BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: zweistein op 09 November 2012, 20:23:24

Titel: De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: zweistein op 09 November 2012, 20:23:24
Vandaag even zitten oefenen op de nieuwe test voor het verkrijgen van een 'Bewijs van Toegang' van prorail. Klaarblijkelijk moet iedere spoorhobbyist worden behandeld als een potentiële terrorist:

(http://i1231.photobucket.com/albums/ee501/zweistein2000/Image3.jpg)

(http://i1231.photobucket.com/albums/ee501/zweistein2000/Image4.jpg)

Graag jullie mening...
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Edsko Hekman op 09 November 2012, 20:27:30
Als je zo gaat beginnen is iedereen een potentiele terrorist, ook als je een geel hesje draagt...
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 09 November 2012, 20:31:53
Zo vergezocht vind ik het eigenlijk niet eens. Stations zijn natuurlijk ´perfecte´ plekken voor aanslagen, zo hebben we eerder mogen zien.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Sicco Dierdorp op 09 November 2012, 20:32:44
Hm, dus Prorail vind dus dat iemand die een hesje aan doet en een landmeetcamera meeneemt per definitie geen terrorist kan zijn.... een terrorist die zich vermomt als spoorwegfotograaf is dus wel waarschijnlijk en eentje die zich vermomt als landmeter niet?

Wat mij betreft slaat men de plank hier echt nogal behoorlijk mis
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: mantaray op 09 November 2012, 20:32:59
Ja die ouwe Nedtrain hoogwerker fotograferen in Rotterdam dat is natuurlijk top secret  HAHAHA
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Jordy op 09 November 2012, 20:35:07
Dat word dus een landmeter meenemen en een hesje aandoen, word je ook niet voor terrorist aangekeken. ;D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 09 November 2012, 20:37:28
En waar hebben we het nou eigenlijk over. Er wordt alleen gesuggereerd zo´n fotograaf even aan te spreken. Big deal, je wordt niet meteen afgevoerd door een arrestatieteam...
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: nscargo2008 op 09 November 2012, 20:37:32
wat bedoel je eigenlijk als hobbyfotograaf het behalen van een bewijs van toegang /
als ik je langs het spoor zie om alleen foto's te maken binnen de hekken van prorail en je bent geen functionaris van een aannemer of wat dan ook dan denk ik dat ik je gewoon weg zou sturen , denk dat je daar namelijk niks te zoeken hebt , maar je kan altijd ergens langs de baan fotograveren of op het station

groet stefan ;)
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 20:41:44
En waar hebben we het nou eigenlijk over. Er wordt alleen gesuggereerd zo´n fotograaf even aan te spreken. Big deal, je wordt niet meteen afgevoerd door een arrestatieteam...
Maar dan kan er wel een andere foto geplaatst worden. Of zijn mensen op een loopbrug met een rugzak zo verdacht?

Misschien was het wel iemand van Roco die foto's van het dak van een ICm maakt voor een model.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Menno op 09 November 2012, 20:59:21
En waar hebben we het nou eigenlijk over. Er wordt alleen gesuggereerd zo´n fotograaf even aan te spreken. Big deal, je wordt niet meteen afgevoerd door een arrestatieteam...
Sorry, maar ik vind de kop boven de 'vraag' uiterst suggestief.

'Klik een foto aan als je iets ziet dat aanleiding kan geven tot vandalisme of terrorisme'

Waar hebben we het nou eigenlijk over? Nou, je wordt dus als potentiële vandaal of (nog erger) potentiële terrorist afgeschilderd. Ik zou bij deze vraag de docent er bij halen :D 'deze vraag is niet te beantwoorden omdat beide situaties geen aanleiding geven tot handelen'
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: ddv op 09 November 2012, 21:01:10
Een toekomst als in de DDR of in het Rusland [oostblok algemeen] tot begin jaren '90:

Verboden te fotograferen
Fotografieren Verboten
Фотосъемка запрещена
Photographing banned
Fotózni tilos
Fotografierea interzis
Fotografiranje prepovedano
Fotoğraf çekimi
拍攝禁止
Fotografuoti draudžiama

Dat heet vooruitgang, 35 jaar geleden stond ik achter mijn geweertje op de Noord-Duitse laagvlakte [samen met vele anderen] onze vrijheid te bewaken om te voorkomen dat we deze oostblokfratsen hier kregen ... voor het eerst zag ik aan de DDR-grens camera's in de openbare ruimte ... loop nu eens naar buiten en kijk om je heen ....  :'(

De stoppen slaan hier volledig door  :-\
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:35:40
Even wat anders, het is gewoon verboden, niks nieuws aan, al wordt dat hier gesuggereerd. Het is verboden om zonder toestemming beeldmateriaal te maken op en in ns gebouwen/treinen/terreinen. Dat niemand er wat aan doet is punt twee, maar het is gewoon verboden. En ja, de ns is idd een heel makkelijk doelwit. Deze maatregelen zijn ontstaan na de aanslagen in o.a. Madrid waar veel gebruik werd gemaakt van vooraf verkregen beeldmateriaal. Dus niet geheel zonder reden ingevoerd, maar juist om ellende te voorkomen. Niet zo heel moeilijk om zelf te verzinnen lijkt me, maar goed, blijkbaar hebben anderen daar andere associaties mee en denken dat de wereld nog hetzelfde is als 35 jaar geleden. Newsflash, het is 2012, zeg maar enkele aanslagen later als de koude oorlog...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Foto Joop op 09 November 2012, 21:39:11
Tom, ik geloof het meteen dat jij nog noooooit een trein hebt gefotografeerd  ;D :-X

Ondertussen heb ik even de link opgezocht, waar het hele spektakel te vinden is: http://www.toegangtothetspoor.nl/nl/theme/5 (http://www.toegangtothetspoor.nl/nl/theme/5)

Groeten,

Joop
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:40:54
Fotograferen, wat is dat? ;D

Zeg ook nie da ik het nie doe, vertel alleen het wat en waarom :D Heb net een cabinerit gefilmd van Zwolle naar Emmen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 21:41:09
Even wat anders, het is gewoon verboden, niks nieuws aan. Het is verboden om zonder toestemming beeldmateriaal te maken op en in ns gebouwen/treinen/terreinen.
Dat klopt helemaal, behalve dat het niet zo is. ::)

Citaat
Particuliere opnamen

Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: MHS84 op 09 November 2012, 21:43:45
Tom, jij staat toch al op de zwarte lijst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43393.msg754844.html#msg754844)? ;D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:45:06
Hahaha, da's apart! Ik meen het, heb vorige week een cursus gehad in Amersfoort waar ons op het hart gedrukt werd dag het absoluut niet mocht! Mooi is dat. Nou ja, weer wat geleerd. Apart wel, want juist het verhaal van Madrid werd er nadrukkelijk bij verteld...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:46:06
Tom, jij staat toch al op de zwarte lijst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43393.msg754844.html#msg754844)? ;D

Jij onthoud ook alles hė ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 21:46:16
Nooit een cursus geloven. ;)
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:48:31
Sterker nog, er nooit meer heen gaan lijkt me beter :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: ddv op 09 November 2012, 22:07:08
Tomasso;

Je wéét toch dat vroeger alles beter en alles anders was, wat dát betreft blijf ik liever een 80-tiger dan een modern iemand  ;D ;D ;D. Verder schat onze regering de kans op een aanslag in Nederland vrij gering als ik de publicaties in de kranten mag geloven, ikzelf kan mij er geen voorstelling van maken wie ons kleine, rustige, landje kwaad wil  8)!

Ikzelf maak mij meer zorgen over figuren die voorwerpen op rails leggen of van bruggen over de autoweg gooien of die menen met luchtbuks of flobert op treinen en auto's te moeten schieten, of die hele stukken bovenleiding jatten [is trouwens een mooie legitimatie voor een modelbaan met een bovenleiding zonder draad  :P :P] die gasten moet ik dan ook niet in mijn vingers krijgen   >:(.

Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 22:37:35
Ik pleit dan ook voor bewapend personeel van de NS. Hoeft niet duur te zijn, een paar goedkope ak47's of een galil en dan meteen gericht schieten, niet van dat benauwde...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: prutser op 09 November 2012, 22:50:45
Tom, ik geloof het meteen dat jij nog noooooit een trein hebt gefotografeerd  ;D :-X

Ondertussen heb ik even de link opgezocht, waar het hele spektakel te vinden is: http://www.toegangtothetspoor.nl/nl/theme/5 (http://www.toegangtothetspoor.nl/nl/theme/5)

Groeten,

Joop

Irritant wijf, loopt met d'r grote tetter een beetje over het spoor te paraderen, maar als ze d'r klep open kan trekken om Rubens te zeggen zijn eigen kozijnen te gaan schilderen, gaat ze met d'r telefoon spelen.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: ddv op 09 November 2012, 22:53:11
Tomasso;

DAT GAAAAAAAT NIET !!!!!!

Komt de tegenpartij met .50 en granaatwerper .... komt geen enkele trein meer op tijd .... anarchie .... fotografeerverbod .... geen plaatjes meer op grootbedrijf  :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Alexander op 10 November 2012, 04:10:44
Het terrorisme is een vaak misbruikt argument door onze overheden. Daarom voor alle terroristen, Brussel als we uit de EU treden, Poetin en de Chinesen: Bing :
http://www.bing.com/maps/?form=flredr

Krijg geen betere werkende link, maar als je de marine haven in Den Helder eens opzoekt, of kijfhoek, of de vele opslagtanks in de havens, en kies dan aerial view.
Dan zie je dat kwaadwillenden overal ter wereld zo in staat om van huis uit iets voor te bereiden tegen Nederland.
Terrorisme is dus een volkomen misplaatst argument.

Sommige vervoerders in het UK gebruiken treinspotters juist als extra ogen op en rond het spoor.
Nu de NS zelf ook veel in het UK treinen heeft rijden kunnen ze daar beter een goed voorbeeld aan nemen, en Prorail ook wat bijscholen in publieksvriendelijkheid.

Groeten, Alexander
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: lok1614 op 10 November 2012, 06:30:49
Ajee dat filmpje.....

Bel je direct 112..

Dat gaat dus als volgt:

Ja goede dag met Peter Strukton Systems, sta bij kilometer 35.0 op baanvaak 118 enzie verdachte personen.
112:  ehhhh welke locatie zegt u
ik: kilometer 35.0 op 118, vlakbij relais kast 23A
112: Ja maar welke gemeente
ik: uhhh ergens in de buurt van Gorichem
112: Heeft u een straatnaam
ik: neeee (sta midden in een polder) zoals ik al zei wel een kilometrering op baanvak Dordrecht-Geldermalsen
112: sorry kan ik niets mee, als u een postcode en straatnaam heb belt u maar terug.

Nu zo als he hoort langs het spoor:
0343528888
Ja goede dag met Peter Strukton Systems, sta bij kilometer 35.0 op baanvaak 118 enzie verdachte personen.
KLPD: Ah u staat ter hoogt van Gorichem, op de polderweg. Wij sturen een wagen, dank u voor de melding.

Sterker nog, als wij gecontroleerd worden kunnen ze zelfs vragen naar je telefoon en contoleren of je dit nummer wel in je telefoon heb staan.
Ook de cursus bij RIO, en in onze toolboxen wordt gemeld dat je beter de KLPD (ex spoorwegpolitie devisie) kan bellen als je langs het spoor loopt en denk dat ze alleengaande (want daar is de cursus voor) goed zouden moeten instrueren.
Filmpje was me nog niet opgevallen, kijk na 11 jaar niet meer naar de introductie maar vul hem gelijk in ;-)

Gr
Peter
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Streamliner op 10 November 2012, 09:39:56
Treinspotters onderling zijn ook niet zo vriendelijk. Plaatst er eentje een filmpje op Youtube waarop iemand de regels overtreedt en vervolgens iedereen maar roepen wat een idioot dat is. Sneu hoor. Plaats dan dat filmpje niet. Het is gebeurt en als de politie erbij was geweest had die hem wel gepakt. Die persoon in kwestie zal er hoe dan ook wel van geleerd hebben.
Een ezel stoot zich over het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen...
Heb toch een beetje vertrouwen in elkaar. Dat geldt ook voor ProRail.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: zweistein op 10 November 2012, 10:05:27
Bewijs van toegang is ook voor mijn werk, maar als prorail denkt dat ik iemand met een camera ga aanspreken op een station dan kan ik iedereen met een smartphone wel gaan aanspreken...

wat bedoel je eigenlijk als hobbyfotograaf het behalen van een bewijs van toegang /
als ik je langs het spoor zie om alleen foto's te maken binnen de hekken van prorail en je bent geen functionaris van een aannemer of wat dan ook dan denk ik dat ik je gewoon weg zou sturen , denk dat je daar namelijk niks te zoeken hebt , maar je kan altijd ergens langs de baan fotograveren of op het station

groet stefan ;)
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: nscargo2008 op 10 November 2012, 11:06:00
zweinstein , ik spreek niemand op het perron aan , zijn zat mensen die treintjes net zo leuk vinden als ik .
maar als veiligheidsfunctionaris langs het spoor wat ik dagelijks doe zie ik zo of het iemand is die vaker langs spoor werkt of dat het een hobbyist is die leuke foto's wil maken , achter het hekwerk maakt me niks uit , leuk toch , binnen het hekwerk vind ik minder leuk , en zal ik als ik het niet vertrouw de persoon vragen of die inderdaad een bewijs van toegang heeft en of hij een WBI of andere instructie heeft ,zou de persoon zeggen dat ie dat niet heeft zal ik m beglijden naar de eerste beste poort en mag hij van mij achter de hekken verder fotograveren, ik heb niks op foto's maken ,trouwens zijn er ook zat plaatsen waar geen hekwerk staat , terrorisme denk ik niet aan , als iemand echt kwaadwillend is is dat zo geregeld , dat steld echt niks voor , en dan heb ik het echt niet alleen over het spoor , denk dat dat overal zo is .
het gaat gewoon om de veiligheid van iedereen , zowel als voor de gene die foto's wil maken , als het personeel langs het spoor , en de machinisten ,houd je gewoon aan de regels , maak foto's , bedoel ik zie zoveel foto's (mooie) van jullie dat het toch geen probleem lijkt goede spotplekken te vinden , daarvoor hoef je niet voor achter de hekken te komen , zou zonde zijn als het echt een keer mis gaat , toch ? en ik denk dat wel allemaal wel weten dat gevaren overal schuilen , het beste advies wat ik kan geven is , laat je gezonde verstand werken dan komt alles goed , verder succes met foto's maken , doe ik ook  ;), groet stefan :D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Reints op 10 November 2012, 11:24:31
Misschien ook wel leuk weer eens te lezen;

Hobbyist of terrorist?
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com en geschreven door Amanada Ripley.
Vertaald voor Sobat Kras door Gert Velthuizen

Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat it-er John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om treinen te volgen. Hij zet vier video camera’s op driepoten naast de sporen op en wacht, luisterend naar zijn scanner.  “Ik kom hier elke dag omdat geschiedenis elke dag weer gemaakt wordt,” vertelt hij. Almeida, vader van drie kinderen, is een railfan- een hobbyist die treinen kijkt, volgt met de vastberadenheid van een laborant. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt. Denk er van wat je wilt, railfans doen geen vlieg kwaad.

Des te vervelender is het als Almeida voor een terrorist wordt aangezien en dat gebeurt ongeveer een ker per maand sinds 11 september 2001, soms vaker. Sinds “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd dor een helikopter van Amtrak (de nationale personenvervoerde in de VS-red), ondervraagd door politie en spoorwerkers en omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.” Dat terwijl Almeida van Iers katholieke afkomst is.

Veel hobby’s slaan eigenlijk nergens op als je er eens nauwgezet naar kijkt (er schijnen zelfs mensen te zijn die lepels verzamelen…).Maar dan “railfanning,” zelfs onder elkaar is het lastig uitleggen wat er zo fascinerend is. “In de VS zijn ongeveer 175.000 railfans,” zegt Kevin Keefe van het maandblad Trains, “er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten  volledig op in hun overzichten.”
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific (de grootste spoorwegmaatschappij in de States-red) die na enig doorvragen toch toe moet geven zelf ook een railfan te zijn.

Maar de postindustriële era is niet aardig voor railfans: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde voetgangers op hun terreinen.
En sinds kort is daar dan terrorisme. De spoorwegen verhoogden de beveiliging sinds “9/11” en sinds de bomaanslag in Madrid van maart dit jaar ook de reizigers zijn meer bezorgd.
“Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt Richard Maloney, woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia.
“De ruimte en de vrijheid die we genoten hebben om overal naar toe en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student aan Haverford College van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….

De meeste railfans weten zich aan te passen. Sommige verruilen het zakenpak voor een vrije-tijds uitrusting al dan niet voorzien van Boris T shirt voor een minder dreigende uitstraling. Anderen nemen een boek mee (Diesel Spotters Guide) of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig zijn. John Almeida maakt meer oogcontact en biedt dan zijn lidmaatschapskaartje aan van railfan club. Hij schat er zo’n 500 weggegeven te hebben sinds “9/11”.  Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”

Railfans worden en werden niet overal bijzonder goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder.. Almeida kent de bij- en scheldnamen. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens Bob Weiler, een railfanvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.

Een luchthoorn in de verte doet de mannen hun rijstwafels vergeten en ze renen naar hun camera’s. Er valt een stilte als er een vuilnistrein voorbij trekt richting NewYork City. Almeida glimlacht en komt met de beste verdediging tot dan toe: “Ik zou iets anders kunnen gaan doen, maar eh, ik doe dus dit.”

Tot zover het verhaal van John Almeida. Ondertussen komen er andere berichten binnen:  De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.

In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel? Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje? Railfans dan in de betekenis zoals deze Amerikaan, foto’s en video’s maken van alles wat voorbij raast.

Ben wat dat betreft benieuwd?


Met plezier gelezen en vertaald

Groet,
Gert Velthuizen
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 November 2012, 11:53:44
In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel?
Hoe actueel ze zijn weet ik niet, ik weet alleen dat het geen probleem hoeft te zijn.
Het is een poosje verboden geweest om foto's te maken van spoorse objecten. Dat verbod was op zich al verdacht, want het was ingesteld in WO2 door de bezetter. Er waren dan ook veel railfans die zich er niks van aantrokken.
Dat verbod is opgeheven in het voorjaar van 1964. Vanaf toen was het toegestaan om foto's te maken vanaf voor publiek toegankelijke plekken. Het enige waar je voor moest zorgen was dat je een perronkaartje had.

Als tiener maakte ik in de zomer van 1964 foto's op het station van Schaesberg. Meteen kwam er een stationsmedewerker naar me toerennen om te vertellen dat dat niet mocht. Ik heb hem toen verteld dat hij beter de krant moest lezen, omdat het verbod een paar maanden eerder was opgeheven. Tot mijn verrassing liet hij zich daardoor volkomen afbluffen, en trok zich mokkend terug in zijn hok.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Jos B. op 10 November 2012, 12:18:29
Dit slaat ook nergens op, Pro Rail kan beter zien dat ze hun eigen zaken in orde hebben.
Want dat klopt ook af en toe heel vaak niet eens.  ;)


Jos.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: rene w. op 10 November 2012, 12:31:43
TeRRRoRisten...

Die R wordt wel erg aangedikt zeg  :P
GElukkig heeft ze wel lage veiligheidsschoenen aan,
trouwens op een heleboel plekken ligt zoveel los railmateriaal langs de baan
dat je zelf ook een eigen spoor kan beginnen.  :-X
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Bart Donker op 10 November 2012, 12:46:12
Prorail heeft wel belangrijkere problemen dan de treinspotters, laat ze zich daar maar eens op richten...

Groetjes, Bart
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 12:47:34
Er waren dan ook veel railfans die zich er niks van aantrokken.

Dat is wel duidelijk, gezien het enorme aantal spoorwegfoto´s van Nederlandse stoom in de jaren ´50.

Dat de NS er ook geen probleem van maakte, blijkt wel uit een serie foto´s die ik in mijn collectie heb van een Engelsman die met een groep Engelsen op excursie in 1956 verschilllende Nederlandse depots bezocht en fotografeerde. En werd rondgeleid door een NS´er...  ;D

Eelco
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: MdR op 10 November 2012, 14:21:13
Laat Profail inderdaad eerst maar eens investeren in de belangrijke zaken... Gewoon NS en Prorail weer 1 bedrijf laten worden, scheelt een hoop gedoe. Vroegah ging dat toch ook goed? En wat betreft de spotters, laat NS, Prorail of wie hier ook verantwoordelijk voor is, de spotplekken een beetje bijhouden. Zet bijvoorbeeld 1 mannetje in die nagaat waar de spotplekken zijn en of er bijgehouden moet worden. Hoeft niet duur te zijn het hoeft niet dagelijks te gebeuren, desnoods iemand die het vrijwillig gratis doet, en het scheelt toch weer een hoop gezeur. Zo is de spotplek aan de Kade te Ede al zo goed als verknald omdat er gewoon al een x aantal jaren niet meer gesnoeid is... Dus dan moet er uitgeweken worden naar een andere plek of, juist ja, dichter bij het spoor gaan staan...

Mvg, Maarten
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 14:30:07
Zo is de spotplek aan de Kade te Ede al zo goed als verknald omdat er gewoon al een x aantal jaren niet meer gesnoeid is... Dus dan moet er uitgeweken worden naar een andere plek of, juist ja, dichter bij het spoor gaan staan...

Wat een nonsens-argument om jhet dichter bij het spoor gaan staan goed te praten. Er is geen enkele reden om als spotter te verwachten dat prorail (of welk spoorbedrijf dan ook) de spotplekken lekker gaat onderhouden voor die paar spotters die met licht zenuwachtige blik rond het spoor hangen in de hoop op een paar leuke treinenfoto´s...
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Chris80 op 10 November 2012, 14:37:07
Of gewoon een heggenschaar meenemen  ;D.

Groet,
Chris
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 14:41:44
Een trapje is toch deel van de SSU* ?

Eelco

(Spotters Standaard Uitrusting)
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 November 2012, 14:44:06
Inderdaad, net als de paperazzi. ;D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 16:05:20
want juist het verhaal van Madrid werd er nadrukkelijk bij verteld...

En wat doet meneer Tom vervolgens, onder de noemer: makkelijker kunnen we het niet maken voor eventuele terroristen: http://link.marktplaats.nl/615045879

Nou moet men niet alleen alle spotters op gaan pakken, ook conducteurs kunnen een enkeltje Guantanamo verwachten...

Eelco

Ohja:  ;D ;D ;D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: tinus op 10 November 2012, 16:07:39
Is dit in het teken van: Opeens had ik het , wil geen conducteur meer zijn :P!

Tinus.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hammondman op 10 November 2012, 18:29:26
Terrorisme op een station? Moeten er wel reizigers zijn die met een RIJDENDE trein tot daar komen. Da's een utopie anno 2012... ::) Al dat geleuter over vermeende terroristen. Als je een aanslag wil plegen is dat eigenlijk ontzettend simpel, wat ze doen is burgertje pesten door deze te verplichten iedere 5 jaar een hopeloos achterhaald digitaal beveiligd *kuch* paspoort of IDkaartje te laten kopen voor een astronomisch hoog bedrag.

Maargoed: treinspotters aanzien voor potentiële terroristen is natuurlijk een perfecte reden om het treinverkeer weer eens plat te leggen. Bij een wisselstoring + treinspotter heb je dus een potentiëel gevaar en dan mag in het kader van terrorismebestrijding alles lamgelegd worden. Hééééél slim van profail. ;)
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 18:33:08
Terrorisme op een station? Moeten er wel reizigers zijn die met een RIJDENDE trein tot daar komen. Da's een utopie anno 2012... ::)

De feiten spreken je tegen.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hammondman op 10 November 2012, 18:37:26
De meeste treinen rijden wel, maar NS en prorail maken het terroristen wel moeilijk door onaangekondigd zomaar vertragingen in te bouwen. Daardoor is samenwerking als terrorist al onmogelijk. ;) ;D
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Bruce!!! op 10 November 2012, 18:41:30
  ;D

Bruce
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 10 November 2012, 19:18:58
Mnn, van wat ik heb hier voorbij zie vliegen is allemaal onzin!!!!
Even zoals het moet gaan: Om het spoor te betreden MOET je een bewijs van toegang hebben, en of dat nou op een perron is of langs de baan je MOET het hebben.
Heb je dat niet en je loopt langs de baan, is dus treinvertraging, al is dat maar op dat stukkie wat niet onderhouden is.
Kortom het gaat dus verder dan jullie denken, het is tegenwoordig niet leuk meer om langs het spoor te werken.
Prorail MOET dus wel, heeft niets te maken met gedoog beleid, zijn de regels van I en M.
En dan weet ik waar ik over praat, werkinstructie, zonder dat en je wordt gesnaaid ben je dus nergens, loop je langs de baan zonder vest, IS DUS TREINVERTRAGING!!!!
NIET doen dus, want je betaald ervoor, als ze je in je kippennek vatten.
Ik zeg maar zo: Bezint eer ge begint, want eerst gedacht en toen gedaan heeft menigeen veel leed gedaan.
En ik ben te oud om nu nog, pffffffffffff het zijn er te veel geweest.
Gewoon niet doen.
En hoe ouder je wordt des te meer het je gaat opbreken.

Gr Hans.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 November 2012, 19:30:33
Hans, ik kan je niet volgen. Waarom moet je een bewijs van toegang hebben om op een perron te komen? Een geldig vervoerbewijs is toch voldoende?
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 10 November 2012, 19:42:46
Klaas,

Was het maar waar. Als ik een medewerker naar buiten stuur op het perron of op een overweg, zou je zeggen is publiekstoegangkelijk, moeten ze dat hebben. Het is te gek voor woorden. Iedereen mag zich op een perron begeven en/of zich op een overweg begeven. Dat mag. Behalve als je daar gaat werken, dan MOET je die papieren hebben.
Ik snap het ook niet Klaas, maar zonder krijg je, als ze je snappen een boete. En het bedrijf waarvoor je werkt een nog veel grotere boete. En die zijn niet zuinig. Kun je een mooie vakantie van vieren, en dan niet in Belgie, maar meer met het vliegtuig over de grote plas.

Gr Hans
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 November 2012, 19:48:55
Hans, volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Het lijkt me logisch dat iemand die gaat werken op spoorterrein daar een of andere vorm van toestemming voor moet hebben.
Maar het gaat hier om reizigers die vanaf het perron of vanaf een loopbrug foto's maken. En iedereen die op het perron rondloopt moet een geldig vervoerbewijs hebben, dat staat op elk station aangeplakt. En dan maakt het niet uit of hij nou wel of geen foto's gaat maken.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Frans van Meerwijk op 10 November 2012, 19:49:01
Er is dus (en waarschijnlijk terecht) een groot verschil tussen "de burger" en "de werkende". Kan ik me voorstellen, maar dat verandert niets aan het feitelijke onderwerp van het draadje: treinspotter/treingeit of terrorist... ;)

Klaas: hear, hear, precie ook mijn punt...
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 10 November 2012, 19:52:19
Kan wel zijn, maar je mag je niet op spoorterrein begeven, al is het maar net over het hekkie, en daar ging het toch over?

Gr Hans
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Menno op 10 November 2012, 19:59:07
Bel je direct 112..

Dat gaat dus als volgt:

Ja goede dag met Peter Strukton Systems, sta bij kilometer 35.0 op baanvaak 118 enzie verdachte personen.
112:  ehhhh welke locatie zegt u
ik: kilometer 35.0 op 118, vlakbij relais kast 23A
112: Ja maar welke gemeente
ik: uhhh ergens in de buurt van Gorichem
112: Heeft u een straatnaam
ik: neeee (sta midden in een polder) zoals ik al zei wel een kilometrering op baanvak Dordrecht-Geldermalsen
112: sorry kan ik niets mee, als u een postcode en straatnaam heb belt u maar terug.
Goh, dat doet me denken aan het telefoontje dat ik ooit pleegde naar het kaartjesautomatenstoringsnummer (sorry, met koppeltekens was het niet zo'n leuk woord geworden) op Amsterdam CS, nadat de kaartautomaat al tot 3 keer toe wel geld zei dat alles gelukt was, maar er geen kaartjes geprint werden.

Ik belde op, vertelde op welk station ik stond, en dat ik een storing aan automaat nummer x wou melden.

'Uh... Juist. En u staat waar?'
'Ik sta in de westelijke passagierstunnel aan de noordzijde van het station, bij de automaat bij de trapopgangen naar spoor x en x. Daar staat automaat x, die nu al 3 keer geen kaartjes geprint heeft, maar wel gemeld heeft dat alles goed gaat.'
'Uh, meneer... bent u een collega van de NS-medewerkers of zo? Hoe komt u aan dit nummer?'

'Dit nummer staat op uw eigen automaten!' Zei ik hoogst verbaasd, waarop ik nogmaals herhaalde dat ik slechts een reiziger was.

Ik kreeg het advies de automaat maar een paar trappen te verkopen, en was helaas niet zo ad-rem te vragen of die meneer die ik aan de lijn had ook mijn bekeuringen zou betalen als ik gesnapt zou worden bij het uitdelen ervan.

Ik had net opgehangen toen er weer iemand de dupe werd van dat ding. Kwaad belde ik direct nog eens en kreeg toen een alleraardigste mevrouw aan de lijn die me buitengewoon bedankte voor het melden ervan.

@ Hans EV-Gv: tuurlijk, als ik langs het spoor zou gaan lopen, dan zorg ik wel dat ik alles in orde heb. Maar die 'cursus' is gewoon een beetje raar opgezet: je ziet een persoon overduidelijk op een station een foto maken, wat gewoon toegestaan is.
Als ze nou een foto hadden geplaatst van een persoon die voorbij het 'geen toegang' bordje stond en daar een foto stond te maken, dan was het wat anders geweest.

De vragen zijn trouwens ook erg apart en nogal instinkgevoelig: die 'vraag'  met de foto's van de plastic tas met flessen langs het spoor en de foto met de rugzak vond ik absoluut niet duidelijk.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Tomasso op 10 November 2012, 20:03:52
En wat doet meneer Tom vervolgens, onder de noemer: makkelijker kunnen we het niet maken voor eventuele terroristen: http://link.marktplaats.nl/615045879

Nou moet men niet alleen alle spotters op gaan pakken, ook conducteurs kunnen een enkeltje Guantanamo verwachten...

Eelco

Ohja:  ;D ;D ;D

Gloeiende gloeiende, jij ziet ook alles hè? ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 10 November 2012, 20:08:40
Nou komt het lullige, als ik een medewerker een foto laat maken van een x-object op het perron, en ik laat een foto maken door een reiziger van dat zelfde x-object op het perron, zit daar een wereld van verschil tussen. De medewerker moet een dikke map met allemaal papieren bij zich hebben en de reiziger, in feite nix, want het hebben van een toegangsbewijs is niet verplicht, wel als je met de trein meegaat, dan moet je een bewijs van toegang hebben, om met de trein te mogen mee rijden naar een x-bestemming.

Gr Hans
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: ex44 op 10 November 2012, 20:13:02
Ow.... eerst was het een plaatsbewijs, toen een vervoersbewijs, en nu dus een toegangsbewijs.... Je mag er dus wel in, maar of je dan nog vervoerd gaat worden.....
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 10 November 2012, 20:21:47
Weet ik veel hoe ze dat tegenwoordig noemen, ik ga en reis nooit met de trein, mij te ingewikkeld.

Gr Hans
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 November 2012, 21:18:12
Vroeger heette het een plaatsbewijs. Maar dat suggereerde dat je recht had op een zitplaats. Daarom heet het nu een vervoerbewijs. Je wordt vervoerd, maar je kunt geen eisen stellen aan de manier waarop. Zittend, liggend, of hangend aan het bagagerek.
En héééél vroeger, toen heette het gewoon een treinkaartje.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: laurent op 10 November 2012, 23:07:51
Komt me bekend voor, dit. Is ook ooit in vliegtuigspotterswereld gebeurt, waarna er snel excuus is gekomen omdat de vliegtuigspotters als extra ogen/oren gebruikt (kunnen) worden.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Peter Spruit op 13 November 2012, 19:23:13
In Frankrijk is het ook al niet veel beter.   Was vanavond na een dagje hard  werken in Macon ( Frankrijk) nog even in de buurt gaan rondkijken of ik een leuk plaatsje aan de spoorbaan te vinden om zo nog even wat van de grote diversiteit van de Franse loks en treinstellen te genieten.
Bij toeval leuk plekje gevonden - kleine inham aan een zijstraatje en gelijk aan het  hoofdspoor gelegen met goed zicht op beide kanten van het spoor. Veel treinen zowel goederen als personenverkeer inclusief TGv stellen.  `
Duurde geen 30 minuten of er stopte een anonieme politiewagen van de Gendarmerie met vriendelijke verzoek om tekst en uitleg te geven wat ik daar stond te doen.  Auto gecontroleerd, papieren en de hele reutemeteut. 
Mijn uitleg dat ik treinenliefhebber was en hier gewoon naar de voorbijkomende treinen te kijken hebben ze met opgetrokken wenkbrauwen uiteindelijk geaccepteerd.   
Zit nu waarschijnlijk al in hun database als de zoveelste gekke treintjesspotter   ;D
lol... `
Peter
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Luit op 13 November 2012, 20:23:58
Enkele jaren terug overkwam mij dit ook gewoon in Nederland.
Foto's gemaakt bij het kantoor van Shell en toen verder gereden. Een helicopter boven de auto, grappen"Dat is voor ons". En ja het was zo , even later een politieauto achter ons en de heli weer weg.
Wat deed U daar en wat gaat U doen.
We lieten de foto's zien en oom agent nam er genoegen mee na onze gegevens op te hebben genomen.
Dus ook ik sta ergens in een database.
Titel: Re:De treinspotter volgens prorail...
Bericht door: Hans Gvz op 13 November 2012, 20:38:21
Eigen schuld , dikke bult  ;D

Gr Hans