BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Marcel van der Plas op 19 November 2012, 11:27:33
-
Hallo iedereen,
Na Mehano, wat eerst verdwenen was en nu weer terug is, is ESU ook leverancier geworden van 1 van mijn favoriete locomotieven, de serie class 66 / 77.
Allereerst zien wij de ERS 6604 van Mehano, welke zijn verlichting aandoet, een claxon check van beide tonen en dan de compressor laat horen. Daarna volgt het opstarten van de indrukwekkende motor, en dan gaat de loc rijden met 5 ERS Mehano containerwagons. Mooi om te horen hoe de locomotief lekker gaat bulderen om vervolgens langzamer te gaan rijden en ook te stoppen. Als laatst stop ik het motor geluid en is de locomotief weer stil.
Dan de ECR 247 048 van ESU aan de beurd. Na het eerst uitschakelen van de verlichting om daarna weer in te schakelen, is de cabine verlichting te zien. Daarna starten we de motor op en onderwijl het bovenste frontlicht aan en uit te doen. Met 2 lampen is het rijden in bijv België mogelijk. Na het inzoomen wordt de front verlichting uitgeschakeld ( lampen achter kunnen ook apart aan en uit geschakeld worden ). Daarna de ene claxon die ik alleen met mijn MS 1 kan besturen, gevolgd door het Duitse rangeerbeeld. Voor en achter "front"verlichting.
Dan is het moment aangebroken om te gaan rijden met de locomotief. De loc komt langzaam in beweging net als het geluid van de motor :). Bijpassend geluid bij lage snelheid is het knarsende geluid bij het berijden van wissels en/of bochten. Net echt :).
Even "rustig" een stukje rijden om vervolgens in de bocht het "gas" erop te gooien :).
In de laatste bocht minderen we vaart om zo voor zijn Mehano soortgenoot te gaan stoppen. De lichtflitsen bij de assen zijn bedoeld voor het te laten zien van de "piepende" remmen, wat een extraatje is vind ik zelf, om daarna als laatste de lcoomotief uit te schakelen.
KORTOM:
ESU heeft duidelijk Mehano ingehaald met dit zware metalen model en natuurlijk niet te vergeten de 22 ( !!!! ) verschillende functies waar deze locomotief over beschikt. Het is een echte aanrader !!!
Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Arm0-n3LRys&list=UUFOs_WwbgO39b2bInxpdhXA&index=1&feature=plcp
Laat gerust een reactie achter hoor :).
-
Hier komt ook nog eens een versie van de ESU, maar niet vanwege die functies. Wat mij betreft brengt ESU de modellen ook zonder geluidsfuncties uit, maar dat zal er wel niet van komen. Ik heb Mehano's gezien en zelf gehad, maar de kappen waren allemaal krom. Nee, geen gezichtsbedrog zoals ik eerst dacht. Met een losse kap kon ik hobbelpaardje spelen op een vlakke ondergrond. Ik verwacht dat dat bij de ESU niet aan de orde is. Over de rijeigenschappen lees ik niets dan lof, dus ergens volgens jaar eindelijk een fraai exemplaar van ook voor mij één van mijn favoriete locs. De prijs slikken we dan maar een keer en die herrie kun je uitzetten. ;)
-
Juist vanwege de productie-eenvoud, dus alle modellen hybride (2 en drierail), alle functies op ingebouwde printplaat ect is dit een compleet en betaalbaar model. (y) (y)
Had R*/Fl* of bijvoorbeeld MaTrix een dergelijk model uitgebracht dan had het zonder al deze toeters en bellen ongeveer hetzelfde gekost. ::)
Juis de productie-eenvoud heeft hier eindelijk voor een compleet (en betaalbaar) model gezorgt. En zoals al gememoreerd, technisch niet meer vergelijkbaar met het Mehano model. :P
Dit zouden veel meer producenten moeten gaan doen (en gaan dat, denk ik ;) ook binnen een paar jaar doen).
Allie
-
Ik vind de ESU modellen ook qua detaillering voortreffelijk. Het blijft alleen jammer dat er geen versie zonder alle digitale extra's komt. Ik heb geen baan en verzamel puur voor de.vitrine, dus al die extra's zijn voor mij onnodig duur. En dan zijn er toch ook nog genoeg mensen die analoog rijden, dus een standaarduitvoering was zeker niet slecht geweest.
Mvg, Peter
-
Had R*/Fl* of bijvoorbeeld MaTrix een dergelijk model uitgebracht dan had het zonder al deze toeters en bellen ongeveer hetzelfde gekost. ::)
Eeeeh, nou nee.
Bij de huidige prijsstelling van €350 plus, koop ik er hooguit eentje.
-
[oftopic]De V60 / BR 260 gaat ongetwijfeld het volgende succesnummer worden. Soorgelijke prijsstelling en uiteraard alle toeters, bellen, licht EN bedienbare koppelingen. Ze gaan gelukkig door op de ingeslagen weg.[/ontopic]
-
Eeeeh, nou nee.
Bij de huidige prijsstelling van €350 plus, koop ik er hooguit eentje.
Oei, voor ongeveer dat geld koop je een class 66 in 1:29 (ook geschikt voor spoor 1). Zonder geluid, maar met verschillende frontseinschakelingen en een rookgenerator.
-
Tja, geheel andere marketing. Maar kennelijk is het een succes voor ESU en dat is mooi voor ze. (y)
-
ESU heeft duidelijk Mehano ingehaald met dit zware metalen model en natuurlijk niet te vergeten de 22 ( !!!! ) verschillende functies waar deze locomotief over beschikt. Het is een echte aanrader !!!
Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Arm0-n3LRys&list=UUFOs_WwbgO39b2bInxpdhXA&index=1&feature=plcp
Laat gerust een reactie achter hoor :).
Mooi filmpje, mooie vergelijking tussen de beide loks. Die van ESU is wel heel erg mooi hoor en niet alleen vanwege de geluiden. (y) 8)
Maar in die Mehano zit toch ook een Loksound? Waarom dan toch minder mooie dieselgeluiden?
Wil je de Class 66 in het echt horen, bekijk en beluister dan eens dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=b7cBHlOe9EE). Draai het volume van je speakers goed op! 8)
Mvg,
Henk
-
Maar in die Mehano zit toch ook een Loksound? Waarom dan toch minder
toen was dat het beste wat er was loksound 2. Nu zitten we op Loksound 4 dat is weer een aantal stapjes beter cq. verbeterd.
Gr.
Brigitte
-
In mijn Mehano Class 66 van HHP heb ik zelf een Loksound 3.5 gezet en het geluidsbestand gedownload van esu.eu; daarna in de lok gezet. Te horen naar de ERS-lok in de film, zijn die geluidsbestanden daarvan en die van mijn lok gelijk aan elkaar.
Maar die van de Esu-lok klinkt een stuk beter. (y) 8)
Dus is mijn vraag nog niet beantwoord ;)
Mvg,
Henk
-
Bij mijn beste weten ::) heeft ESU voor zijn eigen Class 66/77 nieuwe geluidsopnamen gemaakt die niet als bestand worden aangeboden. Dit om de geluiden exclusief te houden.
-
Daar zijn zoveel redenen voor.
Zonder er echt naar gezocht te hebben, kan ik het volgende bedenken:
de grootte van de speaker
(het vermogen van de speaker)
de resolutie van de chip i.e. 8 bit of 16 bit
de manier waarop het geluid gesampled is
het formaat van het bestand (lees wav, mp3, aiff of een eigen ontwikkeld iets)
de klankkast (ie ruimte in de lok zelf)
-
Bij mijn beste weten ::) heeft ESU voor zijn eigen Class 66/77 nieuwe geluidsopnamen gemaakt die niet als bestand worden aangeboden. Dit om de geluiden exclusief te houden.
Staan gewoon op de ESU site, hier om precies te zijn; http://www.esu.eu/nc/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-oem/
Geluid kun je dus gewoon in iedere LokSound 4.0 decoder programmeren.
-
Dan hebben we hier misschien het antwoord. Ik heb een Loksound 3 gebruikt en in de Esu-lok zit een Loksound 4.
zou toch kunnen hè?
Mvg,
Henk
-
Mooie filmpje en een duidelijk verschil.
Sound is mooie in een locomotief, maar voor mij persoonlijk alleen in een stoomlocomotief.
-
Loksound 4 decoders worden geleverd met luidsprekertjes met een andere impedantie. Dat zou ook nog wel eens verschil in de beleving van het geluid kunnen opleveren.
mvg,
Gert
-
Het is een beauty :),
Ik was ook verbaasd over het verschil, maar het was duidelijk uitgelegd door Bart op het 3Railforum. De echte verschillen zijn voor mij dit:
Maar dit soort dingen zijn wel overduidelijk aanwezig.
Opbouw en VOORAL vertrek van de locomotieven:
Film duur 0:43 : Mehano loc vertrekt gelijk na het opstarten van de motor. Alleen als de ESU gaat vertrekken naar het opstarten hoor je de loc het "rustig" opbouwen.
Dan hebben we het tractie geven van de locomotieven als ze veranderen van snelheden:
Film duur 0:54, 0:59, 1:13, 1:17, 1:21 en 1:26 : Gaat de Mehano van het schakelen van snelheid ineens door naar de volgende versnelling.
ESU doet bij 4:19 echt weer optrekken! OM vervolgens bij 4:31 weer zijn toerental te laten zakken als deze langzamer gaat rijden, om bij 4;42 weer "tractie" te gaan geven, om bij 5:07 "vol gas" te gaan. Dan hoor je om de 2 á 3 seconden het toerental omhoog gaan! Echt zoals dat in het "echt" ook gebeurd . Dan bij lage snelheid bouwt de loc weer zijn toerental af .
Dat zijn toch wel de echte verschillen waar ik als groot fan van de loc dan weer op let en vooral weet .
-
Die verschillen kun je met een andere programmering van de rijstappen waarschijnlijk ook in de oude file aanbrengen. De meeste sounds zijn er al in, het is een kwestie van de juiste overgangen en parameters selecteren. Maar dat lost niet het probleem van de slechtere kwaliteit van de oudere bestanden op.
Maar de class77 file staat bij ESU sinds vandaag er op. De locs hebben beide dezelfde motor, ik weet niet of er bij het voorbeeld echt verschillen zijn, maar je kunt met een Loksound 4 nu ook je Mehano class 66 hetzelfde geluid geven.
dirkjan
-
Weet niet hoe dat bij Mehano is, maar het model van ESU heeft twee speakers...
-
Meer is niet altijd beter.. De kwaliteit van het geluid, het volume, de vorm van de geluidskast etc bepalen voor een groot deel het geluid. De speaker zelf is maar een onderdeel. Bovendien heb je speaker en speakers...
Iemand interesse in een class 66 met vergulde, geioniseerde en aardstraalgerichte speakers kopen? ;D
-
10 euro ;D
-
12.50
-
ik lees in dit topic alleen hoe de loccen verschillen in geluid, maar verhouden ze zich qua uiterlijk?
-
De detailverschillen met de "Klaas 66" die bij de Class 77 horen zijn aanwezig. Dus de verschillen in ramen, deuren, eventuele airco's is bij Esu rekening mee gehouden. Zelfs de verschillen bij de maatschapijen onderling zijn aanwezig.
Allie
-
Leuke vergelijking!
Super dat het toerental kan zakken! Loc ziet er mooi uit ook van ESU!
Dat gesnerp in de boog is ook echt super gaaf te horen!
Wel vind ik het geluid van de mehano rustiger en daardoor beter passend, beide locomotieven hebben helaas de stationaire geluiden niet. Dat is en blijft een gemiste kans! De lampjes bij het remmen zijn ook super gaaf! Echter heeft de class 66 alsmede de class 77 kunstof remblokken en vonken deze niet, wel gave techniek, ben wel benieuwd ook naar de verhoudingen tussen de twee!
Gr. Silvester
-
Klopt Silvester, het stationaire geluid mist gewoon! Ik vind dat echt een grote gemiste kans van ESU. Ik heb ze er ook op aangesproken, maar dan wordt er gewoon gezegd dat het zo 100% klopt. We hebben het zelf opgenomen.
Wil je echt goede sound in een class 66 dan moet je in Engeland wezen en wel bij Howes.
http://youtu.be/VMDIfGP-YrU (http://youtu.be/VMDIfGP-YrU)
http://youtu.be/sulJlebU6u0 (http://youtu.be/sulJlebU6u0)
Groeten Alex
-
Jaaa klopt! Zo ken ik hem inderdaad nog heel goed!
Ten tijde dat ik er mee reed ergerde ik mij aan de herrie, kleine deurtjes, de hitte in de machinekamer met het olie aanvullen. Enz,enz,enz... Nu, nu ik er geen diensten meer op doe zou ik het toch stiekum wel weer eens willen! Als je stilstond en de compressor sloeg aan wipte heel de loc op en neer :-) oude meuk :-)
Zou het geluid uit die filmpjes ook op een esu decoder gaan?
Gr. Silvester
-
ik lees in dit topic alleen hoe de loccen verschillen in geluid, maar verhouden ze zich qua uiterlijk?
Remco,
Zoals ik nu achter de pc bij vriedin zit kan ik je er weinig over zeggen.
Alelen klopt de verlichting nu wel, het model is geheel van metaal ( super zwaar dus :) ) en alle roosters zijn mooi aangebracht aan de bovenkant.
De rookgenerator heb ik nog niet gebruikt van de loc, daar kan ik niets verder over zeggen.
Met betrekking tot de opdruk is dit gewoon grandioos :).
Maar als er verder dingen zijn die je wil weten, moet je dat maar even "roepen" als je tijd heb ;).
-
De decoders van Howes models zijn gewone ESU decoders. Je kan ze met voorgeprogrammeerd sound kopen, maar je kan ook een decoder opsturen om deze van nieuw geluid te voorzien. Kijk even op http://www.howesmodels.co.uk/ (http://www.howesmodels.co.uk/) en dan bij ESU sound. Volgens mij maken ze de soundfiles zelf.
Ik heb ook nog het plan om daar een decoder aan te schaffen voor mijn class 66, maar die pond/euro verhouding is niet echt gunstig :'(
Alex
-
Allen,
Dit draadje is per abuis verdwenen in de prullenbak, geen idee waarom! Gelukkig nog boven water te halen, en bij deze weer terug!
Gr, Bert
-
Mooi zo :D.
Bedankt weer tot dusver !
Laat de reacties / vragen maar weer komen.
Marcel
-
Dit draadje is ...... bij deze weer terug!
Blij mee! (y) :D
Mvg,
Henk
-
Heeft deze ESU ook van die fijne wisselsensoren? ;)
-
Hallo Ronald,
Check het filmpje in post 1. Daar hoor je b eide modellen rijden met alle toeters en bellen :).
-
Hallo,
Ik hoor ook dat de Esu Class 77 uit de wissel loopt i.v.m de afstanden van de wielflenzen.
Dan is mijn vraag rijd hij wel goed op Piko-A rails.
Groet Adrie
-
Vandaag even mijn CS II geïnstalleerd en aangesloten. Gelijk maar mijn laatste aanwinst, de ESU CapTrain 6602.
Nu samen op film met de ECR Class 77 van Esu :D :
http://www.youtube.com/watch?v=CHiZczS5cEk
-
Ziet er leuk uit Marcel; ik moet mijn ESU Class 66 (HGK) ook maar eens gaan laten roken.
-
Ik hoor ook dat de Esu Class 77 uit de wissel loopt i.v.m de afstanden van de wielflenzen.
Dan is mijn vraag rijd hij wel goed op Piko-A rails.
Beetje late reactie op deze vraag. In de beschrijving op de ESU site lees ik dit:
Die Class 66/77 ist ein Hybrid-Modell, das mit einem Radsatzinnenmaß von 14,1 mm einen sicheren Betrieb auf Zwei- und Dreileitergleisen ermöglicht.
Ze hebben geprobeerd om een tussenweg te vinden tussen de standaard wielafstand voor 3-rail en voor 2-rail. Dat is echt een misser van ESU, want dat kan gewoon niet. Voor 2-rail moet die afstand minstens 14,4 mm zijn. Dus je moet zelf aan de slag om de wielen iets verder van elkaar te zetten.
-
Vandaag even mijn CS II geïnstalleerd en aangesloten. Gelijk maar mijn laatste aanwinst, de ESU CapTrain 6602.
Nu samen op film met de ECR Class 77 van Esu :D :
http://www.youtube.com/watch?v=CHiZczS5cEk
Al politie aan de deur geweest vanwege geluidsoverlast? ;D
Ik vind het wel jammer dat die CapTrain qua kleuren veel te licht is. Wat dat betreft zijn de kleuren van Classix beter getroffen!
-
Beetje late reactie op deze vraag. In de beschrijving op de ESU site lees ik dit:
Die Class 66/77 ist ein Hybrid-Modell, das mit einem Radsatzinnenmaß von 14,1 mm einen sicheren Betrieb auf Zwei- und Dreileitergleisen ermöglicht.
Ze hebben geprobeerd om een tussenweg te vinden tussen de standaard wielafstand voor 3-rail en voor 2-rail. Dat is echt een misser van ESU, want dat kan gewoon niet. Voor 2-rail moet die afstand minstens 14,4 mm zijn. Dus je moet zelf aan de slag om de wielen iets verder van elkaar te zetten.
Totaal niet mee eensch! Ik vind het een TOP uitvinding van ESU. Mijn CR6311 heeft inmiddels al ontsporingsvrij gereden op marklin K-rails en op Roco Geoline en oudere roco zonder enig probleem. Echt een uitkomst dit systeem (y)
-
Nou, Floris, jammer dan.
Als de NEM zegt dat de afstand minstens 14,4 mm moet zijn, dan is 14,1 gewoon fout.
En als het goed gaat op Geoline en andere Roco wissels, dan zegt dat iets over die wissels. Namelijk dat ze ook niet deugen.
-
Ik vind het een TOP uitvinding van ESU.
Niks uitvinding. Compromis. ;)
Gr, Ben.
-
Een goede avond,
Hoe zit met de flenshoogte, want dat is het grote probleem.
Bij Marklin wissels en vooral kruiswissels zakken te lagen flenzen door de wissel en schommelt de lok of
wagon.
Ik kan U vele voorbeelden tonen. B Models voor 3 rail (lok 5515), LS Models voor 3 rail (wagons wielen voor Benelux wagons).
Mvg
Olivier
-
Totaal niet mee eensch! Ik vind het een TOP uitvinding van ESU. Mijn CR6311 heeft inmiddels al ontsporingsvrij gereden op marklin K-rails en op Roco Geoline en oudere roco zonder enig probleem. Echt een uitkomst dit systeem (y)
Volgens mij was de vraag of deze loks goed rijdenop rails van Piko. :-\
MVg,
Henk
-
Voor 2-rail moet die afstand minstens 14,4 mm zijn. Dus je moet zelf aan de slag om de wielen iets verder van elkaar te zetten.
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?
En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".
Mvg,
Henk
-
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?
NEM340 (http://www.morop.eu/de/normes/nem340_d.pdf)
Als je de NEM340 (3-rail) vergelijkt met de NEM 310 en NEM110 (2-rail) dan kan je alleen maar constateren dat die systemen niet compatibel zijn. De maatvoering wijkt net iets te veel af. Dat sommigen het toch doen komt omdat ze een compromis toepassen.
-
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?
En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".
Mvg,
Henk
Ik ben geen Normenn@@ker en probeer gewoon.
Mijn ervaring leert:
M-rail: geen ervaring
C-Rail: geen aanpassingen nodig mbt thema ontsporingen voor zowel Fleischmann, Roco, Rivarossi
K-Rail: geen aanpassingen nodig voor OUD Lima en Fleischmann, Roco en nieuwe Rivarossi >50% kans op ontsporing
Fleischmann rijtuigen ontsporen eigenlijk nooit op Marklin rails....
-
Beste Floris,
Hoe rijden deze rijtuigen of loks nu over wissels en vooral kruiswissels ?
Mijn ervaring is dat het hopeloos is, zo schommelen.
Kan ook niet anders de flenzen zijn gewoon te laag voor 3 rail (of te hoog voor 2 rail)
Mvg
Olivier
-
Ik heb inmiddels ook een ESU class 66 (en ook een Mehano). Maar ik ben erg teleurgesteld in de trekkracht van de ESU loc. Kijk maar eens naar: http://youtu.be/aFxBDn2ZMk0
Mijn spoorspiraal (helix) is geen probleem voor alle andere locomotieven in mijn verzameling maar de ESU loc kan een kleine trein van 6 NMJ containerwagens niet naar boven brengen. Mijn Mehano versie heeft er geen enkel probleem mee.
Wat zijn de ervaringen van anderen over de trekkracht?
Groeten,
Lolke
-
Misschien hier eens kijken ?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57016.msg3221430631.html#msg3221430631 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57016.msg3221430631.html#msg3221430631)
martijn
-
@Lolke, ik zal het volgende week es op de clubbaan uitproberen, lok zou dat zonder meer moeten kunnen doen.
Wat voor Rails gebruik je daar in die Helix?
-
Ik gebruik Roco Line R6.
De de reactie hier voor geeft Martijn een link naar een ander draadje waar dit probleem ook besproken wordt en ESU heeft zelfs een artikel in een FQA staan. Het heeft met te veel vet in aandrijving te maken. Ik zal het advies van de FQA eens gaan opvolgen. Zie: http://www.esu.eu/support/faq/engineering-edition/class-66-77/
Groeten,
Lolke
-
Ah , die had ik gemist. Goed dat er ook fabrikanten zijn die erkennen dat er soms fouten bij de productie worden genmaakt EN er een oplossing bijgeven. (y)
-
Laat ook even weten of het werkt....
Dat heb ik tot op heden gemist.
M
-
Gister uitgeprobeerd met onbehandelde lok, dus direct uit de fabriek
14 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
20 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
24 4 assige schuifwand wagens probleem1 op helling van 2% ( lok trekt wagens om:()
grtz
-
En anders terugbrengen voor garantie.
-
LOL (2x) Lolke zit in USA:(