, hoor ik rare geluiden, zie ik haperingen op wissels of bepaalde baandelen. Ontspoort het model niet etc. Ik laat de modellen in iedergeval altijd even kort inrijden, zodat ze mijn treinenloop niet verstoren als er iets hapert of als een lokje traag begint omdat deze lang in de winkel heeft gestaan.
Dit is de laatste jaren nog belangrijker geworden, omdat er helaas ook steeds vaker modellen met haperingen uit de doos komen. Hoe sneller je deze goed herstelt hoe minder kans er is op onherstelbare beschadigingen.
-
Hier rijdt nu een nieuwe loc op het testbaantje in. Of het echt nodig is weet ik niet, maar het kan geen kwaad, bovendien is het makkelijker om de testbaan even schoon te maken dan de hele baan waar nu allemaal losse dingen op liggen.
Klopt, even googelen levert dit op:
Constante afspeelsnelheid van ca. 1.3 m/s, dit betekent ongeveer 500 omwentelingen per minuut aan de binnenzijde tot 200 omwentelingen per minuut aan de buitenzijde van de disc.
Dat is dus wel een constante afspeelsnelheid.
-
Mm, dan moet je afspeelsnelheid even definiëren.
Constant toerental: nee,
Constante leessnelheid in m/s.
Dus het motortje draait met een variabel toerental, afhankelijk waar de leeskop is. Ver weg, of dicht bij het centrum.
Gr, Bert
-
Ja, en omdat een CD van binnen naar buiten wordt afgelezen, draait het motortje dus aan het begin van de CD ongeveer 2.5x zo snel als aan het eind.
Vandaar dat ook een motorregeling nodig is, wat bij een analoge platenspeler niet nodig is, die is gebaseerd op een constant toerental.
-
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.
Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)
En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)
mvg,
Martijn.
-
Nu ben ik wel een op en top techneut, en zie ik hier tussen de regels door dat er na verloop van tijd een toch enigzins verschil op treed in rij eigenschappen.
De vraag is echter wanneer rijden wij met het uit oefenen van onze hobby onder zware belasting en op hoge snelheid.
Ik eigenlijk nooit, zoals ik eerder schreef is inrijden niets meer dan de verschillende onderdelen samengesteld op elkaar in laten lopen.
Denk hierbij aan tandwieltjes, lagertjes en asjes zonder dat de opervlakken gaan vreten en versneld uitslijten. Als gevolg van het raken van de toppen van de verschillende materialen.
Onder vergroting zien de bewerkte oppervlakken er uit als bergen en dalen, met het inlopen worden deze toppen enigzins afgevlakt.
Na langdurige opslag is reinigen en opnieuw smeren een garantie voor probleemloos lopen van de machientjes. Bij auto's en andere machines vervangen we ook de smeermiddelen op gezette tijden (draaiuren/km) of minimaal 1 keer per jaar, dit als gevolg van vervuiling of veroudering.
Dus samengevat denk ik dat wij in de meeste gevallen ons materieel ongemerkt inrijden, maar zien wel degelijkde verschillen in rij eigenschappen na verloop van tijd.
We gebruiken tenslotte niet in de meeste gevallen ons materieel zoals bij railz!
Groeten Leen.
-
Ik laat mijn nieuwe treinen, ongeacht het merk altijd 30min vooruit en 30min achteruit rijden op halve snelheid.
Want een nieuwe trein is zowieso leuk om te zien rijden op je baan. (y)
En heel stiekem doe ik het soms ook met 2dehandsjes. ;)
mvg,
Martijn.
Kijk, dat vind ik nu het eerste overtuigende argument. ;D (y)
-
Is je reinste flauwekul.
Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel
Ik citeer uit de handleiding van mijn Dremel: 'Aanbevolen wordt de machine eerst 5 minuten onbelast te laten draaien op een laag toerental. De koolborstels zullen inslijten zodat deze een goed contact-oppervlak ontwikkelen op de electrische contacten van de elektromotor. Indien uw Dremel-gereedschap in 2 richtingen kan draaien, deze handeling ook 5 minuten toepassen in de andere draairichting.'
En het is ook helemaal geen onzin: Motoren met borstels moeten daadwerkelijk de borstels inslijten, pas daarna werken ze optimaal. De vraag is alleen hoeveel motoren met echte koolborstels (koolstaafjes eigenlijk) er tegenwoordig nog gebruikt worden in modeltreinen.
Zeker de vele CD-rom motortjes die ik inbouw hebben geen koolstaafjes meer, maar 2 zeer fijne fosforbrons achtige stripjes metaal die iets verend tegen de collector drukken. Ik vermoed dat de nieuwere roco-motoren ook met dat principe werken. Inlopen/inslijten is dus alleen van belang vanwege tandwielen.
Ik doe het overigens nooit ;) Op het moment is het sowieso moeilijk omdat ik geen baan heb...
-
De meeste modeltreinmotortjes hebben nog steeds koolborstels.
Metaalborstels zitten in klokankermotoren (Faulhabersysteem).
-
Misschien dat dit iets te ver gaat voor sommigen, maar alles wat opgebouwd is uit moleculen vraagt aanpassingstijd en voorzichtige aanpak bij verandering van staat. Voorbeeld; intense hitte op een metaal heeft hele andere uitkomsten dan het geleidelijk opbouwen en toevoegen van dezelfde 'hoeveelheid'. Voorbeeld 2; een golfballetje laten vallen in een tot de streep (25cl) met water gevuld fris glas kan alleen zonder te morsen als het met beleid en geleidelijk gebeurt. Anders gaat de vloeistof sowieso gedeeltelijk over de rand.
Dit feit is van toepassing op bijna alle onderdelen van de samenstelling van een product, dus hoe gecompliceerder de samenstelling des te meer beheersing en 'inwijding' het product vereist bij ingebruikname. Bij 2e hands spul is het logischerwijs minder tot niet bepalend voor het vervolggebruik.
Daarnaast zal het velen nog verbazen hoeveel mensen hier toch nog te weinig aandacht aan besteden en met een te hoge belasting, in een stadium waarin het product nog moet wennen aan haar nieuwe staat, iets onherstelbaar beschadigen.