BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JAB van Ree op 24 October 2012, 20:58:26
-
Ik ben langzaam bezig met mijn modules en het daarop aansluitende schaduwstation te bedraden.
Ik loop daarbij tegen het volgende aan :
Om module overgangen simpel te houden zou ik alles elektrisch zo simpel mogelijk willen houden:
- Iedere module eigen Loconet bezetmelder
- Iedere module eigen Loconet booster
- Iedere module eigen wissel- en seindecoders , geheel gevoed door uitgang van de boosters
Dit zodat ik alleen 16-18V AC en een loconet kabel zou hoeven doorvoeren.
Hiervoor heb ik een zware ringkerntrafo gepland, http://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/77045.pdf , 2*16V 300VA, over een dikke 2.5mm^2 ringleiding, waarbij iedere module in de aftakking apart word afgezekerd. Dit zal ruim voldoende zijn, hoewel ik meerdere boosters heb zullen er nooit meer dan 4-5 treinen tegelijk rijden.
Ik heb voorlopig 4 modules gepland + een vast deel, elk elektrisch gezien zoals hier boven beschreven. Mogelijk dat er later 2-4 extra modules komen.
Nu lees ik her en der tegenstrijdigheden over het gebruiken van 1 transformator voor meerdere boosters. Echter als ik de manuals van mijn Power2 en Power4 boosters lees (huidige Engelstalige versies Uhlenbrock website) wordt daar nergers over gesproken. Uhlenbrock specificeert zelfs al de massa's van verschillende trafo's door te verbinden. Wat is er dan tegen om een voldoende ruim bemeten, transformator te gebruiken t.o.v. vele kleine ?
Ik heb inmiddels wel begrepen dat de IB Basic (mijn centrale) in elk geval wel apart gevoed moeten worden, evenals de UP-5 paneeltjes. Dit ivm het voorkomen van stoorstromen over het loconet netwerk.
-
Ga je die twee primaire wikkelingen parallel zetten of voed je per wikkeling een aantal boosters? Moet volgens mij op alle twee de manieren gewoon kunnen. Bij niet parallel schakelen beperk je wel de stroom tot ca 10Amp, lijkt me al heavy genoeg ;D.
-
De primaire wikkelingen gaan serieel (het is niet voor niets een 2*115V trafo!) , de secundaire inderdaad parallel
-
Dat je per module een booster inzet, daar kan ik nog wel in komen.
Maar als er maximaal 5 treinen rijden, waar heb je dan in vredesnaam 300VA voor nodig?
-
Dat je per module een booster inzet, daar kan ik nog wel in komen.
Maar als er maximaal 5 treinen rijden, waar heb je dan in vredesnaam 300VA voor nodig?
Paar redenen :
- ik kan NERGENS een goede ringkerntrafo vinden van circa 150VA (dat zou denk ik een goede waarde zijn, gezien de overhead) welke 16V AC levert. Wel 15 of 18 maar geen 16... ik houd me warm aanbevolen voor andere (betaalbare kwaliteits-)ringkerntrafo's. De 16V zou ik graag willen ivm de Power4 boosters, welke bij 15V AC mogelijk 'tekort' komt, zeker als er nog wat spanningsval op zou treden
- liever mee dan om verlegen.... geen idee hoeveel de diverse booster-gevoede servo decoders gaan verbruiken. Nooit meer dan 1-2A totaal per module maar goed, met 8 modules in de toekomst zou het flink aantikken
- geen idee hoeveel gewone lampjes ed ik ga gebruiken op de modules ; ook dat zou ik van dezelfde ringleiding willen voeden
Maar de eerste telt het zwaarst. De door mij gekozen trafo is een standaard model wat circa 60 euro kost , een custom gemaakte zal waarschijnlijk al gauw het dubbele kosten.
-
:-[ Ik bedoelde natuurlijk de secondaire (16v) windingen ::). Ik zou niet willen dat die mooie ringkern gelijk veranderde in een meltdown ;D.
-
effe gezocht voor je, ik wist dat ik zoiets (http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm) eens had gezien ;).
-
Dan zou ik in ieder geval de 2 secundaire wikkelingen niet parallel doen.
20 Ampère, er hoeft maar wat te gebeuren en je hebt een groot vuurspektakel.
Te bedenken dat een eindgroep in een woning met maximaal 16 Ampère is afgezekerd, zelfs dat is voldoende om bij overbelasting een hoop te vernielen, laat staan 20 Ampère.
Ik zou op iedere secundaire wikkeling gewoon een aantal boosters aansluiten, en uiteraard de boel voldoende afzekeren en inderdaad voldoende dikke draad gebruiken (voor de zekeringen).
Mvg, Jules.
-
Ik zie even niet hoe groot de modules zijn en hoeveel treinen er op 1 module kunnen staan maar het lijkt mij een beetje te veel van het goede. Uitgaande van 3A of meer per booster kun je er meestal wel 3 treinen mee voeden. 300VA voor 5 treinen is wel erg ruim bemeten tenzij het LGB locs zijn met 3 motoren per loc.
-
Dat is dus geen optie gezien de extra bedrading die dat vraagt. Bovendien mits correct gezekerd ben ik niet zo bang voor dat vuurwerk... anders nog liever maar 1 van de 2 aftakkingen gebruiken, alles beter dan meer bedrading.
Per module zal er gemiddeld circa 1.5A gebruikt worden (paar servo's met wat ruststroom en gemiddeld 1 trein + paar verlichte wagons per module, sein/wisseldecoder ed) Het systeem moet alles voeden, servo's ed inclusief.
-
Je kan ook kiezen voor een verdeling over twee helften. Vanuit de positie waar de trafo zit ga je met één secundaire linksaf, met de andere rechtsaf.
Kost je geen extra bedrading, en je heb toch de kortsluitstroom in tweeën gedeeld.
-
De methode die Klaas aangeeft is zelfs de beste methode.
Ook de bedrading hoeft in dit geval minder dik te zijn wat het solderen en aanleggen weer wat makkelijker maakt.
Willem
-
Is alleen fysiek niet eenvoudig mogelijk... de middelste modules zweven boven een trapgat.
Bovendien loop ik dan weer meer risico dat er spanningsschommelingen tussen verschillende boostergroepen optreden (aan de inputzijde dan weliswaar, maar dat zal ongetwijfeld ook invloed hebben op de output)
-
Dan zou ik in ieder geval de 2 secundaire wikkelingen niet parallel doen.
20 Ampère, er hoeft maar wat te gebeuren en je hebt een groot vuurspektakel.
Te bedenken dat een eindgroep in een woning met maximaal 16 Ampère is afgezekerd, zelfs dat is voldoende om bij overbelasting een hoop te vernielen, laat staan 20 Ampère.
Nu is 20 A primair niet hetzelfde als 20 A secundair. Het gaat om het vermogen: spanning x stroom.
Maar ik zie eigenlijk geen reden om de secundaire wikkelingen parallel te schakelen. Eentje linksaf en eentje rechtsaf klinkt slim. Je zoekt een beetje de bezwaren lijkt het wel. Zo rampzalig is het leggen van twee leidingen in plaats van één toch niet?
-
Misschien heb je hier wat aan, http://etecmo.nl/pres/ti/bds.pdf (http://etecmo.nl/pres/ti/bds.pdf)
Willem.
-
Niet rampzalig, maar maakt het duurder en gecompliceerder. Ik kon nu met 2 draden met banaanstekkers een foolproof verbinding maken, onmogelijk om om te polen. Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren. Bovendien is het op de zolder waar de baan normaal staat lastig om in het midden te beginnen, aangezien juist dat deel van de baan over het trapgat hangt en zonder nabije stopcontacten.
Iets anders : als ik de tweede wikkeling NIET parallel zou schakelen , maar apart zou gebruiken, kan ik die dan weer wel gebruiken om de UP-5 panelen en eventueel de wisseldecoders mee te voeden? Van de nood een deugd makend zeg maar... De beide circuits zijn dan immers gescheiden van elkaar.
@Willem : dat document hanteert meteen in het eerste hoofdstuk een foutieve stelling (alleen Marklin zou common-ground zijn, terwijl Uhlenbrock ook overal specificeert dat het common-ground is, dus bij DCC) dus hoever de rest van het document dan wel zuivere koffie is... bovendien gaat het in het document over een DCC ringleiding. Die heb ik helemaal niet, ik gebruik een AC ringleiding, DCC wordt nergens van de ene naar de andere module doorgegeven.
-
Tuurlijk, twee wikkelingen is twee wikkelingen. Praktisch te beschouwen als aparte secundaire aansluitingen. Aparte kleurtjes voor het doorverbinden en je bent een knappe JAB als je dat verkeerd doorplugt.
-
....maar maakt het duurder en gecompliceerder.
.....
Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren.
Nou ben je dus echt problemen aan het verzinnen. Is een booster per module dan niet duur? Volgens mij duurder dan die "speciale" connectors.
-
@JAB: natuurlijk kun je de tweede helft van die ringkern gebruiken voor andere doeleinden als verlichting end. Het zijn secundair gezien eigelijk twee gescheiden trafo's. Had je de link die ik je gaf nog gezien (www.flootland.nl) dat is precies wat je dan zou kunnen maken. Wat je met al die uitgangen gaat doen (boosters of verlichting) staat je dan volledig vrij. Je houdt in iedergeval de stroom beperkt per trafodeel tot max 10Amp ipv 20 Amp als je de secundairs parallel schakeld. Of je moet die trafo natuurlijk als lastrafo willen gaan gebruiken ;D.
-
Dat wordt met 4 draden al gauw teruggrijpen op speciale connectoren.
Volgens mij zijn 3 draden voldoende....
Greetz, Hans
-
Nu is 20 A primair niet hetzelfde als 20 A secundair. Het gaat om het vermogen: spanning x stroom.
Maar ik zie eigenlijk geen reden om de secundaire wikkelingen parallel te schakelen. Eentje linksaf en eentje rechtsaf klinkt slim. Je zoekt een beetje de bezwaren lijkt het wel. Zo rampzalig is het leggen van twee leidingen in plaats van één toch niet?
Wel Henk, dan zou je voor 20 A bij 16 V dunnere draden kunnen gebruiken dan voor 20 A bij 230 V?
Ik zou sowieso geen stromen van zulke waarden op een treinbaan willen hebben, dan heb ik toch alles wel op de maximale stroom van een booster afgezekerd.
-
Ook nog wel, gezien de gemiddeld kortere lengtes van de kabels onder de modelbaan in vergeljking met de meters die in de huisinstallatie aan de orde zijn, maar veiligheid voor alles en dus onder de baan ook maar installatiedraad. Alleen is dat het punt niet hè. Je had het over vuurspektakels en die kans is toch een stuk groter bij 4600 watt dan bij 300 watt.
Ik zou niet weten waarom die trafo een probleem zou moeten zijn bij een nette bekabeling. Zware boosters vergen wel bijzondere aandacht, maar dat is JAB niet van plan.
-
O. zeker, hoe hoger het vermogen, hoe groter de vuurwerk.
Zelf een keer meegemaakt toen ik een trolleybus (Arnhem) van de bovenleiding af trok terwijl ik was vergeten de stroom af te schakelen met de verwarming vol aan, doe ik ook geen tweede keer meer.
Wat ik wou zeggen, als je bij stroomsterktes van zulke waarden, ook bij lage spanningswaarden, niet goed oppas, kun je met zulke stroomsterktes toch een hoop vernielen.
De vergelijking met het lichtnet is door mij inderdaad verkeerd gekozen.
-
Ja, ik heb een 10A booster en dat kan beter niet zonder meer op de baan worden aangesloten, kwam ik lang geleden achter. Inmiddels al jaren probleemloos via apart gezekerde secties.
Maar een paar boosters via goede bekabeling op één dikke trafo zou toch geen probleem moeten zijn. Misschien een 3 A zekering voor iedere booster of is dat overkill?
Maar ik begrijp dat je een keer echt vuurwerk hebt gemaakt? :)
-
Wat ik wil zeggen is:
Vergis je niet in de kracht van grote stromen, met 10 of 20 Ampère kun je een hoop vernielen, ook al is de spanning maar 12-16 Volt.
Dus zorg met zulke grote voedingen voor voldoende beveiliging en voldoende dikke bedrading (voor de zekeringen), achter de zekeringen mogen de draden gerust wat dunner.