BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Dedier op 24 October 2012, 19:50:47
-
Hallo allemaal,
Ik ben Dedier en ik wil weer opnieuw beginnen met het aanleggen van een baan. Ik rij 3-rail c-rails van marklin Ik heb nog wel een paar vragen.
Ten eerste heb ik op het forum gelezen dat een ringleiding van belang is bij een grote baan (mijn baan is +/- 25 meter lang). Ik rij nu digitaal (mobiele station 2). Ik zou graag willen weten hoe ik het dan precies moet aansluiten en of ik ook een ringleiding moet hebben voor verlichting van huisjes ect.
Verder wil ik graag mijn wissels ook digitaal maken. Ik heb nu op alle wissels een electrice aandrijving zitten. Maar ik zou ze graag via mijn MS willen besturen.
En mijn laatste vraag is,
Ik heb redelijk wat stroom/spannings verlies op mijn baan omdat hij redelijk groot is. Ik heb vaag iets over boosters gelezen maar ik begrijp niet helemaal of het betrekking heeft op mijn baan. En zo ja hoe werkt het dan?
Alvast bedankt voor jullie reactie's
Met vriendelijke groeten,
Dedier
-
Hallo,
welkom op het forum. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie. Daar kan je info vinden over een Ringleiding: Centrale voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.14_-_Centrale_voedingsleiding)
Groeten Ronald.
-
Het spanningsverlies op je baan wordt veroorzaakt door te veel leidingweerstand. Dat kan komen door (te) dunne draden en/of door de verbindingen tussen de railstukken.
Met een centrale voedingsleiding (hoeft niet perse een ring te zijn) kun je dit oplossen. Maar dat vind je allemaal in de link die Ronald gaf.
Een booster heb je pas nodig als je treinen meer stroom vragen dan de centrale kan leveren. Dat heeft niks met de grootte van de baan te maken. Je kunt bij wijze van spreken een baan hebben met een kilometer rijlengte, maar als er maar 2 treinen rijden heb je geen booster nodig.
-
Dankje voor je uitleg, Ik heb nu een ringleiding aangelegd onder mijn baan en wil hem gaan aansluiten.
Ik heb C-rails en ik zit te twijfelen of ik de draden vast zal solderen of van die speciale klemmetjes moet gaan gebruiken.
Verder zou ik graag willen weten of het uit maakt aan welke kant van de rails ik de bruinen en de rode draad vast maak.
Ik wil op mijn baan 6 treinen laten rijden waarvan 1 een ICE is met cabine verlichting. Is het dan verstandig om een booster te maken/ aan te schaven?
Met vriendelijke groeten,
Dedier
-
Bij het Märklin systeem is het de bedoeling dat je de bruine draad aan de rails verbindt, en de rode aan de puntcontacten.
Met 6 treinen zit je op het randje van wel of geen booster. Het hangt er ook vanaf of ze alle 6 tegelijk rijden. Als ze allemaal tegelijk moeten rijden is een booster wel verstandig.
-
Aan de onderkant van de C-rails staat bij de aansluitlipjes een '0' en een 'B'. De bruine draad moet aan '0' en de rode draad aan 'B'. (De 'B' heeft dus NIET de betekenis van Bruin!) Je kunt gewoon de schuifjes van de Märklin-aansluitdraden gebruiken.
-
Met 6 treinen zit je op het randje van wel of geen booster. Het hangt er ook vanaf of ze alle 6 tegelijk rijden. Als ze allemaal tegelijk moeten rijden is een booster wel verstandig.
Zou je me wat meer kunnen uitleggen over boosters ???
- Wat het precies is
- Hoe je ze maakt/ Waar je ze koopt
- Hoe je ze aansluit
- ect
Alvast bedankt ;D
-
De antwoorden:
Een booster is een versterker. Deze zorgt ervoor dat je meer vermogen beschikbaar hebt om de treinen te voeden. Zeker als je met veel treinen (tegelijk) rijdt op een gegeven moment wel nodig.
Je koopt ze in de winkel ;D
Je sluit ze aan volgens de handleiding 8)
Tipje. Kijk ook eens in de encyclopedie.
Gr.
Eric
-
Ik heb de Encyclopedie even door gelezen (y)
Ik begrijp nu wat een booster is, maar er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp. Omdat ik c-rails rij snap ik nog steeds niet hoe ik hem moet aansluiten (maar zoals je zei staat dat waarschijnlijk wel in handleiding?)
Ten tweede zou ik graag willen weten welke booster je nodig heb voor de baan. ik rij nu met mobiele station 2 en ik heb even gegoogled maar kan nog niet helemaal vinden :-\
alvast bedankt,
Dedier
-
Heb even snel de handleiding van de MS2 bekeken maar volgens mij kan je daar geen booster op aansluiten?
Marklindeskundigen die daar meer over weten.
Zoniet zul je op een nadere centrale moeten overstappen.
Kijk ook eens rond bij de buren van het drierail forum. Daar zitten de Marklin specialisten.
Gr.
Eric
-
Op een MS II kan je niet rechtstreeks een booster aansluiten. Een methode is om aan de aansluitrails van de MS II twee draden te solderen (één aan de pukkels en één aan de rails) en deze te gebruiken als signaal in van je versterker (booster).
Je moet dan wel de twee delen compleet scheiden of de aansluitrails onder de baan plakken en de baan alleen met de versterker voeden. één nadeel: Bij kortsluiting zal niet de gehele baan afgeschakeld worden.
Je kan dan beter gaan kijken naar een andere centrale die standaard al meer vermogen heeft. Dat is misschien gemakkelijker.
Groeten Ronald.
-
Zou je dit wat meer kunnen uitleggen. Ik ben niet zo héél technisch aangelegd. Een andere besturing wordt wel weer prijzig. Ik zit op dit moment niet zo ruim :-X
zou ik dus bijvoorbeeld mijn baan kunnen voeden met een trafo nummer 6647? En als ik dat zou doen hoe moet ik dat dan met aansluitrails doen, onder de baan of gewoon nog er tussen
alvast bedankt voor de hulp,
Dedier
-
hoi dedier
ik heb destijds ook gezocht naar een booster voor mn msII ,was lastig te vinden
ik had toen gekeken voor een tams booster B4 dit ging wel maar dan wel zonder kortsluitbeveiliging
hier mijn berichtje daar over: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41357.0.html
ik heb toen toch gekozen voor ecos 2 , maar je zou s naar een tams booster kunnen kijken ofzo ,
ik heb er redelijk goede reacties van gelezen
gr marc
-
... (mijn baan is +/- 25 meter lang). ...
Bij een dergelijk grote baan is een MS 2 wat aan de krappe kant. Je zet toch geen Hippel (= rangeerloc) voor een TEE-trein en dan vragen of die wel 150 km/uur kan rijden? het opwaarderen van die hippel in combinatie met een sneltreinloc geeft ook niet het gewenste resultaat. Er zal dan afscheid genomen moeten worden van de hippel voor het grotere werk. Op een nevenaansluiting kan die MS 2 nog wel dienst doen. De MS 2 is te koppelen aan een Central Station. Eventuele extra boosters zijn dan ook nog mogelijk.
-
Bij een dergelijk grote baan is een MS 2 wat aan de krappe kant.
De grootte van de baan of lengte van de rails heeft niets met de besturing te maken. Dat kan gerust. Want als je maar 1 trein laat rijden zal deze genoeg leveren. De stroomvoorziening over de gehele baan moet goed zijn. Dus een centrale voedingsleiding waarmee je de spanning op een juiste manier ook in de verre hoeken krijgt.
En als er geen budget is voor een zwaardere (beter gezegd: uitgebreidere) besturing dan moet je even roeien met de riemen die je hebt. De centrale voedingsleiding moet je ook bij een uitgebreidere besturing aanleggen. Anders werkt deze ook niet goed.
Groeten Ronald.
-
Hallo,
welkom op het forum. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie. Daar kan je info vinden over een Ringleiding: Centrale voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.14_-_Centrale_voedingsleiding)
Groeten Ronald.
Ik ben als beginner ook bezig met een baan en wil ook een ringleiding (voedingsleiding) installeren. Nu ben ik niet technisch aangelegd en de volgende vraag zal ook wel een eenvoudig antwoord geven, maar toch....
In de encyclopedie staat dat je vanuit de centrale voedingsleiding de bedrading naar bijvoorbeeld de rail moet solderen. Kan dit niet gewoon via een "kroontje" of een ander type aansluiting? Ik wilde dit gewoon doen met plugjes.
-
Uiteraard kun je ook aftakkingen met kroonstenen maken.
Wat bedoel je met 'plugjes'?
Zelf leg ik centrale voedingsleidingen op een andere manier aan, en wel zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aftakvoeding.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aftakvoeding.gif)
Voor de doorgaande draden gebruik ik soepel draad, dat vind ik makkelijker werken dan het massieve installatiedraad. De twee einden die bij een kroonsteen komen worden gestript, in elkaar gedraaid en doorgesoldeerd.
De andere kant van de kroonsteen is dan helemaal vrij om de aftakdraden in te steken.
-
Ik heb het probleem ook opgelost door middel van spoeldraad en aan het einde kroonsteentjes te plaatsen. Nu ben ik bezig met vanaf de kroonsteentjes draden naar de baan aan het trekken. Aan het einde kan ik gewoon clipjes vast maken en deze op mijn rails schuiven. Dan even testen of de baan het al beter doet.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe het nou werkt met boosters enzo. Ik zit dus redelijk krab bij kas. En zou heel graag CS kopen maar helaas is dat nu niet mogelijk. Dus kan ik een extra travo aansluiten op mijn MS 2, zo ver ik heb gelezen niet, maar ik hoopte eigenlijk van wel. En veder is mijn Ms 2 toch gewoon mijn centrale voeding. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
-
De MS2 doet twee dingen.
1. Hij wekt de digitale besturingssignalen op.
2. Er zit een versterker in voor de rijstroom.
Die versterker kan maar zoveel stroom leveren. Kom je daaraan tekort, dan heb je een tweede versterker met trafo nodig en dat noemen we een booster. Je deelt de baan dan in twee elektrische gescheiden circuits met ieder een versterker. Normaal heeft een centrale een zogenaamde boosteraansluiting. Via die aansluiting worden de digitale signalen naar de booster gebracht, want die signalen moeten overal hetzelfde zijn. Er is dus altijd maar één centrale die de digitale signalen opwekt.
Het probleem met de MS2 is dat deze instapcentrale geen boosteraansluiting heeft. Je kunt een booster ook wel direct op de uitgang van de MS2 aansluiten, maar dan moet je wel weten wat je doet. En heel goedkoop is een booster plus trafo ook niet.
-
1) Wat bedoel je met 'plugjes'?
2) De twee einden die bij een kroonsteen komen worden gestript, in elkaar gedraaid en doorgesoldeerd.
1) Met plugjes worden mogelijk opsteek-schuif-kabelschoenen bedoeld zoals ze bij Mä-C-rail gebruikt worden. Ook in de bedrading van auto's komen dit soort kabelschoenen voor.
2) Zelf heb ik bij MSC Emmen dit systeem ook toegepast, maar dan zonder de soepele draden door te solderen. Dit vanwege het 'wegvloeien' van de soldeertin na verloop van tijd en/of de 'tinpest'. De verbindingen kunnen daardoor dan niet meer geheel vastzitten.
-
2) Zelf heb ik bij MSC Emmen dit systeem ook toegepast, maar dan zonder de soepele draden door te solderen. Dit vanwege het 'wegvloeien' van de soldeertin na verloop van tijd en/of de 'tinpest'. De verbindingen kunnen daardoor dan niet meer geheel vastzitten.
Tinpest bij soldeer heb ik nog nooit meegemaakt.
En dat 'wegvloeien', is dat een ervaringsfeit, of denk je alleen maar dat dat gebeurt?
Ik soldeer de uiteinden van soepele draad altijd door voordat ze in de kroonstenen gaan, zowel thuis als op de clubbaan. Nog nooit meegemaakt dat een verbinding los gaat door vloeien van het soldeer.
-
Tinpest bij soldeer heb ik nog nooit meegemaakt.
En dat 'wegvloeien', is dat een ervaringsfeit, of denk je alleen maar dat dat gebeurt?
Waarschijnlijk komen modelspoorders dat niet vaak tegen doordat ze na een jaar of vijf à tien de zaak (of zelfs eerder) toch slopen om wat anders te gaan bouwen. Als je echter iets voor een jaar of dertig wil maken dan kun je beter met dit soort zaken (tinpest en wegvloeien) rekening houden.
In de jaren 60 van de vorige eeuw mochten wij bij de fabricage van schakelkasten om deze redenen geen draaduiteinden doorsolderen en dan in een industriële aansluitklem vastschroeven. Eind jaren 70 en begin jaren 80 van diezelfde eeuw deden wij dat bij schakelkasten voor weeg- en verpakkingsmachines bij een andere firma ook niet.
-
@Martin, ik weet dat de NEN 1010 ook verbiedt om soepele draad door te solderen. Daar zal vast wel een reden voor zijn. Maar de NEN 1010 is geen wet, dus neem ik in sommige gevallen de vrijheid om het toch te doen.
Op de spoorbaan vind ik het vooral handig. De draden gaan niet rafelen en het is handiger als je een verbinding los moet nemen en later terugzetten. Je zou aderhulzen kunnen gebruiken, maar die nemen in een kroonsteen veel meer ruimte in, zodat je minder draden kwijt kunt.
Verder denk ik dat kruip vooral voorkomt bij kroonstenen die te strak zijn aangedraaid. Dus hou ik als maatstaf aan: vast is vast, meer is niet nodig.
-
Het is niet voor niets dat de NEN 1010 het solderen van draden in huisinstallaties niet toestaat. Het is inderdaad geen wet, maar de energieleveranciers nemen het volgen van de NEN 1010 (veelal) wel in hun aansluitvoorwaarden op. Het gaat daarbij om 230 c.q. 400 V-installaties. Bij modelspoor gaat het om spanningen die lager zijn dan (nominaal) 25 V.
Juist bij de 'vast-is-vast'-methode waarbij soldeertin betrokken is , geeft bij klemverbindingen na verloop van tijd een (mogelijk) probleem: een onvaste verbinding die af en toe geen contact maakt. Het is veelal toch (het gebrek aan) de preciesheid waarmee de soepele draden in kroonstenen gestoken worden, die er toe leidt om dan maar (noodgedwongen) over te gaan op het solderen van draaduiteinden. Het is en blijft een soort dilemma waarmee men geconfronteerd wordt. Een ieder zal daarbij de voor hem of haar meest bruikbare oplossing (moeten) kiezen. Dus dan maar eens per jaar alle schroefjes even aandraaien?